Acties:
  • +9Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-05 11:42

Nieuwe functies (bekend gemaakt tijdens het WWDC 2018)

Dark mode
Met dark mode krijgen we eindelijk de donkere interface vanuit het standaard UI waar we allang naar uit kijken. Dark mode zorgt ervoor dat standaard UI elementen van macOS een donker thema krijgen, wat ervoor zorgt dat bestaande applicaties die de standaard UI hanteren dit ook direct doorgevoerd krijgen.

Dynamic desktop
Dynamic desktop zorgt ervoor dat je wallpaper aangepast wordt aan het moment van de dag; 's ochtends een wallpaper waarin de zon opkomt, 's middags een wallpaper waar de zon op het hoogste punt staat en 's avonds een wallpaper waarbij de zon onder is gegaan waarbij de wallpaper aansluit bij de dark mode optie.

Ikzelf ben nog bezig met de installatie van Mojave 'as we speak' dus ik kan hier nog geen ervaring op geven.

Desktop stacking
Middels een rechtermuisknop het desktop kan 'desktop stacking' worden aangezet, dit zorgt ervoor dat alle bestanden op het desktop automatisch gestapeld worden op soort. Denk hier bijvoorbeeld aan:
  • Video's
  • Afbeeldingen
  • Documenten
  • Presentaties
  • Speadsheets
Stacking is dynamisch, zodra je een afbeelding of wat dan ook op het desktop dropt, wordt deze automatisch doorgeschoten naar het bijbehorende stapeltje. Stapels zijn ook doorheen te bladeren door eroverheen te scrollen.

Verbeterd screenshots systeem
Screenshots kunnen nu gemakkelijker gebruikt worden. Voorheen moest je diverse sneltoetsen onthouden, nu heb je één sneltoets waarna onderaan het scherm een horizontaal menu verschijnt waar alle opties direct in verwerkt zijn, nu ook met opslag locatie etc.

Finder
Finder heeft nu een nieuwe gallerij weergave om bestanden direct weer te geven in een horizontaal gallerij weergave. Ook zijn er opties toegevoegd zoals een handig snelmenu die dynamnisch is met acties die reageren op welke bestanden je selecteerd. Dit menu is uit te breiden met custom Automator acties. Ook is het mogelijk om direct vanuit een 'sidebar' alle meta data te tonen van een bestand, zoals een foto.

Quicklook
De standaard quicklook (spatie bij selecteren bestand) functie is nu stevig aangepast met de volgende features:
  • PDF's en afbeeldingen markeren.
  • Afbeeldingen verkleinen en draaien.
  • Video en audio bestanden 'trimmen'.
  • Direct delen via o.a. Mail, Berichten en AirDrop.
Foto van je iPhone direct in macOS 10.14
Een foto toevoegen kan nu eenvoudig door in ondersteunde applicaties te klikken middels rechtermuisknop en dan kiezen voor 'neem foto', hierdoor springt je iPhone aan, waarbij je een foto kan maken, welke na het maken direct op je Mac op die plaats verschijnt.

FaceTime met 32 man
Het is nu mogelijk om met 32 man tegelijk te FaceTimen. Hier zijn ook aanpassingen gedaan zoals dynamische weergaves; degene die op dat moment de overhand heeft qua geluid verschijnt groter in beeld. Je kan ook iemand aanklikken om deze pertinent in beeld te verankeren.

4 iOS apps geport
De volgende applicaties zijn geport vanuit iOS naar macOS via een nieuwe techniek waar Apple in 2019 op terug komt.
  • News
  • Stock
  • Home
  • Voice memo
Vanaf 2019 lijkt het dus mogelijk te zijn dat ontwikkelaars hun apps eenvoudig zonder teveel moeite op macOS kunnen laten draaien.

App Store
In Mojave zit een compleet opnieuw ontwikkelde App Store die meer in lijn moet zijn met andere applicaties binnen macOS en meer in lijn met iOS en tvOS qua onderverdelingen.

Tracking en veiligheid
macOS Mojave legt de nadruk op veiligheid en anti-tracking. Er was al een anti-tracking systeem geïntroduceerd, echter is dit nu verder uitgebreid met het blokkeren van tracking middels de social share buttons en 3rd-party reactie systemen.

Ondersteunende Hardware
  • iMac: 2012 of nieuwer
  • Mac Pro: vanaf 2013 of nieuwer (en mid 2010 + mid 2012 indien Metal-geschikte GPU)
  • MacBook: 2015 of nieuwer
  • MacBook Pro: 2012 of nieuwer
  • MacBook Air: 2012 of nieuwer
  • Mac mini: 2012 of nieuwer
LET OP:
De iMac Pro mid 2010 + mid 2012 (met Metal GPU) wordt ondersteund in een aankomende bèta-versie. (Bèta 1 is nog niet geschikt)

Nieuw in beta 4
  • Dynamische wallpapers werken nu ook in de donkere modus. Voorheen was het alleen mogelijk te kiezen tussen de donkere modus met een donkere wallpaper, of de lichte modus met de dynamische wallpaper.
  • Wallpapers zijn nu opgesplitst in dynamisch en statische wallpapers.
  • Nieuwe dynamische wallpaper die enkel licht naar donkere gradients gebruikt.
  • Oude screenshot app is verwijderd uit de hulpprogramma's sectie.
  • Nieuwe screenshot app is toegevoegd die hetzelfde doet als de snelkoppeling CMD + SHIFT + 5.
  • Ondersteuning voor de MacBook Pro's van 2018.
  • Verbeteringen in het RAM verbruik, de vorige beta's hadden best wat geheugen lekken waardoor applicaties één voor één vast konden lopen.

Door @UNTITLED.PNG aangedragen, het befaamde bord met niet-uitgelichte features:

[Voor 109% gewijzigd door xoniq op 20-07-2018 22:56]

iPhone 12 128GB |  MacBook Air M1 | Mazda CX-30 (2020)

Acties:
  • +7Henk 'm!

• tom.cx
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07:10
MacOS Mojave updates zijn dus uit de app store gehaald en zitten nu onder systeem instellingen. Eindelijk. Vond het altijd een rare keuze van Apple om dit onder de Mac App Store te zetten.

MacOS-Mojave-Softwareupdate
MacOS-Mojave-Softwareupdate voortgang

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-05 09:00

Kek

3flix

tom.cx schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 11:09:
MacOS Mojave updates zijn dus uit de app store gehaald en zitten nu onder systeem instellingen. Eindelijk. Vond het altijd een rare keuze van Apple om dit onder de Mac App Store te zetten.

[afbeelding]
[afbeelding]
dat was vroeger ook zo, toen ging het naar de store, en nu dus weer terug bij systeemvoorkeuren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• xoniq
Eerste bericht is nu aangevuld met globaal de features. Dit werk ik tussendoor nog verder uit.,

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Eyyka
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-05 22:48
Ben erg benieuwd naar de dark mode en de nieuwe app store. Zou iemand de achtergrond foto van Mojave kunnen posten?

|  Macbook Air M1 16GB |  iPhone 12 Pro Max 128GB |  iPad Pro 11” 2021 WiFi + Cellular 128GB | PS5 |

Acties:
  • +2Henk 'm!

• tom.cx
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07:10
Eyyka schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 11:41:
Ben erg benieuwd naar de dark mode en de nieuwe app store. Zou iemand de achtergrond foto van Mojave kunnen posten?
Zeker. Ik wilde hem uploaden maar in je fotoalbum mag je foto niet groter zijn dan 5mb. Zal zo even een link posten.

Update: Hier kan je alles downloaden: https://www.www3.nl/s/OKksqEYYT4ZpCKv ook de Mojave.heic. Plus een kleine video van de donkeren mode.

[Voor 16% gewijzigd door tom.cx op 05-06-2018 11:56]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aherin
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-05 06:32
Nuja, de installatie is inmiddels begonnen :)
Ik ben benieuwd waneer ze af stappen van de versie nummers, maar gewoon "macOS mojave" en "macOS Pink Panther" ipv "macOS 10.14"

macOS 10.75 staat zo knullig.. 8)7

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
-

[Voor 121% gewijzigd door CurtPoindexter op 19-10-2019 16:23. Reden: Leeg ivm privacy]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• -SaveMe-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:37

-SaveMe-

-klik-

kevinl schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 14:32:
[...]

Dan wordt die daarna een windows machine. Jammer maar helaas.
Ik hoop stiekum dat Apple nog weer eens een nieuwe Mini aankondigt en uitbrengt ...

GamiQ, de game notes app met game maps!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:18
Zoals verwacht, maar misschien handige informatie:
- Little Snitch 4 werkt nog niet op Mojave

Edit: aanvulling, Obdev is druk bezig met een Nightly build voor Little Snitch op Mojave, bron: https://twitter.com/littlesnitch/status/1003914448548003841

Nighly build downloads: https://www.obdev.at/prod...tch/download-nightly.html

[Voor 57% gewijzigd door crypt0rr op 05-06-2018 22:54]

AdGuard Home

Acties:
  • +1Henk 'm!

• xoniq
Bij mij werkt het nieuwe screenshot systeem nog niet. Althans, ik activeer de oude nog met CMD + SHIFT + 4 etc.

Tot nu toe draait alle software bij mij gewoon:

- Transmit (Panic)
- Tower
- Sublime Text 3
- iMovie
- iTerm 3
- Chrome
- Better Touch Tool
- Araxis Merge
- Sketch

Home / Woning app werkt ook uitstekend (HomeKit)

[Voor 50% gewijzigd door xoniq op 05-06-2018 15:37]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:39

amphora

Websites & Fotografie

Ik ben overigens nu al fan van de donkere Mojave desktop wallpaper :-)

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Air2/Mini2, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:04
TweakTweet schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 18:19:
[...]

De wallpaper is toch live en gaat van licht naar donker op basis van de tijd?
Ze hebben gewoon een webcam in de mojavewoestein gezet :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:39

amphora

Websites & Fotografie

TweakTweet schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 18:19:
[...]

De wallpaper is toch live en gaat van licht naar donker op basis van de tijd?
Geen idee. Gebruik 'm nu de hele dag gewoon in high Sierra.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Air2/Mini2, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • +1Henk 'm!

• xoniq
jordiv30 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 18:57:
Leuk, een macOS Mojave topic. Ik heb hem gebookmarked.

Ik ben wel benieuwd of er nog veel bugs in zitten volgens jullie. MacOS beta-updates sla ik eigenlijk standaard over omdat ik voor mijn werk afhankelijk ben van mijn MacBook. iOS 12 loopt echter zo goed op de iPad (nog nooit zo weinig bugs gehad in een eerste beta), dat ik benieuwd ben of macOS ook zo goed loopt. Goed werk van Apple in ieder geval. De Dark Mode is een welkome toevoeging voor als ik in de late uurtjes nog aan het werk ben.

Misschien nog een domme vraag, maar worden webpagina's in Safari ook zwart in de Dark Mode? Ik heb nu een plug-in op Chrome die dat voor elkaar krijgt, maar als dat nu ook in Safari zit ga ik weer terug naar die browser.
Bij websites zit je vooral met CSS styling. Plugin's die je aanhaalt passen de CSS aan, wat best een gok is, het kan ook weer een hoop verpesten. Lijkt me dat websites uiteindelijk via Safari kunnen opvragen of dark mode actief is, waardoor de site donker getoond kan worden ofzo.

Buiten dat; m.b.t. je vraag over stabiliteit, vrijwel alle applicaties die ik gebruik werken prima, echter nog niet aangepast voor dark mode, maar dat maakt niet uit, komt wel. Ben bijzonder weinig bugs tegen gekomen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• crypt0rr
harrald schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 22:43:
Wil iemand het nieuwe prullenbak icoon ergens uploaden? Ik zou graag dit nieuwe donkere icoon gebruiken in OSX High Sierra :)
There you go, alle icons: https://bit.ly/2LpvGuL

Komt direct uit de beta, gewoon de CoreTypes.bundle in een zipje gedaan.

[Voor 18% gewijzigd door crypt0rr op 05-06-2018 23:54]

AdGuard Home

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-05 23:39

MelvinW

PartsBot

Neus schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 09:53:
Fijn, mijn dikke Mac Pro 2010 (4,1 -> 5,1) met Metal2 geschikte GPU, RX 470 8GB, is nu nog niet geschikt genoeg voor 10.14:

[afbeelding]
Ondersteuning voor Mac Pro 2010 en 2012 komt pas in een latere beta.

discord.gg/partsbot

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:04
tom.cx schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 11:43:
Weet iemand of je de Mojave Dynamic.heic kan uitpakken of alle foto's zien die erin geperst zijn? Heb namelijk online nog niks gevonden.
https://heictojpg.com ?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• xoniq
Denk dat die dat niet leuk vind. Het is een file van 114,5 MB. (Net even gekeken, kan ook niet een optie vinden om m te openen als map ofzo, zoals dit bij applicaties wel het geval is)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• harrald
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-04 15:59
tom.cx schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 11:43:
Weet iemand of je de Mojave Dynamic.heic kan uitpakken of alle foto's zien die erin geperst zijn? Heb namelijk online nog niks gevonden.
Ik heb hier de wallpapers vandaan: https://specialized666.de...t/MacOS-Mojave-748250023#

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MelvinW

MelvinW

PartsBot

xoniq schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 10:02:
[...]

Ik heb dit ook gelijk even in de start post aangepast. Thanks.
De iMac Pro mid 2010 + mid 2012 (met Metal GPU) wordt ondersteund in een aankomende bèta-versie. (Bèta 1 is nog niet geschikt)
Dat moet Mac Pro zijn :P

discord.gg/partsbot

Acties:
  • +1Henk 'm!

• crypt0rr
Aherin schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 18:42:
Ik merk dat onder Mojave de VPN verbindingen niet meer werken, soms merk ik ook dat programma’s (veelvuldig Royal TS) niet meer te stoppen zijn. Die bevriezen dan en zijn alleen weg te krijgen met een reboot.

Verder ben ik best wel <3 met Mojave, voorel de Dark Mode raak je snel aan gewend :Y
Op iOS hetzelfde probleem, VPN werkt niet meer. Erg irritant.

AdGuard Home

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aherin
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-05 06:32
ik snap dat het een beta is, en je hoort mij ook niet mopperen ;-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-05 16:25
Bij mij werkt OpenVPN wel gewoon onder Mojave. Misschien een temporary fix? :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• lowg
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
xoniq schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 22:31:
[...]

Jep, dat had ik onlangs ook. Dacht dat ik iets stuk had gemaakt (ben web developer van beroep) dus was al aan 't debuggen :+...
Zelfde hier, toen zag ik pas dat ‘t op elke website zo is. Gelukkig :’)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Queenfanmichel
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-05 16:15
Mooi maar kan het nu weer over de ervaringen van MacOS 10.14 Mojave gaan, dank je.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• -SaveMe-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:37

-SaveMe-

-klik-

Queenfanmichel schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 13:59:
Mooi maar kan het nu weer over de ervaringen van MacOS 10.14 Mojave gaan, dank je.
Een van de redenen waarom ik wil upgraden. Mojave draait niet meer op mijn mini ... :)

GamiQ, de game notes app met game maps!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

@F. Scaglietti Heb dat topic ook gezien. Wellicht komen er mogelijkheden om je iMac te upgraden mbt GPU maar dan zal je alsnog met een omweg Mojave erop moeten zetten lijkt me. Ik vind het ergens onverkoopbaar (voor mezelf) om een nieuwe aan te schaffen op basis van prijs vs specs welke een nieuwe iMac biedt tov degene die ik nu heb :/

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +4Henk 'm!

