Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 325 326 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:47
Hunegaart schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 16:23:
Sorry wedstrijd?
Ben nog nieuw hier, de kamado heeft nog maar 3 keer voor me “ gekookt”
We zijn net samen…
In de wittebroodsweken nog, we moeten elkaar nog leren kennen…..
Natuurlijk ben ik nieuwsgierig, maar ik denk dat ik het faliekant afleg tegen de stellen die elkaar van haver tot gort kennen

[...]
Haha, ja er zijn meerdere instanties in NL actief die wedstrijden organiseren, van culinair tot low and slow. Ik ben zelf actief binnen de KCBS als team en judge, SCA als judge, RCOA als team.

KCBS; Kansas City barbecue society; kip, ribs, Boston butt, brisket
SCA; steak cookoff association; steak en bijgerechten
RCOA; rib cookoff association; ribs en bijgerechten

Dan heb je nog culinair; WBQA en nog een paar andere organisaties, maar dat trekt mij niet zo.

Ik heb mijn team ingeschreven voor 15-06 in Nijkerk en dat is een rib cookoff. Ik twijfel nog over Riverland Smokers eind juni voor of KCBS of RCOA

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:38
Esumontere schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 22:07:
Vanavond groep collegas op bezoek, dus eens lekker uitgepakt! Spareribs 's middags erop, daarna kipsnacks, gegrilde paprika, gekaramelliseerde ui en smashburgers. De laatste gingen zo snel op dat ik geen foto heb gemaakt...

Was uitstekend!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zier er goed uit!

Die laatste 2 foto's, met een grill plaat. Laat je dan de BBQ open, of combi? Is dat een standaard accessoire? Ziet er handig uit, maar ik heb het nog niet eerder gezien.

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:24

Esumontere

Floep, banaan.

Loft schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 11:44:
[...]

Zier er goed uit!

Die laatste 2 foto's, met een grill plaat. Laat je dan de BBQ open, of combi? Is dat een standaard accessoire? Ziet er handig uit, maar ik heb het nog niet eerder gezien.
Dat is de phantom plancha van Bastard, een van de beste en meestgebruikte accessoires die ik heb. Wordt goed en evenredig heet, brandt niet aan en zeeën van ruimte voor lekkere dingen!

Ik gebruik hem grotendeels met het deksel gesloten. Zo nu en dan natuurlijk de kip ff draaien en de uien doorscheppen, maar verder blijft hij dicht. Behalve bij smashburgers, die zijn zo snel klaar dat de kamado open blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinus1982
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:26
Esumontere schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 12:34:
[...]

Dat is de phantom plancha van Bastard, een van de beste en meestgebruikte accessoires die ik heb. Wordt goed en evenredig heet, brandt niet aan en zeeën van ruimte voor lekkere dingen!

Ik gebruik hem grotendeels met het deksel gesloten. Zo nu en dan natuurlijk de kip ff draaien en de uien doorscheppen, maar verder blijft hij dicht. Behalve bij smashburgers, die zijn zo snel klaar dat de kamado open blijft.
Is de gietijzer bakplaat (leverbaar icm het gietijzeren rooster) vergelijkbaar met een plancha? Lijkt mij niet handig om telkens verschillende roosters e.d. te moeten wisselen, en met die halve maan oplossing zou dat ook niet nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Tinus1982 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 15:00:
[...]

Is de gietijzer bakplaat (leverbaar icm het gietijzeren rooster) vergelijkbaar met een plancha? Lijkt mij niet handig om telkens verschillende roosters e.d. te moeten wisselen, en met die halve maan oplossing zou dat ook niet nodig zijn.
Ja doet hetzelfde idd. Ik wissel eigenlijk maximaal 1x gedurende de avond, maar met een roosterwipper stelt dat niks voor. De plancha is vooral lekker ruim.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:01

Dennis1812

Amateur prutser

Rooster wipper??
Ben ik ouderwets dat ik gewoon een handschoen of dikke theedoek gebruik om roosters te pakken en te wisselen?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danjel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:41
Dennis1812 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 15:05:
Rooster wipper??
Ben ik ouderwets dat ik gewoon een handschoen of dikke theedoek gebruik om roosters te pakken en te wisselen?
Ik krijg mijn gietijzeren rooster er met een theedoek of handschoen er niet uit. Ik pak dan ff iets stevigs/hards om hem omhoog te wippen. Meestal een survival achtig mes ofzo. Die kan dat wel hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Rooster wipper??
Slechts 30 euro als je een merk roosterwipper wil hebben 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Nu ik het zit te googlen zie ik dat ik dat ding er gewoon bij heb gekregen. Echt kamado joe merk. Gewoon compleet geleverd. Alleen een briefje waar het voor is ontbrak.

Heb het nog ergens in de kast liggen. Had geen idee wat ik met dat ding moest doen. Lijkt me ook totaal niet handig eigenlijk. Maar ik doe alles met een theedoek qua hitte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:25
Dennis1812 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 15:50:
Nu ik het zit te googlen zie ik dat ik dat ding er gewoon bij heb gekregen. Echt kamado joe merk. Gewoon compleet geleverd. Alleen een briefje waar het voor is ontbrak.

Heb het nog ergens in de kast liggen. Had geen idee wat ik met dat ding moest doen. Lijkt me ook totaal niet handig eigenlijk. Maar ik doe alles met een theedoek qua hitte
Ieder z'n ding natuurlijk! Het werkt best goed in de praktijk. Voordeel is dat het nooit heet wordt aan je handen, hoe lang je het rooster ook vast hebt, bij een theedoek moet je opletten omdat daar de hitte doorheen gaat op een gegeven moment.

Maar je hebt wel minder controle, dan met handschoenen, das waar

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Rooster wipper??
Oh dat doe ik ook, maar zo'n roosterwipper is wel makkelijk omdat t idd nooit heet wordt. En als je rooster vies is blijft je theedoek schoon. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:47

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Tinus1982 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 15:00:
[...]

Plancha is één of ander hipster woord voor bakplaat, meer niet. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Stond gewoon in de handleiding hoor. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:33
Vandaag Iberico ribfingers en ik wilde iets anders proberen.
Normaalgesproken 1,5 uur op 150C en ze zijn lekker, maar ik wilde ze wat zachter, dus inpakken, net als met spare ribs.

Eerst lichtjes wat Noskos the spareribs rub er op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HuGhA-1ucdLABPiLNGmvNb4vjLA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hI4jbieh90SHvOUizlEG2cka.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CTG_K_1gBklWBhEBsvwTujKa9U0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cTgciaHNiBzFEITxqq4zvsd2.jpg?f=fotoalbum_large

BBQ op 150C en de fingers er op voor 45 minuten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/87XvdgiCSfklSTA3bQOE6Th9bOE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rNCjAQcTpA1MBOPBZPwyHoEi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bl7JtEekbNvoMZUBVC6LeawajwI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gGHOMLMJP02S0nHFJ81tHR8b.jpg?f=fotoalbum_large

Toen in de aluminiumfolie met wat coca cola er bij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/48pYtIU_NPadfBZVPwIbn34f9y0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/si9sSbFiTgYlt56JoQ2NlRzS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3i06aZL10-oZX_BucMh4Ceb9I74=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0D5Jd3n5m64zEEXA9T7UXwkz.jpg?f=fotoalbum_large

Na 1,5 uur uitpakken en weer 10 minuten laten drogen op het rooster.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yitKH6MYCnRtVJBBRYvuDSZhNm8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RwBTBmN4dj7CXyF5JnZ1DOtC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZrA-aBzf3uNwDRRB7smQYtspriw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0d2ZaAPM5r2YZ5PNOs92U0ln.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3FHqqfQ1GKuClLkSP5SsQEa0MLA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oUTxVwL9jJwiKkAcKWWdzHk5.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn bordje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uybiod5RVKoMTh4Ndf_kQG9uhpU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J0rAOrTvTc08R3hNBRggsRmn.jpg?f=fotoalbum_large

Toetje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lsJZg7myecTYa8-1QUB48TP6ixo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6wwcMrE49rIu2Tznn3CsTqaR.jpg?f=fotoalbum_large

Ze waren supermals, bijna door een rietje te zuigen.
ik vond ze geweldig, maar mijn vrouw wilde ze liever iets krokant.
Dat gaan we de volgende keer wel weer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware

Het is wel handig als je bij een hete BBQ het rooster op de laagste stand van je KJ wil doen.
Met je handen (theedoek of handschoenen) zit je vreselijk te priegelen en met die tang (wipper?) pak je het rooster in het midden en kun je hem veel makkelijker positioneren.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13:58
Vandaag wilder moeders de vrouw eens wat anders dan normaal. De standaard begint American bbq-style te worden met o.a. spareribs, moink balls en burnt ends.
Hoewel erg lekker, was het tijd voor een ander continent aldus de baas van vandaag.

Dus buikspek met Japanse marinade gemaakt, langzaam gegaard in een uur of 4 naar 73 graden kerntemperatuur. Daarbij Champignons in hetzelfde smakenpallet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yNMuMsErnNqnWDOJp4is3OHgpDk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OGWpb01yKfms8GSdbdqFx2qT.jpg?f=fotoalbum_large

Was een heerlijk voorafje voor het gezin.

Hoofdgerecht was Tonijnsteak, daar had ik geen foto's van, maar is ook niet zo spannend, wel erg lekker!
Toetje waren marshmallows boven de bbq, altijd lekker.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:14
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X7tPsnRwuGFgmv4PijuUWSvaQ4k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Im83M7LYeWiZp00vmzRE2qKu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VT0ZbR01RVGg6ex-h0rukjQWJxo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vzbpZv0FLLkXS7ycWLwsWmMM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F593OZrGBPYuKzvzRxXKN8f2dvg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OC8gn3HXVdvgKVBI4pqDOQOw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/913bAs7Jt5IrJwpbQt4qiEv81g0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ANmAf8aC0iHbEKmRiPZwaXha.jpg?f=fotoalbum_large
Het was weer behelpen gisteren :9

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:50
DaWayne schreef op zondag 11 mei 2025 @ 18:44:
Vandaag wilder moeders de vrouw eens wat anders dan normaal. De standaard begint American bbq-style te worden met o.a. spareribs, moink balls en burnt ends.
Hoewel erg lekker, was het tijd voor een ander continent aldus de baas van vandaag.

Dus buikspek met Japanse marinade gemaakt, langzaam gegaard in een uur of 4 naar 73 graden kerntemperatuur. Daarbij Champignons in hetzelfde smakenpallet.
[Afbeelding]

Was een heerlijk voorafje voor het gezin.

Hoofdgerecht was Tonijnsteak, daar had ik geen foto's van, maar is ook niet zo spannend, wel erg lekker!
Toetje waren marshmallows boven de bbq, altijd lekker.
Tonijn wel op de bbq gemaakt? Zo ja, dan even kort grillen?
Volgens mij kan dat namelijk ook rauw, toch?

Lijkt mij ook lekker, maar weet niet niet of ik het op de bbq zou maken.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-05 20:25

copykat

Good copy isn't bad

De truc is éérst
Chippolata worstjes , eendenborst, piripirie kipfilet, speklappen klaar maken en serveren en als de meeste vol zitten je endklapper er op leggen. Heb ie seluf méér... >:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EK-zNtdAU2bskSQRBX2xuPFo5Sw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PXStOpz73vbwTiG2ptLXfoPK.jpg?f=fotoalbum_large

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NXkkHK9HnUo78NOoMllTF-ChHGo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/efCcPe0GRisPcpNDFw7Qhzjz.jpg?f=fotoalbum_large

10 min wachten duurt laaaaannnnggg!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5MvEpodLtvfaC0M7_lIyHiCWH7E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WAFRKupGpzVH9gDi0AK1Vtxv.jpg?f=fotoalbum_large
:S *O* :9~

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Beetje te lang erop gelegen? Net doorgeslagen?

Hoop dat hij alsnog smaakte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13:58
Jan_V schreef op zondag 11 mei 2025 @ 19:47:
[...]

Tonijn wel op de bbq gemaakt? Zo ja, dan even kort grillen?
Volgens mij kan dat namelijk ook rauw, toch?

Lijkt mij ook lekker, maar weet niet niet of ik het op de bbq zou maken.
Klopt ja, goed heet en dan 4x 30 seconden. Om ruitjes aan beide kanten te maken. Steaks waren daardoor zo goed als rare met een wasabi-mayonaise erbij, heerlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:37
schumi2004 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 09:50:
[...]

Ziet er goed uit ;)

Ik zelf begin voor het eerst met een "kamado" medium size (zie geregeld large voorbij komen als advies maar vind deze op moment groot zat)

Ben mezelf een beetje aan orientieren en langzaam aan wat spullen aan het aanschaffen wat ik her en der tegenkom maar ik ben eigenlijk nog op zoek naar een goed boek.

Mijn zwager rade het volgende boek aan van Jord Althuizen: Smokey Goodness (z'n eerste boek)
Dit omdat hier alle basics instaan en naar zijn mening betere gerechten dan boek 2 en 3 die hij ook heeft.

Maar wellicht hebben jullie nog andere suggesties qua boeken?
Steven Raiglin BBQ boek

Vaak voor een tientje te krijgen (heb hem zelf ooit bij de Xenos gehaald)
Veel bbq basics (niet perse kamado) maar gewoon hoe prepareer je je vlees, basis rubs, basis sauzen en mops en wat simpele oefen recepten

Noskos het vuur de baas

Ainsley Harriot bbq bible
Ik ben fan van die man en vaak leuke verrassende recepten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Dennis1812 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 20:47:
Beetje te lang erop gelegen? Net doorgeslagen?

Hoop dat hij alsnog smaakte.
Net door geslagen, reverse sear, stuurde mn zoon naar buiten om hem er af te halen omdat ik even bezig was binnen...
ging even net 1 a 2 minuutjes te lang 49 graden kern
bedoeling was 42-45 graden en dan nog even 2 keer 1 min sear.

smaak was uitermate goed, hing een beetje tussen cote de beouf en shortrib in.
zout en peper laten in werken voor 2 uurtjes in de folie. heerlijke silte maar niet zoute smaak.
veel vet was lekker gesmolten en tussen de vezels gaan zitten.

Voor t zicht was iets meer rare beter maar voor de smaak heerlijk sappig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-05 17:13
Hier stond vandaag buikspek op het programma. Hoewel ik al weer jaartjes met de Kamado bezig ben, was het bereiden van buikspek een nieuwe ervaring voor ons.

Ik had een ogenschijnlijk mooi stuk iberico buikspek gekocht. Bij het marineren viel me al wel op dat hij wel erg veel vet had. Omdat we twee stijlen wilden proberen had ik hem doorgesneden, waarbij opviel dat er geen vlees zichtbaar was maar alleen vet… Nu wist ik niet goed wat ik zou mogen verwachten, dus toch maar gemarineerd (1x oosters met zoete soja saus, knoflook en beetje zout en 1x Amerikaans met ribrub en afgelakt met bbq saus). Daarna op 100gr rooster naar een kern van 78gr gegaan. Ca 5 uur over gedaan.

Helaas was het resultaat echt alleen maar puur vet! Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat iemand daar blij van wordt, dus ik vermoed dat we een slecht gesneden stuk hebben gekregen. Zeker 75% is in de container beland. De delen met textuur waren wel erg lekker en mooi gegaard.

Wat is jullie ervaring met hoe buikspek qua textuur moet zijn? Vooraf zag het resultaat er prima uit. Misschien hoort het wel zo en is het onze verwachting die niet klopte?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jc6oTs9FhjSHTvAJ8CC2l5aJ5gI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/krigs3sCH3CfcybtwF8e27er.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door master1104 op 11-05-2025 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:56
master1104 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 23:23:
Hier stond vandaag buikspek op het programma. Hoewel ik al weer jaartjes met de Kamado bezig ben, was het bereiden van buikspek een nieuwe ervaring voor ons.

Ik had een ogenschijnlijk mooi stuk iberico buikspek gekocht. Bij het marineren viel me al wel op dat hij wel erg veel vet had. Omdat we twee stijlen wilden proberen had ik hem doorgesneden, waarbij opviel dat er geen vlees zichtbaar was maar alleen vet… Nu wist ik niet goed wat ik zou mogen verwachten, dus toch maar gemarineerd (1x oosters met zoete soja saus, knoflook en beetje zout en 1x Amerikaans met ribrub en afgelakt met bbq saus). Daarna op 100gr rooster naar een kern van 78gr gegaan. Ca 5 uur over gedaan.

Helaas was het resultaat echt alleen maar puur vet! Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat iemand daar blij van wordt, dus ik vermoed dat we een slecht gesneden stuk hebben gekregen. Zeker 75% is in de container beland. De delen met textuur waren wel erg lekker en mooi gegaard.

Wat is jullie ervaring met hoe buikspek qua textuur moet zijn? Vooraf zag het resultaat er prima uit. Misschien hoort het wel zo en is het onze verwachting die niet klopte?

[Afbeelding]
Herken dit zeker. Benieuwd naar de andere reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:50

[Afbeelding]
Ik heb 2x buik spek gemaakt en bij mij was het een beetje half/half qua verhouding vet en vlees. Dat is ook hoe het 'hoort' volgens mij. Waarschijnlijk dus een slecht gesneden stuk, wel jammer.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Goed klaargemaakt vind ik het vet juist het lekkerste deel, maar echt alleen maar vet? Nee dat hoeft nu ook weer niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:57
Dit was mijn laatste keer buikspek......Zeg het maar.....
Ik vond de verhouding vlees/vet prima en er is met smaak van gegeten.

(buikspek 'gewoon' bij de Makro meegenomen, maar natuurlijk wel even de stukken die er lagen goed bekeken en uiteindelijk het, naar mijn mening, beste stuk meegenomen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EQ-XRo19rqMd2eJOnBloy6TtoCo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ljcqFnfnjqIrvhhZgziBC23d.jpg?f=fotoalbum_large

Eric, Signing off !!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013

Fanta

FordPerformance™️

Eric H schreef op maandag 12 mei 2025 @ 08:22:
Dit was mijn laatste keer buikspek......Zeg het maar.....
Ik vond de verhouding vlees/vet prima en er is met smaak van gegeten.

(buikspek 'gewoon' bij de Makro meegenomen, maar natuurlijk wel even de stukken die er lagen goed bekeken en uiteindelijk het, naar mijn mening, beste stuk meegenomen

[Afbeelding]
En waarom is dit dan de laatste keer? :+

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sf1nX
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:53

Sf1nX

Tuinder

Ik heb juist wel eens begrepen dat je voor zulk soort bereidingen (ook Pork belly burt ends) juist een zo goedkoop mogelijk buikspek moet gebruiken. Dat komt dan van varkens die niet zo vet gemest zijn en daarom wat minder vet hebben.
Iberico is juist al heel vet van zichzelf, dat lijkt hier niet de goede keuze voor te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk1983

[Afbeelding]
Buikspek is in feite een heleboel speklapjes aan elkaar. Dus wat mij betreft zou een stuk buikspek als je die door midden snijdt er ongeveer uit moeten zien als een speklap als je tegen de zijkant aan kijkt. Ja, een hoop vet, maar uiteindelijk moet het uit een paar lagen bestaan.

Ik heb zelf dit weekend ook buikspek gemaakt a la brisket (dus praktisch tot snot koken :P) en twee verschillende rubs. Helaas geen foto van de doorsnede...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uzIIEYuolQKH7PjXS9V2TJG4d3M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wca4b6Thapm5jkmer75Jzvzh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rCHvc6pMcA2QYYN2QNfmG_gSVNc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XXQhT1Xj7cQnXjyCL8wn1EeF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Luuk1983 op 12-05-2025 09:21 ]

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danjel
Ik lees hier slimme dingen over een Weber niet weg doen en te behouden naast je kamado om er kort/direct mee te grillen. Slim! Ik heb nog een Weber staan, ik zou daar dan alleen wel een gietijzeren rooster op willen leggen.

Ik kan echter geen enkel rooster vinden online van 37cm. Kent/weet iemand een adresje waar ik dit kan halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
Danjel schreef op maandag 12 mei 2025 @ 09:32:
Ik lees hier slimme dingen over een Weber niet weg doen en te behouden naast je kamado om er kort/direct mee te grillen. Slim! Ik heb nog een Weber staan, ik zou daar dan alleen wel een gietijzeren rooster op willen leggen.

Ik kan echter geen enkel rooster vinden online van 37cm. Kent/weet iemand een adresje waar ik dit kan halen?
Even los van dat ik denk dat je de Weber vooral moet gebruiken voor andere dingen (hamburgers e.d.) en ik dus enigszins twijfel of het nuttig is hier een inhoudelijk antwoord; voor mijn idee bestaat 37 cm niet. Wat je wel zou kunnen overwegen (heb hier zelf ook weleens naar gekeken) is om een maatje kleiner te kopen (bestaan wel) en die óp je RVS rooster te leggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:02
MiKeZZa schreef op maandag 12 mei 2025 @ 09:53:
[...]

Even los van dat ik denk dat je de Weber vooral moet gebruiken voor andere dingen (hamburgers e.d.) en ik dus enigszins twijfel of het nuttig is hier een inhoudelijk antwoord; voor mijn idee bestaat 37 cm niet. Wat je wel zou kunnen overwegen (heb hier zelf ook weleens naar gekeken) is om een maatje kleiner te kopen (bestaan wel) en die óp je RVS rooster te leggen.
En toch, ik heb de grotere Weber ketel (57cm) met GBS en daar heb ik een mooie insert voor gehaald voor een schappelijke prijs.

Daar maak ik regelmatig gebruik van voor mooi steakvlees.

Met een Weber kan je veel meer dan sommige mensen denken/beweren.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
[...]

Ligt aan welke weber je hebt... ik kan ook prima low and slow op een kettle, maar dat betekend dat ik harder moet werken op mijn temp controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danjel
[...]

Dat is precies waar ik hem voor wil gebruiken. Hamburgers en ander ander voedsel wat heet erop moet. Mag/kan dat niet met een gietijzeren rooster?

Ik vind het vooral fijn werken met een gietijzeren rooster versus een RVS variant.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Luuk1983
Ik ben uiteindelijk voor een Inkbird controller gegaan. Ik ben vrij perfectionistisch en zeker met harde houtskool merkte ik dat ik er continue moeite mee heb om de kamado echt stabiel te krijgen qua temperatuur, zeker als ik 110 graden nodig heb. Meestal kroop de temperatuur dan heel langzaam omhoog.

Toen ben ik elke keer gaan experimenteren met de hoeveelheid houtskool dat ik erin deed, hoeveel wokkels om 'm aan te krijgen, hoe heet het vuur te laten worden voor alles af te knijpen etc. Maar uiteindelijk werd ik er gewoon helemaal lijp van.

WAT EEN VERADEMING! :P De controller houdt 'm perfect binnen een graad of 2-3 van de target. Had ik veel eerder moeten doen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/245fu3XnGpsiUGxMZ000KBbtfa8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pipd942ZtmRFDmCRvluGNZZ4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
Sf1nX schreef op maandag 12 mei 2025 @ 09:02:
Ik heb juist wel eens begrepen dat je voor zulk soort bereidingen (ook Pork belly burt ends) juist een zo goedkoop mogelijk buikspek moet gebruiken. Dat komt dan van varkens die niet zo vet gemest zijn en daarom wat minder vet hebben.
Iberico is juist al heel vet van zichzelf, dat lijkt hier niet de goede keuze voor te zijn.
Ik kijk ook altijd naar de bevlezing als ik buikspek koop. Met varkensribs trouwens ook, want dik bevleesd wil ook nog wel eens betekenen veel blubber.

Ik koop in bij Sligro om de hoek en daar kan je makkelijk kijken welk stuk het mooiste is.

Iberico ligt er er ook en dat is idd vaak erg vet maar ook dan ligt er spul wat hier beter voor zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric H
Luuk1983 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 11:44:
Ik ben uiteindelijk voor een Inkbird controller gegaan. Ik ben vrij perfectionistisch en zeker met harde houtskool merkte ik dat ik er continue moeite mee heb om de kamado echt stabiel te krijgen qua temperatuur, zeker als ik 110 graden nodig heb. Meestal kroop de temperatuur dan heel langzaam omhoog.

Toen ben ik elke keer gaan experimenteren met de hoeveelheid houtskool dat ik erin deed, hoeveel wokkels om 'm aan te krijgen, hoe heet het vuur te laten worden voor alles af te knijpen etc. Maar uiteindelijk werd ik er gewoon helemaal lijp van.

WAT EEN VERADEMING! :P De controller houdt 'm perfect binnen een graad of 2-3 van de target. Had ik veel eerder moeten doen!

[Afbeelding]
Ik herken je verhaal helemaal en dat was voor mij dan ook de reden om er (enige tijd geleden al) ook een te kopen.
Het voelt een beetje als valsspelen, maar het is aan de andere kant zo'n verademing om te weten dat je je niet druk hoeft te maken over je temperatuur...

Eric, Signing off !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Ik heb een kamado BBQ voor mijn verjaardag gekregen en ik heb er nu 5x mee gebarbecued. Wat een verademing ten opzichte van mijn oude Weber. De temperatuur blijft heel mooi stabiel en lang standhouden. Ik gebruik Carbo houtskool van de Sligro. Maar ik vind de smaak erg rokerig. Moet ik er gewoon aan wennen en is dat nou eenmaal "de smaak van een houtskool BBQ"? Of heb je hier varianten in?

Aan het spelen: Clair Obscur: Expedition 33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Je hebt heel veel varianten houtskool ja. Probeer uit wat je fijn vind.
Ik vind zelf www.houtskool.nl een fijne leverancier met veel verschillende soorten en smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Mog schreef op maandag 12 mei 2025 @ 12:04:
Ik heb een kamado BBQ voor mijn verjaardag gekregen en ik heb er nu 5x mee gebarbecued. Wat een verademing ten opzichte van mijn oude Weber. De temperatuur blijft heel mooi stabiel en lang standhouden. Ik gebruik Carbo houtskool van de Sligro. Maar ik vind de smaak erg rokerig. Moet ik er gewoon aan wennen en is dat nou eenmaal "de smaak van een houtskool BBQ"? Of heb je hier varianten in?
Er zijn zoveel verschillende soorten houtskool. De smaak en geur die ze afgeven verschilt daarmee ook. Sommige zijn veel neutraler, andere hebben een uitgesprokenere smaak. Sommige zijn wat harder (en beter voor lange sessies low en slow), andere zijn juist zachter en beter voor hot and fast (voor bijv pizza of searing).

