Thnx die had ik gevonden, zag er wel uit alsof ze redelijk wat aanbod hadden.TheRookie schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 08:36:
[...]
http://www.hansvanwijk.nl/ in Zoetermeer?
Zit je zó
Ik houd andere suggesties ook in de gaten, woon in die buurt
Met wat voor een thermo onderkleding rijden jullie in de zomer onder leer ?
Ik zoek een nieuwe onder broek voor onder mijn leren broek
Ik zoek een nieuwe onder broek voor onder mijn leren broek
Is MotorKledingCenter Hazerswoude dan niet dichterbij?Joopieboy schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 09:03:
[...]
Eventueel even naar boven naar Amsterdam, naar Motorcity, en anders Goedhart.
Hebben ook een aardige collectie 👍
@wd200 ik gebruik al jaren het spul van de Lidl, maar ook van Decathlon hebben ze goed spul voor niet teveel. 
Ben er niet meer zo over te spreken, lengtematen was ineens moeilijk, zo lang ze geen aanbiedingen hebben zijn ze best duur en niet alles op voorraad. Laat ik daar nu net voor naar de winkel gaan...TheRookie schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 09:28:
[...]
Is MotorKledingCenter Hazerswoude dan niet dichterbij?
Hebben ook een aardige collectie 👍
[ Voor 12% gewijzigd door Joopieboy op 07-07-2018 09:49 ]
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Heb zelf ook die van de Lidl gehaald, zit goed, prima kwaliteit.
Nu nog een leren broek en jas om eroverheen te doen...
Nou ja, volgend jaar op de motorbeurs maar weer eens neuzen voor een leuke aanbieiding. Dan heb ik hopelijk weer wat budget.
Nu nog een leren broek en jas om eroverheen te doen...
I have stability. The ability to stab.
Was het officieel niet zo dat als je op de invoegstrook rijdt en deze houdt op en je kon niet invoegen, dat je door mag rijden over de vluchtstrook tot er ruimte is?PilatuS schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 01:13:
[...]
Dan is het zo druk dat je lang moet wachten tot er plek is om in te voegen.
Opzich mee eens met wat je zegt hoor. Alleen als er een krap treintje is met auto's op de linkerbaan waar het druk is dan is het voor mij gewoon wachten op een ruimte die groot genoeg is om in te voegen. Ben totaal geen fan van niet genoeg afstand houden, maar wanneeer het links zo druk is dat je er niet tussen kan komen is het voor mij wachten op een plek.
Idd. Pussies. Gewoon ertussen frotten. Niet zo van dat be”nauw”de 😅wimmel_1 schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 01:25:
Wat zijn jullie hier ineens allemaal nette (motor?) rijders
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Deze: https://motorcircuittraining.nl/kalender-2018/xos schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 08:18:
[...]
Welke organisatie is MCT? Wil eigenlijk mijn straatmotor eens fatsoenlijk uitlaten.
"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!
Dat is niks voor jou. Pak dan dagje crt of racecracks groepje 3.xos schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 08:18:
[...]
Welke organisatie is MCT? Wil eigenlijk mijn straatmotor eens fatsoenlijk uitlaten.
Jup, zo groot is een motor immers niet, zelfs de mijne nietTylen schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 10:13:
[...]
Idd. Pussies. Gewoon ertussen frotten. Niet zo van dat be”nauw”de 😅
That said, bij vrachtwagens is het niet prettig om vlak voor ze te schuiven, aangezien ik begrepen heb dat sommige vrachtwagens van die automatische noodrem-systemen hebben m.b.v. sensoren aan de voorkant. Beetje jammer als je dat triggert

@Osiris Als we ons hier druk maken over het niet passen tussen twee vrachtwagens, denk ik niet dat er gebruik gemaakt wordt van een automatisch afstandsysteem
Of het nu wel of niet mag, er is niet altijd een vluchtstrook aanwezigSecsytime schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 09:56:
[...]
Was het officieel niet zo dat als je op de invoegstrook rijdt en deze houdt op en je kon niet invoegen, dat je door mag rijden over de vluchtstrook tot er ruimte is?
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Wel een mooie foto toch?
Meh, da's waar. Als we d'r krapjes aan tussen passen, dan zal dat systeem er wel niet zijn iddlolgast schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 10:44:
@Osiris Als we ons hier druk maken over het niet passen tussen twee vrachtwagens, denk ik niet dat er gebruik gemaakt wordt van een automatisch afstandsysteem
Waarom niet, gewoon even lekker sturen op een zondag is toch niks mis mee?Tylen schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 10:22:
[...]
Dat is niks voor jou. Pak dan dagje crt of racecracks groepje 3.
Met mijn oude tuono (met aangepaste vering) reed ik ook al 1:52 op Assen trouwens

Dat was het euvel dus. In plaats van dat Ride-On een lek verhelpt, lijkt het hier een lek te veroorzaken. De band is gerepareerd met een hele grote plakker, maar de Ride-On gel heeft zich tussen band en plakker gewurmd en lijkt de lijm zelf aangetast te hebben.
En het plakken dat het zelf veroorzaakt heeft, zit er natuurlijk niet in, vanwege de eerdere constatering dat Ride-On niet plakt op rubber.
Kleine meevaller was dat de enorme hoeveelheid gel die zich intussen in mijn karkas had verzameld inderdaad met een beetje lauw water gauw weggepoetst kon worden, maar het is dus duidelijk niet geschikt voor gerepareerde binnenbanden. Er zit nu een nieuwe band in (zonder gel nog).
@HTT-Thalan Misschien mis ik een belangrijke link, maar kan daaruit geconcludeerd worden dat Ride-On icm een binnenband weinig nut heeft? Als alleen je buitenband geperforeerd is en je binnenband niet heb je ook geen Ride-On nodig toch?
Ride on is leuk met een tubeless systeem, zelfde als een prop gaat het een verbinding aan met het rubber, soort vulkaniseren. In dit geval lost het dus de lijm op.
Ride-On is bedoeld om:lolgast schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 12:48:
@HTT-Thalan Misschien mis ik een belangrijke link, maar kan daaruit geconcludeerd worden dat Ride-On icm een binnenband weinig nut heeft? Als alleen je buitenband geperforeerd is en je binnenband niet heb je ook geen Ride-On nodig toch?
- gaten in het loopvlak automatisch te dichten
- de band automatisch te balanceren
En zij zeggen dan dat het ook 'geschikt' is voor binnenbanden. Nu, met mijn ervaringen, interpreteer ik 'geschikt' als in 'het vreet de band niet op'. Het heeft inderdaad bar weinig zin. Automatisch balanceren is leuk (zeker met die velgen van mij, er zit nu 80 gram lood op

Als je tubeless rijdt is er een 80% kans dat Ride-On het gat dicht. Leuk, en makkelijker dan een prop of de ANWB bellen.
Met een binnenband is het nut blijkbaar ver te zoeken. Pluspunt is dat ik thuis kon komen, minpunt is dat het de lekkage niet permanent gedicht heeft, en dat dit dus ook onmogelijk blijkt met een binnenband. Daarnaast kun je de binnenband best repareren na een lek, maar niet in combinatie met Ride-On (omdat het de lijm aanvreet).
Je moet dus kiezen. In een nieuwe binnenband, vermits ik niet (of niet veel) voor de gel hoef te betalen, douw ik het er wel in. Op zijn minst is hij gebalanceerd, en er is een kleine kans dat ik bij de volgende lekkage toch veilig thuis kom en niet afgesleept hoef te worden.
Moest ik er voor betalen, zou ik het lekker links laten liggen.
Met zoveel lood zou ik je wielen eens laten richten en balanceren, eventueel een rotte spaak laten vervangen.
Lood is goedkoper.Joopieboy schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 13:01:
Met zoveel lood zou ik je wielen eens laten richten en balanceren, eventueel een rotte spaak laten vervangen.
Als je zo gaat rijden... Lood is niet heilig hé.
Neuh, maar ik kom er ook niet tegen 150 mee over het asfalt vliegen.
Zojuist die camouflage CBR bekeken, en mee naar huis genomen. Reactie van de testrijder: Dat ding rijdt beter dan die van jou deed toen hij nog in goede staat was. Aan de hand van koppeling handling zei hij ook nog: Als ik deze hendel zo aanvoel, was die van jou een aardig eind richting versleten.
Maw: wisseling van de wacht komt best goed uit
Maw: wisseling van de wacht komt best goed uit
Het was vandaag rustig bij de motorzaak. Kom ik binnen met 2 afgereden banden en verlaat ik een uur later het pand weer met 2 nieuwe bandjes. Volgende week de tocht lekker rijden met 2 nieuwe bandjes, uiteraard zijn ze dan al zo'n 500km ingereden.
Onder mijn R1100RT zit nu een setje Metzelers Z8.
Met mijn weinige ervaring voel ik wel meteen verschil in rijden en sturen. Man wat heeft dat veel invloed op hoe een motor reageert.
Onder mijn R1100RT zit nu een setje Metzelers Z8.
Met mijn weinige ervaring voel ik wel meteen verschil in rijden en sturen. Man wat heeft dat veel invloed op hoe een motor reageert.
Vanochtend de motor officieel van mij mogen noemen.
Heerlijk om eindelijk zelf een lekker stuk te kunnen rijden zonder leraar in je oor
Heerlijk om eindelijk zelf een lekker stuk te kunnen rijden zonder leraar in je oor
Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken
Motorkledingcenter in Hazerswoude heeft heel veel. Goedhart Motoren in Bodegraven ook. Wel voor beide eventjes op de motor (of in de auto) stappen. Eventueel zit er ook een Motorport in Wateringen en daar in de buurt ook Van Veen motoren, dat laatste is wel een vrij kleine zaak.kneusteun schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 07:52:
Iemand tips voor motorhandschoenen kopen in omgeving den haag/Voorburg? Zit hier tijdelijk en vriendin wil even nieuwe handschoenen.
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Wel weer een heel stuk verder, maar wie weet ben je een keer in de buurt. Arie Molenaar in Ijselstein is ook een behoorlijke winkel
is die ride-on meuk eindelijk van facebook ('de motorrijder') af, beginnen ze er hier over
Maegrim schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 18:32:
ik die ride-on meuk eindelijk van facebook ('de motorrijder') af, beginnen ze er hier over
Wat is het volgende waar je op facebook van verlost hoopt te zijn dat gerelateerd is aan moto-rijden?Maegrim schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 18:32:
is die ride-on meuk eindelijk van facebook ('de motorrijder') af, beginnen ze er hier over
Ik zag die meuk net ook al op FacebookMaegrim schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 18:32:

Zoals ik al zei: ongeschikt voor binnenbandenHTT-Thalan schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 12:57:
[...]
Ride-On is bedoeld om:
- gaten in het loopvlak automatisch te dichten
- de band automatisch te balanceren
En zij zeggen dan dat het ook 'geschikt' is voor binnenbanden. Nu, met mijn ervaringen, interpreteer ik 'geschikt' als in 'het vreet de band niet op'. Het heeft inderdaad bar weinig zin. Automatisch balanceren is leuk (zeker met die velgen van mij, er zit nu 80 gram lood op) maar voor de het bedrag dat zo'n lading gel kost ga je het alleen daarvoor niet doen.
[..]
Moest ik er voor betalen, zou ik het lekker links laten liggen.
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Laatst ook (oer ongeluk) gedaan. Moest achter marshal blijven en ging niet sneller dan 2:19. Wordt je niet vrolijk van.xos schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 12:28:
[...]
Waarom niet, gewoon even lekker sturen op een zondag is toch niks mis mee?
Met mijn oude tuono (met aangepaste vering) reed ik ook al 1:52 op Assen trouwens.
Maar je kan het altijd doen natuurlijk. #YOLO
Korte kentekenplaathouder is onderweg, ziet er niet uit met de originele.
Vandaag op de MT-07 gereden bij goedhart. Leuk ding en leuk om mee te ‘spelen’ maar ik miste toch nog wat vermogen. Jammer genoeg was de mt-09 al gereserveerd want dat lijkt mij echt een mooi apparaat om eens gas op te geven.
Ik heb trouwens wat onderzoek gedaan naar vervangende banden. Ik denk dat het toch de Pirelli Angel GT’s gaan worden. Komt overal goed uit de testen. Dinsdag maar eens rond bellen wat dat grapje gaat kosten. Wil einde van deze maand nog een dag of twee naar de Eifel en dat wil ik toch met nieuwe bandjes
Ik heb trouwens wat onderzoek gedaan naar vervangende banden. Ik denk dat het toch de Pirelli Angel GT’s gaan worden. Komt overal goed uit de testen. Dinsdag maar eens rond bellen wat dat grapje gaat kosten. Wil einde van deze maand nog een dag of twee naar de Eifel en dat wil ik toch met nieuwe bandjes

Ik heb vanmorgen de CB500x ingeruild voor een Wee Strom (DL650xt). Een gele
binnenkort foto's.
Blij mee!
Ik heb ook een teen gebroken, hopelijk krijg ik morgen mijn motorlaarzen aan
Blij mee!

Ik heb ook een teen gebroken, hopelijk krijg ik morgen mijn motorlaarzen aan

Als het in een groep achter een voorrijder aan rijden is dan is er waarschijnlijk weinig aan. Deed even de aanname dat het vrij rijden zou zijn. @steveman @PilatuS is het vrij rijden of wordt je gedwongen om in een groepje achter iemand aan te rijden?Tylen schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 19:59:
[...]
Laatst ook (oer ongeluk) gedaan. Moest achter marshal blijven en ging niet sneller dan 2:19. Wordt je niet vrolijk van.
Maar je kan het altijd doen natuurlijk. #YOLO
En had je idd zien rijden achter een voorrijder vanaf het dakteras

Is helaas geen vrij rijden. Je moet achter een voorrijder aan. Is voor mij leuk in de snelste groep, maar voor jou misschien niet.xos schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 22:33:
[...]
Als het in een groep achter een voorrijder aan rijden is dan is er waarschijnlijk weinig aan. Deed even de aanname dat het vrij rijden zou zijn. @steveman @PilatuS is het vrij rijden of wordt je gedwongen om in een groepje achter iemand aan te rijden?
En had je idd zien rijden achter een voorrijder vanaf het dakteras. Maar jij had tenminste nog een deel van een sessie vrij rijden.
Zojuist heeft een motorrijder voor het eerst mijn bloed doen koken. Reed op de A12 vanuit Den Haag bij knooppunt Prins Clausplein, daar waar de traject controle ophoud voor wie het stuk kennen. Ik zat in mn blik en was al vrij rap (GTI) aan het accelereren naar 30km/h boven vmax om een rij autos in te halen die minder dan 100km/h reden.
Kwam er zo een idioot op een Z700 of 800 met een roofboxer helm al 500m achter me seinend met zijn grootlicht op mij af. Vervolgens gaat hij links achter mij plakken en maximaal revven, zo dichtbij dat hij mn achterlicht kon aanraken. Het is dat ik ook een motorrijder ben en relatief rustig ben maar als hij dat bij de verkeerde had gedaan dan lag hij waarschijnlijk nu in stukjes tussen de vangrails aangezien hij zelfs links voorbij mij probeerde te komen terwijl ik nog auto's op de rechterbaan aan het inhalen was. Heb maar gas los gelaten om het voor hem wat langer te laten duren en vervolgens wanneer het kon weer ingevoegd naar rechts waarna ik nog een boze blik en een schuin beweging richting mijn auto van hem kreeg. Suicidal much?!?!?!?!
Kwam er zo een idioot op een Z700 of 800 met een roofboxer helm al 500m achter me seinend met zijn grootlicht op mij af. Vervolgens gaat hij links achter mij plakken en maximaal revven, zo dichtbij dat hij mn achterlicht kon aanraken. Het is dat ik ook een motorrijder ben en relatief rustig ben maar als hij dat bij de verkeerde had gedaan dan lag hij waarschijnlijk nu in stukjes tussen de vangrails aangezien hij zelfs links voorbij mij probeerde te komen terwijl ik nog auto's op de rechterbaan aan het inhalen was. Heb maar gas los gelaten om het voor hem wat langer te laten duren en vervolgens wanneer het kon weer ingevoegd naar rechts waarna ik nog een boze blik en een schuin beweging richting mijn auto van hem kreeg. Suicidal much?!?!?!?!
Wat een verassingcyntax schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 23:00:
roofboxer helm
Oh ja.
DUC reporting from Sauerland.
Het weer is hier prima met 22-25 graden, de routes ook (vandaag 350 km bochtjes voorgereden wat soms behoorlijk hard ging), en het gezelschap is gewoonweg genieten.
Morgen al weer naar huis. Waarom duren die weekendjes altijd zo kort?
Met zulk weer doet iedere band het natuurlijk goed, maar vooralsnog geen slecht woord over de Metzeler Roadtec 01.
DUC reporting from Sauerland.
Het weer is hier prima met 22-25 graden, de routes ook (vandaag 350 km bochtjes voorgereden wat soms behoorlijk hard ging), en het gezelschap is gewoonweg genieten.
Morgen al weer naar huis. Waarom duren die weekendjes altijd zo kort?
Met zulk weer doet iedere band het natuurlijk goed, maar vooralsnog geen slecht woord over de Metzeler Roadtec 01.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Ik heb er nu ongeveer een 1,5 maand op zitten sinds het halen van mijn rijbewijs, denk ongeveer 1500km er mee gereden, vind het alleen nog wel erg wennen t.o.v. mijn lesmotor (Yamaha XJ6 van rond 2010 vs mijn eigen BMW F650 funduro uit 1995).
Ben zelf 2 meter met een flink frontaal oppervlakte om wind te vangen, echter vind ik de hoeveelheid hinder van wind wel erg storend. Nu is het laatste weken ook regelmatig windkracht 4-6 geweest op de weg, alleen had vorige week met windkracht 6 dat ik af en toe zowat van de rijstrook werd geblazen. Of de wind komt recht van voren wisselend op de schouders waardoor het stuur afwisselend links / rechts tikt en ik ondertussen het gevoel heb dat ik in een wheelie word gewaaid.
Al met al op de snelweg nog geen fatsoenlijke lekkere rit kunnen maken, ben veel te druk nog met het elke keer opletten op de wind en genieten zit er nog niet in. Zodra ik van de snelweg af ga is het overigens heerlijk rijden, heb ik ook niets over te klagen
Is dit normaal? Heb wat te weinig om te vergelijken en in directe omgeving geen kennissen die een testrit kunnen maken.
Ben zelf 2 meter met een flink frontaal oppervlakte om wind te vangen, echter vind ik de hoeveelheid hinder van wind wel erg storend. Nu is het laatste weken ook regelmatig windkracht 4-6 geweest op de weg, alleen had vorige week met windkracht 6 dat ik af en toe zowat van de rijstrook werd geblazen. Of de wind komt recht van voren wisselend op de schouders waardoor het stuur afwisselend links / rechts tikt en ik ondertussen het gevoel heb dat ik in een wheelie word gewaaid.
Al met al op de snelweg nog geen fatsoenlijke lekkere rit kunnen maken, ben veel te druk nog met het elke keer opletten op de wind en genieten zit er nog niet in. Zodra ik van de snelweg af ga is het overigens heerlijk rijden, heb ik ook niets over te klagen
Is dit normaal? Heb wat te weinig om te vergelijken en in directe omgeving geen kennissen die een testrit kunnen maken.
[ Voor 4% gewijzigd door Expendable op 08-07-2018 00:01 ]
Losser op de motor gaan zitten, zodat jouw armbewegingen minder invloed krijgen op het stuur en het gas. Komt vanzelf met wat meer ervaring.
En snelweg, ach. Leuk om eens ergens anders terecht te komen, maar bochtjes zijn veel leuker.
En snelweg, ach. Leuk om eens ergens anders terecht te komen, maar bochtjes zijn veel leuker.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Ja dat bedacht ik mij op een gegeven moment ook, maar het effect bleef hetzelfde, waardoor ik ook in bandenspanning al het één en ander geprobeerd en gevarieerd heb, heb ik nu volgens mij zoals ik het wil / zoals het goed is.DrivinUCrazy schreef op zondag 8 juli 2018 @ 00:12:
Losser op de motor gaan zitten, zodat jouw armbewegingen minder invloed krijgen op het stuur en het gas. Komt vanzelf met wat meer ervaring.
Zeker weten, maar ik heb vaak een vaste rit waar ik heel weinig opties heb om van de snelweg af te wijken zonder mijn rit van 1 uur te vergroten naar 2 uur...En snelweg, ach. Leuk om eens ergens anders terecht te komen, maar bochtjes zijn veel leuker.
Wie geniet er wel op de snelweg ? Zeker met andere auto's is de lucht zo turbulent dat je altijd last van de wind hebt. Voor mij is de snelweg soms nodig om zo snel mogelijk ergens te komen, maar er van genieten doe ik nooit. Het is rechtdoor, dus saai en van de wind heb je altijd wel wat last.
Werd van de week nog van de sokken gereden door zo'n type met Roof Boxer helm op een MP3. Die reed zeker 80-90 op een 50km weg.
Weer de vooroordelen bevestigd.
Hoewel ik laatst met een motortour ook een gast erbij had met een Roof Boxer helm die wél normaal reed, is het wel typisch dat je vaak alleen al aan de helm kan zien met wat voor een rijder je te maken hebt.
Ik werd een tijdje terug op een 50 weg ook al rakelings ingehaald (op de motor) door zo'n helm. Beetje vergelijkbaar met het "petjesvolk" in de Volkswagen Golfjes...
PS: Ik heb een SHOEI NeoTec 2, dus daar kan je aan zien dat ik een sociale tour-rijder ben
Ik werd een tijdje terug op een 50 weg ook al rakelings ingehaald (op de motor) door zo'n helm. Beetje vergelijkbaar met het "petjesvolk" in de Volkswagen Golfjes...
PS: Ik heb een SHOEI NeoTec 2, dus daar kan je aan zien dat ik een sociale tour-rijder ben
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Zelfde geldt voor auto's toch, nog geen vrouw in een UP gezien die wel kan rijden of niet met der telefoon bezig isThalaron schreef op zondag 8 juli 2018 @ 09:51:
Hoewel ik laatst met een motortour ook een gast erbij had met een Roof Boxer helm die wél normaal reed, is het wel typisch dat je vaak alleen al aan de helm kan zien met wat voor een rijder je te maken hebt.
Ik heb een 80 Euro kostende knakenhelm van viper, wat voor rijder ben ik dan?Thalaron schreef op zondag 8 juli 2018 @ 09:51:
Of zoals de KTM rijder hier in de buurt, die elke 3 seconden bevestiging zoekt in de gashendel om te horen of zijn uitlaat nog vastzit 
Kamikaze piloot?HTT-Thalan schreef op zondag 8 juli 2018 @ 10:12:
[...]
Ik heb een 80 Euro kostende knakenhelm van viper, wat voor rijder ben ik dan?
[ Voor 47% gewijzigd door Thalaron op 08-07-2018 10:14 ]
Ik had een integraalhelm van 50 Euro, die zat prima en heeft zijn werk uitstekend gedaan.
Nu heb ik een systeemhelm van 75 Euro die ook prima lijkt te zitten (nog niet veel mee kunnen testen).
Prijs zegt imo niet veel, en vorm/kleur/uiterlijk van een helm is zowieso subjectief aan persoonlijke smaak.
Waarom zou ik 400 Euro aan een helm uitgeven als eentje van 75 dezelfde veiligheid biedt?
Muziek luisteren doe ik niet tijdens het rijden, en heb ook weinig interesse dat iemand anders in mijn oor loopt te tetteren, dus heb al die bt/wifi/whatever opties niet nodig.
Als de helm maar zwart is, goed past en ik me verder niet aan de vorm stoor, is het goed.
Nu heb ik een systeemhelm van 75 Euro die ook prima lijkt te zitten (nog niet veel mee kunnen testen).
Prijs zegt imo niet veel, en vorm/kleur/uiterlijk van een helm is zowieso subjectief aan persoonlijke smaak.
Waarom zou ik 400 Euro aan een helm uitgeven als eentje van 75 dezelfde veiligheid biedt?
Muziek luisteren doe ik niet tijdens het rijden, en heb ook weinig interesse dat iemand anders in mijn oor loopt te tetteren, dus heb al die bt/wifi/whatever opties niet nodig.
Als de helm maar zwart is, goed past en ik me verder niet aan de vorm stoor, is het goed.
Dezelfde veiligheid durf ik te betwijfelen, zelfde keur misschien maar dat is heel iets anders. 
Nu zul je bij een duurdere helm ook een lager gewicht, betere verluchting, groter en breder zicht en allemaal van dat soort dingen krijgen, maar als jij met minder tevreden bent of zoals een collega achter een Holleeder scherm op zijn BMW zit dan maakt het idd niet zoveel uit.
In mijn geval, ja ik heb een 500 euro kosten RHPA 11 van HJC, maar die is geschikt voor de houding op mijn SS vanwege de nekuitsparing, aerodynamisch waardoor ik op hogere snelheden en met omkijken op de snelweg mijn nek niet breek of rare trillingen krijg of erger nog een klapperende helm, verlucht goed, is behoorlijk stil ondanks de kop vol in de wind en is super licht met 1350 gram.
Dat is de 300 euro meerprijs op de IS-16 mij alles waard... Maar de Snoei GT Air die weer 2-300 euro duurder is kon ik mijzelf ook niet meer goedpraten, als geld geen probleem is en je rijdt echt dagelijks, ala.
Nu zul je bij een duurdere helm ook een lager gewicht, betere verluchting, groter en breder zicht en allemaal van dat soort dingen krijgen, maar als jij met minder tevreden bent of zoals een collega achter een Holleeder scherm op zijn BMW zit dan maakt het idd niet zoveel uit.
In mijn geval, ja ik heb een 500 euro kosten RHPA 11 van HJC, maar die is geschikt voor de houding op mijn SS vanwege de nekuitsparing, aerodynamisch waardoor ik op hogere snelheden en met omkijken op de snelweg mijn nek niet breek of rare trillingen krijg of erger nog een klapperende helm, verlucht goed, is behoorlijk stil ondanks de kop vol in de wind en is super licht met 1350 gram.
Dat is de 300 euro meerprijs op de IS-16 mij alles waard... Maar de Snoei GT Air die weer 2-300 euro duurder is kon ik mijzelf ook niet meer goedpraten, als geld geen probleem is en je rijdt echt dagelijks, ala.
[ Voor 45% gewijzigd door Joopieboy op 08-07-2018 11:20 ]
Dezelfde veiligheid vind jij misschien zo. Ik vind van niet. Zou nooit met een helm van €75,- gaan rijden.AcidBurn schreef op zondag 8 juli 2018 @ 11:09:
Ik had een integraalhelm van 50 Euro, die zat prima en heeft zijn werk uitstekend gedaan.
Vind mijn hjc rpha11 niet bepaald stil ofzo. Met oordoppen wel goed te doenJoopieboy schreef op zondag 8 juli 2018 @ 11:14:
Dezelfde veiligheid durf ik te betwijfelen, zelfde keur misschien maar dat is heel iets anders.
Ik vind het nogal wat om de merits van een product alleen op de prijs in te schatten. Dat keurmerk geeft een minimum aan bescherming, maar hoe kun je objectief meten welke helmen daar overheen gaan?Tylen schreef op zondag 8 juli 2018 @ 11:40:
[...]
Dezelfde veiligheid vind jij misschien zo. Ik vind van niet. Zou nooit met een helm van €75,- gaan rijden.
En zou je dan kunnen stellen dat mensen met een kleinere beurs ertoe veroordeeld zijn om met minder veiligheid genoegen te nemen?
Ik maak een lijstje van verschillende helmen die ik zou willen, ga passen en koop diegene die het beste zit. Zo’n ding gaat als alles goed gaat een jaar of 10 mee (behalve die goedkope van €50 dus
). Dan maakt die eventuele meerprijs van €200 me echt geen drol uit als je dat uitsmeert over de jaren. Een helm moet in mijn ogen goed zitten, geen compromis voor je portemonnee zijn.
@Aschtra Ik rij met een Schubert SR1, gekocht via Arie Vos (die was testrijder van dat ding) met de belofte dat het de stilste helm was waar hij mee had geraced. Hij is zeker stiller dan mijn vorige helm, maar stil, nee. Ik heb ook gereden met de Schubert S2, die vind ik ook niet stil genoeg zonder oordoppen. Als ik eerlijk ben denk ik niet dat er een helm is die prettig rijdt zonder oordoppen
@Aschtra Ik rij met een Schubert SR1, gekocht via Arie Vos (die was testrijder van dat ding) met de belofte dat het de stilste helm was waar hij mee had geraced. Hij is zeker stiller dan mijn vorige helm, maar stil, nee. Ik heb ook gereden met de Schubert S2, die vind ik ook niet stil genoeg zonder oordoppen. Als ik eerlijk ben denk ik niet dat er een helm is die prettig rijdt zonder oordoppen
Als het gaat om veiligheid wel ja. Maar nogmaals dat is mijn persoonlijke mening.HTT-Thalan schreef op zondag 8 juli 2018 @ 11:51:
[...]
Ik vind het nogal wat om de merits van een product alleen op de prijs in te schatten. Dat keurmerk geeft een minimum aan bescherming, maar hoe kun je objectief meten welke helmen daar overheen gaan?
En zou je dan kunnen stellen dat mensen met een kleinere beurs ertoe veroordeeld zijn om met minder veiligheid genoegen te nemen?
If you pay peanuts, you get monkeyHTT-Thalan schreef op zondag 8 juli 2018 @ 11:51:
[...]
Ik vind het nogal wat om de merits van een product alleen op de prijs in te schatten. Dat keurmerk geeft een minimum aan bescherming, maar hoe kun je objectief meten welke helmen daar overheen gaan?
Ik denk niet dat je veel mensen zult treffen (en zeker hier niet) die claimen dat je genoegen moet nemen met te weinig, of minder veiligheid dan mogelijk.Tylen schreef op zondag 8 juli 2018 @ 11:55:
[...]
Als het gaat om veiligheid wel ja. Maar nogmaals dat is mijn persoonlijke mening.
Waar het om gaat is of je veiligheid wel zomaar aan de prijs kunt koppelen. Merken staan erom bekend ook voor de naam te rekenen, dus alleen op dat feit alleen kun je je al afvragen: hoeveel heb je voor de naam, en hoeveel voor de helm betaald? En hoeveel voor accessoires of een mooie print?
Ik denk dat je voor een bedrag onder de honderd euro wel degelijk een hele veilige helm kunt krijgen, on par met het topsegment, dat zegt uiteraard niet dat elke goedkope helm met keurmerk identiek is.
Waarom draag je dan überhaupt motorkleding, als het toch niks mag kosten? Het moet je leven redden, in het geval dat je het nodig hebt. Ik geloof dat er echt wel een relatie tussen prijs en veiligheid is, en ja die houdt op een gegeven moment op. Maar dat zal eerder bij € 300 zijn dan bij € 75HTT-Thalan schreef op zondag 8 juli 2018 @ 11:59:
[...]
Ik denk niet dat je veel mensen zult treffen (en zeker hier niet) die claimen dat je genoegen moet nemen met te weinig, of minder veiligheid dan mogelijk.
Waar het om gaat is je veiligheid aan de prijs kunt koppelen. Merken staan erom bekend ook voor de naam te rekenen, dus alleen op dat feit alleen kun je je al afvragen: hoeveel heb je voor de naam, en hoeveel voor de helm betaald? En hoeveel voor accessoires of een mooie print?
Ik denk dat je voor een bedrag onder de honderd euro wel degelijk een hele veilige helm kunt krijgen, on par met het topsegment, dat zegt uiteraard niet dat elke goedkope helm met keurmerk identiek is.
10 jaar? Ik leef nog in de veronderstelling dat het maar 4-5 jaar was.lolgast schreef op zondag 8 juli 2018 @ 11:51:
Ik maak een lijstje van verschillende helmen die ik zou willen, ga passen en koop diegene die het beste zit. Zo’n ding gaat als alles goed gaat een jaar of 10 mee (behalve die goedkope van €50 dus). Dan maakt die eventuele meerprijs van €200 me echt geen drol uit als je dat uitsmeert over de jaren. Een helm moet in mijn ogen goed zitten, geen compromis voor je portemonnee zijn.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Tenzij het een carbon helm is, dan 6-8 jaar. Weet alleen niet meer waar ik dat heb gelezen xDEthirty schreef op zondag 8 juli 2018 @ 12:11:
[...]
10 jaar? Ik leef nog in de veronderstelling dat het maar 4-5 jaar was.
Wat ik al schreef, ik kom van een IS-16 afAschtra schreef op zondag 8 juli 2018 @ 11:47:
[...]
Vind mijn hjc rpha11 niet bepaald stil ofzo. Met oordoppen wel goed te doen
Ik had hem al 3 jaar, en als ik niet was gecrashed had die 50 Euro helm nog wel een paar jaar meegegaan.lolgast schreef op zondag 8 juli 2018 @ 11:51:
Ik maak een lijstje van verschillende helmen die ik zou willen, ga passen en koop diegene die het beste zit. Zo’n ding gaat als alles goed gaat een jaar of 10 mee (behalve die goedkope van €50 dus).
Na een valpartij waarbij de helm de klap opvangt vervang je de helm, ongeacht de prijs.
Edit: Ik rijdt ook altijd zonder oordoppen.... Heb het al vaker gezegd: Als je oordoppen nodig hebt om te rijden, heb je overgevoelige oren of maakt je machine teveel lawaai. Jij hebt wellicht oordoppen in, maar het verkeer om je heen niet, en die moeten hetzelfde lawaai aanhoren. Oh nee, dat was een hele andere discussie.....
Wat overigens wel een heel verschil maakt, is de uitlaat. Mijn vorige maakte een heel schel geluid, schaamde er bijna voor als ik dat ding smorgens startte. De nieuwe maakt een veel beschaafder geluid. Nu zullen ze me niet meer van 500 meter horen aankomen
[ Voor 36% gewijzigd door AcidBurn op 08-07-2018 12:35 ]
Oordoppen doe je vooral in om je oren te beschermen, met name tegen bijv windruis. Dat jij het verschil niet meer kan bemerken zegt meer over de staat van je eigen gehoor ondertussen.AcidBurn schreef op zondag 8 juli 2018 @ 12:28:
[...]
Edit: Ik rijdt ook altijd zonder oordoppen.... Heb het al vaker gezegd: Als je oordoppen nodig hebt om te rijden, heb je overgevoelige oren of maakt je machine teveel lawaai. Jij hebt wellicht oordoppen in, maar het verkeer om je heen niet, en die moeten hetzelfde lawaai aanhoren. Oh nee, dat was een hele andere discussie.....
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Eh, nee.AcidBurn schreef op zondag 8 juli 2018 @ 12:28:
[...]
Ik had hem al 3 jaar, en als ik niet was gecrashed had die 50 Euro helm nog wel een paar jaar meegegaan.
Na een valpartij waarbij de helm de klap opvangt vervang je de helm, ongeacht de prijs.
Wat overigens wel een heel verschil maakt, is de uitlaat. Mijn vorige maakte een heel schel geluid, schaamde er bijna voor als ik dat ding smorgens startte. De nieuwe maakt een veel beschaafder geluid. Nu zullen ze me niet meer van 500 meter horen aankomen

Lol lekker domme opmerking.
Windsgeruis is de 'stille killer' van je gehoor. Anyway, en doorrr!
Over de levensduur van een helm, daar zit ook een groot verschil in. Polycarbonaat gaat namelijk maar een jaar of 4-5 mee, mits goed bewaard (droog, uit de zon), een glasvezel/carbon helm zoals mijn RHPA 11 gaat bijna 10 jaar mee, het dubbele dus. Mits je natuurlijk niet crasht.
https://www.tenkateshop.com/kopen-van-een-helm
Over de levensduur van een helm, daar zit ook een groot verschil in. Polycarbonaat gaat namelijk maar een jaar of 4-5 mee, mits goed bewaard (droog, uit de zon), een glasvezel/carbon helm zoals mijn RHPA 11 gaat bijna 10 jaar mee, het dubbele dus. Mits je natuurlijk niet crasht.
https://www.tenkateshop.com/kopen-van-een-helm
[ Voor 6% gewijzigd door Joopieboy op 08-07-2018 12:52 ]
Ten eerste kan ik niet over het verschil meepraten omdat ik nog nooit met oordoppen in heb gereden.Ethirty schreef op zondag 8 juli 2018 @ 12:39:
[...]
Oordoppen doe je vooral in om je oren te beschermen, met name tegen bijv windruis. Dat jij het verschil niet meer kan bemerken zegt meer over de staat van je eigen gehoor ondertussen.
Daarnaast heb je gelijk wat betreft de staat van mijn gehoor. Heb door 15+ jaar festival en concert bezoek zonder enige bescherming, absoluut gehoorschade opgelopen. Weet alleen niet hoe erg, en ben ook niet van plan dat uit te zoeken. Wil het niet weten
Even serieus?AcidBurn schreef op zondag 8 juli 2018 @ 12:28:
[...]

Over de levensduur van de helm: Helmen van glasvezel/carbon gaan bij duurzaam gebruik gewoon max 10 jaar mee. De goedkope plastic helmen redden dat inderdaad niet
Je begaat een klassieke logicafout. Als een veilig item duurder is, is het omgekeerde niet automatisch waarheid.Secsytime schreef op zondag 8 juli 2018 @ 12:04:
Waarom draag je dan überhaupt motorkleding, als het toch niks mag kosten? Het moet je leven redden, in het geval dat je het nodig hebt.
Ik heb ook nooit beweerd dat het niks mag kosten. De broek die ik nu aan heb was 240 euro. De schoenen idem. De helm liep ik gewoon toevallig tegenaan. Veilig, voorzien van de features die ik zocht en de juiste kleur. Als hij het driedubbele had gekost had jij van mij aangenomen dat hij waarschijnlijk wel veilig genoeg was. Bedoeld voor offroad blijkt hij veel fijner in het gebruik als mijn helm van bijna 200 euro, waardoor ik hem nu heel vaak gebruik.
Hij is wat minder stil, de stof is wat ruwer, en het zonnevizier schuift net iets te soepel naar mijn mening, maar dat verwacht ik ook niet in deze prijsklasse.
Ik ben niet van plan te besparen op veiligheid, maar omdat ik dat wel op prijs doe nemen een hoop mensen aan dat ik dat voor het eerste ook doe, en dat is gewoon niet waar.
@AcidBurn ik draag niet altijd oordopjes, maar op lange snelweg ritten is die extra rust toch wel fijn hoor, zeker als het flink waait, dan heb ik nog wel wat turbulentie van die carbon front.
[ Voor 7% gewijzigd door HTT-Thalan op 08-07-2018 13:37 ]
Zoals andere mensen ook al zeggen, dit is gewoon echt niet waar. Oordoppen draag je om je oren te beschermen tegen schade. Niet zozeer van de uitlaat, maar tegen de wind. Zodra je de 70km/u aantikt ga je al gehoorschade krijgen.AcidBurn schreef op zondag 8 juli 2018 @ 12:28:
[...]
Wat betreft de helm heb ik wel een helm van 500 euro, namelijk een Shoei XR-1100. Dit samen met de oordoppen maakt rijden met 80km/u enorm stil. Als ik bij het stoplicht sta hoor ik meer herrie door het geluid van de originele uitlaat dan bij het rijden met 80km/u waar dat geluid achter mij blijft.
Rijden zonder oordoppen geeft je de garantie gehoorschade te krijgen. Ik vind het wel fijn als ik over 20 jaar nog wat kan horen en geen constante piep in de oren heb.
Nu ben je aan het meten met 2 maten, er zijn vast wel goedkopere broeken die dezelfde bescherming biedenHTT-Thalan schreef op zondag 8 juli 2018 @ 13:34:
[...]
Je begaat een klassieke logicafout. Als een veilig item duurder is, is het omgekeerde niet automatisch waarheid.
Ik heb ook nooit beweerd dat het niks mag kosten. De broek die ik nu aan heb was 240 euro. De schoenen idem. De helm liep ik gewoon toevallig tegenaan. Veilig, voorzien van de features die ik zocht en de juiste kleur. Als hij het driedubbele had gekost had jij van mij aangenomen dat hij waarschijnlijk wel veilig genoeg was. Bedoeld voor offroad blijkt hij veel fijner in het gebruik als mijn helm van bijna 200 euro, waardoor ik hem nu heel vaak gebruik.
Hij is wat minder stil, de stof is wat ruwer, en het zonnevizier schuift net iets te soepel naar mijn mening, maar dat verwacht ik ook niet in deze prijsklasse.
Ik ben niet van plan te besparen op veiligheid, maar omdat ik dat wel op prijs doe nemen een hoop mensen aan dat ik dat voor het eerste ook doe, en dat is gewoon niet waar.
@AcidBurn ik draag niet altijd oordopjes, maar op lange snelweg ritten is die extra rust toch wel fijn hoor, zeker als het flink waait, dan heb ik nog wel wat turbulentie van die carbon front.
Niet alleen door festivals en concerten zo te horenAcidBurn schreef op zondag 8 juli 2018 @ 12:56:
[...]
Ten eerste kan ik niet over het verschil meepraten omdat ik nog nooit met oordoppen in heb gereden.
Daarnaast heb je gelijk wat betreft de staat van mijn gehoor. Heb door 15+ jaar festival en concert bezoek zonder enige bescherming, absoluut gehoorschade opgelopen. Weet alleen niet hoe erg, en ben ook niet van plan dat uit te zoeken. Wil het niet weten
15 minuten motorrijden bij 80 km/h == reeds (permanente) gehoorschade.
Langer en harder.. Well, you do the math.
En het feit dat je "toch al gehoorschade hebt" door je festivalletjes en concertjes is uiteraard géén argument: je hebt nou eenmaal slechts X aantal haar-cellen (die het daadwerkelijke horen doen..) in je gehoor-orgaan en die gaan permanent kapot door gehoorschade. En hoe meer schade, hoe minder van die haar-celletjes. Ergo: gehoorschade is cumulatief en hoe meer schade hoe meer en eerder je er last van hebt.
Dus tenzij je nu tóch al permanent en compleet doof bent, ben je een oelewapper als je zonder oordopjes motorrijdt.
Ik ga ook al jaren naar concerten, en zelfs daar had ik gewoon oordoppen in. Eerst van die goedkope schuimen, die niet zitten, daarna van die conische rubbertjes als pluggerz, nu heb ik op maat gemaakte otoplastieken met filter voor tourmotor en concert. I-de-aal. Heb al gevoelige oren, 1x op snelweg achterop een motor gezeten zonder oordoppen en ik heb ze direct ingedaan bij de eerste de beste stop. Het verschil is gigantisch, en gezien ik nog jong ben wil ik mijn oren de komende 40 jaar nog minstens meehebben. Dus zelfs met rijles heb ik ze nu al in. Mijn helm is vrij luid, het is een redelijk goedkopere helm (Premier Thesis oid, overgenomen van maatje, 1 jaar oud, voor lessen). Op zich is deze goed, veiligheid is in orde, systeemfunctie en ingebouwde zonnevizier zijn fijn, maar qua ventilatie doet het niet altijd z'n werk goed (hoewel er genoeg luchtgaten inzitten) en hij is enorm luidruchtig. Dus zo gauw ik m'n rijbewijs en motor heb gaat de eerstvolgende grote aankoop waarschijnlijk een nieuwe, duurdere, helm worden. Simpelweg omdat ik de luxe van minder herrie aan m'n kop enorm zal waarderen. Nou ja, daarnaast ook een leren jack omdat ik het mooier vind dan stof. En m'n eigen gewone leren jackie op is.
I have stability. The ability to stab.
De goedkopere broeken hadden geen volledig beklede binnenzijde (met schuurvast materiaal).Secsytime schreef op zondag 8 juli 2018 @ 14:28:
[...]
Nu ben je aan het meten met 2 maten, er zijn vast wel goedkopere broeken die dezelfde bescherming bieden. Ach een helm beschermt maar het minst belangrijke lichaamsdeel.
Mijn doel is om niet meer te betalen dan nodig voor wat ik zoek, en ik raak een beetje geïrriteerd van de insinuaties naar het tegendeel. Je bent in feite mijn spullen aan het afzeiken met geen ander kenmerk dan alleen maar wat ik ervoor betaald heb.
Dit soort statements weerleggen is als in discussie gaan met mensen die beweren dat de aarde plat is. De feiten zijn beschikbaar en onweerlegbaar. Als je dan nog anders durft te beweren dan weet ik het ook niet meerPilatuS schreef op zondag 8 juli 2018 @ 14:27:
[...]
Zoals andere mensen ook al zeggen, dit is gewoon echt niet waar. Oordoppen draag je om je oren te beschermen tegen schade. Niet zozeer van de uitlaat, maar tegen de wind. Zodra je de 70km/u aantikt ga je al gehoorschade krijgen.
Wat betreft de helm heb ik wel een helm van 500 euro, namelijk een Shoei XR-1100. Dit samen met de oordoppen maakt rijden met 80km/u enorm stil. Als ik bij het stoplicht sta hoor ik meer herrie door het geluid van de originele uitlaat dan bij het rijden met 80km/u waar dat geluid achter mij blijft.
Rijden zonder oordoppen geeft je de garantie gehoorschade te krijgen. Ik vind het wel fijn als ik over 20 jaar nog wat kan horen en geen constante piep in de oren heb.
XXXVI
Dat zou natuurlijk kunnen en dan heeft het inderdaad geen zin. De andere optie is dat de persoon de feiten niet kent.ephymerous schreef op zondag 8 juli 2018 @ 16:23:
[...]
Dit soort statements weerleggen is als in discussie gaan met mensen die beweren dat de aarde plat is. De feiten zijn beschikbaar en onweerlegbaar. Als je dan nog anders durft te beweren dan weet ik het ook niet meer
Jouw goedkope helm heeft vast niet:HTT-Thalan schreef op zondag 8 juli 2018 @ 16:13:
[...]
De goedkopere broeken hadden geen volledig beklede binnenzijde (met schuurvast materiaal).
Mijn doel is om niet meer te betalen dan nodig voor wat ik zoek, en ik raak een beetje geïrriteerd van de insinuaties naar het tegendeel. Je bent in feite mijn spullen aan het afzeiken met geen ander kenmerk dan alleen maar wat ik ervoor betaald heb.
- elementen op je helm (bv ventilatiegaten) die afbreken als je valt zodat je er niet achter kan blijven haken
- een mooie ronde vorm van de shell om de kracht van een impact optimaal te verdelen
- een vizier wat met een apart mechanisme vast zit zodat het niet open/los komt bij een val
Daarnaast nog praktische zaken als:
- verschillende mogelijkheden voor ventilatie wat onafhankelijk geschakeld kan worden
- een binnenkant die vervangen kan worden om schoon te maken of te vervangen
Komt nog eens bij, hoe oud is je helm van 75 euro? Ligt het ding bv al 4 jaar op een plank en is daarom flink afgeprijst? Strikt genomen zou je hem ook al redelijk snel moeten vervangen. Helaas gebeurd dit erg vaak en de winkelier vertelt nooit dat het al een oude helm is.
Ben het met je eens dat de prijs/veiligheid geen lineair verband heeft. Maar een helm voor 75 euro is dunsdanig laag geprijst dat er imho wel ergens op bezuinigd moet zijn. Q&A en aftersales zijn van die dingen.
In jouw situatie kan ik mij trouwens wel voorstellen dat je voor een goedkopere helm gaat. Je zoekt grenzen op en valt daarbij nog wel eens. Zo lang de snelheid betrekkelijke laag blijft en je geen boom of iets anders hard kopt is het natuurlijk makkelijker om een helm van 75 euro te vervangen dan eentje van 500 euro.
Klopt. Deze persoon heeft het echter al vaker gesteld. Goed voor de nieuwe meelezers om aan te geven dat het pertinente onzin is. Verder lekker door met motorrijdenPilatuS schreef op zondag 8 juli 2018 @ 16:27:
[...]
Dat zou natuurlijk kunnen en dan heeft het inderdaad geen zin. De andere optie is dat de persoon de feiten niet kent.
XXXVI
Nogmaals, die helm moet aan dezelfde keurmerken voldoen als duurdere helmen. Ik heb reeds vermeld waar naar mijn bescheiden mening op is bezuinigd met de helm.xos schreef op zondag 8 juli 2018 @ 16:27:
Jouw goedkope helm heeft vast niet:
- elementen op je helm (bv ventilatiegaten) die afbreken als je valt zodat je er niet achter kan blijven haken
- een mooie ronde vorm van de shell om de kracht van een impact optimaal te verdelen
- een vizier wat met een apart mechanisme vast zit zodat het niet open/los komt bij een val
[...]
Daarnaast nog praktische zaken als:
- verschillende mogelijkheden voor ventilatie wat onafhankelijk geschakeld kan worden check, aanwezig
- een binnenkant die vervangen kan worden om schoon te maken of te vervangen check, aanwezig
Komt nog eens bij, hoe oud is je helm van 75 euro? Ligt het ding bv al 4 jaar op een plank en is daarom flink afgeprijst? Strikt genomen zou je hem ook al redelijk snel moeten vervangen. Helaas gebeurd dit erg vaak en de winkelier vertelt nooit dat het al een oude helm is.
[...]
Ben het met je eens dat de prijs/veiligheid geen lineair verband heeft. Maar een helm voor 75 euro is dunsdanig laag geprijst dat er imho wel ergens op bezuinigd moet zijn. Q&A en aftersales zijn van die dingen.
In jouw situatie kan ik mij trouwens wel voorstellen dat je voor een goedkopere helm gaat. Je zoekt grenzen op en valt daarbij nog wel eens. Zo lang de snelheid betrekkelijke laag blijft en je geen boom of iets anders hard kopt is het natuurlijk makkelijker om een helm van 75 euro te vervangen dan eentje van 500 euro.
Uiteraard is het alternatief de realisatie dat jullie extra prijzige helmen voor de helft van dat bedrag ingekocht of geproduceerd worden. Niet dat ik beweer dat dit zo is (want ik heb geen enkele feitelijke basis om die mening toegedaan te zijn) maar ik denk te merken dat dit wel een beetje aan de basis van deze discussie ligt: Ik heb dik geld voor mijn <insert item> betaald en zal verdorie niet tegenkomen dat die vent 20% van de prijs heeft betaald voor 70% van mijn helm.
Ik quote:
https://www.revzilla.com/...helmet-safety-ratings-101
Met andere woorden: Ook zaken als 'afbreekbare vents' en 'veilige vizieren' zijn onderdeel van de ECE standaard en afkeur hiervan leidt tot het niet afgeven van de certificering.ECE 22.05
The ECE 22.05 standard is quite a bit younger than the current DOT standard, and in many ways offers a more comprehensive battery of testing than its American cousin. ECE standards test for safety features that can contribute to avoiding an accident altogether, such as the optical quality of approved face shields, and safety factors not directly related to impact, such as shell rigidity. Unlike the DOT, every ECE 22.05 certified helmet model must actually be tested against the standard by an independent lab before it is available for sale with an ECE sticker.
Het artikel gaat verder ook in op de verschillende soorten certificeringen en de verschillen onderling.
Hier valt uit te halen dat er wel degelijk strengere testen bestaan (Snell en Sharp) maar dat je zonder de aanwezigheid van één of beide van die 'extra' labels niet objectief kunt zeggen of de ene ECE helm veiliger is dan de andere.
Met andere woorden, als jouw 500 euro helm een Snell of Sharp label heeft, is hij zeer waarschijnlijk veiliger dan mijn ECE helm. En als dat het geval is, had je de discussie een stuk sneller kunne slechten.
N.B.: Als je de aanmerkingen op de al dan niet aanwezige features van mijn helm nou als vraag het gebracht in plaats van als verdekte aaname, was het een stuk minder vervelend overgekomen. Dat is waarom soms een beetje wars word van het commentaar hier. Ik poog jullie allemaal in jullie waarde te laten, inclusief gear en type motor.
[ Voor 5% gewijzigd door HTT-Thalan op 08-07-2018 17:05 ]
Ik heb een is-16, dus kan niet zonder oordoppen 
Bovendien heb je sowieso altijd wel wat lawaai en kunnen oordoppen dus echt geen kwaad.
Qua veiligheid, als ze beiden aan dezelfde norm voldoen maakt het toch niet uit als iemand x 100€ meer heeft betaald, met als enig verschil een ander design/merk?
Bovendien heb je sowieso altijd wel wat lawaai en kunnen oordoppen dus echt geen kwaad.
Qua veiligheid, als ze beiden aan dezelfde norm voldoen maakt het toch niet uit als iemand x 100€ meer heeft betaald, met als enig verschil een ander design/merk?
[ Voor 37% gewijzigd door darkkingll op 08-07-2018 17:46 ]
Dus je helm is wel minder veilig dan de duurdere helmen, zeg dat dan gewoon.HTT-Thalan schreef op zondag 8 juli 2018 @ 17:02:
[...]
Nogmaals, die helm moet aan dezelfde keurmerken voldoen als duurdere helmen. Ik heb reeds vermeld waar naar mijn bescheiden mening op is bezuinigd met de helm.
Uiteraard is het alternatief de realisatie dat jullie extra prijzige helmen voor de helft van dat bedrag ingekocht of geproduceerd worden. Niet dat ik beweer dat dit zo is (want ik heb geen enkele feitelijke basis om die mening toegedaan te zijn) maar ik denk te merken dat dit wel een beetje aan de basis van deze discussie ligt: Ik heb dik geld voor mijn <insert item> betaald en zal verdorie niet tegenkomen dat die vent 20% van de prijs heeft betaald voor 70% van mijn helm.
Ik quote:
https://www.revzilla.com/...helmet-safety-ratings-101
[...]
Met andere woorden: Ook zaken als 'afbreekbare vents' en 'veilige vizieren' zijn onderdeel van de ECE standaard en afkeur hiervan leidt tot het niet afgeven van de certificering.
Het artikel gaat verder ook in op de verschillende soorten certificeringen en de verschillen onderling.
Hier valt uit te halen dat er wel degelijk strengere testen bestaan (Snell en Sharp) maar dat je zonder de aanwezigheid van één of beide van die 'extra' labels niet objectief kunt zeggen of de ene ECE helm veiliger is dan de andere.
Met andere woorden, als jouw 500 euro helm een Snell of Sharp label heeft, is hij zeer waarschijnlijk veiliger dan mijn ECE helm. En als dat het geval is, had je de discussie een stuk sneller kunne slechten.
N.B.: Als je de aanmerkingen op de al dan niet aanwezige features van mijn helm nou als vraag het gebracht in plaats van als verdekte aaname, was het een stuk minder vervelend overgekomen. Dat is waarom soms een beetje wars word van het commentaar hier. Ik poog jullie allemaal in jullie waarde te laten, inclusief gear en type motor.
Iedere ECE helm is minder veilig dan SNELL of SHARP gekeurde helmen, objectief gezien.Secsytime schreef op zondag 8 juli 2018 @ 18:22:
[...]
Dus je helm is wel minder veilig dan de duurdere helmen, zeg dat dan gewoon.
Dat heeft niks met prijs te maken.
Als jij een 200 euro SHARP helm hebt en een 400 euro ECE helm, is de goedkopere helm toch veiliger.
Mijn helm is ECE gekeurd, als jouw 500 euro help ook een ECE merk heeft (en geen sharp of snell) kun jij wel (willen) geloven dat hij veiliger is, door slimme marketing praat en het simpele feit dat je misschien graag wilt horen dat je die extra 420 euro niet voor niks hebt uitgegeven, maar objectief gezien kun je daar niks over roepen, want ze voldoen beiden aan dezelfde eisen.
Volgens @Secsytime is zijn helm veiliger dan de mijne. Dit kunnen we echter niet objectief vaststellen als er geen extra keurmerk aan hangt behalve het ECE merk dat ze beide delen.darkkingll schreef op zondag 8 juli 2018 @ 17:39:
Ik heb een is-16, dus kan niet zonder oordoppen
[ Voor 27% gewijzigd door HTT-Thalan op 08-07-2018 18:46 ]
Om nog even in de helmdiscussie te blijven, kijk bovenstaand filmpje eens. Specifiek vanaf 3.20 gaat het over het verschil in prijsklassen.
Ik heb een helm gekocht die ik mooi vond en stil(ler) was dan mijn huidige. Maar ik claim niet dat een helm van € 70 net zo veilig is als een premium helm.HTT-Thalan schreef op zondag 8 juli 2018 @ 18:44:
[...]
Iedere ECE helm is minder veilig dan SNELL of SHARP gekeurde helmen, objectief gezien.
Dat heeft niks met prijs te maken.
Als jij een 200 euro SHARP helm hebt en een 400 euro ECE helm, is de goedkopere helm toch veiliger.
Mijn helm is ECE gekeurd, als jouw 500 euro help ook een ECE merk heeft (en geen sharp of snell) kun jij wel (willen) geloven dat hij veiliger is, door slimme marketing praat en het simpele feit dat je misschien graag wilt horen dat je die extra 420 euro niet voor niks hebt uitgegeven, maar objectief gezien kun je daar niks over roepen, want ze voldoen beiden aan dezelfde eisen.
Laten we even objectief maken dan.Secsytime schreef op zondag 8 juli 2018 @ 18:47:
[...]
Ik heb een helm gekocht die ik mooi vond en stil(ler) was dan mijn huidige. Maar ik claim niet dat een helm van € 70 net zo veilig is als een premium helm.
Welke keurmerken heeft jouw helm?
Je probeert me nu woorden in de mond te leggen, ik heb nooit gezegd dat mijn helm beter is dan die van jou. Ik heb gezegd dat er over het algemeen een verband is tussen de veiligheid van een helm en de prijs. En ja, hier zijn uitzonderingen op. Maar dat is net als dat je een Emporio Armani horloge koopt en denkt dat het van even goede kwaliteit is als een Tissot Automaat. Het een is een fashion merk en het ander een horloge merk.HTT-Thalan schreef op zondag 8 juli 2018 @ 19:13:
[...]
Laten we even objectief maken dan.
Welke keurmerken heeft jouw helm?
Daarnaast heb ik gezegd dat dit verband prijs omhoog & mate betere veiligheid na een bepaald bedrag ophoudt of iig minder interessant wordt.
Jij zegt dat je € 75 helm even veilig is als de meest veilige helm, omdat het een keurmerk heeft. Dat is gewoon onzin en dit moet je mensen niet wijs willen maken. Zoals in het filmpje aangegeven, keurmerk zijn minimum eisen.
Verwijderd
Alles is relatief. Ik ben nu op Guernsey en elke motorrijder rijdt hier met gympies, korte broek en zonder handschoenen.
Op Kreta zag ik een paar keer iemand op een BMW S1000RR in korte broek, t-short en zonder helm..
[ Voor 7% gewijzigd door Aschtra op 08-07-2018 20:20 ]
Maar pretenderen die ook dat die korte broek en gympies net zo veilig zijn als een kevlar broek en motorlaarzen?Verwijderd schreef op zondag 8 juli 2018 @ 20:18:
Alles is relatief. Ik ben nu op Guernsey en elke motorrijder rijdt hier met gympies, korte broek en zonder handschoenen.
Tja wat is kwaliteit. Een Emporio Armani horloge is waarschijnlijk een Quartz en zal dus de tijd nauwkeuriger weergeven dan een Tissot Automaat maar ik begrijp verder je idee wel.Secsytime schreef op zondag 8 juli 2018 @ 20:05:
[...]
Je probeert me nu woorden in de mond te leggen, ik heb nooit gezegd dat mijn helm beter is dan die van jou. Ik heb gezegd dat er over het algemeen een verband is tussen de veiligheid van een helm en de prijs. En ja, hier zijn uitzonderingen op. Maar dat is net als dat je een Emporio Armani horloge koopt en denkt dat het van even goede kwaliteit is als een Tissot Automaat. Het een is een fashion merk en het ander een horloge merk.
Daarnaast heb ik gezegd dat dit verband prijs omhoog & mate betere veiligheid na een bepaald bedrag ophoudt of iig minder interessant wordt.
Jij zegt dat je € 75 helm even veilig is als de meest veilige helm, omdat het een keurmerk heeft. Dat is gewoon onzin en dit moet je mensen niet wijs willen maken. Zoals in het filmpje aangegeven, keurmerk zijn minimum eisen.

OT: Ik mis motorrijden
tot de batterij leeg iscyntax schreef op zondag 8 juli 2018 @ 20:26:
[...]
Tja wat is kwaliteit. Een Emporio Armani horloge is waarschijnlijk een Quartz en zal dus de tijd nauwkeuriger weergeven dan een Tissot Automaat maar ik begrijp verder je idee wel.
Geeft een mooi patroon op de weg als ze een schuivertje makenVerwijderd schreef op zondag 8 juli 2018 @ 20:18:
Kwam net iemand op een Tracer tegen. Ook korte broek, t-shirt en gympies. Met helm, dat dan wel weerAschtra schreef op zondag 8 juli 2018 @ 20:20:
Op Kreta zag ik een paar keer iemand op een BMW S1000RR in korte broek, t-short en zonder helm..
Gisteren iemand op een bwm s1000rr in een hemd. Lekker na een kneedown met je elleboog over het asfalt

Dit topic is gesloten.