Toon posts:

[macOS Mojave 10.14] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +9Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-05 11:42

Nieuwe functies (bekend gemaakt tijdens het WWDC 2018)

Dark mode
Met dark mode krijgen we eindelijk de donkere interface vanuit het standaard UI waar we allang naar uit kijken. Dark mode zorgt ervoor dat standaard UI elementen van macOS een donker thema krijgen, wat ervoor zorgt dat bestaande applicaties die de standaard UI hanteren dit ook direct doorgevoerd krijgen.

Dynamic desktop
Dynamic desktop zorgt ervoor dat je wallpaper aangepast wordt aan het moment van de dag; 's ochtends een wallpaper waarin de zon opkomt, 's middags een wallpaper waar de zon op het hoogste punt staat en 's avonds een wallpaper waarbij de zon onder is gegaan waarbij de wallpaper aansluit bij de dark mode optie.

Ikzelf ben nog bezig met de installatie van Mojave 'as we speak' dus ik kan hier nog geen ervaring op geven.

Desktop stacking
Middels een rechtermuisknop het desktop kan 'desktop stacking' worden aangezet, dit zorgt ervoor dat alle bestanden op het desktop automatisch gestapeld worden op soort. Denk hier bijvoorbeeld aan:
  • Video's
  • Afbeeldingen
  • Documenten
  • Presentaties
  • Speadsheets
Stacking is dynamisch, zodra je een afbeelding of wat dan ook op het desktop dropt, wordt deze automatisch doorgeschoten naar het bijbehorende stapeltje. Stapels zijn ook doorheen te bladeren door eroverheen te scrollen.

Verbeterd screenshots systeem
Screenshots kunnen nu gemakkelijker gebruikt worden. Voorheen moest je diverse sneltoetsen onthouden, nu heb je één sneltoets waarna onderaan het scherm een horizontaal menu verschijnt waar alle opties direct in verwerkt zijn, nu ook met opslag locatie etc.

Finder
Finder heeft nu een nieuwe gallerij weergave om bestanden direct weer te geven in een horizontaal gallerij weergave. Ook zijn er opties toegevoegd zoals een handig snelmenu die dynamnisch is met acties die reageren op welke bestanden je selecteerd. Dit menu is uit te breiden met custom Automator acties. Ook is het mogelijk om direct vanuit een 'sidebar' alle meta data te tonen van een bestand, zoals een foto.

Quicklook
De standaard quicklook (spatie bij selecteren bestand) functie is nu stevig aangepast met de volgende features:
  • PDF's en afbeeldingen markeren.
  • Afbeeldingen verkleinen en draaien.
  • Video en audio bestanden 'trimmen'.
  • Direct delen via o.a. Mail, Berichten en AirDrop.
Foto van je iPhone direct in macOS 10.14
Een foto toevoegen kan nu eenvoudig door in ondersteunde applicaties te klikken middels rechtermuisknop en dan kiezen voor 'neem foto', hierdoor springt je iPhone aan, waarbij je een foto kan maken, welke na het maken direct op je Mac op die plaats verschijnt.

FaceTime met 32 man
Het is nu mogelijk om met 32 man tegelijk te FaceTimen. Hier zijn ook aanpassingen gedaan zoals dynamische weergaves; degene die op dat moment de overhand heeft qua geluid verschijnt groter in beeld. Je kan ook iemand aanklikken om deze pertinent in beeld te verankeren.

4 iOS apps geport
De volgende applicaties zijn geport vanuit iOS naar macOS via een nieuwe techniek waar Apple in 2019 op terug komt.
  • News
  • Stock
  • Home
  • Voice memo
Vanaf 2019 lijkt het dus mogelijk te zijn dat ontwikkelaars hun apps eenvoudig zonder teveel moeite op macOS kunnen laten draaien.

App Store
In Mojave zit een compleet opnieuw ontwikkelde App Store die meer in lijn moet zijn met andere applicaties binnen macOS en meer in lijn met iOS en tvOS qua onderverdelingen.

Tracking en veiligheid
macOS Mojave legt de nadruk op veiligheid en anti-tracking. Er was al een anti-tracking systeem geïntroduceerd, echter is dit nu verder uitgebreid met het blokkeren van tracking middels de social share buttons en 3rd-party reactie systemen.

Ondersteunende Hardware
  • iMac: 2012 of nieuwer
  • Mac Pro: vanaf 2013 of nieuwer (en mid 2010 + mid 2012 indien Metal-geschikte GPU)
  • MacBook: 2015 of nieuwer
  • MacBook Pro: 2012 of nieuwer
  • MacBook Air: 2012 of nieuwer
  • Mac mini: 2012 of nieuwer
LET OP:
De iMac Pro mid 2010 + mid 2012 (met Metal GPU) wordt ondersteund in een aankomende bèta-versie. (Bèta 1 is nog niet geschikt)

Nieuw in beta 4
  • Dynamische wallpapers werken nu ook in de donkere modus. Voorheen was het alleen mogelijk te kiezen tussen de donkere modus met een donkere wallpaper, of de lichte modus met de dynamische wallpaper.
  • Wallpapers zijn nu opgesplitst in dynamisch en statische wallpapers.
  • Nieuwe dynamische wallpaper die enkel licht naar donkere gradients gebruikt.
  • Oude screenshot app is verwijderd uit de hulpprogramma's sectie.
  • Nieuwe screenshot app is toegevoegd die hetzelfde doet als de snelkoppeling CMD + SHIFT + 5.
  • Ondersteuning voor de MacBook Pro's van 2018.
  • Verbeteringen in het RAM verbruik, de vorige beta's hadden best wat geheugen lekken waardoor applicaties één voor één vast konden lopen.

Door @UNTITLED.PNG aangedragen, het befaamde bord met niet-uitgelichte features:

[Voor 109% gewijzigd door xoniq op 20-07-2018 22:56]

iPhone 12 128GB |  MacBook Air M1 | Mazda CX-30 (2020)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• xoniq
Eerste bericht is nu aangevuld met globaal de features. Dit werk ik tussendoor nog verder uit.,

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xoniq
Ik heb 'm intussen draaiend. Dark mode werkt verder prima. Heel af en toe zie ik een glitch die ik daarna niet kan reproduceren verder. Nieuwe App Store is ook al actief verder.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xoniq
UNTITLED.PNG schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 11:59:
Wat verder ook nieuw is in Mojave:
[afbeelding]

Verder ben ik erg benieuwd of Mojave al lekker loopt en veel features al zijn toegevoegd? Grote kans dat het meeste pas wordt toegevoegd wanneer ze in public beta gaan. Zijn er al mensen die hem draaien?
Thanks, heb deze meegenomen in de start post.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• xoniq
Bij mij werkt het nieuwe screenshot systeem nog niet. Althans, ik activeer de oude nog met CMD + SHIFT + 4 etc.

Tot nu toe draait alle software bij mij gewoon:

- Transmit (Panic)
- Tower
- Sublime Text 3
- iMovie
- iTerm 3
- Chrome
- Better Touch Tool
- Araxis Merge
- Sketch

Home / Woning app werkt ook uitstekend (HomeKit)

[Voor 50% gewijzigd door xoniq op 05-06-2018 15:37]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xoniq
Ook grappig om te zien dat de Woning / Home app daadwerkelijk iOS UIKit gebruikt.

Krijg alleen dat dag - nacht cyclus niet voor elkaar op mijn desktop. Deze blijft donker.

[Voor 19% gewijzigd door xoniq op 05-06-2018 15:44]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xoniq
TweakTweet schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 18:19:
[...]

De wallpaper is toch live en gaat van licht naar donker op basis van de tijd?
Bij mij niet... Blijft donker.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• xoniq
jordiv30 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 18:57:
Leuk, een macOS Mojave topic. Ik heb hem gebookmarked.

Ik ben wel benieuwd of er nog veel bugs in zitten volgens jullie. MacOS beta-updates sla ik eigenlijk standaard over omdat ik voor mijn werk afhankelijk ben van mijn MacBook. iOS 12 loopt echter zo goed op de iPad (nog nooit zo weinig bugs gehad in een eerste beta), dat ik benieuwd ben of macOS ook zo goed loopt. Goed werk van Apple in ieder geval. De Dark Mode is een welkome toevoeging voor als ik in de late uurtjes nog aan het werk ben.

Misschien nog een domme vraag, maar worden webpagina's in Safari ook zwart in de Dark Mode? Ik heb nu een plug-in op Chrome die dat voor elkaar krijgt, maar als dat nu ook in Safari zit ga ik weer terug naar die browser.
Bij websites zit je vooral met CSS styling. Plugin's die je aanhaalt passen de CSS aan, wat best een gok is, het kan ook weer een hoop verpesten. Lijkt me dat websites uiteindelijk via Safari kunnen opvragen of dark mode actief is, waardoor de site donker getoond kan worden ofzo.

Buiten dat; m.b.t. je vraag over stabiliteit, vrijwel alle applicaties die ik gebruik werken prima, echter nog niet aangepast voor dark mode, maar dat maakt niet uit, komt wel. Ben bijzonder weinig bugs tegen gekomen.

• xoniq
@4POX

1. Werkt pinch to zoom in Apple mail?
Nope
2. Heeft de Apple finder nog steeds een statusbar onderin?
Ja, optioneel
3. Dashboard nog steeds aanwezig?
Ja
4. Wat is de versie nummer van Apple Photos?
4.0 (3401.2.164)
5. Is de video trim functie van de finder ook aanwezig in Photos?
Zit toch standaard in Photos? Je hebt ook geen spotlight verder in Photos.
6. Kan ik nu ook videos roteren in Photos?
Nee
7. Kan de zoekfunctie van Photos nu ook zoeken op type camera?
Geen idee
8. Kan ik nu ook de batterij level van een bluetooth koptelefoon zien?
Geen idee, heb geen bluetooth headset
9. Kan ik nu ook stereo gebruiken met twee bluetooth speakers?
Geen idee
10. Is er ook selectieve sync beschikbaar voor custom folders? Nu is het alles of niets
Sync waartussen?
11. Is er een iCloud sync pauze knop?
Nog niet gezien
12. Kan ik Time machine nu ook gebruiken richting een APFS volume?
Nog niet kunnen testen
13. Kan ik nu ook foto's en videos exporteren als hevc en heic vanuit Apple Photos?
Nog niet geprobeerd

Acties:
  • +1Henk 'm!

• xoniq
Denk dat die dat niet leuk vind. Het is een file van 114,5 MB. (Net even gekeken, kan ook niet een optie vinden om m te openen als map ofzo, zoals dit bij applicaties wel het geval is)

• xoniq
MelvinW schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 19:53:
[...]

De installer heeft een lijstje met modelnummers die niet ondersteund worden:

[...]

De release notes geven aan dat support voor de 2010 en 2012 Mac Pro in een latere beta komt:

[afbeelding]
Ik heb dit ook gelijk even in de start post aangepast. Thanks.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xoniq
Dennisweb schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 23:26:
Eén ding mag Apple wat mij betreft veranderen. Als je Mojave in Dark Mode zet, worden alle achtergronden in Safari die niet gedefinieerd zijn in de body, automatisch zwart. Dat lijkt nergens naar en slaat ook nog eens nergens op. Wellicht dat ze in de WebKit beter kunnen bouwen dat als de body niet gedefinieerd is, deze dan maar een wit achtergrond moet krijgen.
Ik zou liever zien dat ze dit via Javascript terug geven aan de website wanneer dark mode aan staat, zodat je met CSS een nette donkere pagina kan tonen zoals je dit als designer voor je ziet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xoniq
Wellicht kan je eens kijken naar Grand Perspective. Dat vind ik een fijne app, die alles laat zien in blokjes, en dus niet verdeling in soort of type, maar echt bestanden.

• xoniq
foekebooij schreef op maandag 11 juni 2018 @ 07:39:
[...]

Dit gaat alleen om de beta toch?
Ik zou het zuur vinden als Mac 2009 bij high sierra wel wordt ondersteund, maar een Mac 2011 een jaar later niet meer.
Nee, de Mac Mini wordt alleen ondersteund vanaf 2012. Zelfde geld voor de iMac. Eigenlijk alles onder 2012 wordt niet meer ondersteund behalve de Mac Pro van 2010 indien deze een 'Metal' ondersteunde GPU heeft.

Btw; '(i)Mac' != 'Mac Mini'

[Voor 3% gewijzigd door xoniq op 11-06-2018 10:04]

• xoniq
lowg schreef op maandag 11 juni 2018 @ 23:18:
Zien jullie de inputs (checkboxes, radio, file input) in Chrome ook niet verschijnen? In Safari werkt 't wel ;-).
Jep, dat had ik onlangs ook. Dacht dat ik iets stuk had gemaakt (ben web developer van beroep) dus was al aan 't debuggen :+...

Acties:
  • +4Henk 'm!

• xoniq
Havelock schreef op maandag 2 juli 2018 @ 19:45:
Ik lees net dat ze flink hebben gesneden in in aantal modellen dat macOS Mojave krijgt.
Helaas komt mij iMac mid 2011(Quadcore 2,5 GHz)niet voor in aanmerking!
Daar baal ik wel van!
Maar komen ze nog wel met beveiliging updates voor ouwe versie van macOS.
Wat is de reden dat ze iMac mid 2011 quadcore 2,5 GHz) niet ondersteunen technisch moet die het gewoon aan kunnen lijk me. Hier zit vast wel een economische redenen achter kunnen ze weer geld mee verdienen. Ik heb namelijk niet 1 2 3 geld voor om nieuwe Mac aan te schaffen.
Ik gebruik het namelijk om muziek mee te maken. Nu voel ik eigenlijk min of meer gedwongen om andere computer te kopen of er moet een soort tussen oplossing zijn(hack)
Ik zal vast wel niet de enige zijn die hier mee te maken heeft.
Nu vroeg ik me af wat ik nu nog voor oplossing voor me is.
Havelock schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 07:23:
[...]

Nee gelukkig nog niet daar voor hoef ik ook nog geen nieuwe computer voor te kopen.

Uiterlijk van het os zegt mij niet zo veel gaat mij meer om de techniek die bij deze os hebben gebruikt ze maken niks voor niks een nieuwe versie van het os!
En de huidige os is nagenoeg bijna op zijn einde er komen vast nog wel een jaar lang beveiliging updates.
Ik heb namelijk geen zin om straks met een computer zitten waar ik van weet dat die nog in prima staat is om nog mee te werken.
Het is als of je de stekker eruit trekt van een computer die makkelijk nog een paar jaar mee kan gaan.
Hardware technisch is hij nog prima in staat!
ik krijg hier mee het gevoel dat ik op geven moment achter loop qua software(updates) en veiligheid in het geding komt.
Er komt vast nog wel een einde aan de ondersteuning van de software die ik nu gebruik van me.
En op zich kan ik het ook wel begrijpen van Apple dat ze er mee stoppen op geven moment.
Want dit is mijn enige computer die ik nu heb je wil niet dat je opgeven moment dat je onveilig op internet zit!
Één van de technische beperkingen komt door de ondersteuning voor Metal. Het oude OpenGL wordt niet meer ondersteund, en daarom ondersteunen ze wel sommige Mac Pro's uit 2010 en 2011 indien die een GPU hebben met Metal ondersteuning.

Daarnaast snap ik dat je net 1, 2, 3 geld hebt om een nieuwe te halen, maar dat hoeft ook niet, je kan die van jouw nog prima verkopen en dan 1 kopen van 2012 bijvoorbeeld, die zijn redelijk goedkoop, en dan kan je weer gewoon mee.

De iMac van 2011 krijgt nog gewoon de komende 2 jaar updates van High Sierra, en is daarmee nog echt niet afgeschreven, je mist alleen de features die Mojave biedt, dus je iMac blijft gewoon werken zoals ie nu werkt, daarna ook, maar dan zijn er geen updates meer. Vergeet ook niet dat die iMac tegen die tijd al 9 jaar oud is, dan mag ie best vervangen worden.

Kortom, ik heb het idee dat het nu puur om het balen gaat, je hoeft namelijk niet perse een nieuwe te kopen, maar slechts een nieuwere. Maar ook dat hoeft dus niet perse, je gebruikt 'm specifiek voor muziek maken zeg je; die apps blijven ook gewoon werken de komende jaren hoor, je iMac valt niet ineens uit komende herfst.

Op deze manier kan je ook commentaar leveren over je 2007 MacBook dat die niet ondersteund wordt, terwijl die ook al dik 11 jaar oud is, het houdt gewoon een keer op, en je kan door de aanschaf van 1 jaartje nieuwe gelijk weer goed mee. Je hoeft dus niet perse een iMac van 2018 te kopen voor 2k straks.

[Voor 26% gewijzigd door xoniq op 03-07-2018 09:54]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• xoniq
n0sTRa schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 16:25:
Ben ik de enige die zo'n dark mode maar niets vindt?
Correct.

• xoniq
Nog even ter informatie (ook even toegevoegd in de start post):

Nieuw in beta 4
  • Dynamische wallpapers werken nu ook in de donkere modus. Voorheen was het alleen mogelijk te kiezen tussen de donkere modus met een donkere wallpaper, of de lichte modus met de dynamische wallpaper.
  • Wallpapers zijn nu opgesplitst in dynamisch en statische wallpapers.
  • Nieuwe dynamische wallpaper die enkel licht naar donkere gradients gebruikt.
  • Oude screenshot app is verwijderd uit de hulpprogramma's sectie.
  • Nieuwe screenshot app is toegevoegd die hetzelfde doet als de snelkoppeling CMD + SHIFT + 5.
  • Ondersteuning voor de MacBook Pro's van 2018.
  • Verbeteringen in het RAM verbruik, de vorige beta's hadden best wat geheugen lekken waardoor applicaties één voor één vast konden lopen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xoniq
OkselFris schreef op zondag 22 juli 2018 @ 20:07:
[...]

Werkt zeer prettig, enige wat hij niet heeft is de mogelijkheid om een scrolled window te capturen. maar voor de rest een prima app met een goede editor. Voor de meeste mensen meer dan voldoende.
Klopt dit doe ik in de browser dan ook met een extensie. Die doet eigelijk ook niks anders dan elke keer scrollen en dan en capture maken en die onder elkaar plakken.

• xoniq
ThomasG schreef op maandag 23 juli 2018 @ 22:39:
Even snel een screenshot maken kan nog steeds. Alleen wordt de huidige niet automatisch naar het bureaublad geschreven. Als je meerdere screenshots achter elkaar maakt, worden ze allemaal behalve de laaste automatisch op het bureaublad geplaatst. De laatste staat dan nog in de popup. Het voordeel van die popup vind ik dat je het vanuit daar heel makkelijk naar een applicatie als Finder, Mail of upload veld in Safari kunt slepen. Ook kun je rechts klikken voor een aantal opties.

De direct naar clipboard shortcut is er nog steeds, maar dan krijg je geen popup. Iets wat ik zelf handig vind is dat er nu een shortcut is om een screen recoding te maken. Voorheen moest je dan eerst Quicktime opstarten.
De standaard screenshot locatie kan je veranderen. Doe ik al sinds Snow Leopard in ~/Downloads/screenshots

• xoniq
iAmRenzo schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 09:21:
[...]

Respecteert een nieuwe versie van macOS die instelling nog? Ik heb hem ooit gewijzigd maar dat wordt in oa High Sierra genegeerd.
Bij mij wel. Als ik een OS upgraden is ie nog gewoon actief. Ook in Mojave.

• xoniq
Arishr schreef op zondag 23 september 2018 @ 23:10:
Misschien dat ik een domme vraag stel, ik heb een MacBook Pro uit 2011. Ik heb wat rond gegoogled en mijn MacBook kan helaas niet updaten naar Mojave. Word High Sierra nog wel geupdate?
High Sierra krijgt nog 2 jaar na de release van Mojave updates. (Dus die is nog minimaal 2 jaar te gebruiken incl. updates, en daarna blijft ie bruikbaar, maar dan zonder updates)

Vergeet ook niet, dat die laptop over 2 jaar al 10 jaar oud is.

• xoniq
Spike_wolf schreef op zondag 30 september 2018 @ 14:53:
Weet iemand of het nog mogelijk is om een afbeelding geopend met quick look (image selecteren en dan op spatie drukken) naar het ware formaat te zoomen?
Voorheen kon je ALT ingedrukt houden om de afbeelding 1:1 in beeld te krijgen, maar dat werkt in Mojave niet meer.
Vorkie schreef op zondag 30 september 2018 @ 14:58:
[...]

ALT + spatie is hier Full screen (ook Command+ALT+Y)
Spatie is gewoon voorvertoning (ook Command+Y)

Ik ken die functie niet in ieder geval :)
CMD + 0 (cijfer 0)
Dat werkt al sinds Snow Leopard en nog steeds. Gebruik het regelmatig.[quote][b]

• xoniq
Spike_wolf schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 09:20:
[...]

Ah, 0 brengt hem naar 1:1 en 9 dan weer naar passend. Daar is mee te leven :)
ALT bracht hem altijd naar 1:1 zolang je ALT vast hield, wanneer je die los liet schoot hij weer naar passend, dit is een moeilijker te bereiken knop en een extra handeling, maar daar valt mee te leven. Thanks :)
Zo gebruik ik het altijd al haha, kende die andere niet eens, die CMD+0 is systeem breed de default, ook in Pages etc. Dus toch handig om aan te wennen.

• xoniq
Ik heb middels 'BetterTouchTool' gewoon een snelkoppeling gemaakt (CMD+CTRL+D) om dark mode te switchen.

• xoniq
supernova schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 13:15:
Ben eer gisteren op mijn Mac Mini overgeaan naar Mojave, maar iets vreemd.
Elke keer als ik de httpd.conf file aanpas, wiord hij na een bepaalde tijd weer terug gezet naar de default. Alle wijzigingen die ik doe in de httpd.conf file zijn daarna weer weg.

Weet iemand of dit iets nieuws is in Majove, kan namelijk niets vinden op het Internet.
Het gaat om de standaard ingebouwde Apache webserver.
Ik gebruik de standaard httpd.conf niet meer. Gewoon Apache etc installeren middels MacPorts.

• xoniq
Lyca schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 14:12:
Blijven jullie Safari gebruiken en waarom?

Ik ga precies door een soort browser crisis tegenwoordig, ik heb nu de 3 grote geprobeerd. Firefox/Chrome/Safari

Safari is by far de snelste van ze allemaal MacOS (duh) en verbruikt ook zeer weinig geheugen. Bij Chrome lag het een beetje hoger en Firefox was zeer hoog (tot 2GB).

Ik heb wel gemerkt dat Safari geen 4K content krijgt op Youtube, enkel 1080p. Dus soms neig ik om terug naar Chrome op MacOS te gaan, maar er is altijd dat gezegde: Het slurpt je laptop/batterij leeg.

Klopt dat echt? Of is dat een beetje volkslegende aan het worden.
Ooit was Firefox de beste, tot Chrome bekend werd, toen was Chrome echt de beste. Maar tegenwoordig? Nee. Firefox heb ik al jaren geleden doei gezegd, Chrome onlangs, die had ik vervangen door Vivaldi, maar die begon ik ook langzaam te vinden, en nu dus weer terug op Safari. Eigenlijk doet Safari precies wat ie moet doen, en is deze gewoon het best geoptimaliseerd.

De reden dat Safari niet 4K doet op YouTube, is omdat Safari Google's VP9 video codec niet ondersteund, middels HTML5. Je zou voor YouTube specifiek Chrome kunnen gebruiken, naar globaal zou ik toch Safari aanraden.

• xoniq
Skylevel schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 17:24:
Denken jullie dat bij de eerstvolgende Mac OS update een groot aantal apparaten de update niet krijgen?

High Sierra:
MacBook-modellen die eind 2009 of later zijn geïntroduceerd
MacBook Air-modellen die eind 2010 of later zijn geïntroduceerd
MacBook Pro-modellen die medio 2010 of later zijn geïntroduceerd
Mac mini-modellen die medio 2010 of later zijn geïntroduceerd
iMac-modellen die eind 2009 of later zijn geïntroduceerd
Mac Pro-modellen die medio 2010 of later zijn geïntroduceerd

Mojave:
MacBook-modellen die begin 2015 of later zijn geïntroduceerd
MacBook Air-modellen die medio 2012 of later zijn geïntroduceerd
MacBook Pro-modellen die medio 2012 of later zijn geïntroduceerd
Mac mini-modellen die eind 2012 of later zijn geïntroduceerd
iMac-modellen die eind 2012 of later zijn geïntroduceerd
iMac Pro (alle modellen)
Mac Pro-modellen die eind 2013 zijn geïntroduceerd, evenals modellen uit medio 2010 of medio 2012 met een aanbevolen grafische kaart die Metal ondersteunt.

Is een stap van 3 jaar erg waarschijnlijk volgens jullie?
Ik denk zelf dat de volgende macOS niet dusdanig ingrijpend zal zijn, dat er weer een 'shift' in devices komt. Ik vermoed dat je Mojave lijstje gelijk blijft voor de volgende iteratie. Het is ook maar de vraag wat ze 3 juni aan gaan kondigen in de nieuwe macOS.

We weten immers door Mojave al dat die apparaten met dark mode en dynamic wallpapers over weg kunnen, maar ook met het nieuwe hybride Marzipan systeem, wat al deels gebruikt wordt in Mojave.
BeQuietAndDrive schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 10:13:
Even een domme vraag wellicht, maar ik heb me al suf gegoogeld. Als ik bijv. Safari maximaliseer, dan wordt het minimaliseer icoontje grijs. Ik kan safari dan pas weer minimaliseren als ik hem eerst uit maximaliseer haal, en dan verschijnt het minimaliseer knopje weer.

Google levert niet veel meer op dan CMD - M, maar dat werkt dan ook niet.
Dit komt omdat bij maximaliseren - naar fullscreen - de applicatie fullscreen getoond wordt in een eigen space, op dat moment is ie losgetrokken van het 'window'-systeem.

Dit gedrag is out-of-the-box niet zomaar aan te passen (standaard, zie de reactie hieronder voor een alternatieve optie hiervoor). Maar met tools als BetterTouchTool (aanrader) kan je dit gedrag veranderen zodat ie gewoon maximaliseert in een venster en niet in een aparte space.

[Voor 52% gewijzigd door xoniq op 24-05-2019 10:54]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xoniq
ppl schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:51:
Dat gedrag hoef je ook niet out-of-the-box aan te passen. Standaard doet het groene icoontje in de linker bovenhoek van het scherm (aka het linkerdeel van de titelbalk) de fullscreen modus activeren. Houdt je de option toets ingedrukt dan veranderd dat icoontje in een groene cirkel met een + erin. Klik je er dan op dan zal het venster maximaliseren. In fullscreen modus kun je niet minimaliseren, in venster modus wel. Als je maximaliseert blijf je in die venster modus en dus kun je minimaliseren.

Een venster wordt bij maximaliseren dus niet in zijn eigen space gezet, dat gebeurd alleen bij het fullscreen gaan. Een stille hint om op te letten op de termen die je gebruikt :)

Btw, als je de gehele applicatie wil minimaliseren is verbergen (cmd-h) een handigere optie. Dan ben je meteen al je vensters kwijt. Klik je weer op het programma dan heb je ze ook allemaal weer terug zoals ze waren.
Dank, ik heb dit even verduidelijkt, en verwezen naar jou reactie.

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee