• Electrons
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 12-10 20:53
Zoals ik weet is het elektrisch verbruik van de kona van veel factoren afhankelijk. Ik vraag me echter in het algemeen af of het volgende gedachten experiment opgaat?

Is het verbruik dat de auto doet bij een constante snelheid van zeg 80km/u over 1 uur lang gelijk te stellen aan wisselende snelheden over 1 uur die gemiddeld gezien ook 80km/u zijn bij ongeveer gelijke externe factoren zoals temperatuur, etc.

Ik zit bij de huidige auto (ice) wel eens naar de average waarden te kijken als ik een langere rit in NL maak en ik vroeg me af of je aan zo'n average snelheid een range schatting bij de kona zou kunnen doen over hetzelfde traject.

Everything has Pro's & Con's.....

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:20

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Electrons Nee. Luchtweerstand is niet lineair aan de snelheid (sneller is kwadratisch meer weerstand).

• Guia
  • Laatst online: 28-04 11:00
Voor wat het waard is. Als we er van uit gaan dat de volgende lading met Eukor vervoerd wordt vanuit Ulsan, dan zijn dit de schepen die Rotterdam aan gaan doen de komende periode:

MORNING COMPOSER ULSAN, KOREA 2018-08-29 ROTTERDAM, NETHERLANDS 2018-10-14
GRAND DUKE ULSAN, KOREA 2018-09-19 ROTTERDAM, NETHERLANDS 2018-10-26
GRAND URANUS ULSAN, KOREA 2018-09-30 ROTTERDAM, NETHERLANDS 2018-11-09

https://www.eukor.com/ek/...vice/portSchedule.do#none
https://www.marinetraffic...ome/shipid:463978/zoom:10

Maar goed, dat is alleen Eukor en dus een aanname.

Er zijn afgelopen week 21 op kenteken gezet (totaal nu 163 op kenteken). Het lijkt mij dat die eerste boot van begin augustus allang leeg is toch?

Verwijderd

12-10 lading is dus 14-10 geworden of is dat de oude september lading en is de 12-10 naar 26-10 verandert? Iig goed dat er 3 onderweg zijn. Zouden er zo’n 450-500 moeten zijn dan!

• miele-nl
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 08-01-2020
Zal mij benieuwen.....die van mij (oorspronkelijke leverdatum 28-9) staat heel heel heel misschien op de laatstgenoemde boot, verwachte aankomst 8-11. Dus het zal mij verbazen als er zoveel kona's op die twee andere schepen staan....

• Appeltaart
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-05 14:58
Helaas heeft mijn kona al na een weekje een paal ontmoet tijdens het vooruit (klote oplaad punt :P) inparkeren in een parkeergarage. Vond het wel de moeite waard om dit te delen, enig idee of dit vervanging achterdeur en kunststof deel wordt of gaan ze dat proberen te spuiten?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UrKQE5S.jpg?1
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mb7d59W.jpg?1
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1PuiyKs.jpg?1

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Zonde @Appeltaart! Er moet wel wat meer aan de hand zijn dan wat lakschade willen ze een complete deur gaan vervangen.. ;)
Bij plastic hangt het er vanaf, is minder makkelijk om te herstellen.

Verwijderd

Zonde idd man! Ze kunnen heel veel er al uitpoetsen (lak), die plastic delen wss vervangen, maar die zijn ‘t zelfde als de gewone Kona? Zo besteld...

• mjdvandenberg
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:26
Oef, dat is balen @Appeltaart, één van de eerste Kona Electrics, en dan al schade. Voordeel is wel: de eerste kras is altijd de ergste, dus eventuele volgende schades doen minder zeer. :)
Ik ben geen kenner, maar het lijkt erop dat er wel eea gespoten moet worden, de kras op je achterportier lijkt me te breed/diep om uit te kunnen poetsen. Ook nog een heel klein plekje op je voorportier trouwens.

Tesla Model Y LR AWD met trekhaak. Niet meer: Tesla Model 3 LR AWD met trekhaak. Niet meer: Kona Electric 64kWh Chalk White Premium met 18" wielen en trekhaak

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Uitpoetsen terwijl de grondlak of zelfs het ruwe metaal zichtbaar is? Vergeet dat maar. Dit wordt gewoon uitgedeukt en overgespoten, en als dit bij een fatsoenlijk autoschadebedrijf wordt afgehandeld dan zie je er naderhand helemaal niks meer van terug (been there too many times, steeds buiten mijn schuld :'( )

4-14 Oktober is Autosalon in Parijs. De e-Niro zal daar officieel geïntroduceerd worden (dank aan Bjørn voor het verpesten van het feestje, alle details zijn al bekend :P).
Hopelijk worden dan ook de prijzen bekend zodat ik nu eindelijk eens die bestelling gereed kan maken..

[ Voor 30% gewijzigd door CyBeRSPiN op 01-10-2018 10:38 ]

• Volodos
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 05-12-2023
Beste mensen, iemand een tip voor een goede combinatie winterbanden en (LM) velgen voor de Kona? De velgen zouden zo dicht mogelijk moeten zijn vanwege de luchtgeleiding, maar ik wil liever niet de banden steeds verwisselen op dezelfde velgen, dus ik wil voor een extra set gaan.
Iemand suggesties voor welke lichtmetalen velgen en welke banden (winter- of all season)?

• 3_s
  • Nu online

3_s

3_s schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 20:41:
Even ander onderwerp: vanaf morgen staat m'n Kona een week stil wegens vakantie. Hang ik die dan best aan de lader, of juist niet?

Ik zou denken dat het niet uit maakt, maar twijfel.
Even een korte update: auto heeft stilgestaan van vorige dinsdag, 25.09 ‘s middags tot vanochtend 8h in een geïsoleerde garage.
Hierbij is de batterij gedaald van 74% tot 74% :P .

Vakantie is dus geen probleem :*) .

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
3_s schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 20:23:
[...]

Even een korte update: auto heeft stilgestaan van vorige dinsdag, 25.09 ‘s middags tot vanochtend 8h in een geïsoleerde garage.
Hierbij is de batterij gedaald van 74% tot 74% :P .

Vakantie is dus geen probleem :*) .
Had je anders verwacht dan ?
De 12v accu zal maanden eerder leeg zijn of stuk als die niet bijgeladen wordt als die lang stilstaat.

• jgkt
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-05-2024
Volodos schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 13:36:
Beste mensen, iemand een tip voor een goede combinatie winterbanden en (LM) velgen voor de Kona? De velgen zouden zo dicht mogelijk moeten zijn vanwege de luchtgeleiding, maar ik wil liever niet de banden steeds verwisselen op dezelfde velgen, dus ik wil voor een extra set gaan.
Iemand suggesties voor welke lichtmetalen velgen en welke banden (winter- of all season)?
De dealer vertelde mij te verwachten dat er (vrij veel) Kona's direct op andere velgen zullen worden gezet en dat die velgen dan weer beschikbaar zijn voor winterbanden. Dan heb je ook direct de juiste sensoren voor de bandenspanning erin zitten. Eens bij je dealer vragen?

• prettig
jgkt schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 22:10:
[...]

De dealer vertelde mij te verwachten dat er (vrij veel) Kona's direct op andere velgen zullen worden gezet en dat die velgen dan weer beschikbaar zijn voor winterbanden. Dan heb je ook direct de juiste sensoren voor de bandenspanning erin zitten. Eens bij je dealer vragen?
Ben wel benieuwd welke velgen!? Geen idee wat anders past op een kona electric dan de eigen velgen. En ook nog geen aanbieder gezien die andere heeft (of je moet ze laten maken). Meeste kans ..... De e-Niro velgen.

• 3_s
  • Nu online

3_s

prettig schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 22:19:
[...]

Ben wel benieuwd welke velgen!? Geen idee wat anders past op een kona electric dan de eigen velgen. En ook nog geen aanbieder gezien die andere heeft (of je moet ze laten maken). Meeste kans ..... De e-Niro velgen.
Ik kan me niet voorstellen dat Hyundai zo'n aparte steek heeft gebruikt dat er geen after market oplossingen zijn?

Zelf overweeg ik het ook, maar pas na de winter.

• prettig
3_s schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 10:26:
[...]

Ik kan me niet voorstellen dat Hyundai zo'n aparte steek heeft gebruikt dat er geen after market oplossingen zijn?

Zelf overweeg ik het ook, maar pas na de winter.
Steek is probleem niet, ET waardes (geen idee wat die zijn, maar als die veel afwijken wordt het lastig).
Dan past het maar "spoort" niet.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Leuk, de nieuwsredactie vindt de e-Niro blijkbaar iets voor op de frontpage: nieuws: Kia onthult elektrische auto e-Niro met geclaimd bereik van 485 kilom...
Zijn er al nieuwtjes te vinden over wat er in Parijs bekend is gemaakt?

De NL importeur weet nog niks van aantallen, ook prijs nog steeds niet bekend.

• prettig
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 13:26:
Leuk, de nieuwsredactie vindt de e-Niro blijkbaar iets voor op de frontpage: nieuws: Kia onthult elektrische auto e-Niro met geclaimd bereik van 485 kilom...
Zijn er al nieuwtjes te vinden over wat er in Parijs bekend is gemaakt?

De NL importeur weet nog niks van aantallen, ook prijs nog steeds niet bekend.
Nee niks nieuws, alles is eigenlijk bekend behalve prijs/uitvoering en levertijden.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

prettig schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 13:33:
[...]

Nee niks nieuws, alles is eigenlijk bekend behalve prijs/uitvoering en levertijden.
Ben zelf ook wel benieuwd naar de app. Deze is gegarandeerd anders dan de app in Korea.
Volgens de importeur is op afstand bedienen van de kachel (nog) niet mogelijk (heeft ook ergens geen zin zolang dat niet werkt zonder laadpaalverbinding). Zie het helaas ook niet gebeuren ivm angst bij Kia Europe dat ze het niet goed genoeg tegen hackers kunnen beveiligen.

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeRSPiN op 02-10-2018 13:35 ]

Verwijderd

CyBeRSPiN schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 13:34:
[...]

Ben zelf ook wel benieuwd naar de app. Deze is gegarandeerd anders dan de app in Korea.
Volgens de importeur is op afstand bedienen van de kachel (nog) niet mogelijk (heeft ook ergens geen zin zolang dat niet werkt zonder laadpaalverbinding). Zie het helaas ook niet gebeuren ivm angst bij Kia Europe dat ze het niet goed genoeg tegen hackers kunnen beveiligen.
Als ze dat in Korea kunnen, kunnen ze het in Europa ook...
Then again: rather safe than sorry, zo'n app is leuk, maar niet noodzakelijk.
Lekker vanuit je wagen instellen voor de volgende ochtend, beter dat dan dat er iemand met kwade bedoelingen mee aan de haal gaat.

• prettig
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 13:34:
[...]

haha.... nee joch ze hebben er gewoon geen aandacht voor of zin in. Korea kan het, nieuw zeeland kan het en in de USA kan het....... hier niet.

Gewoon onzin, kwestie van goed inrichten, allemaal excuses om het niet te doen.

• miele-nl
potverdorie......vanmorgen voor het eerst een Kona electric "in het wild" tegengekomen. Nou ben ik vanmorgen wel heeeeeeeel veel auto's tegengekomen dus statistisch gezien was die kans wel groter dan normaal. En ik ben nu wel nieuwsgierig of het die van Appeltaart was.......zelfde kleur, parkeergarage.....kon zo gauw niet zien of hij lakschade had. Vind het een vette kleur in elk geval!

• Electrons
miele-nl schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 17:36:
potverdorie......vanmorgen voor het eerst een Kona electric "in het wild" tegengekomen. Nou ben ik vanmorgen wel heeeeeeeel veel auto's tegengekomen dus statistisch gezien was die kans wel groter dan normaal. En ik ben nu wel nieuwsgierig of het die van Appeltaart was.......zelfde kleur, parkeergarage.....kon zo gauw niet zien of hij lakschade had. Vind het een vette kleur in elk geval!
Is dat nou pulse red of die andere oranje achtige kleur van de foto met lakschade?

• JoebarRC
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18:18
Vanmiddag voor het eerst bij een fastned 175kwh lader gestaan (in de buurt van Breda).
De accu stond op 21% en haalde bij lange na de snelheid niet, de snelheid bleef steken op 51kwh ipv 70-80.
Iemand anders als ervaringen daarmee?, Björn heeft in zijn video wel de verwachte snelheid gehaald (tot het throttle moment).
Is dat Fastned die nog iets moet aanpassen of iets anders?, de laadsnelheid begrenzer in de kona stond op 100%.

Verwijderd

JoebarRC schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 18:07:
Vanmiddag voor het eerst bij een fastned 175kwh lader gestaan (in de buurt van Breda).
De accu stond op 21% en haalde bij lange na de snelheid niet, de snelheid bleef steken op 51kwh ipv 70-80.
Iemand anders als ervaringen daarmee?, Björn heeft in zijn video wel de verwachte snelheid gehaald (tot het throttle moment).
Is dat Fastned die nog iets moet aanpassen of iets anders?, de laadsnelheid begrenzer in de kona stond op 100%.
Vorige week in de buurt van Lemmer de 77 KWh gehaald bij hetzelfde merk lader, moet dus kunnen.

• Volodos
Vraagje: hoe kun je de verwarming voor de buitenspiegels aan- en uitzetten?
Of gaat dat automatisch? Kan nergens iets vinden over deze mogelijkheid.

• JoebarRC
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18:18
Verwijderd schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 19:03:
[...]

Vorige week in de buurt van Lemmer de 77 KWh gehaald bij hetzelfde merk lader, moet dus kunnen.
Perfect, dus moet aan die specifieke omstandigheid of die lader liggen.. Bedankt :)

• Appeltaart
miele-nl schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 17:36:
Heb vandaag niet in parkeergarages gestaan, maar dank, vind de kleur ook zeker niet tegenvallen.
Electrons schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 17:41:
[...]

Is dat nou pulse red of die andere oranje achtige kleur van de foto met lakschade?
Tangerine Comet Parelmoer is de kleur. Hier een heel album met meer foto's mocht iemand geinteresseerd zijn; https://imgur.com/a/EMptB4U.
Volodos schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 19:28:
Hier ben ik ook erg benieuwd naar, zover ik heb kunnen vinden zit het er gewoon niet op .... :?

Vandaag bij Schadenet geweest in Moordrecht, eind oktober ben ik aan de beurt en in +-4 dagen wordt de schade uitgedeukt, de hele zijkant opnieuw gespoten van voor tot achter (moet blijkbaar omdat het een speciale verf/kleur is) en de kunststof delen vervangen. Kan niet wachten!

Ik zal morgen trouwens eens tanken bij de Andel, die heeft ook een 175 kwh lader, ik post de resultaten uiteraard hier eventjes.

[ Voor 3% gewijzigd door Appeltaart op 02-10-2018 21:15 ]

• Electrons
Volodos schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 19:28:
Zit dat niet gekoppeld aan de voor of achter ruit ontwaseming?

• 3_s
  • Nu online

3_s

Ik heb de regeneratie op ‘auto’ staan. Als ik ‘rem’ met de hendels, gaat links de meter op ‘charge’, twee of drie blokjes, afhankelijk van hoe hard.
Nu valt me op dat als ik gewoon rem, hetzelfde gebeurt. Wil dit zeggen dat gewoon remmen even hard regenereert dan met hendels?

• Appeltaart
3_s schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 21:34:
Ik heb de regeneratie op ‘auto’ staan. Als ik ‘rem’ met de hendels, gaat links de meter op ‘charge’, twee of drie blokjes, afhankelijk van hoe hard.
Nu valt me op dat als ik gewoon rem, hetzelfde gebeurt. Wil dit zeggen dat gewoon remmen even hard regenereert dan met hendels?
Zou getest moeten kunnen worden door de eco mode aan te zetten (hierdoor wordt getoond hoeveel kilometer je regenereerd elke actie) en te kijken of bij een gelijke snelheid en remweg evenveel kilometers terug de tank in vloeien. Als ik mij morgen verveel zal ik dit eens bekijken, heb me deze vraag ook al een paar keer gesteld.

• 3_s
  • Nu online

3_s

@Appeltaart : goed idee, morgen ook eens bekijken.

• jgkt
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-05-2024
prettig schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 22:19:
[...]

Welke velgen die eigenaren kiezen weet ik natuurlijk niet, de Hyundai dealer bedoelde dat de winterbanden dan op de originele Kona Electric velgen komen.

• vuurwerk2
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-07-2024
Mijn Kona zou gegarandeerd 11 november voor me klaar staan. Dit is nu al verzet naar februari maart 2019. De levertijden gaan Tesla model s achterna. Het blijven toch allemaal echte autojongens. Vertrouw die nooit! Met gladde praatjes en beloftes slepen ze je er in

• prettig
Je en Hyundai vertelt nog steeds niet "precies" waarom. Officieel is het te veel Global Demand: of te wel we verkopen er meer dan verwacht en we leveren u gereserveerde auto aan andere landen :(

We gaan het zien, kentekens in NL en boten die aankomen, als dat laag blijft klopt het.
Zo niet dan doet de importeur iets wat niet kan.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:47
JoebarRC schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 18:07:
Laadvermogen van een lader is de combinatie van spanning en stroom. Je zou dus moeten weten op welke stroomsterke die lader begrensd is. Mogelijks liep je tegen de stroomlimiet aan die op dat moment actief was op die lader.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• ensing.peter
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-11-2024

ensing.peter

Peter

Van deze 3 schepen zijn er nu nog 2 over.
Het schip welke op 14-10-2018 zou moeten aankomen staat er nu niet meer tussen.
Bestemming aangepast naar een andere haven in een ander land... :?

Het schip van 09-11-2018 is een dag opgeschoven en komt nu vermoedelijk de 10e aan.
Guia schreef op zondag 30 september 2018 @ 11:13:
Voor wat het waard is. Als we er van uit gaan dat de volgende lading met Eukor vervoerd wordt vanuit Ulsan, dan zijn dit de schepen die Rotterdam aan gaan doen de komende periode:

MORNING COMPOSER ULSAN, KOREA 2018-08-29 ROTTERDAM, NETHERLANDS 2018-10-14
GRAND DUKE ULSAN, KOREA 2018-09-19 ROTTERDAM, NETHERLANDS 2018-10-26
GRAND URANUS ULSAN, KOREA 2018-09-30 ROTTERDAM, NETHERLANDS 2018-11-09

https://www.eukor.com/ek/...vice/portSchedule.do#none
https://www.marinetraffic...ome/shipid:463978/zoom:10

Maar goed, dat is alleen Eukor en dus een aanname.

Er zijn afgelopen week 21 op kenteken gezet (totaal nu 163 op kenteken). Het lijkt mij dat die eerste boot van begin augustus allang leeg is toch?

Peter

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:32
Electrons schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 21:31:
[...]

Zit dat niet gekoppeld aan de voor of achter ruit ontwaseming?
Correct! Aan de achterruitverwarming. Die inschakelen, dan verwarmen je spiegels ook.

Is overigens bij de meeste automerken van toepassing.

ehhhh..HOI

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Kreeg net van de dealer het persbericht over de e-Niro aankondiging op de autosalon in Parijs.
Er staat he-le-maal niks nieuws in. Geen prijzen. En nog steeds "vanaf eind 2018 verkrijgbaar".
Hoelang gaan ze het nog rekken..

• 3_s
  • Nu online

3_s

Appeltaart schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 21:47:
[...]

Zou getest moeten kunnen worden door de eco mode aan te zetten (hierdoor wordt getoond hoeveel kilometer je regenereerd elke actie) en te kijken of bij een gelijke snelheid en remweg evenveel kilometers terug de tank in vloeien. Als ik mij morgen verveel zal ik dit eens bekijken, heb me deze vraag ook al een paar keer gesteld.
Vanochtend eens getest, het lijkt dat remmen met pedaal evenveel regenereert dan remmen met peddel.
Wat ik wel positief vind, dan is het echt zoals rijden met een ICE.

Verwijderd

ensing.peter schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 09:51:

Het schip van 09-11-2018 is een dag opgeschoven en komt nu vermoedelijk de 10e aan.

[...]
Voor de grap de douane NL eens bellen, dat kan en mag namelijk helemaal niet...

• Volodos
krizzziz schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 10:20:
[...]

Correct! Aan de achterruitverwarming. Die inschakelen, dan verwarmen je spiegels ook.

Is overigens bij de meeste automerken van toepassing.
@krizzziz Thanks! Ik wist dit niet, maar nu is het helder :-)

• Guia
  • Laatst online: 28-04 11:00
ensing.peter schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 09:51:

[...]
Ja idd, staat niet meer op de Eukor site (ook niet vanaf vertrekplaats van een van de geplande tussen havens).

Even positief denkend:
Op Marine traffic https://www.marinetraffic.com (even zoeken op: MORNING COMPOSER) ligt het schip nog op planning. Is inmiddels vertrokken vanaf Derince (ergens bij Istanbul) en onderweg naar Tilbury, aankomst de 12e. Dan een dagje lossen en op naar Rotterdam op de 14e zou ik zeggen!!

Negatief denkend... wil ik nog niet aan beginnen.

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:16
(jarig!)
CyBeRSPiN schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 10:45:
Kreeg net van de dealer het persbericht over de e-Niro aankondiging op de autosalon in Parijs.
Er staat he-le-maal niks nieuws in. Geen prijzen. En nog steeds "vanaf eind 2018 verkrijgbaar".
Hoelang gaan ze het nog rekken..
Vind het op zich wel slim van KIA dat ze geen global launch doen. Auto is al sinds de zomer verkrijgbaar in Korea en productie al in maart gestart. Ja door gasten zoals TelsaBjorn lijkt het dan mosterd naar de maaltijd omdat hij zo gek is daar heen te vliegen en die auto al helemaal te testen. Maar op zich is het wel slim van KIA om zo een beetje de vraag te kunnen temperen. Vergeet niet dat alle Koreaanse/Japanse merken zitten met minimaal 2 á 3 maanden vertraging alleen al door de tijd op zee. Tussen de 52 en 70 dagen a.d.h.v. het weer en stops. Dus vind het echt zo gek nog niet.

HD4Life @ Full-HD

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:30
Verwijderd schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 19:03:
[...]

@JoebarRC & @Verwijderd Laadvermogen is ik kiloWatt of kW. Capaciteit of lading van de batterij of energie is in kiloWatt uur of kWh.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Davidshadow13 Heb ook liefst geen global launch, laten ze het maar bij Korea en NL houden om mee te beginnen :P
Ze zijn al geruime tijd bezig om de e-Niro hier in de markt te zetten, want staat al lange tijd op de Kia NL website en sinds juni is er een heuse wachtlijst (waar je niet van mag weten op welke positie je staat). Dus lijkt me niet meer dan normaal dan dat je als merk transparant kan zijn naar mensen die bereid zijn bijna een halve ton voor een auto neer te tellen die ze nog geeneens zelf proefgereden hebben. Iedereen heeft ook zn eigen planning met huidige auto's die uit contract lopen, niet zo fraai om potentieel zo lang in onzekerheid te laten.
Ze hebben nu wel lang genoeg kunnen nadenken over de prijs. Duidelijk gaat dat dicht in de buurt van 50k zitten voor de full option 64kWh versie, want zo werkt dat nu eenmaal: vraag >>> aanbod, veel leaserijders die met 4% bijtelling niet wakker liggen van 5k verschil in catalogusprijs, en ook in 2019 nog t/m 50k 4%.
Ik vrees dat er nog veel gesteggel is over welk land hoeveel auto's gaat krijgen, en dat ze eerst zekerheid willen over leveringen voordat ze definitieve bestellingen aannemen.
Zij zien nu ook wel de chaos met de Kona, dat zullen ze wel willen voorkomen.

• Davidshadow13
(jarig!)
CyBeRSPiN schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 13:14:
@Davidshadow13 Heb ook liefst geen global launch, laten ze het maar bij Korea en NL houden om mee te beginnen :P
Ze zijn al geruime tijd bezig om de e-Niro hier in de markt te zetten, want staat al lange tijd op de Kia NL website en sinds juni is er een heuse wachtlijst (waar je niet van mag weten op welke positie je staat). Dus lijkt me niet meer dan normaal dan dat je als merk transparant kan zijn naar mensen die bereid zijn bijna een halve ton voor een auto neer te tellen die ze nog geeneens zelf proefgereden hebben. Iedereen heeft ook zn eigen planning met huidige auto's die uit contract lopen, niet zo fraai om potentieel zo lang in onzekerheid te laten.
Ze hebben nu wel lang genoeg kunnen nadenken over de prijs. Duidelijk gaat dat dicht in de buurt van 50k zitten voor de full option 64kWh versie, want zo werkt dat nu eenmaal: vraag >>> aanbod, veel leaserijders die met 4% bijtelling niet wakker liggen van 5k verschil in catalogusprijs, en ook in 2019 nog t/m 50k 4%.
Ik vrees dat er nog veel gesteggel is over welk land hoeveel auto's gaat krijgen, en dat ze eerst zekerheid willen over leveringen voordat ze definitieve bestellingen aannemen.
Zij zien nu ook wel de chaos met de Kona, dat zullen ze wel willen voorkomen.
Kia zegt toch voor einde van het jaar / Q4 dan weet je toch dat het ergens in Q4 bekend gemaakt zal worden. Moet je gewoon geduldig zijn en afwachten. Onzekerheid qua leveringen in de eerste 6 maanden ga je toch altijd krijgen wanneer de vraag veel groter is dan het aanbod. Voordeel van de lange reserveringslijst periode is dat als je er al sinds juni/juli opstaat je sowieso als eerste de auto zal hebben.

ik verwacht overigens dat over een maand of 6 de hype factor er wel een beetje vanaf is en de gemoederen weer tot rust komen. Capaciteit van dealer netwerk van Kia/Hyundai is volgens mij niet berekend op het afleveren van zoveel EV's tegelijk. Daar lijkt hem meer de bottleneck in te zitten. Per boot komen er 250/500 auto's binnen. Dus duurt 2-6 leveringen voordat de eerste 1500 pre-orders zijn afgeleverd. Daarna moeten ze nog op kenteken, langs importeur voor homologatie en op transport naar de dealer. Dat duurt lang getuige er pas 160 op kenteken staan. De eerste levering vanaf boot 1 is dus nog niet eens helemaal verwerkt.

HD4Life @ Full-HD

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Alsof het afleveren van een EV zoveel meer werk is dan van een ICE? Er worden honderden Kia's/Hyundai's verkocht (alleen dit jaar al 11.000 Hyundai's en 22.000 Kia's), ik zie niet waarom de EV daar ineens anders in is? Maar allicht zal de ervaring nog opgebouwd moeten worden.

• mjdvandenberg
Guia schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 12:05:
[...]

Ja idd, staat niet meer op de Eukor site (ook niet vanaf vertrekplaats van een van de geplande tussen havens).

Even positief denkend:
Op Marine traffic https://www.marinetraffic.com (even zoeken op: MORNING COMPOSER) ligt het schip nog op planning. Is inmiddels vertrokken vanaf Derince (ergens bij Istanbul) en onderweg naar Tilbury, aankomst de 12e. Dan een dagje lossen en op naar Rotterdam op de 14e zou ik zeggen!!

Negatief denkend... wil ik nog niet aan beginnen.
Volgens mijn dealer is de levering nu vertraagd van oktober naar december. Niet leuk, maar het had erger gekund.

Tesla Model Y LR AWD met trekhaak. Niet meer: Tesla Model 3 LR AWD met trekhaak. Niet meer: Kona Electric 64kWh Chalk White Premium met 18" wielen en trekhaak

Verwijderd

mjdvandenberg schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 13:53:
[...]

Volgens mijn dealer is de levering nu vertraagd van oktober naar december. Niet leuk, maar het had erger gekund.
Denk dat ik mijn Kona maar eens te koop ga zetten voor 55.000 euro, zien of er gegadigden zijn. Slaat echt nergens op die uitstel praktijken |:(

• mjdvandenberg
Verwijderd schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 14:30:
[...]

Denk dat ik mijn Kona maar eens te koop ga zetten voor 55.000 euro, zien of er gegadigden zijn. Slaat echt nergens op die uitstel praktijken |:(
Ik wil hem wel! Als jij de mijne dan begin 2019 koopt voor 55k ;)
Nee, toch maar niet, dan loop ik de MIA mis. Wel een puntje van aandacht overigens, ik had gepland de MIA in 2018 toe te kunnen passen, maar als hij pas begin januari komt ("december" blijft een ruim begrip) wordt dat pas 2019 :'(

Verwijderd

mjdvandenberg schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 14:40:
[...]

Ik wil hem wel! Als jij de mijne dan begin 2019 koopt voor 55k ;)
Nee, toch maar niet, dan loop ik de MIA mis. Wel een puntje van aandacht overigens, ik had gepland de MIA in 2018 toe te kunnen passen, maar als hij pas begin januari komt ("december" blijft een ruim begrip) wordt dat pas 2019 :'(
Zorg dat je hem in 2018 betaald, dan mag je hem in 2018 in mindering brengen...

• prettig
Verwijderd schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 14:30:
[...]

Dealer vragen (of paar bellen), hebben reeks particulieren op de wachtlijst staat. Die boeit MIA niet en BTW ook niet.

Verwijderd

kdeboois schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 13:11:
[...]

@JoebarRC & @Verwijderd Laadvermogen is ik kiloWatt of kW. Capaciteit of lading van de batterij of energie is in kiloWatt uur of kWh.
Dan is het altijd nog in kiloWatt :) maar toch bedankt!

• RRvP
  • Niet online

RRvP

Dark Knight

Energie in Joule:
De joule is de eenheid van energie in het SI-stelsel. Het is de energie die nodig is om een voorwerp over één meter te verplaatsen met een kracht van één newton. De newton is de kracht die nodig is om een voorwerp van één kilogram in één seconde een snelheid te geven van één meter per seconde.

Als men een machine met een vermogen van 1 kW één uur laat werken heeft men een energie van 1 kWh verbruikt. kWh is geen SI-eenheid, de eenheid voor energie is namelijk joule. Een kilowattuur is gelijk aan 3.600.000 J, oftewel 3,6 MJ (megajoule). (E = P × t = 1000 watt × 3600 seconden = 3.600.000 joule.)

Kona Electric met reserveringsnummer 2018-1216 die op 15 maart 2019 is geleverd

• zerocool82
  • Laatst online: 20:05

zerocool82

Ignorance causes chaos

In Frankrijk (Autoplus en Automobile Propre) lijken ze al te weten welke versies er beschikbaar komen (en wat de prijzen zullen zijn): de E-Active, E-Design en E-Premium.

e-Niro 39.2 kWh e-Active: 38.500 €
e-Niro 39.2 kWh e-Design: 40.500 €

e-Niro 64 kWh e-Active: 42.500 €
e-Niro 64 kWh e-Design : 44,500 €
e-Niro 64 kWh e-Premium: 46,500 €

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Valt me alles mee! En dat zijn bij hen de kale prijzen zonder aftrek van subsidies.
Translate link: https://translate.google....-a-la-conversion-deduits/
Benieuwd hoe het zich gaat verhouden met de NL prijzen.
Ik ga voor de Premium versie als ik het zo zie! :)

[ Voor 31% gewijzigd door CyBeRSPiN op 03-10-2018 20:51 ]

• BOBERJAN
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-08 12:30
Ik voor de instap versie met 64 kWh. Feitelijk net boven mijn budget van € 40000, maar het kan wel uit.

• Daacuso
  • Laatst online: 16-12 22:21
Ik wacht gewoon rustig op me Kona 😇

If you'd ask me what's more important you or my life; I'd answer my life and you'd walk away without knowing that you are my life!

• zerocool82

zerocool82

Ignorance causes chaos

CyBeRSPiN schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 20:50:
Valt me alles mee! En dat zijn bij hen de kale prijzen zonder aftrek van subsidies.
Translate link: https://translate.google....-a-la-conversion-deduits/
Benieuwd hoe het zich gaat verhouden met de NL prijzen.
Ik ga voor de Premium versie als ik het zo zie! :)
Ja mijn voorkeur zou ook uitgaan naar de E-Premium. Lijkt t.o.v. de E-Design (in elk geval) het volgende extra te bieden:
  • Zonnedak
  • Verwarmde voorstoelen en stuur
  • 8" navigatie + DAB radio
  • JBL geluidssysteem (320W)
  • Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel (waarschijnlijk met geheugenfunctie?)

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Heeft iemand al een foto gezien van wat er gedaan is met de ruimte in het motorcompartiment? Zit daar net als bij Tesla extra kofferbak ruimte?

• zerocool82

zerocool82

Ignorance causes chaos

DRaakje schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 21:27:
Heeft iemand al een foto gezien van wat er gedaan is met de ruimte in het motorcompartiment? Zit daar net als bij Tesla extra kofferbak ruimte?
Nee, omdat ze gebruik maken van een bestaand model (met verbrandingsmotor) hebben ze de electromotor hier ook opgenomen (die wel minder ruimte in beslag neemt, maar verder geen ruimte biedt voor 'kofferbak' ruimte). Tevens hier te zien.

Verwijderd

Niro premium dus net onder de 50k in NL tenzij ze iets geks gaan doen. Nice!!

• mjdvandenberg
Verwijderd schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 16:27:
[...]

Top, goeie tip! d:)b

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-12 20:06
zerocool82 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 21:24:
[...]

Ja mijn voorkeur zou ook uitgaan naar de E-Premium. Lijkt t.o.v. de E-Design (in elk geval) het volgende extra te bieden:
  • Zonnedak
E-Premium lijkt mij ook het mooist!
Alleen dat zonnedak, dat is dan het schuifdak? Want dat zorgde er volgens de filmpjes van Bjørn naar alle waarschijnlijkheid voor dat die man van 1.84mtr de zitruimte te laag vond...

Ik ben 1.86mtr. dus bestellen zonder proefrit is misschien toch gevaarlijk in deze.

• rlp.jaspers
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16:25
zerocool82 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 21:24:
[...]

• Zonnedak
Als vervanger voor mijn Outlander zou de E-premium voor die prijs een redelijke no-brainer zijn :9~ .Veel ruimte achterin en in de kofferbak en een meer dan fatsoenlijke range. Bij die prijs blijft er ook nog wat ruimte over voor 'extra opties' zoals een trekhaak (indien mogelijk) etc. zonder dat je daar gelijk 22% bijtelling over moet betalen.

Hopelijk komt de NL prijs heel snel naar buiten :9

• prettig
Zal nu wel snel gaan, veel vraag, alles bekend. Vraag is of ze ze kunnen leveren !

En als ze wel kunnen leveren, waarom heeft de Kona dan vertraging (zelfde fabriek, zelfde band).

Prijs, denk dat er zo weer 2,5K tot 3K op de prijs zetten (even kijken wat Noorwegen doet, die prijs + 3K).

• rlp.jaspers
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16:25
Volgens de Noorse kia-site zijn er in Noorwegen 5800 reserveringen geplaatst en verwachten ze dat de eerste in december 2018 arriveert. Levering gaat zeker een ding worden :/

https://translate.google....o-electric-reservasjon%2F

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:11

PeaceNlove

Deugleuter

smoken schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 07:56:
[...]

E-Premium lijkt mij ook het mooist!
Alleen dat zonnedak, dat is dan het schuifdak? Want dat zorgde er volgens de filmpjes van Bjørn naar alle waarschijnlijkheid voor dat die man van 1.84mtr de zitruimte te laag vond...

Ik ben 1.86mtr. dus bestellen zonder proefrit is misschien toch gevaarlijk in deze.
Ik ga met 1,98 zeker dat zonnedak overslaan, wel jammer dat je dan blijkbaar ook de premium audio en de elektrisch instelbare stoelen moet mislopen.

• Davidshadow13
(jarig!)
CyBeRSPiN schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 13:47:
Alsof het afleveren van een EV zoveel meer werk is dan van een ICE? Er worden honderden Kia's/Hyundai's verkocht (alleen dit jaar al 11.000 Hyundai's en 22.000 Kia's), ik zie niet waarom de EV daar ineens anders in is? Maar allicht zal de ervaring nog opgebouwd moeten worden.
Klopt, het tegendeel zelfs EV is zelf minder werk. Alleen zijn er bij de NL dealers veel minder monteurs opgeleid gecertificeerd om te werken met EV's bij sommige dealers hebben ze maar 1 EV vestiging bijvoorbeeld. Dat zorgt ervoor dat levertijden weer 2-3 weken vertraging samen met de 3 maanden logistieke vertraging. Leveringen plannen wordt zo erg lastig omdat je niet even snel extra voorraad ergens vandaan kunt halen.

Als de boot aankomt duurt het meestal nog 3 weken voor de auto gehomologeerd is door de importeur. Dan moet deze naar dealer, moet hij rijklaar gemaakt worden en kenteken aangevraagd. Vanwege de beperkte EV capaciteit bij dealers duurt dit nu ook langer, normaal een week, nu 2-3 weken. Aldus mijn dealer. Dus hoppa je hebt zo 2 maanden vertraging te pakken.

Zoals ik al vaker heb gezegd bij de Ioniq was het de eerste 6 maanden na introductie ook onrustig, daarna werd de supply chain stabiel en werden de levertijden korter als je bij een competente dealer bestelde.
prettig schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 08:09:
Zal nu wel snel gaan, veel vraag, alles bekend. Vraag is of ze ze kunnen leveren !

En als ze wel kunnen leveren, waarom heeft de Kona dan vertraging (zelfde fabriek, zelfde band).

Prijs, denk dat er zo weer 2,5K tot 3K op de prijs zetten (even kijken wat Noorwegen doet, die prijs + 3K).
Productie van de Niro is wel eerder gestart, al dit voorjaar en van de zomer al verkoop in Korea zelf. Dus verwacht dat we wel iets van een buffertje hebben opgebouwd. Maar als nog, ook deze is behoorlijk gehpyed dus verwacht vooral langere levertijden in het eerste jaar na launch. Productiecapaciteit zit wel goed bij Kia/Hyundai dus het is meer een logistiek probleem in de supply chain.

HD4Life @ Full-HD

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-12 20:06
PeaceNlove schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 08:39:
[...]

Ik ga met 1,98 zeker dat zonnedak overslaan, wel jammer dat je dan blijkbaar ook de premium audio en de elektrisch instelbare stoelen moet mislopen.
Is een beetje jammer inderdaad.
Misschien toch wijs om even te wachten tot de auto gepast kan worden..

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:09
Verwijderd schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 16:27:
Ja en dan gaat je dealer failliet en kun je fluiten naar je centen...

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

PeaceNlove schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 08:39:
[...]

Ja, als je meer tijd hebt dan komen er wel mogelijkheden om losse opties te kiezen. Maar ze willen de keuze aanvankelijk beperken om de productie zo effectief mogelijk te laten verlopen.

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:11

PeaceNlove

Deugleuter

CyBeRSPiN schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 08:55:
[...]

Ja, als je meer tijd hebt dan komen er wel mogelijkheden om losse opties te kiezen. Maar ze willen de keuze aanvankelijk beperken om de productie zo effectief mogelijk te laten verlopen.
Waarschijnlijk heb ik die tijd niet, moet medio volgend jaar een nieuwe leasebak.
Zit nu overigens ook wel verlekkerd te kijken naar de BMW i3, met de accu upgrade voor mij nu ook een serieuze optie en dat interieur van BMW is :9

• DarkSim1986
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-11 17:15
belde net met mijn lease boer die gaf aan dat de kona op dit moment op 18 maanden levertijd zit als je hem nu zou bestellen

Ben ook benieuwd naar de niro, rij op dit moment in een volvo voorloop auto. Vind de ioniq net aan de krappe kant qua bereik

[ Voor 6% gewijzigd door DarkSim1986 op 04-10-2018 10:43 ]

• prettig
PeaceNlove schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 09:00:
[...]

Waarschijnlijk heb ik die tijd niet, moet medio volgend jaar een nieuwe leasebak.
Zit nu overigens ook wel verlekkerd te kijken naar de BMW i3, met de accu upgrade voor mij nu ook een serieuze optie en dat interieur van BMW is :9
Ja kijk er ook naar (bmw i3 is gewoon nog erg goed), maar 42kwh accu (64kw moeten zijn)! Is gewoon een uitlopend model bij BMW. Maar wel 11kw AC laden, DC nog steeds 50Kw (ook jammer).

Zit geen echte ontwikkeling meer in ..... de ix3 willen ze verkopen.

• prettig
Kona's in noorwegen:

- Daar krijg je gewoon de VIN (chassisnummer) van je Kona zodra die wordt geladen in Korea.
- Dus daar hangt elke order aan een VIN en kun je hem als klant volgen (zelfs de boot).
- Inmiddels kun je ze daar bestellen met stof bekleding (dus de goedkopere uitvoeringen) en die worden ook al geproduceerd en zijn ook al op de boot gezet (klanten hebben al VIN's van die uitvoeringen).

[ Voor 6% gewijzigd door prettig op 04-10-2018 13:02 ]

Verwijderd

BugBoy schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 08:54:
[...]

Ja en dan gaat je dealer failliet en kun je fluiten naar je centen...
Het moment waarop jij je koopovereenkomst tekent, is het ordernummer aan jouw naam gekoppeld. De merkdealer bestelt de auto op jouw naam, het enige dat zij doen is de auto rijklaar maken. Anders zou een koopovereenkomst namelijk niet bindend zijn. In principe zijn die rijklaarmaak kosten je enige risico, maar ik neem aan dat Hyundai NL dit voor jou via een andere dealer zal verzorgen. Levering van de auto zou wat langer kunnen duren, maar zelfs dat hoeft niet eens. Curatoren kunnen enkel beslag leggen op onverkochte voorraad/ consignatievoorraad, that's it.

• MrRobers
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-12 13:02
DarkSim1986 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 10:41:
belde net met mijn lease boer die gaf aan dat de kona op dit moment op 18 maanden levertijd zit als je hem nu zou bestellen

Ben ook benieuwd naar de niro, rij op dit moment in een volvo voorloop auto. Vind de ioniq net aan de krappe kant qua bereik
Poeh 18 maanden? Dan heb ik geluk gehad, mijn leaseboer had er een aantal in bestelling staan die in maart worden geleverd. Gelijk besteld.

• DarkSim1986
MrRobers schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 13:23:
[...]

Poeh 18 maanden? Dan heb ik geluk gehad, mijn leaseboer had er een aantal in bestelling staan die in maart worden geleverd. Gelijk besteld.
ja doe je goed. ik ga mn hoop op de niro vestigen denk ik

• Electrons
DarkSim1986 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 10:41:

Eigenlijk dus niet leverbaar zeggen ze min of meer 8)7

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:09
Verwijderd schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 13:07:
Het moment waarop jij je koopovereenkomst tekent, is het ordernummer aan jouw naam gekoppeld. De merkdealer bestelt de auto op jouw naam, het enige dat zij doen is de auto rijklaar maken. Anders zou een koopovereenkomst namelijk niet bindend zijn. In principe zijn die rijklaarmaak kosten je enige risico, maar ik neem aan dat Hyundai NL dit voor jou via een andere dealer zal verzorgen. Levering van de auto zou wat langer kunnen duren, maar zelfs dat hoeft niet eens. Curatoren kunnen enkel beslag leggen op onverkochte voorraad/ consignatievoorraad, that's it.
Je tekent een koopovereenkomst met je dealer en je betaalt aan je dealer. Als die dealer dan failliet gaat, dan heb je wel degelijk een probleem lijkt me. Vraag maar aan die mensen die bij Safe Motoren hun oude motor al hadden verkocht en een nieuwe motor hadden gekocht die het volgende seizoen zou worden geleverd. Die konden achter in de rij aansluiten. Eerst komt de bank, belastingdienst, ... en jij kunt naar je geld fluiten.

De MIA is in 2019 ook nog, dus ik zou dat risico nooit nemen. Alleen als je in 2019 veel minder denkt te verdienen en de MIA in een andere schaal belast zal worden, dan zou je het kunnen overwegen.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• denheer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-11 22:00
De koopovereenkomst is het geven van de opdracht aan de dealer, de betaling vindt normaliter pas plaats op het moment van leveren (moment van de auto op jouw naam zetten).

RVO.NL: "MIA en Vamil moet u binnen 3 maanden na het geven van de opdracht melden"

Als je de koopovereenkomst dus al getekend hebt dan moet je binnen drie maanden vanaf de teken-datum de MIA aanvragen.

• prettig
denheer schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 17:37:
De koopovereenkomst is het geven van de opdracht aan de dealer, de betaling vindt normaliter pas plaats op het moment van leveren (moment van de auto op jouw naam zetten).

RVO.NL: "MIA en Vamil moet u binnen 3 maanden na het geven van de opdracht melden"

Als je de koopovereenkomst dus al getekend hebt dan moet je binnen drie maanden vanaf de teken-datum de MIA aanvragen.
Klopt,tekenen en gelijk aanvragen anders loop je hem mis (en er is ook een budget voor MIA). Krijg je briefje, in de administratie en klaar (intrekken kan altijd nog).

p.s verhoog het bedrag met de totale laadpaalkosten (als je die gaat plaatsen), kan ook apart (maar dan is het minimaal 2500,-), maar kan ook in een keer. Dus vaak slim om het gelijk te doen.

[ Voor 3% gewijzigd door prettig op 04-10-2018 18:59 ]

• Electrons
MrRobers schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 13:23:
[...]

Volgens deze website in uk levertijd 24 weken als je nu clickt. factor 3 verschil. Vaag gedoe allemaal met die levertijden.

http://clicktobuy.hyundai.co.uk/

[ Voor 4% gewijzigd door Electrons op 04-10-2018 19:10 ]

• DarkSim1986
Electrons schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 16:47:
[...]

Eigenlijk dus niet leverbaar zeggen ze min of meer 8)7
Die gast van Alphabet zei dat het sneller was om een kind te verwekken ;)

• 3_s
  • Nu online

3_s

DarkSim1986 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 19:30:
[...]

Die gast van Alphabet zei dat het sneller was om een kind te verwekken ;)
Verwekken duurt niet zo lang, hoor ;) .

• prettig
Kona Electric levertijd:
Begint op een Tesla Model 3 verhaal te lijken met een groot verschil, Tesla ligt onder een vergrootglas en elke misstap (verkeerde uitspraak is al genoeg) haalt de voorpagina's wereldwijd.

Hyundai kan lekker aanrommelen en niemand die daar iets van zegt 8)7

• DarkSim1986
Ampera-e is ook al 10 maanden begreep ik

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

DarkSim1986 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 20:37:
Ampera-e is ook al 10 maanden begreep ik
Wordt die überhaupt nog verkocht? Gek genoeg hoor je er weinig over..

• Jhb62
  • Laatst online: 06-04-2024

Jhb62

Kona 14/06/2019

CyBeRSPiN schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 20:40:
[...]

Wordt die überhaupt nog verkocht? Gek genoeg hoor je er weinig over..
Wordt wel geleverd, een collega heeft de opel na 1,5jr , 2 weken geleden geleverd gekregen

• Volodos
prettig schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 19:44:
Kona Electric levertijd:
Begint op een Tesla Model 3 verhaal te lijken met een groot verschil, Tesla ligt onder een vergrootglas en elke misstap (verkeerde uitspraak is al genoeg) haalt de voorpagina's wereldwijd.

Hyundai kan lekker aanrommelen en niemand die daar iets van zegt 8)7
@prettig Er zijn toch wel een aantal belangrijke verschillen in deze, ik noem er een paar. Allereerst en bovenal: bij Tesla betaal je 1000 euro aanbetaling voor de bestelling, bij Hyundai niet.
Tesla heeft bij herhaling de vooraf verwachte afleverdatum gewijzigd, Hyundai moet haar prognose baseren op een extreem groeiende vraag in een veel kortere periode (aankondiging Hyundai Kona was eind februari 2018). Daarnaast doet Tesla nog steeds geen uitspraken over de te verwachten prijs (behalve dan dat hij niet geleverd kan worden voor het 'stunttarief' waarop honderdduizenden mensen besloten 1000 euro over te maken voor de bestelling), dat heeft Hyundai al wel gedaan. Sterker nog, Hyundai levert de Kona al, Tesla nog steeds niet.
Dat Tesla onder een vergrootglas licht verbaasd mij niet: ze maken het gewoon niet waar met die Model 3 (al schijnt de productie inmiddels wel op orde te zijn, de bouwkwaliteit schijnt ondermaats te zijn en de levertijd en prijs is nog steeds 'unknown').
Het grootste verschil is dat Tesla echt wel hoog van de toren heeft geblazen ('wij gaan de eerste voor de massa betaalbare elektrische auto bouwen met Tesla-actieradius) en Hyundai in het geheel niet. Die hebben over de elektrische Kona in februari alleen maar gezegd: 'we gaan hem bouwen, we gaan hem leveren. En in de zomer gaan we hem ook een prijs geven'.

Weet iemand trouwens hoeveel pre-orders van de Model 3 alweer ongedaan gemaakt zijn? De verwachting is dat hij toch al snel 60.000 - 65.000 euro gaat kosten als je hem een beetje leuk aankleed. Ik kan me zo voorstellen dat vanwege die Tesla-tax veel mensen hem toch liever annuleren?

Verwijderd

prettig schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 18:05:
[...]

Klopt,tekenen en gelijk aanvragen anders loop je hem mis (en er is ook een budget voor MIA). Krijg je briefje, in de administratie en klaar (intrekken kan altijd nog).

p.s verhoog het bedrag met de totale laadpaalkosten (als je die gaat plaatsen), kan ook apart (maar dan is het minimaal 2500,-), maar kan ook in een keer. Dus vaak slim om het gelijk te doen.
Je moet de laadpaal wel binnen 1 maand na het aangaan van de verplichting laten plaatsen als je dat doet.

• prettig
Volodos schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 21:09:
[...]

@prettig Er zijn toch wel een aantal belangrijke verschillen in deze, ik noem er een paar. Allereerst en bovenal: bij Tesla betaal je 1000 euro aanbetaling voor de bestelling, bij Hyundai niet.
Tesla heeft bij herhaling de vooraf verwachte afleverdatum gewijzigd, Hyundai moet haar prognose baseren op een extreem groeiende vraag in een veel kortere periode (aankondiging Hyundai Kona was eind februari 2018). Daarnaast doet Tesla nog steeds geen uitspraken over de te verwachten prijs (behalve dan dat hij niet geleverd kan worden voor het 'stunttarief' waarop honderdduizenden mensen besloten 1000 euro over te maken voor de bestelling), dat heeft Hyundai al wel gedaan. Sterker nog, Hyundai levert de Kona al, Tesla nog steeds niet.
Dat Tesla onder een vergrootglas licht verbaasd mij niet: ze maken het gewoon niet waar met die Model 3 (al schijnt de productie inmiddels wel op orde te zijn, de bouwkwaliteit schijnt ondermaats te zijn en de levertijd en prijs is nog steeds 'unknown').
Het grootste verschil is dat Tesla echt wel hoog van de toren heeft geblazen ('wij gaan de eerste voor de massa betaalbare elektrische auto bouwen met Tesla-actieradius) en Hyundai in het geheel niet. Die hebben over de elektrische Kona in februari alleen maar gezegd: 'we gaan hem bouwen, we gaan hem leveren. En in de zomer gaan we hem ook een prijs geven'.
Hyundai heeft hoog van de toren geblazen: Nederland en Noorwegen krijgen voorrang, eerste landen voor export. Noorwegen en hier waren de launch events, nergens anders. Alle pre-orders in deze 2 landen.

Dat is nu volledig vergeten.

Ja veel meer vraag dan verwacht, maar productie is zat voor de toegezegde pre-orders, omgezet in getekende contracten (45x de tesla aanbetaling is dat ;) ), maar die gaan nu naar andere landen..... Super onprofessioneel.

• Volodos
prettig schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 21:38:
[...]

Hyundai heeft hoog van de toren geblazen: Nederland en Noorwegen krijgen voorrang, eerste landen voor export. Noorwegen en hier waren de launch events, nergens anders. Alle pre-orders in deze 2 landen.

Dat is nu volledig vergeten.

Ja veel meer vraag dan verwacht, maar productie is zat voor de toegezegde pre-orders, omgezet in getekende contracten (45x de tesla aanbetaling is dat ;) ), maar die gaan nu naar andere landen..... Super onprofessioneel.
Als dat inderdaad het geval is (pre-orders gedaan in Nederland, die nu naar andere landen gaan) dan ben ik dat natuurlijk helemaal met je eens. Dat is schandalig.
Maar ik denk wel dat Hyundai dit zelf niet heeft kunnen voorzien (er schijnen zelfs reclamefilmpjes van de Kona te worden uitgezonden, waarom zou je dat doen als je hem toch niet kunt leveren 8)7 , maar wellicht is die zendtijd al veel eerder ingekocht dan de populariteit van de auto kon worden ingeschat), dat kon Tesla wel. Die hadden ook na 100.000 pre-orders kunnen zeggen: je kunt pas weer bestellen als de levering op gang komt oid. Dat heeft Hyundai in Noorwegen wel gedaan, daar is het orderboek al sinds de zomer gesloten.

• prettig
In Noorwegen heeft Hyundai het gewoon goed geregeld (je krijgt een nummer in de wachtlijst, weet dus precies waar je staat en zodra hij op de boot gaat krijg je je eigen vin nummer gelijk door).

In NL, een bak met orders en we bellen u zodra hij er is, wat een zootje ongeregeld (zijn geen broodjes).

En kan ook gewoon zijn dat Hyundai Korea dat besloten heeft, hebben ze hier dus niet goed afgesproken met Korea en in Noorwegen wel, daar liggen de orders schijnbaar keihard vast.

• miele-nl
Zoals ik al had verwacht, is november ook niet haalbaar, en is de leverdatum opgeschoven naar half januari. 5 maanden vertraging, en nog steeds geen duidelijk verhaal over het waarom....

• prettig
pfff 5 maanden.....lijkt wel of de Importeur niet op tijd besteld/betaald heeft of zoiets ...
Wij zijn het enige land met vertraging. Is de importeur in Nederland volledig eigendom van Hyundai soms?

Verwijderd

prettig schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 08:00:
pfff 5 maanden.....lijkt wel of de Importeur niet op tijd besteld/betaald heeft of zoiets ...
Wij zijn het enige land met vertraging. Is de importeur in Nederland volledig eigendom van Hyundai soms?
Tsja, het zal niet zijn dat te laat besteld is, eerder dat de voorrang last minute toch niet door gaat. Zal te maken hebben met het feit dat de prijs toch onder de 50k is en het dus geen impact heeft op de bijtelling als het in 2019 op kenteken wordt gezet. Verder natuurlijk wel erg jammer, ik zie er graag meer op de weg! Reed vd week achter eentje op de A2, leuk om ze in het wild te spotten 8)
Pagina: 1 ... 12 ... 57 Laatste

Dit topic is gesloten.