Ervaring met screens aan buitenkant raam

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hijskraan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:52
Badname2 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 19:24:
Ik twijfel al een tijdje tussen zipscreen, rolluiken of een goedkope zuignappen oplossing.

[Afbeelding]

Ik heb 2 kamers op het westen. Erg warm als de zon schijnt einde dag. Je voelt s'avonds de warmte nog afstralen. Terwijl het een jaren 80 woning is met beton > spouw (wol/lucht) > baksteen. HR++ glas, maar wel houten klepjes boven de kleine ramen.

Het kan ook zijn dat de warmte binnenkomt door het stuk tussen de ramen van houten latten?
Vandaar m'n idee voor een zipscreen te gaan van 5 meter breed om echt alles af te dekken. Is dit de beste optie voor mijn situatie?

Is het overigens qua kosten / moeilijkheid een beetje te doen de vensterbank van de kleine ramen af te zagen / te vervangen met kortere stukjes zodat het screen erlangs past?

Zijn er betrouwbare partijen die jullie adviseren in noord-holland? Zijn de prijzen van screenfabriek.nl waar je vanuit moet gaan?

Ik merk overigens dat ik met een 5 meter breed screen even duur uit ben als bij 2x rolluiken. Zet me wel aan het denken. Uitzicht heb ik niet nodig in die kamers. Puur warmte buitenhouden, en in winter nog wel fijn als de rolluiken isoleren.
Hoeveel ruimte zit er nog boven de ramen?
Is het naar buiten draaiend raam?
Verdwijnt de bak van het screen/rolluik onder de dakgoot?
Houd rekening met de hoogte van de bovenbak, screen is ongeveer 11 cm hoog, een rolluikbak is afhankelijk van de hoogte van het gedeelte wat hij afdekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badname2
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-05 17:35
@MooDyBLueS Dank voor de inzichten! Dat ene raam moet ik dan idd via een ladder doen. Beetje karig. Of ik laat die kledingkamer zitten.

Een groot screen lijkt me toch het fijnst dan van de opties. Wel kom je met 2.2k voor 5 meter bijna uit op airco prijzen. Vandaar dat ik denk aan de noppen testen en dan evt van het budget ooit een airco overwegen op 2 verdiepingen. Ik heb nu een mobiele airco maar dat werkt totaal niet. Als ie uitgaat is de kamer weer net zo snel warm door al die warmte in het huis / de wanden.

Ik heb bij deze ramen best dunne latten, dus wellicht dat het me lukt ze volledig het glas te laten dekken.
hijskraan schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:20:
[...]

Hoeveel ruimte zit er nog boven de ramen?
Is het naar buiten draaiend raam?
Verdwijnt de bak van het screen/rolluik onder de dakgoot?
Houd rekening met de hoogte van de bovenbak, screen is ongeveer 11 cm hoog, een rolluikbak is afhankelijk van de hoogte van het gedeelte wat hij afdekt.
Thanks.
Veel ruimte boven de ramen tot de dakgoot. 20-25cm.
Ramen gaan naar buiten open, dat is wel jammer. Die kleine raampjes wil je in zomer wel mee doorluchten. Kan dan enkel op een kier...

[ Voor 7% gewijzigd door Badname2 op 27-06-2024 23:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
@Badname2 Airco moet je pas naar kijken als de passieve opties (isolatie, zonwering, etc) hebt gehad en daar niet meer verder mee komt. Isolatie is namelijk zeker niet makkelijk en soms zelfs niet mogelijk zonder gigaverbouwing, maar zonwering is wel altijd mogelijk.

Stap 1 is namelijk de warmte zoveel mogelijk buitenhouden. Een airco doet dat niet, een airco verwisselt warme lucht die via de ramen, muren en houten schotten naar binnen komt voor koude lucht. Je zegt het zelf al: zodra die uitgaat is de kamer zo weer warm. Waarom? Omdat je nog niks aan passieve warmtewering hebt gedaan.

Wij zaten ook in die situatie: mobiele airco, geen zonwering. Je kon die mobiele airco wel 24/7 laten draaien in een kamer, hij kreeg het op zich wel koel, maar op andere plekken in diezelfde kamer hing de warmte er gewoon en voelde het achter de ramen gewoon gloedheet. Nu met zonwering merken we gewoon dat het eigenlijk niet meer nodig is om een airco te gebruiken. In lange periodes van aanhoudende warmte kan het nog wel een uitkomst bieden, maar dan is het ook veel sneller koel en kan je eerst een paar uurtjes de ene kamer doen en dan de andere, het duurt dan ook weer langer voordat het weer opwarmt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:28

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Badname2 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 19:24:
Ik twijfel al een tijdje tussen zipscreen, rolluiken of een goedkope zuignappen oplossing.

[Afbeelding]

Ik heb 2 kamers op het westen. Erg warm als de zon schijnt einde dag. Je voelt s'avonds de warmte nog afstralen. Terwijl het een jaren 80 woning is met beton > spouw (wol/lucht) > baksteen. HR++ glas, maar wel houten klepjes boven de kleine ramen.

Het kan ook zijn dat de warmte binnenkomt door het stuk tussen de ramen van houten latten?
Vandaar m'n idee voor een zipscreen te gaan van 5 meter breed om echt alles af te dekken. Is dit de beste optie voor mijn situatie?

Is het overigens qua kosten / moeilijkheid een beetje te doen de vensterbank van de kleine ramen af te zagen / te vervangen met kortere stukjes zodat het screen erlangs past?

Zijn er betrouwbare partijen die jullie adviseren in noord-holland? Zijn de prijzen van screenfabriek.nl waar je vanuit moet gaan?

Ik merk overigens dat ik met een 5 meter breed screen even duur uit ben als bij 2x rolluiken. Zet me wel aan het denken. Uitzicht heb ik niet nodig in die kamers. Puur warmte buitenhouden, en in winter nog wel fijn als de rolluiken isoleren.
Ik zou eerder denken om de bak +rails veder van de muur monteren. Raamdorpelstenen zitten er niet voor niets, die zorgen ervoor dat de regen die op de ramen komt niet over de gevel loopt (en enorme vieze strepen achter laat) ze alleen afzagen is eeen slechte optie ze zijn geglazuurd zodat ze geen vocht en vuil opnemen en het kleur verschil tussen binnenkant en buitenkant is doorgaans groot. ik zou eventuele nieuwe raamdorpelstenen minimaal 2,5 cm uit laten steken. maar eigenlijk is het advies nog iets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badname2
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-05 17:35
twain4me schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 16:27:
[...]

Ik zou eerder denken om de bak +rails veder van de muur monteren. Raamdorpelstenen zitten er niet voor niets, die zorgen ervoor dat de regen die op de ramen komt niet over de gevel loopt (en enorme vieze strepen achter laat) ze alleen afzagen is eeen slechte optie ze zijn geglazuurd zodat ze geen vocht en vuil opnemen en het kleur verschil tussen binnenkant en buitenkant is doorgaans groot. ik zou eventuele nieuwe raamdorpelstenen minimaal 2,5 cm uit laten steken. maar eigenlijk is het advies nog iets meer.
Dank je! Dit is wel een heel goed punt. Hebben screen boeren rails liggen waarmee je nog verder van de buitenmuur af kan komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hijskraan
Quote:

Dank je! Dit is wel een heel goed punt. Hebben screen boeren rails liggen waarmee je nog verder van de buitenmuur af kan komen?
Einde Quote.

Wij plaatsen er dan, of ,vuldoppen, of aluminium kokers in de kleur van de hardware, in de diepte die nodig is.
Het wordt er wel wat massiever kwa uitstraling van met kokers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Badname2 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 23:50:
[...]

Houd er rekening mee dat van de twee opties die hierboven genoemd worden: rails en vuldoppen, dat met vuldoppen de wind er goed onder kan komen. Dus dan is het extra belangrijk dat je of zelf heel goed oplet of als je dat niet wilt, je op z'n minst een windsensor erbij neemt die het screen automatisch omhoog laat gaan bij teveel wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:00
Volgens mij is er niet echt specifiek Somfy topic. Dus denk dat ik mijn vraag hier wel kwijt kan.

Wat ik wil is Somfy Smoove schakelaar plaatsen op de wand. Nu wil ik deze eigenlijk in een frame van Gira plaatsen, naast bestande bestaande lichtschakelaars en daarvan het opdekframe van 2 naar 3 uitbreiden

Nu vroeg ik mij of dit past in een gira frame, qua diepte, zonder hiervoor een schakelaar te moeten opofferen. Want ik heb op die plek er dan geen inbouwdoos achter zitten. Iemand hier ervaring mee?

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Morpheusk Je hebt geluk vandaag :P , ik heb beide (Smoove schakelaar + Gira schakelmateriaal), dus ik ga zo even voor je kijken.

Edit: Helaas, het past wel, maar heeft geen houvast. Het zwarte frame is een Gira system 55 frame en ik heb de Somfy Smoove even uit z'n eigen frame (de zwarte en witte delen eronder) gehaald en erin gelegd.

Aangezien de Somfy Smoove in het witte frame klikt en die vervolgens op de zwarte montageplaat, zie ik ook geen optie hoe dat in de Gira moet passen. :(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kCqreGMWuNNoTd2UB0gtclQhwyc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bl9BgCEZjioVPjnI1HBBgdNL.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens heb ik ze gewoon in de vensterbanken liggen. Ik heb via Apple Homekit een paar scenes (oost, zuid, west, alles bij elkaar) waarmee ik de hele rits aan Somfy én Velux kan openen/sluiten. Soms is even naar de vensterbank lopen sneller/makkelijker.

[ Voor 80% gewijzigd door MooDyBLueS op 01-08-2024 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-06 10:07
Ik heb dit probleem ook en zou het graag in een Jung AS500 frame klikken, snap eigenlijk niet dat het niet universeel is. Misschien iemand die een frame in 3D kan printen dat ertussen past?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:00
MooDyBLueS schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 15:47:
@Morpheusk Je hebt geluk vandaag :P , ik heb beide (Smoove schakelaar + Gira schakelmateriaal), dus ik ga zo even voor je kijken.

Edit: Helaas, het past wel, maar heeft geen houvast. Het zwarte frame is een Gira system 55 frame en ik heb de Somfy Smoove even uit z'n eigen frame (de zwarte en witte delen eronder) gehaald en erin gelegd.

Aangezien de Somfy Smoove in het witte frame klikt en die vervolgens op de zwarte montageplaat, zie ik ook geen optie hoe dat in de Gira moet passen. :(
[Afbeelding]

Overigens heb ik ze gewoon in de vensterbanken liggen. Ik heb via Apple Homekit een paar scenes (oost, zuid, west, alles bij elkaar) waarmee ik de hele rits aan Somfy én Velux kan openen/sluiten. Soms is even naar de vensterbank lopen sneller/makkelijker.
Volgens mij heb je dan nog deze nodig als ik de review lees.
https://www.techniekwebsh...nium-ral-nummer-7035.html

En bij de info van somfy staat het volgende vermeld " Compatibel met DIN 50 x 50 / DIN 49075-standaard."
https://www.somfy.nl/producten/1811003/smoove-1-io

Anyhow dan ben ik als nog benieuwd of die vlak met het afdekraam aan de achterkant valt of dat er als nog een inbouwdoos achter moet. :)

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Morpheusk Als je bedoelt of de Somfy Smoove vlak is, dan is het antwoord: ja. Er zit weinig achter dus je kan hem ook ergens los op monteren, bijv. een muur. Inbouwdoos is niet nodig. Wel moet je of gaatjes boren voor de schroefgaten en als je dat niet wilt gewoon dubbelzijdige tape gebruiken. Dat laatste doe ik in de keuken ook met mijn Duco MV box afstandsbediening. Zit naast de stopcontacten geplakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:09
Vandaag kleurstalenpakket screendoek van zonwering-fabriek.nl ontvangen.

Grappig, we hadden in eerste instantie de 3% linnen-wit in gedachten, omdat die wel past bij de gele stenen van ons huis en een lichte kleur minder warmte absorbeert. Maar je kan daar niet doorheen kijken (binnen > buiten) als de zon erop staat! :D Net even getest door buiten op het raam te plakken met een stukje schilderstape. Eigenlijk precies wat Wisey in "Ervaring met screens aan buitenkant raam" aangeeft.

Ik was ook wel benieuwd naar de 1% signaalzwart, die past mooi bij de antraciete kozijnen, maar ook daar viel de zichtbaarheid tegen. De 3% zwart gaat het worden :)

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 20-08-2024 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

ThinkPad schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 14:01:
Vandaag kleurstalenpakket screendoek van zonwering-fabriek.nl ontvangen.

Grappig, we hadden in eerste instantie de 3% linnen-wit in gedachten, omdat die wel past bij de gele stenen van ons huis en een lichte kleur minder warmte absorbeert. Maar je kan daar niet doorheen kijken (binnen > buiten) als de zon erop staat! :D Net even getest door buiten op het raam te plakken met een stukje schilderstape. Eigenlijk precies wat Wisey in "Ervaring met screens aan buitenkant raam" aangeeft.

Ik was ook wel benieuwd naar de 1% signaalzwart, die past mooi bij de antraciete kozijnen, maar ook daar viel de zichtbaarheid tegen. De 3% zwart gaat het worden :)
Oh nice, dat kleurstalenpakket ga ik even in het achterhoofd houden. Al gaan wij misschien nog eerst voor die plakscreens die eerder in dit topic voorbij zijn gekomen.

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:33
Ik kan bevestigen dat een 3% lichtdoorlatend scherm goed bevalt. Het maakt het in huis niet té donker, je kan nog steeds naar buiten kijken, maar het houdt alle stralingswarmte perfect tegen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

Hier een 1% doek in zwartgrijs die inderdaad een ruimte net wat te donker kan maken, moet wel soms een lampje aanzetten. Ben ik persoonlijk erg blij mee, mijn vrouw had liever toch iets meer natuurlijk licht. :p Maar ook hierbij kun je nog wel goed naar buiten kijken. Niet zo goed als de 3-5% doek met toerniquetten die we bij de achterdeur hebben hangen, maar nogje ziet wel gewoon alles overdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:59
Maakt 1% of 3-5% nou nog wat uit qua warmte wat er doorheen komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:41
Tuttel schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 00:39:
Ja, maar niet super veel.
Ik heb Copaco screens. Bij onderstaande links kun je onderaan de pagina de brochure bekijken, hier staat uitgebreid uitgelegd hoe veel warmte de verschillende types en kleuren blokkeren.
In heb hr++ glas, dat is type d in de brochure.
Met 1% doek blokkeert dat in totaal bij kleur wit 94% van de warmte.
Bij 5% doek wordt bij dezelfde kleur 90% van de warmte tegengehouden.
Lijkt niet veel verschil, maar bij meerdere kilowatts aan inkomende warmte, scheelt het toch. En zal per situatie (type glas) en kleur doek ook verschillen.
Dus ben ik op de slaapkamers voor 1% gegaan.

https://www.copaco.be/en/...n-solutions/out/serge-600

https://www.copaco.be/en/...een-solutions/out/serge-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

Tuttel schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 00:39:
Een beetje. Een paar posts terug werd de volgende site gequote met alle info erover: https://www.copaco.be/en/screens/out/serge-600

Met 5% en standaard hr++ zit je een beetje met een G-waarde van 0,09-0,15 (donker zit je eerder rond 0,09-0,12 en lichte kleuren 0,12-0,15). Pak je 3%, dan kom je op 0,04-0,09 en met 1% op 0,06-0,09. Tussen 1 en 3% zit weinig verschil, geen idee hoe dat komt. Maar 5% laat dan weer echt wel een stuk meer warmte binnen afhankelijk van de kleur. 5% wit is 0,15 en 3% wit 0,04, 3% houdt dus 3,75x zoveel warmte buiten. Maar dan heb je net een kleur die het op 5% het slechtst doet en 3% het best.

5% zou ik alleen op ramen gebruiken waar de zon minder op schijnt, tenzij je een kleur wil waar weinig verschil zit tussen 3 en 5%. En 1% neem je als je meer waarde hecht om het toch donkerder te krijgen in huis, maar niet volledig geblokkeerd zoals je met rolluiken hebt. Vooral lekker met een oled tv naast een kozijn van 3,71x1,50. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Nog een tip: gebruik een alias/throwaway mailadres/mailboxregel als je bij zonwering-fabriek.nl gaat bestellen.
Heb dus onlangs die kleurenstalen voor screendoek besteld en heb de afgelopen dagen al twee opdringere mails ontvangen. Eerst vrijdag "Weet je al voor welke kleur screens jij gaat?" en vanochtend "Hé <naam>, lukt het om een keuze te maken?".

Als ik ergens een hekel aan heb is het wel zulke agressieve marketing... :r Sowieso, "Hé"..? :|
Bij openen van de site krijg je ook gelijk een popup voor een kortingscode en linksonderin "<naam> kocht deze week: <product> !". Opdringerig much!?

Heb van het weekend nog even op de site gekeken, ik liep er alleen tegen aan dat ik de kast met afgeschuinde kant niet in het wit kan bestellen :? Zal ze eens contacten hierover. Als ik een rechte kast kies dan is wit wel mogelijk, maar kan ik weer geen handmatige buitenbediening kiezen.

Misschien bestel ik ook wel gewoon bij Creon... ik zag dat ik daar een 75mm behuizing kon kiezen, bij ZF is de kleinste 85mm.

[ Voor 45% gewijzigd door ThinkPad op 26-08-2024 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:25
Ik ben voor de screens toch ook vooral voor de looks gegaan, en heb wat minder gekeken naar of het 1%-3%-5% doorlatend is. Ik heb een licht huis en daar past gewoon geen donker screen goed bij. Heb dus voor een licht screen gekozen en daarbij bewust gekozen dat er iets meer licht en dus warmte doorheen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
ThinkPad schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 07:10:
Zonwering-fabriek.nl
Alsjeblieft. Met de code krijg je €25 extra korting op jouw zonnescherm screens of rolluiken. Deze code is ook geldig in combinatie met andere acties.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• ThinkPad
Zonwering-fabriek (ZF) gaat het overigens niet worden. Ik wil een witte (RAL9010) afgeschuinde bak, met bandbediening buiten. Dat is blijkbaar een combinatie die bij ZF onmogelijk is :? Ik kan wel een witte réchte bak, maar bandbediening buiten is dan weer niet mogelijk. Daarnaast wordt ik helemaal flauw van die agressieve marketing van ze. Vanochtend wéér een mail gehad, met onderwerp 'Zelf screens monteren, kan ik dat wel?'. Bah. Gelijk afgemeld voor die flauwekul (nooit voor aangemeld ook trouwens...).

Creon heeft deze combinatie wel, maar is een stuk duurder. Ik kwam https://www.zonwering.shop ook nog tegen, de prijs daar is bijna hetzelfde als Zonwering-fabriek. Aan KvK-nummer te zien zelfde bedrijf als https://www.wvdzonwering.nl/ de reviews daarvan lijken wel oke.

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 29-08-2024 12:24 ]

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19:17
@ThinkPad Hier misschien?
https://www.zonweringstunter.nl/
Goede ervaringen mee.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Die had ik ook gezien, maar is zonder verzending al duurder dan ZF / WvD. En de behuizing is bij hen 95mm, bij WVD is die 75mm.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amersfoort
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:13
Ik heb een brede gevel met twee buiten screens naast elkaar met 50 cm. tussenruimte. Een grote boom voor het huis en de draaiende zon zorgen ervoor dat gedurende de dag steeds een ander gedeelte van de ramen in de schaduw ligt, waardoor de oude zonnesensor in delen van de dag te weinig licht meet om de Somfy IO gemotoriseerde screens omlaag te sturen, terwijl er meerdere ramen in de felle zon liggen.

Mogelijk is dit op te lossen met meerdere Somfy Sunis zonnesensoren op één gevel. Als ten minste één sensor een bepaalde luxwaarde gedurende een bepaalde tijd overschrijdt, moeten beide screens naar beneden. Als alle sensoren gedurende een bepaalde tijd onder een bepaalde lux waarde komen, moeten de screens omhoog. Ik wil ook nog een windsensor monteren, maar is waarschijnlijk niet zo lastig.

Ik heb een Homey Pro 2023.

Hoe dit aan te pakken of op te lossen? Kan de Somfy app bovenstaande realiseren? Wat heb ik nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik heb een groot aantal ramen van ruim 2 meter hoog waar ik screens voor wil hebben. Helaas is een deel van de ramen voorzien van ventilatieroosters.

Opties die ik nu zie:
1. Roosters vervangen door platte varianten: slecht idee ivm ventilatie en geluidsisolatie
2. Roosters vervangen door roosters met screen: lijken er niet te zijn voor glasmontage
3. Roosters weghalen en type D ventilatie aanleggen
4. Warmtewerende folie installeren en geen screens

1, 2 & 3 vereisen nieuw glas voor de ramen met rooster, wat extra kosten oplevert. 4 is niet ideaal, want folie weert warmte veel minder. En veel goedkoper is het ook niet. Ander nadeel van folie is dat het in de winter ook warmte weert wat dus extra gas kost.

Ik vermoed dat uitvalschermen geen mogelijkheid zijn. Het gaat om een grote alu pui, dus windbelasting is een ding.

Iemand nog een idee of mening?

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:23

JME

zeg maar Jamie

@-DarkShadow- screens met tourniquets, eventueel met zuignappen op het glas? Wel handwerk, maar als je die roosters per se altijd (check??) open moet hebben dan moet je toch wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:03
Als die roosters niet uitsteken lijken me screens prima te kunnen, die zijn niet luchtdicht als je daar misschien bang voor bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
pman63 schreef op zondag 8 september 2024 @ 19:15:
Als die roosters niet uitsteken lijken me screens prima te kunnen, die zijn niet luchtdicht als je daar misschien bang voor bent.
Ze steken uit helaas.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
De vraag is hoever ze uitsteken, een screen hoeft niet direct op het kozijn gemonteerd te worden, laat je daarom ook eens voorlichten door een speciaalzaak, nee kun je altijd nog zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 06-06 07:39
Heb je een foto van je ramen/roosters? Steken de ventilatieroosters voorbij de gevel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
Opklik voor groot. Dit is de situatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PVcbBa7pep2vFShmsH5BWttV0mg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vRH6OkIJkrotoV2iEspV6QkO.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nngZ6w_6KRqGLgYVxxyhPwe4xy4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AQO2gxFYPmxOqCDX5A5GxIR0.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ASBpGzcykEJdPg5cT9c9OuU0SGw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rTHltlaDwn3V6PDYkCM6wg8S.jpg?f=fotoalbum_medium

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 06-06 07:39
Oeh… dat ziet er niet heel makkelijk uit… dan zou je een screen “op de dag” moeten plaatsen, waarbij er dan voor de kast een constructie ter opvulling komt om die naar voren te plaatsen (van de wand af)

Maatwerk. Duur grapje, niet makkelijk (als al mogelijk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wisey
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:33
-DarkShadow- schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 14:20:
Opklik voor groot. Dit is de situatie.
Dat valt wel mee, je kunt de linker geleider opvullen en rechts tegen de kolom monteren, hoekje erop ter afsluiting en klaar is kees. Je zou ook de kast naar achteren kunnen plaatsen en de maat dat de screenkast uitsteekt ten opzichte van de geleider uitvullen. Bij een motor- of doekwissel dient er dan wel meer gedemonteerd te worden, maar het ziet er wel minder kolossaal uit als het gemonteerd is.
Qua kosten zal het ook wel meevallen; meerdere systemen, zoals Heroal hebben standaard uitvulprofielen voor deze situaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19:17
Of links een verhoogde geleider en de rest lhtf geleiders.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

• Tiuri
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Hoe staat het tegenwoordig met de vervangbaarheid van de accu's in screens op solar? Ik lees wisselende verhalen. Als zo'n accu redelijk makkelijk te vervangen is dan zou een levensduur van 8-10 jaar wel acceptabel zijn, maar idealiter hang ik de screens op om er dan 15-20 jaar niet naar om te kijken. Is dat realistisch?

Het kost in mijn nieuwbouwproject 190 euro om een loze leiding te laten trekken naar een raam zonder schakelaar (320 euro met schakelaar, maar liever zonder) dus de uiteindelijke prijs tussen solar en bedraad zal per raam +/- gelijk opgaan denk ik.

Verder, is er een goede manier / vuistregel om vooraf te bepalen voor een specifiek raam of een screen baat heeft bij het buiten houden van de warmte? Dat lijkt mij een combinatie van de orientatie van het raam gecombineerd met de oppervlakte van het raam. Onze woning staat 37 graden gedraaid en vooralsnog ben ik van plan om alle ramen op ZO en ZW van screens te voorzien en een raam van 2.4 m2 op NW voor in totaal 11 screens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-06 12:09
^Op het noorden heb je nooit direct zonlicht, dus gaan screens minder toevoegen. Ik merk thuis dat grote ramen op het westen (vanaf 14u komt de zon binnen in de zomer) heel veel baat hebben bij screens, de ramen op het oosten hebben rolluiken maar die gebruiken we nagenoeg niet tegen de zon (omdat die geen verschil maken; 's ochtends is het vaak nog fris).
Als de prijs gelijk is lijkt het me een no-brainer om de rolluiken bedraad aan te sluiten; met een loze leiding kan je een goedkope betrouwbare niet-draadloze motor gebruiken, en dan kan je bijvoorbeeld een shelly 2.5 in de meterkast gebruiken om aan te sturen (heb ik achter de schakelaar zitten, in de praktijk stuur ik meestal met mijn smartphone via de shelly de rolluiken op 60% open zodat we nog naar buiten kunnen kijken en toch de zon weren.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hijskraan
[quote]Tiuri schreef op donderdag 14 november 2024 @ 20:18:
Hoe staat het tegenwoordig met de vervangbaarheid van de accu's in screens op solar? Ik lees wisselende verhalen. Als zo'n accu redelijk makkelijk te vervangen is dan zou een levensduur van 8-10 jaar wel acceptabel zijn, maar idealiter hang ik de screens op om er dan 15-20 jaar niet naar om te kijken. Is dat realistisch?

