Na een paar maanden toch nog een vervolg vraag hierop. Ik ga de bouwer inderdaad voorbereidend werk laten treffen voor de zonwering. De bouwer reageert helaas niet op mijn vragen over de meerwerklijst dus ik moet het zelf bij elkaar puzzelen.
Ze bieden de volgende optie voor een aansluiting voor zonwering (190 euro per kozijn):
- Inbouwdoos wordt geplaatst met elektriciteitsdraad onder spanning
- Ik neem aan (maar weet het niet zeker) dat de bouwer die draad gewoon aftakt van een bestaand elektrapunt in de buurt van het kozijn, bijvoorbeeld een stopcontact of iets dergelijks. Edit: Ik denk expliciet niet dat dit een loze leiding is vanuit de meterkast omdat die omschreven staat: "Extra loze leiding (19mm) vanuit de meterkast". Dat is dus wel andere taal dan "er wordt een bedraad aansluitpunt gemaakt"
- Als dat klopt, dan worden de screens niet op een aparte groep aangesloten. Als er kortsluiting ontstaat in een screen knalt ook mijn TV uit, bij wijze van
Ben ik nu te puristisch bezig en denk ik te veel door als ik dat jammer vind? Laat het graag weten, dit is helemaal nieuw voor mij
En als het gewoon prima is om die zonwering op een bestaande binnengroep aan te sluiten dan neem ik gewoon de optie af van de bouwer want dat is vele malen makkelijker.
Idealiter zou ik alle elektra aan de buitenkant van het huis op een aparte groep aanbrengen en niet gemengd met elektra aan de binnenkant. Ik denk dat daar ook een mogelijkheid toe is, door namelijk vanuit de meterkast naar elk kozijn een loze leiding (19mm) te laten trekken. Dan kan ik na oplevering van het huis zelf draden trekken door de loze leiding en die samenknopen in de meterkast op een aparte groep. Dit zou mij 180 euro per kozijn kosten. 10 euro goedkoper dan de bovengenoemde optie van de bouwer, maar dan ligt de stroomdraad er nog niet in.
Ze bieden de volgende optie voor een aansluiting voor zonwering (190 euro per kozijn):
Hoe ik dit voor me zie:Er wordt een bedraad aansluitpunt gemaakt ter hoogte van bovenkant kozijn (bovenkant inbouwdoos) en ca. 10 cm. naast het kozijn, aan de binnenzijde van de ruimte. Bij plaatsing van zonwering kan vanuit binnen naar buiten worden geboord en kan de aansluiting gemaakt worden. De inbouwdoos wordt afgewerkt met een blinde plaat.
- Inbouwdoos wordt geplaatst met elektriciteitsdraad onder spanning
- Ik neem aan (maar weet het niet zeker) dat de bouwer die draad gewoon aftakt van een bestaand elektrapunt in de buurt van het kozijn, bijvoorbeeld een stopcontact of iets dergelijks. Edit: Ik denk expliciet niet dat dit een loze leiding is vanuit de meterkast omdat die omschreven staat: "Extra loze leiding (19mm) vanuit de meterkast". Dat is dus wel andere taal dan "er wordt een bedraad aansluitpunt gemaakt"
- Als dat klopt, dan worden de screens niet op een aparte groep aangesloten. Als er kortsluiting ontstaat in een screen knalt ook mijn TV uit, bij wijze van
Ben ik nu te puristisch bezig en denk ik te veel door als ik dat jammer vind? Laat het graag weten, dit is helemaal nieuw voor mij
Idealiter zou ik alle elektra aan de buitenkant van het huis op een aparte groep aanbrengen en niet gemengd met elektra aan de binnenkant. Ik denk dat daar ook een mogelijkheid toe is, door namelijk vanuit de meterkast naar elk kozijn een loze leiding (19mm) te laten trekken. Dan kan ik na oplevering van het huis zelf draden trekken door de loze leiding en die samenknopen in de meterkast op een aparte groep. Dit zou mij 180 euro per kozijn kosten. 10 euro goedkoper dan de bovengenoemde optie van de bouwer, maar dan ligt de stroomdraad er nog niet in.
[ Voor 5% gewijzigd door Tiuri op 01-02-2025 18:43 ]
:strip_exif()/f/image/GenzQbTpBshUUeFOeWrnHuUA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KHuU3Vc0Ky3vULIeBz9mRlGc.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/Yg6wU85V8LRCIjf0llF1AtJv.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/tTVrBWi5AYgUC8NqOFFIAYFj.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/Uv4KyYfVUUn5ygULnRgflFz5.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/9OSnCO8qAOr38UOxAz3tz4IH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aBUTXeQcLF9r5cXDkvOw82fQ.png?f=user_large)
/f/image/RGcDlQXbo08wbWZdEdO83DOR.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VIvbLtw6f3lvkwEt2TYdviYf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bxuu8YxlDA4ujltx2TospbZg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jRPY6ZwCqNixeNvIc26aJucu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lOsuy7450IJOwinR4GktlJA3.jpg?f=fotoalbum_large)