Geen antwoord op je vraag, maar wat bij mij persoonlijk zou meewegen is de 'in geval van nood'. Stel er breekt brand uit, zorgt een rolluik toch wel ervoor dat je eerder opgesloten zit. Een screen heb je sneller kapot in geval van nood.GustavSan schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 17:28:
Ik twijfel tussen screens (solar) of rolluiken op onze 1e verdieping. Ik heb daar 1 raampartij van 2mtr breed en 1.65mtr hoog en 1 raam van 1mtr breed en ook 1.65mtr hoog.
De buren hebben net rolluiken laten installeren en het ziet er aardig dicht uit allemaal. Ik neig naar rits-screens omdat ik dan nog wat lichtdoorlaat heb, maar het gaat om de slaapkamer en eigenlijk zijn we daar nooit overdag...het gaat hoofdzakelijk om een oplossing die de warmte buiten houdt, want we zitten op het zuid/zuidwesten en er komt veel zon binnen. Nieuwbouw dus blijft vervolgens dagen hangen, ondanks luchten op elk mogelijk moment.
Beneden willen we op zich een vergelijkbare oplossing, daar hebben we een pui van zo'n 8 meter breed (wel met een 90 graden hoek erin). Hier kan ik sowieso geen rolluiken kwijt en dat willen we ook niet. Een zonnescherm vinden we niet zo'n mooie oplossing. Dus ook daar dan van die screens, waarschijnlijk 1 van 3.x meter en 1 van 4 meter breed (als dit uberhaupt kan). Het gaat daar om een hoogte van 2.70mtr.
Twee vragen:
1) Is het buiten op de muur installeren (zelf) easy peasy of komt daar toch nog wel wat bij kijken? Ben op zich handig, maar er ook niet vies van om dingen aan een expert over te laten.
2) Ik lees hier in het topic dat screens een paar graden scheelt bij mensen. Is het ook bekend hoeveel verschil rolluiken opleveren in temperatuur? Is het verschil tussen rolluiken en screens echt enorm of ligt het juist aardig bij elkaar?
Al zegt mijn gevoel dat rolluiken wel koeler zullen zijn, omdat die nog een vorm van isolatie hebben (vaak een inwendige holte), en volledig niks qua licht doorlaten. Ik kan dit gevoel echter niet kwantificeren.
Mijn reviews al gezien?