Ervaring met screens aan buitenkant raam

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• PindaRots
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 07:44
Een interessant topic om te lezen.
Ik ben mezelf ook aan het oriënteren op rolluiken, omdat ik tegen 2 problemen op onze slaapkamer oploop. Warmte en licht.
Mijn vriendin heeft rolluiken en daar is het heerlijk donker.
De ramen zitten op het noorden, tikkeltje naar het oosten en daar schijnt de zon soms al vroeg.
Omdat ze regelmatig nachtdiensten is gaan draaien stoort ze zich overdag ook aan de lichtinval, en een slaapmasker is ook niet alles.

Beneden heb ik een aantal rolluiken, deze waren nog van de vorige bewoner.

Ik ben gekomen tot het volgende lijstje:
- 2x 140x100cm rolluik
- 1x 75x75 cm rolluik
- solar oplossing
- plaatsing op de muur

Als ik de ervaringen zo lees dan is een Somfy motor de beste oplossing. Ik twijfel nog een beetje of ik de Somfy Tahoma switch of de Somfy Connectivity Kit neem. Voor mij is het op afstand besturen van de rolluiken belangrijk, ik hoeft geen scenes. Voornamelijk voor als de glazenwasser komt en ik niet thuis ben.

Dan heb ik nog een Veluw dakraam van 37 jaar oud. Het glas heb ik 10 jaar vervangen voor HR+ glas. Er zit nu een rolgordijn in cassette in, maar deze is versleten en ook hier kieren van zonlicht (op het westen). Nadeel is dat de zon in de middag en avond op het dakraam schijnt en het echt warm wordt op de kamer. Ik moet het exacte type Veluw dakraam nog even opzoeken, maar ivm de leeftijd van het dakraam dat deze over niet al te lange tijd vervangen moet worden, zonde als je dan rolluiken neemt.
Heb wel gelezen over zonnewering met zuignappen voor je dakraam: https://suneclipse.nl/zonwering-dakraam/

Er zijn talloze leveranciers. Zijn er bepaalde leveranciers die jullie aanraden om een offerte aan te vragen? Ik zie mezelf niet klooien op een lader of stijger, wil het daarom uitbesteden.

En het dakraam (ik heb op 2 slaapkamers een dakraam), wat is daar jullie advies over?

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:15
PindaRots schreef op maandag 27 juli 2026 @ 13:56:
[...]
Er zijn talloze leveranciers. Zijn er bepaalde leveranciers die jullie aanraden om een offerte aan te vragen? Ik zie mezelf niet klooien op een lader of stijger, wil het daarom uitbesteden.
[...]
Juist in zo'n situatie zo ik iemand willen die je achteraf kunt aanspreken als er iets niet klopt of als er iets fout gaat. Heb je geen lokaal bedrijf die dit soort klussen doet en (vrij) goed aangeschreven staat? Vraag eens rond in de buurt.....

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:07
Iemand een idee?

Ik wil mijn ‘domme’ (hanndmatige) screen aan de voorzijde van mijn huis ‘slim’ maken.

Op dit moment moet ik hem handmatig naar beneden en boven draaien, middels een stok. Ik heb toentertijd hiervoor gekozen omdat ik daar geen stroom had liggen.

Maar ik zat te denken: zou er geen motortje op een accu bestaan, die sterk genoeg is die ik op deze verbinding zou kunnen zetten en die hem dan kan laten draaien? Of zoiets maken op de één of andere manier.. moet daarna natuurlijk wel op de Homey aan te sluiten zijn dan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IwjDVQzS83NtXCnqCvXRcsLnPWE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IhtZFHcFuICM0zifdn4M1Hye.jpg?f=fotoalbum_large

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online

fdees

Trust me I'm an Engineer

Goofyduck384 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 19:12:
Iemand een idee?

Ik wil mijn ‘domme’ (hanndmatige) screen aan de voorzijde van mijn huis ‘slim’ maken.

Op dit moment moet ik hem handmatig naar beneden en boven draaien, middels een stok. Ik heb toentertijd hiervoor gekozen omdat ik daar geen stroom had liggen.

Maar ik zat te denken: zou er geen motortje op een accu bestaan, die sterk genoeg is die ik op deze verbinding zou kunnen zetten en die hem dan kan laten draaien? Of zoiets maken op de één of andere manier.. moet daarna natuurlijk wel op de Homey aan te sluiten zijn dan.

[Afbeelding]
Vervangen door een screen op zonne-energiepaneel op basis van Somfy en dan verbinden met Homey volgens de Tahoma switch

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:07
Ja ik was op zoek naar een wat goedkopere en meer DIY manier 😉

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online

fdees

Trust me I'm an Engineer

Dan zelf dit inbouwen. Je zou kunnen zoeken naar RTS systeem. Vaak kun je dit wel ombouwen. Ik heb het zelf gedaan met een rolluik. Van een band naar een motor

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

• Idefix70
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:38
Goofyduck384 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 19:32:
Ja ik was op zoek naar een wat goedkopere en meer DIY manier 😉
Weet je merk en type van het screen? Of maak de kast open en bekijk de buis. Daar past vast een buismotor in. Gewoon met kabel, aansturen met een mini relais. Maak desnoods een foto en gebruik AI, verrassend wat die allemaal kan ontdekken hierover. Ik had een buismotor met verrotte condensator uit de jaren 80 vorige eeuw. En toch een vervanger kunnen vinden. Een motortje kon ik niet vinden voor je.

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05:32
Verdwijnt de screen bij de screens van Zonweringfabriek volledig in de bak als de screen dicht of blijft er een soort dorpel onder hangen? Zo ja, hoe breed is deze dorpel?

Ik wil de bak van mijn screens in het boeideel monteren zodat je er niets van ziet als ze dicht zijn. Het zou handig zijn als het onderste deel van de screen (die ik maar even dorpel noem) niet volledig in de bak verdwijnt.

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf,BYD Seal AWD, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh

• dennisbroek
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 29-08 10:14
Goedendag,

Ik zit zelf in de zonwering en kan wel zeggen dat de meest gekozen motor voor solar de RS100 is hierin vanwege alle functies die deze heeft en aankan.

Ik heb nergens iemand gehoord over het gebruik van een buitenjaloezie die is een combi van een rolluik met een screen. Je kan overdag door het kantelen van de lamellen de zon van je glas houden maar toch zicht naar buiten indien gewenst en in de avond gaat hij dicht en is hij "bijna" net zo dicht als een rolluik uiteraard ligt dit wel aan het type lamel dat je kiest in je buitenjaloezie.

Ik ken alleen nog geen motor voor de buitenjaloezie die op solar werkt dit is wel een reden om hier niet voor te gaan uiteraard.

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Aziona schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 08:32:
Verdwijnt de screen bij de screens van Zonweringfabriek volledig in de bak als de screen dicht of blijft er een soort dorpel onder hangen? Zo ja, hoe breed is deze dorpel?

Ik wil de bak van mijn screens in het boeideel monteren zodat je er niets van ziet als ze dicht zijn. Het zou handig zijn als het onderste deel van de screen (die ik maar even dorpel noem) niet volledig in de bak verdwijnt.
Er blijft een soort dorpel onder hangen, ik begrijp de maat niet die je zoekt, die "dorpel" is zo breed als het screen :?

"If God wanted us to have unlimited free energy He would have put a giant fusion reactor in the sky"

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:43
Aziona schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 08:32:

Er zijn wel screens die volledig in de bak verdwijnen, ik dacht van Sunmaster. Maar wij hebben de bak gewoon wat hoger geplaatst achter het boeideel, dus dan steekt die paar cm er ook niet onder uit.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

• Aziona
itsme schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 08:53:[...]Er blijft een soort dorpel onder hangen, ik begrijp de maat niet die je zoekt, die "dorpel" is zo breed als het screen :?
Ik was nog niet helemaal wakker: ik bedoel de hoogte.

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf,BYD Seal AWD, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh

• Aziona
Morpheusk schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 09:55:[...]Er zijn wel screens die volledig in de bak verdwijnen, ik dacht van Sunmaster. Maar wij hebben de bak gewoon wat hoger geplaatst achter het boeideel, dus dan steekt die paar cm er ook niet onder uit.
Is het letterlijk een paar cm?

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Aziona schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 10:11:
[...]

Ik was nog niet helemaal wakker: ik bedoel de hoogte.
Een centimeter of 2 bij de somfy solar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l0t564YedtgXpQUB7A_-cJMihJ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fhivhxPJ8pD5sYZRW1iSq4BA.jpg?f=fotoalbum_large

"If God wanted us to have unlimited free energy He would have put a giant fusion reactor in the sky"

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:09
Je wil ook wel dat je geleiding er niet naast komt, of dat nu een rits/zip is of niet.

• hijskraan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:18
Aziona schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 10:12:
[...]

Is het letterlijk een paar cm?
als je de sunzip design van Sunmaster bekijkt, daar verdwijnt de onderbalk in de kast.

• Aziona
hijskraan schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 17:50:[...]als je de sunzip design van Sunmaster bekijkt, daar verdwijnt de onderbalk in de kast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dlefOS7XNEWD7aLL9aeLLHEF6g4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IvJ3Q2ry9frtwcPbrdZAJO6Z.png?f=user_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KmIHZ0d1wvdJ2WNqShD62Fxx184=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zLmPaCHCBBdWdmllqIFkScFB.png?f=user_large
Ik begrijp uit deze afbeeldingen dat de onderlat 20mm dik en circa 40mm hoog is en er (bij deze versie) onder blijft hangen (en als een stop functioneert).

• hijskraan
Aziona schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 14:25:
[...]

[Afbeelding] [Afbeelding]
Ik begrijp uit deze afbeeldingen dat de onderlat 20mm dik en circa 40mm hoog is en er (bij deze versie) onder blijft hangen (en als een stop functioneert).
Dit is niet de zip design.

kijk op de website van Sunmaster, daar staat de SunZip Design 105 afgebeeld, die is als hij helemaal ingehaald is,vlak aan de onderkant.

• hijskraan
bekijk de video ook op de site

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:09
Aziona schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 14:25:
[...]

[Afbeelding] [Afbeelding]
Als dat zo is dan is de afstelling verkeerd gedaan door de monteurs of iemand heeft zitten spelen met de instellingen. bij mij verdwijnt alles netjes in de bak (SunMaster)

• Aziona
pman63 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 19:06:[...]Als dat zo is dan is de afstelling verkeerd gedaan door de monteurs of iemand heeft zitten spelen met de instellingen. bij mij verdwijnt alles netjes in de bak (SunMaster)
Mijn vraag ging oorspronkelijk over rits screens van Zonwering-fabriek maar ik had gereageerd op een post die over Sunmaster ging, waardoor er wellicht wat verwarring is ontstaan.
Als ik wat beter gekeken had dan had ik gezien dat die informatie op de pagina met screen specificaties staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XNmySiYo7fAkFsHIOwpr8fm0Kjk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hsx0OdznSCbki24dRSXGsiYg.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-fidjYgwB61IoUtt9ybTfftzKqE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wxOu539sTUhoDdslQu5OhKXs.jpg?f=fotoalbum_large
Ik wil de kast van de screens graag in het boeideel plaatsen (boven de plaat) en de lat achter de plaat laten wegvallen. Die plaat is 15mm dik en de onderlat is 20mm dus je zal er nog een klein stukje van zien maar dat is geen probleem. Alleen even opletten dat de plaat waterpas wordt aan de achterkant anders is dat een raar gezicht (boeideel loopt een beetje af).

[ Voor 30% gewijzigd door Aziona op 31-08-2026 09:19 ]

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste