Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Scrtz schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 13:32:
[...]

Er zijn ook veel lokale timemachine backups en evt iPhone/ipad backups die tijden lang op je systeem blijven, laatst die ook eens gewist en dat scheelde toch al snel een 80-100gb.
Heb je voor alsjeblieft de Terminal entry die ik hiervoor moet gebruiken?

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23:50

amphora

Websites & Fotografie

Lyca schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 16:03:
[...]
Alsook miste ik de sync tussen mijn Chrome op Windows en MacOS harder dan verwacht.
De sync is voor mij juist de reden om Safari te blijven gebruiken, iCloud keychain, bookmarks etc gesynct met iPhone. Het is maar net welke apparatuur je hebt natuurlijk.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-09 22:23
amphora schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 16:14:
[...]

De sync is voor mij juist de reden om Safari te blijven gebruiken, iCloud keychain, bookmarks etc gesynct met iPhone. Het is maar net welke apparatuur je hebt natuurlijk.
Ja inderdaad, als ik niets anders dan Apple zou hebben zou ik het ook doen. Maar ik heb nog een full blown windows desktop waar ik op game/productiviteit. Ik zie mij die niet echt inwisselen voor een duurdere en minder snelle iMac.

Daarom zit ik op 2 platformen momenteel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y-Foxy
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 27-08 13:01
Ik heb sinds een week Mojave draaien en sindsdien heb ik problemen met mijn externe scherm. Onder Sierra zag alles er super strak uit maar onder Mojave lijkt het wel of alle text fonts een tikkeltje onscherp/wazig zijn wat enorm irritant is.

Nu had ik al gegoogeld en daar lees ik dat de oplossing font smoothing zou moeten zijn maar dit helpt niks. Ik moet nu bij het browsen zoom op 110% zetten om alles leesbaar te houden ( LG 21.5 inch 1920x1080 60Hz over HDMI ) Ik heb al geprobeerd of input over DVI of Displayport verschil maakt maar ook hier is tekst gewoon licht onscherp/wazig. Is hier nog iets aan te doen of moet ik een nieuwe monitor gaan aanschaffen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23:50

amphora

Websites & Fotografie

Lyca schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 16:33:
[...]

Ja inderdaad, als ik niets anders dan Apple zou hebben zou ik het ook doen. Maar ik heb nog een full blown windows desktop waar ik op game/productiviteit. Ik zie mij die niet echt inwisselen voor een duurdere en minder snelle iMac.

Daarom zit ik op 2 platformen momenteel :)
Was er voor Windows niet een Chrome / iCloud sync tooltje?

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonderpa
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Y-Foxy schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 16:47:
Onder Mojave lijkt het wel of alle text fonts een tikkeltje onscherp/wazig zijn wat enorm irritant is.
Probeer het volgende eens in de Terminal app.
code:
1
defaults write -g CGFontRenderingFontSmoothingDisabled -bool FALSE

Hierna even uit- en weer inloggen.
Mocht je het weer ongedaan willen maken, verander FALSE dan in TRUE.

[ Voor 4% gewijzigd door sonderpa op 20-11-2018 19:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scrtz
  • Laatst online: 08:30
Geert1976 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 16:12:
[...]

Heb je voor alsjeblieft de Terminal entry die ik hiervoor moet gebruiken?

Thanks
ls /Volumes/TimeMachineDrive/Backups.backupdb/MacName/

en vervolgens:
tmutil delete /Volumes/BackupDriveName/Backups.backupdb/MacComputerName/YYYY-MM-DD-HHMMSS/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
amphora schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 17:11:
[...]

Was er voor Windows niet een Chrome / iCloud sync tooltje?
Ja
https://www.laptopmag.com...marks-with-chrome-firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
Heeft die tool bij jullie echt ooit gewerkt? Hier werkte dat voor geen meter eigenlijk, ik spreek van een paar jaar terug wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Scrtz schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 17:24:
[...]

ls /Volumes/TimeMachineDrive/Backups.backupdb/MacName/

en vervolgens:
tmutil delete /Volumes/BackupDriveName/Backups.backupdb/MacComputerName/YYYY-MM-DD-HHMMSS/
Top! Dankjewel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-09 08:11

Grin

Ride si sapis.

Sinds de laatste update van Little Snitch heb ik eindelijk een goed werkende MBP met Mojave. Dacht eerst dat het aan Mojave lag, maar nee dus. Dat heeft me d'r van weerhouden om m'n werkmachine te updaten. Nu wachten tot 10.14.2 voordat ik m'n iMac ga updaten. Voor iedereen met gare Wi-Fi, opstarttijden van 2-3 minuten, Mojave en Little Snitch: update Little Snitch!

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Die opstarttijden komen veelal niet door Little Snitch maar lijkt vooral door het gebruik van Filevault te komen. Iets wat ik ook kan bevestigen aangezien de nieuwste update van Little Snitch 0,0 impact heeft gehad op de opstarttijden. Op mijn werk-Mac heb ik niet eens Little Snitch maar een trage login. De gemene deler? Filevault.

Gare wifi kan ik begrijpen, het is en blijft een firewall die met het onderliggende netwerk gebeuren gaat zitten rommelen.

[ Voor 12% gewijzigd door ppl op 20-11-2018 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
@ppl Heb je gekeken of het uitschakelen van FileVault significante verbetering brengt of is het een vermoeden?

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

@ppl Ik ga het je nog sterker/gekker vertellen.
10.14 en 10.14.1 was bij mij een gare ellende: WiFi brak, opstarttijden lang, zwarte bootscreens (WTF?), performance over het werkwerk was totaal non-deterministisch (uitvallers)... Ik was not amused, zelfs voor m'n testmachine vond ik het meer dan WAAR-DE-LOOS. En dat allemaal met een schone installatie, zonder restore. Elke major release van macOS == totaal schone Install + config. Don't judge... :)

Ik heb Little Snitch bijgewerkt naar de laatste versie: en al deze problemen zijn ineens verdwenen... Ik heb weer een bootscreen (stomme zandduinen :(), de opstarttijden vanaf een koude boot zijn weer normaal (hot reboot had ik dan weer geen problemen mee...), WiFi werkt weer. Kortom: ik heb weer een lekker werkende 15" MacBook Pro 2016.

Ik zou ook de eerste zijn die zou zeggen: dit kan niet liggen aan LS! Maar toch kan ik de oplossing van AL mijn problemen met 10.14.0+10.14.1 1op1 relateren aan de update van LS. Ik heb verder niks veranderd aan m'n MBP. FileVault is niks aan veranderd. Deze staat gewoon aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
WhatsappHack schreef op woensdag 21 november 2018 @ 00:13:
@ppl Heb je gekeken of het uitschakelen van FileVault significante verbetering brengt of is het een vermoeden?
Nog niet. Ik ben van plan om dit weekend even met een andere Mac te gaan testen en zien wat dat oplevert (Filevault uitschakelen en andere trucs). Puur om uit te sluiten dat het toch iets anders is.

Het probleem is echter vrij breed gedocumenteerd (waarvan onder dit draadje op het Apple forum), alle ervaringen die ik tot dusver heb gezien zijn van mensen die Filevault hebben. Bij het uitschakelen daarvan is alles wel snel. De 10.14.1 update heeft het bij sommigen opgelost maar bij mij niet helemaal (er is wel wat verbetering, het is iets sneller en het zwarte scherm heb je niet meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
@ppl Gotcha. Ja zwart scherm heb ik geen last van, Mac boot altijd in verbose-modus. Dit keer kon ik echter niet vastpinnen wat de vertraging veroorzaakt omdat hij steeds op andere punten blijft hangen (Bootgraph/Bootchart :P). Als het een FV ligt zou dat interessant zijn.

Ben wel benieuwd naar de resultaten zonder FV. Maarja... De trage boot is vervelend, maar toch liever FileVault dan een razendsnelle boot to be honest :P

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrkend54l
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 25-12-2023
De iets langere boot en andere kleinere ongemakken zouden voor mij toch ook niet opwegen tegen de voordelen van filevault.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Voor werk ben ik het zelfs verplicht om te gebruiken dus dan is de keus heel makkelijk. Je loopt er overigens ook alleen tegenaan wanneer je een reboot doet of steevast je machine uit en weer aan zet. Bij slaapstand heb je dit probleem niet.

Overigens vandaag kunnen constateren dat een crash van macOS (het blijft software) wel een snelle reboot (incl. login) oplevert. Interessant.

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Het probleem speelt inderdaad alleen bij een cold boot. Hot reboot is bij mij nooit een probleem geweest @10.14.x
Hoe zou FV een verschil moeten maken bij hot/cold start? Dat vind ik dan wel bijzonder.

• Y-Foxy
  • Laatst online: 27-08 13:01
sonderpa schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 17:23:
[...]

Probeer het volgende eens in de Terminal app.
code:
1
defaults write -g CGFontRenderingFontSmoothingDisabled -bool FALSE

Hierna even uit- en weer inloggen.
Mocht je het weer ongedaan willen maken, verander FALSE dan in TRUE.
Dank voor de tip maar het heeft helaas niet geholpen. Ik heb het idee dat mijn 8 jaar oude monitor gewoon geen fan is van de wel heel dunne letters van Mojave. Ik ga kijken of ik iemand met een displayport monitor kan vinden om te kijken of het dat beter beeld bied.

• ppl
  • Niet online
Grin schreef op donderdag 22 november 2018 @ 13:46:
Het probleem speelt inderdaad alleen bij een cold boot. Hot reboot is bij mij nooit een probleem geweest @10.14.x
Hoe zou FV een verschil moeten maken bij hot/cold start? Dat vind ik dan wel bijzonder.
Waarschijnlijk omdat bij een hot start de decryption key nog in het geheugen staat en de user dus niet om de key gevraagd hoeft te worden. Hetzelfde gebeurd wanneer je een update installeert en er gereboot moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Na een hot reboot de decryption key in het geheugen? Dat mag ik niet hopen... Ook bij een hot reboot vraagt FV om mijn password. Mag niet hopen dat er dan een key uit het geheugen van een vorige sessie/boot wordt gepakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Weet je zeker dat het FV is die daar om vraagt? By default is het zo dat macOS je het wachtwoord van je account vraagt en daarmee de schijf unlocked en dit dan vervolgens doorstuurt zodat je ingelogd kan worden. Wanneer de schijf al unlocked is wordt er nog steeds om je wachtwoord gevraagd zodat je ingelogd kan worden. Ook dat is echter aan te passen voor installaties middels iets als "fdesetup authrestart" (het is een cli commando). Voor de reboot stopt hij een unlock key in het geheugen en bij de reboot wordt deze na het unlocken van de disk weer uit het geheugen gehaald. Zie verder de manual van fdesetup voor meer info over authrestart.

Buiten dat is deze werkwijze ook niet geheel anders als wanneer je de standaard slaapstand van macOS gebruikt. De pmset utility heeft daarom ook een extra optie (destroyfvkeyonstandby) waarmee je kunt instellen dat bij standby de key standaard vernietigd moet worden.

Edit: ik heb even met een andere Mac kunnen checken wat het verschil is tussen FV aan en FV uit wat het opstarten betreft. Met FV aan is hij inderdaad merkbaar en meetbaar langzamer met opstarten. Mijn iMac is alleen een graadje erger dus we zoeken nog even verder.

[ Voor 12% gewijzigd door ppl op 25-11-2018 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
Ik blijf toch met problemen steken met m'n Macbook.

Het lijken netwerk settings te zijn, als ik de LAN kabel steek samen met de wifi actief heeft hij soms moeite met de juiste connectie te kiezen.
In m'n bureau thuis heb ik amper Wifi ontvangst (wegens reflectie van de vloer), dus daarom gebruik ik een kabel. Als ik dan m'n wifi actief hou gaat die vaak via de Wifi naar buiten gaan, dat resulteert in 2Mbps.

Als ik m'n wifi afschakel haal ik 70 Mbps, terwijl mijn internet connectie 200 is. De Windows PC haalt vlotjes 200 met dezelfde kabel naar dezelfde server via speedtest. M'n iPhone haalt 200 op de 5Ghz Wifi, mijn Macbook haalt dat ook op diezelfde Wifi.

Vorige keer had ik m'n Macbook een reboot gegeven en was het probleem eventjes weg, nu is het weer terug. Het lijkt compleet inconsistent, iemand ervaring mee? Kan ik iets van netwerk settings resetten ergens?

Edit: Na wat testen lijkt het toch een probleem te zijn met de Wifi selector. Op m'n werkplek hier wil ik dat hij de kabel neemt, en dat kan ik alleen forceren als ik de Wifi uitschakel.
Anders gaat die altijd de wifi nemen en niet de kabel.

[ Voor 12% gewijzigd door Lyca op 26-11-2018 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Je kunt in "system preferences" > "network" helemaal bovenaan locaties instellen. Dan kun je er eentje maken die alleen maar de kabel bevat en dat gebruiken voor je werkplek.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• J0HAN
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-09 14:13
Lyca schreef op maandag 26 november 2018 @ 09:14:
Op m'n werkplek hier wil ik dat hij de kabel neemt, en dat kan ik alleen forceren als ik de Wifi uitschakel.
Anders gaat die altijd de wifi nemen en niet de kabel.
Nope, je moet de "service order" correct instellen. Je ethernet interface moet een hogere prioriteit hebben dan je WiFi interface.

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/d32ypo50pyr2pv6/Screenshot%202018-11-26%20at%2022.03.32.png?raw=1

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/0wy4o3da2elnihe/Screenshot%202018-11-26%20at%2022.03.39.png?raw=1

[ Voor 21% gewijzigd door J0HAN op 26-11-2018 22:08 ]

 MacBook Pro M1 (2021)  Mac Mini (2011)  iPhone 12 Pro

• Lyca
Super bedankt Johan.

Speedtest returns to normal :)

Wel nog steeds bizar gedrag, op de kabel thuis aan m'n monitor; Is Chrome beduidend trager dan op de Wifi.

Voorbeeld:

Ik open Youtube en de video stopt om de 5 sec en moet loaden, dit is iets waar ik nog steeds last van heb onder MacOS. Op mijn Windows host is dit probleem totaal niet (zelfde infrastructuur). En zo gaan die dingen altijd precies iets trager.
Ook Google Maps en Maps (in MacOS) waren super super langzaam, echt bizar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexknl
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:39
Sinds wanneer is eigenlijk Quick Look, wat normaal altijd en overal met 'spacebar' is, sinds de Mojave update alléén in de Photos app opeens met 'enter'? Of heb ik ergens in de instellingen liggen prutsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevie07
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-09 20:21
DrSnuggles schreef op maandag 12 november 2018 @ 12:05:
Zijn er mensen die sinds de update last hebben van battery drain in sleep mode? Elk uur verliest mijn dichtgeklapte MBP 13" 2015 5-10% battery, wat hij onder High Sierra niet deed.
Inmiddels onderstaande gevonden wat bij mij de oplossing is.
Hij maakt er een lang verhaal van maar aan het eind komt de oplossing (althans voor mij).
Paar dagen geleden uitgevoerd en nu geen battery drain meer.

Wel komt Macbook iets trager uit slaapstand en wordt Find my Mac uitgeschakeld!

Nu hopen dat Apple met een fix komt.

YouTube: Mac Os Mojave Battery Drain Fix

[ Voor 7% gewijzigd door Stevie07 op 30-11-2018 08:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Alexknl schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 00:20:
Sinds wanneer is eigenlijk Quick Look, wat normaal altijd en overal met 'spacebar' is, sinds de Mojave update alléén in de Photos app opeens met 'enter'? Of heb ik ergens in de instellingen liggen prutsen?
Quick Look is een Finder ding en werkt nog steeds zoals voorheen. Het hele idee is dat je vanuit je bestandsbeheer geen programma hoeft te lanceren om de content van de file te kunnen bekijken. Dat geeft als voordeel dat je snel door je files heen kunt op zoek naar die ene en om de inhoud te bekijken als je niet weet wat het is.

Dat wat jij beschrijft is echter iets heel anders. Je opent in dit geval gewoon de foto vanuit een overzichtsview. Dat is niet specifiek voor Photos, dat is hoe het bij vrijwel alle applicaties werkt. Als je in de menubalk onder Image kijkt zul je zien dat de enter-toets gekoppeld is aan de optie "Open Viewer". In termen van Finder zou dit hetzelfde zijn als dubbelklikken op de file/file selecteren en dan cmd-o/cmd-pijltje omhoog.

@Stevie07 dat is gewoon de slaapstand aanpassen waardoor hij geen suspend-to-ram meer doet maar alleen een suspend-to-disk. Hierdoor hoeft het geheugen niet meer op spanning te worden gehouden. Het staat ook gewoon in de manual van pmset en het is derhalve dan ook absoluut geen fix voor je probleem. Het is niet meer dan een maskering ervan.
hibernatemode = 3 by default on portables. The system will store a copy of memory to persistent storage
(the disk), and will power memory during sleep. The system will wake from memory, unless a power loss
forces it to restore from hibernate image.

hibernatemode = 25 is only settable via pmset. The system will store a copy of memory to persistent
storage (the disk), and will remove power to memory. The system will restore from disk image. If you
want "hibernation" - slower sleeps, slower wakes, and better battery life, you should use this setting.
Die tcpkeepalive optie bestaat niet eens in die manual dus ik betwijfel of die überhaupt iets doet (kan zijn dat het alleen voor bepaalde modellen geldt).

[ Voor 33% gewijzigd door ppl op 30-11-2018 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexknl
ppl schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 13:46:
[...]

Quick Look is een Finder ding en werkt dat nog steeds zoals voorheen. Het hele idee is dat je vanuit je bestandsbeheer geen programma hoeft te lanceren om de content van de file te kunnen bekijken. Dat geeft als voordeel dat je snel door je files heen kunt op zoek naar die ene en om de inhoud te bekijken als je niet weet wat het is.

Dat wat jij beschrijft is echter iets heel anders. Je opent in dit geval gewoon de foto vanuit een overzichtsview. Dat is niet specifiek voor Photos, dat is hoe het bij vrijwel alle applicaties werkt. Als je in de menubalk onder Image kijkt zul je zien dat de enter-toets gekoppeld is aan de optie "Open Viewer". In termen van Finder zou dit hetzelfde zijn als dubbelklikken op de file/file selecteren en dan cmd-o/cmd-pijltje omhoog.
Thnx voor de info. Het punt is juist dat ik me goed kan herinneren dat dit met spatie mogelijk was, dit was namelijk wat makkelijker dan steeds helemaal naar de enter toets te gaan. Maar ok, het is ook niet zo heel spannend ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Dat kan maar het principe erachter is heel anders (de een opent de file in de applicatie, de ander toont alleen de content van de file en opent dus niets). Het zou me niks verbazen dat men met de shortcuts is gaan schuiven omdat er weer iets aan feature is bijgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevie07
ppl schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 13:46:
[...]

@Stevie07 dat is gewoon de slaapstand aanpassen waardoor hij geen suspend-to-ram meer doet maar alleen een suspend-to-disk. Hierdoor hoeft het geheugen niet meer op spanning te worden gehouden. Het staat ook gewoon in de manual van pmset en het is derhalve dan ook absoluut geen fix voor je probleem. Het is niet meer dan een maskering ervan.

[...]

Die tcpkeepalive optie bestaat niet eens in die manual dus ik betwijfel of die überhaupt iets doet (kan zijn dat het alleen voor bepaalde modellen geldt).
Het is een tijdelijke fix die prima werkt voor mij.
Nogmaals...ik hoop dat Apple met een oplossing komt, maar ben blij dat het tijdelijk even is opgelost bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobby1971
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-09 14:14
Stevie07 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 07:46:
[...]

Hij maakt er een lang verhaal van maar aan het eind komt de oplossing (althans voor mij).

Mijn MBP 15"2015 had veel problemen met slaapstand na de upgrade. Een clean install heeft het opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RPHN
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12-01 15:41
MBPr Early 2015 batterij is sinds Mojave echt verschrikkelijk. Loopt in slaapstand volledig leeg. Laadcycli: 188

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrSnuggles
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-05-2024

DrSnuggles

Terrapin Station

Stevie07 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 07:46:
[...]

Die tcpkeepalive truc heeft bij mij geen effect, maar het veranderen van die hibernatemode wél. Probleem lijkt daarmee uit de lucht te zijn, al is het inderdaad suboptimaal voor wat betreft wakker worden.

Ik overweeg een verse herinstall, maar als dat het probleem niet op lost ben ik verder van huis. :')

Learn something new every day.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevie07
DrSnuggles schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 13:42:
[...]

Die tcpkeepalive truc heeft bij mij geen effect, maar het veranderen van die hibernatemode wél. Probleem lijkt daarmee uit de lucht te zijn, al is het inderdaad suboptimaal voor wat betreft wakker worden.

Ik overweeg een verse herinstall, maar als dat het probleem niet op lost ben ik verder van huis. :')
Ik mag toch hopen dat Apple het gaat oplossen in een toekomstige update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:31

4POX

Everybody is wired

DrSnuggles schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 13:42:
[...]

Ik heb een verse install gedaan. Heb ook de slaap problemen.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Apple Releases macOS Mojave 10.14.2, Resolves 2018 MacBook Pro Issue With External Displays and Other Bug Fixes

https://www.macrumors.com...cos-10-14-2-released/amp/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keepitfrosty
  • Laatst online: 11-09 13:15
Berlinetta schreef op donderdag 6 december 2018 @ 16:34:
Apple Releases macOS Mojave 10.14.2, Resolves 2018 MacBook Pro Issue With External Displays and Other Bug Fixes

https://www.macrumors.com...cos-10-14-2-released/amp/
Benieuwd of die irritante battery drain in sleep ook gefixt is op de mbp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
Hmm.

Wie gebruikt er welke ad-on blocker met Safari sinds Mojave? Ik was altijd wel een gebruiker van AdBlock Plus, maar sinds Mojave is er iets mis met die software.
Het zorgt ervoor dat Safari zeker een pak trager is, vooral op Youtube waar veel movie/flash content te zien is. Zelfs de search bar typen gaat heel traag.

Iemand dezelfde problemen of een alternatief voor dit, ik zie echt zonder die software hoe veel vlotter gaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Lyca schreef op zondag 9 december 2018 @ 17:51:
Hmm.

Wie gebruikt er welke ad-on blocker met Safari sinds Mojave? Ik was altijd wel een gebruiker van AdBlock Plus, maar sinds Mojave is er iets mis met die software.
Het zorgt ervoor dat Safari zeker een pak trager is, vooral op Youtube waar veel movie/flash content te zien is. Zelfs de search bar typen gaat heel traag.

Iemand dezelfde problemen of een alternatief voor dit, ik zie echt zonder die software hoe veel vlotter gaat.
Better Blocker, uit de App Store. Werkt prima. :)

https://itunes.apple.com/...locker/id1121192229?mt=12

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaston
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-09 20:00
Hmm.

Gebruik je nog steeds Flash Player? Meteen deïnstalleren, ga je geen spijt van krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
Gebruik geen flash player toch op de Macbook, ik bemerk alleen dat elke website met iets of wat bewegend materiaal mega traag is met die addon.

Zeker YT is niet meer te doen.

@THE_BASE Thanks for the tip, zeker eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 22:50

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Hmm.

Je kan ook kiezen voor een blocker die niet browser afhankelijk is en geen plug-in vereist, zoals een AdGuard. Heb je geen last meer van plug-ins in je browser.

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Ik zit nog steeds op uBlock Origin 1.16.0 met macOS 10.14.2 en Safari Technology Preview 71. Ik gebruik sinds ongeveer een jaar STP. Heb echt een hekel aan beta software maar STP is een zeer stabiele browser; nooit vastlopers gehad. Je krijgt sneller nieuwe features en integreert ook, net als de reguliere Safari, 100% met iCloud.
uBlock Origin, Mojave en STP zijn een prima combo! Hier de link voor uBlock Origin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakje-2018
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:15
De combinatie El Capitan en Mojave geeft mij een vreemd probleem

In een macbook pro 15 inch non retina mid 2012 heb ik El Capitan geïnstalleerd op de hoofd ssd. Sinds een week heb ik in de bay waar origineel de dvd drive een ssd gemonteerd en Mojave geïnstalleerd.

Mojave kan ik gewoon installeren vanuit El Capitan en ook mojave gebruiken is geen probleem,echter zodra ik opstart in El Capitan is de HD met mojave en de files niet te zien. Eerst dacht ik dat het misschien aan de ssd/de bay of een kabel lag. Maar de ssd is wel te zien in de disk ulltity van El Capitan, alleen de partitie niet en kan dus ook niet gemount worden, ook niet via de terminal.

Opstarten met op de option key zorgt ervoor dat mojave toch weer opgestart kan worden. Heeft iemand dit mee gemaakt en is hier een oplossing voor zodat ik mojave gewoon kan testen en files kan overzetten. (getest met mojave 10.14.1 en 10.14.2, filevault staat uit)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Wellicht heeft dit te maken met het nieuwe filesystem: APFS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakje-2018
Ah, dank je wel Grin. blijkbaar heb ik de overgang gemist naar APFS. Geen bug in Mojave in ieder geval. Ik las best wat problemen met Mojave, dus ik zocht het in die hoek.

APFS is wel snel onleesbaar geworden zeg voor oude versies van OS X, ben wat meer support van apple gewend.