De accu's van Brel zijn ingebouwd in de motor, dus vervangen is ook gelijk de motor vervangen.
Somfy zijn accu's zijn buiten de motor in de kast van (voorbeeld) rolluik gemonteerd, dus die is wel te vervangen zonder dat je ook een motor moet wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
  • Nu online
@hijskraan thanks, ik was beide merken al tegengekomen, dat betekent dat als ik voor solar screens ga ik beter bij Somfy kan blijven.

@naftebakje ik zie zeker de voordelen van bedraad, maar de mogelijke nadelen:
1) Ik moet van te voren precies weten waar ik een screen wil krijgen.
2) Ik moet weten voor de plaatsing van de loze leidingen of de bedrading links of rechts uit het screen komt.
3) Minor, maar gevoelsmatig voelt het vreemd om in een net opgeleverd en goed geisoleerd nieuwbouwhuis gaten naar buiten te boren :)

Alle ramen met een kozijn breder dan 0.5m op ZO/ZW krijgen een screen. Ik twijfel alleen nog over een raam op de begane grond in de woonkamer op NW. Dit is een half-hoog raam met een kozijn 1m breed x 1.4m hoog. Ik snap dat het beter is voor de zonwering om daar ook een screen te plaatsen, maar alle andere ramen met een screen zijn verdiepingshoog. Hieronder een overzichtsfoto van het huis, het is de onderste oranje cirkel (de bovenste oranje cirkel heeft geen raam, dat was een foutje):

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Tiuri schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:53:
@hijskraan thanks, ik was beide merken al tegengekomen, dat betekent dat als ik voor solar screens ga ik beter bij Somfy kan blijven.

@naftebakje ik zie zeker de voordelen van bedraad, maar de mogelijke nadelen:
1) Ik moet van te voren precies weten waar ik een screen wil krijgen.
2) Ik moet weten voor de plaatsing van de loze leidingen of de bedrading links of rechts uit het screen komt.
3) Minor, maar gevoelsmatig voelt het vreemd om in een net opgeleverd en goed geisoleerd nieuwbouwhuis gaten naar buiten te boren :)

Alle ramen met een kozijn breder dan 0.5m op ZO/ZW krijgen een screen. Ik twijfel alleen nog over een raam op de begane grond in de woonkamer op NW. Dit is een half-hoog raam met een kozijn 1m breed x 1.4m hoog. Ik snap dat het beter is voor de zonwering om daar ook een screen te plaatsen, maar alle andere ramen met een screen zijn verdiepingshoog. Hieronder een overzichtsfoto van het huis, het is de onderste oranje cirkel (de bovenste oranje cirkel heeft geen raam, dat was een foutje):

***members only***
Mbt punt 2. Links of rechts maakt niet uit voor screens. Alleen bij de bestelling rekening mee houden

Ik zou alles wat een zuidcomponent heeft (zuid-oost t/m zuidwest) sowieso doen. Persoonlijk heb ik dus oost en west ook gedaan en dat ervaar ik wel als heel fijn. Ook in de ochtend kan het al goed warm worden en een raam op het oosten heeft in de zomer al snel tot 11:00-12:00 zo’n. schaduw van andere huizen/bomen moet je ook even meenemen. Maar dat is lastig te bepalen met nieuwbouw natuurlijk. Maar dat is wel een reden waarom ik je raam op noordwest niet zou doen. Je hebt daar alleen zon aan het uiterste einde van de dag met laaghangende zon. De kans dat je daar zon hebt op de begane grond is sowieso al niet zo heel groot en dat is dan sowieso geen sterke zon waar een screen voor zou moeten

[ Voor 8% gewijzigd door Blik1984 op 15-11-2024 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:26
Tiuri schreef op donderdag 14 november 2024 @ 20:18:

Het kost in mijn nieuwbouwproject 190 euro om een loze leiding te laten trekken naar een raam zonder schakelaar (320 euro met schakelaar, maar liever zonder) dus de uiteindelijke prijs tussen solar en bedraad zal per raam +/- gelijk opgaan denk ik.

Verder, is er een goede manier / vuistregel om vooraf te bepalen voor een specifiek raam of een screen baat heeft bij het buiten houden van de warmte? Dat lijkt mij een combinatie van de orientatie van het raam gecombineerd met de oppervlakte van het raam. Onze woning staat 37 graden gedraaid en vooralsnog ben ik van plan om alle ramen op ZO en ZW van screens te voorzien en een raam van 2.4 m2 op NW voor in totaal 11 screens.
Als je de keuze hebt zou ik de loze leidingen leggen. Beter voor het milieu en werkt altijd… mijn lokale leverancier plaatst liever met draad dan met accu. Gewoon betrouwbaarder.

Qua waar wel/niet: gewoon alle potentiële plekken een leiding geven. Uiteindelijk heb je het waarschijnlijk toch gewoon rondom vanwege comfort. En anders vind ik het argument looks ook nog zwaar wegen persoonlijk.
Nieuwbouw hier had het 2 dagen zon nodig bij de buren om de flater te erkennen en toen hadden ze uiteindelijk ook nog meer dan wat ze vooraf beweerden qua ramen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
  • Laatst online: 18:26
Tiuri schreef op donderdag 14 november 2024 @ 20:18:
Je kan het zelfs volledig automatiseren qua lichtinval, dus ook volledig berekenen:
https://community.home-as...ed-on-sun-platform/573818

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
  • Nu online
Na een paar maanden toch nog een vervolg vraag hierop. Ik ga de bouwer inderdaad voorbereidend werk laten treffen voor de zonwering. De bouwer reageert helaas niet op mijn vragen over de meerwerklijst dus ik moet het zelf bij elkaar puzzelen.

Ze bieden de volgende optie voor een aansluiting voor zonwering (190 euro per kozijn):
Er wordt een bedraad aansluitpunt gemaakt ter hoogte van bovenkant kozijn (bovenkant inbouwdoos) en ca. 10 cm. naast het kozijn, aan de binnenzijde van de ruimte. Bij plaatsing van zonwering kan vanuit binnen naar buiten worden geboord en kan de aansluiting gemaakt worden. De inbouwdoos wordt afgewerkt met een blinde plaat.
Hoe ik dit voor me zie:
- Inbouwdoos wordt geplaatst met elektriciteitsdraad onder spanning
- Ik neem aan (maar weet het niet zeker) dat de bouwer die draad gewoon aftakt van een bestaand elektrapunt in de buurt van het kozijn, bijvoorbeeld een stopcontact of iets dergelijks. Edit: Ik denk expliciet niet dat dit een loze leiding is vanuit de meterkast omdat die omschreven staat: "Extra loze leiding (19mm) vanuit de meterkast". Dat is dus wel andere taal dan "er wordt een bedraad aansluitpunt gemaakt"
- Als dat klopt, dan worden de screens niet op een aparte groep aangesloten. Als er kortsluiting ontstaat in een screen knalt ook mijn TV uit, bij wijze van

Ben ik nu te puristisch bezig en denk ik te veel door als ik dat jammer vind? Laat het graag weten, dit is helemaal nieuw voor mij :+ En als het gewoon prima is om die zonwering op een bestaande binnengroep aan te sluiten dan neem ik gewoon de optie af van de bouwer want dat is vele malen makkelijker.

Idealiter zou ik alle elektra aan de buitenkant van het huis op een aparte groep aanbrengen en niet gemengd met elektra aan de binnenkant. Ik denk dat daar ook een mogelijkheid toe is, door namelijk vanuit de meterkast naar elk kozijn een loze leiding (19mm) te laten trekken. Dan kan ik na oplevering van het huis zelf draden trekken door de loze leiding en die samenknopen in de meterkast op een aparte groep. Dit zou mij 180 euro per kozijn kosten. 10 euro goedkoper dan de bovengenoemde optie van de bouwer, maar dan ligt de stroomdraad er nog niet in.

[ Voor 5% gewijzigd door Tiuri op 01-02-2025 18:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Tiuri schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 18:36:
Na een paar maanden toch nog een vervolg vraag hierop. Ik ga de bouwer inderdaad voorbereidend werk laten treffen voor de zonwering. De bouwer reageert helaas niet op mijn vragen over de meerwerklijst dus ik moet het zelf bij elkaar puzzelen.

Ze bieden de volgende optie voor een aansluiting voor zonwering (190 euro per kozijn):

[...]

Hoe ik dit voor me zie:
- Inbouwdoos wordt geplaatst met elektriciteitsdraad onder spanning
- Ik neem aan (maar weet het niet zeker) dat de bouwer die draad gewoon aftakt van een bestaand elektrapunt in de buurt van het kozijn, bijvoorbeeld een stopcontact of iets dergelijks. Edit: Ik denk expliciet niet dat dit een loze leiding is vanuit de meterkast omdat die omschreven staat: "Extra loze leiding (19mm) vanuit de meterkast". Dat is dus wel andere taal dan "er wordt een bedraad aansluitpunt gemaakt"
- Als dat klopt, dan worden de screens niet op een aparte groep aangesloten. Als er kortsluiting ontstaat in een screen knalt ook mijn TV uit, bij wijze van

Ben ik nu te puristisch bezig en denk ik te veel door als ik dat jammer vind? Laat het graag weten, dit is helemaal nieuw voor mij :+ En als het gewoon prima is om die zonwering op een bestaande binnengroep aan te sluiten dan neem ik gewoon de optie af van de bouwer want dat is vele malen makkelijker.

Idealiter zou ik alle elektra aan de buitenkant van het huis op een aparte groep aanbrengen en niet gemengd met elektra aan de binnenkant. Ik denk dat daar ook een mogelijkheid toe is, door namelijk vanuit de meterkast naar elk kozijn een loze leiding (19mm) te laten trekken. Dan kan ik na oplevering van het huis zelf draden trekken door de loze leiding en die samenknopen in de meterkast op een aparte groep. Dit zou mij 180 euro per kozijn kosten. 10 euro goedkoper dan de bovengenoemde optie van de bouwer, maar dan ligt de stroomdraad er nog niet in.
Alle buiten aansluitingen op een en dezelfde groep zou inderdaad heel mooi zijn, zou ze dan ook op een eigen aardlek zetten om ervoor te zorgen dat niet meerdere groepen eruit liggen als je aardlek omklapt.

Voor 190 per raam zal je echter geen aparte buis naar de meterkast krijgen, helaas.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
Waarom kies je er niet voor om de screens op zonnepaneeltjes en een accu te doen? zowel mijn rolluiken aan de noord als de screens aan de zuidkant doen dat zonder morren, ook in de winter als er dus veel minder licht/zon is, accu volgens de app nog een 50%, dus daar haal ik de lente wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:00

backupdevice

Boeh!

Vraagje. Wij staan op het punt om voor onze nieuw te bouwen huis Renson screens te bestellen.

Wij hebben met een leverancier aan tafel gezeten om alle opties en voor/tegens te bespreken.

Bijvoorbeeld ook automatisch laten zakken van de screens. De leverancier gaf aan dat hij dit graag aan ons verkocht maar dat hij toch adviseerde om het systeem draadloos te maken en dan zelf de screens te laten zakken.

Zijn beweegredenen waren dat de screens tegen windkracht 8 konden en meer zouden slijten van het meerdere keren op en neer gaan dan van dat zij naar beneden stonden .

Hij gaf ook aan dat met de Somfy IO schakeling het mogelijk was om meerdere schermen te koppelen en zo “zones” naar beneden en boven te halen via 1 knop.

Nu zit ik een beetje in dubio. Ik wil liever niet meer oneindig pielen met domotica , maar ja je bent nu toch met een blanco canvas bezig hè …

De vraag aan jullie is … heeft die leverancier gelijk qua doek slijtage met automatisering en is het eigenlijk - mijn aanname - leuk voor tweakers

[ Voor 7% gewijzigd door backupdevice op 02-02-2025 08:14 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Of het meer slijtage heeft weet ik niet. Maar automatiseren wil je waarschijnlijk wel, want het is gewoon heel handig als van de zomer de zon volle bak schijnt en de screens vervolgens dicht gaan. Als je ze dan dagen dicht hebt omdat het zonnig is valt de slijtage vast wel mee. Dan zijn ze waarschijnlijk eerder verteerd door al het UV licht wat ze opvangen ;)

Wellicht wil je er shelly's (PM2) tussen plaatsen, kun je nog altijd met een gewone knop werken, maar ook een uitbreiding met temperatuur sensor aansluiten. Of in de toekomst automatiseren via domotica.

Ik sluit ze bijvoorbeeld via home assistant op basis van o.a. de gemeten straling en kamertemperatuur, en openen is weer een aparte regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
  • Nu online
fenrir schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 22:08:
[...]

