Je zit er werkelijk elke keer naast, je maakt het mij zo wel heel gemakkelijk.
...
[...]
Gelovigen ridicuul bestempelen, tja met die toon voorspellen wat voor muziek zou je krijgen.
Och och, Gomez.
Ik bestempel gelovigen NIET als ridicuul. Staat nergens, zeg ik nergens, denk ik nooit, enz. Ik zeg zelfs het omgekeerde hier en daar!
Wat ik wel zei is dat het ridicuul is om zomaar iets te geloven. Je kan dus prima een religie volgen, maar je zou niet moeten gaan roepen dat jij als gelovige ineens vrij zeker of zeer zeker weet dat jouw god bestaat. Je mag ook best hopen dat hij bestaat of voor jezelf er echt in geloven. Maar nooit twijfelen aan het bestaan van je eigen god, is ridicuul. Sterker nog, want ik ben heus best vaak in een kerk geweest, een goede dominee zegt zelf ook dat we allemaal wel eens twijfelen. Ik zet mij niet af tegen mensen die geloven, maar rationeel blijven. Wel tegen mensen die geloven en zich er in verliezen en het geloof te ver doordrammen en net zo gek zijn als mensen die denken dat de aarde plat is.
[...]
Ok, dus als ik deze 2 punten even samenvat dan moet je bewijs/onderbouwing geven voor een aanname.
Dan komen we aan bij jouw stellingen :
Jazeker. Waar baseer je anders een aanname op? Zonder onderbouwing kun je van alles aannemen, maar dat slaat dan nergens op. We doen het bij wetenschap trouwens ook. Dan stellen we: laten we X aannemen en kijken of we op die manier Y of Z kunnen bereiken. Maar constant blijft X een aanname, waar de definitie van is, dat het wellicht niet waar is. Als X al een vaststaand feit was, hoefden we het immers niet aan te nemen en konden we meteen naar Y of Z.
[...]
Graag ergens een linkje naar enig bewijs voor stelling 1, want anders is die ridicuul (of beledig ik je nu weer persoonlijk?).
Stelling 2 heb ik voor de rest nog niet in jouw posts gezien, maar ok. Geef daar ook maar bewijs voor.
Dit heb ik al bewezen in eerdere posts. Maar nog eens een zo kort mogelijk versie:
Niemand heeft bewijs voor het bestaan van een god. Gelovigen moeten daarom maar aannemen en er in geloven en op vertrouwen dat er een god is. Ergo, elke gelovige twijfelt over het bestaan van zijn eigen god.
Dit is werkelijk waar iets heel simpels om te snappen en te bewijzen. Nogmaals, wordt door een (normale) gelovige ook altijd eerlijk toegegeven. Het zijn de hardnekkige extremisten die 100% stellig schreeuwen dat hun god de enige waarheid is. Dat is met een voorbeeld erbij, net zo ridicuul als schreeuwen dat er op dit moment een duikboot over Nederland zweeft.
[...]
En een van jouw voorbeelden was dan liedjesboeken op basisscholen... Nog even daargelaten dat liedjesboeken op basisscholen standaard zijn (alleen het type liedje verschilt) omdat het goed is voor de sociale vaardigheden van het kind.
Maar qua school heb je alle keus die je wilt.
Ik niet, ik moest naar een Christelijke school. Los van dat er niks anders in de buurt was, moest het alsnog van mijn ouders. Achteraf vind ik dat school iets heel erg goeds is. Ik wou altijd graag naar school. Maar wat ik heel jammer vind, is dat ik dan verplicht kerkelijke liederen (het liedboek) moest zingen. Grappig dat jij dan over het zingen op zich valt

Het ging mij om de inhoud van de liederen. Kortom, ik moest als kind indoctrinerende liederen zingen. De teksten kennen we allemaal. Ik walg van die teksten en zodoende is het voor mensen die zoals mij denken een nare gedachte dat we als kind de dingen moesten zingen, waar we blijkbaar later zo tegen waren.
Vergelijking: als je op een school moet zitten, waar constant liederen over Ajax moeten worden gezongen, terwijl je zelf voor Feyenoord bent... dan ga je ook denken, waarom moeten er op school liederen over Ajax gezongen worden. Houdt onderwijs en voetbalclubs gescheiden, toch? Laat ieder kind zelf later beslissen van welke club het fan wordt. Eventueel zou je op de school zowel een lied van Ajax als een lied van Feyenoord kunnen zingen. Maar het moet neutraal of in het geheel gewoon niet, maar zeker niet slechts één kant.
[...]
Ehm, weet je wel wat sharia is? Want dat wordt niet door luidsprekers over een gebied uitgeschreeuwd hoor...
Maar weet je wat, jij claimt het dus bewijs het maar. Of is dit weer eentje voor het vakje ononderbouwde aanname?
Ik kan niet verstaan wat ze zeggen en ik dacht altijd dat ze de sharia (de islamitische wet) door de luidsprekers uitschreeuwden. Heb even gezocht, maar schijnt dat ze verplichte deelname aan gebedsoproepen uitschreeuwen. Vergelijkbaar met onze kerkklokken.
Qua details zat ik er naast, dank voor het aanstippen. Echter het punt ging over het uitschreeuwen van religieuze zaken over een gebied. M.a.w. het opdringen van een religie aan mensen die er geen behoefte aan hebben.
Of andersom, hoe zou jij het vinden als ik vanaf nu mijn reacties hier ook via een luidspreker over jouw straat heen ga galmen.
Je stelt daarna dat ik iets claim en daarna moet bewijzen. Ik zie echter geen claim, ik geef een voorbeeld van hoe religie zich oneerlijk weet op de dringen en daarmee de vrijheid van andersdenkenden beperkt. Het bewijs is juist dat voorbeeld, dat de islam religieuze zaken via luidsprekers uitschreeuwt. Dus bij deze, weer een misverstand bij jou opgehelderd.
[...]
Dat is dus geen neutrale situatie, in een neutrale situatie valt er over te praten en is er geen vaste dictator.
Dat is wel een neutrale situatie. Er over kunnen praten heeft niks te maken met neutraliteit. Een goede dictator kan ook prima neutraal zijn.
[...]
Ik hoop dat jij ook inziet dat wetenschap in de huidige maatschappij ook gewoon geïndoctrineerd wordt.
En het bold stukje maakt je hele punt compleet ridicuul.
Het 'bold' stukje is gepaste bescheidenheid en degelijke zelfreflectie.
Je claim over dat wetenschap een indoctrinatie in de huidige maatschappij is, graag onderbouwen eerst.
[...]
En een gelovige zal dat exact vinden van jouw posts, vanaf de 1e post dat je dit topic binnenkwam.Maar daar doet bijv een klaaas geen calimero over zoals jij.
Jij lijkt te denken dat jij mag beledigen maar niet langs je eigen standaard gehouden mag worden, tja pech... Hier wordt je naast je eigen standaard gehouden.
Nee, dat is hier absoluut niet de situatie. Er zijn mensen die zich onterecht beledigd voelen. En er zijn mensen die heel slecht kunnen lezen en interpreteren.
Zonder mensen hier persoonlijk te willen beledigen, is mij ondertussen allang bekend dat veel gelovigen zeer slecht zijn in het voeren van een objectieve en eerlijke discussie. Ik snap ook wel waarom, omdat de meeste mensen niet in staat zijn om iets irrationeels als een geloof te verwerken in een normale discussie. De argumenten tegen geloof zijn rationeel of gegroeid als voortschrijdende inzichten. Er is vanuit religie zou langzamerhand niet een echt geloofwaardig antwoord meer te geven. Dat blijven proberen te doen, zorgt er vaak voor dat een 'aanvaller van religie' alleen nog maar belachelijk kan worden gemaakt en via drogredenen, aannames, onterechte beschuldigingen, enz. aan de kant kunnen worden geschoven.
Ik heb het ondertussen al heel vaak gezegd, maar in deze discussie wordt er veel te weinig inhoudelijk gereageerd op mijn stellingen en andere opmerkingen.
Het is voor mij genoeg bewijs om te begrijpen dat religie er zo niet meer uit gaat komen. Ik sta open voor alles, maar alleen @
unezra heeft mij iets zinnigs over god en religie weten te vertellen.
Al het andere, is vooral zelfprojectie op het hele probleem. En deels ook mensen die erg op hun teentjes getrapt zijn door mij en dat proberen af te reageren. Het mist openheid, objectiviteit en respect en dat zegt mij (wederom) genoeg.
We hoeven het heus niet eens te zijn en we hoeven ook niet te strijden tot er een winnaar over blijft. Helaas voor religie lijkt het er op dat er sinds de middeleeuwen een trend is die religie steeds verder afbreekt. Pijnlijk voor sommigen die er nog steeds hardnekkig in geloven. En dat voel je in de discussie wel terug.
Ik maak mij er verder niet druk om, ik heb geen geloof en ik geniet van het leven zoals het (echt) is. Heel hard gezegd, heb ik medelijden met de mensen die zondagochtend in de kerk moeten zitten op de harde bankjes om indoctrinerende liederen te zingen en een toneelstukje blijven spelen tegen elkaar, terwijl ik op dat moment met mijn twee dochters in het mooie weer in de tuin aan het spelen ben.
Vooral omdat ik toch wel heel erg bang voor de gelovigen ben, dat ze het allemaal voor niks doen... en dat is heel erg zuur straks als de openbaring zal komen bij het onvermijdelijke overlijden.
En ja, je zou het exact andersom kunnen beschrijven en stellen dat een gelovige juist zinvolle betekenis aan zijn leven geeft en dat ik als heiden bij de openbaring helaas in de hel zal moeten komen te zitten. Prima, denk dat maar.