Ik zoals gezegd op 0 (alles neutraal) en geluid iets achterin, heerlijk! Muse af en toe lekker hard aan, niks mis mee.Appeltaart schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 11:57:
[...]
-10 Is nul bas inderdaad. Ik heb hem trouwens op +4 ipv -4 en is zeer redelijk (ben geen audiofiel).
Trouwens, in ander nieuws:
Storing van mijn bijrijders airbag is blijkbaar kapotte airbag computer unit (?), moet vervangen worden dus ik wacht op een belletje dat de onderdelen binnen zijn. Hoop dat het verder allemaal meevalt.
+4? Oh man, dat is bij mij echt geen optie, dan kijkt de hele straat je aan van 'daar is weer zo'n aso', de ramen trillen dan in de sponningen ;-)Appeltaart schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 11:57:
[...]
-10 Is nul bas inderdaad. Ik heb hem trouwens op +4 ipv -4 en is zeer redelijk (ben geen audiofiel).
Trouwens, in ander nieuws:
Storing van mijn bijrijders airbag is blijkbaar kapotte airbag computer unit (?), moet vervangen worden dus ik wacht op een belletje dat de onderdelen binnen zijn. Hoop dat het verder allemaal meevalt.
@Appeltaart Dan is er echt iets niet goed bij mijVerwijderd schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 12:02:
[...]
Ik zoals gezegd op 0 (alles neutraal) en geluid iets achterin, heerlijk! Muse af en toe lekker hard aan, niks mis mee.
Nu maar hopen dat de werkplaats bij de dealer dit probleem kan oplossen. Ik ben echt bang dat het zo'n 'we konden niets vinden, alle stekkers zitten er gewoon in'-verhaal wordt.
Het is namelijk ook niet zo dat er géén geluid uitkomt, het probleem is dat er teveel geluid uitkomt
Ligt er al iemand met een telelens in het gras, foto’s van het lossen in de haven te maken? 😉
@Volodos Ik zie nergens of je dit met alle geluidsbronnen ervaart?
Ik had een tijd lang grote problemen met mijn subwoofer, bleek het probleem in mijn telefoon te zitten, mijn zoontje had alle bas uitgezet.
Ik neem aan dat je dit al geprobeerd hebt?
Ik had een tijd lang grote problemen met mijn subwoofer, bleek het probleem in mijn telefoon te zitten, mijn zoontje had alle bas uitgezet.

Als aanvulling hierop. Samsung bijvoorbeeld heeft allerlei geluidsverbeteraars zoals bijvoorbeeld Tube Amp Pro of dat soort geneuzel. Ik had dit voor de grap weleens aangezet, was mijn Bass ineens veel meer zwaarder in de auto. Dit uitgezet en weer perfectTogt schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 15:57:
Ik had een tijd lang grote problemen met mijn subwoofer, bleek het probleem in mijn telefoon te zitten, mijn zoontje had alle bas uitgezet.![]()
![]()
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
HAHAHAHAHA!boefje79 schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 15:41:
Ligt er al iemand met een telelens in het gras, foto’s van het lossen in de haven te maken? 😉
@Togt Ik heb het met de radio (DAB). Met mijn telefoon (Samsug Galaxy S8 icm Android Auto) klinkt het geluid goed maar het probleem is dat ik hier alleen pianomuziek (klassiek) op heb staan, daar zit weinig bas in.Togt schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 15:57:
Ik had een tijd lang grote problemen met mijn subwoofer, bleek het probleem in mijn telefoon te zitten, mijn zoontje had alle bas uitgezet.![]()
![]()
Maar ik zal daar ook wat popmuziek opzetten om te kijken hoe dat klinkt!
boefje79 schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 15:41:
Niet uitlachen Volodos, ik vroeg me precies hetzelfde af.
Beetje te ver van Twente naar R'dam, anders had ik het zelf gedaan voor wat ' early shots' van mijn Kona!
Klinkt alsof een loudness functie ingeschakeld is...Volodos schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 16:07:
[...]
@Togt Ik heb het met de radio (DAB). Met mijn telefoon (Samsug Galaxy S8 icm Android Auto) klinkt het geluid goed maar het probleem is dat ik hier alleen pianomuziek (klassiek) op heb staan, daar zit weinig bas in.
Maar ik zal daar ook wat popmuziek opzetten om te kijken hoe dat klinkt!
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Is gewoon een lijst van. Iemand heeft die (wat er wordt gelost).jgkt schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 16:53:
[...]
[...]
Niet uitlachen Volodos, ik vroeg me precies hetzelfde af.![]()
Beetje te ver van Twente naar R'dam, anders had ik het zelf gedaan voor wat ' early shots' van mijn Kona!
Maar weet dat er 60 stuks naar een klant gaan
een klant of één klant?prettig schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 18:03:
[...]
Is gewoon een lijst van. Iemand heeft die (wat er wordt gelost).
Maar weet dat er 60 stuks naar een klant gaan
60 stuks naar een bedrijf (van de 150 totaal besteld)......die schijnen voor te gaan.
De Morning Composer is zojuist weer in beweging gekomen en verlaat Rotterdam al weer en nu richting Antwerpen. Dus dat is een stuk sneller gegaan dan in Tilbury.
Het verschil in diepgang is 60cm ten opzichte van het moment dat ze vanacht binnenkwamen. Het verschil in diepgang in Tilbury was 50cm.
Natuurlijk kunnen schepen dit ook deels bepalen om bepaalde havens in te kunnen (kan nodig zijn in kleinere havens). Maar op zich wel een leuke gedachte dat er hier dus meer gelost is dan in Tilbury
Het verschil in diepgang is 60cm ten opzichte van het moment dat ze vanacht binnenkwamen. Het verschil in diepgang in Tilbury was 50cm.
Natuurlijk kunnen schepen dit ook deels bepalen om bepaalde havens in te kunnen (kan nodig zijn in kleinere havens). Maar op zich wel een leuke gedachte dat er hier dus meer gelost is dan in Tilbury
Boompje78 schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 16:41:
De morning composer heeft voor vannacht 17 oktober om01:00 de loods besteld aan de Maas Centre boei. Die zal dan rond 03:30 voor de kant liggen in de Brittaniehaven.
Peter
Verwijderd
Kan het me niet voorstellen, zullen wel vroeg besteld hebben? Als ze werkelijk worden voorgetrokken: heeft hyundai wat uit te leggen. Royal has(h)koning bleek al echt vroeg te hebben besteld ivm hun EV vlootprettig schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 18:22:
60 stuks naar een bedrijf (van de 150 totaal besteld)......die schijnen voor te gaan.
Ja ze waren heel vroeg, nog voor het launch event ! Hyundai heeft al orders daarvoor afgesloten, tja en dat mag natuurlijk.Verwijderd schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 18:42:
[...]
Kan het me niet voorstellen, zullen wel vroeg besteld hebben? Als ze werkelijk worden voorgetrokken: heeft hyundai wat uit te leggen. Royal has(h)koning bleek al echt vroeg te hebben besteld ivm hun EV vloot
Grootste probleem is dat Hyundai gelijk aan andere landen is gaan leveren.
e-Niro wordt hetzelfde verhaal, zullen over de hele wereld importeurs gaan proberen er honderden los te krijgen en dat kunnen ze gewoon niet produceren. Idem Kona electric nu.
En de dealers kunnen er niks aan doen, die krijgen het fijn op hun bordje (klanten bellen, inruilers met vaste prijs, gezeur van klanten, evt. ander auto regelen, lease-voorloop, etc ....) en ze krijgen gewoon een fee voor elke verkochte Kona.
Dat ze in Korea niet transparant zijn (Samsung geeft bijvoorbeeld ook geen details als ze een firmware update voor een apparaat uitbrengen) dat is nu eenmaal zo, maar toon dan als NL importeur en dealer ballen en speel open kaart. Kia Noorwegen geeft aan dat het kan: wachtrijnummer, dagelijkse updates, VIN zodra die bekend is..
Wat ik ook niet snap van Hyundai in NL: imago van je merk.
- ze krijgen nu echt bergen nieuwe klanten (dealer zei het zelf, nog nooit zoveel nieuwe klanten gehad met ander merk auto in z'n korte tijd)
- en gelijk maak je als organisatie een onbetrouwbare indruk, geen goede binnenkomer en die blijft toch hangen bij mensen
- ze krijgen nu echt bergen nieuwe klanten (dealer zei het zelf, nog nooit zoveel nieuwe klanten gehad met ander merk auto in z'n korte tijd)
- en gelijk maak je als organisatie een onbetrouwbare indruk, geen goede binnenkomer en die blijft toch hangen bij mensen
De LM waar mijn auto vandaan komt claimt de eerste LM te zijn die besteld heeft; 25 stuks. Toch rijden de eerste 15 van Haskoning al een maand rond en wacht ik nog. Ben ervan overtuigd dat er gekloot wordt. Hoe, waar en door wie blijft het raadsel.....Verwijderd schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 18:42:
[...]
Kan het me niet voorstellen, zullen wel vroeg besteld hebben? Als ze werkelijk worden voorgetrokken: heeft hyundai wat uit te leggen. Royal has(h)koning bleek al echt vroeg te hebben besteld ivm hun EV vloot
Verwijderd
Welke is dat? Een hoop van die internet aanbieders roepen hard, maar leveren niks. Arval en leaseplan hebben een grote afname van wat ik heb gehoord.jgkt schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 19:58:
[...]
De LM waar mijn auto vandaan komt claimt de eerste LM te zijn die besteld heeft; 25 stuks. Toch rijden de eerste 15 van Haskoning al een maand rond en wacht ik nog. Ben ervan overtuigd dat er gekloot wordt. Hoe, waar en door wie blijft het raadsel.....
www.zakelijkelektrischleasen.nl, oftewel Mobility Services.Verwijderd schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 20:07:
[...]
Welke is dat? Een hoop van die internet aanbieders roepen hard, maar leveren niks. Arval en leaseplan hebben een grote afname van wat ik heb gehoord.
Verwijderd
Met grote belangstelling volg ik al enige tijd het topic over de Hyundai Kona Electric. Het zit namelijk zo: ik ben werkzaam bij Mobility Service Nederland (oftewel zakelijkelektrischleasen.nl). Mogelijk dat ik jullie vragen enigszins kan beantwoorden:
Wij zijn inderdaad een van de leasemaatschappijen geweest die begin 2018 al een groot aantal Hyundai Kona Electrics heeft besteld. Daarom hebben wij begin september al de eerste Kona's op de weg kunnen zetten. Helaas is er bij Hyundai in Korea (zoals bij jullie inmiddels bekend) een productievertraging ontstaan. Hierdoor is een groot aantal Kona's, waarvan in ieder geval de Dark Knights vertraagd tot deze maand. De resterende Kona's van de 25 auto's die bij ons geleverd zouden worden in september, zitten allen op deze boot. Ik verwacht dat andere leasemaatschappijen ook tussen nu en komende weken gaan uitleveren, houd de mail en de telefoon dus goed in de gaten.
Reden voor de vertraging schijnt te vallen onder het mom van 'kinderziektes'. Of dat inderdaad het geval is, durf ik niet te zeggen. Wel weet ik dat wij met 1 Kona (onze eigen demo nota bene) al een onderdeel van het laadsysteem hebben laten vervangen. Dit schijnt met de Kona's die nu binnenkomen verbeterd te zijn.
Levering volgend jaar is voor zover nu bekend niet vertraagd. Het is dus nog steeds zo dat nu bestellen; rijden in maart, april en mei betekent. Of dit over een maand nog zo is, durf ik niet te zeggen. Ik zou in ieder geval vinger aan de pols houden bij welke leasemaatschappij of dealer dan ook voor wat betreft de bestellingen. Wij proberen elke klant in ieder geval altijd te updaten over de bestelstatus. Feit is dat de levering van Kona tot op heden grillig verloopt, vanwege de extreem grote vraag.
Het is overigens niet mijn bedoeling reclame te maken voor de leasemaatschappij waar ik voor werk. Ik hoop dat ik wat aanvullende info heb kunnen bieden in ieder geval
Wij zijn inderdaad een van de leasemaatschappijen geweest die begin 2018 al een groot aantal Hyundai Kona Electrics heeft besteld. Daarom hebben wij begin september al de eerste Kona's op de weg kunnen zetten. Helaas is er bij Hyundai in Korea (zoals bij jullie inmiddels bekend) een productievertraging ontstaan. Hierdoor is een groot aantal Kona's, waarvan in ieder geval de Dark Knights vertraagd tot deze maand. De resterende Kona's van de 25 auto's die bij ons geleverd zouden worden in september, zitten allen op deze boot. Ik verwacht dat andere leasemaatschappijen ook tussen nu en komende weken gaan uitleveren, houd de mail en de telefoon dus goed in de gaten.
Reden voor de vertraging schijnt te vallen onder het mom van 'kinderziektes'. Of dat inderdaad het geval is, durf ik niet te zeggen. Wel weet ik dat wij met 1 Kona (onze eigen demo nota bene) al een onderdeel van het laadsysteem hebben laten vervangen. Dit schijnt met de Kona's die nu binnenkomen verbeterd te zijn.
Levering volgend jaar is voor zover nu bekend niet vertraagd. Het is dus nog steeds zo dat nu bestellen; rijden in maart, april en mei betekent. Of dit over een maand nog zo is, durf ik niet te zeggen. Ik zou in ieder geval vinger aan de pols houden bij welke leasemaatschappij of dealer dan ook voor wat betreft de bestellingen. Wij proberen elke klant in ieder geval altijd te updaten over de bestelstatus. Feit is dat de levering van Kona tot op heden grillig verloopt, vanwege de extreem grote vraag.
Het is overigens niet mijn bedoeling reclame te maken voor de leasemaatschappij waar ik voor werk. Ik hoop dat ik wat aanvullende info heb kunnen bieden in ieder geval

@Verwijderd thx, altijd goed om meer te weten te komen zo! Zijn er ook al Kia e-Niro’s ingekocht door jullie?
Leuk @Verwijderd wat "inside information". Heb zelf de offerte ook bij jullie laten berekenen werkgever pakt er altijd twee, maar stuk duurder dan huidige keuze, dat even ter zijde. Misschien leuk als je ons in z'n algemeenheid af en toe wat informatie kunt geven, welkom!
[ Voor 4% gewijzigd door Trackerfire op 17-10-2018 22:48 ]
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
Probeer Frieslandlease eens, daar kon ik vorige maand nog een Chalk White variant bestellen met begin januari als levertijd.Marko72 schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 16:47:
[...]
Weet je of de Kona via Athlon wel snel geleverd kan worden? Die staan op de site als Athlon edition, wat zou betekenen dat ze snel leverbaar zijn. Of zou het dan ook vrolijk een half jaar duren?
Verwijderd
@AlexanderBoon thx, altijd goed om meer te weten te komen zo! Zijn er ook al Kia e-Niro’s ingekocht door jullie?
Ik verwacht overigens dat het niet heel lang meer kan duren. Wel lijkt Kia geleerd te hebben van de gekte omtrent de Kona. Ik denk dat ze daarom ook voorzichtig gaan zijn met de communicatie omtrent levering. Eind januari/begin februari is denk ik realistischer dan december 2018.
De e-Niro zal overigens wel iets duurder gaan worden dan de Kona Electric.
Ik houd jullie op de hoogte!Leuk @AlexanderBoon wat "inside information". Heb zelf de offerte ook bij jullie laten berekenen werkgever pakt er altijd twee, maar stuk duurder dan huidige keuze, dat even ter zijde. Misschien leuk als je ons in z'n algemeenheid af en toe wat informatie kunt geven, welkom!
@possimpible regel ook even dat de mensen die sinds dag1 op de wachtlijst staan ook voorrang krijgen!!!!!
Niemand zit er op te wachten dat bepaalde LMs voorrang krijgen, omdat ze die dan tegen woekerprijzen kunnen verhuren.. Bij het invullen van de reservering heeft iedereen al zijn/haar LM opgegeven.
Ik hoop echt dat Kia niet dezelfde fout maakt als Hyundai, en er daadwerkelijk een volgorde in de lijst met reserveringen zit.
Niemand zit er op te wachten dat bepaalde LMs voorrang krijgen, omdat ze die dan tegen woekerprijzen kunnen verhuren.. Bij het invullen van de reservering heeft iedereen al zijn/haar LM opgegeven.
Ik hoop echt dat Kia niet dezelfde fout maakt als Hyundai, en er daadwerkelijk een volgorde in de lijst met reserveringen zit.
[ Voor 62% gewijzigd door CyBeRSPiN op 18-10-2018 12:34 ]
Hé laat die andere 100 even voor gewone particulieren/mensenVerwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 10:20:
@Verwijderd De orderboeken zijn geopend, de dealers mogen alleen nog geen reserveringen doorzetten in NL... Hebben jullie met de importeur contact? Met een klein financieel gewin voor mijzelf (5% per auto?) kan ik wel zorgen dat jullie groot kunnen inkopen op dag 1 mbt de Niro, auto of 10 moet wel lukken. Er komen maar een stuk of 40-50 demo's naar NL begreep ik dus voldoende ruimte op de eerste boot...
Verwijderd
@CyBeRSPiN je kunt op een wachtlijst staan, dat is leuk enzo. Maar als jouw dealer zich vergist in de dag van definitief doorzetten, dan sta je al 4000-1 achter.
@Verwijderd als je direct via de importeur inkoopt zal het snel zo snel zijn als ik doe. Eerste levering op 29-12-2018? Dan krijg ik hem, heb het al bevestigd gekregen, boot vertrekt op 8-11-2018... Bij de Kona destijds eenzelfde bericht, klopte precies (zullen wel veiligheidsmarge van een week hebben ingebouwd oid).
@Verwijderd als je direct via de importeur inkoopt zal het snel zo snel zijn als ik doe. Eerste levering op 29-12-2018? Dan krijg ik hem, heb het al bevestigd gekregen, boot vertrekt op 8-11-2018... Bij de Kona destijds eenzelfde bericht, klopte precies (zullen wel veiligheidsmarge van een week hebben ingebouwd oid).
@possimpible ik heb het over de wachtlijst van de importeur, nee de dealer heb ik ook weinig vertrouwen in, al sta ik daar ook nog op een lijstje.
In Noorwegen zijn er volgens schatting zo'n 128 Kona's afgeleverd. Mensen morren daar al op de fora dat het weer een feest is als dit alles is, maarnietheus....

[ Voor 14% gewijzigd door Trackerfire op 18-10-2018 12:43 ]
Verwijderd
Als de rest in NL is gedropt hoor je voorlopig niks op Tweakers omdat iedereen van z'n nieuwe auto aan het genieten is haha!Trackerfire schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 12:37:
In Noorwegen zijn er volgens schatting zo'n 128 afgeleverd. Mensen morren daar al op de fora dat het weer een feest is als dit alles is, maarnietheus....
[Afbeelding]
Hebben we het nou over Kona's over over e-Niro's? (sorry, kan het onderscheid zo niet goed zien)Trackerfire schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 12:37:
In Noorwegen zijn er volgens schatting zo'n 128 afgeleverd. Mensen morren daar al op de fora dat het weer een feest is als dit alles is, maarnietheus....
[Afbeelding]
Kona'srlp.jaspers schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 12:42:
[...]
Hebben we het nou over Kona's over over e-Niro's? (sorry, kan het onderscheid zo niet goed zien)
Misschien tijd voor 2 aparte topics? Al is het wel 'gedeelde smart' zo langzamerhand
Zou kunnen, maar aangezien beide uit dezelfde fabriek rollen en veel dingen met elkaar delen en gemeen hebben is dat misschien wat overbodig. Maar uiteraard, be my guestCyBeRSPiN schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 12:45:
Misschien tijd voor 2 aparte topics? Al is het wel 'gedeelde smart' zo langzamerhand
Verwijderd
Nee man, 1 topic houden. Dan straks als iedereen z'n Kona heeft kunnen wij de gasten die hun Niro moeten ophalen ff brengen, wel zo gezelligTrackerfire schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 12:46:
[...]
Zou kunnen, maar aangezien beide uit dezelfde fabriek rollen en veel dingen met elkaar delen en gemeen hebben is dat misschien wat overbodig. Maar uiteraard, be my guest
Ik laat je de datum nog even wetenVerwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 12:52:
[...]
Nee man, 1 topic houden. Dan straks als iedereen z'n Kona heeft kunnen wij de gasten die hun Niro moeten ophalen ff brengen, wel zo gezellig
Verwijderd
Auto’s tm reserveringsnummer 650 worden de komende 4 weken uitgeleverd. Vorige boot liep tot 360. Dit is niet 1:1 ivm annuleringen etc, maar je reserveringsnummer is bekend bij je dealer. Rest van de auto’s is naar Noorwegen, Nederland heeft geen prioriteit.
Ok, gelijk dealer aan zijn jasje trekken..... we hebben dus nummers maar ze doen net of ze gek zijnVerwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 18:05:
Auto’s tm reserveringsnummer 650 worden de komende 4 weken uitgeleverd. Vorige boot liep tot 360. Dit is niet 1:1 ivm annuleringen etc, maar je reserveringsnummer is bekend bij je dealer. Rest van de auto’s is naar Noorwegen, Nederland heeft geen prioriteit.
Verwijderd
Ze doen aan damage control, er zijn op dit moment +- 200 Kona’s in NL terwijl er 800 hadden moeten zijn. Noorwegen heeft meer geluk...prettig schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 18:10:
[...]
Ok, gelijk dealer aan zijn jasje trekken..... we hebben dus nummers maar ze doen net of ze gek zijn
Meteen even het nummer opgevraagd bij de dealer 🙄Verwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 18:05:
Hmm. Met mijn reserveringsnummer 1216 zal de levering nog wel even op zich laten wachten.Verwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 18:05:
Kona Electric met reserveringsnummer 2018-1216 die op 15 maart 2019 is geleverd
Interesting...zouden de KIA dealers dan ook het reserveringsnummer weten voor de e-Niro?RRvP schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 21:53:
[...]
Hmm. Met mijn reserveringsnummer 1216 zal de levering nog wel even op zich laten wachten.

Ga daar maar niet vanuit, er is nog niks officieel besteld he.. we staan op een geheimzinnige wachtlijst bij de importeur en evt nog op lijstjes bij dealers.rlp.jaspers schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 07:32:
[...]
Interesting...zouden de KIA dealers dan ook het reserveringsnummer weten voor de e-Niro?
Omdat je bij je reservering voorkeursdealer en LM kon aangeven zou de importeur dit allemaal eerlijk kunnen afhandelen, dan gaat het op volgorde van de kopers i.p.v. loterij via sneaky LMs en slimme dealers..
Hmm ja, nog meer jammer dan dat de importeur dit dan op geen enkele wijze inzichtelijk maakt.CyBeRSPiN schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 07:51:
[...]
Ga daar maar niet vanuit, er is nog niks officieel besteld he.. we staan op een geheimzinnige wachtlijst bij de importeur en evt nog op lijstjes bij dealers.
Omdat je bij je reservering voorkeursdealer en LM kon aangeven zou de importeur dit allemaal eerlijk kunnen afhandelen, dan gaat het op volgorde van de kopers i.p.v. loterij via sneaky LMs en slimme dealers..
Verwijderd
Ik vrees dat de Niro net zo erg of nog erger wordt als de Kona.
Vergelijk:
Kona: NL 4.500 bestellingen, Noorwegen: 24.000+.
Wie zou eerst geleverd krijgen?
Niro zal er niet anders uit zien...
Wat beschamend is, is dat er in Noorwegen vrij veel te koop staan tot 100.000 NOK meer dan de nieuwprijs. Het lijken wel iphone taferelen rond de launchdate van een nieuw model. Kansloos, had die in NL geleverd en er reed er 1 meer op de weg ipv stil te staan op marktplaats.nl ...
Vergelijk:
Kona: NL 4.500 bestellingen, Noorwegen: 24.000+.
Wie zou eerst geleverd krijgen?
Niro zal er niet anders uit zien...
Wat beschamend is, is dat er in Noorwegen vrij veel te koop staan tot 100.000 NOK meer dan de nieuwprijs. Het lijken wel iphone taferelen rond de launchdate van een nieuw model. Kansloos, had die in NL geleverd en er reed er 1 meer op de weg ipv stil te staan op marktplaats.nl ...
K. Ook even reservering nummer opgevraagd. 775, dus dat wordt de boot van November volgens de dealer.
Is eigenlijk al zeker wat er nu aan de hand is bij Hyundai met de productie? Is de accuproductie nu echt de bottleneck? Gaat dat dan dus betekenen dat de e-Niro bij voorbaat al kansloos wordt qua aantallen/maand?
Begin meer en meer te twijfelen om niet gewoon tijdelijk wat anders te gaan rijden en op de Model 3 te wachten, die heeft wel 3-fase AC en kan sneller snelladen.
Begin meer en meer te twijfelen om niet gewoon tijdelijk wat anders te gaan rijden en op de Model 3 te wachten, die heeft wel 3-fase AC en kan sneller snelladen.
Ik denk dat ze, zo als eerder werd gesuggereerd, de noorse markt belangrijker vinden. Daar zijn ook veel particulieren die aan de EV gaan dus zal ook de marge beter zijn.CyBeRSPiN schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 11:11:
Is eigenlijk al zeker wat er nu aan de hand is bij Hyundai met de productie? Is de accuproductie nu echt de bottleneck? Gaat dat dan dus betekenen dat de e-Niro bij voorbaat al kansloos wordt qua aantallen/maand?
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Verwijderd
Hyundai kan 30.000 EV's per jaar maken, punt.CyBeRSPiN schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 11:11:
Kia geen idee (niet ingelezen), maar als dat dezelfde productiehal/ band is: trek zelf je conclusie...
Hyundai zat in de zomer met wat gekloot van personeel ivm stakingen/ werkdruk, blabla. Toen lag het dus flink stil. Daarna wel weer omhoog gegaan, maar eigen land eerst (en daarna kennelijk Noorwegen). Accu pakketten zijn er zat anders zou de prijs niet zo snel dalen. Is gewoon een samenloop van omstandigheden en het feit dat Noorwegen wordt voorgetrokken wat een beetje ongelukkig is voor de leveringen in NL.
In hoeverre zijn de levertermijnen van nu een graadmeter voor wanneer je hem echt geleverd krijgt? Maw, is de levertermijn nu gebaseerd op de huidige productie en vraag, of op de maximum productiecapaciteit en de verwachtte gemiddelde vraag? Ik neem aan dat de vraag langzaam zal afnemen en dat de levertermijn halverwege volgend jaar toch wel weer omlaag gaat. Of moet je op een Ioniq ook een jaar wachten?
Morgen heb ik een proefrit geplanned in de Ioniq en Kona. Kijken of die beter rijden dan de eGolf. Kona private-lease was ook mogelijk, dus misschien bestel ik een Kona, die ik dan pas jan 2020 ga rijden en dus nog een jaartje door dieselen in mijn 14% hok. Want ik denk dat als ik van 200Pk/440Nm terug ga in de Ioniq naar 120 Pk/295Nm dat ik niet heel gelukkig wordt. De eGolf vond ik al een klein beetje teleurstellend op oohmpff vlak (verder top auto).
Morgen heb ik een proefrit geplanned in de Ioniq en Kona. Kijken of die beter rijden dan de eGolf. Kona private-lease was ook mogelijk, dus misschien bestel ik een Kona, die ik dan pas jan 2020 ga rijden en dus nog een jaartje door dieselen in mijn 14% hok. Want ik denk dat als ik van 200Pk/440Nm terug ga in de Ioniq naar 120 Pk/295Nm dat ik niet heel gelukkig wordt. De eGolf vond ik al een klein beetje teleurstellend op oohmpff vlak (verder top auto).
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Verwijderd
Ik weet niet hoe groot de Koreaanse markt is, want je ziet dat ze daar ook best prioriteit aan geven. Afgelopen maand (september) gingen daar meer dan 1300 stuks naartoe, de rest was export (lager...). Stel dat ze daar 'klaar' zijn dan verdubbeld de export ineens, maarja: welk land heeft dan prioriteit? Dat is het raadsel, er heerst wat mij betreft vooral onduidelijkheid. Het feit dat zelfs de importeur weinig tot niets weet en aangeeft dat auto's worden weggekaapt en doorgezet naar Noorwegen geeft m.i. genoeg aan: niet aan beginnen...zonoskar schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 11:53:
In hoeverre zijn de levertermijnen van nu een graadmeter voor wanneer je hem echt geleverd krijgt? Maw, is de levertermijn nu gebaseerd op de huidige productie en vraag, of op de maximum productiecapaciteit en de verwachtte gemiddelde vraag? Ik neem aan dat de vraag langzaam zal afnemen en dat de levertermijn halverwege volgend jaar toch wel weer omlaag gaat. Of moet je op een Ioniq ook een jaar wachten?

Of veel geduld hebben
@possimpible Maar is die prio stelling een idee van Hyundai (de fabrikant), of de importeurs die zoveel mogelijk wagens willen hebben en misschien via shady dealtjes voorrang afdwingen? Want mij lijkt het voor de fabriek niet uit te maken welk land een auto krijgt, zolang alles wat ze maken maar wordt verkocht, toch? Een importeur heeft wel baad bij meer autos hun kant op te krijgen, maar is dat hetzelfde bedrijf Hyundai, of zijn dat (semi)-onafhankelijke bedrijven?
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Verwijderd
Ik denk dat het bij Hyundai Korea ligt, Hyundai NL zegt er namelijk geen invloed op te hebben... Zou echt op topmanagement niveau moeten worden bepaald.zonoskar schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 12:11:
@possimpible Maar is die prio stelling een idee van Hyundai (de fabrikant), of de importeurs die zoveel mogelijk wagens willen hebben en misschien via shady dealtjes voorrang afdwingen? Want mij lijkt het voor de fabriek niet uit te maken welk land een auto krijgt, zolang alles wat ze maken maar wordt verkocht, toch? Een importeur heeft wel baad bij meer autos hun kant op te krijgen, maar is dat hetzelfde bedrijf Hyundai, of zijn dat (semi)-onafhankelijke bedrijven?
Ik heb zojuist wat flames weggehaald. Zullen we het weer netjes en vriendelijk houden vanaf nu?
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Ik had het hier al gelezen, maar dacht toch even de dealer te prikkelen met mijn vraag. (Vreemd dat je een auto van rond de 45k besteld, aflevering rond mid oktober aangegeven, en dat je niets hoort tot je zelf gaat navragen.)
Antwoord:
Antwoord:
Ordernummertje 21068717Graag geef ik antwoord op uw vraag omtrent levering van de KONA EV.
Uw Hyundai KONA staat volgens de laatste informatie van Hyundai op geplande binnenkomst van de haven December 2018.
Door de enorme vraag naar de KONA EV heeft Hyundai doorgegeven dat allen geplande leveringen
Vertraagd zijn met 2 maanden. Uw auto wordt dus indicatief in december afgeleverd!
[ Voor 3% gewijzigd door Togt op 19-10-2018 16:19 ]
Nummertje 1648 hier
Zijn er echt 21 miljoen van die auto's besteld al?
vandaag eens voor een kona wezen kijken. Als ik nu zou bestellen, 1,5 jaar wachttijd volgens de verkoper
Ik heb trouwens ook een productienummer, 2018-0900, maar ik neem aan dat dat meer een generiek batchnummer is?
Weer bijstelling gehad van levertijd. Ondertussen van Juni 2019 naar Juli en Augustus gegaan. Nu zitten we al op November 2019. Gaat lekker. btw besteld begin september 2018.
Everything has Pro's & Con's.....
Ja, ik heb nummer 7372946. De boot van april 2035.zonoskar schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 16:30:
Zijn er echt 21 miljoen van die auto's besteld al?
[ Voor 5% gewijzigd door SteveWoz op 19-10-2018 19:17 ]
Dit is het juiste nummer, dus #900 op de lijst min of meer.Togt schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 16:35:
Ik heb trouwens ook een productienummer, 2018-0900, maar ik neem aan dat dat meer een generiek batchnummer is?
Toch wel vreemd. Op het Noorse forum worden de nummers in de 2.400 nu geraamd op januari en februari terwijl hier de estimate op mijn nummer 1648 mei is. Hopelijk zeggen hun nummers ook wat over de aflevering hier 😬 of de dealer heeft niet de meest recente info Hyundai NL gehad.
Of je zou het in verhouding moeten bekijken. Bijvoorbeeld, op dag 1 zijn in totaal 5000 in Noorwegen en 1000 in Nederland besteld. Levering gaat verspreid over 5 maand. Dan zijn de nummers in maand 4 voor Nederland 600 tot 800 en voor Noorwegen 3000 tot 4000. Weet niet of dat zo gaat, maar zou heel goed kunnen en ook terecht zijn. Maar het blijft gissen, importeur zou gewoon transparant moeten communiceren.
Ondertussen gaat die andere partij steeds harder:
https://www.telegraaf.nl/...bijna-1000-auto-s-per-dag
Maar in Europa nog niet te koop.Electrons schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 10:22:
Ondertussen gaat die andere partij steeds harder:
Jip, mijn Kona is 25 juli besteld en de verwachte levertijd (voor wat het waard is) in de week van 14 aprilVerwijderd schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 10:50:
[...]
nog niet leverbaar*
voor de kona geldt het zelfde als je nu besteld
Die voor mij is 6 juli besteld en heeft een verwachte levering in februari (niet eens een weeknummer genoemd).Jhb62 schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 11:54:
[...]
Jip, mijn Kona is 25 juli besteld en de verwachte levertijd (voor wat het waard is) in de week van 14 april
Kona Electric met reserveringsnummer 2018-1216 die op 15 maart 2019 is geleverd
Mag je mij eens vertellen hoe je die als europeaan vandaag kunt bestellen. Een "reservering" is geen bestelling. Je staat niet in een echte wachtlijst en je configuratie gaat niet gebouwd worden. Net zo min als ik vandaag hier in België als particulier een Kona kan bestellen. De importeur staat het niet toe (al zal er altijd wel een uitzondering zijn bij bepaalde dealers).Verwijderd schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 10:50:
[...]
nog niet leverbaar*
voor de kona geldt het zelfde als je nu besteld
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Interessant ik heb precies 2 maanden later besteld en er staat voor nov 2019 levering gepland. Twee maanden later besteld is dus 9 maanden langere wachtrij.RRvP schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 12:28:
[...]
Die voor mij is 6 juli besteld en heeft een verwachte levering in februari (niet eens een weeknummer genoemd).
Tja in die 2 maanden is er massaal besteld denk ik zo..
Wellicht zijn de wachtnummers niet per land. Misschien weet jij dat @possimpible?Guia schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 09:31:
Of je zou het in verhouding moeten bekijken. Bijvoorbeeld, op dag 1 zijn in totaal 5000 in Noorwegen en 1000 in Nederland besteld. Levering gaat verspreid over 5 maand. Dan zijn de nummers in maand 4 voor Nederland 600 tot 800 en voor Noorwegen 3000 tot 4000. Weet niet of dat zo gaat, maar zou heel goed kunnen en ook terecht zijn. Maar het blijft gissen, importeur zou gewoon transparant moeten communiceren.
Verwijderd
wachtnummers zijn wel per land, anders zou je nr nu al in de 27000 zitten, aangezien noorwegen er 25k preorders heeft?Trackerfire schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 14:56:
[...]
Wellicht zijn de wachtnummers niet per land. Misschien weet jij dat @possimpible?
For whom it may concern: Zojuist een mailtje van de dealer gekregen:
De auto wordt eind november in Nederland verwacht.
.... Vanuit Athlon hebben wij het bericht gekregen dat wij in december door mogen leveren.
Betreft productienummer is: 2018-0475. Blijkbaar levert Athlon ook in december door. Goede zaak!
De auto wordt eind november in Nederland verwacht.
.... Vanuit Athlon hebben wij het bericht gekregen dat wij in december door mogen leveren.
Betreft productienummer is: 2018-0475. Blijkbaar levert Athlon ook in december door. Goede zaak!
Vandaag in de Kona gereden. Maar ik heb toch een Ioniq besteld, verslagje in het Ioniq topic. Ik had een donker grijze mee, die kleur kom je niet vaak tegen denk ik. Hier wat foto's:

[ Voor 4% gewijzigd door zonoskar op 20-10-2018 21:59 ]
Verwijderd
Mag ik vragen waarom je voor de ioniq gaat als de kona ook een optie is? Verder: heel veel plezier met je nieuwe wagen!zonoskar schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 21:36:
Vandaag in de Kona gereden. Maar ik heb toch een Ioniq besteld, verslagje in het Ioniq topic. Ik had een donker grijze mee, die kleur kom je niet vaak tegen denk ik. Hier wat foto's:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zitpositie en rijkwaliteiten, zie ook mijn reactie in het Ioniq topic. Daarnaast kun je 1.5 jaar wachten op de Kona, mensen wachten korter op een baby. Keuze was snel gemaakt.Verwijderd schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 08:58:
[...]
Mag ik vragen waarom je voor de ioniq gaat als de kona ook een optie is? Verder: heel veel plezier met je nieuwe wagen!
Ik zit overigens even te kijken naar de wielbasis om te verklaren waarom die Kona zo hobbelt (van voor naar achter), maar de wielbasis van de Kona is slechts 10cm korter dan de Ionic. En 13 cm langer dan de Audi A1 die ik hier voor had (en die hobbelde niet). Dus ik kan niet verklaren waarom de Kona zo klote reed, ik heb met de Ioniq dezelfde route gereden. Misschien horen SUVs wel zo te rijden?
Sowieso slecht dat de verkoper je niet even wat uitleg gegeven heeft, zoals hoe je de HUD kunt instellen.
Maar ja, die staan nu ook in de stand: beter een Ioniq nu verkopen dan iemand laten afhaken op een Kona..
Maar ja, die staan nu ook in de stand: beter een Ioniq nu verkopen dan iemand laten afhaken op een Kona..
Hoe kun je die HUD dan instellen? Echt hoger kan dat ding niet, anders komt ie tegen het raam. Maar de HUD was een teleurstelling, niet de reden waarom ik niet voor de Kona gegaan ben. Dat was toch echt het rijden en de zitpositie.
[ Voor 42% gewijzigd door zonoskar op 21-10-2018 10:08 ]
Verwijderd
Je kunt de plek waar de info wordt geprojecteerd verplaatsenzonoskar schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 10:06:
Hoe kun je die HUD dan instellen? Echt hoger kan dat ding niet, anders komt ie tegen het raam. Maar de HUD was een teleurstelling, niet de reden waarom ik niet voor de Kona gegaan ben. Dat was toch echt het rijden en de zitpositie.
In ieder geval blij dat je een goede auto gevonden hebt en er een +1 EV rijder is!
[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2018 10:50 ]
De proefrit die ik gereden heb ik nergens last van gehad. In de stad en rijksweg en privinciaal gereden. Rijdt wel wat stugger dan mijn superb. Dat kan ook niet anderszonoskar schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 10:06:
Maar meer dan 5cm hoger gaat toch niet? Voor mijn gevoel moest het zeker 30cm hoger zodat je je blik niet van de weg hoeft af te halen. Misschien toch nog een keer proberen.Verwijderd schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 10:45:
[...]
Je kunt de plek waar de info wordt geprojecteerd verplaatsen
/edit. Vering was niet zo zeer te hard of zacht, hij hobbelt/schommelt te veel. Ook bij drempels, maar misschien verwachtte ik teveel. Bij een SUV verwacht ik misschiem meer een soort Dakar wagen. Was ook de eerste keer in een SUV, normaal overweeg ik zulke auto’s niet eens.
[ Voor 28% gewijzigd door zonoskar op 21-10-2018 10:54 ]
Verwijderd
Hmm, ik denk dat dit niet mag. Benieuwd hoe de andere merken dat doen (geen ervaring met bmw/audi/mercedes) maar JLR had het ook redelijk onderin de voorruit. Anders neemt het constant actief je zicht weg van de situatie op de weg, dat zal niet mogen. Het moet een keuze zijn om ernaar te kijken, dus is het net uit je zicht... Zelfde als een tomtom recht voor je op je voorruit plakken, dat leidt af.zonoskar schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 10:50:
[...]
Maar meer dan 5cm hoger gaat toch niet? Voor mijn gevoel moest het zeker 30cm hoger zodat je je blik niet van de weg hoeft af te halen. Misschien toch nog een keer proberen.
F16 piloten hebben het ook in het zicht en daar is het iets meer van belang dat het niet afleidt
Sowiso jammer dat het een apart dingetje was en niet echt op de voorruit geprojecteerd wordt. Maar goed, het was een klein detail waar ik hoge verwachtingen over had. Te hoog blijkbaar.
/edit. De info werd ook scherp op het glaasje geprojecteerd, dus je moest niet alleen omlaag kijken, maar ook scherpstellen. Bij een HUD verwacht ik dat beide niet, die zou de info onscherp op het glaasje moeten projecteren, zodat je het scherp ziet wanneer je op de weg let. Heb ik de dealer ook verteld, nu nog hopen dat Hyundai er iets mee doet (denk het niet
)
/edit. De info werd ook scherp op het glaasje geprojecteerd, dus je moest niet alleen omlaag kijken, maar ook scherpstellen. Bij een HUD verwacht ik dat beide niet, die zou de info onscherp op het glaasje moeten projecteren, zodat je het scherp ziet wanneer je op de weg let. Heb ik de dealer ook verteld, nu nog hopen dat Hyundai er iets mee doet (denk het niet
[ Voor 39% gewijzigd door zonoskar op 21-10-2018 12:45 ]
Eens @zonoskar onoskar, ik vind zo'n apart glaasje ook wat vreemd. Maar goed, alle gadgets zijn leuk 
Ik had wel wat meer info mogelijkheden verwacht, routeaanwijzingen etc, maar dat zou dan echt meer afleiden.
Ik had wel wat meer info mogelijkheden verwacht, routeaanwijzingen etc, maar dat zou dan echt meer afleiden.
Volgens de folder geeft de HUD wel degelijk ook route informatie. https://www.hyundai.nl/hyundai-kona-electric
En nee, volgens de vigerende wetgeving mag er niets in het directe blikveld zitten, dus ook geen HUD.
En nee, volgens de vigerende wetgeving mag er niets in het directe blikveld zitten, dus ook geen HUD.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Er word gewoon een pijl weergegeven op de HUDTogt schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 11:21:
Eens @zonoskar onoskar, ik vind zo'n apart glaasje ook wat vreemd. Maar goed, alle gadgets zijn leuk
Als je navigatie in werking is.
@Verwijderd welk onderdeel is er nu vervangen?Verwijderd schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 22:26:
dat wij met 1 Kona (onze eigen demo nota bene) al een onderdeel van het laadsysteem hebben laten vervangen. Dit schijnt met de Kona's die nu binnenkomen verbeterd te zijn.
Zojuist nog maar even binnen gelopen bij de lokale KIA Dealer.
Geen nieuws en ja, prijzen worden dit jaar bekend en de hoop is er wel dat de productie al loopt vanwege het al produceren voor andere markten maar verder is alles eigenlijk onbekend, aldus de beste man.
Hij zei wel dat Leaseplan sowieso 1000 reserveringen bij de importeur heeft liggen. Die is op zijn beurt allang blij met alles wat er kan komen uberhaupt.
Als we mee rekenen dat Leaseplan niet de enige grote speler die het KONA probleem ziet aankomen is, dan gaat het toch een KONA levertermijntje worden verwacht ik vanaf het begin.
Dat er maar gauw wat bekend mag worden gemaakt!
Geen nieuws en ja, prijzen worden dit jaar bekend en de hoop is er wel dat de productie al loopt vanwege het al produceren voor andere markten maar verder is alles eigenlijk onbekend, aldus de beste man.
Hij zei wel dat Leaseplan sowieso 1000 reserveringen bij de importeur heeft liggen. Die is op zijn beurt allang blij met alles wat er kan komen uberhaupt.
Als we mee rekenen dat Leaseplan niet de enige grote speler die het KONA probleem ziet aankomen is, dan gaat het toch een KONA levertermijntje worden verwacht ik vanaf het begin.
Dat er maar gauw wat bekend mag worden gemaakt!
Randeazy schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 11:54:Hij zei wel dat Leaseplan sowieso 1000 reserveringen bij de importeur heeft liggen. Die is op zijn beurt allang blij met alles wat er kan komen uberhaupt.

Verwijderd
DS zal ook van voor tot achter zijn uitverkocht, tenzij het dezelfde bouwkwaliteit als een Leaf heeft... De enige auto in de wereld met een levertijd van 6+ maanden waar je wel 10% korting op kunt krijgen.PeaceNlove schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 12:26:
[...]
Was gezellig in dit topic, maar denk niet dat er dan nog wat terecht gaat komen van mijn reservering. BMW i3 dan maar of nog even wachten wat DS gaat brengen.
Verder natuurlijk ontzettend jammer, ik denk dat als Hyundai/ Kia een investeringsrondje had gedaan, dat ze zo 2-3 miljard binnen hadden geharkt voor een nieuwe fabriek met deze verkoopcijfers en benodigde productiecapaciteit en overige EV toekomstplannen.
Hallo Kona bezitters,
Verschillende van jullie hebben inmiddels een kona.
Ik moet nog wachten tot waarschijnlijk einde eerste kwartaal volgend jaar/.
Ik ben eigenlijk nieuwsgierig naar de verschillende thuis laadpalen en de daadwerkelijke ervaringen?
Wie heeft wat gekocht en hoe gaat het laden?
Welke aanpassingen je aan je net aasluiting hebt laten doen.
en of er al nieuwe ontwikkelingen zijn.
ik heb het forum al helemaal door gespit en weet inmiddels best wel redelijk wat, maar zoek nu eigenlijk real life ervaringen en tips merken van palen
Verschillende van jullie hebben inmiddels een kona.
Ik moet nog wachten tot waarschijnlijk einde eerste kwartaal volgend jaar/.
Ik ben eigenlijk nieuwsgierig naar de verschillende thuis laadpalen en de daadwerkelijke ervaringen?
Wie heeft wat gekocht en hoe gaat het laden?
Welke aanpassingen je aan je net aasluiting hebt laten doen.
en of er al nieuwe ontwikkelingen zijn.
ik heb het forum al helemaal door gespit en weet inmiddels best wel redelijk wat, maar zoek nu eigenlijk real life ervaringen en tips merken van palen
Dit topic is gesloten.