Als je de QR code scant die op de doos staat kom je op deze pagina uit: https://thebastard.com/qrc/phantomEsumontere schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 20:04:
[...]
Ik heb hem niet geseasond, omdat in de handleiding juist staat dat dat niet hoeft. Zie ook hier: https://products.thebasta...lancha-ring-compact-33-cm
Wel bijzonder dat op de doos zelf staat dat hij juist niet vaatwasserbestendig is. Hoe dan ook, ik zou t ding nooit in de vaatwasser zetten.
Klopt, daar staat volgens mij dat het alleen nodig is als je hem toch in de vaatwasser gegooid hebt.Halldor schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 20:10:
[...]
Als je de QR code scant die op de doos staat kom je op deze pagina uit: https://thebastard.com/qrc/phantom
Tenminste, zo lees ik het. Mijn ervaring is in elk geval dat ie zonder inbakken zeker niet aanbrandt
[ Voor 15% gewijzigd door Esumontere op 15-03-2025 20:25 ]
Hmm, zo zou het inderdaad ook kunnen lezen. In de vaatwasser was ik toch niet van plan. Hoe maak jij hem schoon?Esumontere schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 20:11:
[...]
Klopt, daar staat volgens mij dat het alleen nodig is als je hem toch in de vaatwasser gegooid hebt.
Tenminste, zo lees ik het. Mijn ervaring is in elk geval dat ie zonder inbakken zeker niet aanbrandt
Met de spatel alle restjes het vuur in in het midden schrapen, volgende dag met water, héél klein beetje afwasmiddel op een ruwe spons rustig boenen. Nog een keer met alleen water, afdrogen, daarna dun in de olie.Halldor schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 20:28:
[...]
Hmm, zo zou het inderdaad ook kunnen lezen. In de vaatwasser was ik toch niet van plan. Hoe maak jij hem schoon?
En als ie ècht vies is een keertje andersom neerleggen
[ Voor 6% gewijzigd door Esumontere op 15-03-2025 20:32 ]
Ik behandel hem gewoon als gietijzer. Als hij echt vies is dan schoonmaken met zeep, staalborstels of wat er nodig is en dan opstoken en met olie seasonnen. Je sloopt het ook niet zomaar, dus als je iets verkeerds doet is er geen man overboord
:strip_exif()/f/image/K7yvCanvYXxmyPntmQoVVKRH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ScLzzXpLQKms9d3xGUheLzPf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9uEHs4zcOOmkzrsPotEdG8IM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Hv1rdV2cKBlELnNG3rms8a2U.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/L5RkW0CVYWWbwL5TC75p8Lne.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/r82Gm3sYUYKF2F6TTCst5lvm.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag voor het eerst, op mijn recent gekochte IQ Grill, 321 ribs gemaakt. Hot en zoet. Ze waren verrukkelijk!!!! Zelfs de kids hebben genoten van de zoete ribs (en die zijn normaal niet zo makkelijk tevreden). Zeker voor herhaling vatbaar.
Moet zeggen dat ik in het begin wat moeite had hem op goede temperatuur te houden, maar zal ook weer wel te maken hebben met de wind die wij hier altijd hebben staan in de tuin en de huidige temperatuur buiten. Had hem op een constante temperatuur van 200 (bewust, voor plaatsen van de setup en wetende dat ie zou terugvallen), maar daarna viel ie snel terug naar onder de 100 en had ik wat moeite om hem weer lekker constant rond 110 te krijgen. Dus was veel checken een beetje bijstellen.
Als toetje wat appels, met bastard suiker en kaneel. Daar heb ik geen foto’s van.
[ Voor 10% gewijzigd door Bulligan op 15-03-2025 21:07 ]
Hoe is dit afgelopen?Philip Ross schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:10:
[...]
Bezorging via Trunks. Winkel kan er natuurlijk weinig aan doen maar hebben we wat meer manieren om de bezorgdienst er op aan te spreken.
Er zitten wat dingen tussen die niet helemaal doorbakken moeten zijn en ik twijfel dus een beetje of dat nog wel veilig is.
Zoals op onderstaande foto dus. Overigens is het grillroostertje in het midden een los ding.Esumontere schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 19:35:
[...]
Die van mij hangt in de schuur aan een haak. Zit een coating op (geen "gewone" seasoning) dus de roest zou mee moeten vallen. Daarnaast wordt ie zo regelmatig gebruikt dat roest geen kans krijgt
:strip_exif()/f/image/HNsMCIjmQ8Nga1LNCpGu6gE5.jpg?f=fotoalbum_large)
Uiteindelijk was het nog goed bevroren toen het aankwam. Winkel had even boos naar de bezorger gebeld, en met mij afgesproken dat als er iets niet in orde was ze opnieuw zouden sturen. Top service.
Afgelopen weekend in de kou buiten gestaan maar goed gelukt, was fijner geweest afgelopen weekend maat dit ging ook wel.
Voorbereiding voor mijn verjaardag alvast pulled pork gemaakt (en natuurlijk meteen geproefd)
:strip_exif()/f/image/jjqvZ4n5anG22rDFDkbKbjgk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XCh7ZzIVOgEjcn3o6IAowEhI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Vp1IMnkcjzrnBeeaWoN9XaHQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is soms simpeler dan je denkt. Goede oplossing!Esumontere schreef op zondag 16 maart 2025 @ 11:05:
[...]
Zoals op onderstaande foto dus. Overigens is het grillroostertje in het midden een los ding.
[Afbeelding]
Misschien toch maar eens een keer in het echt gaan bekijken
Gekarameliseerde uitjes zie ik niet, wel licht gebakken. Maar zoiets duurt dan ook gewoon drie kwartier. Ziet er verder wel lekker uit.Esumontere schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 18:56:
Nieuw weekend, nieuw gerecht op de bbq! Vandaag eens smash burgers geprobeerd op de plancha.
Eerst de uitjes karameliseren en paprika's grillen:
[Afbeelding]
Burgers erop!
[Afbeelding]
Broodjes aanbakken en kaas op de burgers:
[Afbeelding]
En dan het eindresultaat!
[Afbeelding]
Man wat is dat lekker!
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb toevallig vanavond ook weer eens smash burgers gemaakt op de KJ halve maan griddle maar mijn hemel, het meest makkelijke zit ik elke keer mee te klooien -> die broodjes perfect krijgen. Had nu weer mooie brioche bollen, niks mis mee, ingesmeerd met roomboter en even kort er op.Esumontere schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 18:56:
Nieuw weekend, nieuw gerecht op de bbq! Vandaag eens smash burgers geprobeerd op de plancha.
Eerst de uitjes karameliseren en paprika's grillen:
[Afbeelding]
Burgers erop!
[Afbeelding]
Broodjes aanbakken en kaas op de burgers:
[Afbeelding]
En dan het eindresultaat!
[Afbeelding]
Man wat is dat lekker!
Wat ik altijd heb is dat de bolletjes (naar mijn mening) rond de rand veel te hard gaan en in het midden te zacht. Snapt iemand wat ik bedoel en iemand wat tips? Anders maak ik volgende keer maar eens wat foto's.
Ps. ik bewaar dat ding gewoon onderin onze oven (maar wij hebben ook een hele grote oven dat scheelt).
Goed punt, ik was wat enthousiastGonadan schreef op zondag 16 maart 2025 @ 19:41:
[...]
Gekarameliseerde uitjes zie ik niet, wel licht gebakken. Maar zoiets duurt dan ook gewoon drie kwartier. Ziet er verder wel lekker uit.
Hey! Ik zal mij even in het kort voorstellen. Mijn naam is Kevin en heb inmiddels 17 jaar ervaring in de slagers wereld waarvan 7,5 jaar voor mij zelf een slagerij gehad te hebben stop ik per 30-04-2025. Maar waar ik vaak vraag naar krijg is "waar koop ik mijn hamburger pers" . Deze zijn vrij duur voor huis / tuin en keuken gebruik knip, reclame
Nu hoor ik jullie allemaal denken hoe dit zit met voedsel veiligheid etc. Ja er is daar een hoop te vinden op het grote web wat wel kan en niet kan. Ja er is voedselveilig filament tekoop maar hoe zit dat met brass nozzle? etc. etc. Ik plet al 17 jaar hamburgers maar altijd tussen 2 plastic velletjes. Zo kun je dus prima een 3D Geprinte pers hamburgers maken omdat het niet direct in contact komt met het vlees. (voor thuis gebruik)
Het voordeel is ook dat na het pletten de hamburgers op je werkblad blijven liggen in plaats van in de pers =)
knip, reclame
Nu hoor ik jullie allemaal denken hoe dit zit met voedsel veiligheid etc. Ja er is daar een hoop te vinden op het grote web wat wel kan en niet kan. Ja er is voedselveilig filament tekoop maar hoe zit dat met brass nozzle? etc. etc. Ik plet al 17 jaar hamburgers maar altijd tussen 2 plastic velletjes. Zo kun je dus prima een 3D Geprinte pers hamburgers maken omdat het niet direct in contact komt met het vlees. (voor thuis gebruik)
Het voordeel is ook dat na het pletten de hamburgers op je werkblad blijven liggen in plaats van in de pers =)
knip, reclame
[ Voor 16% gewijzigd door Outerspace op 31-03-2025 14:57 ]
Een hamburger pers is toch niet duur?KevinSetz schreef op zondag 16 maart 2025 @ 20:35:
Hey! Ik zal mij even in het kort voorstellen. Mijn naam is Kevin en heb inmiddels 17 jaar ervaring in de slagers wereld waarvan 7,5 jaar voor mij zelf een slagerij gehad te hebben stop ik per 30-04-2025. Maar waar ik vaak vraag naar krijg is "waar koop ik mijn hamburger pers" . Deze zijn vrij duur voor huis / tuin en keuken gebruik en dacht ik, ik kan ze zelf ontwerpen voor 3D Printen.
Ik heb 4 ontwerpen nu gemaakt in verschillende vormen / maten. Mocht je speciale wensen hebben hoor ik het graag! Oh en er zit ook een model bij waar je punten scoort bij de vrouw![]()
https://makerworld.com/en...lection#profileId-1231647
Ik heb er 1 en kan mij niet heugen dat dat ding meer dan 2 tientjes was.
https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp
€12,95 op bol. Liggen in "het seizoen" ook bij de appie en action meestal.
Als je het geld hebt voor een 3d printer moet dat tientje ook wel lukken toch? Al heeft het een Tweakers gehalte natuurlijk om zelf te printen.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Maar dit is Tweakers… wat we zelf kunnen maken doen we zelf?Dennis1812 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 21:04:
[...]
Een hamburger pers is toch niet duur?
Als je het geld hebt voor een 3d printer moet dat tientje ook wel lukken toch? Al heeft het een Tweakers gehalte natuurlijk om zelf te printen.
En volgens mij zijn de designs gratis te gebruiken.
[ Voor 4% gewijzigd door Technofreakz op 16-03-2025 21:06 ]
Zeker waar, maar de echte zijn wel wat prijziger:Dennis1812 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 21:04:
[...]
Een hamburger pers is toch niet duur?
:strip_exif()/f/image/nipwUdg7cFjrsBVMSJhNsbhD.jpg?f=fotoalbum_large)
Misschien ben ik dom, maar wat maakt die dan "echter"?KevinSetz schreef op zondag 16 maart 2025 @ 21:10:
[...]
Zeker waar, maar de echte zijn wel wat prijziger:
[Afbeelding]
Hij perst. Je kan meer kracht zetten met minder spierkracht door het aanschroeven zo lijkt het. Maar met wat spierballen en doorduwen kom je toch op hetzelfde resultaat?
Ik heb er zo 1, gaat prima, kost geen drol.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8V7qwN9qPMVEXxJ0pVp0M030.jpg?f=user_large)
met deze kun je dus veel meer en sneller achter elkaar hamburgers persen omdat je de bolletjes gehakt op je werktafel legt en door kan stampen.Dennis1812 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 21:13:
[...]
Misschien ben ik dom, maar wat maakt die dan "echter"?
Hij perst. Je kan meer kracht zetten met minder spierkracht door het aanschroeven zo lijkt het. Maar met wat spierballen en doorduwen kom je toch op hetzelfde resultaat?
Ik ga niet zeggen dat die andere niet werken hoor! totaal niet =) maar hier heb ik mijn ontwerp van afgekeken.
En het voordeel is dat je de burger niet uit een onderste bakje hoeft te pielen.
Ah, ik had niet door dat deze geen onderkant had.
Heb een aluminiumKevinSetz schreef op zondag 16 maart 2025 @ 21:25:
[...]
met deze kun je dus veel meer en sneller achter elkaar hamburgers persen omdat je de bolletjes gehakt op je werktafel legt en door kan stampen.
Ik ga niet zeggen dat die andere niet werken hoor! totaal niet =) maar hier heb ik mijn ontwerp van afgekeken.
En het voordeel is dat je de burger niet uit een onderste bakje hoeft te pielen.
pers van een tientje, gehakt met kruiden mensen en meteen persen en eruit lippen, gaat prima
Dit inderdaad. Zoveel gemakkelijker dan die dichte potjespersen.KevinSetz schreef op zondag 16 maart 2025 @ 21:25:
[...]
met deze kun je dus veel meer en sneller achter elkaar hamburgers persen omdat je de bolletjes gehakt op je werktafel legt en door kan stampen.
2 belletjes folie ertussen en je hebt 30 hamburgers op 30 seconden. Scheelt echt enorm veel frustratie
Geef mij toch de mijne maar, die gaat gewoon in de afwasmachine https://www.amazon.nl/Ham...inium/dp/B0CHM8H8MJ/?th=1KevinSetz schreef op zondag 16 maart 2025 @ 20:35:
Hey! Ik zal mij even in het kort voorstellen. Mijn naam is Kevin en heb inmiddels 17 jaar ervaring in de slagers wereld waarvan 7,5 jaar voor mij zelf een slagerij gehad te hebben stop ik per 30-04-2025. Maar waar ik vaak vraag naar krijg is "waar koop ik mijn hamburger pers" . Deze zijn vrij duur voor huis / tuin en keuken gebruik en dacht ik, ik kan ze zelf ontwerpen voor 3D Printen.
Ik heb 4 ontwerpen nu gemaakt in verschillende vormen / maten. Mocht je speciale wensen hebben hoor ik het graag! Oh en er zit ook een model bij waar je punten scoort bij de vrouw![]()
https://makerworld.com/en...lection#profileId-1231647
Edit: note to myself: eerst topic verder lezen, dan pas reageren

Ik zou graag eens willen vragen wat jullie doen met de vliezen in/op een RibEye of een RibEye steak.
Er zitten vaak wat vliezen aan de buitenkant, die je makkelijk kan wegsnijden, maar er zitten ook vliezen aan de binnenkant, onder andere tussen de spinalis en het eye.
Wat doen jullie daar mee, weghalen of laten zitten?
Mijn vrouw zegt dat je het lekker kan laten zitten en gewoon kan wegsnijden tijdens het eten, maar ik vind het fijner als het weg is.
Er zitten vaak wat vliezen aan de buitenkant, die je makkelijk kan wegsnijden, maar er zitten ook vliezen aan de binnenkant, onder andere tussen de spinalis en het eye.
Wat doen jullie daar mee, weghalen of laten zitten?
Mijn vrouw zegt dat je het lekker kan laten zitten en gewoon kan wegsnijden tijdens het eten, maar ik vind het fijner als het weg is.
Ik laat die altijd zitten, anders heb je kans dat je een los eye hebt met omdraaien. Het zit er niet zomaar.
zeker, zeker
Wat is het probleem met later lossnijden?
Uiteindelijk moet je overigens gewoon lekker doen wat je zelf wil. Ik ben zelf niet zo moeilijk dus ik laat best veelz itten
Uiteindelijk moet je overigens gewoon lekker doen wat je zelf wil. Ik ben zelf niet zo moeilijk dus ik laat best veelz itten
Wegsnijden? Een ribeye eet je toch gewoon in z'n geheel op?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
laten zitten natuurljk, het is een rib eye, geen ossenhaas
You don't need eyes to see, you need vision
Laten zitten bij bereiden ja.
Al moet ik wel zeggen dat ik dat stuk vet meestal niet op eet. Dat krijg (ik) zelden dusdanig gebakken dat het lekker is om te eten.
Er smelt meestal wel genoeg vet uit om je steak in te bakken.
Al moet ik wel zeggen dat ik dat stuk vet meestal niet op eet. Dat krijg (ik) zelden dusdanig gebakken dat het lekker is om te eten.
Er smelt meestal wel genoeg vet uit om je steak in te bakken.
Vind jij het lekker om op zo'n dik vlies te kauwen dan?Gonadan schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:50:
Wegsnijden? Een ribeye eet je toch gewoon in z'n geheel op?
Ik ervaar het meestal niet als 'zo'n dik vlies' en ben dan ook gewend het gewoon op te eten. Ja je moet er wat meer moeite voor doen soms, maar niet alles van een rund is nu eenmaal zo mals als stoofvlees.ASS-Ware schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:12:
[...]
Vind jij het lekker om op zo'n dik vlies te kauwen dan?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Met een goeie ribeye zit er echt geen taaie vliezen in toch? Als je het goed bereid that is. Ik snap ook niet zo goed wat het probleem is om eerlijk te zijn.
Misschien moet je voor jezelf gewoon een kogelbiefstuk halen en voor je partner een ribeye of entrecote, lijkt me het meest praktisch
Misschien moet je voor jezelf gewoon een kogelbiefstuk halen en voor je partner een ribeye of entrecote, lijkt me het meest praktisch
[ Voor 56% gewijzigd door 418O2 op 19-03-2025 11:23 ]
Geen idee wat er bedoeld wordt met vlies op een ribeye eerlijk gezegd, op spareribs zit een vlies..
Als het over het vet gaat, dat laat je zitten lijkt me. Als het teveel vet is verwijderen terwijl je het eet.
Als het over het vet gaat, dat laat je zitten lijkt me. Als het teveel vet is verwijderen terwijl je het eet.
Het vet zorgt voor de goede smaak tijdens het bereidenNopheros schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:29:
Geen idee wat er bedoeld wordt met vlies op een ribeye eerlijk gezegd, op spareribs zit een vlies..
En zoals Nopheros aangeeft
Het te veel kan je tijdens het eten wegsnijden
Wij zitten te denken aan een Kamado, maar volgens mij onderschat ik een beetje dat het een hele andere tak van sport is dan onze elektrische Weber. Is het echt lastiger bbq’en?ASS-Ware schreef op zondag 16 maart 2025 @ 19:52:
Vandaag de Weber maar weer eens uit het stof getrokken.
Kippenbouten, aardappelen en wortelen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Perfect krokant huidje, beter dan wat ik bereik in de kamado.
EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Nope, eitjeTHE_BASE schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:07:
[...]
Wij zitten te denken aan een Kamado, maar volgens mij onderschat ik een beetje dat het een hele andere tak van sport is dan onze elektrische Weber. Is het echt lastiger bbq’en?
@THE_BASE wat wil je ermee gaan doen? Is dat wezenlijk anders dan je op de weber doet? Zo ja wat dan en zo nee waarom dan een kamado? 
Wat doe je nu aan temperatuurbeheer met je weber? Moet dat überhaupt of kan hij dat zelf? Ik denk dat het enige verschil gaat zijn dat je zelf moet aansteken en iets meer op je temperatuur moet letten. Zodra je je kamado een beetje kent is dat niet moeilijk, voor de meesten.
Wat doe je nu aan temperatuurbeheer met je weber? Moet dat überhaupt of kan hij dat zelf? Ik denk dat het enige verschil gaat zijn dat je zelf moet aansteken en iets meer op je temperatuur moet letten. Zodra je je kamado een beetje kent is dat niet moeilijk, voor de meesten.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
We wonen sinds kort in een nieuw huis met een fatsoenlijke achtertuin, dus we wilden wel eens wat anders dan zo’n Weber Q tafelbarbecue.Gonadan schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:14:
@THE_BASE wat wil je ermee gaan doen? Is dat wezenlijk anders dan je op de weber doet? Zo ja wat dan en zo nee waarom dan een kamado?
Uiteindelijk zie ik mijzelf niet echt grote stukken vlees uren laten garen, maar gewoon een gezellig avondje bbq’en met hamburgers, worstjes en dat soort. Pizza bakken zullen we er ook niet in doen.
Misschien wil ik graag zo’n ding, maar is het gewoon overkill.
EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Als je geen kamado hebt weet je ook niet of je hem gaat gebruiken natuurlijk. Ik heb mijn Bastard nu een jaar en ik gebruik hem vrijwel wekelijks, zowel voor een snelle burger als voor langzaam gegaarde spareribs, pulled pork, etc. Het is een kook-instrument waarmee je eigenlijk alles kan, van een eitje bakken tot een brisket klaarmaken.THE_BASE schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:16:
[...]
We wonen sinds kort in een nieuw huis met een fatsoenlijke achtertuin, dus we wilden wel eens wat anders dan zo’n Weber Q tafelbarbecue.
Uiteindelijk zie ik mijzelf niet echt grote stukken vlees uren laten garen, maar gewoon een gezellig avondje bbq’en met hamburgers, worstjes en dat soort. Pizza bakken zullen we er ook niet in doen.
Mocht je echt alleen maar burgers/worstjes/speklappen willen gaan braden dan is een simpele Weber kettle wellicht beter geschikt. Mocht je je willen gaan verdiepen en meer met het ding willen dan is een kamado een uitstekende keus. Overigens kan je met een Weber ook ontzettend veel, dus zelfs al besluit je later toch je meer te gaan verdiepen dan is het nog geen miskoop.
Om antwoord te geven op je eerdere vraag: ik vind het zeker niet lastiger bbq'en dan een andere kolen-bbq. Ik heb inmiddels redelijk veel ervaring met allerlei kolen-gestookte bbq's (offset smoker, Weber kettle-like en kamado), het komt bij allemaal neer op het managen van je vuur en je hitte. Ik durf zelfs te stellen dat dat in een kamado juist makkelijker is dan in de meeste andere bbq's.
[ Voor 16% gewijzigd door Esumontere op 19-03-2025 14:30 ]
Heel eerlijk, als het puur hamburgers, worst en saté wordt dan kan je net zo goed een gewone Weber halen. Zelfs de deksel is dan niet strikt noodzakelijk. Dat zijn dingen die je prima direct kunt grillen.THE_BASE schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:16:
[...]
We wonen sinds kort in een nieuw huis met een fatsoenlijke achtertuin, dus we wilden wel eens wat anders dan zo’n Weber Q tafelbarbecue.
De toegevoegde waarde van een kamado zit hem meer in het vasthouden van de temperatuur en het kunnen regelen daarvan waardoor je hem voor langere tijd goed stabiel kunt houden en veel meer verschillende soorten gerechten kunt maken.
Zie je jezelf niet stappen maken in die richting dan zou ik in eerste instantie voor wat eenvoudigers kijken. Nu zullen sommige puristen, niet per se onterecht, beweren dat ook een simpele hamburger lekkerder kan worden op een kamado, maar of dat nu zo'n groot prijsverschil waard is.
Het zijn wel mooie dingen, dat dan weer wel.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Een Weber is niet echt geschikt voor low and slow bij koudere temperaturen (zeg <18 graden). Verder kan het (bijna) alles wat een Kamado ook kan. En voordat iedereen protesteert: ja, met een (Extra) Large Kamado kun je veel meer gerechten in 1x bereiden.Gonadan schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:21:
[...]
Heel eerlijk, als het puur hamburgers, worst en saté wordt dan kan je net zo goed een gewone Weber halen. Zelfs de deksel is dan niet strikt noodzakelijk. Dat zijn dingen die je prima direct kunt grillen.
De toegevoegde waarde van een kamado zit hem meer in het vasthouden van de temperatuur en het kunnen regelen daarvan waardoor je hem voor langere tijd goed stabiel kunt houden en veel meer verschillende soorten gerechten kunt maken.
Zie je jezelf niet stappen maken in die richting dan zou ik in eerste instantie voor wat eenvoudigers kijken. Nu zullen sommige puristen, niet per se onterecht, beweren dat ook een simpele hamburger lekkerder kan worden op een kamado, maar of dat nu zo'n groot prijsverschil waard is.
Het zijn wel mooie dingen, dat dan weer wel.
Maar ik heb heerlijke ribeyes, ezeltjes, entrecotes, Ossenhaas en ander vlees aan één stuk (zeg 800 gram of meer) op de Weber bereid
[ Voor 5% gewijzigd door Theone098 op 19-03-2025 16:15 ]
Ik vind op en in elke ribeye wel vliezen die je niet door kan kauwen.418O2 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:22:
Met een goeie ribeye zit er echt geen taaie vliezen in toch? Als je het goed bereid that is. Ik snap ook niet zo goed wat het probleem is om eerlijk te zijn.
Kijk maar op 1 van de foto's die ik laatst plaatste:
:strip_exif()/f/image/tCOcUSPwpRrUgP2HmKJRlSgq.jpg?f=fotoalbum_large)
Daar zie je 2 vliezen die ik van en uit het vlees heb gesneden en daar kun je uren op kauwen zonder dat je het weg krijgt.
Het is geen vet, het zijn sterke vliezen.
[ Voor 38% gewijzigd door ASS-Ware op 19-03-2025 16:41 ]
Nee, wat zou er moeilijk aan moeten zijn?THE_BASE schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:07:
[...]
Wij zitten te denken aan een Kamado, maar volgens mij onderschat ik een beetje dat het een hele andere tak van sport is dan onze elektrische Weber. Is het echt lastiger bbq’en?
Kolen er in, wokkel er tussen, aansteken, op temperatuur laten komen en middels de luchtschuiven boven en onder de temperatuur regelen.
Met elektrisch heb ik nooit gewerkt.
[ Voor 10% gewijzigd door ASS-Ware op 19-03-2025 16:31 ]
Imo is een kamado wel wat overdreven voor het af en toe grillen. Dan zou ik eerder een Weber one touch aanraden met wat roosters en eventueel een spit
Wait, what?Theone098 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:14:
[...]
Een Weber is niet echt geschikt voor low and slow bij koudere temperaturen (zeg <18 graden).
Wel lekker dat het bij mij in de tuin blijkbaar altijd warmer is dan 18 graden.
Het kan wel..... maar je moet dan wel meer moeite doen qua temp beheersing en meer kolen of briketten gebruiken omdat de BBQ snel afkoelt.robkrekel schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 08:04:
[...]
Wait, what?
Wel lekker dat het bij mij in de tuin blijkbaar altijd warmer is dan 18 graden.
Alles kan... als je maar wil. Maar een Kamado doet dit beter door de andere opzet (warmte in het keramiek).
Ik ken beide theorieën, en dat klopt ook allebei wel, maar stellen dat een weber niet geschikt is is volstrekte onzin. Met vorst maak ik op mijn WGA maak ik mijn beenhammetje uitstekend klaar.Theone098 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 08:06:
[...]
Het kan wel..... maar je moet dan wel meer moeite doen qua temp beheersing en meer kolen of briketten gebruiken omdat de BBQ snel afkoelt.
Alles kan... als je maar wil. Maar een Kamado doet dit beter door de andere opzet (warmte in het keramiek).
Tja, lezen is ook een kunstrobkrekel schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 08:18:
[...]
Ik ken beide theorieën, en dat klopt ook allebei wel, maar stellen dat een weber niet geschikt is is volstrekte onzin. Met vorst maak ik op mijn WGA maak ik mijn beenhammetje uitstekend klaar.
'niet echt' is niet hetzelfde als 'echt niet'. Minder makkelijk, maar kan wel, net wat je wilt
Het is dan wel een computerforum maar dat maakt niet alle stellingen die geschreven worden beperkt tot één boolean hè?
Het is dan wel een computerforum maar dat maakt niet alle stellingen die geschreven worden beperkt tot één boolean hè?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
En waar haal je die wijsheid vandaan?Theone098 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:14:
[...]
Een Weber is niet echt geschikt voor low and slow bij koudere temperaturen (zeg <18 graden). Verder kan het (bijna) alles wat een Kamado ook kan. En voordat iedereen protesteert: ja, met een (Extra) Large Kamado kun je veel meer gerechten in 1x bereiden.
Maar ik heb heerlijke ribeyes, ezeltjes, entrecotes, Ossenhaas en ander vlees aan één stuk (zeg 800 gram of meer) op de Weber bereid.
Ik doe op mijn smokey mountains met temperaturen onder 0 gewoon low and slow....
Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl
Zijn er hier KJ Classic 3 bezitters, die me even kunnen vertellen waar ik het serienummer van de bbq kan vinden (buiten de handleiding die ik even niet weet te vinden nu) voor een garantieclaim in te dienen moet ik de bbq registreren. Maar de bbq staat ingebouwd in een buitenkeuken en de achterkant is niet direct benaderbaar voor mij.
Aan de binnenkant van het scharnier vind ik alleen de manufacturing date.
Ik heb online gezocht naar afbeeldingen of instructies maar wordt er niet veel wijzer van. Er zou een sticker op de achterkant zitten, maar die is niet te zien.
Ik heb online gezocht naar afbeeldingen of instructies maar wordt er niet veel wijzer van. Er zou een sticker op de achterkant zitten, maar die is niet te zien.
[ Voor 16% gewijzigd door loewie1984 op 20-03-2025 10:19 ]
@loewie1984 heb even in m'n tuinhuis gekeken maar mijn KJC2 blijkt onderaan de achterkant van het ei hele kleine stickertjes te hebben zitten. Die heb ik er bijna afgestookt maar daar lijkt wel een serienummer op te staan. Nooit eerder gezien.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Heb hem gevonden, zit schijnbaar aan de binnenkant van de onderkant.Gonadan schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:31:
@loewie1984 heb even in m'n tuinhuis gekeken maar mijn KJC2 blijkt onderaan de achterkant van het ei hele kleine stickertjes te hebben zitten. Die heb ik er bijna afgestookt maar daar lijkt wel een serienummer op te staan. Nooit eerder gezien.
Bij mij stond dat op de doos en daar heb ik direct een foto van gemaakt.loewie1984 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:19:
Zijn er hier KJ Classic 3 bezitters, die me even kunnen vertellen waar ik het serienummer van de bbq kan vinden (buiten de handleiding die ik even niet weet te vinden nu) voor een garantieclaim in te dienen moet ik de bbq registreren. Maar de bbq staat ingebouwd in een buitenkeuken en de achterkant is niet direct benaderbaar voor mij.
Vanmiddag ga ik langzaam spareribs maken en wil eigenlijk wel een oogje houden op de roostertemperatuur. In principe hoeft dat amper met een kamado maar omdat ik van plan ben te gaan klussen en zo ga ik ook niet echt opletten. Dus zekere voor het onzekere.
Qua draadloos heb ik echter alleen een meater maar daarvan moet de punt in vlees zitten want die is voor onder de 100 graden. Maar ik wil hem niet in de spareribs prikken. (te dun, onhandig)
Heeft iemand hen dan wel eens in een aardappel of iets dergelijks geprikt om hem zo als omgevingsthermometer te gebruiken?
Qua draadloos heb ik echter alleen een meater maar daarvan moet de punt in vlees zitten want die is voor onder de 100 graden. Maar ik wil hem niet in de spareribs prikken. (te dun, onhandig)
Heeft iemand hen dan wel eens in een aardappel of iets dergelijks geprikt om hem zo als omgevingsthermometer te gebruiken?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Wel eens geprobeerd met een aardappel, maar het probleem is een beetje dat de aardappel op een gegeven moment gaar wordt, en dan langzaam de meater er uit duwt wat weer onbetrouwbare metingen geeft. Dus dat werkt net niet eigenlijk.Gonadan schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 12:51:
Vanmiddag ga ik langzaam spareribs maken en wil eigenlijk wel een oogje houden op de roostertemperatuur. In principe hoeft dat amper met een kamado maar omdat ik van plan ben te gaan klussen en zo ga ik ook niet echt opletten. Dus zekere voor het onzekere.
Nog geen goed alternatief gevonden helaas.
Ik leg meestal 1 probe op het rooster. Zat een speciaal klemmetje voor bij. Maar die gebruik ik eigenlijk amper tot nooit.
Ik pak een klein bolletje aluminium folie die ik in het rooster klem. Vervolgens steek ik daar de thermometer door (ben ook dat houdertje kwijt).
Julie hebben het over gewone probes, ik heb het over de meater. Ik wil graag dat hij het overleeft en moet daarom het gevoelige deel beschermen.
Een zak aardappelen gaat wel werken dan, maar is wat zonde. Beker water misschien? Of is dat ook vrij snel leeg?Rutger schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 12:59:
Wel eens geprobeerd met een aardappel, maar het probleem is een beetje dat de aardappel op een gegeven moment gaar wordt, en dan langzaam de meater er uit duwt wat weer onbetrouwbare metingen geeft. Dus dat werkt net niet eigenlijk.
Nog geen goed alternatief gevonden helaas.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zou op zich kunnen, maar heb je met een glas water niet hetzelfde probleem dat de meater op een gegeven moment ook 100 graden van binnen wordt, als het water uiteindelijk kookt?Gonadan schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 13:52:
Julie hebben het over gewone probes, ik heb het over de meater. Ik wil graag dat hij het overleeft en moet daarom het gevoelige deel beschermen.
[...]
Een zak aardappelen gaat wel werken dan, maar is wat zonde. Beker water misschien? Of is dat ook vrij snel leeg?
Dan zou je eigenlijk iets moeten hebben met een kooktemperatuur lager dan 100, maar dat wil je niet echt naast je ribs zetten denk ik
Alhoewel, thinking outside the box, misschien een glas of blikje bier?
100 graden kan hij aan toch? Het is de pro maar voor de interne kant mag hij niet meer hebben dan de eerste versie bij mijn weten.Rutger schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 13:57:
[...]
Zou op zich kunnen, maar heb je met een glas water niet hetzelfde probleem dat de meater op een gegeven moment ook 100 graden van binnen wordt, als het water uiteindelijk kookt?
Dan zou je eigenlijk iets moeten hebben met een kooktemperatuur lager dan 100, maar dat wil je niet echt naast je ribs zetten denk ik(alcohol).
Alhoewel, thinking outside the box, misschien een glas of blikje bier?
Heb nu een glas water met deksel tegen te snel leeg verdampen, kijken wat het doet.
Sowieso gaan spareribs op lage temperatuur dus misschien is het goed te doen.
:strip_exif()/f/image/XoO6LPnSQQAToI0QmNNMCjSD.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door Gonadan op 22-03-2025 14:20 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zo te zien mag de Meater Pro tot 105Gonadan schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 14:18:
[...]
100 graden kan hij aan toch? Het is de pro maar voor de interne kant mag hij niet meer hebben dan de eerste versie bij mijn weten.
Heb nu een glas water met deksel tegen te snel leeg verdampen, kijken wat het doet.
[Afbeelding]
Smakelijk alvast!
Domme vraag wellicht, maar de BBQ stook je toch hoger dan 100 graden? Hoger dan 100 graden ga je dan toch niet meten in water?Gonadan schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 14:18:
[...]
100 graden kan hij aan toch? Het is de pro maar voor de interne kant mag hij niet meer hebben dan de eerste versie bij mijn weten.
[Afbeelding]
Daarom zit zo alleen het deel wat bedoeld is voor in het vlees in het water. De sensor voor de omgevingstemperatuur steekt boven de deksel uit.upclocker schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 14:57:
[...]
Domme vraag wellicht, maar de BBQ stook je toch hoger dan 100 graden? Hoger dan 100 graden ga je dan toch niet meten in water?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ah juist nou snap ik hem.Gonadan schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 15:03:
[...]
Daarom zit zo alleen het deel wat bedoeld is voor in het vlees in het water. De sensor voor de omgevingstemperatuur steekt boven de deksel uit.
En goed pittig of "Nederlands" pittig?almere schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 15:06:
Vandaag een paar ribbetjes gemaakt.
Afgelakt met home made pittige bbq saus
[Afbeelding]
Waarom niet gewoon in het vlees? Heb ik laatst ook gewoon gedaan, puur om de omgevingstemperatuur beetje te kunnen monitoren. Ook met de meater pro.Gonadan schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 13:52:
[...]
Een zak aardappelen gaat wel werken dan, maar is wat zonde. Beker water misschien? Of is dat ook vrij snel leeg?
Zo’n glazen potje met deksel erop lijkt mij vrij riskant.
[ Voor 7% gewijzigd door Bulligan op 22-03-2025 17:19 ]
Omdat spareribs zich daar zoals gezegd niet voor lenen. Wat lijkt jou riskant aan een potje water?Bulligan schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 17:16:
Waarom niet gewoon in het vlees? Heb ik laatst ook gewoon gedaan, puur om de omgevingstemperatuur beetje te kunnen monitoren. Ook met de meater pro.
Zo’n glazen potje met deksel erop lijkt mij vrij riskant.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Leuk om te lezen 😀 heb je de DeLuxe variant ook nog overwogen? Daar twijfel ik zelf tussen namelijk. Als het enkel en alleen de accessoires zijn vind ik het niet de moeite, maar als ie bv meer veren heeft en glasvezel lint ipv normaal vilt wil ik het wel overwegen. Misschien dat ik morgen ff in Utrecht ga ik kijken.St@m schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 13:53:
[...]
Dank voor de tip, zojuist even wezen kijken bij Intratuin en thuis de matzwarte large besteld met alle ING vouchers. Dus € 548,20 in totaal betaald.
Precies tussen de botten in de lengte kan een meater er prima in als je echt zou willen.
Of gewoon accepteren dat het wat fluctueert. Spareribs zijn erg vergevingsgezind.
Of gewoon accepteren dat het wat fluctueert. Spareribs zijn erg vergevingsgezind.
Maar ik heb al uitgelegd dat ik dat niet wil, en het alternatief lijkt prima te werken. Het varieerde toch meer dan gedacht vandaag, winderig dagje ook.
Het resultaat was in ieder geval goed gelukt. Dit keer de sappen van de ingepakte fase opgevangen en een deel vermengd met de barbecuesaus om het wat minder plakkerig te maken. Dat werkte erg goed.
Rub was iets van de meatlovers en de saus een Jack Daniels variant die ik ooit gekregen had maar nooit aangebroken. Prima ribjes zo.
Het resultaat was in ieder geval goed gelukt. Dit keer de sappen van de ingepakte fase opgevangen en een deel vermengd met de barbecuesaus om het wat minder plakkerig te maken. Dat werkte erg goed.
Rub was iets van de meatlovers en de saus een Jack Daniels variant die ik ooit gekregen had maar nooit aangebroken. Prima ribjes zo.
:strip_exif()/f/image/PYKUuGroC7RVtpGskWVxwTiF.jpg?f=fotoalbum_large)
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ja, even overwogen maar deze voelde prima en ik had niet het idee dat de deluxe nou veel luxer was. Dingen waar jij het over hebt, heb ik niet op gelet.Sjoerd001 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 19:22:
[...]
Leuk om te lezen 😀 heb je de DeLuxe variant ook nog overwogen? Daar twijfel ik zelf tussen namelijk. Als het enkel en alleen de accessoires zijn vind ik het niet de moeite, maar als ie bv meer veren heeft en glasvezel lint ipv normaal vilt wil ik het wel overwegen. Misschien dat ik morgen ff in Utrecht ga ik kijken.
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Vandaag een stukje lam uit Nieuw Zeeland.
:strip_exif()/f/image/sug6A101ypSgesmW6VwlIrrX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ts7Fg9cMubikPhWI2oTK22Ka.jpg?f=fotoalbum_large)
Op advies van de vrouw alle vliezen laten zitten, want “dat haalden we vroeger ook niet weg”.
Maar wel even insnijden en dan de BBQ op.
:strip_exif()/f/image/qoCP935Xioahv9Q9ZjwM5tSZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/y3wPQrC04guPxEeA8MTMBXkK.jpg?f=fotoalbum_large)
BBQ netjes op 120C.
:strip_exif()/f/image/h59aLXR4hBqVTkd1pCZiRZYf.jpg?f=fotoalbum_large)
Na 2 uur en 15 min zat de kern op 50C en we hadden honger, dus het vuur opgestookt.
Na 3 uur was de BBQ opgelopen naar 210C en was de kern van het vlees 60C.
:strip_exif()/f/image/RagwdNnXSRfpwRBOSS97wcBx.jpg?f=fotoalbum_large)
Toen even direct, 2 minuten, omdraaien, weer 2 minuten.
:strip_exif()/f/image/ImiCnzaxcxXEFfUHgOhKruwf.jpg?f=fotoalbum_large)
Laten rusten en aansnijden maar.
:strip_exif()/f/image/01npKUI6flicBUNb7WJ5G8FQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/APbyRuAlntyy22xfWkOx6sAw.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn bordje.
:strip_exif()/f/image/EZLyW7qEjYfVVXzBhKRdp3tS.jpg?f=fotoalbum_large)
En uiteraard marshmallows als toetje.
:strip_exif()/f/image/TSuy5653Gqw8zxXnWirVrFK2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/i9kJJokmMHVmToRpAZJ53dVF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sug6A101ypSgesmW6VwlIrrX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ts7Fg9cMubikPhWI2oTK22Ka.jpg?f=fotoalbum_large)
Op advies van de vrouw alle vliezen laten zitten, want “dat haalden we vroeger ook niet weg”.
Maar wel even insnijden en dan de BBQ op.
:strip_exif()/f/image/qoCP935Xioahv9Q9ZjwM5tSZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/y3wPQrC04guPxEeA8MTMBXkK.jpg?f=fotoalbum_large)
BBQ netjes op 120C.
:strip_exif()/f/image/h59aLXR4hBqVTkd1pCZiRZYf.jpg?f=fotoalbum_large)
Na 2 uur en 15 min zat de kern op 50C en we hadden honger, dus het vuur opgestookt.
Na 3 uur was de BBQ opgelopen naar 210C en was de kern van het vlees 60C.
:strip_exif()/f/image/RagwdNnXSRfpwRBOSS97wcBx.jpg?f=fotoalbum_large)
Toen even direct, 2 minuten, omdraaien, weer 2 minuten.
:strip_exif()/f/image/ImiCnzaxcxXEFfUHgOhKruwf.jpg?f=fotoalbum_large)
Laten rusten en aansnijden maar.
:strip_exif()/f/image/01npKUI6flicBUNb7WJ5G8FQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/APbyRuAlntyy22xfWkOx6sAw.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn bordje.
:strip_exif()/f/image/EZLyW7qEjYfVVXzBhKRdp3tS.jpg?f=fotoalbum_large)
En uiteraard marshmallows als toetje.
:strip_exif()/f/image/TSuy5653Gqw8zxXnWirVrFK2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/i9kJJokmMHVmToRpAZJ53dVF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/clPAUsnsTpWI4uv41EmgOFp0.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoe vond je hem zelf met vliezen erop?
Qua brandveiligheid zou ik overigens geen shawl aan laten dorn.
Verder is het met deze temperaturen ook gewoon overbodig
Volledig synthetisch materiaal en als je kind iets bukt om te kijken waar die gevallen marshmallow is en tegelijkertijd krijg je een steekvlam. Dat is een gratis abonnement op brandwonden centrum Rotterdam of brandwonden centrum. Bij Beverwijk zit je vlakbij de bazaar met goedkoop eten
Qua brandveiligheid zou ik overigens geen shawl aan laten dorn.
Volledig synthetisch materiaal en als je kind iets bukt om te kijken waar die gevallen marshmallow is en tegelijkertijd krijg je een steekvlam. Dat is een gratis abonnement op brandwonden centrum Rotterdam of brandwonden centrum. Bij Beverwijk zit je vlakbij de bazaar met goedkoop eten
Vrouw had gelijk, niets van de vliezen gemerkt.Dennis1812 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 23:19:
Hoe vond je hem zelf met vliezen erop?
Ik had aan de voorkant een hitteschild en alleen vuur achter, dus die sjaal ging echt geen vuur vatten.Qua brandveiligheid zou ik overigens geen shawl aan laten dorn.
Jij noemt het niet nodig, maar wij vonden het vrij fris buiten om half 9 ‘s avonds.
Toch bedankt voor je zorgen.
Iemand ervaring met het gebruik van betonplex als aanrechtblad voor een buitenkeuken? Lijkt mij mooi materiaal, maar heb er nog nooit mee gewerkt. Ik vind de standaard bruine kleur geen porum, dus ik zou het dan wel lakken in zwart of grijs ofzo, maar vraag me een beetje af of ik dan niet beter voor iets anders kan gaan?
Wellicht echt hout en goed oliën een beter idee? Buitenkeuken staat gedeeltelijk overdekt, maar met harde regen wordt het blad echt wel nat.
Wellicht echt hout en goed oliën een beter idee? Buitenkeuken staat gedeeltelijk overdekt, maar met harde regen wordt het blad echt wel nat.
[ Voor 17% gewijzigd door St@m op 23-03-2025 10:53 ]
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Gaan er nog mensen naar de Weber fandag volgende week in Amersfoort? Ik ben er sowieso te vinden en waarschijnlijk daarna bieren bij rockcity
Voor het aanrechtblad en de panelen van de deurtjes heb ik betonplex gebruikt, bevalt mij primaSt@m schreef op zondag 23 maart 2025 @ 10:40:
Iemand ervaring met het gebruik van betonplex als aanrechtblad voor een buitenkeuken? Lijkt mij mooi materiaal, maar heb er nog nooit mee gewerkt. Ik vind de standaard bruine kleur geen porum, dus ik zou het dan wel lakken in zwart of grijs ofzo, maar vraag me een beetje af of ik dan niet beter voor iets anders kan gaan?
:strip_exif()/f/image/pPRbaBbpBATyZH35uV39XqOZ.jpg?f=fotoalbum_large)
van de week de nieuwe bbq binnen gekregen Urban Chef (van intra tuin) en gelijk maar even pastasaus gemaakt met gegrilde paprika https://www.hellofresh.nl...-6229e608e697d4651c2103c4
en de thermometer even geprobeert
:strip_exif()/f/image/EmVMpTh4BNamRa89jLH3yO7E.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nF9fLJbCLijUZICwx0crOZVF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NNJ8xqnvgpV0WO9A1u1EHipu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mEP62V3EYsxYBIpJZ7dx6Oeu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dL2aqtyjmPzUh9IeS8XeHRgC.jpg?f=fotoalbum_large)
vanmiddag naar de poelier Ruig voor een hele kip
en de thermometer even geprobeert
:strip_exif()/f/image/EmVMpTh4BNamRa89jLH3yO7E.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nF9fLJbCLijUZICwx0crOZVF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NNJ8xqnvgpV0WO9A1u1EHipu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mEP62V3EYsxYBIpJZ7dx6Oeu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dL2aqtyjmPzUh9IeS8XeHRgC.jpg?f=fotoalbum_large)
vanmiddag naar de poelier Ruig voor een hele kip
Misschien handig om te vermelden welk formaat Kamado Joe II.Remco Tr schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 16:25:
Weet iemand of een Kamado Joe II ook in een onderstel van een classic III past?
LargeASS-Ware schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 17:42:
[...]
Misschien handig om te vermelden welk formaat Kamado Joe II.
Ik vermoed dat je dan de Big Joe bedoelt, maar ik neem aan dat een Big Joe II niet in het onderstel van de kleinere Classic III past.
Volgens mij zijn de classic I, II en III allemaal hetzelfde formaat. Daarmee veronderstel ik dat het zal passen.Remco Tr schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 16:25:
Weet iemand of een Kamado Joe II ook in een onderstel van een classic III past?
Tenzij je een Big Joe model vs Classic model wil laten passen.
[ Voor 9% gewijzigd door ThijsM op 26-03-2025 21:08 ]
@ThijsM Een III is een stuk hoger dan een II. Qua diameter zal het wel passen, maar ik kan mij voorstellen dat het onderstel van de III ook rekening houdt met de hoogte van de III. Ervaring heb ik er niet mee.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Na veel meelezen hier heb ik ook wat advies nodig. Zaterdag mag ik mijn verjaardag weer vieren en heb hiervoor 2,5 kg varkensnek/schouder liggen. Gisteravond uit de vriezer gehaald en in de koelkast gelegd.
Qua bereiding ga ik voor basic (Mostert, rub, appelsap, appelazijn en wat rookhout).
Nu komt de vraag normaal maak ik vaak wat kleinere porties 1 tot 1,5 kg, dit is bijna het dubbele en ik twijfel dus om het stuk in tweeën te snijden voor de bereiding. Geen idee waarom eigenlijk? Meer bark, Makkelijker kerntemp te bereiken? Voor de geïnteresseerde ik heb een Bastard medium.
Edit: Het gaat om PP
Qua bereiding ga ik voor basic (Mostert, rub, appelsap, appelazijn en wat rookhout).
Nu komt de vraag normaal maak ik vaak wat kleinere porties 1 tot 1,5 kg, dit is bijna het dubbele en ik twijfel dus om het stuk in tweeën te snijden voor de bereiding. Geen idee waarom eigenlijk? Meer bark, Makkelijker kerntemp te bereiken? Voor de geïnteresseerde ik heb een Bastard medium.
Wil je PP maken of wil je pork steaks maken? scheelt nogal qua bereiding. Ik zou als het voor PP is gewoon in zijn geheel garen. Je kan portioneren, maar dat gaat je niet helpen. Je zou eventueel hot and fast kunnen gaan en je ketel hoger stoken (rond de 160c) zodat het sneller gaar isBauke87 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 10:24:
Na veel meelezen hier heb ik ook wat advies nodig. Zaterdag mag ik mijn verjaardag weer vieren en heb hiervoor 2,5 kg varkensnek/schouder liggen. Gisteravond uit de vriezer gehaald en in de koelkast gelegd.
Dit is helemaal geen gek idee, ik heb het zelf ook wel eens gedaan, qua tijd scheelde het niet veel in mijn beleving, maar je creëert inderdaad meer oppervlakte waarop je o.a. je rook kan inwerken en meer bark (=smaak) toevoegt aan je eindresultaat.Bauke87 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 10:24:
Zie ondertitel
Gisteren voor het eerst spareribs gemaakt. Gebruik gemaakt van de 2/1/0,5 methode (geen tijd voor 3 / 2 / 1 en ergens gelezen dat die tijden voor Nederlandse ribbetjes sowieso te lang zijn)
Gebruik gemaakt van eigen rub en zelfgemaakte BBQ saus. De bbq op 130 graden
Resultaat waren de beste spareribs ooit 😉. Goed van smaak, loskomend van het bot, maar.nog wel een bite.
Enige wat ik anders ga doen de volgende keer is de ribbetjes avond van te voren marineren. Kijken wat dat doet
:strip_exif()/f/image/yl1uOun3vS7c6vuFUYc7txxo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2n9FB25YEj83jsUvfnbgJA9D.jpg?f=fotoalbum_large)
Gebruik gemaakt van eigen rub en zelfgemaakte BBQ saus. De bbq op 130 graden
Resultaat waren de beste spareribs ooit 😉. Goed van smaak, loskomend van het bot, maar.nog wel een bite.
Enige wat ik anders ga doen de volgende keer is de ribbetjes avond van te voren marineren. Kijken wat dat doet
:strip_exif()/f/image/yl1uOun3vS7c6vuFUYc7txxo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2n9FB25YEj83jsUvfnbgJA9D.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/v76Zxio611J9VRk6O4iMJic0.jpg?f=fotoalbum_large)
Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism