Je trekt een "Big-End" niet zó maar even krom óf uit de lagers + keerringen dus waarschijnlijk valt het wel mee en heb je nu een gevalletje "toeval" te pakken.Secsytime schreef op woensdag 19 september 2018 @ 19:03:
[...]
Nou net even gekeken, het was niet een schakel die vast zat....
Ik had de kettingspanning niet op het strakste punt gemeten en daar ook niet op gesteld, dit is dus wel heel erg belangrijk. Nu was de ketting op een punt gewoon te strak (zonder speling). Toen ik de cover bij het kettingwiel voor eraf haalde, zag ik al een dikke smurrie van olie/teer..
Alles schoon gemaakt en de ketting op de correcte spanning gezet ditmaal. Maar nu krijg ik het alarmlicht van geen/lage olie aan. Ik denk dus dat de olie ergens bij het kettingwiel eruit is gelekt.
Maar even nieuwe olie bestellen en kijken of ik er zelf nog wat aan kan doenwel echt een fuck up van jewelste. Hopelijk blijft het hierbij en heb ik niet iets krom/kapot getrokken.
Als je daar toch aan 't kijken bent: Bekijk de status van je voorste kettingwiel even goed. Als dat ding al wat slijtagepatronen begint te vertonen terwijl je achterste kettingwiel dat nog niet doet dan kun je 't ding nú beter meteen vervangen door een vers exemplaar. Als zo'n ding eenmaal zichtbaar aan 't slijten gaat dan gaat 't daarna hard en neemt 'ie vervolgens je ketting én daarmee dus ook 't achterste kettingwiel onnodig hard onder handen.
Ik bestel meestal een extra kettingwiel voor de voorkant bij een set en vervang 't ding dan preventief als er eenmaal serieuze slijtage zichtbaar wordt. Dingen kosten niet de hoofdprijs en slijten vanwege de tand verhouding ook ééns zo hard als dat 't achterste kettingwiel dat doet. Je doet op die manier veel langer met de kettingset in z'n geheel.
En voor iedereen hier: Meten van de kettingspeling doe je AL-TIJD op 't meest strakke punt van de ketting... UITERAARD
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse