Pierz schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 00:03:
[...]
Mja ik ga een bedrijf opstarten om een Kona te kunnen kopen... Dat jij als ondernemer frustraties hebt staat wat mij betreft helemaal los van het punt dat de belastingbetaler jouw Kona deels betaalt. Daar krijgt hij welliswaar schone lucht voor terug. Maar je haalt een stuk meer ICE’s van de weg als je de enorme korting op een Tesla verlaagt en verdeelt over een paar particuliere Ioniqs en Zoe’s.
Even reëel, de belastingbetaler betaald de Kona (of ander ev) maar voor een heel klein stukje. Enige regeling is de MIA (scheelt 3K).
BTW krijg je als ondernemer op alles terug, geen BMP op een EV geldt voor iedereen, wegenbelasting ook en afschrijving is hetzelfde als een ICE op de zaak.
4% bijtelling, heb je een lease EV van de zaak dan heb je dat voordeel ook, koop je hem prive dan heb je zelfs geen bijtelling.
Nee, goedkoop is een EV niet meer op de zaak (dat was in 2013 voor het laatst).
Het voordeel zit hem in het bruto/netto verhaal: je koopt zakelijk bruto, als ik hem prive zou moet kopen moet ik eerst omzetbelasting betalen en dan inkomstenbelasting.
Maar is dat geldt voor elke bedrijfsmatige investering, je moet wel 45K hebben.
Als je dat omkerend, bruto/netto, btw en beetje mia...... ja dan is die niet duur.
Maar niks met een auto te maken, maar wel met hoe een bedrijf dingen kan/mag aanschaffen.
En het voordeel specifiek voor EV's: ze worden verkocht en komen gebruikt de markt op, anders werden ze nauwelijks verkocht en kon je er helemaal geen kopen.
[
Voor 22% gewijzigd door
prettig op 19-08-2018 10:37
]