Overigens moet ik wel zeggen dat ik over het algemeen alleen maar positieve reacties krijg over motorrijden op en buiten het werk. De meeste mensen vinden het toch avontuurlijk enzo
"Weet je wat ook heel gevaarlijk is voor je medeweggebruikers? Met je telefoon kloten als je achter het stuur zit"Verwijderd schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 11:02:
[...]
De mooiste koffiepraat vind ik altijd als iemand weer eenst zegt "motorrijden levensgevaarlijk ik zou mezelf helemaal dood rijden op zo'n ding".
Ik kijk dan altijd heel verschrikt en zeg dan "Jij had toch je rijbewijs, ik wist niet dat je zo slecht reed."
"Oh, maar als je niet kan rijden, waarom kom je dan niet met het OV?"
"Motorrijden is niet zo gevaarlijk. Automobilisten die niet kunnen rijden en niet op zitten letten, die zijn pas gevaarlijk"
"Als motorrijder heb je vooral te maken met één gevaar: Automobilisten die denken dat ze kunnen rijden en appen tegelijk"
"Ah mooi. Blijf maar lekker in die auto. Echte mannen rijden motor" (
[ Voor 1% gewijzigd door Vrijdag op 03-10-2018 11:56 . Reden: Aangepast ;) ]
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Die eerste opmerking zou ik niet zo maken. Motorrijden is een hoger risico, maar dat accepteer je. Met je telefoon kloten is veel meer risico voor anderen en daarom niet acceptabel. Imho.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Ik kan me ook niet herinneren dat ik ooit zo'n gesprek bij de koffieautomaat of überhaupt waar dan ook gehad heb.lolgast schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 11:12:
Ik drink te weinig koffie denk ik (ik weet dat dat niet waar is..), ik heb dat soort gesprekken nauwelijks
Je zou bijna gaan denken dat de mensen welke dat soort gesprekken wel meemaken er op de een of andere manier telkens zélf over beginnen óf een rijke fantasie hebben aangaande "imaginary people"
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Ja, daar heb je ook wel een punt idd.DrivinUCrazy schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 11:30:
Die eerste opmerking zou ik niet zo maken. Motorrijden is een hoger risico, maar dat accepteer je. Met je telefoon kloten is veel meer risico voor anderen en daarom niet acceptabel. Imho.
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Je praat gewoon te weinig met non-motorrijders!wimmel_1 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 11:47:
[...]
Ik kan me ook niet herinneren dat ik ooit zo'n gesprek bij de koffieautomaat of überhaupt waar dan ook gehad heb.
Je zou bijna gaan denken dat de mensen welke dat soort gesprekken wel meemaken er op de een of andere manier telkens zélf over beginnen óf een rijke fantasie hebben aangaande "imaginary people"
Al denk ik ook dat het gewoon meer een opmerking is van de wat jeugdigere medemens, want die rijden zichzelf al de pleuris in op hun scootertjes. Nou een motor kan veul harder, dus tja dat is gevaarlijker en rijden ze zich dood, denken ze dan. Of iets in die geest.
Gelukkig hoor ik hier op kantoor nooit dat soort opmerkingen. Genoeg mensen die motorrijden (20 van de 200) en je moest eens weten hoe vaak ik leuke opmerkingen krijg over mijn fluo-oranje Grom
Laatst toen ik bij Joopie was kwam direct dat gesprek van een omwonende. Hij begon met "hoe hard heb je ooit gereden?" gevolgd door "ik zou me doodrijden op zo'n ding".
Tja, toen hebben we hem, weliswaar vriendelijk, verteld dat hij het dan toch niet had begrepen en dat de lol juist in de bochten zit. En dat hoeft helemaal niet hard te gaan dan.
Tja, toen hebben we hem, weliswaar vriendelijk, verteld dat hij het dan toch niet had begrepen en dat de lol juist in de bochten zit. En dat hoeft helemaal niet hard te gaan dan.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Soms hebben ze wel gelijk hoor, een oud-collega is met de auto tegen een boom geëindigd een paar kilometer van zijn huis. Daar had hij geen motor voor nodig.Verwijderd schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 11:02:
[...]
De mooiste koffiepraat vind ik altijd als iemand weer eens zegt "motorrijden levensgevaarlijk ik zou mezelf helemaal dood rijden op zo'n ding".
Ik kijk dan altijd heel verschrikt en zeg dan "Jij had toch je rijbewijs, ik wist niet dat je zo slecht reed."

Van het weekend in Luxemburg geweest met een groep vrienden. Het laatste stuk op de heenweg op vrijdagavond in het donker was niet echt ideaal. Bochtige wegen die je niet kunt doorkijken, de limiet van 90 km/u haalde ik dan ook niet en de locals in de auto halen je dan ook in.
Ook overdag was het even wennen aan de bochten omdat je ze vaak niet helemaal kunt doorkijken zoals in NL.
Zaterdag nog een vriend met zijn AT uit de vangrail moeten helpen, hij had zich laten afleiden door rem/gas los lampje op de helm van zijn voorganger. Daardoor de bocht niet goed aan gesneden en toen op de rem gegaan. Hij stond net niet op tijd stil, zijn voorwiel stond tussen het asfalt en de vangrail en zijn koffers zorgden ervoor dat hij geen kant uit kon. Ik heb mijn motor voorbij de bocht geparkeerd en terug gerend om hem weer achteruit de weg op te helpen. Op het eerste gezicht was er geen schade, maar toen wij weer terug waren bij de slaaplocatie bleek zijn broek bij de enkel gesmolten te zijn door de uitlaat.
Iets later op de dag nog in de berm gezeten met de camera om de rest op de foto te zetten.

Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |
@Vrijdag De prijzen van die nieuwe Indian zijn bekend, dus maak maar alvast een afspraak met de dokter om je nier te verkopen: https://www.nieuwsmotor.n...ederland-vanaf-17190-euro
€17.190 voor de basis versie. €18.690 voor de S-versie

Leviathius schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 13:26:
@Vrijdag De prijzen van die nieuwe Indian zijn bekend, dus maak maar alvast een afspraak met de dokter om je nier te verkopen: https://www.nieuwsmotor.n...ederland-vanaf-17190-euro

Valt toch wel mee? Is beetje de prijs nou eenmaal.Leviathius schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 13:26:
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Ik ben externe dus heb idd de leasebak mee elke dagWillem30 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 10:51:
[...]
Bij mijn huidige klus zie ik nooit een motor. Iedereen heeft een leasebak.![]()
Soms wel geinig bij de koffieautomaat als het gaat over auto's. Ik zeg dan in het begin dat ik BMW rij.
Vervolgens komt de reactie wat voor BMW en dan zeg ik een R1100. De reacties daarop zijn.
I have stability. The ability to stab.
Vind het best tegenvallen hoor. De KTM 790 bijvoorbeeld, ook 2 cilinder naked-bike, kost €11.600 met allerlei elektronische snufjes aan boord. Is al 7K goedkoper en qua motor prestaties nagenoeg gelijk. FTR1200 heeft alleen meer koppel.Tylen schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 13:49:
[...]
Valt toch wel mee? Is beetje de prijs nou eenmaal.
Voor bijna hetzelfde bedrag als de FTR1200 heb je een MT-10 SP, en die geeft toch echt wat meer waar voor je geld. Wel totaal andere styling en soort motor, maar dan nog.
Maar oke oke, het is een amerikaanse motor en daarbij nog eens een Indian. Dat maakt het wel dubbel zo speciaal natuurlijk en daar staat de prijs nou eenmaal naar.
Tja... zulke achterlijke prijzen helpen wel de exclusiviteit in de hand, leuk voor de (imho lege persoonlijkheden
) die dat belangrijk vinden!
"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!
ach ja als ik geld als water had kwam er een Kwak Z900RS of MG V7 'voor erbij' en ging ik met de rest eens lekker op reis
18k voor een naked (of voor eender welke motor) zou ik dan nog niet geven.
Tja, mijn naked was in 2016 20.498€. Freekin' hoop geld voor een brommer. Maar dan rij je wel BMW
(Grapje) motoren worden gewoon duur, alle extra electronica en meer wensen kosten gewoon geld. Het bedrag wat ik 2e hands heb neergeteld valt in het niet bij het plezier en gemak wat ik er aan beleef.
" Een hobby mag geld kosten!"
Zo, vrijdag naar Manderscheid in de Moezel. Super zin in en het weer zit ook nog mee zoals het er nu naar uitziet. Hopelijk blijft het zadel goed zitten en niet teveel pijn in mijn kont. Windscherm werkt goed en heated vest controller zit er ook op

(Grapje) motoren worden gewoon duur, alle extra electronica en meer wensen kosten gewoon geld. Het bedrag wat ik 2e hands heb neergeteld valt in het niet bij het plezier en gemak wat ik er aan beleef.
" Een hobby mag geld kosten!"
Zo, vrijdag naar Manderscheid in de Moezel. Super zin in en het weer zit ook nog mee zoals het er nu naar uitziet. Hopelijk blijft het zadel goed zitten en niet teveel pijn in mijn kont. Windscherm werkt goed en heated vest controller zit er ook op

[ Voor 27% gewijzigd door charrel op 03-10-2018 15:28 ]
Tijdens mijn ritje in Luxemburg van dit weekend had ik een fietsonderbroek aan, niet een volledige bibshort, maar gewoon een onderbroek met wat padding. Dat hielp best aardig. Misschien een tip voor vrijdag @charrel?
Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |
https://www.ad.nl/binnenl...ken-we-b7-of-e5~ab6d7d5d/
Wat betekent dit voor de motorrijder?
Nu is de bluenogwat (E10) niet de beste vriend met de meeste motoren (ook niet met oudere auto's) maar hoe ik dit artikel lees wordt alle euro95 vervangen door de E10 bluenogwat die je nu ook al ziet bij vele pompen.
Worden we "gedwongen" verder te zoeken naar de duurdere 98 om nog een beetje probleemloos te rijden zonder rare toevoegingen? of zit ik er helemaal naast
Nu is de bluenogwat (E10) niet de beste vriend met de meeste motoren (ook niet met oudere auto's) maar hoe ik dit artikel lees wordt alle euro95 vervangen door de E10 bluenogwat die je nu ook al ziet bij vele pompen.
Worden we "gedwongen" verder te zoeken naar de duurdere 98 om nog een beetje probleemloos te rijden zonder rare toevoegingen? of zit ik er helemaal naast
Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken
Handig..Rubman schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 16:20:

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Haha ja dat was wel een stereotype iddDrivinUCrazy schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 11:56:
Laatst toen ik bij Joopie was kwam direct dat gesprek van een omwonende. Hij begon met "hoe hard heb je ooit gereden?" gevolgd door "ik zou me doodrijden op zo'n ding".
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Een diavel kost je ook 20k wat hier nog aangegeven was als het lijkt er wel iets op.Leviathius schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 14:06:
[...]
Vind het best tegenvallen hoor. De KTM 790 bijvoorbeeld, ook 2 cilinder naked-bike, kost €11.600 met allerlei elektronische snufjes aan boord. Is al 7K goedkoper en qua motor prestaties nagenoeg gelijk. FTR1200 heeft alleen meer koppel.
Voor bijna hetzelfde bedrag als de FTR1200 heb je een MT-10 SP, en die geeft toch echt wat meer waar voor je geld. Wel totaal andere styling en soort motor, maar dan nog.
Maar oke oke, het is een amerikaanse motor en daarbij nog eens een Indian. Dat maakt het wel dubbel zo speciaal natuurlijk en daar staat de prijs nou eenmaal naar.
De oplage van een MT10 zal ook iets hoger zijn dan die van de indian gok ik, dus dan is het voor de fabrikant ook veel makkelijker om de marges lager te houden.
Ik moet zeggen dat ik het veel geld vind, maar als dat ding 5k had gekost was het ook kut geweest want dan zie je hem overal en hoe gek dat ook klinkt dan vind ik een motor al meteen minder aantrekkelijk.
Bij een MT10 kijk ik niet om, maar als ik een indian zie rijden zou ik wel even als klein jochie kijken.
Ho, wacht even.Rubman schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 16:20:
E10 is géén Bluenogwattes (welk label er nu ook maar aan gegeven wordt met 'Blue' er in)
E10 is benzine met gedroogde ethanol. Dat betekent dat de Ethanol, wat in essentie alcohol is, zo ver mogelijk watervrij is.
Alcohol is namelijk hygroscopisch en nooit 100% puur. Alcohol is altijd een oplossing in een (extreem kleine) hoeveelheid (naja, ratio) water.
E10 is dan ook 90% benzine, 9,9% ethanol en 0,1% water (of nog minder?)
Blue-whatever is benzine met 'natte' ethanol. Dat is een alcohol waarbij er minder moeite is gedaan om water te onttrekken. Dan tank je b.v. 90% benzine, 7% ethanol en 3% water.
Dat water is voor de meeste voertuigen geen enkel probleem. Als je stratified injection hebt (zoals een VW TFSI of Mitsubisidie GDI motor), dan kan het funest zijn voor de injectoren.
Dan moet je hem vragen waarom hij dan zo graag dood wil?DrivinUCrazy schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 11:56:
Je leert immers rijden bij de les dus geen enkel excuses om jezelf dood te rijden, of doet hij dat ook met de auto?
En het is in mijn ogen altijd het excuus dat gebruikt wordt als de vrouw de broek aan heeft thuis.
Waarschijnlijk als ze op een motor stappen dan verstijven ze al bij 80km/h
"Ik ken m'n vrouw, ik zou me doodrijden"kneusteun schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 16:52:
[...]
Dan moet je hem vragen waarom hij dan zo graag dood wil?
Je leert immers rijden bij de les dus geen enkel excuses om jezelf dood te rijden, of doet hij dat ook met de auto?
En het is in mijn ogen altijd het excuus dat gebruikt wordt als de vrouw de broek aan heeft thuis.
Waarschijnlijk als ze op een motor stappen dan verstijven ze al bij 80km/h
Fair enough
"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!
Goede punten die je aanhaald. Volledig met je eens wat betreft exclusiviteit. En inderdaad wat je zegt een Ducati xDiavel is ook rete duur.kneusteun schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 16:49:
[...]
Een diavel kost je ook 20k wat hier nog aangegeven was als het lijkt er wel iets op.
De oplage van een MT10 zal ook iets hoger zijn dan die van de indian gok ik, dus dan is het voor de fabrikant ook veel makkelijker om de marges lager te houden.
Ik moet zeggen dat ik het veel geld vind, maar als dat ding 5k had gekost was het ook kut geweest want dan zie je hem overal en hoe gek dat ook klinkt dan vind ik een motor al meteen minder aantrekkelijk.
Bij een MT10 kijk ik niet om, maar als ik een indian zie rijden zou ik wel even als klein jochie kijken.
Kijk, een die het snapt.McKaamos schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 16:49:
[...]
Ho, wacht even.
E10 is géén Bluenogwattes (welk label er nu ook maar aan gegeven wordt met 'Blue' er in)
E10 is benzine met gedroogde ethanol. Dat betekent dat de Ethanol, wat in essentie alcohol is, zo ver mogelijk watervrij is.
Alcohol is namelijk hygroscopisch en nooit 100% puur. Alcohol is altijd een oplossing in een (extreem kleine) hoeveelheid (naja, ratio) water.
Blue-whatever is benzine met 'natte' ethanol. Dat is een alcohol waarbij er minder moeite is gedaan om water te onttrekken. Dan tank je b.v. 90% benzine, 7% ethanol en 3% water.
Dat water is voor de meeste voertuigen geen enkel probleem. Als je stratified injection hebt (zoals een VW TFSI of Mitsubisidie GDI motor), dan kan het funest zijn voor de injectoren.
Van de brandstofpomp, de leidingen tot de injectoren die vinden dat niet grappig. Plus het toch al korte bereik wordt er niet beter op met het hogere verbruik hiermee.

Voor mijn Wee merk ik alvast geen verschil in verbruik tussen 98 en E10... zou het kunnen dat dat tussen je oren zit?Joopieboy schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 17:02:
[...]
Kijk, een die het snapt.Wat wel zwaar ruk is, dat we dadelijk verplicht 10% ethanol in de benzine krijgen, en 98 oftewel dadelijk E5 met 5% ethanol is al slecht te verkrijgen dus dat wordt leuk. Mijn auto is van 2012, heb ik laten mappen op 95 (gelukkig) maar die, en de Gixxer mogen absoluut geen ethanol...
Van de brandstofpomp, de leidingen tot de injectoren die vinden dat niet grappig. Plus het toch al korte bereik wordt er niet beter op met het hogere verbruik hiermee.
Helaas geen N=1, zijn diverse onderzoeken al naar geweest en het is echt zo.Dryhte schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 17:04:
[...]
Voor mijn Wee merk ik alvast geen verschil in verbruik tussen 98 en E10... zou het kunnen dat dat tussen je oren zit?
https://www.google.nl/amp...ne-onzuiniger-dan-euro95/
[ Voor 11% gewijzigd door Joopieboy op 03-10-2018 17:06 ]
Nee, ethanol bevat (10% dacht ik) minder energie per liter dan benzine, dus niet meer dan logisch dat het verbruik omhoog gaat.Dryhte schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 17:04:
[...]
Voor mijn Wee merk ik alvast geen verschil in verbruik tussen 98 en E10... zou het kunnen dat dat tussen je oren zit?
Persoonlijk vind ik het een heilloze weg. Veel oudere motoren (en auto's) kunnen niet overweg met 10% ethanol (de mijne ook niet) met alle gevolgen van dien. Dus goed werkende, niet versleten auto/motor wegdoen voor een nieuwe is goed voor het milieu? Voor de economie begrijp ik, maar milieu?
Bovendien gaan we landbouwgrond (voor voedsel) reserveren voor brandstof?
Ik zie dan meer in de ombouw naar waterstof.......
Waterstof is tegenover elektrisch een erg slechte oplossing.f2ride2001 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 17:11:
[...]
https://insideevs.com/wp-...17/12/DGN8sTWWsAAepeU.jpg
Ze zeggen dat het allemaal geen probleem moet zijn. Ik volg vaak Duitse tv hier hebben ze die E10 rommel allanger. Veel problemen met motoren die bokken en benzine pompen die er opeens mee stoppen. Maar het zou allemaal niet door de E10 komen... hetzelfde als opeens benzine slangen gaan lekken enz. Er zijn gewoon een hoop autos die er niet tegen kunnen. En de motor zal er dan ook niet echt blij mee zijn.. bj 1980 en 1966... auto komt uit 2001 ben benieuwd.f2ride2001 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 17:11:
[...]
Nee, ethanol bevat (10% dacht ik) minder energie per liter dan benzine, dus niet meer dan logisch dat het verbruik omhoog gaat.
Persoonlijk vind ik het een heilloze weg. Veel oudere motoren (en auto's) kunnen niet overweg met 10% ethanol (de mijne ook niet) met alle gevolgen van dien. Dus goed werkende, niet versleten auto/motor wegdoen voor een nieuwe is goed voor het milieu? Voor de economie begrijp ik, maar milieu?
Bovendien gaan we landbouwgrond (voor voedsel) reserveren voor brandstof?
Volgens mij is E10 Sowieos funest voor alle motoren met een carb.
Komt bij dat je bijna 30% inlevert op km per liter. En in het spaart in fijnstof, volgens mij is de berekening op CO2 met een groene bril gedaan.
Komt bij dat je bijna 30% inlevert op km per liter. En in het spaart in fijnstof, volgens mij is de berekening op CO2 met een groene bril gedaan.
Ik begrijp juist wel dat het gaat om het water wat erin zit.McKaamos schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 16:49:
[...]
Ho, wacht even.
Niet voor niks bestaat er een website waarop je kan controleren of jouw auto Blueone aan kan. Dat is de 10% ethanol versie en die gaat dus 1-1 naar 95 of het nieuwe E10
Mijn Viffer met Carbs is daar niet heul blij mee en ik wordt dus gedwongen om op zoek te vaan naar het duurdere 98 of straks E5.
Leuker wordt het er in ieder geval niet op.
Mijn Caponord heeft een kunstof tank die er niet tegen zou kunnen. Ik had echter eerder al uitgerekend dat ik met de hoeveelheid kilometers die ik maak 3x een nieuwe (2ehands) tank kan kopen voor de meerprijs die VPower en dergelijke rommel kost. Ik ga gewoon de E10 tanken en zie wel wat er gebeurt dus...
Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul
Standaard websites niet teveel op vertrouwen, alles vanaf 2011 wordt gemarkeerd als 'dat kan wel', en dat is niet het geval.Rubman schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 17:47:
[...]
Ik begrijp juist wel dat het gaat om het water wat erin zit.
Niet voor niks bestaat er een website waarop je kan controleren of jouw auto Blueone aan kan. Dat is de 10% ethanol versie en die gaat dus 1-1 naar 95 of het nieuwe E10
Mijn Viffer met Carbs is daar niet heul blij mee en ik wordt dus gedwongen om op zoek te vaan naar het duurdere 98 of straks E5.
Die van mij kan er tegen (auto ook) volgens de fabrikant, maar tank toch v-power want rode motor en rood vulpistool = pk's + 50 %
Ik heb het idee dat je het niet begrijpt. Het artikel gaat simpelweg over stickers.Rubman schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 17:47:
[...]
Ik begrijp juist wel dat het gaat om het water wat erin zit.
E5 tanken we nú al. Aan de pomp heet dat Euro95, maar de wettelijke samenstelling is dat er 5% ethanol in zit. Dus alssie nu goed loopt op Euro95, kan je straks gewoon verder op E5. Da's hetzelfde spul met een nieuwe sticker.
Verder, BlueOne is niet de 10% ethanol versie.
BlueOne is een merknaam en de samenstelling is niet gelijk aan E10.
E10 is 90% benzine en 10% zo puur mogelijke ethanol.
BlueOne is maximaal 10% ethanol, maar is dat niet gegarandeerd. Dat komt namelijk door het gebrek aan drogen. Er zit een arbitraire hoeveelheid water in, waardoor de hoeveelheid ethanol minder kan zijn dan 10%.
Volgens het artikel is E5 echter Euro98... Als zowel 95 als 98 E5 gaan heten, hoe weet je dan in godsnaam wat het octaangehalte is...?McKaamos schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 19:35:
[...]
Ik heb het idee dat je het niet begrijpt. Het artikel gaat simpelweg over stickers.
E5 tanken we nú al. Aan de pomp heet dat Euro95, maar de wettelijke samenstelling is dat er 5% ethanol in zit. Dus alssie nu goed loopt op Euro95, kan je straks gewoon verder op E5. Da's hetzelfde spul met een nieuwe sticker.
Wordt bij pompen die ook 102 aanbieden nog interessanter
Het artikel stelt:
Euro95 = E10
Euro98 = E5
Diesel = B7
Jij zegt dat Euro95 gewoon E5 gaat heten.
Wat is het nou?
Ik vind dit hele gedoe tot nu toe juist verwarrender dan hoe het was. Je weet nu dus niet hoeveel ethanol er in zit want E10 kan ook 5% bevatten blijkbaar (staat iets vaags over in t artikel); of zowel 95 als 98 kan E5 gaan heten als ik jou post zie.
Snap sowieso niet waarom dit zo nodig moet veranderen. Echt nog nooit moeite gehad in andere landen, maar ‘t zal wel.
[ Voor 17% gewijzigd door WhatsappHack op 03-10-2018 19:40 ]
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Euro95 is nu al E5. De overheid wil steeds meer ethanol in de benzine hebben, dus tegen de tijd dat de stickers er zijn, zal het inderdaad E10 zijn.WhatsappHack schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 19:38:
[...]
Volgens het artikel is E5 echter Euro98... Als zowel 95 als 98 E5 gaan heten, hoe weet je dan in godsnaam wat het octaangehalte is...?
Wordt bij pompen die ook 102 aanbieden nog interessanterIk weet dat ik Aral Ultimate 98 of 102 moet hebben, maar dat heeft in NL met BP Ultimate ook een 95 en 97 variant
Het artikel stelt:
Euro95 = E10
Euro98 = E5
Diesel = B7
Wat is het nou?
Ik vind dit hele gedoe tot nu toe juist verwarrender dan hoe het was. Je weet nu dus niet hoeveel ethanol er in zit want E10 kan ook 5% bevatten blijkbaar (staat iets vaags over in t artikel); of zowel 95 als 98 kan E5 gaan heten als ik jou post zie.
Snap sowieso niet waarom dit zo nodig moet veranderen. Echt nog nooit moeite gehad in andere landen, maar ‘t zal wel.
Euro98 is nu nog pure benzine, E0 dus. Maar die brandstof is dus ook de sjaak tegen de tijd dat de stickers er zijn.
Wat betreft octaangetal ben ik het inderdaad wel met je eens. Het wordt er niet transparanter van.
[ Voor 9% gewijzigd door McKaamos op 03-10-2018 19:45 ]
Als iedereen met een "Caponord" er zo over gaat denken dan gaat 't vrij snel bést hard met die tweedehands tanks voor dat model.... Vooral omdat er in totaal waarschijnlijk maar 3 van verkocht zijn?Chakotay schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 19:07:
Mijn Caponord heeft een kunstof tank die er niet tegen zou kunnen. Ik had echter eerder al uitgerekend dat ik met de hoeveelheid kilometers die ik maak 3x een nieuwe (2ehands) tank kan kopen voor de meerprijs die VPower en dergelijke rommel kost. Ik ga gewoon de E10 tanken en zie wel wat er gebeurt dus...
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
@Chakotay De Sprint ST 1050 van mijn pa is er ook vatbaar voor door de kunstof tank, maar ik meen ergens gelezen te hebben dat het vooral voorkomt wanneer hij wordt weggezet en er langere tijd geen versere brandstof bijkomt.
Dat artikel ga ik echter nooit meer terugvinden....
Dat artikel ga ik echter nooit meer terugvinden....
Degenen die met zo'n oud hok zoveel rijden dat dat daadwerkelijk de moeite waar is zijn met gemak op 1 hand te tellen denk ikwimmel_1 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 20:15:
[...]
Als iedereen met een "Caponord" er zo over gaat denken dan gaat 't vrij snel bést hard met die tweedehands tanks voor dat model.... Vooral omdat er in totaal waarschijnlijk maar 3 van verkocht zijn?
@lolgast het zal wel loslopen inderdaad, zeker als jet het spul dagelijks gebruikt. Ik maak me niet zo'n zorgen in ieder geval.
[ Voor 12% gewijzigd door Chakotay op 03-10-2018 21:16 ]
En we zijn weer op Zolder. Morgen wedstrijdje voor het ONK. 👍🏻
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Maar dan nog komt er meer Ethanol in. Misschien niet direct overal (lekker eenduidig) maar toch meer ethanol. Het is bekend dat vooral oudere motoren en auto’s hier niet goed op lopen, ook al wordt er dagelijks mee gereden.McKaamos schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 19:35:
[...]
Ik heb het idee dat je het niet begrijpt. Het artikel gaat simpelweg over stickers.
Verder, BlueOne is niet de 10% ethanol versie.
BlueOne is een merknaam en de samenstelling is niet gelijk aan E10.
E10 is 90% benzine en 10% zo puur mogelijke ethanol.
BlueOne is maximaal 10% ethanol, maar is dat niet gegarandeerd. Dat komt namelijk door het gebrek aan drogen. Er zit een arbitraire hoeveelheid water in, waardoor de hoeveelheid ethanol minder kan zijn dan 10%.
Ik snap best dan 95 nu E5 is en straks E10 wordt. Maar als ik dan hetzelfde wil blijven tanken moet ik naar de duurdere 98 of dan E5 op zoek.
Wat betreft Blueone het wordt overal geadverteerd alszijnde E10 dat er misschien niet overal echt 10% in zit ala, maar dat is dan zo met de nieuwe 95 ook zo.
Ik ben er in ieder geval niet blij mee.
En nu iets anders, is het moeilijk/duur om de Carbs van mij Viffer V4 te syncen? Heb het vermoeden dat hij wel wat lekkerder/soepeler kan lopen.
[ Voor 5% gewijzigd door Rubman op 03-10-2018 21:55 ]
Was vandaag bij de belastingdienst in Apeldoorn, stonden maar liefst 4 motoren in de garage..Dryhte schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 09:15:
Het is weer die tijd van het jaar... slechts twee moto's over op de parkeerplaats. Twee gele nog wel
Ik heb de lease-clio maar een verdieping lager gezet.

Stond wel een erg gave Street Triple bij de Kawasaki dealer daar
Zo lang het nog kan tank ik trouwens euro 95. Heb met mijn vorige eigen auto(308 THP) wel eens E10 getankt in .de, maar 1) hij ging direct veeel meer verbruiken en 2) hij liep er lang zo lekker niet op, ondanks dat het blok e10-proof is.
[ Voor 21% gewijzigd door darkkingll op 03-10-2018 22:27 ]
Er zijn natuurlijk nogal wat variabelen. Bijvoorbeeld of een blok al arm loopt of niet. Verder nog een flinke portie gevoel wat vrij weinig zegt en net zo goed geen verschil kan zijn. Wel eens dyno resultaten gezien waarbij het bij een dikke bak met turbo wel wat pk's scheelde, maar niet iets wat je gaat merken. Was laatst iemand die verschil merkte bij de assen invetten, wat dus niets uit kan maken omdat de assen niet draaien. Je zal toch echt een situatie moeten maken waarbij het te meten is en gevoel geen rol speelt vind ik.Dryhte schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 23:17:
Vreemd toch dat de een geen verschil merkt tussen E10 en 98, en de ander wel. Zou dat aan de motor liggen, of aan de rijder?
Er is natuurlijk ook erg weinig verschil tussen bv een CB500 die bij wijze van op stookolie kan lopen en een aantal pk per honderd cc eruit haalt, of een KTM 1098 met dikke melkflessen als cilinder en een compressie waar je bang van wordt.Dryhte schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 23:17:
Vreemd toch dat de een geen verschil merkt tussen E10 en 98, en de ander wel. Zou dat aan de motor liggen, of aan de rijder?
Op mijn Wee stond een sticker E10. Toch zegt de Suzuki verdeler (en staat onder op elke factuur) dat ze aanbevelen om 98 te tanken. Wel ik heb mijn eerste x aantal beurten 98 getankt en sindsdien gewoon E10 en als ik al verschil merk is het dat ik minder verbruik met E10. Kan allicht niet dus is er voor mijn motor geen merkbaar verschil.
Uuurgh wat kan ik me soms toch ergeren aan motorijders die op de autostrade tussen 3e en 2e band doorvlammen.
Ik BE is het perfect legaal en ik doe het ook, maar niet aan +80 km/h (max BE is 50 dacht ik). Daarnet kwam er weer iemand door gevlamd en ik had hem helemaal niet gezien.
Problemen zoeken...
Ik BE is het perfect legaal en ik doe het ook, maar niet aan +80 km/h (max BE is 50 dacht ik). Daarnet kwam er weer iemand door gevlamd en ik had hem helemaal niet gezien.
Problemen zoeken...
Domme vraagDryhte schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 07:51:
Op mijn Wee stond een sticker E10. Toch zegt de Suzuki verdeler (en staat onder op elke factuur) dat ze aanbevelen om 98 te tanken. Wel ik heb mijn eerste x aantal beurten 98 getankt en sindsdien gewoon E10 en als ik al verschil merk is het dat ik minder verbruik met E10. Kan allicht niet dus is er voor mijn motor geen merkbaar verschil.
I have stability. The ability to stab.
Minder verbruik met E10? Da's wel bijzonder.Dryhte schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 07:51:
En nadeel met E10 is, duurt jaren eer rubbers en seals aangetast zijn dat ze ook echt kapot gaan of gaan lekken, da's de pest met die rotzooi. Bij oudere voertuigen gaat dat wel wat sneller natuurlijk.
De Alp loopt qua motor gewoon op Euro 95, maar ik heb alpjes gezien met bijna doorzichtige benzineslangetjes, het zit hem volgens mij inderdaad in de slijtage van niet metalen delen.Racer89 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 17:15:
[...]
Ze zeggen dat het allemaal geen probleem moet zijn. Ik volg vaak Duitse tv hier hebben ze die E10 rommel allanger. Veel problemen met motoren die bokken en benzine pompen die er opeens mee stoppen. Maar het zou allemaal niet door de E10 komen... hetzelfde als opeens benzine slangen gaan lekken enz. Er zijn gewoon een hoop autos die er niet tegen kunnen. En de motor zal er dan ook niet echt blij mee zijn.. bj 1980 en 1966... auto komt uit 2001 ben benieuwd.
Hm, vanochtend bij het oprijden van de N11 voor het eerst sinds tijden weer eens mijn toeslider aan de grond gereden. Beetje jammer, blijkbaar niet goed op mijn zithouding & voetpositie gelet
'k vond het ook bijzonder, zo'n lelijke witte sticker op de tank. Hij was er snel af.SmurfLink schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 08:24:
[...]
Domme vraagmaar staat dat op elke motor op de tankdop? Ik heb daar eigenlijk helemaal niet over nagedacht nog. Nou hoef ik ook nog niet te tanken omdat k nog niet zoveel kms heb gereden, maar wel verstandig dat van te voren te weten. Moet de boekjes maar eens doorlezen.
Het kan allicht niet, zei ik al - maar méér verbruik is alvast niet merkbaar. Natuurlijk hebben we het over een 650cc motor met slechts een compressie van 11,2:1 en niet om een geavanceerd turbo monster... Deze motor is even happy op E10 als op 98. (en waarschijnlijk op pure alcohol nog happierJoopieboy schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 08:38:
[...]
Minder verbruik met E10? Da's wel bijzonder.
En nadeel met E10 is, duurt jaren eer rubbers en seals aangetast zijn dat ze ook echt kapot gaan of gaan lekken, da's de pest met die rotzooi. Bij oudere voertuigen gaat dat wel wat sneller natuurlijk.
Ik geloof wel dat ik ervan uit mag gaan dat alle onderdelen inmiddels wel tegen de E10 kunnen aangezien de sticker op de tank staat stond (en dat dat specifieke nadeel van E10 dus niet langer relevant is).
Verwijderd
Zo vanmorgen de werkdag samen met Suzi weer prachtig begonnen
Vanavond haar eens van nieuwe motorolie voorzien 

Ik was gister bij mijn locale hackspace en een van de kerels daar heeft een Triumph Bobber.
Wat is dat ding slim retro-look met moderne techniek zeg..
Als je goed kijkt bij de downpipe, zie je dat het eigenlijk geen hele buis is, maar dat hij in de bocht stiekum afbuigt en naar de catalytic converter tussen het frame gaat en daarna weer terug naar de uitlaat:

Je moet echt supergoed kijken om het te zien.. super gedaan!
er zijn ook decat-kits:
https://www.freespiritspa...xton-1200-r-standard.html
Als je goed kijkt bij de downpipe, zie je dat het eigenlijk geen hele buis is, maar dat hij in de bocht stiekum afbuigt en naar de catalytic converter tussen het frame gaat en daarna weer terug naar de uitlaat:

er zijn ook decat-kits:
[ Voor 26% gewijzigd door ToolkiT op 04-10-2018 10:25 ]
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Jij stopt altijd op dezelfde plek om foto's te maken, of nietVerwijderd schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 09:59:
Zo vanmorgen de werkdag samen met Suzi weer prachtig begonnenVanavond haar eens van nieuwe motorolie voorzien
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb er eens bij staan kijken, wachtende op een beurtje, ik vind het een smet op de Bonneville-naam, en het merk. Beetje zoals een Aston Martin SUV...ToolkiT schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 10:23:
Ik was gister bij mijn locale hackspace en een van de kerels daar heeft een Triumph Bobber.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
er zijn ook decat-kits:
maar als je dan toch per se wilt bobberen...
Volgens mij hebben ze de bonneville naam ook gedropt en is het nu alleen 'bobber'...steveman schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 10:28:
[...]
Heb er eens bij staan kijken, wachtende op een beurtje, ik vind het een smet op de Bonneville-naam, en het merk. Beetje zoals een Aston Martin SUV...
maar als je dan toch per se wilt bobberen...
<edit> nee toch niet: https://www.triumphmotorc...classic/bonneville-bobber maar in de volksmond hoor ik alleen Triumph Bobber..
Wel een erg cool apparaat..
[ Voor 14% gewijzigd door ToolkiT op 04-10-2018 10:31 ]
Haha, cheers.Verwijderd schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 09:59:
Zo vanmorgen de werkdag samen met Suzi weer prachtig begonnenVanavond haar eens van nieuwe motorolie voorzien
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Maakte er het afgelopen ritje een uitdaging van om op bijzondere plekken te komen.
Volvo EX30 SMER Core - Wallbox Pulsar Plus 22kW
Moeilijk is het niet, duur weet ik niet. Heb zelf een carbtune liggen (apparaat waarmee je ze doet syncen). Wil het best een keer samen doen, al zou ik moeten kijken hoe dat bij jouw model moet.Rubman schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 21:53:
[...]
Maar dan nog komt er meer Ethanol in. Misschien niet direct overal (lekker eenduidig) maar toch meer ethanol. Het is bekend dat vooral oudere motoren en auto’s hier niet goed op lopen, ook al wordt er dagelijks mee gereden.
Ik snap best dan 95 nu E5 is en straks E10 wordt. Maar als ik dan hetzelfde wil blijven tanken moet ik naar de duurdere 98 of dan E5 op zoek.
Wat betreft Blueone het wordt overal geadverteerd alszijnde E10 dat er misschien niet overal echt 10% in zit ala, maar dat is dan zo met de nieuwe 95 ook zo.
En nu iets anders, is het moeilijk/duur om de Carbs van mij Viffer V4 te syncen? Heb het vermoeden dat hij wel wat lekkerder/soepeler kan lopen.
Hoe zit het bv. eigenlijk met Shell V Powerrrr, wat word dat ? Shell E10 V Power.
Voor mijn VW T25 is het ook niet ideaal.. die zuipt al behoorlijk en als ik dan 98 moet gaan tanken word het helemaal duur..Rubman schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 21:53:
[...]
Maar dan nog komt er meer Ethanol in. Misschien niet direct overal (lekker eenduidig) maar toch meer ethanol. Het is bekend dat vooral oudere motoren en auto’s hier niet goed op lopen, ook al wordt er dagelijks mee gereden.
Vanavond gaan de noppen weer onder de Alp voor de tocht van volgend weekend. Daarna oliebeurt en nieuwe remschijf.Verwijderd schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 09:59:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vrouwlief heeft sinds vandaag ook een mooie jas (zwart/wit) met helm wit) en handschoenen (zwart). Mooie bij elkaar passende set. Nu is de portomonnee weer even leeg
Rijschool heeft reeds gebeld, binnenkort proefles voor haar. Ik ga uiteraard een foto maken
Alhoewel de Skoda nog blijft tot einde maand stap ik langzaam over op de motor voor woon-werk ritjes. Op de Kawa ben ik niet zo zuinig dus daar gaat gewoon lekker Euro 95 in (ethanol of geen ethanol). De Koppelingshendel is binnen, evenals de nieuwe kabel. Hopelijk geld dat ook snel voor de nieuwe knippers en bagagetassen.
En gaat ze ook bij Kevin/Wesley lessen? Leuk in ieder geval! Mijn vriendin ben ik ook langzaam succesvol aan het omhalen en een vriend + vriendin van hem ook.HTT-Thalan schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 13:12:
[...]
Vrouwlief heeft sinds vandaag ook een mooie jas (zwart/wit) met helm wit) en handschoenen (zwart). Mooie bij elkaar passende set. Nu is de portomonnee weer even leegen dus komen broek en schoenen later wel.
Rijschool heeft reeds gebeld, binnenkort proefles voor haar. Ik ga uiteraard een foto maken.
Yup, ze wil bij Kevin lessen. Wesley zal ook vast een prima instructeur zijn maar wij vinden hem net iets te popi jopi. Hij vind het ook prachtig om wheelies te trekken tussen de lessende motorrijders op het oefenterrein en dat vind ik ook eigenlijk niet kunnen.Leviathius schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 13:14:
[...]
En gaat ze ook bij Kevin/Wesley lessen? Leuk in ieder geval! Mijn vriendin ben ik ook langzaam succesvol aan het omhalen en een vriend + vriendin van hem ook.
Gaat je vriendin dan met je meerijden op de MSX?
[ Voor 4% gewijzigd door HTT-Thalan op 04-10-2018 13:26 ]
Wesley heb ik 1x praktijkles van gehad en zat inderdaad een stiekeme wheelie achter ons te doen in een tunnel. Verder vond ik hem wel beter in uitleggen van wat we beter konden doen en hem viel veel meer verbeterpunten op dan Kevin vaak ziet. Al ben ik gewoon fan van Kevin z'n humor haha.HTT-Thalan schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 13:25:
[...]
Yup, ze wil bij Kevin lessen. Wesley zal ook vast een prima instructeur zijn maar wij vinden hem net iets te popi jopi. Hij vind het ook prachtig om wheelies te trekken tussen de lessende motorrijders op het oefenterrein en dat vind ik ook eigenlijk niet kunnen.
Gaat je vriendin dan met je meerijden op de MSX?.
En had laatst een avond met mijn vriendin en die vriend van mij plus zijn vriendin bij NAC 2 uurtjes rond laten rijden op de MSX. Alledrie een glimlach van oor tot oor. En Wesley was er ook met een A1 kandidaat en vroeg of ik instructeur wilde worden
@PilatuS oostenrijks-italiaanse samenwerking, hmmm
Over KTM gesproken, zijn er mensen die hun nieuwe design stijl mooi vinden? De nieuwe Super Duke GT is imo vakkundig verkracht 
Meh plaatje werkt niet. Linkje:
http://motorcycle.com.vsa...er-Duke-GT-01-633x388.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door Requiem19 op 04-10-2018 13:41 ]
Laten we dat maar niet doen. Heb serieus naar de Ducati 1098 gekeken, maar de KTM won op eigenlijk alle punten tegenover die fiets. Vooral ook het onderhoud is de bij de Ducati wel even wat duurder.Chakotay schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 13:33:
@PilatuS oostenrijks-italiaanse samenwerking, hmmm
Ik snap wel dat ze voor die koplamp zijn gegaan met nog wat andere punten die je ook bij de andere fietsen ziet, maar mooi is het hier inderdaad niet. Vind het wel een heerlijke fiets om op te rijden de GT, maar vind het vorige model zeker een stuk mooier.Requiem19 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 13:40:
Over KTM gesproken, zijn er mensen die hun nieuwe design stijl mooi vinden? De nieuwe Super Duke GT is imo vakkundig verkracht
Ik vond de SDGT ook episch. Maar cruise control knopje op rechter stuurhendel, wtf?
Ik was erg benieuwd naar de update met nu eindelijk die ge*le 1290 cockpit. Maar een scherm plakken op de SD neus werkt zo slecht. Gaat beetje de richting op van de Ducati 999 qua mislukking imo.
Zelfde met de 790 adventure. Wordt bijna zo lelijk dat ik er niet op zou durven te rijden.
Want laten we eerlijk zijn, wie zou ooit een motor kopen die hij echt niet mooi vindt?
Ik was erg benieuwd naar de update met nu eindelijk die ge*le 1290 cockpit. Maar een scherm plakken op de SD neus werkt zo slecht. Gaat beetje de richting op van de Ducati 999 qua mislukking imo.
Zelfde met de 790 adventure. Wordt bijna zo lelijk dat ik er niet op zou durven te rijden.
Want laten we eerlijk zijn, wie zou ooit een motor kopen die hij echt niet mooi vindt?
Ik moest aan dit beest denken:Requiem19 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 13:40:
[Afbeelding]

Dan is de vraag woon je een beetje in de buurt?Thoit schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 12:00:
[...]
Moeilijk is het niet, duur weet ik niet. Heb zelf een carbtune liggen (apparaat waarmee je ze doet syncen). Wil het best een keer samen doen, al zou ik moeten kijken hoe dat bij jouw model moet.
Volgens mij is het niet heel moeilijk om bij mijn model te doen, kwestie van wat kappen weg en aansluiten.
Midden Limburg, zo te zien niet in de buurt. Maar misschien kan je het combineren met een rondje Eifel ofzoRubman schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 14:19:
[...]
Dan is de vraag woon je een beetje in de buurt?
Volgens mij is het niet heel moeilijk om bij mijn model te doen, kwestie van wat kappen weg en aansluiten.
Rondje Eifel zit er voorlopig niet in, ga eerst wel even in de buurt rond shoppen.Thoit schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 14:23:
[...]
Midden Limburg, zo te zien niet in de buurt. Maar misschien kan je het combineren met een rondje Eifel ofzo
In ieder geval bedankt voor het aanbod

Gaaf ding, mooie kleur ookerik23 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 15:05:
[Afbeelding: Bmw-gekocht]
Vandaag deze jongen aan de famillie toegevoegd. F700gs uit 2013 met ongeveer elke optie die er destijds beschikbaar was. Nu nog A2 in A veranderen.
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Er is eigenlijk geen enkele Duke/Super Duke die ik mooi vind, lelijk ding. Die koplampRequiem19 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 13:40:
[Afbeelding]

Hi hi, nieuw gezicht in dit topic
Jaren geleden ooit motorrijbewijs gehaald, en 1 jaar gereden. Sindsdien enkel auto gereden (leasebak, geen plek voor motor, je kent alle excuses wel
) Na verhuizing eindelijk plek voor een motor, dus laatste excuus is ook weg. Ofwel, ik ben aan het rondkijken naar een motor.
Nu ben ik afgelopen weken paar keer bij Goedhart wezen kijken, en daar heb ik mijn oog laten vallen op een aantal modellen, te weten:Nu heb ik dus en weinig ervaring, en de ballen verstand van techniek, dus vandaar mijn vraag aan jullie: wat zijn dingen waar ik echt rekening mee moet houden. Waarom zou ik 1 van deze juist wel, of juist niet nemen? Even los van het feit of ze lekker rijden, ik heb nog geen proefritten gemaakt, dus dat weet ik nog niet. Andere suggesties zijn uiteraard ook welkom
Jaren geleden ooit motorrijbewijs gehaald, en 1 jaar gereden. Sindsdien enkel auto gereden (leasebak, geen plek voor motor, je kent alle excuses wel
Nu ben ik afgelopen weken paar keer bij Goedhart wezen kijken, en daar heb ik mijn oog laten vallen op een aantal modellen, te weten:Nu heb ik dus en weinig ervaring, en de ballen verstand van techniek, dus vandaar mijn vraag aan jullie: wat zijn dingen waar ik echt rekening mee moet houden. Waarom zou ik 1 van deze juist wel, of juist niet nemen? Even los van het feit of ze lekker rijden, ik heb nog geen proefritten gemaakt, dus dat weet ik nog niet. Andere suggesties zijn uiteraard ook welkom
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
Als eerste tip, kies een motor waarbij je (financieel en emotioneel) niet heeelll hard gaat huilen als hij een keer lullig valt bij het parkeren oid. Dat gebeurt best vaak bij mensen in het begin.BM schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 16:00:
Jaren geleden ooit motorrijbewijs gehaald, en 1 jaar gereden. Sindsdien enkel auto gereden (leasebak, geen plek voor motor, je kent alle excuses wel) Na verhuizing eindelijk plek voor een motor, dus laatste excuus is ook weg. Ofwel, ik ben aan het rondkijken naar een motor.
Hoe ben je van plan je motor te gebruiken? Woon-werk? Moto vakanties? Plezierritjes in NL?
Welkom! (terug?)BM schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 16:00:
Jaren geleden ooit motorrijbewijs gehaald, en 1 jaar gereden. Sindsdien enkel auto gereden (leasebak, geen plek voor motor, je kent alle excuses wel) Na verhuizing eindelijk plek voor een motor, dus laatste excuus is ook weg. Ofwel, ik ben aan het rondkijken naar een motor.
Allereerst de vraag natuurlijk waarvoor je de motor wilt gaan gebruiken. Puur vrijetijdsgebruik of er ook mee naar het werk te rijden. Ik gok het laatste als ik zo je lijstje motoren zie.
Als je een motor met automaat niet erg vind kun je de NC750X laten staan. Want voor zo ver ik weet en kan zien op de foto's is dat de automaat versie (zonder koppelingshendel en schakelen dus). De andere twee motoren die je noemt is gewoon niets mis mee eigenlijk. De Suzuki zal gok ik iets goedkoper in onderhoud zijn, want BMW is volgens mij vaak iets duurder.
Dus het hangt echt van een paar zaken af
@BM het is wel belangrijk om eerst te weten wat je ermee wilt gaan doen, en wat voor type motor je fijn lijkt
De DL650 & NC750X zijn wat lichtere 'nep'-allroads (nep als in, wel hoog op de poten maar primair bedoelt voor op het asfalt. Zie het als een BMW X1, daarme ga je ook niet verder offroad dan een grasveld
), en de F800ST meer een tourder.
Doel zal voornamelijk fun ritjes zijn, maar woon-werk zal ook zeker wel gaan gebeuren. Ik ben voornamelijk aan het kijken naar motoren met een wat rechtere zit, ik ben bang dat als het een wat sportievere houding word je me na een half uur van de motor moet takelen (gevoelige rug).
Wbt die NC750X, die is er ook 'gewoon' met normale bak, en dat was wel degene die ik op het oog had, automaat is niet wat ik echt zoek;
Wbt die NC750X, die is er ook 'gewoon' met normale bak, en dat was wel degene die ik op het oog had, automaat is niet wat ik echt zoek;
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
Wellicht herinnert iemand zich nog aan de verpauperde Honda die hier in Groningen bij de Noorderhaven staat weg te smelten. Er hangt sinds vandaag een te koop bordje op. 450 euro mag je dat ding meenemen.
Dacht haast al dat er niemand meer eigenaar van was, maar blijkbaar toch.
@BM Ik heb een DL650 (wel nieuwere versie maar dat is vooral cosmetisch). Heel happy mee, en deze hebben een hele cultus volgelingen op 't internet
(vermoedelijk vooral wegens de bescheiden prijs - status 'swiss army knife' geërfd van Transalp). Goed koppel al bij lage toeren, maar trekt lekker door tot 10000rpm. Ik zou hier zeker een proefritje mee maken.
De Honda NC is naar verluidt een 'bijzonder beestje', het laagtourige karakter moet je liggen.
De Honda NC is naar verluidt een 'bijzonder beestje', het laagtourige karakter moet je liggen.
[ Voor 5% gewijzigd door Dryhte op 04-10-2018 16:23 ]
Praktisch: als je (regelmatig) woon-werk doet maak je sneller aardig wat km’s. Handig om je te verdiepen in algemene onderhoudskosten per motor.BM schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 16:09:
Doel zal voornamelijk fun ritjes zijn, maar woon-werk zal ook zeker wel gaan gebeuren. Ik ben voornamelijk aan het kijken naar motoren met een wat rechtere zit, ik ben bang dat als het een wat sportievere houding word je me na een half uur van de motor moet takelen (gevoelige rug).
motoren zijn stuk persoonlijker dan auto’s. Het is echt een kwestie van zelf proberen. Desnoods dagje huren. Imo is proefrit te kort - zeker als je nog nooit echt lang gereden hebt.
Mijn volledig subjectieve mening is dat het alle drie degelijke bikes zijn, maar wel allemaal wat ‘saaiig’. Bmw lijkt mij het minst saaiig, vooral qua motorblok. Maar saaiig kan heel fijn zijn, vooral w-w verkeer.
Welkom op het forum. Leuk dat je weer overweegt te gaan rijden.BM schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 16:00:
Ik ben zelf ook dit jaar weer begonnen met rijden en was toen ook op zoek naar een nieuwe (lees gebruikte) motor.
Van de NC750 is bekend dat veel rijders deze motor wat suf vinden rijden. Het motorblok schijnt een afgeleide te zijn van een motorblok van de Honda Jazz (helft van dit blok). Dus rond de 6 a 7 duizend toeren begint het rode gebied.Verder is het een Honda en rijdt het
Voor de BMW F800ST zijn er rijders die aangeven dat ze de zithouding niet prettig vinden. Met name de uitsparingen bij de tank (hoe je knieën in de tank vallen). Maar dit is iets wat je zelf moet ervaren. Verder heeft de BMW een riem, die is onderhoudsvrij maar wel kostbaar om te vervangen. Weet niet bij welke kilometerstand dit moet gebeuren. Dus wellicht heb je dan de motor allang weer verkocht
De Suzuki DL650 is een geliefd model, heb ik zelf geen idee van of er specifieke problemen van zijn.
hier hebben we afbeeldingen bij nodigmamorunl schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 16:11:
Wellicht herinnert iemand zich nog aan de verpauperde Honda die hier in Groningen bij de Noorderhaven staat weg te smelten. Er hangt sinds vandaag een te koop bordje op. 450 euro mag je dat ding meenemen.
Veel nieuwsberichten hierover bevatten juist de zinsnede 'om verwarring te voorkomen'WhatsappHack schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 19:38:
[...]
Volgens het artikel is E5 echter Euro98... Als zowel 95 als 98 E5 gaan heten, hoe weet je dan in godsnaam wat het octaangehalte is...?
Wordt bij pompen die ook 102 aanbieden nog interessanterIk weet dat ik Aral Ultimate 98 of 102 moet hebben, maar dat heeft in NL met BP Ultimate ook een 95 en 97 variant
Het artikel stelt:
Euro95 = E10
Euro98 = E5
Diesel = B7
Wat is het nou?
Snap sowieso niet waarom dit zo nodig moet veranderen. Echt nog nooit moeite gehad in andere landen, maar t zal wel.
Er is vanuit de overheid blijkbaar een verkeerd persbericht uitgegeven wat de indruk wekte dat de Euro95 hier vanaf volgende week ineens vervangen wordt voor E10, terwijl het alleen maar om stickertjes gaat en er verder eigenlijk niets veranderd. Dit is overal echter klakkeloos overgenomen dus de verwarring is juist enorm.
Ik werk bij een bedrijf met verschillende afdelingen, waaronder één Motorbrandstoffen BV en ze zijn er flink druk mee vandaaag. Heerlijke chaos om vanuit de Telecom BV naar te kijken. Ik vermaak me prima
Het zijn absoluut niet de meest spannende motoren die er zijn, maar ergens leek me dat ook wel 'fijn' voor nu. Lekker rustig weer beginnen, en mocht ik over paar jaar er echt op uitgekeken zijn kunne we altijd naar wat anders kijken.Requiem19 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 16:17:
[...]
Mijn volledig subjectieve mening is dat het alle drie degelijke bikes zijn, maar wel allemaal wat ‘saaiig’. Bmw lijkt mij het minst saaiig, vooral qua motorblok. Maar saaiig kan heel fijn zijn, vooral w-w verkeer.
Had ik gelezen inderdaad, ff lekker doortrekken lijkt ie niet echt van te houdenMichielK71 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 16:19:
[...]
Van de NC750 is bekend dat veel rijders deze motor wat suf vinden rijden. Het motorblok schijnt een afgeleide te zijn van een motorblok van de Honda Jazz (helft van dit blok). Dus rond de 6 a 7 duizend toeren begint het rode gebied.Verder is het een Honda en rijdt het
40/50K geloof ik, en als ik zo inschat hoelang dat duurt ben ik toch al weer tijdje verder voor die stand bereikt is. Zithouding is goeie.Voor de BMW F800ST zijn er rijders die aangeven dat ze de zithouding niet prettig vinden. Met name de uitsparingen bij de tank (hoe je knieën in de tank vallen). Maar dit is iets wat je zelf moet ervaren. Verder heeft de BMW een riem, die is onderhoudsvrij maar wel kostbaar om te vervangen. Weet niet bij welke kilometerstand dit moet gebeuren.
Ga proberen zaterdag iig 1 of 2 van deze motoren te kunnen rijden. Ben benieuwd
Xbox
Okee, dat klínkt wel lekker
@Melkunie
Maar dat rijmt dan weer niet met wat McKaamos zei dat Euro98 eigenlijk E0 is.
Of is er een E0 sticker?
En als er een stickertje E10 moet komen op Euro95 terwijl het eigenlijk E5 is dan... Ja weetje, ik had dit allemaal eigenlijk nooit moeten lezen en gewoon lekker vanzelf zien wat er bij de pomp gebeurt
Chaos is complete, zullen we maar zeggen.
Kijk het wel aan.
Zolang ik maar geen E10 in m'n tank krijg vind ik het allemaal prima.
Dus er blijft gewoon Euro95 en Euro98 staan en er komt enkel een stickertje bij of het E5 of E10 is? Dat is een heel ander verhaal inderdaad, bij de artikelen leek het net alsof echt de hele meuk vervangen werd.Er is vanuit de overheid blijkbaar een verkeerd persbericht uitgegeven wat de indruk wekte dat de Euro95 hier vanaf volgende week ineens vervangen wordt voor E10, terwijl het alleen maar om stickertjes gaat en er verder eigenlijk niets veranderd. Dit is overal echter klakkeloos overgenomen dus de verwarring is juist enorm.
Maar dat rijmt dan weer niet met wat McKaamos zei dat Euro98 eigenlijk E0 is.
En als er een stickertje E10 moet komen op Euro95 terwijl het eigenlijk E5 is dan... Ja weetje, ik had dit allemaal eigenlijk nooit moeten lezen en gewoon lekker vanzelf zien wat er bij de pomp gebeurt
[ Voor 8% gewijzigd door WhatsappHack op 04-10-2018 17:04 ]
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Verwijderd
Leuk he die allroad Suzuki Bandit 650Ktenolix schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 10:30:
[...]
Haha, cheers.
[Afbeelding]At the beach by Dennis van den Berg, on Flickr
Maakte er het afgelopen ritje een uitdaging van om op bijzondere plekken te komen.
Tijdelijke? mod: army dump tas vast op achterrack...

Nu kan ik iig kleinere dingen zoals kettingslot meenemen..

Da's euro 98, die krijgt 5% ethanol erbij en wordt dus E5Winkiller schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 12:13:
Hoe zit het bv. eigenlijk met Shell V Powerrrr, wat word dat ? Shell E10 V Power.
Gaat het geen deukjes slaan in het spatbord? Zou zonde zijn!ToolkiT schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 18:04:
Tijdelijke? mod: army dump tas vast op achterrack...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit topic is gesloten.