Als dat niet werkt, kijk dan even hoe je precies test want dat kon ook wel eens e.e.a. verklaren.
Ik krijg de hele tijd (al een paar maanden elke paar dagen) de melding dat OV is toegevoegd aan kaarten. Inmiddels weet ik dat wel... iemand die weet hoe je dat uit kan schakelen?
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Huh wut?4POX schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 07:51:
Update 10.14.3. Blijft de Macbook Pro wakker als ik de deksel sluit. CHECK
Dus we hebben daarvoor geen amphetamine (e.d.) meer nodig?
Heb het nog niet gecheckt met 10.14.3, maar ik krijg die melding simpelweg *iedere* keer dat ik Maps open. Erg irritant.Ik krijg de hele tijd (al een paar maanden elke paar dagen) de melding dat OV is toegevoegd aan kaarten. Inmiddels weet ik dat wel... iemand die weet hoe je dat uit kan schakelen?
Ik ben er uit! Ga naar de instellingen van je Notification center en zet daar de notificaties uit voor de Kaarten app. Ik vind dit een stomme workaround want het is gewoon een dikke vette en zeer irritante bug, maar voor mij voldoet het omdat ik geen notificaties van de Kaartenapp nodig heb.Keypunchie schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 14:00:
[...]
Heb het nog niet gecheckt met 10.14.3, maar ik krijg die melding simpelweg *iedere* keer dat ik Maps open. Erg irritant.
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Als je clamshell mode gebruikt heb je dat al sinds een aantal jaar niet meer nodig (ik geloof sinds 10.7 niet meer, dat is 2011).Grin schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 12:18:
[...]
Huh wut?
Nee. Het was een sarcastische post sinds er gebruikers zijn waarbij de Macbook niet meer in slaap gaat als je de deksel sluit. De laatste update heeft dit nog niet opgelost.Grin schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 12:18:
[...]
Huh wut?
Heb als een SMC reset gedaan. Heb al een OSX herinstallatie gedaan. Soms slaapt de laptop. Soms blijft het scherm uren lang branden. Kom er niet achter wat het apparaat wakker houdt. Nu reis ik nauwelijks meer met deze machine. Maar die ene dag dat je 20 procent batterij verliest terwijl die in de tas zit voor een paar uur is niet leuk.
Het werkt niet.ppl schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 20:43:
Als dat niet werkt, kijk dan even hoe je precies test want dat kon ook wel eens e.e.a. verklaren.
Dus ik gebruik gewoon puur speedtest.net
-> Indien ik deze test doe op een Windows machine na sleep/reboot ga ik altijd hetzelfde resultaat hebben. Het resultaat zal altijd rond de 200Mbps liggen.
-> Indien ik deze test doe op een Macbook 2017 na sleep ga ik vaak stoppen bij 90Mbps of zelfs 15 Mbps, indien ik dan reboot haal ik wel weer 200Mbps
Een interne file die ik van m'n Airport trek lijkt me niet affected, nu ik heb nog geen echte baseline test kunnen doen.
Daar haal ik ongeveer 16MB/s, dat is rond de 128Mbps. Nu die Airport heeft een gewone disk, geen flash storage. Dus dat zou wel ergens kunnen kloppen. De switch er tussen is Gbps en de bekabeling is Cat5.
Ondertussen de volgende zaken al gedaan:
- MacOS reinstall
- SMC Reset
- Service Order aangepast
- 2 Dongles getest
De volgende test is misschien om m'n scherm af te koppelen en nog eens te testen, scherm is via USB-C (3440x1440p)@100Hz.
Misschien daarna een iPerf sessie opzetten tussen m'n Windows Desktop en Macbook.
Edit: Net de interne test gedaan
Een file van Airport naar Mac gaat max: 130 Mbps
Een file van Airport naar Windows gaat max: 250 Mbps
Zelfde kabel, zelfde netwerk gear.
Edit 2: Interne test na de reboot van de Macbook
Een file van Airport naar Windows gaat max: 250 Mbps
Een file van Airport naar Mac gaat max: 435 Mbps
Dus na een reboot van mijn Macbook is het opgelost
[ Voor 12% gewijzigd door Lyca op 25-01-2019 18:28 ]
Heb je die tests ook al eens gedaan nadat je wifi uit hebt geschakeld en ook met een andere netwerk adapter (om uit te sluiten of het nou de Mac of de HyperDrive het probleem is)? Gebruik je nog andere software die netwerkverkeer kan beïnvloeden? Virusscanner, iets als LittleSnitch?
Let met iperf wel op wat je daar als parameters gebruikt. Sommige settings zullen namelijk nooit de 1Gbps halen en geven een vertekend beeld. Speedtest.net en co zou ik hier niet gaan gebruiken, die gaan over het internet en maken de situatie alleen maar complexer. Beter is om de lokale tests zoals filetransfers en iperf aan te houden.
Let met iperf wel op wat je daar als parameters gebruikt. Sommige settings zullen namelijk nooit de 1Gbps halen en geven een vertekend beeld. Speedtest.net en co zou ik hier niet gaan gebruiken, die gaan over het internet en maken de situatie alleen maar complexer. Beter is om de lokale tests zoals filetransfers en iperf aan te houden.
In alle testen stond Wifi inderdaad volledig af. Er is normaal niets draaiende dat de netwerk performantie zou kunnen beïnvloeden.
Heb nu net de nieuwe MacOS update geïnstalleerd, later nog eens alles proberen te testen.
Heb nu net de nieuwe MacOS update geïnstalleerd, later nog eens alles proberen te testen.
Zat eens testen met iTerm. Interessante functies.
Weet iemand of het mogelijk is om Blur op de een of andere manier een shortkey toe te wijzen?
Ik heb wel kunnen vinden dat je CMD+U kan inrammen om de transparantie aan/uit te zetten. Dat wil ik voor de blur hebben. By default wil ik maximale blur met transparantie. Maar ik wil ook wel eens even helder door m'n terminal heen kunnen kijken. Ik kan alleen met geen mogelijkheid een Shortcut toevoegen voor die functie blijkbaar. Mis ik iets, of kan het gewoon niet? (Profielswitchen kan wel, maar dan opent ie een nieuwe tab/window... Het moet wel in het huidige window zijn.
)
Ik heb ook nog altijd NoSleep erin staan om dat te voorkomen. Aan de lader mag hij hoe dan ook niet gaan slapen. Clamshell of geen clamshell.
Weet iemand of het mogelijk is om Blur op de een of andere manier een shortkey toe te wijzen?
Ik heb wel kunnen vinden dat je CMD+U kan inrammen om de transparantie aan/uit te zetten. Dat wil ik voor de blur hebben. By default wil ik maximale blur met transparantie. Maar ik wil ook wel eens even helder door m'n terminal heen kunnen kijken. Ik kan alleen met geen mogelijkheid een Shortcut toevoegen voor die functie blijkbaar. Mis ik iets, of kan het gewoon niet? (Profielswitchen kan wel, maar dan opent ie een nieuwe tab/window... Het moet wel in het huidige window zijn.
Hij wil nog wel eens naar sleep modus gaan als je het scherm locked.ppl schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 14:35:
[...]
Als je clamshell mode gebruikt heb je dat al sinds een aantal jaar niet meer nodig (ik geloof sinds 10.7 niet meer, dat is 2011).
Ik heb ook nog altijd NoSleep erin staan om dat te voorkomen. Aan de lader mag hij hoe dan ook niet gaan slapen. Clamshell of geen clamshell.
[ Voor 40% gewijzigd door WhatsappHack op 26-01-2019 23:12 ]
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Dat komt omdat standaard slaapstand bij zowel gebruik van de accu als de stroomadapter is ingeschakeld in de System Preferences > Energy Saver. Je kunt hier de display sleep aanpassen en onder Power Adapter de optie "prevent computer from sleeping automatically when display is off" inschakelen. Met deze laatste heb je niet meer het probleem dat ie in slaap gaat als je 'm locked (locken is namelijk display off; hij zet standaard de optie voor het vragen van een password bij het ontwaken aan). De slaapstand compleet uitschakelen is natuurlijk ook een mogelijkheid.
[ Voor 6% gewijzigd door ppl op 27-01-2019 21:42 ]
Na de MacOS update naar 10.14.3 is het probleem nog niet weg.
Best frappant
- Eerste test: 20MB/s op een interne netwerk file van de AirPort over de kabel en 100 Mbps Internet
Post reboot: 58 MB/s op een interne netwerk file van de AirPort over de kabel en 200 Mbps Internet
Het gaat hier niet om kleine verschillen hé
Best frappant
- Eerste test: 20MB/s op een interne netwerk file van de AirPort over de kabel en 100 Mbps Internet
Post reboot: 58 MB/s op een interne netwerk file van de AirPort over de kabel en 200 Mbps Internet
Klopt, al die energy saver functies staan uit voor lichtnetadapter. Maar 100% betrouwbaar is het niet, die assertions blijven kennelijk niet altijd hangen.
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Ligt het niet gewoon aan de adapater?Lyca schreef op maandag 28 januari 2019 @ 22:39:
Na de MacOS update naar 10.14.3 is het probleem nog niet weg.
Best frappant
https://www.apple.com/sg_...ter?page=1&rs=lowestRated Wat ik hier lees is gewoon niet goed.
Ik heb dat ook gelezen toen ik het probleem de eerste keer had ontdekt, toen dacht ook van shit: Ik had beter de reviews gelezen.Berlinetta schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 05:36:
[...]
Ligt het niet gewoon aan de adapater?
https://www.apple.com/sg_...ter?page=1&rs=lowestRated Wat ik hier lees is gewoon niet goed.
Toen ben ik een nieuwe adapter gaan kopen, Hyper Drive 8 in 1 USB-C. Daar waren de reviews veel beter op, maar die heeft het probleem ook soms.
Ik heb dan beide adapters uitvoerig eens getest en heb gemerkt dat er tussen geen snelheidswinst / verlies is, ze reageren alle 2 hetzelfde.
Dus indien het probleem zich stelt: 20 MB/s op eigen netwerk en na reboot 50-58 MB/s, bij alle 2. De Hyperdrive heb ik getest leeg en gevuld met andere apparatuur, het maakte geen verschil.
Is er geen Apple hub? even snel gekeken, volgens mij niet.Lyca schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 09:06:
[...]
Ik heb dat ook gelezen toen ik het probleem de eerste keer had ontdekt, toen dacht ook van shit: Ik had beter de reviews gelezen.
Toen ben ik een nieuwe adapter gaan kopen, Hyper Drive 8 in 1 USB-C. Daar waren de reviews veel beter op, maar die heeft het probleem ook soms.
Ik heb dan beide adapters uitvoerig eens getest en heb gemerkt dat er tussen geen snelheidswinst / verlies is, ze reageren alle 2 hetzelfde.
Dus indien het probleem zich stelt: 20 MB/s op eigen netwerk en na reboot 50-58 MB/s, bij alle 2. De Hyperdrive heb ik getest leeg en gevuld met andere apparatuur, het maakte geen verschil.
Uit de reacties van Reddit:
Everyone told me to buy first party apple dongles. I didn’t.
Three sets of third party dongles later, I finally bought a first party apple dongle.
Buy a first party apple dongle.
https://www.reddit.com/r/..._using_with_your_macbook/
@F. Scaglietti er is natuurlijk de USB-C Digital AV Multiport Adapter:
https://www.apple.com/sho...ital-av-multiport-adapter
https://www.apple.com/sho...ital-av-multiport-adapter
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Voor enkel Ethernet niet neenBerlinetta schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 10:11:
[...]
Is er geen Apple hub? even snel gekeken, volgens mij niet.
Uit de reacties van Reddit:
Everyone told me to buy first party apple dongles. I didn’t.
Three sets of third party dongles later, I finally bought a first party apple dongle.
Buy a first party apple dongle.
https://www.reddit.com/r/..._using_with_your_macbook/
Maar ik twijfel toch echt of dit een dongle probleem is, spijtig dat er inderdaad geen Apple ethernet dongle is voor een test.
Duidelijk, misschien dat dit helptLyca schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 10:18:
[...]
Voor enkel Ethernet niet neen
Maar ik twijfel toch echt of dit een dongle probleem is, spijtig dat er inderdaad geen Apple ethernet dongle is voor een test.
For anyone else reading this question, I had the same problem until I easily fixed it (with Apple help).
If your computer acknowledges your Thunderbolt/Ethernet connection, go to Advanced.. > Hardware.
Then change the Configuration to Manually.
My Duplex was on "full-duplex, energy-efficient-ethernet". When I changed it to plain "full-duplex" my Mbps went from 0.5 to 60.
Jup heb ook met die settings zitten spelen, maar dat haalde niets uit.
Ik zie die energy-efficient zelfs niet.
Edit: Ik heb een soort fix gebouwd, ik heb een Linksys die ik niet echt gebruikte nu ook boven gezet in het bureel.
Dus zit m'n Macbook vlak naast een 5Ghz Wifi op m'n bureel, als het dan nog voorvalt heb ik nog steeds de Wifi.
Ik zie die energy-efficient zelfs niet.
Edit: Ik heb een soort fix gebouwd, ik heb een Linksys die ik niet echt gebruikte nu ook boven gezet in het bureel.
Dus zit m'n Macbook vlak naast een 5Ghz Wifi op m'n bureel, als het dan nog voorvalt heb ik nog steeds de Wifi.
[ Voor 50% gewijzigd door Lyca op 29-01-2019 15:41 ]
Dan lijkt me dat al het probleem. Ik zie hier op een aantal Macs dat dit al jaren zonder problemen werkt. Nou heb ik deze settings wel in de GUI gedaan en niet met de pmset tool op de cli.WhatsappHack schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 01:18:
Klopt, al die energy saver functies staan uit voor lichtnetadapter. Maar 100% betrouwbaar is het niet, die assertions blijven kennelijk niet altijd hangen.
Dat is of die Belkin als je USB-C wil of de oude Thunderbolt 1/2 ethernet adapter die je dan met een Thunderbolt 2-3 adapter moet aansluiten.Lyca schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 10:18:
Netwerkkaarten via USB (zoals die van Belkin en al die andere dingen die USB-C gebruiken ipv Thunderbolt 3) kunnen heel onbetrouwbaar zijn qua snelheid en bij goedkopere adapters ook qua stabiliteit. De Thunderbolt versies hebben dat soort geneuzel niet (omdat Thunderbolt een beter protocol daarvoor is én omdat ze daar vaak de wat duurdere ethernet chips gebruiken die een stuk stabieler zijn). De Thunderbolt docks gebruiken over het algemeen officiële Intel chips en werken gewoon zonder gezeur. En dat komt mooi uit want met zo'n dock kan ik ook meteen alle randapparatuur en stroom middels 1 kabel op mijn laptop aansluiten. Scheelt enorm veel aan gepiel met kabels.
@Lyca Welke driver heb je geïnstalleerd staan voor dat USB-C geval?
Als ik een TimeMachine backup uitvoer, verloopt deze prima. Maar elke keer, na een backup, gaat hij 'coderen' en blijft dan op 10% hangen zonder vooruitgang. Is dit normaal?

Hmm, dat heb ik normaal alleen als ik een nieuwe schijf/partitie voor het eerst aan timemachine toewijs. Dan gaat hij die partitie coderen en dat gaat heel langzaam en gaat door na een backup. Maar op een gegeven moment (paar uur) moet dat wel klaar zijn en daarna zie ik het nooit meer. Hoe lang heb je gewacht of hoe lang is het al bezig zo?Alexknl schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 20:10:
Als ik een TimeMachine backup uitvoer, verloopt deze prima. Maar elke keer, na een backup, gaat hij 'coderen' en blijft dan op 10% hangen zonder vooruitgang. Is dit normaal?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Misschien is er toch ergens wat mis op je backupschijf?
Mixed Reality dev
Heeft een klein uurtje zo gestaan. Ik zal hem eens een aantal uren eraan laten hangen dan. Maar dan zou hij dus wel heel lang op 10% gefreezed staan en dan opeens doorschieten naar 100%? Lijkt me beetje vreemd. Ik ga het nog eens proberenMenesis schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 20:43:
[...]
Hmm, dat heb ik normaal alleen als ik een nieuwe schijf/partitie voor het eerst aan timemachine toewijs. Dan gaat hij die partitie coderen en dat gaat heel langzaam en gaat door na een backup. Maar op een gegeven moment (paar uur) moet dat wel klaar zijn en daarna zie ik het nooit meer. Hoe lang heb je gewacht of hoe lang is het al bezig zo?
Misschien is er toch ergens wat mis op je backupschijf?
Ik heb deze schijf speciaal gekocht voor backups, was nog helemaal nieuw.
[ Voor 4% gewijzigd door Alexknl op 30-01-2019 21:20 ]
Klinkt wel wat vreemd, maar ik heb wel vaker gehad met timemachine dat de tijd (lol) het vanzelf oplost. Meestal bij een nieuwe installatie laat ik hem een nachtje staan (ik dacht gewoon in slaapstand, backup ging dacht ik gewoon door) en dan is alles de volgende dag ineens gefixt.Alexknl schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 21:19:
[...]
Heeft een klein uurtje zo gestaan. Ik zal hem eens een aantal uren eraan laten hangen dan. Maar dan zou hij dus wel heel lang op 10% gefreezed staan en dan opeens doorschieten naar 100%? Lijkt me beetje vreemd. Ik ga het nog eens proberen![]()
Ik heb deze schijf speciaal gekocht voor backups, was nog helemaal nieuw.
Mixed Reality dev
Timemachine is raar. Ik heb ook vaak dat ie opeens besluit een uur geen hol uit te voeren en dan opeens weer verder gaat. Ook beweert ie soms dat m’n NAS niet beschikbaar is terwijl ik er gewoon in kan en zelfs de sparsebundle pima kan benaderen. 
Ohwell, ‘t werkt 99% van de tijd prima.
Wordt alleen doodziek van die meldingen van X dagen geen backup naar de schijf die op een andere locatie ligt. (Voor t geval het huis affikt of iemand al m’n spullen jat.)
Wordt alleen doodziek van die meldingen van X dagen geen backup naar de schijf die op een andere locatie ligt. (Voor t geval het huis affikt of iemand al m’n spullen jat.)
Wissel jij tussen een wifi netwerk en een netwerkkabel? Daar gaat mijn Time Machine vaak door in de stress.WhatsappHack schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 22:58:
Timemachine is raar. Ik heb ook vaak dat ie opeens besluit een uur geen hol uit te voeren en dan opeens weer verder gaat. Ook beweert ie soms dat m’n NAS niet beschikbaar is terwijl ik er gewoon in kan en zelfs de sparsebundle pima kan benaderen.
@4POX In principe niet. Ze zijn beiden actief. Of TM af en toe de een kiest ipv de ander zou ik niet weten, maar dat doet ie dan zelf.
Gisteren 3 uur Time Machine aan laten staan op 'coderen', deze keer bleef hij sinds het begin van het coderen al op 13% hangen. Ging de hele tijd maar niet omhoog. Naja, hoop dat het geen invloed heeft op de backup zelf als ik hem niet laat 'coderen' dan.
Zijn er nog nieuwe ontwikkelingen m.b.t. de batterij? Heb Mojave op een Macbook Air 2013 gezet en ik verloor eerst 60% per 24 uur en nu 30% na wat tweaken. Met El Capitan was dat 2% per 24 uur.
Ik lees ook berichten dat dit voornamelijk in het begin is en uiteindelijk zou moeten verdwijnen?
Ik lees ook berichten dat dit voornamelijk in het begin is en uiteindelijk zou moeten verdwijnen?
Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment
Blijven jullie Safari gebruiken en waarom?
Ik ga precies door een soort browser crisis tegenwoordig, ik heb nu de 3 grote geprobeerd. Firefox/Chrome/Safari
Safari is by far de snelste van ze allemaal MacOS (duh) en verbruikt ook zeer weinig geheugen. Bij Chrome lag het een beetje hoger en Firefox was zeer hoog (tot 2GB).
Ik heb wel gemerkt dat Safari geen 4K content krijgt op Youtube, enkel 1080p. Dus soms neig ik om terug naar Chrome op MacOS te gaan, maar er is altijd dat gezegde: Het slurpt je laptop/batterij leeg.
Klopt dat echt? Of is dat een beetje volkslegende aan het worden.
Ik ga precies door een soort browser crisis tegenwoordig, ik heb nu de 3 grote geprobeerd. Firefox/Chrome/Safari
Safari is by far de snelste van ze allemaal MacOS (duh) en verbruikt ook zeer weinig geheugen. Bij Chrome lag het een beetje hoger en Firefox was zeer hoog (tot 2GB).
Ik heb wel gemerkt dat Safari geen 4K content krijgt op Youtube, enkel 1080p. Dus soms neig ik om terug naar Chrome op MacOS te gaan, maar er is altijd dat gezegde: Het slurpt je laptop/batterij leeg.
Ooit was Firefox de beste, tot Chrome bekend werd, toen was Chrome echt de beste. Maar tegenwoordig? Nee. Firefox heb ik al jaren geleden doei gezegd, Chrome onlangs, die had ik vervangen door Vivaldi, maar die begon ik ook langzaam te vinden, en nu dus weer terug op Safari. Eigenlijk doet Safari precies wat ie moet doen, en is deze gewoon het best geoptimaliseerd.Lyca schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 14:12:
De reden dat Safari niet 4K doet op YouTube, is omdat Safari Google's VP9 video codec niet ondersteund, middels HTML5. Je zou voor YouTube specifiek Chrome kunnen gebruiken, naar globaal zou ik toch Safari aanraden.
Hier ook Safari fan. Voornaamste reden voor mij is vanwege het gebruik van Keychain voor wachtwoorden en bookmarks/ww sync met iPhone. Ik gebruik overigens wel de Technology Preview versie omdat die wat stabieler aanvoelt met development tools.
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
Sinds de vorige update vloog m'n iMac op random momenten uit. Als ik bezig was begon de fan ineens te blazen alsof hij heel druk was (doet hij normaal alleen bij het renderen van 3D scenes) en rebootte hij spontaan. En ook als hij met het scherm uit niets stond te doen was dit een aantal keer het geval.
Wat onderzoek in Activiteitenweergave wees uit dat op deze momenten VTDecoderXPCService in opdracht van cloudphotosd bezig was en een belachelijke hoeveelheid CPU gebruikt.
Volgens google wordt VTDecoder gebruikt bij het renderen van beeldmateriaal, onder andere bij het exporteren van video's vanuit de foto's app.
De foto's app stond in al deze gevallen niet aan, maar daar heb ik toch even een kijkje genomen en die lijkt het probleem. Onderin het scherm staat dat hij bezig is mijn gehele bibliotheek naar iCloud te syncen...
Als die zijn gang blijft gaan krijgt m'n iMac het vrij vlot moeilijk en vliegt hij er uit.
Als ik dat synchroniseren onderbreek is er niets aan de hand en kan ik de iMac zonder problemen gebruiken.
Zijn er meer mensen die hier last van hebben en eventueel een oplossing hebben? iCloud synchronisatie van de foto bibliotheek uit laten staan is geen optie. Maar dit is niet werkbaar zo
Wat onderzoek in Activiteitenweergave wees uit dat op deze momenten VTDecoderXPCService in opdracht van cloudphotosd bezig was en een belachelijke hoeveelheid CPU gebruikt.
Volgens google wordt VTDecoder gebruikt bij het renderen van beeldmateriaal, onder andere bij het exporteren van video's vanuit de foto's app.
De foto's app stond in al deze gevallen niet aan, maar daar heb ik toch even een kijkje genomen en die lijkt het probleem. Onderin het scherm staat dat hij bezig is mijn gehele bibliotheek naar iCloud te syncen...

Als die zijn gang blijft gaan krijgt m'n iMac het vrij vlot moeilijk en vliegt hij er uit.
Als ik dat synchroniseren onderbreek is er niets aan de hand en kan ik de iMac zonder problemen gebruiken.
Zijn er meer mensen die hier last van hebben en eventueel een oplossing hebben? iCloud synchronisatie van de foto bibliotheek uit laten staan is geen optie. Maar dit is niet werkbaar zo

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram
Ik heb dit soort verhalen nooit zo begrepen. Het is maar een browser, het is niet alsof 999/1000 sites er ineens anders uitzien of anders/niet werken. Ik wil gewoon iets om mee het web te surfen en wat een beetje bij de tijd is. De laatste 10 jaren zijn dat alle browsers. Uiteraard zijn er een aantal die ik mijd als de pest - alles van Google - en heb ik favorieten: FF en Safari. Als m'n browser langzaam aanvoelt dan koop ik een nieuwe computer.xoniq schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 16:10:
[...]
Ooit was Firefox de beste, tot Chrome bekend werd, toen was Chrome echt de beste. Maar tegenwoordig? Nee. Firefox heb ik al jaren geleden doei gezegd, Chrome onlangs, die had ik vervangen door Vivaldi, maar die begon ik ook langzaam te vinden, en nu dus weer terug op Safari. Eigenlijk doet Safari precies wat ie moet doen, en is deze gewoon het best geoptimaliseerd.
De reden dat Safari niet 4K doet op YouTube, is omdat Safari Google's VP9 video codec niet ondersteund, middels HTML5. Je zou voor YouTube specifiek Chrome kunnen gebruiken, naar globaal zou ik toch Safari aanraden.
M2C
De hele video wordt frame voor frame geanaylyseerd voor de gezichten herkenning. Als ik terugkom van een vakantie staat de laptop een week te blazen om alle video's te analyseren. Elke keer als jij een video maakt op jouw iPhone staat na het syncen de laptop te rekenen.Spike_wolf schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 20:28:
Sinds de vorige update vloog m'n iMac op random momenten uit. Als ik bezig was begon de fan ineens te blazen alsof hij heel druk was (doet hij normaal alleen bij het renderen van 3D scenes) en rebootte hij spontaan. En ook als hij met het scherm uit niets stond te doen was dit een aantal keer het geval.
Sure, en daar heb ik geen problemen mee.4POX schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 09:51:
[...]
De hele video wordt frame voor frame geanaylyseerd voor de gezichten herkenning. Als ik terugkom van een vakantie staat de laptop een week te blazen om alle video's te analyseren. Elke keer als jij een video maakt op jouw iPhone staat na het syncen de laptop te rekenen.
Wat me in deze zorgen baart is dat hij blijkbaar spontaan mijn gehele bibliotheek opnieuw wil doen en dat hij dan blijkbaar zo ver duwt dat het systeem het niet aan kan en er mee ophoudt...
Humankind… be both.
Een Mac zou niet uit moeten vallen bij een hoge CPU load. Al eens naar de temperaturen gekeken van je Mac?Spike_wolf schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 10:00:
[...]
Sure, en daar heb ik geen problemen mee.
Wat me in deze zorgen baart is dat hij blijkbaar spontaan mijn gehele bibliotheek opnieuw wil doen en dat hij dan blijkbaar zo ver duwt dat het systeem het niet aan kan en er mee ophoudt...
Lijkt me ook, en dat is verder ook niet iets wat ik eerder ervaren heb.MelvinW schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 12:30:
[...]
Een Mac zou niet uit moeten vallen bij een hoge CPU load. Al eens naar de temperaturen gekeken van je Mac?
Ik heb Photo's weer even zijn gang laten gaan en de temp in de gaten gehouden.
345% CPU, 67,25ºC, 3-4 minuten en toen een freeze en reboot.
Temp is niet belachelijk hoog en ook de CPU is niet maxed, maar deze keer ging de fan ook niet blazen. De temperatuur zal het probleem dus niet zijn, ik neem aan dat het probleem ergens in Photo's zit.
Misschien een video die corrupt is en de freeze veroorzaakt?
Vraag blijft ook, waarom wil hij in hemelsnaam mijn foto's opnieuw uploaden?
Als ik in iCloud foto's uit schaken en weer inschakel neem ik aan dat hij alles ook opnieuw moet uploaden? Dat zal dan weinig helpen.
Humankind… be both.
Je zou een crash log moeten zien wanneer de Mac weer opstart. Daar moet in staan wat de crash heeft veroorzaakt. Als je die niet krijgt, dan kun je in de Console app wel zien waar het misging.Spike_wolf schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 12:50:
[...]
Lijkt me ook, en dat is verder ook niet iets wat ik eerder ervaren heb.
Ik heb Photo's weer even zijn gang laten gaan en de temp in de gaten gehouden.
345% CPU, 67,25ºC, 3-4 minuten en toen een freeze en reboot.
Temp is niet belachelijk hoog en ook de CPU is niet maxed, maar deze keer ging de fan ook niet blazen. De temperatuur zal het probleem dus niet zijn, ik neem aan dat het probleem ergens in Photo's zit.
Misschien een video die corrupt is en de freeze veroorzaakt?
Vraag blijft ook, waarom wil hij in hemelsnaam mijn foto's opnieuw uploaden?
Als ik in iCloud foto's uit schaken en weer inschakel neem ik aan dat hij alles ook opnieuw moet uploaden? Dat zal dan weinig helpen.
De logs in het Console wordt ik verder niet echt wijzer van. enig idee waar ik ongeveer nar moet zoeken? Rondneuzen op een tijdstip dat er een crash was geeft tig regels aan tekst waar (voor mij) weinig uit op te maken is.
Humankind… be both.
Net EtreCheck eens laten draaien en die gaf toe minor issues aan:
"Heavy I/O usage" en "Abnormal shutdown"
Waar die abnormal shutdown vandaan komt heeft hij verder ook geen idee van:
2019-02-18 14:56:24 Last Shutdown Cause: -128 - Unknown
Ik heb het idee dat m'n mac er steeds sneller uit vloog, waar er eerst een goed half uur tussen zat werdt dat steeds korter tot vanmorgen waar hij amper twee minuten weer aan stond voor hij weer vast zat.
Ik heb hem in safe mode gestart en daar Photos eens laten gaan, die liep wat langer maar ook daar een freeze.
Toen heb ik maar besloten om toch foto's in iCloud uit te schakelen hier. Photo's bibliotheek lokaal leeg gegooid en iCloud weer ingeschakeld. Drie keer raden... freeze en reboot.
Deze keer waren er dus geen foto's lokaal aanwezig die geupload of geconverteerd hoefden te worden of iets.
Opvallen was wel dat er na het starten van Foto's onderin beeld weer "14.000+ items uploaden" stond, terwijl er lokaal dus niets meer aanwezig was.
Maargoed, foto's met iCloud is niet echt een combinatie op dit systeem momenteel (op m'n Macbook zijn geen problemen).
Link staat nu dus maar uit om onverwachte reboots te voorkomen en voorlopig dingen maar via airdrop doen die ik nodig heb...
Hopelijk lost een volgende update het op, maar ik kan niet zeggen dat ik hier vrolijk van wordt
"Heavy I/O usage" en "Abnormal shutdown"
Waar die abnormal shutdown vandaan komt heeft hij verder ook geen idee van:
2019-02-18 14:56:24 Last Shutdown Cause: -128 - Unknown
Ik heb het idee dat m'n mac er steeds sneller uit vloog, waar er eerst een goed half uur tussen zat werdt dat steeds korter tot vanmorgen waar hij amper twee minuten weer aan stond voor hij weer vast zat.
Ik heb hem in safe mode gestart en daar Photos eens laten gaan, die liep wat langer maar ook daar een freeze.
Toen heb ik maar besloten om toch foto's in iCloud uit te schakelen hier. Photo's bibliotheek lokaal leeg gegooid en iCloud weer ingeschakeld. Drie keer raden... freeze en reboot.
Deze keer waren er dus geen foto's lokaal aanwezig die geupload of geconverteerd hoefden te worden of iets.
Opvallen was wel dat er na het starten van Foto's onderin beeld weer "14.000+ items uploaden" stond, terwijl er lokaal dus niets meer aanwezig was.
Maargoed, foto's met iCloud is niet echt een combinatie op dit systeem momenteel (op m'n Macbook zijn geen problemen).
Link staat nu dus maar uit om onverwachte reboots te voorkomen en voorlopig dingen maar via airdrop doen die ik nodig heb...
Hopelijk lost een volgende update het op, maar ik kan niet zeggen dat ik hier vrolijk van wordt
Humankind… be both.
Merkt er iemand dat OneNote serieus traag geworden is op Mojave.
Ook neemt het 200% CPU in na sleep. Misschien is mijn OneNote te groot geworden of is het tijd voor over te schakelen naar Evernote.
Ook neemt het 200% CPU in na sleep. Misschien is mijn OneNote te groot geworden of is het tijd voor over te schakelen naar Evernote.
Met de huidige OneNote versie is het er heel wat sneller op geworden. Eindelijk start en stopt het zoals ieder andere applicatie binnen 2 secs (ipv dat je er een halve minuut op moet zitten wachten). Hetzelfde zie ik terug bij dingen in OneNote copy-pasten.
[ Voor 12% gewijzigd door ppl op 23-02-2019 17:30 ]
Lijkt erop dat non Metal GPU machines binnenkort ook Mojave kunnen draaien
Of ik interpreteer onderstaande bericht niet juist 
https://forums.macrumors....73/page-497#post-27152791
https://forums.macrumors....73/page-497#post-27152791
[ Voor 12% gewijzigd door JB op 05-03-2019 09:29 ]
Mijn boefje is liev!
dosdude1 is de maker van macOS Mojave Patcher
Die maakt al patches voor unsupported Mac sinds macOS Sierra.
Je kunt dus nu al Mojave op non Metal GPU machines draaien.
dosdude1 blijft werken aan verbeteringen en de melding in jouw link is er daar een van.
Let op: Sommige dingen (o.a. WiFi) werken soms niet meer (goed).
Zie de 'Known issues' op zijn website.
dosdude1 blijft werken aan verbeteringen en de melding in jouw link is er daar een van.
[ Voor 16% gewijzigd door sonderpa op 05-03-2019 09:54 ]
Dat weet ik maar zelf heb ik een Radeon kaart in de iMac 2011, die lijkt nog steeds niet mogelijk en dacht bij deze post dat het vanaf nu voor "alles" werktsonderpa schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 09:51:
dosdude1 is de maker van macOS Mojave Patcher
[ Voor 4% gewijzigd door JB op 06-03-2019 10:57 ]
Mijn boefje is liev!
Hebben jullie ook soms zo'n last van traagheid in 10.14.3?
Ik heb de 15 inch van 2017 met een i7 2,9Ghz en 16GB geheugen, en soms gaat die niet vooruit.
Ik heb vaak dat Safari heel traag gaat laden, ik dacht eerst dat het misschien aan de Ad Blocker lag. Het is Ad Block Plus, ik lees hier en daar wel dat die niet de beste meer is. Ik heb uBlock geprobeerd maar die is slechter imo, laat lege vakken overal en YouTube filmpjes stoppen ineens waar er een commercial is.
Daarnaast ook het algemeen systeem soms, ik heb een browser crisis gehad
waarbij ik niet kan kiezen tussen FF, Chrome en Safari. Misschien door het veel herinstalleren van de browser dat er iets mis is.
Ik dacht misschien aan een fresh install van MacOS.
De symptomen:
- Je typt in Safari en de letters komen pas veel later
- Je start een App op en het duurt soms letterlijk minuten vooraleer die actief is
- Scrollen stokt in beide Firefox en Safari
Ik heb de 15 inch van 2017 met een i7 2,9Ghz en 16GB geheugen, en soms gaat die niet vooruit.
Ik heb vaak dat Safari heel traag gaat laden, ik dacht eerst dat het misschien aan de Ad Blocker lag. Het is Ad Block Plus, ik lees hier en daar wel dat die niet de beste meer is. Ik heb uBlock geprobeerd maar die is slechter imo, laat lege vakken overal en YouTube filmpjes stoppen ineens waar er een commercial is.
Daarnaast ook het algemeen systeem soms, ik heb een browser crisis gehad
De symptomen:
- Je start een App op en het duurt soms letterlijk minuten vooraleer die actief is
Heb je al eens naar je logs gekeken en middels het programma Activiteitenweergave gecheckt wat er op dat moment op de achtergrond gebeurd?
Safari for the win. Ik gebruik Firefox alleen voor een paar websites waar Safari niet mee werkt. Zoals bijvoorbeeld TV via Ziggo.Lyca schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 14:12:
He who controls the Spice, controls the Universe.
Welke extensions gebruik jij dan?
Want uBlock werkt niet meer goed en ABP vertraagt alles zeer hard.
Want uBlock werkt niet meer goed en ABP vertraagt alles zeer hard.
Ik gebruik AdBlock Ultimate. Werkt als een tierelier. Op mijn 2017 MacBook Air.Lyca schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 08:12:
Hebben jullie ook soms zo'n last van traagheid in 10.14.3?
Daarnaast ook het algemeen systeem soms, ik heb een browser crisis gehadwaarbij ik niet kan kiezen tussen FF, Chrome en Safari. Misschien door het veel herinstalleren van de browser dat er iets mis is.
De symptomen:
JSBlocker ftw in Safari.
Better Privacy, in de Menubar.
Kia EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
Gebeurde bijna niets, ik denk dat er een probleem met FF was. Die nam soms tot 150% CPU af.ppl schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 23:36:
Heb je al eens naar je logs gekeken en middels het programma Activiteitenweergave gecheckt wat er op dat moment op de achtergrond gebeurd?
Ik heb gisteren heel mijn MacBook Pro eens een clean installatie gegeven, sinds die upgrade naar Mojave was hij altijd trager dan High Sierra.
Ik gebruik een mbp uit 2015 en ik zit sinds de upgrade met een kwestie. Voor de een of andere rede heeft de update mijn f keys allemaal gerebind naar andere functies. Nu ben ik zelf wat research gaan doen naar mogelijke oplossingen. Blijkt er geen enkele te werken.
De ‘use f1, f1 etc keys’ eens aangezet, om zo middels de fn toets de knoppe beschikbaar te maken: geen succes, het geen hiervoor omgedraaid gedaan, zonder succes; nvram reset; smc (volgens mij heet het zo) reset. Allemaal geen succes. Zijn er mensen die deze ervaring met mij delen en die eventueel oplossingen hebben gevonden voor dit issue?
De ‘use f1, f1 etc keys’ eens aangezet, om zo middels de fn toets de knoppe beschikbaar te maken: geen succes, het geen hiervoor omgedraaid gedaan, zonder succes; nvram reset; smc (volgens mij heet het zo) reset. Allemaal geen succes. Zijn er mensen die deze ervaring met mij delen en die eventueel oplossingen hebben gevonden voor dit issue?
@Lyca Ik heb naar aanleiding van je bericht AdBlock Plus eruit getrapt. Dat geeft een *enorme* snelheidswinst in Safari, niet normaal. Ik was eerst maar overgestapt op een andere browser omdat ik er knettergek van werd dat bijvoorbeeld YouTube, Reddit en Facebook absoluut niet normaal werkten in Safari en de boel er extreem traag van werd, tabs die blijven hangen/crashen, et cetera. Nu ABP eruit is werkt dat allemaal vlekkeloos.
Ben ik wel blij mee, want ik vind Safari nog altijd de fijnste browser.
Ik ben gelukkig door dit uitstapje wel alvast voorbereid voor als de volgende versie van Safari uitkomt, immers wordt het dan geheel onbruikbaar vanwege het blokkeren van third-party extensions en moet ik wel over naar een andere browser. M'n installatie van Opera is daar nu klaar voor.
Ben ik wel blij mee, want ik vind Safari nog altijd de fijnste browser.
Ik ben gelukkig door dit uitstapje wel alvast voorbereid voor als de volgende versie van Safari uitkomt, immers wordt het dan geheel onbruikbaar vanwege het blokkeren van third-party extensions en moet ik wel over naar een andere browser. M'n installatie van Opera is daar nu klaar voor.
@WhatsappHack Welke gebruik je nu dan? Ik ben hier op aanraden, Adblock Ultimate aan het gebruiken. Die lijkt een heel pak sneller, maar ik merk soms op dat in YouTube de videos niet meer laden en dat je de pagina moet refreshen vooraleer er iets gebeurd.
Blijft toch een ongelofelijk moeilijk ding, Safari en Extensions. Het begint te lijken op OneNote en MacOS :):)
Ik blijf erbij hoe slecht Apple daar mee omgaat, het blokkeren van 3rd party extensions. Dat is een zeer goede manier om je iets wat meer "tech savy" mensen weg te jagen van die browser.
De alternatieven zijn er wel, maar ik heb ook al issues gezien met FF op MacOS (crasht soms) en Chrome krijgt dat stigma van serieus wat resources te drinken van je laptop, al kan ik niet echt meer zeggen of dat zo is.
Het is wel zo dat Safari er met kop en schouders boven uitsteekt, lijkt me ook normaal dat de native browser zo goed is op MacOS, echt spijtig van de extensions.
Blijft toch een ongelofelijk moeilijk ding, Safari en Extensions. Het begint te lijken op OneNote en MacOS :):)
Ik blijf erbij hoe slecht Apple daar mee omgaat, het blokkeren van 3rd party extensions. Dat is een zeer goede manier om je iets wat meer "tech savy" mensen weg te jagen van die browser.
De alternatieven zijn er wel, maar ik heb ook al issues gezien met FF op MacOS (crasht soms) en Chrome krijgt dat stigma van serieus wat resources te drinken van je laptop, al kan ik niet echt meer zeggen of dat zo is.
Het is wel zo dat Safari er met kop en schouders boven uitsteekt, lijkt me ook normaal dat de native browser zo goed is op MacOS, echt spijtig van de extensions.
@Lyca JSBlocker en Ghostery. Ze krijgen het alleen niet betrouwbaar voor elkaar om ads voor youtube filmpjes te blokkeren, verder werkt het prima eigenlijk. JSBlocker is vooral voor anti-tracking en het blokkeren van nodeloze scripts.
uBlock Origin werkt hier nog steeds perfect in Safari. Heeft wel al een tijdje geen update gehad, maar doet het verder nog prima, ook voor YouTube ads.
@MelvinW Wel uBlock werkte hier wel, maar na een tijd kreeg ik zo de randen van de kader te zien. En ook op YouTube starte de video met een wit scherm en "skip add".
Bizar
Ik heb het gevoel dat eigenlijk heel mijn systeem minder stabiel is dan toen in High Sierra, iTunes random errors met syncen, HDMI scherm op het werk dat vaak zwart blijft en ook het onboard scherm dat dan zwart blijft.
Allemaal issues die er niet waren met High Sierra, dus Mojave laat hier geen goede indruk na.
Nu om met Safari verder te gaan, het lijkt me een doodlopend straatje. Ik hou van de snelheid van Safari op MacOS, maar het extension verhaal is zo tragisch. Ik heb een beetje het gevoel dat elke Ad block op Safari wel ergens een bug/glitch nodig.
Bizar
Ik heb het gevoel dat eigenlijk heel mijn systeem minder stabiel is dan toen in High Sierra, iTunes random errors met syncen, HDMI scherm op het werk dat vaak zwart blijft en ook het onboard scherm dat dan zwart blijft.
Allemaal issues die er niet waren met High Sierra, dus Mojave laat hier geen goede indruk na.
Nu om met Safari verder te gaan, het lijkt me een doodlopend straatje. Ik hou van de snelheid van Safari op MacOS, maar het extension verhaal is zo tragisch. Ik heb een beetje het gevoel dat elke Ad block op Safari wel ergens een bug/glitch nodig.
uBlock Origin is niet hetzelfde als uBlock. Zie: https://github.com/el1t/uBlock-SafariLyca schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 17:02:
@MelvinW Wel uBlock werkte hier wel, maar na een tijd kreeg ik zo de randen van de kader te zien. En ook op YouTube starte de video met een wit scherm en "skip add".
Bizar
Wat je omschrijft heeft niks met Safari en extensions te maken. Dit is simpelweg een nadeel van het gebruik van content blockers. Diverse blockers waarschuwen daar dan ook voor net als diverse sites zelf. Het gebruik van een content blocker kan er voor zorgen dat websites niet helemaal lekker meer functioneren. Hetzelfde geldt ook voor het blokkeren van cookies.Lyca schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 08:24:
En dan gebruik je een techsavvy webbrowser als Firefox met ingebouwde content blocker en wat denk je?Ik blijf erbij hoe slecht Apple daar mee omgaat, het blokkeren van 3rd party extensions. Dat is een zeer goede manier om je iets wat meer "tech savy" mensen weg te jagen van die browser.
De "Learn how" gaat naar de volgende URL: https://support.mozilla.org/en-US/kb/content-blockingHeads up!
Blocking cookies and trackers can cause some web sites to break. It’s easy to disable blocking for sites you trust.
Learn how
Zoals ik al zei: Safari heeft er echt helemaal niets mee te maken. Dit komt door het gebruik van een content blocker.
YouTube is overigens een beruchte website die het heel erg shitty gaat doen wanneer je daar je content blocker redelijk strak afstelt. De kans dat die stukgaat bij gebruik van een content blocker is aanzienlijk. Daarbij is het ook een kat-en-muis spelletje bij YouTube. De ervaringen die jij hebt heb je met iedere blocker en browser combinatie.
Het enige echte probleem wat Safari met extensions heeft is dat er gewoon bar weinig van zijn. Het is voor meer dan 95% content blocker wat de klok slaat. Dat is bij de andere browsers vaak beter voor elkaar. Aan de andere kant...wat heb je vandaag de dag nou nog echt nodig aan extensions om een website te bekijken?
Het valt gewoon op dat als je een content blocker gebruikt in Safari, dit het meeste impact heeft op de browser.
Als je die gebruikt in een andere browser valt de "impact" beter mee, ik zie nauwelijks een verschil in snelheid met en zonder in FF en Chrome. In Safari daarentegen loopt die echt stroever, jup YouTube is een speciaal geval.
Meeste content blockers die al heb gebruikt gaan daar soms in de fout, ik kijk af en toe wel eens graag YouTube, maar zonder blocker is het niet meer te doen eigenlijk.
Ik mis hier en daar wel wat plug-ins die je het leven wat gemakkelijker maken, ik snap die keuze van Apple gewoon weg niet.
Als je die gebruikt in een andere browser valt de "impact" beter mee, ik zie nauwelijks een verschil in snelheid met en zonder in FF en Chrome. In Safari daarentegen loopt die echt stroever, jup YouTube is een speciaal geval.
Meeste content blockers die al heb gebruikt gaan daar soms in de fout, ik kijk af en toe wel eens graag YouTube, maar zonder blocker is het niet meer te doen eigenlijk.
Ik mis hier en daar wel wat plug-ins die je het leven wat gemakkelijker maken, ik snap die keuze van Apple gewoon weg niet.
Ik heb sind ik op mijn macbook pro uit 2014 Mojave heb deze bij het uitloggen/uitzetten met een
Engelse pup-up komt in plaats van Nederlands.
Is dit een bug in Mojave, of zit er iets anders niet lekker.
Alles staat ingesteld als Nederlands.
Gewoon Nederlands hier.Crxtreem schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 14:56:
Ik heb sind ik op mijn macbook pro uit 2014 Mojave heb deze bij het uitloggen/uitzetten met een
Dat is heel moeilijk te bepalen omdat niet alleen de content blocker die je gebruikt maar ook de opties die je aan (of juist uit) zet en welke filterlijst(en) je gebruikt een hele grote invloed op die performance hebben. Als ik kijk naar iets als AdGuard dan merk ik geen verschil in performance tussen Safari, Opera en Firefox.Lyca schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 00:03:
Het valt gewoon op dat als je een content blocker gebruikt in Safari, dit het meeste impact heeft op de browser.
Als je die gebruikt in een andere browser valt de "impact" beter mee, ik zie nauwelijks een verschil in snelheid met en zonder in FF en Chrome.
Wanneer we switchen naar het gebruik van de ingebouwde blockers (en in geval van Safari dus de ingebouwde API) dan is de performance aanzienlijk beter. De reden daarvoor kom je ook heel rap achter: er wordt ook aanzienlijk minder geblokkeerd. Het aantal regels op de totale filterlijst is met deze oplossingen gewoon aanzienlijk minder en dat maakt het dus ook sneller. AdGuard in Safari met de oude manier van blocken zal wel YouTube ads eruit filteren, wanneer je AdGuard echter met Safari's content blocker API gebruikt verlies je die mogelijkheid. Om je een idee te geven: met de Safari API kun je met AdGuard maar maximaal 50.000 filterregels hebben, zonder bijna zoveel als je wilt. Bepaalde filterlijsten zitten al fors boven die 50.000 regels (bijv. de AdGuard Base filter...meer dan 90.000 regels). En ja, die regels moet je allemaal door.
Dat is naast niet (goed) werkende websites dan ook het volgende grote probleem met content blockers: performance. Er gaat dan ook aardig wat tijd zitten in het finetunen van de instellingen zodat je een balans hebt tussen performance en het blokkeren van content. Maar dat is het zeker wel waard. Let bijvoorbeeld goed op welke filterlijsten je gebruikt, er kan behoorlijk wat overlap in de filterregels zitten.
Ah. Ze hebben meer veranderd in Apple Photos. De enter knop was sinds 10.14.0 een toggle tussen grote weergave en kleine weergave. Maar nu is het weer zoals in 10.13. Een enter brengt de photo nu naar de edit functie. Erg irritant.4POX schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 10:22:
Hier gaan we weer.
Een nieuwe OSX update van Apple. De Photos applicatie staat weer uren lang te blazen omdat er misschien weer een ongedocumeerde aanpassing is gedaan.
Misschien dat na het blazen mijn schoonmoeder minder op mijn vriendin lijkt als ik in faces kijk.
Fijn! Is het weer zoals het hoort (preview met spatie). 😜4POX schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 15:38:
[...]
Ah. Ze hebben meer veranderd in Apple Photos. De enter knop was sinds 10.14.0 een toggle tussen grote weergave en kleine weergave. Maar nu is het weer zoals in 10.13. Een enter brengt de photo nu naar de edit functie. Erg irritant.
Oh akelig. Je hebt gelijk. Ik kan een video niet starten met een spatie. Elk programma voor de laatste 20 jaar heeft videocontrol met een spatie. Maar Apple Photos 10.14.4 niet meer.fabianspoelman schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 15:45:
[...]
Fijn! Is het weer zoals het hoort (preview met spatie). 😜
Zo hoort het toch? Ik irriteerde me er rot aan dat spatie niet werkte voor het vergroten van de foto.4POX schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 15:38:
[...]
Ah. Ze hebben meer veranderd in Apple Photos. De enter knop was sinds 10.14.0 een toggle tussen grote weergave en kleine weergave. Maar nu is het weer zoals in 10.13. Een enter brengt de photo nu naar de edit functie. Erg irritant.
Kia EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
Heeft bij jullie darkmode gebruikers, Chrome ook opeens darkmode gekregen? Kan nergens vinden waar ik dit uit zet. Chrome houd ik toch liever zonder darkmode..
Sinds de laatste update ondersteunt Chrome ook dark mode (de browser, nog niet de webpagina, voor zover mij bekend). Chrome past zich aan aan de instelling van MacOS.Alexknl schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 13:02:
Heeft bij jullie darkmode gebruikers, Chrome ook opeens darkmode gekregen? Kan nergens vinden waar ik dit uit zet. Chrome houd ik toch liever zonder darkmode..
Je kunt Chrome uitsluiten van Dark Mode: https://www.tekrevue.com/...p-dark-mode-macos-mojave/Alexknl schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 13:02:
Deze commando uitvoeren in Terminal:
en vervolgens Chrome opnieuw opstarten.defaults write com.google.Chrome NSRequiresAquaSystemAppearance -bool yes
[ Voor 18% gewijzigd door MelvinW op 27-03-2019 13:20 ]
Dat kende ik nog niet!MelvinW schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 13:18:
[...]
Je kunt Chrome uitsluiten van Dark Mode: https://www.tekrevue.com/...p-dark-mode-macos-mojave/
[...]
en vervolgens Chrome opnieuw opstarten.
Ik ben wel benieuwd waarom je in dark mode applicaties zou willen uitsluiten. Ik gebruik bv de WhatsApp app en zou graag zien dat deze ook dark mode ondersteunt.
@MelvinW Behalve smaak (daar kunnen we niet over discussiëren), is er een specifieke reden waarom je aan applicatie zou willen uitsluiten van dark mode?
Beste Tweakers, sinds kort zie ik ineens in de Finder sidebar dat het icoontje van mijn MicroSD-kaart niet meer (goed) weergegeven wordt. Ik zie namelijk dit:

Een donkergrijs vierkantje met afgeronde hoeken. Dit heb ik al een paar weken en het icoontje wordt niet meer 'normaal'.
Opnieuw gestart, Finder + Finder sidebar .plists verwijderd, macOS Mojave up-to-date gemaakt, d.m.v. CandyBar geprobeerd het icoontje te herstellen (dat werkte na het herstarten van Finder, maar toen ik later weer een Finder-venster opende kreeg ik weer dat donkergrijze vierkantje te zien
)
Heeft iemand een idee hoe ik dit (permanent) op kan lossen?

Een donkergrijs vierkantje met afgeronde hoeken. Dit heb ik al een paar weken en het icoontje wordt niet meer 'normaal'.
Opnieuw gestart, Finder + Finder sidebar .plists verwijderd, macOS Mojave up-to-date gemaakt, d.m.v. CandyBar geprobeerd het icoontje te herstellen (dat werkte na het herstarten van Finder, maar toen ik later weer een Finder-venster opende kreeg ik weer dat donkergrijze vierkantje te zien
Dank!MelvinW schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 13:18:
[...]
Je kunt Chrome uitsluiten van Dark Mode: https://www.tekrevue.com/...p-dark-mode-macos-mojave/
[...]
en vervolgens Chrome opnieuw opstarten.
Lijkt wel een mediabox. Heb je een verborgen .VolumeIcon.icns op die sd card ?KRAI.7 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 13:48:
Beste Tweakers, sinds kort zie ik ineens in de Finder sidebar dat het icoontje van mijn MicroSD-kaart niet meer (goed) weergegeven wordt. Ik zie namelijk dit:
[Afbeelding]
Opnieuw gestart, Finder + Finder sidebar .plists verwijderd, macOS Mojave up-to-date gemaakt, d.m.v. CandyBar geprobeerd het icoontje te herstellen (dat werkte na het herstarten van Finder, maar toen ik later weer een Finder-venster opende kreeg ik weer dat donkergrijze vierkantje te zien)
@4POX Even gekeken en de enige verborgen mappen in de rootmap zijn:
- ".DocumentRevisions-V100"
- ".fseventsd"
- ".Spotlight-V100"
- ".TemporaryItems"
- ".Trashes"
- ".DocumentRevisions-V100"
- ".fseventsd"
- ".Spotlight-V100"
- ".TemporaryItems"
- ".Trashes"
Geen idee of deze vraag op zijn plaats is in deze topic maar ik vroeg me het volgende af. Ik heb een wireless apple keyboard met numeric keypad...Deze heeft F13 tem F19 function toetsen. Ik heb de indruk dat deze out of the box niet een bepaalde werking hebben. Je kan hieraan wel een bepaalde actie koppelen via Settings => Keyboard.. Ik vroeg me echter af wat jullie precies aan handige zaken aan deze F toetsen koppelen ?
Sinds de laatste update gooit iTunes met deze error als m'n mac wakker wordt uit sluimer.

Als ik deze weg klik komt hij nog een keer omhoog, na de tweede blijft hij weg. Hebben meer mensen hier "last" van?

Als ik deze weg klik komt hij nog een keer omhoog, na de tweede blijft hij weg. Hebben meer mensen hier "last" van?
Humankind… be both.
@Spike_wolf Daar heb ik gelukkig geen last van. Meer van iTunes zelf. Die blijft maar automatisch starten als er een device zit aangesloten (om op te laden of als test device voor Xcode) en dan blijven naggen over het iCloud wachtwoord. Ik wil dat iTune sgewoon helemaal niet start. Mag zelfs van mijn systeem af ...
GamiQ, de game notes app met game maps!
iTunes -> Voorkeuren -> Apparaten -> Voorkom automatische synchronisatie.-SaveMe- schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 11:43:
@Spike_wolf Daar heb ik gelukkig geen last van. Meer van iTunes zelf. Die blijft maar automatisch starten als er een device zit aangesloten (om op te laden of als test device voor Xcode) en dan blijven naggen over het iCloud wachtwoord. Ik wil dat iTune sgewoon helemaal niet start. Mag zelfs van mijn systeem af ...
Ga ik gelijk proberen. In het verleden wel eens geprobeerd via een soort van hack, maar dat werkte niet goed.MelvinW schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 11:45:
[...]
iTunes -> Voorkeuren -> Apparaten -> Voorkom automatische synchronisatie.
Thanks!
EDIT
Oh, ja, hij blijft maar vragen om mijn wachtwoord, ook als ik het correcte wachtwoord invoer. Ik kan dus niet bij de settings, die zijn greyed out. Altijd al een k programma gevonden dat hele itunes
EDIT2
Dit is een breder probleem. Ik ben met MacOS gewoon ingelogd met mijn Apple id en gebruik iCloud ook gewoon. Als ik echter op het web inlog en na 2fa inlog, krijg ik ook weer gewoon de login voor mijn neus ??
[ Voor 41% gewijzigd door -SaveMe- op 29-03-2019 11:54 ]
Kijk eens hier en probeer dit eens-SaveMe- schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 11:46:
[...]
EDIT
Oh, ja, hij blijft maar vragen om mijn wachtwoord, ook als ik het correcte wachtwoord invoer. Ik kan dus niet bij de settings, die zijn greyed out. Altijd al een k programma gevonden dat hele itunes
EDIT2
Dit is een breder probleem. Ik ben met MacOS gewoon ingelogd met mijn Apple id en gebruik iCloud ook gewoon. Als ik echter op het web inlog en na 2fa inlog, krijg ik ook weer gewoon de login voor mijn neus ??
Have Fun Funske
Ik krijg steeds meer het gevoel dat er iets erg fout is gegaan met Apple Photos. Ik schreef al eerder in dit topic dat de Apple Photos in 10.14.4 alle shortcuts van versie 10.13 heeft gekregen. Maar nu merk ik ook dat de dezelfde stroperigheid terug is. Sinds Mojave was Apple Photos altijd lekker snel. Maar deze versie is traag. Erg traag. Het verwijderen van 1 simpele iphone foto duurt 30 seconde. Even met cmd-i een codec van een video checken duurt een eeuwigheid.
Het lijkt haast wel of ze een library van vorig jaar in deze Apple photos hebben gecompilt. Anders kan ik niet verklaren waarom alle keyboard shortcuts fout zijn. Ze komen absolute niet overeen met https://support.apple.com...ts-on-mac-pht6e593112/mac
Het lijkt haast wel of ze een library van vorig jaar in deze Apple photos hebben gecompilt. Anders kan ik niet verklaren waarom alle keyboard shortcuts fout zijn. Ze komen absolute niet overeen met https://support.apple.com...ts-on-mac-pht6e593112/mac
Ik denk dat er iets corrupt is geraakt met jouw installatie van Macos. Ik heb totaal geen vertraging in Photos.4POX schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 13:22:
Ik krijg steeds meer het gevoel dat er iets erg fout is gegaan met Apple Photos. Ik schreef al eerder in dit topic dat de Apple Photos in 10.14.4 alle shortcuts van versie 10.13 heeft gekregen. Maar nu merk ik ook dat de dezelfde stroperigheid terug is. Sinds Mojave was Apple Photos altijd lekker snel. Maar deze versie is traag. Erg traag. Het verwijderen van 1 simpele iphone foto duurt 30 seconde. Even met cmd-i een codec van een video checken duurt een eeuwigheid.
Ik dacht hetzelfde. Dus heb ik vanochtend de COMBO gedownload en geinstalleerd. Maar het blijft dikke blubber de berg op.Hulliee schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 14:49:
[...]
Ik denk dat er iets corrupt is geraakt met jouw installatie van Macos. Ik heb totaal geen vertraging in Photos.
En een backup maken, dan een schone install en backup terugzetten? Veel werk, maar wel een schone lij.4POX schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 14:54:
[...]
Ik dacht hetzelfde. Dus heb ik vanochtend de COMBO gedownload en geinstalleerd. Maar het blijft dikke blubber de berg op.
Dat duurt een maandHulliee schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 14:59:
[...]
En een backup maken, dan een schone install en backup terugzetten? Veel werk, maar wel een schone lij.
Ik doe dat pas als laatste oplossing. Als ik de haren uit mijn hoofd begin te trekken.
Thanks! Maar dat is het hem helaas niet ...
Net met de nieuwste iMac gespeeld in de store. Logic stond al open. Wat safari vensters geopend, YouTube full screen gespeeld en weer terug, en even met cmd option eject stand-by gezet. Weer uit stand-by en een vastloper. Melding dat het geheugen vol is terwijl er net iets meer dan 2gb in gebruik wordt weergegeven.
Is dit een typisch Mojave bug?

Waar wordt precies weergegeven dat er in totaal 2GB wordt verstookt? Die pop-up suggereert enkel om wat apps te sluiten en geeft aan hoeveel geheugen dat zou vrijmaken.Dancing_Animal schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 00:08:
Net met de nieuwste iMac gespeeld in de store. Logic stond al open. Wat safari vensters geopend, YouTube full screen gespeeld en weer terug, en even met cmd option eject stand-by gezet. Weer uit stand-by en een vastloper. Melding dat het geheugen vol is terwijl er net iets meer dan 2gb in gebruik wordt weergegeven.
[Afbeelding]
Wat belangrijker is om te weten is het werkelijke totaalverbruik en waar het aan opgaat. Die melding verschijnt niet als je nog zat geheugen over hebt. Het klinkt alsof je last hebt van een memory leak (een situatie waarbij een bug in een programma onder bepaalde omstandigheden achterlijk veel geheugen gaat verbruiken).
[ Voor 8% gewijzigd door WhatsappHack op 02-04-2019 01:39 ]
iStat menu is een zeer handige app omdat eventjes na te gaan. Je krijgt een goed overzicht in je notification area over welk programma wat aan het verbruiken is.
Je kan het 10 dagen gratis gebruiken, zeker de moeite waard om eens te onderzoeken wat je geheugen aan het doen is.
Je kan het 10 dagen gratis gebruiken, zeker de moeite waard om eens te onderzoeken wat je geheugen aan het doen is.
4POX schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 15:19:
[...]
Dat duurt een maandWel eens een timemachine backup terug gezet of een nieuwe installatie gedaan met een library met 20 jaar aan foto's.
Ik doe dat pas als laatste oplossing. Als ik de haren uit mijn hoofd begin te trekken.
Trek je datastore dan even los van je OS.
Doe daarna een versche install van je OS.
Wanneer je dat netjes hebt geregeld pluk je daar jaren lang de vruchten van.
Ik gooi bij elke nieuwe versie de OS partitie weg en maak bouw weer een install van scratch. Na ~2 uren draait alles weer en na 2-3 dagen is alles weer geïnstalleerd en ingesteld.
[ Voor 27% gewijzigd door Grin op 02-04-2019 12:23 ]