Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 345 346 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pLabel
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 24-09 21:46
V-8 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 22:09:
[...]

Prima gelukt wat mij betreft!
Smaakt erg lekker. Voor herhaling vatbaar!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Blijft bij jouw Grizzly het bovenste rooster wel oké liggen? Bij mij ligt ie dan vrij los en één keer gehad dat hij al kantelde..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik heb een The Bastard Compact, uitstekende kamado voor ons tweeën of incidenteel met meer. Enige wat ik mis zijn wieltjes. Nu zit er gewoon een M8 moer en bout in het frame (ik heb niet het verhoogde frame) voor de rubberen pootjes. Ik wil die pootjes eigenlijk vervangen voor wieltjes. Iemand dit al eens eerder aangepakt en kan mij de juiste richting op wijzen?

Ik begrijp dat er voor het verhoogde frame ook wieltjes beschikbaar zijn, maar deze zouden niet direct op het normale (lage) onderstel passen iemand een idee waarom niet en of daar iets aan te doen is? De prijs van ~40€ voor vier zwenkbare wieltjes (voorbeeld link) is namelijk prima als ik kijk naar de bouwmarktprijzen voor vergelijkbare wieltjes.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:13
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K19G1mmbrngXuL0qSiBu5kGEv7c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UbflUQHRdVlSlgfFQhQtre65.jpg?f=fotoalbum_large

We hebben sinds kort een servisch winkeltje in ons simpele dorpje. In die winkel zit een kleine slager. Vandaag verkocht'ie lamsshoarma. En vanaf de bbq is dat wel zo verrekte lekker :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:55
True schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 19:07:
Ik heb een The Bastard Compact, uitstekende kamado voor ons tweeën of incidenteel met meer. Enige wat ik mis zijn wieltjes. Nu zit er gewoon een M8 moer en bout in het frame (ik heb niet het verhoogde frame) voor de rubberen pootjes. Ik wil die pootjes eigenlijk vervangen voor wieltjes. Iemand dit al eens eerder aangepakt en kan mij de juiste richting op wijzen?

Ik begrijp dat er voor het verhoogde frame ook wieltjes beschikbaar zijn, maar deze zouden niet direct op het normale (lage) onderstel passen iemand een idee waarom niet en of daar iets aan te doen is? De prijs van ~40€ voor vier zwenkbare wieltjes (voorbeeld link) is namelijk prima als ik kijk naar de bouwmarktprijzen voor vergelijkbare wieltjes.
Ik heb 1-2 jaar geleden precies dit gedaan: wielen voor het hoge frame gekocht voor onder het standaard frame. Dat paste inderdaad niet, de bout is net iets te dik, maar ik heb het gat minimaal uitgeboord met een metaalboor en dan werk het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edenaar1
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 21:01
Esumontere schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 13:19:
[...]

Ik heb hem aan een haak aan de muur in de schuur hangen als hij niet in gebruik is.

[Afbeelding]

Hij is inderdaad ergens mee gecoat, geen idee wat het is maar ik heb nog geen spatje roest kunnen ontdekken. Qua kwaliteit; gietijzer is in principe onverwoestbaar, tenzij je het laat stuiteren. Een gecoate aluminium pan kan je wegsmijten als de coating stuk is, gietijzer is simpel herseasonen en je bent klaar. Daarnaast is de hitteverdeling in gietijzer superieur t.o.v. veel andere (dunnere) metalen plancha's.

Ik neem hem af met water en een klein beetje afwasmiddel, droog hem goed en zet hem dan in de olie. Als er iets vastgekoekt zit zet ik daar overigens gewoon de staalborstel (of stalen krabber) op.
Vandaag voor het eerst gebruikt, top plancha. Wel wennen met hitteverdeling, het ging behoorlijk snel.
Morgen aangekoekte resten eraf poetsen. Enkel water begreep ik. En met welke olie vet je ‘m nadien weer in?
arachideolie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:11

Esumontere

Floep, banaan.

Edenaar1 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 22:14:
[...]

Vandaag voor het eerst gebruikt, top plancha. Wel wennen met hitteverdeling, het ging behoorlijk snel.
Morgen aangekoekte resten eraf poetsen. Enkel water begreep ik. En met welke olie vet je ‘m nadien weer in?
arachideolie?
Ik gebruik water met een drupje afwasmiddel op een ruwe spons. Die spons kan je daarna overigens weggooien. Daarna goed naspoelen met water. De echt hardnekkige aanbaksels kan je met een staalborstel te lijf gaan, of een stalen spatel wil ook wel eens werken. Je mag best krabben, het gaat echt niet stuk.

Ik olie hem altijd in met zonnebloem- of lijnzaadolie. Arachide zou ik niet doen, zit een smaakje aan en is vrij duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-09 21:25

Pixelmagic

Ubergeek

Raymond schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 19:10:
[Afbeelding]

We hebben sinds kort een servisch winkeltje in ons simpele dorpje. In die winkel zit een kleine slager. Vandaag verkocht'ie lamsshoarma. En vanaf de bbq is dat wel zo verrekte lekker :9
Is dat een teflon matje waar het vlees op ligt? Nooit gedacht dat het zo kon.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

edozat1 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 21:17:
[...]

Ik heb 1-2 jaar geleden precies dit gedaan: wielen voor het hoge frame gekocht voor onder het standaard frame. Dat paste inderdaad niet, de bout is net iets te dik, maar ik heb het gat minimaal uitgeboord met een metaalboor en dan werk het prima.
Oh als dat het is, stelt het niets voor, dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22:00

V-8

ASS-Ware schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 23:30:
[...]

Tip, de volgende keer dat snoer niet over het open deel leggen, mocht je daar eens direct vuur hebben.
Naar links is beter.
Dankjewel, goede tip!

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

pLabel schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 06:23:
[...]

Blijft bij jouw Grizzly het bovenste rooster wel oké liggen? Bij mij ligt ie dan vrij los en één keer gehad dat hij al kantelde..
Niet echt inderdaad, ik vind het niet fijn dat het los ligt! Ik ben op zoek naar een manier om hem te fixeren..

Iemand al een oplossing voor gevonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Pixelmagic schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 23:33:
[...]

Is dat een teflon matje waar het vlees op ligt? Nooit gedacht dat het zo kon.
Van de action. Werkt prima.
Ik gooi hem wel na 2-3x gebruiken weg. Ik ben bang dat'ie anders gaat schilferen.
Ik knip een matje in 2 of 4 stukken en gebruik die kleine stukken dan. Zo kan ik een heel seizoen met 1 matje doen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Raymond schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 08:48:
[...]

Ik gooi hem wel na 2-3x gebruiken weg. Ik ben bang dat'ie anders gaat schilferen.
Ik knip een matje in 2 of 4 stukken en gebruik die kleine stukken dan. Zo kan ik een heel seizoen met 1 matje doen.
Brrrrr, geen teflon in mijn barbecue. PFAS is het nieuwe roken! Gebruik dan gewoon een skillet. :)

Gisteren weer eens spareribs gemaakt, we hadden vrienden op bezoek. Iets te gaar geworden naar mijn smaak, maar men was lyrisch!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rLbL6KKHWaR9NJbREflsj07UKUI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ABmMoKCUoeiVMeICopxCqg0N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W8KVAgYmUqi14w6dcZEHdHt8er4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QkejcbXabxXEGCZ7jEDf2d97.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GBFvORhs1w0ss_g748zR8APhf3g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4rhCyAx9KFEbHDHGzxdv7OzH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m2_10A6Aef4IPI3wmY5NlsNm2qk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p0IoCNy7tfKtphTMWV7sv6pT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edenaar1
Esumontere schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 22:47:
[...]

Ik gebruik water met een drupje afwasmiddel op een ruwe spons. Die spons kan je daarna overigens weggooien. Daarna goed naspoelen met water. De echt hardnekkige aanbaksels kan je met een staalborstel te lijf gaan, of een stalen spatel wil ook wel eens werken. Je mag best krabben, het gaat echt niet stuk.

Ik olie hem altijd in met zonnebloem- of lijnzaadolie. Arachide zou ik niet doen, zit een smaakje aan en is vrij duur.
Ga ik dat doen, lijnzaadolie.
Jij bent kenner, de plancha heb ik schoon gemaakt, water, drupje dreft en de aangebrande plekken met staalborstel. Toch blijven er 2 plekken waar de broodjes te lang hebben gelegen, blijf je aanbaksel zien. Heb het al meerdere keren schoon gemaakt. In hoeverre kan dat blijven zitten? Of ben ik te pietje precies? ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TWDppEaZbs4tfexeclTJ2MlfMwc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Vto4Hzssgt2nAYQDe3yk1GM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KWtfKme-6RA6p1lGRZLOoHVEmB4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/usiK5Gu5tOA5TBNMXEWDs1Cn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Edenaar1 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 09:22:
[...]

Ga ik dat doen, lijnzaadolie.
Jij bent kenner, de plancha heb ik schoon gemaakt, water, drupje dreft en de aangebrande plekken met staalborstel. Toch blijven er 2 plekken waar de broodjes te lang hebben gelegen, blijf je aanbaksel zien. Heb het al meerdere keren schoon gemaakt. In hoeverre kan dat blijven zitten? Of ben ik te pietje precies? ;)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lekker laten zitten, fikt er vanzelf af. Anders je plancha een keer op zn kop gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18:58
Raymond schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 08:48:
[...]

Dus je hebt de bbq ongeveer maximaal gemiddeld 1x per maand aan? ;)

Over dat matje, het zal best werken. Koop dan een pannetje of bakplaat. Zonder teflon. Wel zo gezond.

zeker, zeker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:36

Dennis1812

Amateur prutser

ozzynator schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 10:09:
[...]

Over dat matje, het zal best werken. Koop dan een pannetje of bakplaat. Zonder teflon. Wel zo gezond.
Of maakt vaak gerechten waarbij dat matje onnodig is?

Ik maak zelden shoarma op de bbq en gebruik mijn skillets maar 2-3x per jaar op de bbq. Maar bbq wekelijks?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:03
Er is weer een mysterybox.

Mocht het niets zijn dan kan je het altijd retour sturen

https://vuurenrook.nl/products/mysterybox-sizzle-smoke/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Goofman2
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22:27
Esumontere schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 09:22:
[...]

Brrrrr, geen teflon in mijn barbecue. PFAS is het nieuwe roken! Gebruik dan gewoon een skillet. :)

Gisteren weer eens spareribs gemaakt, we hadden vrienden op bezoek. Iets te gaar geworden naar mijn smaak, maar men was lyrisch!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zien er overheerlijk uit.
Kun je aangeven wat jouw manier is. Ikzelf heb nu 2 keer de 3-2-1 methode gebrukt, vind ze echter te droog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:45
Iemand hier een goede tip voor een rotisserie voor de Bastard Large? Ik lees bij allerlei merken verhalen over kapotte motortjes en ook de maten zijn zo nu en dan nog wel een uitdaging. Verder vind ik degene die ik kan vinden ook nog best stevig geprijsd...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Goofman2 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 18:54:
[...]

Zien er overheerlijk uit.
Kun je aangeven wat jouw manier is. Ikzelf heb nu 2 keer de 3-2-1 methode gebrukt, vind ze echter te droog.
Goede ribs beginnen bij goed vlees. Ik haal altijd het liefst de dikbevleesde van Van Rooi (bij de Makro). Helaas waren die de laatste keer op, dus dit zijn de "gewone" ribs van dezelfde leverancier.

De 3-2-1 methode is overgewaaid uit Amerika, en is gebaseerd op hun -veel grotere en vettere- standaardformaat ribs. Wij hebben in Nederland typisch "babyback ribs", die zijn veel dunner, kleiner en er zit minder vlees aan. Resultaat: te gare en droge ribben.

Ik gebruik dezelfde stappen als in de 3-2-1 methode, maar ik pas ze in tijd wat aan en speel wat met de verhoudingen. Ruwweg de volgende stappen:

- vlies verwijderen, ruim kruiden met rub (ik maak mijn rubs altijd zelf). Ik besmeer ze niet eerst met olie, dat is onnodig.
- kamado voorbereiden op 100 - 120 °C, +- 2 uur indirect roken op beuken-, appel- of kersenhout.
- dubbel inpakken in alufolie waar je eerst wat klontjes roomboter en bruine basterdsuiker of rietsuiker op verdeelt. Folie beetje dichtvouwen en een goede scheut appelsap erbij. Daarna strak inpakken (voorzichtig dat je de folie niet stukmaakt met de botjes), terug op de bbq met de vleeskant naar beneden. Kamado is inmiddels wel 120 °C.
- minimaal een uur, max anderhalf uur laten garen.
- daarna voorzichtig uitpakken, vocht uit het folie in een bak gieten en met vleeskant naar boven op het rooster leggen. Tip: gebruik 2 tangen want ze breken makkelijk.
- mengsel van 50/50 braadvocht en bbq saus maken, daarmee aflakken. Ik lak meestal 2x af, en hou ze sticky. Laatste stap is max half uurtje, echt niet langer want dan worden ze taai. Gisteren maar 1x afgelakt, was binnen kwartiertje klaar.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
ozzynator schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 10:09:
[...]

Ik gebruik dit alleen bij klein grut dat door het rooster kan vallen. En ik ga niet de bbq aansteken om er in een pan shoarma op klaar te maken. Dan zet ik die pan wel op de inductieplaat in de keuken. Dan voegt de bbq dus 0,niks toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edenaar1
MiKeZZa schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 18:54:
Iemand hier een goede tip voor een rotisserie voor de Bastard Large? Ik lees bij allerlei merken verhalen over kapotte motortjes en ook de maten zijn zo nu en dan nog wel een uitdaging. Verder vind ik degene die ik kan vinden ook nog best stevig geprijsd...
Ik heb deze, voor de bastard urban large
Bevalt goed, stevig en goede kwaliteit wat het lijkt, heb dit systeem nu 5 maanden. Dik tevreden.

https://vuurenrook.nl/pro...zpXHwF-HiAj4zi6nsvigrXnFv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edenaar1
Edenaar1 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 20:43:
[...]

Ik heb deze, voor de bastard urban large
Bevalt goed, stevig en goede kwaliteit wat het lijkt, heb dit systeem nu 5 maanden. Dik tevreden.

https://vuurenrook.nl/pro...zpXHwF-HiAj4zi6nsvigrXnFv
Excuus je voor de 22 inch hebben, hierboven heb ik de 18 inch gepost. Die was mij eerder geadviseerd, maar die was volgens mijn mening te klein. Discussie met vuur & rook gehad. Uiteindelijk gelijk behaald en heeft men excuus aangeboden en ingestemd dat 22 inch de betere is. https://vuurenrook.nl/pro..._psq=spit+on&_ss=e&_v=1.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:29

zeroday

There is no alternative!

V-8 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 22:09:
[...]

Prima gelukt wat mij betreft!
Smaakt erg lekker. Voor herhaling vatbaar!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
volgende keer Kippedij .. Ik heb pas geleden het met een normale kipfilet gedaan maar was toch minder mals en sappig dan de kippedij .. ;)

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkie
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22-09 22:23
Technofreakz schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 13:27:

Thanks voor de headsup! Altijd leuke verassingen.

PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Henkie schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 21:02:
[...]

Thanks voor de headsup! Altijd leuke verassingen.
Nét die ene keer dat verassingen passend is waar verrassingen wellicht de bedoeling was :9 , de fik er in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:06
Esumontere schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 19:06:
[...]

Goede ribs beginnen bij goed vlees. Ik haal altijd het liefst de dikbevleesde van Van Rooi (bij de Makro). Helaas waren die de laatste keer op, dus dit zijn de "gewone" ribs van dezelfde leverancier.

De 3-2-1 methode is overgewaaid uit Amerika, en is gebaseerd op hun -veel grotere en vettere- standaardformaat ribs. Wij hebben in Nederland typisch "babyback ribs", die zijn veel dunner, kleiner en er zit minder vlees aan. Resultaat: te gare en droge ribben.
Daar ben ik het niet mee eens.
Ik doe baby back ribs op 3 uur, 2 uur, 30 min, inpakken doe ik met wat cola of appelsap en het resultaat is fall off the bone en sappig, nooit droog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18:58
Raymond schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 20:36:
[...]

Ik gebruik dit alleen bij klein grut dat door het rooster kan vallen. En ik ga niet de bbq aansteken om er in een pan shoarma op klaar te maken. Dan zet ik die pan wel op de inductieplaat in de keuken. Dan voegt de bbq dus 0,niks toe.
Vooral doen wat je zelf wil. Als je op de inductie dan ook een pan met teflon gebruikt maakt dat inderdaad geen verschil.

zeker, zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
Edenaar1 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 20:47:
[...]

Excuus je voor de 22 inch hebben, hierboven heb ik de 18 inch gepost. Die was mij eerder geadviseerd, maar die was volgens mijn mening te klein. Discussie met vuur & rook gehad. Uiteindelijk gelijk behaald en heeft men excuus aangeboden en ingestemd dat 22 inch de betere is. https://vuurenrook.nl/pro..._psq=spit+on&_ss=e&_v=1.0
18 of 22 dat maakt nogal een verschil...? Hoe zit dat dan? Heb je wat meer context.

En ik vind het serieus best veel geld. Dan komt de originele van Bastard incl pizzastuk toch ook wel weer in range als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimulate14
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14:35

Stimulate14

⭐⭐⭐

Technofreakz schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 13:27:

Ze waren toch € 25?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aramiss
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:49
Niet als er een gietijzeren pan van Windmill in zit. Althans dat zat erin bij de laatste dure mysterybox.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefmeister8
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
MiKeZZa schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 18:54:
Ik heb de Spit on Fire 22 inch. Twee vrienden van mij hebben deze ook en we zijn alle drie heel tevreden. Ook goede accesoires voor, maar ik verwacht dat die wel redelijk universeel zijn.

Een andere vriend heeft een spit gekocht voor de helft van de prijs en daarvan loopt de motor soms vast. Best vervelend als je even een kwartier of langer niet bij je bbq staat en je kip is zwart en droog aan 1 kant ;). Je ziet bij die wel echt kwaliteitsverschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beyond
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:27

Beyond

Dussssss.......

Aramiss schreef op maandag 1 september 2025 @ 10:18:
[...]

Niet als er een gietijzeren pan van Windmill in zit. Althans dat zat erin bij de laatste dure mysterybox.
Wat zat er nog meer in? Was het het geld waard?

Al het goeie.......

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-09 13:59

Tomatoman

Fulltime prutser

Gisteren dry aged runderstriploin. Also bijgerecht had ik onder andere kort gegrilde mini romainesla met daarop geraspte Parmesan, olijfolie, balsamicoazijn, zout en peper.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I_4IoAiQY2HhoGJJv9vsEchEUeo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wJVepsKSrrYWW4YbRUVRLh5f.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RoD5GQkQsas9HPoeRRSbw02-GXM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/k44348uKR9u375eFc6g66FKj.jpg?f=user_large

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:04
Dit weekend lekker stukje Buikspek gemaakt (beetje all purpose rub ) en n beenhammetje.. Die laatste zat iets te veel in de rub waardoor zout wat overheersend was, verder erg goed gelukt. De buikspek had iets langer gemogen, crispyness viel iets tegen, smaak was wel erg lekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Koepert schreef op maandag 1 september 2025 @ 19:58:
Dit weekend lekker stukje Buikspek gemaakt (beetje all purpose rub ) en n beenhammetje.. Die laatste zat iets te veel in de rub waardoor zout wat overheersend was, verder erg goed gelukt. De buikspek had iets langer gemogen, crispyness viel iets tegen, smaak was wel erg lekker
"crispyness viel iets tegen"
Ik neem aan dat je het zwoerd bedoelt.
Hoe heb je hem gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:04
ASS-Ware schreef op maandag 1 september 2025 @ 21:51:
[...]

"crispyness viel iets tegen"
Ik neem aan dat je het zwoerd bedoelt.
Hoe heb je hem gedaan?
Ja had de bovenkant/vetkap iets krokanter verwacht.

maar denk iets te kort of te lage temp. ongeveer 1,5 a 2 u op 120gr tot 140gr. kern was 65 nog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aramiss
Beyond schreef op maandag 1 september 2025 @ 15:26:
[...]

Wat zat er nog meer in? Was het het geld waard?
Menig mysterbox al gekocht waardoor ik het niet helemaal helder heb.

Er zat toen een bbq saus in, wat stoofvleeskruiden, een dutch oven van Windmill en een dekstelgreep (ideaal ding als die deksel bloedheet was). Misschien nog een goedkoop schort.

In totaliteit was ik er blij mee. Sowieso is het toch altijd geinig om een mysterybox te kopen. Een beetje bbq fanaat kan alles gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Aramiss schreef op maandag 1 september 2025 @ 22:39:
[...]

De hoes heb je niet nodig. Kan je beter dat geld in een gietijzer rooster / dutch oven of skillet voor halen. Mijn kamado classic 2 staat hele jaar buiten en de hoes niet nodig gehad.
Hoe lang heb jij je Kamado al buiten staan dan? Met de prijzen vind ik dat een aankoop die gewoon 15 jaar mee moet gaan. In weer en wind worden ze er echt niet mooier van, laat staan dat ze nog even goed blijven werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASS-Ware
Koepert schreef op maandag 1 september 2025 @ 21:55:
[...]

maar denk iets te kort of te lage temp. ongeveer 1,5 a 2 u op 120gr tot 140gr. kern was 65 nog
Als het echt de vetkap is, die krijg je niet krokant.
Als het het zwoerd is, de huid, die krijg je krokant door deze in te snijden/prikken, 24 uur droog te pekelen en 10C vóór de gewenste kerntemperatuur het vlees van de BBQ af te halen, het vuur op te stoken tot boven de 200C en hem dan terug te leggen tot de gewenste kerntemperatuur.
Dan gaat het zwoerd lekker bobbelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aramiss
True schreef op maandag 1 september 2025 @ 22:56:
[...]

Hoe lang heb jij je Kamado al buiten staan dan? Met de prijzen vind ik dat een aankoop die gewoon 15 jaar mee moet gaan. In weer en wind worden ze er echt niet mooier van, laat staan dat ze nog even goed blijven werken.
Staat nu meer dan 1 jaar buiten. Daarnaast staat een Grill Guru Compact ook het hele jaar buiten en geeft ook geen kik.

Gebruik de kamado wekelijks dat maakt wel een verschil met schimmel / vocht etc. Low&slow regelmatig en na een sessie gaan de schuiven volledig open zodat het 'schoon' wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-09 10:49
True schreef op maandag 1 september 2025 @ 22:56:
[...]

Die van mij staat al 10 jaar buiten. Functioneel blijft alles gewoon werken. Showroom nieuw ziet hij er niet meer uit, maar dat had hij met hoes ook niet gedaan denk ik.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-09 20:47
Artbij schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 13:08:
[...]

Die van mij staat al 10 jaar buiten. Functioneel blijft alles gewoon werken. Showroom nieuw ziet hij er niet meer uit, maar dat had hij met hoes ook niet gedaan denk ik.
Heb wel een hoes en ben ook van plan met veel regen/vocht/kou de plankjes eraf te halen en in de schuur te leggen. Maar ben ook wel beetje zuinig op mijn spullen altijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
Nodig of niet is natuurlijk altijd te bediscussiëren, maar 10 jaar lang in regen en wind knapt hij sowieso niet van op, daar zullen we het over eens zijn toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Aramiss schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 10:09:
[...]

Staat nu meer dan 1 jaar buiten. Daarnaast staat een Grill Guru Compact ook het hele jaar buiten en geeft ook geen kik.

Gebruik de kamado wekelijks dat maakt wel een verschil met schimmel / vocht etc. Low&slow regelmatig en na een sessie gaan de schuiven volledig open zodat het 'schoon' wordt.
Zo, dat laatste is zonde van de kolen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

MiKeZZa schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:17:
Nodig of niet is natuurlijk altijd te bediscussiëren, maar 10 jaar lang in regen en wind knapt hij sowieso niet van op, daar zullen we het over eens zijn toch?
Eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flierefluiter
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-09 10:20
Koepert schreef op maandag 1 september 2025 @ 21:55:
[...]

Bovenkant insmeren met wodka doet wonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

pLabel schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 06:23:
[...]

Nee, inderdaad, dat vind ik ook! Ligt erg los. Zeer storend.

Heeft iemand hier ook al mee te maken gehad?
Ik overweeg zelfs om een extra rooster te kopen (heel, geen halve maan) zodat hij hopelijk wel goed blijft liggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

V-8 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:59:
[...]

Nee, inderdaad, dat vind ik ook! Ligt erg los. Zeer storend.

Heeft iemand hier ook al mee te maken gehad?
Ik overweeg zelfs om een extra rooster te kopen (heel, geen halve maan) zodat hij hopelijk wel goed blijft liggen!
Heeft de Grizzly platesetter geen clips om de roosters vast te leggen, zoals bijvoorbeeld Bastard dat heeft? Dat is wel een gemis. Misschien passen die van een ander merk erin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
Esumontere schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 19:06:
[...]

Ik gebruik dezelfde stappen als in de 3-2-1 methode, maar ik pas ze in tijd wat aan en speel wat met de verhoudingen. Ruwweg de volgende stappen:

- vlies verwijderen, ruim kruiden met rub (ik maak mijn rubs altijd zelf). Ik besmeer ze niet eerst met olie, dat is onnodig.
- kamado voorbereiden op 100 - 120 °C, +- 2 uur indirect roken op beuken-, appel- of kersenhout.
- dubbel inpakken in alufolie waar je eerst wat klontjes roomboter en bruine basterdsuiker of rietsuiker op verdeelt. Folie beetje dichtvouwen en een goede scheut appelsap erbij. Daarna strak inpakken (voorzichtig dat je de folie niet stukmaakt met de botjes), terug op de bbq met de vleeskant naar beneden. Kamado is inmiddels wel 120 °C.
- minimaal een uur, max anderhalf uur laten garen.
- daarna voorzichtig uitpakken, vocht uit het folie in een bak gieten en met vleeskant naar boven op het rooster leggen. Tip: gebruik 2 tangen want ze breken makkelijk.
- mengsel van 50/50 braadvocht en bbq saus maken, daarmee aflakken. Ik lak meestal 2x af, en hou ze sticky. Laatste stap is max half uurtje, echt niet langer want dan worden ze taai. Gisteren maar 1x afgelakt, was binnen kwartiertje klaar.

Succes!
Zien er echt lekker uit! Mag ik vragen hoe ze smaken? Vrij zoet? Of toch ook wel hartig/zout?

En wat voor rub mix je hier voor?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

MiKeZZa schreef op woensdag 3 september 2025 @ 17:19:
[...]

Zien er echt lekker uit! Mag ik vragen hoe ze smaken? Vrij zoet? Of toch ook wel hartig/zout?

En wat voor rub mix je hier voor?
In dit geval waren ze vooral hartig met zoete ondertoon, omdat ik maar 1x had afgelakt. Ook was ik lui en heb ik gekochte bbq-saus gebruikt, ik doe het ook wel eens met huisgemaakte. Dat scheelt ook een hoop in smaak (minder suiker in de saus).

Ik gebruik de rubs van het boekje "Roken doe je op hout", zie foto hieronder. Ik gebruik alleen witte peper (en veel minder) en fijn zout ipv grof zeezout. Daarnaast doe ik de meeste kruiden op het oog en niet perfect afgemeten. De rub op deze ribs was een hybride tussen pork rub en pittige rub, omdat ik pimentón heel lekker vind. :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_9TxwroK3Huv4hmg8is5MpLpl4o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XiDvBVkwWYzifyf8GAMmniNH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:18
Beyond schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 18:28:
[...]

Nacho’s? Makkelijk voor te bereiden en snel klaar. Vult ook goed.
Jan_V schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 18:26:
[...]

Frikadellen burnt ends comes to mind.

Makkelijk en best lekker en ook goedkoop.
Dank voor deze tips, beiden vielen zeer in de smaak d:)b

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V-8

V-8

Esumontere schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:27:
[...]

Heeft de Grizzly platesetter geen clips om de roosters vast te leggen, zoals bijvoorbeeld Bastard dat heeft? Dat is wel een gemis. Misschien passen die van een ander merk erin?
Er zat verder niks bij..

Hoe ziet zoiets er uit? Ik kan het nog niet echt vinden via Google

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

V-8 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 23:04:
[...]

Er zat verder niks bij..

Hoe ziet zoiets er uit? Ik kan het nog niet echt vinden via Google
Metalen clip aan beide kanten in de platesetter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NG6O5tfoCthwDzGinBBPAeT9J-o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AtAupfS7Gh7IszqkXpIqga97.jpg?f=fotoalbum_large

• jordy89
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 24-09 20:20
Ik ga morgen 6kg Pulled pork maken voor zaterdag. Ik twijfel hoe het op te warmen. Normaal doe ik het met sous vide of opbakken. Ik heb sinds kort een stoomoven met regeneren tot mijn beschikking. Dit lijkt mij makkelijker om op te warmen. Heeft iemand hier ervaring mee? Wel aan te raden of niet?

• Henkie
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22-09 22:23
jordy89 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 21:18:
Ik ga morgen 6kg Pulled pork maken voor zaterdag. Ik twijfel hoe het op te warmen. Normaal doe ik het met sous vide of opbakken. Ik heb sinds kort een stoomoven met regeneren tot mijn beschikking. Dit lijkt mij makkelijker om op te warmen. Heeft iemand hier ervaring mee? Wel aan te raden of niet?
Ik heb regenereren ook op 1 van mijn ovens. Voor een bord met 1 maaltijd erop gaat het wel, maar 6 kilo pulled pork ermee lijkt me een uitdaging. (Het gebruikt combinatie van warmte en stoom)

Ik zou als je de mogelijkheid hebt lekker sous vide doen, verlies je ook geen sap. Als het wat krokanter mag, lekker (deels) opbakken.

PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

jordy89 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 21:18:
Scheut appelsap erbij en ruim een uur in de oven (in een ovenschaal) of op de bbq bij 120 °C. Aanrader van Julius Jaspers in zijn kookboeken. Heb het altijd zo gedaan en is altijd succesvol.

• jordy89
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 24-09 20:20
Ik dacht juist om te regeneren omdat dit het zo vochtig mogelijk houdt. Kan het eventueel ook op 30 minuten regeneren zetten. Of beter de oven op 120 graden?

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

jordy89 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 22:24:
Ik dacht juist om te regeneren omdat dit het zo vochtig mogelijk houdt. Kan het eventueel ook op 30 minuten regeneren zetten. Of beter de oven op 120 graden?
Geen idee wat je bedoelt met regenereren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V-8

V-8

Esumontere schreef op donderdag 4 september 2025 @ 06:33:
[...]

Metalen clip aan beide kanten in de platesetter.
[Afbeelding]
Heb een gietijzeren rooster gekocht, bij de Hornbach afgeprijsd (Large) voor €34. Hopelijk geen last meer van dus!

Wil evt nog wel clips voor als ik eventueel toch de rvs roosters wil gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edenaar1
MiKeZZa schreef op maandag 1 september 2025 @ 09:18:
[...]

18 of 22 dat maakt nogal een verschil...? Hoe zit dat dan? Heb je wat meer context.

En ik vind het serieus best veel geld. Dan komt de originele van Bastard incl pizzastuk toch ook wel weer in range als je het mij vraagt.
Ja ik kreeg de 18 mee, welke geschikt was voor de Bastard Large. Eenmaal thuis.. wist ik wel beter. Contact met ze opgenomen, ze ontkende maar vast blijven houden en had uiteindelijk gelijk. De 18 is gewoon te klein, sluit niet mooi en zit niet goed om het vilt. De 22 zit als gegoten.
Het is veel geld inderdaad, gelukkig kreeg ik het van mijn ouders als Kado ;)
Het is wel kwaliteit, degelijk en de motor is wat zwaarder dan concurrenten. Draait daardoor goed omdat het meer kracht heeft. Werkt echt prettig.
Al vele rollades mee klaar gemaakt. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Vandaag een stuk bavette gehaald bij de Makro. We hadden bezoek, dus een mooi stukje uitgezocht. Gezien de verpakking verwachtte ik een mooi dik stuk. Wat bleek? Gevacuumeerd opgerolde bavette is een stuk kleiner dan je denkt :+

In z'n geheel klaargemaakt, direct op het rooster op 200+ °C. Kerntemperatuur in de gaten gehouden, die mocht niet boven de 50 °C uitkomen. Resultaat: een fantastisch sappig stuk vlees, echt uitzonderlijk goed gegeten. En nog een stukkie over voor morgen op een ciabatta :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dro5HaC7ByqcpERO_8zj5J04Bwo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PAbmUUXUgzpLYy6flY14oSgB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fMDr98Bcrn9ST_AyU88kmQt3zGk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1r1CJ2yfsYVsTKD8itmrP7CL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zR7L2J1dZOXh8bZi5a-Grd7NOuA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4m58N14V7XftjAArnAEwFMVM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Asyl
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-09 10:47
Ik ben bang dat ik mijn weber gbs en wsm 22 niet meer veel ga gebruiken…zijn er meer mensen met een braai hier? Zie vooral kamado’s hier..Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zmhzlRaTstYFDyilA46NL9MRaMY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lZtUhYK641RboEkSsCkjwGnI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I8E5Ng25ZBEGo9Yd5Ic8qHkZLKo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4F6SAaobJZylj7HqyMHU09Nb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kuh97lHQgiJA-yG5yg6zl8RFBO0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z45PksN2Iv7Z8jILRKmO95Tb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ASS-Ware
Vandaag weer eens smashburgers geprobeerd.
De eerste keer probeerde ik te smashen met een normaal formaat spatel, maar dat ging niet zo best.
Vandaag een extra grote spatel geprobeerd, ging ook niet best.
Toch maar een echte smasher kopen.

Brood een kleur geven en ontbijtspek uitbakken deed ik in de keuken, omdat mijn gas bijna op was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RiASiAFE-6WGpNFtKQov0pI_G4Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x8RdJtNewCl0WTcAWW4vuq1d.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QR7yBO2MKW1ZtpHkDQZ47kS6rbs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YwIkUyPf2W036gjpivgW5aui.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d-aRkhRj3tC8eEiAtrgfmNXNSLE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QRpQxtrCmX4WYWO7P83ZxFro.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mlqc7EO7008fKHLIBHK3l2SO13I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5EH6DqyQ87d0y3XCVCwHhn7d.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IBa1c_cu0Ns2EgWxDFmWxKdgWms=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MBP1UUeY2mlsCm8X0tBPBh68.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7rhygaFIpFvMRJFCzGGi2QdVs3Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f3JPg8GD92sbYz8Rc9QNTxZD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iaHsUFuqf1KaYwZamGV6lrvLpOA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qstCw2ftCaTIEumc0YdoCOb5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LCwbxdLk7f2J1zFA5_pQFr0RtRI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yYgAMSzpjdy0j4FAwzVxJkWU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BOCaSDp44JDPoLudOcgQapNfhMg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eQhA2g5KHJtNt106BX6gAvF6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ghaEB7STKzmpiLnsLC1tF4XYYJ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y7hu9xZQDrUNmNZJQeVXlPUD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-lWbLNkrkaQZ4OiaognVhxsGNoY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WOAjSM3yHnxpn7U8cFttcLwC.jpg?f=fotoalbum_large

Broodje, sla, smashburger, spek, schijf tomaat, best lekker gegeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

ASS-Ware schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 22:10:
Vandaag weer eens smashburgers geprobeerd.
De eerste keer probeerde ik te smashen met een normaal formaat spatel, maar dat ging niet zo best.
Vandaag een extra grote spatel geprobeerd, ging ook niet best.
Toch maar een echte smasher kopen.

Brood een kleur geven en ontbijtspek uitbakken deed ik in de keuken, omdat mijn gas bijna op was.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Broodje, sla, smashburger, spek, schijf tomaat, best lekker gegeten.
Die burgers zien er toch prima plat uit? Of was het een drama om ze zo te krijgen? Ik gebruik altijd een burgerpers (alleen de "pers") en een stukje bakpapier tussen burger en pers. Werkt uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Esumontere schreef op zondag 7 september 2025 @ 09:10:
[...]

Die burgers zien er toch prima plat uit? Of was het een drama om ze zo te krijgen? Ik gebruik altijd een burgerpers (alleen de "pers") en een stukje bakpapier tussen burger en pers. Werkt uitstekend.
Ik gebruikte ook bakpapier, maar ik vond ze nog te dik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

ASS-Ware schreef op zondag 7 september 2025 @ 10:38:
[...]

Ah, okee. Ik weet niet of ik ze veel dunner maak eigenlijk. Smaken ze beter als ze dunner zijn? :p

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASS-Ware
Esumontere schreef op zondag 7 september 2025 @ 10:39:
[...]

Ah, okee. Ik weet niet of ik ze veel dunner maak eigenlijk. Smaken ze beter als ze dunner zijn? :p
Nee, maar dan bedekken ze wel mijn broodje 😉

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MiKeZZa
Gisteren eindelijk succesvol pizza gemaakt op de kamado. Na wat keren stoeien met temperaturen, hoogte, zwart deeg enz nu redelijk succesvol. Alleen nog wat zwarte randjes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eJcVA85_tisH920c15g0m_b57wA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q03cVJvjzxKy64dP7WXxU6q6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LXbi4EDWRBV1nlwhjk3kg_atowg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w6RNgras0u27zEvXo3FByKvt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l7fJFjYnHlBIaPfOvtJOxGVMrK0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ngHE54v0HmblQukReFQwnzQJ.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8D_Xt9804mOLfl7SkMfzMSTHL9k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VyCqWdsgYwibwPmMzrrSfnec.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LnYE39n7g3_N4uGV6-PldAvQ-lw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jo3js8VoiCKWHjb2I3bU7kvF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8EQEV7VVqDKj0FIT2JVfYHwNg1Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1JiNs6o9ZtnNyd2iyJ1bGRsO.jpg?f=fotoalbum_tile
Nu al weer druk in de weer met de spare ribs. Neem het nog even van het mooie weer 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
Ben overigens al bezig met de spareribs omdat we onverwachts weg moeten vanmiddag. Ik volg 321 methode, zoals @Esumontere hier een pagina of wat terug voorstelt. Idee is om vanavond alleen de ‘1’ te hoeven doen.

Nog iets om op te letten? Moeten ze dan iets langer dan een half uur? En leg ik de al flink gare ribs voor een paar uur in de koelkast of mag het ook er buiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

MiKeZZa schreef op zondag 7 september 2025 @ 11:13:
Ben overigens al bezig met de spareribs omdat we onverwachts weg moeten vanmiddag. Ik volg 321 methode, zoals @Esumontere hier een pagina of wat terug voorstelt. Idee is om vanavond alleen de ‘1’ te hoeven doen.

Nog iets om op te letten? Moeten ze dan iets langer dan een half uur? En leg ik de al flink gare ribs voor een paar uur in de koelkast of mag het ook er buiten?
Heb ik laatst ook gedaan. Ribs dinsdagmiddag bereid en woensdagavond opgegeten. De "1" stap duurt iets langer dan een half uur, ik heb de ribben vanuit de koelkast meteen op de bbq gelegd. Resultaat was uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
Esumontere schreef op zondag 7 september 2025 @ 11:15:
[...]

Heb ik laatst ook gedaan. Ribs dinsdagmiddag bereid en woensdagavond opgegeten. De "1" stap duurt iets langer dan een half uur, ik heb de ribben vanuit de koelkast meteen op de bbq gelegd. Resultaat was uitstekend.
Goed om te horen. Ga ik dat ook doen. Wat is 'iets langer'? 45 minuten? Of moet ik wel op een uur plus rekenen? En vooral; hoe bepaal ik wanneer deze stap klaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

MiKeZZa schreef op zondag 7 september 2025 @ 11:45:
[...]

Goed om te horen. Ga ik dat ook doen. Wat is 'iets langer'? 45 minuten? Of moet ik wel op een uur plus rekenen? En vooral; hoe bepaal ik wanneer deze stap klaar is?
Ligt eraan hoe heet je je bbq opstookt. Ik heb ze erop gelegd met een dome temp van ~90 °C en doorgestookt tot 120 °C.

De ribs zijn al gaar, hoeven enkel te worden opgewarmd. Ff proeven is het makkelijkst. Bij mij duurde het zo'n drie kwartier geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
Esumontere schreef op zondag 7 september 2025 @ 11:49:
[...]

Ligt eraan hoe heet je je bbq opstookt. Ik heb ze erop gelegd met een dome temp van ~90 °C en doorgestookt tot 120 °C.

De ribs zijn al gaar, hoeven enkel te worden opgewarmd. Ff proeven is het makkelijkst. Bij mij duurde het zo'n drie kwartier geloof ik.
Gaat dus puur om de temp? Warm = klaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

MiKeZZa schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:11:
[...]

Gaat dus puur om de temp? Warm = klaar?
Ja. En om de saus bij het aflakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:14

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Asyl schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 22:04:
Ik ben bang dat ik mijn weber gbs en wsm 22 niet meer veel ga gebruiken…zijn er meer mensen met een braai hier? Zie vooral kamado’s hier..[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kolere wat een ding. Hoe vindt de buurt het? :P

Ik vind een braai wel een mooi ding maar heb er de ruimte niet voor (over). Kamado kan ik heel gevarieerd op werken dus ben daar oorspronkelijk voor gegaan.
Als ik vrijaf zou wonen met grote tuin dan zou ik wel meer dingen willen denk ik. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:36

Dennis1812

Amateur prutser

Ik ben bang dat ik mijn weber gbs en wsm 22 niet meer veel ga gebruiken…zijn er meer mensen met een braai hier? Zie vooral kamado’s hier..[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi man
@Koffie heeft er ook 1 en post geregeld mooie gerechten ervan.

Ik heb er simpelweg geen ruimte voor.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asyl
Als je een beetje goed stookt heb je alleen wat meer rookontwikkeling aan het einde van de braaisessie. Ik heb nog geen klachten, maar die schoorsteen is bijna 3,5 m hoog…dat scheelt nogal .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-sto
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:39
Gonadan schreef op zondag 7 september 2025 @ 15:37:
[...]

Ik vind een braai wel een mooi ding maar heb er de ruimte niet voor (over). Kamado kan ik heel gevarieerd op werken dus ben daar oorspronkelijk voor gegaan.
Als ik vrijaf zou wonen met grote tuin dan zou ik wel meer dingen willen denk ik. :P
Tof apparaat :)
Precies dit idd!
Zou het heel graag willen (zeker omdat de schoonfamilie uit ZA komt), maar nu de ruimte gewoon niet voor.
Dan maar de boerewors op de kamado, die is gelukkig ook goed gekeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Asyl schreef op zondag 7 september 2025 @ 17:06:
[...]

Als je een beetje goed stookt heb je alleen wat meer rookontwikkeling aan het einde van de braaisessie. Ik heb nog geen klachten, maar die schoorsteen is bijna 3,5 m hoog…dat scheelt nogal .
De geur van brandend hout is behoorlijk veel meer aanwezig dan kolen. Ergens in mijn wijk stookt iemand met hout, geen idee waar maar als de wind verkeerd staat meurt mijn hele huis ernaar.
Maar goed, zolang niemand klaagt zal het wel goed zitten. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asyl
Gonadan schreef op zondag 7 september 2025 @ 17:21:
[...]

De geur van brandend hout is behoorlijk veel meer aanwezig dan kolen. Ergens in mijn wijk stookt iemand met hout, geen idee waar maar als de wind verkeerd staat meurt mijn hele huis ernaar.
Ik woon in een buitenwijk van Maastricht in een 2 onder 1 kap, kort bij boerderijen. Hier stoken nog best veel mensen op hout…en laten ze je nog een beetje met rust. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Gonadan schreef op zondag 7 september 2025 @ 17:21:
[...]

Gemakkelijk gezegd. Ik heb ook buren (verderop) die met hout stoken, maar dat gesprek ga ik niet aan. Dit ook alsof iemand met zo'n braai dan ineens wat anders gaat neerzetten. Ook amper 1,5m van de schutting van de buren met waarschijnlijk een raam op de eerste verdieping.

Ik draai mijn ventilatierooster ook altijd even dicht als ik begin met de kolen, maar dan weet je tenminste wanneer je begint, als je het met de buren niet doorhebt lig je de hele avond in de slaapkamer in de rooklucht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

De meeste barbecue sessies zijn wel voorbij als het bedtijd wordt, genoeg tijd om weer te luchten toch?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MMUilwijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:16
True schreef op zondag 7 september 2025 @ 18:03:
[...]

Gemakkelijk gezegd. Ik heb ook buren (verderop) die met hout stoken, maar dat gesprek ga ik niet aan. Dit ook alsof iemand met zo'n braai dan ineens wat anders gaat neerzetten. Ook amper 1,5m van de schutting van de buren met waarschijnlijk een raam op de eerste verdieping.

Ik draai mijn ventilatierooster ook altijd even dicht als ik begin met de kolen, maar dan weet je tenminste wanneer je begint, als je het met de buren niet doorhebt lig je de hele avond in de slaapkamer in de rooklucht..
Ik gooi altijd ruim van te voren even een appje in de buurtapp. Kan iedereen zijn ramen naar behoeve sluiten. En zo doen alle buren het ook.

Everytime I suffer I become a better man because of it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjors123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 16:18

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Echt supergaaf dit! Ik zie Ralph de Kok hier ook regelmatig op koken. Zou hem erg graag willen hebben, maar mag volgens mijn vrouw is de tuin met een KJC1, KJjr en een pizza-oven vol. Ik weet ook niet of de buren hier erg blij mee zouden zijn, die sluiten nu al af en toe de ramen _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MiKeZZa
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dJW5_M7_rDA1Ay3tZsL1bbDN0n8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vgyh3W2T5vMC8EFsBAFC5KQK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cPSmDhPOEPYxINWH-vSlfJ_EXxs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jLy4q6Gdddk9ozuvXzzDToVF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ar0sk6IMcFV4d2UtO7T0GCLyIT0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EY4vzTGKq6RJb05JTdxf0zER.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tccR8-a5I7zqFXIutMtMesXHNpA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zoMtFKcAxAH68hGz1trjuBUy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_2d3heiwib0sgwh68_o_9BrfFMA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/15FGYHiRmM6vah2iRzjAp8FN.jpg?f=fotoalbum_tile
Van Rooij dikbevleesde ribs volgens aanwijzingen van @Esumontere 😊 Alleen de Noskos rub die ik nog had staan gepakt. Qua aflakken 3 opties aangehouden;

- niets, op verzoek van kind die niet zo van de sauzen is (minst lekker, was ook de aanvrager het mee eens 😇)
- eigen mengsel met sojasaus, knoflook enz
- barbecuesaus, gecombineerd met de paar drupjes vocht die nog uit de folie kwamen (overduidelijke winnaar!)

Ondanks dat niet iedereen hier thuis spareribs bovenaan het lijstje heeft staan toch tevreden eters!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

MiKeZZa schreef op zondag 7 september 2025 @ 19:03:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Van Rooij dikbevleesde ribs volgens aanwijzingen van @Esumontere 😊 Alleen de Noskos rub die ik nog had staan gepakt. Qua aflakken 3 opties aangehouden;

- niets, op verzoek van kind die niet zo van de sauzen is (minst lekker, was ook de aanvrager het mee eens 😇)
- barbecuesaus, gecombineerd met de paar drupjes vocht die nog uit de folie kwamen (overduidelijke winnaar!)

Ondanks dat niet iedereen hier thuis spareribs bovenaan het lijstje heeft staan toch tevreden eters!
Die zien er goed uit! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:40

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

We kunnen weer los! Ben vorige maand verhuisd en de kamado stond nog in de berging. Het terras is sinds dit weekend af, dus we hebben hem net op de plek gereden/getild. Tijd voor weer eens een reverse sear ribeye :*)

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASS-Ware
The GUI schreef op zondag 7 september 2025 @ 19:22:
We kunnen weer los! Ben vorige maand verhuisd en de kamado stond nog in de berging. Het terras is sinds dit weekend af, dus we hebben hem net op de plek gereden/getild. Tijd voor weer eens een reverse sear ribeye :*)
Pics or it didn’t happen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofman2
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22:27
MiKeZZa schreef op zondag 7 september 2025 @ 19:03:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

Afgelopen weekend ook spare ribs gemaakt van van Rooi volgens @Esumontere .
Geen fall off the bone.
ik denk dat ik iets te laag kwa temperatuur gezeten heb. Hele sessie rond de 110 graden.
Tijd 2 uur roken, 1,5 uur in folie en 0,5 uur aflakken
Welke temperaturen heb jij gebruikt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-09 16:41
ASS-Ware schreef op zondag 7 september 2025 @ 10:38:
[...]

Waarom gebruik je niet een bakpapiertje en dan een pan?
Esumontere schreef op zondag 7 september 2025 @ 10:39:
[...]

Ja, ik vind van wel. Komt door het Maillard effect.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Remco schreef op maandag 8 september 2025 @ 10:02:
Waarom gebruik je niet een bakpapiertje en dan een pan?
Volgende keer of een smasher kopen of idd zoiets als een pan en van tevoren smashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Remco schreef op maandag 8 september 2025 @ 10:02:

Ja, ik vind van wel. Komt door het Maillard effect.
Dat is bij een platte burger niet veel meer dan bij een iets minder platte burger hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-09 16:41
Esumontere schreef op maandag 8 september 2025 @ 15:34:
[...]

Dat is bij een platte burger niet veel meer dan bij een iets minder platte burger hoor.
Klopt, maar als je hetzelfde gewicht aan gehakt neemt wel.
Het oppervlak van de plattere burger zal groter zijn, dus meer effect.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Goofman2 schreef op maandag 8 september 2025 @ 08:41:
[...]

Afgelopen weekend ook spare ribs gemaakt van van Rooi volgens @Esumontere .
Geen fall off the bone.
ik denk dat ik iets te laag kwa temperatuur gezeten heb. Hele sessie rond de 110 graden.
Tijd 2 uur roken, 1,5 uur in folie en 0,5 uur aflakken
Welke temperaturen heb jij gebruikt ?
Ietsje warmer, rond de 120. Ik heb ze over het algemeen ook niet fall of the bone, nog een beetje bite vinden wij lekkerder. Als je wel fotb wilt: langer garen in alufolie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 18:13
Mensen hier ervaring met een vuurschaal en een driepoot of plancha voor boven de vuurschaal om te bbq'en?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n-f5M1fWbw58fQqYSRFJqlGCz4A=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/lPWSrr3JFlogTRkbtHoDSWEk.jpg?f=user_large

[ Voor 49% gewijzigd door BaBoK op 09-09-2025 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -pollem-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:57

-pollem-

Are you threatening me?

Esumontere schreef op maandag 8 september 2025 @ 17:11:
[...]
Als je wel fotb wilt: langer garen in alufolie.
En zorgen dat je pakketje echt goed luchtdicht is zodat alle vocht er binnen blijft. Verder maakt 110 of 120 graden Celsius volgens mij niet heel veel uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zyk
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 20:18

Zyk

BaBoK schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 14:24:
Mensen hier ervaring met een vuurschaal en een driepoot of plancha voor boven de vuurschaal om te bbq'en?

[Afbeelding]
Ik heb regelmatig een plancha (bakplaat) op driepoot op de vuurschaal gehad. Dat gaat prima.

Paar tips:
- Houdt het vuur klein. Je hebt echt niet veel nodig om de plaat op temperatuur te krijgen en houden, in de orde van twee haardblokken is zat.
- Verzin iets voor het vet op de bakplaat. Bij een concaaf model zoals ik heb verzamelt zich een kleine poel in het midden. Een vlak model is wellicht makkelijker in dat opzicht.
- Houdt de plaat in de olie in opslag. Het is in feite een plaatstalen pan die “geseasoned” moet worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Remco schreef op maandag 8 september 2025 @ 15:42:
[...]

Klopt, maar als je hetzelfde gewicht aan gehakt neemt wel.
Het oppervlak van de plattere burger zal groter zijn, dus meer effect.
Op zich kan ik je wel volgen maar sommigen maken hem zo dun dat het een soort kletskop wordt en dat is niet wat ik van een burger verwacht. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

BaBoK schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 14:24:

[Afbeelding]
Ja regelmatig gebruiken we de vuurschaal. Gaat heel mooi.
Hierbij wat foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FJpdSiKQ_Dt1h5KnQjOllOlNGNM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LNKNDFEFsWs540MADjHCHfMl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u7viZwpY_qwHTOVTpZz8wEGWSks=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5UW60UOk7Iffl5sb2sP9I24u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BGZGYwjIH2I8cwRmwJuA35S8lzQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qls1MVPyobNtXLWZfWYBjJvI.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 345 346 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism