Zo eindelijk mijn screens hangen. Ze lagen al maanden te wachten maar toen ik ze ophaalden, schrok ik even van het gewicht en moest ik nog even een montage plan bedenken voor de screens in de dakkapellen.
Eerst de twee gemakkelijke in de dag op de goed bereikbare kozijnen van de eerste verdieping.
(wel nog even het schilderwerk afmaken...)
Dat was een eitje, al betekend in de dag wel dat je ze met rails en al moet monteren want er op schuiven kan niet. Maar met twee man prima te doen. Ik heb destijds bij het bestellen van de kozijnen wel de boven balk 100mm hoog laten maken ipv de standaard 67 om de 95mm kastjes in de dag kwijt te kunnen zonder dat ze voor het glas uit steken. De onderlijst van het screen zelf steekt nu wel nog uit voor het glas.
Bij het kleinste raam vind ik de profielen en extra zware onderlijst (we wonen relatief dicht bij bij de kust) wel wat heftig maar ik wilde ze wel gelijk houden met de andere, veel grotere ramen. Ook hebben Sikkens en Verano een andere mening over Ral9010 maar wie er gelijk heeft weet ik nog niet
De andere drie wilde ik graag de kastjes hoog
in de dakkapel hebben vanwege het uiterlijk:
Maar omdat de kastjes op de rails leunen en een 2,5 meter breed screen pak hem beet 50kg weegt, was dat eenvoudiger bedacht dan gedaan. Eerst de rails monteren en dan het kastje er in zetten gaat immers niet. En ritsscreens maakt het niet gemakkelijker omdat het opzetten en inritsen tegelijk moet. Door ze vanaf het dak te laten zakken, houten beugeltjes te maken maken en die tijdelijk te klemmen op het kozijn ging het met genoeg mankracht (3 m/v) en na wat oefeningen bij screen 1 nog best soepel bij screen 2 en 3. Er zijn leukere klussen maar ik had het ons niet gemakkelijk gemaakt.
In totaal toch wat uurtjes bezig geweest om alle 5 te monteren. Het werkt (met de Smoove knoppen) echter perfect en het nut heeft zich al bewezen.
Het zicht naar buiten is nog best goed:

met deze specs voor het doek:
Nu probeer ik echter de Somfy IO Maestria motoren via de Smoove's te koppelen aan een Tahoma switch en dat gaat dan weer niet. Ik had juist gekozen voor een kant-en-klaar Somfy oplossing ipv zelf te gaan tweaken... daar maar eens in gaan duiken hoe ik die met elkaar laat praten. Ik heb al wat gelezen over het resetten van de motoren? De Smoove's werken iig wel.
Nog een aandachtpuntje voor de zelf-klusser: ik had de electra voorbereid door een stroompunt in de dakkapel te maken voor twee screens naast elkaar. Door Somfy IO geen schakeldraden nodig. Echter moet je voor het verbinden de screens afzonderlijk van spanning kunnen voorzien, anders gaan ze beide reageren op 1 smoove. Er moest dus nog een adertje bij om dat van binnen uit te kunnen doen.
Kosten:
5x Verano rits screens in 95mm kastje met bovengenoemde motoren 3345 euro
Smoove knoppen en Tahoma switch via marktplaats 230 euro
Klusjesmannen bij het helpen monteren incl. kibbeling lunch 375
Samen ~4000 euro.
Airco is qua aanschaf goedkoper
[
Voor 14% gewijzigd door
Wuursj op 07-05-2025 11:49
]
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst