Toon posts:

[macOS Mojave 10.14] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 7 8 9 Laatste
Acties:

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:19
Bushalte schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 10:02:
Ik ben nu aan het koekeloeren om over te stappen van 1Password naar Sleutelhangertoegang. Maar ik word er niet bepaald vrolijk van. Ik heb nooit wachtwoorden opgeslagen op mijn Mac (als Safari daarom vroeg). Toch staat er een hele waslijst in, ook als ik iCloud sleutelhangertoegang inschakel. Wat ik nu voor het eerst doe.
Het is best onoverzichtelijk en er staat enorm veel data.

Hoe hebben jullie dit ingericht?
Er valt eigenlijk weinig in te richten.

Indien je op een website of in een app een gebruikersnaam en wachtwoord invoert, dan wordt er gevraagd of je het wachtwoord op wilt slaan in de sleutelhanger. Je kunt dan kiezen tussen ‘ja’, ‘nee’ of ‘niet nu’.

Indien je ‘niet nu’ kiest, dan krijg je de volgende keer weer de vraag. Kies je nee, dan verschijnt de website alsnog in de lijst, maar volgens mij blijft het wachtwoordveld vervolgens leeg.

Indien je iCloud sleutelhanger activeert, dan worden alle wachtwoorden gesynchoniseerd tussen al je apparaten.

Verder heb je er weinig omkijken na, want indien je ergens je wachtwoord wijzigt, krijg je automatisch de vraag of je sleutelhanger bij gewerkt moet worden. Tevens doet hij bij het wijzigen of het nieuw aanmaken van een account, automatisch een wachtwoord suggestie met een sterk wachtwoord.

Uiteraard is de lijst wel te beheren via de instellingen app bij wachtwoorden en accounts. Daar kun je handmatig wachtwoorden aanpassen, toevoegen of verwijderen. De mac heeft daar een aparte app voor.
Eventueel kun je dus oude accounts verwijderen die niet meer van toepassing zijn.
Tenslotte wordt er hier ook een waarschuwing gegeven, indien je voor meerdere websites hetzelfde wachtwoord gebruikt.

• funske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-01 16:21
Jeroen O schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 10:44:
[...]
Uiteraard is de lijst wel te beheren via de instellingen app bij wachtwoorden en accounts. Daar kun je handmatig wachtwoorden aanpassen, toevoegen of verwijderen. De mac heeft daar een aparte app voor.
Eventueel kun je dus oude accounts verwijderen die niet meer van toepassing zijn.
Tenslotte wordt er hier ook een waarschuwing gegeven, indien je voor meerdere websites hetzelfde wachtwoord gebruikt.
Een kleine voor de hand liggende toevoeging. Als je klikt op ‘Wachtwoorden’ worden alle entries gesorteerd en kun je alle entries met ‘nooit bewaard’ in één keer verwijderen.
De volgende keer als je zo’n site bezoekt zal Safari weer vragen wat hij ermee moet doen.

Have Fun Funske

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Alexknl schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 10:11:
Meer mensen die hier last van hebben?
De Mail app op mijn macbook opent af en toe vanzelf, uit het niets. Daarom heb ik Mail vaak gewoon helemaal afgesloten omdat ik niet wil dat tijdens werk, een presentatie o.i.d. opeens die Mail app vanzelf opent. Hij opent dan in split screen mode wanneer ik met iets bezig ben. Dat heb ik namelijk al een paar keer meegemaakt en vond ik bijzonder vervelend. Factory reset heeft in ieder geval al niks geholpen en het gebeurde ook al met de vorige MacOS versie. Maar toch zou ik Mail graag willen gebruiken.
Ik heb hier ook een paar maanden last van gehad. Mail app opent in split view uit het niets. Heel irri. Gezocht en nooit een antwoord gevonden. Na een update van MacOS heb ik het tot nu toe niet meer gehad.

• Bushalte
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18:14
Jeroen O schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 10:44:
[...]

Er valt eigenlijk weinig in te richten.

Indien je op een website of in een app een gebruikersnaam en wachtwoord invoert, dan wordt er gevraagd of je het wachtwoord op wilt slaan in de sleutelhanger. Je kunt dan kiezen tussen ‘ja’, ‘nee’ of ‘niet nu’.

Indien je ‘niet nu’ kiest, dan krijg je de volgende keer weer de vraag. Kies je nee, dan verschijnt de website alsnog in de lijst, maar volgens mij blijft het wachtwoordveld vervolgens leeg.

Indien je iCloud sleutelhanger activeert, dan worden alle wachtwoorden gesynchoniseerd tussen al je apparaten.

Verder heb je er weinig omkijken na, want indien je ergens je wachtwoord wijzigt, krijg je automatisch de vraag of je sleutelhanger bij gewerkt moet worden. Tevens doet hij bij het wijzigen of het nieuw aanmaken van een account, automatisch een wachtwoord suggestie met een sterk wachtwoord.

Dank je voor je toelichting.
Ik moet het gewoon gaan gebruiken dus. Ik vergelijk het met 1Password en de sleutelhanger komt gewoon wat rommelig over. Het klopt wat je zegt. Alle sites waarvan je aangeeft dat je het wachtwoord niet op wil slaan staan ook in de sleutelhanger, met het wachtwoord leeg.
Ik ga ermee aan de slag. Thanks nogmaals.

 MacBook Air M1 2020 / MacBook Pro Retina 13" 2015 / iPhone 14 midnight 

• Aegir81
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-04 08:04
Alexknl schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 10:11:
Meer mensen die hier last van hebben?
De Mail app op mijn macbook opent af en toe vanzelf, uit het niets. Daarom heb ik Mail vaak gewoon helemaal afgesloten omdat ik niet wil dat tijdens werk, een presentatie o.i.d. opeens die Mail app vanzelf opent. Hij opent dan in split screen mode wanneer ik met iets bezig ben. Dat heb ik namelijk al een paar keer meegemaakt en vond ik bijzonder vervelend. Factory reset heeft in ieder geval al niks geholpen en het gebeurde ook al met de vorige MacOS versie. Maar toch zou ik Mail graag willen gebruiken.
Ja, ik las ergens dat het ligt aan een koppeling met Google-accounts. Ik heb hetzelfde probleem, ik zit het grootste deel van de tijd in Ubuntu, heb er dus weinig last van ;-)

Wanneer ik bijv. een app fullscreen gebruik, dan popt de Mail-app er af en toe eens vrolijk naast.

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik heb een MacMini (2018/i7) als mediaplayer en deze hangt met HDMI aan een receiver.

Nu heb ik sinds de laatste update ineens dat audio output steeds naar de ingebouwde luidspreker schiet. Alsof dat default geworden is. Zodra ik hem wissel naar Displayport werkt het wel weer maar ik moet dit elke avond eens doen.

Iemand hier een gouden tip om onboard audio uit te schakelen of om Displayport/HDMI default te maken?

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

• Propane
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Vraagje van een relatieve macOS noob... Ik speel zo af en toe eens met macOS (10.14.6, sta op het punt om Catalina erop te zetten) op een tweede systeem. Primair gebruik ik voornamelijk Windows.

Ik ben een groot gebruiker van OneDrive. Mijn hele foto verzameling gaat standaard de cloud in, muziek ook, videos etc. Ik wil op macOS graag die foto's vanuit m'n OneDrive folder in de Photos app zetten. Als ik ze wil importeren krijg ik echter een melding dat er niet genoeg schijfruimte is. Nu weet ik dat Photos per default graag de bestanden naar zijn Library kopieert waardoor ik dus alles dubbel zou hebben, dus dat heb ik onder Preferences uitgezet. Ik krijg echter nog steeds de melding dat er niet genoeg schijfruimte is als ik foto's wil importeren.

Het lijkt alsof de Photos app niet doorheeft dat het alleen maar aliassen hoeft te maken en niet de volle 30GB die ik wil importeren in 20GB vrije ruimte hoeft te stampen. Als test even een folder foto's van 2,1GB geïmporteerd en daarna was de Photo Library ca. 400MB.

Doe ik iets verkeerd hier of is die Photos app gewoon zo dom?

• Lyca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-05 15:52
Iemand dit probleem al tegengekomen in Mojave:

Als ik mijn MacBook herstart en hij komt terug zonder een internet verbinding, gaan alle apps zeer traag open. Behalve apps die rechtstreeks aan het systeem gelinkt zijn.

Maar bv: iTerm, OneNote, Chrome, PyCharm staan tot een minuut te springen op de Dock en doen werkelijk niets. Pas na een tijd komen ze echt actief.

Als ik aan het internet hang heb ik dit probleem niet, toch bizar dat.

Niet zo lang geleden een clean install gedaan, zou daar wat fout zijn gelopen.

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Propane schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 23:26:
Vraagje van een relatieve macOS noob... Ik speel zo af en toe eens met macOS (10.14.6, sta op het punt om Catalina erop te zetten) op een tweede systeem. Primair gebruik ik voornamelijk Windows.

Ik ben een groot gebruiker van OneDrive. Mijn hele foto verzameling gaat standaard de cloud in, muziek ook, videos etc. Ik wil op macOS graag die foto's vanuit m'n OneDrive folder in de Photos app zetten. Als ik ze wil importeren krijg ik echter een melding dat er niet genoeg schijfruimte is. Nu weet ik dat Photos per default graag de bestanden naar zijn Library kopieert waardoor ik dus alles dubbel zou hebben, dus dat heb ik onder Preferences uitgezet. Ik krijg echter nog steeds de melding dat er niet genoeg schijfruimte is als ik foto's wil importeren.

Het lijkt alsof de Photos app niet doorheeft dat het alleen maar aliassen hoeft te maken en niet de volle 30GB die ik wil importeren in 20GB vrije ruimte hoeft te stampen. Als test even een folder foto's van 2,1GB geïmporteerd en daarna was de Photo Library ca. 400MB.

Doe ik iets verkeerd hier of is die Photos app gewoon zo dom?
Nee, Photos laat je originelen staan maar maakt in z'n eigen library wel metadata en previews.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• looin
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-05 10:31
Heeft iemand een idee waar Mojave nog kan gedownload worden? Bij ons op het bedrijf kunnen we nog niet overstappen naar Catalina maar door een crash van onze externe HD is de installer van Mojave verdwenen. Ik kan deze ook niet meer vinden in de app store en online vind ik wel sites die een image aanbieden maar als ik deze probeer te installen dan krijg ik de melding "This copy of the install macOS Mojave application is damaged, and can't be used to install macOS".

Sometimes life's just cruel for no reason at all!!!!!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:32
looin schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 16:11:
Heeft iemand een idee waar Mojave nog kan gedownload worden? Bij ons op het bedrijf kunnen we nog niet overstappen naar Catalina maar door een crash van onze externe HD is de installer van Mojave verdwenen. Ik kan deze ook niet meer vinden in de app store en online vind ik wel sites die een image aanbieden maar als ik deze probeer te installen dan krijg ik de melding "This copy of the install macOS Mojave application is damaged, and can't be used to install macOS".
Google even op Mojave patcher ;) is voor niet ondersteunde systemen maar zou ook voor wel ondersteunde systemen moeten werken!

Edit:
Bij deze de juiste URL http://dosdude1.com/mojave/

[Voor 4% gewijzigd door Nuevocasa op 29-10-2019 16:15]

• looin
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-05 10:31
Nuevocasa schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 16:14:
[...]

Google even op Mojave patcher ;) is voor niet ondersteunde systemen maar zou ook voor wel ondersteunde systemen moeten werken!

Edit:
Bij deze de juiste URL http://dosdude1.com/mojave/
Even testen, maar het ziet er op het eerste zicht wel goed uit.

Sometimes life's just cruel for no reason at all!!!!!

Pagina: 1 ... 7 8 9 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee