wimmel_1 schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 17:13:
[...]
Ik vind 't ooit wel grappig als mensen zeggen dat je dat soort maten niet meer op moment vast hoeft te zetten maar gewoon op "gevoel" mag aandraaien vanwege de grote/maat van de (wiel) moer. Dat de achterbrug van een motorfiets vaak van gegoten aluminium gemaakt is en je dat hele ding simpel én snel krom trekt door de moer van de stalen achteras té strak aan te draaien ...
Nou heb ik hier thuis eigenlijk al 't gereedschap én de ruimte ter beschikking om m'n eigen motorfiets volledig uit elkaar te halen en daarna ook weer netjes in elkaar te zetten én zou ik dat ook moeten kunnen gezien ik ooit opgeleid ben tot eerste monteur autotechniek (HTS Apeldoorn destijds)..... Maar dan alsnog begin ik er niet meer aan

Waar is de tijd dat je gewoon even de voet op de kruissleutel zette om de velgen van de auto vast te zetten...
Nog niet zo heel lang geleden deed ik dat ook zo. Werkte prima, maar met de komst van lichtmetalen velgen werd 't tricky
Sind ik deze zomer weer een brommert heb (en meteen aan de bak kon qua onderhoud), ben ik wat serieus gereedschap aan het sparen. Voorkeur voor Gedore, heb er 2 momentsleutels van, dikke doppenset, inbus-, torx- en schroevendraaierset. Steeksleutels staan nog op de verlanglijst. Ik ben er ooit eens achtergekomen dat goed gereedschap écht het halve werk is en dit spul gaat je leven lang mee als je er normaal mee omgaat.
Wat betreft het zelf sleutelen: kennis van me reviseert beroepsmatig met zijn ogen dicht hele dikke dieselblokken. Voor een oliewissel voor zijn motor gaat hij naar zijn dealer 80 km verderop

Hij heeft er gewoon geen zin in om zelf te doen. Als dat je dagelijks werk is, dan snap ik dat best.