Blijft bij jouw Grizzly het bovenste rooster wel oké liggen? Bij mij ligt ie dan vrij los en één keer gehad dat hij al kantelde..V-8 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 22:09:
[...]
Prima gelukt wat mij betreft!
Smaakt erg lekker. Voor herhaling vatbaar!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb een The Bastard Compact, uitstekende kamado voor ons tweeën of incidenteel met meer. Enige wat ik mis zijn wieltjes. Nu zit er gewoon een M8 moer en bout in het frame (ik heb niet het verhoogde frame) voor de rubberen pootjes. Ik wil die pootjes eigenlijk vervangen voor wieltjes. Iemand dit al eens eerder aangepakt en kan mij de juiste richting op wijzen?
Ik begrijp dat er voor het verhoogde frame ook wieltjes beschikbaar zijn, maar deze zouden niet direct op het normale (lage) onderstel passen iemand een idee waarom niet en of daar iets aan te doen is? De prijs van ~40€ voor vier zwenkbare wieltjes (voorbeeld link) is namelijk prima als ik kijk naar de bouwmarktprijzen voor vergelijkbare wieltjes.
Ik begrijp dat er voor het verhoogde frame ook wieltjes beschikbaar zijn, maar deze zouden niet direct op het normale (lage) onderstel passen iemand een idee waarom niet en of daar iets aan te doen is? De prijs van ~40€ voor vier zwenkbare wieltjes (voorbeeld link) is namelijk prima als ik kijk naar de bouwmarktprijzen voor vergelijkbare wieltjes.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Ik heb 1-2 jaar geleden precies dit gedaan: wielen voor het hoge frame gekocht voor onder het standaard frame. Dat paste inderdaad niet, de bout is net iets te dik, maar ik heb het gat minimaal uitgeboord met een metaalboor en dan werk het prima.True schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 19:07:
Ik heb een The Bastard Compact, uitstekende kamado voor ons tweeën of incidenteel met meer. Enige wat ik mis zijn wieltjes. Nu zit er gewoon een M8 moer en bout in het frame (ik heb niet het verhoogde frame) voor de rubberen pootjes. Ik wil die pootjes eigenlijk vervangen voor wieltjes. Iemand dit al eens eerder aangepakt en kan mij de juiste richting op wijzen?
Vandaag voor het eerst gebruikt, top plancha. Wel wennen met hitteverdeling, het ging behoorlijk snel.Esumontere schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 13:19:
[...]
Ik heb hem aan een haak aan de muur in de schuur hangen als hij niet in gebruik is.
[Afbeelding]
Hij is inderdaad ergens mee gecoat, geen idee wat het is maar ik heb nog geen spatje roest kunnen ontdekken. Qua kwaliteit; gietijzer is in principe onverwoestbaar, tenzij je het laat stuiteren. Een gecoate aluminium pan kan je wegsmijten als de coating stuk is, gietijzer is simpel herseasonen en je bent klaar. Daarnaast is de hitteverdeling in gietijzer superieur t.o.v. veel andere (dunnere) metalen plancha's.
Ik neem hem af met water en een klein beetje afwasmiddel, droog hem goed en zet hem dan in de olie. Als er iets vastgekoekt zit zet ik daar overigens gewoon de staalborstel (of stalen krabber) op.
Morgen aangekoekte resten eraf poetsen. Enkel water begreep ik. En met welke olie vet je ‘m nadien weer in?
arachideolie?
Ik gebruik water met een drupje afwasmiddel op een ruwe spons. Die spons kan je daarna overigens weggooien. Daarna goed naspoelen met water. De echt hardnekkige aanbaksels kan je met een staalborstel te lijf gaan, of een stalen spatel wil ook wel eens werken. Je mag best krabben, het gaat echt niet stuk.Edenaar1 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 22:14:
[...]
Vandaag voor het eerst gebruikt, top plancha. Wel wennen met hitteverdeling, het ging behoorlijk snel.
Morgen aangekoekte resten eraf poetsen. Enkel water begreep ik. En met welke olie vet je ‘m nadien weer in?
arachideolie?
Ik olie hem altijd in met zonnebloem- of lijnzaadolie. Arachide zou ik niet doen, zit een smaakje aan en is vrij duur.
Is dat een teflon matje waar het vlees op ligt? Nooit gedacht dat het zo kon.Raymond schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 19:10:
[Afbeelding]
We hebben sinds kort een servisch winkeltje in ons simpele dorpje. In die winkel zit een kleine slager. Vandaag verkocht'ie lamsshoarma. En vanaf de bbq is dat wel zo verrekte lekker
Oh als dat het is, stelt het niets voor, dank je!edozat1 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 21:17:
[...]
Ik heb 1-2 jaar geleden precies dit gedaan: wielen voor het hoge frame gekocht voor onder het standaard frame. Dat paste inderdaad niet, de bout is net iets te dik, maar ik heb het gat minimaal uitgeboord met een metaalboor en dan werk het prima.
Dankjewel, goede tip!ASS-Ware schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 23:30:
[...]
Tip, de volgende keer dat snoer niet over het open deel leggen, mocht je daar eens direct vuur hebben.
Naar links is beter.
Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant
Niet echt inderdaad, ik vind het niet fijn dat het los ligt! Ik ben op zoek naar een manier om hem te fixeren..pLabel schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 06:23:
[...]
Blijft bij jouw Grizzly het bovenste rooster wel oké liggen? Bij mij ligt ie dan vrij los en één keer gehad dat hij al kantelde..
Iemand al een oplossing voor gevonden?
Van de action. Werkt prima.Pixelmagic schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 23:33:
[...]
Is dat een teflon matje waar het vlees op ligt? Nooit gedacht dat het zo kon.
Ik gooi hem wel na 2-3x gebruiken weg. Ik ben bang dat'ie anders gaat schilferen.
Ik knip een matje in 2 of 4 stukken en gebruik die kleine stukken dan. Zo kan ik een heel seizoen met 1 matje doen.
Brrrrr, geen teflon in mijn barbecue. PFAS is het nieuwe roken! Gebruik dan gewoon een skillet.Raymond schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 08:48:
[...]
Van de action. Werkt prima.
Ik gooi hem wel na 2-3x gebruiken weg. Ik ben bang dat'ie anders gaat schilferen.
Ik knip een matje in 2 of 4 stukken en gebruik die kleine stukken dan. Zo kan ik een heel seizoen met 1 matje doen.
Gisteren weer eens spareribs gemaakt, we hadden vrienden op bezoek. Iets te gaar geworden naar mijn smaak, maar men was lyrisch!
:strip_exif()/f/image/ABmMoKCUoeiVMeICopxCqg0N.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QkejcbXabxXEGCZ7jEDf2d97.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4rhCyAx9KFEbHDHGzxdv7OzH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/p0IoCNy7tfKtphTMWV7sv6pT.jpg?f=fotoalbum_large)
Ga ik dat doen, lijnzaadolie.Esumontere schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 22:47:
[...]
Ik gebruik water met een drupje afwasmiddel op een ruwe spons. Die spons kan je daarna overigens weggooien. Daarna goed naspoelen met water. De echt hardnekkige aanbaksels kan je met een staalborstel te lijf gaan, of een stalen spatel wil ook wel eens werken. Je mag best krabben, het gaat echt niet stuk.
Ik olie hem altijd in met zonnebloem- of lijnzaadolie. Arachide zou ik niet doen, zit een smaakje aan en is vrij duur.
Jij bent kenner, de plancha heb ik schoon gemaakt, water, drupje dreft en de aangebrande plekken met staalborstel. Toch blijven er 2 plekken waar de broodjes te lang hebben gelegen, blijf je aanbaksel zien. Heb het al meerdere keren schoon gemaakt. In hoeverre kan dat blijven zitten? Of ben ik te pietje precies?
:strip_exif()/f/image/4Vto4Hzssgt2nAYQDe3yk1GM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/usiK5Gu5tOA5TBNMXEWDs1Cn.jpg?f=fotoalbum_large)
Lekker laten zitten, fikt er vanzelf af. Anders je plancha een keer op zn kop gebruiken.Edenaar1 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 09:22:
[...]
Ga ik dat doen, lijnzaadolie.
Jij bent kenner, de plancha heb ik schoon gemaakt, water, drupje dreft en de aangebrande plekken met staalborstel. Toch blijven er 2 plekken waar de broodjes te lang hebben gelegen, blijf je aanbaksel zien. Heb het al meerdere keren schoon gemaakt. In hoeverre kan dat blijven zitten? Of ben ik te pietje precies?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dus je hebt de bbq ongeveer maximaal gemiddeld 1x per maand aan?Raymond schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 08:48:
[...]
Van de action. Werkt prima.
Over dat matje, het zal best werken. Koop dan een pannetje of bakplaat. Zonder teflon. Wel zo gezond.
zeker, zeker
Of maakt vaak gerechten waarbij dat matje onnodig is?ozzynator schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 10:09:
[...]
Dus je hebt de bbq ongeveer maximaal gemiddeld 1x per maand aan?![]()
Over dat matje, het zal best werken. Koop dan een pannetje of bakplaat. Zonder teflon. Wel zo gezond.
Ik maak zelden shoarma op de bbq en gebruik mijn skillets maar 2-3x per jaar op de bbq. Maar bbq wekelijks?
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Er is weer een mysterybox.
Mocht het niets zijn dan kan je het altijd retour sturen
https://vuurenrook.nl/products/mysterybox-sizzle-smoke/
Zien er overheerlijk uit.Esumontere schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 09:22:
[...]
Brrrrr, geen teflon in mijn barbecue. PFAS is het nieuwe roken! Gebruik dan gewoon een skillet.
Gisteren weer eens spareribs gemaakt, we hadden vrienden op bezoek. Iets te gaar geworden naar mijn smaak, maar men was lyrisch!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Kun je aangeven wat jouw manier is. Ikzelf heb nu 2 keer de 3-2-1 methode gebrukt, vind ze echter te droog.
Iemand hier een goede tip voor een rotisserie voor de Bastard Large? Ik lees bij allerlei merken verhalen over kapotte motortjes en ook de maten zijn zo nu en dan nog wel een uitdaging. Verder vind ik degene die ik kan vinden ook nog best stevig geprijsd...
Goede ribs beginnen bij goed vlees. Ik haal altijd het liefst de dikbevleesde van Van Rooi (bij de Makro). Helaas waren die de laatste keer op, dus dit zijn de "gewone" ribs van dezelfde leverancier.Goofman2 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 18:54:
[...]
Zien er overheerlijk uit.
Kun je aangeven wat jouw manier is. Ikzelf heb nu 2 keer de 3-2-1 methode gebrukt, vind ze echter te droog.
De 3-2-1 methode is overgewaaid uit Amerika, en is gebaseerd op hun -veel grotere en vettere- standaardformaat ribs. Wij hebben in Nederland typisch "babyback ribs", die zijn veel dunner, kleiner en er zit minder vlees aan. Resultaat: te gare en droge ribben.
Ik gebruik dezelfde stappen als in de 3-2-1 methode, maar ik pas ze in tijd wat aan en speel wat met de verhoudingen. Ruwweg de volgende stappen:
- vlies verwijderen, ruim kruiden met rub (ik maak mijn rubs altijd zelf). Ik besmeer ze niet eerst met olie, dat is onnodig.
- kamado voorbereiden op 100 - 120 °C, +- 2 uur indirect roken op beuken-, appel- of kersenhout.
- dubbel inpakken in alufolie waar je eerst wat klontjes roomboter en bruine basterdsuiker of rietsuiker op verdeelt. Folie beetje dichtvouwen en een goede scheut appelsap erbij. Daarna strak inpakken (voorzichtig dat je de folie niet stukmaakt met de botjes), terug op de bbq met de vleeskant naar beneden. Kamado is inmiddels wel 120 °C.
- minimaal een uur, max anderhalf uur laten garen.
- daarna voorzichtig uitpakken, vocht uit het folie in een bak gieten en met vleeskant naar boven op het rooster leggen. Tip: gebruik 2 tangen want ze breken makkelijk.
- mengsel van 50/50 braadvocht en bbq saus maken, daarmee aflakken. Ik lak meestal 2x af, en hou ze sticky. Laatste stap is max half uurtje, echt niet langer want dan worden ze taai. Gisteren maar 1x afgelakt, was binnen kwartiertje klaar.
Succes!
Ik gebruik dit alleen bij klein grut dat door het rooster kan vallen. En ik ga niet de bbq aansteken om er in een pan shoarma op klaar te maken. Dan zet ik die pan wel op de inductieplaat in de keuken. Dan voegt de bbq dus 0,niks toe.ozzynator schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 10:09:
[...]
Dus je hebt de bbq ongeveer maximaal gemiddeld 1x per maand aan?![]()
Ik heb deze, voor de bastard urban largeMiKeZZa schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 18:54:
Iemand hier een goede tip voor een rotisserie voor de Bastard Large? Ik lees bij allerlei merken verhalen over kapotte motortjes en ook de maten zijn zo nu en dan nog wel een uitdaging. Verder vind ik degene die ik kan vinden ook nog best stevig geprijsd...
Bevalt goed, stevig en goede kwaliteit wat het lijkt, heb dit systeem nu 5 maanden. Dik tevreden.
https://vuurenrook.nl/pro...zpXHwF-HiAj4zi6nsvigrXnFv
Excuus je voor de 22 inch hebben, hierboven heb ik de 18 inch gepost. Die was mij eerder geadviseerd, maar die was volgens mijn mening te klein. Discussie met vuur & rook gehad. Uiteindelijk gelijk behaald en heeft men excuus aangeboden en ingestemd dat 22 inch de betere is. https://vuurenrook.nl/pro..._psq=spit+on&_ss=e&_v=1.0Edenaar1 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 20:43:
[...]
Ik heb deze, voor de bastard urban large
Bevalt goed, stevig en goede kwaliteit wat het lijkt, heb dit systeem nu 5 maanden. Dik tevreden.
https://vuurenrook.nl/pro...zpXHwF-HiAj4zi6nsvigrXnFv
volgende keer Kippedij .. Ik heb pas geleden het met een normale kipfilet gedaan maar was toch minder mals en sappig dan de kippedij ..V-8 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 22:09:
[...]
Prima gelukt wat mij betreft!
Smaakt erg lekker. Voor herhaling vatbaar!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
There are no secrets, only information you do not yet have
Thanks voor de headsup! Altijd leuke verassingen.Technofreakz schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 13:27:
PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl
Nét die ene keer dat verassingen passend is waar verrassingen wellicht de bedoeling wasHenkie schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 21:02:
[...]
Thanks voor de headsup! Altijd leuke verassingen.
Daar ben ik het niet mee eens.Esumontere schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 19:06:
[...]
Goede ribs beginnen bij goed vlees. Ik haal altijd het liefst de dikbevleesde van Van Rooi (bij de Makro). Helaas waren die de laatste keer op, dus dit zijn de "gewone" ribs van dezelfde leverancier.
De 3-2-1 methode is overgewaaid uit Amerika, en is gebaseerd op hun -veel grotere en vettere- standaardformaat ribs. Wij hebben in Nederland typisch "babyback ribs", die zijn veel dunner, kleiner en er zit minder vlees aan. Resultaat: te gare en droge ribben.
Ik doe baby back ribs op 3 uur, 2 uur, 30 min, inpakken doe ik met wat cola of appelsap en het resultaat is fall off the bone en sappig, nooit droog.
Vooral doen wat je zelf wil. Als je op de inductie dan ook een pan met teflon gebruikt maakt dat inderdaad geen verschil.Raymond schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 20:36:
[...]
Ik gebruik dit alleen bij klein grut dat door het rooster kan vallen. En ik ga niet de bbq aansteken om er in een pan shoarma op klaar te maken. Dan zet ik die pan wel op de inductieplaat in de keuken. Dan voegt de bbq dus 0,niks toe.
zeker, zeker
18 of 22 dat maakt nogal een verschil...? Hoe zit dat dan? Heb je wat meer context.Edenaar1 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 20:47:
[...]
Excuus je voor de 22 inch hebben, hierboven heb ik de 18 inch gepost. Die was mij eerder geadviseerd, maar die was volgens mijn mening te klein. Discussie met vuur & rook gehad. Uiteindelijk gelijk behaald en heeft men excuus aangeboden en ingestemd dat 22 inch de betere is. https://vuurenrook.nl/pro..._psq=spit+on&_ss=e&_v=1.0
En ik vind het serieus best veel geld. Dan komt de originele van Bastard incl pizzastuk toch ook wel weer in range als je het mij vraagt.
Ze waren toch € 25?Technofreakz schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 13:27:
Niet als er een gietijzeren pan van Windmill in zit. Althans dat zat erin bij de laatste dure mysterybox.
Ik heb de Spit on Fire 22 inch. Twee vrienden van mij hebben deze ook en we zijn alle drie heel tevreden. Ook goede accesoires voor, maar ik verwacht dat die wel redelijk universeel zijn.MiKeZZa schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 18:54:
Een andere vriend heeft een spit gekocht voor de helft van de prijs en daarvan loopt de motor soms vast. Best vervelend als je even een kwartier of langer niet bij je bbq staat en je kip is zwart en droog aan 1 kant
Wat zat er nog meer in? Was het het geld waard?Aramiss schreef op maandag 1 september 2025 @ 10:18:
[...]
Niet als er een gietijzeren pan van Windmill in zit. Althans dat zat erin bij de laatste dure mysterybox.
Al het goeie.......
Gisteren dry aged runderstriploin. Also bijgerecht had ik onder andere kort gegrilde mini romainesla met daarop geraspte Parmesan, olijfolie, balsamicoazijn, zout en peper.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wJVepsKSrrYWW4YbRUVRLh5f.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wJVepsKSrrYWW4YbRUVRLh5f.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/k44348uKR9u375eFc6g66FKj.jpg?f=user_large)
Een goede grap mag vrienden kosten.
Dit weekend lekker stukje Buikspek gemaakt (beetje all purpose rub ) en n beenhammetje.. Die laatste zat iets te veel in de rub waardoor zout wat overheersend was, verder erg goed gelukt. De buikspek had iets langer gemogen, crispyness viel iets tegen, smaak was wel erg lekker
"crispyness viel iets tegen"Koepert schreef op maandag 1 september 2025 @ 19:58:
Dit weekend lekker stukje Buikspek gemaakt (beetje all purpose rub ) en n beenhammetje.. Die laatste zat iets te veel in de rub waardoor zout wat overheersend was, verder erg goed gelukt. De buikspek had iets langer gemogen, crispyness viel iets tegen, smaak was wel erg lekker
Ik neem aan dat je het zwoerd bedoelt.
Hoe heb je hem gedaan?
Ja had de bovenkant/vetkap iets krokanter verwacht.ASS-Ware schreef op maandag 1 september 2025 @ 21:51:
[...]
"crispyness viel iets tegen"
Ik neem aan dat je het zwoerd bedoelt.
Hoe heb je hem gedaan?
maar denk iets te kort of te lage temp. ongeveer 1,5 a 2 u op 120gr tot 140gr. kern was 65 nog
Menig mysterbox al gekocht waardoor ik het niet helemaal helder heb.Beyond schreef op maandag 1 september 2025 @ 15:26:
[...]
Wat zat er nog meer in? Was het het geld waard?
Er zat toen een bbq saus in, wat stoofvleeskruiden, een dutch oven van Windmill en een dekstelgreep (ideaal ding als die deksel bloedheet was). Misschien nog een goedkoop schort.
In totaliteit was ik er blij mee. Sowieso is het toch altijd geinig om een mysterybox te kopen. Een beetje bbq fanaat kan alles gebruiken.
Hoe lang heb jij je Kamado al buiten staan dan? Met de prijzen vind ik dat een aankoop die gewoon 15 jaar mee moet gaan. In weer en wind worden ze er echt niet mooier van, laat staan dat ze nog even goed blijven werken.Aramiss schreef op maandag 1 september 2025 @ 22:39:
[...]
De hoes heb je niet nodig. Kan je beter dat geld in een gietijzer rooster / dutch oven of skillet voor halen. Mijn kamado classic 2 staat hele jaar buiten en de hoes niet nodig gehad.
Als het echt de vetkap is, die krijg je niet krokant.Koepert schreef op maandag 1 september 2025 @ 21:55:
[...]
Ja had de bovenkant/vetkap iets krokanter verwacht.
maar denk iets te kort of te lage temp. ongeveer 1,5 a 2 u op 120gr tot 140gr. kern was 65 nog
Als het het zwoerd is, de huid, die krijg je krokant door deze in te snijden/prikken, 24 uur droog te pekelen en 10C vóór de gewenste kerntemperatuur het vlees van de BBQ af te halen, het vuur op te stoken tot boven de 200C en hem dan terug te leggen tot de gewenste kerntemperatuur.
Dan gaat het zwoerd lekker bobbelen.
Staat nu meer dan 1 jaar buiten. Daarnaast staat een Grill Guru Compact ook het hele jaar buiten en geeft ook geen kik.True schreef op maandag 1 september 2025 @ 22:56:
[...]
Hoe lang heb jij je Kamado al buiten staan dan? Met de prijzen vind ik dat een aankoop die gewoon 15 jaar mee moet gaan. In weer en wind worden ze er echt niet mooier van, laat staan dat ze nog even goed blijven werken.
Gebruik de kamado wekelijks dat maakt wel een verschil met schimmel / vocht etc. Low&slow regelmatig en na een sessie gaan de schuiven volledig open zodat het 'schoon' wordt.
Die van mij staat al 10 jaar buiten. Functioneel blijft alles gewoon werken. Showroom nieuw ziet hij er niet meer uit, maar dat had hij met hoes ook niet gedaan denk ik.True schreef op maandag 1 september 2025 @ 22:56:
[...]
Hoe lang heb jij je Kamado al buiten staan dan? Met de prijzen vind ik dat een aankoop die gewoon 15 jaar mee moet gaan. In weer en wind worden ze er echt niet mooier van, laat staan dat ze nog even goed blijven werken.
Met gestrekt been.
Heb wel een hoes en ben ook van plan met veel regen/vocht/kou de plankjes eraf te halen en in de schuur te leggen. Maar ben ook wel beetje zuinig op mijn spullen altijd...Artbij schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 13:08:
[...]
Die van mij staat al 10 jaar buiten. Functioneel blijft alles gewoon werken. Showroom nieuw ziet hij er niet meer uit, maar dat had hij met hoes ook niet gedaan denk ik.
Nodig of niet is natuurlijk altijd te bediscussiëren, maar 10 jaar lang in regen en wind knapt hij sowieso niet van op, daar zullen we het over eens zijn toch?
Zo, dat laatste is zonde van de kolen...Aramiss schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 10:09:
[...]
Staat nu meer dan 1 jaar buiten. Daarnaast staat een Grill Guru Compact ook het hele jaar buiten en geeft ook geen kik.
Gebruik de kamado wekelijks dat maakt wel een verschil met schimmel / vocht etc. Low&slow regelmatig en na een sessie gaan de schuiven volledig open zodat het 'schoon' wordt.
Eens.MiKeZZa schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:17:
Nodig of niet is natuurlijk altijd te bediscussiëren, maar 10 jaar lang in regen en wind knapt hij sowieso niet van op, daar zullen we het over eens zijn toch?
Bovenkant insmeren met wodka doet wonderen.Koepert schreef op maandag 1 september 2025 @ 21:55:
[...]
Ja had de bovenkant/vetkap iets krokanter verwacht.
Nee, inderdaad, dat vind ik ook! Ligt erg los. Zeer storend.pLabel schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 06:23:
[...]
Blijft bij jouw Grizzly het bovenste rooster wel oké liggen? Bij mij ligt ie dan vrij los en één keer gehad dat hij al kantelde..
Heeft iemand hier ook al mee te maken gehad?
Ik overweeg zelfs om een extra rooster te kopen (heel, geen halve maan) zodat hij hopelijk wel goed blijft liggen!
Heeft de Grizzly platesetter geen clips om de roosters vast te leggen, zoals bijvoorbeeld Bastard dat heeft? Dat is wel een gemis. Misschien passen die van een ander merk erin?V-8 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:59:
[...]
Nee, inderdaad, dat vind ik ook! Ligt erg los. Zeer storend.
Heeft iemand hier ook al mee te maken gehad?
Ik overweeg zelfs om een extra rooster te kopen (heel, geen halve maan) zodat hij hopelijk wel goed blijft liggen!
Zien er echt lekker uit! Mag ik vragen hoe ze smaken? Vrij zoet? Of toch ook wel hartig/zout?Esumontere schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 19:06:
[...]
Goede ribs beginnen bij goed vlees. Ik haal altijd het liefst de dikbevleesde van Van Rooi (bij de Makro). Helaas waren die de laatste keer op, dus dit zijn de "gewone" ribs van dezelfde leverancier.
Ik gebruik dezelfde stappen als in de 3-2-1 methode, maar ik pas ze in tijd wat aan en speel wat met de verhoudingen. Ruwweg de volgende stappen:
- vlies verwijderen, ruim kruiden met rub (ik maak mijn rubs altijd zelf). Ik besmeer ze niet eerst met olie, dat is onnodig.
- kamado voorbereiden op 100 - 120 °C, +- 2 uur indirect roken op beuken-, appel- of kersenhout.
- dubbel inpakken in alufolie waar je eerst wat klontjes roomboter en bruine basterdsuiker of rietsuiker op verdeelt. Folie beetje dichtvouwen en een goede scheut appelsap erbij. Daarna strak inpakken (voorzichtig dat je de folie niet stukmaakt met de botjes), terug op de bbq met de vleeskant naar beneden. Kamado is inmiddels wel 120 °C.
- minimaal een uur, max anderhalf uur laten garen.
- daarna voorzichtig uitpakken, vocht uit het folie in een bak gieten en met vleeskant naar boven op het rooster leggen. Tip: gebruik 2 tangen want ze breken makkelijk.
- mengsel van 50/50 braadvocht en bbq saus maken, daarmee aflakken. Ik lak meestal 2x af, en hou ze sticky. Laatste stap is max half uurtje, echt niet langer want dan worden ze taai. Gisteren maar 1x afgelakt, was binnen kwartiertje klaar.
Succes!
En wat voor rub mix je hier voor?
In dit geval waren ze vooral hartig met zoete ondertoon, omdat ik maar 1x had afgelakt. Ook was ik lui en heb ik gekochte bbq-saus gebruikt, ik doe het ook wel eens met huisgemaakte. Dat scheelt ook een hoop in smaak (minder suiker in de saus).MiKeZZa schreef op woensdag 3 september 2025 @ 17:19:
[...]
Zien er echt lekker uit! Mag ik vragen hoe ze smaken? Vrij zoet? Of toch ook wel hartig/zout?
En wat voor rub mix je hier voor?
Ik gebruik de rubs van het boekje "Roken doe je op hout", zie foto hieronder. Ik gebruik alleen witte peper (en veel minder) en fijn zout ipv grof zeezout. Daarnaast doe ik de meeste kruiden op het oog en niet perfect afgemeten. De rub op deze ribs was een hybride tussen pork rub en pittige rub, omdat ik pimentón heel lekker vind.
:strip_exif()/f/image/XiDvBVkwWYzifyf8GAMmniNH.jpg?f=fotoalbum_large)
Beyond schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 18:28:
[...]
Nacho’s? Makkelijk voor te bereiden en snel klaar. Vult ook goed.
Dank voor deze tips, beiden vielen zeer in de smaakJan_V schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 18:26:
[...]
Frikadellen burnt ends comes to mind.
Makkelijk en best lekker en ook goedkoop.
Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos
Er zat verder niks bij..Esumontere schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:27:
[...]
Heeft de Grizzly platesetter geen clips om de roosters vast te leggen, zoals bijvoorbeeld Bastard dat heeft? Dat is wel een gemis. Misschien passen die van een ander merk erin?
Hoe ziet zoiets er uit? Ik kan het nog niet echt vinden via Google
Metalen clip aan beide kanten in de platesetter.V-8 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 23:04:
[...]
Er zat verder niks bij..
Hoe ziet zoiets er uit? Ik kan het nog niet echt vinden via Google
:strip_exif()/f/image/AtAupfS7Gh7IszqkXpIqga97.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ga morgen 6kg Pulled pork maken voor zaterdag. Ik twijfel hoe het op te warmen. Normaal doe ik het met sous vide of opbakken. Ik heb sinds kort een stoomoven met regeneren tot mijn beschikking. Dit lijkt mij makkelijker om op te warmen. Heeft iemand hier ervaring mee? Wel aan te raden of niet?
Ik heb regenereren ook op 1 van mijn ovens. Voor een bord met 1 maaltijd erop gaat het wel, maar 6 kilo pulled pork ermee lijkt me een uitdaging. (Het gebruikt combinatie van warmte en stoom)jordy89 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 21:18:
Ik ga morgen 6kg Pulled pork maken voor zaterdag. Ik twijfel hoe het op te warmen. Normaal doe ik het met sous vide of opbakken. Ik heb sinds kort een stoomoven met regeneren tot mijn beschikking. Dit lijkt mij makkelijker om op te warmen. Heeft iemand hier ervaring mee? Wel aan te raden of niet?
Ik zou als je de mogelijkheid hebt lekker sous vide doen, verlies je ook geen sap. Als het wat krokanter mag, lekker (deels) opbakken.
PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl
Scheut appelsap erbij en ruim een uur in de oven (in een ovenschaal) of op de bbq bij 120 °C. Aanrader van Julius Jaspers in zijn kookboeken. Heb het altijd zo gedaan en is altijd succesvol.jordy89 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 21:18:
Ik dacht juist om te regeneren omdat dit het zo vochtig mogelijk houdt. Kan het eventueel ook op 30 minuten regeneren zetten. Of beter de oven op 120 graden?
Geen idee wat je bedoelt met regenereren.jordy89 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 22:24:
Ik dacht juist om te regeneren omdat dit het zo vochtig mogelijk houdt. Kan het eventueel ook op 30 minuten regeneren zetten. Of beter de oven op 120 graden?
Heb een gietijzeren rooster gekocht, bij de Hornbach afgeprijsd (Large) voor €34. Hopelijk geen last meer van dus!Esumontere schreef op donderdag 4 september 2025 @ 06:33:
[...]
Metalen clip aan beide kanten in de platesetter.
[Afbeelding]
Wil evt nog wel clips voor als ik eventueel toch de rvs roosters wil gebruiken.
Ja ik kreeg de 18 mee, welke geschikt was voor de Bastard Large. Eenmaal thuis.. wist ik wel beter. Contact met ze opgenomen, ze ontkende maar vast blijven houden en had uiteindelijk gelijk. De 18 is gewoon te klein, sluit niet mooi en zit niet goed om het vilt. De 22 zit als gegoten.MiKeZZa schreef op maandag 1 september 2025 @ 09:18:
[...]
18 of 22 dat maakt nogal een verschil...? Hoe zit dat dan? Heb je wat meer context.
En ik vind het serieus best veel geld. Dan komt de originele van Bastard incl pizzastuk toch ook wel weer in range als je het mij vraagt.
Het is veel geld inderdaad, gelukkig kreeg ik het van mijn ouders als Kado
Het is wel kwaliteit, degelijk en de motor is wat zwaarder dan concurrenten. Draait daardoor goed omdat het meer kracht heeft. Werkt echt prettig.
Al vele rollades mee klaar gemaakt.
Vandaag een stuk bavette gehaald bij de Makro. We hadden bezoek, dus een mooi stukje uitgezocht. Gezien de verpakking verwachtte ik een mooi dik stuk. Wat bleek? Gevacuumeerd opgerolde bavette is een stuk kleiner dan je denkt 
In z'n geheel klaargemaakt, direct op het rooster op 200+ °C. Kerntemperatuur in de gaten gehouden, die mocht niet boven de 50 °C uitkomen. Resultaat: een fantastisch sappig stuk vlees, echt uitzonderlijk goed gegeten. En nog een stukkie over voor morgen op een ciabatta
:strip_exif()/f/image/PAbmUUXUgzpLYy6flY14oSgB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1r1CJ2yfsYVsTKD8itmrP7CL.jpg?f=fotoalbum_large)
In z'n geheel klaargemaakt, direct op het rooster op 200+ °C. Kerntemperatuur in de gaten gehouden, die mocht niet boven de 50 °C uitkomen. Resultaat: een fantastisch sappig stuk vlees, echt uitzonderlijk goed gegeten. En nog een stukkie over voor morgen op een ciabatta
:strip_exif()/f/image/PAbmUUXUgzpLYy6flY14oSgB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1r1CJ2yfsYVsTKD8itmrP7CL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4m58N14V7XftjAArnAEwFMVM.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag weer eens smashburgers geprobeerd.
De eerste keer probeerde ik te smashen met een normaal formaat spatel, maar dat ging niet zo best.
Vandaag een extra grote spatel geprobeerd, ging ook niet best.
Toch maar een echte smasher kopen.
Brood een kleur geven en ontbijtspek uitbakken deed ik in de keuken, omdat mijn gas bijna op was.
:strip_exif()/f/image/x8RdJtNewCl0WTcAWW4vuq1d.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YwIkUyPf2W036gjpivgW5aui.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QRpQxtrCmX4WYWO7P83ZxFro.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5EH6DqyQ87d0y3XCVCwHhn7d.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MBP1UUeY2mlsCm8X0tBPBh68.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/f3JPg8GD92sbYz8Rc9QNTxZD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qstCw2ftCaTIEumc0YdoCOb5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yYgAMSzpjdy0j4FAwzVxJkWU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eQhA2g5KHJtNt106BX6gAvF6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/y7hu9xZQDrUNmNZJQeVXlPUD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WOAjSM3yHnxpn7U8cFttcLwC.jpg?f=fotoalbum_large)
Broodje, sla, smashburger, spek, schijf tomaat, best lekker gegeten.
De eerste keer probeerde ik te smashen met een normaal formaat spatel, maar dat ging niet zo best.
Brood een kleur geven en ontbijtspek uitbakken deed ik in de keuken, omdat mijn gas bijna op was.
:strip_exif()/f/image/x8RdJtNewCl0WTcAWW4vuq1d.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YwIkUyPf2W036gjpivgW5aui.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QRpQxtrCmX4WYWO7P83ZxFro.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5EH6DqyQ87d0y3XCVCwHhn7d.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MBP1UUeY2mlsCm8X0tBPBh68.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/f3JPg8GD92sbYz8Rc9QNTxZD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qstCw2ftCaTIEumc0YdoCOb5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yYgAMSzpjdy0j4FAwzVxJkWU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eQhA2g5KHJtNt106BX6gAvF6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/y7hu9xZQDrUNmNZJQeVXlPUD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WOAjSM3yHnxpn7U8cFttcLwC.jpg?f=fotoalbum_large)
Die burgers zien er toch prima plat uit? Of was het een drama om ze zo te krijgen? Ik gebruik altijd een burgerpers (alleen de "pers") en een stukje bakpapier tussen burger en pers. Werkt uitstekend.ASS-Ware schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 22:10:
Vandaag weer eens smashburgers geprobeerd.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik gebruikte ook bakpapier, maar ik vond ze nog te dik.Esumontere schreef op zondag 7 september 2025 @ 09:10:
[...]
Die burgers zien er toch prima plat uit? Of was het een drama om ze zo te krijgen? Ik gebruik altijd een burgerpers (alleen de "pers") en een stukje bakpapier tussen burger en pers. Werkt uitstekend.
Ah, okee. Ik weet niet of ik ze veel dunner maak eigenlijk. Smaken ze beter als ze dunner zijn?ASS-Ware schreef op zondag 7 september 2025 @ 10:38:
[...]
Ik gebruikte ook bakpapier, maar ik vond ze nog te dik.
Nee, maar dan bedekken ze wel mijn broodje 😉Esumontere schreef op zondag 7 september 2025 @ 10:39:
[...]
Ah, okee. Ik weet niet of ik ze veel dunner maak eigenlijk. Smaken ze beter als ze dunner zijn?
Ben overigens al bezig met de spareribs omdat we onverwachts weg moeten vanmiddag. Ik volg 321 methode, zoals @Esumontere hier een pagina of wat terug voorstelt. Idee is om vanavond alleen de ‘1’ te hoeven doen.
Nog iets om op te letten? Moeten ze dan iets langer dan een half uur? En leg ik de al flink gare ribs voor een paar uur in de koelkast of mag het ook er buiten?
Nog iets om op te letten? Moeten ze dan iets langer dan een half uur? En leg ik de al flink gare ribs voor een paar uur in de koelkast of mag het ook er buiten?
Heb ik laatst ook gedaan. Ribs dinsdagmiddag bereid en woensdagavond opgegeten. De "1" stap duurt iets langer dan een half uur, ik heb de ribben vanuit de koelkast meteen op de bbq gelegd. Resultaat was uitstekend.MiKeZZa schreef op zondag 7 september 2025 @ 11:13:
Ben overigens al bezig met de spareribs omdat we onverwachts weg moeten vanmiddag. Ik volg 321 methode, zoals @Esumontere hier een pagina of wat terug voorstelt. Idee is om vanavond alleen de ‘1’ te hoeven doen.
Goed om te horen. Ga ik dat ook doen. Wat is 'iets langer'? 45 minuten? Of moet ik wel op een uur plus rekenen? En vooral; hoe bepaal ik wanneer deze stap klaar is?Esumontere schreef op zondag 7 september 2025 @ 11:15:
[...]
Heb ik laatst ook gedaan. Ribs dinsdagmiddag bereid en woensdagavond opgegeten. De "1" stap duurt iets langer dan een half uur, ik heb de ribben vanuit de koelkast meteen op de bbq gelegd. Resultaat was uitstekend.
Ligt eraan hoe heet je je bbq opstookt. Ik heb ze erop gelegd met een dome temp van ~90 °C en doorgestookt tot 120 °C.MiKeZZa schreef op zondag 7 september 2025 @ 11:45:
[...]
Goed om te horen. Ga ik dat ook doen. Wat is 'iets langer'? 45 minuten? Of moet ik wel op een uur plus rekenen? En vooral; hoe bepaal ik wanneer deze stap klaar is?
De ribs zijn al gaar, hoeven enkel te worden opgewarmd. Ff proeven is het makkelijkst. Bij mij duurde het zo'n drie kwartier geloof ik.
Gaat dus puur om de temp? Warm = klaar?Esumontere schreef op zondag 7 september 2025 @ 11:49:
[...]
Ligt eraan hoe heet je je bbq opstookt. Ik heb ze erop gelegd met een dome temp van ~90 °C en doorgestookt tot 120 °C.
De ribs zijn al gaar, hoeven enkel te worden opgewarmd. Ff proeven is het makkelijkst. Bij mij duurde het zo'n drie kwartier geloof ik.
Ja. En om de saus bij het aflakken.
Kolere wat een ding. Hoe vindt de buurt het?Asyl schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 22:04:
Ik ben bang dat ik mijn weber gbs en wsm 22 niet meer veel ga gebruiken…zijn er meer mensen met een braai hier? Zie vooral kamado’s hier..[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik vind een braai wel een mooi ding maar heb er de ruimte niet voor (over). Kamado kan ik heel gevarieerd op werken dus ben daar oorspronkelijk voor gegaan.
Als ik vrijaf zou wonen met grote tuin dan zou ik wel meer dingen willen denk ik.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Mooi manAsyl schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 22:04:
Ik ben bang dat ik mijn weber gbs en wsm 22 niet meer veel ga gebruiken…zijn er meer mensen met een braai hier? Zie vooral kamado’s hier..[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
@Koffie heeft er ook 1 en post geregeld mooie gerechten ervan.
Ik heb er simpelweg geen ruimte voor.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Als je een beetje goed stookt heb je alleen wat meer rookontwikkeling aan het einde van de braaisessie. Ik heb nog geen klachten, maar die schoorsteen is bijna 3,5 m hoog…dat scheelt nogal .Kolere wat een ding. Hoe vindt de buurt het?
Tof apparaatGonadan schreef op zondag 7 september 2025 @ 15:37:
[...]
Kolere wat een ding. Hoe vindt de buurt het?
Ik vind een braai wel een mooi ding maar heb er de ruimte niet voor (over). Kamado kan ik heel gevarieerd op werken dus ben daar oorspronkelijk voor gegaan.
Als ik vrijaf zou wonen met grote tuin dan zou ik wel meer dingen willen denk ik.
Precies dit idd!
Zou het heel graag willen (zeker omdat de schoonfamilie uit ZA komt), maar nu de ruimte gewoon niet voor.
Dan maar de boerewors op de kamado, die is gelukkig ook goed gekeurd.
De geur van brandend hout is behoorlijk veel meer aanwezig dan kolen. Ergens in mijn wijk stookt iemand met hout, geen idee waar maar als de wind verkeerd staat meurt mijn hele huis ernaar.Asyl schreef op zondag 7 september 2025 @ 17:06:
[...]
Als je een beetje goed stookt heb je alleen wat meer rookontwikkeling aan het einde van de braaisessie. Ik heb nog geen klachten, maar die schoorsteen is bijna 3,5 m hoog…dat scheelt nogal .
Maar goed, zolang niemand klaagt zal het wel goed zitten.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik woon in een buitenwijk van Maastricht in een 2 onder 1 kap, kort bij boerderijen. Hier stoken nog best veel mensen op hout…en laten ze je nog een beetje met rust.Gonadan schreef op zondag 7 september 2025 @ 17:21:
[...]
De geur van brandend hout is behoorlijk veel meer aanwezig dan kolen. Ergens in mijn wijk stookt iemand met hout, geen idee waar maar als de wind verkeerd staat meurt mijn hele huis ernaar.
Gemakkelijk gezegd. Ik heb ook buren (verderop) die met hout stoken, maar dat gesprek ga ik niet aan. Dit ook alsof iemand met zo'n braai dan ineens wat anders gaat neerzetten. Ook amper 1,5m van de schutting van de buren met waarschijnlijk een raam op de eerste verdieping.Gonadan schreef op zondag 7 september 2025 @ 17:21:
[...]
De geur van brandend hout is behoorlijk veel meer aanwezig dan kolen. Ergens in mijn wijk stookt iemand met hout, geen idee waar maar als de wind verkeerd staat meurt mijn hele huis ernaar.
Ik draai mijn ventilatierooster ook altijd even dicht als ik begin met de kolen, maar dan weet je tenminste wanneer je begint, als je het met de buren niet doorhebt lig je de hele avond in de slaapkamer in de rooklucht..
De meeste barbecue sessies zijn wel voorbij als het bedtijd wordt, genoeg tijd om weer te luchten toch?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik gooi altijd ruim van te voren even een appje in de buurtapp. Kan iedereen zijn ramen naar behoeve sluiten. En zo doen alle buren het ook.True schreef op zondag 7 september 2025 @ 18:03:
[...]
Gemakkelijk gezegd. Ik heb ook buren (verderop) die met hout stoken, maar dat gesprek ga ik niet aan. Dit ook alsof iemand met zo'n braai dan ineens wat anders gaat neerzetten. Ook amper 1,5m van de schutting van de buren met waarschijnlijk een raam op de eerste verdieping.
Ik draai mijn ventilatierooster ook altijd even dicht als ik begin met de kolen, maar dan weet je tenminste wanneer je begint, als je het met de buren niet doorhebt lig je de hele avond in de slaapkamer in de rooklucht..
Everytime I suffer I become a better man because of it
Echt supergaaf dit! Ik zie Ralph de Kok hier ook regelmatig op koken. Zou hem erg graag willen hebben, maar mag volgens mijn vrouw is de tuin met een KJC1, KJjr en een pizza-oven vol. Ik weet ook niet of de buren hier erg blij mee zouden zijn, die sluiten nu al af en toe de ramenAsyl schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 22:04:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
- niets, op verzoek van kind die niet zo van de sauzen is (minst lekker, was ook de aanvrager het mee eens 😇)
- eigen mengsel met sojasaus, knoflook enz
- barbecuesaus, gecombineerd met de paar drupjes vocht die nog uit de folie kwamen (overduidelijke winnaar!)
Ondanks dat niet iedereen hier thuis spareribs bovenaan het lijstje heeft staan toch tevreden eters!
Die zien er goed uit!MiKeZZa schreef op zondag 7 september 2025 @ 19:03:Van Rooij dikbevleesde ribs volgens aanwijzingen van @Esumontere 😊 Alleen de Noskos rub die ik nog had staan gepakt. Qua aflakken 3 opties aangehouden;
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
- niets, op verzoek van kind die niet zo van de sauzen is (minst lekker, was ook de aanvrager het mee eens 😇)
- barbecuesaus, gecombineerd met de paar drupjes vocht die nog uit de folie kwamen (overduidelijke winnaar!)
Ondanks dat niet iedereen hier thuis spareribs bovenaan het lijstje heeft staan toch tevreden eters!
We kunnen weer los! Ben vorige maand verhuisd en de kamado stond nog in de berging. Het terras is sinds dit weekend af, dus we hebben hem net op de plek gereden/getild. Tijd voor weer eens een reverse sear ribeye
GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti
Pics or it didn’t happen.The GUI schreef op zondag 7 september 2025 @ 19:22:
We kunnen weer los! Ben vorige maand verhuisd en de kamado stond nog in de berging. Het terras is sinds dit weekend af, dus we hebben hem net op de plek gereden/getild. Tijd voor weer eens een reverse sear ribeye
Afgelopen weekend ook spare ribs gemaakt van van Rooi volgens @Esumontere .MiKeZZa schreef op zondag 7 september 2025 @ 19:03:Van Rooij dikbevleesde ribs volgens aanwijzingen van @Esumontere 😊 Alleen de Noskos rub die ik nog had staan gepakt. Qua aflakken 3 opties aangehouden;
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Geen fall off the bone.
ik denk dat ik iets te laag kwa temperatuur gezeten heb. Hele sessie rond de 110 graden.
Tijd 2 uur roken, 1,5 uur in folie en 0,5 uur aflakken
Welke temperaturen heb jij gebruikt ?
Waarom gebruik je niet een bakpapiertje en dan een pan?ASS-Ware schreef op zondag 7 september 2025 @ 10:38:
[...]
Ik gebruikte ook bakpapier, maar ik vond ze nog te dik.
Ja, ik vind van wel. Komt door het Maillard effect.Esumontere schreef op zondag 7 september 2025 @ 10:39:
[...]
Ah, okee. Ik weet niet of ik ze veel dunner maak eigenlijk. Smaken ze beter als ze dunner zijn?
The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.
Volgende keer of een smasher kopen of idd zoiets als een pan en van tevoren smashen.Remco schreef op maandag 8 september 2025 @ 10:02:
Waarom gebruik je niet een bakpapiertje en dan een pan?
Dat is bij een platte burger niet veel meer dan bij een iets minder platte burger hoor.Remco schreef op maandag 8 september 2025 @ 10:02:
Ja, ik vind van wel. Komt door het Maillard effect.
Klopt, maar als je hetzelfde gewicht aan gehakt neemt wel.Esumontere schreef op maandag 8 september 2025 @ 15:34:
[...]
Dat is bij een platte burger niet veel meer dan bij een iets minder platte burger hoor.
Het oppervlak van de plattere burger zal groter zijn, dus meer effect.
The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.
Ietsje warmer, rond de 120. Ik heb ze over het algemeen ook niet fall of the bone, nog een beetje bite vinden wij lekkerder. Als je wel fotb wilt: langer garen in alufolie.Goofman2 schreef op maandag 8 september 2025 @ 08:41:
[...]
Afgelopen weekend ook spare ribs gemaakt van van Rooi volgens @Esumontere .
Geen fall off the bone.
ik denk dat ik iets te laag kwa temperatuur gezeten heb. Hele sessie rond de 110 graden.
Tijd 2 uur roken, 1,5 uur in folie en 0,5 uur aflakken
Welke temperaturen heb jij gebruikt ?
Mensen hier ervaring met een vuurschaal en een driepoot of plancha voor boven de vuurschaal om te bbq'en?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/lPWSrr3JFlogTRkbtHoDSWEk.jpg?f=user_large)
[ Voor 49% gewijzigd door BaBoK op 09-09-2025 14:29 ]
En zorgen dat je pakketje echt goed luchtdicht is zodat alle vocht er binnen blijft. Verder maakt 110 of 120 graden Celsius volgens mij niet heel veel uit.Esumontere schreef op maandag 8 september 2025 @ 17:11:
[...]
Als je wel fotb wilt: langer garen in alufolie.
Ik heb regelmatig een plancha (bakplaat) op driepoot op de vuurschaal gehad. Dat gaat prima.BaBoK schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 14:24:
Mensen hier ervaring met een vuurschaal en een driepoot of plancha voor boven de vuurschaal om te bbq'en?
[Afbeelding]
Paar tips:
- Houdt het vuur klein. Je hebt echt niet veel nodig om de plaat op temperatuur te krijgen en houden, in de orde van twee haardblokken is zat.
- Verzin iets voor het vet op de bakplaat. Bij een concaaf model zoals ik heb verzamelt zich een kleine poel in het midden. Een vlak model is wellicht makkelijker in dat opzicht.
- Houdt de plaat in de olie in opslag. Het is in feite een plaatstalen pan die “geseasoned” moet worden.
Op zich kan ik je wel volgen maar sommigen maken hem zo dun dat het een soort kletskop wordt en dat is niet wat ik van een burger verwacht.Remco schreef op maandag 8 september 2025 @ 15:42:
[...]
Klopt, maar als je hetzelfde gewicht aan gehakt neemt wel.
Het oppervlak van de plattere burger zal groter zijn, dus meer effect.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ja regelmatig gebruiken we de vuurschaal. Gaat heel mooi.BaBoK schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 14:24:
[Afbeelding]
Hierbij wat foto's
:strip_exif()/f/image/LNKNDFEFsWs540MADjHCHfMl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5UW60UOk7Iffl5sb2sP9I24u.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qls1MVPyobNtXLWZfWYBjJvI.jpg?f=fotoalbum_large)
Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism