Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Jordyz schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 19:19:
Vandaag de updaten gedaan maar ik merk dat mijn Word telkens vast blijft hangen..

Nieuwste Office versie.. Werkt duidelijk nog niet helemaal lekker met elkaar.
Geen problemen hier met Word 16.17. Office for Mac ondersteund Mojave officieel sinds de release vorige week. Ik zou Word een keer verwijderen en opnieuw installeren.

https://support.office.co...dc-4522-a8f7-8fb4fd16aff3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-09 06:31
kazuka schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 23:00:
[...]

Geen problemen hier met Word 16.17. Office for Mac ondersteund Mojave officieel sinds de release vorige week. Ik zou Word een keer verwijderen en opnieuw installeren.

https://support.office.co...dc-4522-a8f7-8fb4fd16aff3
Thanks, ga ik dit weekend doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:10
CartmanMMA schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 10:34:
[...]

Precies hetzelfde probleem na het update. Macbook pro 2017 komt moeizaam uit standby, krijg een zwart scherm met zichtbaar de cursor. Vervolgens inlogscherm, terug naar zwart scherm, dan 2 tellen een grijs/sneeuw scherm en dan weer terug naar het inlogscherm waar ik niet het wachtwoord in kan typen (geen cursor of knipperend balkje om te typen en geen reactie van toetsenbord) rest dus niets anders op om de Mac uit te zetten of te herstarten en dan werkt het weer.
En @Femme , Mojave heeft er bij mij juist gezorgd dat uit standby komen gewoon weer instant is, ik klap mijn Macbook open en hij ontgrendeld instant via mijn Watch en ik kan weer verder. Gewoon vrijwel net zo snel als dat je hem net hebt dichtgeklapt en weer opent (en dus nog ontgrendeld is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Weet iemand toevallig hoe je die vervelende popup van Dropbox bij elke boot voor toegankelijkheid kan uitschakelen? (Behalve de obvious: geef Dropbox die toegang. :+) Ik kan klikken op "Niet meer vragen" wat ik wil, elke boot weer krijg ik een melding dat Dropbox toegang verzoekt en moet ik dit weer weigeren.
Begin sowieso een steeds grotere schurfthekel te krijgen aan dat hele Dropbox, de polls en automatische updates staan me totaal niet aan.
JustSys schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 11:20:
sinds de upgrade naar Mojave, lijken alsof mijn Virtual Machines (VMfusion 11) trager reageren op alles wat ik doe, en het zijn geen zware taken dat ik uitvoer.

heeft iemand hier ook last van?
Ik zit nog op Fusion 10 Pro en merk eigenlijk geen verschil in prestaties... Heb je al eens gekeken of je op 10 geen problemen hebt? Ik heb zitten kijken, maar ik vind Fusion 11 Pro een wel heel magere nieuwe featureset hebben om daar 100+ voor neer te gaan tellen voor een upgrade... Ook een beetje pseudo-functies. Hebben ze een SSH client ingebouwd (die enkel werkt op lokale machines -_-) en presenteren dat alsof het een geweldige superhandige functie is, maar eigenlijk is het exact hetzelfde als via Terminal of een tooltje als PuTTy; en die zijn wellicht nog sneller ook. :+ (Zeker met keys.)
TucanoItaly schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 15:53:
[...]

Oplossing: ChatMate for WhatsApp, https://chatmate.io/
Voor de prijs van een kopje koffie.
Ik ben toch altijd wat terughoudend met dat soort tooltjes gezien ze de encryptie kunnen ondermijnen, dan zou ik toch liever even kiezen om dan maar geen Dark Mode te hebben totdat WA zelf het fixt. :) Scheelt nog geld ook. Ik denk overigens dat WhatsApp nog geen darkmode heeft omdat de app gelijk ontwikkeld wordt aan WhatsApp Web zelf.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-09 13:09
WhatsappHack schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 17:44:
Weet iemand toevallig hoe je die vervelende popup van Dropbox bij elke boot voor toegankelijkheid kan uitschakelen? (Behalve de obvious: geef Dropbox die toegang. :+) Ik kan klikken op "Niet meer vragen" wat ik wil, elke boot weer krijg ik een melding dat Dropbox toegang verzoekt en moet ik dit weer weigeren.
Begin sowieso een steeds grotere schurfthekel te krijgen aan dat hele Dropbox, de polls en automatische updates staan me totaal niet aan.

[...]

Ik zit nog op Fusion 10 Pro en merk eigenlijk geen verschil in prestaties... Heb je al eens gekeken of je op 10 geen problemen hebt? Ik heb zitten kijken, maar ik vind Fusion 11 Pro een wel heel magere nieuwe featureset hebben om daar 100+ voor neer te gaan tellen voor een upgrade... Ook een beetje pseudo-functies. Hebben ze een SSH client ingebouwd (die enkel werkt op lokale machines -_-) en presenteren dat alsof het een geweldige superhandige functie is, maar eigenlijk is het exact hetzelfde als via Terminal of een tooltje als PuTTy; en die zijn wellicht nog sneller ook. :+ (Zeker met keys.)

[...]

Ik ben toch altijd wat terughoudend met dat soort tooltjes gezien ze de encryptie kunnen ondermijnen, dan zou ik toch liever even kiezen om dan maar geen Dark Mode te hebben totdat WA zelf het fixt. :) Scheelt nog geld ook. Ik denk overigens dat WhatsApp nog geen darkmode heeft omdat de app gelijk ontwikkeld wordt aan WhatsApp Web zelf.
De originele whatsapp is anders ook best traag. Je kaart wel een belangrijke punt aan, maar die lag zodra je op het icoontje klinkt om media te versturen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobby1971
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-09 14:14
Ik heb ook grote problemen met Mojave. De macbook pro 15 uit 2015 reageert niet meer op klep dicht (scherm blijft aan) Als de computer in slaap is geweest start die helemaal opnieuw op. Het lijkt me toch stug dat daar niet meer mensen last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23:50

amphora

Websites & Fotografie

Kwam deze net tegen. https://www.lightsoff-app.com
Best handig als je van darkmode houdt maar niet voor iedere app

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
De programma's die ik graag donker heb (beeldbewerking) konden dat al, verder hoef ik ook met Mojave geen donkere modus. (misschien voor gebruik in het donker, een koppeling met de lichtsensor zou dan wel aardig kunnen zijn)

[ Voor 30% gewijzigd door begintmeta op 04-10-2018 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonderpa
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:10
begintmeta schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 11:40:
misschien voor gebruik in het donker, een koppeling met de lichtsensor zou dan wel aardig kunnen zijn
f.lux heeft een setting waarbij Dark Mode na zonsondergang geactiveerd wordt. Overdag heb je dan gewoon Light Mode.
(Color Effects --> OSX Dark theme at sunset)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
sonderpa schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 11:51:
[...]

f.lux heeft een setting waarbij Dark Mode na zonsondergang geactiveerd wordt. Overdag heb je dan gewoon Light Mode.
(Color Effects --> OSX Dark theme at sunset)
Interessant en ook een best aardig idee inderdaad, maar als ik na zonsondergang in kunstlicht zit of voor zonsondergang in het donker...

Maar voor mij hoeft een dark mode dus algemeen niet, heb dus niet echt een probleem of grote nood aan een dergelijke functie, het is meer een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01:50
JustSys schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 11:20:
sinds de upgrade naar Mojave, lijken alsof mijn Virtual Machines (VMfusion 11) trager reageren op alles wat ik doe, en het zijn geen zware taken dat ik uitvoer.

heeft iemand hier ook last van?
Heb ik met Parallels Desktop ook enigszins last van. Werkgeheugen schiet nu in de max als ik de VM start. Was met High Sierra nog niet zo.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CartmanMMA
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-08 15:42

CartmanMMA

Fallus Giganticus

mobby1971 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 11:25:
Ik heb ook grote problemen met Mojave. De macbook pro 15 uit 2015 reageert niet meer op klep dicht (scherm blijft aan) Als de computer in slaap is geweest start die helemaal opnieuw op. Het lijkt me toch stug dat daar niet meer mensen last van hebben.
Heb er ook last van (zie eerdere post) Macbook 2017 komt niet uit standby, blijft hangen in login scherm, kan het wachtwoord niet invoeren en moet handmatig de laptop herstarten. Ik vindt er weinig info over helaas.

Misschien een andere tweaker die er meer over kan vinden / weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aherin
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 16:37
Ik heb eerlijk gezegd geen enkele problemen met Mojave, alleen de eerste paar beta's heb ik niet fulltime gebruikt. Waar ik wel tegenaan loop is dat mijn mac niet meer via de Watch wil ontgrendelen, volgens Mojave omdat schermdeling is ingeschakeld :? Vreemd genoeg staat dat uitgeschakeld, zijn er meer mensen die dit herkennen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicj56
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:37
Aherin schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 19:52:
Ik heb eerlijk gezegd geen enkele problemen met Mojave, alleen de eerste paar beta's heb ik niet fulltime gebruikt. Waar ik wel tegenaan loop is dat mijn mac niet meer via de Watch wil ontgrendelen, volgens Mojave omdat schermdeling is ingeschakeld :? Vreemd genoeg staat dat uitgeschakeld, zijn er meer mensen die dit herkennen?
Nee, ik niet, sinds vanmorgen de update erop. Geen probleem ermee.

MBPr 13" 2017 128GB  iPhone 16 Pro 128GB Apple Watch Ultra (1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Is er een mogelijkheid om de Appearance op Light in te stellen mét de donkere menubalk, Spotlight-achtergrond en dock?
Ik mis die optie sinds Mojave, vind het echt minder mooi. Alles op Dark vind ik helemaal niets.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Canaria schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 00:24:
Is er een mogelijkheid om de Appearance op Light in te stellen mét de donkere menubalk, Spotlight-achtergrond en dock?
Ik mis die optie sinds Mojave, vind het echt minder mooi. Alles op Dark vind ik helemaal niets.
Standaard niet, maar er is via een plist wel iets mogelijk meen ik, maar volgens mij wordt het ook dan niet exact zoals vóór Mojave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Alles geinstalleerd en het lijkt te werken. Vooralsnog de enige visuele verandering is een Dart-thema, maar ik kijk dan ook niet goed.

Ik vind het fijn dat het fotoporgramma Aperture 3.6 met deze Mojave net zo goed werkt als voorheen. Ik kan weer een jaar verder. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Kan, staat ook ergens in dit topic, paar pagina's terug wellicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01:15

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Aherin schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 19:52:
Even in- en weer uitschakelen misschien? Kan me voorstellen dat er iets geks in je systeem staat, en dat het hierdoor hersteld kan worden.

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
De onderstaande methode heb ik van @henkiskaal:
Dat is weer terug te zetten:
- Zet je thema weer terug op licht.
- Open de terminal:
code:
1
defaults write -g NSRequiresAquaSystemAppearance -bool Yes

- Log uit
- Set je thema weer op dark, nu blijven de apps wit, maar je menu balk + dock in dark mode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aherin
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 16:37
Ulster Seedling schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 11:29:
[...]

Even in- en weer uitschakelen misschien? Kan me voorstellen dat er iets geks in je systeem staat, en dat het hierdoor hersteld kan worden.
Nee, dat is het helaas niet :(
Het lijkt ook alleen te maken te hebben met het werk netwerk, nuja het zal wel :S

Volgens mij is het de DynaDock :D

[ Voor 4% gewijzigd door Aherin op 08-10-2018 21:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-09 17:57

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Nog even een update over mijn standby-issues, die eigenlijk specifiek zijn voor Mojave maar waar ik al jaren last van heb. Ik had de indruk dat ze werden veroorzaakt door vroegtijdig hibernaten, waar mijn MacBook moeilijk levend uit terugkomt. Ik heb wat zitten spelen met power settings in de onderstaande setting (volgens mij de default voor portables maar op mijn systeem kennelijk anders stond) zorgen ervoor dat mijn Mac wel snel en betrouwbaar wakker wordt.

sudo pmset -a hibernatemode 3 standby 1 autopoweroff 1

Hibernatemode 3 staat voor "retain power to RAM and also write out the contents of RAM to disk". Het geheugen wordt pas uitgezet als de accucharge onder highstandbythreshold (in percentages) komt en de standbydelowlow (in seconden) is afgelopen. zie pmset man voor info.