• xoniq
Havelock schreef op maandag 2 juli 2018 @ 19:45:
Ik lees net dat ze flink hebben gesneden in in aantal modellen dat macOS Mojave krijgt.
Helaas komt mij iMac mid 2011(Quadcore 2,5 GHz)niet voor in aanmerking!
Daar baal ik wel van!
Maar komen ze nog wel met beveiliging updates voor ouwe versie van macOS.
Wat is de reden dat ze iMac mid 2011 quadcore 2,5 GHz) niet ondersteunen technisch moet die het gewoon aan kunnen lijk me. Hier zit vast wel een economische redenen achter kunnen ze weer geld mee verdienen. Ik heb namelijk niet 1 2 3 geld voor om nieuwe Mac aan te schaffen.
Ik gebruik het namelijk om muziek mee te maken. Nu voel ik eigenlijk min of meer gedwongen om andere computer te kopen of er moet een soort tussen oplossing zijn(hack)
Ik zal vast wel niet de enige zijn die hier mee te maken heeft.
Nu vroeg ik me af wat ik nu nog voor oplossing voor me is.
Havelock schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 07:23:
[...]

Nee gelukkig nog niet daar voor hoef ik ook nog geen nieuwe computer voor te kopen.

Uiterlijk van het os zegt mij niet zo veel gaat mij meer om de techniek die bij deze os hebben gebruikt ze maken niks voor niks een nieuwe versie van het os!
En de huidige os is nagenoeg bijna op zijn einde er komen vast nog wel een jaar lang beveiliging updates.
Ik heb namelijk geen zin om straks met een computer zitten waar ik van weet dat die nog in prima staat is om nog mee te werken.
Het is als of je de stekker eruit trekt van een computer die makkelijk nog een paar jaar mee kan gaan.
Hardware technisch is hij nog prima in staat!
ik krijg hier mee het gevoel dat ik op geven moment achter loop qua software(updates) en veiligheid in het geding komt.
Er komt vast nog wel een einde aan de ondersteuning van de software die ik nu gebruik van me.
En op zich kan ik het ook wel begrijpen van Apple dat ze er mee stoppen op geven moment.
Want dit is mijn enige computer die ik nu heb je wil niet dat je opgeven moment dat je onveilig op internet zit!
Één van de technische beperkingen komt door de ondersteuning voor Metal. Het oude OpenGL wordt niet meer ondersteund, en daarom ondersteunen ze wel sommige Mac Pro's uit 2010 en 2011 indien die een GPU hebben met Metal ondersteuning.

Daarnaast snap ik dat je net 1, 2, 3 geld hebt om een nieuwe te halen, maar dat hoeft ook niet, je kan die van jouw nog prima verkopen en dan 1 kopen van 2012 bijvoorbeeld, die zijn redelijk goedkoop, en dan kan je weer gewoon mee.

De iMac van 2011 krijgt nog gewoon de komende 2 jaar updates van High Sierra, en is daarmee nog echt niet afgeschreven, je mist alleen de features die Mojave biedt, dus je iMac blijft gewoon werken zoals ie nu werkt, daarna ook, maar dan zijn er geen updates meer. Vergeet ook niet dat die iMac tegen die tijd al 9 jaar oud is, dan mag ie best vervangen worden.

Kortom, ik heb het idee dat het nu puur om het balen gaat, je hoeft namelijk niet perse een nieuwe te kopen, maar slechts een nieuwere. Maar ook dat hoeft dus niet perse, je gebruikt 'm specifiek voor muziek maken zeg je; die apps blijven ook gewoon werken de komende jaren hoor, je iMac valt niet ineens uit komende herfst.

Op deze manier kan je ook commentaar leveren over je 2007 MacBook dat die niet ondersteund wordt, terwijl die ook al dik 11 jaar oud is, het houdt gewoon een keer op, en je kan door de aanschaf van 1 jaartje nieuwe gelijk weer goed mee. Je hoeft dus niet perse een iMac van 2018 te kopen voor 2k straks.

[Voor 26% gewijzigd door xoniq op 03-07-2018 09:54]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-05 00:39
carpebios schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 21:38:
Ik heb problemen met NZBVortex 3. De aplicatie blijft crachen met een NSInternalInconsistencyException error.
Jep had ik ook op Dev Beta 3, draai nu de PB 2 en daar heb ik er geen last van.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Menesis schreef op maandag 9 juli 2018 @ 20:21:
Werkt XCode 9 op Mojave? (Naast XCode 10 beta uiteraard)
Ja, 9.4.1. werkt bij mij prima op PB2.

[Voor 5% gewijzigd door CyberMania op 10-07-2018 07:02]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• n0sTRa
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-05 07:16
Ben ik de enige die zo'n dark mode maar niets vindt?

MacBook Pro 2.9GHz i7 15inch (2017) : 2x Apple Thunderbolt Display : Macbook 1,2GHz m3 12inch (2017) : iPhone 12 Pro : Apple TV 4K

Acties:
  • +1Henk 'm!

• xoniq
n0sTRa schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 16:25:
Ben ik de enige die zo'n dark mode maar niets vindt?
Correct.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-05 03:06

4POX

Everybody is wired

Shadow343 schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 14:12:
Sinds Beta 4 werken mijn Airpods niet meer.. kan ze wel connecten maar er komt geen input in terwijl die wel het liedje of iets afspeelt het blijft dan volledig stil. Opnieuw pairen helpt ook niet. Zodra ik overigens bij invoer op de airpods klik krijg ik wel geluid maar op een lage bitrate en voor een paar seconden. Balen dit. Meer mensen die hier last van hebben?
Feedback app al opgestart en een ticket aangemaakt? Dat is de reden dat je een beta draait.

AKA Rinkel weblog

• DaSaN
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-05 09:16
dat kan, je kunt de high sierra partitie wissen en toevoegen aan je mojave partitie, en vervolgens aangeven dat hij standaard vanaf de mojave partitie moet opstarten

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

Rivanov

Apple freak

Klopt.

Steam | Twitch | Xbox Live: Rivanov | PSN: RivanovNL | LG OLED65CX (Woonkamer) :: LG OLED55B6 (Slaapkamer) :: Xbox Series X :: PlayStation 5

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

Rivanov

Apple freak

Knetterhard schreef op maandag 24 september 2018 @ 09:36:
Release date zou 24 sept uit moeten komen, maar ik zie nog niets in de App Store, of komt dit pas later vandaag?

edit; te snel gepost, zojuist hierboven gevonden :X
Vrijwel iedere Apple software update is om 19:00 Nederlandse tijd. Dat is 10:00 in Cupertino en is daar iedereen weer aan het werk.

Steam | Twitch | Xbox Live: Rivanov | PSN: RivanovNL | LG OLED65CX (Woonkamer) :: LG OLED55B6 (Slaapkamer) :: Xbox Series X :: PlayStation 5

• eth0
  • Laatst online: 15-05 09:55
Ik vind het vrij omslachtig om tussen de dark en "normale" theme switches in Mojave. Dus maar eens een menubar appje gemaakt die het met een druk op de knop kan.

Voor wie geïnteresseerd is hierzo meer info en downloaden zie: https://blog.kruyt.org/darksome

• Khil
  • Laatst online: 12:42
Die goeie ouwe tijd... toen je nog bij de brievenbus lag om OS X 10.3 in ontvangst te nemen van de TPG Post-bezorger. Vier cd-roms, 129 euro. Exposé laten zien aan al je vrienden.

Wat is er veel veranderd in 15 jaar... </opavertelt>

Naim muso

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:22
Hier de link naar de store https://itunes.apple.com/...mojave/id1398502828?mt=12 voor als je Mojave niet kan vinden via de zoekfunctie o.i.d.

Downloaden maar!!

[Voor 32% gewijzigd door swv op 24-09-2018 19:05]

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Beta profiel verwijderd > geen update
Link naar store > Download > Systeem update komt op > bijwerken. 6.02GB

• FrameWork.
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:22
Voor de mensen die nog op zoek zijn: https://itunes.apple.com/...e/id1398502828?l=en&mt=12

offtopic:
Spuitelf, @swv was een aantal minuten eerder 8)7

[Voor 26% gewijzigd door FrameWork. op 24-09-2018 19:08]

• MelvinW

MelvinW

PartsBot

desley1992 schreef op maandag 24 september 2018 @ 19:05:
[...]

Officieel inderdaad niet. Echter had ik geen beta code meer achter mijn software nummer staan na die laatste update :)

Ik heb nu geen update binnen, dus dan zal het wellicht wel de 'GM' zijn geweest.
Build nummer van de release is 18A391 en die van de laatste beta is 18A389. Je kunt updaten door macOS Mojave in de Mac App Store te downloaden en te installeren.

discord.gg/partsbot

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
nou, dat wordt een vrij snelle release van 10.14.1 ??

https://www.macrumors.com...ave-bypass-vulnerability/

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-04 07:31

MazeWing

passionate & cynical

Heb Mojavo zojuist zonder problemen geïnstalleerd op mijn 2017 MacBook Pro 15. Installatie duurde ongeveer 45 minuten.

Heb voor de verandering maar eens gekozen voor dark mode en het is nog flink wennen. Sommige zaken zien er in het donker een stuk mooier uit, maar veel apps geven mij op dit moment nog het gevoel dat er "iets" niet klopt. Natuurlijk allemaal een kwestie van wennen.

Ik heb mezelf daarom ook voorgenomen heel oktober dark mode te gebruiken en tegen het einde van de maand eens terug te gaan naar de normale mode. Als de normale mode dan veel fijner aanvoelt dan weet ik dat dark mode niets voor mij is (en wordt)...

Desktop: Ryzen 5800X | 32 GB | RTX 3080 | LG 34GN850 Telefoon: Galaxy Z Fold 3 Camera: Nikon Z6II I 24-70 F4

• Ari Gold
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01:13
Ook meteen maar de update naar Mojave gedaan. Na de installatie bleef hij wel hangen bij het gedeelte waar je kan aanvinken of je je info wilt sturen naar Apple voor analyse.

Had 'm maar hard gereset en ik kon weer verder. :)

Vind wel de tekst van je naam op het inlogscherm te groot.

fool me once, strike one. but fool me twice…strike three. -2020

• henkiskaal
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:37
syltheboy schreef op maandag 24 september 2018 @ 21:46:
[...]

Mijn MacBook is inmiddels ook geüpdatet naar macOS Mojave. Ik had eerst Dark Mode ingesteld, maar ik vind het ook niet zo mooi. Voorheen had ik alleen de menubalk en het dock op donker staan, maar dit kan nu niet meer.
Dat is weer terug te zetten:
- Zet je thema weer terug op licht.
- Open de terminal:
code:
1
defaults write -g NSRequiresAquaSystemAppearance -bool Yes

- Log uit
- Set je thema weer op dark, nu blijven de apps wit, maar je menu balk + dock in dark mode

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
THE_BASE schreef op maandag 24 september 2018 @ 19:12:
Vertel: wie gaat voor Clean Install vanavond? :)
Deze week ook goed? Ben nog even door mijn apps heen aan het gaan wat ik wel en niet meer nodig heb. De boel backuppen en dan gaan!
Ik had de optie unlock with apple watch niet meer, universal copy-paste werkt niet en de tekst expander dingen werken niet. Hopelijk wordt dat gefixed.

Wel heb ik al een week lang nog 3 uploads in iCloud photo library staan. Foutje dus, maar ja... welke drie items zijn dat :(

En na het Siri Shortcuts topic, is het niet leuk om ook nuttige TouchBar en Finder actions te delen? Gaan we Automater weer lekker populair maken! :)
Zo kun je een TouchBar action maken voor een Darkmode toggle meteen Automator script:
code:
1
2
3
4
5
tell application "System Events"
tell appearance preferences 
set dark mode to not dark mode 
end tell
end tell

[Voor 27% gewijzigd door iAR op 25-09-2018 10:22]

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:40
WhatsappHack schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 10:49:
[...]

Mja, werken die helemaal niet meer in Mojave?
Op Safari 12 op HS krijg ik meldingen, maar ze laden wel gewoon in als ik akkoord geef.
Als het in Mojave niet werkt dan blijf ik wel lekker even op High Sierra zitten, darkmode be damned...
Ja je kunt ze zelf gewoon nog activeren en dan werken ze. Komt omdat die extensies nu via de app store gaan ipv die extensies web site die ze altijd hadden. Wel vervelend inderdaad, was een paar versies terug ook al zo dat extensies ineens niet meer werkten.

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Test install, lettertypes zijn flink anders dan HS. Op de een of andere manier lijkt het geen "HD" meer op websites. Ff zoeken of je nog ergens een ander font kan instellen :P
ddZ schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 13:51:
Interessant: geen updates beschikbaar, terwijl het icoontje er toch echt anders over denkt :?

Anderen ook last van?

[Afbeelding: MacOS-Mojave-Softwareupdate voortgang]
Mojave verschijnt sowieso niet als update, die moet je downloaden vanuit home.
Voor ontbrekende updates kan je eens de App Store helemaal afsluiten en dan shift ingedrukt houden als je hem vanuit Launchpad weer opent. Werkt dat niet dan kan je op de terminal met softwareupdate -l eens kijken of er nou daadwerkelijk iets beschikbaar is of niet.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• JSchut
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:08

JSchut

.....

ddZ schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 13:51:
Interessant: geen updates beschikbaar, terwijl het icoontje er toch echt anders over denkt :?

Anderen ook last van?

[Afbeelding: MacOS-Mojave-Softwareupdate voortgang]
Dit heb ik op High Sierra ook al af en toe. Krijg het vaak ook niet weg. Ineens verdwijnt het dan weer.

Xbox: JSchut82 | PSN jschut_82 |  Mac Mini 2018 i7-3.2GHz/32GB/512GB |  iPhone X 64GB Space Gray

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:04

DexterDee

I doubt, therefore I might be

WhatsappHack schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 15:25:
Ik ben een beetje aan het testen met Mojave en merk nu dat de copy/paste functie heel erg brak is.
Als ik CMD+C / CMD+V gebruik dan werkt het meestal niet en wordt zelfs het klembord nogal eens leeggegooid. In Safari is dat heel goed te merken, maar ook op de terminal wil het plakken vaak niet naar behoren werken. Moet ik perse rechter-muisklik, plakken.

Is dat iets nieuws wat door een instelling voor geen meter meer werkt of een bug...?
Ik had precies hetzelfde. En bij mij kwam het doordat BetterTouchTool geïnstalleerd was, maar de maker na twee jaar extra geld van me wilde hebben en ik dus op een gegeven moment niet meer mocht upgraden. De versie die ik draaide was niet Mojave compatible en startte om de paar seconden op, om vervolgens het clipboard te vernaggelen en te crashen. Er is een speciale "oude" build waar alléén de patches inzitten voor Mojave zonder nieuwe features en die werkt wel: https://bettertouchtool.n...2.428_recovery_mojave.zip

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:04

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Bonus:
In BetterTouchTool kun je op de touchbar heel eenvoudig een toggle button zetten voor Dark mode. Dat is een ingebouwde actie. Super handig d:)b

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• Ari Gold
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01:13
Fijn dat als je je laptop openklapt (uit slaapstand uiteraard) meteen je wachtwoord kan invoeren. Bij vorige versies leek het wel alsof er nog iets geladen moest worden. Nu is het gewoon instant.

fool me once, strike one. but fool me twice…strike three. -2020

• Animalcommencal
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
WhatsappHack schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 14:00:
Test install, lettertypes zijn flink anders dan HS. Op de een of andere manier lijkt het geen "HD" meer op websites. Ff zoeken of je nog ergens een ander font kan instellen :P

[...]

Mojave verschijnt sowieso niet als update, die moet je downloaden vanuit home.
Voor ontbrekende updates kan je eens de App Store helemaal afsluiten en dan shift ingedrukt houden als je hem vanuit Launchpad weer opent. Werkt dat niet dan kan je op de terminal met softwareupdate -l eens kijken of er nou daadwerkelijk iets beschikbaar is of niet.
Ze hebben subantialiasing weggehaald.
Het lettertype is voor sommige beeldschermen wat minder scherp.
https://arstechnica.com/f...-the-ars-technica-review/
@F. Scaglietti Beetje jammer dat je naar iets linkt waar het woord "alias" nergens in voorkomt... Anyway, dit is al eerder aangestipt (met daar een link waar het wel staat uitgelegd): Ari Gold in "[macOS Mojave 10.14] Ervaringen & Discussie"

@iAmRenzo dat is correct en dat is al sinds 10.7 zo. Wat je moet doen is de installer opnieuw downloaden en wanneer deze wil gaan installeren de app afsluiten. Daarna kun je via de cli de image naar een usb stick wegschrijven of gewoon in iets als VMware Fusion gebruiken. Voor uitgebreidere instructies hebben ze bij Arstechnica een handig artikel: How to make your own bootable macOS 10.14 Mojave USB install drive.

[Voor 52% gewijzigd door ppl op 25-09-2018 18:46]

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

Spike_wolf

Moderator Devschuur®

Genius Or Madman?.. You Decide

Spike_wolf schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 16:27:

~~~[Edit]
Oh, en de donkerdere kleur van het dock en spotlight ben ik ook niet echt een fan van.
Okay, ik heb die donkerdere achtergrondkleuren inmiddels op meer plekken gezien, ook in menu's en dergelijke en het viel me op dat de kleur grijs niet overal gelijk was wat ontzettend storend is. Maar ik verplaatste net spotlight op m'n scherm en merkte op dat hij van kleur veranderde. Toen was de link snel gelegd, spotlight, het dock en een berg menu vensters en weet ik wat nog meer veranderen van kleur gebaseerd op je wallpaper :/

Dit podcast instellingen venster in iTunes veranderd maar gedeeltelijk (why the f gedeeltelijk, doe dat ding helemaal of helemaal niet, maar dit ziet er niet uit :/ ), ik heb iTunes naar verschillende plekken op m'n schermen gesleept om het effect te zien.
Maar dit is dus een vetster dan van kleur veranderd gebaseerd op een wallpaper die je NIET ZIET als het venster zichtbaar is omdat iTunes er altijd onder zit. WAAROM? Hou dat ding gewoon licht grijs zoals het was (en gedeeltes nog zijn).

Is er niet gewoon een optie die ik nog niet gevonden heb om dit uit te schakelen?

[Edit]
Okay, issue gevonden. Ik heb al tijden in Instellingen > Toegankelijkheid > Beeldscherm 'Verminder Doorzichtigheid' aan staan omdat het transparante dock me niet aanstond en ik deze liever grijs had.
Die optie zorgt nu dus voor die bizar grote verschillen. Als ik dat uit zet wordt alles weer wazig transparant, de kleurverschillen zijn er nog steeds maar zijn nu gebaseerd op het scherm er onder. dat iTunes scherm is dus wit ipv m'n achtergrond nu.

Ik heb liever weer gewoon enkel licht grijs, maar dit is al stukken beter.

[Voor 19% gewijzigd door Spike_wolf op 26-09-2018 08:58]

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
kevinkrs schreef op woensdag 26 september 2018 @ 10:09:
[...]

Ublock origin

[...]

Wat werkt er beter dan High Sierra? Ik twijfel nog steeds of ik wil updaten, ook weinig trek in nieuwe bloatware als Homekit die gemaakt zijn voor touch...

Is het zoveel smoother dan? Want ik had het idee dat Apple per update je macbook trager maakt zodat je snel naar de winkel rent en weer een nieuwe haalt (en ik wil mijn 2017 mbpr nog noet vervangen...)
Met mijn MacBook 12" (2016) start alles wat vlotter op merk ik. Ook het uit de sluimerstand is in 1 seconde gebeurt, dat was bij High Sierra anders. Ik zou gewoon updaten, een MacBook Pro uit 2017 wordt echt niet trager van Mojave. ;)

LG OLED55XB6 | Samsung UHD AU80  MacBook Air M1  iPhone 12 Pro  Apple Watch Series 6  Apple TV 4K  AirPods  AirTag  AirPort Express

• Animalcommencal
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Pim H schreef op woensdag 26 september 2018 @ 11:27:
Hebben meer mensen last van problemen bij Creative Cloud? Sinds de update geeft mijn Creative Cloud aan dat ik geen licentie meer heb en kan ik de proefversie starten. Heb van alles al geprobeerd met hulp van Adobe zelf maar het lijkt er steeds meer op dat het door de update komt.
Nog niet naar gekeken, maar mijn ervaring leert, dat je niet direct moet updaten. Als dit je workstation is ben je verder van huis.

• kevinkrs
  • Laatst online: 17-05 21:31
nowherebound123 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 15:31:
Hoe lang duurt de installatie ongeveer?
40 minuten + 20 minuten een scherm met bezig met installeren + 15 minuten voor een gigantische hoeveelheid installatie reboots.

In totaal ben je wel een uurtje zoet.

[Voor 6% gewijzigd door kevinkrs op 26-09-2018 15:33]

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:15
ddZ schreef op woensdag 26 september 2018 @ 16:32:
[...]

Oké, dit heeft zich vanzelf opgelost (kreeg ik al als feedback). Ander irritatie-puntje:

[Afbeelding]

Deze melding laat zich heel erg vaak zien, met >8 GB beschikbaar..
High Sierra gaf pas de melding, wanneer er de schijf daadwerkelijk bijna vol was..

#mojaveirritatiepuntjes
Wat stelt hij voor? Je interne storage upgraden? :+

• eric.1
ddZ schreef op woensdag 26 september 2018 @ 16:32:
[Afbeelding]

Deze melding laat zich heel erg vaak zien, met >8 GB beschikbaar..
High Sierra gaf pas de melding, wanneer er de schijf daadwerkelijk bijna vol was..

#mojaveirritatiepuntjes
Naja , ligt er een beetje aan wat je "bijna" noemt. Vb. 8 / 500 GB vind ik wel bijna :)

• MelvinW

MelvinW

PartsBot

Wizard91 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 00:55:
[...]

Misschien een domme vraag maar hoe laat je deze code werken?

Gewoon terminal openen, code plakken en enter of zijn er nog meer handelingen?

Thanks!
Correct, je kunt dat gewoon in Terminal plakken en uitvoeren :)

discord.gg/partsbot

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-04 07:31

MazeWing

passionate & cynical

Helaas... De dark mode hield ik niet langer vol!

Terug naar de normale stand en alles ziet er zo veel beter uit. Misschien dat ik het later nog een keer ga proberen, wanneer alle apps zijn aangepast, want op dit moment is het contrast in bepaalde gevallen gewoon te groot.

Daarnaast geeft een mail op een donkere achtergrond me ook een hoog jaren 80 terminal gevoel. Het enige dat ontbreekt zijn de groene letters...

Desktop: Ryzen 5800X | 32 GB | RTX 3080 | LG 34GN850 Telefoon: Galaxy Z Fold 3 Camera: Nikon Z6II I 24-70 F4

• JSchut
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:08

JSchut

.....

leroy77 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 13:45:
Twee dagen ge update om te testen voordat ik dit bij onze klanten ga uitrollen, echter heb ik op twee MacBooks waarmee ik test om de paar minuten een vastloper. Ben ik de enige met dit probleem? Betreft een MacBook Pro uit 2012 en 2017 beide met SSD.
Hier een Macbook Pro 2017 13 inch i5 met 1tb SSD. Geen enkel probleem.

Enige probleem wat ik had na de update was dat bij elke touch op het touchpad er geluid verd afgespeeld. Een soort gekraak. Een reboot loste het op en heb het niet meer gehad.

Xbox: JSchut82 | PSN jschut_82 |  Mac Mini 2018 i7-3.2GHz/32GB/512GB |  iPhone X 64GB Space Gray

• Xecuter NL
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-05 16:13
Vraagje: als ik een scan wil uitvoeren met mijn iphone, dan geeft mn macbook aan: device timed out. Er gebeurd ook niks op mijn iphone.

Kan ik ergens vinden welke iphone er aan mijn mac is gekoppeld? Wellicht dat hij nog zoekt naar de voorganger (iphone 6s) terwijl ik nu mijn nieuwe Max gebruik.

Overigens zie ik wel de web pagina's die open staan op safari op de macbook in safari op mn iphone.

blijkbaar niet de enige: https://discussions.apple.com/thread/8553402

Ok, heb het aan de praat gekregen: na uitloggen icloud op macbook, restart, inloggen icloud macbook

[Voor 22% gewijzigd door Xecuter NL op 27-09-2018 17:00. Reden: oplossing]

• benji.janssens
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18-05 10:02
Alexknl schreef op donderdag 27 september 2018 @ 17:51:
Darkmode maar weer uitgezet, veel beter zo.

Heb wel sinds de update dat iedere keer na het openen van Systeemvoorkeuren of ik een Voorvertoning doe, de icoontjes van beide opeens in de Dock staan, en blijven staan. Ik moet ze dan handmatig weer verwijderen..
Meer mensen dit ondervonden?
[Afbeelding]
Dit is normaal gezien bij elk programma hoor. Het zijn recente geopende programma's, maar dat kun je uitschakelen in de instellingen van je Dock.

• de Foarsitter
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-05 12:17
Xecuter NL schreef op donderdag 27 september 2018 @ 16:08:
Vraagje: als ik een scan wil uitvoeren met mijn iphone, dan geeft mn macbook aan: device timed out. Er gebeurd ook niks op mijn iphone.

Kan ik ergens vinden welke iphone er aan mijn mac is gekoppeld? Wellicht dat hij nog zoekt naar de voorganger (iphone 6s) terwijl ik nu mijn nieuwe Max gebruik.

Overigens zie ik wel de web pagina's die open staan op safari op de macbook in safari op mn iphone.

blijkbaar niet de enige: https://discussions.apple.com/thread/8553402

Ok, heb het aan de praat gekregen: na uitloggen icloud op macbook, restart, inloggen icloud macbook
Een goede vraag stellen en zelf achter het antwoord komen. Je verdient applaus.

[/Chandler Bing approves]

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:20

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

leroy77 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 13:45:
Twee dagen ge update om te testen voordat ik dit bij onze klanten ga uitrollen, echter heb ik op twee MacBooks waarmee ik test om de paar minuten een vastloper. Ben ik de enige met dit probleem? Betreft een MacBook Pro uit 2012 en 2017 beide met SSD.
Mojave draait behoorlijk crap bij mij. Mijn MacBook Pro reset zichzelf nu vaak na standby. Niet alle apps draaien lekker. Wat mij betreft de minst stabiele release in jaren. Ik moet wel zeggen dat ik als sinds dat ik een Mac gebruik gezeik heb met wakker worden uit standby. Als het ergens fout gaan dan is bij wakker worden uit standby.

De visuele aanpassingen vind ik ook niet echt geweldig. De menubar heeft in Light mode grijze ipv zwarte iconen en daardoor weinig contrast (geldt ook voor de tekst). Vreemdgenoeg zie ik dit niet in de screenshots in reviews zoals die van. Ars Technica.

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Nu online

kazuka

Building Better Worlds

Dark Mode voor Office en OneDrive (met Files On Demand) komt in Q4 ook naar macOS 10.14 :)

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

TucanoItaly schreef op donderdag 27 september 2018 @ 09:19:
Zojuist een mailtje gestuurd naar Whatsapp/FB, met de vraag of er nog een dark mode komt.
Oplossing: ChatMate for WhatsApp, https://chatmate.io/
Voor de prijs van een kopje koffie.

Bovenstaande opinie is op persoonlijke titel. Ik vertegenwoordig niet mijn werkgever, die boos en verbijsterd is.

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Nu online

kazuka

Building Better Worlds

danielllb schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 19:16:
[...]

Is dit een screenshot van jouzelf, i.e., is dit al te krijgen in het Insider programma? Of screenshot van MS zelf?
Van Microsoft. Hebben ze afgelopen week tijdens hun Ignite conference laten zien.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:20

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Nog even een update over mijn standby-issues, die eigenlijk specifiek zijn voor Mojave maar waar ik al jaren last van heb. Ik had de indruk dat ze werden veroorzaakt door vroegtijdig hibernaten, waar mijn MacBook moeilijk levend uit terugkomt. Ik heb wat zitten spelen met power settings in de onderstaande setting (volgens mij de default voor portables maar op mijn systeem kennelijk anders stond) zorgen ervoor dat mijn Mac wel snel en betrouwbaar wakker wordt.

sudo pmset -a hibernatemode 3 standby 1 autopoweroff 1

Hibernatemode 3 staat voor "retain power to RAM and also write out the contents of RAM to disk". Het geheugen wordt pas uitgezet als de accucharge onder highstandbythreshold (in percentages) komt en de standbydelowlow (in seconden) is afgelopen. zie pmset man voor info.

Het wisselen tussen portable gebruik en gebruik in combinatie met een Thunderbolt-dock met externe displays en thuis een Thunderbolt-dock + RX580 egpu met twee Iiyama 5K-monitoren (= totale arbeidsvreugde) gaat nu wél soepel.

Die egpu disconnect ik overigens nooit volgens het officiële icoontje in de menubar, dan gaat macOS namelijk alle apps afsluiten die op de egpu draaien in plaats van ze op een vriendelijke manier naar de interne gpu te verplaatsen 8)7 Ik vind dat echt zo raar geïmplementeerd.

• Galvatron
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-05 12:56
harm12nl schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 19:28:
Ik heb een 'nieuwe'. MacBook Pro 13 inch early 2015 model waar ik Mojave op geïnstalleerd heb. Zodra ik inlog zie ik een balk lopen welke tot de helft oploopt met het inlogscherm op de achtergrond. Daarna springt het scherm naar een zwart scherm met wit apple logo (hetzelfde als bij het aanzetten van de macbook) en gaat de balk door tot dat hij vol is waarna ik op mijn bureaublad kom. Dit hele proces duurt ca 25 seconden maar vindt ik wel opvallend.

Herkent iemand dit? En hoort dit of is er iets wat ik er aan kan doen? De laptop doet het verder onwijs goed. Als ik hem aanzet is bij binnen no time bij het inlogscherm. Dan zie ik helemaal geen laadproces.

Filevault staat aan en de schijf is ingedeeld als APFS.
Vrij normaal. Had ik ook op voorgaande MacBook’s en nu op m’n 2018 model ook. Tevens filevault aan.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Dat eerste loginscherm is het filevault loginscherm, als je daar inlogt, kan het versleutelde volume worden ontsleuteld.

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-05 03:06

4POX

Everybody is wired

Black Phoenix schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 09:04:
Ik heb het standaard dynamische wallpaper ingesteld, maar loop nu tegen het volgende aan. Mijn iMac staat vast en is noord-zuid georiënteerd. Het scherm staat richting het noorden. De zon komt (uiteraard) rechts van mij op, in het oosten. Maar bij het dynamische wallpaper komt de zon links op. Voor mij dus in het westen. Iemand enig idee of en hoe dit op te lossen is? Dus dat ze zon ook in mijn iMac rechts opkomt? iMac omdraaien is geen optie ;)
Wat je kan proberen. De afbeelding is een grote HEIC file met frames. Misschien kan je de frames een andere volgorde geven met behulp van preview.

AKA Rinkel weblog

• sonderpa
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:17
Black Phoenix schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 09:04:
Ik heb het standaard dynamische wallpaper ingesteld, maar loop nu tegen het volgende aan. Mijn iMac staat vast en is noord-zuid georiënteerd. Het scherm staat richting het noorden. De zon komt (uiteraard) rechts van mij op, in het oosten. Maar bij het dynamische wallpaper komt de zon links op. Voor mij dus in het westen. Iemand enig idee of en hoe dit op te lossen is? Dus dat ze zon ook in mijn iMac rechts opkomt? iMac omdraaien is geen optie ;)
Maak een kopie van Mojave.heic en open die in Voorvertoning.
Ga nu elk plaatje horizontaal spiegelen.
(Met Miniaturen aan, zie de je wijzigingen en kun je daardoor goed zien welke plaatjes je allemaal gespiegeld hebt)
Vervolgens opslaan en de Mojave.heic in Bibliotheek/Desktop Pictures vervangen.
(Bewaar de originele Mojave.heic wel ergens)
Voor alle zekerheid even de Mac herstarten.
Nu komt voortaan de zon links op en gaat hij rechts onder. ;)

edit:

Hmmm, te vroeg gejuicht. Bij mij worden nog steeds de originele afbeeldingen getoond. :-(

[Voor 10% gewijzigd door sonderpa op 19-10-2018 16:28]

• Joach1m
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Sinds de upgrade naar macOS Mojave heb ik geregeld een freeze als mijn Macbook Pro (early 2015) uit slaapstand komt (openen van de lid). De strandbal komt tevoorschijn en kan dan nog even met de muis bewegen. Daarna een volledige freeze. De Macbook kan dan alleen nog maar uitgezet worden. Deze freeze komt niet voor als ik de laptop gebruik. En het gebeurde ook niet met de vorige versie van MacOS. Hebben jullie een idee wat dit zou kunnen zijn?

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-05 09:48
Ik draai nu enkele weken Mojave en het blijft opvallen hoe enorm traag Safari is geworden. Webpagina's lijken normaal te laden, maar het vervolgens tonen duurt veel langer dan voorheen.

Heeft iemand deze ervaring ook? Sowieso ben ik niet de enige

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:40
Geert1976 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 16:12:
[...]

Heb je voor alsjeblieft de Terminal entry die ik hiervoor moet gebruiken?

Thanks
ls /Volumes/TimeMachineDrive/Backups.backupdb/MacName/

en vervolgens:
tmutil delete /Volumes/BackupDriveName/Backups.backupdb/MacComputerName/YYYY-MM-DD-HHMMSS/
WhatsappHack schreef op woensdag 21 november 2018 @ 00:13:
@ppl Heb je gekeken of het uitschakelen van FileVault significante verbetering brengt of is het een vermoeden?
Nog niet. Ik ben van plan om dit weekend even met een andere Mac te gaan testen en zien wat dat oplevert (Filevault uitschakelen en andere trucs). Puur om uit te sluiten dat het toch iets anders is.

Het probleem is echter vrij breed gedocumenteerd (waarvan onder dit draadje op het Apple forum), alle ervaringen die ik tot dusver heb gezien zijn van mensen die Filevault hebben. Bij het uitschakelen daarvan is alles wel snel. De 10.14.1 update heeft het bij sommigen opgelost maar bij mij niet helemaal (er is wel wat verbetering, het is iets sneller en het zwarte scherm heb je niet meer).

Acties:
  • +4Henk 'm!
  • Pinned

• J0HAN
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-05 17:53
Lyca schreef op maandag 26 november 2018 @ 09:14:
Op m'n werkplek hier wil ik dat hij de kabel neemt, en dat kan ik alleen forceren als ik de Wifi uitschakel.
Anders gaat die altijd de wifi nemen en niet de kabel.
Nope, je moet de "service order" correct instellen. Je ethernet interface moet een hogere prioriteit hebben dan je WiFi interface.

[Voor 21% gewijzigd door J0HAN op 26-11-2018 22:08]

 MacBook Pro M1 (2021)  Mac Mini (2011)  iPhone 12 Pro

Alexknl schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 00:20:
Sinds wanneer is eigenlijk Quick Look, wat normaal altijd en overal met 'spacebar' is, sinds de Mojave update alléén in de Photos app opeens met 'enter'? Of heb ik ergens in de instellingen liggen prutsen?
Quick Look is een Finder ding en werkt nog steeds zoals voorheen. Het hele idee is dat je vanuit je bestandsbeheer geen programma hoeft te lanceren om de content van de file te kunnen bekijken. Dat geeft als voordeel dat je snel door je files heen kunt op zoek naar die ene en om de inhoud te bekijken als je niet weet wat het is.

Dat wat jij beschrijft is echter iets heel anders. Je opent in dit geval gewoon de foto vanuit een overzichtsview. Dat is niet specifiek voor Photos, dat is hoe het bij vrijwel alle applicaties werkt. Als je in de menubalk onder Image kijkt zul je zien dat de enter-toets gekoppeld is aan de optie "Open Viewer". In termen van Finder zou dit hetzelfde zijn als dubbelklikken op de file/file selecteren en dan cmd-o/cmd-pijltje omhoog.

@Stevie07 dat is gewoon de slaapstand aanpassen waardoor hij geen suspend-to-ram meer doet maar alleen een suspend-to-disk. Hierdoor hoeft het geheugen niet meer op spanning te worden gehouden. Het staat ook gewoon in de manual van pmset en het is derhalve dan ook absoluut geen fix voor je probleem. Het is niet meer dan een maskering ervan.
hibernatemode = 3 by default on portables. The system will store a copy of memory to persistent storage
(the disk), and will power memory during sleep. The system will wake from memory, unless a power loss
forces it to restore from hibernate image.

hibernatemode = 25 is only settable via pmset. The system will store a copy of memory to persistent
storage (the disk), and will remove power to memory. The system will restore from disk image. If you
want "hibernation" - slower sleeps, slower wakes, and better battery life, you should use this setting.
Die tcpkeepalive optie bestaat niet eens in die manual dus ik betwijfel of die überhaupt iets doet (kan zijn dat het alleen voor bepaalde modellen geldt).

[Voor 33% gewijzigd door ppl op 30-11-2018 13:56]

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Lyca schreef op zondag 9 december 2018 @ 17:51:
Hmm.

Wie gebruikt er welke ad-on blocker met Safari sinds Mojave? Ik was altijd wel een gebruiker van AdBlock Plus, maar sinds Mojave is er iets mis met die software.
Het zorgt ervoor dat Safari zeker een pak trager is, vooral op Youtube waar veel movie/flash content te zien is. Zelfs de search bar typen gaat heel traag.

Iemand dezelfde problemen of een alternatief voor dit, ik zie echt zonder die software hoe veel vlotter gaat.
Better Blocker, uit de App Store. Werkt prima. :)

https://itunes.apple.com/...locker/id1121192229?mt=12

LG OLED55XB6 | Samsung UHD AU80  MacBook Air M1  iPhone 12 Pro  Apple Watch Series 6  Apple TV 4K  AirPods  AirTag  AirPort Express

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:42

Grin

Ride si sapis.

Wellicht heeft dit te maken met het nieuwe filesystem: APFS?

NewsBlur || My Fujifilm gear

Ware het niet dat ik het op een systeem zonder Little Snitch ook heb :+ Probleem is wellicht voor sommigen opgelost of verminderd en das mooi.

Edit: update geïnstalleerd, getest en ik merk geen enkel verschil. Ik hou het nog steeds op Filevault. Machines zonder vliegen door de startup heen, die met doen dat niet.

[Voor 38% gewijzigd door ppl op 13-12-2018 18:27]

• sonderpa
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:17
stekkercontact schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 22:23:
Ik moet een grote hoeveelheid data uploaden maar mijn iMac schakelt zichzelf steeds uit (in sluimerstand waarschijnlijk. Ik heb bij 'Energiestand' aangevinkt dat de computer niet automatisch in sluimerstand wordt geplaatst als het beeldscherm uit is. Maar vervolgens logt hij toch nog uit na X minuten.

Wat kan ik het beste doen :-) ?
Gebruik Amphetamine of een vergelijkbaar programma.

• de Foarsitter
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-05 12:17
TucanoItaly schreef op maandag 17 december 2018 @ 20:05:
@mr.JamesBond Amphetamine is al genoemd, ikzelf ben fan van KeepingYouAwake. Volledig open source:
https://github.com/newmarcel/KeepingYouAwake
Sorry maar ik heb geen idee wat beide apps te maken hebben met mijn posts. Kan het zijn dat je mij verkeerd in de quote zette?

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

krizzziz schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 09:53:
Simpele vraag waar ik het antwoord niet goed op kan vinden. Ik heb via usb een clean install gedaan van Mojave.

Kan ik mijn time machine backup van High Sierra dan wel overzetten? Ik bedoel moet ik dan gewoon in recovery mode opstarten, time machine hdd selecteren en dan de laatste backup selecteren? Ik krijg een melding dat dan alles gewist wordt blabla. Ik wil niet de backup draaien dan dan zien dat ik terug ben gegaan naar High Sierra 😂
Bij een clean instal raad ik aan om bestanden handmatig terug te zetten vanuit Time Machine.

Programma's e.d. gewoon fris opnieuw installeren i.v.m. caches e.d.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:42

Grin

Ride si sapis.

Sowieso: een browser (OS, maildienst, whatever) van een bedrijf met advertenties als grootste inkomstenbron... Het is een gevoel maar ik voel me daar niet goed bij. *lont, kruitvat, wegrent*

NewsBlur || My Fujifilm gear

• Skinnyice
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:50
Vond de dark mode altijd wel interessant maar wilde het niet 24/7 aanzetten en om elke keer te switchen was ik gewoon te lui voor.

Een paar dagen geleden vond ik NightOwl waar je een timer kan instellen die automatisch dark en light mode activeert. Ben er best blij mee moet ik zeggen!
Ik gok omdat ie 2 keychains moet unlocken (login en daarna system)
Kort: ja en ja.

Lang:

Je hebt een aantal keychains: Login, Local Items en System.

Login wordt unlocked wanneer je inlogt omdat het wachtwoord van deze keychain gelijk is aan je account. Dit kun je veranderen waardoor je handmatig die keychain moet unlocken. Dat is sterk af te raden omdat dit enorm veel problemen op zal gaan leveren!

Local Items is altijd unlocked en kun je ook niet locken.

System is echter altijd locked en moet je handmatig via Keychain Access unlocken. Je kunt echter wel de items in deze keychain bekijken (op de versleutelde velden na uiteraard). Wanneer je zo'n item opent en "show password" aanvinkt wordt er 1x om je wachtwoord gevraagd om deze keychain te unlocken en daarna om een account zodat het password weergegeven kan worden. Is de keychain echter al unlocked dan krijg je natuurlijk nog maar 1 prompt. De System keychain gaat echter na verloop van tijd weer automatisch op de lock.

Van de 3 genoemde keychains is alleen het gedrag van die van Login aan te passen (rechtermuisklik maar eens op de keychains).

Overigens zal het meeste in je Login keychain staan en heb je vrijwel nooit wat te zoeken in System.

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:02

page404

Website says no

Ik krijg de hele tijd (al een paar maanden elke paar dagen) de melding dat OV is toegevoegd aan kaarten. Inmiddels weet ik dat wel... iemand die weet hoe je dat uit kan schakelen?

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:33
Alexknl schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 21:19:
[...]

Heeft een klein uurtje zo gestaan. Ik zal hem eens een aantal uren eraan laten hangen dan. Maar dan zou hij dus wel heel lang op 10% gefreezed staan en dan opeens doorschieten naar 100%? Lijkt me beetje vreemd. Ik ga het nog eens proberen :)
Ik heb deze schijf speciaal gekocht voor backups, was nog helemaal nieuw.
Klinkt wel wat vreemd, maar ik heb wel vaker gehad met timemachine dat de tijd (lol) het vanzelf oplost. Meestal bij een nieuwe installatie laat ik hem een nachtje staan (ik dacht gewoon in slaapstand, backup ging dacht ik gewoon door) en dan is alles de volgende dag ineens gefixt.

Mixed Reality dev.

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Timemachine is raar. Ik heb ook vaak dat ie opeens besluit een uur geen hol uit te voeren en dan opeens weer verder gaat. Ook beweert ie soms dat m’n NAS niet beschikbaar is terwijl ik er gewoon in kan en zelfs de sparsebundle pima kan benaderen. :P

Ohwell, ‘t werkt 99% van de tijd prima.
Wordt alleen doodziek van die meldingen van X dagen geen backup naar de schijf die op een andere locatie ligt. (Voor t geval het huis affikt of iemand al m’n spullen jat.)

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• xoniq
Lyca schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 14:12:
Blijven jullie Safari gebruiken en waarom?

Ik ga precies door een soort browser crisis tegenwoordig, ik heb nu de 3 grote geprobeerd. Firefox/Chrome/Safari

Safari is by far de snelste van ze allemaal MacOS (duh) en verbruikt ook zeer weinig geheugen. Bij Chrome lag het een beetje hoger en Firefox was zeer hoog (tot 2GB).

Ik heb wel gemerkt dat Safari geen 4K content krijgt op Youtube, enkel 1080p. Dus soms neig ik om terug naar Chrome op MacOS te gaan, maar er is altijd dat gezegde: Het slurpt je laptop/batterij leeg.

Klopt dat echt? Of is dat een beetje volkslegende aan het worden.
Ooit was Firefox de beste, tot Chrome bekend werd, toen was Chrome echt de beste. Maar tegenwoordig? Nee. Firefox heb ik al jaren geleden doei gezegd, Chrome onlangs, die had ik vervangen door Vivaldi, maar die begon ik ook langzaam te vinden, en nu dus weer terug op Safari. Eigenlijk doet Safari precies wat ie moet doen, en is deze gewoon het best geoptimaliseerd.

De reden dat Safari niet 4K doet op YouTube, is omdat Safari Google's VP9 video codec niet ondersteund, middels HTML5. Je zou voor YouTube specifiek Chrome kunnen gebruiken, naar globaal zou ik toch Safari aanraden.

• MelvinW

MelvinW

PartsBot

Lyca schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 17:02:
@MelvinW Wel uBlock werkte hier wel, maar na een tijd kreeg ik zo de randen van de kader te zien. En ook op YouTube starte de video met een wit scherm en "skip add".

Bizar

Ik heb het gevoel dat eigenlijk heel mijn systeem minder stabiel is dan toen in High Sierra, iTunes random errors met syncen, HDMI scherm op het werk dat vaak zwart blijft en ook het onboard scherm dat dan zwart blijft.
Allemaal issues die er niet waren met High Sierra, dus Mojave laat hier geen goede indruk na.

Nu om met Safari verder te gaan, het lijkt me een doodlopend straatje. Ik hou van de snelheid van Safari op MacOS, maar het extension verhaal is zo tragisch. Ik heb een beetje het gevoel dat elke Ad block op Safari wel ergens een bug/glitch nodig.
uBlock Origin is niet hetzelfde als uBlock. Zie: https://github.com/el1t/uBlock-Safari

discord.gg/partsbot

Lyca schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 08:24:
Blijft toch een ongelofelijk moeilijk ding, Safari en Extensions. Het begint te lijken op OneNote en MacOS :):)
Wat je omschrijft heeft niks met Safari en extensions te maken. Dit is simpelweg een nadeel van het gebruik van content blockers. Diverse blockers waarschuwen daar dan ook voor net als diverse sites zelf. Het gebruik van een content blocker kan er voor zorgen dat websites niet helemaal lekker meer functioneren. Hetzelfde geldt ook voor het blokkeren van cookies.
Ik blijf erbij hoe slecht Apple daar mee omgaat, het blokkeren van 3rd party extensions. Dat is een zeer goede manier om je iets wat meer "tech savy" mensen weg te jagen van die browser.
En dan gebruik je een techsavvy webbrowser als Firefox met ingebouwde content blocker en wat denk je?
Heads up!
Blocking cookies and trackers can cause some web sites to break. It’s easy to disable blocking for sites you trust.
Learn how
De "Learn how" gaat naar de volgende URL: https://support.mozilla.org/en-US/kb/content-blocking

Zoals ik al zei: Safari heeft er echt helemaal niets mee te maken. Dit komt door het gebruik van een content blocker.

YouTube is overigens een beruchte website die het heel erg shitty gaat doen wanneer je daar je content blocker redelijk strak afstelt. De kans dat die stukgaat bij gebruik van een content blocker is aanzienlijk. Daarbij is het ook een kat-en-muis spelletje bij YouTube. De ervaringen die jij hebt heb je met iedere blocker en browser combinatie.

Het enige echte probleem wat Safari met extensions heeft is dat er gewoon bar weinig van zijn. Het is voor meer dan 95% content blocker wat de klok slaat. Dat is bij de andere browsers vaak beter voor elkaar. Aan de andere kant...wat heb je vandaag de dag nou nog echt nodig aan extensions om een website te bekijken?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fusajiro_x
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:38
4POX schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 15:38:
[...]

Ah. Ze hebben meer veranderd in Apple Photos. De enter knop was sinds 10.14.0 een toggle tussen grote weergave en kleine weergave. Maar nu is het weer zoals in 10.13. Een enter brengt de photo nu naar de edit functie. Erg irritant.
Fijn! Is het weer zoals het hoort (preview met spatie). 😜
Pagina: 1 2

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee