ja hele dag op 2e scherm gezet en ja die is efficiënt !
Kan iemand samenvatting geven? Wat is verbruik tov Tesla of Ioniq?
Zelfde of zuiniger dan de Ioniq.....500km met airco aan in comfort mode.
Kona kan maar 50kw laden op deze route.
Als die op deze route 100kw had kunnen laden dan won die met gemak.
In NL hebben we al 12 fastned 175kw laders, dus hier is het echt feest.
Kona kan maar 50kw laden op deze route.
Als die op deze route 100kw had kunnen laden dan won die met gemak.
In NL hebben we al 12 fastned 175kw laders, dus hier is het echt feest.
Eeeeen de Hyundai Kona heeft de race gewonnen met 30 secondes. Best knap, gezien er geen gebruik is gemaakt van 100kw laden, zoals @prettig hierboven al noemt.
Verwijderd
Cornelis Kit is net wat langer dan 2 meter.Togt schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 14:44:
Holy crap, is die autoweek man zo groot of de auto zo klein
Verwijderd
Net gelezen dat dit niet zo gaat zijn, ook de Niro krijgt de NCM622 cellen, net als dat de Kona heeft. Er stonden inderdaad NCM811 cellen gepland, alleen dat is uitgesteld (zowel bij SK innovation als bij LG Chem). De mercedes EQ C is afhankelijk van die NCM811 cellen, dus die wordt wss uitgesteld. Volledige artikel staat hier, vertaalde versie hier.prettig schreef op maandag 23 juli 2018 @ 17:35:
Kan ook haast niet anders, exact dezelfde techniek, Niro is iets groter maar niet veel zwaarder (heeft nieuwer type accu cellen en die zijn lichter), dus zal elkaar niet veel ontlopen (denk iets van 20km range).
Wel app en meer ruimte (met name bagageruimte). Maar zal ook iets duurder zijn.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2018 09:54 ]
ok, beter uitstellen dan dat je rijdt met cellen die nog niet helemaal "getest" zijn .....
Verwijderd
Het two-tone dak wordt in Nederland gespoten en heeft een meerprijs, ter info voor de two-tone voorkeur-ders
Wat is je bron?Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 15:46:
Het two-tone dak wordt in Nederland gespoten en heeft een meerprijs, ter info voor de two-tone voorkeur-ders
Mijn dealer roept hetzelfde.....(hier spuiten) denk maar gewoon afwachten.
Overigens benieuwd wat de kona doet in de winter:
- schijnbaar warmte terugwinning op de motor (en dat werkt best goed, mijn tub doet dat, zonder extra element, heel simpel systeem met buizen om de motor, motor van nog geen 1 kw, dus kan nog veel beter).
- en uiteraard de warmtepomp
- schijnbaar warmte terugwinning op de motor (en dat werkt best goed, mijn tub doet dat, zonder extra element, heel simpel systeem met buizen om de motor, motor van nog geen 1 kw, dus kan nog veel beter).
- en uiteraard de warmtepomp
Verwijderd
De importeur, heb gevraagd of zij wilden voorkomen dat het gespoten werd. Toen zei de beste man dat hier een meerprijs bij zit en ik het niet besteld heb, dus het niet gedaan wordt
Verwijderd
C merk banden vervangen, probleem opgelost...Z___Z schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 20:13:
Vinden jullie het niet erg dat er veel bandengeluid in het interieur komt?
Volgens de berichten laad de Kona alleen op max 80kWh, en niet 100 kWh zoals overal geroepen wordt. Zie ook hier:
YouTube: 27 July 2018 | Update On Hyundai Kona EV Charge Speed, Jaguar I-PACE...
YouTube: 27 July 2018 | Update On Hyundai Kona EV Charge Speed, Jaguar I-PACE...
dan is het gelijk met de IONIQ, en dan wordt een vergelijking van het verbruik wel bepalend voor lange afstands ritten (hoeveel km bereik laad ik in 20 minuten en wat is de optimale kruissnelheid)kv83 schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 10:20:
Volgens de berichten laad de Kona alleen op max 80kWh, en niet 100 kWh zoals overal geroepen wordt. Zie ook hier:
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
De verwachting is dat hij iets hoger komt dan de IoniqBarryH schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 10:52:
[...]
dan is het gelijk met de IONIQ, en dan wordt een vergelijking van het verbruik wel bepalend voor lange afstands ritten (hoeveel km bereik laad ik in 20 minuten en wat is de optimale kruissnelheid)
Dit is correct, is ook naar mijn mening altijd zo gecommuniceerd.Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 15:46:
ehhhh..HOI
De KONA EV kan idd ook niet laden op 100kWH maar kan wel laden aan een 100kWh snellaadpaal. Zit inderdaad ergens rond de 83 kWh als ik me niet vergis.kv83 schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 10:57:
[...]
De verwachting is dat hij iets hoger komt dan de Ioniq
ehhhh..HOI
Volgens mij kan zowat elke EV laden op een 100kWhkrizzziz schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 11:03:
[...]
De KONA EV kan idd ook niet laden op 100kWH maar kan wel laden aan een 100kWh snellaadpaal. Zit inderdaad ergens rond de 83 kWh als ik me niet vergis.
Over de two-tone communicatie; nogmaals. Kijk maar naar de configurator en hoe de kleuren daar gecommuniceerd worden.
idd Marketing. Snap wel dat de 100kWh word gebruik als benchmark om makkelijk te vergelijken. Kona doet 54 min laden op een 100kWh paal. Is natuurlijk simpel om op deze manier met andere voertuigen te vergelijken.kv83 schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 11:06:
[...]
Volgens mij kan zowat elke EV laden op een 100kWhDus het is beetje raar om dat te vermelden. Maar goed, marketing
Over de two-tone communicatie; nogmaals. Kijk maar naar de configurator en hoe de kleuren daar gecommuniceerd worden.
Er was trouwens laatst een model waarbij pijnlijk naar voren kwam dat op een 100kWh laadpaal deze gewoon niks deed. Of was dat 150kWh? Weet niet meer.
ehhhh..HOI
Slimme marketing (iedereen ging automatisch uit van 100kw laden ... me inclusive). Wordt dus 80kw aan een 100kw lader (want aan een 50Kw lader lukt dat niet en een 150kw lader... dan was de marketing truck niet gelukt).
Maar goed, nog steeds 80% (400Km) binnen een uur. Betekend in NL niet meer nadenken/plannen (al 12 x 175kw laders staan) en op vakantie precies goed voor een stop zonder teveel tijd te verliezen (nu nog meer van de 100kw+ laders in de EU).
Maar goed, nog steeds 80% (400Km) binnen een uur. Betekend in NL niet meer nadenken/plannen (al 12 x 175kw laders staan) en op vakantie precies goed voor een stop zonder teveel tijd te verliezen (nu nog meer van de 100kw+ laders in de EU).
Kona aan 175kw DC charger (en inderdaad ...... geen 100kw, komt op 70kw max uit, op een duitse video kwam die iets hoger uit, maar geen 80kw).
De Niro....... "hij zal onder de 50K komen"
Bij de Kona werd je er dood mee gegooid, Niro nog niks over gehoord.........maar eens balletje gaan opgooien want ze gaan het weer proberen
(en dan de verkeerde de kant van de 50K)
Bij de Kona werd je er dood mee gegooid, Niro nog niks over gehoord.........maar eens balletje gaan opgooien want ze gaan het weer proberen
[ Voor 9% gewijzigd door prettig op 27-07-2018 18:42 ]
obv bovenstaande video zouden 2 stops van 50 minuten nu 2 stops van 42 minuten worden -> -16 minutenkv83 schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 00:44:
Eeeeen de Hyundai Kona heeft de race gewonnen met 30 secondes. Best knap, gezien er geen gebruik is gemaakt van 100kw laden, zoals @prettig hierboven al noemt.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Bjorn is trouwens nog steeds dingen aan het doen met de Kona
YouTube: Hyundai Kona driving 510 km/318 mi in one charge
510km met gemiddeld 90km/h.... Wow
YouTube: Hyundai Kona driving 510 km/318 mi in one charge
510km met gemiddeld 90km/h.... Wow
En dat is eco met airco....zonder airco bij 20 graden (eco+) en ons woon/werk verkeer (gem. 50kmh en 50km/dag)......een keer per week laden denk ik...... bizar.
Is een game-changer in dit segment..............net als Tesla dit al jaren is in hun segment.
Hyundai billboard ..... leuk...(en beetje flauw)
Is een game-changer in dit segment..............net als Tesla dit al jaren is in hun segment.
Hyundai billboard ..... leuk...(en beetje flauw)

[ Voor 24% gewijzigd door prettig op 28-07-2018 11:12 ]
Inmiddels reactie van Hyundai op Twitter rondom een app á la de functionaliteiten van de concurrentie. Dit is hun antwoord:
Ach ja, we moeten het er maar mee doen...
Dit is een flink minpunt vergeleken met mijn huidige Golf GTE. Niet persé in de zomer - alhoewel het zeker nu uitkomst zou bieden met dit extreem warme weer - maar vooral in de winter: het komt namelijk voor dat ik meerdere malen per dag ergens dien te zijn. Het zou mooi zijn als ik dan, zoals nu, zelf kan beslissen op afstand wanneer ik voorverwarm.Het is mogelijk om de Kona Electric zo in te stellen dat deze vanaf een bepaald tijdstip het interieur gaat verwarmen. Dit gaat alleen niet via een app maar kan ingesteld worden in de boordcomputer van de auto zelf.
Ach ja, we moeten het er maar mee doen...
Verwijderd
Bjorn beantwoord hier diverse vragen:
[YouTube: https://youtu.be/Cr3anpA6ESY]
[YouTube: https://youtu.be/Cr3anpA6ESY]
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2018 06:20 ]
Zo. Weer wat belletjes verder en spuiten van het dak ook geregeld. Jammer genoeg kunnen/worden de spiegels niet mee gespoten. Maar goed daar kan ik mee leven. De a-balken wel gelukkig
Verwijderd
Tof! Wat ben je ervoor kwijt als ik vragen mag? Spiegels spuiten is niet zo duur, dus zou dat gewoon meepakken als je wilt. Gisteren offerte om de hele auto te laten wrappen: €2.400, zijn ze 3 dagen zoet mee. Best een smak geld, maar even diep over nadenken...kv83 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 14:06:
Zo. Weer wat belletjes verder en spuiten van het dak ook geregeld. Jammer genoeg kunnen/worden de spiegels niet mee gespoten. Maar goed daar kan ik mee leven. De a-balken wel gelukkig
Hele auto (compleet andere kleur neem ik aan ?) !? We gaan het dak gewoon wrappen (en evt spiegels) heel stuk goedkoper.Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 14:11:
[...]
Tof! Wat ben je ervoor kwijt als ik vragen mag? Spiegels spuiten is niet zo duur, dus zou dat gewoon meepakken als je wilt. Gisteren offerte om de hele auto te laten wrappen: €2.400, zijn ze 3 dagen zoet mee. Best een smak geld, maar even diep over nadenken...
[ Voor 4% gewijzigd door prettig op 31-07-2018 16:16 ]
Verwijderd
Jeps, moet wel denk ik, heb een leuke camouflage wrap gevonden met bedrijfslogo er goed in verwerkt etc, losse delen vloekt te veel denk ik. Ze willen die plastic zooi ook meepakken, moet nog zien hoe dat wordt maar klonk wel tof.prettig schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 16:15:
[...]
Hele auto!? We gaan het dak gewoon wrappen (en evt spiegels) heel stuk goedkoper.
Ok, is wel prijzig vindt ik (zou beetje shoppen)Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 16:16:
[...]
Jeps, moet wel denk ik, heb een leuke camouflage wrap gevonden met bedrijfslogo er goed in verwerkt etc, losse delen vloekt te veel denk ik. Ze willen die plastic zooi ook meepakken, moet nog zien hoe dat wordt maar klonk wel tof.
€695 had ik begrepen. Spiegels kan ik idd altijd nog op eigen houtje wrappen. Ff kijken hoe t eruit ziet. Was iig niet een optie vanuit de importeurVerwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 14:11:
[...]
Tof! Wat ben je ervoor kwijt als ik vragen mag? Spiegels spuiten is niet zo duur, dus zou dat gewoon meepakken als je wilt. Gisteren offerte om de hele auto te laten wrappen: €2.400, zijn ze 3 dagen zoet mee. Best een smak geld, maar even diep over nadenken...
Verwijderd
Herrietest in de Kona met verschillende snelheden. Let op dat hij vanuit de middenconsole meet, geen idee hoe representatief dat is, maar goed: geeft een impressie! Denk dat het goed is om die wielkasten extra te laten isoleren als ik dit zo hoor...
Banden zijn dat ...... Merk Nexen (ergens in een video van Bjorn goed te zien), goedkope Koreaanse herrie banden.
Denk dat meeste weg is als er betere banden onder zitten.
p.s. we moeten gelijk met z'n allen een klacht neerleggen bij de dealers..... mogen ze fijn andere banden eronder zetten.
p.s. we moeten gelijk met z'n allen een klacht neerleggen bij de dealers..... mogen ze fijn andere banden eronder zetten.
Verwijderd
Zou slim zijn idd, ik wou het liefst michelin energy e-v halen, maar die gaan maar tot 16 inch, zit nu goodyear/ pirelli te overwegenprettig schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 16:39:
Banden zijn dat ...... Merk Nexen (ergens in een video van Bjorn goed te zien), goedkope Koreaanse herrie banden.
Volgens mij plempt mijn werkgever er sowieso andere banden standaard op. Iig staat er "Aflevering op All Season banden" bij verplichte opties in de configurator van me werk. Dacht dat bij mijn vorige auto ook andere banden erop zaten (Skoda Octavia). We zullen zien.
[ Voor 16% gewijzigd door kv83 op 31-07-2018 17:18 ]
@possimpible @kv83
let op het verbruikslabel van de banden. ik kreeg E label winterbanden mee, na klagen omgeruild naar C.
let op het verbruikslabel van de banden. ik kreeg E label winterbanden mee, na klagen omgeruild naar C.
Verwijderd
https://www.banden-pneus-...e/215-55-r17-98-w-xl.htmlBarryH schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 17:21:
@possimpible @kv83
Denk dat ik die zou nemen, maar ff kijken of die elders betaalbaarder zijn. Bestel zelf altijd via Pneus, goedkope leverancier. Van de andere kant, op mijn huidige auto heb ik https://www.banden-pneus-...port/215-55-r17-98-w.html laten zetten (weliswaar de 19 inch banden) omdat het 3 keer zo goedkoop was als de michelins die ik altijd had: qua grip, slijtage en comfort heb ik 0,0 achteruitgang gemerkt. Let op: heb wel aparte winterbanden (nokian) dus misschien dat ik die weer eens probeer op de Kona als hij binnen is.
Verwijderd
Voor de liefhebbers alvast de Engelstalige handleiding: https://issuu.com/hyundai...na_ev?e=27541921/63555412
Nice, temperatuurinstelling aan de kabel! Kortom, om 8:00 vertrekken in een auto van 21 graden. Me likey!
De eerste lading Kona's is binnengekomen in Noorwegen
[YouTube: https://youtu.be/uPKuH4ZU7_8]
De eerste lading Kona's is binnengekomen in Noorwegen
[YouTube: https://youtu.be/uPKuH4ZU7_8]
[ Voor 33% gewijzigd door Trackerfire op 05-08-2018 23:38 ]
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
Waar las je dat?Trackerfire schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 19:06:
Nice, temperatuurinstelling aan de kabel! Kortom, om 8:00 vertrekken in een auto van 21 graden. Me likey!
De eerste lading Kona's is binnengekomen
[video]
Pagina 17 in de hierboven geposte manual.
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
Ik kan zo 123 niet vinden of de auto ook zonder aan de kabel te staan, kan voorverwarmen. Iemand dit kunnen vinden? De eGolf (zelfs mijn eigen GTE) en Tesla’s kunnen dit namelijk wel...
Dit zou namelijk een flink minpunt zijn, omdat ik niet elke dag aan de lader wil staan en geen zin om te krabben in de winter!
Dit zou namelijk een flink minpunt zijn, omdat ik niet elke dag aan de lader wil staan en geen zin om te krabben in de winter!
Bij de Ioniq kan het ook alleen maar als de auto aan de laadpaal staat dus ik verwacht dat dit bij de Kona ook zo is. Aangezien de EV software/computer nagenoeg gelijk is.JDFS schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 10:22:
Ik kan zo 123 niet vinden of de auto ook zonder aan de kabel te staan, kan voorverwarmen. Iemand dit kunnen vinden? De eGolf (zelfs mijn eigen GTE) en Tesla’s kunnen dit namelijk wel...
HD4Life @ Full-HD
Aangezien de handleiding het alleen heeft over de temperatuurinstelling i.c.m. laadtijden/laden verwacht ik inderdaad dat de hierboven genoemde aanname juist is.JDFS schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 10:22:
Max snelheid is 7.4 kWh?Him_ schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 10:22:
[...]
Ik heb mijn hoofdzekering laten verzwaren naar 40A, eenmalig bedrag voor een nieuwe unit en nu zonder extra maandelijkse kosten de auto laden op max snelheid.
Heb jij een 1-fase omgeving met een 40A hoofdzekering? Daarmee kan je toch niet op 7.4 kWh laden?
(heb je dan 1 groep met een 32A zekering? Dat mag toch niet?)
klopt, de laadpaal zit op 32A op een aparte zekering, de ioniq laadt max op 28A dus 12A over voor de rest.DJF3 schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 17:48:
[...]
Max snelheid is 7.4 kWh?
Heb jij een 1-fase omgeving met een 40A hoofdzekering? Daarmee kan je toch niet op 7.4 kWh laden?
(heb je dan 1 groep met een 32A zekering? Dat mag toch niet?)
waarom zou dit niet mogen?
Wist ik ook niet, maar “Voor de aansluitingen 1x25A, 1x35A, 1x40A en 3x25A betaalt u hetzelfde tarief.“ (Liander). Dacht dat 1x35A de max was.
Maar meen wel dat er max 16A per groep in de meterkast mag? En dat je daarom kookgroepen hebt waar de stroom over 2 zekeringen loopt? Geen idee of dat echt een eis is, zou best kunnen dat dit enkel geldt voor reguliere huisgroepen waarop normale stopcontacten zijn aangesloten en niet voor een laadpaal + bekabeling die voor grotere stromen bedoeld is.
Maar meen wel dat er max 16A per groep in de meterkast mag? En dat je daarom kookgroepen hebt waar de stroom over 2 zekeringen loopt? Geen idee of dat echt een eis is, zou best kunnen dat dit enkel geldt voor reguliere huisgroepen waarop normale stopcontacten zijn aangesloten en niet voor een laadpaal + bekabeling die voor grotere stromen bedoeld is.
[ Voor 22% gewijzigd door CyBeRSPiN op 07-08-2018 23:13 ]
Ik kwam net de deze lader tegen die 2 van de 3 fases kan combineren en daarmee met 6kWh kan laden.
Uit de tabel op de site:
Hyundai IONIQ (Type 2 / 7.2kW), 1 fase, power at 16A: 3,4, power with Accelev: 6,0 kWh
Heeft iemand hier ervaring mee? Zijn er meer laders die zoiets kunnen?
DJ
Uit de tabel op de site:
Hyundai IONIQ (Type 2 / 7.2kW), 1 fase, power at 16A: 3,4, power with Accelev: 6,0 kWh
DJ
klopt, toen ik mijn aansluiting liet verzwaren waren er 2 opties 1x35A (kosteloos, krijg je alleen een andere zekering) en 1x40A waarvoor ik toen een eenmalig bedrag moest betalen, ik zou dan een automaat krijgen.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 23:03:
Wist ik ook niet, maar “Voor de aansluitingen 1x25A, 1x35A, 1x40A en 3x25A betaalt u hetzelfde tarief.“ (Liander). Dacht dat 1x35A de max was.
Hiervoor gekozen en nu dus 1x40A met automaat
Een paar weken geleden via m'n werkgever bij een leasemaatschappij een Kona besteld (premium, pulse red metallic) en vandaag de verwachte afleverdatum te horen gekregen: 10 augustus 2019. Dan maar hopen dat m'n huidige auto nog een jaartje probleemloos blijft rijden...
Ja maar maar veel te duur:https://evtun.com/ev-phev-products.html (koop hem bij de fabrikant).DJF3 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 11:00:
Ik kwam net de deze lader tegen die 2 van de 3 fases kan combineren en daarmee met 6kWh kan laden.
Uit de tabel op de site:
DJ
Ik heb een fivari lader besteld; http://www.fivari.be/ (meet de maximale stroom).
Kan ik thuis op z''n 5,7kw laden (op 3 x 25A) en hij kan ook 3-fase, 32A tot 22kw en load balancing (dus toekomst vast).
Haal dan op 1-fase ook bijna 6kw, goedkoper en kan veel meer aan.
Pas als die EVtun lader 3-fase wordt (naar 1-fase) kan die 8kw halen (zal wel duurder worden), echter die kan geen 3-fase auto's laden en niet load-balancen.
Hier staan straks 2 EV's, vrienden met EV's (dus heb de hele mix, type-1, type-2, 1-fase en 3-fase t/m 22kw) en kan dus elke EV laden (heb nog 5-jaar oude type-1 lader hangen, blijft gewoon hangen).
[ Voor 22% gewijzigd door prettig op 09-08-2018 09:37 ]
Je hebt wel lef om op dergelijke Chinese budgetbanden te rijden. Keer op keer wordt in testen bewezen dat dit slechte banden zijn. Het kan zelfs gevaarlijk zijn voor de medeweggebruikers.
Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 17:37:
[...]
https://www.banden-pneus-...e/215-55-r17-98-w-xl.html
Denk dat ik die zou nemen, maar ff kijken of die elders betaalbaarder zijn. Bestel zelf altijd via Pneus, goedkope leverancier. Van de andere kant, op mijn huidige auto heb ik https://www.banden-pneus-...port/215-55-r17-98-w.html laten zetten (weliswaar de 19 inch banden) omdat het 3 keer zo goedkoop was als de michelins die ik altijd had: qua grip, slijtage en comfort heb ik 0,0 achteruitgang gemerkt. Let op: heb wel aparte winterbanden (nokian) dus misschien dat ik die weer eens probeer op de Kona als hij binnen is.
Verwijderd
Waar blijkt uit dat ze slecht zijn? Ook bij hoge snelheid slijten ze langzamer dan de michelins, ze hebben betere grip en zijn stiller. Ik zie alleen maar voordelen? Ik heb er +- 60dkm mee gereden (2 setjes), terwijl michelins het met mijn rijstijl maar 20dkm volhielden. Winterbanden bespaar ik nooit op (meestal +- 1200 euro voor Nokian per set) en die gaan maar 15-20dkm mee. Ik zeg niet dat je het MOET doen, maar ik ga het zeker weer overwegen. Met mijn kilometers was ik bijna 3500 per jaar aan banden kwijt (3 sets zomer, 1-2 sets winter per jaar). Met die budget zomerbanden was dat nog maar 1500 per jaar en ik merkte 0,0 verschil (tot 260km/u getest)BOBERJAN schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 13:56:
Je hebt wel lef om op dergelijke Chinese budgetbanden te rijden. Keer op keer wordt in testen bewezen dat dit slechte banden zijn. Het kan zelfs gevaarlijk zijn voor de medeweggebruikers.
[...]
https://imotion.hyundai.n...na-electric-in-nederland/ nadat er eerder deze week de eerste exemplaren van de kona electric in noorwegen zijn gearriveerd, zijn nu de eerste in nederland aangekomen.
Kona 830 km op een lading (niet optimale omstandigheden). Heb je de Kona en rij je voornamelijk binnendoor ..... denk dat 600km dan makkelijk haalbaar is.
Dit is dan zomer, winter is afwachten, warmtepomp en warmte terugwinning van de aandrijflijn, afwachten hoeveel dat scheelt. Heeft ook een winter-mode die de accu op temperatuur houd (kost wat range) maar je kunt dan wel veel sneller laden (handig als je op wintersport gaat).
Voor mijn Ioniq ook een 32A automaat geïnstalleerd. Ik zit alleen bij Stedin en zij bieden helaas geen 40A hoofdzekering aan. Heb mijn laadunit aangsloten op de P1 poort van de slimmem meter, vermogen wordt dus automatisch aangepast aan het huidige verbruik binnenshuis.Him_ schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 22:16:
[...]
klopt, de laadpaal zit op 32A op een aparte zekering, de ioniq laadt max op 28A dus 12A over voor de rest.
waarom zou dit niet mogen?
Dit verloopt helaas niet vlekkeloos, de 32A automaar wordt loeiheet en klapte er regelmatig uit. Fabrikant heeft toen toen het max. vermogen van 32A teruggeschroefd naar 28A. Automaat wordt nog steeds erg heet maar klapt er niet meer uit. Ga de bekabeling nog verzwaren van 4 mm2 naar 6 mm2 om te zien of dat beter gaat. Volgens de specs is 4 mm22 voldoende.
Ik had ook ergens gelezen dat een 32A achter een 35A niet toegestaan was maar mijn electricien heeft er niets van gezegd, rara.
LG Therma V Split: binnen : HN091MR; buiten : HU071MR
Mijn meter (DSMR 4) geeft maar 1x per 10 seconde een status op de P1 poort. Ik vraag me af wat er gebeurt als je tegen de grens aan zit en je even de inductieplaat op boost aan zet (7kW), in het ergste geval zit je dan 9 seconden flink boven de max van je hoofdzekering..wfveennl schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 20:12:
[...]
Heb mijn laadunit aangsloten op de P1 poort van de slimmem meter, vermogen wordt dus automatisch aangepast aan het huidige verbruik binnenshuis.
Systemen die met zogenaamde stroomtangen (magnetische spoel die om een fase geklemd zit) lijken me beter in staat om snel te reageren.
Kijk de testen van Chinese banden maar eens na. Bovendien, hoe meet jij dat ze meer grip hebben? Heb je een "gripmeter"?Verwijderd schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 14:08:
[...]
Waar blijkt uit dat ze slecht zijn? Ook bij hoge snelheid slijten ze langzamer dan de michelins, ze hebben betere grip en zijn stiller. Ik zie alleen maar voordelen? Ik heb er +- 60dkm mee gereden (2 setjes), terwijl michelins het met mijn rijstijl maar 20dkm volhielden. Winterbanden bespaar ik nooit op (meestal +- 1200 euro voor Nokian per set) en die gaan maar 15-20dkm mee. Ik zeg niet dat je het MOET doen, maar ik ga het zeker weer overwegen. Met mijn kilometers was ik bijna 3500 per jaar aan banden kwijt (3 sets zomer, 1-2 sets winter per jaar). Met die budget zomerbanden was dat nog maar 1500 per jaar en ik merkte 0,0 verschil (tot 260km/u getest)
Dat je met de rotzooi ook nog 260 km/ uur rijdt is m.i. echt idioterie.
heb je ook een link naar de test waar je naar verwijst?BOBERJAN schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 08:40:
[...]
Kijk de testen van Chinese banden maar eens na.
Verwijderd
@boberjan je praat met de massa mee. Doet me denken aan die reclames langs de weg dat je goede AAA banden moet kopen omdat je anders je pk’s niet op het wegdek krijgt 
Grip: 0-100 via flitsmeister, met cheapass banden 0,2 sneller dan met Michelin banden. Heb een 8 traps automaat dus ga me nu svp niet wijsmaken dat het door het schakelen komt ofzo. Linkje naar jouw reviews op basis waarvan jij oordeelt? Eigen ervaringen zullen het niet zijn, maar hoor graag op basis waarvan jij mee praat met de massa...
Grip: 0-100 via flitsmeister, met cheapass banden 0,2 sneller dan met Michelin banden. Heb een 8 traps automaat dus ga me nu svp niet wijsmaken dat het door het schakelen komt ofzo. Linkje naar jouw reviews op basis waarvan jij oordeelt? Eigen ervaringen zullen het niet zijn, maar hoor graag op basis waarvan jij mee praat met de massa...
jongens.... banden forum maar even opzoeken.....
We zoeken hier stille banden voor de Kona.
We zoeken hier stille banden voor de Kona.
Niemand heeft mij ooit kunnen betrappen dan ik met de massa meepraat en jij dus ook niet. Testen en analyseren van andere artikelen dan banden is mijn werk.Verwijderd schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 10:32:
@boberjan je praat met de massa mee. Doet me denken aan die reclames langs de weg dat je goede AAA banden moet kopen omdat je anders je pk’s niet op het wegdek krijgt
Het zijn inderdaad geen eigen ervaringen, want ik ga niet met die rotzooi rijden, maar ik lees wel de testen.
Ik sluit een paar linkjes in en dan is deze discussie voor mij klaar:
http://www.autobild.de/ar...265-60-r-18-13363171.html
https://reifenpresse.de/2...-contihankook-die-sieger/
http://www.gummibereifung...ntest-idealen-reifen-gibt
https://www.adac.de/infotestrat/tests/reifen/default.aspx
Op de site van adac vind je vele testen in div. soorten en maten.
Verwijderd
Waar staat mastersteel? Eerste ff opengeklikt, zie ze niet staan...BOBERJAN schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 16:14:
[...]
Niemand heeft mij ooit kunnen betrappen dan ik met de massa meepraat en jij dus ook niet. Testen en analyseren van andere artikelen dan banden is mijn werk.
Het zijn inderdaad geen eigen ervaringen, want ik ga niet met die rotzooi rijden, maar ik lees wel de testen.
Ik sluit een paar linkjes in en dan is deze discussie voor mij klaar:
http://www.autobild.de/ar...265-60-r-18-13363171.html
https://reifenpresse.de/2...-contihankook-die-sieger/
http://www.gummibereifung...ntest-idealen-reifen-gibt
https://www.adac.de/infotestrat/tests/reifen/default.aspx
Op de site van adac vind je vele testen in div. soorten en maten.
Ik heb voor thuis een 20 kw DC lader van Setec geïnstalleerd voor de KONA ev die volgende week komt , 3 weken geleden uitgebreid proefgereden en zeer tevreden
Wat kost zo’n lader en hoe ziet ie er uit? Lompe kast of valt het mee?EnergiePositief schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 10:31:
Ik heb voor thuis een 20 kw DC lader van Setec geïnstalleerd voor de KONA ev die volgende week komt , 3 weken geleden uitgebreid proefgereden en zeer tevreden
Edit: o ik zie dat je zelf een webshop hebt en dit je eerste reactie op het forum is
Importeer je ze zelf uit China?
[ Voor 14% gewijzigd door CyBeRSPiN op 11-08-2018 10:57 ]
De 20kw/40A ? Dat is best een duur ding.......7K incl. btw.EnergiePositief schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 10:31:
https://twincar.sk/chargers.php#20kw_portable
Zakelijk als je meer EV's hebt wel weer goed te doen, maar met zoveel range ..... wij houden het bij de 7,2kw.
Maar beter dan de 11kw Setec, want die is maar 20A en haalt dus max 8kw bij de accuspanning van de Kona (dus schiet je weinig mee op).
Dus benieuwd waarom een 20KW DC lader? (veel ev's die veel rijden ? of gewoon omdat het kan ?)
Zozo de eerste Kona in NL? En 3 weken geleden besteld? Bijzonder!EnergiePositief schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 10:31:
3 weken geleden was er geen Kona in NL, zal wel buitenland geweest zijn (alle proefritten waren in Noorwegen, eigenlijk alleen de pers). En hij zal wel een vroege reservering hebben gehad.Pierz schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 23:05:
[...]
Zozo de eerste Kona in NL? En 3 weken geleden besteld? Bijzonder!
In NL zijn ze van de week aangekomen, dus over paar weken de eerste op kenteken.
De eerste elektrische kona electrics staan sinds 10-8 op kenteken. (8 stuks tot nu toe).
Verwijderd
Dat betwijfel ik, zal wel in maart gekocht hebben en tripje noorwegen achter de rug hebben!Pierz schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 23:05:
[...]
Zozo de eerste Kona in NL? En 3 weken geleden besteld? Bijzonder!
Of hij/zij komt hier alleen om de laadpaal te spammen...
Maar wie weet zien we volgende week de foto’s

[ Voor 34% gewijzigd door Pierz op 12-08-2018 12:27 ]
1 reactie in totaal en de naam... ik weet genoegPierz schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 12:25:
Of hij/zij komt hier alleen om de laadpaal te spammen...
Disclaimer: dit gaat over de technische werking en op geen enkele wijze of het wel of niet binnen regels en/of geldende normen valt!CyBeRSPiN schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 20:27:
[...]
Mijn meter (DSMR 4) geeft maar 1x per 10 seconde een status op de P1 poort. Ik vraag me af wat er gebeurt als je tegen de grens aan zit en je even de inductieplaat op boost aan zet (7kW), in het ergste geval zit je dan 9 seconden flink boven de max van je hoofdzekering..
Systemen die met zogenaamde stroomtangen (magnetische spoel die om een fase geklemd zit) lijken me beter in staat om snel te reageren.
Een zekeringsautomaat zoals die In jou en mijn meterkast zitten hebben een vrij trage karakteristiek -> bij gewone overbelasting schakelen ze niet zo snel uit, geloof dat je je huis tuin en keuken automaatjes voor 50% overbelasten kan gedurende 15 minuten (precieze getallen zou ik even op moeten zoeken, het is flink veel iig). Vandaar dat dit niet zo snel een direct (functioneel) 'probleem' is. De vraag waarom de norm dan opgesteld is zoals hij is, dat is dan weer een andere.
Je hebt gelijk... spam, hij verkoopt ze gewoon (de naam was me nog niet opgevallen !) en 40 kw thuislader.....dan kun je dus 11kw op 16A (selectief op 3x25A want het is geen slimme lader die de load meet) en dat voor ruim 7K Eurokv83 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 13:34:
[...]
1 reactie in totaal en de naam... ik weet genoeg
Ik dacht paar jaar geleden ook nog: moeten thuis/zaak snel kunnen laden, maar met 500km range (Kona/Niro) maak je je daar niet meer druk om. Je laad namelijk gewoon "bij" (zaak/thuis/bestemming of als je toch even stopt voor koffie op een ritje, hang je hem even aan de snellader... 10 min is weer 100km en 50 cent !).
Snelladen is voor langere ritten (en dank zij maingau goedkoop), wellicht straks ook meer lokale snelladers.
Zakelijk blijven we gewoon standaard palen gebruiken (AC tot 7,2 kw 1-fase en 11kw 3-fase), meer dan zat en niet evenveel palen als EV's (ook onzin met veel range).
Prive..... allemaal standaard laders of bij voorkeur smart laders (fivari.be), kun je tot 6kw op je 3x25A. Je staat nooit onder 100km range thuis op je oprit met 500km range, dus kom je altijd langs een snellader als je plots een eind moet rijden.
Wel benieuwd hoe "druk" het gaat worden bij de laders, komen veel meer EV's en we hadden de luxe van veel stations tov EV's op de weg, maar dat wordt nu wel anders. Vroeger kwam je nooit een EV tegen bij een snellader, laatste weken ..... 2x moeten doorrijden (allego) en 1x fastned net op tijd (stond er een en een net minuut achter me).
Vraag me nu wel af waar het grote prijsverschil vandaan komt tussen de Kona Electric in Nederland en die in het Verenigd Koninkrijk. Prijsverschil bedraagt zowat 10 000 euro. 32k GBP tov. 45k EUR voor de top uitvoering.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
importeur..... Noorwegen is ook goedkoper.... en de pond (die is wat gedaald tov de euro, prijzen zijn dan relatie in ponden tov ander merken, dus voor Engelsen aanvaardbaar, heb je ook met de USD).
"The top spec Premium SE costs £36,295" dus bijna 41K, koers-fluctatie meenemen z'n 42,500 Euro.
Idem in Noorwegen.
We betalen hier gewoon minimaal 3K teveel voor de Kona Electric......iets meer zelfs (Noorwegen is 2-tone standaard en dacht ook het schuifdak... weet ik echter niet zeker).
"The top spec Premium SE costs £36,295" dus bijna 41K, koers-fluctatie meenemen z'n 42,500 Euro.
Idem in Noorwegen.
We betalen hier gewoon minimaal 3K teveel voor de Kona Electric......iets meer zelfs (Noorwegen is 2-tone standaard en dacht ook het schuifdak... weet ik echter niet zeker).
[ Voor 43% gewijzigd door prettig op 12-08-2018 15:35 ]
Verwijderd
Doe maar importeren dan, noorwegen zijn er al 20.000 verkocht dus heb je hem ergens in 2022. Engeland maak je de meeste kans mee, maar mag je daar inmiddels nog invoervrij uit importeren? Om hem gekeurd te krijgen ben je dan ook weer geld kwijt, omdat je groot licht anders schijnt. Daarnaast zal het even wennen zijn met rijden, aangezien je stuur aan de andere kant staat. In NL krijg je overigens geen subsidie op een geïmporteerde auto, dus ipv 33k voor de premium se ben je dan 42,5k kwijt. Zonde.
Tja, heel duidelijk vraag en aanbod icm de 50k bijtellingsgrens.
Roep ik al tijdje we worden hier gewoon een oor aange%^&*(. En met dank aan een verkeerd subsidiebeleid (50K grens, 4%, alleen bedrijven, fabrikanten hebben geen enkele incentive om ze goedkoper te verkopen of meer te produceren.CyBeRSPiN schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 18:06:
Tja, heel duidelijk vraag en aanbod icm de 50k bijtellingsgrens.
Op 2000 Kona's pakt de importeur hier gewoon 6 miljoen extra winst, dankzij de overheid (is zaken doen hoor, is heel normaal, maar zo krijg je het niet sneller voor elkaar).
Tsja, aan de andere kant maakt die bijtellingsregeling de Kona wel weer veel populairder dan hij zonder regeling zou zijn. Het is erg jammer dat er zo conservatief gereserveerd is voor Nederland. Ik volg de EV-ontwikkelingen niet zo strak en kwam er dus vrij laat achter dat dit voor mij als leaserijder een leuke auto zou kunnen zijn. Een week geleden had de leasemaatschappij er nog een paar vrij, maar dat kwam voor mij een week te laat. Een nieuwe bestellen komt naar schatting pas over een jaar aan. Leuk voor Hyundai, niet leuk voor de aspirant EV-piloot.
Kijk in China roepen ze gewoon je moet als fabrikant 10% ev's verkopen van je totale aantal verkochte auto's.
Doe je dat niet dan mag je niks meer verkopen.
Ga je die ev's dan te duur maken, denk het niet. Je gaat eerder je ice's duurder maken om die 10% te halen.
Doe je dat niet dan mag je niks meer verkopen.
Ga je die ev's dan te duur maken, denk het niet. Je gaat eerder je ice's duurder maken om die 10% te halen.
Hoi,
Weten jullie hoe het zit met het zwarte dat op de chalk white versie?
Ik hoor net van de leasemaatschappij de de deze geen zwart dat heeft, terwijl op de hyundai site er geen optie is voor een zwart dak.
Ik was er vanuit gegaan dat dit standaard is.
Bedankt!
Weten jullie hoe het zit met het zwarte dat op de chalk white versie?
Ik hoor net van de leasemaatschappij de de deze geen zwart dat heeft, terwijl op de hyundai site er geen optie is voor een zwart dak.
Ik was er vanuit gegaan dat dit standaard is.
Bedankt!
Even iets te kort door de bocht. In Noorwegen is de EV vrijgesteld van BTW. Neemt dat nog even mee in je calculatie en je hebt ongeveer dezelfde prijs.prettig schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 15:22:
importeur..... Noorwegen is ook goedkoper.... en de pond (die is wat gedaald tov de euro, prijzen zijn dan relatie in ponden tov ander merken, dus voor Engelsen aanvaardbaar, heb je ook met de USD).
Idem in Noorwegen.
ehhhh..HOI
Dat filmpje is wel geinig, en het lijkt erop dat de wagens dus de standaard two-tone kleur hebben, en niet in 1 kleur zijn. Dus het lijkt wel two-tone, maar je kan de 'tone'-kleur niet kiezen bij deze eerste lading (als die video klopt).tomas123 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 16:44:
https://imotion.hyundai.n...na-electric-in-nederland/ nadat er eerder deze week de eerste exemplaren van de kona electric in noorwegen zijn gearriveerd, zijn nu de eerste in nederland aangekomen.
Nee hoor reken maar om EX bpm en incl btw 3K minder dan hier.krizzziz schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 10:03:
[...]
Even iets te kort door de bocht. In Noorwegen is de EV vrijgesteld van BTW. Neemt dat nog even mee in je calculatie en je hebt ongeveer dezelfde prijs.
253.900 kronen is omgerekend €34.313. Inclusief BTW is dus de reguliere prijs €43K. Wij zitten in NL voor een Premium op. €44.995. Ok 2k prijsverschil.prettig schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 10:20:
[...]
Nee hoor reken maar om EX bpm en incl btw 3K minder dan hier.
ehhhh..HOI
Verwijderd
Importeren uit noorwegen leidt naast btw ook tot invoerrechten van 4,2% bovenop het bedrag incl btw. Je komt er totaal mee op 26,13% +-.krizzziz schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 11:00:
[...]
253.900 kronen is omgerekend €34.313. Inclusief BTW is dus de reguliere prijs €43K. Wij zitten in NL voor een Premium op. €44.995. Ok 2k prijsverschil.
€34.313 + 27% btw kom je op €43.577, scheelt dus nog minder (€1.417) verklaarbaar door wisselkoers verschilkrizzziz schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 11:00:
[...]
253.900 kronen is omgerekend €34.313. Inclusief BTW is dus de reguliere prijs €43K. Wij zitten in NL voor een Premium op. €44.995. Ok 2k prijsverschil.
Hyundai Kona Electric Prijs:
Is toch heel eenvoudig .......in EU koopt elke importeur ze voor dezelfde prijs van Hyundai (doen ongeveer allemaal dezelfde aantallen).
Geen BPM (want dat maakte vaak een flink prijsverschil in NL en ook Noorwegen).
Dus netto EXCL. btw zijn ze hetzelfde qua prijs (paar procent btw verschil per land).
Dus zodra er 2-3K prijsverschil inzit, dan weet ik genoeg.
Kijk naar Duitsland, officieel is de verkoopprijs hoger maar Duitse dealer Sangl biedt hem aan voor rond de 40K.....en die verdiend er nog aan.
https://www.goingelectric...ngsthread-t30412-150.html
--> contact mee gehad maar hier kregen we veel meer terug voor de inruil (geen inruil, zou hem eens bellen)
Is toch heel eenvoudig .......in EU koopt elke importeur ze voor dezelfde prijs van Hyundai (doen ongeveer allemaal dezelfde aantallen).
Geen BPM (want dat maakte vaak een flink prijsverschil in NL en ook Noorwegen).
Dus netto EXCL. btw zijn ze hetzelfde qua prijs (paar procent btw verschil per land).
Dus zodra er 2-3K prijsverschil inzit, dan weet ik genoeg.
Kijk naar Duitsland, officieel is de verkoopprijs hoger maar Duitse dealer Sangl biedt hem aan voor rond de 40K.....en die verdiend er nog aan.
https://www.goingelectric...ngsthread-t30412-150.html
--> contact mee gehad maar hier kregen we veel meer terug voor de inruil (geen inruil, zou hem eens bellen)
Dit topic is gesloten.