Hét grote motortopic - Deel 22 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 75 ... 132 Laatste
Acties:
  • 370.149 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mamorunl
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 02:09
Requiem19 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 07:27:
[...]

Dat maakt motorrijden zo uitdagend! Bijna alle menselijke refkexen en gewoontes moet je afleren.

Zie je iets gevaarlijks op de weg? - Vooral niet kijken want dan stuur je er naar toe

Ga je te hard een bocht in? - niet in je rem knijpen want dan val je! Schuiner!

Glijdt de voorkant (off road vooral)? Geen gas dicht maar meer gas!

Val je naar binnen bij halve draai/achtje? - meer gas!

Zo zijn er nog wel meer reflexen die je moet afleren.

Motorrijden, kortom, is absoluut geen natuurlijke sport. Eerder onnatuurlijk wat mij betreft.
Of natuurlijk en dit blijft mij nog steeds verbazen dat het werkt: als je snel rijd (autoweg bijvoorbeeld) moet je naar links sturen om naar rechts te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Topicstarter
Dat fenomeen genaamd "countersteering" is iets wat je als kind al leert op een trap/loopfietsje :P

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielK71
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-08 22:40
Even een update over de aanrijding van vorige week;

Vandaag staat de motor bij Termaat in Nijmegen om de schade door een expert te laten bekijken. De eerste schatting van Termaat was dat er voor ongeveer 1.200 euro aan schade aan de fiets zat. Op het oog zou ik dat niet gezegd hebben, maar goed zij hebben er verstand van. Zo had de chef werkplaats gezien dat de linker valbeugel dichter bij het plaatwerk stond dan de rechter en daarom waarschijnlijk verbogen was.

Verder is het natuurlijk een hele hap arbeidsloon voor het loshalen en weer monteren van de beschadigde delen. Plus de kosten van het spuiten.

Zaterdag heb ik een verjaardag, dus ik denk dat ik zondag naar Goedhart ga. Heb wel zin in een Versys voor erbij😀

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frans92
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-08 09:02

Frans92

VFR800

wimmel_1 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 11:25:
Dat fenomeen genaamd "countersteering" is iets wat je als kind al leert op een trap/loopfietsje :P
Ik las hierover veel op reddit. Countersteering dit, countersteering dat. Het kon je leven redden, etc...
Snapte nooit wat ze daarmee bedoelden, want ik kan ook gewoon motorrijden zonder dat ik countersteering geleerd had. Totdat ik een filmpje zag. Daarna ben ik erop gaan letten en toen kwam ik erachter dat ik dit al geleerd had toen ik mijn eerste fietsje had zonder zijwieltjes.

XBL: DonFrans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

Ik heb werkelijk geen flauw benul van twee dingen:
Countersteering en revmatching.

Het eerste schijn je al van nature te doen, het tweede krijg ik gewoon niet onder de knie.

* Vrijdag voelt zich een domme motorrijder ;(

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-09 21:03
Vrijdag schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 11:39:
Ik heb werkelijk geen flauw benul van twee dingen:
Countersteering en revmatching.

Het eerste schijn je al van nature te doen, het tweede krijg ik gewoon niet onder de knie.

* Vrijdag voelt zich een domme motorrijder ;(
Da's toch gewoon een klein beetje meer gas geven terwijl je je koppeling loslaat bij het terugschakelen? Als je dat niet doet voel je een 'schok' bij het terugschakelen als je nog relatief snel rijdt. (natuurlijk kan je ook wachten met terugschakelen tot je al te traag rijdt voor je hogere versnelling, dan is 't revmatchen niet echt nodig) (EDIT: indien ik mis ben, word ik graag gecorrigeerd ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door Dryhte op 28-09-2018 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Least Inkling
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:57

Least Inkling

Product of the cold war

@Vrijdag je bent heus niet dom hoor ;)

Heb je revmatchen ooit gemist? Wordt vaker gebruikt door de buikschuivers omdat ie vaak hoog in de toeren hangen en daarmee de kans bij het terugschakelen op een blokkerend wiel vermindert.

Ik gebruik het eigenlijk alleen maar in de bergen (naar beneden).

Countersteering ben ik pas bewust van geworden alweer in de bergen, met van de afknijpende bochtjes, waar je moet corrigeren om niet aan de andere kant van de vangrail te eindigen of op iemands motorkap.

Je doet het al onbewust, gebruik het op kritieke momenten. Ga eens spelen met het effect. Je hoeft er ook geen oneigenlijke ram op je stuur te geven, je "duwt" tegendraads eigenlijk.

Droplets of yes and no in an ocean of maybe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-09 17:11

charrel

Cortisol4life..

wimmel_1 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 11:25:
Daarom zijn zijwieltjes of driewielers funest, sturen net als een auto. Op mijn werk ook altijd lachen met de pubers, ze geloven het nooit dus willen het altijd proberen op een fiets. Dan blijkt dat het toch anders dan ze dachten,heerlijk!

[ Voor 5% gewijzigd door charrel op 28-09-2018 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

@Dryhte en @Least Inkling , revmatching probeer ik wel eens maar heb het idee dat ik vaak nét het punt mis. Dat ik zeg maar te vroeg of te laat extra tussengas geef. Heb al wat filmpjes etc. gekeken maar ik doe het net niet goed.

Countersteering het zelfde geval. Ik heb echt geen idee of ik het goed doe en eigenlijk ook niet of ik het uberhaupt al doe. Vind het moeilijk om er bewust mee bezig te zijn. Op deze pagina staat een korte fotoserie hoe het er uit ziet: Wikipedia: Countersteering
Nu dénk ik dat ik dat ook zo uitvoer maar of het ook zo is weet ik niet. Dan zou eigenlijk iemand me eens moeten zien rijden, op een parkeerterrein oid.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:53

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Vrijdag schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 12:22:
@Dryhte en @Least Inkling , revmatching probeer ik wel eens maar heb het idee dat ik vaak nét het punt mis. Dat ik zeg maar te vroeg of te laat extra tussengas geef. Heb al wat filmpjes etc. gekeken maar ik doe het net niet goed.

Countersteering het zelfde geval. Ik heb echt geen idee of ik het goed doe en eigenlijk ook niet of ik het uberhaupt al doe. Vind het moeilijk om er bewust mee bezig te zijn. Op deze pagina staat een korte fotoserie hoe het er uit ziet: Wikipedia: Countersteering
Nu dénk ik dat ik dat ook zo uitvoer maar of het ook zo is weet ik niet. Dan zou eigenlijk iemand me eens moeten zien rijden, op een parkeerterrein oid.
YouTube: The Physics of Countersteering

Deze vond ik vrij duidelijk

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Least Inkling

Least Inkling

Product of the cold war

@Vrijdag heb je al eens meegemaakt dat je een bocht achteraf te ruim neemt, omdat je niet goed gekeken hebt of dat je te snel reed of dat de bocht uiteindelijk knijpt?

Stel, je neemt een bocht naar rechts en je komt niet goed uit, kun je met een duwtje naar links (met je rechterhand) de fiets dwingen om nog verder te "vallen" waardoor je de bocht wel kunt nemen. Tis echt een subtiel iets.

Probeer eens rechtdoor te rijden met alleen je vingertoppen op je handvaten en afwisselend links en rechts te duwen. De fiets gaat dan afwisselend rechts en links Probeer dit dan eens in een rechterbocht (die je kent) met een constante snelheid (en met volledige hand:) ) met je rechterhand iets te duwen. Je zult zien dat je je positie op de weg gaat veranderen en anders uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-09 21:33

epic_gram

undercover moderator

ik ben vanmiddag vrij en ik wil ff een paar uur rijden. Heeft iemand nog tips voor leuke plekken om heen te gaan vanuit delft?

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

@Rubman en @Least Inkling thnx! Ik ga eens aan de slag met die video en uitleg. Probeer ik het gewoon een paar keer op rotondes hier in de buurt. Eens kijken of ik er feeling voor kan ontwikkelen :)

@epic_gram Misschien staat hier wat voor je tussen? https://www.routeyou.com/...-alle-motor-en-autoroutes

[ Voor 30% gewijzigd door Vrijdag op 28-09-2018 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Least Inkling

Least Inkling

Product of the cold war

Succes! En leg een paar matrassen of hooibalen langs de weg...nee grapje :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Vrijdag schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 09:45:
@noes en @Willem30 Ik ga denk ik eind van de ochtend/begin vd middag, eerst nog even sporten 's ochtends :)
Natuurlijk hoop ik dat ik op die Duke naar huis kan, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk ;(
Dan zwaaien we op de A12 :w

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

Least Inkling schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 12:37:
Ik trek zoiets gewoon aan:

Afbeeldingslocatie: https://extremeinflatables.com/wp-content/uploads/2018/02/sumo.jpg

:9

Alleen op de motor stappen wordt dan wel een uitdaging :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Least Inkling

Least Inkling

Product of the cold war

Lol niet alleen maar op je motor stappen... :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Least Inkling schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 12:37:
Oh dan kan ik ook meedoen! :p

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Rev matching...

Met slipper clutch is dat echt niet nodig bij straatgebruik.

Zonder slipper clutch wel soms. Ik ging vorige week paar keer gravel berg af die stijler was dan gedacht. Toch even terug naar z’n 1 voor de motorrem. Bij t terugschakelen gelijk flinke zwieper aan de achterkant ^^.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Countersteering is de enige manier om te sturen. Iedereen die op een motor rijd doet dit :)
Requiem19 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 13:23:
Rev matching...

Met slipper clutch is dat echt niet nodig bij straatgebruik.

Zonder slipper clutch wel soms. Ik ging vorige week paar keer gravel berg af die stijler was dan gedacht. Toch even terug naar z’n 1 voor de motorrem. Bij t terugschakelen gelijk flinke zwieper aan de achterkant ^^.
In alle gevallen is rev matchen fijner rijden. Je zorgt er voor dat het grootste deel van de motor rem een stuk prettiger er in komt. Het rijd gewoon een stuk vloeiender, met of zonder slipper clutch. Voor mijn motor is het ook wel nodig door de zware v-twin en geen slipper clutch, maar anders had ik het nog gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dryhte
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-09 21:03
én bij regen voorkomt het slippertjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Gezien ik zo toch naar Brezan ga, kan ik net zo goed smeersel halen. Jullie zweren hier bij die S100 kettingspray toch? Hoeveel is handig als je niet verwacht de winter veel te gaan rijden, 75 of 400ml? Geen idee hoe lang die meuk houdbaar is en hoeveel je ervan gebruikt. :p En is het allemaal dezelfde? S100 wit? of zijn er verschillende (zo ja, welke moet ik dan hebben?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

SmurfLink schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 13:30:
Gezien ik zo toch naar Brezan ga, kan ik net zo goed smeersel halen. Jullie zweren hier bij die S100 kettingspray toch? Hoeveel is handig als je niet verwacht de winter veel te gaan rijden, 75 of 400ml? Geen idee hoe lang die meuk houdbaar is en hoeveel je ervan gebruikt. :p En is het allemaal dezelfde? S100 wit? of zijn er verschillende (zo ja, welke moet ik dan hebben?)
Ik heb gewoon kettingspray van de Action. Kost iets van €2,50 per bus :9

/edit: Je moet wel de motorspray hebben. Die fiets spray staat er soms tussen maar die pakt niet goed.

[ Voor 8% gewijzigd door Vrijdag op 28-09-2018 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Streepje
  • Laatst online: 23-01-2024

Streepje

noem me maar Streepje

PilatuS schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 13:26:
[...]

Countersteering is de enige manier om te sturen. Iedereen die op een motor rijd doet dit :)

[...]

In alle gevallen is rev matchen fijner rijden. Je zorgt er voor dat het grootste deel van de motor rem een stuk prettiger er in komt. Het rijd gewoon een stuk vloeiender, met of zonder slipper clutch. Voor mijn motor is het ook wel nodig door de zware v-twin en geen slipper clutch, maar anders had ik het nog gedaan.
ik heb een slipper clutch en rev match alsnog gewoon omdat ik het gewend ben en het wel mooi vind :7

Asus maximus IV extreme-----Intel Core I7 2600k----- Asus GTX580 SLI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Dryhte schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 13:27:
én bij regen voorkomt het slippertjes ;)
Bij mijn oude SV en ook bij de KTM nu heb ik niet eens regen nodig om het achterwiel zonder rev matchen geblokkeerd te krijgen. Vandaar dat ik het ook altijd doe :)
Streepje schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 13:32:
[...]

ik heb een slipper clutch en rev match alsnog gewoon omdat ik het gewend ben en het wel mooi vind :7
Ik vind het ook leuk om te doen en het geluid klinkt ook lekker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Vrijdag schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 13:31:
[...]

Ik heb gewoon kettingspray van de Action. Kost iets van €2,50 per bus :9

/edit: Je moet wel de motorspray hebben. Die fiets spray staat er soms tussen maar die pakt niet goed.
Die heb ik voor m'n gewone fiets, werkt dikke prima. Is er een aparte voor de motor of gebruik je gewoon die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:33
Het klinkt wel leuk, maar het merendeel van de tijd rij ik rustig genoeg om er geen voordeel uit te halen. Zolang ik niet in de 8500+ toeren terugval bij terugschakelen is er niet veel aan de hand een aangezien mijn motor maar doorgaat tot 11500, komen die toeren niet vaak voor bij terugschakelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
@Vrijdag Als je rev matchen wil leren zou ik het zo doen. Koppeling in, schakelen met je voet en met de koppeling nog in een dot gas geven. Dan de koppeling los laten. Dan kan je leren hoeveel gas je moet geven en doe je er even iets langer over tot je het goed kan. Uiteindelijk wordt het vanzelf 1 beweging, maar door er mee te beginnen door heel bewust het te doen met koppeling in kost het je meer tijd, maar leer je het wel. Niets mis met wat langzamer de koppeling in doen, gas geven, koppeling los. Tuurlijk geef je die dot gas ook later met de koppeling in, maar dan is het 1 snelle beweging met 2 handen en je voet tegelijk. Door het langzamer te doen en stap voor stap kan je het makkelijk aanleren. Op deze manier ben ik er zelf mee begonnen en nu gebeurt het zonder bij na te denken in 1 vloeiende beweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
PilatuS schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 13:26:
[...]

[...]

Met slipper clutch zou je achterwiel iig niet moeten blokkeren bij het terugschakelen. Als je normaal rijdt en niet met idioot hoge toeren terugschakelt met sc is het beetje overdreven om te rev matchen imo ;-).

Maar ieder z’n eigen manier van motorrijden uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

SmurfLink schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 13:36:
[...]

Die heb ik voor m'n gewone fiets, werkt dikke prima. Is er een aparte voor de motor of gebruik je gewoon die?
Ja, ze hebben het voor de fiets en voor de motor. Die voor de motor is dikker en "plakt" meer. Je kan die voor de motor wel op de fietsketting gebruiken (dan hoef je maar ééns in de tien jaar te smeren :+ ) maar andersom is niet aan te raden.

@PilatuS Dankjewel! Ga ik ook proberen. Natuurlijk niet tegelijk met countersteering :+
Denk dat het vooral een soort muscle memory moet worden voordat ik het goed onder de knie heb.

Ik kom niet heel vaak hoog in de toeren trouwens. Meestal zit ik zo tussen de 5k-6k. Heb al een redline op 8,5k.

[ Voor 7% gewijzigd door Vrijdag op 28-09-2018 13:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-09 17:11

charrel

Cortisol4life..

Mijn motor doet zelf al aan revmatching, als ik de quickshifter gebruik naar beneden :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Requiem19 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 13:39:
[...]

Met slipper clutch zou je achterwiel iig niet moeten blokkeren bij het terugschakelen. Als je normaal rijdt en niet met idioot hoge toeren terugschakelt met sc is het beetje overdreven om te rev matchen imo ;-).

Maar ieder z’n eigen manier van motorrijden uiteraard.
Met of zonder slipper clutch vind ik dat het gewoon fijner rijd. Door de motorrem netjes op te vangen met die dot gas rijd het vloeiender. Sinds ik er mee ben begonnen en het gaat zonder nadenken wil ik niet meer zonder, puur omdat het fijner rijd.
Vrijdag schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 13:41:
[...]

@PilatuS Dankjewel! Ga ik ook proberen. Natuurlijk niet tegelijk met countersteering :+
Denk dat het vooral een soort muscle memory moet worden voordat ik het goed onder de knie heb.

Ik kom niet heel vaak hoog in de toeren trouwens. Meestal zit ik zo tussen de 5k-6k. Heb al een redline op 8,5k.
Door het even los te doen en niet in 1 beweging is het makkelijker aanleren. Later geef je die dot gas al gelijk bij het intrekken van de koppeling. Door het eerst in stappen te doen en vrij langzaam door eerst de koppeling in te trekken, dan gas te geven en weer los, maakt het aanleren makkelijker dan in 1 beweging. Het is gewoon even wennen om te doen, maar na een tijdje wordt het automatisme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-09 21:21

Winkiller

De Mopperpot

Least Inkling schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 12:30:
Stel, je neemt een bocht naar rechts en je komt niet goed uit, kun je met een duwtje naar links (met je rechterhand) de fiets dwingen om nog verder te "vallen" waardoor je de bocht wel kunt nemen. Tis echt een subtiel iets.
Klinkt raar, als je te hard duwt lig je op je plaat mijn inziens, gas eraf en je loopt ook meer naar binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Topicstarter
Winkiller schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 16:02:
[...]

Klinkt raar, als je te hard duwt lig je op je plaat mijn inziens, gas eraf en je loopt ook meer naar binnen.
GAS er áf in een bocht? En daarmee dan meteen een hoop extra onbalans in je fiets brengen vanwege de reactie van 't achterwiel + achterbrug op de verminderde kettingspanning.... Je moet 't maar durven ;)

Aantal posts geleden ging 't er hiel al over: REMMEN = ANGST!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Winkiller schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 16:02:
[...]

Hangt van de bocht en snelheid af wat handig is. Bij gas los gaat de motor eerst even iets wijd voordat je verder naar binnen kan. Remmen lukt je ook alleen als je ruimte zat hebt. Het punt van platter gooien en doorkijken is dat dit vrijwel altijd zonder problemen kan. Zeker bij op straat rijden zou je meer dan genoeg speelruimte moeten hebben om platter te kunnen. Gas er op houden, doorkijken en platter gooien is vrijwel altijd de beste optie. Je gaat niet vallen als je ietjes platter gaat.

Edit: Zelf 1x op Lelystad door een verkeerde lijn meegemaakt dat ik de bocht niet ging halen. Omdat de snelheid dan wat hoger ligt was platter gaan en doorkijken de enige optie. Iedere andere optie was in berm belanden geweest.

[ Voor 13% gewijzigd door PilatuS op 28-09-2018 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
wimmel_1 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 16:08:
[...]

GAS er áf in een bocht? En daarmee dan meteen een hoop extra onbalans in je fiets brengen vanwege de reactie van 't achterwiel + achterbrug op de verminderde kettingspanning.... Je moet 't maar durven ;)

Aantal posts geleden ging 't er hiel al over: REMMEN = ANGST!!
In 1x gas eraf kan vrij fataal zijn idd. 99,9% van de tijd kan de motor platter op straat.

Wat wel nog een optie is wellicht is om langzaam het gas af te rollen (en wel motor trekkend houden uiteraard). Kan alleen als je ruim van te voren ziet dat je einde bocht een probleem gaat krijgen tho!

Ze hebben vlgs mij ooit onderzocht dat voor bijna iedereen x-graden hellingshoek nog normaal voelt. 40 ofzo? Voorbij dat punt heeft het brein de illusie dat je gaat vallen. In praktijk zitten meeste rijders maximaal rond dat ‘comfy’ punt. In realiteit kan de motor in meeste situaties nog een flink aantal graden schuiner. Trick the brain!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

@PilatuS & @wimmel_1

Tja voor beide is wat te zeggen natuurlijk maar minder ervaren rijders kunnen beter gas minderen.
Remmen is angst, right. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Topicstarter
Winkiller schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 16:21:
@PilatuS & @wimmel_1

Tja voor beide is wat te zeggen natuurlijk maar minder ervaren rijders kunnen beter gas minderen.
Remmen is angst, right. :>
Gas minderen moet je vóór de bocht doen. Als je daar te laat mee bent dan heb je sowieso al niet goed gekeken en moet je DIE handeling dus gaan corrigeren.

Als een minder ervaren rijder ín een bocht van 't gas af moet omdat er "iets" fout dreigt te gaan lopen dan gaat 'ie op zo'n moment ook niet meer "rustig" van 't gas af en gaat de kraan gewoon dicht (met alle gevolgen van dien, vaak).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

wimmel_1 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 16:26:
[...]

Gas minderen moet je vóór de bocht doen. Als je daar te laat mee bent dan heb je sowieso al niet goed gekeken en moet je DIE handeling dus gaan corrigeren.

Als een minder ervaren rijder ín een bocht van 't gas af moet omdat er "iets" fout dreigt te gaan lopen dan gaat 'ie op zo'n moment ook niet meer "rustig" van 't gas af en gaat de kraan gewoon dicht (met alle gevolgen van dien, vaak).
Ik doe het al een jaar of 40 en ben nog nooit gevallen, maar ik rij meestal niet erg snel op onbekende plekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Topicstarter
Winkiller schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 16:28:
[...]

Ik doe het al een jaar of 40 en ben nog nooit gevallen, maar ik rij meestal niet erg snel op onbekende plekken.
Het maakt in principe niets uit of je dit op bekend óf onbekend terrein doet, ook op bekend terrein kan er van alles veranderd zijn in/aan een bocht sinds de laatste keer dat jij er geweest bent. In een blinde bocht welke je 100% dénkt te kennen wil je géén tegenligger tegenkomen welke die bocht verkeerd ingeschat had, bijvoorbeeld :P

KIJKEN én blijven KIJKEN!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

wimmel_1 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 16:35:
[...]

Het maakt in principe niets uit of je dit op bekend óf onbekend terrein doet, ook op bekend terrein kan er van alles veranderd zijn in/aan een bocht sinds de laatste keer dat jij er geweest bent. In een blinde bocht welke je 100% dénkt te kennen wil je géén tegenligger tegenkomen welke die bocht verkeerd ingeschat had, bijvoorbeeld :P

KIJKEN!!!
Kijken en remmen is angst, ik rij al 40 jaar schadevrij vriend. :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Winkiller schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 16:37:
[...]

Kijken en remmen is angst, ik rij al 40 jaar schadevrij vriend. :w
Er rijden ook mensen 40 jaar zonder rijbewijs rond zonder schade :-).

Het is niet verkeerd om open te staan voor andermans mening wat mij betreft.

Wat mij betreft is remmen in een bocht een verkeerde reflex. Ik denk dat elke rij-instructeur dat wel zal beamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Requiem19 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 16:45:
[...]

Er rijden ook mensen 40 jaar zonder rijbewijs rond zonder schade :-).

Het is niet verkeerd om open te staan voor andermans mening wat mij betreft.

Wat mij betreft is remmen in een bocht een verkeerde reflex. Ik denk dat elke rij-instructeur dat wel zal beamen.
Voor de duidelijkheid, gas minderen, ik had al gezegd dat beide mogelijkheden wel wat hebben. Alleen zal ik het een nieuweling niet aanraden om een duwtje naar rechts te geven in een bocht die je niet gaat halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:02
Er zijn weer koopjes:

https://www.bva-auctions.com/auction/lot/35643/11578676

https://www.bva-auctions.com/auction/lot/35643/11578662

https://www.bva-auctions.com/auction/lot/35643/11578660
Ik heb de hoes opgepikt! Dank voor de tip! Ze hadden er nog twee - de laders lagen er ook nog maar die van mij worden fatsoenlijk gebruikt dus een lader heb ik niet nodig :P.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zynNDGlrxFogre7sF114g4OY/full.jpg

Zo op het eerste gezicht geen verkeerde hoes! Hij heeft net als mijn DS cover een waterdichte buitenlaag, met een stoffen binnenkant tegen beschadigingen en tegen het 'plakken' aan de motor. Hij is ruim genoeg voor deze motor (En nog wel een modelletje groter ook) en met een elastische onderkant, inclusief gaten om met het bijgeleverde koord de boel dicht te trekken bij slecht weer.
PilatuS schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 16:09:
Remmen lukt je ook alleen als je ruimte zat hebt. Het punt van platter gooien en doorkijken is dat dit vrijwel altijd zonder problemen kan. Zeker bij op straat rijden zou je meer dan genoeg speelruimte moeten hebben om platter te kunnen.
Volgens dezelfde redenatie zou je op straat genoeg speelruimte over moeten hebben om nog wel een beetje te kunnen remmen in de bocht zonder je laatste restje grip te verspelen, toch? Ik rij sowieso bij lange na niet op het randje, door een combinatie van te weinig ervaring en antieke fiets, maar doe wel degelijk aan 'trail braking' in het begin van de bocht. Niet omdat ik het nodig heb, maar om het te oefenen. Met de bochtensnelheden die ik rij kan dat prima.

[ Voor 45% gewijzigd door HTT-Thalan op 28-09-2018 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Topicstarter
_O-

't Moet écht niet niet gekker worden hier.... Trail Braking op 't asfalt (waar we normaal rijden en waar 't nu ook over ging).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amsterdamn
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22-09 20:26
En mijn Kawasaki ER-6F staat te koop! =LINK=
Delen wordt gewaardeerd :p. Geïnteresseerde tweakers krijgen een korting O+

"Dont believe everything you read on the Internet just because there's a picture with a quote next to it." - Abraham Licoln, 1904.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
wimmel_1 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 17:12:
_O-

't Moet écht niet niet gekker worden hier.... Trail Braking op 't asfalt (waar we normaal rijden en waar 't nu ook over ging).
Ik kan het beter oefenen waar ik ruimte heb en geen noodzaak, dan waar het er echt om spant en er geen marge meer is, toch? :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-09 16:27

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Zojuist de H4 halogeen vervangen door dit LED exemplaar van Ebay. Als het goed is, hetzelfde type als @Joopieboy gemonteerd heeft.

Voor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/brFPn84387tuvORsTXmB2gRJ/full.jpg

Na:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/x9wgSHypxIp5TPwAHl8X6cqx/full.jpg

Het licht is zoals verwacht een stuk witter (op de foto's niet te zien), maar zeker niet blauw/paars. Helemaal goed wat mij betreft, hoewel het kleine stadslichtje er nu opeens erg geel uitziet ;) Die wordt ook vervangen dus.

Maar het lichtbeeld is duidelijk anders, weet niet of dit zo ok is... Een halogeen H4 heeft 2 gloeidraden achter elkaar, waarbij de achterste (dichtst bij de fitting) voor grootlicht wordt gebruikt. De voorste (het dimlicht) heeft een reflector aan de onderkant.
Nu heeft de LED versie 4 stripjes met LEDs, die hetzelfde worden aangestuurd, maar waarbij er bij dimlicht ook aan de onderzijde licht gestraald wordt. Dat zorgt voor de bovenste lichtvlek denk ik.
Ik heb het nog niet in het donker getest, hopelijk binnenkort even doen.

Edit: De lamp is draaibaar en ik heb de LEDs naar boven en beneden gericht, zoals ook bij een halogeen het geval is.

[ Voor 5% gewijzigd door Joepla op 28-09-2018 17:37 ]

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Topicstarter
Ik vrees dat je toekomstige tegenliggers niet blij gaan zijn met je. Beide foto's laten overigens een partij strooilicht zien waarvan ook jijzelf niet blij zal (gaan) worden.

Volgens de algemene voertuig eisen (RDW) moet je lichtbundel sowieso pér afgelegde meter één centimeter dálen terwijl de bundel bij jou nú lijkt te stijgen (katten boven in bomen bekijken is niet de hobby van de meeste weggebruikers).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 08:49

A13X

Dude

Vrijdag schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 12:36:
@Rubman en @Least Inkling thnx! Ik ga eens aan de slag met die video en uitleg. Probeer ik het gewoon een paar keer op rotondes hier in de buurt. Eens kijken of ik er feeling voor kan ontwikkelen :)

@epic_gram Misschien staat hier wat voor je tussen? https://www.routeyou.com/...-alle-motor-en-autoroutes
In het begin rustig aan maar lekker overdreven doen, werkt goed om er een gevoel bij te krijgen. Dus zelf rechtop blijven en de motor ver afschuinen door tegengesteld sturen. Vergeet even technieken als kissing the mirror ed, die komen erna wel weer. Vooral kleine rotondes pakken, die dwingen je scherper te sturen (zoals met het weekend naar sauerland) en juist dan krijg je er gevoel bij. Als je dat gevoel hebt kun je het met je ervaring uit de circuitdagen gaan combineren.

Awesome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

@wimmel_1 Ik denk dat je gelijk hebt. En ik denk ook dat ik weet wat het probleem is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZAW3csQiAl6ZBy5xzWAvgTMR/full.jpg

De kleine "nokjes" werken als reflector, maar ik heb bewust de lamp 90 graden gedraaid zodat de LEDs naar boven en beneden zouden stralen. Even terugdraaien dus (stuk of 12 soms lastig bereikbare bouten weer los/vast maken :( ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:53

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Fijn is dat he @Joepla
Na het vervangen van mijn dashboard licht door led doet mijn klok lampje het nu niet meer. Van de week nog wel.
Nu dus weer hele topkuip eraf om het te gaan controleren.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

@Rubman Ja heerlijk, met je mini-rateltje tussen de remleidingen/stuur en allerlei plastic spullen doorpielen... Daar kun je me voor wakker maken :+

Gelukkig dat ik dacht slim te zijn, kan ik het nóg een keer doen.

[ Voor 18% gewijzigd door Joepla op 28-09-2018 18:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:17

Destruction

(ex-)Automonteur

Requiem19 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 07:27:
[...]

Dat maakt motorrijden zo uitdagend! Bijna alle menselijke refkexen en gewoontes moet je afleren.

Zie je iets gevaarlijks op de weg? - Vooral niet kijken want dan stuur je er naar toe

Ga je te hard een bocht in? - niet in je rem knijpen want dan val je! Schuiner!

Glijdt de voorkant (off road vooral)? Geen gas dicht maar meer gas!

Val je naar binnen bij halve draai/achtje? - meer gas!

Zo zijn er nog wel meer reflexen die je moet afleren.

Motorrijden, kortom, is absoluut geen natuurlijke sport. Eerder onnatuurlijk wat mij betreft.
Mee eens, maar toch voelt het om de een of andere reden veel natuurlijker dan het besturen van een auto :)

* Destruction kan het verder niet goed uitleggen, maar vergeleken met koppelen/schakelen in de auto (voet naar het pedaal brengen, intrappen, met de hand een andere versnelling kiezen, koppeling op laten komen, voet weer bij het pedaal weg halen) tegenover even 't hendeltje inknijpen en 't voetje een tikje omhoog geven :+

Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Topicstarter
Destruction schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 19:05:
[...]

Mee eens, maar toch voelt het om de een of andere reden veel natuurlijker dan het besturen van een auto :)

* Destruction kan het verder niet goed uitleggen, maar vergeleken met koppelen/schakelen in de auto (voet naar het pedaal brengen, intrappen, met de hand een andere versnelling kiezen, koppeling op laten komen, voet weer bij het pedaal weg halen) tegenover even 't hendeltje inknijpen en 't voetje een tikje omhoog geven :+
Je hoeft eigenlijk maar met 1 ding rekening te houden bij alle voertuigen: Met rechts geef je gas én vertraag je, met links wissel je alleen van versnelling. Dat "Left Hand Driven" autos dan weer een handmatig bediende schakelpook hebben welke je met je rechterhand moet bedienen is alleen omdat 't anders zo verdomd lastig instappen is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:17

Destruction

(ex-)Automonteur

wimmel_1 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 19:28:
[...]

Je hoeft eigenlijk maar met 1 ding rekening te houden bij alle voertuigen: Met rechts geef je gas én vertraag je, met links wissel je alleen van versnelling. Dat "Left Hand Driven" autos dan weer een handmatig bediende schakelpook hebben welke je met je rechterhand moet bedienen is alleen omdat 't anders zo verdomd lastig instappen is :P
Ik denk dat je me nu iets te letterlijk neemt :P

Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Topicstarter
Destruction schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 19:41:
[...]

Ik denk dat je me nu iets te letterlijk neemt :P
Ik was eerder bang dat er een piloot van een vliegtuig zou gaan melden dat íe altijd met links gas geeft terwijl 'ie daarmee eigenijk alleen aangeeft dat 'ie (maar) de co-piloot is >:)

Aan mensen welke mijn fiets met trappers lenen moet ik overigens altijd wel even mededelen dat de voorrem rechts zit en de achterrem links (hoort bij fietsen andersom te zitten, 't schijnt :*) ).

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 28-09-2018 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Dan kan best grappige situaties opleveren ja, zelfde als dat je een motor hebt met een omgekeerd schakelpatroon. Zeg maar de 'gevorderde' rijders die ook nog eens op straat rijden...

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Topicstarter
Joopieboy schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 20:04:
Dan kan best grappige situaties opleveren ja, zelfde als dat je een motor hebt met een omgekeerd schakelpatroon. Zeg maar de 'gevorderde' rijders die ook nog eens op straat rijden...
We zullen maar niet tegen @Winkiller zeggen dat je die (reverse shift) setting maakt om er voor te zorgen dat je in een linker bocht 't gas er al óp kunt zetten mét daarbij een schakelactie zonder daarbij met je "pootje" tussen 't asfalt en 't schakelpookje klem te komen zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Vrijdag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

wimmel_1 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 20:09:
[...]

We zullen maar niet tegen @Winkiller zeggen dat je die (reverse shift) setting maakt om er voor te zorgen dat je in een linker bocht 't gas er al óp kunt zetten mét daarbij een schakelactie zonder daarbij met je "pootje" tussen 't asfalt en 't schakelpookje klem te komen zitten?
Ik vind het ook heel gek dat ik bij de wreef altijd kettingvet heb zitten bij de laarzen van de brommer, voetjes verzetten, wat is dat? Helemaal niet nodig toch? En met 150pk het gas dicht draaien voor een stilvallende nep R1 in de bocht zorgt juist voor een hoop extra stabiliteit toch? Ik heb die stuurdemper helemaal niet nodig.

Iets met opdraaien op een parallelweg net na Tilburg en een ietwat licht wordend voorwieltje en wat onvrede van haar kant toen ik het gas weer een beetje liet vieren. Toch een krengetje af en toe die vraagt om gestraft te worden >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Topicstarter
Já, die 500Mtr. N269 waren al méér dan genoeg aan "80Km/h" weg.... D'r áf moesten we, d'r áf >:)

60Km'h wegen zijn véél leuker :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Alleen als... Dan kunnen we een keer met de trein naar Den Bosch denk ik :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Joopieboy schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 20:04:
Op de S1000RR heb ik dat ook, omgekeerd schakelen. Vind het eigenlijk veel logischer: als je flink optrekt kan je makkelijker naar beneden tikken dan naar boven, vooral met quickshifter heerlijk :*)

Op de RT heb ik het (natuurlijk) niet. Dus... die maakt wel eens meer toeren dan goed voor m is, of loopt ineens héél laag in de toeren. Gebeurde in de eerste week een paar keer, in de tweede week alweer afgeleerd :) Op de Fazer was het ook geen omgekeerd schakelpatroon, en dat wende ook heel snel.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik weet dat het snel went, rijd ook wel eens op machines die zo zijn afgesteld (opmerking -> dan weet je het
en gaat het goed). Maar zelfde als een circuittraining, ik begin er niet aan. :P

Twee foto's van gisteren trouwens:
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2018/09/2018-09-27-19.41.47-Medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2018/09/2018-09-27-19.45.45-Medium.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:22

Secsytime

Automagisch

Joopieboy schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 20:37:
Ik weet dat het snel went, rijd ook wel eens op machines die zo zijn afgesteld (opmerking -> dan weet je het
en gaat het goed). Maar zelfde als een circuittraining, ik begin er niet aan. :P

Twee foto's van gisteren trouwens:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Blijft een mooie machine die MT-10, jammer dat die 1 op 10 rijdt, anders stond die al in de garage :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

Om af te sluiten:

Origineel
H4 halo

Lumiled (fiets staat iets anders dan op de bovenste foto)
Ledok

Hele boel weer losgebout, lampje 90 gr gedraaid en het ziet er nu heel anders uit.
Genoeg gesleuteld voor vandaag 8)
@Joopieboy Nog bedankt voor de tip en je ervaringen hiermee op je site! Ik had deze lampen zelf waarschijnljjk niet gevonden en met een minder exemplaar rondgereden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Kijk, mooi het gelukt is, zo hoort het. :)
Ik heb uiteindelijk de lampen helemaal omlaag gezet, maar dat is ook omdat de mijne nogal uit de vering komt. ;)

En idd, 99% is rotzooi, vaak met fan en slechte koeling en andere ellende. Of een waardeloos lichtbeeld. Niks waard. Veel plezier ermee!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Topicstarter
@Joepla Dat ziet er al een héél stuk beter uit :Y (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Secsytime schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 21:22:
[...]

Blijft een mooie machine die MT-10, jammer dat die 1 op 10 rijdt, anders stond die al in de garage :+
Tsja, hobby's kosten geld en hij drinkt wat meer dan zijn baasje, aka meer dan een dakloze achter t station. :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• lindseysew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-09 20:12
Stom stom!
Helemaal vergeten dat Tweakers een Motortopic heeft.
Momenteel ben ik op zoek naar een andere motor (geen haast! Want mijn eigen motor staat nog te koop ;'))
Ik vind de Yamaha Fazer 600 echt super mooi. Vanaf bouwjaar 2002 !
Momenteel ben ik nog in het bezit van een Suzuki gs500 uit 1993 ;)! Ziet er nog supernetjes uit.
Maar ik wil echt super graag een viercilinder voor langere afstanden! Can't wait :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

wimmel_1 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 20:09:
[...]

Ik ben je kwijt, veel te ingewikkeld allemaal. :$
Kan bij mij niet, ik heb een Versys en die is vrij hoog plus dat ik niet voldoende plat ga volgens jullie. :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Kan niet bestaat niet, schakelstangetje lossen en andersom erop, et voila. ;)
Plat gaan boeit overigens niet, te plat is ook niet echt bevorderlijk. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Topicstarter
Winkiller schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 22:10:
[...]

Ik ben je kwijt, veel te ingewikkeld allemaal. :$
Kan bij mij niet, ik heb een Versys en die is vrij hoog plus dat ik niet voldoende plat ga volgens jullie. :w
Je weet volgens mij verdomde goed dat je dat wel kunt dus: Wanneer ga je een keer een rondje mee rijden? Je bent gewoon welkom, net zoals iedereen dat is :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

We rijden ook met een zooitje losgeslagen wild aka Tweakers, van een 125cc tot 'dikke' KTM's,dat wilt allemaal prima zonder echt kapot stukke motoren of slachtoffers. Weekenden van bv @McKaamos gaan meestal wat minder. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

wimmel_1 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 22:14:
[...]
Wanneer ga je een keer een rondje mee rijden? Je bent gewoon welkom, net zoals iedereen dat is :Y
Dank je maar ik ben niet zo'n groepsdier, ik vind het niet leuk om in groepjes te rijden, sorry.
Don't be mad please. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 17:03:
Volgens dezelfde redenatie zou je op straat genoeg speelruimte over moeten hebben om nog wel een beetje te kunnen remmen in de bocht zonder je laatste restje grip te verspelen, toch?
Het gaat niet om grip, het gaat om meters. Genoeg bochten waar je zelfs met een redelijk lage snelheid niet voldoende ruimte gaat hebben om te remmen. Bijvoorbeeld bij een scherpe bocht of als er op de andere baan een auto aankomt. Zeker als je niet al te hard gaat kan de motor altijd platter om de bocht alsnog te halen.
Ik doe dit zelf trouwens zonder te remmen. Mijn fiets heeft zodanig veel motorrem dat ik prima met 80 op een krappe rotonde aan kan komen zonder te hoeven remmen. Puur terug schakelen met rev matchen van 3 naar 1 is genoeg om te rem niet nodig te hebben. Ik heb het wel eens probeerd om te doen met remmen erbij, maar vond dat niet fijn gaan. Als ik wel moet remmen is het voor mij eerst terug schakelen met rev matchen en daarna remmen.

[ Voor 36% gewijzigd door PilatuS op 28-09-2018 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

PilatuS schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 22:18:
[...]
Zeker als je niet al te hard gaat kan de motor altijd platter om de bocht alsnog te halen.
Volgens mij kan dat niet bij alle motoren en het is mijn inziens een verkeerde kijk op je eigen veiligheid.
Immers rij je dan gewoon te snel om die bepaalde bocht te halen en zou je voor de bocht moeten remmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

PilatuS schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 22:18:
[...]

Het gaat niet om grip, het gaat om meters. Genoeg bochten waar je zelfs met een redelijk lage snelheid niet voldoende ruimte gaat hebben om te remmen. Bijvoorbeeld bij een scherpe bocht of als er op de andere baan een auto aankomt. Zeker als je niet al te hard gaat kan de motor altijd platter om de bocht alsnog te halen.
Dus dat idd, mensen gaan remmen, schrikken dat de motor 'omhoog' komt, kijken naar waar ze echt niet heen willen (meestal een dikke boom) et voila...

T is even slikken, en doorkijken, dan gaat de rest eigenlijk vanzelf (mits je met je domme kop van het gas en rem afblijft, druk houden op je banden en spanning op je ketting plus wat kracht op je band). Afschuinen of plat drukken en door.

Een band houdt niet zomaar op...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Winkiller schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 22:21:
[...]

Volgens mij kan dat niet bij alle motoren en het is mijn inziens een verkeerde kijk op je eigen veiligheid.
Immers rij je dan gewoon te snel om die bepaalde bocht te halen en zou je voor de bocht moeten remmen.
Tuurlijk doe je het niet goed als je een bocht niet gaat halen, maar dat betekend niet dat het niet eens voor kan komen. De vraag is wat je doet als het voorkomt en dan is platter altijd de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

PilatuS schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 22:22:
[...]

Tuurlijk doe je het niet goed als je een bocht niet gaat halen, maar dat betekend niet dat het niet eens voor kan komen. De vraag is wat je doet als het voorkomt en dan is platter altijd de beste optie.
Ik blijf het tegenspreken voor de openbare weg, maar ik heb ook nog nooit op een supersport gereden.
Peace. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Winkiller schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 22:25:
[...]

Ik blijf het tegenspreken voor de openbare weg, maar ik heb ook nog nooit op een supersport gereden.
Ook met een bv een 650F zoals ik die had kan het prima, hell, op lage snelheden alleen maar makkelijker met een breed stuur (ik heb bv geen stuur, alleen een paar vasthoud hendels aka clipons). Enige wat je tegenkomt is je tenen met een slechte houding en je slijtnokjes onder je voetsteunen. :) Daarom dat ook veel mensen roepen van joh, kop naar de spiegel, meebewegen. Geeft zoveel rust in de motor als het maximale vragen van je ophanging. :P

[ Voor 12% gewijzigd door Joopieboy op 28-09-2018 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Winkiller schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 22:25:
[...]

Het heeft niets te maken met SS of welke fiets dan ook. Het kan eens voorkomen dat je een bocht niet haalt om welke reden dan ook. Dat je dan een fout gemaakt hebt is iets dat zeker is, maar als het voorkomt gaat het er om wat je dan moet doen. Ik rij zelf meer dan 10 jaar en heb het 1x nodig gehad op het circuit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

PilatuS schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 22:27:
[...]

Het heeft niets te maken met SS of welke fiets dan ook. Het kan eens voorkomen dat je een bocht niet haalt om welke reden dan ook. Dat je dan een fout gemaakt hebt is iets dat zeker is, maar als het voorkomt gaat het er om wat je dan moet doen. Ik rij zelf meer dan 10 jaar en heb het 1x nodig gehad op het circuit.
Ik heb het in het begin door onervarenheid en een motor met een fietspompen onderstel, slechte banden en een paar maatjes die al wat verder waren al eens bijna op een harde manier geleerd. :) Dat je dan zo goed bij bent dat je toch besluit door te zetten en niet te paniekeren scheelt dan alles. Ze zeggen altijd wel van je motor kan veel meer dan jij denkt, en dat is ook echt zo. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

PilatuS schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 22:27:
[...]

Ik begrijp je wel hoor en het is best logisch alleen volgens mij doe ik dat niet in die situaties.
Wat ik wel doe heb ik al verteld, dus het heeft weinig zin om het nog een keer te vertellen.
Het zal wel komen omdat ik een andere rijstijl heb, veel voorzichtiger dan wat ik om mij heen zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Winkiller schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 22:36:
[...]

Ik begrijp je wel hoor en het is best logisch alleen volgens mij doe ik dat niet in die situaties.
Wat ik wel doe heb ik al verteld, dus het heeft weinig zin om het nog een keer te vertellen.
Het zal wel komen omdat ik een andere rijstijl heb, veel voorzichtiger dan wat ik om mij heen zie.
Jij bent ook beroepschauffeur he, dan ben je gewend en heb je geleerd om met alles en iedereen om je heen rekening te houden. Hiervoor zou een goeie motorcursus en rijtraining heel veel kunnen helpen. Stel je komt in een situatie waar je voor je eigen comfort net wat te hard gaat of in terecht komt kun je het oplossen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Joopieboy schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 22:35:
[...]

Ik heb het in het begin door onervarenheid en een motor met een fietspompen onderstel, slechte banden en een paar maatjes die al wat verder waren al eens bijna op een harde manier geleerd. :) Dat je dan zo goed bij bent dat je toch besluit door te zetten en niet te paniekeren scheelt dan alles. Ze zeggen altijd wel van je motor kan veel meer dan jij denkt, en dat is ook echt zo. :)
Ik heb het zelf van Twist of the Wrist waar ze het mooi laten zien met alle SR's. Toen ik in die situatie kwam ging ik al best plat, maar ook toen was er nog wel ruimte over. Ik zag dat ik de bocht niet ging halen, schrok, maar toen toch besloten om platter te gaan en door te kijken. Zal ook wel een stukje ervaring zijn geweest. Gelukkig heb ik dat toen zo gedaan anders was het heel anders afgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Joopieboy schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 22:39:
[...]
Hiervoor zou een goeie motorcursus en rijtraining heel veel kunnen helpen. Stel je komt in een situatie waar je voor je eigen comfort net wat te hard gaat of in terecht komt kun je het oplossen. :)
Ja heb ik wel eens over nagedacht maar na het kijken van filmpjes over bv. de VRO kwam ik tot de conclusie dat ik het nog niet zo slecht doe, ik ben gewoon voorzichtig en ontzettend defensief. Ik moet nog een bocht tegenkomen die ik met mijn rijstijl niet haal, heel soms op een rotonde heb ik het wel eens bijna fout. Komt waarschijnlijk ook door de vragtwaggel, ik neem ze vaak te ruim. _O-

Maar de vragtwaggel is ook al weer 10 jaar geleden, ik werk helaas niet meer door een hartprobleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Topicstarter
Winkiller schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 22:47:
[...]

Ja heb ik wel eens over nagedacht maar na het kijken van filmpjes over bv. de VRO kwam ik tot de conclusie dat ik het nog niet zo slecht doe, ik ben gewoon voorzichtig en ontzettend defensief. Ik moet nog een bocht tegenkomen die ik met mijn rijstijl niet haal, heel soms op een rotonde heb ik het wel eens bijna fout. Komt waarschijnlijk ook door de vragtwaggel, ik neem ze vaak te ruim. _O-

Maar de vragtwaggel is ook al weer 10 jaar geleden, ik werk helaas niet meer door een hartprobleem.
Een rotonde té ruim nemen met een motorfiets doordat je gewent bent om er met een vrachtwagen overheen te rijden? Dan mag je mij toch écht eens uit gaan leggen hoe je dat voor elkaar krijgt.

Ik mág en kan ook met dat grotere speelgoed rijden tot aan 25.25Mtr (LZV) en ben met de motor nog nooit een rotonde tegen gekomen welke te krap is :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Topicstarter
@Winkiller Je staat helaas niet in de OP vermeld dus ik kan daar niet snel zien waar je ergens in de buurt woont en dus rond rijd maar: Als het je misschien een keer leuk lijkt om met wat mensen van hier een stukje te gaan rijden dan laat dat gewoon even weten...

Alléén gaan rijden is één (je zit sowieso alleen op je motor)...... Onderweg gezellig een terrasje pakken met wat mensen is nooit verkeerd, toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

Winkiller schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 22:47:
[...]

Daar heb je waarschijnlijk precies het punt, je bent wat ouder en je wilde haren kwijt. Zelf 15 jaar geleden mijn rijbewijs voor de motor gehaald. Ik slaagde met dezelfde opmerking waarmee mijn medeleerling zakte. We reden te rustig/langzaam, maar bij mij zou dat wel goedkomen > jong dus je gaat wel vlotter rijden, maar dat gelde omgekeerd voor de ander welke de 50 ruim gepasseerd was. Daarvan merkte ze dat het van hem nog wel wat rustiger mocht en daardoor zakte hij.

Iedereen hierboven die met je in discussie gaat heeft ook genoeg ervaring en het is een feit dat jongeren harder rijden en de meeste beginners zijn jong en zullen na wat ervaring harder gaan rijden. Dan ga je ook een keer in bovenstaande situatie komen. En dan ben ik het wel met de rest eens, van het gas af is in potentie risicovoller dan doorduwen.

Van het gas af kan je ook in de problemen brengen met een achterligger die (te) weinig afstand houdt of er geen rekening mee houdt dat je van het gas af gaat. En gas los betekend ook vaak wijd gaan, en dat zag ik op het sauerland en eifel weekend ook gebeuren. 3/4 rotonde over de stoep afmaken, stoppen op de rand van een bocht omdat ze het niet halen. Terwijl dat helemaal niet nodig was.

Van het gas af kan een oplossing zijn maar als beginner zou ik beginnen met rustig doorkijken en platter gaan. Dat verbetert je stuurkunsten waardoor je beter leert rijden. Zeker in het begin zijn het de SR's waardoor je een bocht niet haalt en niet vanwege de snelheid.

En zoals @wimmel_1 al zegt, sluit eens gezellig aan. Wij zijn de slechtste niet, al houden we wel van (goed) gasgeven op z'n tijd. :)

@Joopieboy jij je zin :+

@Vrijdag herken je situatie overigens wel, heb dat ook de eerste jaren gehad. Slechte instructeur die het gewoon niet kon overbrengen en waarbij de passie gewoon ver te zoeken was. Na een vro en het regelmatig bij de rijlessen van mijn ex te zijn geweest veel aha momenten gehad en sindsdien het voornemen genomen om elk jaar mijn kunnen te blijven verbeteren.

[ Voor 8% gewijzigd door A13X op 28-09-2018 23:49 ]

Awesome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Dat laatste is een understatement, toch? >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AcidBurn
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:54
wimmel_1 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 22:53:
[...]
Een rotonde té ruim nemen met een motorfiets doordat je gewent bent om er met een vrachtwagen overheen te rijden? Dan mag je mij toch écht eens uit gaan leggen hoe je dat voor elkaar krijgt.

Ik mág en kan ook met dat grotere speelgoed rijden tot aan 25.25Mtr (LZV) en ben met de motor nog nooit een rotonde tegen gekomen welke te krap is :o
Hier nog een beroepschauffeur, ben dagelijks op de weg te vinden met een vrachtwagen onder mijn kont.
Maar op de motor rij ik toch echt heel anders, lekker plat over de rotonde. Als ik met de motor een bocht te ruim neem dan heb ik zitten slapen en dat is niet de bedoeling :)

Met het grote speelgoed moet je je ervan bewust zijn dat je 10+ ton onder je kont hebt en je veel meer ruimte nodig hebt en dus met alle overige verkeersdeelnemers rekening moet houden.
Op de motor moet je er rekening mee houden dat niemand je ziet, en dus je eigen veiligheid creëren.

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

wimmel_1 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 22:53:
[...]

Lijkt me prachtig dat LZV rijden, helaas ben ik niet verder gekomen dan trailer, wipper en veel motorwagen.
Euh rotondes ruim nemen met de motor als met de vragtwaggel, bij wijze van spreken dan he ?
Maar toch gebeurd het regelmatig dat ze de bocht niet halen, ik heb er meerdere hier zien liggen.
Waarschijnlijk te snel rijden, het fijne weet ik er ook niet van.
wimmel_1 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 23:15:
@Winkiller Je staat helaas niet in de OP vermeld dus ik kan daar niet snel zien waar je ergens in de buurt woont en dus rond rijd maar: Als het je misschien een keer leuk lijkt om met wat mensen van hier een stukje te gaan rijden dan laat dat gewoon even weten...

Alléén gaan rijden is één (je zit sowieso alleen op je motor)...... Onderweg gezellig een terrasje pakken met wat mensen is nooit verkeerd, toch?
Ik rij alleen of met mijn vrouw, in groepen rijden is niet wat ik leuk vind helaas, maar bedankt.

@Raym09 - Geloof je me als ik zeg dat ik nog goed kan meekomen als ouwe lxl ?

[ Voor 25% gewijzigd door Winkiller op 29-09-2018 11:35 ]

• A13X

A13X

Dude

Winkiller schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 11:22:
[...]

Lijkt me prachtig dat LZV rijden, helaas ben ik niet verder gekomen dan trailer, wipper en veel motorwagen.
Euh rotondes ruim nemen met de motor als met de vragtwaggel, bij wijze van spreken dan he ?
Maar toch gebeurd het regelmatig dat ze de bocht niet halen, ik heb er meerdere hier zien liggen.
Waarschijnlijk te snel rijden, het fijne weet ik er ook niet van.

[...]

Ik rij alleen of met mijn vrouw, in groepen rijden is niet wat ik leuk vind helaas, maar bedankt.

@Raym09 - Geloof je me als ik zeg dat ik nog goed kan meekomen als ouwe lxl ?
Geloof ik graag en zoals gezegd je bent welkom :)

Awesome

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

@wimmel_1 - Trouwens zo raar is het niet als je met 1 bepaald voertuig ruimere bochten neemt dat je het automatisch ook doet met bv. de personenauto. Ik reed in Almere eens achter een collega aan in de personenauto en die deed met zijn Colt eigenlijk hetzelfde, ruime bochten maken op rotondes. Ik heb hem daar ooit naar gevraagd en zijn antwoord was "is me nooit opgevallen en zal er eens op letten".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
Voor de geinteresseerden: Ad van Gils in Breda krimpt in en stopt met kleding en helmen.
Alles wat er nog ligt tegen 50% korting.

• 1000Motormuis
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 03-07-2020
Dit topic gaat veel te hard, dames en heren. Voordat ik genoeg heb gehad van het ene onderwerp komt het volgende interessante onderwerp aan bod!

Counter-steering is altijd wel interessant bijvoorbeeld.

Sommigenen menen op lage snelheden niet goed snel uit te kunnen wijken, ervaren jullie dat ook? Simpelweg ook een kwestie van bewust tegensturen, is het niet?

[ Voor 43% gewijzigd door 1000Motormuis op 29-09-2018 12:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HTT-Thalan
1000Motormuis schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 12:36:
Sommigenen menen op lage snelheden niet goed snel uit te kunnen wijken, ervaren jullie dat ook?
Nee, maar ik blijf dit dan ook dagelijks oefenen bij putdeksel, strepen of andere objecten waarvan ik dan net doe alsof het overstekende kinderen zijn. Goed excuus om lekker te smijten.

Net de Kawa even 'getest' op het lesterrein. Paar keer flink doorgeknepen met remmen, uitgeweken, halve draai en langzame + snelle slalom een keertje gedaan. Hij komt door de initiele testen in ieder geval, en nu met nieuwe remvloeistoffen, gereviseerde achterklauw en nieuwe voorband reageert en stopt het allemaal prima.

Ik kan niet wachten tot die achterband er aan is want het ziet er echt niet uit zo'n iel bandje :P.

Heeft iemand hier misschien een flinke saddlebag te koop die je met riemen vastzet en waar in ieder geval een helm + broek en schoenen in past? Hier in Breda is niks te koop, ook niet via marktplaats.

• 1000Motormuis
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 03-07-2020
HTT-Thalan schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 12:46:
[...]

Nee, maar ik blijf dit dan ook dagelijks oefenen bij putdeksel, strepen of andere objecten waarvan ik dan net doe alsof het overstekende kinderen zijn. Goed excuus om lekker te smijten.

Net de Kawa even 'getest' op het lesterrein. Paar keer flink doorgeknepen met remmen, uitgeweken, halve draai en langzame + snelle slalom een keertje gedaan. Hij komt door de initiele testen in ieder geval, en nu met nieuwe remvloeistoffen, gereviseerde achterklauw en nieuwe voorband reageert en stopt het allemaal prima.

Ik kan niet wachten tot die achterband er aan is want het ziet er echt niet uit zo'n iel bandje :P.

Heeft iemand hier misschien een flinke saddlebag te koop die je met riemen vastzet en waar in ieder geval een helm + broek en schoenen in past? Hier in Breda is niks te koop, ook niet via marktplaats.
Zeer tof dat je er dagelijks bewust op oefent, goed voorbeeld doet volgen! Heb ik het bij het juiste eind als ik zeg dat om snel en goed uit te kunnen wijken bij lage snelheden tegenleunen, naast tegensturen, ook essentieel is?
Pagina: 1 ... 75 ... 132 Laatste

Dit topic is gesloten.