Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 347 348 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:58

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Technofreakz schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 15:33:
[...]

Heb jij die broodjes ook eerst even geroosterd?
Zie boven... Twee minuten in de oven conform instructies op de verpakking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 27-10 12:47
MikeyMan schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 15:42:
[...]

Zie boven... Twee minuten in de oven conform instructies op de verpakking.
Ik snij ze altijd door en bak ze even in de pan om net als bij de Mac een bruine binnenkant te krijgen… Waardoor ze meestal wel te happen zijn, maar nooit geweldig. Een wit kadetje doet het ook wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02:01

Dennis1812

Amateur prutser

2 minuten is sowieso te kort

Verpakking klopt zelden.
Minuut of 4-5 zeker.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnonymousGerbil
  • Registratie: Mei 2025
  • Niet online
Al die moete voor dat lekkere vlees om het dan te eten in iets dat nauwelijks een broodje genoemd kan worden?

Als er geen goede bakker in de buurt is, kijk eens wat er in de afdeling versgebakken van je supermarkt voor broodjes liggen. Dat is, ook al zijn het geen "hamburgerbroodjes", toch veel lekkerder?

[ Voor 10% gewijzigd door AnonymousGerbil op 26-10-2025 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:57
Ik haal gewoon wat ik kan krijgen met sesam erop. Meeste bakkers hebben wel iets van sesambollen. Opensnijden en even roosteren en dat is helemaal prima. Maar in feite is alles beter dan die lang houdbare hamburgerbroodjes uit de supermarkt.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

AnonymousGerbil schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 16:04:
Al die moete voor dat lekkere vlees om het dan te eten in iets dat nauwelijks een broodje genoemd kan worden?

Als er geen goede bakker in de buurt is, kijk eens wat er in de afdeling versgebakken van je supermarkt voor broodjes liggen. Dat is, ook al zijn het geen "hamburgerbroodjes", toch veel lekkerder?
Ach ja... Het is een leerproces. Het gehakt had ook mis kunnen gaan. Bij het verse schap hebben ze alleen harde broodjes. En in alle eerlijkheid vind ik dat ook niet passen..

Probeer de broodjes die ik heb wel een keer apart. Misschien is er iets van te maken. Anders naar de bakker voor sesam bollen.

Zelf broodjes maken vind ik geen goed idee.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:08
Vandaag eens goed gevloekt in de kerk, ik heb MOINK balls gemaakt maar week op 3 punten af van het originele Noskos recept.

Ten eerste gebruikte ik vandaag half om half gehakt, omdat ik ze met rundergehakt iets te droog vind.
Ten tweede ging ik op een BBQ temperatuur werken van 150C ipv 120C, om het ontbijtspek iets knapperiger te maken.
Ten derde heb ik er tijdens de BBQ sessie geen saus op gedaan, omdat het openen en open houden van het deksel bij lagere buitentemperaturen vaak leidt tot zakken van BBQ en vleestemperatuur.

Ingredienten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JWVfX3EIXFtQl8UZysa59j1apx4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/riHpRr8EDo6FXPfnOhTTuZSJ.jpg?f=fotoalbum_large

Balletjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PD1FPNXdYmAY368VY0C-NPPq55I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TsuvyjRTsqsCl3L8qMoL1G2X.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WPQd1XkQHbhl6PuQOQ78auegVqw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Q0yZuvvV98dHnP3z7Wl7FSD.jpg?f=fotoalbum_large

Op de BBQ.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gkLdf1pCv2yqq0n1parp-FAZ9Rk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yznNpze7TdC3aE3xLVOabsJH.jpg?f=fotoalbum_large

Zodra de meesten op kern 70C zaten mochten ze er af.
Tijdens het rusten kwam de rest ook wel op temperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SNXp1-E2xTP3vdeq5HQiJpfVIXQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WOgyFaHMOPKkWwcVsQFXYK6m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ab_I88GLyKJAUzm3bKYABRKprhc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6yeCZdVhW3rGYfgvKyUE9GJg.jpg?f=fotoalbum_large

En lekker eten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iBStwhTYhva0kFHejwcoWHsmWEw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VGOPXWFI0hVjUYGn2doLhAkp.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vond ze zo echt heel veel lekkerder dan met het originele recept en de rest van het gezin ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-10 08:51
Gonadan schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 11:13:
Waarom staat er op je vleeswolf dat je er niet naar mag wijzen?

Zit ook nog altijd te denken om zo'n ding te halen, voor een paar tientjes kan ik die nog krijgen voor mijn oude keukenmachine. Dat is echter een Bosch MUM van tig jaar oud met allerlei accessoires. Werkt op zich goed, maar is qua bouwkwaliteit en materialen ook niet de echte top. Op zich zou ik dat nog wel eens willen upgraden, maar aan de andere kant heb ik ook niet écht iets te klagen en voelt het ook weer een beetje zonde.
Maar zelf gehakt, burgers, worst, etc. maken lijkt mij wel erg tof.
Heb zelf ook een MUM, en dat gehaktmolentje werkt prima!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:14
ASS-Ware schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 21:30:
Vandaag eens goed gevloekt in de kerk, ik heb MOINK balls gemaakt maar week op 3 punten af van het originele Noskos recept.

Ten eerste gebruikte ik vandaag half om half gehakt, omdat ik ze met rundergehakt iets te droog vind.
Ten tweede ging ik op een BBQ temperatuur werken van 150C ipv 120C, om het ontbijtspek iets knapperiger te maken.
Ten derde heb ik er tijdens de BBQ sessie geen saus op gedaan, omdat het openen en open houden van het deksel bij lagere buitentemperaturen vaak leidt tot zakken van BBQ en vleestemperatuur.

Ingredienten.

[Afbeelding]

Balletjes.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Op de BBQ.

[Afbeelding]

Zodra de meesten op kern 70C zaten mochten ze er af.
Tijdens het rusten kwam de rest ook wel op temperatuur.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En lekker eten.

[Afbeelding]

Ik vond ze zo echt heel veel lekkerder dan met het originele recept en de rest van het gezin ook.
Persoonlijk vind ik de laatste stap nog wel het meest vloeken
Juist die sticky vingers structuur van de gekarameliseerde saus vind ik het lekkerst van de moink bal.
Zo maak ik ze zelf soms met van die kant en klare balletjes van de supermarkt. Door de rub en saus kan je de smaak van de bal prima maskeren ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SRT10
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:20
MikeyMan schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 10:56:
Gisteren mn gehaktmolen eens uitgeprobeerd om hamburgers te maken. Uruguayaanse Ribeye gebruikt. Voor een eerste keer even zonder poespas, dus helemaal puur. Werkte eigenlijk boven verwachting. Kinderen een burger van 60gram. Volwassenen 120 gram. Volgende keer toch maar een beetje zout en peper er doorheen.

[Afbeelding]

Had de 'luxe' hamburgerbroodjes van de AH, maar die waren eerlijk gezegd niet te vreten. Droog, kruimelig. Dat doen we niet meer.

Wat wel minder is, kwam erachter dat de onderste binnenring van de bbq een horizontale breuk heeft. Eens kijken of we dat opgelost krijgen met bastard.

[Afbeelding]
Ik heb exact dezelfde scheur gehad in mijn Bastard. Ze hebben gewoon een nieuwe opgestuurd 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Togi schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 10:29:
[...]

Persoonlijk vind ik de laatste stap nog wel het meest vloeken
Juist die sticky vingers structuur van de gekarameliseerde saus vind ik het lekkerst van de moink bal.
Zo maak ik ze zelf soms met van die kant en klare balletjes van de supermarkt. Door de rub en saus kan je de smaak van de bal prima maskeren ;)
Eens hoor, maar de droge structuure en wat slappe spek vind ik ook wat minder. Toch op het laatst nog even kwasten zou denk ik het geheel afmaken.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Bauke87
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21:43
Met het huidige weer hadden we weer eens trek in wat stoofvless. Het vlees eerst een uur laten roken op +- 90 graden, de uien 30 min laten roken. Daarna +- 4 uur laten pruttelen in de dutch oven met runderbouillon en bokbier.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9OmOBC9GKju485bUyraH1VzeR7s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7VD5IJhtWq67xLDD3RFcUJQA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NEot0bKFyvjvNx_m74Qz9DI4-tU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W9xxaGJSi5aPz34wqtKYoVjO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0GB3zzT-Q7No6c1xNmS2vRqJnGE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W0CqkBjvkFUcKBPVWu3poY3Z.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kG_IQYVHZmtmbrJOC9PZKwNkclg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mLbP2yhInIn6VGzlthrzZp0d.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J2K0T4vw65MTIA7gufRq9WInA3o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BOEpzbJ51ytwxTb2lmPLCWoN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nyFWEe_-dHsXjixYUaSNf8yex8E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pVjZVNItPKxxNDZUf9UI9dYv.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:12

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

Bauke87 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 10:40:
Met het huidige weer hadden we weer eens trek in wat stoofvless. Het vlees eerst een uur laten roken op +- 90 graden, de uien 30 min laten roken. Daarna +- 4 uur laten pruttelen in de dutch oven met runderbouillon en bokbier.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Zoiets wil ik binnenkort ook eens proberen. Heb je een receptje?

Keep it calm...en lek mig de zuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:48

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik zou graag eens een beenham van scratch af aan maken, dus eens even inlezen.
Iemand ervaring hiermee, en adviezen over welk vlees te gebruiken?

Bij BBQuality zie ik een speenvarkenham van 2,5 kilo voor 60 euro,
Bij Aalvink zie ik een beenham met bot van 4 kilo voor 47,99

Dat scheelt aanzienlijk in prijs.
Voor wie het zelf al eens gemaakt heeft: welk stuk vlees heb je toen waar gehaald?

Voor de bereiding zou ik de eerste keer redelijk naturel willen gaan: een paar dagen pekelen en daarna roken.

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:36
Koffie schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 16:45:
Ik zou graag eens een beenham van scratch af aan maken, dus eens even inlezen.
Iemand ervaring hiermee, en adviezen over welk vlees te gebruiken?

Bij BBQuality zie ik een speenvarkenham van 2,5 kilo voor 60 euro,
Bij Aalvink zie ik een beenham met bot van 4 kilo voor 47,99

Dat scheelt aanzienlijk in prijs.
Voor wie het zelf al eens gemaakt heeft: welk stuk vlees heb je toen waar gehaald?

Voor de bereiding zou ik de eerste keer redelijk naturel willen gaan: een paar dagen pekelen en daarna roken.
Speenvarken ham was bij mij een heel groot succes.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52964318443_36aff92cd7_z.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52963859092_f077760c66_z.jpg
(mid cook)

[ Voor 6% gewijzigd door Jaspervl op 27-10-2025 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bauke87
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21:43
kromme schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 15:12:
[...]

Zoiets wil ik binnenkort ook eens proberen. Heb je een receptje?
Ik heb het volgende recept gevolgd. Ik had het recept aangepast naar 3 personen (had 600 gram vlees), alleen kookte het na twee uur droog. Uiteindelijk 2 biertjes gebruikt. (Met dank aan de buurman die nog voorraad had.)

https://bbq-junkie.nl/bbq-recepten/gerookt-stoofvlees/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Avalaxy schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 12:09:
[...]

Jammer dat die zo crap zijn inderdaad. Is helemaal niks "luxe" aan. Is wel heel erg gericht op het kiloknaller publiek. Gore, smaakloze, zielloze bagger. Helaas ken ik geen goede bakker waar ze hamburgerbroodjes verkopen. De lokale bakkers hier verkopen het allemaal niet :/ Ik heb een keer geprobeerd ze maar zelf te bakken, maar dat vond ik wel erg veel werk.
Duitse harde broodjes en die heel even op de bbq toasten vóór het opserveren is mijn favoriet. Tweede keuze is afbakbroodjes bakken.

Die AH hamburgerbroodjes zijn echt vreselijk ja, maar is al heel lang zo dus blijkbaar is er toch een markt voor.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik vind harde broodjes niks voor een burger.

Een goed brioche broodje het liefste. Sesam is leuk maar geen must voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Jaspervl schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 17:47:
[...]

Speenvarken ham was bij mij een heel groot succes.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
(mid cook)
Ziet er super uit! Nog tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Dennis1812 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 19:58:
Ik vind harde broodjes niks voor een burger.

Een goed brioche broodje het liefste. Sesam is leuk maar geen must voor mij.
Idd brioche broodjes zijn het lekkerste. Hanos/Sligro heeft prima brioche broodjes in de vriezer liggen. Moet je vaak wel meteen een doos van25 ofzo kopen, maar da's een kwestie van ruimte maken in je vriezer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Koffie schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 20:20:
[...]

Idd brioche broodjes zijn het lekkerste. Hanos/Sligro heeft prima brioche broodjes in de vriezer liggen. Moet je vaak wel meteen een doos van25 ofzo kopen, maar da's een kwestie van ruimte maken in je vriezer.
Vriezer ruimte blijft een ding...
Toch een Amerikaanse koelkast kopen met vriezer deur en een extra Vries kist.

En een groter huis..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Dennis1812 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 20:23:
[...]

En een groter huis..
Of heeeel veeel hamburgers in 1 keer eten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Meestal 1 per persoon. Dus 4 broodjes. Soms naar 3 als de kinderen een broodje delen..
Dus dat gaat voor normaal gebruik niet op helaas.

Lindenhof kon je ze vroeger per 4 bestellen. Die waren ook echt goddelijk. Zo goed voor mijn portomonnee dat de webshop gestopt is. Maar zo jammer. Want de producten waren wel van echt hoge kwaliteit.

Nu kan je 1x per jaar beperkt assortiment met kerst bestellen, toch jammer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dennis1812 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 20:32:
Meestal 1 per persoon. Dus 4 broodjes. Soms naar 3 als de kinderen een broodje delen..
Dus dat gaat voor normaal gebruik niet op helaas.

Lindenhof kon je ze vroeger per 4 bestellen. Die waren ook echt goddelijk. Zo goed voor mijn portomonnee dat de webshop gestopt is. Maar zo jammer. Want de producten waren wel van echt hoge kwaliteit.

Nu kan je 1x per jaar beperkt assortiment met kerst bestellen, toch jammer.
Je brengt me op een idee... Crisp heeft goede diepvries broodjes. En zie dat ze ook hamburger en brioche bollen hebben. Per 4/2. Eens bestellen maar.

Edit: brioche bollen blijkbaar van bijenkorf, uit de vriezer.

De gewone burger bollen en de mini bollen worden niet ingevroren geleverd. Maar das zo opgelost natuurlijk. :P

[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 27-10-2025 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:57
Dennis1812 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 20:23:
[...]

En een groter huis..
Precies dit heb ik :)

Vooral die vrieskist is ideaal met dozen van Makro en Sligro. Kan ik gewoon in zijn geheel erin zetten, toch ruimte zat. Staat hier op zolder naast de wasmachine.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:35
Dennis1812 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 12:50:
[...]

Wel ingesmeerd met boter en even getoast?

[Afbeelding]

Die liggen hier soms bij de appie. Die zijn wel oke.
Ook in een peper of chili variant meen ik.

Een echt goed broodje is lastig verkrijgbaar.
Die zijn doorgaans wel goed te doen maar ligt hier bij de XL alleen in het zomerseizoen.

Die Brioche Style broodjes van de Jumbo zijn ietsje beter dan die “luxe” van de AH.

Het beste wat ik in zo’n cellofaantje heb kunnen krijgen waren deze:

https://www.delhaize.be/n...ur/p/F2023052400121150000

Die had ik bij de Carrefour in Lommel maar ik weet niet of ze in NL te krijgen zijn.

Sommige burgerrestaurants hebben wel echt goede buns ook soms niet uit hun eigen keuken. Ben wel benieuwd waar zij die halen.

Zelf gemaakt heb ik ze ook wel eens brioche stijl gedaan. Toplekker maar een burger is toch ook een stuk gemak en snel klaar.

Adjust non olet, plerumque...

Pagina: 1 ... 347 348 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism