Ja ken ik al, handig. En dan met Chassisnummer checken op welke boot die stond.Verwijderd schreef op woensdag 26 september 2018 @ 13:12:
[...]
Alvast als tip, heb die rdw link ook een keer gecheckt:
https://opendata.rdw.nl/V...voertuigen/m9d7-ebf2/data
Rechtsbovenin ff 'hyundai kona' tikken en op enter drukken
daarna op filteren klikken en dan invullen:
Filter deze dataset op basis van inhoud.
Filter verwijderen
Massa ledig voertuig is 1660 (dan krijg je alle Kona EV's).
Bijzonder dat het er pas 150 zijn, ik dacht dat ze t/m december voor 1.500 stuks gingen of heb ik dat fout begrepen?
Noorwegen: 452 stuk op kenteken nu, daar 2 boten al geweest.kv83 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 13:41:
[...]
Ja, het is echt verschikkelijk. Zeker omdat ik nu in een Ford Fiesta rij (ter overbrugging). Ook met wagenpark beheerder gebeld, en die zou wat gaan regelen voor mij. Baal als een stekker. Zeker omdat je dadelijk mensen in een nieuwe e-Niro ziet rijden voordat wij de Kona hebben. HOE OOIT
Plus dat landen, zoals UK, de auto's gewoon geleverd hebben gekregen. Terwijl Nederland "voorkeur" zou krijgen. Yeah, right. Leuk marketingspraatje was dat.
UK, weet ik niet.
Maar heb z'n idee dat men bestellingen gewoon schuift bij Hyundai, want UK stond helemaal niet als een van de eerste landen op de lijst. Was altijd Korea, Noorwegen en NL (geen woord over UK).
Misschien last minute keuze om UK te leveren voor Brexit onderhandeling ploft?
Kona Premium 64kW Dark Knight geleverd 28 januari 2019/Kona Premium 64kW Tangerine Orange oktober 2019, Aften ICU 3x32A/Load balancing
Zou best kunnen, maar kun je niet zomaar doen. Je jaagt klanten daarmee op kosten. Bijtelling is een, maar ook al die LM en/of beheerders die nu even snel een auto ergens vandaan moeten toveren !Rick1855 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 14:09:
Ze hebben vast niet van al die voor NL bedoelde auto's 'last minute' het stuur naar rechts omgeklust om ze in de UK te leveren.Rick1855 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 14:09:

Tesla Model Y LR AWD met trekhaak. Niet meer: Tesla Model 3 LR AWD met trekhaak. Niet meer: Kona Electric 64kWh Chalk White Premium met 18" wielen en trekhaak
Daar heb je gelijk in, maar is productiecapaciteit op de fabriek en daar rollen ze normaal gesproken door elkaar van de band af.mjdvandenberg schreef op woensdag 26 september 2018 @ 14:16:
[...]
Ze hebben vast niet van al die voor NL bedoelde auto's 'last minute' het stuur naar rechts omgeklust om ze in de UK te leveren.
Maar wellicht hebben ze de fabriek even stilgezet om RHD te produceren (dus lag stil voor LHD).
Zit je met de nieuwe aansluiting niet in een hoger vasttarief ? 3x25 valt volgens mij nog onder de standaard en daarboven in het hogere tarief?
Verwijderd schreef op maandag 16 juli 2018 @ 12:29:
Duim omhoog voor alle preorders! Mocht je nog leuke weetjes tegenkomen, geef die vooral door!
Ik ben zelf voor de kleur pulse red metallic gegaan, zit bij de eerste boot in 2018 (augustus in huis). Had hem in maart al gekocht op aanraden van een kennis die er meer van wist. Overweeg om het dak te laten spuiten of wrappen in een contrasterende kleur, maar daar wacht ik mee tot ik hem in zijn geheel heb gezien.
Thuis hebben wij de meterkast op de schop gedaan, van 3x25 ampere (en een verouderde meter...) overgestapt op 3x35 ampere waarvan 1 fase apart wordt gehouden voor de laadpaal om met 7,4 kwh te kunnen laden. Dit ivm veel zakelijke kilometers en ik elke ochtend met een volle accu weg moet kunnen rijden als het nodig is.
Verwijderd
Klopt, die loopt uiteen van 800 euro tot 2000 euro afhankelijk van wat je wilt...Pprinssen schreef op woensdag 26 september 2018 @ 14:25:
Zit je met de nieuwe aansluiting niet in een hoger vasttarief ? 3x25 valt volgens mij nog onder de standaard en daarboven in het hogere tarief?
[...]
Nou, ik maak me nu ook geen illusies meer hoor over snelle levering van de e-Niro. Zal ook slecht leverbaar worden. Hoop dat ik bij de eerste boot zit, maar krijg echt 0 info over waar ik op de wachtlijst sta, wanneer er nu eindelijk definitief besteld kan gaan worden, wat de prijzen worden, etc etc.kv83 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 13:41:
[...]
Zeker omdat je dadelijk mensen in een nieuwe e-Niro ziet rijden voordat wij de Kona hebben. HOE OOIT
Niet echt een 'kwaliteitsverbetering' dus, het stuur naar de verkeerde kant verplaatsen.prettig schreef op woensdag 26 september 2018 @ 14:23:
[...]
Daar heb je gelijk in, maar is productiecapaciteit op de fabriek en daar rollen ze normaal gesproken door elkaar van de band af.
Maar wellicht hebben ze de fabriek even stilgezet om RHD te produceren (dus lag stil voor LHD).
Tesla Model Y LR AWD met trekhaak. Niet meer: Tesla Model 3 LR AWD met trekhaak. Niet meer: Kona Electric 64kWh Chalk White Premium met 18" wielen en trekhaak
Yep e-Niro komt van dezelfde band afrollen bij Hyundai, dus die heeft ook ruim een maand stil gelegen (want die moesten ze al maken om ze hier te hebben in November/december).CyBeRSPiN schreef op woensdag 26 september 2018 @ 14:42:
[...]
Nou, ik maak me nu ook geen illusies meer hoor over snelle levering van de e-Niro. Zal ook slecht leverbaar worden. Hoop dat ik bij de eerste boot zit, maar krijg echt 0 info over waar ik op de wachtlijst sta, wanneer er nu eindelijk definitief besteld kan gaan worden, wat de prijzen worden, etc etc.
Zal ook wel 2-3 maanden schuiven.
Tja, de eerste boot zat vol met kleuren die niet overeenkomen met de kleur die ik besteld heb. Ik weet wel dat alle leasemaatschapijen goed ingekocht hebben.
Verwijderd
Wel flauw, ik had gewoon gedaan: eerste 1500 auto's, 750 particulier/ koop, 750 lease.kv83 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 16:11:
[...]
Tja, de eerste boot zat vol met kleuren die niet overeenkomen met de kleur die ik besteld heb. Ik weet wel dat alle leasemaatschapijen goed ingekocht hebben.
En dan als er te weinig particuliere interesse is: door naar lease.
Dit is gewoon lullig voor sommigen die er een flinke smak geld voor neerleggen.
Verhaal was eerste productie was alleen de folder kleur...... en wat blijkt de eerste boten (NL en Noorwegen) stonden vol met alle kleuren....kv83 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 16:11:
[...]
Achja, mijn dealer bleef maar volhouden dat Acid Yellow gewoon prima met de eerste boot mee konprettig schreef op woensdag 26 september 2018 @ 16:24:
[...]
Verhaal was eerste productie was alleen de folder kleur...... en wat blijkt de eerste boten (NL en Noorwegen) stonden vol met alle kleuren....
Het antwoordt van H nl over de leveringen
Hyundai Nederland26 september om 16:43 Bedankt voor je bericht, Hendrik. Ik geef je graag meer informatie. De Hyundai KONA Electric is razend populair. Niet alleen in Nederland, maar ook in andere landen. De autofabriek kan momenteel lastig aan de mondiale vraag voorzien, waardoor er inderdaad verschuivingen optreden in de leveringsdata. Hierdoor bestaat de kans dat de KONA Electric later wordt geleverd dan gepland. Dat is het nadeel van de enorme populariteit. Het is wel goed te weten dat het om uitstel – een vertraging – gaat en niet om afstel. Er wordt nu met man en macht gewerkt om de productiecapaciteit te vergroten en de opgelopen achterstand in te halen. Dat is een goed teken, maar vergt wel tijd. De Hyundai-dealer kan, aan de hand van het interne ordernummer, een indicatie geven wanneer de bestelde KONA Electric wordt geleverd. ^BS
Hyundai Nederland26 september om 16:43 Bedankt voor je bericht, Hendrik. Ik geef je graag meer informatie. De Hyundai KONA Electric is razend populair. Niet alleen in Nederland, maar ook in andere landen. De autofabriek kan momenteel lastig aan de mondiale vraag voorzien, waardoor er inderdaad verschuivingen optreden in de leveringsdata. Hierdoor bestaat de kans dat de KONA Electric later wordt geleverd dan gepland. Dat is het nadeel van de enorme populariteit. Het is wel goed te weten dat het om uitstel – een vertraging – gaat en niet om afstel. Er wordt nu met man en macht gewerkt om de productiecapaciteit te vergroten en de opgelopen achterstand in te halen. Dat is een goed teken, maar vergt wel tijd. De Hyundai-dealer kan, aan de hand van het interne ordernummer, een indicatie geven wanneer de bestelde KONA Electric wordt geleverd. ^BS
Wie had dat verwacht, die enorme populariteit! Man man man.. ze hadden het bij NL en Noorwegen moeten houden om te beginnen
"En wij kunnen wel leveren" ... Ik hoor ze het nog zegen met als sneer richting de Opel Ampera. Wat een afgang.CyBeRSPiN schreef op woensdag 26 september 2018 @ 18:42:
Wie had dat verwacht, die enorme populariteit! Man man man.. ze hadden het bij NL en Noorwegen moeten houden om te beginnen
Zitten we nu in de wet van de remmende voorsprong?
Ik maak me geen illusies meer dit gaat heel erg lang duren voordat de Kona er is. Die leveringen die de boot afrijden in NO zouden na augustus in september een stijgende lijn moeten laten zien om aan de verwachtingen te kunnen voldoen. De realiteit is juist omgekeerd.
Dit gaat eenzelfde kant op als de Ioniq voorheen.
En verhaaltje van wij kunnen wel leveren kan gevoeglijk naar het land der fabelen nu.
Ik maak me geen illusies meer dit gaat heel erg lang duren voordat de Kona er is. Die leveringen die de boot afrijden in NO zouden na augustus in september een stijgende lijn moeten laten zien om aan de verwachtingen te kunnen voldoen. De realiteit is juist omgekeerd.
Dit gaat eenzelfde kant op als de Ioniq voorheen.
En verhaaltje van wij kunnen wel leveren kan gevoeglijk naar het land der fabelen nu.
Everything has Pro's & Con's.....
Ik MOET mn nieuwe auto voor mei 2019 hebben, anders gaat het me ook pijn doen met een bijtelling die van 14% naar 25% gaat (Toyota Hybride). Ik maakte me tot gister weinig zorgen dat mijn op dag 1 ‘gereserveerde’ e-Niro later dan mei zou komen, maar lijkt me nu sterk dat Kia niet hetzelfde gaat overkomen (ook al is er een andere batterijleverancier).
Verwijderd
Batterij leverancier is volgens mij dezelfde hoor?CyBeRSPiN schreef op woensdag 26 september 2018 @ 19:57:
Ik MOET mn nieuwe auto voor mei 2019 hebben, anders gaat het me ook pijn doen met een bijtelling die van 14% naar 25% gaat (Toyota Hybride). Ik maakte me tot gister weinig zorgen dat mijn op dag 1 ‘gereserveerde’ e-Niro later dan mei zou komen, maar lijkt me nu sterk dat Kia niet hetzelfde gaat overkomen (ook al is er een andere batterijleverancier).
Het is superkut, met zoiets houd je (terecht) geen rekening.
Hoop dat de wagens er snel zijn!
@CyBeRSPiN: gewoon oude inleveren en elektrische voorloop auto vragen. Mag geen probleem zijn.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Ah ja, toch wel? Dat het type nu toch dezelfde zou zijn (622) wist ik wel, maar begreep dat er 2 verschillende levereranciers waren. Maar kan het ook mis hebben, is veel over te doen geweest afgelopen maand.Verwijderd schreef op woensdag 26 september 2018 @ 19:59:
[...]
Batterij leverancier is volgens mij dezelfde hoor?
Verwijderd
In beide gevallen lg chem voor zover ik weet!CyBeRSPiN schreef op donderdag 27 september 2018 @ 00:18:
[...]
Ah ja, toch wel? Dat het type nu toch dezelfde zou zijn (622) wist ik wel, maar begreep dat er 2 verschillende levereranciers waren. Maar kan het ook mis hebben, is veel over te doen geweest afgelopen maand.
Techniek zou idd anders zijn, maar bleek niet stabiel genoeg (serieus goed nieuws voor de eigenaren, anders nare defecten).
60%Ni/20%Co/20%Mn is op dit moment ‘het hoogst haalbare’
80%Ni/10%Co/10%Mn is nog geen een maker gelukt, wel jammer voor oa de EQC en de Niro. Grote kans dat de nieuwe BMW (2020-2022 ofzo?) er wel mee op de markt komt. Mijn hoop is dat een nieuwe generatie Kona/ Niro ook met zo’n pack komt. Dan kun je in een later stadium zo’n upgrade kopen/ krijgen bij een defect oid.
Impact is niet SUPERgroot volgens mij, 178 Ah vs >185 Ah per kilo... 3%-5% dus. Hoger gehalte Mn (> 90%) wat zeer onstabiel is en dus moeilijk om geslaagd te krijgen leidt tot >260 Ah per kilo, daar zit de kans bij dit soort accu’s... Solid state heeft meer mogelijkheden.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2018 06:31 ]
Denk at ze het wel oppikken.....of ze er over gaan schrijven is maar de vraag.kv83 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 13:26:
Iemand al zerauto of autoweek op de hoogte gebracht. Productieproblemen van Tesla worden altijd groot in het nieuws gebracht. Wat mij betrefd mag Hyundai dit ook gewoon voelen.
Antwoord (op Facebook)....... lekker vaag en enige wat je er zou uit kunnen afleiden:
- We hebben ook aan andere landen geleverd die niet direct gepland waren....
- Of veel meer van verkocht dan verwacht, maar dat verklaard geen vertraging (levertijden waren al bekend), die zijn plots gewoon opgeschoven.
"Hyundai Nederland Bij deze meer informatie over de levering van de KONA Electric. De KONA Electric is een schot in de roos, niet alleen in Nederland, maar in vele landen. De autofabriek kan de mondiale vraag niet aan, waardoor er inderdaad verschuivingen optreden in de leveringsdata. Hierdoor bestaat de kans dat de KONA Electric later wordt geleverd dan gepland, een nadeel van de enorme populariteit. Het is wel goed te weten dat het om uitstel – een vertraging – gaat en niet om afstel. Er wordt nu met man en macht gewerkt om de productiecapaciteit te vergroten en de opgelopen achterstand in te halen. Dat is een goed teken, maar vergt wel tijd. De Hyundai-dealer kan, aan de hand van het interne ordernummer, een indicatie geven wanneer de bestelde KONA Electric wordt geleverd."
Maar zou zeggen ga er op reageren (op facebook) en ga het delen......
- Of veel meer van verkocht dan verwacht, maar dat verklaard geen vertraging (levertijden waren al bekend), die zijn plots gewoon opgeschoven.
"Hyundai Nederland Bij deze meer informatie over de levering van de KONA Electric. De KONA Electric is een schot in de roos, niet alleen in Nederland, maar in vele landen. De autofabriek kan de mondiale vraag niet aan, waardoor er inderdaad verschuivingen optreden in de leveringsdata. Hierdoor bestaat de kans dat de KONA Electric later wordt geleverd dan gepland, een nadeel van de enorme populariteit. Het is wel goed te weten dat het om uitstel – een vertraging – gaat en niet om afstel. Er wordt nu met man en macht gewerkt om de productiecapaciteit te vergroten en de opgelopen achterstand in te halen. Dat is een goed teken, maar vergt wel tijd. De Hyundai-dealer kan, aan de hand van het interne ordernummer, een indicatie geven wanneer de bestelde KONA Electric wordt geleverd."
Ik snap al dat gepiep over bijtelling niet. Ik rijd straks voor 4 jaar of 5 jaar een auto met 4% bijtelling. Ik beschouw dat als een tijdelijke salarisverhoging. Dat zou wat mij betreft iedereen moeten doen. Ook met 25% bijtelling rijdt je nog steeds een stuk goedkoper dan de niet-leasende medeburger. Helemaal als je al 5 jaar een (f)outlander met 0% bijtelling rijdt.
[ Voor 26% gewijzigd door canth op 27-09-2018 08:01 ]
Gaat het niet over.canth schreef op donderdag 27 september 2018 @ 07:58:
Ik snap al dat gepiep over bijtelling niet. Ik rijd straks voor 4 jaar of 5 jaar een auto met 4% bijtelling. Ik beschouw dat als een tijdelijke salarisverhoging. Dat zou wat mij betreft iedereen moeten doen. Over 5 jaar betaal ik waarschijnlijk gewoon weer meer.
Als ik tegen een klant roep: "die spullen voor je project in november komen pas in januari".
Wat denk je dat die klant dan roept ? Echt niet van "geen probleem hoor", nee die wil een oplossing.
En wij bedenken die oplossing voordat we hem gaan bellen.
Hyundai doet dat als volgt: Ons probleem is nu uw probleem, zoek het maar uit.
Daar gaat het om hier......
Daar heb je gelijk in. Ik lees hier echter complot theorieen waar geen enkel bewijs voor is. De auto's zijn gewoon later. Dat is vervelend, maar er wordt wel vrij heftig op gereageerd. En dan met name over de extra kosten, waar een aantal mensen nog compensatie voor zou willen zien (!).
Was het antwoord op mijn vraagprettig schreef op donderdag 27 september 2018 @ 07:57:
Antwoord (op Facebook)....... lekker vaag en enige wat je er zou uit kunnen afleiden:
Maar die Kona en e-Niro zijn volgend jaar ook gewoon 4% hoor dus dat zou geen probleem moeten zijn, alleen voor het deel boven de 50k is het 22% maar dat komt toch bijna niet voor?canth schreef op donderdag 27 september 2018 @ 07:58:
Ik snap al dat gepiep over bijtelling niet. Ik rijd straks voor 4 jaar of 5 jaar een auto met 4% bijtelling. Ik beschouw dat als een tijdelijke salarisverhoging. Dat zou wat mij betreft iedereen moeten doen. Ook met 25% bijtelling rijdt je nog steeds een stuk goedkoper dan de niet-leasende medeburger. Helemaal als je al 5 jaar een (f)outlander met 0% bijtelling rijdt.
Facts don't care about your feelings
Nee, als het later is omdat er echt problemen zijn, prima.canth schreef op donderdag 27 september 2018 @ 08:22:
Daar heb je gelijk in. Ik lees hier echter complot theorieen waar geen enkel bewijs voor is. De auto's zijn gewoon later. Dat is vervelend, maar er wordt wel vrij heftig op gereageerd. En dan met name over de extra kosten, waar een aantal mensen nog compensatie voor zou willen zien (!).
Ja, als ze gewoon geschoven hebben en bv aan de UK geleverd hebben, dan doen ze dat uit winstoogmerk over de rug van anderen.
En heel simpel: gaat over een productie van z'n 20.000 auto's van een fabrikant die geen leveringsproblemen kent bij de Ioniq, bekend is met EV's en in staat is om elke 10 seconden een ICE te produceren (20.000 stuks is nog geen dag),. Dus die kunnen wel plannen.
Net gebeld met de dealer, maar die had nog geen bericht van de importeur en gaat er vanuit dat mijn Kona gewoon in november wordt afgeleverd. Zegt nog niet zo veel natuurlijk, maar ik hoop het wel.
Kona Premium 64kW Dark Knight geleverd 28 januari 2019/Kona Premium 64kW Tangerine Orange oktober 2019, Aften ICU 3x32A/Load balancing
Verwijderd
Laten we concluderen dat het gewoon erg jammer is. De reden zal vast wel een goede herkomst hebben.
Extra kosten die je maakt kun je niet verhalen, maar je zou je dealer er wel prima op kunnen wijzen. Hyundai NL kan er weinig aan veranderen, maar zou mooi zijn als de media het oppakt, wellicht dat er dan nog iets ter compensatie volgt.
Extra kosten die je maakt kun je niet verhalen, maar je zou je dealer er wel prima op kunnen wijzen. Hyundai NL kan er weinig aan veranderen, maar zou mooi zijn als de media het oppakt, wellicht dat er dan nog iets ter compensatie volgt.
Sorry, maar dat is wel heel erg kort door de bocht. Een auto is gewoon onderdeel van je salaris, dus het punt van "niet-leasende medeburger" is niet alleen dom maar ook irrelevant. Daarnaast is het gewoon vervelend als je nu opeens duurder uitkomt dan verwacht. Ik snap dat mensen dan kijken wat de mogelijkheden zijn om dit te kunnen verhalen. (Weinig kans, gezien het gaat om verwachte levering. Er is nooit iets hard toegezegd).canth schreef op donderdag 27 september 2018 @ 07:58:
Bottomline is dat Hyundai NL gewoon weer eens allemaal steken laten vallen. Het was al drama met bestellen en welke opties/versies er nou zouden komen wanneer. En nu dit weer. Je zou toch meer verwachten van een groot concern. De communicatie is ook bar slecht, want als je zelf niet belt, hoor je niks. Gelukkig zitten hier op het forum genoeg mensen die info delen, anders had ik het pas in oktober gehoord... weet ik zeker.
Ja je leest het ook in het antwoord, lekker vage zaken als: met het "interne ordernummer" kan de dealer zien wat de status is. Als klant heb je dus helemaal nul inzage in je order (en de dealer krijgt het ook maar gewoon op z'n bord, die krijgt letterlijk een lijstje en zoek het maar uit, ga maar bellen).kv83 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 10:48:
[...]
Bottomline is dat Hyundai NL gewoon weer eens allemaal steken laten vallen. Het was al drama met bestellen en welke opties/versies er nou zouden komen wanneer. En nu dit weer. Je zou toch meer verwachten van een groot concern. De communicatie is ook bar slecht, want als je zelf niet belt, hoor je niks. Gelukkig zitten hier op het forum genoeg mensen die info delen, anders had ik het pas in oktober gehoord... weet ik zeker.
Nog geen enkel bericht gehad waaruit blijkt wat het probleem was/is. Alleen we kunnen de wereldwijde vraag niet aan.
Dus daarom kan Hyundai een paar honderd auto's in NL niet op tijd leveren, tuurlijk

[ Voor 16% gewijzigd door prettig op 27-09-2018 12:15 ]
Gelukkig kan ik de Auris van de baas tot 31-12-2019 verlengen tegen 14% ;-)
Verwijderd
22%*_-= Erikje =-_ schreef op donderdag 27 september 2018 @ 13:04:
Gelukkig kan ik de Auris van de baas tot 31-12-2019 verlengen tegen 14% ;-)
Verwijderd
bofkont dan!_-= Erikje =-_ schreef op donderdag 27 september 2018 @ 14:14:
[...]
nee zit nog binnen de 5 jaar :-)
Als het maar paar maanden is: je kunt km administratie bijhouden (vrijstelling moet je aanvragen).
Die gaat per jaar, dus nov/dec, 500km max.
En dan jan/febr nogmaals, 500km.
Komen de meeste wel mee uit denk ik (net uitgezocht met boekhouder/accountant).
Verwijderd
Goed idee, niet aan gedacht!prettig schreef op donderdag 27 september 2018 @ 14:55:
Als het maar paar maanden is: je kunt km administratie bijhouden (vrijstelling moet je aanvragen).
Daar zitten wat haken en ogen aan:
• Wijziging wel/geen prive-gebruik gaat per kalenderjaar (ongeacht welke auto, tenzij je van werkgever wisselt), dus je moet de administratie over het hele jaar kunnen overleggen.
• Als je maar een deel van het jaar een auto tot je beschikking hebt gehad geldt die 500km naar ratio.
Als je dus een dure auto niet prive rijdt en vervolgens in hetzelfde jaar een andere auto wel prive gaat rijden, gaat dat met terugwerkende kracht een dure verrassing worden.
• Wijziging wel/geen prive-gebruik gaat per kalenderjaar (ongeacht welke auto, tenzij je van werkgever wisselt), dus je moet de administratie over het hele jaar kunnen overleggen.
• Als je maar een deel van het jaar een auto tot je beschikking hebt gehad geldt die 500km naar ratio.
Als je dus een dure auto niet prive rijdt en vervolgens in hetzelfde jaar een andere auto wel prive gaat rijden, gaat dat met terugwerkende kracht een dure verrassing worden.
Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.
Klopt, maar denk dat als je dat als je het enigszins slim doet het te doen moet zijn (volgens mijn accountant), maar je hebt gelijk per situatie goed bekijken anders kan het duur geintje worden.
Maar hier kan het omdat het meeste (99%) gewoon woon/werk is.
Maar hier kan het omdat het meeste (99%) gewoon woon/werk is.
Er was een tijd geleden een artikel over het tussentijds overstappen en prive-gebruik van iemand die er flink nat op is gegaan, die link werkt nu echter niet meer. Wat ik mij er van kan herinneren:
De persoon had een (flinke dure) lease auto van de baas (25% bijtelling), met verklaring geen eigen gebruik en kilometer registratie. In het najaar kreeg hij de beschikking over een andere lease auto en heeft hij de verklaring eigen gebruik in getrokken en is hij gestopt met de km administratie. De belastingdienst heeft daarop de oude auto over de eerste maanden aangeslagen omdat de persoon geen sluitende administratie over de laatste maanden van het jaar had en daarbij niet kon aantonen dat het prive gebruk over het hele jaar onder de 500km is gebleven. Dit is voor de rechter geweest, waarbij deze persoon aanvoerde dat hij de belastingtelefoon hierover heeft gebeld en hem is verzekerd dat het geen probleem zou zijn.
Dat de belastingtelefoon hier fout zat telt dan niet mee, zolang je niet meer schade leidt dan aan het foute advies toegeschreven kan worden. Fraai stukje 'recht' toch?
NB: Kwam toevallig een verwijzing tegen naar het artikel waarin iets meer details staan:
http://amperaforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=550
De persoon had een (flinke dure) lease auto van de baas (25% bijtelling), met verklaring geen eigen gebruik en kilometer registratie. In het najaar kreeg hij de beschikking over een andere lease auto en heeft hij de verklaring eigen gebruik in getrokken en is hij gestopt met de km administratie. De belastingdienst heeft daarop de oude auto over de eerste maanden aangeslagen omdat de persoon geen sluitende administratie over de laatste maanden van het jaar had en daarbij niet kon aantonen dat het prive gebruk over het hele jaar onder de 500km is gebleven. Dit is voor de rechter geweest, waarbij deze persoon aanvoerde dat hij de belastingtelefoon hierover heeft gebeld en hem is verzekerd dat het geen probleem zou zijn.
Dat de belastingtelefoon hier fout zat telt dan niet mee, zolang je niet meer schade leidt dan aan het foute advies toegeschreven kan worden. Fraai stukje 'recht' toch?
NB: Kwam toevallig een verwijzing tegen naar het artikel waarin iets meer details staan:
[ Voor 5% gewijzigd door Notopic op 27-09-2018 16:46 . Reden: Extra info ]
Verwijderd
Best vreemd, je zou verwachten dat een 'sluitende rittenadministratie' aansluit op je kilometer teller. Als jij je leaseauto op 30-9-2018 met 150.000 km inlevert, zullen de maanden oktober tot en met december toch een rotzorg zijn?Notopic schreef op donderdag 27 september 2018 @ 16:41:
Er was een tijd geleden een artikel over het tussentijds overstappen en prive-gebruik van iemand die er flink nat op is gegaan, die link werkt nu echter niet meer. Wat ik mij er van kan herinneren:
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2018 17:38 ]
https://pushevs.com/2018/...sales-dropped-last-month/
Dit is blijkbaar wat er verkocht is. En in de rest van het stuk wordt verwezen naar productie capaciteit. Er worden gewoon niet genoeg electrische auto's gemaakt bij Hyundai.
Dit is blijkbaar wat er verkocht is. En in de rest van het stuk wordt verwezen naar productie capaciteit. Er worden gewoon niet genoeg electrische auto's gemaakt bij Hyundai.
Hier ook maar even gaan posten. Vooral benieuwd waarom ze wel zo lekker overal de kona electric blijven promoten als je nu al op zijn vroegst op een levertijd van een jaar komt.. Wel lekker alle journalisten lovende reviews laten schrijven maar niet leveren... zal wel aan mij liggen dat ik het niet begrijp

@possimpible Nee, niet vreemd. De vrijstelling is namelijk per jaar, en niet per gedeelte van een jaar. Je vergeet dat in het onderhavige geval de volgende auto ook weer een lease auto was.
Let heel erg op met de sluitende kilometer administratie, die moet echt sluitend zijn, en mag GEEN fouten bevatten (per ongeluk verkeerde dag voor een prive- of zakelijke rit kan tot naheffing leiden, of eigenlijk, zal tot naheffing leiden bij controle)
Let heel erg op met de sluitende kilometer administratie, die moet echt sluitend zijn, en mag GEEN fouten bevatten (per ongeluk verkeerde dag voor een prive- of zakelijke rit kan tot naheffing leiden, of eigenlijk, zal tot naheffing leiden bij controle)
Lijkt me dan vooral dat de importeur in NL de vraag onderschat heeft gehad. Aan de andere kant is er wel een grote hype ontstaan rondom de Kona door zijn aantrekkelijke prijs/range verhouding. Journalisten willen dan natuurlijk een artikel over de wagen schrijven waar enorm veel mensen over bezig zijn. Ik denk ook niet dat Hyundai zelf op dit moment veel investeert in reclame rondom de Kona.Banjy schreef op donderdag 27 september 2018 @ 18:09:
[...]
Hier ook maar even gaan posten. Vooral benieuwd waarom ze wel zo lekker overal de kona electric blijven promoten als je nu al op zijn vroegst op een levertijd van een jaar komt.. Wel lekker alle journalisten lovende reviews laten schrijven maar niet leveren... zal wel aan mij liggen dat ik het niet begrijp
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Verwijderd
Laatst is volgens mij op het hoogste niveau iemand in het gelijk gesteld die ACHTERAF een overzicht heeft opgesteld...daemonix schreef op donderdag 27 september 2018 @ 18:11:
@possimpible Nee, niet vreemd. De vrijstelling is namelijk per jaar, en niet per gedeelte van een jaar. Je vergeet dat in het onderhavige geval de volgende auto ook weer een lease auto was.
Linkje graag. Over het algemeen wint de Belastingdienst dit soort zaken, ook bij de Hoge Raad.
[ Voor 75% gewijzigd door daemonix op 27-09-2018 18:36 ]
.....een ding is belangrijk....."bij controle" je kans is erg groot dat het gewoon goed gaat ook al klopt er niks vandaemonix schreef op donderdag 27 september 2018 @ 18:11:
Klopt! Maar als je gepakt wordt, en je al 5 jaar (of langer) claimt dat je niet meer dan 500 km/jaar prive rijdt, dan krijg je niet alleen een boete over dat ene jaar, maar gaat de belastingdienst er van uit dat het de jaren daarvoor ook incorrect was, en krijg je dus een veel grotere naheffing dan je dacht. Daar houden weinig mensen rekening mee.
Voer een correcte administratie is het devies. De boetes op fouten zijn heel erg hoog, en je verliest per definitie bij een rechter als je het voor laat komen (ik ken eigenlijk geen gevallen waarbij de Belastingdienst verloor, maar ik ken niet alle gevallen).
Voer een correcte administratie is het devies. De boetes op fouten zijn heel erg hoog, en je verliest per definitie bij een rechter als je het voor laat komen (ik ken eigenlijk geen gevallen waarbij de Belastingdienst verloor, maar ik ken niet alle gevallen).
Nou nee, ze hadden pre-orders en we hebben het nu over pre-orders die uitgesteld worden (die waren bekend en besteld en daar was de capaciteit op ingepland). Ze zouden er 20.000 (ongeveer) maken.Blokker_1999 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 18:19:
[...]
Lijkt me dan vooral dat de importeur in NL de vraag onderschat heeft gehad. Aan de andere kant is er wel een grote hype ontstaan rondom de Kona door zijn aantrekkelijke prijs/range verhouding. Journalisten willen dan natuurlijk een artikel over de wagen schrijven waar enorm veel mensen over bezig zijn. Ik denk ook niet dat Hyundai zelf op dit moment veel investeert in reclame rondom de Kona.
En dat kunnen ze daar wel. Doen 20.000 ICE's in een dag.
Alle orders daarna snap ik, veel meer dan verwacht.
En de importeur, die krijgt dit gewoon door van de fabriek. Die gooit het op het bord van de dealer en die belt de klant.
Hyundai in Korea heeft gewoon besloten om andere te gaan leveren, productie stil voor een maand of langer ......echt niet (dat is een eeuwigheid in autoland).
Wat ook kan is dat de importeur schuift naar grotere partijen in het land (ga ik niet vanuit)...... maar dat kan die beter niet doen, gelijk te zien aan de kentekens en chassisnummers (zie je welke boot die vanaf is gekomen).
Dan halen ze de pers op een niet z'n leuke manier.
Productie is niet hoog volgens deze site, dus dat de auto's aan andere landen geleverd worden is maar de vraag (als dit bericht juist is).
https://pushevs.com/2018/...tion-declined-last-month/
Hier staan de sales cijfers:
https://www.hyundai.com/w...ivities/sales-performance
Sales by model geven (tot eind augustus bijgewerkt) 3.345 Kona EV's in Korea en 1.922 voor export.
En dan komen we er volgens mij nog prima vanaf met ca. 150 op kenteken (neem aan dat de dealer auto's daar nog bij komen??)
https://pushevs.com/2018/...tion-declined-last-month/
Hier staan de sales cijfers:
https://www.hyundai.com/w...ivities/sales-performance
Sales by model geven (tot eind augustus bijgewerkt) 3.345 Kona EV's in Korea en 1.922 voor export.
En dan komen we er volgens mij nog prima vanaf met ca. 150 op kenteken (neem aan dat de dealer auto's daar nog bij komen??)
Export productie juni en juli: 1731 stuks en die zijn dus verscheept (lijkt me), als ik het goed lees.
150 in nl, 250 in Noorwegen en dan nog wat uk.
Mis ik nog een berg.... Schat z'n 1200 nog "ergens"!? (Boot of bij importeurs ... Geen idee)
En augustus en september productie komt er nog bij.
150 in nl, 250 in Noorwegen en dan nog wat uk.
Mis ik nog een berg.... Schat z'n 1200 nog "ergens"!? (Boot of bij importeurs ... Geen idee)
En augustus en september productie komt er nog bij.
Verwijderd
@prettig Duitsland, Zwitserland, België, Zweden... Daar heb ik iig kentekens van voorbij zien komen toen ik op vakantie wat review filmpjes zat te kijken
En showroom modellen en proefrit modellen komen niet op kenteken toch? Of heb ik dat mis?
Maar goed, tis wel flippen dat het allemaal langer duurt.
We zullen zien wat de komende maand voor resultaten geeft! Ik hoop in ieder geval op eentje bij mij voor de deur
We zullen zien wat de komende maand voor resultaten geeft! Ik hoop in ieder geval op eentje bij mij voor de deur
ja lijkt erop dat de initial market een beetje veel verruimd is...... Was Korea, Noorwegen en NederlandVerwijderd schreef op donderdag 27 september 2018 @ 20:32:
@prettig Duitsland, Zwitserland, België, Zweden... Daar heb ik iig kentekens van voorbij zien komen toen ik op vakantie wat review filmpjes zat te kijken
Proefrit zeker wel, heb er laatst nog in een gereden. Showroom-only lijkt me niet aan de orde met huidige vraag >>> aanbod.Guia schreef op donderdag 27 september 2018 @ 20:47:
En showroom modellen en proefrit modellen komen niet op kenteken toch? Of heb ik dat mis?
[ Voor 7% gewijzigd door CyBeRSPiN op 27-09-2018 20:55 ]
Alle landen wat leveren. Gevolg overal vertraging en lange levertijden. En wat doen mensen dan..... Bekijk het maar, ga voor de e-Niro, daar weer hetzelfde liedje en die kopers willen dan gaan schuiven naar wat !?
Hebben gewoon 2 modellen in een concern met een voorsprong, prijs, range, uitrusting. Doen ze gewoon goed, de manier waarop verdiend echter geen schoonheidsprijs.
P.s reken de model 3 even niet mee, die is stuk duurder, maar zou voor klein deel optie kunnen zijn (mits leverbaar).
Hebben gewoon 2 modellen in een concern met een voorsprong, prijs, range, uitrusting. Doen ze gewoon goed, de manier waarop verdiend echter geen schoonheidsprijs.
P.s reken de model 3 even niet mee, die is stuk duurder, maar zou voor klein deel optie kunnen zijn (mits leverbaar).
[ Voor 13% gewijzigd door prettig op 27-09-2018 21:09 ]
Hoe werkt de traffic eigenlijk in de navigatie? Zou van tomtom komen, iemand al ervaring mee m.b.t. snelste route in de spits? Tomtom navigatie zelf is daar eigenlijk onverslaanbaar en zou mooi zijn als dat goed geïntegreerd is (ondanks de andere kaarten).
Het is een offline versie van Tomtom voor zover ik heb begrepen (heb nog geen Hyundai, is besteld). Toch de echte online Tomtom nog maar even bewaren...
Hmm, had begrepen dat je via je mobieltje een hotspot met de wifi van auto kan koppelen en dan live traffic van tomtom op je navigatie zou hebben. Zal mijn oude schoenen in ieder geval nog maar niet weggooien

Verwijderd
Dat is best een gedoe steeds, je kunt beter carplay gebruiken met google maps of nog beter: Waze, werkt beter.Guia schreef op donderdag 27 september 2018 @ 22:31:
Hmm, had begrepen dat je via je mobieltje een hotspot met de wifi van auto kan koppelen en dan live traffic van tomtom op je navigatie zou hebben. Zal mijn oude schoenen in ieder geval nog maar niet weggooien
Ja klopt, ik Ben er nog niet uit wat ik nu fijner vindt, google Maps, Waze nog niet geprobeerd of de interne nav,.Guia schreef op donderdag 27 september 2018 @ 22:31:
Probeer nu een paar dagen de interne, voor het instappen even de hotspot aan van de iPhone en je hebt live updates enzo. Tot nu toe werkt het ook prima.
Ga waze volgende week eens proberen.
Als de interne goed blijft werken zet ik gewoon een USB-WiFi stick in de kona, heb een 500Mb datasim bij xs4all die ik toch nooit gebruik
Ondersteund de kona dan de USB stick (drivers nodig) ? Of werkt die stick autonoom als router (wifi en sim in de stick) ? (soort router is het dan en de usb is puur voor de voeding dan).JoebarRC schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 08:30:
[...]
Als de interne goed blijft werken zet ik gewoon een USB-WiFi stick in de kona, heb een 500Mb datasim bij xs4all die ik toch nooit gebruik
Verwijderd
Ik weet niet hoe of waar, maar er is ook een plek voor een sim kaartje. De hele reden dat die bluelink troep in de EU niet werkt is omdat er in onze auto's al geen sim kaart zit. USA// Azië krijgt dat wel. Wie weet dat OTA updates ook gelijk werken met een sim kaart in place...
Oude telefoon en dan koppelen via de wifi is ook een oplossing. Of koppelen via eigen telefoon en wifi.
De LM (Arval) heeft gepolst voor de levering van de Kona in April 2019 bij de dealer. Deze geeft aan voor deze levering geen problemen. We gaan afwachten. gelukkig loopt de bijtelling van 20% van mijn stoomboot door tot november 2019.
Wil je er geen omkijken naar: z'n hele kleine mobiele wifi router in je auto leggen (eigen sim erin). Op geschakelde plus, instappen en voor je de bocht om bent heb je internet.daemonix schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 09:25:
Oude telefoon en dan koppelen via de wifi is ook een oplossing. Of koppelen via eigen telefoon en wifi.
Voordeel je ipad (wifi only) doet het dan ook.
Maar ja: in deze auto had je toch wel een SIM-slot met wifi hotspot verwacht en de auto ook gelijk verbonden via internet. Heeft mijn i3 uit 2013 al.
p.s. en er zit een SIM in hoor (verplicht voor ongelukken etc .....).
Je doelt waarschijnlijk op e-Call? Is pas verplicht voor nieuw afgegeven typegoedkeuringen vanaf 01-04-2018 (geen grap). De Kona is van daarvoor en heeft geen SIm kaart tbv eCall.prettig schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 09:50:
[...]
PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6
Je hebt ook (in elk geval voor android) apps waarmee je automatisch je hotspot kunt starten zodra hij een bluetooth verbinding maakt. Dan gaat alles automatisch.....prettig schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 09:50:
[...]
Wil je er geen omkijken naar: z'n hele kleine mobiele wifi router in je auto leggen (eigen sim erin). Op geschakelde plus, instappen en voor je de bocht om bent heb je internet.
Voordeel je ipad (wifi only) doet het dan ook.
Maar ja: in deze auto had je toch wel een SIM-slot met wifi hotspot verwacht en de auto ook gelijk verbonden via internet. Heeft mijn i3 uit 2013 al.
Verwijderd
Onjuist, de typegoedkeuring is e4*07/46*1259*01 en loopt vanaf 12-4-2018...Bart_Denon schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 09:58:
[...]
Je doelt waarschijnlijk op e-Call? Is pas verplicht voor nieuw afgegeven typegoedkeuringen vanaf 01-04-2018 (geen grap). De Kona is van daarvoor en heeft geen SIm kaart tbv eCall.
Zou er dus in moeten zitten (geen idee of dat werkelijk zo is).
Iets met de klok gehoord en niet weten waar de klepel hangt......Verwijderd schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 10:13:
[...]
Onjuist, de typegoedkeuring is e4*07/46*1259*01 en loopt vanaf 12-4-2018...
Zou er dus in moeten zitten (geen idee of dat werkelijk zo is).
Het gaat bij eCall verordening om de eerst (nieuw) afgegeven typegoedkeuring (WVTA), dus de afgegeven datum van extensie *00 en niet een later afgegeven extensie *01, *02 etc.
PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6
Verwijderd
Dat is één manier er op te reageren, echter: heb je in jouw reactie rekening gehouden met het feit dat de Kona EV een geheel nieuwe typegoedkeuring heeft t.o.v. de reguliere Kona? Die gaat door het leven via e4*07/46*1259*00...Bart_Denon schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 10:46:
[...]
Iets met de klok gehoord en niet weten waar de klepel hangt......
Het gaat bij eCall verordening om de eerst (nieuw) afgegeven typegoedkeuring (WVTA), dus de afgegeven datum van extensie *00 en niet een later afgegeven extensie *01, *02 etc.
Inderdaad graag iets meer respect @Bart_Denon ..
Ook al heb je wellicht gelijk en wordt de Kona EV niet als geheel nieuw type behandeld vergeleken met de eerder goedgekeurde Kona ICE.
Inmiddels het geluid van krekels bij de Kia importeur, na 3 dagen nog geen reactie op mn vragen om meer info (ik vrees dat er uitstel gaat komen...).
Ook al heb je wellicht gelijk en wordt de Kona EV niet als geheel nieuw type behandeld vergeleken met de eerder goedgekeurde Kona ICE.
Inmiddels het geluid van krekels bij de Kia importeur, na 3 dagen nog geen reactie op mn vragen om meer info (ik vrees dat er uitstel gaat komen...).
[ Voor 88% gewijzigd door CyBeRSPiN op 28-09-2018 11:08 ]
Verwijderd schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 10:53:
[...]
Dat is één manier er op te reageren, echter: heb je in jouw reactie rekening gehouden met het feit dat de Kona EV een geheel nieuwe typegoedkeuring heeft t.o.v. de reguliere Kona? Die gaat door het leven via e4*07/46*1259*00...
Je stelt heel duidelijk dat mijn bericht onjuist is, maar dat is het niet, waarbij ik uitleg waarom. Het is dan toevallig mijn vakgebied en onderdeel van me dagelijkse werkzaamheden.CyBeRSPiN schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 11:05:
Inderdaad graag iets meer respect @Bart_Denon ..
In hoeverre hier sprake is van een respectloos bericht gaat even aan me voorbij. Als je iemand wijst op onjuistheden en het zelf ook bij het verkeerde eind heb dan mag je daar iemand wel op wijzen toch?
Ik sta natuurlijk niet zo hoog op de populariteitsindex als possimpible. Maakt niet uit, ik begrijp het.
De Kona ICE en EV lopen beide onder dezelfde typegoedkeuring. Is al eerste afgegeven (*00) op 14-07-2017.
De EV is inderdaad toegevoegd op 12-04-18, maar betekent niet automatisch dat eCall verplicht is.
eCall (dus een Sim kaart die 112 belt als je een ongeluk krijgt waarbij 1 of meerdere airbags geactiveerd zijn) is alleen verplicht voor alle nieuw afgegeven typegoedkeuringen (*00) vanaf 1-4-2018. Een verlenging van extensie: 00 > 01 of 01 > hoger valt daar niet onder.
Het leek me wel van toegevoegde waarde aangezien er wellicht straks mensen zijn die denken dat eCall aan boord is van een Kona en dus eigenlijk vals geïnformeerd zijn / bepaalde verwachtingen hebben.
Verwijderd
@Bart_Denon dat tweede wist ik niet: apart dat de EV ook onder de eerste typegoedkeuring viel. Toen bestond de auto namelijk nog niet. Dank voor het toelichten! Met die '00' is goed om te weten, die datum dus leidend... Verder: er is geen populariteitsindex
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2018 11:55 ]
Dit is allemaal wel erg kort door de bocht. Natuurlijk is de supply chain er niet op ingericht. Wie kocht er in het ICE tijdperk een auto zonder hem gezien of gereden te hebben, Niemand. Wie "pre-orderde" vroeger er particulier een auto vanaf een plaatje, niemand. Eigenlijk best gekke gedachte om zo 50k uit te geven zonder het product daadwerkelijk gezien te hebben. Ja de hype factor bij EV's is groot, dat was bij de Ioniq zo en dat is bij de Kona EV nu weer zo.Blokker_1999 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 18:19:
[...]
Lijkt me dan vooral dat de importeur in NL de vraag onderschat heeft gehad. Aan de andere kant is er wel een grote hype ontstaan rondom de Kona door zijn aantrekkelijke prijs/range verhouding. Journalisten willen dan natuurlijk een artikel over de wagen schrijven waar enorm veel mensen over bezig zijn. Ik denk ook niet dat Hyundai zelf op dit moment veel investeert in reclame rondom de Kona.
De Ioniq had de eerste 6 maanden tot jaar na introductie ook draconische levertijden die langer opliepen dan een jaar. Uiteindelijk als je toen hij 6 maanden tot een jaar op de markt was een bestelling plaatste bij een dealer die er genoeg zelf had besteld dan krijg je hem alsnog binnen 4 tot 6 maanden (mijzelf inclusief) en inmiddels zijn de wachttijden zo goed als teruggelopen tot normaal voor Koreaanse/Japanse auto's (3-4 maanden).
Vroeger was de afname van een auto ook veel geleidelijker. Een leasemaatschappij, reserveerde hem alvast maar de particulier kocht zo'n ding pas als hij in de showroom stond. Dat gaf veel meer tijd voor de productie om op gang te komen. Toen de Kona EV hier in de "pre-order" ging was de productie in Korea nog niet eens begonnen. Hyundai NL had er 1500 toegezegd gekregen maar dat is allemaal op basis van papier. Pas als de productie onderweg is kun je echt productieslots toekennen. Op deze manier zorgt elke tegenslag voor vertraging, slecht weer waardoor de boot er langer over doet, vertraging, productieproblemen, vertraging. Hyundai NL had zich hier tegen kunnen indekken door in maart te zeggen we leveren pas uit vanaf januari 2019. Dan hadden ze genoeg tijd om in NL een voorraad te creëren waardoor ze soepel konden uitleveren. Dat hebben ze niet gedaan want ze wilde zo veel mogelijk mensen zo snel mogelijk blij maken met hun nieuwe auto, dus worden ze allemaal just in time uitgeleverd en dan is het heel lastig om te zeggen wanneer een bepaalde auto beschikbaar is.
Ik zou willen zeggen "Keep Calm", volg desnoods die nieuwsberichten m.b.t. productie en verscheping en vraag je dealer elke maand om een update. Ik verwacht dat alle in Maart gepreorderde modellen gewoon uitgeleverd zullen worden tussen nu en december. Ja de exacte leverdatum kan dan nog een aantal weken schuiven maar dat heb je met een JIT supply chain nu eenmaal. Ik vind het niet de schuld van Hyundai NL als die had gewacht tot er 1500 auto's in Rotterdam stonden zouden jullie ook met zijn allen zeuren waarom ze nog niet uitgeleverd zijn. Tis net als met de nieuwe iPhone, first day zijn er alleen maar verliezers want er is op de release dag nooit overal genoeg voorraad.
Hyundai is in staat om heel snel, veel auto's te produceren en kan snel opschalen zoals we met de Ioniq in november vorig jaar ook hebben gezien. Ik verwacht dus dat als je zomer volgend jaar ergens een dealer binnenloopt voor een Kona EV dat je die gewoon kan krijgen binnen 4-6 maanden. Er zijn dealers die hun zaakjes gewoon op orde hebben en op tijd voorraad modellen bestellen. Laat je vooral niet gek maken door de verhalen hier. over 6 maanden zien de levertijden er een heel stuk beter uit. Mark my words
HD4Life @ Full-HD
Nee hoor gewoon cijfers: juni +juli ruim 1700 stuk geproduceerd voor Export.
Nu 150 in NL en 250 in noorwegen.
Komt aug + sept productie nog bij (nog eens 1700 of meer).
Ruim zat voor all pre-orders. En die waren getekend voordat die in andere landen te koop was.
We kregen voorrang.....https://zerauto.nl/hyundai-kona-electric-levering-nederland/
Of sparen ze Kona's in Korea
Nu 150 in NL en 250 in noorwegen.
Komt aug + sept productie nog bij (nog eens 1700 of meer).
Ruim zat voor all pre-orders. En die waren getekend voordat die in andere landen te koop was.
We kregen voorrang.....https://zerauto.nl/hyundai-kona-electric-levering-nederland/
Of sparen ze Kona's in Korea
[ Voor 13% gewijzigd door prettig op 28-09-2018 12:33 ]
@Davidshadow13 ik heb mijn skoda octavia (14%) ook gewoon besteld zonder proefrit een half jaar van te voren. Ook hier was enorme vraag naar. Deze is gewoon op afgesproken tijd geleverd toen
Mensen, ik zit met een 'laadissue'.
De Kona zou aan een publieke laadpaal van 11kW een lading moeten kunnen bewerkstelligen van 3,7 Kwh (1 fase, 1/3 van 11kW).
Vaak haal ik dat wel als ik alleen aan een (dubbele) laadpaal sta. Komt er echter een tweede auto die ook gaat laden, dan daalt mijn laadsnelheid vrijwel altijd naar 2.6 Kwh.
Ik ken het master-slave verhaal, dat zou één en ander kunnen verklaren (ik ging er altijd vanuit het dat twee compleet gescheiden circuits waren, maar dat is dus niet zo), maar dan blijft de vraag: waarom altijd die van mij? Sta ik dan aan de verkeerde (lees: slave) kant?
Ik heb ook wel eens aan een paal gestaan waar ik ineens een lading van 5,6 Kwh haalde, is dat dan een 32A paal? Ik stond daar overigens in mijn eentje, de andere parkeerplek van de dubbele laadpaal was leeg. Maar het zijn nogal grote verschillen
De Kona zou aan een publieke laadpaal van 11kW een lading moeten kunnen bewerkstelligen van 3,7 Kwh (1 fase, 1/3 van 11kW).
Vaak haal ik dat wel als ik alleen aan een (dubbele) laadpaal sta. Komt er echter een tweede auto die ook gaat laden, dan daalt mijn laadsnelheid vrijwel altijd naar 2.6 Kwh.
Ik ken het master-slave verhaal, dat zou één en ander kunnen verklaren (ik ging er altijd vanuit het dat twee compleet gescheiden circuits waren, maar dat is dus niet zo), maar dan blijft de vraag: waarom altijd die van mij? Sta ik dan aan de verkeerde (lees: slave) kant?
Ik heb ook wel eens aan een paal gestaan waar ik ineens een lading van 5,6 Kwh haalde, is dat dan een 32A paal? Ik stond daar overigens in mijn eentje, de andere parkeerplek van de dubbele laadpaal was leeg. Maar het zijn nogal grote verschillen
Tja dat is de "eigenschap" van de laadpaal, je weet het nooit van te voren.Volodos schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 14:20:
Mensen, ik zit met een 'laadissue'.
@prettig Ik heb het inmiddels al bij vier verschillende palen gehad, wel allemaal in Utrecht overigens. Die palen voelen soms ook wel gammel aan, als ik de stekker erin duw beweegt die hele zuil mee... Misschien is de kwaliteit van die palen niet zo geweldig.prettig schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 14:25:
[...]
Tja dat is de "eigenschap" van de laadpaal, je weet het nooit van te voren.
Toch maar zoeken dan naar een optimale match tussen een paal in de buurt en mijn Kona denk ik
Denk wel dat je even moet zoeken naar een 32A en dan "hopen" dat niemand naast je komt staan met ook een grote accu (maar ja, wordt drukker met EV's en in Utrecht is het een zeldzame parkeerplaats.....Volodos schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 14:30:
[...]
@prettig Ik heb het inmiddels al bij vier verschillende palen gehad, wel allemaal in Utrecht overigens. Die palen voelen soms ook wel gammel aan, als ik de stekker erin duw beweegt die hele zuil mee... Misschien is de kwaliteit van die palen niet zo geweldig.
Toch maar zoeken dan naar een optimale match tussen een paal in de buurt en mijn Kona denk ik
Kona Electric Noorwegen:
Nu 461 op kenteken, daar klaagt "nog" niemand over uitgestelde leveringen ! (hebben ook 2 boten gehad, wij 1). Was vorige week 254 stuks.
https://www.itanywhere.no...i%20Kona&mnd=%25&year=%25
Nu 461 op kenteken, daar klaagt "nog" niemand over uitgestelde leveringen ! (hebben ook 2 boten gehad, wij 1). Was vorige week 254 stuks.
https://www.itanywhere.no...i%20Kona&mnd=%25&year=%25
EV worden nu besproken op BNR radio waaronder ook de Hyundai Kona. Misschien dat er nog iets voorbij komt over levertijden.
Wat een vreselijke verslaggever zeg die nu de rijtest doet: zit alles af te zeiken, ook totaal niet herkenbare eigenschappen (te korte stoelen??). Zal wel een Tesla-liefhebber zijn denk ik!Electrons schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 15:25:
EV worden nu besproken op BNR radio waaronder ook de Hyundai Kona. Misschien dat er nog iets voorbij komt over levertijden.
Hij vindt het niets maar de Kona's zijn niet aan te slepen. Verslaggever komt dan blijkbaar niet tot het besef dat die mening niet helemaal gedeeld wordt.
Of een echte ICE- en/of Duitse auto’s-liefhebber... zo heb ik er 100en bij mij op werk van alles en nog wat op EV hebben aan te merken, totdat Audi met de e-Tron komt en Mercedes met de EQ-lijn. Dan verkondigen ze opeens het evangelie...
Ik denk het ook inderdaad, zou zo maar kunnen.JDFS schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 15:54:
Of een echte ICE- en/of Duitse auto’s-liefhebber... zo heb ik er 100en bij mij op werk van alles en nog wat op EV hebben aan te merken, totdat Audi met de e-Tron komt en Mercedes met de EQ-lijn. Dan verkondigen ze opeens het evangelie...
Ik heb een poosje geleden in een Tesla Model S gezeten. Nou, dat vond ik echt niet best van binnen: die stoelen zaten zo slecht en helemaal geen middenconsole, ik kon de voeten van de bijrijder gewoon zien.
Veel hard plastic ook. Heeft de Kona ook maar die kost maar 1/3 van die Tesla ;-)
Uiteraard geldt voor alles dat over smaak te twisten valt, maar wat de verslaggever nu deed was echt afzeiken en selectief beoordelen, sloeg nergens op.
Heb hem al gereserveerd maar vandaag maar eens bij de Kia dealer geweest om de gewone Niro van binnen te zien. Dealer ging er vanuit dat Kia het anders doet dan Hyundai en nu al wel veel auto's aan het produceren is. Die kunnen dan oktober na de lancering direct de boot op en in december geleverd worden. Weet niet of ik hier de grootst mogelijke rasoptimist heb getroffen of dat dit echt klopt.
Verwijderd
Er worden zo’n 8 a 900 niro’s per maand gemaakt en binnen Korea verkocht... Productie voor het buitenland is nog niet gestart, aldus mijn bron binnen het import netwerkTtttooooffff schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 19:53:
Heb hem al gereserveerd maar vandaag maar eens bij de Kia dealer geweest om de gewone Niro van binnen te zien. Dealer ging er vanuit dat Kia het anders doet dan Hyundai en nu al wel veel auto's aan het produceren is. Die kunnen dan oktober na de lancering direct de boot op en in december geleverd worden. Weet niet of ik hier de grootst mogelijke rasoptimist heb getroffen of dat dit echt klopt.
En begreep dezelfde productieband als de Kona (helpt ook niet echt).
Dezelfde productieband voor de Kona en de Niro, de Niro die uiteindelijk toch niet het nieuwe type accu krijgt en daardoor een fallback moet doen naar de bestaande techniek die ook al in de Kona zit.prettig schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 21:26:
En begreep dezelfde productieband als de Kona (helpt ook niet echt).
Combineer dit met de beperkte productiecapaciteit van de accu's die nu opeens tussen de Kona en Niro gedeeld moeten worden en volgens mij hebben we dan de oorzaak te pakken waarom de Kona minder geleverd kan worden dan eerst werd verwacht.
Deels waar, alleen de productie hebben ze gewoon verdeeld over alle landen ipv 3 (korea, NL en Noorwegen). Launch landen met prioriteit was het begin dit jaar nog, nu een van de velen.denheer schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 21:49:
[...]
Dezelfde productieband voor de Kona en de Niro, de Niro die uiteindelijk toch niet het nieuwe type accu krijgt en daardoor een fallback moet doen naar de bestaande techniek die ook al in de Kona zit.
Combineer dit met de beperkte productiecapaciteit van de accu's die nu opeens tussen de Kona en Niro gedeeld moeten worden en volgens mij hebben we dan de oorzaak te pakken waarom de Kona minder geleverd kan worden dan eerst werd verwacht.
Er is gewoon heel veel vraag naar deze auto's en Hyundai is alle landen gewoon gaan leveren. Daarom hebben we nu vertraging.
Eerste boot had daar geen last van, toen die onderweg was kon je hem nog niet kopen in andere landen.
Het is wel grappig, wanneer ik het met niet insiders over elektrische auto’s heb en vraag wat het grootste probleem momenteel is dan denkt iedereen aan de actieradius maar niemand verwacht dat het de (niet) levertijd is...
Dit topic is gesloten.