Ervaring met screens aan buitenkant raam

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste
Acties:

Onderwerpen


  • Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:12
Ik wil zonnescreens laten plaatsen op mijn dakkapel van 5 meter breed. Het lastige is dat dit aan de zijkant van het huis is, dus direct tegen de tuin van de buren waar een tuinhuisje/bomen staan, dus ik kan niet echt een steiger oid opbouwen of hoogwerker daar plaatsen. Een scherm van 5 meter wordt te zwaar/gevaarlijk voor montage, dus voorstel is 3 + 2 (zijn 5 ramen van 1m)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XV0prqmygu-GnGTlCI-KJWdiS5w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jRPY6ZwCqNixeNvIc26aJucu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8RjTeAArZDnql2Bg2GtfsTl16nA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lOsuy7450IJOwinR4GktlJA3.jpg?f=fotoalbum_large

Paar vragen:
- Aangezien het een thuiswerkplek is met schermen richting het raam, lijkt me 1% beter toch? Zon staat er voornamelijk vanaf einde middag / avond op dus nu irritant met richting scherm kijken, ook met de 5% (?) achtige Novalux zuignap dingen.
- Volgens monteur is het geen ramp dat 2 zijn, want schakelen redelijk zelfde op lux. Nog dingen om op te letten? Solar panels tegen elkaar aan doen?

Offerte is ca 3k voor beide screens + montage, uitgaande van Heroal 1% zipscreens en Somfy RS100 Solar, realistisch?

  • Wisey
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:32
[b]Barryvdh in "Ervaring met screens aan buitenkant raam"
Paar vragen:
- Aangezien het een thuiswerkplek is met schermen richting het raam, lijkt me 1% beter toch? Zon staat er voornamelijk vanaf einde middag / avond op dus nu irritant met richting scherm kijken, ook met de 5% (?) achtige Novalux zuignap dingen.
- Volgens monteur is het geen ramp dat 2 zijn, want schakelen redelijk zelfde op lux. Nog dingen om op te letten? Solar panels tegen elkaar aan doen?

Offerte is ca 3k voor beide screens + montage, uitgaande van Heroal 1% zipscreens en Somfy RS100 Solar, realistisch?
Ja, een 1% doek is zeker aan te bevelen in jullie situatie — vooral bij werkplekken met beeldschermen richting het raam. Een donkere kleur (zoals antraciet) werkt dan het beste en sluit ook mooi aan bij de uitstraling van jullie dakkapel, dus dat zit al goed.

Wat betreft de twee motoren: het klopt wel dat ze redelijk gelijk schakelen qua luxwaarde. Wil je toch meer controle en automatisering, dan kun je overwegen om een Somfy TaHoma gateway toe te voegen. Daarmee kun je bijvoorbeeld één van de solarpanelen ook als zonsensor gebruiken en beide screens tegelijk aansturen, zelfs automatisch.

Daarnaast kun je met een Somfy Amy io zender ook gebruik maken van de ingebouwde temperatuursensor. Zo kun je instellen dat de screens in het voorjaar juist helpen om de ruimte wat op te warmen, handig als je er dan niet bent.

Let er wel op dat Somfy adviseert om bij motoren met afstandsbediening de motorkoppen ongeveer 1 meter uit elkaar te plaatsen. De solar panelen kun je dan het beste aan de uiteinden monteren, zodat je geen radiostoring krijgt.

Tot slot: een offerte van ca. €3.000 voor twee Heroal 1% zipscreens met Somfy RS100 Solar motoren en montage op een dakkapel is realistisch, zeker omdat montage op een dakkapel vaak net wat complexer is dan standaard montage. Misschien kun je wel nog vragen voor de nieuwe "Altea Solar io" motoren, deze zullen de RS100 (rolluikmotoren) straks sowieso gaan vervangen in screens en dan krijg je nog iets meer screenfuncties in de motor.

[ Voor 8% gewijzigd door Wisey op 07-05-2025 09:59 ]


  • Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 02:57
Screen gerelateerd vraagje. We zien best wat dode insecten op onze screens zitten. Iemand ervaring mee met of die er uiteindelijk vanaf vallen vanwege uitdroging? Screens zitten op de 2de verdieping en kom er niet makkelijk bij

  • Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:12
Wisey schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 09:48:
[...]

Ja, een 1% doek is zeker aan te bevelen in jullie situatie — vooral bij werkplekken met beeldschermen richting het raam. Een donkere kleur (zoals antraciet) werkt dan het beste en sluit ook mooi aan bij de uitstraling van jullie dakkapel, dus dat zit al goed.

Wat betreft de twee motoren: het klopt wel dat ze redelijk gelijk schakelen qua luxwaarde. Wil je toch meer controle en automatisering, dan kun je overwegen om een Somfy TaHoma gateway toe te voegen. Daarmee kun je bijvoorbeeld één van de solarpanelen ook als zonsensor gebruiken en beide screens tegelijk aansturen, zelfs automatisch.

Daarnaast kun je met een Somfy Amy io zender ook gebruik maken van de ingebouwde temperatuursensor. Zo kun je instellen dat de screens in het voorjaar juist helpen om de ruimte wat op te warmen, handig als je er dan niet bent.

Let er wel op dat Somfy adviseert om bij motoren met afstandsbediening de motorkoppen ongeveer 1 meter uit elkaar te plaatsen. De solar panelen kun je dan het beste aan de uiteinden monteren, zodat je geen radiostoring krijgt.

Tot slot: een offerte van ca. €3.000 voor twee Heroal 1% zipscreens met Somfy RS100 Solar motoren en montage op een dakkapel is realistisch, zeker omdat montage op een dakkapel vaak net wat complexer is dan standaard montage. Misschien kun je wel nog vragen voor de nieuwe "Altea Solar io" motoren, deze zullen de RS100 (rolluikmotoren) straks sowieso gaan vervangen in screens en dan krijg je nog iets meer screenfuncties in de motor.
Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Hij had idd ook een Tahoma switch als extra optie voor 200 euro, denk dat ik dat sowieso wel doe, kan ik ook met HomeAssistant wellicht iets doen.

Altea Solar io zal ik even bekijken, maar een screen is toch gewoon open/dicht of iets er tussenin? Of wat voor features zou je erbij krijgen.
Hij gaf wel aan dat het in de app als 'rolluik' getoond werd en dat ze wat krachtiger waren dan nodig, maar dat ze wel erg betrouwbaar en stil waren.

  • Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:12
Oh ik zie het al, voornamelijk om het doek netjes/strak te houden dus.
Voornaamste functies:

• Perfecte sluiting van de cassette: eenmaal dat de screen is gesloten, stopt de motor meteen om het mechanisme te beschermen en om de trekkracht op het doek te beperken. Keuze uit 3 trekkrachtniveau's.

• Automatische doekrekcompensatie: om een doeklengte te verzekeren, zelfs na vele jaren.

• Back release: wanneer deze functie geactiveerd is, zal de motor de rem kort na het sluiten kort losmaken, dit om de spanning van het doek af te nemen. Dit verlengt de levensduur van het doek.

• Obstakeldetectie: via een ABS meenemer

• Back impuls: wanneer geactiveerd wordt na elke neerbeweging de motor iets teruggetrokken. Dit om het doek mooi strak te houden.

  • Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:01

Wuursj

want worst is al bezet

Zo eindelijk mijn screens hangen. Ze lagen al maanden te wachten maar toen ik ze ophaalden, schrok ik even van het gewicht en moest ik nog even een montage plan bedenken voor de screens in de dakkapellen.

Eerst de twee gemakkelijke in de dag op de goed bereikbare kozijnen van de eerste verdieping.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/aOqEDJMi3zGCVnm2eElYsAdB.png
(wel nog even het schilderwerk afmaken...)

Dat was een eitje, al betekend in de dag wel dat je ze met rails en al moet monteren want er op schuiven kan niet. Maar met twee man prima te doen. Ik heb destijds bij het bestellen van de kozijnen wel de boven balk 100mm hoog laten maken ipv de standaard 67 om de 95mm kastjes in de dag kwijt te kunnen zonder dat ze voor het glas uit steken. De onderlijst van het screen zelf steekt nu wel nog uit voor het glas.

Bij het kleinste raam vind ik de profielen en extra zware onderlijst (we wonen relatief dicht bij bij de kust) wel wat heftig maar ik wilde ze wel gelijk houden met de andere, veel grotere ramen. Ook hebben Sikkens en Verano een andere mening over Ral9010 maar wie er gelijk heeft weet ik nog niet :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/zoEGfrdzmpkoSJMUPOlzwpx6.png


De andere drie wilde ik graag de kastjes hoog in de dakkapel hebben vanwege het uiterlijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/2E8CeRVtYzkzogtDirgEq1Mt.png

Maar omdat de kastjes op de rails leunen en een 2,5 meter breed screen pak hem beet 50kg weegt, was dat eenvoudiger bedacht dan gedaan. Eerst de rails monteren en dan het kastje er in zetten gaat immers niet. En ritsscreens maakt het niet gemakkelijker omdat het opzetten en inritsen tegelijk moet. Door ze vanaf het dak te laten zakken, houten beugeltjes te maken maken en die tijdelijk te klemmen op het kozijn ging het met genoeg mankracht (3 m/v) en na wat oefeningen bij screen 1 nog best soepel bij screen 2 en 3. Er zijn leukere klussen maar ik had het ons niet gemakkelijk gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/H2Ps1JN6VC7cg20gm5wQMryE.png

In totaal toch wat uurtjes bezig geweest om alle 5 te monteren. Het werkt (met de Smoove knoppen) echter perfect en het nut heeft zich al bewezen.

Het zicht naar buiten is nog best goed:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/vZOjrT4C8D4LwkOFFL7TKh2z.png
met deze specs voor het doek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/vVtyEujjtlimdL6omv6dVgtc.png


Nu probeer ik echter de Somfy IO Maestria motoren via de Smoove's te koppelen aan een Tahoma switch en dat gaat dan weer niet. Ik had juist gekozen voor een kant-en-klaar Somfy oplossing ipv zelf te gaan tweaken... daar maar eens in gaan duiken hoe ik die met elkaar laat praten. Ik heb al wat gelezen over het resetten van de motoren? De Smoove's werken iig wel.

Nog een aandachtpuntje voor de zelf-klusser: ik had de electra voorbereid door een stroompunt in de dakkapel te maken voor twee screens naast elkaar. Door Somfy IO geen schakeldraden nodig. Echter moet je voor het verbinden de screens afzonderlijk van spanning kunnen voorzien, anders gaan ze beide reageren op 1 smoove. Er moest dus nog een adertje bij om dat van binnen uit te kunnen doen.

Kosten:
5x Verano rits screens in 95mm kastje met bovengenoemde motoren 3345 euro
Smoove knoppen en Tahoma switch via marktplaats 230 euro
Klusjesmannen bij het helpen monteren incl. kibbeling lunch 375
Samen ~4000 euro.
Airco is qua aanschaf goedkoper :P

[ Voor 14% gewijzigd door Wuursj op 07-05-2025 11:49 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst


  • Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:12
Wisey schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 09:48:
[...]
[..]
Misschien kun je wel nog vragen voor de nieuwe "Altea Solar io" motoren, deze zullen de RS100 (rolluikmotoren) straks sowieso gaan vervangen in screens en dan krijg je nog iets meer screenfuncties in de motor.
Hij gaf aan dat er nog wat kinderziektes in zitten. Geen idee of dat ook zo is maar als de RS100 betrouwbaar werkt is dat opzich ook goed.

Edit: wel gevraagd of ie wil navragen wat het verschil is, en evt issues.

[ Voor 7% gewijzigd door Barryvdh op 07-05-2025 11:52 ]


  • fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 25-06 11:54
Wom schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 10:47:
Tuin op het zuiden icm. vele vierkante meters glas door twee grote tuindeuren zorgt voor hoge temperaturen binnen. En eenmaal binnen is de warmte niet zomaar uit huis. Zelfs in de lente of herfst loopt de temperatuur al op.

Nu zitten we te denken aan blinderende screens, om zo de zon wat buiten te houden. Wat zijn de ervaringen van jullie? Waar op te letten? En welke merken/leveranciers te vermijden?

We gaan dit weekend een rondje bij zonneweringsleveranciers doen, maar kom graag beslagen ten ijs. En online kom ik vooral de woorden 'stunter' en 'budget' tegen, wat nu juist niet de bedoeling is.
Zelf hebben we vorige zomer voor ramen aan de zuid/oost kant suneclipse schermen gekocht van Suneclipse die je met zuignappen aan de buiten of binnenkant kan bevestigen. Je kan kiezen voor half doorlatend of blokeerend en voor binnen of buiten. De screens aan de buitenkant werken best effectief tegen warmte. Het nadeel is wel dat het een gedoe is om ze te bevestigen en iets minder om ze eraf te halen. Verder is het binnen op donkere dagen wel aan de donkere kant, maar het helpt zeker tegen de warmte.

  • Wisey
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:32
Barryvdh schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:12:
[...]
Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Hij had idd ook een Tahoma switch als extra optie voor 200 euro, denk dat ik dat sowieso wel doe, kan ik ook met HomeAssistant wellicht iets doen.

Altea Solar io zal ik even bekijken, maar een screen is toch gewoon open/dicht of iets er tussenin? Of wat voor features zou je erbij krijgen.
Hij gaf wel aan dat het in de app als 'rolluik' getoond werd en dat ze wat krachtiger waren dan nodig, maar dat ze wel erg betrouwbaar en stil waren.
Ja, de Tahoma swtich kun je goed integreren in Home Assistant.

Zoals je zelf al de voornaamste functies aangaf, zijn deze zonweringfuncties wel handig voor de screens, behalve de "Back impuls", dit is meer voor verandazonweringen. En je zien een screen icoontje in de Tahoma, maar dat is alleen visueel. De RS100 io is zeker een betrouwbare motor en de slow stop/slow start is ook wel een fijne functie. Dat ze krachtiger zijn is vreemd, ze hebben dezelfde Nm motorsterktes als de Altea io.
Wuursj schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:53:
Nu probeer ik echter de Somfy IO Maestria motoren via de Smoove's te koppelen aan een Tahoma switch en dat gaat dan weer niet. Ik had juist gekozen voor een kant-en-klaar Somfy oplossing ipv zelf te gaan tweaken... daar maar eens in gaan duiken hoe ik die met elkaar laat praten. Ik heb al wat gelezen over het resetten van de motoren? De Smoove's werken iig wel.
Waar precies loop je vast in het installatieproces? Je zou ook nog deze manier kunnen proberen als de 2-weg sleutel niet overeenkomt.
Barryvdh schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:15:
[...]


Hij gaf aan dat er nog wat kinderziektes in zitten. Geen idee of dat ook zo is maar als de RS100 betrouwbaar werkt is dat opzich ook goed.

Edit: wel gevraagd of ie wil navragen wat het verschil is, en evt issues.
Ah, daarvan was ik niet op de hoogte. Ik zie wel dat Somfy ze wel nog gewoon uitlevert in hun zakelijke webshop. Ik kan er ook wel eens naar informeren als je het wilt.

  • Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:01

Wuursj

want worst is al bezet

Wisey schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 22:35:
[...]
Waar precies loop je vast in het installatieproces? Je zou ook nog deze manier kunnen proberen als de 2-weg sleutel niet overeenkomt.
Als ik het stappenplan in de app volg:

- product selecteren -> buitenzonwering dus maar ik heb ook wat andere geprobeerd
- afstandbediening selecteren -> een smoove in mijn geval
- QR code op achterkant smoove scannen -> gaat goed
- PROG op achterkant ingedrukt houden tot ie ff heen en weer gaat -> gaat goed
- app gaat dan zoeken en geeft een fout
- app zegt dat ik PROG nog een keer kort moet indrukken tot ie heen en weer gaat -> gaat goed
- app voegt dan een 'rolluik' toe doe ik volgens de app moet testen

... maar dat doet dus niks ;( en dat bij alle 5.

Ik zal eens de prodedure uit de link volgen maar al die 'op eigen risico' dingen helpen niet :) Handmatig via de smoove doen ze het wel nog en als dat straks niet meer werkt, heeft dat wel effect op de WAF ;)

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst


  • Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:12
Wisey schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 22:35:
[...]


Ja, de Tahoma swtich kun je goed integreren in Home Assistant.

Zoals je zelf al de voornaamste functies aangaf, zijn deze zonweringfuncties wel handig voor de screens, behalve de "Back impuls", dit is meer voor verandazonweringen. En je zien een screen icoontje in de Tahoma, maar dat is alleen visueel. De RS100 io is zeker een betrouwbare motor en de slow stop/slow start is ook wel een fijne functie. Dat ze krachtiger zijn is vreemd, ze hebben dezelfde Nm motorsterktes als de Altea io.

[...]

Ah, daarvan was ik niet op de hoogte. Ik zie wel dat Somfy ze wel nog gewoon uitlevert in hun zakelijke webshop. Ik kan er ook wel eens naar informeren als je het wilt.
Krachtig was dan wellicht tov van andere motor. Maar bij navraag levert bij die (nog) niet. Heb nu gewoon met die RS100 besteld. Als hij daar ervaring mee heeft en het goed werkt, lijkt me dat prima :)

  • backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:13

backupdevice

No Risk , Full Push

Wij gaan screens en jaloezieen in de spouw van onze nieuwbouw woning laten inbouwen. Wij hebben er voor gekozen om de Tahoma box niet aan te schaffen op dit moment. De bedoeling is dat wij via de Somfy draadloze muurschakelaar 3 screens in de woonkamer gaan bedienen . Ben benieuwd of wij met de screens en vloerkoeling een Airco buiten de deur kunnen houden

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021


  • Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 02:57
backupdevice schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 12:48:
Wij gaan screens en jaloezieen in de spouw van onze nieuwbouw woning laten inbouwen. Wij hebben er voor gekozen om de Tahoma box niet aan te schaffen op dit moment. De bedoeling is dat wij via de Somfy draadloze muurschakelaar 3 screens in de woonkamer gaan bedienen . Ben benieuwd of wij met de screens en vloerkoeling een Airco buiten de deur kunnen houden
Als je niet te gevoelig bent voor iets hogere temperaturen binnen (zeg, rond de 25 graden) dan kan dat prima. Nachten waarbij de temperatuur boven de 20 graden blijft zijn toch vrij schaars. Vooral 's nachts dan proberen te koelen met lucht van buiten zodat je in de ochtend weer met een relatief lage temperatuur de dag kan starten.

  • backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:13

backupdevice

No Risk , Full Push

Blik1984 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 12:58:
[...]

Als je niet te gevoelig bent voor iets hogere temperaturen binnen (zeg, rond de 25 graden) dan kan dat prima. Nachten waarbij de temperatuur boven de 20 graden blijft zijn toch vrij schaars. Vooral 's nachts dan proberen te koelen met lucht van buiten zodat je in de ochtend weer met een relatief lage temperatuur de dag kan starten.
max 25 is wel te doen idd. We gaan het meemaken.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021


  • Wisey
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:32
Wuursj schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 10:03:
[...]


Als ik het stappenplan in de app volg:

- product selecteren -> buitenzonwering dus maar ik heb ook wat andere geprobeerd
- afstandsbediening selecteren -> een smoove in mijn geval
- QR code op achterkant smoove scannen -> gaat goed
- PROG op achterkant ingedrukt houden tot ie ff heen en weer gaat -> gaat goed
- app gaat dan zoeken en geeft een fout
- app zegt dat ik PROG nog een keer kort moet indrukken tot ie heen en weer gaat -> gaat goed
- app voegt dan een 'rolluik' toe doe ik volgens de app moet testen

... maar dat doet dus niks ;( en dat bij alle 5.

Ik zal eens de procedure uit de link volgen maar al die 'op eigen risico' dingen helpen niet :) Handmatig via de smoove doen ze het wel nog en als dat straks niet meer werkt, heeft dat wel effect op de WAF ;)
Ja, dan heb je de stappen wel al goed gevolgd. De eerste keer dat je de programmeer toets op een smoove indrukt, dan zet je de ontvanger open en geeft de motor na ongeveer 5 seconden een reactie als bevestiging.
Als de motor dan in "zender programmeermodus" staat, dan kun je hem tijdelijk ook niet bedienen, hij reageert dan niet meer op de op of neer toets en hiermee kun je vaak ook goed controleren of hij in deze programmeermodus staat.
Als je de 2e keer op de prog toets duwt, dan reageert hij al na 1 seconden en dan sluit hij deze programmeermodus af, dus dan zal hij hem niet meer kunnen toevoegen.

Probeer de gegeven link maar, neem eventueel ook contact via DM op als ik je er nog mee kan helpen, het is redelijk fail-proof, je zult niet snel last krijgen van de WAF :)

  • blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Ik heb net een screen van zonnewering-fabriek gemonteerd, alleen nu krijg ik de handzender niet gekoppeld. De handzender had ik al en de andere screens doen het ook gewoon.

Nu weet ik dat ik de vorige keer ook aan het klooien ben geweest met het koppelen en toen online een document gevonden heb waarmee het wel lukte, maar kan het nu niet weer vinden. |:(

De 2 manieren op de site van zonnewering-fabriek werken niet (stekker er in en stopknop inhouden werkt niet, stekker er in en 2x P2 indrukken en daarna omhoog werkt ook niet)

Iemand nog een tip? Als ik de stekker er in doe beweegt het screen wel even naar beneden en boven.

Zou het graag voor maandag werkend hebben. ;)

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here


  • stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
blitzkrieg schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 15:44:
Ik heb net een screen van zonnewering-fabriek gemonteerd, alleen nu krijg ik de handzender niet gekoppeld. De handzender had ik al en de andere screens doen het ook gewoon.

Nu weet ik dat ik de vorige keer ook aan het klooien ben geweest met het koppelen en toen online een document gevonden heb waarmee het wel lukte, maar kan het nu niet weer vinden. |:(

De 2 manieren op de site van zonnewering-fabriek werken niet (stekker er in en stopknop inhouden werkt niet, stekker er in en 2x P2 indrukken en daarna omhoog werkt ook niet)

Iemand nog een tip? Als ik de stekker er in doe beweegt het screen wel even naar beneden en boven.

Zou het graag voor maandag werkend hebben. ;)
Om wat voor motor gaat het? Somfy of Brel?

🪦🪦RIP Pricewatch design 19-01-2026 🪦🪦


  • Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:47

Milmoor

Footsteps and pictures.

Zoek op het type afstandsbediening. Dan vindt je vaak andere handleidingen. Er zijn raar genoeg verschillende varianten en ik snap de een beter dan de ander. Let op: je kan geen twee soorten motor op een hand zender combineren. Dus geen RTS én IO tegelijk.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.


  • blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

blitzkrieg

Whoop Whoop!

stin00 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 15:56:
[...]


Om wat voor motor gaat het? Somfy of Brel?
Brel

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here


  • blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Milmoor schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 16:09:
Let op: je kan geen twee soorten motor op een hand zender combineren. Dus geen RTS én IO tegelijk.
Zijn volgens mij dezelfde motoren. Ze hebben wel 2 soorten koppel methodes afhankelijk van de leverdatum van het screen.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here


  • Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:47

Milmoor

Footsteps and pictures.

Weet je het zeker?

Mono-directionele / bidirectionele modusomschakeling
NOTE De fabrieksstandaardmodus is bidirectionele modus, herhaal dezelfde handeling om de
modus mono-directioneel te schakelen.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.


  • GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:44
Ik heb hier sinds een kleine maand nu op de eerste verdieping op de kinderkamers screens laten plaatsen. Vooral om te verduisteren maar bijkomend voordeel zou zijn dat ik inderdaad nog meer warmte zou tegen houden.
We hebben al vloerkoeling door het gehele huis van een bodem warmtepomp en die werkt al meer dan prima. Onze kinderen hadden vooral last dat het in de zomer te licht is doordat de huidige duetten in het glas gemonteerd zijn en daardoor dus niet volledig verduisteren.

Omdat alle duetten vervangen ook een behoorlijke desinvestering met zich mee zou brengen en ik ook wel wat zag in het weren van nog meer extra warmte aan de buitenzijde (en ik overal al elektra had voorbereid) leek mij het nu toch tijd voor screens.

Mijn buurman zit toevallig in die business dus die heb ik gevraagd alles in te meten en te adviseren en te plaatsen.
Het zijn Verano screens geworden met 1% licht doorlatend doek.
Samen met de Tahoma switch is dit nu geïntegreerd in mijn home Automation. Daar moet ik nog verder in automatiseren maar de integratie werkt perfect.

Ik ben positief verrast door de screens. Ik houd van alle kamers en thermostaten nauwkeurige metingen bij en het scheelt 2 volle graden per kamer.
Met de screens dicht warmt het nauwelijks nog op (0.1-0,4) maximaal terwijl 2 van de 3 kamers vol op het zuid/zuid-westen liggen. Voorheen warmde die makkelijk 2-2,5 graad op om vervolgens in de loop van de avond en nacht weer volledig terug te koelen.
Nu blijft het dus nagenoeg dezelfde temperatuur in die kamers.

Ik heb geholpen met de plaatsing van de screens en tot toe ook over Verano prima te spreken. Ze maken geen herrie en alle screens zagen er prima uit, waren netjes verpakt en werken tot nu toe allemaal zonder problemen.

Qua lichtbeeld met open screens en dichte screens om 20:00 uur in de avond met de volle zon nog in de kamer:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen


Wij en de kinderen zijn in ieder geval meer dan tevreden met de verduistering en het voordeel van het tegenhouden van de extra warmte.
Express niet gekozen voor verduisterende doeken trouwens, we wonen vrijstaand en er is hier altijd veel wind. Na overleg met de buurman gaf hij ook het advies om dan voor 1% te gaan ipv volledig verduisterend. Die doeken zijn namelijk wind dicht en bij stevigere wind is er een goede kans op “klapperen” en de doeken zelf zijn minder goed bestand tegen UV en vertonen ook eerder verkleuring.

[ Voor 33% gewijzigd door GeeMoney op 29-06-2025 08:59 ]


  • blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Milmoor schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 19:27:
Weet je het zeker?

Mono-directionele / bidirectionele modusomschakeling
NOTE De fabrieksstandaardmodus is bidirectionele modus, herhaal dezelfde handeling om de
modus mono-directioneel te schakelen.
Het zijn dezelfde screens, alleen een andere levering. Bij de DC2702DE afstandsbediening die ik heb staat in de handleiding niks over switchen van mono- naar bi-directioneel.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here


  • manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
GeeMoney schreef op zondag 29 juni 2025 @ 08:52:
Ik heb hier sinds een kleine maand nu op de eerste verdieping op de kinderkamers screens laten plaatsen. Vooral om te verduisteren maar bijkomend voordeel zou zijn dat ik inderdaad nog meer warmte zou tegen houden.
We hebben al vloerkoeling door het gehele huis van een bodem warmtepomp en die werkt al meer dan prima. Onze kinderen hadden vooral last dat het in de zomer te licht is doordat de huidige duetten in het glas gemonteerd zijn en daardoor dus niet volledig verduisteren.

Omdat alle duetten vervangen ook een behoorlijke desinvestering met zich mee zou brengen en ik ook wel wat zag in het weren van nog meer extra warmte aan de buitenzijde (en ik overal al elektra had voorbereid) leek mij het nu toch tijd voor screens.

Mijn buurman zit toevallig in die business dus die heb ik gevraagd alles in te meten en te adviseren en te plaatsen.
Het zijn Verano screens geworden met 1% licht doorlatend doek.
Samen met de Tahoma switch is dit nu geïntegreerd in mijn home Automation. Daar moet ik nog verder in automatiseren maar de integratie werkt perfect.

Ik ben positief verrast door de screens. Ik houd van alle kamers en thermostaten nauwkeurige metingen bij en het scheelt 2 volle graden per kamer.
Met de screens dicht warmt het nauwelijks nog op (0.1-0,4) maximaal terwijl 2 van de 3 kamers vol op het zuid/zuid-westen liggen. Voorheen warmde die makkelijk 2-2,5 graad op om vervolgens in de loop van de avond en nacht weer volledig terug te koelen.
Nu blijft het dus nagenoeg dezelfde temperatuur in die kamers.

Ik heb geholpen met de plaatsing van de screens en tot toe ook over Verano prima te spreken. Ze maken geen herrie en alle screens zagen er prima uit, waren netjes verpakt en werken tot nu toe allemaal zonder problemen.

Qua lichtbeeld met open screens en dichte screens om 20:00 uur in de avond met de volle zon nog in de kamer:

***members only***


Wij en de kinderen zijn in ieder geval meer dan tevreden met de verduistering en het voordeel van het tegenhouden van de extra warmte.
Express niet gekozen voor verduisterende doeken trouwens, we wonen vrijstaand en er is hier altijd veel wind. Na overleg met de buurman gaf hij ook het advies om dan voor 1% te gaan ipv volledig verduisterend. Die doeken zijn namelijk wind dicht en bij stevigere wind is er een goede kans op “klapperen” en de doeken zelf zijn minder goed bestand tegen UV en vertonen ook eerder verkleuring.
Dank voor het delen van je ervaringen. Wat was je kwijt aan kosten per raam?

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant


  • GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:44
manusjevanalles schreef op zondag 29 juni 2025 @ 12:00:
[...]


Dank voor het delen van je ervaringen. Wat was je kwijt aan kosten per raam?
Hangt ook van het formaat van je ramen af natuurlijk maar net geen 5k voor 6 ramen waarvan
4x het formaat van 0970x1670
2x het formaat van 1930x1675
Inclusief Tahoma switch en 1% doorlatend doek.

  • manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
GeeMoney schreef op zondag 29 juni 2025 @ 12:03:
[...]


Hangt ook van het formaat van je ramen af natuurlijk maar net geen 5k voor 6 ramen waarvan
4x het formaat van 0970x1670
2x het formaat van 1930x1675
Inclusief Tahoma switch en 1% doorlatend doek.
Dat valt nog mee. Ik zou ze met zonnepaneel en batterij moeten, ik vermoed dat dat duurder is. Komende winter maar wat offertes opvragen.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant


  • blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

blitzkrieg

Whoop Whoop!

blitzkrieg schreef op zondag 29 juni 2025 @ 09:41:
[...]


Het zijn dezelfde screens, alleen een andere levering. Bij de DC2702DE afstandsbediening die ik heb staat in de handleiding niks over switchen van mono- naar bi-directioneel.
Kleine update op mijn probleem, het is me gelukt om het screen met de Brel Hub te koppelen (als mono-directioneel), hiermee kan ik hem momenteel dus openen en sluiten. *O* Dus het probleem is wat minder urgent geworden.

Zal vandaag met de klantenservice bellen of zij nog een tip hebben.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here


  • blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

blitzkrieg

Whoop Whoop!

En ondertussen de klantenservice gesproken, het blijkt dat ze recent overgestapt zijn op een nieuwe motor van Brel, hierop doet het oude type afstandsbediening het niet. Ik krijg onder service een nieuwe afstandsbediening toegestuurd.
Zal wel een 1-kanaals afstandsbediening zijn, aangezien de nieuwe afstandsbediening weer niet werkt op de oude motoren. Dus het enige nadeel is straks dat ik voor het nieuwe screen een losse afstandsbediening heb, maar dat is niet onoverkomelijk.

Goede service van Zonneweringfabriek, werd ook snel telefonisch te woord gestaan. Had verwacht dat ze het wel druk zouden hebben met vragen door het weer.

Ondertussen heb ik het gewoon koud in huis. :o

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here


  • GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09-2025
Ik twijfel tussen screens (solar) of rolluiken op onze 1e verdieping. Ik heb daar 1 raampartij van 2mtr breed en 1.65mtr hoog en 1 raam van 1mtr breed en ook 1.65mtr hoog.

De buren hebben net rolluiken laten installeren en het ziet er aardig dicht uit allemaal. Ik neig naar rits-screens omdat ik dan nog wat lichtdoorlaat heb, maar het gaat om de slaapkamer en eigenlijk zijn we daar nooit overdag...het gaat hoofdzakelijk om een oplossing die de warmte buiten houdt, want we zitten op het zuid/zuidwesten en er komt veel zon binnen. Nieuwbouw dus blijft vervolgens dagen hangen, ondanks luchten op elk mogelijk moment.

Beneden willen we op zich een vergelijkbare oplossing, daar hebben we een pui van zo'n 8 meter breed (wel met een 90 graden hoek erin). Hier kan ik sowieso geen rolluiken kwijt en dat willen we ook niet. Een zonnescherm vinden we niet zo'n mooie oplossing. Dus ook daar dan van die screens, waarschijnlijk 1 van 3.x meter en 1 van 4 meter breed (als dit uberhaupt kan). Het gaat daar om een hoogte van 2.70mtr.

Twee vragen:

1) Is het buiten op de muur installeren (zelf) easy peasy of komt daar toch nog wel wat bij kijken? Ben op zich handig, maar er ook niet vies van om dingen aan een expert over te laten.

2) Ik lees hier in het topic dat screens een paar graden scheelt bij mensen. Is het ook bekend hoeveel verschil rolluiken opleveren in temperatuur? Is het verschil tussen rolluiken en screens echt enorm of ligt het juist aardig bij elkaar?

  • PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review '23, '24 en '25!

GustavSan schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 17:28:
Ik twijfel tussen screens (solar) of rolluiken op onze 1e verdieping. Ik heb daar 1 raampartij van 2mtr breed en 1.65mtr hoog en 1 raam van 1mtr breed en ook 1.65mtr hoog.

De buren hebben net rolluiken laten installeren en het ziet er aardig dicht uit allemaal. Ik neig naar rits-screens omdat ik dan nog wat lichtdoorlaat heb, maar het gaat om de slaapkamer en eigenlijk zijn we daar nooit overdag...het gaat hoofdzakelijk om een oplossing die de warmte buiten houdt, want we zitten op het zuid/zuidwesten en er komt veel zon binnen. Nieuwbouw dus blijft vervolgens dagen hangen, ondanks luchten op elk mogelijk moment.

Beneden willen we op zich een vergelijkbare oplossing, daar hebben we een pui van zo'n 8 meter breed (wel met een 90 graden hoek erin). Hier kan ik sowieso geen rolluiken kwijt en dat willen we ook niet. Een zonnescherm vinden we niet zo'n mooie oplossing. Dus ook daar dan van die screens, waarschijnlijk 1 van 3.x meter en 1 van 4 meter breed (als dit uberhaupt kan). Het gaat daar om een hoogte van 2.70mtr.

Twee vragen:

1) Is het buiten op de muur installeren (zelf) easy peasy of komt daar toch nog wel wat bij kijken? Ben op zich handig, maar er ook niet vies van om dingen aan een expert over te laten.

2) Ik lees hier in het topic dat screens een paar graden scheelt bij mensen. Is het ook bekend hoeveel verschil rolluiken opleveren in temperatuur? Is het verschil tussen rolluiken en screens echt enorm of ligt het juist aardig bij elkaar?
Geen antwoord op je vraag, maar wat bij mij persoonlijk zou meewegen is de 'in geval van nood'. Stel er breekt brand uit, zorgt een rolluik toch wel ervoor dat je eerder opgesloten zit. Een screen heb je sneller kapot in geval van nood.

Al zegt mijn gevoel dat rolluiken wel koeler zullen zijn, omdat die nog een vorm van isolatie hebben (vaak een inwendige holte), en volledig niks qua licht doorlaten. Ik kan dit gevoel echter niet kwantificeren.

Mijn reviews al gezien?


  • whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05:47
Ik lees hier wel eea over die 3M folies. Enkele jaren geleden heb ik dat ook overwogen, maar uiteindelijk tochbeslist om het niet te doen. Wij hebben nl. best grote raampartijen, die groter zijn dan de max afmetingen van de folies. Dat betekent dus dat er per raam meerdere folies moesten gekleefd worden, en tussen de folies zou er een spleetje zijn omdat ze dit niet mooi aansluitend kunnen kleven.
Dat, in combinatie met het feit dat ik niet 100% zeker wist of het wel het beoogde effect zou hebben en de hoge kostprijs hebben mij doen beslissen om het niet te doen.

Uiteindelijk wel dit jaar beslist om zonwering te plaatsen. (Renson fix-screen aan een groot keukenraam en een Renson icarus systeem boven andere ramen). Plaatsing is later deze zomer voorzien.

https://fgheysels.github.io/


  • Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07:46
Wij hebben op de 1e etage een rolluik en op zolder ook een rolluik op een velux raam. Scheelt aanzienlijk. Ik heb geen test gedaan maar vandaag liep ik die kamer in en het was gewoon redelijk koel terwijl die kamer daarvoor niet te harden was in de zomer. Zelfde voor zolder. We hadden hiervoor tijdelijk nog een normaal veluxraam. Alles geisoleerd en voelde koel maar dat raam was gewoon heet. Nu hr++ en een rolluik en scheelt enorm. Alles lekker donker en stiller ook. Heb geen screens dus daar kan ik niks over zeggen. Rolluiken op solar. Werkt perfect. Afstandsbediening is makkelijk werken en geen draden en boren. Verder hebben wij op wat ramen Squid folie. Plak je er zo op en kost niet veel. Meer tegen inkijk al heb ik wel het idee dat de witte die wij op de buitendeur hebben aan de zonkant best iets tegenhoudt.

[ Voor 6% gewijzigd door Davidrrr op 02-07-2025 19:09 ]


  • Eix
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:41

Eix

GustavSan schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 17:28:
Twee vragen:

1) Is het buiten op de muur installeren (zelf) easy peasy of komt daar toch nog wel wat bij kijken? Ben op zich handig, maar er ook niet vies van om dingen aan een expert over te laten.

2) Ik lees hier in het topic dat screens een paar graden scheelt bij mensen. Is het ook bekend hoeveel verschil rolluiken opleveren in temperatuur? Is het verschil tussen rolluiken en screens echt enorm of ligt het juist aardig bij elkaar?
1. Ik heb een solar rolluik en twee solar screens laten plaatsen. En heb het wel als prettig ervaren om niet zelf met dat spul een ladder op te moeten klimmen. En daarnaast ook de zekerheid te hebben dat het inmeten goed gebeurd. Tegelijk: het plaatsen van die solar screens leek niet heel lastig te zijn.

2. Verschil in temperatuur kan ik niet beoordelen. Er zijn ook verschillende soorten doeken voor screens. Wel heb ik dus bewust op de slaapkamer een rolluik omdat een screen in de avond voor inkijk kan zorgen zonder dat je daar bewust van bent. :+

  • roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 25-06 17:12
whoami schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 18:01:
Ik lees hier wel eea over die 3M folies. Enkele jaren geleden heb ik dat ook overwogen, maar uiteindelijk tochbeslist om het niet te doen. Wij hebben nl. best grote raampartijen, die groter zijn dan de max afmetingen van de folies. Dat betekent dus dat er per raam meerdere folies moesten gekleefd worden, en tussen de folies zou er een spleetje zijn omdat ze dit niet mooi aansluitend kunnen kleven.
Dat, in combinatie met het feit dat ik niet 100% zeker wist of het wel het beoogde effect zou hebben en de hoge kostprijs hebben mij doen beslissen om het niet te doen.

Uiteindelijk wel dit jaar beslist om zonwering te plaatsen. (Renson fix-screen aan een groot keukenraam en een Renson icarus systeem boven andere ramen). Plaatsing is later deze zomer voorzien.
Ik heb juist wat folie besteld, prijs viel me reuze mee.
Onze dakkapel heeft een screen, maar toch laat die nog veel licht en warmte door. Hierdoor is het veel warmer dan een verdieping lager, waar ik verduisterende screens heb.
Volgens de specs wordt 65% van de warmte tegen gehouden. Ben benieuwd :)

  • GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09-2025
Ok. Dank voor de antwoorden. Ik heb op de slaapkamer al blinderende gordijnen, dus daar speelt de afweging rolluik/screens mbt privacy niet mee.

Ook opgesloten zitten is m.i. niet zo heel relevant. De gehele achterzijde vd woning (noord/noordoost) is gewoon open en via nisdak makkelijk te verlaten indien nodig.

Dan de volgende 'uitdaging'. De vrij forse pui beneden heeft op het 4 meter gedeelte een openslaande deur aan de linkerzijde, waar we eigenlijk standaard alleen de deur zelf van gebruiken (nooit helemaal open). Als hier maar 1 screen kan dan kunnen we er dus niet uit. Dat hoeft geen issue te zijn, want er staat zoveel zon op die kant dat als we de screens gebruiken we toch de tuin niet inhoeven of eventueel kunnen omlopen. Los van 1 groot screen, welke oplossingen (behalve een zonnescherm) zijn er evt nog meer?

  • Eix
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:41

Eix

GustavSan schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:48:. Als hier maar 1 screen kan dan kunnen we er dus niet uit. […] welke oplossingen (behalve een zonnescherm) zijn er evt nog meer?
Op de raam van de deur kun je zonwering met zuignappen bevestigen. En de eerder al genoemde folies kunnen een optie zijn.

  • blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

blitzkrieg

Whoop Whoop!

GustavSan schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:48:
Ok. Dank voor de antwoorden. Ik heb op de slaapkamer al blinderende gordijnen, dus daar speelt de afweging rolluik/screens mbt privacy niet mee.

Ook opgesloten zitten is m.i. niet zo heel relevant. De gehele achterzijde vd woning (noord/noordoost) is gewoon open en via nisdak makkelijk te verlaten indien nodig.

Dan de volgende 'uitdaging'. De vrij forse pui beneden heeft op het 4 meter gedeelte een openslaande deur aan de linkerzijde, waar we eigenlijk standaard alleen de deur zelf van gebruiken (nooit helemaal open). Als hier maar 1 screen kan dan kunnen we er dus niet uit. Dat hoeft geen issue te zijn, want er staat zoveel zon op die kant dat als we de screens gebruiken we toch de tuin niet inhoeven of eventueel kunnen omlopen. Los van 1 groot screen, welke oplossingen (behalve een zonnescherm) zijn er evt nog meer?
Ik heb achter openslaande tuindeuren en een erker waar ik met screens ook niet uit kwam. Ik heb daar een pergola tegen de gevel gemaakt met harmonicadoek waardoor er ook geen zon meer op de deuren en ramen komt.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here


  • matthijscamp
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-06 12:47
GustavSan schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 17:28:
Ik twijfel tussen screens (solar) of rolluiken op onze 1e verdieping. Ik heb daar 1 raampartij van 2mtr breed en 1.65mtr hoog en 1 raam van 1mtr breed en ook 1.65mtr hoog.


Twee vragen:

1) Is het buiten op de muur installeren (zelf) easy peasy of komt daar toch nog wel wat bij kijken? Ben op zich handig, maar er ook niet vies van om dingen aan een expert over te laten.

2) Ik lees hier in het topic dat screens een paar graden scheelt bij mensen. Is het ook bekend hoeveel verschil rolluiken opleveren in temperatuur? Is het verschil tussen rolluiken en screens echt enorm of ligt het juist aardig bij elkaar?
Ik heb zelf Solar screens opgehangen, was goed te doen! Wel een steiger neergezet zodat werken op hoogte met die kasten wat makkelijker gaat, maar het installeren zelf is echt heel eenvoudig: Geleiderails aan de bak vastmaken, op de juiste plek houden en de rails aan het kozijn schroeven. Meer was het in mijn geval niet.

  • Hipkip90
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-05 16:14
Ik vroeg me af of iemand mij kan vertellen of verduisterende zipscreens ook echt goed verduisteren zoals een rolluik dit doet. Kun je het dan echt >99% verduisteren op een slaapkamer, zodat je geen gordijnen nodig hebt? Ik lees dat die van heroal 100% verduisteren.

Als dit kan, dan zou je toch zipscreens 's avonds naar beneden kunnen doen voor het slapen. Middels HA integraties kunnen controleren of het 's nachts heeft geregent, om dan vervolgens 's ochtends (na een x aantal uur droog weer), weer omhoog te laten gaan.

Nog een 2de vraag. Voor HA aansturing, kun je dan beter voor de RTS of IO variant gaan? Ik heb momenteel een IO rolluik + HA + Somfy connectivity kit, wat goed werkt, maar lees ook regelmatig dat er gekozen wordt voor RTS, wat zijn de verschillen i.c.m. HA?

  • Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:01

Wuursj

want worst is al bezet

Hipkip90 schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:36:
Ik vroeg me af of iemand mij kan vertellen of verduisterende zipscreens ook echt goed verduisteren zoals een rolluik dit doet. Kun je het dan echt >99% verduisteren op een slaapkamer, zodat je geen gordijnen nodig hebt? Ik lees dat die van heroal 100% verduisteren.
Ik heb screens met 1% doorlaat (zie eerdere post) en die zou ik igg niet nemen als gordijn vervanger, dat werkt me niet verduisterend genoeg voor slapen. 100% zou ik in de zomer weer te veel blokken als je daarmee niks meer ziet naar buiten toe.
Sowieso zou ik zelf screens niet gebruiken als gordijn-vervanger. Daar vind ik de screens veel te duur voor :P Je gaat ze opeens 365 dagen per jaar gebruiken.
Voor HA aansturing, kun je dan beter voor de RTS of IO variant gaan? Ik heb momenteel een IO rolluik + HA + Somfy connectivity kit, wat goed werkt, maar lees ook regelmatig dat er gekozen wordt voor RTS, wat zijn de verschillen i.c.m. HA?
RTS zou er toch uit gaan? Als je al IO spullen in huis hebt, zou ik dat gewoon uitbreiden.

[ Voor 3% gewijzigd door Wuursj op 15-09-2025 10:55 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst


  • stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Hipkip90 schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:36:
Ik vroeg me af of iemand mij kan vertellen of verduisterende zipscreens ook echt goed verduisteren zoals een rolluik dit doet. Kun je het dan echt >99% verduisteren op een slaapkamer, zodat je geen gordijnen nodig hebt? Ik lees dat die van heroal 100% verduisteren.
Ik heb een 99% screen in de woonkamer en die verduistert echt niet genoeg voor een slaapkamer. Voor slaapkamers wil je helaas een minder elegant rolluik hebben. Voor 100% verduistering ook monteren met compriband om écht alle lichtlekken te dichten.

🪦🪦RIP Pricewatch design 19-01-2026 🪦🪦


  • naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-06 12:31
Hipkip90 schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:36:
... Voor HA aansturing, kun je dan beter voor de RTS of IO variant gaan?...
RTS is een gesloten systeem, kost meer, en is onhandig.
IO hang je aan fysieke knoppen aan de muur (dus iedereen kan er mee werken, ook een digibeet, ook als de wifi plat ligt, en de batterijen van de afstandsbediening zijn nooit leeg); je kan de aansturing volledig in eigen beheer nemen en er alle intelligentie aan toevoegen die je maar wil (hang er een Shelly 2.5 aan bijvoorbeeld).
Zal aan mij liggen, maar kan maar niet snappen dat iemand anders wil dan de klassieke aansturing; enkel voordelen en nog goedkoper ook (en volgens mij ook betrouwbaarder).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.


  • hijskraan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-06 22:46
RTS is aflopend,oud systeem, Somfy bouwt dit af.

  • Hipkip90
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-05 16:14
Bedankt voor jullie reacties @Wuursj, @stin00, @naftebakje !
Wuursj schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:53:
[...]
Ik heb screens met 1% doorlaat (zie eerdere post) en die zou ik igg niet nemen als gordijn vervanger, dat werkt me niet verduisterend genoeg voor slapen. 100% zou ik in de zomer weer te veel blokken als je daarmee niks meer ziet naar buiten toe.
Sowieso zou ik zelf screens niet gebruiken als gordijn-vervanger. Daar vind ik de screens veel te duur voor :P Je gaat ze opeens 365 dagen per jaar gebruiken.
[...]
Bedankt, misschien toch maar 100% verduisterende zipscreens overwegen. In mijn nieuwe woning heb ik slaapkamers met ramen op twee kanten: zuid/west en noord/west. Via Home Assistant kan ik de screens zo programmeren dat één kant (gedeeltelijk) open gaat wanneer de zon er niet op staat, zodat er toch lichtinval is. Hetzelfde nadeel van geen licht heb ik namelijk ook bij rolluiken.

Zonwering kan ik beter niet op besparen en zal ik waarschijnlijk ook zelfs aan de noordkant nodig hebben, aangezien het een nieuwbouwwoning betreft met zeer goede isolatie (HR+++) en verwarming/koeling via een warmtepomp met bodembron.

Het nadeel van gordijnen, zeker met ramen op twee kanten, is dat het de ruimte optisch kleiner maakt en de inrichtingsmogelijkheden iets beperkt. Zelf vind ik een ruimte zonder gordijnen vaak ruimtelijker en strakker ogen. Ik ga ook eens kijken naar alternatieven om de kamer goed te verduisteren voor het slapen, zoals verduisterende rolgordijnen in nis i.c.m. met 1-3% zipscreens overdag. Iemand nog tips?

[ Voor 13% gewijzigd door Hipkip90 op 17-09-2025 11:04 ]


  • big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:51
@Hipkip90 neem in je overweging ook mee dat gordijnen vaak erg belangrijk zijn voor de akoestiek in de ruimte. Niet de enige weg naar Rome, maar als je ze weg laat wil je die absorptie mogelijk anders aanbrengen.

It's time to play the music, it's time to light the lights


  • stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Hipkip90 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 11:02:
Bedankt voor jullie reacties @Wuursj, @stin00, @naftebakje !


[...]


Bedankt, misschien toch maar 100% verduisterende zipscreens overwegen. In mijn nieuwe woning heb ik slaapkamers met ramen op twee kanten: zuid/west en noord/west. Via Home Assistant kan ik de screens zo programmeren dat één kant (gedeeltelijk) open gaat wanneer de zon er niet op staat, zodat er toch lichtinval is. Hetzelfde nadeel van geen licht heb ik namelijk ook bij rolluiken.

Zonwering zal ik waarschijnlijk ook zelfs aan de noordkant nodig hebben, aangezien het een nieuwbouwwoning betreft met zeer goede isolatie (HR+++) en verwarming/koeling via een warmtepomp met bodembron.

Het nadeel van gordijnen, zeker met ramen op twee kanten, is dat het de ruimte optisch kleiner maakt en de inrichtingsmogelijkheden iets beperkt. Zelf vind ik een ruimte zonder gordijnen vaak ruimtelijker en strakker ogen. Ik ga ook eens kijken naar alternatieven om de kamer goed te verduisteren voor het slapen, zoals verduisterende rolgordijnen in nis i.c.m. met 1-3% zipscreens overdag. Iemand nog tips?
Wat is voor jou de meerwaarde van 100% verduisterende zipscreens tov rolluiken? Het uiterlijk of de kleinere bak? Je kan er immers ook niet doorheen kijken, het is kwetsbaarder, ze zijn duurder en bij harde regen/storm kan je beter het screen niet naar beneden hebben. Een rolluik isoleert beter, heeft een langere levensduur en is meer hufterproof tegen weersinvloeden. Voor mij heeft een rolluik het hele jaar door meer waarde dan een screen.

🪦🪦RIP Pricewatch design 19-01-2026 🪦🪦


  • Hipkip90
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-05 16:14
stin00 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 11:12:
[...]


Wat is voor jou de meerwaarde van 100% verduisterende zipscreens tov rolluiken? Het uiterlijk of de kleinere bak? Je kan er immers ook niet doorheen kijken, het is kwetsbaarder, ze zijn duurder en bij harde regen/storm kan je beter het screen niet naar beneden hebben. Een rolluik isoleert beter, heeft een langere levensduur en is meer hufterproof tegen weersinvloeden. Voor mij heeft een rolluik het hele jaar door meer waarde dan een screen.
1. Het uiterlijk, de kleinere bak. Het betreft een moderne strakke nieuwbouw woning, zonder ventilatie roosters in het raam (centraal ventilatie systeem). Bij 'in de dag' montage zie je van binnenuit overduidelijk een rolluik bak en een screen bak is wat kleiner. 'Op de dag' montage zou dan kunnen maar ziet er ook minder fraai uit van buiten. Het geeft ook een wat rustiger uiterlijk.
2. Huidige ervaring. In mijn huidige woning heb ik nu rolluiken van het a-merk Roma. Bij een dag met veel wind (geen storm) maken deze een ritselend en storend geluid. Dit heb je bij een zipscreen niet. Misschien ligt het aan mijn rolluiken, leverancier erbij gehad, borstels in de geleiders laten zetten i.p.v. rubbers maar nog steeds hetzelfde probleem maar wel iets minder. Schijnt normaal te zijn en de leverancier geeft aan dat je ze beter niet naar beneden kunt doen bij dagen met veel wind, al kan het wel. Min of meer hetzelfde nadeel als screens, al weet ik niet of zipscreens misschien nog meer windvast zijn.
3. Ze maken ook wat meer herrie, borstels in de geleiders kun je niet smeren (geleiders met rubbers wel). In de wintermaanden heb ik hier meer last van, dan lijken ze soms een beetje vast te zitten.
4. Prijs van een a-merk rolluik zoals Roma is volgens mij duurder dan een zipscreen. Heroal etc. zit in een lagere prijsklasse.
5. Ik vind juist dat rolluiken meer kwetsbaar zijn dan screens. Als je een kras erop krijgt dan is direct je metaal coating beschadigd of je kan er een voetbal of een steentje van een vogel tegen aan krijgen, met een deuk in het zachte aluminium als gevolg. Op een doek krijg je minder snel krassen of permanente gebruikssporen als er iets tegenaan komt. Schoonmaken is ook wat meer werk want je moet ook tussen de lamellen schoonmaken.
6. Levensduur van een zipscreen is langer dan een screen, maar minder dan een rolluik. 10-15 jaar en daarna ben ik mogelijk al weer verhuist, zie ik niet echt als een probleem. Je kunt mogelijk ook de levensduur verlengen door enkel een nieuw doek of motor zonder alles te vervangen.
7. Uniformiteit, beneden wil ik screens met 3% doek voor het zicht. Dan is het wel mooi om alles hetzelfde te doen en enkel te varieeren in % doorlaatbaarheid.

[ Voor 6% gewijzigd door Hipkip90 op 17-09-2025 14:39 ]


  • NatalieF
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 24-06 20:13
Hipkip90 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 14:29:
[...]


1. Het uiterlijk, de kleinere bak. Het betreft een moderne strakke nieuwbouw woning, zonder ventilatie roosters in het raam (centraal ventilatie systeem). Bij 'in de dag' montage zie je van binnenuit overduidelijk een rolluik bak en een screen bak is wat kleiner. 'Op de dag' montage zou dan kunnen maar ziet er ook minder fraai uit van buiten. Het geeft ook een wat rustiger uiterlijk.
2. Huidige ervaring. In mijn huidige woning heb ik nu rolluiken van het a-merk Roma. Bij een dag met veel wind (geen storm) maken deze een ritselend en storend geluid. Dit heb je bij een zipscreen niet. Misschien ligt het aan mijn rolluiken, leverancier erbij gehad, borstels in de geleiders laten zetten i.p.v. rubbers maar nog steeds hetzelfde probleem maar wel iets minder. Schijnt normaal te zijn en de leverancier geeft aan dat je ze beter niet naar beneden kunt doen bij dagen met veel wind, al kan het wel. Min of meer hetzelfde nadeel als screens, al weet ik niet of zipscreens misschien nog meer windvast zijn.
3. Ze maken ook wat meer herrie, borstels in de geleiders kun je niet smeren (geleiders met rubbers wel). In de wintermaanden heb ik hier meer last van, dan lijken ze soms een beetje vast te zitten.
4. Prijs van een a-merk rolluik zoals Roma is volgens mij duurder dan een zipscreen. Heroal etc. zit in een lagere prijsklasse.
5. Ik vind juist dat rolluiken meer kwetsbaar zijn dan screens. Als je een kras erop krijgt dan is direct je metaal coating beschadigd of je kan er een voetbal of een steentje van een vogel tegen aan krijgen, met een deuk in het zachte aluminium als gevolg. Op een doek krijg je minder snel krassen of permanente gebruikssporen als er iets tegenaan komt. Schoonmaken is ook wat meer werk want je moet ook tussen de lamellen schoonmaken.
6. Levensduur van een zipscreen is langer dan een screen, maar minder dan een rolluik. 10-15 jaar en daarna ben ik mogelijk al weer verhuist, zie ik niet echt als een probleem. Je kunt mogelijk ook de levensduur verlengen door enkel een nieuw doek of motor zonder alles te vervangen.
7. Uniformiteit, beneden wil ik screens met 3% doek voor het zicht. Dan is het wel mooi om alles hetzelfde te doen en enkel te varieeren in % doorlaatbaarheid.
Wij hebben net sinds 2 maanden bij ons nieuwe huis zowel rolluiken als zip screens laten plaatsen. Zip-screens hoor je ook “rammelen” als het waait, het rolluik heb ik niet gehoord. Het rolluik is sowieso fluisterstil bij naar beneden en naar boven doen, niet te vergelijken met oudere rolluiken.
Vorige huis hebben we 20 jaar rolluiken en screens gehad, rolluik is echt nog nooit beschadigd, het doek van de screens was in de loop van de jaren verbleekt en niet meer zo diep van kleur, rolluik was nog prima. Dus betreft levensduur zou ik nog steeds rolluiken kiezen, plus het enorme voordeel van isolatie in zowel zomer als winter, de kamer met rolluik blijft wel 3 graden koeler als degene met screens (zelfde zonligging).

  • naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-06 12:31
De kerel die onze rolluiken plaatste gaf mee dat ze de locatie moeten meerekenen, aan de zee is er meer wind en stoppen ze extra versterkingslatten in de pvc rolluikstroken. Wij hebben een breed raam met altijd wind, dus heeft ie dat rolluik ook die extra versteviging gegeven.
Bij uitzonderlijke storm kan je wat beweging horen, maar dat wordt overstemd door het geloei van de wind.
Bij zo´n wind zou ik screens niet riskeren om omlaag te laten.
Ook na regen lijkt me een screen gevoeliger om op te rollen, rolluik lijkt me dan ook wat bestendigen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.


  • icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-06 23:16

icecreamfarmer

en het is

GeeMoney schreef op zondag 29 juni 2025 @ 12:03:
[...]


Hangt ook van het formaat van je ramen af natuurlijk maar net geen 5k voor 6 ramen waarvan
4x het formaat van 0970x1670
2x het formaat van 1930x1675
Inclusief Tahoma switch en 1% doorlatend doek.
Dat is goedkoop. Ik ben nu bezig voor mijn nieuwbouw en mijn oog is gevallen op Warema.
Ik ben voor 4 medium1,5x2m + 2 klein 0,9m x 1,6m + een grote 4m x 1,4m iets over €10k kwijt.
Allen volledig verduisterend en Zip variant die windstoten tot 150 km/u aan kan. In NL komt dat 2x in de 100 jaar voor.

Bij die laatste twijfel ik nog want bij mijn nieuwbouw heeft de architect nergens rekening mee gehouden dus zelfs de kasten van 90x90 komen voorbij het raam. Voor het grote raam is 110x110 nodig en steekt de bak dus 4cm onder het kozijn door. Nu kan ik dat oplossen door 2 losse toe te passen maar dat is weer €600 meer.

Iemand ervaringen met Warema en een eventuele oplossing voor handen?

Doel van ze is trouwens zon tegenhouden maar met name ook als vervangers van rolluiken zodat het ook daadwerkelijk donker is.

[ Voor 4% gewijzigd door icecreamfarmer op 29-09-2025 17:28 ]

ik zie ik zie wat jij niet ziet


  • icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-06 23:16

icecreamfarmer

en het is

whoami schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 18:01:
Ik lees hier wel eea over die 3M folies. Enkele jaren geleden heb ik dat ook overwogen, maar uiteindelijk tochbeslist om het niet te doen. Wij hebben nl. best grote raampartijen, die groter zijn dan de max afmetingen van de folies. Dat betekent dus dat er per raam meerdere folies moesten gekleefd worden, en tussen de folies zou er een spleetje zijn omdat ze dit niet mooi aansluitend kunnen kleven.
Dat, in combinatie met het feit dat ik niet 100% zeker wist of het wel het beoogde effect zou hebben en de hoge kostprijs hebben mij doen beslissen om het niet te doen.

Uiteindelijk wel dit jaar beslist om zonwering te plaatsen. (Renson fix-screen aan een groot keukenraam en een Renson icarus systeem boven andere ramen). Plaatsing is later deze zomer voorzien.
Ik zoek nog een oplossing boven mijn achterpui. Heb nu deze opties maar wil eigenlijk iets permanents maar wat dan geen €15k kost. Wat zijn de kosten voor het Icarus systeem?

Lamellendak L50 gevelmontage en 2x staander ca. 13.000,- excl. BTW
Pergola P20 ca. 4.750,- excl. BTW
Terrasscherm 580 ca. 3.300,- excl. BTW

ik zie ik zie wat jij niet ziet


  • whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05:47
Wat zoek je precies ? Zonwering, of wil je een terras-overkapping, want dat is volgens mij wel wat je kan verkrijgen met zo'n lamellendak ? Mocht dat mogelijk geweest zijn in mijn situatie, dan zou ik voor zo'n lamellendak gekozen hebben.
Wij zochten een zonwering voor de ramen op de verdieping en zijn dan op dat Icarus systeem gebotst. Kostprijs hangt af van het type lamellen etc... maar je zal toch wel al gauw op 780 eur/m zitten (excl btw).
Je hebt ook nog Renson Sunclips wat mogelijks wel wat goedkoper kan zijn.

https://fgheysels.github.io/


  • icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-06 23:16

icecreamfarmer

en het is

whoami schreef op maandag 29 september 2025 @ 22:35:
Wat zoek je precies ? Zonwering, of wil je een terras-overkapping, want dat is volgens mij wel wat je kan verkrijgen met zo'n lamellendak ? Mocht dat mogelijk geweest zijn in mijn situatie, dan zou ik voor zo'n lamellendak gekozen hebben.
Wij zochten een zonwering voor de ramen op de verdieping en zijn dan op dat Icarus systeem gebotst. Kostprijs hangt af van het type lamellen etc... maar je zal toch wel al gauw op 780 eur/m zitten (excl btw).
Je hebt ook nog Renson Sunclips wat mogelijks wel wat goedkoper kan zijn.
In principe zonwering maar met 5m kom je ook uit op bijna €5k inc btw.

ik zie ik zie wat jij niet ziet


  • Koptelefoonje
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 25-10-2025
Wij zijn op zoek naar een goed merk zip-screens. Ik lees goede ervaringen maar zie nergens een merk voorbij komen. Onze voorkeur gaat uit naar een solarsysteem. Welk merk is uitstekend? Ik heb 2 merken van iemand doorgekregen maar geen ervaring. De merken zijn Ritz-Screens Nova 103 en WAREMA ZIP-screens.
Heeft iemand ervaring met deze merken?

[ Voor 29% gewijzigd door Koptelefoonje op 25-10-2025 16:23 ]


  • NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:37

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

@Koptelefoonje Verano is een bekend(er) merk. Ik zie inderdaad de halve wereld zip screens leveren onder de meest bijzondere namen. Mijn gok: allemaal zelfde fabriek, andere sticker erop. Zo levert Somfy zelf blijkbaar ook screens, naast de domotica.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.


  • Wisey
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:32
Koptelefoonje schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 16:20:
Wij zijn op zoek naar een goed merk zip-screens. Ik lees goede ervaringen maar zie nergens een merk voorbij komen. Onze voorkeur gaat uit naar een solarsysteem. Welk merk is uitstekend? Ik heb 2 merken van iemand doorgekregen maar geen ervaring. De merken zijn Ritz-Screens Nova 103 en WAREMA ZIP-screens.
Heeft iemand ervaring met deze merken?
Je hebt inderdaad keuze van de fabrikant van het zip-systeem, die daar dan een buismotor van een andere fabrikant in toepast.

Fijne systemen zijn bijvoorbeeld Heroal, Nova, Warema, Renson, Verano, Harol, Willms.

Somfy levert betrouwbare solar-buismotoren met soepele werking. Nova Screens past deze eveneens toe, naast de solar-motoren van Bubendorff. Een voordeel van Bubendorff is dat het zonnepaneelframe in dezelfde kleur wordt uitgevoerd als het screenframe, waardoor het geheel een nette, uniforme uitstraling krijgt en de kastdiameter compact blijft.
Warema gebruikt Becker en Somfy motoren, als iemand Brel motoren aanbied, dan zou ik die even links laten liggen.

Ik zou adviseren een betrouwbare lokale installateur te kiezen en te bekijken welke systemen zij aanbieden, afhankelijk van de raamafmetingen. Vergelijk vervolgens de prijzen. Stuur gerust een offerte door als je hulp wilt bij het beoordelen ervan.
NiGeLaToR schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 16:27:
@Koptelefoonje Verano is een bekend(er) merk. Ik zie inderdaad de halve wereld zip screens leveren onder de meest bijzondere namen. Mijn gok: allemaal zelfde fabriek, andere sticker erop. Zo levert Somfy zelf blijkbaar ook screens, naast de domotica.
Somfy maakt zelf vooral de buismotoren en domotica actoren, maar ze hebben geen eigen zip-systeem. Ze hebben in 2023 wel bijvoorbeeld De Haan Westerhoff overgenomen, maar die blijft opereren onder hun eigen naam. Tegenwoordig zijn er tig fabrieken met eigen zipscreen systemen, Verano heeft eigen, Warema heeft een eigen systeem en Nova screens komen van Allround zonwering.
Renson is ooit de uitvinder geweest van het zip-screen systeem en na het aflopen van hun patent, hebben veel fabrikanten hun eigen systeem gemaakt.

[ Voor 44% gewijzigd door Wisey op 25-10-2025 17:11 ]


  • Koptelefoonje
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 25-10-2025
Ik krijg nu merken door maar welk merk is nu de beste? Welk van de 2 genoemde kan ik het beste nemen?

[ Voor 30% gewijzigd door Koptelefoonje op 25-10-2025 19:21 ]


  • Eix
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:41

Eix

Koptelefoonje schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 16:59:
Ik krijg nu merken door maar welk merk is nu de beste?
Deze ogenschijnlijke eenvoudige vraag is nogal lastig om te beantwoorden. Wat maakt voor jou een merk ‘de beste’? Zoek je een systeem dat lang mee gaat, uitmuntende app-support, windvastheid, stille motoren, beste prijs/kwaliteit, …?

Praktisch zou ik vooral kijken naar de garantie die de ondernemer je biedt. Ik heb bijvoorbeeld Bubendorff screens met zeven jaar garantie. Dat geeft me ook vertrouwen in het product. Tegelijk waren dat wel prijzige screens, dus of ze daarmee ook ‘het beste’ zijn - geen idee.

  • Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 24-06 23:47
MooDyBLueS schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 15:47:
@Morpheusk Je hebt geluk vandaag :P , ik heb beide (Smoove schakelaar + Gira schakelmateriaal), dus ik ga zo even voor je kijken.

Edit: Helaas, het past wel, maar heeft geen houvast. Het zwarte frame is een Gira system 55 frame en ik heb de Somfy Smoove even uit z'n eigen frame (de zwarte en witte delen eronder) gehaald en erin gelegd.

Aangezien de Somfy Smoove in het witte frame klikt en die vervolgens op de zwarte montageplaat, zie ik ook geen optie hoe dat in de Gira moet passen. :(
[Afbeelding]

Overigens heb ik ze gewoon in de vensterbanken liggen. Ik heb via Apple Homekit een paar scenes (oost, zuid, west, alles bij elkaar) waarmee ik de hele rits aan Somfy én Velux kan openen/sluiten. Soms is even naar de vensterbank lopen sneller/makkelijker.
Hier eindelijk de Smoove's gemonteerd. Omdat er op internet vrij weinig over te vinden is post ik hier wat extra informatie.

Op de Duitse somfy website heb ik de volgende pdf kunnen vinden
https://service.somfy.com...enfur_smoove-produkte.pdf

In deze PDF kan je alle adapters vinden voor je bestaande schakelmateriaal, in mijn geval de 028203. Dit zijn de artikelnummers van het merk schakelmateriaal dat je hebt.

Daarnaast heb je ook de DIN muursteun van Somfy nodig (sku 9016911)
https://shop.somfy.nl/din-muursteun-voor-somfy-smoove/
Met de standaard steun, die is afgebeeld op de bovenste afbeelding, heb je inderdaad geen houvast.

De Smoove Origin wordt vervangen door de Somfy Smoove Amy, dus straks is inbouw überhaupt niet meer mogelijk. Deze is rond en groter helaas.

Resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xWcmOanh_6-8YVVkQ7l-PUCSzTM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TYNY4bDIvYZGFTR0p75WjXqX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Morpheusk op 19-03-2026 16:54 ]

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.


  • Bashy
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-06 00:47
Iemand hier ervaring met de (resultaten van de) SOMFY solar App? Ik overweeg een solar screen of rolluik bij een slaapkamer gesitueerd op het noorden en een dak met overstek. Via de app maak je een foto en doe je een meting.

Ik had verwacht dat de app zou aangeven dat dat niet werkt op solar maar niets is minder waar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ELCDnAcCwNtfo5rYxTJFiuHU7qU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CZtfWf98LaOeCZtbaEgSVKJn.png?f=fotoalbum_large

In de winter trekt hij overigens wel wat uit de batterij.

  • Repro
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:36
Wij krijgen binnenkort triple glas en gaan bij een aantal ramen screens plaatsen.
Het idee is om de screens ook deels dicht te gebruiken om een laagstaande zon te blokkeren.

Nu geeft een vertegenwoordiger aan dat dit niet kan: volgens hem kan een screen alleen volledig open of volledig dicht. Deels laten zakken zou het risico op een thermische breuk van het glas vergroten. Hij was daar erg stellig in.
Daarnaast gaf hij aan dat er qua zonwering nauwelijks verschil is tussen 1%, 2% of 3% doek. Volgens hem is 3% in de woonkamer juist prettiger vanwege beter zicht naar buiten.
Wij twijfelen daarover, omdat we juist dachten aan 1% doek in de woonkamer, daar staat vanaf ongeveer 13:00 uur volop zon op.
Zijn er mensen met ervaring of kennis die iets kunnen zeggen over:
Het wel of niet deels gebruiken van screens bij triple glas (risico op thermische breuk)
Het verschil in werking en comfort tussen 1%, 2% en 3% doek (in de woonkamer, bij 1 raam aan de zonkant, het andere raam aan de Oost kant komt geen screen).
Alle inzichten zijn welkom

  • pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-05 11:37
Op zoek naar een andere vertegenwoordiger om te horen of die hetzelfde verhaal ophangt. Zelf geen triple glas maar dagen genoeg dat ze inderdaad maar gedeeltelijk dicht zijn, en in meer dan 20 jaar nog niks aan glas gebroken.

  • MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-06 16:13
Heb hier al 12 jaar een rolluik welke op zonnige dagen deels dicht gaat, 20 of 30% afhankelijk van de tijd van het jaar, vol op West, geen problemen mee.

  • Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
En zeker minimaal 3% nemen. Qua warmte maakt het niks uit (want geleiding + IR + UV is veel meer dan een beetje zichtbaar licht)

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.


  • Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 02:57
Bashy schreef op zondag 19 april 2026 @ 19:07:
Iemand hier ervaring met de (resultaten van de) SOMFY solar App? Ik overweeg een solar screen of rolluik bij een slaapkamer gesitueerd op het noorden en een dak met overstek. Via de app maak je een foto en doe je een meting.

Ik had verwacht dat de app zou aangeven dat dat niet werkt op solar maar niets is minder waar:

[Afbeelding]

In de winter trekt hij overigens wel wat uit de batterij.
Waarom een screen op het noorden?

  • naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-06 12:31
Andere vertegenwoordiger zoeken. Als zijn verhaal klopt, dan zou je glas ook breken als een boom wat schaduw werpt, onzin.

Het glas zelf wordt niet veel warmer door zo'n (is doorzichtig), als er een folie op hangt of een muur vlak achter staat krijg je wel dat risico.

Wij hebben een uitsparing in het plafond, zodat je de bovenkant van het raam niet ziet, dat moet minstens 30cm van het glas af om thermische breuk te voorkomen, de meegeplaatste hor geeft harde schaduwen zonder probleem, en de screens gaan automatisch op en neer (via home assistent die de screens een percentage openstuurt volgens stand van de zon, zodat je de zon niet in je ogen hebt binnen. Is met klassieke motor met knoppen, waar een Shelly tussen zit).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.


  • Bashy
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-06 00:47
Blik1984 schreef op maandag 20 april 2026 @ 11:59:
[...]


Waarom een screen op het noorden?
M.n. voor verduistering dus daarom schreef ik “of rolluik”. Wij hebben 1% screen op de andere (zuid) zijde en daar is de combi screen/duette donker genoeg dus dat ei is nog niet gelegd. Vind rolluiken bovendien nogal bulky.

  • whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05:47
naftebakje schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:00:
Andere vertegenwoordiger zoeken. Als zijn verhaal klopt, dan zou je glas ook breken als een boom wat schaduw werpt, onzin.
Ik denk niet dat het onzin is, aangezien ik dit al door verschillende mensen in de sector heb gehoord. De installateur van mijn screens heeft me dezelfde waarschuwing gegeven.
't Verschil met de schaduw van een boom is dat die schaduw niet altijd op dezelfde positie zit; de schaduw verplaatst zich door de dag heen, dus die temperatuurverschillen lopen nooit op.

https://fgheysels.github.io/


  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
whoami schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 14:30:
[...]

Ik denk niet dat het onzin is, aangezien ik dit al door verschillende mensen in de sector heb gehoord. De installateur van mijn screens heeft me dezelfde waarschuwing gegeven.
't Verschil met de schaduw van een boom is dat die schaduw niet altijd op dezelfde positie zit; de schaduw verplaatst zich door de dag heen, dus die temperatuurverschillen lopen nooit op.
Een screen zorgt voor veel hogere temperatuurverschillen dan een boom. Zo blijft de warmte tussen screen en glas hangen.

Het is om dezelfde reden dat je niet een HR raam gedeeltelijk mag afplakken. Plotse overgangen in temperatuur zijn een risico.

  • Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:01

Wuursj

want worst is al bezet

Repro schreef op zondag 19 april 2026 @ 21:07:
Daarnaast gaf hij aan dat er qua zonwering nauwelijks verschil is tussen 1%, 2% of 3% doek. Volgens hem is 3% in de woonkamer juist prettiger vanwege beter zicht naar buiten.
Wij twijfelen daarover, omdat we juist dachten aan 1% doek in de woonkamer, daar staat vanaf ongeveer 13:00 uur volop zon op.
Dit is 1% doek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/vZOjrT4C8D4LwkOFFL7TKh2z.png
Ik vind het zicht naar buiten nog best OK. Al de zon er vol op staat, is het nog steeds een beetje irritant op mijn scherm :P
Ik heb ze alleen in studeer / slaapkamers dus was 1% een logische keuze.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst


  • Repro
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:36
[quote]Wuursj schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 15:11:
[...]

Dit is 1% doek:

Bedankt voor de afbeelding, wat ik me afvraag is hoe het zicht is op een paar meter afstand van de screen. Vertegenwoordigers laten een lapje stof zien met 1,2,3% doek, dat is lastig vergelijken met elkaar. Ik zal binnenkort kijken waar ik ze in het ''groot'' kan zien.

  • Johan1913
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 11-05 08:24
Repro schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:28:
[quote]Wuursj schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 15:11:
[...]

Dit is 1% doek:

Bedankt voor de afbeelding, wat ik me afvraag is hoe het zicht is op een paar meter afstand van de screen. Vertegenwoordigers laten een lapje stof zien met 1,2,3% doek, dat is lastig vergelijken met elkaar. Ik zal binnenkort kijken waar ik ze in het ''groot'' kan zien.
Voor een woonkamer wordt meestal een 3% doek gebruikt, de enige uitzondering is als er beeldschermen in de buurt van het raam staan waar de zon op komt dan is 1% een aanrader. Anders heb je nog steeds last van de zon.

  • Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 24-06 23:47
Johan1913 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 18:06:
[...]


Voor een woonkamer wordt meestal een 3% doek gebruikt, de enige uitzondering is als er beeldschermen in de buurt van het raam staan waar de zon op komt dan is 1% een aanrader. Anders heb je nog steeds last van de zon.
En volgens mij doet 1% vs 3% meer in zicht dan in warmte en vraag ik mij af of het merkbaar is. Iemand dit wel eens onderzocht?

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.


  • Johan1913
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 11-05 08:24
Er is weinig tot geen verschil in de warmteoverdracht. Het verschil in openheidsfactor zorgt er met name voor dat, wanneer de zon laag staat, het licht minder hinderlijk naar binnen valt.

  • roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 25-06 17:12
Morpheusk schreef op donderdag 30 april 2026 @ 18:09:
[...]


En volgens mij doet 1% vs 3% meer in zicht dan in warmte en vraag ik mij af of het merkbaar is. Iemand dit wel eens onderzocht?
Ik heb destijds wat gegevens gevonden van de fabrikant van mijn screens.
1% hield ongeveer 95% van de warmte tegen i.c.m. hr++ glas, en 5% iets van 90 dacht ik.
Dus geen groot verschil, maar ik ben wel voor de 1% gegaan.

Op zolder hebben we 10% doek van een andere fabrikant, dat laat voelbaar veel meer warmte door als de zon er op staat.

  • Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:45
Hoe zit het bij screens met doorkijk van buitenaf, als het buiten donker is en binnen de lamp aanstaat?

BlaBlaBla


  • Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Strider schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 21:45:
Hoe zit het bij screens met doorkijk van buitenaf, als het buiten donker is en binnen de lamp aanstaat?
Dan kijk je gewoon naar binnen. Wat minder goed dan zonder screens uiteraard maar het werkt niet als een gordijn.

Ik ben een mens en dus onderdeel van het probleem.
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.


  • Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-06 22:14

Eraser127

Nijkerk

Bastien schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 22:00:
[...]

Dan kijk je gewoon naar binnen. Wat minder goed dan zonder screens uiteraard maar het werkt niet als een gordijn.
Precies dit, overdag kun je het nog gebruiken als een soort privacy screen, maar in het donker met licht aan achter het scherm is het gewoon net als een doorkijkspiegel, je bent gewoon duidelijk zichtbaar. Daarom hebben wij ook bij ons raam aan de voorkant nog een verduisterend rolgordijn aan de binnenkant (keuken met aanrecht onder het raam aan de voorkant).

My Discogs


  • TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-06 19:41
Insidious schreef op maandag 3 maart 2025 @ 23:30:
[...]


Bij montage achterstevoren moet i.i.g. de bovenkast los bij service. Als er niet voldoende speling is om de kast los van de geleiders te maken, dan moet de hele screen eraf voor service. Is vaak geen groot probleem. Wel is het een probleem wanneer er eerst een timmerman/aannemer de gevelbekleding los moet komen halen voordat de service is uitgevoerd. En ook daarna weer terug moet komen om de gevelbekleding weer terug te plaatsen. Dan wordt het erg kostbaar en tijdrovend.
En als je nou geen ramen hebt, bij een balkon bijvoorbeeld, of een loggia? Dan is het toch juist een goed idee om screens omgekeerd te hangen? Je houdt dan meer ruimte aan de binnenkant over omdat de geleiders meer naar buiten vallen.

Ik heb namelijk een loggia (op hoogte) en wil daar screens. Het zou mooi zijn als omgekeerde bevestiging kan. Kun je voor service en onderhoud er dan altijd bij aan de voorkant van de bak ?

[ Voor 33% gewijzigd door TimoDimo op 30-05-2026 14:43 ]


  • PaulMauge
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 25-06 09:45
Hoe hebben mensen de screens gemonteerd op de verdiepingen? Wij hebben van zonwering fabriek. Het lukte ons niet goed om de zware kast op de zijgeleiders van binnenuit door het raam te krijgen op de vensterbank buiten. Het kozijn is te klein.

Dus we dachten dan maar buitenom. Een offerte voor een steiger was al €1,000 echter.

  • big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:51
PaulMauge schreef op zondag 31 mei 2026 @ 14:03:
Hoe hebben mensen de screens gemonteerd op de verdiepingen? Wij hebben van zonwering fabriek. Het lukte ons niet goed om de zware kast op de zijgeleiders van binnenuit door het raam te krijgen op de vensterbank buiten. Het kozijn is te klein.

Dus we dachten dan maar buitenom. Een offerte voor een steiger was al €1,000 echter.
En als je zoiets huurt? Kom je er dan bij? Voor €1000 laat je ook met gemak een knikarmhoogwerker komen.

It's time to play the music, it's time to light the lights


  • fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

PaulMauge schreef op zondag 31 mei 2026 @ 14:03:
Hoe hebben mensen de screens gemonteerd op de verdiepingen? Wij hebben van zonwering fabriek. Het lukte ons niet goed om de zware kast op de zijgeleiders van binnenuit door het raam te krijgen op de vensterbank buiten. Het kozijn is te klein.

Dus we dachten dan maar buitenom. Een offerte voor een steiger was al €1,000 echter.
Hier werd de kast pas geplaatst nadat de zijgeleiders gemonteerd waren aan de gevel. Heb meerdere van sunmaster en ze laten plaatsen. Ging allemaal via ladders.

Van klussen krijg je grijze haren


  • assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:16
PaulMauge schreef op zondag 31 mei 2026 @ 14:03:
Dus we dachten dan maar buitenom. Een offerte voor een steiger was al €1,000 echter.
Een steiger laten bouwen voor een rolluik is ook wel heel heftig. Ik vind zulk soort spullen altijd wel in mijn netwerk, kost hoogstens een fles wijn. Voor €150 heb je ook een rolsteiger bij boels.

Met een goede ladder moet dit ook kunnen als je geen hoogtevrees hebt.

Edit, lees nu pas "screen", die loop je zeker zo maar boven.

[ Voor 6% gewijzigd door assje op 31-05-2026 18:18 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]


  • hijskraan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-06 22:46
assje schreef op zondag 31 mei 2026 @ 18:18:
[...]


Een steiger laten bouwen voor een rolluik is ook wel heel heftig. Ik vind zulk soort spullen altijd wel in mijn netwerk, kost hoogstens een fles wijn. Voor €150 heb je ook een rolsteiger bij boels.

Met een goede ladder moet dit ook kunnen als je geen hoogtevrees hebt.

Edit, lees nu pas "screen", die loop je zeker zo maar boven.
Je hebt ook te maken met Arbo regels, met een ladder monteren is niet toegestaan, als je dit doet als bedrijf,pleeg je een economisch delict.

  • PaulMauge
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 25-06 09:45
Dank voor de reacties!
Voor deze screens moet je eerst de bak monteren op de zijgeleiders. Die zitten aan een fragiel pinnetje vast, dus je moet zowel de bak als de zijgeleiders vasthouden, want anders schuift het weer uit elkaar of breekt het (ik heb hierdoor al 1 pin moeten vervangen door mijn eigen gekluns).

Zie hieronder de foto van hoe ze geplaatst moeten worden. A 2-man job.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6qUdBXXGpUBbjIsUxgQ7iSrrMpA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XGuevgLsGr46Jrq7ZDQu7UYM.png?f=fotoalbum_large

Een ladder leek mij best een risico. Zeker toen ik las dat het arbo-technisch niet als werkplek wordt gezien.
Een rolsteiger lijkt mij een goede optie! Aangezien de werkhoogte 5.8m is, hoef ik het ook nog niet te verankeren. Wel met stabilisatoren vastzetten. De kosten lijken ook mee te vallen!

  • appelflap1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 24-06 20:28
Gewoon een steiger huren, als je van een ladder valt of het rolluik valt sla je jezelf voor de kop. 1000 euro voor een steiger is echt exorbitant.


Ik heb zelf een vraag over de screens van zonwering-fabriek.nl.

Ik wil er 2 bestellen en op de muur monteren. Ik wil de zijgeleiders graag net voorbij de vensterbanken laten steken. En daar kom ik niet helemaal uit. Bij het inmeten vragen ze de maat tot aan de vensterbanken, zover loopt het doek ook. Maar in het instructiefilmpje van het afstellen zeggen ze dat de onderrail van het doek 2 cm van de onderkant zijgeleiders moet blijven.

Nu is mijn vraag of die zijgeleiders dan 2cm langer zijn dan de maat die je opgeeft, en dat zou dan betekenen dat ze iets doorsteken naast se vensterbank. Of dat er straks 2cm kier zit tussen onderkant screen en vensterbank. Ik verwacht het eerste maar wil graag zeker zijn. Helaas zijn ze om welke reden dan ook deze hele week niet telefonisch berijdbaar en hun mail gaat ook niet vlot dus hopelijk weet iemand hier het antwoord.


Groetjesss

  • blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

blitzkrieg

Whoop Whoop!

PaulMauge schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 09:05:
Dank voor de reacties!
Voor deze screens moet je eerst de bak monteren op de zijgeleiders. Die zitten aan een fragiel pinnetje vast, dus je moet zowel de bak als de zijgeleiders vasthouden, want anders schuift het weer uit elkaar of breekt het (ik heb hierdoor al 1 pin moeten vervangen door mijn eigen gekluns).

Zie hieronder de foto van hoe ze geplaatst moeten worden. A 2-man job.

[Afbeelding]

Een ladder leek mij best een risico. Zeker toen ik las dat het arbo-technisch niet als werkplek wordt gezien.
Een rolsteiger lijkt mij een goede optie! Aangezien de werkhoogte 5.8m is, hoef ik het ook nog niet te verankeren. Wel met stabilisatoren vastzetten. De kosten lijken ook mee te vallen!
Ik heb het met 3 man in een manbak van een shovel gedaan, maar die heb ik dan ook gratis ter beschikking. Het is inderdaad een lastig systeem, zeker bij een screen van 3,2x2,3 meter zoals bij mij.

Volgens mij kan de bak er ook later op, als je maar heel precies je geleiders op de muur monteert. Dat zou ik nog wel durven vanaf een ladder. En dan de bak met 2 man naar boven lopen op 2 ladders en er bovenop zetten.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here


  • Wisey
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:32
appelflap1992 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:23:
Ik heb zelf een vraag over de screens van zonwering-fabriek.nl.

Ik wil er 2 bestellen en op de muur monteren. Ik wil de zijgeleiders graag net voorbij de vensterbanken laten steken. En daar kom ik niet helemaal uit. Bij het inmeten vragen ze de maat tot aan de vensterbanken, zover loopt het doek ook. Maar in het instructiefilmpje van het afstellen zeggen ze dat de onderrail van het doek 2 cm van de onderkant zijgeleiders moet blijven.

Nu is mijn vraag of die zijgeleiders dan 2cm langer zijn dan de maat die je opgeeft, en dat zou dan betekenen dat ze iets doorsteken naast se vensterbank. Of dat er straks 2cm kier zit tussen onderkant screen en vensterbank. Ik verwacht het eerste maar wil graag zeker zijn. Helaas zijn ze om welke reden dan ook deze hele week niet telefonisch berijdbaar en hun mail gaat ook niet vlot dus hopelijk weet iemand hier het antwoord.
Je ontvangt je screen precies in de bestelde maat. Door de motor op deze manier af te stellen, houden ze rekening met een "uithang-speling" van 2 cm in de geleider, waardoor het doek net boven de vensterbank hangt.

Dit advies is met een goede reden: bij warme temperaturen wordt het doek namelijk iets soepeler en langer. Dankzij de speling kan het gewicht van het screen zijn werk doen en hangt het screendoek er altijd strak en kreukelvrij bij!

  • appelflap1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 24-06 20:28
Aha dank. Dus als ik de geleiders 2cm voorbij bovenkant vensterbank wil hebben moet ik hem 2 cm langer bestellen en 4cm korter afstellen ipv 2. Klopt?

  • Wisey
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:32
Ja, dat is helemaal correct!

  • PaulMauge
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 25-06 09:45
blitzkrieg schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:40:
[...]

Ik heb het met 3 man in een manbak van een shovel gedaan, maar die heb ik dan ook gratis ter beschikking. Het is inderdaad een lastig systeem, zeker bij een screen van 3,2x2,3 meter zoals bij mij.

Volgens mij kan de bak er ook later op, als je maar heel precies je geleiders op de muur monteert. Dat zou ik nog wel durven vanaf een ladder. En dan de bak met 2 man naar boven lopen op 2 ladders en er bovenop zetten.
Zoals ik het begrijp, moet je de pinnen van de bak op de twee uitstekende verbindingsstukjes zetten. Dat kan uiteraard ook na bevestigen van de geleiders. Tenzij zoals bij ons de screens tussen de muur komen. Dan heb je geen ruimte meer voor speling (want raakte de bovenkant van de gevel). En fin, met een steiger moet het prima lukken!

Inmiddels van de Boels gehoord dat ik voor E165 een week lang een rolsteiger kan huren. Voor E220 extra komen ze em nog brengen en ophalen ook.

Daarnaast zie ik op het instructiefilmpje dat de kap na montage weer verwijderd moet worden om de Solar batterij een kickstart te geven. Lijkt mij handig als ik dat even vooraf doe.

[ Voor 15% gewijzigd door PaulMauge op 02-06-2026 21:04 ]


  • Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:50
Hoi,

Onze nieuwbouw werd enkele jaren geleden voorzien met screens aan de zuidkant. Door omstandigheden, kappen van bomen op percelen in de omgeving o.a., is er een toename van hitte en lichtinval aan de west en oostkant waardoor we ons aan het informeren zijn voor bijkomende (opbouw) screens te plaatsen. Deels om de hitte te weren (dit valt voorlopig nog mee en de woning is uitgerust met airco) maar ook om storende ochtend/avondzon te breken in onze werkplek en woonkamer.

De eerste vraag is nu of we voor Solar screens gaan of toch nog stroom gaan trekken. Het laatste uiteraard weinig zin in, maar ik ben wat beducht voor de batterijen van de screens die maar enkele jaren zouden meegaan? In ieder geval zou ik voor een type kiezen waar ze nog best ok te vervangen zijn.

Een eerste offerte biedt Wilms Zipx aan met ofwel Brel ofwel Selve motor. Van Brel lees ik al niet super goede commentaren. Selve is volgens AI een degelijke producent maar lijkt me niet zo bekend. Iemand hier ervaring met het merk?

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks


  • Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:01

Wuursj

want worst is al bezet

PaulMauge schreef op zondag 31 mei 2026 @ 14:03:
Hoe hebben mensen de screens gemonteerd op de verdiepingen? Wij hebben van zonwering fabriek. Het lukte ons niet goed om de zware kast op de zijgeleiders van binnenuit door het raam te krijgen op de vensterbank buiten. Het kozijn is te klein.
De kasten laten bungelen aan touwen. Op een plek hebben we ze naar buiten gestoken en met twee touwen die vanaf het dak komen de kasten ongeveer op z'n plek laten hangen. Dat werkt een stuk gemakkelijker als ze eenmaal hangen en je die zware dingen niet hoeft te tillen.

De anderen hebben we vanaf het dak laten zakken. Dat ging beter maar dan moet je ze wel daar krijgen. Hier ging dat via een dakluik.

De kasten hebben we precies op hun plek gezet met steunen die tijdelijk gefixeerd waren aan de kozijnen. Dan kan je op je gemakje de geleiders vast zetten.

Eerst de geleiders vast zetten en dan de kast er op ging hier niet omdat de kasten in de overstek zitten en niet hoger konden dan de geleiders. Als dat wel kan is eerst de geleiders vast zetten wellicht gemakkelijker al moet dat wel heel precies gebeuren.

Zo konden wij alles vanuit de ramen doen. Wel gezekerd met een val harnas. Het was niet gemakkelijk, de ksten waren veel zwaarder dan ik had ingeschat. Maar wel gelukt :) Iets van 1,5 dag voor 5 screens met twee man.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/x5jkwIb.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1M5GsIq.jpeg

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst


  • Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:45
Ik ben aan het kijken naar een dakkapel met screens, ik twijfel nog steeds tussen de doorlaat %, 1% of 3%. Heeft er toevallig iemand een foto met het verschil?

Ik hoef niet perse in het donker te werken :)

Ik wil ze ook combineren met een splendid plisse, daar kun je kiezen tussen niet doorschijnend, verduisterend en duo stof. Zijn er tweakers die deze combinatie ook hebben? :)

BlaBlaBla


  • KoffieMok
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 00:13
Deze offerte van een lokale boer voor 5 screens (3 bovenverdieping, 2 begane grond):
AantalPrijs Per EenheidTotaal
Roma 600x2400mm314504350
Roma 1000x1500mm112501250
Roma 2000x2400mm118501850
Montage52001000
Solar uitvoering meerprijs33501050
9500
Uitgerust met Somfy motoren, prijs voor remotes/TaHoma heb ik voor het gemak weggelaten. De bovenverdieping zal op solar werken.

Ik vond dit redelijk aan de prijs, maar begreep dat Roma dan ook een goed merk is. Kwaliteit is wel het streven, maar het hoeft ook niet excessief.
Wat vinden jullie van deze offerte?

  • stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
KoffieMok schreef op maandag 15 juni 2026 @ 09:20:
Deze offerte van een lokale boer voor 5 screens (3 bovenverdieping, 2 begane grond):
AantalPrijs Per EenheidTotaal
Roma 6000x2400mm314504350
Roma 1000x1500mm112501250
Roma 2000x2400mm118501850
Montage52001000
Solar uitvoering meerprijs33501050
9500
Uitgerust met Somfy motoren, prijs voor remotes/TaHoma heb ik voor het gemak weggelaten. De bovenverdieping zal op solar werken.

Ik vond dit redelijk aan de prijs, maar begreep dat Roma dan ook een goed merk is. Kwaliteit is wel het streven, maar het hoeft ook niet excessief.
Wat vinden jullie van deze offerte?
Ik zie screens van 6 meter breed.. dat zijn speciale XXL screens en dat is qua materiaal en montage gewoon erg duur. En daar 3 stuks van.. dat zijn ook wel serieuze raampartijen die je hebt.

Wel het advies om nog zeker 1 tot 2 offertes op te vragen elders.

🪦🪦RIP Pricewatch design 19-01-2026 🪦🪦


  • Window
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01:15
KoffieMok schreef op maandag 15 juni 2026 @ 09:20:
Deze offerte van een lokale boer voor 5 screens (3 bovenverdieping, 2 begane grond):
AantalPrijs Per EenheidTotaal
Roma 6000x2400mm314504350
Roma 1000x1500mm112501250
Roma 2000x2400mm118501850
Montage52001000
Solar uitvoering meerprijs33501050
9500
Uitgerust met Somfy motoren, prijs voor remotes/TaHoma heb ik voor het gemak weggelaten. De bovenverdieping zal op solar werken.

Ik vond dit redelijk aan de prijs, maar begreep dat Roma dan ook een goed merk is. Kwaliteit is wel het streven, maar het hoeft ook niet excessief.
Wat vinden jullie van deze offerte?
Wat maakt die middelgrote bijna 28% duurder dan die grote screens van 6m breed? (Uit interesse, we hebben hier nog geen screens.)

  • KoffieMok
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 00:13
stin00 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 09:47:
[...]


Ik zie screens van 6 meter breed..
Window schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:20:
[...]

Wat maakt die middelgrote bijna 28% duurder dan die grote screens van 6m breed?
Whoopsie, daar heb ik een 0 teveel geplaatst. Het gaat juist om hele smalle kozijnen (60cm breed).
Volgens de verkoper zit dit tegen het minimale aan, maar niet dusdanig smal dat er een meerprijs op zit.

Juist vanwege de relatief kleine verschillen neem ik aan dat het meeste geld in de motor/het mechanisme zit, en niet zo zeer in het formaat.

  • stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
KoffieMok schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:56:
[...]


[...]

Whoopsie, daar heb ik een 0 teveel geplaatst. Het gaat juist om hele smalle kozijnen (60cm breed).
Volgens de verkoper zit dit tegen het minimale aan, maar niet dusdanig smal dat er een meerprijs op zit.

Juist vanwege de relatief kleine verschillen neem ik aan dat het meeste geld in de motor/het mechanisme zit, en niet zo zeer in het formaat.
In dat geval vind ik de offerte echt te hoog en zou ik er zeker meer opvragen.

🪦🪦RIP Pricewatch design 19-01-2026 🪦🪦


  • fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

KoffieMok schreef op maandag 15 juni 2026 @ 09:20:
Deze offerte van een lokale boer voor 5 screens (3 bovenverdieping, 2 begane grond):
AantalPrijs Per EenheidTotaal
Roma 600x2400mm314504350
Roma 1000x1500mm112501250
Roma 2000x2400mm118501850
Montage52001000
Solar uitvoering meerprijs33501050
9500
Uitgerust met Somfy motoren, prijs voor remotes/TaHoma heb ik voor het gemak weggelaten. De bovenverdieping zal op solar werken.

Ik vond dit redelijk aan de prijs, maar begreep dat Roma dan ook een goed merk is. Kwaliteit is wel het streven, maar het hoeft ook niet excessief.
Wat vinden jullie van deze offerte?
Ik was ~6500 kwijt voor 5 sunmaster screens met somfy bij een lokale installateur. Incl plaatsing op eerste verdieping, inmeten, Tahoma bediening en draadloze knoppen. Regio Rotterdam, Den Haag, prijs van eerder dit jaar.

Van klussen krijg je grijze haren

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste