Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Resuktaat was erg lekker. Rooksmaak was goed aanwezig en de saus beviel.
Vlees had ik iets malser van verwacht, het liet niet per se heel makkelijk los van het bot? Het was erg zwart, maar niet verbrand dus prima eetbaar toch?
Tips zijn welkom!
:strip_exif()/f/image/47jRpujDrF2mjtTfPpoUp0KL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/P3SGA1aP38dqG3YfFCHSvWcU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1wFn45CRrXqgdmattgg4Ql7B.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door PHPResource op 03-05-2025 13:53 ]
Ja, maar desgevraagd door de VvE zal ik volhouden dat het hier een grote air fryer betreftJan_V schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 12:05:
[...]
Wat een handig ding!
Als in de site zo zie is het in de basis een elektrische bbq, toch?
Dat kan zeker low and slow, je kunt de temperatuur in stappen van 10 graden instellen, en de gaartijd kan gemakkelijk meerdere uren bedragen. Alleen af en toe smoke pellets toevoegen (dat kan middels een vakje aan de buitenkant).Sommige modellen met een smoke box.
Ik ga eens even kijken naar filmpjes en review, maar lijkt me een handig ding. Wellicht vervanger voor m'n Weber Go, hoewel het dan misschien wel een dure vervanger is.
Zag ook ribs op een van de promo plaatjes. Denk je dat dit low en slow is (kan), of dat ze hot en fast moeten worden gemaakt?
Nederlands is makkelijker als je denkt
Klopt maar bedoelde meer iets aparts wat toxh relatief simpels is.plofkip schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 13:38:
[...]
Tja, supermarkt ligt vol met simpel spul. Worstjes, speklappen, spiesjes, sate, etc etc?
Moinkballs zijn het geworden ! Ze liggen er nu op 😁
Ik zie geen bone pull, dus undercooked. Je moet schoon van het bot kunnen happen zonder dat het van het bot af valt. Hoe heb je die 120c aangehouden? Op thermometer in de deksel, of op rooster?PHPResource schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 13:52:
Gisteren voor het eerst slowcooking geprobeerd. Sparerib zonder vlies van de slager gehaald. Ingesmeerd met een rub (achteraf gezien had ik dat eerder moet doen zodat het kon intrekken). 3 uur gerookt op 120 graden met een stuk eikenrookhout in de kolen. 2 uur gestoomd in aluminiumfolie met een laagje cola onder het rooster. Toen ongeveer 1 uur afwisselend gelakt met Jack Daniels bbq saus.
Vlees had ik iets malser van verwacht, het liet niet per se heel makkelijk los van het bot? Het was erg zwart, maar niet verbrand dus prima eetbaar toch?
Tips zijn welkom!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl
Tijdens de eerste drie uur kun je er al een (lek)bak in zetten met appelsap/cola of water. Die halverwege de drie uur durende sessie even bijvullen.PHPResource schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 13:52:
Gisteren voor het eerst slowcooking geprobeerd. Sparerib zonder vlies van de slager gehaald. Ingesmeerd met een rub (achteraf gezien had ik dat eerder moet doen zodat het kon intrekken). 3 uur gerookt op 120 graden met een stuk eikenrookhout in de kolen. 2 uur gestoomd in aluminiumfolie met een laagje cola onder het rooster. Toen ongeveer 1 uur afwisselend gelakt met Jack Daniels bbq saus.
Tips zijn welkom!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Weet niet hoe je ze ingepakt hebt, aangezien je zegt dat je er een aluminum bakje met cola bij gezet hebt.
Maar ik pak ze in met paar klonten (room)boter, cola/bastardsuiker/honing/bbqsaus (in combinatie of net hoe je de eind smaak een beetje wilt hebben), dus in de folie verpakking met de ribs. Als ik ze na twee uur uit de folie haal vallen ze al bijna uit elkaar.