[ Voor 25% gewijzigd door tweakje-2018 op 12-12-2018 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

10.11 is inmiddels behoorlijk oude software. Snel weg met die oude meuk!
Ik ben voor Mojave pas ingestapt bij 14.2 en ook daar ben ik nog niet over te spreken. Ik hoop dat het beter wordt met 14.3-14.4

[ Voor 3% gewijzigd door Grin op 12-12-2018 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakje-2018
ja, El Capitan gaat er ook wel uit, als ik mojave heb ik kunnen testen en eventueel software die niet meer werkt heb kunnen vervangen. Sierra en High Sierra heb ik overslagen, te weinig voor mij nuttige dingen en met wat ik las met snelheid ook niet altijd een vooruitgang. Mojave heeft wel een paar interessante punten en het wordt weer een keer tijd om te upgraden denk ik. Maar de problemen net na het uitbrengen van Mojave was wel even reden om te wachten en zelf te testen.

Moet er wel bij zeggen El Capitan is een paar jaar oud maar het is geen OS 9 of system 6 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0HAN
OkselFris schreef op maandag 10 december 2018 @ 20:37:
[...]

Je kan ook kiezen voor een blocker die niet browser afhankelijk is en geen plug-in vereist, zoals een AdGuard. Heb je geen last meer van plug-ins in je browser.
Zelf gebruik ik ook AdGuard, maar als ik moet kiezen tussen een plugin of een applicatie die m'n SSL verkeer decrypt (en met een eigen certificaat weer encrypt) kies ik toch voor de plugin.

• Grin

Grin

Ride si sapis.

tweakje-2018 schreef op woensdag 12 december 2018 @ 20:21:
ja, El Capitan gaat er ook wel uit, als ik mojave heb ik kunnen testen en eventueel software die niet meer werkt heb kunnen vervangen. Sierra en High Sierra heb ik overslagen, te weinig voor mij nuttige dingen en met wat ik las met snelheid ook niet altijd een vooruitgang. Mojave heeft wel een paar interessante punten en het wordt weer een keer tijd om te upgraden denk ik. Maar de problemen net na het uitbrengen van Mojave was wel even reden om te wachten en zelf te testen.

Moet er wel bij zeggen El Capitan is een paar jaar oud maar het is geen OS 9 of system 6 :+
Low Sierra begrijp ik nog maar High Sierra had ik toch niet willen missen. Daar kreeg ik toch weer een beetje een 'Snow Leopard gevoel' van. Instappen bij de x.1 of x.2 is doorgaans wel verstandig voor een productiemachine. Mijn MBP vangt doorgaans de eerste klappen op (van de x.0 release) en dan wacht ik, afhankelijk van de problemen, op de x.1 of de x.2 release voor m'n iMac.

• Grin

Grin

Ride si sapis.

ppl schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 23:30:
Die opstarttijden komen veelal niet door Little Snitch maar lijkt vooral door het gebruik van Filevault te komen. Iets wat ik ook kan bevestigen aangezien de nieuwste update van Little Snitch 0,0 impact heeft gehad op de opstarttijden. Op mijn werk-Mac heb ik niet eens Little Snitch maar een trage login. De gemene deler? Filevault.

Gare wifi kan ik begrijpen, het is en blijft een firewall die met het onderliggende netwerk gebeuren gaat zitten rommelen.
Dacht ik het niet!
Ik meen het al uit de bootlogs op te maken, en ja hoor, we hebben de rotbug eindelijk te pakken!
@ppl en anderen die hier evt. last van hebben:

Little Snitch 4.2.4
Bug Fixes
This version fixes an issue that could cause a delay during system startup on macOS Mojave under some circumstances.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Ware het niet dat ik het op een systeem zonder Little Snitch ook heb :+ Probleem is wellicht voor sommigen opgelost of verminderd en das mooi.

Edit: update geïnstalleerd, getest en ik merk geen enkel verschil. Ik hou het nog steeds op Filevault. Machines zonder vliegen door de startup heen, die met doen dat niet.

[ Voor 38% gewijzigd door ppl op 13-12-2018 18:27 ]

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Hahaha dat meen je niet! :)
Dacht ik verlichting te kunnen brengen met dit nieuws...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

J0HAN schreef op woensdag 12 december 2018 @ 23:25:
[...]

Zelf gebruik ik ook AdGuard, maar als ik moet kiezen tussen een plugin of een applicatie die m'n SSL verkeer decrypt (en met een eigen certificaat weer encrypt) kies ik toch voor de plugin.
Zelf nog geen ervaring met AdGuard, maar zoals je het verwoord klinkt dat als een man-in-the-middle (MITM) attack? Geeft dat geen praktische problemen in gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
Grin schreef op maandag 10 december 2018 @ 21:16:
Ik zit nog steeds op uBlock Origin 1.16.0 met macOS 10.14.2 en Safari Technology Preview 71. Ik gebruik sinds ongeveer een jaar STP. Heb echt een hekel aan beta software maar STP is een zeer stabiele browser; nooit vastlopers gehad. Je krijgt sneller nieuwe features en integreert ook, net als de reguliere Safari, 100% met iCloud.
uBlock Origin, Mojave en STP zijn een prima combo! Hier de link voor uBlock Origin.
Ik heb het gevoel dat wanneer uBlock iets blokkeert je dit nog steeds ziet, ik bedoel de randen van een reclame blok.
Of wanneer Youtube u een reclame wilt gooien, zie je ineens dat de video begint te bufferen eventjes.

Dat had Adblock niet, echt bizar dat die extensie ineens voor problemen begint te zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Foarsitter
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 13-09 08:55
Lyca schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 08:21:
[...]

Ik heb het gevoel dat wanneer uBlock iets blokkeert je dit nog steeds ziet, ik bedoel de randen van een reclame blok.
Of wanneer Youtube u een reclame wilt gooien, zie je ineens dat de video begint te bufferen eventjes.

Dat had Adblock niet, echt bizar dat die extensie ineens voor problemen begint te zorgen.
Ik gebruik uBlock ook en merk wel dat het vak waar de advertentie staat zichtbaar is, maar de advertentie is er niet en ik zie ook geen randen. Ik ben zeer tevreden over uBlock (wordt gedraaid op Safari en Mojave).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OosterF
  • Laatst online: 07:21
Krijg plotseling de foutmelding "kCFErrorDomainCFNetwork error 303" bij het proberen te bezoeken van 1 specifieke website via Safari. Via Firefox werkt de website probleemloos. Het frappante is dat deze website het enkele uren geleden nog prima deed via Safari. Ik heb Safari en vervolgens mijn Macbook Pro (model 2015) al herstart maar dat mocht niet baten. Googlen op de deze fout levert op een hoop verhalen van anderen op met hetzelfde probleem maar tot dusver nog geen werkende oplossing voor mij. Herkent iemand dit probleem? Met High Sierra heb ik deze foutmelding nog nooit eerder gezien.

[ Voor 7% gewijzigd door OosterF op 14-12-2018 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petertyuh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-11-2024
Ik kan niet updaten omdat ik een helper tool moet installeren. Ik kan mijn gebruikersnaam en wachtwoord ingeven, maar die worden niet geaccepteerd.

https://imgur.com/a/QWOxSvH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Je user heeft admin rechten.
System prefs --> Users & Groups --> hier zie je alle gebruikersnamen met daaronder de rol (standaard, admin, guest, etc). Zoek hier de naam van de admin user en vul die in in die box (met het bijbehorende password, uiteraard).
Dit is hoe ik me dan doorgaans voel...:
Afbeeldingslocatie: https://img-9gag-fun.9cache.com/photo/aYYKXMm_460sv.mp4

[ Voor 18% gewijzigd door Grin op 14-12-2018 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbz1985
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 17:45
iemand al geprobeerd om een smb of nfs shared folder aan te maken in Mojave? Dit lukte me niet in de vorige mac os en daarvoor wel en nu weer niet als ik 'm probeer te benaderen vanaf een himedia q5 pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0HAN
Rhy schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 01:18:
[...]

Zelf nog geen ervaring met AdGuard, maar zoals je het verwoord klinkt dat als een man-in-the-middle (MITM) attack? Geeft dat geen praktische problemen in gebruik?
Daarom geef ik ook aan dat ik voor de browser-plugin kies...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkercontact
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18-08 09:29
Ik moet een grote hoeveelheid data uploaden maar mijn iMac schakelt zichzelf steeds uit (in sluimerstand waarschijnlijk. Ik heb bij 'Energiestand' aangevinkt dat de computer niet automatisch in sluimerstand wordt geplaatst als het beeldscherm uit is. Maar vervolgens logt hij toch nog uit na X minuten.

Wat kan ik het beste doen :-) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Foarsitter
Ik maak veel documenten in verschillende talen, bijvoorbeeld het Spaans, Frans en Duits. Iets wat deze talen gemeen hebben is, dat letters met accenten aanzienlijk vaker worden gebruikt dan in het Nederlands. Ik irriteer me er aan hoe lang ik moet wachten tot ik een accent kan kiezen wanneer ik een toets ingedrukt houd (bijvoorbeeld de letter E).

Nou ben ik mij er van op de hoogte dat ik de Dock kan aanpassen zodat hij sneller komt wanneer de muis over zijn positie scrollt of juist langzamer. Is er een dergelijke functie voor accenten op letters?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sonderpa
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
stekkercontact schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 22:23:
Ik moet een grote hoeveelheid data uploaden maar mijn iMac schakelt zichzelf steeds uit (in sluimerstand waarschijnlijk. Ik heb bij 'Energiestand' aangevinkt dat de computer niet automatisch in sluimerstand wordt geplaatst als het beeldscherm uit is. Maar vervolgens logt hij toch nog uit na X minuten.

Wat kan ik het beste doen :-) ?
Gebruik Amphetamine of een vergelijkbaar programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Amphetamine is al genoemd, ikzelf ben fan van KeepingYouAwake. Volledig open source:
https://github.com/newmarcel/KeepingYouAwake

[ Voor 5% gewijzigd door TucanoItaly op 18-12-2018 07:40 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Foarsitter
TucanoItaly schreef op maandag 17 december 2018 @ 20:05:
@mr.JamesBond Amphetamine is al genoemd, ikzelf ben fan van KeepingYouAwake. Volledig open source:
https://github.com/newmarcel/KeepingYouAwake
Sorry maar ik heb geen idee wat beide apps te maken hebben met mijn posts. Kan het zijn dat je mij verkeerd in de quote zette?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 07:50
Meer mensen gezien dat na de laatste macOS update een iMac na inloggen niet verder wil ? Spinning bal blijft draaien. Ik heb het nu opgelost daar in safe mode in te loggen, maar blijft gek. Voor zover ik weet schakelt safe mode kernel extensies uit (zou niet weten welke) en leegt het de caches, incl. de font cache.

Zou dus kunnen zijn dat de caches corrupt waren ?

Zaterdag zet ik de boel over naar een nieuwe iMac, maar ik heb hoop dat deze nog even in leven blijft (is uit 2015).

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 13:37
Simpele vraag waar ik het antwoord niet goed op kan vinden. Ik heb via usb een clean install gedaan van Mojave.

Kan ik mijn time machine backup van High Sierra dan wel overzetten? Ik bedoel moet ik dan gewoon in recovery mode opstarten, time machine hdd selecteren en dan de laatste backup selecteren? Ik krijg een melding dat dan alles gewist wordt blabla. Ik wil niet de backup draaien dan dan zien dat ik terug ben gegaan naar High Sierra 😂

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
mr.JamesBond schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 23:59:
...Ik irriteer me er aan hoe lang ik moet wachten tot ik een accent kan kiezen wanneer ik een toets ingedrukt houd (bijvoorbeeld de letter E).
...
Waarvoor toetsenbord gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
mr.JamesBond schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 23:59:
Ik maak veel documenten in verschillende talen, bijvoorbeeld het Spaans, Frans en Duits. Iets wat deze talen gemeen hebben is, dat letters met accenten aanzienlijk vaker worden gebruikt dan in het Nederlands. Ik irriteer me er aan hoe lang ik moet wachten tot ik een accent kan kiezen wanneer ik een toets ingedrukt houd (bijvoorbeeld de letter E).
Is het niet veel handiger, zeker om de snelheid er in te houden tijdens je werk, om de sneltoetsen uit je hoofd te leren? Die werken nog steeds namelijk.
https://www.wikihow.com/Sample/Accent-Shortcuts-for-Mac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Foarsitter
begintmeta schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 11:02:
[...]

Waarvoor toetsenbord gebruik je?
Het standaard Nederlands (Europees?) QWERTY-toetsenbord.
sypie schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 11:17:
[...]
Is het niet veel handiger, zeker om de snelheid er in te houden tijdens je werk, om de sneltoetsen uit je hoofd te leren? Die werken nog steeds namelijk.
https://www.wikihow.com/Sample/Accent-Shortcuts-for-Mac
Dat is erg handig ja, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
mr.JamesBond schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 12:02:
...

Het standaard Nederlands (Europees?) QWERTY-toetsenbord.
...

Dat is erg handig ja, thanks!
Ik gebruik altijd de gelinkte sneltoetsen in combinatie met het ANSI-toetsenbord op ABC-instelling, wist zelfs niet dat langdurig drukken een optie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

krizzziz schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 09:53:
Simpele vraag waar ik het antwoord niet goed op kan vinden. Ik heb via usb een clean install gedaan van Mojave.

Kan ik mijn time machine backup van High Sierra dan wel overzetten? Ik bedoel moet ik dan gewoon in recovery mode opstarten, time machine hdd selecteren en dan de laatste backup selecteren? Ik krijg een melding dat dan alles gewist wordt blabla. Ik wil niet de backup draaien dan dan zien dat ik terug ben gegaan naar High Sierra 😂
Bij een clean instal raad ik aan om bestanden handmatig terug te zetten vanuit Time Machine.

Programma's e.d. gewoon fris opnieuw installeren i.v.m. caches e.d.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-08 10:57
Rhy schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 01:18:
[...]

Ik gebruik AdGuard for Mac inmiddels een tijdje en het werkt vlekkeloos. Heel erg tevreden over! Na tests met Pi-hole, AdGuard Home, uBlock Origin etc. uiteindelijk voor deze oplossing gekozen en een license aangeschaft.

Sites van banken worden standaard niet meegenomen:

AdGuard for Mac

De browser helper is niet irritant en werkt ook heerlijk:

AdGuard for Mac

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Ik heb sinds Mojave dat folders in Finder vaak wel erg lang wachten om eens te refreshen. Niet alleen in Finder, maar in elke app. Vooral met het verzenden van screenshots irritant, want dan kies je de een na laatste i.p.v. de nieuwste (omdat die nog bovenaan staat). Soms werkt 't wel, de andere keer duurt 't rustig 10-15 seconden.

Op SE een AppleScript gevonden om handmatig te refreshen, maar dat werkt kennelijk niet meer in Mojave. :P Dus dat schiet ook niet op. Iemand een idee hoe je die delay kan uitschakelen/cache disable (op z'n minst voor favoriete folders)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
Ik heb sinds MacOS Mojave dit eigenaardig probleem:

Als mijn laptop uit sleep komt heeft hij niet meer dezelfde internet snelheid dan over de WiFi. Let me explain:

Macbook steekt in met een HyperDrive USB-C hub met Gigabit snelheden. Normaal gezien moet ik altijd ongeveer 195Mbps halen. (Ik heb een internet abbo van 200) Over de WiFi geen problemen met men Macbook/iPhone.
Met mijn Windows Desktop ook geen issues, ik heb altijd rond de 195.

Nu komt het probleem met de MacBook, soms na een sleep periode haal ik 20-30, ik reconnect de USB-C en geen verbetering. Ik heb zelfs een 2de USB-C adapter in huis van Belkin en ook daar 20-30.
Ik reboot m'n Macbook en het probleem is opgelost, het lijkt dus op een software probleem.
Iemand met gelijkaardige issues?

Ik heb de volgende problemen al troubleshooted:

- Dankzij een gebruiker op tweakers had ik door dat de WiFi adapter een grotere service order had dan de ethernet. Dit euvel opgelost en een tijdje had ik dit issue niet meer.

- Meerdere keren dat het op de 5Ghz Wifi gewoon geen issue is. Maar die Wifi reikt niet aan men bureel en door de isolatie in de parket vloer gaat het niet echt vooruit.

[ Voor 20% gewijzigd door Lyca op 07-01-2019 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Foarsitter
Als je met option op het WiFi-symbool klikt in de menubalk bovenin, krijg je de tx-snelheid te zien van het netwerk waar je mee verbonden bent. Heeft iemand een idee waar tx-snelheid voor staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-01-2023
mr.JamesBond schreef op zondag 13 januari 2019 @ 21:21:
Als je met option op het WiFi-symbool klikt in de menubalk bovenin, krijg je de tx-snelheid te zien van het netwerk waar je mee verbonden bent. Heeft iemand een idee waar tx-snelheid voor staat?
Overdracht snelheid........

Wel eens van Google gehoord??

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
mr.JamesBond schreef op zondag 13 januari 2019 @ 21:21:
Als je wat meer info wil (bijvoorbeeld kanalen en signaalsterktes van gevonden nwifinetwerken etc), kan je dat vinden onder het WiFi-kopje van het systeeminformatieprogramma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 07:50
Sinds wanneer kan macOS met ISO files overweg ? En dan met name UDF 2.6 ISOs (die voor Blu-ray UHD) gebruikt worden.

Onder Finder zie je nog steeds een file, maar als je de command line gebruikt zie je een directory en kun je gewoon files, bv. een .M2TS, uit de ISO naar een andere locatie copieren.

Normaal gebruikte ik een tooltje undvd (via llink, zie de webpage) om files uit een ISO te extracten, maar dit is veel handiger (en sneller).

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
Lyca schreef op maandag 7 januari 2019 @ 00:25:
Ik heb sinds MacOS Mojave dit eigenaardig probleem:

Als mijn laptop uit sleep komt heeft hij niet meer dezelfde internet snelheid dan over de WiFi. Let me explain:

Macbook steekt in met een HyperDrive USB-C hub met Gigabit snelheden. Normaal gezien moet ik altijd ongeveer 195Mbps halen. (Ik heb een internet abbo van 200) Over de WiFi geen problemen met men Macbook/iPhone.
Met mijn Windows Desktop ook geen issues, ik heb altijd rond de 195.

Nu komt het probleem met de MacBook, soms na een sleep periode haal ik 20-30, ik reconnect de USB-C en geen verbetering. Ik heb zelfs een 2de USB-C adapter in huis van Belkin en ook daar 20-30.
Ik reboot m'n Macbook en het probleem is opgelost, het lijkt dus op een software probleem.
Iemand met gelijkaardige issues?

Ik heb de volgende problemen al troubleshooted:

- Dankzij een gebruiker op tweakers had ik door dat de WiFi adapter een grotere service order had dan de ethernet. Dit euvel opgelost en een tijdje had ik dit issue niet meer.

- Meerdere keren dat het op de 5Ghz Wifi gewoon geen issue is. Maar die Wifi reikt niet aan men bureel en door de isolatie in de parket vloer gaat het niet echt vooruit.
Probleem gaat gewoon niet weg, Windows laptop naast m'n mac haalt 240Mpbs over dezelfde kabel en al.
Macbook zelfs na een reboot geeft niet meer van 100Mbps en soms weer wel en dan weer niet.

Sinds vandaag werkt de TAB ook niet meer goed, bedroevend dit spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Heb je alleen netwerk op die HyperDrive aangesloten en geen andere (USB) devices?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicj56
  • Laatst online: 14-09 16:37
Ben toch maar eens omgeschakeld naar Safari op mijn mac. Dat werkt vele maten beter dan die dan Chrome in optiek.

MBPr 13" 2017 128GB  iPhone 16 Pro 128GB Apple Watch Ultra (1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Nu online
Nicj56 schreef op zondag 20 januari 2019 @ 12:17:
Ben toch maar eens omgeschakeld naar Safari op mijn mac. Dat werkt vele maten beter dan die dan Chrome in optiek.
Doe ik eigenlijk al erg lang, hoewel ik op mijn Windows PC Chrome gewend ben heb ik niet het gevoel dat ik iets mis.

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcgloud
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-09 10:51
Nicj56 schreef op zondag 20 januari 2019 @ 12:17:
Ik vind Safari echt geweldig op de Mac. Met als dezelfde reden als jou dat Chrome niet je van het is. Apple heeft het met Safari echt heel goed gedaan de afgelopen jaren.

Moet ook wel zeggen dat ik Safari-Adept ben want ik gebruik geen andere browser. Alleen Chrome voor wat webdevelopment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexknl
Heb zelf ook al een paar keer geprobeerd naar Safari te gaan want daar zitten wel wat handige functies in. Maar m'n Macbook is eigenlijk meer voor studie en thuis heb ik een Windows PC met Chrome. Dan mis ik toch wat dingetjes in Safari zoals bepaalde extensies en die favorietenbalk krijg ik niet helemaal synchroon.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Sowieso: een browser (OS, maildienst, whatever) van een bedrijf met advertenties als grootste inkomstenbron... Het is een gevoel maar ik voel me daar niet goed bij. *lont, kruitvat, wegrent*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
ppl schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 20:02:
Heb je alleen netwerk op die HyperDrive aangesloten en geen andere (USB) devices?
Ik heb een clean install gedaan van MacOS. We gaan het opvolgen nu, so far so good.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skinnyice
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-09 15:21
Vond de dark mode altijd wel interessant maar wilde het niet 24/7 aanzetten en om elke keer te switchen was ik gewoon te lui voor.

Een paar dagen geleden vond ik NightOwl waar je een timer kan instellen die automatisch dark en light mode activeert. Ben er best blij mee moet ik zeggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacArnold
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:35
Tipje…check dan Shiftly eens. Die schakelt light/dark mode en night shift automagisch. En je kunt het ook nog disablen voor bepaalde apps of sites. https://shifty.natethompson.io/en/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Lyca schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:33:
[...]

Ik heb een clean install gedaan van MacOS. We gaan het opvolgen nu, so far so good.
Dat was niet de vraag maar goed ;) Het maakt nogal wat uit wat je allemaal op dat ding aansluit. Je hebt maximaal maar 5Gbps aan bandbreedte voor alles op die adapter. Houd er echter rekening mee dat veel van die adapters goedkope componenten gebruiken waardoor die bandbreedte bij lange na niet gehaald wordt (iets wat overigens ook al bekend was bij usb-ethernet adapters). Sommigen doen het wel goed na installatie van een driver.

Als je echter die support pagina's bij HyperDrive bekijkt dan zijn ze wel heel erg van het SMC resetten. Kun je ook nog eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
ppl schreef op maandag 21 januari 2019 @ 23:51:
[...]

Dat was niet de vraag maar goed ;) Het maakt nogal wat uit wat je allemaal op dat ding aansluit. Je hebt maximaal maar 5Gbps aan bandbreedte voor alles op die adapter. Houd er echter rekening mee dat veel van die adapters goedkope componenten gebruiken waardoor die bandbreedte bij lange na niet gehaald wordt (iets wat overigens ook al bekend was bij usb-ethernet adapters). Sommigen doen het wel goed na installatie van een driver.

Als je echter die support pagina's bij HyperDrive bekijkt dan zijn ze wel heel erg van het SMC resetten. Kun je ook nog eens proberen.
Had er al wat van geprobeerd ja, zonder andere apparaten was er geen verschil. Wat me vooral opviel dat als ik de adapter verwijderde en weer toevoegde, het probleem opgelost was tot de volgende sleep.
Ik vermoed dus echt iets software matig, ik blijf het wat opvolgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
Weet er iemand waarom als je een passwoord wilt lezen vanuit je keychain, je 2 keer moet authenticeren?

Ik krijg een prompt voor m'n vingerafdruk en daarna nog een login prompt met system account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Ik gok omdat ie 2 keychains moet unlocken (login en daarna system)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
Is dat standaard zo of? Is er een manier om ze allemaal te unlocken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Kort: ja en ja.

Lang:

Je hebt een aantal keychains: Login, Local Items en System.

Login wordt unlocked wanneer je inlogt omdat het wachtwoord van deze keychain gelijk is aan je account. Dit kun je veranderen waardoor je handmatig die keychain moet unlocken. Dat is sterk af te raden omdat dit enorm veel problemen op zal gaan leveren!

Local Items is altijd unlocked en kun je ook niet locken.

System is echter altijd locked en moet je handmatig via Keychain Access unlocken. Je kunt echter wel de items in deze keychain bekijken (op de versleutelde velden na uiteraard). Wanneer je zo'n item opent en "show password" aanvinkt wordt er 1x om je wachtwoord gevraagd om deze keychain te unlocken en daarna om een account zodat het password weergegeven kan worden. Is de keychain echter al unlocked dan krijg je natuurlijk nog maar 1 prompt. De System keychain gaat echter na verloop van tijd weer automatisch op de lock.

Van de 3 genoemde keychains is alleen het gedrag van die van Login aan te passen (rechtermuisklik maar eens op de keychains).

Overigens zal het meeste in je Login keychain staan en heb je vrijwel nooit wat te zoeken in System.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
ppl schreef op maandag 21 januari 2019 @ 23:51:
[...]

Ik denk dat ik de SMC reset eens ga proberen, zelfs na een re-install werkt het gewoon nog altijd niet goed.

Ik heb btw het probleem ook met een Belkin USB-C Ethernet adapter, ik hoop echt niet dat het een "hardware" issue is waar de TB3 poorten de bandbreedte niet krijgen die ze zouden moeten.

Er hangt niets anders op de hub tijdens de testen.
Pagina: 1 ... 6 ... 9 Laatste