Alle buiten aansluitingen op een en dezelfde groep zou inderdaad heel mooi zijn, zou ze dan ook op een eigen aardlek zetten om ervoor te zorgen dat niet meerdere groepen eruit liggen als je aardlek omklapt.

Voor 190 per raam zal je echter geen aparte buis naar de meterkast krijgen, helaas.
Thanks, goede tip van de aardlek, daar had ik niet direct aan gedacht.

Ik vermoed ook dat de optie inderdaad een draad krijgt uit de centraaldoos in de kamer naar het raam toe. Ik kan dus voor 180 euro wel zelf een loze leiding laten leggen die ik dan van een elektradraad kan voorzien die in de meterkast uitkomt -> heb dan zelf de keuze hoe die draden afgemonteerd worden op groep/aardlek. Ik moet dus beslissen hoe belangrijk ik die controle vind, want het is natuurlijk wel meer gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
  • Nu online
pman63 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 23:22:
Waarom kies je er niet voor om de screens op zonnepaneeltjes en een accu te doen? zowel mijn rolluiken aan de noord als de screens aan de zuidkant doen dat zonder morren, ook in de winter als er dus veel minder licht/zon is, accu volgens de app nog een 50%, dus daar haal ik de lente wel mee.
Dat is iets eerder in het topic besproken, omdat de meerprijs voor een screen met zonnepanelen hoger is dan de kosten van zo'n loze leiding en die accu's toch slijten en soms ook gekoppeld zijn met de motor (bij Brel, niet bij Somfy) dus dan moet die ook tegelijkertijd vervangen worden.

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk dat als ik ze wel neem met zonnepanelen ze sowieso los staan van de elektra installatie binnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

_ferry_ schreef op zondag 2 februari 2025 @ 09:49:
Of het meer slijtage heeft weet ik niet. Maar automatiseren wil je waarschijnlijk wel, want het is gewoon heel handig als van de zomer de zon volle bak schijnt en de screens vervolgens dicht gaan. Als je ze dan dagen dicht hebt omdat het zonnig is valt de slijtage vast wel mee. Dan zijn ze waarschijnlijk eerder verteerd door al het UV licht wat ze opvangen ;)

Wellicht wil je er shelly's (PM2) tussen plaatsen, kun je nog altijd met een gewone knop werken, maar ook een uitbreiding met temperatuur sensor aansluiten. Of in de toekomst automatiseren via domotica.

Ik sluit ze bijvoorbeeld via home assistant op basis van o.a. de gemeten straling en kamertemperatuur, en openen is weer een aparte regeling.
Tja , maar dan moet ik weer HA bijhouden en met zenders gaan werken .

Toch maar weer eens over nadenken. Komt toch een significante meerprijs bij kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
  • Nu online
Nu ga ik toch twijfelen wat handig is wat betreft de screens.

Optie 1: Screens op netspanning. Van de meterkast een loze leiding met inbouwdoos naast het kozijn (binnen). Leiding voorzien van elektra kabel aangesloten op netspanning. Gat van binnen naar buiten boren. Elektra kabel van het screen naar binnen voeren, strippen, verbinden met elektra kabel op netspanning.
+ Kan de elektra kabels zelf afmonteren op een aparte groep, gescheiden van de overige elektra in huis
- Meer werk, zelf elektradraad trekken door de loze leiding

Optie 2: Screens op netspanning. Bouwer een bedraad aansluitpunt laten maken met inbouwdoos naast het kozijn (binnen). Gat van binnen naar buiten boren. Elektra kabel van het screen naar binnen voeren, strippen, verbinden met elektra kabel op netspanning.
+ Minder werk dan optie 1, hoef zelf geen elektra kabel te trekken door de loze leiding
- Aansluitpunt zal getrokken worden uit de dichstbijzijnde centraaldoos, als er kortsluiting is in het screen klapt de rest van de groep binnen er ook uit

Optie 3: Solarscreens met accu laten plaatsen.
+ Makkelijkste aansluiting, geen elektradraden van binnen naar buiten toe
- Duurder dan een bedraad screen (maar hoef ook geen loze leiding te plaatsen)
- Minder duurzaam, accu zal eerder de geest geven dan de motor, dus moet eerder vervangen worden.

Ook vraag ik me bij optie 1 en optie 2 af hoe ik ooit nog een screen kan vervangen. Die inbouwdoos gaat weggewerkt worden (achter renovlies of stuc), dus daar kom ik dan niet makkelijk meer bij. Ik weet niet of het haalbaar is om aan de buitenkant het screen te demonteren en de elektra kabel van een nieuw screen aan de oude kabel vast te knopen. Weet niet hoeveel slack zo'n elektrakabel heeft van een screen. Iemand enig idee hoe groot dit probleem punt gaat zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hijskraan
In het geval van een bedrade (somfy) motor, zit aan de kant waar de motor zit, de draad in de motor met een geschroefde contrastekker vast, dus als de motor defect raakt, of het screen moet vervangen worden, kun je de aansluiting van de motor weer gebruiken, met de opmerking dat de hoeveelheid snoer wat in het product zit, beperkt is.Vanuit de motor gaat het via de kortste weg de bak uit nar achteren of naar boven, net hoe het besteld is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inviscid
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:19
Voor mijn appartement was de optie voor screenvoorbereiding wat uitgebreider (binnen een schakelaar, elektra al naar buiten getrokken). Als je zelf nog naar buiten moet boren en schakelaars installeren lijkt me dat de meerwaarde t.o.v. een loze leiding beperkt is. In feite heb je dan gewoon een "stopcontact" maar met een blindplaat?
@Tiuri ik weet niet wat de kosten zijn, maar je zou kunnen vragen wat de meerwaarde is t.o.v. een extra stopcontact op dezelfde positie. :)

Als algemene tip: als je screens op netspanning wil automatiseren en de bouwer veel van de elektra laat doen, zorg dan dat het duidelijk is of er een nuldraad naar de schakelaar/inbouwdoos loopt. In mijn geval waren er alleen een schakel- en spanningsdraad naar de schakelaar getrokken dus ik moest zelf nog een nuldraad trekken voor Shelly PM2. Waarschijnlijk zal dat wel goed zitten als ze alleen een inbouwdoos afleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
  • Nu online
Inviscid schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:36:
Voor mijn appartement was de optie voor screenvoorbereiding wat uitgebreider (binnen een schakelaar, elektra al naar buiten getrokken). Als je zelf nog naar buiten moet boren en schakelaars installeren lijkt me dat de meerwaarde t.o.v. een loze leiding beperkt is. In feite heb je dan gewoon een "stopcontact" maar met een blindplaat?
@Tiuri ik weet niet wat de kosten zijn, maar je zou kunnen vragen wat de meerwaarde is t.o.v. een extra stopcontact op dezelfde positie. :)

Als algemene tip: als je screens op netspanning wil automatiseren en de bouwer veel van de elektra laat doen, zorg dan dat het duidelijk is of er een nuldraad naar de schakelaar/inbouwdoos loopt. In mijn geval waren er alleen een schakel- en spanningsdraad naar de schakelaar getrokken dus ik moest zelf nog een nuldraad trekken voor Shelly PM2. Waarschijnlijk zal dat wel goed zitten als ze alleen een inbouwdoos afleveren.
@Inviscid dat is wel een gouden tip, hier wist ik niets van, bedankt! Ik heb geen idee of die nuldraad er ook komt of niet, maar ik wil de screens wel graag automatiseren ja. Het liefst op basis van hoeveelheid zonlicht (en/of tijd als dat makkelijker is). Ik had me ook al beperkt ingelezen in zo'n Shelly, dat leek me wel wat.

Wat betreft stopcontact: Ik heb +- 10 screens nodig, 5 per verdieping. Voor elk screen een apart stopcontact + stekker lijkt mij niet zo mooi (ongeacht of dit nou aan de binnenkant of buitenkant zou komen). Of stel je wat anders voor? Begrijp ik niet helemaal, komt door mijn onwetendheid :)

Dit is wat de bouwer precies aanbiedt aan relevante opties:
  1. Extra loze leiding (19mm) vanuit meterkast naar willekeurige plaats 300mm boven de vloer. Afgewerkt met een klemdeksel. Inclusief controledraad. (Kost: 110 euro + 70 euro als ik hem op een andere hoogte wil laten monteren)
  2. Aansluiting voor zonwering zonder schakelaar. Er wordt een bedraad aansluitpunt gemaakt ter hoogte van bovenkant kozijn (bovenkant inbouwdoos) en ca. 10 cm. naast het kozijn, aan de binnenzijde van de ruimte. Bij plaatsing van zonwering kan vanuit binnen naar buiten worden geboord en kan de aansluiting gemaakt worden. De inbouwdoos wordt afgewerkt met een blinde plaat. (Kost: 190 euro per stuk, dus 10tje duurder dan een loze leiding op hoogte)
  3. Aansluiting voor zonwering met schakelaar. Er wordt een bedrade leiding gemaakt naar de schakelaar op een hoogte van ca. 105 cm. Vanaf de schakelaar een loze leiding naar een inbouwdoos, welke wordt geplaatst ter hoogte van bovenkant van het buitenkozijn, aan de binnenzijde van de ruimte. Bij plaatsing van zonwering kan vanuit binnen naar buiten worden geboord en kan de aansluiting gemaakt worden. De inbouwdoos wordt afgewerkt met een blinde plaat. (Kost: 320 euro per stuk)
Die laatste optie met schakelaar valt voor mij eigenlijk sowieso af omdat ik niet naast elk raam een aparte schakelaar wil hebben.

Gegeven dat ik de bediening van mijn screens wil automatiseren en alles het liefst op een aparte aardlekautomaat wil aansluiten - en daarbij niet mijn halve nieuwbouwhuis wil moeten afbreken na oplevering ;) al vind ik het niet erg om extra werk te hebben na oplevering zelf of bv. voor een elektricien - wat is dan de beste manier om die screens aan te sluiten met de opties die er hier liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
Ik ga er even van uit dat je alle screens ook draadloos wil kunnen bedienen (hetzij via een remote handzender of een app) Dan lijkt me optie 2 het makkelijkste en goedkoopst. anders kom ik toch weer op zonnepanelen want dat die 190 euro per stuk duurder zijn wil er bij mij nog niet helemaal in, zeker als je er 10 afneemt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
  • Nu online
pman63 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:25:
Ik ga er even van uit dat je alle screens ook draadloos wil kunnen bedienen (hetzij via een remote handzender of een app) Dan lijkt me optie 2 het makkelijkste en goedkoopst. anders kom ik toch weer op zonnepanelen want dat die 190 euro per stuk duurder zijn wil er bij mij nog niet helemaal in, zeker als je er 10 afneemt niet.
Bedankt en jazeker, ik wil ze draadloos kunnen bedienen (afstandsbediening/app). Ik heb zelf niet echt behoefte aan een fysieke schakelaar voor 10+ screens.

Maar is het probleem bij Optie 2 niet dat: 1) deze aansluitingen 99% zeker niet op een aparte aardlekautomaat worden geplaatst door de bouwer en bij kortsluiting in een van de screens mijn elektriciteit binnen er ook uit klapt en 2) dat wat @Inviscid omschreef het nog maar onzeker/onduidelijk is of er ook nog een nuldraad komt.

Na je bericht afgelopen zaterdag ben ik er wel weer meer over na gaan denken, want het lost natuurlijk wel per direct het probleem op dat de screens qua elektra volledig gescheiden zijn van de binnenelektra. Ik zie dus ook zeker het voordeel in van een solar screen. De extra meerprijs is ook zeker niet de enige reden waarom ik ze initieel had afgeschreven, maar meer dat de levensduur van zo'n accu beperkt lijkt te zijn ten opzichte van de levensduur van de motor en ik dus eerder zaken moet gaan vervangen.

Wat betreft de meerprijs, ik had op zonwering-fabriek.nl gewoon simpel hetzelfde screen geconfigureerd op netspanning vs. solar. Netspanning kost 462 euro voor zo'n screen, en 705 euro voor een solarscreen. Maar misschien is dit geen representatieve partij, dat weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
Als je echt wilt weten wat het gaat kosten moet je toch echt naar bedrijven die dat doen, zeker als je er meerdere hebt, die weten meer van de levensduur van zowel motor, accu als doek en die laatste kon wel eens de kortste levensduur hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
  • Nu online
De kosten zijn voor mij niet het belangrijkste punt, mits het niet excessief oploopt natuurlijk. Ik heb nu nog de kans dit goed op te tuigen voor mijn nieuwbouwwoning dus wil nu graag ook de juiste keuzes maken. Een duurzame en elektrisch nette oplossing vind ik daarin net zo belangrijk, zoals in mijn vorige post beschreven.

Ik neem aan dat er hier andere ervaringsdeskundigen zijn met een nieuwbouwhuis dat vol is gehangen met screens, dus ben benieuwd hoe anderen dat hebben gedaan en welke keuzes er zijn gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Tiuri schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 01:47:
De kosten zijn voor mij niet het belangrijkste punt, mits het niet excessief oploopt natuurlijk. Ik heb nu nog de kans dit goed op te tuigen voor mijn nieuwbouwwoning dus wil nu graag ook de juiste keuzes maken. Een duurzame en elektrisch nette oplossing vind ik daarin net zo belangrijk, zoals in mijn vorige post beschreven.

Ik neem aan dat er hier andere ervaringsdeskundigen zijn met een nieuwbouwhuis dat vol is gehangen met screens, dus ben benieuwd hoe anderen dat hebben gedaan en welke keuzes er zijn gemaakt.
Bij mij is de zonnepaneel optie ook 190 euro ex BTW per paneel. Ik ga dat dus ook niet doen . Ik sluit hen gewoon aan op de Electra en dan draadloos bedienen met een paneel op de muur .

Automatisch maken ben ik nog niet over uit. Ik zie dat meer als een gadget en Nice to have ipv noodzakelijk…. denk ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mithrandir
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:08
Heeft iemand ervaring met het "achterstevoren" installeren van een screen? Ik wil voldoende ruimte houden voor een gewone deurklink.

De bak komt achter de gevelbekleding. Door de bak dus 'achterstevoren' te bevestigen zouden de geleiders ongeveer 8 cm verder naar voren komen, maar nog steeds 'in de dag'/'tussen de muren' vallen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gthaUTKcrFijWYV_LbO4sAfTLb4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GenzQbTpBshUUeFOeWrnHuUA.jpg?f=fotoalbum_large

Verbouwing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
Ik zou gewoon eens bij een zonweringsbedrijf vragen wat er kan, je geleider en bak komen dan wel een eind naar buiten te hangen of dat nog mooi is weet ik niet. En dan zou je voor het aangezicht dat ook bij die andere ramen op dat vlak moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithrandir
pman63 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 14:34:
Ik zou gewoon eens bij een zonweringsbedrijf vragen wat er kan, je geleider en bak komen dan wel een eind naar buiten te hangen of dat nog mooi is weet ik niet. En dan zou je voor het aangezicht dat ook bij die andere ramen op dat vlak moeten doen.
Ik ga zeker rondvragen bij verkopers, maar ben ook benieuwd of iemand in dit topic hier ervaring mee heeft. Het idee is om de bak dus 'achterstevoren' te hangen, waardoor hij niet naar buiten uitsteekt.

Nog een iets ingezoomd situatieplaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rcuRKFPMNbwOl1qpAzzIwhj8Sao=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KHuU3Vc0Ky3vULIeBz9mRlGc.jpg?f=fotoalbum_large

Verbouwing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:28
@Mithrandir ik ben bang van niet, want meestal kan je de bak aan de voorzijde openen voor onderhoud/service.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insidious
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 02-06 18:17

Insidious

Professionele amateur

Mithrandir schreef op maandag 3 maart 2025 @ 23:12:
[...]

Ik ga zeker rondvragen bij verkopers, maar ben ook benieuwd of iemand in dit topic hier ervaring mee heeft. Het idee is om de bak dus 'achterstevoren' te hangen, waardoor hij niet naar buiten uitsteekt.

Nog een iets ingezoomd situatieplaatje:

[Afbeelding]
Beetje zonweringbedrijf heeft technische specificaties van de producten inclusief afmetingen.
Deurklinken zijn overigens in verschillende dieptes te verkrijgen.
Wat heel belangrijk is, is dat de ruimte voor de bovenkast ruim genoeg is. Zeker een halve tot hele centimeter rondom. Daarnaast is het nog belangrijker dat de gevelbekleding bij de kast enigszins gemakkelijk te verwijderen is zodat toekomstige reparaties gemakkelijk zijn uit te voeren. Scheelt uiteindelijk ook een hoop geld. Succes!

[ Voor 0% gewijzigd door Insidious op 03-03-2025 23:31 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insidious
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 02-06 18:17

Insidious

Professionele amateur

El-Vder schreef op maandag 3 maart 2025 @ 23:23:
@Mithrandir ik ben bang van niet, want meestal kan je de bak aan de voorzijde openen voor onderhoud/service.
Bij montage achterstevoren moet i.i.g. de bovenkast los bij service. Als er niet voldoende speling is om de kast los van de geleiders te maken, dan moet de hele screen eraf voor service. Is vaak geen groot probleem. Wel is het een probleem wanneer er eerst een timmerman/aannemer de gevelbekleding los moet komen halen voordat de service is uitgevoerd. En ook daarna weer terug moet komen om de gevelbekleding weer terug te plaatsen. Dan wordt het erg kostbaar en tijdrovend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:35
Je wil dan een bak die geschikt is voor inbouw. Die zijn er wel, bijvoorbeeld de Roma Intego. Die is bedoeld voor situaties zoals de jouwe, waarbij de bak achter de gevelbekleding valt. Klep opent dan naar beneden. Achterstevoren monteren kan volgens mij ook.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-06 21:09
@Tiuri Hier een "ervaringsdeskundige" (n=1), nieuwbouwwoning, luchtdicht, veel glas op het zuiden, 15 screens bekabeld via loze leidingen naar de meterkast.

Ik wilde de screens per se in de dag geplaatst hebben. Voor de langere screens kan dit een uitdaging zijn door de bakgrootte. Hierover later meer. Er steekt een flexibele 19mm buis van binnen naar buiten, net onder de latei, van de zijkant uit de bovenste voeg. Deze gaat binnen met een glooiende bocht over in een 19mm massieve buis. De koppeling is verlijmd en de buizen zijn goed mechanisch gefixeerd. Doorvoer luchtdicht afgesloten.

In mijn situatie was het aansluiten op een centraaldoos geen optie omdat er simpelweg geen centraaldozen zijn en alle lichtpunten zijn zwakstroom/selv. Zouden er wel centraaldozen zijn dan zou ik hier alsnog niet op willen aansluiten om de eerder genoemde redenen, maar ook om potentiële tochtklachten te voorkomen. Je maakt een opening van buiten naar een centraaldoos binnen. Dit is misschien wel dicht te kitten, maar zie dan maar eens wat met de bekabeling te kunnen doen als het nodig is.

Om screens met kabels rechtstreeks naar de meterkast te laten plaatsen heb je naast een goede elektra installateur (aannemer) ook de juiste screenleverancier nodig. Motoren worden standaard met 3 of 5 meter kabel voorbereid. Voor de meeste screens zal dit te kort zijn. Er zijn installateurs die dan een spatwaterdichte Hirschmann (STAK) stekker gebruiken, maar als je screens in de dag laat plaatsen en de screenbak gaat direct tegen/over de opening van de loze leiding dan heb je geen ruimte om deze koppeling te verstoppen.

Ik had een welwillende installateur waarmee gezamenlijk de installatie heb kunnen doen. Zo heb ik iedere buis van te voren voorbereid met "LAPP ÖLFLEX CLASSIC 110 5G1,5" kabel. Deze ging overal probleemloos door de 19mm buis. Tijdens de installatie zijn de LAPP kabel en kabel van de screenmotor ruim aangestript, zijn alle aders in verstek aan elkaar gesoldeerd en voorzien van een dubbele laag krimpkous met lijm. Vervolgens is tijdens het plaatsen van iedere screen de kabel in de meterkast aangetrokken tot er buiten geen overlengte meer was en de screen daadwerkelijk vastgeschroefd kon worden.

Enkele maanden na installatie is er ook weer een screen los gehaald en daarvoor kon op dezelfde wijze de (nog aanwezige) overlengte in de meterkast teruggeven worden op het moment dat de screen van het kozijn werd gehaald.

In de meterkast zijn alle kabels voorzien van een GST18i5 stekker die weer in een stopcontact zit. Op deze manier blijft de installatie (met flexibele kabel) stekkerbaar.

Ondanks dat er voor de installatie samengewerkt moest worden tussen installateur en klant heeft de installatie niet meer tijd gekost dan een reguliere installatie omdat de installateur hierdoor niets binnen heeft hoeven doen (kabelgootjes, schakelaars, aansluiten etc.).

Alle ramen hier zijn kiep/kantel (naar binnen). Er is hier ook een screen op kozijn gekomen waar een naar buitenstaande deur in zit. Door de hoogte van de screen moest de screenbak/cassette groter. Gelukkig is dit tijdig opgemerkt zodat "in het werk" er nog een aanpassing is gedaan. De latei is 1 steen hoger gekomen en de ruimte is opgevuld met hetzelfde hout als het kozijn. Hierdoor kon na oplevering probleemloos de grote screencassette geplaatst worden zonder dat deze voor de deur langs kwam.

Bij een volgende woning zou ik het precies weer zo doen, maar misschien dan nog beter in het ontwerp opnemen zodat de screens in de spouw verstopt zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V41vSDTWqcLtWyfXG28h2howXU0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Yg6wU85V8LRCIjf0llF1AtJv.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7zrFUnrFrqyuT43K8vdqWBLX6wI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/tTVrBWi5AYgUC8NqOFFIAYFj.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U8VA0FwqelWsgP08JtkzwAI0ZAQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Uv4KyYfVUUn5ygULnRgflFz5.png?f=fotoalbum_tile

Tips:
  • Zoek van te voren een screenleverancier die hieraan mee wil werken.
  • Wil je 'in de dag', controleer dan goed alle afmetingen van kozijnen en de grootte van de screen bak
  • Ga je voor de 'alles naar de meterkast' oplossing, controleer dan tijdens de bouw tot in den treure of buisjes op de juiste plek zitten en zie er op toe dat er geen scherpe bochten worden gemaakt met de buizen
Het zou erg vervelend zijn om er tijdens de installatie achter te komen dat één van de screens niet voorzien kan worden van stroom waardoor je alsnog een gat in je kozijn krijgt of een kabelgootje buiten nadat je al deze tijd en moeite er in hebt gestoken om het te doen zoals jij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
  • Nu online
Heel erg bedankt! Dit is super informatief. Hieronder een paar vragen...
Fabian schreef op maandag 10 maart 2025 @ 21:55:
Ik wilde de screens per se in de dag geplaatst hebben. Voor de langere screens kan dit een uitdaging zijn door de bakgrootte.
Wat is in deze 'te lang'? Wij hebben veel ramen die bijna verdiepingshoog zijn (dus laten we zeggen +- 250cm).
Om screens met kabels rechtstreeks naar de meterkast te laten plaatsen heb je naast een goede elektra installateur (aannemer) ook de juiste screenleverancier nodig. Motoren worden standaard met 3 of 5 meter kabel voorbereid. Voor de meeste screens zal dit te kort zijn. Er zijn installateurs die dan een spatwaterdichte Hirschmann (STAK) stekker gebruiken, maar als je screens in de dag laat plaatsen en de screenbak gaat direct tegen/over de opening van de loze leiding dan heb je geen ruimte om deze koppeling te verstoppen.
Mijn aannemer is een drama dus die denkt gegarandeerd niet mee. Ik dacht dat ik een kabel vanuit de meterkast wel in de motor van het screen direct kon afmonteren. Als in motor open, standaard kabel er uit, eigen kabel er in. Maar dat gaat dus niet zo makkelijk?
Ik had een welwillende installateur waarmee gezamenlijk de installatie heb kunnen doen. Zo heb ik iedere buis van te voren voorbereid met "LAPP ÖLFLEX CLASSIC 110 5G1,5" kabel. Deze ging overal probleemloos door de 19mm buis. Tijdens de installatie zijn de LAPP kabel en kabel van de screenmotor ruim aangestript, zijn alle aders in verstek aan elkaar gesoldeerd en voorzien van een dubbele laag krimpkous met lijm. Vervolgens is tijdens het plaatsen van iedere screen de kabel in de meterkast aangetrokken tot er buiten geen overlengte meer was en de screen daadwerkelijk vastgeschroefd kon worden.
Klinkt goed, maar dat geluk ga ik dus niet hebben met mijn installateur...
In de meterkast zijn alle kabels voorzien van een GST18i5 stekker die weer in een stopcontact zit. Op deze manier blijft de installatie (met flexibele kabel) stekkerbaar.
Ziet er mooi uit!
Alle ramen hier zijn kiep/kantel (naar binnen). Er is hier ook een screen op kozijn gekomen waar een naar buitenstaande deur in zit. Door de hoogte van de screen moest de screenbak/cassette groter. Gelukkig is dit tijdig opgemerkt zodat "in het werk" er nog een aanpassing is gedaan. De latei is 1 steen hoger gekomen en de ruimte is opgevuld met hetzelfde hout als het kozijn. Hierdoor kon na oplevering probleemloos de grote screencassette geplaatst worden zonder dat deze voor de deur langs kwam.
Ik snap dit niet helemaal denk ik. Al mijn ramen kiepen naar binnen. De diepte van "de dag" (als je dat zo kan noemen) is zo'n 14-15cm. Hierbij een voorbeeld van een raam in een vergelijkbaar huis (niet mijn nog te bouwen huis):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lhjvQEj4S_5WVTpg7MnTLDT0oHI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9OSnCO8qAOr38UOxAz3tz4IH.jpg?f=fotoalbum_large
Tips:
  • Zoek van te voren een screenleverancier die hieraan mee wil werken.
  • Wil je 'in de dag', controleer dan goed alle afmetingen van kozijnen en de grootte van de screen bak
  • Ga je voor de 'alles naar de meterkast' oplossing, controleer dan tijdens de bouw tot in den treure of buisjes op de juiste plek zitten en zie er op toe dat er geen scherpe bochten worden gemaakt met de buizen
Ja goede tips. Maar vooral het controleren van die loze leidingen zal wel lastig worden.. Die vrees heb ik sowieso dat er straks 1 van de loze leidingen in huis ergens onbruikbaar gaat zijn.. laten we hopen van niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-06 21:09
Tiuri schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:24:
Heel erg bedankt! Dit is super informatief. Hieronder een paar vragen...

Wat is in deze 'te lang'? Wij hebben veel ramen die bijna verdiepingshoog zijn (dus laten we zeggen +- 250cm).
De fabrikant/assembleur kan vertellen hoe groot de cassette wordt aan de hangt van de hoogte van de screen.
Mijn aannemer is een drama dus die denkt gegarandeerd niet mee. Ik dacht dat ik een kabel vanuit de meterkast wel in de motor van het screen direct kon afmonteren. Als in motor open, standaard kabel er uit, eigen kabel er in. Maar dat gaat dus niet zo makkelijk?
Nee. Bij het merendeel van de screens wordt de cassette (met doek/rol) eerst op de verticale geleiders gemonteerd en de verticale geleiders worden vastgezet op het kozijn of op de muur. Je kunt daarna niet meer bij de motor. Daarom worden ze voorbekabeld geleverd. Er zijn wel fabrikanten waarvan de voorkant van de cassette is te openen zodat je bij de motor kunt, maar dan is de cassette vaak groter.
Ik snap dit niet helemaal denk ik. Al mijn ramen kiepen naar binnen. De diepte van "de dag" (als je dat zo kan noemen) is zo'n 14-15cm. Hierbij een voorbeeld van een raam in een vergelijkbaar huis (niet mijn nog te bouwen huis):
Als je alleen kiep/kantel ramen hebt of ramen die niet te openen zijn dan heb zul je geen problemen krijgen met de hoogte van de cassette anders dan dat ze wat verder over het kozijn heen hangen. De hoogte van de cassette kan alleen een uitdaging vormen wanneer deze voor een naar buiten openslaande deur (of raam) komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revo37
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 04-06 07:53
Beste Tweakers,

Ik ben ook in de markt voor een screen aan de buitenzijde van mijn ramen + deuren. De situatie is als volgt:

- Het gaat om 2 kunststofkozijnen, met zowel een raam als deur. Hier wil ik niet in boren.
- De zonwering wordt gemonteerd tegen de dakrand, deze heeft een overstek van +-200mm.
- Bij de ramen zit een waterslag, deze steekt +- 30mm uit
- Ramen en deuren openen naar binnen.

Mijn conclusie is als volgt: ik heb een screen nodig dat over de gehele breedte van zowel raam als deur valt. Dit omdat er tussen raam en deur geen muur zit om de screens op te monteren. Dit is verder ook geen probleem, gezien het feit dat de deuren naar binnen openen.
Echter heb ik wel opvul profielen nodig om de 30mm van de waterslag / vensterbank bij het raam te overlappen. Hiervoor is de volgende optie bij zonwering-fabriek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CK6DkyL6uHLgfazG0mXPn474gL0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/aBUTXeQcLF9r5cXDkvOw82fQ.png?f=user_large

Heeft iemand ervaringen met dergelijke opvulprofielen? Maakt het uit dat er een opening ontstaat aan de bovenkant van de geleiders / achterkant van de bak? Dit in verband met isolatie?
Verder denk ik dat de bakstenen in mijn muur niet perfect strak zijn gemetseld, dus de ene zal wat verder uitsteken dan de andere, levert dit problemen op met montage / functionering?
Tevens nog een vraag over het solar ritsscreen, ik monteer de bak zo goed als tegen de overstek aan. Als de zon echt hoog staat is er wel een beetje slagschaduw op het paneel, levert dit problemen op met opladen van het paneel? Montage is op 3 hoog op het zuid-westen, verder niets wat de zon blokkeert op mooie zonnige dagen, vanaf 12:00u tot de zon ondergaat staat er zon op dit balkon.

Mijn oog is nu gevallen op zonwering-fabriek en om het zelf te monteren, zijn er nog andere screens die mensen kennen met ook goede ervaringen (en mogelijk goedkoper)?

[ Voor 19% gewijzigd door revo37 op 13-03-2025 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Mithrandir schreef op maandag 3 maart 2025 @ 12:20:
Heeft iemand ervaring met het "achterstevoren" installeren van een screen? Ik wil voldoende ruimte houden voor een gewone deurklink.
...
Niet helemaal vergelijkbaar misschien, maar bij mij zitten de screens ook best ver van het schuifraam; er zit namelijk een vliegenhor tussen het raam en de screen.
Als je niet vraagt naar deurklinkruimte, maar om ruimte voor een vliegenhor tussen raam en screen, zoals bij een schuifraam; wellicht triggert dat bij de installateur dat ie die andere profielen kan gebruiken daarvoor.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithrandir
naftebakje schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 10:07:
[...]
Niet helemaal vergelijkbaar misschien, maar bij mij zitten de screens ook best ver van het schuifraam; er zit namelijk een vliegenhor tussen het raam en de screen.
Als je niet vraagt naar deurklinkruimte, maar om ruimte voor een vliegenhor tussen raam en screen, zoals bij een schuifraam; wellicht triggert dat bij de installateur dat ie die andere profielen kan gebruiken daarvoor.
Omdat de bakken achter de gevelbekleding worden geplaatst kunnen ze niet verder naar voren komen, dus ze moeten achterstevoren.

Anders moet ik gewoon een aanbieder van Renson opzoeken, die hebben 't standaard :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UHB9829uvVXjyZdsC3dFLcCnHiA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RGcDlQXbo08wbWZdEdO83DOR.png?f=fotoalbum_large

Verbouwing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
^voila, dit is idd een soort die ervoor gemaakt is, dan moet je geen omgekeerde montage doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
Dan hoop ik wel dat je na de montage er nog bij kan mocht er toch een keer groot onderhoud nodig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:27

blitzkrieg

Whoop Whoop!

revo37 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 07:37:
Beste Tweakers,

Ik ben ook in de markt voor een screen aan de buitenzijde van mijn ramen + deuren. De situatie is als volgt:

- Het gaat om 2 kunststofkozijnen, met zowel een raam als deur. Hier wil ik niet in boren.
- De zonwering wordt gemonteerd tegen de dakrand, deze heeft een overstek van +-200mm.
- Bij de ramen zit een waterslag, deze steekt +- 30mm uit
- Ramen en deuren openen naar binnen.

Mijn conclusie is als volgt: ik heb een screen nodig dat over de gehele breedte van zowel raam als deur valt. Dit omdat er tussen raam en deur geen muur zit om de screens op te monteren. Dit is verder ook geen probleem, gezien het feit dat de deuren naar binnen openen.
Echter heb ik wel opvul profielen nodig om de 30mm van de waterslag / vensterbank bij het raam te overlappen. Hiervoor is de volgende optie bij zonwering-fabriek.
[Afbeelding]

Heeft iemand ervaringen met dergelijke opvulprofielen? Maakt het uit dat er een opening ontstaat aan de bovenkant van de geleiders / achterkant van de bak? Dit in verband met isolatie?
Verder denk ik dat de bakstenen in mijn muur niet perfect strak zijn gemetseld, dus de ene zal wat verder uitsteken dan de andere, levert dit problemen op met montage / functionering?
Tevens nog een vraag over het solar ritsscreen, ik monteer de bak zo goed als tegen de overstek aan. Als de zon echt hoog staat is er wel een beetje slagschaduw op het paneel, levert dit problemen op met opladen van het paneel? Montage is op 3 hoog op het zuid-westen, verder niets wat de zon blokkeert op mooie zonnige dagen, vanaf 12:00u tot de zon ondergaat staat er zon op dit balkon.

Mijn oog is nu gevallen op zonwering-fabriek en om het zelf te monteren, zijn er nog andere screens die mensen kennen met ook goede ervaringen (en mogelijk goedkoper)?
Ik heb een kunstof kozijn wat voorbij het rabat steekt, daar had ik hetzelfde probleem.
Mijn screens komen ook bij zonneweringfabriek weg, maar toen hadden ze de optie van een opvulprofiel nog niet. Andere leveranciers wel.

Ik heb de geleideprofielen gewoon uitgevuld met een aluminium koker 30x30 die ik zelf in de kleur heb gespoten. Je kijkt nu inderdaad achter de bak langs. Qua isolatie is het volgens mij juist beter. De lucht tussen je raam en het screen wordt volgens mij warmer dan de gewone buitenlucht, dit kan dan meer ventileren dan wanneer het volledig afgesloten is. Maar ook met de bak tegen de muur ventileert dit gewoon door.

Ik kan vanmiddag als ik thuis ben wel even een foto maken.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
  • Nu online
Voor onze nieuwbouwwoning heb ik een basic vraag over de plaatsing van een loze leiding voor de stroom van een zipscreen, maar ik kom er niet uit. Ik heb vandaag een zonweringbedrijf opgebeld maar die snapte het probleem niet. Ik leg het dus of niet goed uit of het probleem bestaat niet en ik snap het dan niet goed.

Ik wil het liefste twee dingen bereiken voor een screen aangesloten op stroom:
1) Dat de kast van het screen volledig in de dag van het raam wordt geplaatst en niet uitsteekt (zover als mogelijk, natuurlijk, met de aanname dat diepte dag > diepte kast)
2) Dat de geleiders van het screen worden gemonteerd in de dag, dus voor montage gaten boren in de muur en niet in het kozijn.

Dan het probleem: Waar laat ik dan mijn loze leiding met stroomdraad uitkomen? En waar laat ik de stroomdraad uit het screen komen?

De standaard plek voor een loze leiding lijkt in de linker- of rechterbovenhoek van de dag. Maar kom je dan niet in de knel met de kast van je screen, in ieder geval als het kozijn verzonken ligt ten opzichte van de buitenmuur? Zie foto voor een voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L1vBBoaHFGZ9ISADutOYh75PFK4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VIvbLtw6f3lvkwEt2TYdviYf.jpg?f=fotoalbum_large

- Rood rondje is dan waar de loze leiding uit de dag (muur) zou komen
- De groene lijnen geven aan waar de kast van het screen zou komen te hangen

Ik neem aan dat die kast de gehele breedte van de dag inneemt, dan zit die kast toch de stroomdraad die uit de loze leiding komt in de weg?

Hier nog een andere foto die laat zien wat ik graag wil bereiken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mHhoEjp4Tyn64iQ87fD91vwbkxI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bxuu8YxlDA4ujltx2TospbZg.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand die mij de juiste kant op kan helpen? Maak ik een denkfout en is het allemaal niet zo moeilijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:41
Tiuri schreef op maandag 17 maart 2025 @ 18:30:
Voor onze nieuwbouwwoning heb ik een basic vraag over de plaatsing van een loze leiding voor de stroom van een zipscreen, maar ik kom er niet uit. Ik heb vandaag een zonweringbedrijf opgebeld maar die snapte het probleem niet. Ik leg het dus of niet goed uit of het probleem bestaat niet en ik snap het dan niet goed.

Ik wil het liefste twee dingen bereiken voor een screen aangesloten op stroom:
1) Dat de kast van het screen volledig in de dag van het raam wordt geplaatst en niet uitsteekt (zover als mogelijk, natuurlijk, met de aanname dat diepte dag > diepte kast)
2) Dat de geleiders van het screen worden gemonteerd in de dag, dus voor montage gaten boren in de muur en niet in het kozijn.

Dan het probleem: Waar laat ik dan mijn loze leiding met stroomdraad uitkomen? En waar laat ik de stroomdraad uit het screen komen?

De standaard plek voor een loze leiding lijkt in de linker- of rechterbovenhoek van de dag. Maar kom je dan niet in de knel met de kast van je screen, in ieder geval als het kozijn verzonken ligt ten opzichte van de buitenmuur? Zie foto voor een voorbeeld:
[Afbeelding]

- Rood rondje is dan waar de loze leiding uit de dag (muur) zou komen
- De groene lijnen geven aan waar de kast van het screen zou komen te hangen

Ik neem aan dat die kast de gehele breedte van de dag inneemt, dan zit die kast toch de stroomdraad die uit de loze leiding komt in de weg?

Hier nog een andere foto die laat zien wat ik graag wil bereiken:

[Afbeelding]

Iemand die mij de juiste kant op kan helpen? Maak ik een denkfout en is het allemaal niet zo moeilijk?
Ik heb tegen mijn leverancier gezegd dat ik ze in de dag wilde, en aan de muur gemonteerd. Als er in de kozijnen geboord moest worden, hoefde het niet voor mij.
Prima gelukt, maar is denk ik niet de standaard manier van aansluiten.
De geleiders de gebruikt werden heetten CTG. Deze bestaan uit 2 delen, waardoor je makkelijk het eerste deel aan de muur vastmaakt, en dan het 2e deel vastzet.

Overigens is bij mij de kast dieper dan de dag, dus ze steken nog iets uit.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:04
@Tiuri Bij o.a. zonweringsfabriek in je de gewenste montage optie en de gewenste locatie van de kabel, ook zoals in de foto aangegeven, doorgeven.

[ Voor 3% gewijzigd door Frantic op 17-03-2025 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
  • Nu online
roltor schreef op maandag 17 maart 2025 @ 19:31:
[...]

Ik heb tegen mijn leverancier gezegd dat ik ze in de dag wilde, en aan de muur gemonteerd. Als er in de kozijnen geboord moest worden, hoefde het niet voor mij.
Prima gelukt, maar is denk ik niet de standaard manier van aansluiten.
De geleiders de gebruikt werden heetten CTG. Deze bestaan uit 2 delen, waardoor je makkelijk het eerste deel aan de muur vastmaakt, en dan het 2e deel vastzet.

Overigens is bij mij de kast dieper dan de dag, dus ze steken nog iets uit.

Succes
Dat is dus ook precies mijn insteek. Mijn dag is volgens mij zo'n 15cm diep maar als ze iets moeten uitsteken is prima, maar liever helemaal niet.
Frantic schreef op maandag 17 maart 2025 @ 19:34:
@Tiuri Bij o.a. zonweringsfabriek in je de gewenste montage optie en de gewenste locatie van de kabel, ook zoals in de foto aangegeven, doorgeven.
Ik heb toevallig precies zonwering-fabriek gebeld vandaag. Er spelen hier 2 dingen: 1) waar moet de loze leiding komen, 2) positie van het snoer vanuit de kast van het screen. Deze hangen natuurlijk wel samen. Over het eerste hebben ze niets gezegd, over het tweede zeiden ze "zijkant van de kast". Dat kan dus volgens mij echt nooit passen op de manier hoe ik het wil monteren. Per telefoon kwamen we er niet uit, dus heb ze gemaild, maar wilde het ook uitzetten op Tweakers.

Dus als je een screen monteert in de dag, waar moet dan de draad uit de kast komen?
- Onder: Lijkt me altijd te kunnen, maar niet altijd esthetisch mooi weg te werken?
- Achterkant: Kan alleen als je de kast niet strak tegen je kozijn aan wilt plaatsen
- Bovenkant: Kan alleen als er wat ruimte is tussen de bovenkant van de kast en de latei.
- Zijkant: Past nooit als je het screen in de dag wil monteren? (Al zei zonwering-fabriek dat dit de juiste oplossing was..)

Ben benieuwd of iemand het verlossende antwoord heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:04
Zijkant kan gewoon.
Moet je met
2
Man zijn, de één die binnen continue de kabel strak trekt.. en dan beetje mikken met de
Opening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:09

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Wordt er bewust niet gekozen voor een variant met accu en eventueel oplaadbaar via zonne-energie?
Dan heb je het hele probleem van kabels niet...

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
  • Nu online
Ja, eerder besproken in het topic, als je met nieuwbouw fatsoenlijk* elektra kan laten plaatsen voor een bedraad screen heeft dat m.i. de voorkeur. Het bedrade screen is en goedkoper en duurzamer want die accu gaat naar alle waarschijnlijkheid als eerste kapot.

* Mijn bouwer is zo incapabel dat ik inmiddels toch nadenk over screens op solar omdat een loze leiding in de dag van het raam hogere wiskunde voor ze lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboman
  • Laatst online: 22:41

Eboman

Ondertitel

hallo, ik ben mij aan het orienteren voor screens op mijn voorgevel, ik heb geen loze leidingen buiten naar binnen en boren naar binnen zou ik liever niet willen. Aangezien ik uiteindelijk shelly's en homeassistant wil gaan gebruiken is een langere kabel naar de meterkast met evt fysieke knoppen als terugval de oplossing die ik zou willen. Ik wil nog even gaan kijken bij zonwering-fabriek omdat de buren dezelfde kozijnen hebben gedaan met hun screens om het een beetje conform te houden. Maar zij er mensen die de kabel verlengd hebben bij de installatie ? Of kun je zelf makkelijk een langere kabel monteren op de motor ? Een lasdoos buiten zou kunnen, maar vermijd is liever voor het aangezicht. Ik zou ongeveer 5 a 6 meter nodig hebben om via de kruipruimte in de meterkast te komen.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wisey
Eboman schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 12:58:
hallo, ik ben mij aan het orienteren voor screens op mijn voorgevel, ik heb geen loze leidingen buiten naar binnen en boren naar binnen zou ik liever niet willen. Aangezien ik uiteindelijk shelly's en homeassistant wil gaan gebruiken is een langere kabel naar de meterkast met evt fysieke knoppen als terugval de oplossing die ik zou willen. Ik wil nog even gaan kijken bij zonwering-fabriek omdat de buren dezelfde kozijnen hebben gedaan met hun screens om het een beetje conform te houden. Maar zij er mensen die de kabel verlengd hebben bij de installatie ? Of kun je zelf makkelijk een langere kabel monteren op de motor ? Een lasdoos buiten zou kunnen, maar vermijd is liever voor het aangezicht. Ik zou ongeveer 5 a 6 meter nodig hebben om via de kruipruimte in de meterkast te komen.
Afhankelijk van de motorfabrikant is er vaak een langere kabel aan te monteren, bij de veelgebruikte Somfy motoren kunnen ze hier 5 of 10 meter kabels van leveren, dus of meteen met de juiste langere lengte bestellen of zelf later omwisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Laatst online: 18:58
Ik wil zonnescreens laten plaatsen op mijn dakkapel van 5 meter breed. Het lastige is dat dit aan de zijkant van het huis is, dus direct tegen de tuin van de buren waar een tuinhuisje/bomen staan, dus ik kan niet echt een steiger oid opbouwen of hoogwerker daar plaatsen. Een scherm van 5 meter wordt te zwaar/gevaarlijk voor montage, dus voorstel is 3 + 2 (zijn 5 ramen van 1m)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XV0prqmygu-GnGTlCI-KJWdiS5w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jRPY6ZwCqNixeNvIc26aJucu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8RjTeAArZDnql2Bg2GtfsTl16nA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lOsuy7450IJOwinR4GktlJA3.jpg?f=fotoalbum_large

Paar vragen:
- Aangezien het een thuiswerkplek is met schermen richting het raam, lijkt me 1% beter toch? Zon staat er voornamelijk vanaf einde middag / avond op dus nu irritant met richting scherm kijken, ook met de 5% (?) achtige Novalux zuignap dingen.
- Volgens monteur is het geen ramp dat 2 zijn, want schakelen redelijk zelfde op lux. Nog dingen om op te letten? Solar panels tegen elkaar aan doen?

Offerte is ca 3k voor beide screens + montage, uitgaande van Heroal 1% zipscreens en Somfy RS100 Solar, realistisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wisey
[b]Barryvdh in "Ervaring met screens aan buitenkant raam"
Paar vragen:
- Aangezien het een thuiswerkplek is met schermen richting het raam, lijkt me 1% beter toch? Zon staat er voornamelijk vanaf einde middag / avond op dus nu irritant met richting scherm kijken, ook met de 5% (?) achtige Novalux zuignap dingen.
- Volgens monteur is het geen ramp dat 2 zijn, want schakelen redelijk zelfde op lux. Nog dingen om op te letten? Solar panels tegen elkaar aan doen?

Offerte is ca 3k voor beide screens + montage, uitgaande van Heroal 1% zipscreens en Somfy RS100 Solar, realistisch?
Ja, een 1% doek is zeker aan te bevelen in jullie situatie — vooral bij werkplekken met beeldschermen richting het raam. Een donkere kleur (zoals antraciet) werkt dan het beste en sluit ook mooi aan bij de uitstraling van jullie dakkapel, dus dat zit al goed.

Wat betreft de twee motoren: het klopt wel dat ze redelijk gelijk schakelen qua luxwaarde. Wil je toch meer controle en automatisering, dan kun je overwegen om een Somfy TaHoma gateway toe te voegen. Daarmee kun je bijvoorbeeld één van de solarpanelen ook als zonsensor gebruiken en beide screens tegelijk aansturen, zelfs automatisch.

Daarnaast kun je met een Somfy Amy io zender ook gebruik maken van de ingebouwde temperatuursensor. Zo kun je instellen dat de screens in het voorjaar juist helpen om de ruimte wat op te warmen, handig als je er dan niet bent.

Let er wel op dat Somfy adviseert om bij motoren met afstandsbediening de motorkoppen ongeveer 1 meter uit elkaar te plaatsen. De solar panelen kun je dan het beste aan de uiteinden monteren, zodat je geen radiostoring krijgt.

Tot slot: een offerte van ca. €3.000 voor twee Heroal 1% zipscreens met Somfy RS100 Solar motoren en montage op een dakkapel is realistisch, zeker omdat montage op een dakkapel vaak net wat complexer is dan standaard montage. Misschien kun je wel nog vragen voor de nieuwe "Altea Solar io" motoren, deze zullen de RS100 (rolluikmotoren) straks sowieso gaan vervangen in screens en dan krijg je nog iets meer screenfuncties in de motor.

[ Voor 8% gewijzigd door Wisey op 07-05-2025 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Screen gerelateerd vraagje. We zien best wat dode insecten op onze screens zitten. Iemand ervaring mee met of die er uiteindelijk vanaf vallen vanwege uitdroging? Screens zitten op de 2de verdieping en kom er niet makkelijk bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Wisey schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 09:48:
[...]

Ja, een 1% doek is zeker aan te bevelen in jullie situatie — vooral bij werkplekken met beeldschermen richting het raam. Een donkere kleur (zoals antraciet) werkt dan het beste en sluit ook mooi aan bij de uitstraling van jullie dakkapel, dus dat zit al goed.

Wat betreft de twee motoren: het klopt wel dat ze redelijk gelijk schakelen qua luxwaarde. Wil je toch meer controle en automatisering, dan kun je overwegen om een Somfy TaHoma gateway toe te voegen. Daarmee kun je bijvoorbeeld één van de solarpanelen ook als zonsensor gebruiken en beide screens tegelijk aansturen, zelfs automatisch.

Daarnaast kun je met een Somfy Amy io zender ook gebruik maken van de ingebouwde temperatuursensor. Zo kun je instellen dat de screens in het voorjaar juist helpen om de ruimte wat op te warmen, handig als je er dan niet bent.

Let er wel op dat Somfy adviseert om bij motoren met afstandsbediening de motorkoppen ongeveer 1 meter uit elkaar te plaatsen. De solar panelen kun je dan het beste aan de uiteinden monteren, zodat je geen radiostoring krijgt.

Tot slot: een offerte van ca. €3.000 voor twee Heroal 1% zipscreens met Somfy RS100 Solar motoren en montage op een dakkapel is realistisch, zeker omdat montage op een dakkapel vaak net wat complexer is dan standaard montage. Misschien kun je wel nog vragen voor de nieuwe "Altea Solar io" motoren, deze zullen de RS100 (rolluikmotoren) straks sowieso gaan vervangen in screens en dan krijg je nog iets meer screenfuncties in de motor.
Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Hij had idd ook een Tahoma switch als extra optie voor 200 euro, denk dat ik dat sowieso wel doe, kan ik ook met HomeAssistant wellicht iets doen.

Altea Solar io zal ik even bekijken, maar een screen is toch gewoon open/dicht of iets er tussenin? Of wat voor features zou je erbij krijgen.
Hij gaf wel aan dat het in de app als 'rolluik' getoond werd en dat ze wat krachtiger waren dan nodig, maar dat ze wel erg betrouwbaar en stil waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Oh ik zie het al, voornamelijk om het doek netjes/strak te houden dus.
Voornaamste functies:

• Perfecte sluiting van de cassette: eenmaal dat de screen is gesloten, stopt de motor meteen om het mechanisme te beschermen en om de trekkracht op het doek te beperken. Keuze uit 3 trekkrachtniveau's.

• Automatische doekrekcompensatie: om een doeklengte te verzekeren, zelfs na vele jaren.

• Back release: wanneer deze functie geactiveerd is, zal de motor de rem kort na het sluiten kort losmaken, dit om de spanning van het doek af te nemen. Dit verlengt de levensduur van het doek.

• Obstakeldetectie: via een ABS meenemer

• Back impuls: wanneer geactiveerd wordt na elke neerbeweging de motor iets teruggetrokken. Dit om het doek mooi strak te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:45

Wuursj

want worst is al bezet

Zo eindelijk mijn screens hangen. Ze lagen al maanden te wachten maar toen ik ze ophaalden, schrok ik even van het gewicht en moest ik nog even een montage plan bedenken voor de screens in de dakkapellen.

Eerst de twee gemakkelijke in de dag op de goed bereikbare kozijnen van de eerste verdieping.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/aOqEDJMi3zGCVnm2eElYsAdB.png
(wel nog even het schilderwerk afmaken...)

Dat was een eitje, al betekend in de dag wel dat je ze met rails en al moet monteren want er op schuiven kan niet. Maar met twee man prima te doen. Ik heb destijds bij het bestellen van de kozijnen wel de boven balk 100mm hoog laten maken ipv de standaard 67 om de 95mm kastjes in de dag kwijt te kunnen zonder dat ze voor het glas uit steken. De onderlijst van het screen zelf steekt nu wel nog uit voor het glas.

Bij het kleinste raam vind ik de profielen en extra zware onderlijst (we wonen relatief dicht bij bij de kust) wel wat heftig maar ik wilde ze wel gelijk houden met de andere, veel grotere ramen. Ook hebben Sikkens en Verano een andere mening over Ral9010 maar wie er gelijk heeft weet ik nog niet :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/zoEGfrdzmpkoSJMUPOlzwpx6.png

De andere drie wilde ik graag de kastjes hoog in de dakkapel hebben vanwege het uiterlijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/2E8CeRVtYzkzogtDirgEq1Mt.png

Maar omdat de kastjes op de rails leunen en een 2,5 meter breed screen pak hem beet 50kg weegt, was dat eenvoudiger bedacht dan gedaan. Eerst de rails monteren en dan het kastje er in zetten gaat immers niet. En ritsscreens maakt het niet gemakkelijker omdat het opzetten en inritsen tegelijk moet. Door ze vanaf het dak te laten zakken, houten beugeltjes te maken maken en die tijdelijk te klemmen op het kozijn ging het met genoeg mankracht (3 m/v) en na wat oefeningen bij screen 1 nog best soepel bij screen 2 en 3. Er zijn leukere klussen maar ik had het ons niet gemakkelijk gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/H2Ps1JN6VC7cg20gm5wQMryE.png

In totaal toch wat uurtjes bezig geweest om alle 5 te monteren. Het werkt (met de Smoove knoppen) echter perfect en het nut heeft zich al bewezen.

Het zicht naar buiten is nog best goed:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/vZOjrT4C8D4LwkOFFL7TKh2z.png
met deze specs voor het doek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/vVtyEujjtlimdL6omv6dVgtc.png

Nu probeer ik echter de Somfy IO Maestria motoren via de Smoove's te koppelen aan een Tahoma switch en dat gaat dan weer niet. Ik had juist gekozen voor een kant-en-klaar Somfy oplossing ipv zelf te gaan tweaken... daar maar eens in gaan duiken hoe ik die met elkaar laat praten. Ik heb al wat gelezen over het resetten van de motoren? De Smoove's werken iig wel.

Nog een aandachtpuntje voor de zelf-klusser: ik had de electra voorbereid door een stroompunt in de dakkapel te maken voor twee screens naast elkaar. Door Somfy IO geen schakeldraden nodig. Echter moet je voor het verbinden de screens afzonderlijk van spanning kunnen voorzien, anders gaan ze beide reageren op 1 smoove. Er moest dus nog een adertje bij om dat van binnen uit te kunnen doen.

Kosten:
5x Verano rits screens in 95mm kastje met bovengenoemde motoren 3345 euro
Smoove knoppen en Tahoma switch via marktplaats 230 euro
Klusjesmannen bij het helpen monteren incl. kibbeling lunch 375
Samen ~4000 euro.
Airco is qua aanschaf goedkoper :P

[ Voor 14% gewijzigd door Wuursj op 07-05-2025 11:49 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Wisey schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 09:48:
[...]
[..]
Misschien kun je wel nog vragen voor de nieuwe "Altea Solar io" motoren, deze zullen de RS100 (rolluikmotoren) straks sowieso gaan vervangen in screens en dan krijg je nog iets meer screenfuncties in de motor.
Hij gaf aan dat er nog wat kinderziektes in zitten. Geen idee of dat ook zo is maar als de RS100 betrouwbaar werkt is dat opzich ook goed.

Edit: wel gevraagd of ie wil navragen wat het verschil is, en evt issues.

[ Voor 7% gewijzigd door Barryvdh op 07-05-2025 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05-06 05:46
Wom schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 10:47:
Tuin op het zuiden icm. vele vierkante meters glas door twee grote tuindeuren zorgt voor hoge temperaturen binnen. En eenmaal binnen is de warmte niet zomaar uit huis. Zelfs in de lente of herfst loopt de temperatuur al op.

Nu zitten we te denken aan blinderende screens, om zo de zon wat buiten te houden. Wat zijn de ervaringen van jullie? Waar op te letten? En welke merken/leveranciers te vermijden?

We gaan dit weekend een rondje bij zonneweringsleveranciers doen, maar kom graag beslagen ten ijs. En online kom ik vooral de woorden 'stunter' en 'budget' tegen, wat nu juist niet de bedoeling is.
Zelf hebben we vorige zomer voor ramen aan de zuid/oost kant suneclipse schermen gekocht van Suneclipse die je met zuignappen aan de buiten of binnenkant kan bevestigen. Je kan kiezen voor half doorlatend of blokeerend en voor binnen of buiten. De screens aan de buitenkant werken best effectief tegen warmte. Het nadeel is wel dat het een gedoe is om ze te bevestigen en iets minder om ze eraf te halen. Verder is het binnen op donkere dagen wel aan de donkere kant, maar het helpt zeker tegen de warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wisey
Barryvdh schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:12:
[...]
Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Hij had idd ook een Tahoma switch als extra optie voor 200 euro, denk dat ik dat sowieso wel doe, kan ik ook met HomeAssistant wellicht iets doen.

Altea Solar io zal ik even bekijken, maar een screen is toch gewoon open/dicht of iets er tussenin? Of wat voor features zou je erbij krijgen.
Hij gaf wel aan dat het in de app als 'rolluik' getoond werd en dat ze wat krachtiger waren dan nodig, maar dat ze wel erg betrouwbaar en stil waren.
Ja, de Tahoma swtich kun je goed integreren in Home Assistant.

Zoals je zelf al de voornaamste functies aangaf, zijn deze zonweringfuncties wel handig voor de screens, behalve de "Back impuls", dit is meer voor verandazonweringen. En je zien een screen icoontje in de Tahoma, maar dat is alleen visueel. De RS100 io is zeker een betrouwbare motor en de slow stop/slow start is ook wel een fijne functie. Dat ze krachtiger zijn is vreemd, ze hebben dezelfde Nm motorsterktes als de Altea io.
Wuursj schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:53:
Nu probeer ik echter de Somfy IO Maestria motoren via de Smoove's te koppelen aan een Tahoma switch en dat gaat dan weer niet. Ik had juist gekozen voor een kant-en-klaar Somfy oplossing ipv zelf te gaan tweaken... daar maar eens in gaan duiken hoe ik die met elkaar laat praten. Ik heb al wat gelezen over het resetten van de motoren? De Smoove's werken iig wel.
Waar precies loop je vast in het installatieproces? Je zou ook nog deze manier kunnen proberen als de 2-weg sleutel niet overeenkomt.
Barryvdh schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:15:
[...]

Hij gaf aan dat er nog wat kinderziektes in zitten. Geen idee of dat ook zo is maar als de RS100 betrouwbaar werkt is dat opzich ook goed.

Edit: wel gevraagd of ie wil navragen wat het verschil is, en evt issues.
Ah, daarvan was ik niet op de hoogte. Ik zie wel dat Somfy ze wel nog gewoon uitlevert in hun zakelijke webshop. Ik kan er ook wel eens naar informeren als je het wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:45

Wuursj

want worst is al bezet

Wisey schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 22:35:
[...]
Waar precies loop je vast in het installatieproces? Je zou ook nog deze manier kunnen proberen als de 2-weg sleutel niet overeenkomt.
Als ik het stappenplan in de app volg:

- product selecteren -> buitenzonwering dus maar ik heb ook wat andere geprobeerd
- afstandbediening selecteren -> een smoove in mijn geval
- QR code op achterkant smoove scannen -> gaat goed
- PROG op achterkant ingedrukt houden tot ie ff heen en weer gaat -> gaat goed
- app gaat dan zoeken en geeft een fout
- app zegt dat ik PROG nog een keer kort moet indrukken tot ie heen en weer gaat -> gaat goed
- app voegt dan een 'rolluik' toe doe ik volgens de app moet testen

... maar dat doet dus niks ;( en dat bij alle 5.

Ik zal eens de prodedure uit de link volgen maar al die 'op eigen risico' dingen helpen niet :) Handmatig via de smoove doen ze het wel nog en als dat straks niet meer werkt, heeft dat wel effect op de WAF ;)

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barryvdh
Wisey schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 22:35:
[...]

Ja, de Tahoma swtich kun je goed integreren in Home Assistant.

Zoals je zelf al de voornaamste functies aangaf, zijn deze zonweringfuncties wel handig voor de screens, behalve de "Back impuls", dit is meer voor verandazonweringen. En je zien een screen icoontje in de Tahoma, maar dat is alleen visueel. De RS100 io is zeker een betrouwbare motor en de slow stop/slow start is ook wel een fijne functie. Dat ze krachtiger zijn is vreemd, ze hebben dezelfde Nm motorsterktes als de Altea io.

[...]

Ah, daarvan was ik niet op de hoogte. Ik zie wel dat Somfy ze wel nog gewoon uitlevert in hun zakelijke webshop. Ik kan er ook wel eens naar informeren als je het wilt.
Krachtig was dan wellicht tov van andere motor. Maar bij navraag levert bij die (nog) niet. Heb nu gewoon met die RS100 besteld. Als hij daar ervaring mee heeft en het goed werkt, lijkt me dat prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Wij gaan screens en jaloezieen in de spouw van onze nieuwbouw woning laten inbouwen. Wij hebben er voor gekozen om de Tahoma box niet aan te schaffen op dit moment. De bedoeling is dat wij via de Somfy draadloze muurschakelaar 3 screens in de woonkamer gaan bedienen . Ben benieuwd of wij met de screens en vloerkoeling een Airco buiten de deur kunnen houden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
backupdevice schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 12:48:
Wij gaan screens en jaloezieen in de spouw van onze nieuwbouw woning laten inbouwen. Wij hebben er voor gekozen om de Tahoma box niet aan te schaffen op dit moment. De bedoeling is dat wij via de Somfy draadloze muurschakelaar 3 screens in de woonkamer gaan bedienen . Ben benieuwd of wij met de screens en vloerkoeling een Airco buiten de deur kunnen houden
Als je niet te gevoelig bent voor iets hogere temperaturen binnen (zeg, rond de 25 graden) dan kan dat prima. Nachten waarbij de temperatuur boven de 20 graden blijft zijn toch vrij schaars. Vooral 's nachts dan proberen te koelen met lucht van buiten zodat je in de ochtend weer met een relatief lage temperatuur de dag kan starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Blik1984 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 12:58:
[...]

Als je niet te gevoelig bent voor iets hogere temperaturen binnen (zeg, rond de 25 graden) dan kan dat prima. Nachten waarbij de temperatuur boven de 20 graden blijft zijn toch vrij schaars. Vooral 's nachts dan proberen te koelen met lucht van buiten zodat je in de ochtend weer met een relatief lage temperatuur de dag kan starten.
max 25 is wel te doen idd. We gaan het meemaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wisey
Wuursj schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 10:03:
[...]

Als ik het stappenplan in de app volg:

- product selecteren -> buitenzonwering dus maar ik heb ook wat andere geprobeerd
- afstandsbediening selecteren -> een smoove in mijn geval
- QR code op achterkant smoove scannen -> gaat goed
- PROG op achterkant ingedrukt houden tot ie ff heen en weer gaat -> gaat goed
- app gaat dan zoeken en geeft een fout
- app zegt dat ik PROG nog een keer kort moet indrukken tot ie heen en weer gaat -> gaat goed
- app voegt dan een 'rolluik' toe doe ik volgens de app moet testen

... maar dat doet dus niks ;( en dat bij alle 5.

Ik zal eens de procedure uit de link volgen maar al die 'op eigen risico' dingen helpen niet :) Handmatig via de smoove doen ze het wel nog en als dat straks niet meer werkt, heeft dat wel effect op de WAF ;)
Ja, dan heb je de stappen wel al goed gevolgd. De eerste keer dat je de programmeer toets op een smoove indrukt, dan zet je de ontvanger open en geeft de motor na ongeveer 5 seconden een reactie als bevestiging.
Als de motor dan in "zender programmeermodus" staat, dan kun je hem tijdelijk ook niet bedienen, hij reageert dan niet meer op de op of neer toets en hiermee kun je vaak ook goed controleren of hij in deze programmeermodus staat.
Als je de 2e keer op de prog toets duwt, dan reageert hij al na 1 seconden en dan sluit hij deze programmeermodus af, dus dan zal hij hem niet meer kunnen toevoegen.

Probeer de gegeven link maar, neem eventueel ook contact via DM op als ik je er nog mee kan helpen, het is redelijk fail-proof, je zult niet snel last krijgen van de WAF :)
Pagina: 1 ... 7 8 Laatste