Vitruvius schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:05:
[...]
Bedankt voor het delen van je ervaring. We hebben hier zojuist een nieuwbouw woning gekocht en zijn bezig met het doornemen van de optielijst. Het aanbrengen van een 'Extra leiding zonwering / rolluik' staat daarbij 2 keer op de lijst:
- Extra loze leiding zonwering / rolluik a 160 euro - Het leveren en monteren van een extra loze leiding ten behoeve van zonwering. Aan de buitenzijde wordt een loze leiding in het gevelkozijn gemonteerd welke is aangesloten op een inbouwdoos aan de binnenzijde welke met een blindplaat wordt afgedekt.
Positie conform optietekening. - Extra bedraade leiding zonwering / rolluik a 385 euro - Het bedraden van een loze leiding ten behoeve van zonwering / rolluik. Ter plaatse van de loze leiding wordt de blindplaat vervangen door een schakelaar. Positie conform optietekening.
Volgens mij moet ik voor een bedrade situatie zowel optie 1 als 2 aanvinken maar dat ga ik nog even na bij de bouwbegeleider.
Buiten deze kosten komen uiteraard de kosten voor het screen, montage etc nog bij. Ik heb me er nog niet genoeg in verdiept maar een SOLAR screen zou een goedkopere keuze kunnen zijn dan bovenstaande opties voor elk raam/screen meenemen. Wel zit ik m'n hoofd met de levensduur van de accu/zonnepaneel. Het paneel is wellicht te vervangen maar de accu zit mogelijk verwerkt met de motor... Zouden jullie SOLAR in deze situatie overwegen of mis ik absolute voordelen van een bedrade situatie?
toon volledige bericht
@
Vitruvius
In jouw geval zou ik dan kiezen voor het aanleggen van de loze leiding, dan heb je 'm maar alvast liggen, een draadje doortrekken en aansluiten kan altijd nog.
Je houdt dan de flexibiliteit om te kiezen voor elektrisch of solar. Ook kun je dan nog bepalen of je wel of geen schakelaar op je muur wilt hebben. Mij lijkt een schakelaar op je muur - behalve lelijk en altijd net op een onhandige plek achteraf - vooral niet nodig ivm afstandsbediening en/of app op tablet/telefoon.
Per scherm is de meerprijs voor solar grofweg vergelijkbaar met de kosten voor jouw leiding + bedrading (zeker als je het zelf kunt).
Ter info:
Als er bij mij wel al leidingen waren had ik niet gekozen voor solar. Ik twijfelde al sterk om wel leidingen aan te gaan leggen maar was aan een kant van het appartement nogal gedoe (ivm constructie v/h gebouw en moeten doorboren isolerende laag).
De kans is vrij groot dat er ooit een keer een accu en/of solarpaneel moet worden vervangen. Waarbij ik een paar posts hierboven heb geleerd dat in geval van een accu, dat dus meteen de hele motorunit betreft (heb de BREL motoren)
Anyway, dat waren mijn hersenscheten op een warme dinsdagmiddag
PS/ter info:
Op dit moment (dinsdag 19/7/2022 is het om 13.33 buiten al 34*C, verwacht wordt 38*C vandaag hier in Utrecht. Binnen is het nu 24.5*C waar het bij vorige bloedhete dagen (2 jaar geleden bijvoorbeeld) richting 30*C binnen ging...
Strategie is geweest: schermen hele dag en nacht naar beneden, overdag alle ramen en deuren dicht en 's nachts ramen open met de screens naar beneden zodat ze werken als als muskietennet (je voelt nog wel een briesje binnenkomen). We hebben geen airco, geen koeling of anders.
Ons appartement heeft twee grote raampartijen op west en oost, beide 4.20m breed en 2.20 hoog, zonder de screens branden we weg. In de winter is het heerlijk al dat glas, maar in de zomer niet echt...
Oh, dan hebben we ook nog een balkondeur op het zuiden, met glas van 90x200. Op dit moment provisorisch afgedekt dmv een verduisterend gordijn buiten. Maar hier ga ik dus hetzelfde screendoek voor bestellen, maar dan met zuignappen op het glas.
Maar, ze hangen net op tijd: met 24*C is het prima uit te houden...best tevreden dus!
[
Voor 3% gewijzigd door
Yorro op 19-07-2022 13:41
]