In de app van de laadpas mssMysth schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 21:40:
[...]
Tuurlijk! Wel zo netjes. Maar zoals ik het lees is er nog niet echt een laaddruk als je zelf de eerste paal aan moet vragen. Beetje aanpassen dan maar
Was er maar iets waardoor ik kon zien dat de Kona vol zit. Een app ofzo..![]()
![]()
(ja de paal exploitant heeft er waarschijnlijk wel eentje maar toch..)
Hallo mensen,
Vandaag mijn kona premium ceremic blue opgehaald. Had hiervoor al 200.000 met een ampera gereden dus wist wel een beetje wat ik kon verwachten.
Fijne auto. Veel gadgets die ik nog moet uitzoeken maar eerste indruk: top! Vind het bandengeruis nog niet storend maar ga er volgende winter toch 4 seizoenenbanden onder laten leggen. Ik was eerst van plan dikkere velgen te kopen maar ik vind de standaard velgen eigenlijk wel prima. Scheelt weer range en geld :-).
Net even sidebars besteld. Dat vind ik net wat stoerder staan. Weekje levertijd en er zelf onder schroeven.
Misschien laat ik nog het dak zwart wrappen maar de dealer zei dat wrappen heel snel beschadigd. Ik betwijfel dat op een dak. Bij een bumper kan ik mij er nog iets van voorstellen. Iemand gebruikservaring met wrappen op het dak?
Er is al veel gezegd over een app en ik hoop echt dat'ie er komt. In ieder geval om de verwarming van een afstandje aan te doen. Ik ga op verschillende tijden op pad en kan dus lastig vantevoren inregelen wanneer de auto warm moet zijn.
Vandaag mijn kona premium ceremic blue opgehaald. Had hiervoor al 200.000 met een ampera gereden dus wist wel een beetje wat ik kon verwachten.
Fijne auto. Veel gadgets die ik nog moet uitzoeken maar eerste indruk: top! Vind het bandengeruis nog niet storend maar ga er volgende winter toch 4 seizoenenbanden onder laten leggen. Ik was eerst van plan dikkere velgen te kopen maar ik vind de standaard velgen eigenlijk wel prima. Scheelt weer range en geld :-).
Net even sidebars besteld. Dat vind ik net wat stoerder staan. Weekje levertijd en er zelf onder schroeven.
Misschien laat ik nog het dak zwart wrappen maar de dealer zei dat wrappen heel snel beschadigd. Ik betwijfel dat op een dak. Bij een bumper kan ik mij er nog iets van voorstellen. Iemand gebruikservaring met wrappen op het dak?
Er is al veel gezegd over een app en ik hoop echt dat'ie er komt. In ieder geval om de verwarming van een afstandje aan te doen. Ik ga op verschillende tijden op pad en kan dus lastig vantevoren inregelen wanneer de auto warm moet zijn.
@p.d.akkerman
De kona op abetterrouteplanner is nog de alpha versie.
Volgens mij geeft de epa rating aan dat de kona 13% meer verbruikt dan de ioniq.
De ioniq op abetterrouteplanner is 6,92 km/kwh, de kona staat nu op 4,67. Maar obv 13% zou dat 6,12 moeten zijn...
De kona op abetterrouteplanner is nog de alpha versie.
Volgens mij geeft de epa rating aan dat de kona 13% meer verbruikt dan de ioniq.
De ioniq op abetterrouteplanner is 6,92 km/kwh, de kona staat nu op 4,67. Maar obv 13% zou dat 6,12 moeten zijn...
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik hoor ook dat 4 seizoenenbanden steeds beter worden en ook voor de wintersportlanden geaccepteerd als winterband. Daarom overweeg ik om dealer te vragen om de auto gelijk op 4 seizoenenbanden af te leveren.sander666 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 22:27:
..... Vind het bandengeruis nog niet storend maar ga er volgende winter toch 4 seizoenenbanden onder laten leggen. Ik was eerst van plan dikkere velgen te kopen maar ik vind de standaard velgen eigenlijk wel prima. Scheelt weer range en geld :-)......
In de verwachting daarmee ook van het tweejaarlijks gedoe van de bandenwissel af te zijn. En bij het hollandse weer waar de temperatuur binnen een week 20 graden op en neer kan, voortdurend op verkeerde banden te rijden.
Wat zijn jullie ervaringen en zijn er al mensen die hebben geregeld dat de auto gelijk op 4 seizoenen banden wordt afgeleverd? en zo ja welke meerkosten levert dat op?
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Bij mij koste het direct afleveren op 4 seizoenenbanden 275 euro.
Ik rijd eerst nog een paar maanden met de standaard banden. Daarna michelin crossclimate geloof ik. 750 euro incl btw en montage. Dat is wel een heel groot verschil met 275.
Vraag mij af wat voor banden dat zijn of geven ze nig wat voor die standaard banden terug?
Vraag mij af wat voor banden dat zijn of geven ze nig wat voor die standaard banden terug?
Ik weet alleen het merk (vredestein) maar het was bij mij een meerprijs van 275 voor aflevering van 4seizoenenband ipv de standaardbanden.
Ik kon 2 mille aftikken voor vier seizoenen banden op een e-Niro. Montage, nieuwe TPMS dingen, banden, I kid you not. Dus niks voor de originele banden terug. Ik heb het maar laten zitten.
dat is dan ook met een extra set velgen neem ik aan? die van mij worden op de bestaande velgen gezet.
Dat maakt het voor mij wel een interessante afweging ten opzichte van ca. € 1.000 voor extra set (inclusief velgen) en 2x per jaar wisselen. Al moet ik natuurlijk wel incalculeren dat zonder wissel de banden een heel ipv een halfjaar slijten en dat voor de functionaliteit op winterbanden niveau wel meer profiel wenselijk is dan de minimaal 2mm voor zomerbanden.bomajo schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 22:54:
Bij mij koste het direct afleveren op 4 seizoenenbanden 275 euro.
Mijn dealer gaf mij een belachelijke prijs voor mijn auto. Zelfs nog veel lager dan andere dealers toen ik later navraag ging doen. Ben ontrevreden over hen en verwacht niet dat zij iets voor de banden hadden gegeven.
Op de inruil kunnen ze nu verdienen !sander666 schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 07:30:
Mijn dealer gaf mij een belachelijke prijs voor mijn auto. Zelfs nog veel lager dan andere dealers toen ik later navraag ging doen. Ben ontrevreden over hen en verwacht niet dat zij iets voor de banden hadden gegeven.
Zodra de auto er is bespreken we de inruil meneer .......nou dan weet je het al (wordt laag en je doet het toch, nee is namelijk jaar wachten).
Enige optie is dan zelf verkopen.
Snap dat inruilen bij een dealer sowieso niet, je bent m.i. altijd beter af als je zelf je auto verkoopt.
Vierseizoenenbanden zijn dan ook een typisch Nederlands verschijnsel.. en als je alleen in Nederland rijdt, dan kom je er ook aardig met weg, we kennen hier niet veel dagen dat er echt sneeuw op de wegen ligt.eltron schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 00:39:
[...]
Dat maakt het voor mij wel een interessante afweging ten opzichte van ca. € 1.000 voor extra set (inclusief velgen) en 2x per jaar wisselen. Al moet ik natuurlijk wel incalculeren dat zonder wissel de banden een heel ipv een halfjaar slijten en dat voor de functionaliteit op winterbanden niveau wel meer profiel wenselijk is dan de minimaal 2mm voor zomerbanden.
Het zijn dan ook 100% compromisbanden: Minder grip in de winter, meer slijtage in de zomer... (hoe minder slijtage in de zomer, des te onbruikbaarder in de winter overigens)
En als we dan naar het buitenland gaan, dan kijken we of het "mag", in plaats van of het verstandig is.
Als je denkt dat je met vierseizoenenbanden veilig en verantwoord een skigebied in gaat, dan kan ik je uit de droom helpen: Jij staat langs de weg sneeuwkettingen te monteren terwijl de rest gewoon in een rustig gangetje aan je voorbij rijdt. Vierseizoenenbanden zijn totaal onbruikbaar in serieus winterse omstandigheden.
Net zoals winterbanden onbruikbaar zijn in de zomer, je kent die mensen wel "we rijden ze even op", vervolgens glijden (of is het drijven...) ze met 25C buitentemperatuur gewoon de bocht uit als ze een keer vlotjes van de snelweg gaan.
Dus naar mijn volledig subjectieve mening: Ga je nauwelijks naar sneeuwrijke landen: Rijd gewoon zomerbanden of vierseizoenenbanden als je een beetje wil besparen. Maar mocht je vierseizoenenbanden nemen om op wintersport te gaan: Doe het gewoon niet.
Ik gebruik zelf twee volledige sets wielen, een met zomerbanden, een met winterbanden. Is praktisch, veilig, netto nauwelijks duurder en je hebt gewoon de juiste banden voor de juiste omstandigheden. Overigens is bij winterbanden niet alleen het profiel van belang, je kunt waardeloze banden hebben met 5mm profiel, ook de leeftijd is belangrijk. Na een paar jaar zijn de "weekmakers" er grotendeels uit en wordt de winterband ook steeds stugger. Tweedehands winterbanden zou ik dan ook mee oppassen (check even de leeftijd aan de hand van de DOT-code).
Een volledige set winterwielen, inclusief lichtmetalen velgen kan je voor onder de 1500 euro prima krijgen hoor, hier een willekeurige set die ik net even heb samengesteld voor een e-Niro, inclusief TPMS, slotbouten en winterbanden die goed scoren in de ADAC-testen:

Neem je goedkopere stalen velgen of bijvoorbeeld 16" wielen met 205/55R16 banden, dan kan je nog weer een paar honderd besparen, daarmee kan je onder de 1000 euro uitkomen. Vind ik een no-brainer voor grip en veiligheid.
[ Voor 3% gewijzigd door DSmarty op 17-01-2019 08:42 ]
Gefeliciteerd! Ik ben benieuwd naar real life foto's van een e-Niro in deze kleur, zou je er eens 1 of een paar toe kunnen voegen?sander666 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 22:27:
Hallo mensen,
Wat betreft het wrappen: ik heb een paar jaar terug het dak van mijn ex-V40 laten wrappen, dat is me uitermate slecht bevallen. Nou kun je je afvragen of dit aan het wrappen an sich lag, of dat deze specifieke wrap matig aangebracht was. Feit is wel dat de wrap op naden of overgangen (bijv. het 'geultje' voor dakdragers) snel scheurde. En ik heb die auto maar een half jaar gehad, dus de problemen ontstonden ook nog eens heel snel.
Aan de andere kant: er rijden legio auto's met gewrapte daken rond, het zal dus ook wel goed moeten kunnen.
Zo kom je dus heel vroeg aan een exemplaar.Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 14:57:
was al bekend dat Klaas Dijkhoff een E-Niro had maar toch
https://www.geenstijl.nl/...-festival-voor-een-vvder/
https://www.geenstijl.nl/...rghuis-voelt-het-branden/
Everything has Pro's & Con's.....
Ik zal foto plaatsen als de skirts eronder zitten.
Ik ga zelf nooit wintersporten dus 4 seizoenbanden zijn voor mij een goed compromis.
Ik ga zelf nooit wintersporten dus 4 seizoenbanden zijn voor mij een goed compromis.
Poekoek schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 08:47:
[...]
Gefeliciteerd! Ik ben benieuwd naar real life foto's van een e-Niro in deze kleur, zou je er eens 1 of een paar toe kunnen voegen?
Wat betreft het wrappen: ik heb een paar jaar terug het dak van mijn ex-V40 laten wrappen, dat is me uitermate slecht bevallen. Nou kun je je afvragen of dit aan het wrappen an sich lag, of dat deze specifieke wrap matig aangebracht was. Feit is wel dat de wrap op naden of overgangen (bijv. het 'geultje' voor dakdragers) snel scheurde. En ik heb die auto maar een half jaar gehad, dus de problemen ontstonden ook nog eens heel snel.
Aan de andere kant: er rijden legio auto's met gewrapte daken rond, het zal dus ook wel goed moeten kunnen.
Hii heeft een Kona hè, geen e-NiroPoekoek schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 08:47:
[...]
Gefeliciteerd! Ik ben benieuwd naar real life foto's van een e-Niro in deze kleur, zou je er eens 1 of een paar toe kunnen voegen?
Kleine update, ik had nog een reservering staan voor de e-Niro. In overleg met de leasemaatschappij de Kona Electric order laten schieten en een e-Niro 64kWh ExecutiveLine besteld in Platinum Grey.FatalZero schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 12:50:
Ik meld mij ook even, vandaag een getekende order verstuurd voor een Hyundai Kona Electric Premium 64kW.
Gisteren een belletje gehad van de dealer. Hij is gelost bij de dealer en kan einde volgende week al rijden. Snel mijn laadpaal laten aanleggen ;-)
Opper-prutser
Whoops, my bad.CyBeRSPiN schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 09:09:
[...]
Hii heeft een Kona hè, geen e-NiroVoor de e-Niro bestaat die kleur helaas niet maar gek genoeg wel zo’n kleur voor de plug-in hybride Niro..
Das geluk hebben!FatalZero schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 09:11:
[...]
Kleine update, ik had nog een reservering staan voor de e-Niro. In overleg met de leasemaatschappij de Kona Electric order laten schieten en een e-Niro 64kWh ExecutiveLine besteld in Platinum Grey.
Gisteren een belletje gehad van de dealer. Hij is gelost bij de dealer en kan einde volgende week al rijden. Snel mijn laadpaal laten aanleggen ;-)
@magic31 Dat is het zeker. Ik had erg vroeg een reservering gemaakt voor de e-Niro, maar omdat de WLTP gegevens niet bekend waren al een order geplaatst voor de Kona. De levertijd voor de Kona (geen reservering) werd steeds langer en onzekerder.
Daarnaast kan ik de extra ruimte in de e-Niro met een gezin erg waarderen.
Daarnaast kan ik de extra ruimte in de e-Niro met een gezin erg waarderen.
Opper-prutser
Cijfers zo half januari:
1-15 januari: 168 kona's de weg op
1-15 januari: 105 E-niro's de weg op
Bron: Opendata RDW
1-15 januari: 168 kona's de weg op
1-15 januari: 105 E-niro's de weg op
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
Mijn Kona wordt op winterbanden afgeleverd, velgen zetten ze over.eltron schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 22:43:
[...]
Ik hoor ook dat 4 seizoenenbanden steeds beter worden en ook voor de wintersportlanden geaccepteerd als winterband. Daarom overweeg ik om dealer te vragen om de auto gelijk op 4 seizoenenbanden af te leveren.
In de verwachting daarmee ook van het tweejaarlijks gedoe van de bandenwissel af te zijn. En bij het hollandse weer waar de temperatuur binnen een week 20 graden op en neer kan, voortdurend op verkeerde banden te rijden.
Wat zijn jullie ervaringen en zijn er al mensen die hebben geregeld dat de auto gelijk op 4 seizoenen banden wordt afgeleverd? en zo ja welke meerkosten levert dat op?
Voor mijn huidige tussenauto reed ik een Nissan Leaf op 4 seizoenenbanden, die had met zijn beperkte vermogen al te weinig grip. Nu dus even op 'safe' met een aparte set winter en zomer.
Geen idee wat de kosten zijn (lease).
Ook bij mij komt de auto (e-Niro) al op winterbanden op de originele velgen. Zit mee in het leasecontract.
Steam//ACC/LMU/Wreckfest2/Rocketleague: MrKlinkers
Volgens mij gegevens zijn er 105 e-Niro's tenaamgesteld in Januari.Trackerfire schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 10:26:
Cijfers zo half januari:
1-15 januari: 138 kona's de weg op
1-15 januari: 52 E-niro's de weg op
Ik ga altijd naar: https://opendata.rdw.nl/V...voertuigen/m9d7-ebf2/data
En dan zoek ik op typegoedkeuring "e4*2007/46*1139*06". Als je dan sorteert op tenaamstelling kom je tot die 105 tot heden in januari.
PS: Dat ligt inderdaad meer op schema dan ik eerst dacht, althans, als ze geleidelijk worden vrijgegeven in een maand.
@DSmarty ik zoek altijd op E11DZ1 (uitvoering) en gek genoeg zijn dat er dan 106? Dus waar die ene dan anders is?
Als ik alleen op typegoedkeuring zoek dan kom ik ook andere Niro's tegen met een cilinderinhoud (165 in totaal dan), de typegoedkeuring is dus niet onderscheidend.
Variant C5P11 zie je staan, dat is dan de PHEV denk ik.
Als ik alleen op typegoedkeuring zoek dan kom ik ook andere Niro's tegen met een cilinderinhoud (165 in totaal dan), de typegoedkeuring is dus niet onderscheidend.
Variant C5P11 zie je staan, dat is dan de PHEV denk ik.
[ Voor 63% gewijzigd door CyBeRSPiN op 17-01-2019 11:06 ]
Ik kom op 108 e-Niro's uit in 2018 en 2019:DSmarty schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 10:57:
[...]
Volgens mij gegevens zijn er 105 e-Niro's tenaamgesteld in Januari.
En dan zoek ik op typegoedkeuring "e4*2007/46*1139*06". Als je dan sorteert op tenaamstelling kom je tot die 105 tot heden in januari.
PS: Dat ligt inderdaad meer op schema dan ik eerst dacht, althans, als ze geleidelijk worden vrijgegeven in een maand.
Ik gebruik Handelsbenaming = "NIRO" ; BrutoBPM is leeg
Bij 2 e-Niro's is het typegoedkeuringsnummer niet ingevuld
Vervolgens kan je filteren op:
Datum tenaamstelling bevat "/01/2019"
Zo krijg je alle e-Niro's te zien die in januari op naam zijn gezet. Maarrrr....
Om beter is te filteren kan je gebruiken:
Datum eerste toelating bevat "/01/2019"
Dit filtert de e-Niro's die nu al 2 eigenaren hebben, er zijn een aantal e-Niro's al doorverkocht.
Wanneer je vervolgens:
bij Handelsbenaming = "NIRO" "KONA invult krijg je alle KONA's te zien die in januari op kenteken zijn gezet
[ Voor 6% gewijzigd door YStunnenberg op 17-01-2019 11:19 ]
e-Niro Executive Line Gravity Blue berijder
Hopelijk komt daar een dezer dagen 109e bij, net gehoord dat chassis nummer bekend is en toegewezen, kan dan niet lang meer duren.
Kia E-Niro Gravity Blue in bezit sinds 2 februari 2019
@YStunnenberg ah via filteren op "Uitvoering" = E11DZ1 kom ik ook op 116 uit. Lijkt wel alsof ze live worden toegevoegd, want gewoon zoeken op E11DZ1 is nu ook ineens 116 en daarnet 106.. 16 januari is er net bijgekomen volgens mij.
Ofschoon het mij niet echt heel erg boeit, zitten we qua kentekens aan het eind van de huidige serie.
Verwacht dat we rond Q3 dit jaar overgaan van sidecode 9 naar sidecode 10 (dus van XX-999-X naar X-999-XX).
Verwacht dat we rond Q3 dit jaar overgaan van sidecode 9 naar sidecode 10 (dus van XX-999-X naar X-999-XX).
Iemand enig idee of je bij de Kona de VESS (voetgangersgeluidje <30km/h) defitinitief uit kunt zetten? Ik snap de bedoeling uit oogpunt van veiligheid maar wil toch gewoon stil door het leven gaan en heb geen zin dat knopje elke keer in te drukken :-)
Weet iemand ook of je het scherm zo kunt instellen dat het automatisch na een x-tijd op zwart gaat? Nu heb ik dit commando ingesteld onder het * (sterretje), rechts naast het scherm maar ook hier heb ik liever dat ik dat niet elke keer hoef te doen.
Allemaal niet heel belangrijk maar toch leuk als het zou kunnen...
Weet iemand ook of je het scherm zo kunt instellen dat het automatisch na een x-tijd op zwart gaat? Nu heb ik dit commando ingesteld onder het * (sterretje), rechts naast het scherm maar ook hier heb ik liever dat ik dat niet elke keer hoef te doen.
Allemaal niet heel belangrijk maar toch leuk als het zou kunnen...
[ Voor 6% gewijzigd door sander666 op 17-01-2019 13:50 ]
Nog een vraagje...
Ik vind de voorkant een beetje "kaal". Wat dat betreft vind ik de verbrandingsmotor-versie beter gelukt. Nu overweeg ik het dak zwart te wrappen (met A-stijl naar boven). Wat vinden julllie, zou het mooi zijn om dat "losse" stukje tussen laadluik en motorkap ook te wrappen?
Ben er nog niet uit en kan het slecht visualiseren voor mijzelf.
Tips of andere suggesties zijn welkom.
Ik vind de voorkant een beetje "kaal". Wat dat betreft vind ik de verbrandingsmotor-versie beter gelukt. Nu overweeg ik het dak zwart te wrappen (met A-stijl naar boven). Wat vinden julllie, zou het mooi zijn om dat "losse" stukje tussen laadluik en motorkap ook te wrappen?
[Afbeelding] is van het forumlid KV83, betreft een gespoten dak en spiegels en A-stijlen.sander666 schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 14:00:
Nog een vraagje...
Wrappen komt optisch in de buurt van spuiten.
[ Voor 7% gewijzigd door YStunnenberg op 17-01-2019 14:06 ]
Ik moet over kwartiertje weg, Kona hangt aan laadpaal, maar heb dus nu gewoon géén mogelijkheid hem even voor te verwarmen. Wat een armoe.
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Zet preheat aan in de settings.SunshineCompany schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 14:21:
Ik moet over kwartiertje weg, Kona hangt aan laadpaal, maar heb dus nu gewoon géén mogelijkheid hem even voor te verwarmen. Wat een armoe.
Zet departure time op 14:36
Kona gaat gelijk pre-heaten. (pre-heaten begint 30min voor departure)
omslachtig maar het werkt
edit:
zie ook dit filmpje : https://youtu.be/d-S4oJN2DGE?t=198
[ Voor 8% gewijzigd door Wackerstamfer op 17-01-2019 14:30 ]
Hyundai Kona Electric Premium 64kWh Ceramic Blue
Is pre heating niet mogelijk met de knoppen op de sleutel zoals bij de ampera
Ja, nog steeds bizar dat de oude Golf uit 2014 die ik reed dit zelfs had met een App...Mysth schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 14:27:
[...]
Zet preheat aan in de settings.
edit:
Ja als de stekker erin zit en hier wordt de hele week niet geladen met de Kona (alleen weekend laden).Mysth schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 14:27:
[...]
Zet preheat aan in de settings.
edit:
Grootste misser van de Kona (en ook Niro), dit is te wijten aan Hyundai EU.....die moeten een shop onder hun kont krijgen ... richting de uitgang.
Beide auto's kunnen het gewoon in de USA en nieuw zeeland is het er gewoon.
Klopt maar @SunshineCompany gaf aan dat hij aan de lader zat, vandaar.prettig schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 15:00:
[...]
Ja als de stekker erin zit en hier wordt de hele week niet geladen met de Kona (alleen weekend laden).
Grootste misser van de Kona (en ook Niro), dit is te wijten aan Hyundai EU.....die moeten een shop onder hun kont krijgen ... richting de uitgang.
Laten we het als klant dan ook vooral bij Kia Nederland onder de aandacht brengen.prettig schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 15:00:
[...]
Ja als de stekker erin zit en hier wordt de hele week niet geladen met de Kona (alleen weekend laden).
Op deze pagina staan de contactmogelijkheden: https://www.kia.com/nl/contact/
Ik heb zelf een bericht gestuurd dat ik het anno 2019 erg bijzonder vind dat een feature, die al 5+ jaar gemeengoed is in de markt, ontbreekt in de Kia Connected Services.
En dat ik dus verwacht dat ze de preheat-functie (ook los van de laadpaal) z.s.m. gaan toevoegen.
Hoe meer mensen hun wensen kenbaar maken, hoe meer aandacht het krijgt.
Ik wil als ik wakker word ook gewoon via de app de auto kunnen ontdooien/verwarmen als ik zie dat het koud is en sneeuwt. Mag toch niet teveel gevraagd zijn van een "connected" car anno 2019, die de functie notabene wel aan boord heeft.
[ Voor 11% gewijzigd door DSmarty op 17-01-2019 15:17 ]
Je moet bij EU zijn en is al een online actie voor geweest, ruim duizend had die er.... niks mee gedaan .....zijn oost-Indisch-doof daar.
Moeten gewoon mensen vervangen worden daar. Als je dit niet snapt is discussie zinloos.
Moeten gewoon mensen vervangen worden daar. Als je dit niet snapt is discussie zinloos.
Ik heb ook een bericht gestuurd naar KIA. Zeker toen ik dit las: https://www.tu.no/artikle...-faerre-funksjoner/447687
Het lijkt er op dat er een update komt dit jaar voor nieuwe auto's, maar niet voor de bestaande. Dit vind ik kwalijk, ook qua restwaarde!
Ik laat jullie de reactie weten, zou morgen moeten komen.
Het lijkt er op dat er een update komt dit jaar voor nieuwe auto's, maar niet voor de bestaande. Dit vind ik kwalijk, ook qua restwaarde!
Ik laat jullie de reactie weten, zou morgen moeten komen.
e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur
Maar goed:
Hyundai:
https://www.hyundai.news/...rengthens-marketing-team/
--> kun je ze allemaal bellen en mailen
Kia, wat lastiger te vinden:
https://press.kia.com/ie/...ef_Operating_Officer.html
https://www.kiapressoffice.com/executive-profiles
--> Albert Bierman (kia en Hyundai development)
Beetje zoeken ........kia contact NL doet er nul mee, mailen het door naar de dealer.
Wat werkt is mensen persoonlijk aanspreken om hun acties: "waarom heeft u EV geen app" --> leg dat eens uit ? (ik weet het antwoord, roep niet voor niks dat ze shop moeten krijgen)
Hyundai:
https://www.hyundai.news/...rengthens-marketing-team/
--> kun je ze allemaal bellen en mailen
Kia, wat lastiger te vinden:
https://press.kia.com/ie/...ef_Operating_Officer.html
https://www.kiapressoffice.com/executive-profiles
--> Albert Bierman (kia en Hyundai development)
Beetje zoeken ........kia contact NL doet er nul mee, mailen het door naar de dealer.
Wat werkt is mensen persoonlijk aanspreken om hun acties: "waarom heeft u EV geen app" --> leg dat eens uit ? (ik weet het antwoord, roep niet voor niks dat ze shop moeten krijgen)
Misschien toch nog een lichtpuntje voor diegenen die nog tot eind 2019 of later moeten wachten.JvdBosch schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 15:23:
Het lijkt er op dat er een update komt dit jaar voor nieuwe auto's, maar niet voor de bestaande.
Maar hoe moeilijk moet het zijn om geleverde auto's te update.....
[ Voor 5% gewijzigd door Martijn.J op 17-01-2019 15:39 ]
Wellicht stappen ze over op andere hardware? De noorse site maakt ook melding van nieuwe navigatie, alhoewel dat een translate dingetje kan zijn... Misschien laten ze TomTom los en gaan ze met Google in zee?Martijn.J schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 15:38:
[...]
Misschien toch nog een lichtpuntje voor diegenen die nog tot eind 2019 of later moeten wachten.
Maar hoe moeilijk moet het zijn om geleverde auto's te update.....
Reactie van Kia:
Het is niet mogelijk om vanuit de app het voorverwarmen te selecteren. Wel is het zo dat de lokale app zal worden doorontwikkeld en dat we verwachten dat er in de toekomst nieuwe functionaliteiten zullen worden toegevoegd.
Wij hebben geen informatie dat er op korte termijn een andere versie van de e-Niro geleverd gaat worden. Dit model is net geïntroduceerd.
My bad, ik zocht altijd anders maar op typenummer komen er inderdaad andere getallen uit, dank! Zie inmiddels ook waar het inzit. De database was net ververst nadat ik de aantallen had geplaatst.DSmarty schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 10:57:
[...]
Volgens mij gegevens zijn er 105 e-Niro's tenaamgesteld in Januari.
[ Voor 6% gewijzigd door Trackerfire op 17-01-2019 16:31 ]
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
Het is speculeren, maar de module die nu met de e-Niro wordt meegeleverd (specifiek voor die Kia Connected Services) is normaal gesproken een optie/kastje die bij recente Kia modellen kan worden afgenomen.JvdBosch schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 15:41:
[...]
Wellicht stappen ze over op andere hardware? De noorse site maakt ook melding van nieuwe navigatie, alhoewel dat een translate dingetje kan zijn... Misschien laten ze TomTom los en gaan ze met Google in zee?
Dat is in verhouding geen dure optie en lijkt mij idd iets wat uit te wisselen is (of uit te breiden).
In dat kastje zit echter niet al teveel aansturing, het is meer de zender waar de auto verbinding mee kan maken.
De vraag is, zoals ik het uit dat artikel haal, is in hoeverre het media & regel systeem dat nu in de eNiro zit met enkel een software aanpassing hierop kan worden aangepast. Al lijkt het een kleine stap (om op afstand voor te verwarmen en te koelen), misschien valt dat dan toch tegen. Dat zal later dit jaar, of volgend jaar wel duidelijk gaan worden. Niet al te druk over maken zou ik denken, en genieten van wat er wel allemaal op zit (en das best een hoop als je het mij vraagt).
Met de navigatie update, waar ze in dat artikel op doelen, hebben ze het mogelijk over het gehele media systeem (en scherm)?
In veel reviews wordt er gezaagd over het media/navigatie systeem, dat als traag/gedateerd/beperkt wordt bestempeld t.o.v. de tegenwoordige maatstaven (kijk naar systemen van Tesla en Audi bv). Dat vind ik zelf best wel meevallen (prima mee te werken), maar kijkend naar concurrentie wil Kia daar niet te ver in achterblijven.
[ Voor 3% gewijzigd door magic31 op 17-01-2019 16:57 . Reden: typos en dubble zin ]
Technisch is het gewoon een module, als ze die backwards compatible maken kan het gewoon.
Maar als ze alles anders maken dan hebben we gewoon pech.
Van de andere kant, als het een jaar duurt, een jaar bijtelling bespaart, een jaar alvast goedkoper gereden, hogere MIA in 2018 en bij de Kona 800,- goedkoper (niro zal ook wel duurder worden).
Maar blijft dom.
Maar als ze alles anders maken dan hebben we gewoon pech.
Van de andere kant, als het een jaar duurt, een jaar bijtelling bespaart, een jaar alvast goedkoper gereden, hogere MIA in 2018 en bij de Kona 800,- goedkoper (niro zal ook wel duurder worden).
Maar blijft dom.
[ Voor 3% gewijzigd door prettig op 17-01-2019 18:11 ]
Ik heb Hyundai gemaild. Alle marketing mensen.
Wordt tijd voor een hack.. we zitten hier niet voor niets op T.net toch?
Wordt tijd voor een hack.. we zitten hier niet voor niets op T.net toch?
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Zou je nog kunnen voorverwarmen met een draadloze OBD plug en app?
Nope, kan je alleen mee lezen, niet meeschrijven.michielonline schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 19:12:
Wanneer je gaat klussen met de ODB vervalt de garantie. Wees op je hoede.
Probleem is welke bus-commando's moet je gebruiken (uiteraard geen boekje voor). Gelukkig zijn er zat mee bezig. Vraag is kun je de climate-control uberhaupt aansturen via odb ? (nee dus)michielonline schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 19:12:
Heb een van de eerste EV's, de BMW i3 en daar kan ik nu van alles instellen va hack (bv. altijd starten in eco mode of andere piepjes, andere start foto, video kijken tijdens het rijden, etc......echt hele berg).
Wellicht komt er een aftermarket module.......
[ Voor 4% gewijzigd door prettig op 17-01-2019 19:27 ]
Voor de rest leuke auto hoor, de Kona. Lekker rap, luxe, lekkere geluidsinstallatie, prima stoelen. Genoeg zicht. Stabiel in de bocht. En.. stuurt goed mee, alhoewel bij een flinkse slinger in de weg 't feest echt over is. Maar in file ofzo.. heerlijk, met adaptive cruise control.
Wel blij mee. Wel beetje klein na mijn Ampera, maargoed.
Wel blij mee. Wel beetje klein na mijn Ampera, maargoed.
Kona app...... volg dit maar even.....autopi:
https://community.autopi.io/t/hyundai-kona-ionic-ev/723/3
Met een voorbeeld van de app (zeg maar alpha status).

https://community.autopi.io/t/hyundai-kona-ionic-ev/723/3
Met een voorbeeld van de app (zeg maar alpha status).

[ Voor 41% gewijzigd door prettig op 17-01-2019 21:02 ]
yes mijn e-niro opgehaald vandaag,
amazing in de stad op cruise control en auto remt vanzelf en trekt op, even wennen maar het werkt echt goed.
Alleen na 3 seconden stilstand knopje indrukken of even (gas) energie pendaal indrukken en dan gaat hij weer verder.
Binnenkort de grill laten wrappen
amazing in de stad op cruise control en auto remt vanzelf en trekt op, even wennen maar het werkt echt goed.
Alleen na 3 seconden stilstand knopje indrukken of even (gas) energie pendaal indrukken en dan gaat hij weer verder.
e-niro en e-kona
Gefeliciteerd! Benieuwd naar de foto's van de wrap!rob313 schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 21:09:
yes mijn e-niro opgehaald vandaag,
nog even geduld 1e week februari aan de beurtMysth schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 21:13:
[...]
Gefeliciteerd! Benieuwd naar de foto's van de wrap!
[ Voor 6% gewijzigd door rob313 op 17-01-2019 22:54 ]
e-niro en e-kona
Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat lukken met al die 'kuiltjes' in de grille. Lijkt me een hele klus. Als het lukt denk ik dat het erg mooi kan worden.rob313 schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 21:09:
Volgens de wrapper geen probleem schijnt een uurtje werk te zijn, ben ook benieuwd.Sigmasailor schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 23:02:
[...]
Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat lukken met al die 'kuiltjes' in de grille. Lijkt me een hele klus. Als het lukt denk ik dat het erg mooi kan worden.
e-niro en e-kona
@DSmarty Dank voor je uitgebreide reactie. Die komt ook wel overeen met mijn ervaring. Ik ga als het even kan meerdere malen per jaar op wintersport en tot nog toe ook altijd braaf eind nov/begin dec en maart de banden gewisseld.
Veiligheid is in dit kader de belangrijkste afweging.
Verder is hier nog veel meer over te zeggen, maar beetje of topic.
Ging mij in dit kader vooral om de reactie van dealers bij verzoek om auto op andere banden af te leveren.
Veiligheid is in dit kader de belangrijkste afweging.
Verder is hier nog veel meer over te zeggen, maar beetje of topic.
Ging mij in dit kader vooral om de reactie van dealers bij verzoek om auto op andere banden af te leveren.
Vond mijn dealer wel helder, zij bieden het aan in de handel en ik krijg de prijs die zij ook krijgen maar mag ook zelf proberen een betere deal te maken voor mijn auto die net 3 jr jong is.sander666 schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 07:30:
En het is natuurlijk ook helder dat de handel incalculeert dat zij ook met een paar mille marge moeten kunnen verkopen, dus die kun jij ook verdienen als je zelf een koper weet te vinden. Moet je wellicht nog iets regelen voor al dan niet garanties (kun je eventueel verzekeren of vertalen in prijs).
Dit is ook voor mijn gevoel een stap terug t.o.v. het comfort bij een ICE met standkachel, wat voor mij al begin deze eeuw normaal begon te worden. Geen app, maar wel afstandsbediening. Wel mooi dat het voor EV standaard is en bij meeste ICE nog steeds slechts optioneel. Maar zonder afstandsbediening..... dan heb je je echt niet in de klant verplaatst.JDFS schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 14:44:
[...]
Ja, nog steeds bizar dat de oude Golf uit 2014 die ik reed dit zelfs had met een App...
Overigens gaat de discussie vooral over de pre-heating. Over de pre-cooling hoor ik niemand, maar zou ik wel hetzelfde wensen.
Zit hier niet ook nog een beveiligingsaspect? alleen lezen van info is in dat opzicht veiliger dan het ook op afstand kunnen aansturen van (delen van) de auto zoals bij de Outlander https://www.google.nl/url...Vaw0IkwOJY_P1tbXfSl7LXoYoYStunnenberg schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 19:17:
[...]
Nope, kan je alleen mee lezen, niet meeschrijven.
Wanneer je gaat klussen met de ODB vervalt de garantie. Wees op je hoede.
Bij de Outlander was men zo slim om een lokaal AP te gebruiken in de auto met een zwak PSK.eltron schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 00:37:
[...]
Zit hier niet ook nog een beveiligingsaspect? alleen lezen van info is in dat opzicht veiliger dan het ook op afstand kunnen aansturen van (delen van) de auto zoals bij de Outlander https://www.google.nl/url...Vaw0IkwOJY_P1tbXfSl7LXoYo
Volgens mij lopen de Kia Connected Services sowieso al via hun eigen systemen, wat, mits je geen domme dingen doet bij de inrichting van dat platform, intrinsiek een stuk veiliger is.
Aan de e-Niro rijders:
Via welke manier maak je connectie met de e-Niro wanneer je de MijnKia app gebruikt (Kia Connect)?
Is dat Wifi of Bleutooth (ik hoop het eerste)
Ik zag in het privacy statement staan:
bij het koppelen van het IMEI adres van de SIM-kaart in de Kia Connected Adapter in het voertuig
Gaat via Internet en webservices.
Via welke manier maak je connectie met de e-Niro wanneer je de MijnKia app gebruikt (Kia Connect)?
bij het koppelen van het IMEI adres van de SIM-kaart in de Kia Connected Adapter in het voertuig
[ Voor 35% gewijzigd door YStunnenberg op 18-01-2019 07:57 ]
Outlander was niet slim.... wifi, verbonden met de auto en dan had je geen internet op je telefoon, bovendien zo onveilig als maar kon.DSmarty schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 07:52:
[...]
Bij de Outlander was men zo slim om een lokaal AP te gebruiken in de auto met een zwak PSK.
Volgens mij lopen de Kia Connected Services sowieso al via hun eigen systemen, wat, mits je geen domme dingen doet bij de inrichting van dat platform, intrinsiek een stuk veiliger is.
Beste is gewoon: 3/4g verbonden auto (dus alles via cloud connectie) en functies op je afstandsbediening kunnen programmeren (kun je zelf instellen wat je wilt bedienen).
Ik vermoed dus via de cloudservice van Kia, afgaande op de privacybepaling loopt de connectiviteit namelijk over een simkaartje in de auto:YStunnenberg schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 07:53:
Aan de e-Niro rijders:
Bron: https://www.kia.com/nl/se...ement-connected-services/Voor de Kia Connected Services verzamelt Kia persoonsgegevens van de Klant bij het aanmaken van een Gebruikersaccount in de online MijnKia omgeving, bij het koppelen van het IMEI adres van de SIM-kaart in de Kia Connected Adapter in het voertuig en het chassisnummer van het voertuig aan het Gebruikersaccount met de MijnKia App, bij het gebruik van de Diensten, en bij direct, telefonisch, of digitaal contact tussen de Klant en Kia of haar dealer- en reparatienetwerk. Zij verzamelt en verwerkt daarbij de volgende gegevens:
- Naam, adres, en woonplaats;
- Contactgegevens zoals telefoonnummers en e-mailadres;
- Geboortedatum;
- Voorkeursdealer of -reparateur;
- Voertuiggegevens; en
- Uw Gebruikersaccountgegevens, zoals uw KlantID, inloggegevens en of u toestemming heeft gegeven voor contact via e-mail, post of telefoon.
Het algemene Privacy Statement van Kia is van toepassing op verwerkingen die niet voor de Diensten plaatsvinden. Het algemene Privacy Statement van Kia is hier te raadplegen.
Weet het echter niet zeker, kan me herinneren dat ik zag dat de e-Niro ook WiFI-functionaliteit aan boord had, ben alleen niet zover gekomen om daar goed naar te kijken.
[ Voor 4% gewijzigd door DSmarty op 18-01-2019 08:27 ]
In de Kona zet je gewoon een target temperature. Climate control gaat dan een half uur voor de ingestelde departure aan. Het komt dus op hetzelfde neer. Was alleen handig als je dit niet van te voren hoeft in te stellen.eltron schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 00:27:
[...]
Overigens gaat de discussie vooral over de pre-heating. Over de pre-cooling hoor ik niemand, maar zou ik wel hetzelfde wensen.
Hoe dit met de e-Niro zit weet ik niet.
Best knap, een SIM kaart heeft geen IMEI, 't modem in de auto heeft een IMEI.
Die veranderd niet al zou je de simkaart vervangen. Je zou haast zelf een andere sim plaatsen (maar waarschijnlijk verzegeld) en wat debugging vanaf een PGW/GGSN in eigen beheer doen
Die veranderd niet al zou je de simkaart vervangen. Je zou haast zelf een andere sim plaatsen (maar waarschijnlijk verzegeld) en wat debugging vanaf een PGW/GGSN in eigen beheer doen
Yep, ik had het gelezen, daarom de doorgestreepte tekstDSmarty schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 08:26:
[...]
Ik vermoed dus via de cloudservice van Kia, afgaande op de privacybepaling loopt de connectiviteit namelijk over een simkaartje in de auto:
[...]
Bron: https://www.kia.com/nl/se...ement-connected-services/
Weet het echter niet zeker, kan me herinneren dat ik zag dat de e-Niro ook WiFI-functionaliteit aan boord had, ben alleen niet zover gekomen om daar goed naar te kijken.
Dit betekend dat je kan gaan sniffen, Iphone connecten aan een proxy server en loggen maar. Zal over Https lopen maar zou geen probleem mogen opleveren
Dan doe je wel de aanname dat de auto via mobile hetzelfde zou versturen als via wifi :-)YStunnenberg schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 08:39:
[...]
Yep, ik had het gelezen, daarom de doorgestreepte tekst![]()
Dit betekend dat je kan gaan sniffen, Iphone connecten aan een proxy server en loggen maar. Zal over Https lopen maar zou geen probleem mogen opleveren
Ik doe inderdaad een aanname, een cloudservices werkt via HTTPs dus de communicatie vanaf mobiel naar de cloud zou je moeten kunnen sniffen._-= Erikje =-_ schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 08:40:
[...]
Dan doe je wel de aanname dat de auto via mobile hetzelfde zou versturen als via wifi :-)
Of zit ik er compleet naast, ik hooe het graag
Ook dat is een (wel vrij veilige) aanname :-)YStunnenberg schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 08:45:
[...]
Ik doe inderdaad een aanname, een cloudservices werkt via HTTPs dus de communicatie vanaf mobiel naar de cloud zou je moeten kunnen sniffen.
Of zit ik er compleet naast, ik hooe het graag
In theorie zou je idd met een SSL mitm proxy (fiddler enz) kunnen proberen te sniffen, maar met een beetje geluk/pech doen ze netjes certificate pinning/fingerprinting enz zodat je niet zomaar mee kan kijken. Als je bij de SIM kan is dat een eenvoudigere route al moet je dan wel beschikken over een deel van een mobiel netwerk
[ Voor 7% gewijzigd door _-= Erikje =-_ op 18-01-2019 08:50 ]
Nog een andere reactie op mijn vraag, ditmaal van mijn dealer:
Ik heb de opleiding van de E-Niro vorige week gekregen en dat was ook een vraag in de groep.
Momenteel is er geen enkele App binnen Kia die deze feature ondersteund.
Wel is het mogelijk in de auto zelf verschillende voorverwarm functies in te stellen.
Er is ons verteld dat er tot op heden geen mogelijkheid is een App te ontwikkelen die van die features toelaat omdat de wagen niet kan communiceren met data roaming. ( heeft geen SIM kaart slot ).
Hierover kan ik dus ook geen uitsluitsel geven wat er binnen dit en enkele jaren mogelijk is.
JvdBosch schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 09:05:
Nog een andere reactie op mijn vraag, ditmaal van mijn dealer:
Er is ons verteld dat er tot op heden geen mogelijkheid is een App te ontwikkelen die van die features toelaat omdat de wagen niet kan communiceren met data roaming. ( heeft geen SIM kaart slot ).
Niemand die het weet dus ..YStunnenberg schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 07:53:
Al zal de dealer wel gelijk hebben en is dat de reden waarom een app hier ook niet zo snel gaat komen.
[ Voor 6% gewijzigd door Wackerstamfer op 18-01-2019 09:16 ]
Grappig, de module in de KIA heeft een inderdaad IMEI adres niet de SIM kaart._-= Erikje =-_ schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 08:37:
Best knap, een SIM kaart heeft geen IMEI, 't modem in de auto heeft een IMEI.
Er zit wel degelijk een SIM kaart in de auto, alleen die is op de module gesoldeerd heb ik ergens gelezen. Er is geen SIM slot aanwezig.
Ah embedded (al dan niet e)SIM is inderdaad ook een optie, maar zonder goed profiel daarop komt ie nergens 't netwerk op
Vanochtend krabben met de Kona, Bmw i3 ervoor was gewoon vrij van ijs (die kan ik zelfs voorverwarmen zonder dat die aan de stekker hangt of via de app of programma als die aan de stekker hangt).
Kona hangt niet aan de stekker (range zat), dus kun je er niks mee (moeten hem dus verplicht aan de stekker hangen om te kunnen voorverwarmen op de timer).
Echt zo oer-dom (verwarmen met afstandsbediening was toch wel minimaal geweest).
Kona hangt niet aan de stekker (range zat), dus kun je er niks mee (moeten hem dus verplicht aan de stekker hangen om te kunnen voorverwarmen op de timer).
Echt zo oer-dom (verwarmen met afstandsbediening was toch wel minimaal geweest).
Je zou eigenlijk de software moeten hebben die werkplaatst gebruikt om de onderdeel nummers op te zoeken. Dit van de amerikaanse versie van de e-Niro, die heeft UVO._-= Erikje =-_ schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 09:23:
Ah embedded (al dan niet e)SIM is inderdaad ook een optie, maar zonder goed profiel daarop komt ie nergens 't netwerk op
Dan kan je kijken of het alleen een module is of onderdeel is van het gehele infotainment system.
UVO eServices is a subscription-free OEM infotainment and telematics service offered by Kia Motors America on select vehicles for the United States market.
Tsja, dat verhaal begint nu wel een klein beetje oud te worden ;-) Ja het is niet handig en ja het is nu wel bekend toch?
Ik rijd nu sinds kort de GTE uit 2015 als voorloper voor de Kona maar daarin werkt de app helaas ook niet (meer).. Zelf instellen van voorwarmen en uitgesteld laden vanuit de auto leek mij echt heel vervelend maar moet zeggen dat het eigenlijk so far ook prima werkt. Uiteraard is een app nog 10x beter voor de onverwachte momenten maar als je beetje regelmatig leven hebt is het best te doen... Vanochtend in een warme ontdooide auto kunnen stappen, wat een luxeJDFS schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 14:44:
[...]
Ja, nog steeds bizar dat de oude Golf uit 2014 die ik reed dit zelfs had met een App...
Aandacht blijven geven en dealer/importeur blijven bestoken met de vraag waarom dit anno 2019 niet geregeld is, enige manier om het voor toekomstige rijders op de kaart te zetten._-= Erikje =-_ schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 09:30:
Tsja, dat verhaal begint nu wel een klein beetje oud te worden ;-) Ja het is niet handig en ja het is nu wel bekend toch?
Anders kunnen ze zich verschuilen achter "er is geen vraag naar vanuit de markt".
@JvdBosch Met "vanuit Kia" bedoelen ze dan Kia Nederland of Kia Europe, want in de USA en in Korea kan het allemaal wel.
Maar wat ik er uit begrijp kan de auto met ingebakken simkaart wel "zenden", maar kan er geen data richting de auto verstuurd worden. Als dat idd zo is dan houdt het op.
Dan is er nog een kleine kans dat iemand zelf wat kan maken dat met de CAN-bus (niet OBD) communiceert.
Maar lijkt me nogal ingewikkeld, de auto zal moeten worden 'gestart' om de verwarming te activeren.
[ Voor 33% gewijzigd door CyBeRSPiN op 18-01-2019 10:27 ]
Ik heb Kia NL en BE gevraagd. Het zal wel Europees zijn lijkt me.CyBeRSPiN schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 09:58:
[...]
@JvdBosch Met "vanuit Kia" bedoelen ze dan Kia Nederland of Kia Europe, want in de USA en in Korea kan het allemaal wel.
Maar wat ik er uit begrijp kan de auto met ingebakken simkaart wel "zenden", maar kan er geen data richting de auto verstuurd worden. Als dat idd zo is dan houdt het op.
Een simkaart moet toch ook kunnen ontvangen lijkt me, maar die support moet toch wel ingebakken zijn/worden in software. We houden maar hoop en het kan zeker geen kwaad geregeld Kia of de dealer erop aan te spreken.
First world problemsprettig schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 09:27:
Vanochtend krabben met de Kona, Bmw i3 ervoor was gewoon vrij van ijs (die kan ik zelfs voorverwarmen zonder dat die aan de stekker hangt of via de app of programma als die aan de stekker hangt).
Ik vind vooral de vereiste om aan een paal te hangen een grote ontwerpfout. Nu moet ik noodgedwongen op onze oprit staan (plek voor 1 auto) terwijl ik niet verwacht dagelijks te hoeven laden. Mijn vrouw wil graag op die plek staan omdat zij vaak de boodschappen doet.Z___Z schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 11:27:
[...]
First world problems. 99% van de auto's in Nederland hebben niet eens de mogelijkheid om voor te verwarmen. Als je van te voren weet dat het de volgende dag gaat vriezen is het toch niet te veel moeite om je geplande vertrektijd in de auto te zetten en de stekker erin te stoppen?
Op YouTube staat overigens een filmpje waar het preheaten wordt besproken, conclusie: de pre-heat duurt lang (30 minuten) en kost heel veel stroom (1kWh) terwijl je met de verwarming op max in 3 minuten ijsvrij bent (anders dan een ICE-wagen (hah!) hoeft de kachel niet te wachten op de motor om op temperatuur te komen).
Ik zou dus graag die 3-minuten ontdooiactie op afstand willen uitvoeren op het moment dat ik mn ontbijt eet en het is bizar dat dit niet mogelijk is gemaakt.
Dat gaat de 'work-around' worden. Wel jammer als je al 5 jaar 'gewoon' een knopje op een App hebt kunnen gebruiken. Overigens ook Apps met 'haken en ogen': bij de PHEV Outlander (via wat brakke wifi) en Leaf (onbetrouwbare Nissan server en App).
Mwa nee. Ik vind het een grote ontwerpfout. Mijn e-golf kan ik gewoon voorverwarmen en de voorruit- en achterruitverwarming aanzetten via de app. Ongeacht of hij aan het laden is of niet.Z___Z schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 11:27:
[...]
First world problems. 99% van de auto's in Nederland hebben niet eens de mogelijkheid om voor te verwarmen. Als je van te voren weet dat het de volgende dag gaat vriezen is het toch niet te veel moeite om je geplande vertrektijd in de auto te zetten en de stekker erin te stoppen?
Dealer in BE biedt deze ook aan.Verwijderd schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 21:58:
Vandaag bericht van de dealer gekregen dat ik mijn Kona volgende week kan ophalen.Dealer biedt Yokohama winterbanden als optie, maar daarover lees ik minder positieve ervaringen. Zijn er naast Goodyear nog andere goeie alternatieven voor winterbanden?
Set winterbanden op velg voor € 1596 incl. BTW.
Volgens hem zijn dit niet de dichte velgen van Kona EV, maar spaakvelgen van gewone Kona.
Zou dit grote impact hebben op bereik?
Zowel de open velgen als de andere banden (meer grip = meer verbruik, denkt de leek in mij).
Ja en, lekker boeien...... 99% van de auto's in NL heeft een berg opties niet die op andere auto's zitten.....!Z___Z schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 11:27:
[...]
Bij ev's is dit redelijk standaard en verdomd handig.
Zag ik goed dat de auto "aan" moet staan voor de 3-minuten ontdooiactie ? Zou dat ook werken in de "campermodus"? Dan kan je naar de auto toe lopen, ontdooien, afsluiten en terug komen en ahhhh lekker warm.CyBeRSPiN schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 11:51:
[...]
Ik vind vooral de vereiste om aan een paal te hangen een grote ontwerpfout. Nu moet ik noodgedwongen op onze oprit staan (plek voor 1 auto) terwijl ik niet verwacht dagelijks te hoeven laden. Mijn vrouw wil graag op die plek staan omdat zij vaak de boodschappen doet.
Op YouTube staat overigens een filmpje waar het preheaten wordt besproken, conclusie: de pre-heat duurt lang (30 minuten) en kost heel veel stroom (1kWh) terwijl je met de verwarming op max in 3 minuten ijsvrij bent (anders dan een ICE-wagen (hah!) hoeft de kachel niet te wachten op de motor om op temperatuur te komen).
Ik zou dus graag die 3-minuten ontdooiactie op afstand willen uitvoeren op het moment dat ik mn ontbijt eet en het is bizar dat dit niet mogelijk is gemaakt.
Het is een stukje gemak. Ik wil niet nog naar de auto lopen, aanzetten, teruglopen naar huis om vervolgens 5 min later weer de deur uit te gaan. Ik wil de deur uit, auto instappen en wegzoeven. Waarom kan het bij een e-golf met een kleinere accu wel maar een Kona/e-niro niet, die een veel grotere accu hebben).YStunnenberg schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 12:27:
[...]
Zag ik goed dat de auto "aan" moet staan voor de 3-minuten ontdooiactie ? Zou dat ook werken in de "campermodus"? Dan kan je naar de auto toe lopen, ontdooien, afsluiten en terug komen en ahhhh lekker warm.
Vandaag na de regen en vorst vannacht wil het laadklepje e-niro niet dicht, uurtje later wilde hij wel dicht na het ontdooien. Maar ja wanneer regent het nou en dan direct vorst erna.
e-niro en e-kona
Ijzel heet dat, komt best wel eens voor.rob313 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 13:00:
Vandaag na de regen en vorst vannacht wil het laadklepje e-niro niet dicht, uurtje later wilde hij wel dicht na het ontdooien. Maar ja wanneer regent het nou en dan direct vorst erna.
Vraag me ook af in hoeverre de laadstekker vast kan vriezen aan de auto en hoe je die in zo'n geval op een verantwoorde wijze los krijgt. Of zou de laadpoort verwarmd worden?
Laadpoort is niet verwarmd, maar de stekker zat (nog) niet vast ging er makkelijk uit.CyBeRSPiN schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 13:03:
[...]
Ijzel heet dat, komt best wel eens voor.
Vraag me ook af in hoeverre de laadstekker vast kan vriezen aan de auto en hoe je die in zo'n geval op een verantwoorde wijze los krijgt. Of zou de laadpoort verwarmd worden?
e-niro en e-kona
toch maar ruitondooijer spray bij de handhouden?rob313 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 13:00:
99% van de auto's in NL kost ook geen EUR 45.000Z___Z schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 11:27:
[...]
Zit er eigenlijk voorruitverwarming op de e-Niro?
Zeekr X Long range Mist Grey
Dit topic is gesloten.
![]()