Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 344 345 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pLabel
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-08 14:45
V-8 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 22:09:
[...]

Prima gelukt wat mij betreft!
Smaakt erg lekker. Voor herhaling vatbaar!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Blijft bij jouw Grizzly het bovenste rooster wel oké liggen? Bij mij ligt ie dan vrij los en één keer gehad dat hij al kantelde..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik heb een The Bastard Compact, uitstekende kamado voor ons tweeën of incidenteel met meer. Enige wat ik mis zijn wieltjes. Nu zit er gewoon een M8 moer en bout in het frame (ik heb niet het verhoogde frame) voor de rubberen pootjes. Ik wil die pootjes eigenlijk vervangen voor wieltjes. Iemand dit al eens eerder aangepakt en kan mij de juiste richting op wijzen?

Ik begrijp dat er voor het verhoogde frame ook wieltjes beschikbaar zijn, maar deze zouden niet direct op het normale (lage) onderstel passen iemand een idee waarom niet en of daar iets aan te doen is? De prijs van ~40€ voor vier zwenkbare wieltjes (voorbeeld link) is namelijk prima als ik kijk naar de bouwmarktprijzen voor vergelijkbare wieltjes.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:59
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K19G1mmbrngXuL0qSiBu5kGEv7c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UbflUQHRdVlSlgfFQhQtre65.jpg?f=fotoalbum_large

We hebben sinds kort een servisch winkeltje in ons simpele dorpje. In die winkel zit een kleine slager. Vandaag verkocht'ie lamsshoarma. En vanaf de bbq is dat wel zo verrekte lekker :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:35
True schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 19:07:
Ik heb een The Bastard Compact, uitstekende kamado voor ons tweeën of incidenteel met meer. Enige wat ik mis zijn wieltjes. Nu zit er gewoon een M8 moer en bout in het frame (ik heb niet het verhoogde frame) voor de rubberen pootjes. Ik wil die pootjes eigenlijk vervangen voor wieltjes. Iemand dit al eens eerder aangepakt en kan mij de juiste richting op wijzen?

Ik begrijp dat er voor het verhoogde frame ook wieltjes beschikbaar zijn, maar deze zouden niet direct op het normale (lage) onderstel passen iemand een idee waarom niet en of daar iets aan te doen is? De prijs van ~40€ voor vier zwenkbare wieltjes (voorbeeld link) is namelijk prima als ik kijk naar de bouwmarktprijzen voor vergelijkbare wieltjes.
Ik heb 1-2 jaar geleden precies dit gedaan: wielen voor het hoge frame gekocht voor onder het standaard frame. Dat paste inderdaad niet, de bout is net iets te dik, maar ik heb het gat minimaal uitgeboord met een metaalboor en dan werk het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edenaar1
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 01:13
Esumontere schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 13:19:
[...]

Ik heb hem aan een haak aan de muur in de schuur hangen als hij niet in gebruik is.

[Afbeelding]

Hij is inderdaad ergens mee gecoat, geen idee wat het is maar ik heb nog geen spatje roest kunnen ontdekken. Qua kwaliteit; gietijzer is in principe onverwoestbaar, tenzij je het laat stuiteren. Een gecoate aluminium pan kan je wegsmijten als de coating stuk is, gietijzer is simpel herseasonen en je bent klaar. Daarnaast is de hitteverdeling in gietijzer superieur t.o.v. veel andere (dunnere) metalen plancha's.

Ik neem hem af met water en een klein beetje afwasmiddel, droog hem goed en zet hem dan in de olie. Als er iets vastgekoekt zit zet ik daar overigens gewoon de staalborstel (of stalen krabber) op.
Vandaag voor het eerst gebruikt, top plancha. Wel wennen met hitteverdeling, het ging behoorlijk snel.
Morgen aangekoekte resten eraf poetsen. Enkel water begreep ik. En met welke olie vet je ‘m nadien weer in?
arachideolie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:18

Esumontere

Floep, banaan.

Edenaar1 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 22:14:
[...]

Vandaag voor het eerst gebruikt, top plancha. Wel wennen met hitteverdeling, het ging behoorlijk snel.
Morgen aangekoekte resten eraf poetsen. Enkel water begreep ik. En met welke olie vet je ‘m nadien weer in?
arachideolie?
Ik gebruik water met een drupje afwasmiddel op een ruwe spons. Die spons kan je daarna overigens weggooien. Daarna goed naspoelen met water. De echt hardnekkige aanbaksels kan je met een staalborstel te lijf gaan, of een stalen spatel wil ook wel eens werken. Je mag best krabben, het gaat echt niet stuk.

Ik olie hem altijd in met zonnebloem- of lijnzaadolie. Arachide zou ik niet doen, zit een smaakje aan en is vrij duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-08 09:40

Pixelmagic

Ubergeek

Raymond schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 19:10:
[Afbeelding]

We hebben sinds kort een servisch winkeltje in ons simpele dorpje. In die winkel zit een kleine slager. Vandaag verkocht'ie lamsshoarma. En vanaf de bbq is dat wel zo verrekte lekker :9
Is dat een teflon matje waar het vlees op ligt? Nooit gedacht dat het zo kon.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

edozat1 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 21:17:
[...]

Ik heb 1-2 jaar geleden precies dit gedaan: wielen voor het hoge frame gekocht voor onder het standaard frame. Dat paste inderdaad niet, de bout is net iets te dik, maar ik heb het gat minimaal uitgeboord met een metaalboor en dan werk het prima.
Oh als dat het is, stelt het niets voor, dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 31-08 14:58

V-8

ASS-Ware schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 23:30:
[...]

Tip, de volgende keer dat snoer niet over het open deel leggen, mocht je daar eens direct vuur hebben.
Naar links is beter.
Dankjewel, goede tip!

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 31-08 14:58

V-8

pLabel schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 06:23:
[...]

Blijft bij jouw Grizzly het bovenste rooster wel oké liggen? Bij mij ligt ie dan vrij los en één keer gehad dat hij al kantelde..
Niet echt inderdaad, ik vind het niet fijn dat het los ligt! Ik ben op zoek naar een manier om hem te fixeren..

Iemand al een oplossing voor gevonden?

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Pixelmagic schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 23:33:
[...]

Is dat een teflon matje waar het vlees op ligt? Nooit gedacht dat het zo kon.
Van de action. Werkt prima.
Ik gooi hem wel na 2-3x gebruiken weg. Ik ben bang dat'ie anders gaat schilferen.
Ik knip een matje in 2 of 4 stukken en gebruik die kleine stukken dan. Zo kan ik een heel seizoen met 1 matje doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Raymond schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 08:48:
[...]

Ik gooi hem wel na 2-3x gebruiken weg. Ik ben bang dat'ie anders gaat schilferen.
Ik knip een matje in 2 of 4 stukken en gebruik die kleine stukken dan. Zo kan ik een heel seizoen met 1 matje doen.
Brrrrr, geen teflon in mijn barbecue. PFAS is het nieuwe roken! Gebruik dan gewoon een skillet. :)

Gisteren weer eens spareribs gemaakt, we hadden vrienden op bezoek. Iets te gaar geworden naar mijn smaak, maar men was lyrisch!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rLbL6KKHWaR9NJbREflsj07UKUI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ABmMoKCUoeiVMeICopxCqg0N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W8KVAgYmUqi14w6dcZEHdHt8er4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QkejcbXabxXEGCZ7jEDf2d97.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GBFvORhs1w0ss_g748zR8APhf3g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4rhCyAx9KFEbHDHGzxdv7OzH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m2_10A6Aef4IPI3wmY5NlsNm2qk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p0IoCNy7tfKtphTMWV7sv6pT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edenaar1
Esumontere schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 22:47:
[...]

Ik gebruik water met een drupje afwasmiddel op een ruwe spons. Die spons kan je daarna overigens weggooien. Daarna goed naspoelen met water. De echt hardnekkige aanbaksels kan je met een staalborstel te lijf gaan, of een stalen spatel wil ook wel eens werken. Je mag best krabben, het gaat echt niet stuk.

Ik olie hem altijd in met zonnebloem- of lijnzaadolie. Arachide zou ik niet doen, zit een smaakje aan en is vrij duur.
Ga ik dat doen, lijnzaadolie.
Jij bent kenner, de plancha heb ik schoon gemaakt, water, drupje dreft en de aangebrande plekken met staalborstel. Toch blijven er 2 plekken waar de broodjes te lang hebben gelegen, blijf je aanbaksel zien. Heb het al meerdere keren schoon gemaakt. In hoeverre kan dat blijven zitten? Of ben ik te pietje precies? ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TWDppEaZbs4tfexeclTJ2MlfMwc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Vto4Hzssgt2nAYQDe3yk1GM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KWtfKme-6RA6p1lGRZLOoHVEmB4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/usiK5Gu5tOA5TBNMXEWDs1Cn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Edenaar1 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 09:22:
[...]

Ga ik dat doen, lijnzaadolie.
Jij bent kenner, de plancha heb ik schoon gemaakt, water, drupje dreft en de aangebrande plekken met staalborstel. Toch blijven er 2 plekken waar de broodjes te lang hebben gelegen, blijf je aanbaksel zien. Heb het al meerdere keren schoon gemaakt. In hoeverre kan dat blijven zitten? Of ben ik te pietje precies? ;)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lekker laten zitten, fikt er vanzelf af. Anders je plancha een keer op zn kop gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:41
Raymond schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 08:48:
[...]

Dus je hebt de bbq ongeveer maximaal gemiddeld 1x per maand aan? ;)

Over dat matje, het zal best werken. Koop dan een pannetje of bakplaat. Zonder teflon. Wel zo gezond.

zeker, zeker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:39

Dennis1812

Amateur prutser

ozzynator schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 10:09:
[...]

Over dat matje, het zal best werken. Koop dan een pannetje of bakplaat. Zonder teflon. Wel zo gezond.
Of maakt vaak gerechten waarbij dat matje onnodig is?

Ik maak zelden shoarma op de bbq en gebruik mijn skillets maar 2-3x per jaar op de bbq. Maar bbq wekelijks?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:42
Er is weer een mysterybox.

Mocht het niets zijn dan kan je het altijd retour sturen

https://vuurenrook.nl/products/mysterybox-sizzle-smoke/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Goofman2
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 18:54
Esumontere schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 09:22:
[...]

Brrrrr, geen teflon in mijn barbecue. PFAS is het nieuwe roken! Gebruik dan gewoon een skillet. :)

Gisteren weer eens spareribs gemaakt, we hadden vrienden op bezoek. Iets te gaar geworden naar mijn smaak, maar men was lyrisch!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zien er overheerlijk uit.
Kun je aangeven wat jouw manier is. Ikzelf heb nu 2 keer de 3-2-1 methode gebrukt, vind ze echter te droog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:13
Iemand hier een goede tip voor een rotisserie voor de Bastard Large? Ik lees bij allerlei merken verhalen over kapotte motortjes en ook de maten zijn zo nu en dan nog wel een uitdaging. Verder vind ik degene die ik kan vinden ook nog best stevig geprijsd...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Goofman2 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 18:54:
[...]

Zien er overheerlijk uit.
Kun je aangeven wat jouw manier is. Ikzelf heb nu 2 keer de 3-2-1 methode gebrukt, vind ze echter te droog.
Goede ribs beginnen bij goed vlees. Ik haal altijd het liefst de dikbevleesde van Van Rooi (bij de Makro). Helaas waren die de laatste keer op, dus dit zijn de "gewone" ribs van dezelfde leverancier.

De 3-2-1 methode is overgewaaid uit Amerika, en is gebaseerd op hun -veel grotere en vettere- standaardformaat ribs. Wij hebben in Nederland typisch "babyback ribs", die zijn veel dunner, kleiner en er zit minder vlees aan. Resultaat: te gare en droge ribben.

Ik gebruik dezelfde stappen als in de 3-2-1 methode, maar ik pas ze in tijd wat aan en speel wat met de verhoudingen. Ruwweg de volgende stappen:

- vlies verwijderen, ruim kruiden met rub (ik maak mijn rubs altijd zelf). Ik besmeer ze niet eerst met olie, dat is onnodig.
- kamado voorbereiden op 100 - 120 °C, +- 2 uur indirect roken op beuken-, appel- of kersenhout.
- dubbel inpakken in alufolie waar je eerst wat klontjes roomboter en bruine basterdsuiker of rietsuiker op verdeelt. Folie beetje dichtvouwen en een goede scheut appelsap erbij. Daarna strak inpakken (voorzichtig dat je de folie niet stukmaakt met de botjes), terug op de bbq met de vleeskant naar beneden. Kamado is inmiddels wel 120 °C.
- minimaal een uur, max anderhalf uur laten garen.
- daarna voorzichtig uitpakken, vocht uit het folie in een bak gieten en met vleeskant naar boven op het rooster leggen. Tip: gebruik 2 tangen want ze breken makkelijk.
- mengsel van 50/50 braadvocht en bbq saus maken, daarmee aflakken. Ik lak meestal 2x af, en hou ze sticky. Laatste stap is max half uurtje, echt niet langer want dan worden ze taai. Gisteren maar 1x afgelakt, was binnen kwartiertje klaar.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
ozzynator schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 10:09:
[...]

Ik gebruik dit alleen bij klein grut dat door het rooster kan vallen. En ik ga niet de bbq aansteken om er in een pan shoarma op klaar te maken. Dan zet ik die pan wel op de inductieplaat in de keuken. Dan voegt de bbq dus 0,niks toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edenaar1
MiKeZZa schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 18:54:
Iemand hier een goede tip voor een rotisserie voor de Bastard Large? Ik lees bij allerlei merken verhalen over kapotte motortjes en ook de maten zijn zo nu en dan nog wel een uitdaging. Verder vind ik degene die ik kan vinden ook nog best stevig geprijsd...
Ik heb deze, voor de bastard urban large
Bevalt goed, stevig en goede kwaliteit wat het lijkt, heb dit systeem nu 5 maanden. Dik tevreden.

https://vuurenrook.nl/pro...zpXHwF-HiAj4zi6nsvigrXnFv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edenaar1
Edenaar1 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 20:43:
[...]

Ik heb deze, voor de bastard urban large
Bevalt goed, stevig en goede kwaliteit wat het lijkt, heb dit systeem nu 5 maanden. Dik tevreden.

https://vuurenrook.nl/pro...zpXHwF-HiAj4zi6nsvigrXnFv
Excuus je voor de 22 inch hebben, hierboven heb ik de 18 inch gepost. Die was mij eerder geadviseerd, maar die was volgens mijn mening te klein. Discussie met vuur & rook gehad. Uiteindelijk gelijk behaald en heeft men excuus aangeboden en ingestemd dat 22 inch de betere is. https://vuurenrook.nl/pro..._psq=spit+on&_ss=e&_v=1.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:33

zeroday

There is no alternative!

V-8 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 22:09:
[...]

Prima gelukt wat mij betreft!
Smaakt erg lekker. Voor herhaling vatbaar!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
volgende keer Kippedij .. Ik heb pas geleden het met een normale kipfilet gedaan maar was toch minder mals en sappig dan de kippedij .. ;)

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkie
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:51
Technofreakz schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 13:27:
Er is weer een mysterybox.

Mocht het niets zijn dan kan je het altijd retour sturen

https://vuurenrook.nl/products/mysterybox-sizzle-smoke/
Thanks voor de headsup! Altijd leuke verassingen.

PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Henkie schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 21:02:
[...]

Thanks voor de headsup! Altijd leuke verassingen.
Nét die ene keer dat verassingen passend is waar verrassingen wellicht de bedoeling was :9 , de fik er in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:23
Esumontere schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 19:06:
[...]

Goede ribs beginnen bij goed vlees. Ik haal altijd het liefst de dikbevleesde van Van Rooi (bij de Makro). Helaas waren die de laatste keer op, dus dit zijn de "gewone" ribs van dezelfde leverancier.

De 3-2-1 methode is overgewaaid uit Amerika, en is gebaseerd op hun -veel grotere en vettere- standaardformaat ribs. Wij hebben in Nederland typisch "babyback ribs", die zijn veel dunner, kleiner en er zit minder vlees aan. Resultaat: te gare en droge ribben.
Daar ben ik het niet mee eens.
Ik doe baby back ribs op 3 uur, 2 uur, 30 min, inpakken doe ik met wat cola of appelsap en het resultaat is fall off the bone en sappig, nooit droog.
Pagina: 1 ... 344 345 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism