Het is idd geen wedstrijd. En het lijkt me ook weinig zinvol om in een situatie te komen waarbij we tegen elkaar ‘opbieden’ over het aantal doden en het aantal doden dat veroorzaakt is door de andere partij gaan bagatelliseren. Ik heb iig geen enkele reden om aan te nemen dat jij het beleid van communistische regimes onderschrijft en ik hoop dat jij er ook niet vanuit gaat dat ik b.v. de kruistochten prima vind.
Maar ik kan me echt ontzettend verbazen over dit soort formuleringen:
maar er zijn genoeg religieuze mensen die veel mensen hebben vermoord (...) mogelijk waren sommige massa moordenaars atheïst
Dat er religieuze mensen zijn die mensen vermoord hebben staatblijkbaar vast, maar dat atheïsten dat gedaan is hebben is 'mogelijk'? Mogelijk?! WTF? Is dat nou gewoon een ongelukkige formulering of een uiting van de idealistische naïviteit die een @
arsimo ook ten toon spreidt? In ieder geval: het is een historisch feit dat de communistische leiders waar ik op doel atheïst waren en het is een historisch feit dat ze miljoenen andersdenkenden over de kling gejaagd hebben.
Of ze dat deden in naam van het atheïsme is niet mijn punt. Mijn punt is wel dat als je gaat beweren dat atheïsten andersdenkenden geen strobreed in de weg leggen, je van de geschiedenis toch echt wel een hele grote middelvinger krijgt.
Gomez12 schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 16:24:
Sorry, maar die schrijver is gewoon dom en weet niet waar hij over schrijft.
"Na vijftig jaar
staatsatheïsme stromen de nieuwe gelovigen toe."
"Voor katholieken die de paus erkennen of protestanten die geen
staatskerk willen, is geen plaats."
Sorry, maar staatsatheïsme is een algemeen geaccepteerde term in relatie tot het communisme in de Sovjet Unie, China etc. Het is niet voor niets dat Wikipedia daar een redelijk uitgebreide pagina over heeft:
Wikipedia: State atheismAls je het heel erg versimpeld wilt neerzetten dan wel ja. Effectief hebben de religieuzen hun plaats in de huidige politiek verspeeld door zich nog net zo op te stellen als de laatste 2000 jaar , terwijl de politiek en de mensheid verder is gegaan en we overgegaan zijn naar democratie en debatten en niet meer "Zo staat het geschreven" dus het gepeupel heeft maar te luisteren.
Wil je meedoen met de democratie en de debatten dan moet je ook openstaan voor het niet je zin krijgen ook al heeft god het zo gezegd.
Dus eigenlijk wil je je eigen vorm van staatsatheïsme invoeren in Nederland. Je bent er in ieder geval eerlijk over. Laat ik dat dan maar als positief zien...
Gomez12 schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 22:07:
En wat wil je daarmee zeggen? Ik denk namelijk dat hetzelfde geldt voor leiders die publiekelijk hebben aangegeven kinderen te willen hebben, of leiders die goudvissen leuk vinden.
Of leiders die publiekelijk hebben verklaard hetero te zijn.
Ik denk echt niet dat je deze kant op wilt, maar vooruit. Omdat je er zelf om vraagt: noem mij van alledrie jouw voorbeelden 1 voorbeeld waarbij het openbaar verklaren dat je kinderen wilde, goudvissen leuk vindt of hetero bent voorwaarden zijn om een rol te spelen in de partij
en die elk een paar miljoen moorden op hun geweten hebben. Kaarten op tafel graag.
Zo kunnen we nog wel even doorgaan, alleen heeft het allemaal niets met beleid te maken wat religie nou net wel heeft.
Die vraag dringt zich t.a.v. atheïsme en communisme wel degelijk op. Maar zoals gezegd is dat voor mij niet de kern. Het gaat mij om de suggestie dat atheïsten geen vlieg kwaad doen. Dat is een sprookje en zeker geen ongevaarlijk sprookje.
En natuurlijk laten we de ultieme religieuze leider even buiten beschouwing, want anders praat je over genocide van mens en dier en plant. En dat qua aantal niet zoveel, maar qua percentage gaat er niemand meer ooit bij in de buurt komen...
Dat argument kun je niet 2 kanten op gebruiken.
Of we hebben bewijs dat de zondvloed een historische gebeurtenis is (en veroorzaakt door God) of we hebben daar geen bewijs voor. In het eerste geval hebben we in de bijbel te maken met historie en een genocidale god. In het andere geval is het verhaal een verzinsel en hebben we geen genocidale god. Take your pick.
Alleen ik blijf maar met de vraag zitten, wat wil je met je opmerking zeggen?
Zoals ik al zei wilde ik er niet meer mee zeggen dan dat atheïsten niet per definitie de lieverdjes zijn waar sommigen ze voor houden.
Ok, laat ik even een graadmeter maken van jouw waarde van het leven (voor alle criticasters, dit is enkel bedoeld voor klaaas als illustratie en voor de rest offtopic)
Zeg ik hecht een 8 aan het leven, jij vind jouw leven waardevoller met god erbij dus we geven jouw een 10 (dan zit een 9 "ertussenin" ) "Helemaal ergens anders" zit dan in de richting van een 0 (/waardeloos) of 20.
Je zegt dat je het niet wilt hebben over ';waardevoller', maar je levert nu wel een schaal aan van 1 tot 10 waarop ik de waarde moet aangeven. Gaan we het nou hebben over meer of minder waardevol of gaat het toch over iets anders? Het is mij niet echt duidelijjk....
Als ik meega in je schaal dan wil ik allereerst opmerken dat ik niet claim dat mijn leven een 10 is en jouw leven een 8. Ik schaal mezelf niet zo hoog in, maar als ik weer meega in jouw gedachtengang dan zou ik zeggen dat ik
mijn leven zonder god een 7 geef en mijn leven
met god een 9. Wat dan in de richting van 0 gaat begrijp ik. Dat gaat richting waardeloos. Maar wat is een 20? Is dat een soort Spinal Tap waarbij de versterkers tot 11 gaan? Volgens mij is dat niet 'helemaal ergens anders'; maar een soort overtreffende trap. Helemaal ergens anders zou volgens mij A zijn. Of groen. Ik heb werkelijk geen flauw idee wat je met deze schaal die geen schaal is wilt zeggen...
Hij wil.