It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky
Grill Guru, betere garantie naar mijn weten dan de AH Blue Home huismerk.Amaze86 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 21:19:
Welke zouden jullie advieseren van de 2
Grill guru large
https://voordeelshop.ah.n...deal-kamado-large/403189/
Of de AH Blue Home large https://voordeelshop.ah.n...arge-zwart-pakket/394367/
Grill Guru valt onder Fyron, zij beheren ook het merk 'The Bastard'.
ik ben benieuwd of iemand mij kan adviseren in welke van de 2.
De 1e optie is de Grill Guru Entry.
De andere optie is de Columbus.
Nu zal ik bij de 1e optie nog allerlei opties moeten bijkopen, waarmee ze ongeveer op een gelijke prijs uitkomen met gelijke garantie. De afwerking van de Columbus lijkt me net iets beter, maar misschien heb ik dat ook mis.
Ik zou dus graag horen wat de ervaringen zijn.
Denk dat het persoonlijk is; hecht je meer waarde aan 'een betrouwbare leverancier' dan kom je uit op Grill Guru, die hebben qua moederbedrijf een wat bredere basis voor mijn gevoel.
Maar je moet ook kijken naar je eigen gevoel, wat je mooi vindt en hoe het qua maatvoering zit (beetje standaardmaten is met onderdelen kopen wel prettig).
De mijne is in 2023 vrij compleet geleverd inclusief one minute lighter (die ik overigens slechts zelden gebruik), pizzasteen en zak marabu houtskool voor €769,-. Ik zie dat ze er momenteel €849,- voor vragen en dat lijkt me een prima prijs. Mijn broer heeft een BGE maar deze kost meer dan het dubbele en ik vind persoonlijk het prijsverschil te groot t.o.v het kwaliteitsverschil.
Klopt zelfde bedrijf in de achtergrond, echter de garantie van 20 jaar is alleen geldig op de buienschaal.Xqlus1ve schreef op woensdag 8 april 2026 @ 21:50:
Garantie van Grill Guru, 20 jaar op het keramiek, ook de vuurbox en vuurrring. AH Blue Home kwam ik niet verder als 3 jaar garantie zover ik kon vinden.
Grill Guru valt onder Fyron, zij beheren ook het merk 'The Bastard'.
Dus base en deksel, het binnenwerk heeft 2 jaar garantie. Ook bij Bastard zelfde verhaal. Standaard riedeltje bij tot nu toe de meeste merken waar ik het bij het nagezocht. Of het moet net veranderd zijn bij GG maar anders nog is steeds dit het geval.
Maakt het product verder niet slechter uiteraard.
Persoonlijk zou ik ook eerder voor de GG gaan dan de AH.
Beide goede merken, zelf GG gebruiker nog voor de grote hype rondom de kamado.The DenMan schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:13:
Ik ben sinds enkele weken mij ook aan het verdiepen in de kamado wereld. Nu heb ik 2 kamdo's op het oog.
Nu zal ik bij de 1e optie nog allerlei opties moeten bijkopen, waarmee ze ongeveer op een gelijke prijs uitkomen met gelijke garantie. De afwerking van de Columbus lijkt me net iets beter, maar misschien heb ik dat ook mis.
GG heeft veel accessoires beschikbaar ook van derden, mede doordat the bastard ook onder hetzelfde bedrijf valt. Daarnaast is het vrij lang de meest verkochte kamado geweest.
Verder doe vooral wat je gevoel je ingeeft natuurlijk.
Beide zijn prima heel eerlijk.
Prachtige kamado, denk effe doorsparen voor mezelf danThe DenMan schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:56:
Bedankt voor de reacties. Zojuist de bestelling geplaatst voor de Columbus.
https://www.amagard.com/n...1rDC6eEAQYASABEgIecvD_BwE
It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky
De garantie van GG is inderdaad 2 jaar op de vuurbox en vuurring. Die van mij scheurde net na de garantieperiode en je hoeft niet op enige coulance rekenen bij die clubxyonix schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:43:
[...]
Klopt zelfde bedrijf in de achtergrond, echter de garantie van 20 jaar is alleen geldig op de buienschaal.
Dus base en deksel, het binnenwerk heeft 2 jaar garantie. Ook bij Bastard zelfde verhaal. Standaard riedeltje bij tot nu toe de meeste merken waar ik het bij het nagezocht. Of het moet net veranderd zijn bij GG maar anders nog is steeds dit het geval.
Bastard heeft op vrijwel alle keramiek 20 jaar garantie, dus ook op het binnenwerk (muv de platesetters)!xyonix schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:43:
[...]
Klopt zelfde bedrijf in de achtergrond, echter de garantie van 20 jaar is alleen geldig op de buienschaal.
https://help.thebastard.com/nl/articles/59482-garantievoorwaarden
Over andere merken weet ik het niet daar heb ik niks van en dus ook niet zodanig in verdiept/onthouden.
(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer
Yessss ik heb vandaag mn plancha grill binnen gekregen en mijn zoektocht is ten einde gekomen. Het is de Big Horn Plancha Grill 4 pitter geworden. Morgen de vuurdoop maar het voelt allemaal best degelijk en er zit een aardig vermogen in.copykat schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:38:
[...]
En? Heb je al een keuze gemaakt?
Ik zat (net) ook een beetje te kijken naar de weber lumin.
Grilplate en stomen. (Handig voor groente bij je kamadovlees.)
Moet nog ff kijken of er een plancha plate ook voor beschikbaar is. Dus een dichte.
En ik zit me af te vragen of je met een plaat staal van xmm een soort deflector kan maken, dus de hitte van t element verspreiden met een stalen plaat onder t grilrooster. Of een dakje over t element van staal tegen hotspots. ( zoals die tunnel van masterbild gravity.)
https://justforkoks.nl/review-weber-lumin/
De Blackstone werd echt te duur en is geloof ik gietijzer en moet geseasoned worden. Daarnaast heeft de Bighorn ook behoorlijk zware stalen bakplaat van ik gok een geëmailleerde toplaag. Ben benieuwd hoe dit bevalt op de lange termijn.
Jouw behoefte is denk ik wel echt anders. Ik zoek echt een manier om complete maaltijden wat sneller klaar te maken, of toch een keer die smashburgers maken.. maar met name bv gehakt of beef aanbakken, groentes erop, tacos of aardappeltjes en zo een hele maaltijd bereiden. Of in de ochtend keer eitje bakken. Beetje het buitenleven gevoel en het gebruik zoals ik het in Canada zag voorzetten met het betere weer
Pics:
:strip_exif()/f/image/TNjak9OMr0VzWqy6iUiVclkG.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door THxZ0NE op 09-04-2026 21:12 ]
EV 82kWh; WP: ME PUZ-SWM120YAA + ERSF-VM2E + OSO boiler 300L RVS 3.1m2; PV: 13640 Wp O/W + SMA STP 10.0; AC: MTS2R-18HDI + MTS4R-28HDI-V2; Gasloos 08-2025
Nice ik zat al 2 jaar naar zo'n blackstone te kijken maar vond ze ook gewoon ronduit te duur, ik ben super benieuwd hoe hij bevalt want deze gaat dan zeker ook op mijn lijstje voor bij de buiten keuken. Juiste vanwege de groente en het eromheen tijdens de bbq.THxZ0NE schreef op donderdag 9 april 2026 @ 19:27:
[...]
Yessss ik heb vandaag mn plancha grill binnen gekregen en mijn zoektocht is ten einde gekomen. Het is de Big Horn Plancha Grill 4 pitter geworden. Morgen de vuurdoop maar het voelt allemaal best degelijk en er zit een aardig vermogen in.
De Blackstone werd echt te duur en is geloof ik gietijzer en moet geseasoned worden. Daarnaast heeft de Bighorn ook behoorlijk zware stalen bakplaat van ik gok een geëmailleerde toplaag. Ben benieuwd hoe dit bevalt op de lange termijn.
"Allow me to shatter your delusions of grandeur."
Als het gekoeld is niet. Kan rustig een dag of tweeBaBoK schreef op donderdag 9 april 2026 @ 21:58:
Ik wil Noskos bekende pulled pork maken, als het 10uur in de rub zit en geïnjecteerd is ipv 4-8uur, levert dat een mogelijk probleem op alvoor het op de bbq gaat?
Hier sinds vorig jaar uiterst tevreden met mijn Columbus Proline Large Q. Ook mooi compleet geleverd. De maten zijn redelijk standaard dus er is ook genoeg voor te vinden.The DenMan schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:13:
Ik ben sinds enkele weken mij ook aan het verdiepen in de kamado wereld. Nu heb ik 2 kamdo's op het oog.
Welnee joh, gewoon doen.BaBoK schreef op donderdag 9 april 2026 @ 21:58:
Ik wil Noskos bekende pulled pork maken, als het 10uur in de rub zit en geïnjecteerd is ipv 4-8uur, levert dat een mogelijk probleem op alvoor het op de bbq gaat?
Het is geen precisiewerk of rocket science hoor.
En maak je ook geen zorgen om de temperatuur, ergens tussen de 100C en 120C is prima.
Thermometer er in, biertje pakken en rustig afwachten.
Precies! En zelfs al schiet je een beetje uit met de temperatuur tot 140 °C dan is er nog niks aan de hand. Goed doorstoken tot een kern boven de 87 °C, dan wordt 't heerlijk zacht.ASS-Ware schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 09:04:
[...]
Welnee joh, gewoon doen.
Het is geen precisiewerk of rocket science hoor.
En maak je ook geen zorgen om de temperatuur, ergens tussen de 100C en 120C is prima.
Thermometer er in, biertje pakken en rustig afwachten.
Nou inderdaad. Maar ik zou niet alleen op de temperatuur afgaan. Meestal ga je ruim boven de 90 voor heerlijk zacht. Dat is ook boven 87, dat kloptEsumontere schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 09:12:
[...]
Precies! En zelfs al schiet je een beetje uit met de temperatuur tot 140 °C dan is er nog niks aan de hand. Goed doorstoken tot een kern boven de 87 °C, dan wordt 't heerlijk zacht.
7x 410 pw 15° op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A 4.2 kWh wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming
Wel met sidenote dat het heel erg aan het stuk vlees zelf ligt. Sommige moeten echt wel boven de 93 gaan om een beetje te pullen zijnrobkrekel schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 10:56:
[...]
Nou inderdaad. Maar ik zou niet alleen op de temperatuur afgaan. Meestal ga je ruim boven de 90 voor heerlijk zacht. Dat is ook boven 87, dat klopt
Klopt, ik kijk meestal zelf pas bij 93 ofzo. Maar kan hem ook rustig vergeten en dan is ie zomaar 97 of 98 graden418O2 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 10:59:
[...]
Wel met sidenote dat het heel erg aan het stuk vlees zelf ligt. Sommige moeten echt wel boven de 93 gaan om een beetje te pullen zijn
7x 410 pw 15° op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A 4.2 kWh wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming
Kan vaak wel. Maar ik lees nog wel eens dat mensen het er bij 90c afhalen en dan teleurgesteld zijn dat het niet echt te pullen is. Vandaar mijn opmerkingrobkrekel schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:01:
[...]
Klopt, ik kijk meestal zelf pas bij 93 ofzo. Maar kan hem ook rustig vergeten en dan is ie zomaar 97 of 98 graden
Daarom zeg ik ook "Meestal ga je ruim boven de 90 voor heerlijk zacht."418O2 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:02:
[...]
Kan vaak wel. Maar ik lees nog wel eens dat mensen het er bij 90c afhalen en dan teleurgesteld zijn dat het niet echt te pullen is. Vandaar mijn opmerking
Nu wil ik 1 probe op het rvs rooster leggen om temperatuur rooster te meten maar dan krijg ik foutmelding -h- dat kan zijn te heet (is het niet zit onder de 150 graden) of raakt direct een element, dat laatste is juist mijn bedoeling, iemand een idee hoe dit op te lossen ?
EV 82kWh; WP: ME PUZ-SWM120YAA + ERSF-VM2E + OSO boiler 300L RVS 3.1m2; PV: 13640 Wp O/W + SMA STP 10.0; AC: MTS2R-18HDI + MTS4R-28HDI-V2; Gasloos 08-2025
De voedselkant is dan te heet. De oplossing is hem in een aardappel stekenBaBoK schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 12:17:
Ik heb de Inktbird int-14-bw.
Nu wil ik 1 probe op het rvs rooster leggen om temperatuur rooster te meten maar dan krijg ik foutmelding -h- dat kan zijn te heet (is het niet zit onder de 150 graden) of raakt direct een element, dat laatste is juist mijn bedoeling, iemand een idee hoe dit op te lossen ?
In een aardappel??418O2 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 12:18:
[...]
De voedselkant is dan te heet. De oplossing is hem in een aardappel steken
Wil de roostertemperatuur weten waar procureur op ligt?
[ Voor 32% gewijzigd door BaBoK op 10-04-2026 12:24 ]
Ja. Dan meet de punt de rooster temperatuur en dan hebben de sensoren voor het voedsel een lagere temperatuur. Of wil je letterlijk de temperatuur van het metaal weten? Dat lijkt me namelijk niet zo relevantBaBoK schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 12:19:
[...]
In een aardappel??
Wil de roostertemperatuur weten waar procureur op ligt?
[ Voor 13% gewijzigd door 418O2 op 10-04-2026 12:22 ]
Thanks!418O2 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 12:22:
[...]
Ja. Dan meet de punt de rooster temperatuur en dan hebben de sensoren voor het voedsel een lagere temperatuur. Of wil je letterlijk de temperatuur van het metaal weten? Dat lijkt me namelijk niet zo relevant
Heb het gedaan schijnt als een thermische buffer te werken.
Dacht echt die zet me in de zeik😂
Met een gewoon rooster gaat het wel hoor, met een rvs rooster gaat het inderdaad - h- te heet aangeven.BaBoK schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 12:23:
[...]aq
Thanks!
Heb het gedaan schijnt als een thermische buffer te werken.
Dacht echt die zet me in de zeik😂
Het deel van de probe om intern te meten mag maximaal 100C hebben, dus steek hem in een aardappel zodat alleen het deel voor de dometemperatuur in de hete lucht ligt, dat deel kan 300C hebben.BaBoK schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 12:17:
Daar is hij niet voor bedoeld.BaBoK schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 12:17:
Laten liggen tot boven de 92C en dan prikken om te checken of hij zacht genoeg is.BaBoK schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 14:44:
Merk dat low en slow veel emotie vergt. Procureur ligt er nu 3uur op en zit op 80 graden kerntemperatuur, moet ik dan nog 2 uur door gaan en dan eraf halen om het vervolgens te lakken en naar 88 graden te brengen of moet ik nu eraf halen, lakken en naar 88 graden gaan?
of
Inpakken en laten liggen tot boven de 92C en dan prikken om te checken of hij zacht genoeg is.
Ik heb pulled pork het liefst zonder saus, zodat mensen bij het eten zelf de saus kunnen kiezen.
Wat probeer je te maken?BaBoK schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 14:44:
Merk dat low en slow veel emotie vergt. Procureur ligt er nu 3uur op en zit op 80 graden kerntemperatuur, moet ik dan nog 2 uur door gaan en dan eraf halen om het vervolgens te lakken en naar 88 graden te brengen of moet ik nu eraf halen, lakken en naar 88 graden gaan?
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Pulled pork:)
Ik had al zo'n ding in gebruik om m'n halfronde deflectorplates en grillplates in te 'stacken' op het moment dat ik ze niet nodig heb in de kamado...
Uiteraard wel meteen de rubberen voetjes er onderuit gehaald en inmiddels vervangen door 8 stuks M4 RVS bolkop / dopmoertjes (bij de Hornbach uit de grijpvoorraad á €0.20 /stuk) zodat het ding niet direct op stukjes draadeind komt te staan waar vervolgens ook weer een hoop 'zooi' in achterblijft. Dingen als geheel uiteraard wél eerst even een rondje in de vaatwasser op 70o Celsius mee laten draaien om de metaalbewerking / snij-olie er van af te spoelen / wassen.
Ik ben best wel een groot fan van gerookt vlees maar om dat nou met een 'kunststof smaakje' te gaan doen
:strip_exif()/f/image/mdTfpBybzwDQA4Up8bKFl5Sl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sQXcviM4igVLs2vpPk33ln3v.jpg?f=fotoalbum_large)
P.S. Voor de luitjes welke dit ook zo willen doen: Let op dat je RVS moertjes gebruikt en géén verzinkte oftewel gegalvaniseerde moertjes neemt. Zink heeft een vrij laag smelt punt (~420o Celsius) en gaat vér
daarvoor al aan het 'dampen'. Zink-Oidde dampen zijn zéér slecht voor je gezondheid bij inademen.
[ Voor 87% gewijzigd door Will_M op 11-04-2026 18:50 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Ik heb voor 14 euro oid op Amazon zo'n infrarood heatgun gekocht. Kun je het prima mee meten lijkt me. Ik meet er de pizzasteen mee.BaBoK schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 12:17:
Maar dan moet de bbq open, of niet?Sjoerd001 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 17:44:
[...]
Ik heb voor 14 euro oid op Amazon zo'n infrarood heatgun gekocht. Kun je het prima mee meten lijkt me. Ik meet er de pizzasteen mee.
Da's toch geen probleem? Óf neem je niet voldoende tijd om je kamado zélf vooraf goed op temperatuur te laten komen en ga je daarbij zuiver en alleen op de meter in de dome af?
EWill_M schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 17:59:
[...]
Da's toch geen probleem? Óf neem je niet voldoende tijd om je kamado zélf vooraf goed op temperatuur te laten komen en ga je daarbij zuiver en alleen op de meter in de dome af?
Bij Low & slow houd ik de dome inderdaad altijd dicht.
Maar inderdaad voor normaal bbq hebben jullie gelijk
Een Pizza is nou ook weer niet écht 'Low & Slow' voedsel te noemen, hé.... Da's meer: IK WIL DAT DING NÚ KUNNEN ETEN (en dus ook zeker binnen een paar minuten klaar hebben)Arjantje72 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 18:41:
[...]
[...]
E
Bij Low & slow houd ik de dome inderdaad altijd dicht.
Maar inderdaad voor normaal bbq hebben jullie gelijk
Kamado op 300o stoken en daarna zorgen dat de hele 'dome' goed op temperatuur is en dat ook blijft gedurende een kwartiertje. Dan blijft de warmte tijdens en ná het meten ook wel oké voor een simpele pizza.
Ik gebruik hier overigens al jaren onderstaande methode (soortgelijk) maar ben daarbij inmiddels ook al een tijdje in de markt voor een 'Do-Joe' voor m'n KJC-III zodat ik de dome dicht kan houden tijdens het Pizza-Bakken. Helaas lijken die dingen momenteel overal uitverkocht te zijn tegen normale prijzen en staan ze inmiddels in de markt voor bedragen welke zelfs rond / boven de €350,- liggen.
https://bbq-helden.nl/hoe-bak-je-pizza-in-een-kamado/
[ Voor 29% gewijzigd door Will_M op 11-04-2026 14:50 ]
Deze ochtend voor de eerste keer de griddle gebruikt om pancakes te bakken. Ik ben erachter gekomen dat de bakplaat aardig wat vermogen heeft. Voor de pancakes is de middelste stand op alle 4 de burners eigenlijk too much. Uiteindelijk de burners op de laagste stand gehad en dat ging erg goed. Ik gebruikte zonnebloemolie om de griddle even goed in te vetten voor het bakken.
:strip_exif()/f/image/mfoOhM6kgsVS0i6SkHC0qury.jpg?f=fotoalbum_large)
Vervolgens een mooie luchtige mix gemaakt en kleine pancakes gedropt.
:strip_exif()/f/image/UC3tjxDvAlJIkQBGXKxwN8KM.jpg?f=fotoalbum_large)
Begint er al prima uit te zien:
:strip_exif()/f/image/CFDtlqU38hN2By4DxPvYrUjS.jpg?f=fotoalbum_large)
En dan lekker met de familie genieten van een stack pancakes. MET Maple syrup natuurlijk...
:strip_exif()/f/image/dBigvUFqYtw5GDo25xVyuJgf.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarna heb ik de plaat schoongemaakt met een scrubmedaddy. Wat ik merk is dat de zonnebloemolie wat plakkerig wordt na het bakken. Het vreet nog net niet in maar er blijft een plakkerig laagje over waar ik echt met scrubmedaddy steeds harder mee moet scrubben. Dit doe ik wel op een afgekoelde plaat.
Afijn, het is schoon nu maar ik sta open voor tips, wellicht andere olie gebruiken? Of een ander type spons op de geëmailleerde bakplaat?
Maar tot nu toe ben ik erg tevreden!
:strip_exif()/f/image/aOTKcVyTJJqVOaSoWG57EzxE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hW3QPyfrcOZJ2l1ABDVPDTpl.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag 3 kg procureur en 1.5 kg achterham voor fam wat vandaag komt. Alleen wel net stom geweest en water uit lekbak in kamado laten vallen... nu hoop ik dat het opdroogt doordat die toch maar op 100/120 graden staat te fikken.
[ Voor 23% gewijzigd door Jthem op 11-04-2026 11:45 ]
Ik gebruik ijsblokjes om de geëmailleerde bakplaat schoon te maken .Afijn, het is schoon nu maar ik sta open voor tips, wellicht andere olie gebruiken? Of een ander type spons op de geëmailleerde bakplaat?
Erop gooien als de plancha heet is en het vuil springt er bijna af
Verder papieren rol Om na te wrijven.
I'm Mickey Mouse. They don't know who's inside the suit.
Sowieso bakplaten, ook die dingen om in huis mee te kunnen gourmetten bijvoorbeeld, altijd heet / warm schoonmaken. Het vet en/of de olie is dan nog zo goed als vloeibaar en je veegt het er dan vaak met alleen een beetje keuken of toilet papier zó vanaf. Zelfde geldt ook voor keramische pannen overigens.almere schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 13:31:
[...]
Ik gebruik ijsblokjes om de geëmailleerde bakplaat schoon te maken .
Erop gooien als de plancha heet is en het vuil springt er bijna af
Verder papieren rol Om na te wrijven.
[ Voor 6% gewijzigd door Will_M op 11-04-2026 15:02 ]
Ah dus toch. Ik lak pulled pork nooit dus dacht dat je misschien iets anders wilde maken van de prodcureur.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Lol, ik zit net een stukje te schrijven om te advisren om hem een keer heet te stoken voor het geval je gegalvaniseerde moertjes gebruikt hebt, zie ik je edit ineens in het citaat staan. Pagina stond net te lang open gok ik.Will_M schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 17:42:
Vanmiddag bij de IKEA toch maar eens twee extra Variera's gehaald om o.a. Spareribs netjes in m'n KJC III te kunnen zetten voor in totaal €17,18 aan materiaal (incl. 16 stuks M4 RVS bolkop / dopmoertjes).
![]()
Ik had al zo'n ding in gebruik om m'n halfronde deflectorplates en grillplates in te 'stacken' op het moment dat ik ze niet nodig heb in de kamado...
Uiteraard wel meteen de rubberen voetjes er onderuit gehaald en vervangen door 8 stuks M4 RVS bolkop / dopmoertjes (bij de Hornbach uit de grijpvoorraad á €0.20 /stuk) zodat het ding niet direct op stukjes straadeind komt te staan waar vervolgens ook weer een hoop 'zooi' in achterblijft. Dingen als geheel uiteraard wél eerst even een rondje in de vaatwasser op 70o Celsius mee laten draaien om de metaalbewerking / snij-olie er van af te spoelen / wassen.
Ik ben best wel een groot fan van gerookt vlees maar om dat nou met een 'kunststof smaakje' te gaan doen
[Afbeelding]
[Afbeelding]
P.S. Voor de luitjes welke dit ook zo willen doen: Let op dat je RVS moertjes gebruikt en géén verzinkte / gegalvaniseerde moerjes neemt. Zink heeft een vrij laag smelt punt (~420o Celsius) en gaat vér
daarvoor al aan het 'dampen'. Zink-Oidde dampen zijn zéér slecht voor je gezondheid bij inademen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Wat een heerlijk kipje was dat zeg, ongeloofelijk!
1,5kg Label rouge witpootkip van The Budgery.
Gisteravond Kip rub erover van Van Beekum. Vanmorgen een marinade gemaakt van water, tijm, laurier, knoflook en gember. Hier de kip mee geinjecteerd en terug te koelkast in tot eind van de middag.
BBQ op 150 graden, spit erin en gaan. Was in 1,5 uur op temp.
Het vlees was heerlijk sappig en mals!
:strip_exif()/f/image/lMc2OX7R56RBq7ZOQwETTxSV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Y2TGuuhKAIYmG3Jl9l0qY1eC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Aj0mplSBhFiBzbir72Lo6Hct.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0BUrAUcDjDLBlemNRhKwxPLv.jpg?f=fotoalbum_large)
gewoon garen tot 96 graden… scheelt al dat geprik en heerlijk mals.ASS-Ware schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 14:52:
[...]
Laten liggen tot boven de 92C en dan prikken om te checken of hij zacht genoeg is.
of
Inpakken en laten liggen tot boven de 92C en dan prikken om te checken of hij zacht genoeg is.
Ik heb pulled pork het liefst zonder saus, zodat mensen bij het eten zelf de saus kunnen kiezen.
Beste compliment is als je 5 keer met de ogen knippert en al het vlees is op. .. 4.5 kg vlees was weer zo op.Jthem schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:42:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vandaag 3 kg procureur en 1.5 kg achterham voor fam wat vandaag komt. Alleen wel net stom geweest en water uit lekbak in kamado laten vallen... nu hoop ik dat het opdroogt doordat die toch maar op 100/120 graden staat te fikken.
Bijna 3 kg procureur goed gerubd en naar kern 80 graden. En 2kg achterham met japanese rode marinade op 73 graden.
Ik overweeg ook die bakplaat, is het wat?GranCanaria schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:50:
Nou afgelopen weekend ben ik wezen kijken naar een weber 5750 master touch. Ik had hem bijna gekocht totdat ik de grootte echt zag en erachter kwam dat de klep ook erg groot is en het gewoon niet handig is zo'n grote klep zonder een scharnier te hebben.
Uiteraard stond er een duurder model met een scharnier, volgens mij de 5770. Maar die is dan ook gelijk een stuk duurder en dan kan ik beter doorsparen voor een kamado.
Ze hadden daar ook een Amerikaanse bbq staan, een stuk goedkoper, lekker ruim en met een klep met scharrnieren. Die heb ik niet daar gekocht maar bij de gamma omdat die bij de gamma een gietijzeren rooster had in drie delen.
[Afbeelding]
Wat ik wel merk is dat deze bbq wel echt een houtskool vreter is. Hij komt goed op temperatuur en is fijn in gebruik maar zodra de klep opengaat daalt de temperatuur erg snel en hiernaast met normaal gebruik verliest die gewoon snel hitte.
Ik heb er een bakplaat voor gekocht, deze was bij de lidl gisteren in de aanbieding. Ik vind het altijd leuk om smash burgers te maken hierop maar kipfilet, uitjes en paprika etc gaat ook gewoon goed.
[Afbeelding]
https://www.lidl.nl/p/gri...OUjJ-ru57DhBoCJTUQAvD_BwE
Ja hoor. Hij is zwaar en zeer degelijk. Vandaag heb ik nog een spatel gekocht en morgen ga ik hem uitproberen. Ik heb wel spijt dat ik geen bakplaat setje gelijk gekocht heb bij de Lidl. Die staat ook in de shop en bestaat uit drie spatels. Nu heb ik van de Action een setje gekocht met een multi functionele spatel, een vleestang en een vork.
Zonnebloemolie geeft een kauwgomachtige aanslag, arachide olie (pindaolie) is beter en heeft dit niet maar niet iedereen vindt de smaak daarvan lekker.THxZ0NE schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:44:
Het is niet echt een BBQ natuurlijk...
Deze ochtend voor de eerste keer de griddle gebruikt om pancakes te bakken. Ik ben erachter gekomen dat de bakplaat aardig wat vermogen heeft. Voor de pancakes is de middelste stand op alle 4 de burners eigenlijk too much. Uiteindelijk de burners op de laagste stand gehad en dat ging erg goed. Ik gebruikte zonnebloemolie om de griddle even goed in te vetten voor het bakken.
[Afbeelding]
Vervolgens een mooie luchtige mix gemaakt en kleine pancakes gedropt.
[Afbeelding]
Daarna heb ik de plaat schoongemaakt met een scrubmedaddy. Wat ik merk is dat de zonnebloemolie wat plakkerig wordt na het bakken. Het vreet nog net niet in maar er blijft een plakkerig laagje over waar ik echt met scrubmedaddy steeds harder mee moet scrubben. Dit doe ik wel op een afgekoelde plaat.
Afijn, het is schoon nu maar ik sta open voor tips, wellicht andere olie gebruiken? Of een ander type spons op de geëmailleerde bakplaat?
Mijn frituurpan 1x gevuld met zonnebloemolie maar nooit meer schoon gekregen daarna een nieuwe pan met arachide olie en geen aanslag meer.
Schoonmaken daarna ook gewoon met afwasmiddel en in de vaatwasser voor een blinkend resultaat.
Mn keuze idee is mn compact kamado is te klein voor paralel q'en. En even snel iets eten zonder veel voor en na werk.( die kamado is ook snel op temp maar ben toch meer tijd kwijt dan een stekker of gaskraan.
Dus geen kooltjes. Gas of electrisch.
Gas, nadeel je moet een fles kopen en opletten dat hij niet net leeg is op zondag.
Ik heb AI even een lijstje laten maken van bbq's die portable zijn en alternatief voor de weber lumin. Voorkeur Electric, gas als optie indien dit voordelen heeft
napoleon pro285 electric review vs weber lumin ( niet de compact) vs ninja woodfire pro.
Er komt een mooi vergelijkings lijstje uit.
Grillen op 1 weber 315c op 2 napoleon "zeer hoog" ? op 3 ninja 260c.
Dus voor searing is de ninja niet zo best.
Weber en ninja kunnen pellets gebruiken voor smoke , napoleon gebruikt verbrand druipvet...🤔. ( ik had liever de optie "niet mogelijk" gelezen meneer AI)
Functies weber: Grill, Stoom, Rook, Ontdooi
Functies ninja: Grill, Rook, Airfry, Bak, etc aka best veelzijdig soort verplaatsbare bakoven.
Napoleon is in functies de verliezer: gewoon grillen bqqen klaar.
Ninja inbuild thermometer systeem.
Andere is pak je ir thermometer maar. En je eigen probes.( die deksel thermometers zijn handig als indicatie)
Stiefbroer is de gas napoleon 285.
Voordeel ten op zichte van zn electrische broertje: 2 zones.! 2 branders dus indirect is mogelijk low en slow niet echt maar 150 graden indirect kan. Wel weer gasfles geneuzel maar de 1 dikke heatpipe vs 2 burners? 🤔 ( als ze 2 heatpipes in de E hadden gemaakt dan was t de E geworden en gas weggestreept. Geen idee waarom ze dat niet gedaan hebben. 2 kleine electrische bak pitten in 1 rooster oppervlak..😍)
Reviews lumin zijn lovend. Voordeel een groente stomer als optie.( dochter en vrouw) Fast en easy grillen. Snelle set up voor effe snel buiten eten. Voldoende voor burgers, worstjes , steaks enz. Low and slow , of zalmmoot.. weet niet of de electrische regeling zo verfijnt is dat je t op 100c kan houden.
Napoleon, gas versie, veel opties zie deze review na te kopen, meer BBQ,
En roken kan je op de Kamado compact.
De nap. 285 (gasversie) klinkt best goed. Goed gebouwd assesiores zelfs een roterseri voor een kippiekippie. Plates voor smashburgers enz. Groter oppervlakte...
Lumin, klinkt als ideale bij bbq. Opties weber kennende aanwezig maar prijzig.
Wel goede kwaliteit vaak.
De ninja woodburner pro. Ha ik heb de prijs nog niet gezocht maar hij klinkt duur.
Zn electronische functies zijn eigenlijk stiekum best interresant ( je kan veel en set en forget functie) waren t niet dat dan de eh effe snel iets eten idee van de bbq keuze dan bijna uit t zicht is.
Zijn hier gebruikers van 1 van deze bbq's?
En ook de electrische versie van de napoleon? De 285E.
Wat zijn de reallife ervaringen ?
De ninja klinkt erg veelzijdig, misschien wel te veelzijdig. Luxe paard. Alles aanwezig maar grillen is nu net niét zn sterkste eigenschap.
Lumin was op t oog een ideale bij BBQ.
Snel, redelijk veel zijdig, ( ontdooistand.... ben beniewd of dat ook zo'n microwave halfgaar uitkomst geeft.) Zeer goede gril eigenschappen. Groente stoombakje..
Napoleon, bijna een vervanger van de kamado tuincentrum habbiebabbie. Zeker de gas versie. Ok low en slow met rook kan je vergeten maar rest is met al die opties... platen, planchaplate, rotiseri, enz.
Welke zouden jullie als eerste weg strepen? En waarom?
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Naar aanleiding van jouw verhaal van afgelopen week ben ik hier bij me thuis ook maar eens aan het zoeken gegaan naar m'n "The Meatstick X" thermometer welke ik drie jaar geleden tijdens een grootschalige verbouwing hier thuis 'ergens' opgeborgen had...
Voordat ik dat ding weer eens aan de praat had was ik ook weer ruim vier uur verder.... Uiteraard waren de twee AA batterijtjes van het extender/laadstationnetje (waarschijnlijk?) leeg dus die als eerste maar even vervangen, daarna wilde het ding alsnog op geen enkele manier een teken van leven gaan tonen dus vervolgens maar wat standaard 'reset' methodes geprobeerd (aantal seconden indrukken van het énige knopje op dat stationnetje waarbij niemand weet hoelang dat je dat precies moet doen.... Gevolg: Het extender/laadstationnetje wist meteen niets meer van het bestaan van een ooit gekoppelde Meatstick (kwam ik later pas weer achter).
Ledje begon op een zeker moment wel weer een teken van leven te geven en de bijbehorende App op m'n telefoon kwam vrij snel daarna met een melding dat de firmware bijgewerkt moest gaan worden. Uiteraard ging ook dat niet zonder slag of stoot doordat ik érgens in de afgelopen jaren m'n iPhone in 'Protected Mode' heb gezet waardoor alle permissies voor Bluetooth / GPS en Netwerk op 'UIT' stonden voor de App.
Na het weer volledig opladen van de Meatstick zelf (ruim 4 uur) ging de oude configuratie vanwege de reset van het basisstationnetje uiteraard niet meer werken dus ook die mocht weer opnieuw gekoppeld gaan worden (waarvoor de App dus toegang moet hebben tot de GPS instellingen van m'n iPhone) én ging ook dat ding vervolgens z'n eigen firmware bijwerken.
Maar: Uiteindelijk kan ik nu na een hoop gepruts weer gaan 'temperaturen'...
:strip_exif()/f/image/YYvOpHTLNNJRqJu2vdb8oBPm.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgend weekend maar weer eens een Brisket 'Low & Slow' in de KJC III gaan laten garen....
[ Voor 30% gewijzigd door Will_M op 12-04-2026 15:50 ]
Daar zeg je mij wat. Ik heb dit ook in de vetpan inderdaad en daar gebruik ik ook zonnebloemolie. Niet schoon te krijgen! Thanks voor de tip, ik ga eens arachideolie gebruiken.ShockWave schreef op zondag 12 april 2026 @ 09:11:
[...]
Zonnebloemolie geeft een kauwgomachtige aanslag, arachide olie (pindaolie) is beter en heeft dit niet maar niet iedereen vindt de smaak daarvan lekker.
Mijn frituurpan 1x gevuld met zonnebloemolie maar nooit meer schoon gekregen daarna een nieuwe pan met arachide olie en geen aanslag meer.
Schoonmaken daarna ook gewoon met afwasmiddel en in de vaatwasser voor een blinkend resultaat.
Ik heb naast mijn Weber 57 cm ook een Ninja Woodfire gekocht.
Vooral omdat dat ding ideaal is om een paar kipfilets of hamburgers te grillen met een lekker rooksmaakje.
Aanzetten, 5 minuutjes wachten en bakken maar. Zo hoef ik niet steeds een halve BBQ vol te gooien met kolen voor een paar stukjes vlees.
Hiju is ook heel goed om bacon met de airfryerfunctie krokant te maken.
http://www.avfoto.nl
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Grillstrepen komen er mooi op hoor. Kan er een ruitpatroon opzetten.
Ik grill meestal op de medium temperatuur, anders gaat hij te hard.
http://www.avfoto.nl
Ik heb een vraagje over rub; vaak meng ik kruiden en rub zelf, dat heb ik aardig in de vingers. Maar ik heb ook altijd een bus soort van all purpose rub staan om eve snel wat wings of ribs te maken. Ik probeer dan wel eens wat anders en zo kwam ik bij deze terecht: https://www.hanos.be/nl/A...ARERIBSKRUIDEN/p/25032304
Nu had ik hem al geproefd en merkte meteen dat dit erg sterk spul is, qua zout en e621. Suiker prima, zodat ik hem ook kip voor grillen kan gebruiken denk ik. Dus ik over de ribs een zeer dun laagje er helemaal omheen, vele malen minder dan normaal. Het resultaat was best wel smakelijk maar veel te zout.
Enige tips, moet ik dit nog verder mengen, of het vlees alleen een beetje besprenkelen? Denk ik misschien onterecht dat dit een rub is en moet ik het anders gebruiken? Van de verpakking wordt ik niet veel wijzer.
Fotootje van het resultaat met wat garnituur:
Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...
Offtopic:ASS-Ware schreef op zondag 12 april 2026 @ 23:11:
Vandaag eens een stukje procureur voor wat pulled pork.
BBQ op 110C.
Na 2 uur elke 30 min gesprayed met appelsap.
Na 4,5 uur in de stall bij 62C, nog 1 keer gespayed en ingepakt.
Na 9 uur zat ik op een kern van 96C en was het vlees superzacht.
Daarna nog even een uurtje laten rusten.
Super!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb je met die klauwen niet even gedaan alsof je wolverine was? had ik zeker gedaan.
Ik zie het inderdaad, ze hebben nu de aanpassing gedaan dat als je Bastard na 2020 is je wel de 20 jaar garantie op de vuurring en basket krijgt.watercoolertje schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:44:
[...]
Bastard heeft op vrijwel alle keramiek 20 jaar garantie, dus ook op het binnenwerk (muv de platesetters)!
https://help.thebastard.com/nl/articles/59482-garantievoorwaarden
Over andere merken weet ik het niet daar heb ik niks van en dus ook niet zodanig in verdiept/onthouden.
Platesetter nog steeds 2 jaar zie ik. Ze hebben nu wel een afbouw regeling met restwaarde bij niet vervangbare producten opgenomen zie ik.
Qua kant en klare rubs vind ik de wild woodpecker best goed.borgdaville schreef op zondag 12 april 2026 @ 23:05:
Wow, ik liep wat achter in dit topic, veel inspiratie. Door omstandigheden en winter afgelopen periode te weinig gebbqed maar ik ben weer begonnen.
Ik heb een vraagje over rub; vaak meng ik kruiden en rub zelf, dat heb ik aardig in de vingers. Maar ik heb ook altijd een bus soort van all purpose rub staan om eve snel wat wings of ribs te maken. Ik probeer dan wel eens wat anders en zo kwam ik bij deze terecht: https://www.hanos.be/nl/A...ARERIBSKRUIDEN/p/25032304
Nu had ik hem al geproefd en merkte meteen dat dit erg sterk spul is, qua zout en e621. Suiker prima, zodat ik hem ook kip voor grillen kan gebruiken denk ik. Dus ik over de ribs een zeer dun laagje er helemaal omheen, vele malen minder dan normaal. Het resultaat was best wel smakelijk maar veel te zout.
Enige tips, moet ik dit nog verder mengen, of het vlees alleen een beetje besprenkelen? Denk ik misschien onterecht dat dit een rub is en moet ik het anders gebruiken? Van de verpakking wordt ik niet veel wijzer.
Fotootje van het resultaat met wat garnituur: [Afbeelding]
Wellicht die eens checken bij je lokale bbq zaak? Online ook gewoon te bestellen.
Een goede grap mag vrienden kosten.
[ Voor 34% gewijzigd door ozzynator op 15-04-2026 16:03 ]
Moette doen.
Een goede grap mag vrienden kosten.
Moeten die inkbird probes niet verder het vlees in?Jthem schreef op woensdag 15 april 2026 @ 23:20:
[Afbeelding]
Vandaag 2 varkenshaasjes erop gelegd met zelf gefrabiceerde rub
Die zitten wel goed.Gadgeteer schreef op donderdag 16 april 2026 @ 07:57:
[...]
Moeten die inkbird probes niet verder het vlees in?
(De witte is ook iets korter dan de zwarte)
Je moet het natuurlijk zelf weten, maar volgens mij (en inkbird) moeten ze tot het ribbeltje in het eten zitten! Inkbird noemt dat ribbeltje op hun website 'safe cooking line', al leggen ze niet expliciet uit wat ze daarmee bedoelen op de pagina van jouw versie:Flapperbol schreef op donderdag 16 april 2026 @ 08:06:
[...]
Die zitten wel goed.
(De witte is ook iets korter dan de zwarte)
https://www.inkbird.com/collections/food-thermometers/products/wifi-bluetooth-meat-thermometer-int-12-bw
In de papieren beschrijving van mijne stond dat duidelijker dat ze echt minimaal tot dat ribbeltje in je eten moeten.
Weet ook niet of het schade toe kan brengen of je metingen gewoon inaccuraat worden (omdat de warmte van buiten via het metaal naar binnen geleidt leest ie waarschijnlijk onterecht hoger temps naarmate het stokje er minder diep in zit).*Note: Insert the probe fully up to the safe cooking line, but do not expose the tip.
[ Voor 16% gewijzigd door watercoolertje op 16-04-2026 09:26 ]
(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer
5 ribs op vrijdagochtend ontvliesd en in de rub gezet (wild woodpecker wild sparerib):
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/DRnY7cfS44Q0A8bgqb411xVw.jpg?f=user_large)
Daarnaast 1,5KG rundergehakt gedraaid tot moink balls met allerlei kruiden en wat chili flakes gemalen erdoorheen (killer hogs bbq rub):
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/IvlUFxxsdCBH6pNrLE5XyyyV.jpg?f=user_large)
Glaze gemaakt van bevroren frambozen, gezeefd zodat de pitjes eruit waren, 60ml balsamico azijn en 2 chipotle pepers in adobo saus (naar beroemd recept)
toen BBQ aan indirect, 110 graden met slowroller erop en 2 grote chunks appelhout
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/lI9GdTjbVtiKhwbo3qO2NyHJ.jpg?f=user_large)
logistiek probleem opgelost met magnetron rekje
(ik weet dat de pannenhouder van IKEA hier uitermate voor geschikt is, maar die is in gebruik als pannenhouder Ribs 3-2-1, bij de 2 natuurlijk honing, bastardsuiker en goeie boter gebruikt voor het stomen en de binnenkant met mosterd en remia bbq smokey sauce:
En bij de 1 gewoon de remia bbq smokey sauce gebruikt
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/L2t0b6ZHhTYfDTS0VTYJYbXy.jpg?f=user_large)
Toen de moink balls klaar waren snel de groenten ratatouille erop gedaan terwijl de rest warm werd gehouden of nog aan het rusten was en klaar:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7oXxGJH4hjd5VsxtHyTvyI4R.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/aAdwrTtRPK9bBNmyXMOmCgCf.jpg?f=user_large)
Bijgerecht gepofte aardappels uit de oven en koude pasta salade.
Natuurlijk was het super lekker, complimenten aan de kok.
Moet zeggen dat ik niet had verwacht alles op 1 sessie/1bbq gefixed te krijgen maar is me toch gelukt.
BBQ ging om 09:00 aan en om 17:00 was er nog voldoende brandstof om de groente te garen en 10 frikandellen op te warmen voor de kids van de gasten.
Je moet toch zelf de slingers ophangen voor een feestje..
Ze zaten redelijk in het midden. Nog dubbel gecheckt met losse thermometer dus was perfect rond 62gradenGadgeteer schreef op donderdag 16 april 2026 @ 07:57:
[...]
Moeten die inkbird probes niet verder het vlees in?
Ik vermoed dat gadgeteer doelt op het streepje op de probe dat aangeeft hoever de probe er in moet, omdat het voorstel deel maar maximaal 100C kan hebben.Jthem schreef op donderdag 16 april 2026 @ 17:17:
[...]
Ze zaten redelijk in het midden. Nog dubbel gecheckt met losse thermometer dus was perfect rond 62graden
Perfect rond 62 graden?
Ik ga bij varkenshaas tot 58C, exact, niet rond.
[ Voor 9% gewijzigd door ASS-Ware op 16-04-2026 17:28 ]
BGE is in het zwart verkrijgbaar voortaan. Een move die ik niet had verwacht gezien de merknaam.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Ho ho, zwart met een groene gloed he! En "omdat het productieproces duurder is" mag je er nog een premium voor gaan betalen ook...Dennis1812 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 18:23:
https://www.facebook.com/share/r/1B7AnRznR6/
BGE is in het zwart verkrijgbaar voortaan. Een move die ik niet had verwacht gezien de merknaam.
Ja moet zeggen dat ik (vooral rund) steeds de s iets warmer moet gaan voor vrouwlief en dus bij varkenshaasje ook, was nog net lekker malsASS-Ware schreef op donderdag 16 april 2026 @ 17:26:
[...]
Ik vermoed dat gadgeteer doelt op het streepje op de probe dat aangeeft hoever de probe er in moet, omdat het voorstel deel maar maximaal 100C kan hebben.
Perfect rond 62 graden?![]()
Ik ga bij varkenshaas tot 58C, exact, niet rond.
Ben trouwens wel tevreden over de Inkbird thermometer
Donkergroen bedoel je, ONYX, net als de edelsteen. Is een limited / speciaal editie, speciaal voor Europa.Dennis1812 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 18:23:
https://www.facebook.com/share/r/1B7AnRznR6/
Ik heb zelf (gelukkig) geen FB of andere social ellende..
Website: https://www.biggreenegg.e...VhLhVg4nYw3ml0Gthyoi4j8b2
Leesbaar in het artikel: “The Onyx is een Special Edition“.
Als het dan flopt kunnen ze er zonder gezichtsverlies mee stoppen.
En is het een succes kondigen ze groots aan dat het een succes is en ze besloten hebben in het assortiment te houden.
Op de filmpjes en fotos oogt hij toch behoorlijk zwart. Maargoed, vast een zweempje groen.
Ga je hem toevoegen aan je collectie @iMode ?
Kwam het er zo zuur uit? Ik dacht eerder realistisch.418O2 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 20:47:
Ik hoop dat je gerechtjes minder zuur zijn, lol
Maar er zijn genoeg zure lekkere gerechtjes. Ook van de bbq
Limoen ligt standaard wel in de koelkast voor bbq gebruik. En limoncello ligt er ook. Heerlijk!
"Ze doen gewoon een ander kleurtje" dacht ik, jij maakt er een hele samenzweringstheorie bij hahaDennis1812 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 20:54:
[...]
Kwam het er zo zuur uit? Ik dacht eerder realistisch.
Maar er zijn genoeg zure lekkere gerechtjes. Ook van de bbq![]()
Limoen ligt standaard wel in de koelkast voor bbq gebruik. En limoncello ligt er ook. Heerlijk!
Reminds me, ik heb de beste limoncello ter wereld liggen (officieel, wordt hier in de buurt gemaakt), zal het zaterdag bij de steak drinken
[ Voor 13% gewijzigd door 418O2 op 16-04-2026 21:23 ]
Niet echt samenzwering. Gewoon een marketing trucje om iets uit te proberen. Dat wordt wel vaker gedaan.418O2 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 21:23:
[...]
"Ze doen gewoon een ander kleurtje" dacht ik, jij maakt er een hele samenzweringstheorie bij haha
Reminds me, ik heb de beste limoncello ter wereld liggen (officieel, wordt hier in de buurt gemaakt), zal het zaterdag bij de steak drinken
De edelsteen onyx is zwart, wit en/of rood.iMode schreef op donderdag 16 april 2026 @ 20:26:
[...]
Donkergroen bedoel je, ONYX, net als de edelsteen. Is een limited / speciaal editie, speciaal voor Europa.
Ik heb zelf (gelukkig) geen FB of andere social ellende..
Website: https://www.biggreenegg.e...VhLhVg4nYw3ml0Gthyoi4j8b2
Leesbaar in het artikel: “The Onyx is een Special Edition“.
Maar hoe dan ook, leuk dat BGE eens iets vernieuwends doet. Vind het een mooi ding.
[ Voor 4% gewijzigd door Esumontere op 17-04-2026 07:31 ]
Complimenten voor de moeite die je doet op je verjaardag voor je gasten. Maar frikadellen voor de kinderen erbij?loewie1984 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 14:11:
Moet zeggen dat ik niet had verwacht alles op 1 sessie/1bbq gefixed te krijgen maar is me toch gelukt.
BBQ ging om 09:00 aan en om 17:00 was er nog voldoende brandstof om de groente te garen en 10 frikandellen op te warmen voor de kids van de gasten.
Kinderen eten gewoon het liefst frikandellen.Perseus schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 07:33:
[...]
Complimenten voor de moeite die je doet op je verjaardag voor je gasten. Maar frikadellen voor de kinderen erbij?Konden die niet mee-eten?
Al heeft mijn dochter van 6 inmiddels ook een voorkeur gekregen voor biefstuk. Vorige keer klaagde ze zelfs dat het wel wat minder mals was als de keer daarvoor.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
loewie1984 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 14:11:
Afgelopen weekend was ik jarig en in de aanloop er naar toe kreeg ik het in mijn kop om iets van Amerikaanse bbq te doen. Ik dacht aan maiskolven (helaas bestelde ik de verkeerde want ik wilde verse en geen voorgegaarde dus die ontbraken alsnog) maar de rest was aardig geslaagd:
5 ribs op vrijdagochtend ontvliesd en in de rub gezet (wild woodpecker wild sparerib):
[Afbeelding]
Daarnaast 1,5KG rundergehakt gedraaid tot moink balls met allerlei kruiden en wat chili flakes gemalen erdoorheen (killer hogs bbq rub):
[Afbeelding]
Glaze gemaakt van bevroren frambozen, gezeefd zodat de pitjes eruit waren, 60ml balsamico azijn en 2 chipotle pepers in adobo saus (naar beroemd recept)
toen BBQ aan indirect, 110 graden met slowroller erop en 2 grote chunks appelhout
[Afbeelding]
logistiek probleem opgelost met magnetron rekje
[Afbeelding] (ik weet dat de pannenhouder van IKEA hier uitermate voor geschikt is, maar die is in gebruik als pannenhouder)
Ribs 3-2-1, bij de 2 natuurlijk honing, bastardsuiker en goeie boter gebruikt voor het stomen en de binnenkant met mosterd en remia bbq smokey sauce:
En bij de 1 gewoon de remia bbq smokey sauce gebruikt
[Afbeelding]
Toen de moink balls klaar waren snel de groenten ratatouille erop gedaan terwijl de rest warm werd gehouden of nog aan het rusten was en klaar:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bijgerecht gepofte aardappels uit de oven en koude pasta salade.
Natuurlijk was het super lekker, complimenten aan de kok.
Je moet toch zelf de slingers ophangen voor een feestje..
Zelf wel eens een groep kids over de vloer gehad?Perseus schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 07:33:
[...]
Maar frikadellen voor de kinderen erbij?Konden die niet mee-eten?
Er zit een batterij (en andere elektronica) in de probe, die vinden hoge temperaturen niet zo tof. Dus ik denk niet dat het gaat om het voorkomen van afwijkingen (al zou dat inderdaad ook een onderdeel kunnen zijn van de redenen), maar vooral om het beschermen van de batterij en verdere binnenwerk van de probe.watercoolertje schreef op donderdag 16 april 2026 @ 09:15:
[...]
Je moet het natuurlijk zelf weten, maar volgens mij (en inkbird) moeten ze tot het ribbeltje in het eten zitten! Inkbird noemt dat ribbeltje op hun website 'safe cooking line', al leggen ze niet expliciet uit wat ze daarmee bedoelen op de pagina van jouw versie:
https://www.inkbird.com/collections/food-thermometers/products/wifi-bluetooth-meat-thermometer-int-12-bw
In de papieren beschrijving van mijne stond dat duidelijker dat ze echt minimaal tot dat ribbeltje in je eten moeten.
[...]
Weet ook niet of het schade toe kan brengen of je metingen gewoon inaccuraat worden (omdat de warmte van buiten via het metaal naar binnen geleidt leest ie waarschijnlijk onterecht hoger temps naarmate het stokje er minder diep in zit).
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Ja. Misschien dat ik in mijn eigen bubbel leef, maar de kids hier en bij vrienden eten gewoon alles mee en zouden moink-balls bijvoorbeeld ook heerlijk vinden.MiKeZZa schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 08:35:
[...]
Zelf wel eens een groep kids over de vloer gehad?
Sommige gevechten wil je nu eenmaal niet leveren op je verjaardagPerseus schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 07:33:
[...]
Complimenten voor de moeite die je doet op je verjaardag voor je gasten. Maar frikadellen voor de kinderen erbij?Konden die niet mee-eten?
Denk dat het allereerst nogal aan de leeftijd ligt. Hier inmiddels 10 en 12 en eten ook aardig mee qua vlees, zonder twijfel. En daarvoor waren wij ook altijd vrij streng qua 'niet zeuren, eten wat de pot schaft als je te gast bent', maar ik heb echt nog NOOIT een verjaardag meegemaakt waar er geen 1 kind is die niet zeurt over het eten als het niet al te standaard is. Misschien ligt het aan mijn 'bubbel'.Perseus schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:33:
[...]
Ja. Misschien dat ik in mijn eigen bubbel leef, maar de kids hier en bij vrienden eten gewoon alles mee en zouden moink-balls bijvoorbeeld ook heerlijk vinden.
Maar al met al zou ik die strijd ook niet aan willen, het moet voor iedereen leuk zijn en als je dat zo simpel kunt regelen is dat prima lijkt me.
Ja ik heb van te voren uitgelegd wat ze kregen, en toch was de keus gedraaide vlees derrie. Dus het is wat het is.Perseus schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 07:33:
[...]
Ik was bang als ik dat zou doen ik op zaterdag alsnog extra tijd kwijt zou zijn om de ribs opnieuw op temperatuur te krijgen voor het laatste uurtje. En de voorbereidingen op vrijdag namen ook al genoeg tijd in beslag.impactftw schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 08:31:
Poah erg netjes! Heb je er niet over nagedacht om bepaalde gerechten de dag ervoor al klaar te maken of bijv. de spareribs de dag ervoor 3 en 2 en op de dag zelf de laatste fase?![]()
[...]
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism
:strip_exif()/f/image/sb8DDPcBtU5BQZAWGvrUXXQF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/idTBZYddkoB9EKlKqa1sSx98.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jctsD62tPQT4grrZYTuWfNYz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/whLSy4d59dmWtEOr0m40he5l.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0GcIPnWlkP5wOJN6gRkfst1i.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SPICN492Olyd9IqqI6Jt71TT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mO8hzgV9Lu5wXWyntLhPsHw5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ANZM0I4PwUGAVBDnVfRJzpUI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/odu0NgVGP5E0mHSz7wClwjH5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OAI5JUXXyh78UpICvSaO7eth.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/19YWctpudfJMGOsJi2q0M7sS.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/uOFiLhfjzTKH0tDXQaBA2698.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/ffgM8QVmMGOFFOW5gsO9Pf3t.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/WifFdEXBZ62DGHTSOAQjZgwn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9VzFrfegMSOjeIlL6EaPXMYO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4v1ObEqmo39Ze9CLudiqrEEx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8vjzgpuyyXeWaf9mC7LRMiX6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cafTqg6zsehjEa78wwLfHvIj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ITCnIgXMf7OAzaQygaOipUmP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/flR0OOsDHo3MfZ3GtN1AAHcy.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/spTF1R4PxRYXc9uS8i67mCCk.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/5NTOboQld2RCctotI3Lg53bx.jpg?f=fotoalbum_large)