Hyundai Kona Electric Premium 64kWh Ceramic Blue
MerciMysth schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 13:51:
Youtube filmpjes linken : [ VIDEO=,,"titel "] Link hier [ / VIDEO] (remove spaces)
Alvast bedankt, Remco
Remco
Zo, dat is een flink verschil. Heb zelf ook mijn Outlander particulier verkocht (althans ovk getekend, ik schrijf hem pas over op de dag dat ik de e-Niro ga ophalen). Maar bij mij scheelt het iets van 600 euro ten opzichte van de dealer die het in het systeem aan handelaren aanbood. De dealers zelf doen met de e-Niro aan inruil gaven ze aan.rob313 schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 12:26:
[...]
Doe ik ook heb al een bod 6750 hoger dan de dealer
Kia E-Niro Gravity Blue in bezit sinds 2 februari 2019
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Heeft weinig zin, is bedoeld om onderweg aan de WiFi hotspot van je telefoon te koppelen zodat je TomTom live kunt gebruiken voor file info en laadpalen (dacht ik)Remco0071 schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 14:34:
Weet iemand wat ik kan doen als de auto met mijn thuisnetwerk is verbonden? Wat heeft dit voor functie?
Alvast bedankt, Remco
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Ik weet wat de gun factor is maar een verschil van bijna 7000 euro is heel wat, daar tegenover betaal je de adviesprijs voor de nieuwe zonder korting op dit moment, zelfs voor stikstof rekenen ze 15 euro als extra, dus de dealer gunt je niets.daemonix schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 14:52:
Wij hebben onze auto's aan de dealer verkocht. Prima prijs gekregen, en het heeft een gun factor. Daarnaast verlost het ons van het gezeur en gezoek naar kopers. We weten dat we er niet het maximale uithalen, maar het gemak is ook wat waard.
Gedoe om te verkopen valt mee, binnen 24 uur al 5 aanbiedingen binnen dus van de week is hij weg.
e-niro en e-kona
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Remco
Kona neem ik aan? bij e-Niro zie ik op p1-22 niets over dit onderwerpRemco0071 schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 19:11:
Op pagina H22 van de gebruikshandleiding wordt gesproken over de Blue Link-applicatie. Heeft iemand deze al geïnstalleerd?
Volgens mij is dit alleen voor noord amerika. De auto kan het technisch verder allemaal prima, met een app werken.Remco0071 schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 19:11:
Op pagina H22 van de gebruikshandleiding wordt gesproken over de Blue Link-applicatie. Heeft iemand deze al geïnstalleerd?
Ben aan andere kant ook wel verbaast dat iemand nog meer dan € 7.000 voor een oude Outlander betaalt.daemonix schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 18:39:
7000 euro is ook een belachelijk groot verschil, bij ons werd gewoon de koerslijst aangehouden, dat is reëel, zeker als je in aanmerking neemt dat een fout in de leaseprijs (premium voor de prijs van de comfort Ioniq) inderdaad gewoon voor rekening van de dealer werd genomen. Dan word je ineens een stuk toegeeflijker.
Komen nu bij bosjes op de markt en niemand zit er op te wachten.
Knap dat Rob313 er nog meerdere biedingen op weet te krijgen, maar ik denk dat het gauw afgelopen is.
en ja dealers zitten in luxe positie, maar waren daar in mijn geval ook heel duidelijk over. Ik krijg wat hij op de markt van de handel krijgt. Dat is vast niet de hoofdprijs, dus aan mij de afweging of ik de moeite neem om zelf te verkopen of gemak dient de mens en nog wat marge voor de handel. (weet ook nog niet wat ik ga doen, maar heb nog een paar maanden om daarover na te denken).
en ik snap ook wel dat bij zo'n goedkope EV de dealer ook weinig marge heeft om zelf risico te nemen.
[ Voor 4% gewijzigd door eltron op 26-01-2019 19:27 ]
Remco, ff dit topic doorlezen. Is genoeg info over te vinden.Remco0071 schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 19:11:
If you'd ask me what's more important you or my life; I'd answer my life and you'd walk away without knowing that you are my life!

De charger kan op 3 standen worden ingesteld 8A, 10A en 12A en als ik hem een nachtje 18:00-07:00 liet laden op 10A kwam er ruim 100km bij. Is voor mijn woon werk genoeg.
Ik kan ook op mijn werk laden en heb in deze combinatie op dit moment dus geen probleem. Maar volledig opladen moet je toch wel op minimaal 30 uur laden. Ik laad nu op 12A want dat kan onze woning aan.
Steam//ACC/LMU/Wreckfest2/Rocketleague: MrKlinkers
De afstand tot je voorganger kun je met CC instellen in 4 standen. De standen 3 en 4 zijn voor mij veel te veel. In Duitsland ooit misschien nog eens maar voor Nederland te veel.DSmarty schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 10:54:
[...]
Is dit configureerbaar?
De standaard was namelijk vrij bizar, het voelde echt ongemakkelijk om extreem veel afstand te houden en al zo snel te remmen. Ik weet dat 2 seconde de richtlijn is, maar in de praktijk op erg drukke wegen is het eerder tussen de 0,5 en 1 seconde. (max).
Reed een keer rechts, vrachtwagen in beeld maar nog ver weg... wordt ingehaald... denk rustig rechts blijven, tijd zat om naar links te gaan... *BAM*... remmen.... (op een bizarre afstand van de vrachtwagen nog).
Daar werd ik overigens ook wat wagenziek van hehe... (het onverwachts afremmen op momenten dat je het absoluut niet verwacht)
Het remmen op je voorganger is wel een trigger om naar links te gaan nu. Het is alleen wennen hoeveel vroeger je naar links moet en het voelt soms wat te vroeg. Overigens is het als je niet van plan bent om in te halen is het juist wel relaxed dat hij al remt en dat doet zonder dat je het bijna merkt.
Je hebt de US versie van het boekje. Daar hebben ze blue link, in Nieuw Zeeland hebben ze een app, in EU hebben we niks.Remco0071 schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 19:11:

Binnendoor mix van 50 en 80kmh wegen komen we op z'n 450km...... nogal een verschil.
Alles op cruise en lfa gereden. Bijna leeg nog even fastned (helaas de 50kw): 45kw laadsnelheid.
Lfa, soms zit die wat teveel op de lijn in bochten, verder prima (ook in de regen).
Licht, prima maar minder dan de i3 led (wel meer dan de outlander/ampera). Grootlicht..... valt tegen, i3 geeft pak meer licht.
Wat wel mooi is: grootlicht gooit die automatisch uit bij tegenliggers.
Dodenhoek waarschuwing (in spiegels en piep) is super handig op de snelweg.
Enige waar ik nog mee liep te puzzelen (video van gezien): laadstations op de route zichtbaar..... niet gezien in de navi.
Range op GOM, te optimistisch (ook na 100km rijden), laatste stuk loopt die harder terug.
Zou met 50km range aankomen, maar was 20km.
[ Voor 44% gewijzigd door prettig op 26-01-2019 22:46 ]
Remco
Dit topic staat er vol mee.Remco0071 schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 22:49:
Helaas staat er weinig hierover in het topic. Omdat het nu in de manual staat had ik hoop dat het al vrijgegeven was. Auto Link heb ik ook al geïnstalleerd maar ik loop stuk op het VIN nummer dat niet herkend wordt. Toch nog even langs de dealer om na te vragen maar ik heb weinig hoop. Andere merken zoals Volkswagen en Mitsubishi lopen hier wel mee voorop. Verder natuurlijk fijne auto.
Autolink gaat niet werken, dat is voor Nieuw Zeeland.
Bluelink gaat niet werken, dat is voor US.
Voor ons is het wachten en hopen
Maar ga gerust langs de dealer en geef bij Hyundai aan dat er vraag is!
edit:
Je enige optie op dit moment is OBD uitlezen via de EVNotify app
[ Voor 9% gewijzigd door Wackerstamfer op 26-01-2019 22:56 ]
De kosten van onderweg laden vind ik best aanzienlijk! Heb de rekeningen nog niet bij elkaar gelegd (en wordt door mijn bedrijf betaald) maar elke keer snelladen is rond de 20EUR voor 50% lading!?
Anyway: heb nu voor thuis een 11kW Lolo Smart gevonden op Marktplaats. Deze week aansluiten . . dan zie ik de kosten van snelladen niet meer.
Het is gewoon WAANZIN dat er geen app is waarmee ik mijn auto via lokale wifi kan uitlezen . . . Die auto is een rijdende computer, maar echt . . .
[ Voor 11% gewijzigd door Togt op 26-01-2019 22:54 ]
Snelladen ..... laadpastop10.nl ... gewoon juiste pas regelen...... scheelt heeeel veeeeel.Togt schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 22:53:
Ik heb er nu 1500km opzitten. Die ACC is best leuk, maar bij plots remmen toch flippertje achter het stuur gebruiken. Komisch dat ik nu in de Toyota van mijn vrouw naar hetzelfde flippertje grijp, maar die zit er niet in.
De kosten van onderweg laden vind ik best aanzienlijk! Heb de rekeningen nog niet bij elkaar gelegd (en wordt door mijn bedrijf betaald) maar elke keer snelladen is rond de 20EUR voor 50% lading!?
Anyway: heb nu voor thuis een 11kW Lolo Smart gevonden op Marktplaats. Deze week aansluiten . . dan zie ik de kosten van snelladen niet meer.
11kW klinkt als een 3 fase paal, je kona laad maar op 1 fase. Langzamer maar sowieso goedkoper dan met een fastchargerTogt schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 22:53:
Ik bleek al een 40A aansluiting te hebben, en dan via loadbalancing max snelheid laden
sweetTogt schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 23:03:
tja, hij heet een Lola smart 11kw 1F . . Maar idd wordt het een 7.4kW/uur oid.
Ik bleek al een 40A aansluiting te hebben, en dan via loadbalancing max snelheid laden
MTC heeft een declaratie app, je zou kunnen proberen een laadsessie te declareren?Togt schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 22:57:
Tja, maar vanuit mijn werk zit ik met de MTC pas, als ik andere passen regel moet ik ze zelf betalen . . .
Zo werkt het bij mij als NewMotion pas niet werkt.
[ Voor 7% gewijzigd door CyBeRSPiN op 27-01-2019 00:07 ]
Accu koelt te snel af en accu-heater niet zwaar genoeg. Je stops gaan dus stuk langer duren tov 75kw laden. In NL maakt dat geen donder uit, maar op wintersport ga je het merken.
Ja zag het ook, #coldgate is een feit. Hij was trouwens wel in extase over de zuinigheid van de Kona, maar werd idd tenietgedaan door verminderde laadsnelheid op de supersnellader.prettig schreef op zondag 27 januari 2019 @ 09:15:
Wintersport met de Kona/niro......45kw maximale laadsnelheid in koud weer, nu wel duidelijk tijdens Bjorn z'n trip.
Accu koelt te snel af en accu-heater niet zwaar genoeg. Je stops gaan dus stuk langer duren tov 75kw laden. In NL maakt dat geen donder uit, maar op wintersport ga je het merken.
Ze zouden eigen een “winterjas” voor het batterijpakket moeten maken, die voor extra isolatie zorgt in barre tijden. Ga gelukkig nooit op wintersport, juist blij dat er geen rapidgate is in de zomer
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
AeoIus schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 20:02:
[...]
...
Het remmen op je voorganger is wel een trigger om naar links te gaan nu. Het is alleen wennen hoeveel vroeger je naar links moet en het voelt soms wat te vroeg. Overigens is het als je niet van plan bent om in te halen is het juist wel relaxed dat hij al remt en dat doet zonder dat je het bijna merkt.
Heb er nu bijna 10.000km op zitten. Te vroeg naar links moeten met de acc is idd vervelend (zeker bij sneller achterop komend verkeer). Als het niet echt mooi uit komt geef ik meestal een beetje gas bij zodat de auto niet te vroeg remt (kan je de acc gewoon aan laten). Verder vind ik de afstand op standje 1 ook prima, beetje zoals ik zelf ook zou rijden.Togt schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 22:53:
Ik heb er nu 1500km opzitten. Die ACC is best leuk, maar bij plots remmen toch flippertje achter het stuur gebruiken. . . .
@Togt Waarom zou je die flipper indrukken, dat doet hij toch automatisch? Misschien ligt dat ook aan de instellingen. Staat bij mij altijd op auto regen. Rij op eco mode met standaard standje 1 regeneratie. Dan springt je remlicht niet meteen aan als je het gas los laat en remt hij langzaam af. Het wel erg snel aanspringen van het remlicht vind ik zelf een beetje irritant voor je achterligger zeker bij de acc.
Regen is niet snelheidsafhankelijk of kun je dat ergens kunnen instellen ?
Doet auto-regen dat niet soms ?
[ Voor 3% gewijzigd door prettig op 27-01-2019 10:21 ]
Ik moest twee keer lezen, ik dacht dat je regen (neerslag bedoelde)prettig schreef op zondag 27 januari 2019 @ 10:21:
ACC werkt gewoon goed, alleen als je van de snelweg afgaat en regen staat max: tik je de rem aan, acc uit, vol in de regen.....
Regen is niet snelheidsafhankelijk of kun je dat ergens kunnen instellen ?
Doet auto-regen dat niet soms ?
haha.. ok.Mysth schreef op zondag 27 januari 2019 @ 11:27:
[...]
Ik moest twee keer lezen, ik dacht dat je regen (neerslag bedoelde)Auto regeneratie doet wel iets met de camera en gps positie om je autoregen aan te passen aan de omstandigheden. Maar of die dat ook zonder ACC doet is wel interessant!
Wat de i3 doet als de acc uit gaat (bv. rem aantikken) dan rolt die door, zodra de snelheid afneemt gaat die meer regeneratie gebruiken (veel natuurlijker).
De kona gaat gelijk remmen, niet handig op de snelweg als je afrit neemt.
Is dit de standaard granny charger die meegeleverd wordt met de E-Niro? Dat zou wel mooi zijn al je dit kunt instellen, zeker voor vakantie!AeoIus schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 19:35:
Even over de granny charger. Ik gebruik deze momenteel omdat mijn laadpaal nog niet is geleverd. De bestelling is kwijt
De charger kan op 3 standen worden ingesteld 8A, 10A en 12A en als ik hem een nachtje 18:00-07:00 liet laden op 10A kwam er ruim 100km bij. Is voor mijn woon werk genoeg.
Ik kan ook op mijn werk laden en heb in deze combinatie op dit moment dus geen probleem. Maar volledig opladen moet je toch wel op minimaal 30 uur laden. Ik laad nu op 12A want dat kan onze woning aan.
[ Voor 96% gewijzigd door Wackerstamfer op 27-01-2019 12:21 ]
ja deze zit bij de e-niroBOBERJAN schreef op zondag 27 januari 2019 @ 11:52:
[...]
Is dit de standaard granny charger die meegeleverd wordt met de E-Niro? Dat zou wel mooi zijn al je dit kunt instellen, zeker voor vakantie!
e-niro en e-kona
11kW = 16A x 230 V x 3 fases. Wanneer je daarop een 1-fase lader aansluit krijg je 16 x 230 x 1 = 3,7 kW.Togt schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 23:03:
tja, hij heet een Lola smart 11kw 1F . . Maar idd wordt het een 7.4kW/uur oid.
Als je 7,4 kW wil laden, moet dat met 32 ampere x 230 volt x 1 fase.
Weet je zeker dat die laadpaal 32 ampere aan kan?
2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw
Blij dat we hier niet in zo’n koud land wonen
Geeft ook eerlijk aan dat het achteraf niet het beste moment was om de duurtest met de Kona te doen, teveel sneeuw en gedoe door de winterse omstandigheden.
[ Voor 44% gewijzigd door CyBeRSPiN op 27-01-2019 17:57 ]
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Bij andere snellader ging het daarna ook niet lekker, dus vandaar dat ie Ionity niet meer wou beschuldigen.. maar idd, meer onderzoek nodig.Blokker_1999 schreef op zondag 27 januari 2019 @ 18:00:
De Ioniq heeft dan ook geen laadpoort aan de voorkant, maar net achter de passagiersdeur aan de linkerkant. En zonder de oorzaak van het falen bij de Ionity charger te kennen mag je de schuld niet bij de wagen plaatsen. Dat moet men eerst goed onderzoeken.
Volgens mij hoeft het helemaal niet zo koud te zijn om al last te hebben van cold gate.prettig schreef op zondag 27 januari 2019 @ 18:18:
Ja die coldgate is toch wel een misser (lossen ze ook niet even snel op) en lader-issue gaan ze wel uitzoeken denk ik.
Everything has Pro's & Con's.....
Hier heb ik niet kunnen testen met temperaturen onder nul aan de 175kw laders.
Dus geen idee, wanneer wel.... denk dat het in NL niet vaak voorkomt. Maar op wintersport is even anders plannen.
Ik zag temperaturen van net onder 0, dus niet echt serieus koud...prettig schreef op zondag 27 januari 2019 @ 18:34:
Weet niet hoe koud het daar was ?
Hier heb ik niet kunnen testen met temperaturen onder nul aan de 175kw laders.
Dus geen idee, wanneer wel.... denk dat het in NL niet vaak voorkomt. Maar op wintersport is even anders plannen.
Zal zelden snelladen, dus het zal meevallen... maar wanneer laad ik snel... als ik ver weg rijd en snel wil laden.. en dan is het dus jammer dat je dus maanden per jaar een risico loopt op niet al te snel laden.
Had nog specifiek gekeken of de e-Niro het batterypack kan verwarmen... maar dat blijkt dan (uitgaande van de gelijkheid tussen de Kona en e-Niro) "niets" te doen. Dat is wel erg jammer.
De wintermode werkt pas bij -10 (accuverwarming). En daarboven doet die het automatisch.DSmarty schreef op zondag 27 januari 2019 @ 18:37:
[...]
Ik zag temperaturen van net onder 0, dus niet echt serieus koud...
Zal zelden snelladen, dus het zal meevallen... maar wanneer laad ik snel... als ik ver weg rijd en snel wil laden.. en dan is het dus jammer dat je dus maanden per jaar een risico loopt op niet al te snel laden.
Had nog specifiek gekeken of de e-Niro het batterypack kan verwarmen... maar dat blijkt dan (uitgaande van de gelijkheid tussen de Kona en e-Niro) "niets" te doen. Dat is wel erg jammer.
Ze hebben getest (is zelfs youtube fimlpje van, kona en nexo wintertesten door hyundai).
Kortom: ze wisten het natuurlijk al bij hyundai/kia.
Accu heater is schijnbaar te ligt (2kw of zoiets), dus zelf als de wintermode bij 0 graden werkt heb je er niks aan.
Tijd voor een fabrieksupgrade......denk dat ze in noorwegen bergen klachten gaan krijgen.
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
- Radar voor LKA/ACC die ermee kapt met wat sneeuwval (waarom is deze niet verwarmd, net zoals bij mijn 4 jaar oude Golf).
- Geen app support (inmiddels redelijk bekend, hier nu maar eens een ODB2 bluetooth adapter gekocht om met EVNotify aan de slag te gaan).
- Achteruitrijcamera die praktisch onbruikbaar is bij regenval door de minder strategische plek waarbij en regendruppels aan de camera hangen (bij de Golf was deze in het logo verstopt waardoor deze nooit last hiervan had).
- Waarom moet ik Auto Hold en Cruise Control Mode iedere keer aanzetten bij het gebruik maken van de auto? Beetje zinloos. Laat mij deze gewoon standaard hierop laten staan.
- De slechte ondersteuning van de navigatie voor laadpalen onderweg. Laat mij gewoon de laadpalen op mijn route via de laadpalen knop zien, het liefst met het kW erbij.
- Coldgate, al zal ik hier zelf minder snel problemen mee hebben.
Verder is het een prima auto, inmiddels 1200km er op zitten, maar het is het toch net niet helemaal...
App: uiteraard.
Cruise aan: mag volgens mij niet (onveilig)
Camera..... ja en nee (i3 zit die vlak, gelijk vuil, kona al stuk beter)
Navi en laadpunten: moet op de route (en straal handig als paaltje zoekt), maar ik dacht dat route wel kon (op video van bjorn dat toch echt gezien)..... nog niet uit.
YouTube: Road trip to Rødekro in Kia e-Niro part 1 -- op 8:33 (wel de niro) --> laadpunten te zien.
Wel noorwegen, een alleen de snelladers zo te zien.
Of moet je dan online zijn via de wifi ?
Of in NL niet meegeleverd..... kan ook nog !?
EDIT: denk instelling (zou stom zijn van me): https://www.ioniqforum.co...g-points-sd-card-map.html
Maar ook hier, prima EV (zeker voor dat bedrag..... bijna niet te kloppen momenteel qua prijs/prestatie en uitrusting.... kona en niro dan)
[ Voor 49% gewijzigd door prettig op 27-01-2019 20:31 ]
Al je de instelling in je rij modus (in mijn geval de eco modus) naar regen 1 zet, dan staat daar de regeneratie instelling standaard op. In de hoofdinstellingen heb ik de auto regen aan. Dan werkt de auto uiteraard bij de acc. Maar ook zonder de acc als er een auto voor je zit. Als ik op een rotonde af kom met te veel snelheid (zonder een auto voor me en geen acc), dan houd ik de linker flipper ingedrukt om af te remmen. Dan blijft hij in de standaard stand staan, in mijn geval 1. Als je hem kort in druk veranderd de stand. Tenminste dat is mijn ervaring.Mysth schreef op zondag 27 januari 2019 @ 11:27:
[...]
Ik moest twee keer lezen, ik dacht dat je regen (neerslag bedoelde)Auto regeneratie doet wel iets met de camera en gps positie om je autoregen aan te passen aan de omstandigheden. Maar of die dat ook zonder ACC doet is wel interessant!
Als er wel een auto voor me zit, zonder acc dan remt de auto gewoon af tot bijna 0.
Ik heb het idee dat kort indrukken van de flippers de auto instelling verstoord.
Als ex-VAG rijder vielen mij exact dezelfde dingen op tijdens het proefrijden (behalve radarsensor). Maar wat verwacht je van een auto met de prijs van een eGolf maar veel grotere batterij en meer opties/gadgetspsnepvangers schreef op zondag 27 januari 2019 @ 19:55:
Van mij mag er nog genoeg gefixed/geupdate worden aan de Kona Electric...
- Radar voor LKA/ACC die ermee kapt met wat sneeuwval (waarom is deze niet verwarmd, net zoals bij mijn 4 jaar oude Golf).
- Geen app support (inmiddels redelijk bekend, hier nu maar eens een ODB2 bluetooth adapter gekocht om met EVNotify aan de slag te gaan).
- Achteruitrijcamera die praktisch onbruikbaar is bij regenval door de minder strategische plek waarbij en regendruppels aan de camera hangen (bij de Golf was deze in het logo verstopt waardoor deze nooit last hiervan had).
- Waarom moet ik Auto Hold en Cruise Control Mode iedere keer aanzetten bij het gebruik maken van de auto? Beetje zinloos. Laat mij deze gewoon standaard hierop laten staan.
- De slechte ondersteuning van de navigatie voor laadpalen onderweg. Laat mij gewoon de laadpalen op mijn route via de laadpalen knop zien, het liefst met het kW erbij.
- Coldgate, al zal ik hier zelf minder snel problemen mee hebben.
Verder is het een prima auto, inmiddels 1200km er op zitten, maar het is het toch net niet helemaal...
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Denk dat het eerste plaatje een pre-release photoshop is.Prolix schreef op zondag 27 januari 2019 @ 22:20:
Weet iemand hoe het zit met het 8 inch scherm?
Op de foto's van de Hyundai site heeft het scherm enkel de bezels in het blinkende zwart.
Maar op alle real life foto's die ik zie heeft het scherm ook nog een matte bezel?
Website:
[Afbeelding: Website]
Youtube:
[Afbeelding: RL]
Tweede situatie is wat je krijgt.
De verkoper zei dat ik het nu al moet bestellen als ik het eind juli 2020 binnen wil hebben. En de dealer krijgt voor 2020 ook maar rond de 67 stuks binnen.
Wel absurd. Op=op? Hoe is jullie ervaring? Hoe kunnen auto’s al vergeven zijn voor 2020 als ik pas in de zomer van dit jaar pas zou gaan bestellen.
Is wel spijtig, lijkt me ook wel misleidend langs de ene kant.IVIaarten schreef op zondag 27 januari 2019 @ 22:23:
[...]
Denk dat het eerste plaatje een pre-release photoshop is.
Tweede situatie is wat je krijgt.
Google maar eens...... al verkocht voor gemaakt (hebben geen voorraad) en heel veel wachtende voor je.IUser schreef op zondag 27 januari 2019 @ 22:24:
Vanaag even een proefritje gemaakt in de e-niro. Ik moest me echt inhouden om niet hard te rijden. Dat gaat we erg makkelijk meekte ik. Aan de stoelen moest ik even wennen. Waarschijnlijk ligt het aan de afstelling.
De verkoper zei dat ik het nu al moet bestellen als ik het eind juli binnen wil hebben. En de dealer krijgt voor 2020 ook maar rond de 67 stuks binnen.
Wel absurd. Op=op? Hoe is jullie ervaring? Hoe kunnen auto’s al vergeven zijn voor 2020 als ik pas in de zomer van dit jaar pas zou gaan bestellen.
Iedereen die er een heeft of binnenkort gaat krijgen (en dan nog kan het 6 maanden duren): ongezien en maanden van te voren besteld.
[ Voor 8% gewijzigd door prettig op 27-01-2019 22:34 ]
Meh, die plaatjes zijn al behoorlijk oud (volgens mij nog van voor de lancering), en er is meer dan voldoende vergelijkingsmateriaal (en testritten) beschikbaar om te weten wat je koopt.Prolix schreef op zondag 27 januari 2019 @ 22:28:
[...]
Is wel spijtig, lijkt me ook wel misleidend langs de ene kant.
Ja inderdaad, ben vrijdag nog een testrit gaan doen, regende hier en het eerste wat me opviel waren de halogeenlampen? Wel spijtig dat ze hier geen LED lampen voor gebruikt hebben.IVIaarten schreef op zondag 27 januari 2019 @ 22:32:
[...]
Meh, die plaatjes zijn al behoorlijk oud (volgens mij nog van voor de lancering), en er is meer dan voldoende vergelijkingsmateriaal (en testritten) beschikbaar om te weten wat je koopt.
In de premium zijn de dagrij-, achter en hoofdverlichting LED. De berm en interieurverlichting zijn gewone gloeipitten volgens mij. Stoort mij niet, ik vindt het warmere licht wel prettig.Prolix schreef op zondag 27 januari 2019 @ 22:34:
[...]
Ja inderdaad, ben vrijdag nog een testrit gaan doen, regende hier en het eerste wat me opviel waren de halogeenlampen? Wel spijtig dat ze hier geen LED lampen voor gebruikt hebben.
Hmm, ja lijkt dat ik de testrit in het urban (zo noemen ze het hier in Belgie) model gereden heb.IVIaarten schreef op zondag 27 januari 2019 @ 22:39:
[...]
In de premium zijn de dagrij-, achter en hoofdverlichting LED. De berm en interieurverlichting zijn gewone gloeipitten volgens mij. Stoort mij niet, ik vindt het warmere licht wel prettig.
LED lampen langs de buitenkant vindt ik wel mooier, goed dat ze in het duurste pakket beschikbaar zijn.
Ik had het inderdaad over de Nederlandse uitvoeringen, geen idee hoe het in België zit.Prolix schreef op zondag 27 januari 2019 @ 22:44:
[...]
Hmm, ja lijkt dat ik de testrit in het urban (zo noemen ze het hier in Belgie) model gereden heb.
LED lampen langs de buitenkant vindt ik wel mooier, goed dat ze in het duurste pakket beschikbaar zijn.
Ja bij ons zit in het laatste pakket de "Bi-funct. Projectie LED koplampen" inbegrepen. Ik neem aan dat dit de full leds zijn.IVIaarten schreef op zondag 27 januari 2019 @ 22:47:
[...]
Ik had het inderdaad over de Nederlandse uitvoeringen, geen idee hoe het in België zit.
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
Als ze bij Hyundai nog even doorgaan zijn er meer in januari richting Nederland gekomen, dan in geheel 2018...bijna dan. Maar dit is goed tempo. Wie weet krijg ik de Kona wel iets eerder.Trackerfire schreef op maandag 28 januari 2019 @ 00:01:
Afgelopen week 179 kona's op kenteken gezet en 112 e-Niro's. Mooi tempo zo![]()
Bovenstaande is ook mijn ervaring. Auto re-gen doet het ook als je de acc uit hebt staan. Sterker nog, auto re-gen lijkt mij juist speciaal bedoeld voor als je geen acc gebruikt. De acc maakt namelijk altijd gebruik van auto re-gen, zelfs als je dit hebt uitgezet in de opties.Guia schreef op zondag 27 januari 2019 @ 21:04:
[...]
Al je de instelling in je rij modus (in mijn geval de eco modus) naar regen 1 zet, dan staat daar de regeneratie instelling standaard op. In de hoofdinstellingen heb ik de auto regen aan. Dan werkt de auto uiteraard bij de acc. Maar ook zonder de acc als er een auto voor je zit. Als ik op een rotonde af kom met te veel snelheid (zonder een auto voor me en geen acc), dan houd ik de linker flipper ingedrukt om af te remmen. Dan blijft hij in de standaard stand staan, in mijn geval 1. Als je hem kort in druk veranderd de stand. Tenminste dat is mijn ervaring.
Als er wel een auto voor me zit, zonder acc dan remt de auto gewoon af tot bijna 0.
Ik heb het idee dat kort indrukken van de flippers de auto instelling verstoord.
Lang indrukken van de linker flipper = re-gen remmen zonder aanpassen van de standaard instellingen. Kort de flipper indrukken (links en rechts) is veranderen van re-gen level. Dus als er geen verkeer voor je rijd moet je met de flippers remmen (of natuurlijk met je rem, het 'mushy' gedeelte van je rem is regeneratie remmen).
Door kort te klikken kun je de auto re-gen inderdaad nog aanpassen wat hij als eerste gedrag doet. Heb ik standaard op 1 staan, maar nul kan dus ook. Dan zal hij nog steeds automatisch remmen, maar hij bij gas loslaten rolt hij uit in plaats van re-gen bijremmen op de zachtste stand.canth schreef op maandag 28 januari 2019 @ 08:19:
[...]
Bovenstaande is ook mijn ervaring. Auto re-gen doet het ook als je de acc uit hebt staan. Sterker nog, auto re-gen lijkt mij juist speciaal bedoeld voor als je geen acc gebruikt. De acc maakt namelijk altijd gebruik van auto re-gen, zelfs als je dit hebt uitgezet in de opties.
Lang indrukken van de linker flipper = re-gen remmen zonder aanpassen van de standaard instellingen. Kort de flipper indrukken (links en rechts) is veranderen van re-gen level. Dus als er geen verkeer voor je rijd moet je met de flippers remmen (of natuurlijk met je rem, het 'mushy' gedeelte van je rem is regeneratie remmen).
De dealer gaf me aan dat bij re-gen 2 en 3 de remlichten aan gaan, maar dat heb ik nog niet uit de praktijk bevestigd gezien.
Ik was afgelopen weekend bij de Hyundai dealer in Hengelo, daar stonden er denk ik wel twintig klaar voor aflevering. Opvallend veel metallic (donker)grijze exemplaren, en als 2e keus een aantal witte.Trackerfire schreef op maandag 28 januari 2019 @ 00:01:
Afgelopen week 179 kona's op kenteken gezet en 112 e-Niro's. Mooi tempo zo![]()
Laten we hopen.....Grijze Ridder schreef op maandag 28 januari 2019 @ 08:16:
[...]
Als ze bij Hyundai nog even doorgaan zijn er meer in januari richting Nederland gekomen, dan in geheel 2018...bijna dan. Maar dit is goed tempo. Wie weet krijg ik de Kona wel iets eerder.
Gheghe. Als ze net als bij de meeste dealers 1 laadpaal hebben, zullen er niet veel met 100% afgeleverd worden. Of het kost gigantisch veel tijdPoekoek schreef op maandag 28 januari 2019 @ 08:35:
[...]
Ik was afgelopen weekend bij de Hyundai dealer in Hengelo, daar stonden er denk ik wel twintig klaar voor aflevering. Opvallend veel metallic (donker)grijze exemplaren, en als 2e keus een aantal witte.

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
Dat zal de varierende tijd tussen aankomen in de haven en hem op kunnen halen bij de dealer kunnen verklaren.Trackerfire schreef op maandag 28 januari 2019 @ 09:45:
[...]
Gheghe. Als ze net als bij de meeste dealers 1 laadpaal hebben, zullen er niet veel met 100% afgeleverd worden. Of het kost gigantisch veel tijd![]()
Dus moet ie er 5 afleveren dan is wel een weekje onderweg
Of even een monteur naar FastNed sturen, maken ze nog wat uurtjes onder de noemer "afleveringskosten"nessio schreef op maandag 28 januari 2019 @ 10:38:
Mijn dealer heeft ook maar 1 laad mogelijk op 32a.(binnen) en buiten een 6 jaar oude Lolo.
Mijn dealer heeft een 10kW DC lader staan geloof ik, dan is het een paar uurtjes per auto.
Hoop wel dat ie met 80+% wordt afgeleverd volgende week, want heb de dagen erna meteen een paar flinke ritten voor de boeg en heb nog geen laadpaal thuis, wordt mooie vuurdoop dan haha
Misschien waren die voor 1 klant want toen ik er vorig jaar was vertelde hij me dat ze een order van 25 stuks voor 1 bedrijf hadden gekregen.Poekoek schreef op maandag 28 januari 2019 @ 08:35:
[...]
Ik was afgelopen weekend bij de Hyundai dealer in Hengelo, daar stonden er denk ik wel twintig klaar voor aflevering. Opvallend veel metallic (donker)grijze exemplaren, en als 2e keus een aantal witte.
Mijn dealer heeft ook maar 1 laad mogelijkheid en wil graag een paar extra laadpalen laten plaatsen.nessio schreef op maandag 28 januari 2019 @ 10:38:
Mijn dealer heeft ook maar 1 laad mogelijk op 32a.(binnen) en buiten een 6 jaar oude Lolo.
Ook hij wil e-Niro's met een volle accu afleveren en bij onderhoud de auto's weer vol terug geven aan de berijder.
Helaas is hij afhankelijk van wat er mogelijk is op het industrie terrein. Zomaar even wat extra laadpalen plaatsen die 32A kunnen laden vergt wat van de infrastructuur daar. En hij is niet de enige dealer die EV verkoopt.
Zou zomaar één van de bottle-necks kunnen zijn waarom ze niet snel kunnen afleveren.
Kreeg iedereen zijn e-Niro / Kona met 100% lading bij aflevering?
Verwijderd
Niet helemaal correct: wel ongezien gereserveerd, maar hoefde pas te bestellen na proefrit. Auto wordt februari/maart geleverd. Zonder reservering kan je idd lang wachten.prettig schreef op zondag 27 januari 2019 @ 22:31:
[...]Google maar eens...... al verkocht voor gemaakt (hebben geen voorraad) en heel veel wachtende voor je.
Iedereen die er een heeft of binnenkort gaat krijgen (en dan nog kan het 6 maanden duren): ongezien en maanden van te voren besteld.
Ik wel, hij lag aan de granny charger op 8A maar de wagen was al enkele dagen bij de dealer.Akubra schreef op maandag 28 januari 2019 @ 11:35:
[...]Kreeg iedereen zijn e-Niro / Kona met 100% lading bij aflevering?
Als hij halfvol van het schip komt is hij in 24 uur granny chargen ook wel vol volgens mij.
[ Voor 14% gewijzigd door AeoIus op 28-01-2019 11:41 ]
De dealer kan er een klasse 3 systeem inzetten voor 949,- EUR.
Er zijn ook bedrijven die dat goedkoper kunnen of simpelweg klasse 2.
Zitten jullie daar nog nadelen aan?
Iemand al een beter alarmsysteem laten plaatsen?
Andere verzekeraar zoeken, Klasse 1 is voldoende en zit er standaard in.Martin2508 schreef op maandag 28 januari 2019 @ 11:52:
Van de verzekering moet er minimaal een klasse 2 beveiligingssysteem in de E-niro zitten. Is nu klasse 1 (ook niet echt veilig volgens mij).
Ook mijn e-Niro werd afgelopen week 100% vol geleverd. Was erg prettig omdat mijn laadpaal thuis een week na levering van auto geplaatst word.Akubra schreef op maandag 28 januari 2019 @ 11:35:
[...]
Ik rij nu een kleine week door alleen te laden op werk en eventueel een snellader. Tot nu toe niet onder de 150km range gekomen, gaat erg goed.
Opper-prutser
Ook verzekerd met klasse 1 en diverse offertes opgevraagd 460 euro all risk + inzittende verzekering wel met maximaal noclaim, mijn eigen verzekering vroeg het dubbele.Martin2508 schreef op maandag 28 januari 2019 @ 11:52:
Van de verzekering moet er minimaal een klasse 2 beveiligingssysteem in de E-niro zitten. Is nu klasse 1 (ook niet echt veilig volgens mij).
Dus gezegt doei doei
e-niro en e-kona
Ik heb em liever een paar weken eerder met 20% acculading hoornessio schreef op maandag 28 januari 2019 @ 10:38:
Bij welke maatschappij?rob313 schreef op maandag 28 januari 2019 @ 12:41:
[...]
Ook verzekerd met klasse 1 en diverse offertes opgevraagd 460 euro all risk + inzittende verzekering wel met maximaal noclaim, mijn eigen verzekering vroeg het dubbele.
Dus gezegt doei doei
460 is wel heel scherp!
e-niro en e-kona
Verwijderd
We rijden 450km binnendoor (50 en 80kmh wegen mix).Happyhil schreef op maandag 28 januari 2019 @ 14:35:
Sinds 2 weken rij ik rond in mijn mooie nieuwe Kona. Bij aflevering met volle "tank" stond het rijbereik op 470 km. Dit is in 2 weken tijd gezakt naar 395 km. Is dit normaal? We rijden alles op de Eco stand, doordeweeks niet op snelweg. In het weekend 240 km op snelweg, netjes rond de 100/105 km per uur.
Afgelopen zaterdag: 300km range met constant 125kmh (op de acc) op de snelweg.
Dus jouw range klopt wel.
Haha zomaar even een greep uit wat electro infrastructuur probleempjes bij een zwik auto's. Wordt nog wat als de gehele samenleving over moet qua wonen en mobiliteit.Akubra schreef op maandag 28 januari 2019 @ 11:35:
[...]
Mijn dealer heeft ook maar 1 laad mogelijkheid en wil graag een paar extra laadpalen laten plaatsen.
Ook hij wil e-Niro's met een volle accu afleveren en bij onderhoud de auto's weer vol terug geven aan de berijder.
Helaas is hij afhankelijk van wat er mogelijk is op het industrie terrein. Zomaar even wat extra laadpalen plaatsen die 32A kunnen laden vergt wat van de infrastructuur daar. En hij is niet de enige dealer die EV verkoopt.
Zou zomaar één van de bottle-necks kunnen zijn waarom ze niet snel kunnen afleveren.

Everything has Pro's & Con's.....
Tja, vroeger moest je benzine kopen in de apotheek (blikken van paar liter). Daar is geleidelijk ook een hele infrastructuur voor opgetuigdElectrons schreef op maandag 28 januari 2019 @ 15:41:
[...]
Haha zomaar even een greep uit wat electro infrastructuur probleempjes bij een zwik auto's. Wordt nog wat als de gehele samenleving over moet qua wonen en mobiliteit.
[ Voor 6% gewijzigd door CyBeRSPiN op 28-01-2019 15:55 ]
Krijg m'n e-Niro volgende week
En welke maatschappij was de goedkope?rob313 schreef op maandag 28 januari 2019 @ 13:16:
bij doei doei, die tweeling broers tim en tom
Die gasten van Doei Doei komen ineens met hele andere premies als je de verzekering ook echt gaat afsluiten! Opgepast dus.rob313 schreef op maandag 28 januari 2019 @ 12:41:
[...]
Ook verzekerd met klasse 1 en diverse offertes opgevraagd 460 euro all risk + inzittende verzekering wel met maximaal noclaim, mijn eigen verzekering vroeg het dubbele.
Dus gezegt doei doei
even de RDW data in een draaigrafiekje gegooid, tenaamstelling per maand per kleur, verklaart wel waarom we zoveel grijs zien.
Ook wel grappig om te zien dat RDW wat moeite heeft met de acid yellow, aangezien zowel 'groen' als 'geel' in de dataset voorkomen.
linkje RDW
Voor de geinteresseerden, gezocht op 'Hyundai Kona' met 'Massa ledig gewicht' van 1.660 kg.

[ Voor 11% gewijzigd door IVIaarten op 28-01-2019 17:04 ]
Dit topic is gesloten.