Het is niet ongebruikelijk dat wijnen een houtopvoeding krijgen door gewoon wat hout (bijvoorbeeld eikenhouten staven) in een vat of stalen tank te gooien. Dan zit (totdat je het in stukken zaagt) aan alle kanten wijn.Avalaxy schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 17:24:
Nu het toch over rookhout gaat... Ik kwam deze tegen bij de AH, eikenhout van wijnvaten:
- Ik zag in die zak een chunk zitten met rode wijn aan twéé kanten van het houten blokje. Dat lijkt me onmogelijk met een wijnvat, de wijn zit altijd maar aan één kant?
Ik dacht dat je altijd de pizzasteen direct in Q moest plaatsen zodat hij geleidelijk opwarmt.Gonadan schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 15:26:
[...]
Tips:
• gebruik houtskool die heet en snel brandt, en gebruik veel, het gaat hard
• maak een opstelling waarbij je deflectors bovenop het rooster liggen en daarop met tussenruimte de steen
• zorg dat de boel eerst goed heet is en flink brandt voordat je die opstelling erop legt
• alles maximaal open en ventiel eraf als dat kan om trek te maximaliseren
Dan heb ik hem vrij snel op 400-500 graden en is een pizza zo klaar.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Je bent niet de enige, dat dacht ik ook.Wiely schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 06:37:
[...]
Ik dacht dat je altijd de pizzasteen direct in Q moest plaatsen zodat hij geleidelijk opwarmt.
Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ
Dat is deels correct. Je moet niet wachten tot de kamado 400 graden is, al kan hij dat prima hebben volgens mij. Er zitten namelijk ook gewoon nog deflectors tussen dus hij pakt niet eens directe hitte.Wiely schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 06:37:
Ik dacht dat je altijd de pizzasteen direct in Q moest plaatsen zodat hij geleidelijk opwarmt.
Maar je wilt de luchtstroom eerst zo vrij mogelijk houden om de kolen goed aan te krijgen, daarom begin ik altijd met een lege kamado (of pizzapuntopstelling bij gewoon gebruik). Wanneer hij goed gaat branden en op zo'n 200 graden komt ga ik opbouwen. Dan warmt de rest prima mee op.
Je wilt ook voorkomen dat je pizzasteen zelf weer 500 graden wordt, want dan gaat je bodem eraan.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
"Voor dit geld" zou ik het wel degelijk laten liggen. Ovengedroogd beuken is normaliter een stuk goedkoper. Als je wil roken is een zak aanmaakhout denk ik een stuk makkelijker/goedkoper.Esumontere schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:30:
Iemand ervaring met het "bbq beukenhout" van de gamma als rookhout? Je kunt 8 kg krijgen voor €9,99 €12,99, en dat is natuurlijk bijzonder goedkoop
Gedroogd tot 15-20% vocht, aldus de verpakking. Zijn stukken van zo'n 20 cm lang en degelijke dikte. Lijken me prima chunks?
Heb een zak meegenomen om te testen, voor dit geld kon ik het niet laten liggen.
[Afbeelding]
Brandhout in bouwmarkten is echt een stuk duurder geworden de laatste tijd en dit soort ver-BBQ-isering helpt daar niet in mee. €13 voor een zak hout die ze vorig jaar nog voor zo'n €7,99 verkochten (het is gewoon ovengedroogd haardhout) is echt veel geld, maar wel een stuk goedkoper dan losse chunks in een zakje haha.
Over rookhout gesproken. Ik kan via familie aan Appelhout komen, binnenkort moet er een hele boom omgezaagd worden (dood hout) dus ik ga eens kijken wat er voor gedaan moet worden.
Moet je ze alleen nog even een tijdje in de wijn leggen, daar betaal je hier ook voor. En hoewel ik geen ervaring heb met wijn in het hout heb ik dat wel met whisky, en dat proef je wel terug in de gerechten die er op bereidt zijn.supersnathan94 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:28:
[...]
"Voor dit geld" zou ik het wel degelijk laten liggen. Ovengedroogd beuken is normaliter een stuk goedkoper. Als je wil roken is een zak aanmaakhout denk ik een stuk makkelijker/goedkoper.
Brandhout in bouwmarkten is echt een stuk duurder geworden de laatste tijd en dit soort ver-BBQ-isering helpt daar niet in mee. €13 voor een zak hout die ze vorig jaar nog voor zo'n €7,99 verkochten (het is gewoon ovengedroogd haardhout) is echt veel geld, maar wel een stuk goedkoper dan losse chunks in een zakje haha.
[ Voor 10% gewijzigd door watercoolertje op 02-07-2025 09:34 ]
(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer
Ja bij die AH houtjes wel, maar dit is expliciet “neutrale rooksmaak” en dus gewoon standaard beuk.watercoolertje schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:32:
[...]
Moet je ze alleen nog even een tijdje in de wijn leggen, daar betaal je hier ook voor. En hoewel ik geen ervaring heb met wijn in het hout heb ik dat wel met whisky, en dat proef je wel terug.
Ik weet niet waar jij je rookhout vandaan haalt, maar voor "de gewone huis-tuin-keuken-bbqer" zoals ik scheelt dit een factor 5 in prijs met de bekende webshops.supersnathan94 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:28:
[...]
"Voor dit geld" zou ik het wel degelijk laten liggen. Ovengedroogd beuken is normaliter een stuk goedkoper. Als je wil roken is een zak aanmaakhout denk ik een stuk makkelijker/goedkoper.
Over rookhout gesproken. Ik kan via familie aan Appelhout komen, binnenkort moet er een hele boom omgezaagd worden (dood hout) dus ik ga eens kijken wat er voor gedaan moet worden.
Rode wijn chunks heb ik ook liggen.
Laatst gebruikt voor een flink stuk rundvlees. Vond het een lekkere rooksmaak hebben.
De chunks ruiken zeer sterk naar wijn.
Of het echt wijn was die je proefde twijfel ik. Je rook de wijn wel fors in de tuin ook.
Ze komen wel op hier. Zat in een pakket van vuur en rook ooit
Laatst gebruikt voor een flink stuk rundvlees. Vond het een lekkere rooksmaak hebben.
De chunks ruiken zeer sterk naar wijn.
Of het echt wijn was die je proefde twijfel ik. Je rook de wijn wel fors in de tuin ook.
Ze komen wel op hier. Zat in een pakket van vuur en rook ooit
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Je zou toch ook moeten weten dat als ze het enigszins zouden kunnen verkopen als rookhout, dat ze dat er dan met koeienletters op zouden zetten?Esumontere schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:01:
[...]
Ik weet niet waar jij je rookhout vandaan haalt, maar voor "de gewone huis-tuin-keuken-bbqer" zoals ik scheelt dit een factor 5 in prijs met de bekende webshops.en ja, inflatie is een bitch...
En waarom zou dit hout niet geschikt zijn om te roken? Beuk is beuk, en het vochtpercentage is prima.418O2 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:08:
[...]
Je zou toch ook moeten weten dat als ze het enigszins zouden kunnen verkopen als rookhout, dat ze dat er dan met koeienletters op zouden zetten?
Koop dan gewoon Echt Professional en steek het beroerd aan, daar zit beuk in en hoef je geen rookhout te kopen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Of een zak briketten van de AHGonadan schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:16:
Koop dan gewoon Echt Professional en steek het beroerd aan, daar zit beuk in en hoef je geen rookhout te kopen.
Gaat je pizzasteen en deflectors dat wel trekken als ze van kamer temperatuur ineens op je Kamado gaan van 200 graden (of hoger)?Gonadan schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:13:
[...]
Dat is deels correct. Je moet niet wachten tot de kamado 400 graden is, al kan hij dat prima hebben volgens mij. Er zitten namelijk ook gewoon nog deflectors tussen dus hij pakt niet eens directe hitte.
Maar je wilt de luchtstroom eerst zo vrij mogelijk houden om de kolen goed aan te krijgen, daarom begin ik altijd met een lege kamado (of pizzapuntopstelling bij gewoon gebruik). Wanneer hij goed gaat branden en op zo'n 200 graden komt ga ik opbouwen. Dan warmt de rest prima mee op.
Je wilt ook voorkomen dat je pizzasteen zelf weer 500 graden wordt, want dan gaat je bodem eraan.
Mijn gevoel zou zeggen dat je steen dan breekt omdat temp verschil zo hoog is?
Maar hele sticks zijn ook niet echt bedoeld als rookhout, dit zal meer bedoeld zijn voor mensen met een ofyr en dergelijke gok ik. En als je het vergelijkt met de kiloprijs van beuken haardhout hebben ze er nog steeds een aardige marge op zitten.418O2 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:08:
[...]
Je zou toch ook moeten weten dat als ze het enigszins zouden kunnen verkopen als rookhout, dat ze dat er dan met koeienletters op zouden zetten?
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Witte steeneik bestaat niet eens voor zover ik kan vinden. Er bestaat wel steeneik (Quercus Ilex) maar de quebracho schijnt niet zozeer een specifieke boom te zijn maar een naam voor meerdere families (Schinopsis, Aspidosperma, Jodina) welke geen van allen famillie van de eik zijn (Faganceae).
Volgens Wikipedia zijn er wel meer families die onder de naam quebracho verkocht worden omdat ze ook hard zijn, maar ook daar staat geen eik tussen.
De enige referentie naar witte steeneik die ik heb kunnen vinden is die van World of Warcraft, waar het daadwerkelijk een hele sterke boom is.
Aangezien quebracho blancho wel een bestaande term is, en de gewone steeneik ook als bron voor houtskool gebruikt wordt, is mijn vermoeden dat hier een combinatieterm bedacht is door een importeur.
Het klinkt lekker, maar het bestaat niet.
Disclaimer: mijn zoekvaardigheden kunnen mij in de steek gelaten hebben, dus corrigeer me gerust met betere bronnen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Garanties ga ik je niet geven, maar ik heb het nog nooit gehad. Het is ook maar hete lucht hè? Het is niet dat je er ineens koud water op gooit of zo.schumi2004 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:21:
Gaat je pizzasteen en deflectors dat wel trekken als ze van kamer temperatuur ineens op je Kamado gaan van 200 graden (of hoger)?
Wanneer je de deksel opent en er komt een windvlaag langs dan daalt de temperatuur van de lucht toch ook ineens van een paarhonderd naar weinig? Dat breekt ook geen stenen of deflectors over het algemeen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat lijkt mij ook, kan me haast niet voorstellen dat dit echt rookt. Misschien als je het zelf splijt ofzo.Orion84 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:25:
[...]
Maar hele sticks zijn ook niet echt bedoeld als rookhout, dit zal meer bedoeld zijn voor mensen met een ofyr en dergelijke gok ik. En als je het vergelijkt met de kiloprijs van beuken haardhout hebben ze er nog steeds een aardige marge op zitten.
Ik ga het gewoon proberen, we zien wel. Zijn flinke sticks (veel groter dan aanmaakhout als ik het zo zie), dus ik verwacht weinig problemen. Ach, en anders gaan ze de vuurkorf in.418O2 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:36:
[...]
Dat lijkt mij ook, kan me haast niet voorstellen dat dit echt rookt. Misschien als je het zelf splijt ofzo.
Rookt prima, niet heel anders dan chunks, alleen in de gemiddelde bbq is zo’n stick nogal groot. Maar je kan er natuurlijk zelf chunks van zagen.418O2 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:36:
[...]
Dat lijkt mij ook, kan me haast niet voorstellen dat dit echt rookt. Misschien als je het zelf splijt ofzo.
Ik heb ook wel eens rookhout (bij een of andere webshop die zich op palingrokerijen richtte geloof ik) in grotere stukken besteld en zelf in geschikte blokjes gezaagd. Kan prijstechnisch wel interessant zijn.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Lijkt mij van vaten waarin de vaten het product zijn en niet de inhoud. Je ziet dat veel tegenwoordig. Dan gooien ze goedkope zut op een goedkoop vat om het even snel een smaakje te geven en dan wordt het verkocht als hout van een wijnvat.Avalaxy schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 17:24:
Nu het toch over rookhout gaat... Ik kwam deze tegen bij de AH, eikenhout van wijnvaten:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik vroeg me af of iemand weet of dit een beetje fatsoenlijk is? Ik ben argwanend, want:
- Het lijkt wel samengeperst hout, ipv een solide chunk. De wijnvaten die ik gezien heb ik mijn leven zagen er niet zo uit (al heb ik ze niet doormidden gesneden).
- Ik zag in die zak een chunk zitten met rode wijn aan twéé kanten van het houten blokje. Dat lijkt me onmogelijk met een wijnvat, de wijn zit altijd maar aan één kant?
Het zelfde met drank die gelegen heeft op whisky of sherryvaten. Daar bestaat tegenwoordig een hele handel in waar op goedkope wijze voor sherryvaten gezorgd wordt door goedkope sherry een jaartje in een vat te stoppen en dan het vat te verkopen. De sherry kan je een paar keer opnieuw gebruiken tot je er alleen nog maar azijn van kunt maken.
Zie ook: https://kro-ncrv.nl/progr...-cask-whisky-rum-gin-bier
Gouden handel voor de fabrikanten en aanbieders van producten die hun smaak van zo'n vat zouden krijgen, maar het heeft werkelijk waar niets te maken met de kwaliteit en smaak van een écht oud vat waar serieus goede drank op gelegen heeft.
Of je dat verschil ook dubbelblind zou merken bij het roken in een kamado durf ik te betwijfelen, maar ik heb dat nooit getest.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat dacht ik ook, zolang je in een kamado de luchtstroom genoeg knijpt rookt al het hout. Denk ook dat mijn Bastard Large groot genoeg is om deze sticks te kunnen gebruiken, en anders heb ik een afkortzaag staan.Orion84 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:47:
[...]
Rookt prima, niet heel anders dan chunks, alleen in de gemiddelde bbq is zo’n stick nogal groot. Maar je kan er natuurlijk zelf chunks van zagen.
Ik heb ook wel eens rookhout (bij een of andere webshop die zich op palingrokerijen richtte geloof ik) in grotere stukken besteld en zelf in geschikte blokjes gezaagd. Kan prijstechnisch wel interessant zijn.
Tja, de keerzijde van massaproductie... Voor de productie van whisky is dat inderdaad gebruikelijk. Aan de andere kant, die "fop-sherry" haalt te scherpe, vieze smaak uit het hout die je anders in de whisky hebt zitten. If it works...Gonadan schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:01:
[...]
Lijkt mij van vaten waarin de vaten het product zijn en niet de inhoud. Je ziet dat veel tegenwoordig. Dan gooien ze goedkope zut op een goedkoop vat om het even snel een smaakje te geven en dan wordt het verkocht als hout van een wijnvat.
Het zelfde met drank die gelegen heeft op whisky of sherryvaten. Daar bestaat tegenwoordig een hele handel in waar op goedkope wijze voor sherryvaten gezorgd wordt door goedkope sherry een jaartje in een vat te stoppen en dan het vat te verkopen. De sherry kan je een paar keer opnieuw gebruiken tot je er alleen nog maar azijn van kunt maken.
Gouden handel voor de fabrikanten en aanbieders van producten die hun smaak van zo'n vat zouden krijgen, maar het heeft werkelijk waar niets te maken met de kwaliteit en smaak van een écht oud vat waar serieus goede drank op gelegen heeft.
Of je dat verschil ook dubbelblind zou merken bij het roken in een kamado durf ik te betwijfelen, maar ik heb dat nooit getest.
Voor de bbq zal dat het verschil niet maken.
haha, precies.Gonadan schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:16:
Of dit, nog makkelijker: https://www.vanbeekumspec...3kDBXnEAQYASABEgIm4_D_BwE
Ja dat is dus precies m’n punt, maar als brandhout is het een stuk goedkoper.Esumontere schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:01:
[...]
Ik weet niet waar jij je rookhout vandaan haalt, maar voor "de gewone huis-tuin-keuken-bbqer" zoals ik scheelt dit een factor 5 in prijs met de bekende webshops.en ja, inflatie is een bitch...
Dit is dus zo’n set brandhout, maar dan met stickertje BBQ. Is geen speciale boom dit he? Gewoon HTK beuk.
Dat zal best, alleen ik kan geen kuub brandhout kwijt in mijn tuin. Moet het dus per kilo (of 8 kg, in dit geval) halen, dan betaal je automatisch de hoofdprijs.supersnathan94 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:23:
[...]
Ja dat is dus precies m’n punt, maar als brandhout is het een stuk goedkoper.
Dit is dus zo’n set brandhout, maar dan met stickertje BBQ. Is geen speciale boom dit he? Gewoon HTK beuk.
Voor 8 kg formaat is dit best betaalbaar.
Deel van het probleem is ook dat we met z'n allen wereldwijd veel te weinig sherry drinken om aan de vraag naar goede gebruikte sherryvaten te voldoen. Vroeger vond ik sherry echt een smerig muf bijsmaakje hebben als je het zo dronk en gebruikte ik het alleen om te koken (een karbonade afgeblust met sherry is fantastisch!). Maar nadat ik een paar keer in Jerez en omstreken ben geweest ben ik die smaak juist gaan waarderen.Gonadan schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:01:
[...]
[...]
Dus nu drink ik regelmatig goede droge sherry. Voor de goede zaak. Als we dat nou allemaal doen, komen er weer voldoende vaten beschikbaar voor goede whisky, rookhout, whatever.
Mja, de vraag is of het echt werkt. Er is wel degelijk een flink verschil te proeven, maar de vraag is of je het zelf proeft. Dat is een beetje de balans die veel fabrikanten maar blijven opzoeken. Hoe kunnen ze het recept efficiënter (lees: goedkoper) maken zonder dat te veel consumenten het direct in de smaak merken en niet meer voor hun product kiezen.Esumontere schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:22:
Tja, de keerzijde van massaproductie... Voor de productie van whisky is dat inderdaad gebruikelijk. Aan de andere kant, die "fop-sherry" haalt te scherpe, vieze smaak uit het hout die je anders in de whisky hebt zitten. If it works...
Voor de bbq zal dat het verschil niet maken.
Voor rookhout ben ik van mening dat al die verschillende soorten meer voor de geur en de beleving zijn dan dat je het daadwerkelijk proeft. Het zou mij verbazen als iemand dubbelblind sherry, bourbon, whisky of zelfs fruit zo van elkaar weet te onderscheiden. Zeker gezien het feit dat er vaak ook nog veel kruiden bij komen kijken.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nee, dat is het niet.Esumontere schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:25:
[...]
Dat zal best, alleen ik kan geen kuub brandhout kwijt in mijn tuin. Moet het dus per kilo (of 8 kg, in dit geval) halen, dan betaal je automatisch de hoofdprijs.
Voor 8 kg formaat is dit best betaalbaar.
https://www.gamma.nl/asso...beukenhout-8-kg/p/B165026
€9,99 maar dan zonder BBQ op het label
Met Gamma voordeel pas 4+1 gratis dus dan nog eens 20% goedkoper.
Je hoeft het echt niet per kuub te kopen hoor.
Ik geloof best wel dat mijn post niet helemaal correcte informatie bevatte. Ben inmiddels zelf ook aan het zoeken geweest en kom verder nergens een link met steeneik tegen.Gonadan schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:28:
[...]
Witte steeneik bestaat niet eens voor zover ik kan vinden. Er bestaat wel steeneik (Quercus Ilex) maar de quebracho schijnt niet zozeer een specifieke boom te zijn maar een naam voor meerdere families (Schinopsis, Aspidosperma, Jodina) welke geen van allen famillie van de eik zijn (Faganceae).
Volgens Wikipedia zijn er wel meer families die onder de naam quebracho verkocht worden omdat ze ook hard zijn, maar ook daar staat geen eik tussen.
De enige referentie naar witte steeneik die ik heb kunnen vinden is die van World of Warcraft, waar het daadwerkelijk een hele sterke boom is.
Aangezien quebracho blancho wel een bestaande term is, en de gewone steeneik ook als bron voor houtskool gebruikt wordt, is mijn vermoeden dat hier een combinatieterm bedacht is door een importeur.
Het klinkt lekker, maar het bestaat niet.
Disclaimer: mijn zoekvaardigheden kunnen mij in de steek gelaten hebben, dus corrigeer me gerust met betere bronnen.
Voor de rest klopt mijn bericht echter wel. Quebracho is keihard en brandt heter dan zachtere houtsoorten.
Ik heb de zak die ik op de foto had staan gekocht voor deze prijs. Label stond fout bij de Gamma.supersnathan94 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:30:
[...]
Nee, dat is het niet.
https://www.gamma.nl/asso...beukenhout-8-kg/p/B165026
€9,99 maar dan zonder BBQ op het label
Met Gamma voordeel pas 4+1 gratis dus dan nog eens 20% goedkoper.
Je hoeft het echt niet per kuub te kopen hoor.
Edit: aangepast zodat het klopt.
[ Voor 10% gewijzigd door Esumontere op 02-07-2025 11:57 ]
Je post ging over een zak die specifiek aangaf BBQ hout te zijn voor 12,99.Esumontere schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:39:
[...]
Dit is de zak die ik gekocht heb. Voor deze prijs.
Dat is een heel ander bedrag dan de niet BBQ variant die er voor €9,99 ligt toch?
Vandaar dat ik zei, voor €13 laat ik em liggen, want kan exact hetzelfde hout ook een stuk goedkoper krijgen. namelijk €8 voor dezelfde 8 kg als ik er even 5 haal van de niet BBQ variant.
Het is ook geen verwijt naar jou hoor, vind het gewoon leuk om zoiets uit te zoeken en te achterhalen wat die fabrikanten dan uitvogelen.Gadgeteer schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:34:
[...]
Ik geloof best wel dat mijn post niet helemaal correcte informatie bevatte. Ben inmiddels zelf ook aan het zoeken geweest en kom verder nergens een link met steeneik tegen.
Voor de rest klopt mijn bericht echter wel. Quebracho is keihard en brandt heter dan zachtere houtsoorten.
Wanneer er quebraco en white oak op dezelfde zak staat klopt er dus iets niet. Is het dan daadwerkelijk quebracho of zit er amerikaanse witte eik in waarvan gesuggereerd wordt dat het net zo presteert als quebracho? En dan is de vraag of het ook net zo presteert? Of bij benadering maar merken de meesten het niet.
Misschien is het wel hetzelfde verhaal als bij de vaten, dat de vraag naar echte quebracho zo hoog is geworden dat men op zoek moet naar alternatieven.
Feit is wel dat de naam een verkoopargument is, je kunt op dit moment nu eenmaal meer vragen voor quebracho dan een zak waar gewoon amerikaanse witte eik op staat. En als je er dan het één op zet maar het ander in stopt van vind ik dat niet heel chic. Maar ja, geen beschermde term hè.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Excuus, ik was niet duidelijk. Ik heb de zak op de foto gekocht voor 9,99. Het label van het andere beukenhout (die jij linkte) stond erbij, dus ik heb de zak meegekregen voor dat geld. Ik ga geen 40 kg hout kopen omdat het dan iets goedkoper is, want ook dat kan ik niet kwijt.supersnathan94 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:44:
[...]
Je post ging over een zak die specifiek aangaf BBQ hout te zijn voor 12,99.
Dat is een heel ander bedrag dan de niet BBQ variant die er voor €9,99 ligt toch?
Vandaar dat ik zei, voor €13 laat ik em liggen, want kan exact hetzelfde hout ook een stuk goedkoper krijgen. namelijk €8 voor dezelfde 8 kg als ik er even 5 haal van de niet BBQ variant.
ooh oke, gewoon een foutje van hun dan dus? Voor 9,99 is het nog wel okee, maar 12,99 is echt te veel want meer dan brandhout is het dus echt niet.Esumontere schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:54:
[...]
Excuus, ik was niet duidelijk. Ik heb de zak op de foto gekocht voor 9,99. Het label van het andere beukenhout (die jij linkte) stond erbij, dus ik heb de zak meegekregen voor dat geld. Ik ga geen 40 kg hout kopen omdat het dan iets goedkoper is, want ook dat kan ik niet kwijt.
die 40Kg is er bij ons in een weekje wel doorheen als brandhout dus dat komt dan wel goed.
eerste 100 kg kolen van dit jaar zijn er ook al weer doorheen namelijk. Toch netjes gedaan in 6 maanden dan
Die van Big Green Egg wel, zijn daar voor gemaakt, kan van extreem - naar extreem + zonder schade.schumi2004 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:21:
[...]
Gaat je pizzasteen en deflectors dat wel trekken als ze van kamer temperatuur ineens op je Kamado gaan van 200 graden (of hoger)?
<knip> Niet op de man spelen. Dien dan liever een TR in.iMode schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:39:
[...]
Die van Big Green Egg wel, zijn daar voor gemaakt, kan van extreem - naar extreem + zonder schade.
Nog grappiger dat ik dit even wilde checken en uitkomst; het grote groene geldslurpmonster zelf claimt hier op hun website niets over en meerdere websites die dit product verkopen waarschuwen nadrukkelijk dat hij kan barsten als je hem ineens op een warme kamado legt.
Of dat ook echt gaat gebeuren betwijfel ik, maar je claim rondom BGE is weer eens onzin.
[ Voor 8% gewijzigd door Ardana op 03-07-2025 17:21 ]
Mijn ervaring met de pizza steen is dat deze goed heet moet zijn. Bij eerste pizza is dit mij vaak nog niet het geval, en duurt het lang voordat de bodem gaat is. Nr 2 en 3 gaan goed, maar bij de 4e is deze soms te heet waardoor de bodem verbrand.
Het plaatsen van deze steen als de kamado echt heet is, heeft dan ook weinig zin volgens, net zo min als gelijk plaatsen als de bbq net aan staat.
Moet wel bekennen dat ik een goedkope steen gebruik van 16mm. Gevoelsmatig zal een dikkere stabieler zijn.
Het plaatsen van deze steen als de kamado echt heet is, heeft dan ook weinig zin volgens, net zo min als gelijk plaatsen als de bbq net aan staat.
Moet wel bekennen dat ik een goedkope steen gebruik van 16mm. Gevoelsmatig zal een dikkere stabieler zijn.
<knip> Niet op de man spelen. Dien liever 'n TR in. het staat uitgebreid beschreven op de website van Big Green Egg.MiKeZZa schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 16:53:
[...]
<knip>
Nog grappiger dat ik dit even wilde checken en uitkomst; het grote groene geldslurpmonster zelf claimt hier op hun website niets over en meerdere websites die dit product verkopen waarschuwen nadrukkelijk dat hij kan barsten als je hem ineens op een warme kamado legt.
Of dat ook echt gaat gebeuren betwijfel ik, maar je claim rondom BGE is weer eens onzin.
Tevens wordt er gebruik gemaakt van voor NASA ontwikkelde technologieën, ze gaan met het zelfde materiaal naar de maan.
Extra-ordinairy claims require extra-ordinairy evidence. Een linkje naar waar dit staat is wel het minste wat je mag geven. Dan haal je ook ergernis weg bij mede-gebruikers.
[ Voor 30% gewijzigd door Ardana op 03-07-2025 17:21 ]
<knip> Niet reageren is ook 'n optie, als het je niet lukt om vriendelijk en opbouwend te reageren. Net als het indienen van een TR (topic report) als je denkt dat een topic niet door de beugel kan.
[ Voor 76% gewijzigd door Ardana op 03-07-2025 17:23 ]
<knip> Ik heb al te vaak gewaarschuwd.
[ Voor 91% gewijzigd door Ardana op 03-07-2025 17:23 ]
<knip> In de herhaling: niet op de man spelen, dien dan een TR in. Korte bloemlezing van BGE leveranciers over de pizzasteen;iMode schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 18:12:
[...]
<knip> het staat uitgebreid beschreven op de website van Big Green Egg.
Tevens wordt er gebruik gemaakt van voor NASA ontwikkelde technologieën, ze gaan met het zelfde materiaal naar de maan, gewoon top spul, z’n Big Green Egg. Geen gezeur met een topventje wat niet goed sluit zoals bij het budget merk. Volgende keer nog even door sparen ; )
1) Als je de pizzasteen direct in een hete Big Green Egg legt, dan bestaat de kans dat de baking stone barst.
2) Leg de Baking Stone op het rooster op het moment dat je de EGG aansteekt, zo wordt hij geleidelijk warm.
3) Leg de pizzasteen direct op het rooster (in combinatie met de convEGGtor) als je je EGG aansteekt zodat hij geleidelijk warm wordt.
enz enz
<knip>Niet op de man. bovenop door te beweren dat NASA er iets mee te maken heeft (uiteraard bestaat dit marketingverhaal over de keramiek, maar met de pizzasteen heeft dit echt geen zak te maken).
Sorry, maar je verkoopt onzin en jaagt mensen potentieel fors op kosten door hier aantoonbare onzin te verkopen.
[ Voor 11% gewijzigd door Ardana op 03-07-2025 17:27 ]
De pizza steen van Big Green Egg is van het zelfde keramiek gemaakt als de Big Green Egg zelf. En inderdaad wordt er gebruik gemaakt van voor NASA ontwikkelde technologieën, ze gaan met het zelfde materiaal naar de maan.MiKeZZa schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 18:49:
[...]
Ik ken je postgedrag goed genoeg om te weten dat als het over BGE gaat dat je onzin verkoopt. Korte bloemlezing van BGE leveranciers over de pizzasteen;
1) Als je de pizzasteen direct in een hete Big Green Egg legt, dan bestaat de kans dat de baking stone barst.
2) Leg de Baking Stone op het rooster op het moment dat je de EGG aansteekt, zo wordt hij geleidelijk warm.
3) Leg de pizzasteen direct op het rooster (in combinatie met de convEGGtor) als je je EGG aansteekt zodat hij geleidelijk warm wordt.
enz enz
En jij beweert het tegenovergestelde. Vervolgens doe je er nog een schep onzin bovenop door te beweren dat NASA er iets mee te maken heeft (uiteraard bestaat dit marketingverhaal over de keramiek, maar met de pizzasteen heeft dit echt geen zak te maken).
Sorry, maar je verkoopt onzin en jaagt mensen potentieel fors op kosten door hier aantoonbare onzin te verkopen.
[ Voor 10% gewijzigd door iMode op 03-07-2025 01:35 ]
Je blijft draaien om maar niet toe te geven dat het onzin is. Pizzasteen moet dermate veel poreuzer (voor het opnemen van vocht uit het deeg) zijn dan een kamado dat het gewoon niet klopt wat je zegt.iMode schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 20:24:
[...]
<knip> De pizza steen van Big Green Egg is van het zelfde keramiek gemaakt als de Big Green Egg zelf. En inderdaad wordt er gebruik gemaakt van voor NASA ontwikkelde technologieën, ze gaan met het zelfde materiaal naar de maan, nogmaals, top kwaliteit z’n Big Green Egg.
[ Voor 19% gewijzigd door Ardana op 03-07-2025 17:29 ]
Dus hopeloos verouderde technologie, laatste maanlanding was in december 1972. Toch pas 52 jaar geleden.iMode schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 20:24:
[...]
. En inderdaad wordt er gebruik gemaakt van voor NASA ontwikkelde technologieën, ze gaan met het zelfde materiaal naar de maan, nogmaals, top kwaliteit z’n Big Green Egg.
Waarom geloof je nooit iets als er iets gezegd wordt?MiKeZZa schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 20:34:
[...]
Je blijft draaien om maar niet toe te geven dat het onzin is. Pizzasteen moet dermate veel poreuzer (voor het opnemen van vocht uit het deeg) zijn dan een kamado dat het gewoon niet klopt wat je zegt.
Kijk eens:
:strip_exif()/f/image/BtWTK2AImSZE02a4XQyOlYm6.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik weet niet of je nou serieus bent of niet. Maar als je een BBQ aangesteekt dan wordt ie toch geleidelijk warm?
[ Voor 8% gewijzigd door Ardana op 03-07-2025 17:31 ]
Dat is heel de discussie niet.Danjel schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 20:46:
[...]
Ik weet niet of je nou serieus bent of niet. Maar als je een BBQ aangesteekt dan wordt ie toch geleidelijk warm?
Klopt. Discussie is of een pizzasteen kan barsten als je hem ineens heel warm maakt door hem op de Kamado te leggen. Jij beweert (in tegenstelling tot vele verkopers van dit product) dat de BGE steen dat kan en draait daarbij via NASA, naar topvents van Bastard naar de maan naar de claim dat het hetzelfde materiaal is als een BGE en dat een BGE kamado blijkbaar soms ook ineens van 0 naar 400 graden gaat. <knip> Beetje laat, maar dergelijke smileys doen de sfeer geen goed.
[ Voor 6% gewijzigd door Ardana op 04-07-2025 12:19 ]
Volgens mij wel als je pizzasteen van hetzelfde materiaal gemaakt is en of je deze in je kamado legt als je hem opstookt. Dan is het best relevant.
Ga met jou de discussie niet meer aan, ik kom met bewijs en jij praat er overheen.MiKeZZa schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 21:32:
[...]
Klopt. Discussie is of een pizzasteen kan barsten als je hem ineens heel warm maakt door hem op de Kamado te leggen. Jij beweert (in tegenstelling tot vele verkopers van dit product) dat de BGE steen dat kan en draait daarbij via NASA, naar topvents van Bastard naar de maan naar de claim dat het hetzelfde materiaal is als een BGE en dat een BGE kamado blijkbaar soms ook ineens van 0 naar 400 graden gaat
:strip_exif()/f/image/LlbVRnppkuklTIJHcZODx5Bf.jpg?f=fotoalbum_large)
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Op mijn Bastard deze week pizza's gemaakt. Paar dingen vond ik lastig:
1. Deegbollen uitrollen. Heb nu wat meer tips gekregen (oa. zwaartekracht gebruiken), maar initieel vond ik het vrij lastig. Als mensen hier nog goede tips hebben hoor ik ze graag
2. Ik heb wel echt een pizza schep nodig om de belegde pizza mooi op de pizzasteen te krijgen, en bloem gebruiken was ook wel noodzakelijk.
3. De Bastard heet genoeg krijgen; ik kreeg hem eigenlijk niet boven de 250 graden. Ik heb al gelezen dat ik de volgende keer langer moet wachten met de indirecte opstelling (plate setters) plaatsen, en dat ik de topvent in zn geheel eraf kan halen. Ook de aslade moet goed leeg zijn en mooie grote houtskool gebruiken. Mochten jullie nog meer tips hebben, let me know!
Verder waren ze toch op deze temperatuur ook heerlijk, duurde alleen wat langer voor de bodem krokant was.
1. Deegbollen uitrollen. Heb nu wat meer tips gekregen (oa. zwaartekracht gebruiken), maar initieel vond ik het vrij lastig. Als mensen hier nog goede tips hebben hoor ik ze graag
2. Ik heb wel echt een pizza schep nodig om de belegde pizza mooi op de pizzasteen te krijgen, en bloem gebruiken was ook wel noodzakelijk.
3. De Bastard heet genoeg krijgen; ik kreeg hem eigenlijk niet boven de 250 graden. Ik heb al gelezen dat ik de volgende keer langer moet wachten met de indirecte opstelling (plate setters) plaatsen, en dat ik de topvent in zn geheel eraf kan halen. Ook de aslade moet goed leeg zijn en mooie grote houtskool gebruiken. Mochten jullie nog meer tips hebben, let me know!
Verder waren ze toch op deze temperatuur ook heerlijk, duurde alleen wat langer voor de bodem krokant was.
@Sjoerd001 je zou voor het pizzagedeelte ook het Pizzatopic kunnen doornemen. Nu is het lastig uitleggen wat je beter kan doen met deegbollen uitrollen. Eigen deeg of gekochte bollen?
Welke houtskool gebruik je? Op mijn Bastard-M krijg ik met gemak met de pizzaopstelling vanaf begin de kamado op 300+ graden. Onderschuif helemaal open en top-vent eraf.
Welke houtskool gebruik je? Op mijn Bastard-M krijg ik met gemak met de pizzaopstelling vanaf begin de kamado op 300+ graden. Onderschuif helemaal open en top-vent eraf.
[ Voor 25% gewijzigd door El-Vder op 03-07-2025 10:04 ]
Gekochte bollen van BBQ Experience center, houtskool komt daar ook vandaan:El-Vder schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:02:
@Sjoerd001 je zou voor het pizzagedeelte ook het Pizzatopic kunnen doornemen. Nu is het lastig uitleggen wat je beter kan doen met deegbollen uitrollen. Eigen deeg of gekochte bollen?
https://www.bbqexperience...cHJqsbKHT7eYaAu63EALw_wcB
en
https://www.bbqexperience...EzMjI.#kies-je-eerste-zak
Volgens mij de marabu kolen. Denk idd dat topvent eraf een hoop doet.
ik heb gemerkt dat ik met marabu mijn bbq ook niet zo heet krijg: max 300ºC op Weber Summit Kamado.
andere, mix zak kolen kreeg ik voorheen wel op 350ºC
dus ik zou het ook in andere kolen zoeken
Inderdaad en meer wokkels gebruiken, ik gebruik er 4 voor pizza, dan zit ie zo boven de 300CLeipo schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:18:
ik heb gemerkt dat ik met marabu mijn bbq ook niet zo heet krijg: max 300ºC op Weber Summit Kamado.
XXXVI
Ik had nu 2 wokkels gebruikt. Heb dus ook een zak van die Quebracho kolen. Wie weet gaan die beter.
Op YT genoeg filmpjes te vinden voor het stretchen van je deeg maar wat het makkelijkst is de bol plat duwen en dan vanuit het midden met 4 vingers naar buiten duwen, steeds wat draaien en herhalenSjoerd001 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 09:54:
Op mijn Bastard deze week pizza's gemaakt. Paar dingen vond ik lastig:
na mate hij groter wordt er meer vingers bij doen totdat hij een stuk groter is dan je hand en dan over je hand stretchen
Voor bloem voor het bestuiven bij het bakken kan je beter Semolo (griesmeel) gebruiken
Verder steek ik de kamado echt goed op met meer wokkels dan normaal zodat er meer punten zijn die gloeien. Daarna nog de looflighter erop zodat er echt een goede toplaag gloeit.
Even rustig met de deksel erop en alle vents open doorgaan naar 200/250 en dan de indirecte opstelling erin. Soms voordat alles erin gaat nog even opblazen met de looflighter.
Loop zelf ook nog wel eens te rommelen maar ik denk dat het grootste probleem bij mij het houtskool is.
Dus ik ben daar zelf nog een beetje mee aan het spelen om te zien wat het beste werkt.
En idd kijk eens in het pizza topic, al gaan sommige daar wel heel ver
Ik herken het probleem wel met het stretchen, ik heb filmpjes gekeken, cursus (!!!) gedaan in het echie en als ik dan thuis het probeer wil het deeg nooit meewerken en lekker in vorm blijven maar krimpt het weer terug. En dan kijk je naar de mogelijke oorzaken; te lang OF te kort gerezen. Tjah.... handig..Togi schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:47:
[...]
Op YT genoeg filmpjes te vinden voor het stretchen van je deeg maar wat het makkelijkst is de bol plat duwen en dan vanuit het midden met 4 vingers naar buiten duwen, steeds wat draaien en herhalen
na mate hij groter wordt er meer vingers bij doen totdat hij een stuk groter is dan je hand en dan over je hand stretchen
Voor bloem voor het bestuiven bij het bakken kan je beter Semolo (griesmeel) gebruiken
Verder steek ik de kamado echt goed op met meer wokkels dan normaal zodat er meer punten zijn die gloeien. Daarna nog de looflighter erop zodat er echt een goede toplaag gloeit.
Even rustig met de deksel erop en alle vents open doorgaan naar 200/250 en dan de indirecte opstelling erin. Soms voordat alles erin gaat nog even opblazen met de looflighter.
Loop zelf ook nog wel eens te rommelen maar ik denk dat het grootste probleem bij mij het houtskool is.
Dus ik ben daar zelf nog een beetje mee aan het spelen om te zien wat het beste werkt.
Maar zoals hierboven al gemeld, er is een heel topic over
blup
Zo herkenbaar idd.
Ook hier is het deeg niet altijd volmaakt.
Maar daarin tegen altijd nog veel beter dan diepvries.
En verder is het nadeel van zelf gemaakte pizza (maar ook bijv hamburgers om het ontopic te houden 😉) de vrouw en kinderen raken zo verwend (of noem het verpest).
Diepvries pizza hoef ik bij mijn middelste zoon niet mee aan te komen.
Stelde laatst voor om op de terug weg van een dagje weg naar de Mac te gaan (mijn kinderen zijn 8, 12 en 14),zeggen ze rij maar door en maak zelf maar hamburgers 🤣
Ook hier is het deeg niet altijd volmaakt.
Maar daarin tegen altijd nog veel beter dan diepvries.
En verder is het nadeel van zelf gemaakte pizza (maar ook bijv hamburgers om het ontopic te houden 😉) de vrouw en kinderen raken zo verwend (of noem het verpest).
Diepvries pizza hoef ik bij mijn middelste zoon niet mee aan te komen.
Stelde laatst voor om op de terug weg van een dagje weg naar de Mac te gaan (mijn kinderen zijn 8, 12 en 14),zeggen ze rij maar door en maak zelf maar hamburgers 🤣
Zulke kleine stukjes doe je hot and fast, even keihard direct grillen en dan indirect wegleggen en bij een kerntempemperatuur van 50-52C er af halen en laten rusten.BaBoK schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:56:
[Afbeelding]
Ik heb 4 mooie stukken ossenhaas a 300 gram per stuk voor vanavond. Iemand leuke tips om ze te bereiden op de kamado?
Ik doe verder alleen pezo.
Dit, en belangrijk, daarna zo snel mogelijk afleveren aan het huisadres van @1nsaneASS-Ware schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 13:07:
[...]
Zulke kleine stukjes doe je hot and fast, even keihard direct grillen en dan indirect wegleggen en bij een kerntempemperatuur van 50-52C er af halen en laten rusten.
Adjust non olet, plerumque...
Hoelang laat je het dan rusten?ASS-Ware schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 13:07:
[...]
Zulke kleine stukjes doe je hot and fast, even keihard direct grillen en dan indirect wegleggen en bij een kerntempemperatuur van 50-52C er af halen en laten rusten.
Totdat ze ontspannen zijn, bij te lang rusten gaan ze rotten.
En het liefst op gietijzer, eet smakelijk straks🔥ASS-Ware schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 13:07:
[...]
Gisteren nog eens pommes fondantes gemaakt met een kraaien-biefstuk (onglet).
Super goed gelukt en super lekker; jammergenoeg geen foto's van (enkel van de pommes fondantes).
Ik had de kamado flink opgestookt (iets te hoog eigenlijk) met Acacia houtskool (grote en zware brokken eigenlijk), en gisteren voor het eerst een 'kamado backdraft' meegemaakt toen ik het deksel opende om mijn opstelling er in te zetten. Dat was best ff schrikken. Gelukkig had ik handschoenen aan
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/YSPpYwLrUm4KCXLMoXBrebZK.jpg?f=user_large)
Ik heb geen half hitteschild, dus ik (mis)gebruik mijn plancha daar dan voor
Super goed gelukt en super lekker; jammergenoeg geen foto's van (enkel van de pommes fondantes).
Ik had de kamado flink opgestookt (iets te hoog eigenlijk) met Acacia houtskool (grote en zware brokken eigenlijk), en gisteren voor het eerst een 'kamado backdraft' meegemaakt toen ik het deksel opende om mijn opstelling er in te zetten. Dat was best ff schrikken. Gelukkig had ik handschoenen aan
edit:
toch maar de foto bijgevoegd
toch maar de foto bijgevoegd
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/YSPpYwLrUm4KCXLMoXBrebZK.jpg?f=user_large)
Ik heb geen half hitteschild, dus ik (mis)gebruik mijn plancha daar dan voor
[ Voor 25% gewijzigd door whoami op 04-07-2025 15:45 ]
https://fgheysels.github.io/
Gisteren die onglet ook zo gemaakt. Hot & fast, en dan nog even op het indirecte gedeelte.ASS-Ware schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 13:07:
[...]
Ik dep dat vlees wel altijd eerst ff droog, en wrijf het daarna in met een mengsel van olijfolie en kruiden (was gisteren ook peper & zout; daarna nog even een paar takjes verse rozemarijn op het vlees).
5-10 min onder een laagje aluminiumfolie.
Enne, niet helemaal inpakken he, anders gaart ie te ver door.
Om hier op terug te komen, vandaag nog een foto gescoord waarop het te zien is:watercoolertje schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 17:29:
[...]
Ik zie zelf wel 'ringen' in het hout, dus ik denk dat het wel gewoon echt hout is.
Dat het aan 2 kanten zit is het wel raar. Al zie ik dat op de foto niet terug verder.
:strip_exif()/f/image/OXkzjKkrUtqo2AJnDcyeEiFC.jpg?f=fotoalbum_large)
Je ziet aan 2 kanten rode wijn. Maar niet omdat het zo diep in het hout is getrokken, want het is duidelijk slechts een oppervlakkig laagje.
Kan natuurlijk wel in een niet goed sluitende naad van het vat zijn gekropen 
Als het daadwerkelijk een nep proces is waarbij ze losse latten in een laag wijn leggen voor het zagen en verpakken, dan zou je het aan 3 kanten moeten zien en op veel meer stukken zou ik zeggen?
Als het daadwerkelijk een nep proces is waarbij ze losse latten in een laag wijn leggen voor het zagen en verpakken, dan zou je het aan 3 kanten moeten zien en op veel meer stukken zou ik zeggen?
zet die vraag eens uit bij het tv programma keurings dienst van waren.Avalaxy schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 16:45:
[...]
Om hier op terug te komen, vandaag nog een foto gescoord waarop het te zien is:
[Afbeelding]
Je ziet aan 2 kanten rode wijn. Maar niet omdat het zo diep in het hout is getrokken, want het is duidelijk slechts een oppervlakkig laagje.
Even een onderhoudsvraagje…
De metalen ring van mijn Kamado aan de onderste helft komt omhoog. Dan kan ik toch gewoon de spanbanden wat losdraaien, de ring ter naar beneden duwen en weer aandraaien?
De metalen ring van mijn Kamado aan de onderste helft komt omhoog. Dan kan ik toch gewoon de spanbanden wat losdraaien, de ring ter naar beneden duwen en weer aandraaien?
Jazeker kan dat. Alleen opletten dat je ze net niet te los draait, want weer op spanning krijgen is best lastig weet ik uit ervaring.
Heeft iemand hier een goed recept voor een natte pekel om kip in te pekelen voor het roken? Ik heb 5 flinke kipfilets (~300g per stuk) die ik wil roken, en mijn vorige pogingen waren matig succesvol. De ene keer sappig maar véél te zout, de andere keer goed van smaak maar vrij droog.
Ik heb overnacht pekelen geprobeerd (resultaat: te zout) en 2 uur (resultaat: te droog). Wel of niet afspoelen na het pekelen is me ook nog niet duidelijk.
Wie heeft goede ervaringen?
Ik heb overnacht pekelen geprobeerd (resultaat: te zout) en 2 uur (resultaat: te droog). Wel of niet afspoelen na het pekelen is me ook nog niet duidelijk.
Pekel uit boek over rook van meneer wateetons voor 1 kilo gevogelte of vis. 6 tot 8 uur pekelen, even drogen voordat je het op de bbq legt.
500 ml water
500 ml appelasap
60 gram zout
1 flinke eetlepel honing
2 tenen knoflook geplet
1 kaneelpijpje
geraspte schil van 1 citroen
1 laurierblad
20 gram geraspte gember
3 gram geplette zwarte perperkorrels
500 ml water
500 ml appelasap
60 gram zout
1 flinke eetlepel honing
2 tenen knoflook geplet
1 kaneelpijpje
geraspte schil van 1 citroen
1 laurierblad
20 gram geraspte gember
3 gram geplette zwarte perperkorrels
Ik volg vaak dit recept, maar dan met 20-25 gram minder zout omdat ik het ook snel te zout vind. Als je alles eenmaal aan de kook hebt gebracht kan je ook proeven en aanpassen naar smaak. Vooral ook niet te lang laten pekelen. 14 minuten op 63° C werkt bij mij goed om het vlees sappig te houden.Esumontere schreef op zondag 6 juli 2025 @ 11:12:
Heeft iemand hier een goed recept voor een natte pekel om kip in te pekelen voor het roken? Ik heb 5 flinke kipfilets (~300g per stuk) die ik wil roken, en mijn vorige pogingen waren matig succesvol. De ene keer sappig maar véél te zout, de andere keer goed van smaak maar vrij droog.
[ Voor 3% gewijzigd door EAJ op 06-07-2025 13:41 ]
Ik heb een compact en ben er erg tevreden over!d0s schreef op maandag 5 juni 2023 @ 12:13:
Iemand ervaring met Van Speijk Kamado's? Volgens mij relatief nieuw want alleen de Wehkamp verkoopt ze voor zover ik kan vinden.
https://www.wehkamp.nl/va...m_medium=affiliate&BC=PHG
Ik vind de GrillBill's qua design erg mooi maar momenteel niet leverbaar en voor die prijs neig ik dan weer sneller naar een de grote 3 of een Weber Summit Kamado.
Inferno (Hornbach/ArtenCraft) hoor ik goede dingen over en tegen mooie prijs te krijgen. Kwamen ook goed uit een Tros Radar (AVRO) test recentelijk.
Twijfel dus eigenlijk tussen van Speijk en Inferno, qua prijs voor de Large variant zit er weinig verschil tussen (beide €599)
Bedankt voor het delen, ik kreeg (weet niet waarom) nog 50 euro extra korting (promotietegoed zie ik bij afrekenen). Dus kwam op 90 euro voor de versie met 4 van die prikkers erbij!BaBoK schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 12:06:
[...]
De 4 stuks zijn nu in de aanbieding volgens mij op Amazon
Van de week bij de Sligro de Bastard Large compleet gekocht (ter vervanging van mijn compact) om wat uitgebreidere dingen te kunnen bereiden. En daar zat de 'pizza rotisserie' bij (1370 betaald inc. bezorging/btw).
Moet alleen nog een mooie hoes scoren (denk bij intratuin met 12.5% korting via ING).
Ja ik hou van korting!
Ik zie die kippetjes al draaien en het pizzadeeg rijzen, in mijn dromen dan want hij moet nog komen. Grote kans dat ik hier iets actiever ga worden
(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer
Nep hangt af van je verwachtingen. Als je denkt dat in zo'n zakje echte klassieke gebruikte wijnvaten te gaan vinden dan zal het wel nep zijn.Orion84 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 16:53:
Kan natuurlijk wel in een niet goed sluitende naad van het vat zijn gekropen
Ik denk dat zelf een blokje simpel hout in huiswijn leggen om te weken net zo goed werkt.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
zonde van de wijn imoGonadan schreef op zondag 6 juli 2025 @ 18:05:
[...]
Nep hangt af van je verwachtingen. Als je denkt dat in zo'n zakje echte klassieke gebruikte wijnvaten te gaan vinden dan zal het wel nep zijn.
Ik denk dat zelf een blokje simpel hout in huiswijn leggen om te weken net zo goed werkt.
Ik had ze ook gekocht omdat ze me pittig leken. Dat zijn ze inderdaad. Het zal iets Amerikaans zijn dat de action goedkoop heeft kunnen kopen. We hebben lekkerdere sausen. Die van ABC met knoflook is lekker.Tomatoman schreef op zondag 1 juni 2025 @ 15:11:
[...]
Nee, niet echt. Maar dat had ik voor 2 euro ook niet echt verwacht. Ze zijn wel goed pittig.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Daarom ook eentje die je niet zo snel zou drinken.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Complete side note. Door de hoge vraag naar sherry vaten vanuit de whisky industrie, word er sherry op vat gelegd die te laag in kwaliteit is om te drinken. Het verdienmodel zit in de verkoop van die vaten.
You don't need eyes to see, you need vision
Yup, zie ook hier.Yalopa schreef op zondag 6 juli 2025 @ 20:30:
Complete side note. Door de hoge vraag naar sherry vaten vanuit de whisky industrie, word er sherry op vat gelegd die te laag in kwaliteit is om te drinken. Het verdienmodel zit in de verkoop van die vaten.
Gonadan in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4"
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Gewoon niet kopen en het hout zo gebruiken. Het is niet alsof je dat gaat proeven in de rook...Gonadan schreef op zondag 6 juli 2025 @ 20:25:
[...]
Daarom ook eentje die je niet zo snel zou drinken.
Ik ga het hout (wijn/sherry/neutraal) iig wel eens proberen, gewoon omdat ik hier het idee krijg dat iedereen maar aanneemt dat je het niet proeft. Maar niemand het daadwerkelijk getest heeft en weet. En een keer 3 euro meer uitgeven om het te testen lig ik iig niet wakker van.Jaspervl schreef op zondag 6 juli 2025 @ 22:08:
[...]
Gewoon niet kopen en het hout zo gebruiken. Het is niet alsof je dat gaat proeven in de rook...
Persoonlijk lijkt het mij erg onwaarschijnlijk dat elke kolen/houtsoort en andere smaak meegeeft maar als er dan restanten van 'drank' meeroken je daar ineens niks van meekrijgt.
Mijn ervaring met wiskeyvaten hout is wel positief, ruikt erg lekker in de tuin tijdens gebruik (ook een deel van de ervaring). Kan de rooksmaak echter niet vergelijken, gezien het het enige rookhout is. (Was ooit gratis bij 2 zakken houtskool)
Een echte dubbelblinde test zou ik wel interessant vinden. Je ruikt het zeker wel, maar of het dan ook qua smaak een merkbaar verschil maakt of het meer beleving is kan ik vanuit mijzelf niet zeggen. Ik heb zo'n test nooit gedaan.
Heb alleen wel het gevoel dat zodra je serieus met rubs of glazes aan de gang gaat je niet meer verschil mee gaat krijgen dan wel of geen rook, maar ook dat heb ik niet getest.
En ach, al zou je het niet echt proeven, dan kan het voor de beleving en qua geur nog steeds leuk zijn.
Heb alleen wel het gevoel dat zodra je serieus met rubs of glazes aan de gang gaat je niet meer verschil mee gaat krijgen dan wel of geen rook, maar ook dat heb ik niet getest.
En ach, al zou je het niet echt proeven, dan kan het voor de beleving en qua geur nog steeds leuk zijn.
[ Voor 11% gewijzigd door Gonadan op 07-07-2025 07:56 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik vind het gebruik van de wijnvaten ook positief in de Kamado. Ruikt erg lekker
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Van het weekend Boneless ribs gemaakt van rund en Picanha (eerst 3 uurtjes sous vide voorgegaard op 52 graden) en daarnaa op 275 graden afgefakkeld. Bordje met louisiana coleslaw, aardappelsalade en zelfgemaakte pesto van aziatische basilicum uit onze tuin (met pistache nootjes, een goede olijfolie, zeezout , peper en een beetje peterselie).
:strip_exif()/f/image/GZo5ekt08RCF4ZCSzcsMEW6o.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Xv33opvtUC8iCNlCG6lugLRf.jpg?f=fotoalbum_large)
![]() | ![]() | ![]() |
:strip_exif()/f/image/GZo5ekt08RCF4ZCSzcsMEW6o.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mIuRDjVH7MR5K9fIX79Kxum0.jpg?f=fotoalbum_large)
Thnx nog voor alle tips. Heb de Topvent eraf gehaald en toch even gewacht met de pizza opstelling plaatsen. De fik zat er goed in en hij liep snel door naar 350 graden. Toen heb ik de pizza opstelling erin gedaan en kon ik hem mooi op 300 graden houden.Togi schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:47:
[...]
Op YT genoeg filmpjes te vinden voor het stretchen van je deeg maar wat het makkelijkst is de bol plat duwen en dan vanuit het midden met 4 vingers naar buiten duwen, steeds wat draaien en herhalen
Met het deeg werkte de tip van zwaartekracht voor mij het beste. Daarmee nu hele mooie bodems kunnen maken. Uitdaging zat hem nog wel in het proces met ontbrekende pizzaschep, dus die heb ik nu ook besteld.
Ik had laatst deze video gezien: YouTube: Can you ACTUALLY taste a difference between BBQ wood?Gonadan schreef op maandag 7 juli 2025 @ 07:56:
TL;DS
- Bij kortere sessies (bijvoorbeeld steak) was het verschil heel duidelijk te proeven
- Bij langere sessies (pulled pork) was het verschil minder
Nou ging het in dit geval om wat meer uitersten: apple / hickory / mesquite, dus of je het verschil tussen appel en kers proeft, daar ging het niet om
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3
Ik had juiste het tegenovergestelde verwacht. Je zou toch verwachten dat er bij low & slow veel meer tijd is waarin de rooksmaak in het vlees kan trekken en bij lagere temperaturen heb je ook meer rook dan bij grillen op hele hoge temperatuur.Luuk1983 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 14:12:
[...]
Ik had laatst deze video gezien: YouTube: Can you ACTUALLY taste a difference between BBQ wood?
TL;DS
- Bij kortere sessies (bijvoorbeeld steak) was het verschil heel duidelijk te proeven
- Bij langere sessies (pulled pork) was het verschil minder
Nou ging het in dit geval om wat meer uitersten: apple / hickory / mesquite, dus of je het verschil tussen appel en kers proeft, daar ging het niet om
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Misschien ben ik dan niet genoeg 'fijnproever' of heeft Covid-19 mijn smaakpapillen serieus verzwakt, maar ik proef iig geen verschil in smaak als ik andere soorten houtskool gebruik. Enige wat ik wel merk, is dat de ene soort wat langer brandt dan de andere.watercoolertje schreef op maandag 7 juli 2025 @ 07:14:
[...]
Persoonlijk lijkt het mij erg onwaarschijnlijk dat elke kolen/houtsoort en andere smaak meegeeft maar als er dan restanten van 'drank' meeroken je daar ineens niks van meekrijgt.
Dat was een post van meer dan 2 jaar geleden.doobieters schreef op zondag 6 juli 2025 @ 15:58:
[...]
Ik heb een compact en ben er erg tevreden over!
Ik zou overigens deze tegenwoordig, als ze die nog verkopen, liever links laten liggen want Wehkamp is al een tijd in zwaar weer, gaan weer reorganiseren, zie dan nog maar eens eenvoudig garantie te claimen als die tent straks op de fles gaat. Ondenkbaar is dat niet.
Adjust non olet, plerumque...
Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism