Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• renem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-11 10:39
prettig schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 21:16:
Kona vs Niro (en we hebben ze straks beide staan, dus geen voorkeur):
- Technisch 99% hetzelfde, ook qua opties, etc .....
- Niro meer ruimte (gewoon overal net wat ruimer)
- Kona efficiënter op de snelweg (bekijk de video's van bjorn maar.... 8,5-10% bij 120-125kmh, dus op afstanden net wat meer range.
- Dagelijks gemiddeld gebruik: hetzelfde (tenzij je veel snelweg km maakt), test zat die dat laten zien.
- Rijgedrag: Niro heeft stillere betere banden. Schijnt wat stugger te zijn (maar nog niet echt kunnen vergelijken).

Verder is het gewoon smaak, nagenoeg identieke EV's en beide gewoon een goede keus.
En vergeet niet een JBL audio systeem in de e-Niro tegenover Krell (?!?) in de Kona. Mijn persoonlijke ervaring met de Kona is dat het helemaal nergens naar klinkt. Dat vind ik een zeer belangrijk punt in een auto waar ik 70000km per jaar in zit.

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 13-11 14:32
Krell is een topmerk in audio, eigenlijk niet te betalen.
Zou dus goed moeten klinken.

[ Voor 20% gewijzigd door RonaldPr op 15-01-2019 22:35 ]

• harw
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-12-2022
RonaldPr schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 22:34:
Krell is een topmerk in audio, eigenlijk niet te betalen.
Zou dus goed moeten klinken.
Schijnt te komen door de positie van de speakers / tweaters in de kona

• JSSL
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-10 19:19
ehubers schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 22:03:
Vandaag is mijn Kona (Galactic Grey) geleverd. Eerste indruk is goed!
Heb je foto’s? Ik heb deze kleur ook besteld, maar geen idee hoe het eruit ziet in het echt.

• miele-nl
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 08-01-2020
JSSL schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 23:23:
[...]

Heb je foto’s? Ik heb deze kleur ook besteld, maar geen idee hoe het eruit ziet.
Ik heb die kleur ook. Het is een super hippe (schijnt) komo-vulniszak-grijze kleur ;)

• ehubers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14-09 21:08
miele-nl schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 23:26:
[...]
Ik heb die kleur ook. Het is een super hippe (schijnt) komo-vulniszak-grijze kleur ;)
Haha, de kleur kwam me inderdaad ergens bekend van voor! :) Maar snap nu wel waarom ze toch liever met Gallactic Grey adverteren...

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
renem schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 22:31:
[...]

En vergeet niet een JBL audio systeem in de e-Niro tegenover Krell (?!?) in de Kona. Mijn persoonlijke ervaring met de Kona is dat het helemaal nergens naar klinkt. Dat vind ik een zeer belangrijk punt in een auto waar ik 70000km per jaar in zit.
Als je verstand hebt van audio dan klinken ze beiden voor geen meter. Ik vindt ze geschikt voor BNR.

De app is alleen uitlezen bij de Niro (al beter dan niks, zoals bij de kona).
--> eigenlijk de grootste misser aan beide auto's.

• Wutroe
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-11 19:56
Gefeliciteerd! Gedurfde kleur. Kwamen hier nou de 19 inch Tucson velgen onder? Ben benieuwd naar hoe dat staat.

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:36

Hoogie2004

Whohooooo

Contact gehad met de dealer, voorlopig nog steeds week 12 als leverweek voor de Kona. Het kan niet snel genoeg Maart zijn....

[ Voor 5% gewijzigd door Hoogie2004 op 16-01-2019 09:15 ]

My iRacing profile | Strava

• Daacuso
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-11 18:26
Hoogie2004 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 09:15:
Contact gehad met de dealer, voorlopig nog steeds week 12 als leverweek voor de Kona. Het kan niet snel genoeg Maart zijn....
Weet je toevallig je reserveringsnummer?

If you'd ask me what's more important you or my life; I'd answer my life and you'd walk away without knowing that you are my life!

• renem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-11 10:39
prettig schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 08:31:
[...]

Als je verstand hebt van audio dan klinken ze beiden voor geen meter. Ik vindt ze geschikt voor BNR.

Ik gaf alleen aan dat ik liever voor de Kia kies omdat die veel beter klinkt. Maar beide audio systemen vallen in het niet bij de standaard geluidsinstallaties die ik de afgelopen jaren in mijn Ford heb gehad.

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

Daacuso schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 09:20:
[...]

Weet je toevallig je reserveringsnummer?
Nope, niet om gevraagd, maar ik had een reservering als het goed is, die is omgezet naar een order via de leasemaatschappij.

Ik ga binnenkort nog even naar de dealer (even in het echt zien, en nog een proefritje), zal eens kijken of hij dan een reserveringsnummer ofzo heeft.

• AeoIus
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-11 10:44
Hij staat al op me te wachten :9~
E-Niro

Steam//ACC/LMU/Wreckfest2/Rocketleague: MrKlinkers

• prettig
renem schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 09:21:
[...]

Ik gaf alleen aan dat ik liever voor de Kia kies omdat die veel beter klinkt. Maar beide audio systemen vallen in het niet bij de standaard geluidsinstallaties die ik de afgelopen jaren in mijn Ford heb gehad.
Leuk als JBL of Krell op staat, maar zegt niks. Belangrijk is hoe goed het op de auto is afgeregeld en dat laat vaak te wensen over. Kia en Hyundai hebben het erin geplakt en een sticker erop, klaar :?

Beste wat ik ooit gehoord heb was een mark levinson systeem in een lexus, maar ook al een keer in een astra gezeten waarvan het midden subliem was afgeregeld (rest was dan weer stuk minder).

• prettig
Poekoek schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 08:53:
[...]

Gefeliciteerd! Gedurfde kleur. Kwamen hier nou de 19 inch Tucson velgen onder? Ben benieuwd naar hoe dat staat.
Nog niet over uit (ze passen wel), zit nog beetje met range impact (open velg en bredere banden.... meer verlies).... kan zo maar richting de 10% gaan (wat ik zo lees).
Dus beetje zoeken naar "mooie" dichte velg (vaak lelijk), dan groter maar niet veel breder.

Ga even wachten en kijken wat de ervaringen zijn van anderen.

Ga denk wel de banden wisselen:
Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 allseasonbanden 215/55 R17
--> 69db, en mag je mee in de sneeuw (goedgekeurd in duitsland als winterband), maar kun je het hele jaar mee rijden. Dan hebben we de winterset al en geen haast om te wisselen.

• hantheman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:46
prettig schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 08:31:
[...]

Dit klopt helemaal, echter kom ik nu van een Peugeot 308 met standaard geluidsinstallatie en dan klinkt alles ineens een stuk beter.
In de peug neem ik een losse bluetooth speaker mee als ik lekker muziek wil luisteren in de auto en de radio gebruik ik idd alleen voor BNR en podcasts

• psnepvangers
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09-11 12:48
Nou, opeens was de openbare laadpaal van Allego er gisteren. Die staat dus klaar! Nu alleen nog wachten tot maandag op de Kona...

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
jgkt schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 19:34:
[...]

Ik heb inmiddels de tweede houder besteld, bij het (heel voorzichtig) uitnemen van de houder braken 2 vd 4 lipjes af. De leverancier is me tegemoet gekomen met 50% korting.
Op zich zat mijn houder er wel stabiel in, maar zal eens goed kijken hoe de pasvorm is als ik hem er komend weekend in zet.
Zo zit mijn Brodit-houder erin:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/joqd3LC_d.jpg?maxwidth=640&shape=thumb&fidelity=medium

Ik krijg die met geen mogelijkheid verder. Heb jij toevallig een oplossing?

[ Voor 3% gewijzigd door JDFS op 16-01-2019 12:18 ]

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:57
Waar heb je die brodit eigenlijk voor nodig? Mobiel gaat toch gewoon via BT

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

• prettig
nessio schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 12:34:
Ja of rechtop in de bekerhouder ..... werk ook prima (en je hebt nog carplay/android auto).

• YStunnenberg
  • Laatst online: 14-02-2020
Niet alle telefoons zijn voorzien van draadloos laden. Er is een oplossing:

Dit is voor de Iphone

Draadloze oplaad adapter

e-Niro Executive Line Gravity Blue berijder

Verwijderd

Weet iemand of er een modificatie aan de Kona oplaadkabel gaat zijn?
Hoorde geruchten over een katrol achtig systeem voor de kabel.
En aangezien we nu toch nog een half jaar moeten wachten ivm de onjuiste communicatie van Hyundai, wil ik graag weten of we wel de juiste beslissing hebben genomen met de reeds aangelegd laadpaal waarbij we voor een vaste kabel aan de unit hebben gekozen ipv een stekkerdoos....

Verwijderd

Wij gaan er nu maar van uit dat het zelfs juli kan worden. Want bij bezoek aan de dealer stond ipv juni nu weer juli.....
RRvP schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 21:43:
[...]

Ik denk dat dat wel kan want in die periode kregen eerst de klanten met een pre-order de gelegenheid om die om te zetten in een bestelling. Als je kijkt naar de reserveringsnummers zijn er tot juli 2019 ca. 2000 (minus de afvallers) bestellingen gedaan. Jouw bestelling is blijkbaar daar achter gezet.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-11 14:22
JDFS schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 12:16:
[...]

Zo zit mijn Brodit-houder erin:
[Afbeelding]

Ik krijg die met geen mogelijkheid verder. Heb jij toevallig een oplossing?
Mééstal zit brodit vast tussen afwerkpanelen. Moet die bovenste of die onderste clip niet tussen t gat van 2 panelen / randjes in?

Verwijderd

Hoogie2004 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 09:15:
En weet je van wanneer jullie bestel datum was??
Ben benieuwd naar toewijzingsbeleid.... (wij particulier, geen lease maatschappij)

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 13:07:
[...]

En weet je van wanneer jullie bestel datum was??
Ben benieuwd naar toewijzingsbeleid.... (wij particulier, geen lease maatschappij)
De bestelbevestiging van de lease-maatschappij was 31 juli 2018. En de leasemaatschappij heeft mijn reservering overgenomen (definitief gereserveerd op 11 april 2018). Al weet ik niet 100% zeker dat mijn reservering ook heeft geleid tot een van de auto's uit de eerste 1500 leveringen.

• Rick1855
  • Laatst online: 03-03 11:47
YStunnenberg schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 13:00:

Dit is voor de Iphone

Draadloze oplaad adapter
Deze kan je ook gewoon voor android telefoons bestellen. Ik heb hem voor een Samsung en werkt prima.

Kona Premium 64kW Dark Knight geleverd 28 januari 2019/Kona Premium 64kW Tangerine Orange oktober 2019, Aften ICU 3x32A/Load balancing

• CyBeRSPiN
  • Laatst online: 23:30

CyBeRSPiN

sinds 2001

YStunnenberg schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 13:00:

Dit is voor de Iphone

Draadloze oplaad adapter
Opzich leuk, maar ik ga Apple CarPlay gebruiken en dan moet je alsnog een kabeltje aansluiten (niet dat dat nu zo veel werk is, maar het handige van draadloos laden is er dan wel vanaf).

• Rick1855
Mar.tin schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 13:04:
[...]

Mééstal zit brodit vast tussen afwerkpanelen. Moet die bovenste of die onderste clip niet tussen t gat van 2 panelen / randjes in?
Dat klopt. ik heb al jaren brodit houders in de auto en deze zit nog niet goed gemonteerd. Het afdekvelletje van de plakstrip verwijderen en met een plastic voorwerp ruimte maken tussen de panelen. Maar daarvoor goed kijken in de montage instructie om te zien welke panelen je moet hebben.
Overigens ga ik in de Kona draadloos laden, met telefoon via bt. Flitsmeister wordt dan beperkt tot het doorgeven van alleen de auditieve signalen.

Kona Premium 64kW Dark Knight geleverd 28 januari 2019/Kona Premium 64kW Tangerine Orange oktober 2019, Aften ICU 3x32A/Load balancing

• YStunnenberg
CyBeRSPiN schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 13:29:
[...]

Opzich leuk, maar ik ga Apple CarPlay gebruiken en dan moet je alsnog een kabeltje aansluiten (niet dat dat nu zo veel werk is, maar het handige van draadloos laden is er dan wel vanaf).
Mee eens, het is jammer dat er geen doorverbinder op de adapter zit. Mijn vrouw gaat geen CarPlay gebruiken wordt netjes haar telefoon geladen.

• Rick1855
CyBeRSPiN schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 13:29:
[...]

Ja ik ga ook eerst met Android Auto spelen, maar volgens mij is er nog niet zo heel veel meerwaarde aan. Ik denk dat de originele navigatie ook wel voldoet.

• prettig
Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 13:00:
Weet iemand of er een modificatie aan de Kona oplaadkabel gaat zijn?
Hoorde geruchten over een katrol achtig systeem voor de kabel.
En aangezien we nu toch nog een half jaar moeten wachten ivm de onjuiste communicatie van Hyundai, wil ik graag weten of we wel de juiste beslissing hebben genomen met de reeds aangelegd laadpaal waarbij we voor een vaste kabel aan de unit hebben gekozen ipv een stekkerdoos....
Die katrol ligt al in de container. EV-reel systeem (groot/lomp en onhandig plastic prul.... soort gardena rol 8)7 ).
https://www.evreel.com/

Kabel ligt nu onder de laadvloer, past prima in de insert (gaan hem toch nog zelden gebruiken).
Thuis vaste kabel.

[ Voor 3% gewijzigd door prettig op 16-01-2019 13:44 ]

• prettig
Zoiets zoek ik eigenlijk.....simple insert die er zo uit kan als even nodig is.

Afbeeldingslocatie: https://www.androidcentral.com/sites/androidcentral.com/files/styles/xlarge_wm_brw/public/article_images/2015/03/cupholder-nexus-5.jpg

• YStunnenberg
prettig schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 13:41:
Zoiets zoek ik eigenlijk.....simple insert die er zo uit kan als even nodig is.
Zo iets?

• prettig
ja, beetje duur voor zoiets, maar ja ....dank

• JDFS
  • Niet online
Handsfree plus mijn telefoon bij de hand (ja, dit mag niet). Ook handig voor als 2e scherm bij Waze.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Rick1855 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 13:35:
[...]

Ja ik ga ook eerst met Android Auto spelen, maar volgens mij is er nog niet zo heel veel meerwaarde aan. Ik denk dat de originele navigatie ook wel voldoet.
Live verkeersinformatie is wel degelijk van grote toegevoegde waarde. Althans ik heb nu een voorloper ontvangen (VW T-Roc), maar geef mij maar Android Auto. Veel accurater en actuele kaarten.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• canth
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-11 16:35
Het navigatie systeem van de Kona heeft ook Tom Tom Live Traffic. Je moet alleen even een hotspot maken van je mobiele telefoon (en die natuurlijk verbinden in de Kona). Daarna heb je heb je super goede file informatie.
De kaart van het navigatiesysteem is overigens oud. De splitsing A1/A6 staat er bijvoorbeeld nog niet goed op. We gaan kijken bij de eerste beurt of de kaart nog geupdate wordt. Dat was namelijk de argumentatie van de dealer toen ik zei dat ik een beurt elke 15.000 km wel een beetje overdreven vind.

• Jhb62
  • Laatst online: 06-04-2024

Jhb62

Kona 14/06/2019

daemonix schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 14:15:
[...]

Live verkeersinformatie is wel degelijk van grote toegevoegde waarde. Althans ik heb nu een voorloper ontvangen (VW T-Roc), maar geef mij maar Android Auto. Veel accurater en actuele kaarten.
Ik moet zeggen dat mijn ervaring met TomTom live heel goed is. Weleens gedacht waar stuurt hij me heen maar was altijd om de file heen. en Sneller zelfs in de bebouwde kom werkt het goed :)

Verwijderd

was al bekend dat Klaas Dijkhoff een E-Niro had maar toch

https://www.geenstijl.nl/...-festival-voor-een-vvder/

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2019 15:02 ]

• JDFS
  • Niet online
Jhb62 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 14:50:
[...]

Ik moet zeggen dat mijn ervaring met TomTom live heel goed is. Weleens gedacht waar stuurt hij me heen maar was altijd om de file heen. en Sneller zelfs in de bebouwde kom werkt het goed :)
Het is jammer dat Waze via zowel CarPlay als Android Auto niet de navigatie via de HUD laat zien. Dat zou voor mij nog een reden zijn om wellicht toch van TomTom gebruik te maken - ware het niet dat ik zo verknocht ben aan Waze!

• Rick1855
JDFS schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 15:55:
[...]

Het is jammer dat Waze via zowel CarPlay als Android Auto niet de navigatie via de HUD laat zien. Dat zou voor mij nog een reden zijn om wellicht toch van TomTom gebruik te maken - ware het niet dat ik zo verknocht ben aan Waze!
Dat is voor mij wel een beetje de afknapper voor navigatie via Android Auto. De HUD is toch wel makkelijk. Daarnaast zag ik een opmerking over verouderde kaarten. Dat is natuurlijk een bekend verschijnsel bij onboard navigatie. Mijn MMI+ systeem van Audi is ook altijd verouderd, ook met de laatste updates.

• Jhb62

Jhb62

Kona 14/06/2019

Wat is het probleem om niet de nieuwste kaarten te hebben. In mijn stoomboot de superb zijn de kaarten 5 jr van de nav. En ik kom overal waar ik wezen moet. Hoe snel veranderd het wegennet nu

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:29

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Google Maps denkt ook al een half jaar dat ik midden in een weiland woon. Voorlopig kent alleen OpenStreetMap mijn straat.
Het meeste bezorgeten is koud voordat ze bellen voor routeaanwijzingen.
#firstworldproblems

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• JDFS
  • Niet online
Jhb62 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 16:31:
Wat is het probleem om niet de nieuwste kaarten te hebben. In mijn stoomboot de superb zijn de kaarten 5 jr van de nav. En ik kom overal waar ik wezen moet. Hoe snel veranderd het wegennet nu
Mooi voorbeeld; ik woon in Amsterdam en bij de afslag s106 is sinds eind 2017 een oprit gesloten, welke vervangen is door een nieuwe. Zelfs in de laatste update van 2018 van Discovery Pro (Volkswagen) is deze afslag niet meegenomen en word ik dus steeds naar de oude afslag gestuurd, niet rekening houdend met file... Want er staat geen file volgens die navigatie!

• Jhb62

Jhb62

Kona 14/06/2019

JDFS schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 16:33:
[...]

Mooi voorbeeld; ik woon in Amsterdam en bij de afslag s106 is sinds eind 2017 een oprit gesloten, welke vervangen is door een nieuwe. Zelfs in de laatste update van 2018 van Discovery Pro (Volkswagen) is deze afslag niet meegenomen en word ik dus steeds naar de oude afslag gestuurd, niet rekening houdend met file... Want er staat geen file volgens die navigatie!
File meldingen van de nav van skoda neem ik met een zak zout

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-11 09:55
Jhb62 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 16:43:
[...]

File meldingen van de nav van skoda neem ik met een zak zout
En daarom is CarPlay en Android Auto zo fijn. Actuele kaarten met actuele file info (y)

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11 22:00
Zojuist even contact gehad met de dealer.
Pearl White e-Niro staat in de haven, verwachting is dat ik hem midden februari mag komen ophalen.

Natuurlijk blijf ik positief en hoop ik dat het eerder is ;-)

• BOBERJAN
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-08 12:30
Gefeliciteerd, mooie kleur en veel plezier er mee!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:43
Vanochtend nog eens gezien hoeveel Kia hier in België geeft om de e-Niro. Met het autosalon dat op zaterdag start hebben ook zij een brochure het land rond gestuurd met de e-Niro op de achterkant. Bekijk je de eigenschappen en zie je staan "Schakelpeddels aan het stuur" en "shift-by-wire versnellingsbak".

Hoe je zulke dingen foutief kunt zetten snap ik niet. Ze hebben gelukkig wel de subsidie van de vlaamse overheid er correct op gezet. Daar ging mijn eigen Hyundai dealer vorig jaar in de fout.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• smoken
@Blokker_1999 happy B-Day!

• StLucifer
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 28-10 22:03
Met veel plezier heb ik de afgelopen tijd dit topic gelezen en voor de statistieken schuif ik graag aan.
Op 2 april heb ik een reservering geplaatst voor een Kona Dark Night, op 5 april de bevestiging van de importeur ontvangen. Productie nummer 2018-1070. Vandaag contact gehad over aflevering, 30 januari mag ik de sleutels in ontvangst nemen.
Het was lang wachten maar dan heb je ook wat :)

• swaluw2
  • Laatst online: 26-10-2022
smoken schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 17:09:
Zojuist even contact gehad met de dealer.
Pearl Whit e-Niro staat in de haven, verwachting is dat ik hem midden februari mag komen ophalen.

Natuurlijk blijf ik positief en hoop ik dat het eerder is ;-)
Als je e-Niro nu al in de haven staat, dan vind ik midden februari lang duren. Of staat hij nog in de haven van Korea? ;)

Kia E-Niro Gravity Blue in bezit sinds 2 februari 2019

• Jhb62

Jhb62

Kona 14/06/2019

StLucifer schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 17:29:
Met veel plezier heb ik de afgelopen tijd dit topic gelezen en voor de statistieken schuif ik graag aan.
Op 2 april heb ik een reservering geplaatst voor een Kona Dark Night, op 5 april de bevestiging van de importeur ontvangen. Productie nummer 2018-1070. Vandaag contact gehad over aflevering, 30 januari mag ik de sleutels in ontvangst nemen.
Nog 900 te gaan tot juni

• Wackerstamfer
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-08 16:32
Als we dan toch voor de statistieken gaan:
Mijn Kona komt in mei (ceramic blue) nummer 2019-112 :9~

Hyundai Kona Electric Premium 64kWh Ceramic Blue

• herraldm
  • Laatst online: 17-08-2019
Vandaag contact gehad met de dealer. Mijn e-Niro is binnen en in orde. Ik heb instap verlichting besteld. Die moet er nog in. Maandag middag mag ik hem ophalen.
Type 2 stekker aan de laadpaal gemaakt.
Dus laat maar komen.
Volgende week meteen wat leuke ritjes ingepland. Ik zal hier de eerste ervaringen posten.

• smoken
swaluw2 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 17:29:
[...]

Als je e-Niro nu al in de haven staat, dan vind ik midden februari lang duren. Of staat hij nog in de haven van Korea? ;)
Nee, toch echt in NL ;-)

Je zou denken dat het sneller zou moeten kunnen en daar hoop ik dan ook van harte op!

Als hij bij de dealer is moeten ook nog de instap- en voetruime verlichting ingebouwd worden. Daarnaast twijfel ik er nog over om de standaard lampjes door LED te laten vervangen.

• prettig
Eerste ervaringen zijn wel grappig hier. Range is natuurlijk top (woon/werk binnendoor 50km/dag.....1x week laden wordt dat).

Led lampen..... mijn vriendin is nachtblind, dus ochtend altijd beetje stress (donker).
Outlander was net aan voor haar. Ik ga de kona halen: dus zij moest even in de i3: goh ik zie nu alles ! (veel meer licht).

Dag later rijdt ze weg in de Kona: nou dat is niet veel beter dan de Outlander ! (die had ik nu niet verwacht, ik vond het licht namelijk goed).

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 23:28
Ik heb vanmiddag mijn e-Niro opgehaald. Was de eerste keer dat ik in een volledig elektrische auto heb gereden. Heb 75 km gereden, bebouwde kom, autoweg en snelweg. Vond het super rijden, met name de power die direct uit de motor komt. Hoewel ik de handleiding al helemaal had doorgenomen ( ;)) , moet ik de komende dagen nog wel een aantal zaken verder doornemen en uitproberen. Er is heel veel functionaliteit.

Ik heb foto's genomen en wil die graag delen, maar eerlijk gezegd geen idee hoe ik die op dit forum moet posten. _/-\o_

• p.d.akkerman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:21
Ik houd dit topic nauwlettend in de gaten en ben erg benieuwd naar de ervaringen qua range.

Gister en vandaag zitten spelen met www.abetterrouteplanner.com en raakte wat teleurgesteld.
Ben zelf wel van het doorijden. 140km/u. Woon werk is 90km, waarvan een goede 80 km snelweg. Dagjes weg zijn vaak ook in een vlotte lijn naar de bestemming. Dus 15 minuten, een halfuur of langer ergens wachten op je accu is niet echt mij (ons) ding.
Als ik mijn vrouw naar Eindhoven airport breng zou ik op de terug weg eerst een halfuur moeten bijladen als ik die routeplanner moet geloven.
Dan kun je natuurlijk je mindset veranderen, maar dat is wel een hele omslag.
Aan de andere kant is er wel een flink financieel voordeel. Ik rijd nu Kia Ceed sw diesel van 2016.

Dus ondanks dat ik eigenlijk de knoop had doorgehakt ben ik nu weer in twijfel. Met name door ook de laadtijden van die niet-fastchargers. Op 11kW duurt het best even voordat ie vol is. Dus als je na een dag werken, nog ergens anders naartoe moet, moet je eerst bijladen. Thuis is dan niet echt geen optie ivm laadbeperking en als het onderweg bij een fastcharger zou combineren met bv (uit)eten kost je ook weer meer geld dan dat je thuis eet.

[ Voor 22% gewijzigd door p.d.akkerman op 16-01-2019 19:13 ]

• Grijze Ridder
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-10-2024
Top, ik moet nog ff wachten 2018 1888

• Harvest2002
Welke auto overweeg je. Hoeveel km is het naar Eindhoven etc.

• p.d.akkerman
Harvest2002 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 19:12:
Welke auto overweeg je. Hoeveel km is het naar Eindhoven etc.
Sorry. De Kia Niro.

Woon vlakbij Vlissingen, Zeeland. Eindhoven is ongeveer 160 km.

Daarom ben ik juist door de berekeningen van die routeplanner zo teleurgesteld.
Ik ga vanavond ook nog met andere auto's rekenen en vergelijken met de WLTP opgaves

• Harvest2002
Om je een idee te geven. Toen ik de auto ophaalde was ie voor 92% geladen. Bereik zou 423 km zijn. Ik heb circa 75 km gereden met verschillende omstandigheden en snelheden, ook een stuk 130 km en snel accelererend. Had uiteindelijk nog 350 km over. Was mijn eerste rit, maar geeft wel een indicatie. Ik heb een e-Niro. Verwarming lijkt wel een (behoorlijk) verschil te maken. Met heat on zat ik op 25kWh/100 km. Met alleen stoelverwarming zakte dat naar onder de 20.

• CyBeRSPiN
  • Laatst online: 23:30

CyBeRSPiN

sinds 2001

@p.d.akkerman ja je rechtervoet moet wat lichter worden. Als je 100km/u gaat rijden dan kom je veel relaxter aan omdat je niet opgefokt op de linkerbaan hebt lopen drukken. En je bent dan even snel als met 140 km/u als je dan wel een laadstop moet maken.
Het verbruik bij 140km/u is gewoon enorm, ook voor een brandstofauto (= hoop extra CO2 en fijnstof puur omdat je zonodig “door” wilt rijden)

• Sigmasailor
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:23
Gaat CarPlay niet alleen via een kabeltje? Tot nog toe is dat bij mij zo.

• Harvest2002
Ja. Android Auto werkt ook alleen via kabel.

• Harvest2002
CyBeRSPiN schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 19:26:
@p.d.akkerman ja je rechtervoet moet wat lichter worden. Als je 100km/u gaat rijden dan kom je veel relaxter aan omdat je niet opgefokt op de linkerbaan hebt lopen drukken. En je bent dan even snel als met 140 km/u als je dan wel een laadstop moet maken.
Het verbruik bij 140km/u is gewoon enorm, ook voor een brandstofauto (= hoop extra CO2 en fijnstof puur omdat je zonodig “door” wilt rijden)
Ja als je constant 140 wilt rijden en met een warme auto ga je het waarschijnlijk net niet/wel rijden in de winter van Vlissingen naar Eindhoven heen en terug.

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-11 09:55
@p.d.akkerman zoals ook @CyBeRSPiN zegt is hard rijden gewoon niet handig voor je verbruik (is nu met je diesel overigens ook zo).
Het verschil tussen 120 of 140 rijden is misschien 1 verkeerslicht ronde bij de afrit eerder zijn. Niet de moeite ;) .

Maar wat mij in de proefrit vooral opviel is het comfort van adaptieve cruise controle. Dat maakt dat je veel sneller gewoon met het verkeer mee gaat rijden (y) !

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Sorry hoor, maar je hoeft IMHO geen wereldverbeteraar te zijn om een EV te rijden. 140 is helemaal niet zo snel in Nederland. Het is maar 10 km boven vmax.

Ik denk dat je het wel red van Vlissingen naar Eindhoven en terug, want je kan/mag niet overal 130.

• Harvest2002
En je mag nergens 140.

• daemonix
  • Niet online
In Nederland niet nee, maar in Duitsland wel.

• Harvest2002
Eindhoven en Vlissingen liggen (nog steeds) in NL.

• daemonix
  • Niet online
En waarom denk je dat de wereld beperkt is tot ritten tussen Eindhoven en Vlissingen?

• Harvest2002
Zie vraagstelling p.d akkerman.

• Sigmasailor
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:23
Je weet dat 140 tot de macht 2 twee keer zoveel is als 100 in het kwadraat? Dat is dus ook het verschil in snelheid waarmee je accu leegloopt. Bij 90 en 130 is het sommetje bijna hetzelfde.

• p.d.akkerman
Ik rij zoals ik rij en als ik een boete krijg moet IK die zelf betalen.

Mijn vraag / twijfel gaat over het verbruik. En ik weet ook wel dat ik met 110 zuiniger rijdt dan 140.

• prettig
p.d.akkerman schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 19:08:
Ik houd dit topic nauwlettend in de gaten en ben erg benieuwd naar de ervaringen qua range.

Gister en vandaag zitten spelen met www.abetterrouteplanner.com en raakte wat teleurgesteld.
Ben zelf wel van het doorijden. 140km/u. Woon werk is 90km, waarvan een goede 80 km snelweg. Dagjes weg zijn vaak ook in een vlotte lijn naar de bestemming. Dus 15 minuten, een halfuur of langer ergens wachten op je accu is niet echt mij (ons) ding.
Als ik mijn vrouw naar Eindhoven airport breng zou ik op de terug weg eerst een halfuur moeten bijladen als ik die routeplanner moet geloven.
Aan de andere kant is er wel een flink financieel voordeel. Ik rijd nu Kia Ceed sw diesel van 2016.

Dus ondanks dat ik eigenlijk de knoop had doorgehakt ben ik nu weer in twijfel. Met name door ook de laadtijden van die niet-fastchargers. Op 11kW duurt het best even voordat ie vol is. Dus als je na een dag werken, nog ergens anders naartoe moet, moet je eerst bijladen. Thuis is dan niet echt geen optie ivm laadbeperking en als het onderweg bij een fastcharger zou combineren met bv (uit)eten kost je ook weer meer geld dan dat je thuis eet.
Wellicht iets meer moeten verdiepen in EV rijden (en de e-niro zelf) ipv alleen te gaan voor 4%. Dan wist je dit al lang.

• Harvest2002
Dat is dus de keuze die je moet maken. Als je constant 140 van Vlissingen naar Eindhoven v.v wilt rijden en je wilt een aangename temperatuur in de auto en het maakt je niet uit of je een bekeuring krijgt, heb je heel veel opties. Als bijtelling ook een (belangrijke) rol speelt, zijn de opties wat minder. Make up your mind.

• DSmarty
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Qua snelheid heb je dan 3 opties:
- Rijden als een bejaarde of EV-fanboy 8) en volledig uitgerust aankomen (alhoewel die laatste categorie er altijd vanuit gaat dat tijd gratis is en onbeperkt voorradig)
- Rijden alsof er geen morgen is en op beide locaties laden
- Doorknallen in het altijd rustige zeeland en dichter bij Eindhoven je snelheid laten zakken (wat in de spits ongetwijfeld wel opgedrongen wordt), dan red je het ongetwijfeld wel.

Soms is het prima om 95 te kabbelen tussen de vrachtwagens op een drukke weg waar sneller geen enkel effect heeft, maar het is oh zo heerlijk om op een rustige weg ook gewoon eens even lekker de snelheid te overschrijden. (Ergo: aangepast op de opstandigheden)

Kan me voorstellen dat je op zo'n afstand weleens een afrondingsverschilletje maakt in de snelheid overigens }:O

Qua range zijn voor mij alleen vakanties vervelend, maar ik ga gewoon even uitrekenen wat optimaal is qua reistijd vs snelheid vs laadtijd. Gok dat ergens rond de 100km/h optimaal is.

Overigens moet je met een e-Niro of Kona sowieso accepteren dat vMax gelijk is aan die van een brandstof-truttenschudder uit het boodschappenwagen-segment (167.... serieus...). Ik heb het met lichte tegenzin maar geaccepteerd met de lage bijtelling in het achterhoofd en het feit dat je in Nederland zelden die snelheden haalt.
Maar voordat mijn fossielmobiel verkocht werd nog wel even stukje "de begrenzer opgezocht", als laatste uiting van burgerongehoorzaamheid en ter afsluiting van een levensfase :P

[ Voor 47% gewijzigd door DSmarty op 16-01-2019 20:27 ]

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
De meeste mensen hoeven geen consessies te doen qua rijgedrag bij het rijden van een EV. Ik ga straks ook gewoon 140 rijden met de Niro waar dat kan. Auto heeft toch genoeg bereik. Ik ga niet perse de Niro rijden voor de 4% bijtelling. Het is meer uit interesse in de techniek en de 200 pk :)
Er zijn weinig auto’s met 200+ pk in de prijsklasse van de e-Niro. Had anders een C200 of 320i genomen of als ik wist dat de model 3 al in maart leverbaar was waarschijnlijk die.
Ik moet wel toegeven dat zonder bijtellingskorting ik waarschijnlijk geen e-Niro had genomen, want voor 45k is het kwaliteitsverschil gewoon te groot vergeleken met BMW of Mercedes.

• Harvest2002
Q.E.D.

Dat is dus ook de keuze voor Akkerman.

Btw: jouw overwegingen waren ook de mijne. Daarom is de e-Niro voor mij nu de perfecte auto.

• YStunnenberg

Stevig doorrijden kan prima, het komt dan op rekenen aan. zie de filmpjes van Bjøn van de roadtrip naar Denemarken.
deel 1
deel 2

He is hammering it!

• DSmarty
  • Niet online
Wat meer on-topic, ik houd een beetje de tenaamstellingen van de e-Niro in de gaten:
02-01-19=16
03-01-19=10
04-01-19=8
05-01-19=2
07-01-19=3
08-01-19=4
09-01-19=5
10-01-19=11
11-01-19=21
12-01-19=6
14-01-19=11
15-01-19=8

Het kabbelt dus rustig door, 105 tot nu toe deze maand. Willen ze de 3000 halen dit jaar, dan mag het tempo dus nog wel een beetje omhoog :-)

[ Voor 3% gewijzigd door DSmarty op 16-01-2019 20:34 ]

• Zbygniew P
  • Laatst online: 17-09-2024

Ik heb nu 5 jaar in een ZOE gereden (nu met grote accu, eerst met kleine). Rijden met een EV is gewoon anders, niet perse beter of slechter. Je houdt gewoon rekening met waar je heen wilt en hoe hard je rijdt. Als je dat niet wilt doen is een EV misschien nog niets voor je. Wat ik wel gemerkt heb is dat (zelfs met de kleine accu) ik meestal gewoon 140 rij omdat ik het toch wel haal (80-90% van de ritjes). Qua rij-ervaring is het een beetje een afweging tussen wil ik 3 uur 140 rijden (kies een ICE) of wil ik altijd als eerste bij het stoplicht weg (kies een EV, zelfs een slome ZOE).

• giancarlo_f
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-04 08:59

giancarlo_f

M3 Highland & EV3

DSmarty schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 20:34:
Wat meer on-topic, ik houd een beetje de tenaamstellingen van de e-Niro in de gaten:
02-01-19=16
.
.
15-01-19=8

Het kabbelt dus rustig door, 105 tot nu toe deze maand. Willen ze de 3000 halen dit jaar, dan mag het tempo dus nog wel een beetje omhoog :-)
Op de eerste boot stonden 300 KIA's ; er staan er dus al 105 op kenteken.... is geheel in schema als je er van uitgaat dat er 300 KIA's per boot aankomen, dus 10 boten (immers 3000 Kia's dit jaar), 1 boot per 5 weken, 300:5=60 kia's per week op naam zetten.

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:51
Deze tool geeft ook een mooi inzicht in het langzamer of sneller rijden met een EV. In sommige gevallen loont het dus om gewoon lekker door te rijden: https://www.ecalc.ch/evcalc.php#

• Wackerstamfer
Thuis is dan niet echt geen optie ivm laadbeperking en als het onderweg bij een fastcharger zou combineren met bv (uit)eten kost je ook weer meer geld dan dat je thuis eet.
Uit eten kost natuurlijk altijd meer maar ik snap je punt :)

Wist je dat je in veel gemeenten gewoon een publieke laadpaal kan aanvragen bij jou in de buurt? :P

In utrecht is dit gewoon gratis. Wellicht kan je hier meer zien https://www.vlissingen.nl...ten-elektrische-auto.html

En als het echt niet anders kan is er altijd nog de Granny charger

[ Voor 5% gewijzigd door Wackerstamfer op 16-01-2019 21:08 ]

• p.d.akkerman
Mysth schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 21:07:
[...]

Uit eten kost natuurlijk altijd meer maar ik snap je punt :)

Wist je dat je in veel gemeenten gewoon een publieke laadpaal kan aanvragen bij jou in de buurt? :P

In utrecht is dit gewoon gratis. Wellicht kan je hier meer zien https://www.vlissingen.nl...ten-elektrische-auto.html

En als het echt niet anders kan is er altijd nog de Granny charger
Ben ik al informatief mee in contact geweest en er is zelfs al een plek voor aangewezen.
Maar dan zit ik weer door te denken. Waarschijnlijk wordt dit een 11kW punt. Uitgaande van 40% leeg en 5 a 6 uur laden. Ik kom rond 18u thuis. Als ik hem dan aan de paal zet. moet ie even staan. Maar meestal ga ik betijds naar bed.
Moet ik dan voor het slapen me auto verplaatsen of nog erger de plekken(zijn bezet) en ze hebben hetzelfde ritme als ik ......

Er zijn nu nog weinig geen elektrische autos, dus nog geen probleem waarschijnlijk. Maar toch...

Edit

Ik heb geen oprit en de auto kan niet voor de deur staan. Dichtstbijzijnde parkeerplaats is met verlengkabel 25 meter. Maar mag, kan en ga niet zo laden

[ Voor 7% gewijzigd door p.d.akkerman op 16-01-2019 21:28 ]

• Pierik
  • Laatst online: 30-10 14:22

Pierik

I'll be back!!!

p.d.akkerman schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 21:25:
[...]

Ben ik al informatief mee in contact geweest en er is zelfs al een plek voor aangewezen.
Maar dan zit ik weer door te denken. Waarschijnlijk wordt dit een 11kW punt. Uitgaande van 40% leeg en 5 a 6 uur laden. Ik kom rond 18u thuis. Als ik hem dan aan de paal zet. moet ie even staan. Maar meestal ga ik betijds naar bed.
Moet ik dan voor het slapen me auto verplaatsen of nog erger de plekken(zijn bezet) en ze hebben hetzelfde ritme als ik ......

Er zijn nu nog weinig geen elektrische autos, dus nog geen probleem waarschijnlijk. Maar toch...

Edit

Ik heb geen oprit en de auto kan niet voor de deur staan. Dichtstbijzijnde parkeerplaats is met verlengkabel 25 meter. Maar mag, kan en ga niet zo laden
Als het een 11KW paal zou worden dan zal de E-Niro (kona ook trouwens) laden met 3.7KW omdat die op maar 1 fase laad. Wel iets om rekening mee te houden.

Iracing Profiel

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
[...]

Edit

Wat wil je horen? 😅
Je somt enkel negatieve punten op in je berichten, wil je overtuigd worden toch elektrisch te gaan rijden?

Als je het niet praktisch vindt, laden is teveel moeite en kan niet bij huis, je rijgedrag aanpassen is teveel gevraagd, doe het dan gewoon niet of wacht een tijd tot het wel kan (alleen mis je dan de 4%)

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

• Wackerstamfer
[...]

Edit

Je kan hem na wat mij betreft na werk tijd gewoon de hele nacht laten staan. Het is waarschijnlijk ook niet zo dat iemand voor hij/zij gaat slapen in z'n pyama nog even de auto aan de lader gaat zetten een straat verderop.

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-11 14:36
Mysth schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 21:34:
[...]

Je kan hem na wat mij betreft na werk tijd gewoon de hele nacht laten staan. Het is waarschijnlijk ook niet zo dat iemand voor hij/zij gaat slapen in z'n pyama nog even de auto aan de lader gaat zetten een straat verderop.
Ligt aan de drukte in de wijk en hoeveel laadpalen er staan. In mijn wijk (NUON is bezig met uitbreiden) staan er 1. Ik haal mijn auto weg om 23:30 als hij vol is. Andere buren zien de app dat hij vrij is en gaan dan laden.

Soms moet je wel, het is geven en nemen. Vandaag ook vroeg thuis, opgeladen en om 20:00 weggehaald zodat de volgende kan aanhaken. Kleine moeite, groot plezier.

• p.d.akkerman
Ik wil echt wel de voordelen zien. Maar het met ook werkbaar zijn. Het is niet zo zeer range stress, naar meer laadstress

3-fase 16A (11 kW) 230V /1x16A 3.7 kW † 20u30m
19 km/u

Deze nog even opgezocht. Dus in 10u 190km erbij laden

• Wackerstamfer
Khayma schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 21:36:
[...]

Ligt aan de drukte in de wijk en hoeveel laadpalen er staan. In mijn wijk (NUON is bezig met uitbreiden) staan er 1. Ik haal mijn auto weg om 23:30 als hij vol is. Andere buren zien de app dat hij vrij is en gaan dan laden.

Soms moet je wel, het is geven en nemen. Vandaag ook vroeg thuis, opgeladen en om 20:00 weggehaald zodat de volgende kan aanhaken. Kleine moeite, groot plezier.
Tuurlijk! Wel zo netjes. Maar zoals ik het lees is er nog niet echt een laaddruk als je zelf de eerste paal aan moet vragen. Beetje aanpassen dan maar :)

Was er maar iets waardoor ik kon zien dat de Kona vol zit. Een app ofzo.. 8)7 |:(
(ja de paal exploitant heeft er waarschijnlijk wel eentje maar toch..)

• prettig
Je kunt ook de laatste snellader pakken op de terugweg (maar snap da je daar meestal geen zin in hebt als je naar huis wil, maar als je toch file hebt, maakt het weinig uit).

Maar laadstress zal dit jaar flink toenemen (helaas).

• Wutroe
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-11 19:56

Ik neem voor het gemak even aan je niet aan de lopende band ritten naar Eindhoven Airport maakt, maar dat je woonwerk ritten van 90km vaker voorkomen. Voor die ritten zou je je rijstijl dus niet aan hoeven te passen, dat moet zelfs wel 2 dagen lukken op 1 lading. Voor die enkele keer dat het dan spannend wordt qua range kun je toch even je rijstijl aanpassen? Je kunt bij wijze van op de heenweg nog flink doorrijden en als je in Eindhoven dan 60% range opgebrand hebt, de terugweg rustiger aan doen?

Wat velen al zeggen; je zult toch her en der wat aan moeten passen. Daar staat, onder andere, een flinke korting qua bijtelling tegenover :)

• p.d.akkerman
https://abetterrouteplann...f7-4d63-a020-56b37ac3b0da

Volgens de routeplanner valt dat 2 dagen erg tegen. 100% start en wind op 2 meter PS. Zeeland he :)

• CheapTweak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-11 09:57
p.d.akkerman schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 21:37:
Ik wil echt wel de voordelen zien. Maar het met ook werkbaar zijn. Het is niet zo zeer range stress, naar meer laadstress

3-fase 16A (11 kW) 230V /1x16A 3.7 kW † 20u30m
19 km/u

Deze nog even opgezocht. Dus in 10u 190km erbij laden
Misschien moet je dan wel kijken naar de Tesla model 3. Die heeft wel 3 fase laden en is iets betere range, met name met hogere snelheden en heeft ook kortere levertijden.

Als ik je zo hoor maak je gewoon veel kilometers en met een sportieve rijgedrag is het inderdaad de vraag of je niet gefrustreerd wordt met de huidige range beperkingen van EV's. Misschien zelfs met de M3.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:58
Als je gemiddeld per dag minder km rijdt dan je er 's avonds (of overdag) tijdens geparkeerd staan kan bijladen, dan gaat het in de basis goed.
Op de dagen dat je dan meer km rijdt dan je er 's avonds/overdag bijlaad moet je misschien snelladen.
ter ref.: met mijn Ioniq rijdt ik ~33k per jaar. Meeste dagen minder dan 50% van mn bereik (van ca. 150km obv snelweg/winter). Minder dan 1 dag per week ga ik over de 150km heen. Soms kan ik dan laden op mijn bestemming, soms naar de snellader.
Over 2018 minder dan 1 uur per maand staan snelladen. Dit even los van de wintersportvakantie.

Een Kona/Niro heeft ca. 2 maal het bereik van de Ioniq en laden gaat met vergelijkbare snelheid. Dus heel hoog over: bij 60k p jaar ca. 2 uur per maand snelladen (lees: even vaak als ik nu, maar langer per keer).
In ruil voor die tijd rijdt het heel comfortabel en zijn de kosten zeer laag.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Pagina: 1 ... 46 ... 57 Laatste

Dit topic is gesloten.