Verwijderd schreef op zondag 6 januari 2019 @ 13:05:
[...]
Je hebt gelijk dat het onder de streep echt wel goedkoper zal zijn om een oude motor te rijden, maar where's the fun in that? Daarbij ben ik een soort van milieuhippy met m'n zonnepanelen en warmtepomp; daar past die motor goed bij natuurlijk. Goedkoop is het niet en ik heb het geluk dat ik dit eraan kan uitgeven; je betaalt nu wel een premium omdat het nieuwe technologie is.
'Goedkoper'?

Dare to explain?
Onderdeelprijzen worden (zeker in mijn geval) niet goedkoper, er komt alleen maar meer onderhoud aan omdat het spul slijt. Dus bij een nieuwe of jongere motor een keer remblokjes wisselen is bij mij dan al een set schijven ala 400 euro per stuk en dan toch maar een revisie van de remklauwen.

En zo nog veel meer...
Als je echt 'low budget' gaat rijden kan het misschien, maar daar rijdt je geen motor voor. Is toch je eerste veiligheid, en ik roep altijd (om even bij mijn voorbeeld te blijven) als ik met 250 in de remmen moet, moet ik er wel 200% op kunnen vertrouwen.
En leuk die hele milieuhype, wat gaat er met al die accu's gebeuren? Recyclen kunnen we niet, grondstoffen die redelijk beperkt en behoorlijk belastend zijn. CO2 is allang bewezen doorgestoken kaart, planten en bomen hebben dat nodig om te groeien. Roet komt in je longen en hoest je uit, fijnstof komt in je cellen en in je blaasjes, en daar kun je dus niks mee. Ik weet niet wat gezonder is.

Daarbij die hele dieselgekte, dat is gewoon een melkkoe. Het rendement van een diesel is een factor 1,5 tot 2 van een benzine. 80-85 procent voor een moderne dieselhybride die op een vast toerental is geoptimaliseerd, en 45-50 procent voor een gewone dieselmotor. Een moderne(!) benzine haalt net aan 35 procent. Oudere non turbo benzine's zitten rond de 28-30% voor de meeste versies, waarvan veel Japanse lichtgewicht motoren met dubbele nokkenassen en 4 kleppen per cilinder soms nog iets erboven komen.
En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Brommert maar eens aan de lader gehangen trouwens, staat toch alweer een paar weken stil. Vanochtend was echt prima weer om te rijden, 8 graden, zonnetje, alleen ligt overal nog pekel. Met name op kruispunten en viaducten.
Nog maar even geduld dus!
Edit: even opgezocht, eerste jaar iets meer dan 1000 euro onderhoud inzitten, wist ik, motor goedkoper gekocht. Motor weggezet en in het voorjaar op laten halen voor de volgende 'grote beurt', samen met de rest van de kosten dit jaar zit op de kop af 3500 euro voor dit jaar. Dus per jaar apart is even lastig.
Maar goed, 2 jaar, 4500 euro onderhoud (en paar extra's), gekocht met 29dkm, nu 59dkm, dus netjes
40dkm. Dat is dan 0,11 cent per kilometer aan onderhoud. Niet heel spannend.
Edit 2: 30dkm dus, dat komt op 15ct de kilometer. Dank @
Tylen
[
Voor 10% gewijzigd door
Joopieboy op 06-01-2019 14:56
]