[ Voor 4% gewijzigd door Bulligan op 03-05-2025 16:59 ]
Inbranden om restanten van fabricage en verpakking te verbranden en daar doe je eten bij?lord_fh schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 12:41:
Vraag: ik heb sinds deze week een kamado (21"), ik heb hem 1x aangehad tot max 200 graden om in te branden met burgers . Nu wil ik vanavond iets relatief simpels maar toch lekkers maken om hem iets inte branden nog maar lekker van te kunnen eten met 2 volwassen en 2 kids (4 en 7). Ik heb wel een heat deflector maar nog geen pizza steen of spit bijvoorbeeld. Zijn er ideeën of aanbevelingen ?!
Smakelijk.
“2 uur gestoomd in aluminiumfolie met een laagje cola onder het rooster”?PHPResource schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 13:52:
Tips zijn welkom!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat heeft die cola voor zin als je je vlees hebt ingepakt?
Wat zat er verder nog in de aluminiumfolie?
Ik doe daar de cola, appelsap of wat anders in.
Dit is een bom, en als hij explodeert zit je kamado en je eten vol glas...
Dit is net zo'n discussie als beercan chicken...ASS-Ware schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 18:19:
[...]
“2 uur gestoomd in aluminiumfolie met een laagje cola onder het rooster”?
Wat heeft die cola voor zin als je je vlees hebt ingepakt?
Wat zat er verder nog in de aluminiumfolie?
Ik doe daar de cola, appelsap of wat anders in.

Ik doe altijd eerst roken, daarna garen met boter, rietsuiker en appelsap in de alufolie en tenslotte nog aflakken, bevalt altijd uitstekend. De foto hierboven lijkt inderdaad undercooked.
Dijen sappig houden gaat over het algemeen wel goed, maar de belangrijkste tip is: niet te lang laten liggen. Als ze 70 - 72 °C zijn, is het veilig te eten.Ferra schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 08:59:
Ik ga morgen kippendijfiletjes maken voor een grote groep ivm een verjaardag. Ik laat ze vandaag marineren. En doe ze indirect op 200 graden tot kerntemperatuur 74 graden. Zijn er nog tips om de kip sappig te houden? Bakje water op de platesetter?
Mijn oog was gevallen op een shichirin. Nu is mijn broer redelijk bekend in de bbq wereld, en raadde mij die van yakanikiku. Maar... heel flauw. Ik zie ook een soortgelijk iets bij de Action staan voor 80 euro (incl verzending). De bbq is dan wel 5 cm lager. Ik snap natuurlijk dat er kwaliteitsverschil kan zijn. Maar er zijn weinig ervaringen nog mee.
Ik vraag me af hoe jullie hier tegenaan kijken. Ik ben zeker niet iemand van dubbeltje op de eerste rang zitten. Liever meer uitgeven voor iets goed, maar ik weet niet of ik dit ding wel iets voor mij vind.
Daarbij vind ik het zelf wel fijn om ook een pannetje erop te kunnen zetten voor warmhouden of opwarmen. En een Shinchirin kan best heel heet worden. (ernaast zetten kan natuurlijk helpen).
Ik zal vooral gewoon simpel spul zoals worstjes, hamburgers, kip en wellicht eend erop doen. Uiteraard wat spiesjes en groenten.
Alternatief kwam mijn broer met een Ofyr tabl'o. Wat duurder. Vind het wel weer een mooi ding, maar wil wel een beetje rooksmaak op het geheel. Ik twijfel daarover.
Een ander alternatief is misschien een portable weber. Komt op een buitenkeukentje te staan, dus kan niet te hoog zijn
Lotus grill kan ook, maar dat schijnt wel veel smaak te missen.
(oh; ik gebruik ook een sous vide; dus 'low&slow' is covered
Wat vinden jullie?
[ Voor 16% gewijzigd door gitaarwerk op 03-05-2025 20:20 ]
Ontwikkelaar van NPM library Gleamy
Ik heb naast een kamado ook een shichirin, zo'n ronde van Yakiniku. Dit is erg leuk en gezellig om aan tafel te doen. Ik zou zeggen dat de Action versie het ook prima zal doen en voor die prijs het proberen waard. Wat wel essentieel is: de brandstof. Gebruik hier voor binchotan dat wordt loeiend heet, rookt niet en geeft geen geur af (en gaat lang mee).gitaarwerk schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 19:34:
Ik zat te kijken naar een kleine tafel-bbq. Ik hoef niet per-se heel traag te gaan (gen ruimte voor kamado, en we hebben een open tuin, dus dat ding naar binnen rijden zie ik niet zitten).
Mijn oog was gevallen op een shichirin. Nu is mijn broer redelijk bekend in de bbq wereld, en raadde mij die van yakanikiku. Maar... heel flauw. Ik zie ook een soortgelijk iets bij de Action staan voor 80 euro (incl verzending). De bbq is dan wel 5 cm lager. Ik snap natuurlijk dat er kwaliteitsverschil kan zijn. Maar er zijn weinig ervaringen nog mee.
Ik vraag me af hoe jullie hier tegenaan kijken. Ik ben zeker niet iemand van dubbeltje op de eerste rang zitten. Liever meer uitgeven voor iets goed, maar ik weet niet of ik dit ding wel iets voor mij vind.
Daarbij vind ik het zelf wel fijn om ook een pannetje erop te kunnen zetten voor warmhouden of opwarmen. En een Shinchirin kan best heel heet worden. (ernaast zetten kan natuurlijk helpen).
Ik zal vooral gewoon simpel spul zoals worstjes, hamburgers, kip en wellicht eend erop doen. Uiteraard wat spiesjes en groenten.
Alternatief kwam mijn broer met een Ofyr tabl'o. Wat duurder. Vind het wel weer een mooi ding, maar wil wel een beetje rooksmaak op het geheel. Ik twijfel daarover.
Een ander alternatief is misschien een portable weber. Komt op een buitenkeukentje te staan, dus kan niet te hoog zijn.
Lotus grill kan ook, maar dat schijnt wel veel smaak te missen.
Wat vinden jullie?
vice versa en weer terug
Heb de spare ribs helemaal in de alu folie gewikkeld en de bak met cola eronder. Dat heeft dus zo te lezen weinig zin? Voortaan half open laten of het vocht in de aluminumfolie doen?
Half om half gehakt, lente-ui, knoflook, Italiaanse rub, peper en zout in een paprika en wat mozzarella er overheen.
Daarbij witlof met wat poedersuiker en een beetje BBQ-rub en noedels met chiliolie.
:strip_exif()/f/image/cvdx2Gc9X7Dfvdr3Wpqk003Z.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/x8YNm2eRMq0Kn2fjWUHKQH4x.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/c4Edc267vKQkRexDSgufkkoU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/I7ZgR74DvPXPZs0YpzNmUGRI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TlCFgEE9V198sZD18q38dQXb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NfjD9qNWoyDNYmjvAQYYpeiH.jpg?f=fotoalbum_large)
Dikke aanrader, erg lekker.
Dat heeft inderdaad geen zin, want er kan niets bij de ribs he.PHPResource schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 21:11:
Dank voor de reacties. Undercooked dus. Ik heb de temoeratuur van de Kamado aangehouden, kerntemperatuur kan natuurlijk lager zijn geweest..
Heb de spare ribs helemaal in de alu folie gewikkeld en de bak met cola eronder. Dat heeft dus zo te lezen weinig zin? Voortaan half open laten of het vocht in de aluminumfolie doen?
Cola doe je in de aluminiumfolie met de ribs en dan vouw je het dicht.
Thanks voor je reactie!Brumax schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 20:20:
[...]
Ik heb naast een kamado ook een shichirin, zo'n ronde van Yakiniku. Dit is erg leuk en gezellig om aan tafel te doen. Ik zou zeggen dat de Action versie het ook prima zal doen en voor die prijs het proberen waard. Wat wel essentieel is: de brandstof. Gebruik hier voor binchotan dat wordt loeiend heet, rookt niet en geeft geen geur af (en gaat lang mee).
Binochatan is wel erg duur, denk dat het houtskool duurder is dan de grill
Een pakket maken met alles erin en goed dichtvouwen zodat er niets uit kan lekken.PHPResource schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 21:11:
Dank voor de reacties. Undercooked dus. Ik heb de temoeratuur van de Kamado aangehouden, kerntemperatuur kan natuurlijk lager zijn geweest..
Oprechte vraag; hoe kan dit exploderen?Esumontere schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 18:24:
[...]
Dit is een bom, en als hij explodeert zit je kamado en je eten vol glas...
Als je water opwarmt dan zet het uit en bouwt het druk op. Zeker als de temperatuur boven de 100 °C komt, dan gaat dat vrij hard.
1. Ik zie dit niet op de BBQEsumontere schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 22:17:
[...]
Als je water opwarmt dan zet het uit en bouwt het druk op. Zeker als de temperatuur boven de 100 °C komt, dan gaat dat vrij hard.
2. Als het water uitzet, dan kan er vast wat lucht langs de thermometer naar buiten
1. Ik wel in een chemielab waar ik heb gewerkt.ASS-Ware schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 22:33:
[...]
1. Ik zie dit niet op de BBQ
2. Als het water uitzet, dan kan er vast wat lucht langs de thermometer naar buiten
2. Niet genoeg.
Dit is gewoon gevaarlijk en moet je absoluut niet doen.
Denk maar eens aan een ouderwetse fluitketel, daarin stook je ook water naar kook-temperatuur met een klein gaatje.
[ Voor 18% gewijzigd door Esumontere op 03-05-2025 23:33 ]
Denk dat het allemaal wel meevalt. Dit gebruik je alleen in een low en slow setup, met dome temp 110 a 120 graden.Esumontere schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 22:41:
[...]
1. Ik wel in een chemielab waar ik heb gewerkt.
2. Niet genoeg.
Denk maar eens aan een ouderwetse fluitketel, daarin stook je ook water naar kook-temperatuur met een klein gaatje.
Kan ook gewoon wat extra gaten maken in het deksel, de opwarming van het water is heel langzaam.
Wijs eens een foto aan waar we hem op de BBQ zien.Esumontere schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 22:41:
[...]
1. Ik wel in een chemielab waar ik heb gewerkt.
En die ontploft ook niet.2. Niet genoeg.
Wat? Die pot? Dat wordt toch letterlijk gezegd?
Nee want die is ervoor gemaakt, en is gemaakt van staal. Een glazen pot niet.En die ontploft ook niet.
Ik ben klaar met deze discussie. De opstelling van een glazen pot met gesloten deksel met daarin een thermoprobe is simpelweg gevaarlijk en kan je beter je niet gebruiken. De snelheid waarmee het water opwarmt is irrelevant, zodra het op de kook-temperatuur is gaat het verdampen en krijg je drukopbouw. Met wat geluk gebeurt er niks of schiet alleen je thermometer eruit, met wat pech klapt 'ie. Als je de deksel achterwege laat, of een aardappel gebruikt ofzo, is er niks aan de hand.
Dit was het laatste wat ik hierover zeg.
[ Voor 15% gewijzigd door Esumontere op 04-05-2025 07:45 ]
Ik heb 'm uiteindelijk gekocht. Met 7,5kg binchotan erbij gekocht. Niet de echte japanse, maar ook niet de minste (hoop ik). De "IQ Charcoal Binchotan". Daar kan ik wel even mee vooruit. Ik heb nu een oude verroeste (grote) starter. Daar moet ik nu zeker iets handigers voor hebben. Heb mijzelf gelijk maar 2 kleine gietijzeren pannetjes gegeven voor ernaast erop te zetten (warmhouden). En een mooi japans mes (damast, 33 lagen). Wilde ik al een tijdje. Ik geloof dat ik bij de Lidle spies-rek met spiesjes die op de shichirin passen. Die wil ik er misschien nog bij. Dan kan ik lekker gaan grillenBrumax schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 20:20:
[...]
Ik heb naast een kamado ook een shichirin, zo'n ronde van Yakiniku. Dit is erg leuk en gezellig om aan tafel te doen. Ik zou zeggen dat de Action versie het ook prima zal doen en voor die prijs het proberen waard. Wat wel essentieel is: de brandstof. Gebruik hier voor binchotan dat wordt loeiend heet, rookt niet en geeft geen geur af (en gaat lang mee).
Ik heb ook zojuist de Urban Chef Large Deluxe besteld. Ben zelf nog niet zo thuis in deze hobby maar het lijkt mij wel erg leuk om te doen! Heb je een tip welke as-opvangbak je wel moet kopen?Christ1000 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 14:59:
[...]
Ik heb deze ook gekocht in de vorige actie (eind Maart) als eerste kamado.
Dus inmiddels een maand in gebruik en bevalt me goed!
Kwalitatief lijkt het ook allemaal goed in elkaar te zitten.
Ben gegaan voor de gladde groene variant met een extra kolenmand.
Tip: koop de as-opvangbak niet van Intratuin, past slecht en werkt voor geen meter als je het mij vraagt!
Nu nog wat accessoires voor bij de Kamado kopen, heb nog helemaal niks. Kom er nu ook net achter dat er tientallen smaken houtskool bestaan
Je hebt toch de deluxe? Dan zit de asopvang er al bijScreamGT schreef op zondag 4 mei 2025 @ 16:06:
[...]
Ik heb ook zojuist de Urban Chef Large Deluxe besteld. Ben zelf nog niet zo thuis in deze hobby maar het lijkt mij wel erg leuk om te doen! Heb je een tip welke as-opvangbak je wel moet kopen?
Nu nog wat accessoires voor bij de Kamado kopen, heb nog helemaal niks. Kom er nu ook net achter dat er tientallen smaken houtskool bestaan
[ Voor 10% gewijzigd door St@m op 04-05-2025 16:11 ]
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Omdat hij aangeeft dat deze niet goed zou passen. Kan natuurlijk een foutje zijn in de productie? Zal uiteraard ook de meegeleverde eens testenSt@m schreef op zondag 4 mei 2025 @ 16:10:
[...]
Je hebt toch de deluxe? Dan zit de asopvang er al bijWerkt prima bij mij (en ik heb niet de deluxe en deze gewoon apart gekocht). Zou niet weten waarom het niet past
De meegeleverde is dezelfde als dat je los koopt. Maar ik zou inderdaad zelf eerst even de boel in elkaar zetten voordat je al iets anders koopt omdat iemand op internet iets zegtScreamGT schreef op zondag 4 mei 2025 @ 16:13:
[...]
Omdat hij aangeeft dat deze niet goed zou passen. Kan natuurlijk een foutje zijn in de productie? Zal uiteraard ook de meegeleverde eens testen
Overigens kun je ook met een pook o.i.d. de as uit de ruimte op een blik (en veger) schuiven.
Maar ga eerst maar eens oefenen en dan kun je later wel kijken of je zaken wilt modificeren, je koopt niet voor niets de meest uitgebreide versie toch?
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Misschien dat ik wat verkeerd doe hoor, maar voor mijn gevoel sluit de trechter (om het maar zo te omschrijven) niet lekker aan op de vuurschaal. Hierdoor valt er nog steeds een hoop as onderin.St@m schreef op zondag 4 mei 2025 @ 16:10:
[...]
Je hebt toch de deluxe? Dan zit de asopvang er al bijWerkt prima bij mij (en ik heb niet de deluxe en deze gewoon apart gekocht). Zou niet weten waarom het niet past
Ook de lade zelf sluit niet helemaal lekker aan waardoor er als langs valt. En het geheel kan er ook niet uit zonder dat er as uit valt.
Dus als je het mij vraagt geen bijster goed ontwerp.
Als je zo'n hondenvoerbak met uitsparing hebt lijkt me dat veel handiger aangezien je die verticaal naar boven op kunt tillen.
Niet. Maar eerlijk is eerlijk, ik heb wel bewust gezorgd dat het gat ruim was een de thermometer er los in zat. Zodat eventuele overdruk er goed uit kan. Je kunt ook de deksel er los op leggen in plaats van muurvast draaien (doe ik sowieso niet), dan is er echt niets aan de hand.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nou, ik heb ook geen “asbak” maar de volgende dag zuig ik met een asstofzuiger de hele ruimte onder het rooster weer brandschoonSt@m schreef op zondag 4 mei 2025 @ 16:18:
[...]
De meegeleverde is dezelfde als dat je los koopt. Maar ik zou inderdaad zelf eerst even de boel in elkaar zetten voordat je al iets anders koopt omdat iemand op internet iets zegt![]()
Overigens kun je ook met een pook o.i.d. de as uit de ruimte op een blik (en veger) schuiven.
Maar ga eerst maar eens oefenen en dan kun je later wel kijken of je zaken wilt modificeren, je koopt niet voor niets de meest uitgebreide versie toch?
Dus dat kan ook prima
Ik mis de asopvangbak dus helemaal niet
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wVaAHwtsoPcQNeywVXdExfgk.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zZWH6q2WMSVZdnJvmh6L6j8q.jpg?f=user_large)
Een goede grap mag vrienden kosten.
Ik heb 3 gaatjes extra in het dekseltje gemaaktGonadan schreef op zondag 4 mei 2025 @ 22:18:
[...]
Niet. Maar eerlijk is eerlijk, ik heb wel bewust gezorgd dat het gat ruim was een de thermometer er los in zat. Zodat eventuele overdruk er goed uit kan. Je kunt ook de deksel er los op leggen in plaats van muurvast draaien (doe ik sowieso niet), dan is er echt niets aan de hand.
Eigen rub gemaakt gebaseerd op deze van BBQ Junkie. Eigen twist aan gegeven met wat extraatjes.
Spareribs een dag van tevoren ontvliesd en gemarineerd met de rub.
Gisteren de kamado aangestoken rond 12:00 uur, kon hem vrij makkelijk naar de +/- 120 graden krijgen.
2,5 uur gerookt met appel hout, daarna ingepakt met wat roomboter, agave siroop, rietsuiker en appelsap.
Ingepakt nog 1,5 uur op de bbq gelegen en als laatste 45 minuten opdrogen op de bbq en af en toe lakken met sweet baby ray's honey bbq saus.
Resultaat:
:strip_exif()/f/image/U2Wxk272l8BRN6VSjgglLqbu.jpg?f=fotoalbum_large)
Aftermath:
:strip_exif()/f/image/r8ldawFpcSdqdOqfit8PFB5d.jpg?f=fotoalbum_large)
Ze waren heerlijk!
Ben wel m'n armhaar kwijt geraakt door een backdraft/flashback, terwijl ik het deksel IMO redelijk rustig opende, maar niet rustig genoeg dus
De Q werd namelijk best warm door het zuurstof wat erbij komt als het deksel open is (de ribs moesten er toch vanaf en weer erop).
Ik probeerde de temp laag te houden door de schuiven dicht te zetten en toen dus te snel geopend.
Tip voor streeploze glaze; in een pannetje op de q zetten zodat deze warm wordt en opmonteren met een beetje boter!plofkip schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:30:
Gisteren heb ik m'n Grill Guru eindelijk voor het echte werk kunnen uitproberen; spareribs op de 3-2-1 methode.
Eigen rub gemaakt gebaseerd op deze van BBQ Junkie. Eigen twist aan gegeven met wat extraatjes.
Gisteren de kamado aangestoken rond 12:00 uur, kon hem vrij makkelijk naar de +/- 120 graden krijgen.
2,5 uur gerookt met appel hout, daarna ingepakt met wat roomboter, agave siroop, rietsuiker en appelsap.
Ingepakt nog 1,5 uur op de bbq gelegen en als laatste 45 minuten opdrogen op de bbq en af en toe lakken met sweet baby ray's honey bbq saus.
Resultaat:
[Afbeelding]
Aftermath:
[Afbeelding]
Ze waren heerlijk!
Ben wel m'n armhaar kwijt geraakt door een backdraft/flashback, terwijl ik het deksel IMO redelijk rustig opende, maar niet rustig genoeg dus![]()
De Q werd namelijk best warm door het zuurstof wat erbij komt als het deksel open is (de ribs moesten er toch vanaf en weer erop).
Ik probeerde de temp laag te houden door de schuiven dicht te zetten en toen dus te snel geopend.
Mooie ribs, nice.plofkip schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:30:
Gisteren heb ik m'n Grill Guru eindelijk voor het echte werk kunnen uitproberen; spareribs op de 3-2-1 methode.
Resultaat:
[Afbeelding]
Aftermath:
[Afbeelding]
Ze waren heerlijk!
Ben wel m'n armhaar kwijt geraakt door een backdraft/flashback, terwijl ik het deksel IMO redelijk rustig opende, maar niet rustig genoeg dus![]()
Ik heb dat nog nooit gehad, zo'n backdraft.
Maar tippies van mij:
1. Als je het deksel langer open hebt, zet de schuif onder dan dicht, dan is er minder airflow. Niet vergeten om hem later weer open te doen.
2. Afkoelen doe je door hem onder dicht te zetten en boven op een kier, dan kan er geen lucht bij, maar wel warmte uit.
[ Voor 24% gewijzigd door 418O2 op 06-05-2025 14:31 ]
[ Voor 30% gewijzigd door Paganstars op 06-05-2025 14:44 ]
Het is nu al te warm voor CSG, beste tijd is temperaturen onder de 8cZephyer schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 14:44:
Ik ga binnenkort voor het eerst Burrata's koud roken middels een Cold Smoke Generator.
Zalm zal ook zeker aan bod komen maar ik ben op zoek naar wat meer inspiratie wat men nog meer koud heeft gerookt.
Serieus?Paganstars schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 14:45:
[...]
Het is nu al te warm voor CSG, beste tijd is temperaturen onder de 8c
Vandaag komt niet boven de 14 graden uit bij mij, de Q staat onder een overkapping dus dacht dat het dan met gemak kon?
Ja dan krijg je vanzelf steekvlammen, nog geluk dat er geen ontploffing was.....plofkip schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:30:
het zuurstof
Ligt aan hetgene dat je probeert te roken. Zeker voedsel als zalm en dergelijke bederft vrij snel buiten de koelkast, dus ook als je het koud probeert te roken. Met burrata zal het denk ik wel mee vallen, maar ik heb er geen ervaring mee.Zephyer schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 14:48:
[...]
Serieus?
Vandaag komt niet boven de 14 graden uit bij mij, de Q staat onder een overkapping dus dacht dat het dan met gemak kon?
maar als richtlijn voor voedselveilig werken en CSG t<10c
Dat burpen doe ik alleen boven de 200C.Paganstars schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 14:43:
"burpen" deksel lichtjes tillen dat er wat lucht bijkomt, deksel dicht en dan open
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism