Ervaring met screens aan buitenkant raam

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

GustavSan schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 17:28:
Ik twijfel tussen screens (solar) of rolluiken op onze 1e verdieping. Ik heb daar 1 raampartij van 2mtr breed en 1.65mtr hoog en 1 raam van 1mtr breed en ook 1.65mtr hoog.

De buren hebben net rolluiken laten installeren en het ziet er aardig dicht uit allemaal. Ik neig naar rits-screens omdat ik dan nog wat lichtdoorlaat heb, maar het gaat om de slaapkamer en eigenlijk zijn we daar nooit overdag...het gaat hoofdzakelijk om een oplossing die de warmte buiten houdt, want we zitten op het zuid/zuidwesten en er komt veel zon binnen. Nieuwbouw dus blijft vervolgens dagen hangen, ondanks luchten op elk mogelijk moment.

Beneden willen we op zich een vergelijkbare oplossing, daar hebben we een pui van zo'n 8 meter breed (wel met een 90 graden hoek erin). Hier kan ik sowieso geen rolluiken kwijt en dat willen we ook niet. Een zonnescherm vinden we niet zo'n mooie oplossing. Dus ook daar dan van die screens, waarschijnlijk 1 van 3.x meter en 1 van 4 meter breed (als dit uberhaupt kan). Het gaat daar om een hoogte van 2.70mtr.

Twee vragen:

1) Is het buiten op de muur installeren (zelf) easy peasy of komt daar toch nog wel wat bij kijken? Ben op zich handig, maar er ook niet vies van om dingen aan een expert over te laten.

2) Ik lees hier in het topic dat screens een paar graden scheelt bij mensen. Is het ook bekend hoeveel verschil rolluiken opleveren in temperatuur? Is het verschil tussen rolluiken en screens echt enorm of ligt het juist aardig bij elkaar?
Geen antwoord op je vraag, maar wat bij mij persoonlijk zou meewegen is de 'in geval van nood'. Stel er breekt brand uit, zorgt een rolluik toch wel ervoor dat je eerder opgesloten zit. Een screen heb je sneller kapot in geval van nood.

Al zegt mijn gevoel dat rolluiken wel koeler zullen zijn, omdat die nog een vorm van isolatie hebben (vaak een inwendige holte), en volledig niks qua licht doorlaten. Ik kan dit gevoel echter niet kwantificeren.

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Ik lees hier wel eea over die 3M folies. Enkele jaren geleden heb ik dat ook overwogen, maar uiteindelijk tochbeslist om het niet te doen. Wij hebben nl. best grote raampartijen, die groter zijn dan de max afmetingen van de folies. Dat betekent dus dat er per raam meerdere folies moesten gekleefd worden, en tussen de folies zou er een spleetje zijn omdat ze dit niet mooi aansluitend kunnen kleven.
Dat, in combinatie met het feit dat ik niet 100% zeker wist of het wel het beoogde effect zou hebben en de hoge kostprijs hebben mij doen beslissen om het niet te doen.

Uiteindelijk wel dit jaar beslist om zonwering te plaatsen. (Renson fix-screen aan een groot keukenraam en een Renson icarus systeem boven andere ramen). Plaatsing is later deze zomer voorzien.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10-09 16:55
Wij hebben op de 1e etage een rolluik en op zolder ook een rolluik op een velux raam. Scheelt aanzienlijk. Ik heb geen test gedaan maar vandaag liep ik die kamer in en het was gewoon redelijk koel terwijl die kamer daarvoor niet te harden was in de zomer. Zelfde voor zolder. We hadden hiervoor tijdelijk nog een normaal veluxraam. Alles geisoleerd en voelde koel maar dat raam was gewoon heet. Nu hr++ en een rolluik en scheelt enorm. Alles lekker donker en stiller ook. Heb geen screens dus daar kan ik niks over zeggen. Rolluiken op solar. Werkt perfect. Afstandsbediening is makkelijk werken en geen draden en boren. Verder hebben wij op wat ramen Squid folie. Plak je er zo op en kost niet veel. Meer tegen inkijk al heb ik wel het idee dat de witte die wij op de buitendeur hebben aan de zonkant best iets tegenhoudt.

[ Voor 6% gewijzigd door Davidrrr op 02-07-2025 19:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eix
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-09 22:26

Eix

Twee vragen:

1) Is het buiten op de muur installeren (zelf) easy peasy of komt daar toch nog wel wat bij kijken? Ben op zich handig, maar er ook niet vies van om dingen aan een expert over te laten.

2) Ik lees hier in het topic dat screens een paar graden scheelt bij mensen. Is het ook bekend hoeveel verschil rolluiken opleveren in temperatuur? Is het verschil tussen rolluiken en screens echt enorm of ligt het juist aardig bij elkaar?
1. Ik heb een solar rolluik en twee solar screens laten plaatsen. En heb het wel als prettig ervaren om niet zelf met dat spul een ladder op te moeten klimmen. En daarnaast ook de zekerheid te hebben dat het inmeten goed gebeurd. Tegelijk: het plaatsen van die solar screens leek niet heel lastig te zijn.

2. Verschil in temperatuur kan ik niet beoordelen. Er zijn ook verschillende soorten doeken voor screens. Wel heb ik dus bewust op de slaapkamer een rolluik omdat een screen in de avond voor inkijk kan zorgen zonder dat je daar bewust van bent. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:28
whoami schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 18:01:
Ik lees hier wel eea over die 3M folies. Enkele jaren geleden heb ik dat ook overwogen, maar uiteindelijk tochbeslist om het niet te doen. Wij hebben nl. best grote raampartijen, die groter zijn dan de max afmetingen van de folies. Dat betekent dus dat er per raam meerdere folies moesten gekleefd worden, en tussen de folies zou er een spleetje zijn omdat ze dit niet mooi aansluitend kunnen kleven.
Dat, in combinatie met het feit dat ik niet 100% zeker wist of het wel het beoogde effect zou hebben en de hoge kostprijs hebben mij doen beslissen om het niet te doen.

Uiteindelijk wel dit jaar beslist om zonwering te plaatsen. (Renson fix-screen aan een groot keukenraam en een Renson icarus systeem boven andere ramen). Plaatsing is later deze zomer voorzien.
Ik heb juist wat folie besteld, prijs viel me reuze mee.
Onze dakkapel heeft een screen, maar toch laat die nog veel licht en warmte door. Hierdoor is het veel warmer dan een verdieping lager, waar ik verduisterende screens heb.
Volgens de specs wordt 65% van de warmte tegen gehouden. Ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-09 20:14
Ok. Dank voor de antwoorden. Ik heb op de slaapkamer al blinderende gordijnen, dus daar speelt de afweging rolluik/screens mbt privacy niet mee.

Ook opgesloten zitten is m.i. niet zo heel relevant. De gehele achterzijde vd woning (noord/noordoost) is gewoon open en via nisdak makkelijk te verlaten indien nodig.

Dan de volgende 'uitdaging'. De vrij forse pui beneden heeft op het 4 meter gedeelte een openslaande deur aan de linkerzijde, waar we eigenlijk standaard alleen de deur zelf van gebruiken (nooit helemaal open). Als hier maar 1 screen kan dan kunnen we er dus niet uit. Dat hoeft geen issue te zijn, want er staat zoveel zon op die kant dat als we de screens gebruiken we toch de tuin niet inhoeven of eventueel kunnen omlopen. Los van 1 groot screen, welke oplossingen (behalve een zonnescherm) zijn er evt nog meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eix
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-09 22:26

Eix

GustavSan schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:48:. Als hier maar 1 screen kan dan kunnen we er dus niet uit. […] welke oplossingen (behalve een zonnescherm) zijn er evt nog meer?
Op de raam van de deur kun je zonwering met zuignappen bevestigen. En de eerder al genoemde folies kunnen een optie zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:51

blitzkrieg

Whoop Whoop!

GustavSan schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:48:
Ok. Dank voor de antwoorden. Ik heb op de slaapkamer al blinderende gordijnen, dus daar speelt de afweging rolluik/screens mbt privacy niet mee.

Ook opgesloten zitten is m.i. niet zo heel relevant. De gehele achterzijde vd woning (noord/noordoost) is gewoon open en via nisdak makkelijk te verlaten indien nodig.

Dan de volgende 'uitdaging'. De vrij forse pui beneden heeft op het 4 meter gedeelte een openslaande deur aan de linkerzijde, waar we eigenlijk standaard alleen de deur zelf van gebruiken (nooit helemaal open). Als hier maar 1 screen kan dan kunnen we er dus niet uit. Dat hoeft geen issue te zijn, want er staat zoveel zon op die kant dat als we de screens gebruiken we toch de tuin niet inhoeven of eventueel kunnen omlopen. Los van 1 groot screen, welke oplossingen (behalve een zonnescherm) zijn er evt nog meer?
Ik heb achter openslaande tuindeuren en een erker waar ik met screens ook niet uit kwam. Ik heb daar een pergola tegen de gevel gemaakt met harmonicadoek waardoor er ook geen zon meer op de deuren en ramen komt.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijscamp
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08-09 16:12
Ik twijfel tussen screens (solar) of rolluiken op onze 1e verdieping. Ik heb daar 1 raampartij van 2mtr breed en 1.65mtr hoog en 1 raam van 1mtr breed en ook 1.65mtr hoog.

Twee vragen:

Ik heb zelf Solar screens opgehangen, was goed te doen! Wel een steiger neergezet zodat werken op hoogte met die kasten wat makkelijker gaat, maar het installeren zelf is echt heel eenvoudig: Geleiderails aan de bak vastmaken, op de juiste plek houden en de rails aan het kozijn schroeven. Meer was het in mijn geval niet.
Pagina: 1 ... 8 9 Laatste