Het wisselen tussen portable gebruik en gebruik in combinatie met een Thunderbolt-dock met externe displays en thuis een Thunderbolt-dock + RX580 egpu met twee Iiyama 5K-monitoren (= totale arbeidsvreugde) gaat nu wél soepel.

Die egpu disconnect ik overigens nooit volgens het officiële icoontje in de menubar, dan gaat macOS namelijk alle apps afsluiten die op de egpu draaien in plaats van ze op een vriendelijke manier naar de interne gpu te verplaatsen 8)7 Ik vind dat echt zo raar geïmplementeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr paaj
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-09 12:13
syltheboy schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 13:34:
[...]

De onderstaande methode heb ik van @henkiskaal:
Dat is weer terug te zetten:
- Zet je thema weer terug op licht.
- Open de terminal:
code:
1

- Log uit
- Set je thema weer op dark, nu blijven de apps wit, maar je menu balk + dock in dark mode
Super! Dit miste ik ook helemaal, nu is bijna alles weer zoals ik het wil _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:51
Ik heb een 'nieuwe'. MacBook Pro 13 inch early 2015 model waar ik Mojave op geïnstalleerd heb. Zodra ik inlog zie ik een balk lopen welke tot de helft oploopt met het inlogscherm op de achtergrond. Daarna springt het scherm naar een zwart scherm met wit apple logo (hetzelfde als bij het aanzetten van de macbook) en gaat de balk door tot dat hij vol is waarna ik op mijn bureaublad kom. Dit hele proces duurt ca 25 seconden maar vindt ik wel opvallend.

Herkent iemand dit? En hoort dit of is er iets wat ik er aan kan doen? De laptop doet het verder onwijs goed. Als ik hem aanzet is bij binnen no time bij het inlogscherm. Dan zie ik helemaal geen laadproces.

Filevault staat aan en de schijf is ingedeeld als APFS.

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikerijnders
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 27-07-2022
Ik heb vandaag geprobeerd om Mojave te installeren maar ik krijg halverwege steeds de foutmelding dat de server niet is herkent iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galvatron
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-09 22:51
harm12nl schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 19:28:
Ik heb een 'nieuwe'. MacBook Pro 13 inch early 2015 model waar ik Mojave op geïnstalleerd heb. Zodra ik inlog zie ik een balk lopen welke tot de helft oploopt met het inlogscherm op de achtergrond. Daarna springt het scherm naar een zwart scherm met wit apple logo (hetzelfde als bij het aanzetten van de macbook) en gaat de balk door tot dat hij vol is waarna ik op mijn bureaublad kom. Dit hele proces duurt ca 25 seconden maar vindt ik wel opvallend.

Herkent iemand dit? En hoort dit of is er iets wat ik er aan kan doen? De laptop doet het verder onwijs goed. Als ik hem aanzet is bij binnen no time bij het inlogscherm. Dan zie ik helemaal geen laadproces.

Filevault staat aan en de schijf is ingedeeld als APFS.
Vrij normaal. Had ik ook op voorgaande MacBook’s en nu op m’n 2018 model ook. Tevens filevault aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Dat eerste loginscherm is het filevault loginscherm, als je daar inlogt, kan het versleutelde volume worden ontsleuteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:51
Galvatron schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 21:58:
[...]

Vrij normaal. Had ik ook op voorgaande MacBook’s en nu op m’n 2018 model ook. Tevens filevault aan.
begintmeta schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 22:01:
Dat eerste loginscherm is het filevault loginscherm, als je daar inlogt, kan het versleutelde volume worden ontsleuteld.
Thx heren. Duidelijk. Ik had dit op mijn mac mini 2012 niet dus vandaar :) Maak ik mij er verder niet zo druk om d:)b

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-08 10:11

-SaveMe-

-klik-

Hopelijk mag ik de vraag hier stellen (er is geen algemeen Apple topic?), maar denken jullie dat er nog een Apple event in Oktober komt? De geruchten gaan van wel, en ik hoop ook op een event met een nieuwe mini en nieuwe iMacs.

GamiQ, de game notes app met game maps!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Dat is aannemelijk ja. Ik geloof dat in de iOS 12.1 beta code al regels waren gevonden met 'IPadProFall2018'

Tenzij dat een eenvoudig refresh wordt ;) Wordt in elk geval hoog tijd voor een opvolger van de Macbook Air.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

-SaveMe- schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 14:50:
Hopelijk mag ik de vraag hier stellen (er is geen algemeen Apple topic?), maar denken jullie dat er nog een Apple event in Oktober komt? De geruchten gaan van wel, en ik hoop ook op een event met een nieuwe mini en nieuwe iMacs.
Op Macrumors houden ze het allemaal een beetje bij. De agenda van Cook is de komende weken vrij vol, dus tenzij op 31 okt iets gebeurt (gaatje agenda) is het vrijwel uitgesloten.

Of dan nieuwe macmini's worden aangeboden.... ik help het je hopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Delerium schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 15:19:
[...]

Op Macrumors houden ze het allemaal een beetje bij. De agenda van Cook is de komende weken vrij vol, dus tenzij op 31 okt iets gebeurt (gaatje agenda) is het vrijwel uitgesloten.

Of dan nieuwe macmini's worden aangeboden.... ik help het je hopen.
Snik, daar gaat mijn hoop :'(

Ik ga nog even afwachten en anders moet ik maar een keuze maken mbt het vervangen van mijn 2011 mac mini. Als ik zover ben ga ik daar wel een topic voor openen. Ik had gehoopt op zijn minst een nieuwe mini in de vergelijking mee te kunnen nemen ...

EDIT
Hmmm, wellicht toch een Event deze maand:
https://9to5mac.com/2018/...-details-face-id-display/
https://9to5mac.com/2018/...r-ipad-pro-mac-iphone-xr/

[ Voor 11% gewijzigd door -SaveMe- op 11-10-2018 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-09 08:11

Grin

Ride si sapis.

Iemand al een oplossing voor de afgrijselijk lelijke zandduin wanneer je de computer aanzet? Zeg maar het laadscherm van Mojave?
Ik heb het lockscreen al aangepast door een mojave.heic te hacken naar een fatsoenlijke afbeelding. Maar dat waardeloze laadscherm krijg ik maar niet aangepast. Het zou me bijna weerhouden om de rest van mijn Mac's te upgraden... De MBP gebruik ik toch amper en is een leuke testmachine voor .0 releases, met de rest wacht ik nog even.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peentje
  • Laatst online: 14-09 09:04

Peentje

MacOS/Windows/Linux don't care

Sinds aantal dagen annoying bug in Mojave (fresh install). Bestanden gedownload in Downloads (en synced vanaf Onedrive bijvoorbeeld), zijn NIET zichtbaar in de Finder. Acties die het wel mogelijk maken om de bestanden zichtbaar te maken (ze 'springen' dan als available in de finder):

-via OneDrive menu (icon top menu) het 'net' gesyncte item aanklikken (maar kan maar voor beperkt aantal, dus ik mis het).

-voor Downloads "Get" info doen op de Downloads folder, alles komt er dan spontaan in.

Enig idee en iemand met dezelfde problemen?

Edit:
Search werkt ook allen vanuit spotlight direct en NIET in de finder.

First Aid in Disk util hielp niks.

Disk encryption ook uitgezet, no result.

[ Voor 12% gewijzigd door Peentje op 13-10-2018 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raidlabs
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-06 14:07
Ik heb KPN veilig (aangeboden door KPN aan leden) als app gedownload en geinstalleerd op mijn Macbook icm Mojave. De app draait echter niet stabiel onder Mojave en daarom ik wil 'm graag verwijderen. KPN geeft zelf deze stappen aan https://www.kpn.com/faq/18414. Allemaal geprobeerd maar zonder succes. Ik krijg de app met geen mogelijkheid gedeinstalleerd. Proces killen werkt niet want dan start de app opnieuw op. Iemand mogelijk tips hoe ik dit het best kan verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Grin schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 15:12:
Iemand al een oplossing voor de afgrijselijk lelijke zandduin wanneer je de computer aanzet? Zeg maar het laadscherm van Mojave?
Ik heb het lockscreen al aangepast door een mojave.heic te hacken naar een fatsoenlijke afbeelding. Maar dat waardeloze laadscherm krijg ik maar niet aangepast. Het zou me bijna weerhouden om de rest van mijn Mac's te upgraden... De MBP gebruik ik toch amper en is een leuke testmachine voor .0 releases, met de rest wacht ik nog even.
Gebruik jefilevault? Ik kan me voorstellen dat het plaatje dat wordt gebruikt wel te vinden moet zijn, tenzij het hard in het efi-programma zou zijn gecode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peentje
  • Laatst online: 14-09 09:04

Peentje

MacOS/Windows/Linux don't care

Peentje schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 17:44:
Sinds aantal dagen annoying bug in Mojave (fresh install). Bestanden gedownload in Downloads (en synced vanaf Onedrive bijvoorbeeld), zijn NIET zichtbaar in de Finder. Acties die het wel mogelijk maken om de bestanden zichtbaar te maken (ze 'springen' dan als available in de finder):

-via OneDrive menu (icon top menu) het 'net' gesyncte item aanklikken (maar kan maar voor beperkt aantal, dus ik mis het).

-voor Downloads "Get" info doen op de Downloads folder, alles komt er dan spontaan in.

Enig idee en iemand met dezelfde problemen?

Edit:
Search werkt ook allen vanuit spotlight direct en NIET in de finder.

First Aid in Disk util hielp niks.

Disk encryption ook uitgezet, no result.
Via Terminal naar de folder browsen en is 'alles' gewoon beschikbaar/zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebbelx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-09 11:16
Sinds eergisteren van Dark terug naar Light mode. Dark was even leuk maar om de ene of andere reden werkt Light gewoon lekkerder. Is gewoon vertrouwder uiterlijk...Om een bepaalde reden kan ik moeilijk wennen aan die Dark mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 01:12
Rebbelx schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 14:15:
Sinds eergisteren van Dark terug naar Light mode. Dark was even leuk maar om de ene of andere reden werkt Light gewoon lekkerder. Is gewoon vertrouwder uiterlijk...Om een bepaalde reden kan ik moeilijk wennen aan die Dark mode.
Hoe lang heb je Dark mode geprobeerd? :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebbelx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-09 11:16
Hahn schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 14:19:
[...]

Hoe lang heb je Dark mode geprobeerd? :)
Sinds de offciele release.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
Rebbelx schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 14:15:
Ik kan me hier wel in vinden. Ik heb een app die met zonsondergang wisselt maar ook dan kan ik er niet goed aanwennen. Vooral met de mail-app en finder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Hulliee schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 10:52:
[...]

Ik kan me hier wel in vinden. Ik heb een app die met zonsondergang wisselt maar ook dan kan ik er niet goed aanwennen. Vooral met de mail-app en finder.
Een Tweaker had een tooltje gemaakt voor de bar bovenaan het scherm om met een klik te switchen tussen Dark en Light mode. Lijkt me voor jou dan wel handig. Kan het alleen niet zo snel vinden.... Searching...

Deze was dat denk ik.... LightsOff. Kun je het zelfs per app installen!

[ Voor 10% gewijzigd door -SaveMe- op 15-10-2018 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
-SaveMe- schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 12:28:
[...]

Een Tweaker had een tooltje gemaakt voor de bar bovenaan het scherm om met een klik te switchen tussen Dark en Light mode. Lijkt me voor jou dan wel handig. Kan het alleen niet zo snel vinden.... Searching...

Deze was dat denk ik.... LightsOff. Kun je het zelfs per app installen!
Het tooltje werkt prima, daar kan ik aan wennen. Ik bedoelde dat ik aan Dark Mode nog niet echt kan wennen.

Dit is het tooltje dat ik gebruik:
https://github.com/ApolloZhu/Dynamic-Dark-Mode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-09 13:04
Ik heb middels 'BetterTouchTool' gewoon een snelkoppeling gemaakt (CMD+CTRL+D) om dark mode te switchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Tooltje wat ik linkte kan het per app instellen. Lijkt me precies wat jij wil ... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
Dit is nu een prettige combi voor mij:
De gedeeltelijke Dark Mode:
code:
1

En het tooltje dat Dark Mode aangezet als het donder wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Phoenix
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-05 07:09
Ik heb het standaard dynamische wallpaper ingesteld, maar loop nu tegen het volgende aan. Mijn iMac staat vast en is noord-zuid georiënteerd. Het scherm staat richting het noorden. De zon komt (uiteraard) rechts van mij op, in het oosten. Maar bij het dynamische wallpaper komt de zon links op. Voor mij dus in het westen. Iemand enig idee of en hoe dit op te lossen is? Dus dat ze zon ook in mijn iMac rechts opkomt? iMac omdraaien is geen optie ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 12:58

4POX

Everybody is wired

Black Phoenix schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 09:04:
Ik heb het standaard dynamische wallpaper ingesteld, maar loop nu tegen het volgende aan. Mijn iMac staat vast en is noord-zuid georiënteerd. Het scherm staat richting het noorden. De zon komt (uiteraard) rechts van mij op, in het oosten. Maar bij het dynamische wallpaper komt de zon links op. Voor mij dus in het westen. Iemand enig idee of en hoe dit op te lossen is? Dus dat ze zon ook in mijn iMac rechts opkomt? iMac omdraaien is geen optie ;)
Wat je kan proberen. De afbeelding is een grote HEIC file met frames. Misschien kan je de frames een andere volgorde geven met behulp van preview.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Ik hoop het ook, al wordt er alleen gesproken over nieuwe iPad Pros ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Elk marketing en business boek spreekt over de 20/80 procent regel.

Waarom denk je dat Apple jaren geleden SWIFT ook geschikt heeft gemaakt voor Windows en Linux. Ontwikkelaars hoeven dan niet alleen een OSX te gebruiken om Apple software te maken. Ik denk dat langzaam Apple computers zoals wij die kennen verdwijnen.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
4POX schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 03:48:
Elk marketing en business boek spreekt over de 20/80 procent regel.

Waarom denk je dat Apple jaren geleden SWIFT ook geschikt heeft gemaakt voor Windows en Linux. Ontwikkelaars hoeven dan niet alleen een OSX te gebruiken om Apple software te maken. Ik denk dat langzaam Apple computers zoals wij die kennen verdwijnen.
Wat bedoel je met de 20/80 regel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sonderpa
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:10
Black Phoenix schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 09:04:
Maak een kopie van Mojave.heic en open die in Voorvertoning.
Ga nu elk plaatje horizontaal spiegelen.
(Met Miniaturen aan, zie de je wijzigingen en kun je daardoor goed zien welke plaatjes je allemaal gespiegeld hebt)
Vervolgens opslaan en de Mojave.heic in Bibliotheek/Desktop Pictures vervangen.
(Bewaar de originele Mojave.heic wel ergens)
Voor alle zekerheid even de Mac herstarten.
Nu komt voortaan de zon links op en gaat hij rechts onder. ;)

edit:

Hmmm, te vroeg gejuicht. Bij mij worden nog steeds de originele afbeeldingen getoond. :-(

[ Voor 10% gewijzigd door sonderpa op 19-10-2018 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Even een paar vragen:

Heeft iemand al een optie gevonden om bepaalde systeem updates te hiden? Vroeger in de AppStore kon dat gewoon. Ik hoef de Final Cut Pro X Components echt niet maar dat ééntje wat er steeds bij preferences staat annoys me ;)

Is er een mogelijkheid om een dynamic wallpaper in die map te zetten? Ik krijg een authentication error als ik een .heic er naar toe sleep. Slepen naar het prefpane laadt de wallpaper wel maar komt niet in het te kiezen overzicht te staan.

Is er iemand die een handige manier heeft om in Foto's HDR + normale foto's te tonen? Ik wil opruimen en of de HDR of de normale foto bewaren maar ik kan geen manier vinden hoe ik dit voor elkaar krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koendio
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:36
Ik heb gisteren ook de update uitgevoerd, maar sindsdien doet het systeem raar. Vaak wordt het wachtwoord niet gepakt, bij opnieuw opstarten vervolgens wel. Na opstarten krijg ik de melding "toegankelijkheid inschakelen". Als ik daar op klik, kom ik in beveiliging en privacy, waar ik niets kan veranderen omdat ik de indruk heb dat mijn account geen beheerdersaccount meer te is. Daarnaast kan ik niet meer in "gebruikers en groepen" om dit te veranderen. Als ik hierop klik, geeft ie een voorkeurenfout aan. "het voorkeurspaneel "gebruikers en groepen" kan niet worden geladen".
Ook werkt Outlook niet mee, waarschijnlijk omdat er iets van rechten niet kloppen.
inmiddels al 3x het Mojave opnieuw geinstalleerd, maar steeds hetzelfde probleem..
Iemand een optie?

computer is een macbook air uit 2017

UPDATE: na weer een middagje kl*ten lijkt het probleem veroorzaakt te worden door de virusscanner, bullguard. Na deze tijdelijk te hebben uitgeschakeld leek alles weer te werken. Toen kon ik de virusscanner ook meer rechten geven, waardoor alles, zoals het nu lijkt, weer normaal werkt..

[ Voor 17% gewijzigd door koendio op 23-10-2018 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobby1971
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-09 14:14
mobby1971 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 11:25:
Inmiddels een clean install gedaan en alles draait weer zoals normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Kan iemand het volgende voor mij testen?

Ik heb in Apple photos een verzameling aan video's. Ik kan met een rechtermuisknop een video openen in externe programma's. In 12.0 en 12.1 heb ik het gedrag dat Apple Photos de encoded date aanpast naar het moment van de edit. Dit wil ik helemaal niet. In 11.0 had ik dit gedrag niet.

Dit is geen spam. Maar een uitleg van mijn workflow in Apple Photos. https://rienkjanschurer.n...265-hevc-for-your-videos/

Op mijn weblog leg ik uit dat ik video's extern open in een video encoding programma. Deze copied de encoded date naar de nieuwe file. Als ik de video daarna weer importeer in Photos staat die op de juiste plek in de tijdlijn. Maar nu door het afwijkende gedrag van edit export staat de video nu in de tijdlijn op het moment dat de video is ge-exporteerd.

[ Voor 3% gewijzigd door 4POX op 26-10-2018 10:36 ]

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Heb hier een iMac en MacBook die beiden draaiden op High Sierra en vandaag geprobeerd beiden bij te werken naar Mojave. Op de MacBook ging het downloaden en installeren zonder problemen (althans, nog bezig met de laatste stappen) maar op de iMac kreeg ik na het downloaden en het installeren de melding:

De schijf kan niet door het installatieprogramma worden gecontroleerd. Open Schijfhulpprogramma en voer Schijf-EHBO uit.

Nadat ik Schijf-EHBO heb uitvoert krijg ik weer dezelfde melding. Opnieuw opstarten en downloaden heeft geen oplossing gegeven. Uiteraard kan ik nog een clean installatie proberen maar wil ook graag weten waar de melding vandaan komt en hoe deze op te lossen.
Wie kan me helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjakie02
  • Laatst online: 11-09 15:51
Ik word gek van de spinning beach ball in Mojave. In High Sierra nergens last van, maar na de upgrade is het drama. Soms hangt er slechts 1 app, soms hangt echt alles een minuut lang. Reuze irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

hemiparo schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 12:07:
Nadat ik Schijf-EHBO heb uitvoert krijg ik weer dezelfde melding. Opnieuw opstarten en downloaden heeft geen oplossing gegeven. Uiteraard kan ik nog een clean installatie proberen maar wil ook graag weten waar de melding vandaan komt en hoe deze op te lossen.
Ik durf te wedden dat die iMac een ouderwetse harddisk heeft, of een Fusion Drive? Dus die is nog HFS+ geformatteerd. En HFS+ heeft de nare eigenschap dat deze in een staat kan geraken waarin alle data prima leesbaar is, maar het file system toch als corrupt wordt beschouwd, en niet gerepareerd kan worden.

En dat is volgens mij wat er aan de hand is. HFS+ is corrupt, kan niet gerepareerd worden, en de Mojave-installatie wil geen conversie naar APFS doen als de zooi corrupt is.

Mijn tip zou zijn, backup naar Time Machine, een High Sierra clean install doen, backup terugzetten en upgraden naar Mojave. Of, als dat mogelijk is, gewoon een Mojave install doen, en de High Sierra backup terugzetten. Maar ik weet niet of dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
TucanoItaly schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 12:36:
[...]

Ik durf te wedden dat die iMac een ouderwetse harddisk heeft, of een Fusion Drive? Dus die is nog HFS+ geformatteerd. En HFS+ heeft de nare eigenschap dat deze in een staat kan geraken waarin alle data prima leesbaar is, maar het file system toch als corrupt wordt beschouwd, en niet gerepareerd kan worden.

En dat is volgens mij wat er aan de hand is. HFS+ is corrupt, kan niet gerepareerd worden, en de Mojave-installatie wil geen conversie naar APFS doen als de zooi corrupt is.

Mijn tip zou zijn, backup naar Time Machine, een High Sierra clean install doen, backup terugzetten en upgraden naar Mojave. Of, als dat mogelijk is, gewoon een Mojave install doen, en de High Sierra backup terugzetten. Maar ik weet niet of dat kan.
De iMac is van 2014 (das tegenwoordig al snel ouderwets!) en bevat de originele SATA schijf. De MacBook heeft een SDD gekregen. Zou dus best de reden kunnen zijn maar beetje vreemd dat Schijf-EHBO dit dan niet aangeeft.

Volgens mij kan een High Sierra backup niet terug naar Mojave maar de belangrijke data gaat via de NAS toch over en weer. Zal dus eens proberen een directe clean install van Mojave. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaganzza
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-09 22:43
sjakie02 schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 12:24:
Ik word gek van de spinning beach ball in Mojave. In High Sierra nergens last van, maar na de upgrade is het drama. Soms hangt er slechts 1 app, soms hangt echt alles een minuut lang. Reuze irritant.
Heb ik ook sinds upgrade naar Mojave op mijn Mac Mini late 2014. Op mijn Macbook Pro van 2017 heb ik dat niet... Hopelijk lost de volgende versie dat op...

 iPhone 17 256GB Zwart|  Apple Watch S11 SG |  Mac Mini M1 (2020) |  MacBook Air 13" (2025) Blauw |  Apple TV 4K (2x) |  Airpods 4 (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjakie02
Vaganzza schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 13:47:
[...]

Heb ik ook sinds upgrade naar Mojave op mijn Mac Mini late 2014. Op mijn Macbook Pro van 2017 heb ik dat niet... Hopelijk lost de volgende versie dat op...
Ik heb net een upgrade gedaan naar de laatste beta versie in de hoop dat het opgelost zou zijn, maar helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaganzza
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-09 22:43
Clean install ook al geprobeerd? Ik heb dat zelf nog niet gedaan omdat mijn vrouw op de mini moet werken, daar hebben we elk onze eigen account. Ik wil het risico niet nemen dat ze niet verder kan... ;)

 iPhone 17 256GB Zwart|  Apple Watch S11 SG |  Mac Mini M1 (2020) |  MacBook Air 13" (2025) Blauw |  Apple TV 4K (2x) |  Airpods 4 (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjakie02
Nee, dit is een werk laptop, dan heeft een clean install een nogal grote impact. Ik zoek naar een goede manier om het te debuggen. CPU en memory zijn het probleem niet, dus ik vermoed zelf disk IO. Wellicht mijn postgres server die toch teveel vraagt van de machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 11:57
sjakie02 schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 13:56:
Nee, dit is een werk laptop, dan heeft een clean install een nogal grote impact. Ik zoek naar een goede manier om het te debuggen. CPU en memory zijn het probleem niet, dus ik vermoed zelf disk IO. Wellicht mijn postgres server die toch teveel vraagt van de machine.
Weer downgraden naar Sierra? Mijn Macbook Pro 2017 draai ik ook nog op Sierra vanwege alle problemen met High Sierra en nu weer Mojave, software updates en Mac's gaan niet goed samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-09 22:23
Cubic X schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 20:50:
[...]

Weer downgraden naar Sierra? Mijn Macbook Pro 2017 draai ik ook nog op Sierra vanwege alle problemen met High Sierra en nu weer Mojave, software updates en Mac's gaan niet goed samen.
Ik heb quasi nog nooit problemen gehad met upgrades, maar ik prefereer altijd wel een clean install. Als je een beetje de backups van je machine in de gaten houdt kan dat geen probleem zijn eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joach1m
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Sinds de upgrade naar macOS Mojave heb ik geregeld een freeze als mijn Macbook Pro (early 2015) uit slaapstand komt (openen van de lid). De strandbal komt tevoorschijn en kan dan nog even met de muis bewegen. Daarna een volledige freeze. De Macbook kan dan alleen nog maar uitgezet worden. Deze freeze komt niet voor als ik de laptop gebruik. En het gebeurde ook niet met de vorige versie van MacOS. Hebben jullie een idee wat dit zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexknl
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:39
Ik kom er recent achter dat je bij elk extern display een andere achtergrond kunt toepassen. Is er ook een mogelijkheid om dit uit te zetten? Dus dat hij bij het dupliceren op een extern display, gewoon mijn huidige achtergrond dupliceert? Ik ben namelijk iemand die elke week zowat een andere achtergrond heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Joach1m schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 11:39:
Sinds de upgrade naar macOS Mojave heb ik geregeld een freeze als mijn Macbook Pro (early 2015) uit slaapstand komt (openen van de lid). De strandbal komt tevoorschijn en kan dan nog even met de muis bewegen. Daarna een volledige freeze. De Macbook kan dan alleen nog maar uitgezet worden. Deze freeze komt niet voor als ik de laptop gebruik. En het gebeurde ook niet met de vorige versie van MacOS. Hebben jullie een idee wat dit zou kunnen zijn?
Hier exact hetzelfde. Ga maandag een clean install doen omdat ‘ie toch voor het toetsenbord naar Microfix gaat, maar vrees dat het een bug is.

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TuffScout
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-05-2024
We heeft DC++ werkend onder Mojave en welk programma heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Alexknl schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 21:26:
Ik kom er recent achter dat je bij elk extern display een andere achtergrond kunt toepassen. Is er ook een mogelijkheid om dit uit te zetten? Dus dat hij bij het dupliceren op een extern display, gewoon mijn huidige achtergrond dupliceert? Ik ben namelijk iemand die elke week zowat een andere achtergrond heeft.
Met Automator/AppleScript iets maken die dat doet. Een andere optie heb je niet. Schermen worden in macOS al heel lang als afzonderlijk gezien en dus individueel benaderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-01-2023
Een mapje maken op iCloud met daarin je wekelijkse achtergrond en bij instellingen die map kiezen. En elke week je nieuwe achtergrond in die map zetten.
Zo doe ik dat met de vierjaargetijden en de achtergrond op mijn iMac en MacBook Air. Ik weet alleen niet goed hoe dat zit met 2 schermen. Als die apart via systeemvoorkeuren ingesteld worden, dan moet dit zeker lukken.

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Is dat niet gewoon een optie in de instellingen? I stand corrected.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexknl
ppl schreef op woensdag 7 november 2018 @ 23:48:
[...]

Met Automator/AppleScript iets maken die dat doet. Een andere optie heb je niet. Schermen worden in macOS al heel lang als afzonderlijk gezien en dus individueel benaderd.
Jammer, dat gaat me wat te ver.
funske schreef op donderdag 8 november 2018 @ 10:15:
[...]

Een mapje maken op iCloud met daarin je wekelijkse achtergrond en bij instellingen die map kiezen. En elke week je nieuwe achtergrond in die map zetten.
Zo doe ik dat met de vierjaargetijden en de achtergrond op mijn iMac en MacBook Air. Ik weet alleen niet goed hoe dat zit met 2 schermen. Als die apart via systeemvoorkeuren ingesteld worden, dan moet dit zeker lukken.
Dit is alleen voor op de mac zelf volgens mij. Pas wanneer je een extern display aansluit, krijg je de mogelijkheid daar de achtergrond te veranderen. Maar dat is dan gelinkt aan dat specifieke scherm. Bij een nieuw scherm krijg je dan weer een andere achtergrond..
iAmRenzo schreef op donderdag 8 november 2018 @ 10:27:
[...]

Is dat niet gewoon een optie in de instellingen?
Blijkbaar niet? Of zit er nog een instelling verborgen ergens :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
iAmRenzo schreef op donderdag 8 november 2018 @ 10:27:
[...]

Is dat niet gewoon een optie in de instellingen?
In Windows dacht ik wel maar niet in macOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supernova
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 20:44

supernova

Zabbix specialist 7 ;-)

Ben eer gisteren op mijn Mac Mini overgeaan naar Mojave, maar iets vreemd.
Elke keer als ik de httpd.conf file aanpas, wiord hij na een bepaalde tijd weer terug gezet naar de default. Alle wijzigingen die ik doe in de httpd.conf file zijn daarna weer weg.

Weet iemand of dit iets nieuws is in Majove, kan namelijk niets vinden op het Internet.
Het gaat om de standaard ingebouwde Apache webserver.

PS5 User ;-) ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-09 13:04
supernova schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 13:15:
Ben eer gisteren op mijn Mac Mini overgeaan naar Mojave, maar iets vreemd.
Elke keer als ik de httpd.conf file aanpas, wiord hij na een bepaalde tijd weer terug gezet naar de default. Alle wijzigingen die ik doe in de httpd.conf file zijn daarna weer weg.

Weet iemand of dit iets nieuws is in Majove, kan namelijk niets vinden op het Internet.
Het gaat om de standaard ingebouwde Apache webserver.
Ik gebruik de standaard httpd.conf niet meer. Gewoon Apache etc installeren middels MacPorts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Ik zou dat dan eerder in een docker container draaien. Dat verhuist ook wat makkelijker.

Anyway, wat heet "na een bepaalde tijd"? Een uur, een dag, is dat steeds hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrSnuggles
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-05-2024

DrSnuggles

Terrapin Station

Zijn er mensen die sinds de update last hebben van battery drain in sleep mode? Elk uur verliest mijn dichtgeklapte MBP 13" 2015 5-10% battery, wat hij onder High Sierra niet deed.

Learn something new every day.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
Nog steeds in dark mode. Ik ben eraan gewend geraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexknl
In het begin was ik niet zo een fan van dark mode maar heb hem sinds een paar dagen weer eens aangezet, en vind het nu toch wel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Alles is in Dark Mode bij mij. Het enige dat me opviel, is dat goeie oude TextEdit geen dark mode heeft! In plain text mode zou deze mijns inziens witte letters op een donkere achtergrond moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Mijn mening en ervaring is niet veranderd met sinds ik het weer eens wat heb geprobeerd met Mojave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

DrSnuggles schreef op maandag 12 november 2018 @ 12:05:
Zijn er mensen die sinds de update last hebben van battery drain in sleep mode? Elk uur verliest mijn dichtgeklapte MBP 13" 2015 5-10% battery, wat hij onder High Sierra niet deed.
Hier ook. Stop de laptop dicht in mijn tas. Uurtje reizen. 20 procent foetsie.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
DrSnuggles schreef op maandag 12 november 2018 @ 12:05:
Hier twee MacBooks met dat probleem, ik zet hem nu maar uit als ik hem lang niet gebruik. Belachelijk natuurlijk!

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
Ik heb er hier nog niet echt opgelet, ik hou het alvast zeker in't oog. Ik heb een 2017.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:46
Ik had het ook. Oplossing was: automatische updates uitzetten. Ik zag in de log dat de macbook elke 2 uur aan ging. Overigens kreeg ik daarna wel gewoon netjes de melding dat de .1 update er was. Het lijkt dus dat alleen updates in sleepmodus niet automatisch worden gezocht/ geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevie07
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:21
Bij mij staan automatische updates al uit, toch verliest met macbook pro (early 2015) sinds Mojave vaak 20% batterij per nacht.

Hiervoor met Sierra nergens last van en batterij is 118 cycles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrSnuggles
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-05-2024

DrSnuggles

Terrapin Station

Stevie07 schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 07:12:
Bij mij staan automatische updates al uit, toch verliest met macbook pro (early 2015) sinds Mojave vaak 20% batterij per nacht.

Nou, ik stelde vrij stellig dat het sinds de update is, maar had eerlijk gezegd het idee dat het daarvoor ook al was. Zit hier op 315 cycles en nooit issues gehad.

Bijzonder..

edit:
Oh, volgens mij heb ik je reactie verkeerd geinterpreteerd.

Overigens kwam ik dit nog tegen. Fingers crossed.

[ Voor 15% gewijzigd door DrSnuggles op 13-11-2018 12:44 ]

Learn something new every day.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Stevie07 schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 07:12:

Toevallig powernap actief staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Had er ook al last van, gebruik mijn macbook soms paar dagen niet en vaker was had ie dan nog maar 50-60% batterij terwijl ik toch vrij zeker was dat ik hem naar de 100% heb opgeladen. Automatische updates nu eens uitgezet, kijken of het dan beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevie07
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:21
Slaiter schreef op maandag 19 november 2018 @ 10:37:
[...]

Toevallig powernap actief staan?
Staat altijd uit bij mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushalte
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:23
Ik zit met mijn schuifruimte rond de 10 GB en krijg nu om de paar minuten een melding dat mijn schijf bijna vol is. Weet iemand hoe dat uit te schakelen is? Ik heb al in het menu Berichtgeving gekeken, maar niets gevonden.

 MacBook Air M2 2022 / MacBook Pro Retina 13" 2015 / iPhone 16 Pro Natural Titanium 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChristianBurger
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09-08 18:12
Bushalte schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 09:11:
Ik zit met mijn schuifruimte rond de 10 GB en krijg nu om de paar minuten een melding dat mijn schijf bijna vol is. Weet iemand hoe dat uit te schakelen is? Ik heb al in het menu Berichtgeving gekeken, maar niets gevonden.
Volg.

Ik heb hier ook last van. Betreft een Macbook Pro Retina 2015

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-09 17:01
Ik draai nu enkele weken Mojave en het blijft opvallen hoe enorm traag Safari is geworden. Webpagina's lijken normaal te laden, maar het vervolgens tonen duurt veel langer dan voorheen.

Heeft iemand deze ervaring ook? Sowieso ben ik niet de enige

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
ChristianBurger schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 12:47:
[...]

Volg.

Ik heb hier ook last van. Betreft een Macbook Pro Retina 2015
Wss komt dat omdat een SSD eigenlijk zo'n 10-20% nodig heeft als schrijfcache om de snelheid erin te houden. Snap dat het niet de oplossing is die jullie echt vragen maar ik zou proberen toch altijd die 10-20% vrij te houden voor een optimaal snel systeem.

Er zijn ook veel lokale timemachine backups en evt iPhone/ipad backups die tijden lang op je systeem blijven, laatst die ook eens gewist en dat scheelde toch al snel een 80-100gb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Skyrunner schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 13:23:
Ik draai nu enkele weken Mojave en het blijft opvallen hoe enorm traag Safari is geworden. Webpagina's lijken normaal te laden, maar het vervolgens tonen duurt veel langer dan voorheen.

Wat ik regelmatig merk is dat een pagina inderdaad wel geladen is maar lijkt paar seconde vast te lopen voordat je kan scrollen. Merk ik ook vaak als ik terug ga naar een vorige pagina (back button) die al geladen in de cache zit. Echter niet consequent, de exact dezelfde pagina soms wel, soms niet. Dacht eerst dat het door adblocker kwam maar die uitzetten lijkt geen verschil te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
Skyrunner schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 13:23:

Ik ben van Safari weer naar Chrome gegaan hoor, ik had het op aanraden van het forum weer eens een kans gegeven, maar het ligt me nog steeds niet.
Ik vind niet dat Safari dat veel sneller is dan Chrome en de ad-block add-on werkte niet meer goed op Safari.

Alsook miste ik de sync tussen mijn Chrome op Windows en MacOS harder dan verwacht.
Pagina: 1 ... 5 ... 9 Laatste