Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volodos
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 05-12-2023
Net de dealer gebeld, auto's zijn nog niet eens op transport naar de dealer dus dat gaat sowieso nog wel 2 tot 3 weken duren :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:42

Hoogie2004

Whohooooo

Volodos schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 14:03:
Net de dealer gebeld, auto's zijn nog niet eens op transport naar de dealer dus dat gaat sowieso nog wel 2 tot 3 weken duren :-(
Ik mag wachten tot week 12...

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volodos
Hoogie2004 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 14:13:
[...]

Ik mag wachten tot week 12...
Oeps... :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjdvandenberg
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12-09 13:52
Dat duurt lang dan, ik had de hoop deze week ff een Kona Electric te kunnen gaan bekijken, en eind oktober zelf te kunnen gaan rijden in mijn eigen Kona. ;(

Tesla Model Y LR AWD met trekhaak. Niet meer: Tesla Model 3 LR AWD met trekhaak. Niet meer: Kona Electric 64kWh Chalk White Premium met 18" wielen en trekhaak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
.... al eentje op kenteken gespot in Zeist (was snel voorbij op de andere weghelft, maar 100% zeker een Kona electric in de folder kleur).

Dealers hebben as donderdag de Intro-dag bij de importeur en dan zouden ze de demo's zelf mee kunnen nemen.....ben benieuwd (wellicht zal niet elke dealer hem meenemen maar laten bezorgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trage dealer?
https://www.facebook.com/...6/posts/2275526535797388/

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2018 17:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Volodos
Verwijderd schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 16:51:
[...]

Ik kreeg volgens mij de 12e of 15e bericht dat ze er zijn? Op kenteken zetten is een formaliteit, zou het bij de demo’s komen omdat die daken nog moeten worden gespoten? Bij mij moest alleen een mattenset, lak-/interieur protect en nog wat zooi worden geinstalleerd maar das 2 uur werk als t dat al is. Zal zaterdag ochtend eens ff bellen!
Eind juni heb ik de koopovereenkomst getekend, kleur Dark Knight, bekleding: stof? staat er. Ik dacht dat bij Premium alles leer was?
Afleverdatum staat 15-09-2018 op maar de verkoper zei dat het waarschijnlijk eind augustus zou worden.
Maar ik heb na die tijd niks meer gehoord. Vandaag dus gebeld en kreeg toen te horen dat de Kona's nog niet bij hen zijn afgeleverd. Maar ook dat het snel kan gaan.
Blijft toch wat vaag allemaal. Maar jij kunt hem dus zaterdag ophalen? Gaaf hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volodos
Oh gaaf zeg! Daar zal het wel druk worden denk ik ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volodos schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 17:06:
[...]

Eind juni heb ik de koopovereenkomst getekend, kleur Dark Knight, bekleding: stof? staat er. Ik dacht dat bij Premium alles leer was?
Afleverdatum staat 15-09-2018 op maar de verkoper zei dat het waarschijnlijk eind augustus zou worden.
Maar ik heb na die tijd niks meer gehoord. Vandaag dus gebeld en kreeg toen te horen dat de Kona's nog niet bij hen zijn afgeleverd. Maar ook dat het snel kan gaan.
Blijft toch wat vaag allemaal. Maar jij kunt hem dus zaterdag ophalen? Gaaf hoor!
Als t goed is wordt ie thuis bezorgt maar al tijd niks gehoord, bellen is hier kak duur dus ik check het bij thuiskomst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volodos
Verwijderd schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 17:08:
[...]

Als t goed is wordt ie thuis bezorgt maar al tijd niks gehoord, bellen is hier kak duur dus ik check het bij thuiskomst :)
Ben benieuwd. IK WIL NIET LANGER WACHTEN!! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volodos schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 17:11:
[...]

Ben benieuwd. IK WIL NIET LANGER WACHTEN!! 8)7
Haha, huur tijdelijk een ioniq ev? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volodos
Verwijderd schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 17:15:
[...]

Haha, huur tijdelijk een ioniq ev? ;)
Dat is helemaal geen slecht idee :-)
Ik moet mijn huidige auto (Skoda Octavia Combi) ook nog verkopen, daarom wil ik ook zo graag ruim van tevoren weten wanneer ik de Kona kan ophalen. De dealer bood een fooi voor die Skoda, omdat hij nauwelijks iets verdient op de verkoop van die Kona. Verbaasd me niks, daar hoef je geen marketing tegen aan te gooien, dat gaat inmiddels al helemaal vanzelf.
Maar goed, de Skoda moet nog weg want ik wil natuurlijk niet met twee auto's zitten. Dus misschien nu al beginnen met de verkoop en dan een Ioniq EV huren, huurprijs valt me erg mee trouwens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volodos schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 17:22:
[...]

Ik moet mijn huidige auto (Skoda Octavia Combi) ook nog verkopen, daarom wil ik ook zo graag ruim van tevoren weten wanneer ik de Kona kan ophalen. De dealer bood een fooi voor die Skoda, omdat hij nauwelijks iets verdient op de verkoop van die Kona. Verbaasd me niks, daar hoef je geen marketing tegen aan te gooien, dat gaat inmiddels al helemaal vanzelf.
Maar goed, de Skoda moet nog weg want ik wil natuurlijk niet met twee auto's zitten. Dus misschien nu al beginnen met de verkoop en dan een Ioniq EV huren, huurprijs valt me erg mee trouwens!
Sowieso particulier verkopen, ik heb mn volvo voor 7000 meer verkocht dan de dealer ervoor gaf waar ik ‘m destijds gekocht had, ik vond het verschil belachelijk en zet je te denken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
Volodos schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 17:08:
[...]

Oh gaaf zeg! Daar zal het wel druk worden denk ik ;-)
In Hilversum staat die vrijdag dacht ik ook al in de showroom (maar zelf met vakantie dus daarna even gaan kijken).

Die moet er 237 uitleveren..... dus die heeft het druk de komende tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Volodos schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 17:22:
[...]

Natuurlijk verdienen best wel wat op de kona, ze krijgen een vast bedrag per verkochte Kona (niet echt laag hoor). Nog niet in de normale quota's bij de dealers.
Reden waarom inruil vaak laag is: te oud of niet eigen merk dus door naar de handel.
Is die jong en je eigen merkdealer kan er nog wat mee in de showroom: dan wel vaak meer.

Maar inruil is gewoon ook extra marge, laag inruilen, beetje werk en weer doorverkopen met dealergarantie.
En snap het wel, is ook risico en kapitaal wat ze erin stoppen.

Zelf verkopen is vaak het slimste, maar moet je zin in hebben, ook kunnen en als het een dure auto is... moet ook maar lukken, want kopers hebben zelf ook vaak wat in te ruilen.

Heb het vaak zat gedaan, maar kan ook wel eens lang duren (maanden verkooptijd is heel normaal).
En met EV's......tja ze verkopen ze toch wel, dus bieden ze laag.
Roep je ja, mooie extra marge. Nee, volgende (die staat al op de wachtlijst).
Hebben een luxe positie momenteel.

Maar kan ook goed gaan, wij kregen veel terug voor de outlanders en voor de ampera's veel te weinig (dus niet ingeruild).

[ Voor 3% gewijzigd door prettig op 22-08-2018 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volodos
prettig schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 19:06:
[...]

Natuurlijk verdienen best wel wat op de kona, ze krijgen een vast bedrag per verkochte Kona (niet echt laag hoor). Nog niet in de normale quota's bij de dealers.
Reden waarom inruil vaak laag is: te oud of niet eigen merk dus door naar de handel.
Is die jong en je eigen merkdealer kan er nog wat mee in de showroom: dan wel vaak meer.

Maar inruil is gewoon ook extra marge, laag inruilen, beetje werk en weer doorverkopen met dealergarantie.
En snap het wel, is ook risico en kapitaal wat ze erin stoppen.

Zelf verkopen is vaak het slimste, maar moet je zin in hebben, ook kunnen en als het een dure auto is... moet ook maar lukken, want kopers hebben zelf ook vaak wat in te ruilen.

Heb het vaak zat gedaan, maar kan ook wel eens lang duren (maanden verkooptijd is heel normaal).
En met EV's......tja ze verkopen ze toch wel, dus bieden ze laag.
Roep je ja, mooie extra marge. Nee, volgende (die staat al op de wachtlijst).
Hebben een luxe positie momenteel.

Maar kan ook goed gaan, wij kregen veel terug voor de outlanders en voor de ampera's veel te weinig (dus niet ingeruild).
@prettig Dank voor je uitgebreide toelichting, dat stel ik op prijs.
Het is een Skoda Octavia Combi uit december 2014, nagenoeg alle opties, diesel, iets meer dan een ton gereden, dealer onderhouden.
Eigen dealer bood nog minder dan www.bleekerendejong.nl
Nog een paar dealers gebeld, op het moment dat je zegt dat het een diesel is zeggen sommigen al: geen interesse.
Nou ja, we blijven het proberen. Marktplaats schijnt wel goed te werken hoorde ik maar ook wel beetje eng om iedereen in je auto te laten rijden terwijl de verzekering nog op jouw naam staat :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Marktplaats is prima..... maar niet de hoofdprijs willen..... ergens tussen inruil en marktwaarde....beetje mazzel komt er iemand op af (maar diesel helpt niet echt).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Volodos
YouTube: Review - Hyundai Kona Electric 64 kWh - Dit is Hyundai's Tesla

Zie hier: een Kona EV op Nederlands kenteken. Leuke review ook, deze jongen is enthousiast. Prachtige wagen is het. Een vriend van me vindt hij dat teveel lijnen heeft, maar ik vind dat juist wel gaaf.

• mjdvandenberg
prettig schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 18:18:
[...]

In Hilversum staat die vrijdag dacht ik ook al in de showroom (maar zelf met vakantie dus daarna even gaan kijken).

Die moet er 237 uitleveren..... dus die heeft het druk de komende tijd.
237? Dat is nogal een klus. is dat de enige Hyundai dealer in de wijde omtrek?

In Waddinxveen zag ik hem gisteravond op het "hier parkeren we de auto's waar we nog ff niets mee doen"-parkeerterrein staan, nog kentekenloos, met 11km op de teller.

Tesla Model Y LR AWD met trekhaak. Niet meer: Tesla Model 3 LR AWD met trekhaak. Niet meer: Kona Electric 64kWh Chalk White Premium met 18" wielen en trekhaak

• Ashy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:10
mjdvandenberg schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 09:28:
[...]

237? Dat is nogal een klus. is dat de enige Hyundai dealer in de wijde omtrek?

In Waddinxveen zag ik hem gisteravond op het "hier parkeren we de auto's waar we nog ff niets mee doen"-parkeerterrein staan, nog kentekenloos, met 11km op de teller.
De dealer in Zwolle mag er 500 uit gaan leveren in een tijdsbestek van een paar weken. De mijne dient daar ook vandaan te komen, op 1 november. Ben benieuwd of dat ook daadwerkelijk zal lukken die dag.

• Volodos
Ashy schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 09:35:
[...]

De dealer in Zwolle mag er 500 uit gaan leveren in een tijdsbestek van een paar weken. De mijne dient daar ook vandaan te komen, op 1 november. Ben benieuwd of dat ook daadwerkelijk zal lukken die dag.
Autopalace Zwolle? Daar heb ik hem ook gekocht. 500 stuks?!?! Wow zeg!

• Ashy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:10
Volodos schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 09:55:
[...]

Jep, Autopalace inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
Zijn schijnbaar een paar dealers die er echt werk van hebben gemaakt en dealers die gewoon niks aan deden, wij hadden het bij paar dealers neergelegd en 2 hebben nooit gebeld !

• mjdvandenberg
prettig schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 10:25:
Zijn schijnbaar een paar dealers die er echt werk van hebben gemaakt en dealers die gewoon niks aan deden, wij hadden het bij paar dealers neergelegd en 2 hebben nooit gebeld !
Same here voor de Kia Niro Electric. Ik ben nog steeds op een telefoontje aan het wachten dat ik hem kan pre-orderen. 8)7
Het telefoontje van de Hyundai dealer dat ik definitief kon komen bestellen kwam 2 uur nadat ik de press-release met de prijzen had gezien, een stuk assertiever dus.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:56

CyBeRSPiN

sinds 2001

mjdvandenberg schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 10:39:
[...]

Same here voor de Kia Niro Electric. Ik ben nog steeds op een telefoontje aan het wachten dat ik hem kan pre-orderen. 8)7
Het telefoontje van de Hyundai dealer dat ik definitief kon komen bestellen kwam 2 uur nadat ik de press-release met de prijzen had gezien, een stuk assertiever dus.
Tja, er is alleen nog maar een wachtlijst voor de Niro. Ik heb 2 uur na opening van die lijst ingeschreven. Ik vermoed dat ergens volgende maand de orders geplaatst kunnen gaan worden. Die dealers weten gewoon weinig, moeten net als wij gewoon afwachten tot er meer bekend wordt gemaakt vanuit het moederbedrijf. Er is nog niks bekend qua prijzen. Enkel dat ie "zeker" < 50k zou gaan kosten.

[ Voor 14% gewijzigd door CyBeRSPiN op 23-08-2018 11:22 ]

• kv83
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-08 14:57
Volodos schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 09:55:
[...]

Hou er rekening mee dat alle andere vestigingen (oa Almere) ook via Zwolle gaan

• Volodos
kv83 schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:27:
[...]

Hou er rekening mee dat alle andere vestigingen (oa Almere) ook via Zwolle gaan
Ah oké, het leek me ook al zo extreem, dat Zwolle bijna 1/3 van de totale levering zou afhandelen.
Maar als ze er 500 moeten afhandelen, dan kan het nog wel even duren vrees ik :-(
Wat denken jullie: kun je met de dealer iets afspreken over het wisselen van de Nexen banden naar een stillere band? Iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sanderp
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-09 20:18
Vader gaat maandag proefrijden, moet helaas werken dus kan er niet bij zijn. Ben erg benieuwd. Gelukkig heeft hij nog tot eind volgend jaar; had ergens al gelezen dat de wachttijd al kon oplopen tot een jaar(!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volodos schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 12:10:
[...]

Ah oké, het leek me ook al zo extreem, dat Zwolle bijna 1/3 van de totale levering zou afhandelen.
Maar als ze er 500 moeten afhandelen, dan kan het nog wel even duren vrees ik :-(
Wat denken jullie: kun je met de dealer iets afspreken over het wisselen van de Nexen banden naar een stillere band? Iemand daar ervaring mee?
Ik heb het bij een vorige auto wel destijds geregeld, maar met een uitverkochte EV tot half 2019 lijkt me dat geen ‘eis’ die je kunt stellen. Wel zou het een ludieke actie zijn om samen de Nexens bij in gebruikname te vervangen en de budgetbanden naar Hyundai Nederland te sturen met de beschrijving ‘€ 10.000 aan veiligheidssystemen, maar besparen op de banden’ :+
Ik ben nog op zoek naar mooie EV banden, overweeg die EV michelins, maar dacht dat die niet in die maat kwamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BOBERJAN
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-08 12:30
Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 05:15:
[...]

Ik heb het bij een vorige auto wel destijds geregeld, maar met een uitverkochte EV tot half 2019 lijkt me dat geen ‘eis’ die je kunt stellen. Wel zou het een ludieke actie zijn om samen de Nexens bij in gebruikname te vervangen en de budgetbanden naar Hyundai Nederland te sturen met de beschrijving ‘€ 10.000 aan veiligheidssystemen, maar besparen op de banden’ :+
Ik ben nog op zoek naar mooie EV banden, overweeg die EV michelins, maar dacht dat die niet in die maat kwamen.
Bezuinigen op banden is altijd dom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:04
BOBERJAN schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 07:32:
[...]

Bezuinigen op banden is altijd dom!
En ik snap het ook niet zo van de Ioniq werd wel gewoon uitgeleverd op Michelin's waarom de Kona dan niet.

Verder is gisteren de demo voor de Kona ook aangekomen bij Peter Ursem in Hoorn. Moet nog op kenteken gezet worden, eerste proefritten waren al gepland voor volgende week is mij verteld.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RIfoW9u.png

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Volodos
[...]

Klopt, van wat ik zie gaat die band niet verder dan 16 inch :-(
Goodyear is dan een goed alternatief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronalddoes
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-06 19:17
Vandaag gebeld door de dealer in Roosendaal (NB). Kan vanaf a.s. maandag proefgereden worden.
Gaf wel aan dat ze er hun handen vol aan hebben (de proefritten dus). Ben benieuwd hoeveel "proefrit-uren" ze op een dag inplannen, ze zullen toch moeten bijladen tussendoor... :-D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FatalZero
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:03
Ik meld mij ook even, vandaag een getekende order verstuurd voor een Hyundai Kona Electric Premium 64kW. *O*

Wij hebben er bewust voor gekozen om een kleinere auto te gaan rijden (ten opzichte van mijn huidige Renault Talisman station), maar wel volledig elektrisch. Ik rij zo'n 60.000km per jaar, waarvan een kleine 1000km per week woon-werk verkeer is. Juist omdat de Kona naar verwachting 400km op een lading zal halen kan ik mijn woon-werk rit van 125km (enkele rit) heen en terug maken zonder afhankelijk te zijn van een laadpaal op kantoor of snelladers onderweg.

Ik kijk er ontzettend naar uit hoe het is om volledig elektrisch te rijden in de praktijk. Lange vakantieritten maken wij meestal niet omdat wij of in Nederland op vakantie gaan, of het vliegtuig pakken voor bestemmingen verder weg.

Een proefrit is nog niet gemaakt maar staat later in september op de planning. Genoeg tijd tot de aflevering over een jaar ;)

Opper-prutser

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Volodos
FatalZero schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 12:50:
Ik meld mij ook even, vandaag een getekende order verstuurd voor een Hyundai Kona Electric Premium 64kW. *O*

Wij hebben er bewust voor gekozen om een kleinere auto te gaan rijden (ten opzichte van mijn huidige Renault Talisman station), maar wel volledig elektrisch. Ik rij zo'n 60.000km per jaar, waarvan een kleine 1000km per week woon-werk verkeer is. Juist omdat de Kona naar verwachting 400km op een lading zal halen kan ik mijn woon-werk rit van 125km (enkele rit) heen en terug maken zonder afhankelijk te zijn van een laadpaal op kantoor of snelladers onderweg.

Ik kijk er ontzettend naar uit hoe het is om volledig elektrisch te rijden in de praktijk. Lange vakantieritten maken wij meestal niet omdat wij of in Nederland op vakantie gaan, of het vliegtuig pakken voor bestemmingen verder weg.

Een proefrit is nog niet gemaakt maar staat later in september op de planning. Genoeg tijd tot de aflevering over een jaar ;)
@FatalZero Welkom bij de club!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jhb62
  • Laatst online: 06-04-2024

Jhb62

Kona 14/06/2019

Proefrit aangevraagd, de Kona wordt omstreeks 14 april geleverd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 11:53
[...]

T valt toch best wel mee. Als ik deze site (LINK) met 346 beoordelingen mag geloven dat is t over t algemeen helemaal geen verkeerde band. T kan altijd beter, maar Hyundai heeft gekozen voor een band, geproduceerd in eigen land. Ik geloof niet dat de kwaliteit van de band onder zal doen aan de auto.

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bart_Denon schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 14:02:
[...]

T valt toch best wel mee. Als ik deze site (LINK) met 346 beoordelingen mag geloven dat is t over t algemeen helemaal geen verkeerde band. T kan altijd beter, maar Hyundai heeft gekozen voor een band, geproduceerd in eigen land. Ik geloof niet dat de kwaliteit van de band onder zal doen aan de auto.
Mwah, als je piepende banden hebt met wegrijden dan zijn je banden te smal of van slechte kwaliteit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Volodos
Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 14:13:
[...]

Mwah, als je piepende banden hebt met wegrijden dan zijn je banden te smal of van slechte kwaliteit
Ik heb geen idee of deze banden nou zo goed of slecht zijn. Ze maken in ieder geval veel kabaal en dat wil ik gewoon niet :-)
Ik heb wat zitten zoeken en inderdaad lijkt de goodyear efficient grip performance R17 de beste keuze te zijn. Die Michelin gaat maar tot R16 helaas. Waren die er wel in R17 geweest, dan zou het ook wel een prijzig bandje zijn geweest denk ik :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjdvandenberg
*O* Gaaf, 16:00 een proefrit maken! *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Volodos
Jeetje! Wat leuk zeg! Vandaag? Dan ben je volgens mij de allereerste van het hele forum die erin gaat rijden!
Bij welke dealer ga je hem rijden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjdvandenberg
Volodos schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 14:56:
[...]

Jeetje! Wat leuk zeg! Vandaag? Dan ben je volgens mij de allereerste van het hele forum die erin gaat rijden!
Bij welke dealer ga je hem rijden?
Van der Linden in Waddinxveen. Ik kreeg net een mailtje van ze dat de auto er is (had hem deze week al op de parkeerplaats zien staan zonder kenteken), dus meteen maar even gebeld :)

Edit: inderdaad vandaag, dus nog even een uurtje geduld...

[ Voor 6% gewijzigd door mjdvandenberg op 24-08-2018 14:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Volodos
mjdvandenberg schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 14:59:
[...]

Van der Linden in Waddinxveen. Ik kreeg net een mailtje van ze dat de auto er is (had hem deze week al op de parkeerplaats zien staan zonder kenteken), dus meteen maar even gebeld :)

Edit: inderdaad vandaag, dus nog even een uurtje geduld...
Laat ons weten hoe het was! Ben jaloers op je _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kv83
Nice. Ik heb getwijfeld of ik een proefrit ging doen, maar wacht liever totdat ik die van mij kan ophalen. Kan het toch niet meer veranderen, dus rij dan het liefst gelijk in me eigen auto haha :) Veel plezier met je proefrit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volodos
kv83 schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 15:16:
Nice. Ik heb getwijfeld of ik een proefrit ging doen, maar wacht liever totdat ik die van mij kan ophalen. Kan het toch niet meer veranderen, dus rij dan het liefst gelijk in me eigen auto haha :) Veel plezier met je proefrit!
Haha, bij mij ook haha. Is toch dat ongeduld bij mij, ik wil hem gewoon nú rijden.
Maar ik wacht nog even af tot de mijne wordt afgeleverd. Je ziet bij steeds meer dealers al dat je een proefrit kunt boeken maar bij Autopalace is het vooralsnog stil :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjdvandenberg
Volodos schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 15:30:
[...]

Haha, bij mij ook haha. Is toch dat ongeduld bij mij, ik wil hem gewoon nú rijden.
Maar ik wacht nog even af tot de mijne wordt afgeleverd. Je ziet bij steeds meer dealers al dat je een proefrit kunt boeken maar bij Autopalace is het vooralsnog stil :-(
Bij mij is het inderdaad ongeduld, maar ook het bv het luisteren of die Nexen banden inderdaad zo'n herrie maken. Dat weet ik liever vóór aflevering, dan kan er nog iets aan gedaan worden, ipv dat je na 1000km besluit terug te gaan, en je met half afgeschreven banden zit.

Maar het draagt vooral bij aan de voorpret, om nu vast een blokje om te gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volodos
mjdvandenberg schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 15:39:
[...]

Bij mij is het inderdaad ongeduld, maar ook het bv het luisteren of die Nexen banden inderdaad zo'n herrie maken. Dat weet ik liever vóór aflevering, dan kan er nog iets aan gedaan worden, ipv dat je na 1000km besluit terug te gaan, en je met half afgeschreven banden zit.

Maar het draagt vooral bij aan de voorpret, om nu vast een blokje om te gaan :)
Ik zit met precies hetzelfde dilemma. Alle reviews zeggen dat het afrolgeluid van die Nexen-banden enorm is. Dus ik wil ze het liefst voor een vriendenprijsje aan de dealer verkopen en er voor aflevering al fatsoenlijke Goodyear of Michelin onder laten zetten. Maar geen idee of ze dat doen. Je wilt ook niet je nieuwe Kona de oprit oprijden met vier hagelnieuwe Nexen-banden op de achterbank... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volodos schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 15:45:
[...]

Ik zit met precies hetzelfde dilemma. Alle reviews zeggen dat het afrolgeluid van die Nexen-banden enorm is. Dus ik wil ze het liefst voor een vriendenprijsje aan de dealer verkopen en er voor aflevering al fatsoenlijke Goodyear of Michelin onder laten zetten. Maar geen idee of ze dat doen. Je wilt ook niet je nieuwe Kona de oprit oprijden met vier hagelnieuwe Nexen-banden op de achterbank... 8)7
Online zijn die banden sowieso goedkoper dan bij de dealer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volodos
Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 15:49:
[...]

Online zijn die banden sowieso goedkoper dan bij de dealer :)
Maar dan moeten ze er ook nog opgezet worden. Tips voor waar je dat het beste kunt doen? En wat te doen met die 'oude' Nexen? Het is ook zonde als die direct in de vuilcontainer verdwijnen, ze zijn nog prima geschikt voor een niet-EV lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volodos schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 15:54:
[...]

Maar dan moeten ze er ook nog opgezet worden. Tips voor waar je dat het beste kunt doen? En wat te doen met die 'oude' Nexen? Het is ook zonde als die direct in de vuilcontainer verdwijnen, ze zijn nog prima geschikt voor een niet-EV lijkt me
In mijn ‘dorp’ doen ze dat voor 20 eurootjes voor 4 banden, kost ze +- 30 minuten. Bij de grote jongens betaal je 80-100 euro en doen ze er zogenaamd een uur over (ze naaien je een oor aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 16:26:
[...]

In mijn ‘dorp’ doen ze dat voor 20 eurootjes voor 4 banden, kost ze +- 30 minuten. Bij de grote jongens betaal je 80-100 euro en doen ze er zogenaamd een uur over (ze naaien je een oor aan)
Ben benieuwd welke banden eronder zitten als ik hem ophaal. Mijn werkgever voegt standaard altijd de optie voor "all-year" banden toe aan bestellingen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mjdvandenberg
De Kona Electric
Zo, net een leuk ritje gehad in de Kona Electric. Ik stapte met een big smile uit d:)b . Toen ik binnenkwam om te gaan rijden liep ik de vorige proefrijder tegen het lijf, zo krap was de planning. Daardoor kon ik niet zo lang rijden, inclusief het testen van het opladen bij mij thuis ben ik 40 minuten weg geweest. Maar goed, ik vond het al lang leuk dat ik de kans kreeg nog even een proefrit te maken.

Management summary:
Prima auto!

Uitgebreider verhaal:
Natuurlijk is het rijgedrag niet te vergelijken met mijn Mercedes C-klasse plugin hybrid, maar voor een B-segmenter rijdt hij (zij?, in het Noors betekent Kona 'zijn vrouw') heel volwassen. Mag natuurlijk ook wel met een leeggewicht van 1800kg.

Om met de motorisering te beginnen: die 200pk zitten er inderdaad wel in, een flinke portie torque steer is hem niet vreemd. Vooral in de stad is hij verbazingwekkend snel, maar tot snelwegtempo blijft hij bovengemiddeld vlot. Op die snelheid komt wel het belangrijkste minpunt naar voren dat ook in allerlei reviews genoemd is: het wind- en bandengeruis. Het gaat nog een lastige afweging worden of ik naar 18" wielen met 235 banden wil gaan (i.e. nog meer geluid), of op de bestaande 17" wielen de 215 banden wil vervangen door iets beters (bv de eerder genoemde Goodyears). Qua uiterlijk vielen de wielen me niet tegen nu ik ze eens wat beter bekeken heb.

Het rijgedrag was natuurlijk een flinke stap terug vergeleken met de Mercedes, maar de Kona rijdt een heel stuk prettiger dan de Zoë van mijn vrouw. Verwacht geen kart-achtig stuurgedrag, en geen limousine-achtig comfort, maar iets dat er netjes tussenin zit. Als je eenmaal gewend bent aan de lichte besturing is er vlot en comfortabel mee te sturen.

Qua zitpositie is er geen verschil met de gewone Kona (voor zover ik dat goed onthouden heb van die proefrit). Ik pas met mijn 1,86m in ieder geval prima achter het stuur, dat ver genoeg naar je toe te trekken is. Achter mij is het natuurlijk wat krapper, maar met wat inschikken pas je er met 4 volwassenen in. Wel is de bank aan de lage kant, zodat lange mensen snel zonder ondersteuning van de benen zitten.

De kofferbak is net zo ruim/klein als de ICE Kona. Je kan de kofferbakbodem nog wat verlagen als je de kleine-spullen-bak eruit haalt. Als je echt ruimte nodig hebt kan je er nog een laag uithalen, maar dan zit je op het kale metaal.
Kofferbak met verlaagde bodem

Koppelen van de telefoon werkte prima, zoals verwacht. Ook draadloos opladen ging prima (met een antieke Samsung Galaxy S6), net als Spotify streamen. Wel jammer dat je voor Android Auto nog een kabeltje nodig hebt, maar daar kan Hyundai niets aan doen. Qua geluidskwaliteit viel het Krell systeem me absoluut niet tegen. Natuurlijk is het niet vergelijkbaar met het Burmester-systeem uit de Mercedes, maar voor een auto als deze is het goed genoeg. Mid en hoog was prima, ik miste wel het echt diepe laag. Voorlopig ga ik niet op zoek naar een upgrade, dat scheelt weer (financieel en ruimte in de kofferbak ;-) ). De subwoofer zit netjes weggewerkt aan de zijkant van de kofferbak. Gevoelsmatig neemt hij daar niet veel ruimte in, eventueel had daar nog de laadkabel een plekje kunnen vinden, die moet nu onder de bodem.

Op gebied van gadgets is de Premium prima bedeeld. Het was een beetje te druk op de weg om uitgebreid met alles te spelen, dus veel verder dan de SmartSense system ASCC en Lane Follow Assistben ik niet gekomen. Het werkt in ieder geval allemaal.
De HUD werkt ook prettig, met de stoel flink ver naar boven kon ik hem nog precies zo instellen dat hij voor mij goed zichtbaar was. Mocht je nog wat hoger zitten (ik had een paar cm over) dan wordt dat misschien lastig.
Nog een fijne extra: stoelkoeling. Het was nu niet zo warm, dus niet echt nodig, maar ik denk dat het met 30 graden buitentemperatuur een flink drogere rug op zal leveren. 's Winters heb je dan weer stoelverwarming en een verwarmd stuurwiel.

Gelukkig had ik nog een paar minuten over om langs huis te rijden, daar heb ik even staan opladen aan de Fivari-lader. De Kona is niet zo kieskeurig dat hij alleen 16 of 32 wil, op mijn 3x25A huisaansluiting heb ik met 22A geladen (5,1kW volgens het display). Dat zou betekenen dat in ruim 12 uur de accu weer vol kan zijn, dus in de praktijk zal dat voor mij prima gaan werken!
Opladen

Over de mogelijkheid voor een trekhaak wist de dealer nog niets te melden, behalve dat ik niet de enige was die ernaar vroeg, en dat ze ermee bezig zijn. Ik ga er vanuit dat er in ieder geval wel een mogelijkheid gaat komen voor een trekhaak voor een fietsen- en bagagedrager. Dat laatste lijkt me prettiger dan een dakkoffer, qua geluid en verbruik.

Al met al was het erg leuk om de Kona Electric vast te kunnen ervaren, al ben ik wel bang dat de wachttijd vanaf nu wel tegen zal gaan vallen |:( . De planning is nog steeds dat de boot half oktober in Rotterdam aankomt.
Dit plaatje van de kentekenplaathouder wil ik jullie ook niet onthouden :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OU4qQRBK9UzlauZ8PwISYZXB/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@mjdvandenberg hoe beviel de HUD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:11
Wat niet snap. In dit filmpje zit meneer lekker van 9:50 tot ruim 14:00 minuten met zn handen van het stuur. Europese reviews laten zien dat t systeem ingrijpt. Is dat een verschil tussen de regelgeving hier en in Korea?

YouTube: 현대 코나 일렉트릭 &...

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjdvandenberg
Goed genoeg. Met mijn lengte en stoelinstelling kon ik hem goed aflezen. Qua informatie gebruik ik eigenlijk alleen de huidige snelheid, maar je ziet bv ook de verkeersborden en navigatie-aanduidingen erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
@mjdvandenberg hoe was de bekleding? ben nu wel benieuwd wat precies uitkomst is van "lederlook"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjdvandenberg
kv83 schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 19:42:
@mjdvandenberg hoe was de bekleding? ben nu wel benieuwd wat precies uitkomst is van "lederlook"
Het ziet eruit als leer, voelt als leer, maar... is geen leer. Ik vond het er goed genoeg uitzien iig, en leuk met de perforaties (wel handig ivm de ventilatie...). Ben wel vergeten foto’s ervan te maken, sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-09 19:51
Ik heb hem vandaag ook even bekeken (niet gereden want we kwamen toevallig met het gezin langs een dealer gereden). Het interieur is toch wel luxer afgewerkt dan de ICE versie. Kofferbak vond ik wel erg klein, kan nog net een kinderwagen in. Ja je kan de hoogte in, maar het grotere oppervlak van de Ioniq zou toch mijn voorkeur hebbben. (De dealer had de Ioniq er ter vergelijking even bij gezet).

Verder wist hij te vertellen dat de levertijd inmiddels minstens een jaar is als je niet via een leasemaatschappij gaat rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 11:53
Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 14:13:
[...]

Bij de Kona EV piepen ze ook, maarja wat wil je met 395 NM vanaf 0 omw/min. Kan geen enkele band van welk merk ook tegenop.

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ook ik heb vandaag de Kona bekeken, kon helaas geen proefrit maken omdat de Kona nog niet eens op kenteken stond. Net nieuw dus!

Kleur is Galaxy Grey (metallic). Ik heb zelf een Golf GTE welke de lease uitgaat ten faveure van de Kona.

Zeer tevreden over het interieur; flinke cockpit die mij aan een ruimteschip doet denken - hier houd ik van! Hoewel ik het minimalisme van de Tesla Model 3 kan waarderen, is het toch fijn om iedere functie zo beschikbaar te hebben. De stoelventilatie gelijk aangezet en wat is dat heerlijk zeg! Stuurverwarming in alle blijheid vergeten te testen. HUD ziet er prima werkbaar uit en zodra Waze op iOS 12 beschikbaar komt, heb je alleen maar de HUD nodig voor navigatie, snelheid etc. Gotta love technology!

Ik ben gewend aan het zachte materiaal en de sportstoelen in mijn Golf, de Kona kan dit tot op zekere hoogte evenaren. Qua stoelen zijn de wangen net iets minder ‘scherp’ bij de Kona, wat ik jammer vind maar uiteindelijk wel aan wen. Dashboard is inderdaad een iets harder materiaal, maar dat neem ik voor lief.

Het media systeem is lekker snappy en reageert snel. Pluspunt vergeleken met Discovery Pro! Hoewel het media systeem bij VW weer op een veel betere plek zit en - zeer onderschat - een stukje naar je toe gekanteld is. Bij de Kona is het scherm recht en hoog, wat voor mij wennen is.

Veel opslagruimte in de middenconsole, wat ook moet omdat 1) het kastje links onder de airco ontbreekt, 2) de kastjes onder de stoelen en 3) het dashboardkasje een flink stuk kleiner is - dit alles vergeleken met de Golf. Is misschien ook maar goed, zo prop ik minder troep in de auto.

Achterbak is groter dan bij de Golf, maar dit is voor mij een non-issue omdat het een leasebak is welke voor 95% door mijzelf bereden wordt. Ik hoef dus niet zoveel spullen mee en vakanties kunnen prima gedaan worden, ook de dakrails inachtnemend.

Kortom: ik ben helemaal om! Heb de Kona op de gok besteld maar ga hier geen spijt van krijgen :). Behalve wellicht van het niet op afstand kunnen climatiseren zonder aan de paal te staan (voordeel van de Golf weer met de App). Ik kan niet wachten en ga nog een proefrit maken. Heb ook wat foto’s genomen voor jullie: https://m.imgur.com/a/u1zB6IA.

Vraag me alles!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Bart_Denon schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 22:30:
[...]

Bij de Kona EV piepen ze ook, maarja wat wil je met 395 NM vanaf 0 omw/min. Kan geen enkele band van welk merk ook tegenop.
Dan hadden ze hem software matig moeten aanpassen. In een p100d model s van familie had ik geen piepende banden terwijl ik er behoorlijk sportief mee gereden heb om te kijken wat ‘ie kon (vond m te duur :+ )

Mijn auto wordt om 12:00 vandaag afgeleverd trouwens :) Ben nu al wakker vanwege de jetlag en enthousiasme :/ :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjdvandenberg
Verwijderd schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 03:54:
[...]

Dan hadden ze hem software matig moeten aanpassen. In een p100d model s van familie had ik geen piepende banden terwijl ik er behoorlijk sportief mee gereden heb om te kijken wat ‘ie kon (vond m te duur :+ )

Mijn auto wordt om 12:00 vandaag afgeleverd trouwens :) Ben nu al wakker vanwege de jetlag en enthousiasme :/ :+
Sta je al klaar bij de voordeur, misschien zijn ze wel eerder ;)
Veel plezier, en alvast gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 15:50
Mijn kona is ook besteld. Via leasemaatschappij dus zit als het goed is in de shipment van oktober. Kon wel alleen kiezen uit grijze kleur die was al besteld anders gewoon een jaar wachten. Jammer had liever de oranje rode gehad maar liever paar maandjes wachten dan een jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volodos
mjdvandenberg schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 19:08:
[afbeelding]
Zo, net een leuk ritje gehad in de Kona Electric. Ik stapte met een big smile uit d:)b . Toen ik binnenkwam om te gaan rijden liep ik de vorige proefrijder tegen het lijf, zo krap was de planning. Daardoor kon ik niet zo lang rijden, inclusief het testen van het opladen bij mij thuis ben ik 40 minuten weg geweest. Maar goed, ik vond het al lang leuk dat ik de kans kreeg nog even een proefrit te maken.

Management summary:
Prima auto!

Uitgebreider verhaal:
Natuurlijk is het rijgedrag niet te vergelijken met mijn Mercedes C-klasse plugin hybrid, maar voor een B-segmenter rijdt hij (zij?, in het Noors betekent Kona 'zijn vrouw') heel volwassen. Mag natuurlijk ook wel met een leeggewicht van 1800kg.

Om met de motorisering te beginnen: die 200pk zitten er inderdaad wel in, een flinke portie torque steer is hem niet vreemd. Vooral in de stad is hij verbazingwekkend snel, maar tot snelwegtempo blijft hij bovengemiddeld vlot. Op die snelheid komt wel het belangrijkste minpunt naar voren dat ook in allerlei reviews genoemd is: het wind- en bandengeruis. Het gaat nog een lastige afweging worden of ik naar 18" wielen met 235 banden wil gaan (i.e. nog meer geluid), of op de bestaande 17" wielen de 215 banden wil vervangen door iets beters (bv de eerder genoemde Goodyears). Qua uiterlijk vielen de wielen me niet tegen nu ik ze eens wat beter bekeken heb.

Het rijgedrag was natuurlijk een flinke stap terug vergeleken met de Mercedes, maar de Kona rijdt een heel stuk prettiger dan de Zoë van mijn vrouw. Verwacht geen kart-achtig stuurgedrag, en geen limousine-achtig comfort, maar iets dat er netjes tussenin zit. Als je eenmaal gewend bent aan de lichte besturing is er vlot en comfortabel mee te sturen.

Qua zitpositie is er geen verschil met de gewone Kona (voor zover ik dat goed onthouden heb van die proefrit). Ik pas met mijn 1,86m in ieder geval prima achter het stuur, dat ver genoeg naar je toe te trekken is. Achter mij is het natuurlijk wat krapper, maar met wat inschikken pas je er met 4 volwassenen in. Wel is de bank aan de lage kant, zodat lange mensen snel zonder ondersteuning van de benen zitten.

De kofferbak is net zo ruim/klein als de ICE Kona. Je kan de kofferbakbodem nog wat verlagen als je de kleine-spullen-bak eruit haalt. Als je echt ruimte nodig hebt kan je er nog een laag uithalen, maar dan zit je op het kale metaal.
[afbeelding]

Koppelen van de telefoon werkte prima, zoals verwacht. Ook draadloos opladen ging prima (met een antieke Samsung Galaxy S6), net als Spotify streamen. Wel jammer dat je voor Android Auto nog een kabeltje nodig hebt, maar daar kan Hyundai niets aan doen. Qua geluidskwaliteit viel het Krell systeem me absoluut niet tegen. Natuurlijk is het niet vergelijkbaar met het Burmester-systeem uit de Mercedes, maar voor een auto als deze is het goed genoeg. Mid en hoog was prima, ik miste wel het echt diepe laag. Voorlopig ga ik niet op zoek naar een upgrade, dat scheelt weer (financieel en ruimte in de kofferbak ;-) ). De subwoofer zit netjes weggewerkt aan de zijkant van de kofferbak. Gevoelsmatig neemt hij daar niet veel ruimte in, eventueel had daar nog de laadkabel een plekje kunnen vinden, die moet nu onder de bodem.

Op gebied van gadgets is de Premium prima bedeeld. Het was een beetje te druk op de weg om uitgebreid met alles te spelen, dus veel verder dan de SmartSense system ASCC en Lane Follow Assistben ik niet gekomen. Het werkt in ieder geval allemaal.
De HUD werkt ook prettig, met de stoel flink ver naar boven kon ik hem nog precies zo instellen dat hij voor mij goed zichtbaar was. Mocht je nog wat hoger zitten (ik had een paar cm over) dan wordt dat misschien lastig.
Nog een fijne extra: stoelkoeling. Het was nu niet zo warm, dus niet echt nodig, maar ik denk dat het met 30 graden buitentemperatuur een flink drogere rug op zal leveren. 's Winters heb je dan weer stoelverwarming en een verwarmd stuurwiel.

Gelukkig had ik nog een paar minuten over om langs huis te rijden, daar heb ik even staan opladen aan de Fivari-lader. De Kona is niet zo kieskeurig dat hij alleen 16 of 32 wil, op mijn 3x25A huisaansluiting heb ik met 22A geladen (5,1kW volgens het display). Dat zou betekenen dat in ruim 12 uur de accu weer vol kan zijn, dus in de praktijk zal dat voor mij prima gaan werken!
[afbeelding]

Over de mogelijkheid voor een trekhaak wist de dealer nog niets te melden, behalve dat ik niet de enige was die ernaar vroeg, en dat ze ermee bezig zijn. Ik ga er vanuit dat er in ieder geval wel een mogelijkheid gaat komen voor een trekhaak voor een fietsen- en bagagedrager. Dat laatste lijkt me prettiger dan een dakkoffer, qua geluid en verbruik.

Al met al was het erg leuk om de Kona Electric vast te kunnen ervaren, al ben ik wel bang dat de wachttijd vanaf nu wel tegen zal gaan vallen |:( . De planning is nog steeds dat de boot half oktober in Rotterdam aankomt.
Dit plaatje van de kentekenplaathouder wil ik jullie ook niet onthouden :)
[afbeelding]
@mjdvandenberg Dank voor de review, ik word meer en meer enthousiast! _/-\o_
Vraagje: zit de laadkabel op een haspel of hoe is hij verpakt? Ziet hij er stevig uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volodos
JDFS schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 23:32:
Ook ik heb vandaag de Kona bekeken, kon helaas geen proefrit maken omdat de Kona nog niet eens op kenteken stond. Net nieuw dus!

Kleur is Galaxy Grey (metallic). Ik heb zelf een Golf GTE welke de lease uitgaat ten faveure van de Kona.

Zeer tevreden over het interieur; flinke cockpit die mij aan een ruimteschip doet denken - hier houd ik van! Hoewel ik het minimalisme van de Tesla Model 3 kan waarderen, is het toch fijn om iedere functie zo beschikbaar te hebben. De stoelventilatie gelijk aangezet en wat is dat heerlijk zeg! Stuurverwarming in alle blijheid vergeten te testen. HUD ziet er prima werkbaar uit en zodra Waze op iOS 12 beschikbaar komt, heb je alleen maar de HUD nodig voor navigatie, snelheid etc. Gotta love technology!

Ik ben gewend aan het zachte materiaal en de sportstoelen in mijn Golf, de Kona kan dit tot op zekere hoogte evenaren. Qua stoelen zijn de wangen net iets minder ‘scherp’ bij de Kona, wat ik jammer vind maar uiteindelijk wel aan wen. Dashboard is inderdaad een iets harder materiaal, maar dat neem ik voor lief.

Het media systeem is lekker snappy en reageert snel. Pluspunt vergeleken met Discovery Pro! Hoewel het media systeem bij VW weer op een veel betere plek zit en - zeer onderschat - een stukje naar je toe gekanteld is. Bij de Kona is het scherm recht en hoog, wat voor mij wennen is.

Veel opslagruimte in de middenconsole, wat ook moet omdat 1) het kastje links onder de airco ontbreekt, 2) de kastjes onder de stoelen en 3) het dashboardkasje een flink stuk kleiner is - dit alles vergeleken met de Golf. Is misschien ook maar goed, zo prop ik minder troep in de auto.

Achterbak is groter dan bij de Golf, maar dit is voor mij een non-issue omdat het een leasebak is welke voor 95% door mijzelf bereden wordt. Ik hoef dus niet zoveel spullen mee en vakanties kunnen prima gedaan worden, ook de dakrails inachtnemend.

Kortom: ik ben helemaal om! Heb de Kona op de gok besteld maar ga hier geen spijt van krijgen :). Behalve wellicht van het niet op afstand kunnen climatiseren zonder aan de paal te staan (voordeel van de Golf weer met de App). Ik kan niet wachten en ga nog een proefrit maken. Heb ook wat foto’s genomen voor jullie: https://m.imgur.com/a/u1zB6IA.

Vraag me alles!
@JDFS De app gaat nog komen hoor! Hyundai Autolink TM is al gelanceerd maar nog niet in Europa. De Ioniq kan ook al met een app overweg, de Kona is voorbereid voor toekomstig app-gebruik aldus de dealer.
Vraagje: is de auto voorzien van traction control? Weet jij dat toevallig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Volodos
Verwijderd schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 03:54:
[...]

@possimpible Gaaf zeg! Oh man, jaloers! Bij autopalace is het nog steeds stil :'(
Stuur wat foto's als je hem hebt en trap het beest g-i-g-a-n-t-i-s-c-h op zijn staart! oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mjdvandenberg schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 08:50:
[...]

Sta je al klaar bij de voordeur, misschien zijn ze wel eerder ;)
Veel plezier, en alvast gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!
Hah, bijna wel! Moet zometeen wat dingen wegbrengen en heb een eetafspraak bij een vriend net over de grens. Moet zo’n 350-375 km rijden vandaag dus kan hem gelijk goed testen... Ik gooi morgen wel een kleine review hier neer qua eerste ervaringen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volodos
Verwijderd schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 09:30:
[...]

Hah, bijna wel! Moet zometeen wat dingen wegbrengen en heb een eetafspraak bij een vriend net over de grens. Moet zo’n 350-375 km rijden vandaag dus kan hem gelijk goed testen... Ik gooi morgen wel een kleine review hier neer qua eerste ervaringen :)
@possimpible Veel plezier wens ik je, maar dat zal geen probleem zijn _/-\o_
Jij rijdt dus in eerste instantie wel gewoon met de Nexen banden hè? Of heb je ze al gewisseld?
Die banden zijn toch mijn grootste punt van zorg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Wordt ie trouwens met volle batterij afgeleverd als onderdeel van het “rijklaar” maken? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plucky
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Net gebeld, kon vanmiddag nog terecht voor een proefrit. Gelijk maar gepland dus... :)

Ben zeer benieuwd want neig op dit moment meer naar de Niro, vooral vanwege het uiterlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Niet online
Volodos schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 09:01:
[...]

@JDFS De app gaat nog komen hoor! Hyundai Autolink TM is al gelanceerd maar nog niet in Europa. De Ioniq kan ook al met een app overweg, de Kona is voorbereid voor toekomstig app-gebruik aldus de dealer.
Vraagje: is de auto voorzien van traction control? Weet jij dat toevallig?
Reken er maar niet op. BlueLink, het systeem wat oa in de U.S. gebruikt wordt, is niet beschikbaar en kleine kans dat die überhaupt in NL beschikbaar gaat komen. Is door mij bevestigd door zowel dealer als Hyundai NL op Twitter.

In mijn geval, aangezien ik een eigen parkeerplek heb zonder oplaadpunt, betekent dit dus weer ouderwets ontwasemen en/of krabben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jhb62

Jhb62

Kona 14/06/2019

Een vraagje, hoe is met de muziek? Kan er ook eigen muziek worden afgespeeld met een sd of zit er een harde schhijf in zoals bij mij Superb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Jhb62 schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 10:54:
Een vraagje, hoe is met de muziek? Kan er ook eigen muziek worden afgespeeld met een sd of zit er een harde schhijf in zoals bij mij Superb
Wat is er mis met Bluetooth audio streaming vanaf je telefoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jhb62

Jhb62

Kona 14/06/2019

CyBeRSPiN schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 10:59:
[...]

Wat is er mis met Bluetooth audio streaming vanaf je telefoon?
Niets maar dan moet ik alles omzetten naar de telefoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volodos
Reken er maar niet op. BlueLink, het systeem wat oa in de U.S. gebruikt wordt, is niet beschikbaar en kleine kans dat die überhaupt in NL beschikbaar gaat komen. Is door mij bevestigd door zowel dealer als Hyundai NL op Twitter.

In mijn geval, aangezien ik een eigen parkeerplek heb zonder oplaadpunt, betekent dit dus weer ouderwets ontwasemen en/of krabben...
[/quote]

@JDFS Ik heb het ook niet over BlueLink, dat is inderdaad voor de US.
Het gaat om Hyundai Autolink. Klik https://www.hyundai.com.au/owning/auto-link voor meer informatie. Dit gaat ook in Europa worden uitgerold.

[ Voor 36% gewijzigd door Volodos op 25-08-2018 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volodos
Jhb62 schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 10:54:
@Jhb62 Yep, zit een SD-slot in het multimedia-systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jhb62

Jhb62

Kona 14/06/2019

Volodos schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 11:54:
[...]

@Jhb62 Yep, zit een SD-slot in het multimedia-systeem.
Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr2
  • Laatst online: 21-11-2023
Ben inmiddels wel erg benieuwd wie er nu gelijk heeft of krijgt mbt de app oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
Pbr2 schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 15:09:
Ben inmiddels wel erg benieuwd wie er nu gelijk heeft of krijgt mbt de app oOo
Er is geen app. Dit is al meerdere keren bevestigd door Hyundai zelf. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Volodos schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 09:46:
[...]

@possimpible Veel plezier wens ik je, maar dat zal geen probleem zijn _/-\o_
Jij rijdt dus in eerste instantie wel gewoon met de Nexen banden hè? Of heb je ze al gewisseld?
Die banden zijn toch mijn grootste punt van zorg.
We zijn in Munster bij onze vrienden aangekomen na een dag vol kilometers! :)

Paar dingen:
- de auto werd met 80% accu afgeleverd, ik weet niet of dit standaard is;
- hij had 9 km op de teller en een range van 413 km;
- wij hebben er vandaag 315 km mee gereden en 42% batterij (+-27 kwh) verbruikt wat een verbruik van 8,6 kwh/100km is;
- ik heb in het begin in eco gereden, toen even in sport om wat sprintjes te doen en de rest van de reis in eco-pro (serieus: meer dan genoeg vermogen/ koppel!).
- de afwerking binnenin vind ik behoorlijk budget, veel plastic en het leer voelt stroef (hoog kunstgehalte);
- de cruise control staat standaard op ‘regulier cruise control’, om op SCC te komen moet je nog een knop indrukken en dit kan tot verwarring leiden (gewenning?), ik dacht na een stop bij iemand dat ‘ie op SCC stond en dat hij wel erg laat remde: maar hij stond op regulier, waardoor ik een bijna noodstop moest doen...
- de drive mode staat standaard op eco/ dynamic/ sport, ik wil hem standaard op eco-pro hebben, maar dan moet je vanuit eco de ‘driver mode’ knop ingedrukt houden;
- de achteruitrijcamera heeft een erg lage resolutie;
- het infotainment systeem is vlot en het scherm is enorm goed qua kleur/ diepte, het is geen OLED natuurlijk, maar in de zon heb je ook prima zicht!
- de stoelen zijn zeer comfortabel, vanuit Volvo/ Range Rover hebben wij geen achteruitgang gevoeld;
- de aandrijflijn is prima, hij pakt snel op, maar leidt niet tot horten of stoten bij vol gas;
- terugwinning vereist enige oefening, op de sterkste stand voelt het gewoonweg aan alsof je half vol remt oid, het wordt dus de kunst om goed te flipperen ipv bij te moeten remmen;
- de wielen zijn NIET gehorig, geen idee waar die roddels vandaan komen, met de muziek op 10 hoorden wij niks, ook geen windruis bij 105km/u;
- de vering is OK, maar niet meer dan dat;
- de bodemvrijheid is ruim voldoende, wij hebben op +- 500m van ons huis een enorme steile drempel (lekdijk) tegen hardrijders, die kun je nemen zonder te schrapen met +- 30km/u, met mijn Volvo heb ik die regelmatig geraakt;
- de kofferbak is ruim zat, en achterin kunnen makkelijk 2 volwassenen. Ik kon achter mezelf zitten (1,87);
- de stoelen hebben geen memory, erg gemiste kans.

Helaas geen foto’s (heb ze wel) ivm bestickering bedrijfsnaam/ telefoonnr en het feit dat ik ook aan torrents doe en dit terug te herleiden is vanuit tweakers (Brein leest u mee? ;) ) Ik ga aan het bier en lees jullie ervaringen ook graag!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2018 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volodos
kv83 schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 15:15:
[...]

Er is geen app. Dit is al meerdere keren bevestigd door Hyundai zelf. :)
Klopt er is nóg geen app. Nieuw Zeeland heeft de pilot, daarna wordt hij uitgerold naar Europa. Dat is althans wat mijn dealer zegt. We gaan het zien, het is sowieso balen dat hij er nu nog niet is :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Volodos
Verwijderd schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 16:14:
[...]

Paar dingen:
- de auto werd met 80% accu afgeleverd, ik weet niet of dit standaard is;
- hij had 9 km op de teller en een range van 413 km;
- wij hebben er vandaag 315 km mee gereden en 42% batterij (+-27 kwh) verbruikt wat een verbruik van 8,6 kwh/100km is;
- ik heb in het begin in eco gereden, toen even in sport om wat sprintjes te doen en de rest van de reis in eco-pro (serieus: meer dan genoeg vermogen/ koppel!).
- de afwerking binnenin vind ik behoorlijk budget, veel plastic en het leer voelt stroef (hoog kunstgehalte);
- de cruise control staat standaard op ‘regulier cruise control’, om op SCC te komen moet je nog een knop indrukken en dit kan tot verwarring leiden (gewenning?), ik dacht na een stop bij iemand dat ‘ie op SCC stond en dat hij wel erg laat remde: maar hij stond op regulier, waardoor ik een bijna noodstop moest doen...
- de drive mode staat standaard op eco/ dynamic/ sport, ik wil hem standaard op eco-pro hebben, maar dan moet je vanuit eco de ‘driver mode’ knop ingedrukt houden;
- de achteruitrijcamera heeft een erg lage resolutie;
- het infotainment systeem is vlot en het scherm is enorm goed qua kleur/ diepte, het is geen OLED natuurlijk, maar in de zon heb je ook prima zicht!
- de stoelen zijn zeer comfortabel, vanuit Volvo/ Range Rover hebben wij geen achteruitgang gevoeld;
- de aandrijflijn is prima, hij pakt snel op, maar leidt niet tot horten of stoten bij vol gas;
- terugwinning vereist enige oefening, op de sterkste stand voelt het gewoonweg aan alsof je half vol remt oid, het wordt dus de kunst om goed te flipperen ipv bij te moeten remmen;
- de wielen zijn NIET gehorig, geen idee waar die roddels vandaan komen, met de muziek op 10 hoorden wij niks, ook geen windruis bij 105km/u;
- de vering is OK, maar niet meer dan dat;
- de bodemvrijheid is ruim voldoende, wij hebben op +- 500m van ons huis een enorme steile drempel (lekdijk) tegen hardrijders, die kun je nemen zonder te schrapen met +- 30km/u, met mijn Volvo heb ik die regelmatig geraakt;
- de kofferbak is ruim zat, en achterin kunnen makkelijk 2 volwassenen. Ik kon achter mezelf zitten (1,87);
- de stoelen hebben geen memory, erg gemiste kans.

Helaas geen foto’s (heb ze wel) ivm bestickering bedrijfsnaam/ telefoonnr en het feit dat ik ook aan torrents doe en dit terug te herleiden is vanuit tweakers (Brein leest u mee? ;) ) Ik ga aan het bier en lees jullie ervaringen ook graag!
@possimpible Je eerste kilometers zitten erop, wat fijn! *O*
Dat hoge plastic gehalte is inderdaad jammer, maar goed, daar moet ik dan maar doorheen kijken ;-)
Wel goed om te horen dat je geen gedoe had met de banden, dat werd toch bij veel reviews genoemd, maar ik ga het maar gewoon afwachten. Wisselen van banden kan altijd nog, ik denk dat de dealer ook niet op 'verzoekjes' zit te wachten met de enorme hoeveelheid uit te leveren Kona's.
En blij om te horen dat de stoelen zo fijn zijn! Dat is toch één van de belangrijkste zaken.
Vreemd dat hij maar tot 80% geladen is maar misschien is dat toeval.
Onbegrijpelijk dat ze geen memory voor de elektrische voorstoelen hebben.
Hoe vind je de bekleding verder? Matig of redelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:11
[...]

Ik denk dat dit er mede mee te maken heeft dat we in Nederland prima asfalt hebben in vergelijking met onze omringende landen :) verder leuk om je eerste ervaringen te lezen!

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volodos
Trackerfire schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 17:23:
[...]

Ik denk dat dit er mede mee te maken heeft dat we in Nederland prima asfalt hebben in vergelijking met onze omringende landen :) verder leuk om je eerste ervaringen te lezen!
Ja inderdaad, slim van je, had ik totaal nog niet over nagedacht. Altijd bijzonder om te zien hoe de kwaliteit van het asfalt bij de grensovergang van Nederland naar België direct zoveel slechter wordt (niet alleen het asfalt, ook de vangrail etc. haha). Kon dus zomaar kloppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pbr2
  • Laatst online: 21-11-2023
@possimpible je noemt lage resolutie van achteruitrij camera. Over dat punt had ik nog nergens iets gelezen. Beelden gezien van camera van gewone kona, die lijken me prima qua beeld. Is dit een serieus minpuntje wat jou betreft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjdvandenberg
Volodos schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 08:58:
[...]

@mjdvandenberg Dank voor de review, ik word meer en meer enthousiast! _/-\o_
Vraagje: zit de laadkabel op een haspel of hoe is hij verpakt? Ziet hij er stevig uit?
Haha, ik werd ook steeds enthousiaster toen ik aan het rijden was :)
De auto was nog vers, de laadkabel zat nog in het plastic verpakt, dus nog niet in een nette tas / op een haspel. Hoe dat bij de uiteindelijke aflevering gedaan wordt weet ik niet, misschien kan @possimpible daar iets over zeggen?
[...]

Goed begin gemaakt d:)b
[...]
Wow, dat is netjes. Dan heb je vast niet veel snelweg gereden? Dit zou met 64kWh een actieradius van 744 km opleveren!
[...]
Waarschijnlijk ook een gevolg van de snelheid? In mijn ervaring neemt het rumoer boven de 100km/u behoorlijk toe. Op snelwegtempo (i.e. 130km/u) viel het m.i. best tegen, dus juist op de lange afstanden kan het gaan storen. Zeker op vakantie, als je uren achter elkaar in de auto zit, en de radio niet zo hard hebt staan omdat je ook een gesprek met je passagiers wilt voeren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
@possimpible heb je zoals hierboven ook genoemd 130-140 km/uur geprobeerd? Bij 100 km/uur is m’n Prius ook stil, maar bij 130 is hij enorm remourig. Dit in groot contrast met m’n Mercedes waarin je ongemerkt 150 rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:16
[...]

Ik ben 1,85 en paste inderdaad achter mezelf, echter niet makkelijk. Leuk voor korte ritjes, maar meer niet.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Niet online
Volodos schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 17:07:
[...]

Klopt er is nóg geen app. Nieuw Zeeland heeft de pilot, daarna wordt hij uitgerold naar Europa. Dat is althans wat mijn dealer zegt. We gaan het zien, het is sowieso balen dat hij er nu nog niet is :-(
Wat je even vergeet, is dat die App in wezen anders is dan BlueLink. Deze App is namelijk meer voor diagnostieke doeleinden, wat mij dus niet interesseert. De App die ik wil, is om voor te kunnen verwarmen en snelheid van opladen instellen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

De laadkabel zat in een soort klittebandig ding (geen verpakking, meer een soort plakband, maar dan van klitteband) welke je op de mat in de kofferbak kunt ‘kleven’.
Zuinigheid is agv het feit dat ik zelf op ‘het platteland’ woon en geen linkerbaan held (meer) ben, dus rechterbaan en enkel vrachtwagens inhalen, 105 op de cc en verder niet nadenken over de snelheid en lekker cruisen. Stoplichten heb ik flink doorgehaald tot 100 steeds en vervolgens vmax+5 op de cc.
Qua herrie de 130-140 niet lang gereden, wel 1 keer in Duitsland tot 170 doorgeaccellereerd, windgeruis was harder dan het bandengeluid, rekening houdende met die ‘platen’ in Duitsland..
Hij maakt natuurlijk wel wat geluid en een 6 cilinder range rover of 5 cilinder volvo is veel beter geisoleerd, maar het cruist echt prima. Vergeet niet dat deze auto een schijntje kost tov de genoemde concurrenten (2 tot 4 keer zo duur..).
Ga er zeker geen 130-140 mee rijden, daar is het gewoonweg de auto niet voor als je het mij vraagt.
Ruimte achterin: ff gezeten toen een maat reed (mn vrouw wilde ernaast zitten ivm hard accelereren en zij is snel wagenziek), ik zat echt prima... Lange ritten mss wat uncomfy, maar je kunt je benen in de breedte ook prima kwijt.
Achteruitrijcamera vond ik slecht, als het 720p is, is het veel... geen serieus minpunt want ik gebruik het enkel als de sensoren iets melden om ff te kijken, maar viel me gewoon op.
De bekleding is m.i. het grootste minpunt: het voldoet, maar ik zie dat ‘kunst’leder het geen 8 jaar volhouden. Benieuwd of dit ook onder de verlengde garantie valt, misschien leuk als iemand dit - bij een proefrit of dealerbezoek - nog even navraagt en laat weten?

Verder echt een topauto hoor! Ik heb ‘m gekozen omdat ‘ie goedkoop op de zaak staat en over 5 jaar een gratis en voor niets boodschappenauto is. Hoorde van de jongen die hem kwam brengen dat als je nu besteld je in november-december 2019 geleverd krijgt, heftig... Max 35.000 per jaar kunnen ze er maken... Upscaling via Kia misschien aangezien de 811 Niro accu tot 2021 is uitgesteld?

Sorry voor de opmaak, vanaf telefoon getypt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John_H
  • Laatst online: 17-08 10:41
Hoi,
ik heb een adviesvraag voor het thuisladen van de Kona Electic die ik heb besteld. Ik heb enkele opties waaruit ik kan kiezen:
1. Laadpaal 1x16A.
Geen kosten (laadpaal zit in leasecontract). Nadeel is laadtijd (max. ca 17uur).
2. M’n huisaansluiting verzwaren naar 3x35A en een laadpaal van 1x32A (of 1x25A).
Kosten eenmalig ca. €250,= en maandelijks €50,= meer dan m’n huidige tarief.
3. Een laadpaal 1x32A op een aparte eigen elektriciteitsaansluiting (1x40A).
Kosten eenmalig €700,= en jaarlijks ca. €225,=. Ik kan dan laden met 1x32A.
4. Een CEE-form wandcontactdoos plaatsen (3 fase 16A) waarop ik een 6kW Smart Charger aansluit. Deze smart charger gebruikt de 3-fase aansluiting voor het snel opladen van een éénfase auto met een laadcapaciteit van 6kW. Zo wordt de laadtijd dus ook interessant. Kosten ca. €1600,= eenmalig.

Wat adviseren jullie en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

John_H schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 21:38:
Hoi,
ik heb een adviesvraag voor het thuislanden van de Kona Electic die ik heb besteld. Ik heb enkele opties waaruit ik kan kiezen:
1. Laadpaal 1x16A.
Geen kosten (laadpaal zit in leasecontract). Nadeel is laadtijd (max. ca 17uur).
2. M’n huisaansluiting verzwaren naar 3x35A en een laadpaal van 1x32A (of 1x25A).
3. Een laadpaal 1x32A op een aparte eigen elektriciteitsaansluiting.
4. Een CEE-form wandcontactdoos plaatsen (3 fase 16A) waarop ik een 6kW Smart Charger aansluit. Deze smart charger gebruikt de 3-fase aansluiting voor het snel opladen van een éénfase auto met een laadcapaciteit van 6kW. Zo wordt de laadtijd dus ook interessant. Kosten ca. €1600,= eenmalig.

Ik zou 3x35 nemen dan ben je van het gezeik af, of idd 1x32 los erbij (maar dan laad je niet met 7,4 kw, daar is een 35 fase voor nodig!) als dit mogelijk is bij je. Is het een idee om een 11kw paal te nemen, maar eerst ff met 16a te laden? Kijk hoe dat gaat, als je meer nodig hebt kan het altijd nog: kwestie van andere aardlek erin. Toen ze hem bij mij plaatsten hadden ze die niet, hebben er toen een andere ingezet zodat ik iig kon laden en de dag erop de 32a erin gezet. Kilometrage is echt huge, tenzij je een zware rechtervoet hebt.. winter natuurlijk nog ff afwachten...

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2018 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Heb zelf een 1x40A aansluiting. Mn all time highscore van afgelopen 2 jaar is een piekbelasting van 32A (ik log mn slimme meter via de P1 poort)
Zit te overwegen om voor een laadpaal te gaan die dynamisch kan laden afhankelijk van gebruik in rest van huis, op rustige momenten zou ik dan met 32A moeten kunnen laden. Ook nog in afwachting van DC thuisladers (10/20 kW) die volgend jaar op de markt komen (o.a. Webasto en Mennekes zijn aangekondigd) die mogelijk ook interessant zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door CyBeRSPiN op 25-08-2018 23:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Volodos
JDFS schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 21:20:
[...]

Wat je even vergeet, is dat die App in wezen anders is dan BlueLink. Deze App is namelijk meer voor diagnostieke doeleinden, wat mij dus niet interesseert. De App die ik wil, is om voor te kunnen verwarmen en snelheid van opladen instellen!
@JDFS Klopt helemaal wat je zegt, maar mijn dealer vertelde me dat de Kona al wel voorbereid is voor interactief communiceren met deze app. En dat dit niet via Blue Link gaat lopen vanwege Amerikaans protocol, schijnt niet te (kunnen) werken in Europa? Ik heb er zelf de ballen verstand van.
Nu vraag ik mij af: voorverwarmen en afkoelen kan dus wel vanuit de Kona zélf geregeld worden middels een tijdschema. Maar moet de Kona dan per se aan een laadpaal hangen en de laadsessie actief zijn? Want dat is voor mij dan vrij zinloos; ik woon in Utrecht dus ben aangewezen op openbare laadpalen. Misschien vergis ik me, maar dat zou betekenen dat als hij aan de laadpaal hangt en vol is, de preheating niet gaat werken?
Zou het niet zinniger zijn dat het gewoon altijd werkt vanaf bijv. 70% lading (net als het installeren van een update op een smartphone een minimaal zoveel % opgeladen batterij vereist)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjdvandenberg
John_H schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 21:38:
Hoi,
ik heb een adviesvraag voor het thuisladen van de Kona Electic die ik heb besteld. Ik heb enkele opties waaruit ik kan kiezen:
1. Laadpaal 1x16A.
3. Een laadpaal 1x32A op een aparte eigen elektriciteitsaansluiting (1x40A).

Ik neem aan dat je nu een 3x25A huisaansluiting hebt (gezien optie 4 met de 3x16A WCD). Dat zou ik een 1x32A of 3x32A (laatste is niet nodig, maar kan voor de toekomst / andere EV handig zijn) laadpaal met slimme load balancing nemen (bv de fivari-smart. Zo lang de paal de enige verbruiker op die groep is hoeft je met de selectiviteit (25A -> 16A) geen rekening te houden, en kan je dus 24 a 25A gebruiken voor de auto.
De load balancing (via P1 poort, of stroomklemmen) zorgt ervoor dat je de hoofdzekering niet overbelast, maar dat je wel maximaal kunt laden als je huisverbruik dat toelaat. Zo kan ik thuis op mijn 3x25A aansluiting de Kona opladen met 24A (5,5 kW), maar ook de Zoë van mijn vrouw met 3x24A (16,5 kW).

De door jou genoemde DC-lader klinkt ook interessant trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRvP
  • Niet online

RRvP

Dark Knight

24A laadstroom bij een 3x25A aansluiting? Gebruik je dan geen eindgroep (met installatieautomaat of aardlekautomaat)?

Kona Electric met reserveringsnummer 2018-1216 die op 15 maart 2019 is geleverd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prettig
Ik heb voor de i3 en de Kona een fivari lader, kom ik op bijna 6KW met 3x25A.
En hij is ook nog 3 fase 32A (voor bv. de Sono Sion die gereserveerd is).

En ik kan de oude type 1 3,6kw gewoon laten hangen (die balanced die auto op belasting), dus kunnen er 2 tegelijk laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 13:37
kv83 schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 19:42:
Ze gebruiken de term lederlook omdat het niet volledig leder is. Zitvlak en rug gedeelte waar je op/tegen zit is echt leder vanwege slijtage. Achterkant en andere delen is echt kunst-leder.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjdvandenberg
RRvP schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 08:36:
24A laadstroom bij een 3x25A aansluiting? Gebruik je dan geen eindgroep (met installatieautomaat of aardlekautomaat)?
Een 3x25A installatieautomaat, en een type B aardlek in de fivari lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRvP
  • Niet online

RRvP

Dark Knight

Hoe reageert dit op een kortsluiting in de kabel tussen groepenkast en lader? En in de aansluitkabel van lader naar auto?
In de eerste situatie is de kans erg groot dat de hoofdzekering van de netbeheerder er uit gaat.

Kona Electric met reserveringsnummer 2018-1216 die op 15 maart 2019 is geleverd

Pagina: 1 ... 4 ... 57 Laatste

Dit topic is gesloten.