Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• wowter1976
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 23-01 15:30
@LogOffShutDown

Heb je al een klacht ingediend bij Kia nederland? Hoewel het theoretisch mogelijk is dat je bij een dealer zit die eind december/begin januari nog veel meer dan gemiddeld orders van reserveerders heeft binnengekregen, lijkt het er eerder op dat je bestelling is verwerkt zonder reservering.....

MIsschien heeft iemand er nog wel een picanto bijgenomen zonder korting, in ruil voor een mooi plekkie op de lijst....lol

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

LogOffShutDown schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 16:09:
Ik volg dit topic al een aantal maanden met veel belangstelling.

Dit is mijn ervaring tot nu toe met het bestellen van de e-Niro:

Ik heb eind oktober gereserveerd bij de dealer en aangegeven dat ik hem zsm zou willen hebben. Meteen ook op Kia.nl ingeschreven.

Op 20 november heb ik de email van Kia ontvangen dat ik op de lijst van voorinschrijvers sta en dat de kia dealer contact met me op zou nemen.
Omdat ik niets van de dealer hoorde heb ik begin december zelf maar contact met hen opgenomen en gemeld dat ik hem zsm wil hebben/rijden.
Zij gaven aan dat ze alles aan het verwerken waren en dat 1e kwartaal niet meer mogelijk zou zijn ivm grote belangstelling, maar dat de auto dan ergens in het 2e kwartaal 2019 geleverd zou worden.

Vervolgens heb ik niets meer gehoord.

Begin januari heb ik de dealer bezocht en kreeg ik ineens te horen dat ze verwachten dat ik de auto helemaal niet in 2019 geleverd krijg maar pas medio 2020, wat voor kleur ik ook kies. Heel misschien wordt het eerder, maar ze verwachten het niet.
(Qua volgorde op hun lijst stond ik nu ineens 10-15 plaatsen lager als voorheen telefonisch aan me doorgegeven. Vervolgens "welles niets" verhaal waarbij ze ontkenden dat ik eerst hoger stond en dat ze 2e kwartaal hadden gemeld...)

Ik heb helaas het gevoel dat ze maar een beetje aanrommelen/sjoemelen met de volgordes en de voorinschrijvingen...
Eind oktober reserveren was dan ook erg laat, dat was 1,5 week voordat de reservering dicht ging (12 november) omdat het aantal bereikt was (3000?), dus had me sowieso sterk geleken dat je voor de zomer kon rijden, maar dealers waren gewoon niet goed op de hoogte over hoe Kia NL het zou spelen. En dat de landelijke lijst echt leading zou gaan worden en niet hoe de dealer het zelf graag met een eigen lijstje zou willen.

• rob313
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 08:11

rob313

e-niro en e-kona geleverd

ik ook volgende week donderdag silky silver

e-niro en e-kona

• rob313

rob313

AeoIus schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 13:25:
[...]

Ik had geen problemen dat ik me kan herinneren, Kreeg de bevestigingsmail en heb die knop gebruikt. Ik dacht dat ik toen op de pagina een bevestiging van de bevestiging kreeg. Heb me daar verder niet druk om gemaakt.
ik kreeg eerst ook geen reactie, heb 3 keer ingeschreven met verschillende mail adressen en op 1 kreeg ik eindelijk bevestiging. pffff

e-niro en e-kona

• rob313

rob313

nessio schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 15:40:
Kona: En niemand bericht gekregen over prijsverhoging voor lopende orders?
nee hoor en geplant in levering januari, en dat gaat ook niet gebeuren.(heb dus een e-kona en e-niro besteld)

rob313 wijzigde deze reactie 11-01-2019 17:59 (6%)

e-niro en e-kona

• Daacuso
  • Laatst online: 10:10
https://www.leaseblog.nl/...ng-hyundai-kona-electric/

Kwam deze van de week tegen. Ik heb zelf ook nog niks gehoord.

Enerzijds ligt er hier een bevestiging van de dealer. Anderzijds een getekende offerte van Leaseplan. Beiden met daarop de oorspronkelijk overeengekomen prijs. Overigens zie ik zojuist op website van Leaseplan nog steeds de “oude” prijs staan.

Daacuso wijzigde deze reactie 11-01-2019 18:11 (48%)

If you'd ask me what's more important you or my life; I'd answer my life and you'd walk away without knowing that you are my life!

• superduke990
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 06-02 08:17
@LogOffShutDown

Ik heb op 5 december een eNiro besteld zonder voorinschrijving (wel zakelijke koop), de dealer gaf als leverdatum: eind mei 2019

Verder niets meer gehoord, dus een maand later gebeld: meneer, alles loopt nog op schema, verwachting is nog steeds eind mei 2019.... ik geloof nog steeds niet dat dit daadwerkelijk haalbaar is, maar afwachten dus!

superduke990 wijzigde deze reactie 11-01-2019 18:46 (10%)

• Blokker_1999
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 10:33
superduke990 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 18:45:
@LogOffShutDown

Ik heb op 5 december een eNiro besteld zonder voorinschrijving (wel zakelijke koop), de dealer gaf als leverdatum: eind mei 2019

Verder niets meer gehoord, dus een maand later gebeld: meneer, alles loopt nog op schema, verwachting is nog steeds eind mei 2019.... ik geloof nog steeds niet dat dit daadwerkelijk haalbaar is, maar afwachten dus!
Kan natuurlijk zijn dat de dealer zelf er een hoop reserveringen heeft ingeknald op een vroeg moment om meer bestellingen te kunnen krijgen voor de eerste jaarhelft.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• wowter1976
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 23-01 15:30
superduke990 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 18:45:
@LogOffShutDown

wow, dat is bizar. Zeker gezien het feit dat ie op 5 december nog helemaal geen kijk kon hebben op leverdata voor gewone klanten, omdat de meeste reserveerders nog moesten gaan bestellen......

Overigens is hier de verwachting november (zelfde week besteld zonder reservering)

Het zou natuurlijk kunnen dat je een dealer hebt getroffen met een extreem laag aantal reserveerders.........Wel een groot nadeel aan deze constructie met een vast aantal autos per dealer.....de levertijd loopt behoorlijik uiteen van dealer tot dealer.

Reserveringen door de dealer zelf dat denk ik niet.....daar heeft ie niks aan. hij krijgt immers een vooraf vastgesteld aantal auto's te verdelen. Meer orders is niet meer auto's bij de e-Niro blijkbaar.

wowter1976 wijzigde deze reactie 11-01-2019 19:42 (3%)

• BBBest
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 23-01 11:50
Wij hadden idd geen pre-order gemaakt, maar gewoon op 12 juli bij de dealer langs en de deal gesloten....
Maar als leaseplan op 6 juli de auto voor jou heeft besteld, dan zou bij ons de levertijd toch niet een half jaar later moeten zijn???

• BBBest
  • Laatst online: 23-01 11:50
Wij hadden idd geen pre-order gemaakt, maar gewoon op 12 juli bij de dealer langs en de deal gesloten....
Maar als leaseplan op 6 juli de auto voor jou heeft besteld, dan zou bij ons de levertijd toch niet een half jaar later moeten zijn???
RRvP schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 15:53:
[...]

Hoe is dat mogelijk? De Kona voor mij is door Leaseplan op 6 juli 2018 besteld bij de dealer. Dealer gaf toen gelijk aan dat levering in januari 2019 zou zijn. In het najaar was de verwachting dat het februari 2019 zou worden en sinds december is de verwachting weer januari 2019. Vorige week contact gehad met de dealer en de verwachting is nog steeds januari maar concrete informatie is er niet. Ik maak me na het lezen van jouw bericht nu ook wel zorgen of het januari blijft. Ik ga volgende week de dealer maar weer eens bellen.
PS. Ik had al wel in april een pre-order geplaatst waarop ik reserveringsnummer 1216 kreeg. Misschien maakt dat het verschil met jou.

• DSmarty
  • Registratie: februari 2000
  • Niet online
Ik denk dat velen zich iets teveel op volgordes en reserveerdata focussen.
Uiteindelijk is elke e-Niro besteller gekoppeld aan een dealer en op volgorde gezet.

Waarschijnlijk zijn na die tijd heel veel bestellers afgevallen, want van reserveringen wordt nu eenmaal een aardig deel niet omgezet in een bestelling. Daarnaast kan het ook zo maar zijn dat een leaserijder nog de huidige lease wil uitzitten tot bijvoorbeeld eind 2019, waardoor de dealer wat anderen naar voren kan schuiven.
Heb je mazzel, dan heb je EN de goede kleur EN zit je bij een dealer met veel afvallers of leaserijders... heb je pech... dan zit je bij een dealer waar iedereen de auto gewoon wil hebben.

/ik-geloof-niet-zo-in-"foul"-play

• joepie de p
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 11:24
Ik geloof ook niet zo foul play maar wel in het streven tot winstmaximalisatie. KIA heeft een mooi schaars product in handen en importeur en dealers zullen elke extra commerciele baat met beide handen gretig aangrijpen.

Buiten de tweakers hier bestaat een belangrijk deel van de geïnteresseerden uit mensen die vooral kijken naar de fiscale voordelen en die zonder MIA of 4% bijtelling anders nooit in een KIA zouden rijden.

joepie de p wijzigde deze reactie 11-01-2019 20:43 (33%)

• Trackerfire
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 01:34
Niet al teveel op de lijstjes afgaan inderdaad. Het is meer om een grove indicatie te geven..! Verder is het mij opgevallen op een Koreaans forum waar voorheen zo'n 20-25 afleveringen per dag waren in ruim een week nu 12 auto's zijn geleverd. Dat betekent dat de productie helemaal is stilgevallen, de thuismarkt verzadigd is, vanwege de vakantie zeer weinig is geproduceerd of dat export nu prio krijgt hoven thuismarkt.

Verwacht: Hyundai Kona Premium 64kWh Two Tone Chalk White en Black

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

joepie de p schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 20:40:
Ik geloof ook niet zo foul play maar wel in het streven tot winstmaximalisatie. KIA heeft een mooi schaats product in handenimporteur en dealers zullen elke extra commerciele baat met beide handen gretig aangrijpen.
Als winstmaximalisatie een echt ding was, waarom zouden ze dan niet minimaal 5k meer hebben gevraagd? Dan waren ze voor 2019 nog allemaal verkocht. Mn dealer was ook licht teleurgesteld dat ie maar 45k was.

• joepie de p
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 20:44:
[...]

Als winstmaximalisatie een echt ding was, waarom zouden ze dan niet minimaal 5k meer hebben gevraagd? Dan waren ze voor 2019 nog allemaal verkocht. Mn dealer was ook licht teleurgesteld dat ie maar 45k was.
Geen idee. Maar als het ze te doen was om de lieve snelle reserveerklanten te pleasen hadden ze hem ook 5k goedkoper kunnen maken voor de eerste 3000 stuks. ;)

• quanggie
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 20-02 18:57
Ik heb van de week gebeld naar de dealer om te vragen wat de levertijd was voor mijn reservering en toen vertelde de verkoper mij dat de prijs met 800 euro werd verhoogd. Hij heeft mij een mail gestuurd van Hyundai waarin dat aangekondigd werd.
nessio schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 15:40:
Kona: En niemand bericht gekregen over prijsverhoging voor lopende orders?

• quanggie
Ik heb de Kona EV op 5 juli 2018 besteld en van de week belde ik om te vragen naar de leverdatum en deze staat nu gepland voor juli 2019. Maar ik heb ook geen order/volgnummer gekregen en ik krijg verder ook weinig updates m.b.t. levering.
BBBest schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 15:30:
Wij hebben Kona EV 12 juli 2018 besteld.
Oorspronkelijke levertijd zou zijn juli/aug 2019.
Na een tijdje werd dat mei 2019 en net voor kerst hoorden we dat de auto in de haven van Rotterdam zou liggen en de levertijd dus 1ste/2e week jan 2019 zou worden.
Nadat we maar niets hoorden gisteren weer naar de dealer geweest en toen stond de verwachtte leverdatum ineens weer op juni 2019. Navraag gedaan en dat blijkt dus echt zo te zijn.
Zie reacties over order/volg nummer. Deze hebben wij nooit ontvangen. Maar die zouden we bij de dealer moeten kunnen krijgen??

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 11:25
Als de productie batterij-begrensd is, dan hadden ze van mij ook mogen beginnen met de 40 kWh versie.
Dat zou voor mij genoeg zijn en 64% meer productie betekenen.

'15 Zoe, tijdelijk verwarmen/douchen met hr-ketel

• kv83
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 06-02 02:16
Vandaag dus dan eindelijk naar maanden wachten (gereserveerd op het event) de Kona kunnen ophalen. Acid Yellow met gespoten dak en spiegels. Hierbij de foto, zoals beloofd.

kv83 wijzigde deze reactie 11-01-2019 21:32 (6%)

Hyundai Kona Premium 64kWh - Acid Yellow sinds 11/1/2019

• quanggie
Hier de mail van Hyundai Nederland die ik van de dealer kreeg:

Geachte relatie,

Hierbij informeren wij u over een aantal zaken rond de Hyundai KONA Electric met 64 kWhbatterij. Het betreft een verklaring rond de lange levertijd, een prijsverhoging en een fout in de
meetmethode, waardoor de officiële WLTP-actieradius moet worden aangepast.

De Hyundai KONA Electric is de meest gewilde volledig elektrische auto van dit moment. Door
het dynamische design, de geweldig grote actieradius én de fiscale voordelen is de Hyundai
KONA Electric een groot succes. De verkoopaantallen hebben de verwachtingen dan ook
ruimschoots overtroffen.

De keerzijde van de medaille is dat de vraag naar de Hyundai KONA Electric groter is dan het
aanbod, waardoor de levertijd langer is dan dat we normaal gewend zijn. Hyundai Motor
Nederland heeft voor 2019 extra aantallen van de Hyundai KONA Electric toegewezen
gekregen. Echter de vraag naar de Hyundai KONA Electric blijft stijgen, waardoor er een
discrepantie blijft tussen vraag een aanbod. Vanzelfsprekend stelt Hyundai alles in het werk
om zo veel mogelijk KONA’s Electric uit te leveren om daarmee zoveel mogelijk klanten
tevreden te kunnen stellen.

Prijsverhoging deels aan klant doorberekend

Hyundai heeft - vanwege de toenemende vraag naar elektrische auto’s en een flinke stijging
van de componenten voor deze voertuigen in de wereld - de prijs van de Hyundai KONA
Electric met € 800 verhoogd (bedrag is inclusief BTW en het betreft alle uitvoeringen). Deze
prijsverhoging is helaas ook voor de door uw bestelde Hyundai KONA Electric van toepassing.

Hyundai absorbeert deze prijsstijging grotendeels, maar is genoodzaakt om een deel van
deze prijsverhoging door te berekenen aan de klant. De vanaf prijs van de Hyundai KONA
Electric 64kWh komt hiermee op € 39.995,-. Daarmee is de Hyundai KONA Electric nog
steeds met voorsprong een van de meest betaalbare volledig elektrische auto’s met een
aansprekende actieradius van dit moment.

Aanpassing meetmethode actieradius

Wellicht heeft u in de pers gelezen dat actieradius van de Hyundai KONA Electric met 64
kWh-batterij vastgesteld volgens de Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure
(WLTP) is aangepast. De Rijks Dienst voor het Wegverkeer (RDW) - die toezicht hield op de
meetmethode - heeft namelijk abusievelijk een onjuiste test voorgeschreven, uitgevoerd en
later ook goedgekeurd. Dit heeft ertoe geleid dat de KONA Electric onevenredig lang werd
getest op de 'stedelijke' cyclus van de WLTP (met lagere totale voertuigsnelheden en een
lagere energiebehoefte), wat resulteerde in een overschatting van het volledig elektrische
bereik van het voertuig. Hierdoor is de (gecombineerde) actieradius van de Hyundai KONA
Electric met 64 kWh-batterij bijgesteld van 482 kilometer naar 449 kilometer volgens de
WLTP-cyclus.

Heeft u naar aanleiding van bovenstaande vragen of wenst u een toelichting, dan horen wij
dat natuurlijk graag.

Met vriendelijke groet,

• Harvest2002
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 07:19
joepie de p schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 21:02:
[...]

Geen idee. Maar als het ze te doen was om de lieve snelle reserveerklanten te pleasen hadden ze hem ook 5k goedkoper kunnen maken voor de eerste 3000 stuks. ;)
Ik had zowel een Kona EV gereserveerd als een KIA e-Niro. De Kona had ik op 1 juni 2018 gereserveerd. Toen de mogelijkheid werd geopend om hem te bestellen, moest ik zelf contact opnemen met de dealer om de order te plaatsen. Er werd mij verteld dat hij in januari 2019 geleverd zou worden. Toen ik later nog eens informeerde bleek dat verschoven te zijn naar mei 2019. De dealer vond het niet nodig om mij dat uit zichzelf mee te delen.

De e-Niro heb ik op 26 juli gereserveerd en op 20 november 2018 besteld. Er werd mij verteld dat ik hem in januari 2019 kon verwachten. Inmiddels is mijn auto op kenteken gezet en as woensdag kan ik hem afhalen.

Je mag zelf kiezen aan welke benadering je de voorkeur geeft.

• RRvP
  • Registratie: augustus 2018
  • Niet online

RRvP

Dark Knight

BBBest schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 19:45:

[...]
Ik denk dat dat wel kan want in die periode kregen eerst de klanten met een pre-order de gelegenheid om die om te zetten in een bestelling. Als je kijkt naar de reserveringsnummers zijn er tot juli 2019 ca. 2000 (minus de afvallers) bestellingen gedaan. Jouw bestelling is blijkbaar daar achter gezet.

Reserveringsnummer 1216 met levering maart 2019 Kona EV

• joepie de p
Harvest2002 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 21:34:
[...]

Ik had zowel een Kona EV gereserveerd als een KIA e-Niro. De Kona had ik op 1 juni 2018 gereserveerd. Toen de mogelijkheid werd geopend om hem te bestellen, moest ik zelf contact opnemen met de dealer om de order te plaatsen. Er werd mij verteld dat hij in januari 2019 geleverd zou worden. Toen ik later nog eens informeerde bleek dat verschoven te zijn naar mei 2019. De dealer vond het niet nodig om mij dat uit zichzelf mee te delen.

De e-Niro heb ik op 26 juli gereserveerd en op 20 november 2018 besteld. Er werd mij verteld dat ik hem in januari 2019 kon verwachten. Inmiddels is mijn auto op kenteken gezet en as woensdag kan ik hem afhalen.

Je mag zelf kiezen aan welke benadering je de voorkeur geeft.
Dat KIA het ogenschijnlijk netter doet dan Hyundai neemt niet weg dat je nog steeds vraagtekens kunt zetten toch? Fijn dat jij zeer binnenkort mag toeren in de Niro. Ik was op 20 november helaas nog niet geinformeerd dat bestellingen konden worden geplaatst.

• Wackmack
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 20-02 21:22
Zit evrn tr kijken naar de opties. Zijn er tweakers die de dvd set voor de kinderen hebben besteld? Je kan twee verschillende dvd spelers achter de hoofdsteunen kiezen. Van 700e en zelfs 1100e, duur geintje met twee kinderen.

• joepie de p

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 06:40
koop dan 2 ipads...

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV

• Harvest2002
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 07:19
joepie de p schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 21:55:
[...]

Dat KIA het ogenschijnlijk netter doet dan Hyundai neemt niet weg dat je nog steeds vraagtekens kunt zetten toch? Fijn dat jij zeer binnenkort mag toeren in de Niro. Ik was op 20 november helaas nog niet geinformeerd dat bestellingen konden worden geplaatst.
En wanneer had je gereserveerd?

Vraagtekens zetten en kritisch zijn mag zeker maar er wordt naar mijn mening veel te veel gespeculeerd zonder dat dit nu echt wordt onderbouwd. Volgens mij heeft niemand daar baat bij.

• Wackmack
Heb er al 1 dus neem er eentje bij. Kosten staan niet in verhouding wat het oplevert.

• joepie de p
Harvest2002 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 22:03:
[...]

En wanneer had je gereserveerd?

Vraagtekens zetten en kritisch zijn mag zeker maar er wordt naar mijn mening veel te veel gespeculeerd zonder dat dit nu echt wordt onderbouwd. Volgens mij heeft niemand daar baat bij.
Speculaties en aannames en verwachtingen en veronderstellingen daar draait dit topic op :P

Ik weet niet meer exact wanneer ik gereserveerd heb, ik vermoed eind juli of eerste week augustus. ik heb ook geen idee van wachtlijsten. Het maakt mij eigenlijk ook niet zoveel uit. Ik kan best een maandje wachten.

Ik merk alleen op dat er in dit topic telkens de indruk gewekt wordt dat de dealer zo betrokken is met de individuele klant en ik heb vanwege mijn achtergrond met automotive nu eenmaal een iets meer dan gemiddeld kritische kijk op dit soort zaken ontwikkeld. Het gaat om de knaken, ook bij KIA.

Ik vind het overigens oprecht leuk dat je de e-Niro al snel hebt. Misschien heb je dit anders geïnterpreteerd.

• Akubra
  • Laatst online: 20-02 14:41
Wackmack schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 21:55:
Zit evrn tr kijken naar de opties. Zijn er tweakers die de dvd set voor de kinderen hebben besteld? Je kan twee verschillende dvd spelers achter de hoofdsteunen kiezen. Van 700e en zelfs 1100e, duur geintje met twee kinderen.
Ik heb de plafond DVD speler besteld. Had nog ruimte in het lease budget.

Altijd handig als je met twee kids op de achterbank bij een snellader staat.

• Togt
  • Laatst online: 20-02 16:44
kv83 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 21:31:
Vandaag dus dan eindelijk naar maanden wachten (gereserveerd op het event) de Kona kunnen ophalen.
Gefeliciteerd, ik mag hem in de ochtend in Goes ophalen, dan meteen twee uurtjes naar huis. .

Je mag je onderschrift aanpassen @kv83 ;)

• petertenboer
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 06:50
Vanochtend bij de dealer geweest om ook mijn vader de eNiro te laten ervaren. De man was overdonderd door de stilte en de "gadgets" die de auto te bieden heeft. Mooi om te zien dat iemand van 75 zo verwonderd kan zijn over dit soort zaken. Benieuwd hoe ik zelf over een 27 jaar dit soort zaken beschouw.

Tegelijkertijd even geïnformeerd naar een mogelijke afleverdatum van mijn gravity blue Niro.
Ik sta vooralsnog voor mei 2019 ingepland, waarbij ik als datum van reserveren 19 september 2018 heb.

• Sigmasailor
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 07:58
Volgens mij is het grote verschil tussen Hyundai en Kia dat Hyundai vooral naar de pijpen van de LM danst en Kia niet. Hyundai heeft 'gemakkelijker' grote aantallen ín eens verkocht. Kia doet zijn best de volgorde van de reserveringslijst aan te houden.

Je kunt dat als voordeel of nadeel ervaren. Voor de lease rijder in dienst van grote bedrijven kan (kon?) er mogelijk iets geregeld worden voor een Kona. De 'kleine' ondernemer (DGA) is beter af bij Kia (als hij tijdig gereserveerd heeft). Vanaf nu is het voor de e-Niro vooral geduld hebben (helaas). En natuurlijk zijn er altijd de nodige uitzonderingen op voorgaande 'regel'.

• Jhb62
  • Laatst online: 10:39

Jhb62

Kona 14/06/2019

Sigmasailor schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 11:43:
Volgens mij is het grote verschil tussen Hyundai en Kia dat Hyundai vooral naar de pijpen van de LM danst en Kia niet. Hyundai heeft 'gemakkelijker' grote aantallen ín eens verkocht. Kia doet zijn best de volgorde van de reserveringslijst aan te houden.

Je kunt dat als voordeel of nadeel ervaren. Voor de lease rijder in dienst van grote bedrijven kan (kon?) er mogelijk iets geregeld worden voor een Kona. De 'kleine' ondernemer (DGA) is beter af bij Kia (als hij tijdig gereserveerd heeft). Vanaf nu is het voor de e-Niro vooral geduld hebben (helaas). En natuurlijk zijn er altijd de nodige uitzonderingen op voorgaande 'regel'.
Klopt niet helemaal. Mijn Kona 25 juli besteld bij Arval (lm) levertijd 11maand levering 14 juni

• Sigmasailor
Dan is de 'grote' vraag: ligt het aan de LM, importeur of dealer. Bij Kia kan je de LM uit het vraagstuk weghalen. Enfin, dat is wat ik uit alle berichtjes denk te kunnen destilleren.

• daemonix
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
Omgekeerd maakt Kia geen vrienden met hun grootste afnemers: de leasemaatschappijen. Die gaan dat gedrag op termijn niet belonen, let maar op, de prijs van de Kia zal gaan stijgen.

Ik denk niet dat Hyndai specifiek voor de leasemaatschappijen gekozen heeft, maar er gewoon een rommeltje van gemaakt heeft.

Hyundai Kona in bestelling, Hyundai Ioniq electric in bezit

• Mirabis
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 20-02 07:38
Zag net een witte Hyundai Kona rijden, sjonge wat een mooie bak... Hopelijk stelt m'n e-Niro niet teleur straks haha

• prettig
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 08:12
Wat ik wel lachen vindt:
Kom je bij de Hyundai Dealer.... 1 laadpaal en in de werkplaats hing de Kona aan het stopcontact te laden :|

BMW i3 rex, Kona Electric, solar 25.000 Pw

• Wackmack
Vanmorgen proefrit gemaakt in de Niro. Geweldige auto maar dat weten jullie natuurlijk ook wel :) Erg fijn dat je de auto in de winter op vaste tijden kan laten voor verwerpen, mooi geluid, je kan zelfs de stoelen koelen :)

Volgende week bestellen. Hopelijk is het snel geregeld. In Apeldoorn moest ik rekenen op levering begin 2020.

Misschien 2019 als ik geluk had. Gaan het zien.

• marc4547
  • Laatst online: 11:04
Zoals ik al eerder had aangegeven vind ik voor mijn Exclusive Niro met alles led het niet mooi om binnen "oude buislampjes te hebben. De aanpassing kost bij de dealer 90 euro, kitje bij Aliexpress besteld speciaal voor de Kia Niro met 12 buisledjes ( zonneklep verlichting , binnenverlichting, achterbak alles compleet! en vannochtend binnen gehad. 23 dollar!

Hoe plaats ik een foto?

Wat ik nu nog binnen moet krijgen is ...................Zucht ;( Mijn Kia Niro in Mei... O-) .

marc4547 wijzigde deze reactie 12-01-2019 15:37 (76%)

• Akubra
  • Laatst online: 20-02 14:41
Misschien stond het al ergens, maar mijn dealer gaf aan dat het ongeveer 9 dagen duurt voordat de auto vanuit de haven bij de dealer staat. Dan nog maximaal 8 werkdagen voordat je hem kan ophalen. Afhankelijk van de opties die je genomen hebt en die ingebouwd moeten worden. Kleine rekensom voor mij: ik kan hem 12 februari ophalen.

Hoewel ik nummer 1 stond bij mijn dealer, krijg ik niet de eerste zwarte die binnenkwam. Iemand anders die iets lager op de lijst stond, heeft hem waarschijnlijk iets eerder besteld dan mijn lease maatschappij.

Je bestelling wordt door Kia Nederland ook gekoppeld aan een unieke auto (chassis-nummer) en dus niet zomaar aan een auto die in jouw kleur bij de dealer binnenkomt. Kia Nederland zal deze koppeling bepalen op basis van alle parameters die al vaker in dit forum genoemd zijn. Dat is tenminste mijn idee.

Dat verklaart waarom sommige mensen de auto eerder of later krijgen dan ze gedacht hadden. Uitzonderingen daar gelaten, heb ik wel het gevoel dat het redelijk eerlijk verloopt. Er zijn gewoon veel parameters waar rekening mee gehouden moet worden met het toewijzen van een e-Niro.

Ik zie dat de Morning Lady nu bij Kos is. Volgens mij gaat hij via Turkije.

• koekerk
  • Laatst online: 11:43
marc4547 schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 15:29:
Zoals ik al eerder had aangegeven vind ik voor mijn Exclusive Niro met alles led het niet mooi om binnen "oude buislampjes te hebben. De aanpassing kost bij de dealer 90 euro, kitje bij Aliexpress besteld speciaal voor de Kia Niro met 12 buisledjes ( zonneklep verlichting , binnenverlichting, achterbak alles compleet! en vannochtend binnen gehad. 23 dollar!

Hoe plaats ik een foto?

Wat ik nu nog binnen moet krijgen is ...................Zucht ;( Mijn Kia Niro in Mei... O-) .
Kan je de zoekterm delen met ons? Of een specifieke verkoper of setnummer?

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

koekerk schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 16:04:
[...]

Kan je de zoekterm delen met ons? Of een specifieke verkoper of setnummer?
Dit forum heeft een zoekfunctie:
marc4547 in "Hyundai Kona / Kia e-Niro"

• marc4547
  • Laatst online: 11:04
Hoe kan ik een foto plaatsen?Als dat gewenst is?

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

marc4547 schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 16:35:
Hoe kan ik een foto plaatsen?Als dat gewenst is?
Foto ergens uploaden (Dropbox, Google drive) en dan hier linkje plaatsen.

• prettig
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 16:36:
[...]

Foto ergens uploaden (Dropbox, Google drive) en dan hier linkje plaatsen.
Doe maar tinypic ...... blijft die ook beschikbaar.

• kv83
Gister de Kona aan de snellader gehangen (tussen Almere-Lelystad). 175kW. Desondanks pakte hij maar ~53kWh. Hoe zou dat komen? Had ervoor toch een uur gereden, dus zou denken dat de batterij gewoon rond de juiste temperatuur was. Begon te laden rond 25%.

• swaluw2
  • Laatst online: 08:45

swaluw2

Reserveringslijst sinds 25-07

JvdBosch schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 19:52:
Ik heb mijn eNiro vandaag besteld! Ik heb er originele velgen met winterbanden bij geregeld. Ik ga voor de Goodyear Ultragrip Performance G1. Komt erg goed uit de test, vooral qua rolweerstand, maar ook qua geluid.
Bestellen de meeste E-Niro eigenaren de winterbanden bij de dealer? In diverse posts lees ik "ik hou de 17 inch originele velgen en heb er bijpassende winterbanden bijbesteld". Mijn dealer (Durmi) geeft aan dat accessoires nu nog helemaal niet besteld kunnen worden. Pas als mijn auto bij de dealer staat (februari?) dan kunnen ze kijken/praten over bij te bestellen accessoires als winterbanden etc, die ze dan bij de importeur moeten bestellen.

Kia E-Niro Gravity Blue besteld 1e week december 2018, verwachte levering zaterdag 2 februari

• prettig
kv83 schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 17:11:
Gister de Kona aan de snellader gehangen (tussen Almere-Lelystad). 175kW. Desondanks pakte hij maar ~53kWh. Hoe zou dat komen? Had ervoor toch een uur gereden, dus zou denken dat de batterij gewoon rond de juiste temperatuur was. Begon te laden rond 25%.
Video Bjorn bekijken.... te koude accu

• prettig
swaluw2 schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 17:16:
[...]

Bestellen de meeste E-Niro eigenaren de winterbanden bij de dealer? In diverse posts lees ik "ik hou de 17 inch originele velgen en heb er bijpassende winterbanden bijbesteld". Mijn dealer (Durmi) geeft aan dat accessoires nu nog helemaal niet besteld kunnen worden. Pas als mijn auto bij de dealer staat (februari?) dan kunnen ze kijken/praten over bij te bestellen accessoires als winterbanden etc, die ze dan bij de importeur moeten bestellen.
Denk dat lease rijders alles via de LM doen (toch leasebudget). Koop je hem..... ook vaak bij de dealer, echter daar draai ik de vraag gewoon om (anders zijn ze duur).

Wat ik meestal doe:
Zoek de banden en de prijs op (gewoon beste prijs op internet), reken daar montage bij en dan vraag ik het de dealer: dit is wat ze kosten, doen jullie dat ook ? (mag iets duurder zijn, want ik hoef niet te zeulen met banden en montagebedrijf te zoeken).

Ja: dan de dealer, laatst ook gedaan met de BMW i3 en APK gratis erbij, was zelfs goedkoper uit ;)

• JvdBosch
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 11:21
Ik heb ze er bij kunnen regelen. Normaal gesproken zoek ik ook op internet, maar ik wilde wel de originele velgen erbij ivm luchtweerstand... wisselen doe ik ook zelf. Kost niks en je bent vlugger klaar dan wanneer je naar je dealer moet rijden. :)

e-Niro besteld, Runway Red met Smokey Grey interieur, Eind april levering

• nessio
  • Laatst online: 11:37
Kona prijsverhoging : ben ik dus niet de enige. Overigens staat er in die link naar het leaseblog ook nog een datum van besteld na 1-12 = prijsverhoging Maar later staat er, dat het ook geldt voor kona's die in de zomer zijn besteld. In de brief / mail van de importeur aan de dealer (deze heb ik nml ook gekregen) wordt 1-12 helemaal niet genoemd. Volgens mijn dealer staat er in de brief van de importeur dat voor alle kona's die na 1/2/2019 worden gefactureerd de prijs 800 hoger zal zijn.

nessio wijzigde deze reactie 12-01-2019 18:00 (20%)

Verwacht : Kona ceramic blue, augustus 2019, nummer 2018-2107

• DSmarty
  • Niet online
swaluw2 schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 17:16:
[...]

Ik bestel de volledige winterwielen (ik gebruik altijd eigen set zomerwielen/winterwielen, geen gedonder met wisselen, balanceren etc), maar die lijken niet zo aerodynamisch als de velgen die er af-fabriek onder zitten. Overigens bestel ik ze pas eind 2019, heb weinig trek om die winterbanden nu al te laten verouderen in een opslag. De accessoires hoeven niet perse bijbesteld te worden bij de originele order.

• DSmarty
  • Niet online
prettig schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 17:21:
[...]

Video Bjorn bekijken.... te koude accu
Toch verbaast me dat wel, je hebt enerzijds al een stuk gereden, dus het batterypack moet toch aardig op temperatuur zijn. Daarnaast heb je ook nog eens de "wintermodus" die het batterypack op temperatuur moet houden. Wat teleurstellend dus dat dat met onze (niet al te extreem lage) buitentemperaturen nog onvoldoende is om maximaal te kunnen laden.

• nessio
Wat mij ook verbaasde is dat het RDW in de fout is gegaan met de meetmethode. Dat zal toch wel in Korea zijn gebeurd?

• nessio
Ja, maar stond ie alleen te laden? of meerder auto's. Bij meer auto's krijg je niet alles.

• DSmarty
  • Niet online
nessio schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 18:04:
Wat mij ook verbaasde is dat het RDW in de fout is gegaan met de meetmethode. Dat zal toch wel in Korea zijn gebeurd?
Dat verhaal klopt volgens mij dan ook niet, daar speelde de RDW geen enkele rol in.
Men had een fout gemaakt in de afspraken met de partij die de WLTP-testen voor geheel Europa voor ze heeft uitgevoerd, of die partij zelf had een foutje gemaakt (te lang in de city cyclus gereden). De correctie geldt dus ook voor heel Europa, niet alleen voor Nederland.

• joepie de p
kv83 schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 17:11:
Helpt deze info jou?

https://support.fastned.n...-Laden-met-een-Kia-e-Niro

• kv83
Nee, dat lijkt me nog al logisch 8)7
DSmarty schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 18:03:
[...]

Toch verbaast me dat wel, je hebt enerzijds al een stuk gereden, dus het batterypack moet toch aardig op temperatuur zijn. Daarnaast heb je ook nog eens de "wintermodus" die het batterypack op temperatuur moet houden. Wat teleurstellend dus dat dat met onze (niet al te extreem lage) buitentemperaturen nog onvoldoende is om maximaal te kunnen laden.
Helemaal met eens

kv83 wijzigde deze reactie 12-01-2019 18:48 (47%)

• joepie de p
kv83 schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 18:47:
Nee, dat lijkt me nog al logisch 8)7
Is het uitgesloten dat toen je keek dat de accu al boven de 55% zat? Volgens de grafiek van fastnet zou de snellader nog maar max 58 kWh geven.

Meer dan 77 kWh gaan we niet halen iig.

joepie de p wijzigde deze reactie 12-01-2019 18:59 (6%)

• kv83
joepie de p schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 18:58:
[...]

Is het uitgesloten dat toen je keek dat de accu al boven de 55% zat? Volgens de grafiek van fastnet zou de snellader nog maar max 58 kWh geven.

Meer dan 77 kWh gaan we niet halen iig.
Ja dat is uitgesloten, want ik deed hem op 24% erin en ging op 30% weer verder.

• Trackerfire
kv83 schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 19:00:
[...]

Ja dat is uitgesloten, want ik deed hem op 24% erin en ging op 30% weer verder.
Kan kloppen. De meneer van dit YouTube kanaal komt op vergelijkbare waarden in de kou. Het gaat om de donkerblauwe lijn in de onderstaande afbeelding.

Link naar 't filmpje:

YouTube: Kona Electric charging rates. Concluding my 39kWh vs 64kWh comparison

Trackerfire wijzigde deze reactie 12-01-2019 19:07 (16%)

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• Trackerfire
Trackerfire schreef op donderdag 27 december 2018 @ 20:00:
Verkoopcijfers november (productiecijfers) en vorige maand van de Kona EV 8)

Zuid Korea - 2.906 (2.473)
Internationaal - 2.502 (2.144)
Update, cijfers december zijn net binnen:

Zuid Korea - 1.087
Internationaal - 4.263

Zoals verwacht nu export vele malen groter dan "eigen land".

Hier nog in een grafiek en tabel weergegeven:

Trackerfire wijzigde deze reactie 12-01-2019 19:25 (7%)

• Jhb62
  • Laatst online: 10:39

Jhb62

Kona 14/06/2019

Trackerfire schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 19:23:
[...]

Zuid Korea - 1.087
Internationaal - 4.263

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gaat de goede kant op, maar ook in meerdere landen te koop

Jhb62 wijzigde deze reactie 12-01-2019 19:30 (10%)

• IVIaarten
  • Laatst online: 00:29
Trackerfire schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 19:23:
[...]

Zuid Korea - 1.087
Internationaal - 4.263

Moet zeggen dat ik het vooral mooi vindt om te zien dat ze er meer dan 5.000 per maand produceren... initieel hadden ze toch gerekend op een productie van 20.000 stuks per jaar? Als ze zo door gaan kunnen ze er ruim 60.000 bouwen.

• Togt
Vanmorgen opgehaald bij de dealers (Sturm in Goes), super overdracht, heel netjes en compleet verhaal. Meteen 2 uur gereden naar huis, op zich wel goed om meteen te wennen.

Eerste laadpaal ervaring was meteen een fail: blijkbaar was mijn pas nog niet gekoppeld oid, ik kreeg hem niet aan de gang, daarna kreeg ik de stekker er niet meer uit. Lekker pijnlijk, mijn vrouw lachen . . .

Ik weet ook niet waarom niet, de laadpaal deed dus niks, ik kreeg mijn auto niet meer "uit" . Hij reageerde niet op de sleutel "dicht, open" signaal. Werkt het alleen met de lock/unlock met de knoppen in de auto?

Anyway, hij hangt nu thuis aan het stopcontact, trekt een dikke 2000W, maar snel die laadpaal incl verrekening aanschaffen.

Ik las trouwens in de gebruiksaanwijzing dat je de stekker ook handmatig kan ontkoppelen. Schrijft dan voor een knopje in te drukken in de achterbak, met een plaatje van onder de motorkap . . . niet gevonden nog.

Togt wijzigde deze reactie 12-01-2019 20:19 (12%)

• elmo1
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 20-02 16:04

elmo1

Kona Electric jan-2019

Togt schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 20:14:
Vanmorgen opgehaald bij de dealers (Sturm in Goes), super overdracht, heel netjes en compleet verhaal. Meteen 2 uur gereden naar huis, op zich wel goed om meteen te wennen.

Eerste laadpaal ervaring was meteen een fail: blijkbaar was mijn pas nog niet gekoppeld oid, ik kreeg hem niet aan de gang, daarna kreeg ik de stekker er niet meer uit. Lekker pijnlijk, mijn vrouw lachen . . .

Ik weet ook niet waarom niet, de laadpaal deed dus niks, ik kreeg mijn auto niet meer "uit" . Hij reageerde niet op de sleutel "dicht, open" signaal. Werkt het alleen met de lock/unlock met de knoppen in de auto?

Anyway, hij hangt nu thuis aan het stopcontact, trekt een dikke 2000W, maar snel die laadpaal incl verrekening aanschaffen.

Ik las trouwens in de gebruiksaanwijzing dat je de stekker ook handmatig moet ontkoppelen. Schrijft dan voor een knopje in te drukken in de achterbak, met een plaatje van onder de motorkap . . .
Gefeliciteerd die van mij ook vanmorgen opgehaald. Merk wel dat software stuk verbeterd is dan in demo auto van september.

Wat ik trouwens super vind is dat je volledig tot stil stand komt met flipper als je hem inhoud gegenereerd hij maximaal tot je stil staat.

Maar 2 uur rijden was er geen dealer bij huis of is het een lease auto?

• Togt
Is een lease auto, eind juli besteld, wilde hem snel ophalen en deze dealer had ze al besteld :) Ja dat geflipper is leuk, beetje laf om het rempedaal te gebruiken nu :P Ik moet nog even uitzoeken, ik dacht dat Bjorn het had over een of andere auto-regenerate mode oid die je kon aanzetten?

EDit:
Never mind, het was niet Bjorn, maar deze: YouTube: Kona EV - best feature is a hidden gem.. Smart recuperation

Je kan smart regeneration aanzetten in menu, daarna met vasthouden van rechter-peddel aanzetten.

Is een regenerate met de cruisecontrol sensors.

Togt wijzigde deze reactie 12-01-2019 20:36 (35%)

• elmo1
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 20-02 16:04

elmo1

Kona Electric jan-2019

Togt schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 20:29:
Is een lease auto, eind juli besteld, wilde hem snel ophalen en deze dealer had ze al besteld :) Ja dat geflipper is leuk, beetje laf om het rempedaal te gebruiken nu :P Ik moet nog even uitzoeken, ik dacht dat Bjorn het had over een of andere auto-regenerate mode oid die je kon aanzetten?
Klopt je moet dan ff menu in gaan in parkeerstand en dan kan je intelligente regeneratie aan zetten. Zag hem toevallig staan vanmorgen.

• Ranja3000
  • Registratie: juli 2009
  • Nu online
Net bij het nieuws, Klaas dijkhoff die uit zijn auto stapt....

http://i66.tinypic.com/t89341.png

Die stond vast hoog op de reserveringslijst.

• Sigmasailor
Hmm, net zo asociaal geparkeerd als hij nu over het milieu praat :) .

Sigmasailor wijzigde deze reactie 12-01-2019 21:07 (3%)

• DSmarty
  • Niet online
Sigmasailor schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 21:05:
Hmm, net zo asociaal geparkeerd als hij nu over het milieu praat :) .
Dat laatste is zeker correct, maar aangaande dat eerste, je mag gewoon parkeren op een drempel :)
Hij heeft zelfs nog ruimte overgelaten voor overstekende voetgangers >:)

DSmarty wijzigde deze reactie 12-01-2019 21:16 (11%)

• Echnon
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 19-02 22:34
EV Puzzle beperkt zich meestal tot vloggen in de camera, maar nu heeft ie toch wel een hele uitgebreide vergelijking als Kona rijder van het eerste uur tussen de verschillen tussen de Kona en de e-Niro, met tabellen etc:

YouTube: Kia eNiro Vs Hyundai Kona Electric - Testing the Niro PHEV for comp...

• 3_s
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 20-02 23:38
@Togt vond ik maar niets, die slimme regeneratie. Auto dacht veel te dikwijls dat er hard geremd moest worden.
Ik zet momenteel altijd alle regeneratie uit en rem ‘manueel’ met de flippers. Dat vind ik het aangenaamste rijden.
Wel stom dat je dat zo niet kan instellen...

• Sigmasailor
DSmarty schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 21:15:
[...]

Dat laatste is zeker correct, maar aangaande dat eerste, je mag gewoon parkeren op een drempel :)
Hij heeft zelfs nog ruimte overgelaten voor overstekende voetgangers >:)
Het zou fatsoenlijk zijn om iets ruimte aan de achterste auto te gunnen en niet alleen aan jezelf te denken. Het gaat niet om de drempel.

• Dacuuu
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 11:40
Sigmasailor schreef op zondag 13 januari 2019 @ 08:30:
[...]

Het zou fatsoenlijk zijn om iets ruimte aan de achterste auto te gunnen en niet alleen aan jezelf te denken. Het gaat niet om de drempel.
Je weet toch niet hoeveel ruimte er aan de achterkant van die auto vrij is? :? Klaas weet het waarschijnlijk wel.

Mijn Youtube reviews: https://www.youtube.com/user/BartjuhB/videos

• Sigmasailor
Dan maar hopen dat iemand hem aan de voorkant klem zet. Alleen daarom al is het handig de ruimte te verdelen. Kost een beetje extra moeite, ik weet het.

• CheapTweak
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 20-02 05:55
Dacuuu schreef op zondag 13 januari 2019 @ 08:41:
[...]

Je weet toch niet hoeveel ruimte er aan de achterkant van die auto vrij is? :? Klaas weet het waarschijnlijk wel.
Klaas weet waarschijnlijk ook wat de bijtellingspercentage voor EV's na 2020 zal worden :+

• magic31
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 18-02 21:42
CheapTweak schreef op zondag 13 januari 2019 @ 09:00:
[...]
Klaas weet waarschijnlijk ook wat de bijtellingspercentage voor EV's na 2020 zal worden :+
De duur ervan is iets waar ik zelf nog geen duidelijke info over heb terug gevonden. Allen dat de korting vanaf 2019 beperkt zal worden tot 50.000.

edit: Wat ikzelf niet helder vindt, is dat alle "harde" info t/m 2020 is toegelicht, maar ik niet specifiek terugzie dat de korting op 4% inderdaad volledig vervalt na 2020 (of een andere korting zal worden toegepast). Wellicht dat er een aangepast stroomschema komt voor elektrische & waterstof autos met Autobrief III?

magic31 wijzigde deze reactie 13-01-2019 10:26 (32%)

• DSmarty
  • Niet online
magic31 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 10:07:
[...]

De duur ervan is iets waar ik zelf nog geen duidelijke info over heb terug gevonden. Allen dat de korting vanaf 2019 beperkt zal worden tot 50.000.

edit: Wat ikzelf niet helder vindt, is dat alle "harde" info t/m 2020 is toegelicht, maar ik niet specifiek terugzie dat de korting op 4% inderdaad volledig vervalt na 2020 (of een andere korting zal worden toegepast). Wellicht dat er een aangepast stroomschema komt voor elektrische & waterstof autos met Autobrief III?
Tot op heden is de overheid het 60-maanden-vaste-bijtelling-principe altijd nagekomen, zie ook geen enkele reden waarom dit zal wijzigen. Wijzigingen zijn altijd voor nieuwe investeringen in een bepaald jaar, maar hebben nog nooit "ingebroken" op bestaande afspraken. Zelfs niet met Foutlanders >:)

• magic31
DSmarty schreef op zondag 13 januari 2019 @ 10:28:
[...]

Tot op heden is de overheid het 60-maanden-vaste-bijtelling-principe altijd nagekomen, zie ook geen enkele reden waarom dit zal wijzigen. Wijzigingen zijn altijd voor nieuwe investeringen in een bepaald jaar, maar hebben nog nooit "ingebroken" op bestaande afspraken. Zelfs niet met Foutlanders >:)
Daar zit juist "het ding" volgens mij. Die 60 maanden periode is alleen voor kentekens die voor 2017 op kenteken zijn gezet. Voor kentekens na die periode geldt volgens mij een stroomschema... althans, das wat ik teruglees als ik erop ga zoeken.

• DSmarty
  • Niet online
magic31 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 10:32:
[...]

Daar zit juist "het ding" volgens mij. Die 60 maanden periode is alleen voor kentekens die voor 2017 op kenteken zijn gezet. Voor kentekens na die periode geldt volgens mij een stroomschema... althans, das wat ik teruglees als ik erop ga zoeken.
De Belastingdienst bevestigt mijn relaas: (2018)

Bron: https://www.belastingdien...ng-privegebruik-auto-2018

En ook voor 2019 geldt hetzelfde:

Bron: https://www.rijksoverheid...or/bijtelling-2018---2020

Waar je wel rekening mee moet houden: Na 5 jaar krijg je de hoge bijtelling die gold in het jaar dat je lease gestart is, ook al is dat hoge tarief inmiddels gedaald. (Van 25% in 2017 naar 22% nu)

Voor zover geheel offtopic :)
Ontopic: Mijn e-Niro wordt rond Valentijnsdag verwacht bij de dealer :) (Gravity Blue, besteld eind Juli)
Zal aansluitend meteen even gaan kijken naar een oplossing voor de kofferbak (Ik wil de verdiepte kofferbak, zoals in Noorwegen) en of het goed gaat met de skikoffer (die van mij is 2,18mtr lang)

DSmarty wijzigde deze reactie 13-01-2019 10:45 (35%)

• magic31
Die heb ik inderdaad ook gezien, maar sluit aan aanpassing voor IB 2021 en later m.i. niet uit. Ik hoor/lees nu verschillende dingen.

We gaan het beleven, ik heb met beide rekening gehouden. :P
DSmarty schreef op zondag 13 januari 2019 @ 10:36:
[...]
Voor zover geheel offtopic :)
Ontopic: Mijn e-Niro wordt rond Valentijnsdag verwacht bij de dealer :) (Gravity Blue, besteld eind Juli)
Zal aansluitend meteen even gaan kijken naar een oplossing voor de kofferbak (Ik wil de verdiepte kofferbak, zoals in Noorwegen) en of het goed gaat met de skikoffer (die van mij is 2,18mtr lang)
Yeah! Das wat minder nieuws voor je (stille) liefde... die zal die dag "iets minder" aandacht gaan krijgen dan :D

Ben benieuwd hoe dat bevalt met de kofferbak. Ik zou eerder de verhoging en bak eronder eruit halen als het echt nodig is. Zoals het nu in NL geleverd wordt heeft het voordeel dat de vloer vlakker blijft als de achterste stoelen naar voren geklapt worden.

Heeft iemand hier nog info/links over de frunk optie op de eNiro?

• Sigmasailor
Een mooie vlakke laadvloer is toch veel handiger in dagelijks gebruik? Hoe vaak heb je nu echt de volle ruimte nodig. Die paar keer is het waarschijnlijk simpel de dubbele bodem er (tijdelijk) even uit te halen.

Mooie kleur dat Gravity Blue! Ik moet nog 'even' tot mei geduld hebben.

• DSmarty
  • Niet online
Sigmasailor schreef op zondag 13 januari 2019 @ 10:56:
Een mooie vlakke laadvloer is toch veel handiger in dagelijks gebruik? Hoe vaak heb je nu echt de volle ruimte nodig. Die paar keer is het waarschijnlijk simpel de dubbele bodem er (tijdelijk) even uit te halen.

Mooie kleur dat Gravity Blue! Ik moet nog 'even' tot mei geduld hebben.
Dat ligt sterk aan hoe je de laadruimte gebruikt.
In praktijk leg ik zelden de achterbank vlak (daar zitten normaal 2 kinderen op kinderstoelen), maar kan ik de extra ruimte in de kofferbak zelf wel goed gebruiken.
De laadkabels leg ik vervolgens in een hoesje onder de voorstoelen, de kinderen zijn nog dermate jong dat ze nog niet de voeten daar onder kunnen schuiven :)

Wil de "operatie" wel verrichten zonder schade overigens, zodat ik ook gewoon weer terug kan naar het origineel.

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

DSmarty schreef op zondag 13 januari 2019 @ 11:01:
[...]

De laadkabels leg ik vervolgens in een hoesje onder de voorstoelen
Daar is geen ruimte toch? Je voeten passen er geeneens onder.

• magic31
[b]DSmarty in "Hyundai Kona / Kia e-Niro"
Waar je wel rekening mee moet houden: Na 5 jaar krijg je de hoge bijtelling die gold in het jaar dat je lease gestart is, ook al is dat hoge tarief inmiddels gedaald. (Van 25% in 2017 naar 22% nu)
Goed punt om rekening mee te houden.

Dat is voor ZP'ers die de auto nieuw hebben aangeschaft, en er langer mee door willen rijden (voor mij van waarschijnlijk iets wat ik wil doen), weer niet zo'n punt.

Uitgaande dat de auto na 5 jaar in de boeken volledig is afgeschreven, dan zal de bijtelling nooit hoger zijn dan werkelijke kosten (onderhoud, verzekering, "tanken" e.d.).
De forfaitaire btw-bijtelling gaat na 5 jaar van eigenaarschap dan ook van 2,7 naar 1,5 %.

• prettig
magic31 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 11:07:
[...]

Goed punt om rekening mee te houden.

Dat is voor ZP'ers die de auto nieuw hebben aangeschaft, en er langer mee door willen rijden (voor mij van waarschijnlijk iets wat ik wil doen), weer niet zo'n punt.

Uitgaande dat de auto na 5 jaar in de boeken volledig is afgeschreven, dan zal de bijtelling nooit hoger zijn dan werkelijke kosten (onderhoud, verzekering, "tanken" e.d.).
De forfaitaire btw-bijtelling gaat na 5 jaar van eigenaarschap dan ook van 2,7 naar 1,5 %.
Je schrijft hem niet af naar nul en ook al doe je dat dan mag je verkoop over de winst aftikken.
Afschrijving is na 5 jaar natuurlijk wel stukje lager.

Maar rij je veel: zet hem dan maar prive en declareer 0,19 cent (is stuk goedkoper). Je kosten blijven vrij laag (zelfs de laadkosten), maar je netto ontvangsten gaan dan omhoog prive.

Is lang iet altijd goedkoper, vaak zelfs niet (zijn niet gek bij de belastingdienst).

prettig wijzigde deze reactie 13-01-2019 11:22 (10%)

• YStunnenberg
  • Laatst online: 09:46
[...]

Wil de "operatie" wel verrichten zonder schade overigens, zodat ik ook gewoon weer terug kan naar het origineel.
zie het filmpje van Bjorn bij 30 sec zie je de schoefpunten (wit) zitten van de verhoging.
De laadvloer in de NL uitvoering kan mijn inziens gewoon gebruikt worden, alleen de uitsparingen voor de bagageogen zijn dan open. Desnoods bekleed je het staal, bij een auto inbouw bedrijf kan je stof krijgen die daarvoor geschikt is. Deze stof bijvoorbeeld.

Ik heb vele auto's vroeger voorzien van audio apparatuur en dit soort stof gebruikt om af te werken, gebruik niet te dikke stof dat werkt niet prettig. Je kan lijmspray gebruiken om de stof te plakken. Het isoleert ook een beetje het rijgeluid

YStunnenberg wijzigde deze reactie 13-01-2019 11:31 (14%)

e-Niro Executive Line Gravity Blue besteld

• DSmarty
  • Niet online
YStunnenberg schreef op zondag 13 januari 2019 @ 11:19:
[...]

zie het filmpje van Bjorn bij 30 sec zie je de schoefpunten (wit) zitten van de verhoging.
De laadvloer in de NL uitvoering kan mijn inziens gewoon gebruikt worden, alleen de uitsparingen voor de bagageogen zijn dan open. Desnoods bekleed je het staal, bij een auto inbouw bedrijf kan je stof krijgen die daarvoor geschikt is. Ik heb vele auto's vroeger voorzien van audio apparatuur en dit soort stof gebruikt om af te werken.
Goed gezien _/-\o_ Dat zou inderdaad mooi zijn, zal de pics wel posten zodra ik de auto heb. Afwerken met stof is inderdaad een mooi alternatief, helpt ook nog beetje tegen geluid.

• Sigmasailor
[...]

Dat ligt sterk aan hoe je de laadruimte gebruikt.
In praktijk leg ik zelden de achterbank vlak (daar zitten normaal 2 kinderen op kinderstoelen), maar kan ik de extra ruimte in de kofferbak zelf wel goed gebruiken.
Ik bedoel vooral de 'tilhoogte'. Als je je kratje bier (of wat dan ook) er in zet is het denk ik makkelijker als het niet zo diep is maar ongeveer gelijk blijft met de drempel van achterklep.
Ik zit er meestal alleen in en ben er al (5 jaar nu) aan gewend de laadkabel gewoon achter de voorstoel te leggen (daar zit zelden iemand). Zo'n dubbele bodem lijkt mooi (is het ook) maar is onhandig voor iets wat je dagelijks gebruikt. Wel prima voor je compressor, sleep- en accu kabels (en andere meuk die je in je auto hebt liggen).

Nieuw (sub) topic: Is er een mooie plek om een brandblusser (2kg) te monteren?

• magic31
prettig schreef op zondag 13 januari 2019 @ 11:18:
[...]

Je schrijft hem niet af naar nul en ook al doe je dat dan mag je verkoop over de winst aftikken.
Afschrijving is na 5 jaar natuurlijk wel stukje lager.

Maar rij je veel: zet hem dan maar prive en declareer 0,19 cent (is stuk goedkoper). Je kosten blijven vrij laag (zelfs de laadkosten), maar je netto ontvangsten gaan dan omhoog prive.

Is lang iet altijd goedkoper, vaak zelfs niet (zijn niet gek bij de belastingdienst).
Het wordt denk ik teveel offtopic om hier op door te gaan, maar om te antwoorden: Je hebt je gelijk wat betreft afschrijving, maar veel zal dat niet meer zijn.

Uitgaande dat ik de auto na 5 jaar zelf zakelijk blijf rijden, is het omzetten van zakelijk naar privé niet iets wat ik zelf doe aangezien dat als zelfstandige een conflict presenteert (of mijn vrouw gaat er dan voornamelijk in rijden, dat is een ander verhaal).

• eltron
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 20-02 23:03
magic31 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 10:55:
[...]

Heeft iemand hier nog info/links over de frunk optie op de eNiro?
Frunk optie niet specifiek, maar als je naar deze video van fully charged kijkt https://www.youtube.com/watch?v=AR5sDwF5aBM (minuut 11:30 ev) dan kun je zien dat er plek genoeg voor is als je het sierdeksel verwijdert.

e-Niro besteld, aurora black pearl of gravity blue, verwacht oktober

• Sigmasailor
Hier een wat mooier plaatje van de Frunk: https://www.speakev.com/threads/kona-gets-a-frunk.127544/
Ah, is niet de Niro. Ik vraag me overigens af of het wijs is. Door dat 'sierdeksel' kan koellucht circuleren; er zal best wel over nagedacht zijn. Nu leg je er een mooi isolatiedekentje op. Blijft het lekker warm.

Sigmasailor wijzigde deze reactie 13-01-2019 12:26 (52%)

• DJSmiley
  • Registratie: mei 2000
  • Nu online

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
magic31 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 10:07:
[...]

Na 2020 is nog nergens definitief. Dus wat het wordt is nu ook nog niet vastgesteld. Er is afaik ook nog geen nieuwe autobrief.

In het klimaataccoord staat wel wat over de plannen voor de bijtelling na 2020. (En de MRB enz)

Ook al is dat nog niet definitief, het lijkt me toch wel dat het op zoiets zal uitkomen. Als ze gewoon alleen 4 en 22% aanhouden, dan gaat iedereen een (vermoedelijk goedkopere) fossiele auto nemen, en gaan alle (gesubsidieerde) EV's op de export... dat lijkt me verre van wenselijk.

• eltron
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 20-02 23:03
Sigmasailor schreef op zondag 13 januari 2019 @ 12:23:
Hier een wat mooier plaatje van de Frunk: https://www.speakev.com/threads/kona-gets-a-frunk.127544/
Ah, is niet de Niro. Ik vraag me overigens af of het wijs is. Door dat 'sierdeksel' kan koellucht circuleren; er zal best wel over nagedacht zijn. Nu leg je er een mooi isolatiedekentje op. Blijft het lekker warm.
Volgens fully charged is het puur voor de sier. De luchtcirculatie zal sowieso beperkt zijn met dicht front.
Wellicht goed om een frunk oplossing te kiezen die nog wel wat ruimte laat voor circulatie.
Zou zoiets met 3d printing te realiseren zijn?

e-Niro besteld, aurora black pearl of gravity blue, verwacht oktober

• hantheman
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 17-02 22:12
Naast dat ik het er niet uit vindt zien lijkt het me ook niet praktisch om continu je motorkap open te maken.

• rob313

rob313

hantheman schreef op zondag 13 januari 2019 @ 13:14:
Naast dat ik het er niet uit vindt zien lijkt het me ook niet praktisch om continu je motorkap open te maken.
En hoe vaak rij je nou meer als 3 a 400 kilometer op een dag, en thuis heb ik een laadpaal met vast snoer er aan veel praktischer.

e-niro en e-kona

• prettig
Mee eens, bij de kona/niro ga je de laapkabel niet vaak meer gebruiken als je thuis kunt laden (hier ook een vaste kabel).

Pagina: 1 ... 44 ... 57 Laatste

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True