In het begin je er vooral niet druk over maken en verschillende soorten proberen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luuk1983
Dennis1812 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 12:06:
Je hebt heel veel varianten houtskool ja. Probeer uit wat je fijn vind.
Ik vind zelf www.houtskool.nl een fijne leverancier met veel verschillende soorten en smaken.
Ja helemaal mee eens :)
Lees dit artikel bijvoorbeeld eens om te beginnen: https://houtskool.nl/beste-houtskool-voor-je-bbq/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:44
Luuk1983 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 11:44:

[Afbeelding]
Leuk apparaatje, hij werkt ook met een powerbank, scheelt je een haspel👌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
iMode schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:09:
[...]
Leuk apparaatje, hij werkt ook met een powerbank, scheelt je een haspel👌
Dat had ik ook gelezen ja, alleen moet je wel een beetje opletten. Sommige powerbanks gaan uit als ze een tijdje niet belast worden, dus als je BBQ op temperatuur is en de fan hoeft een tijd niet te draaien, dan heb je het risico dat hij niet meer aan gaat als je een verkeerde powerbank gebruikt ;)

Dat gezegd hebbende, ik heb een stopcontact daar in de hoek van de tuin, dus de haspel is misschien net een halve meter uitgerold, vrij kleine moeite dus als hij toch een paar uur aan moet blijven (in dit geval 5 uur).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scary Gil
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:37
1nsane schreef op maandag 12 mei 2025 @ 11:10:
[...]

Ik heb ook alleen een Weber. Ik heb daar al van alles op gemaakt, ben zeer blij met deze accessoire: https://weberstore.nl/product/houtskoolwarmteverdeler/

Misschien verstook je iets meer houtskool/briketten omdat je mindere isolate hebt maar het kan zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk1983
Scary Gil schreef op maandag 12 mei 2025 @ 16:26:
[...]

Ik heb ook alleen een Weber. Ik heb daar al van alles op gemaakt, ben zeer blij met deze accessoire: https://weberstore.nl/product/houtskoolwarmteverdeler/

Misschien verstook je iets meer houtskool/briketten omdat je mindere isolate hebt maar het kan zeker.
Ja zeker. Ik denk dat de verschillende soorten barbecues allemaal voor- en nadelen hebben in verschillende verhoudingen en het hangt af van hoe je hem gebruikt wat het beste voor je is. En dan zijn dingen als aanschafprijs en brandstrofverbruik simpelweg factoren die bij de beslissing horen.

In een ideale wereld met oneindige ruimte zou ik zelf het liefst een kamado, ketel en smoker hebben, maar als je er maar één kan kiezen gaat mijn voorkeur uit naar de kamado omdat ik denk dat dat de beste all-rounder is. Maar all-round betekent niet overal het beste in. Voor smoken is een smoker het beste en de ketel waarschijnlijk ook beter dan de kamado. Een ketel is sneller warm, maar de kamado houdt de warmte beter vast en is extreem zuinige met brandstof in verhouding en is makkelijker stabiel te houden. Maar voor het extra geld van een kamado ten opzichte van een ketel kan je heel veel brandstof voor de ketel kopen haha.

En om terug te kopen op je post, low en slow is op een ketel prima te doen, maar ik vind het wel echt makkelijker op een kamado bijvoorbeeld. Maar is het daarvoor de aanschafprijs waard? Das persoonlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Luuk1983 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 17:00:
[...]

Ja zeker. Ik denk dat de verschillende soorten barbecues allemaal voor- en nadelen hebben in verschillende verhoudingen en het hangt af van hoe je hem gebruikt wat het beste voor je is. En dan zijn dingen als aanschafprijs en brandstrofverbruik simpelweg factoren die bij de beslissing horen.

In een ideale wereld met oneindige ruimte zou ik zelf het liefst een kamado, ketel en smoker hebben, maar als je er maar één kan kiezen gaat mijn voorkeur uit naar de kamado omdat ik denk dat dat de beste all-rounder is. Maar all-round betekent niet overal het beste in. Voor smoken is een smoker het beste en de ketel waarschijnlijk ook beter dan de kamado. Een ketel is sneller warm, maar de kamado houdt de warmte beter vast en is extreem zuinige met brandstof in verhouding en is makkelijker stabiel te houden. Maar voor het extra geld van een kamado ten opzichte van een ketel kan je heel veel brandstof voor de ketel kopen haha.

En om terug te kopen op je post, low en slow is op een ketel prima te doen, maar ik vind het wel echt makkelijker op een kamado bijvoorbeeld. Maar is het daarvoor de aanschafprijs waard? Das persoonlijk :)
Prijs was bij mij ook een factor aangezien ik net een huis had gekocht maar ik heb zelf een kamado gebouwd voor low en slow.

Gemaakt van Terracotta potten, minder massief maar best goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almere
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12:55
Ik heb vandaag een plancha van weber besteld.

Iemand hier al ervaring daarmee?

Wel prijzig maar erg makkelijk lijkt me .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pCqFwC_zyib2qkQRyZkJIN-LWvk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aYMrEkYjiaWllttLy0PKxUPw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door almere op 12-05-2025 18:20 ]

I'm Mickey Mouse. They don't know who's inside the suit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

almere schreef op maandag 12 mei 2025 @ 18:19:

[Afbeelding]
Ik heb deze niet zelf, maar wel eens gebruikt bij vrienden. Werkt erg gemakkelijk maar wordt snel loeiheet. Geen probleem, maar wel iets om rekening mee te houden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane

[Afbeelding]
Ik begrijp dat ze snel vrij heet worden, en dan is het verkrijgen van een rooksmaak ook lastiger als je er dingen snel overheen moet halen. Dan is het wel veel moeite tov een plancha of grillpan op het fornuis maar dat is denk ik mijn makke, zal echt wel wat toevoegen vooral dat je lekker buiten kunt koken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-05 17:13
Dank voor jullie reacties op de te vette Iberisch buikspek! Ik trek de voorzichtige conclusie dat Iberico hiervoor inderdaad de verkeerde keus was. Een speklapje lusten we hier thuis allemaal wel, maar dat is een stuk minder vet dan wat er gisteren op tafel stond.

Bij de volgende bestelling neem ik een goedkoop stukje normale varkens buikspek mee om nogmaals te proberen. Sowieso staan de burnt ends nog op de wishlist.

Mooi topic zo met alle ervaringen en ideeën 😃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:23

Ik heb deze ook sinds een paar weken. Zeer blij mee en makkelijk schoon te maken. Ook degelijk gemaakt en zeer zwaar.
Het is lekker groot en kan nu alles voor b.v. smashburgers op 1 plaat maken. Burgers, buns, bacon, etc.
Wel creëer ik ook een wat koudere zone zonder kolen aan één zijde.

[ Voor 15% gewijzigd door Remco op 13-05-2025 09:01 ]

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco
master1104 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 23:10:
Dank voor jullie reacties op de te vette Iberisch buikspek! Ik trek de voorzichtige conclusie dat Iberico hiervoor inderdaad de verkeerde keus was. Een speklapje lusten we hier thuis allemaal wel, maar dat is een stuk minder vet dan wat er gisteren op tafel stond.

Bij de volgende bestelling neem ik een goedkoop stukje normale varkens buikspek mee om nogmaals te proberen. Sowieso staan de burnt ends nog op de wishlist.

Mooi topic zo met alle ervaringen en ideeën 😃
Toevallig afgelopen weekeinde voor het eerst Parijs buikspek gemaakt. In de rub gezet met brisket kruiden (iets te veel, was wat te zout, volgende keer minder) en toen eerst 2 uurtjes gerookt. Daarna ingepakt en doorverwarmd naar de 85C.
Ik had buikspek bij de Sligro gekocht van het Brasvar varken. Was 2 euro duurder per kilo dan de "standaard", maar ik denk meer dan waard. Vlees/vet ratio was prima. Vergelijkbaar met een speklapje die je in de supermarkt koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Niet online
Ben een totale noob op dit gebied en heb vooralsnog niet meer gedaan dan het eenvoudige grillen op mijn Weber Spirit gas BBQ, dus bear with me...

Ik zou graag wat ribs willen maken in een zonnig weekend.
Nu heb ik zojuist wat Noskos mixen besteld o.a. The Spareribs. Is dit voldoende voor een beginner qua marinade of komt er meer aan te pas? En gaat dit überhaupt wel goed op het type BBQ dat ik heb (een eenvoudige gas grill, dus geen electrische en ook geen mooie Kamado)? Kan me voorstellen dat uren op lagere temperatuur grillen aardig wat gas verbruikt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
MaZo schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:48:
Ben een totale noob op dit gebied en heb vooralsnog niet meer gedaan dan het eenvoudige grillen op mijn Weber Spirit gas BBQ, dus bear with me...

Nu heb ik zojuist wat Noskos mixen besteld o.a. The Spareribs. Is dit voldoende voor een beginner qua marinade of komt er meer aan te pas? En gaat dit überhaupt wel goed op het type BBQ dat ik heb (een eenvoudige gas grill, dus geen electrische en ook geen mooie Kamado)? Kan me voorstellen dat uren op lagere temperatuur grillen aardig wat gas verbruikt?
Geen ervaring met een gas bbq hier maar volgens deze site kan het wel. https://bbq-helden.nl/spareribs-op-de-gasbarbecue/

Wat betreft rubs etc doe ik vaak gewoon wat peper/zout. En dan vochtig houden met appel cider azijn/appelsap gedurende het roken.
Laatste stuk is een kwestie van smaak wat voor saus je er op wil smeren. Sommige mensen willen echt een hele dikke laag zoete saus en anderen weer meer naturel. Dit moet je gewoon uitproberen en gaandeweg ontdekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:57

Dat kan zeker wel! En ribben hoeven niet perse low&slow met de 3/2/1 methode. Met een wat hogere temperatuur mag je alles gerust halveren.

Je zult alleen even moeten kijken met het rookhout. Of je koopt een speciaal rookdoosje of je doet het in aluminiumfolie met wat gaatjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASS-Ware

Dat is genoeg hoor, dat gebruik ik ook vaak.
Ik doe nog steeds ouderwets 3 uur, 2 uur en 1 uur bij 105-115C en ook met dunnere, niet Amerikaanse, ribben gaat dat hartstkke prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Niet online
Dank u heren, ik ga er mee aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GorgeousMetal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:25
Iemand al ervaringen met RFX van Thermoworks (b.v. door zelf rechtstreeks te importeren vanuit USA)? Hij is nu ook net via UK te importeren. Vooral in cominatie met de Billows lijkt mij dit een ideale combinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
GorgeousMetal schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 15:17:
Iemand al ervaringen met RFX van Thermoworks (b.v. door zelf rechtstreeks te importeren vanuit USA)? Hij is nu ook net via UK te importeren. Vooral in cominatie met de Billows lijkt mij dit een ideale combinatie.
Volgens mij in het forum van BBQ genootschap heb ik dit een paar keer voorbij zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GorgeousMetal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:25
Remco schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 15:26:
[...]

Volgens mij in het forum van BBQ genootschap heb ik dit een paar keer voorbij zien komen.
Je bedoelt waarschijnlijk deze link. Hierbij zie ik echter nog geen ervaringen in combinatie met de Billows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
1nsane schreef op maandag 12 mei 2025 @ 11:10:
[...]

En toch, ik heb de grotere Weber ketel (57cm) met GBS en daar heb ik een mooie insert voor gehaald voor een schappelijke prijs.

Daar maak ik regelmatig gebruik van voor mooi steakvlees.

Hoewel ik blij ben met mijn BGE ben ik idd nog niets tegengekomen wat ik niet kon maken op de Weber.
Misschien merk ik eigenlijk nog het grootste verschil met pizza's en juist daarvoor wilde ik eigenlijk een Ooni erbij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisCle
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14-05 16:46
Ik heb een barbecue buitenkeuken gekocht, erg blij mee. Ze gaven aan voor de Primo Oval large te kunnen uitsnijden. Nu vragen ze echter aan mij de maten voor de uitsnijding. Ik heb wel de spec sheet met diepste en breedste punt, maar door de ovale vorm is dat niet perfect. Iemand toevallig een goed plaatje met maten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:45
Weet iemand wat tegenwoordig alle verschillende varianten zijn van de Weber Master Touch? Want je hebt ook de premium versie volgens mij, maar ik snap niet goed de verschillen.

Overigens beginnende in het wat serieuzer nemen van het BBQen. En omdat ik veel positiefs hoor over de Weber MT, wil ik die als eerste eens gaan halen (ik heb nu nog een kleine Boretti), maar dat ding wordt maar lastig warm.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• almere
Vandaag voor het eerst burgers van de plancha van weber. Aan 1 kant kolen eronder. .

Smaakte heerlijk. Ze zien er niet zomooi uit maar ze smaken oei oei.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4SNgobdWpqmX9x8Lay5Df6XKL6o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IvMwJBUNhsvA8LT5hiy0aPvG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pm9zH9wdmQ--ehtHCg8Q_M7y3ds=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vW6ercPkBAHhPQVDFjxh6QLG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dMUuQKfe1A6eRg-lpMm9cRJFbCI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GvloTqAgwWX1QkZIGCHBt9wu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
Wachten... schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 12:33:
Weet iemand wat tegenwoordig alle verschillende varianten zijn van de Weber Master Touch? Want je hebt ook de premium versie volgens mij, maar ik snap niet goed de verschillen.

Overigens beginnende in het wat serieuzer nemen van het BBQen. En omdat ik veel positiefs hoor over de Weber MT, wil ik die als eerste eens gaan halen (ik heb nu nog een kleine Boretti), maar dat ding wordt maar lastig warm.
Ik heb onlangs de MT premium gekocht. Dat is met een vast scharnierend deksel. Het grillrooster is van RVS en er zit een gietijzeren sear grate bij. Daarnaast zitten er ook kolenbaskets (niet echt baskets, maar meer een afscheiding), een kolenring en een diffuserplate bij.
Met deze accesoires erbij kan je alles doen wat je wilt. De diffuserplate en de kolenring wordt gebruikt voor low en slow (met de minion methode). En ik moet zeggen dat ik de temperatuur met gemak uren achter elkaar stabiel kan houden.

Op deze pagina zie je alle modellen bij elkaar staan:
https://weberstore.nl/pro..._YHPhVcLlPfwcVnYA_uWU7m0g

Verschil is er in diameter, roostertype en wel/niet scharnierend deksel. Daarnaast uiteraard nog allerlei varianten met extra's.
Ik had dezelfde vraag als jij had een paar maanden geleden. Toen ben ik naar de Weber store in Amersfoort gereden en daar hebben zij mij alles goed uitgelegd.
Ik kwam toen tot de conclusie dat ik een 57cm model wilde hebben met een RVS rooster. Aangezien de premium (scharnierend deksel) vrijwel niets extra's kostte was de keus snel gemaakt.

[ Voor 11% gewijzigd door Remco op 14-05-2025 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
almere schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 13:17:
Vandaag voor het eerst burgers van de plancha van weber. Aan 1 kant kolen eronder. .

Smaakte heerlijk. Ze zien er niet zomooi uit maar ze smaken oei oei.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik vraag me in dit geval af hoe dat nou zit qua hitte en geleiding? Gevoelsmatig geleid gietijzer (is het toch?) best goed. Maar jij werkt toch met een helft kolen; hoe warm of koud is de helft waar geen kolen op zitten? Is dat zo koud dat je het kan aanraken? Of is het 75% van de hitte aan de kant v.d. kolen? Gewoon nieuwsgierig in hoeverre je met 1 schijf kan spelen met een koude kant :?

Ps; jij kunt ze er niet zo mooi uit vinden zien, ik krijg er honger van :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:45
Remco schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 13:23:
[...]

Ik heb onlangs de MT premium gekocht. Dat is met een vast scharnierend deksel. Het grillrooster is van RVS en er zit een gietijzeren sear grate bij. Daarnaast zitten er ook kolenbaskets (niet echt baskets, maar meer een afscheiding), een kolenring en een diffuserplate bij.
Met deze accesoires erbij kan je alles doen wat je wilt. De diffuserplate en de kolenring wordt gebruikt voor low en slow (met de minion methode). En ik moet zeggen dat ik de temperatuur met gemak uren achter elkaar stabiel kan houden.

Verschil is er in diameter, roostertype en wel/niet scharnierend deksel. Daarnaast uiteraard nog allerlei varianten met extra's.
Ik had dezelfde vraag als jij had een paar maanden geleden. Toen ben ik naar de Weber store in Amersfoort gereden en daar hebben zij mij alles goed uitgelegd.
Ik kwam toen tot de conclusie dat ik een 57cm model wilde hebben met een RVS rooster. Aangezien de premium (scharnierend deksel) vrijwel niets extra's kostte was de keus snel gemaakt.
Dus de master touch premium is weer wat "beter" als de master touch?

Is die deksel ook fijn die dan scharnierend is, t.o.v. een losse deksel?

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
Wachten... schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:55:
[...]

Dus de master touch premium is weer wat "beter" als de master touch?

Is die deksel ook fijn die dan scharnierend is, t.o.v. een losse deksel?
Zover ik weet is het dezelfde BBQ, alleen dan met scharnierend deksel.
Ik heb geen ervaring met een los deksel, alleen met scharnierend deksel. Dus kan daar niet veel over zeggen.

Ik zou je adviseren om eens in een winkel langs te gaan die meerdere verschillende modellen heeft staan. Dan kan je het zelf ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almere
MiKeZZa schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:17:
[...]

Ik vraag me in dit geval af hoe dat nou zit qua hitte en geleiding? Gevoelsmatig geleid gietijzer (is het toch?) best goed. Maar jij werkt toch met een helft kolen; hoe warm of koud is de helft waar geen kolen op zitten? Is dat zo koud dat je het kan aanraken? Of is het 75% van de hitte aan de kant v.d. kolen? Gewoon nieuwsgierig in hoeverre je met 1 schijf kan spelen met een koude kant :?

Ps; jij kunt ze er niet zo mooi uit vinden zien, ik krijg er honger van :*)
Het is van gietijzer met volgens mij een laag van emaille of porselijnachtig iets. Eigenlijk geen idee maar het schijnt niet te roesten.
Het verschil in warmte is er wel degelijk. De broodjes en gebakken uitjes kun je rustig laten liggen aan de ene kant maar als je die aan de kolen kant legt dan gaat het erg hard. En zullen ze snel verbranden. Natuurlijk afhankelijk van de hoeveelheid kolen eronder. Vond het wel goed gaan eigenlijk. Best tevreden. Ook makkelijk schoon te maken. Wat water erop en alle vuil werkt snel los en je schraapt het dan via het gat in een opvangbak zo,n wegwerp alu bakje.
Ze smaakten echt super.

Gr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thinlanet
  • Laatst online: 15:40
Afgelopen maandag m’n Bastard VX Large ontvangen. Erg blij mee! Ondanks het mooie weer nog niet de kans gehad om deze kunnen inbranden en wat te gaan proberen. Ik had mijzelf beloofd om nog even goed uit te zoeken welk houtskool te gaan gebruiken (en bestellen). Welk merk/type houtskool adviseren jullie voor deze eerste stappen?

Edit: ik lees uit eerdere berichten dat houtskool.nl een mooie guide heeft en ik wat ga proberen.

[ Voor 13% gewijzigd door Thinlanet op 15-05-2025 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Inderdaad, gewoon lezen en proberen. Is al heel veel over geschreven en er zal ook een stukje persoonlijke voorkeur bij komen kijken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hunegaart
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 16:38
Voor inbranden maakt dat niet zoveel uit
Daarvoor is een zakje uit de supermarkt ook wel geschikt
Naar mijn bescheiden mening

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paganstars
Hunegaart schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 08:22:
Zolang het half hard/hard hout is en geen dennen...

@Hari-Bo misschien voor de volgende iteratie; Brandstoffen gids.

Ik kan me herinneren dat er iemand hier ooit een brandstoffen vergelijk had gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eric H
Hunegaart schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 08:22:
Eens!
Ik heb mijn GG Large ook ingebrand met een standaard bouwmarkt zakje houtskool.
Kon me jeuken en gaat er snel doorheen zodat je daarna, als je echt begint, de goede houtskool kunt gaan gebruiken.

Eric, Signing off !!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:14

Hari-Bo

Foutcodefluisteraar

Topicstarter
Paganstars schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 08:50:
[...]

Zolang het half hard/hard hout is en geen dennen...

@Hari-Bo misschien voor de volgende iteratie; Brandstoffen gids.

Ik kan me herinneren dat er iemand hier ooit een brandstoffen vergelijk had gedaan.
Qua brandstoffen heb ik in het verleden een aardig overzicht gemaakt op mijn blog. Wil deze gaan actualiseren, maar iets met tijd en prioriteit :P

Bos Stern Service Mercedes diagnose, coding, navigatie update, ECU/instrumentenpaneel reparatie, sleutel service, km check en Airmatic tuning ook op locatie. Interesse stuur een DM.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Togi
Thinlanet schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 08:08:
Afgelopen maandag m’n Bastard VX Large ontvangen. Erg blij mee! Ondanks het mooie weer nog niet de kans gehad om deze kunnen inbranden en wat te gaan proberen. Ik had mijzelf beloofd om nog even goed uit te zoeken welk houtskool te gaan gebruiken (en bestellen). Welk merk/type houtskool adviseren jullie voor deze eerste stappen?

Edit: ik lees uit eerdere berichten dat houtskool.nl een mooie guide heeft en ik wat ga proberen.
Je kan evt gewoon de welkoop binnenlopen

Zakje Marabu, Acacia (is bij hun de XL houtskool)en white Quabracho meenemen en dan lekker spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mef
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12:25

Mef

Remco schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 13:23:
[...]

Ik ben ook al even aan het kijken om van mijn kleinere compact kettle 47cm naar een groter model te gaan waar ik iets meer mee kan. Ik ben dus ook al even de verschillende versies naast elkaar aan het leggen. Ik zou ook dezelfde nemen als jij vanwege alle accessoires (seat grate, kolenring, plate) wat uiteindelijk amper een meerkost is als je kijkt naar wat de prijs is als je ze apart zou kopen. Maar langs de andere kant lees ik toch redelijk veel problemen met het deksel dat niet helemaal afdicht waardoor ik liever een los deksel lijkt te hebben. Hoe ervaar jij het deksel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:45
Meestal kan je dat wel afstellen. Ik zou een scharnierde kap wel echt verkiezen boven een losse (mits goed sluitend uiteraard).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco
Mef schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 10:40:
[...]

Ik ben ook al even aan het kijken om van mijn kleinere compact kettle 47cm naar een groter model te gaan waar ik iets meer mee kan. Ik ben dus ook al even de verschillende versies naast elkaar aan het leggen. Ik zou ook dezelfde nemen als jij vanwege alle accessoires (seat grate, kolenring, plate) wat uiteindelijk amper een meerkost is als je kijkt naar wat de prijs is als je ze apart zou kopen. Maar langs de andere kant lees ik toch redelijk veel problemen met het deksel dat niet helemaal afdicht waardoor ik liever een los deksel lijkt te hebben. Hoe ervaar jij het deksel?
Het deksel sloot wel goed, maar niet helemaal 100%.
Door het omdraaien van de veren sluit het nu helemaal perfect.
YouTube: Alternatief Weber Master Touch Premium deksel sluitend maken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luuk1983
Thinlanet schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 08:08:
Dit zijn precies van die dingen dat wanneer je gaat beginnen met bbq-en die heel erg overwhelming lijken. Maar van de andere kant is houtskool houtskool en kan je de meeste dingen die je wilt doen met de meeste soorten houtskool doen. Het is vooral dat sommige soorten houtskool beter/makkelijker werken in bepaalde scenario's. Na een tijdje kom je vanzelf achter bepaalde dingen zoals:

* Hey, waarom duurt het toch zo lang voordat de kamado op termperatuur is
* Hey ik wil mijn reverse sear lekker gaan affikken, waarom is de temperatuur na een half uur nog steeds niet super heet?
* Hey ik wil 110 graden aanhouden, waarom krijg ik de temperatuur amper omlaag?

En dan zie je de verschillen tussen harde en zachte houtskolen en daar krijg je vanzelf een gevoel bij. Ik heb nu zelf een paar verschillende soorten houtkool van verschillende hardheden, maar daar hoef je neit mee te beginnen. Kies bij bijvoorbeeld houtskool.nl gewoon een mooie middle-of-the-road houtskool om mee te beginnen. Niet het beste in low-and-slow en het niet beste in keihard affikken, maar wel all-round.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
Luuk1983 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 13:12:
[...]

Dit zijn precies van die dingen dat wanneer je gaat beginnen met bbq-en die heel erg overwhelming lijken. Maar van de andere kant is houtskool houtskool en kan je de meeste dingen die je wilt doen met de meeste soorten houtskool doen. Het is vooral dat sommige soorten houtskool beter/makkelijker werken in bepaalde scenario's. Na een tijdje kom je vanzelf achter bepaalde dingen zoals:

* Hey, waarom duurt het toch zo lang voordat de kamado op termperatuur is
* Hey ik wil mijn reverse sear lekker gaan affikken, waarom is de temperatuur na een half uur nog steeds niet super heet?
* Hey ik wil 110 graden aanhouden, waarom krijg ik de temperatuur amper omlaag?

En dan zie je de verschillen tussen harde en zachte houtskolen en daar krijg je vanzelf een gevoel bij. Ik heb nu zelf een paar verschillende soorten houtkool van verschillende hardheden, maar daar hoef je neit mee te beginnen. Kies bij bijvoorbeeld houtskool.nl gewoon een mooie middle-of-the-road houtskool om mee te beginnen. Niet het beste in low-and-slow en het niet beste in keihard affikken, maar wel all-round.
Agree! Sterker nog; ik denk als je een Kamado moet gaan leren aanvoelen dat houtskool niet je 1e prio moet zijn. Dat komt in je leerproces wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paganstars
eerst leren koken op staal ;) als je daar goede pitcontrole hebt, is de rest easy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:14

Hari-Bo

Foutcodefluisteraar

Topicstarter
Paganstars schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 13:52:
eerst leren koken op staal ;) als je daar goede pitcontrole hebt, is de rest easy
Beginnen met een Oklahoma Smoker dan is alles echt simpel inderdaad. Kamado lijkt spannend maar is het totaal niet qua temp beheersing.

Bos Stern Service Mercedes diagnose, coding, navigatie update, ECU/instrumentenpaneel reparatie, sleutel service, km check en Airmatic tuning ook op locatie. Interesse stuur een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Hari-Bo schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 14:55:
[...]

Beginnen met een Oklahoma Smoker dan is alles echt simpel inderdaad. Kamado lijkt spannend maar is het totaal niet qua temp beheersing.
Juist! Zo goedkoop mogelijke smoker van zo dun mogelijk staal, als je daar de temperatuur onder controle in weet te houden dan lukt het overal :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Esumontere schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:40:
[...]

Juist! Zo goedkoop mogelijke smoker van zo dun mogelijk staal, als je daar de temperatuur onder controle in weet te houden dan lukt het overal :P
Ben ik niet met je eens, die zal namelijk veel sneller terug te brengen zijn van 200 naar 110C, wat bij een kamado lastiger is.
Een onervaren persoon maakt kans op doorschieten.

[ Voor 6% gewijzigd door ASS-Ware op 15-05-2025 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

ASS-Ware schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 16:23:
[...]

Ben ik niet met je eens, die zal namelijk veel sneller terug te brengen zijn van 200 naar 110C, wat bij een kamado lastiger is.
Goed punt :Y
Pagina: 1 ... 325 326 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism