Dubbele bediening Brel motoren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moddemeijer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 30-11-2023
Ik heb 4 rolluiken met Brel motoren en ze worden bediend via 4x de Wandzender 1 kanaal DD-2770.

Op advies van de leverancier heb ik handbediening omdat visueel contact bij bediening vaak noodzakelijk is. Mogelijke problemen:
- ramen staan open
- tuinmeubilair staat in de weg (te dicht op de gevel)
- vastvriezen rolluiken
Verder is het gewoon handig als de rolluiken met de hand ter plaatse te bedienen zijn.

Aan de andere kant wil ik de rolluiken in Home Assistant integreren en daarvoor is een Brel Home HUB DD-7002B.

De vraag is of dubbele bediening met zowel de DD-2770 als de DD-7002B mogelijk is en hoe moeilijk het is om de DD-7002B aan te leren. Ik wil liever niet tegen de gevel op om ergens een verborgen knopje te bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoei
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-04 21:23

snoei

kabels... :D

Ik heb hier de DD-7002B (connected via rs485 aan loxone) en een losse handzender DD2702 in gebruik.

de losse handzender vooral gebruikt als afstelhulp (nu eigenlijk niet meer nodig, maar werkt nog wel); daarna alle rolluiken toegevoegd aan de dd-7002B.

Het inleren van de dd-7002 is vrij makkelijk als je alle rolluiken in de handzender hebt staan.
Was iets van 7002 in leermodus zetten, knopje op de achterkant van handzender en dan een keer omhoog drukken; verolgens zit hij ook in de 7002.

voor je puntje vastvriezen; laat je home assistant niet verder dan 80% sluiten bij vorst.

[ Voor 8% gewijzigd door snoei op 26-07-2023 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moddemeijer
@snoei
We hebben al jaren twee handbediende rolluiken gehad. Ze vriezen vast op de vensterbank. Dit konden we voorkomen door de rolluiken neer te laten op de gaatjesstand en de laatste centimeter vrij te houden.

Ik denk dat ik de rolluiken van onderen ga voorzien van rubberen stootnoppen. Het moet net genoeg zijn om het water er tussenuit te laten druipen.

Bedankt voor de reply. Dubbele bediening is dus mogelijk. Dat betekent dat ik het ga uitproberen. In de diverse handleidingen kon ik er niets over vinden.

Het probleem van open ramen moet ik nog oplossen. Een verklikker op raam open lijkt mij de oplossing, maar we zeten de ramen ook vaak vast op de kierstand en dan is het raam open volgens de verklikker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoei
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-04 21:23

snoei

kabels... :D

die 80% is bij mij net boven de vensterbank (en de gaatjes allemaal zichtbaar).
ook tussen de lamellen vriest het anders vast; en bij het openen met motor kraakt het anders behoorlijk.

• Moddemeijer
Eindelijk is het zo ver, de dubbele bediening werkt. Ik heb een Brel dd-7002b hub gekocht en geïnstalleerd.

Het was een lastige klus om alles werkend te krijgen. Dubbele bediening is expliciet voorzien in de app van "Brel Home". Het probleem is dat de gebruiksaanwijzingen slecht geschreven en onvolledig zijn. Het lijkt er op dat de gebruiksaanwijzingen de nieuwe releases van de software niet bij kunnen houden. Verder is er inconsistent taalgebruik Nederlands - Engels. Maar met de nodige doorzettingsvermogen en met behulp van het Web is het wel werkend te krijgen.

Ik ben aangenaam verrast door de goede samenwerking van Home Assistant, de Brel Home app en de handmatige zenders. Het is dus feitelijk een 3-voudige bediening. Het is vrijwel onmogelijk om zonder de app te installeren. Als alles geïnstalleerd is, is de Brel Home app (voor mij) overbodig.

Dan het probleem van de gaatjesstand en de vorstbeveiliging. Met de "custom:shutter-card" te installeren via HACS in Home Assistant kan een bepaalde sluiting als preset geprogrammeerd worden met "partial_close_percentage: 16". Het rolluik wordt uitermate nauwkeurig in de vorst veilige gaatjesstand gepositioneerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crackanimal
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-04 23:43
Hier ook een tevreden gebruiker van automatische rolgordijnen, de DD-7002B i.c.m. Home Assistant. Deze heb ik al 2,5 jaar, in die tijd is het koppelen met Home Assistant wel een heel stuk eenvoudiger geworden! Voorheen moest hier een hele eigen automation geschreven worden met MQTT topics in Node-Red etc.

Mijn hub geeft nu wel kuren - zichzelf resetten zo om de paar weken - en ben dit aan het troubleshooten. Maar als het (blijft) werk(t)(en) is het een mooie oplossing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
@crackanimal Hoe werkt de hub tegenwoordig? Geen problemen meer?
Ben me zelf ook aan het verdiepen in Brel-motoren voor de zonwering en wil het ook met HomeAssistant bedienen. Zodat ze 's avonds automatisch dicht gaan en bijvoorbeeld ook bij regen en koude. (ter behoud van de verf van de kozijnen en voor betere isolatie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crackanimal
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-04 23:43
Chickendorp schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 15:50:
@crackanimal Hoe werkt de hub tegenwoordig? Geen problemen meer?
Ben me zelf ook aan het verdiepen in Brel-motoren voor de zonwering en wil het ook met HomeAssistant bedienen. Zodat ze 's avonds automatisch dicht gaan en bijvoorbeeld ook bij regen en koude. (ter behoud van de verf van de kozijnen en voor betere isolatie)
Dit werkt nog perfect! Mijn eerder genoemde problemen zijn ook als sneeuw door de zon verdwenen dankzij een firmware update. De leverancier wees mij op deze mogelijkheid welke ik uit het oog was verloren doordat ik de app niet gebruik, maar enkel Home Assistant. Hierna werkt het als een zonnetje.

In Home Assistant is er een eenvoudige integration, dus geen gedoe meer met handmatig MQTT of NodeRED configureren.

Ik kan het dus iedereen aanbevelen - een hub aanschaffen, de motoren er aan koppelen, de hub aan Home Assistant koppelen en je bent klaar.
Inderdaad met een automation én weerkoppeling kan je dan de rolluiken (of in mijn geval gordijnen) op elk gewenst moment of conditie bedienen. erg handig.
Dagelijks gaan hier de rolgordijnen in elk geval netjes open- en dicht op de vooringestelde offset op de zonsop/oneergang :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:50

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Ik heb 2 nieuwe markiezen met de BEQ35-10DD motoren.

Naast de standaard afstandsbediening (THW2015) wil ik ze graag integreren in Home Assistant.

Er zitten ook 4 "spanningsloze schakeldraden" (?) aan iedere motor.
Heb ik dan perse de DD7002B hub (of een DD1554 usb hub) nodig? Of kan ik die schakeldraden ook aan een Shelly oid hangen?

De handleiding heeft het over een common line, Up line en Down line.
https://cdn.i-pulse.nl/br.../318/beq35-10dd-dutch.pdf

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• jeroenkleen
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-04 15:53
Ik heb recent een BREL Hub-3 gekocht; ook om dubbele bediening te doen. Echter waar mijn handzender DD2702 vlekkeloos alle 6 screens (bi-directional) van alle verdiepingen kan bedienen werkt de nieuwe generatie HUB3 voor geen meter. Pairen (via P2) werkt alleen als de HUB3 op max3m afstand is van screens; en dat is echt bij al mijn 6 screens zo; BREL support lijkt het ook niet te weten. Weet iemand of de oudere BREL HUB2 een beter bereik heeft? Of hebben andere forumleden wel een goede ervaring met de HUB3 voor dubbele bediening?

FW HUB3 is bijgewerkt; en error report via laatste tabblad naar BREL verzonden.Maakt uiteraard geen verschil of je pairing doet via WiFi of bekabeld bereik blijft zeer slecht.
thnx!

[ Voor 14% gewijzigd door jeroenkleen op 05-09-2024 15:14 ]

• jeroenkleen
  • Laatst online: 18-04 15:53
crackanimal schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 22:08:
[...]
Goed te horen! Was dit een HUB2 of HUB3?

Dit werkt nog perfect! Mijn eerder genoemde problemen zijn ook als sneeuw door de zon verdwenen dankzij een firmware update. De leverancier wees mij op deze mogelijkheid welke ik uit het oog was verloren doordat ik de app niet gebruik, maar enkel Home Assistant. Hierna werkt het als een zonnetje.

In Home Assistant is er een eenvoudige integration, dus geen gedoe meer met handmatig MQTT of NodeRED configureren.

Ik kan het dus iedereen aanbevelen - een hub aanschaffen, de motoren er aan koppelen, de hub aan Home Assistant koppelen en je bent klaar.
Inderdaad met een automation én weerkoppeling kan je dan de rolluiken (of in mijn geval gordijnen) op elk gewenst moment of conditie bedienen. erg handig.
Dagelijks gaan hier de rolgordijnen in elk geval netjes open- en dicht op de vooringestelde offset op de zonsop/oneergang :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Inmiddels de hub DD7002b gekocht, handleiding gevolgt en binnen 10min alles in de app op de telefoon staan. Werkte vlekkeloos.

Let op ; Kwam er wel achter dat bij het pairen via de afstandsbediening (THW2015) je alleen de kanelen kunt pairen waar een fysieke motor aan hangt. Dus niet in mijn geval niet kanaal 0 waarmee de markiezen gezamenlijk kunnen worden bedient.

Het Home Assistent deel ;

In de Brel app op de (ios) telefoon moet je naar rechter tabblad, Dan 5x snel te klikken rechts naast je profiel foto. Dan verschijnt er een pop-up met je api key die je nodig bent.

In Home Assistant bij instelleningen -> Apparaten/diensten werd de hub automatisch gevonden en vraagt deze om de api key, dan staan ze er meteen in. Klaar.

[ Voor 30% gewijzigd door Atomic2005 op 07-09-2024 13:21 ]

• bommer
  • Laatst online: 13:36
jeroenkleen schreef op donderdag 5 september 2024 @ 15:11:
Ik heb recent een BREL Hub-3 gekocht; ook om dubbele bediening te doen. Echter waar mijn handzender DD2702 vlekkeloos alle 6 screens (bi-directional) van alle verdiepingen kan bedienen werkt de nieuwe generatie HUB3 voor geen meter. Pairen (via P2) werkt alleen als de HUB3 op max3m afstand is van screens; en dat is echt bij al mijn 6 screens zo; BREL support lijkt het ook niet te weten. Weet iemand of de oudere BREL HUB2 een beter bereik heeft? Of hebben andere forumleden wel een goede ervaring met de HUB3 voor dubbele bediening?

FW HUB3 is bijgewerkt; en error report via laatste tabblad naar BREL verzonden.Maakt uiteraard geen verschil of je pairing doet via WiFi of bekabeld bereik blijft zeer slecht.
thnx!
Ik heb er hier 2 versie 02 liggen. Een en al elende met die dingen.
Ben bijna zover dat alle brel zooi op de schroothoop gaat

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

bommer schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:40:
[...]

Ik heb er hier 2 versie 02 liggen. Een en al elende met die dingen.
Ben bijna zover dat alle brel zooi op de schroothoop gaat
Wat werkt er precies niet?

• bommer
Kan beter vragen wat werkt er wel🤔
De ene keer kan ik wel sturen via de hub en dan weer niet. Soms wel status updates, maar meestal niet. En dat is heel wisselend.

Had een extra hub aangeschaft ivm bereik problemen, een hub voor de boven verdieping ingesteld. Maar sinds die motoren vervangen zijn krijg ik ze niet een meer ingeleerd daarop.
En hub ligt er 3 meter vanaf.

Het huis is gebouwd met kalkzandsteen er zit dus geen betonijzer in de wanden, dat het signaal dan niet bij de screens komt op 3m afstand ik snap het niet.

De extra aangeschafte hub heb/had ik speciaal voor beneden, die doet het wel beter. Maar ook niet
altijd, heel wispelturig.

Het is ook echt tussen de Hub en motoren, aangezien tussen de eval tool en hub constant communicatie is.
Met inmiddels 3 van de 6 motoren vervangen in 3 jaar en een niet meer werkende en slechte hub.
een leverancier/fabrikant die het ook niet schijnt te weten ben ik wel klaar met Brel

Er schijnt nog wel een dry contact module te zijn, maar krijg niet helemaal helder wat deze precies doet en kan. De handleiding van deze module is rond uit triest.

[ Voor 23% gewijzigd door bommer op 21-09-2024 09:12 ]

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• bommer
Blijft toch een gek verhaal, 433Mhz draagt best ver en heeft weinig moeite door wanden te dringen.

Als je een klik aan/uit setje pakt, dat werkt op de zelfde frequentie. dan doet dat het 3 straten verder op nog.

• bommer
Inmiddels een e-mail gestuurd naar Brel en om een constructieve reactie gevraagd.

• reuvje
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-04 09:11
Al een reactie gehad van Brel?
Ervaar hetzelfde probleem, wat ik de hun ook neerzet, elke keer pakt hij het verste rolluik dan niet. (Hemelsbreed 5 meter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
reuvje schreef op donderdag 26 september 2024 @ 20:04:
Al een reactie gehad van Brel?
Ervaar hetzelfde probleem, wat ik de hun ook neerzet, elke keer pakt hij het verste rolluik dan niet. (Hemelsbreed 5 meter)
Het blijft akkelig stil aan de kant van Brel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweber
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 18-04 10:49
Ik ben heel benieuwd hoe het bij mij gaat lopen (nu al spijt dat ik niet voor Somfy gekozen heb).

Sinds eind augustus van dit jaar hebben wij 4 screens en 2 rolluiken met Brel Home bi-directionele motoren. Helaas was de USB HUB-01 geleverd ipv de door mij gevraagde HUB-03 (met onder andere PoE). Met de HUB-01 is het drama. Die ervaring had ik bij mijn buren al en hier is het niet anders en vergelijkbaar met de ervaringen in dit topic; het lukt mij niet met dat ding om alle screens/rolluiken tegelijk te bedienen (of het nou vanuit de Brel Home app of HA is). Er is er altijd wel een buiten bereik. Zelfs met een verlengsnoer midden in de woonkamer (en dus in het centrum van de screens) weigert altijd van een van de buitenste (en soms beide) dienst. De rolluiken op de eerste verdieping doen het dan eigenlijk altijd.

Wat nadere info over onze installatie:
- De afstanden van de USB HUB-01 tot de motoren van de screens zijn maximaal 5 meter
- zowel de screens als rolluiken zitten in alu bakken
- ons huis is houtskeletbouw (geen wapening op de verdiepingsvloer) met HR++ glas
- de afstandsbediening doet het tot circa 5 meter goed maar daarna ook geen bereik meer

Heeft iemand hier ervaring met de Brel Repeater RB400?

Ik wacht met smart op de HUB-03 die een beter bereik schijnt te hebben maar als ik de verhalen hier boven zo lees is dat ook ijdele hoop;-( Uiteraard zal ik mijn ervaringen met de HUB-03 hier ook delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Ik heb vergelijkbare elende, met de AB gaat het nu redelijk. Zeker als je in de buurt van het raam staat.

Er is een dry contact zender, maar daar kan ik weinig informatie overvinden.

En met een rfxcom kun je ze ook aan sturen,
Miaschien dat ik dat een ga proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweber
bommer schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 17:47:
Ik heb vergelijkbare elende, met de AB gaat het nu redelijk. Zeker als je in de buurt van het raam staat.

Er is een dry contact zender, maar daar kan ik weinig informatie overvinden.

En met een rfxcom kun je ze ook aan sturen,
Miaschien dat ik dat een ga proberen.
Dank voor je reactie. Daar ga ik ook eens induiken maar eerst maar eens de HUB03 van de installateur opgestuurd krijgen. Ben benieuwd of dat iets teweeg brengt en is dat onvoldoende dan de RB400 'versterker' maar eens proberen. Ik hou je op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
rweber schreef op maandag 30 september 2024 @ 18:39:
[...]

Dank voor je reactie. Daar ga ik ook eens induiken maar eerst maar eens de HUB03 van de installateur opgestuurd krijgen. Ben benieuwd of dat iets teweeg brengt en is dat onvoldoende dan de RB400 'versterker' maar eens proberen. Ik hou je op de hoogte.
Graag, wil het ook graag werkend hebben.
Alle info en ervaringen zijn welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweber
bommer schreef op maandag 30 september 2024 @ 22:30:
[...]

Graag, wil het ook graag werkend hebben.
Alle info en ervaringen zijn welkom
Vandaag onverwachts de Brel Home HUB03 binnen gekregen. Lang verhaal kort: er is precies 1 plaats in de woonkamer waar de HUB03 de 4 screens en de 2 rolluiken kan bedienen (maar die hub in de woonkamer ziet er gewoon niet uit). PoE gevoed in de techniek kast wat ik bedacht had is (op dit moment) een no go (die technische ruimte zit in de gang op zo'n 10m van de plaats waar de hub nu in de woonkamer ligt).

Ik heb direct de Brel 433MHz Repeater DD1557 / RB400) besteld (bereik van 25-100m zegt de datasheet). Volgens mijn installateur zou Brel Home de oude USB01 Hub niet meer leveren maar tegenwoordig standaard de HUB03 leveren waar een versterker ingebouwd zit. Ook zouden de goed geïsoleerde huizen (dat van ons HSB met HR++ en A++++ certificering) het 433MHz signaal tegenhouden en de zonnepanelen het 433MHz signaal verstoren.

Voor die net geen €30 wil ik dat wel proberen en hoop ik de HUB03 een plaatsje in de techniek kast te geven en de repeater ergens verborgen in de woonkamer te plaatsen. Ik kan nog niet achterhalen welke frequentie de Smartblinds gebruiken maar als dat ook toevallig 433MHz is dan komt dat mooi uit want die bridge/gateway ligt ook in de vensterbank ivm brak bereik.

Tbc........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik ga dit topic even volgen.. binnenkort wordt hier voor een aardige bak geld 1 screen en 8 rolluiken geplaatst met BREL motoren. Ik was van plan om een Brel Home HUB03 te kopen, maar zal even de ervaring van @rweber afwachten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweber
stin00 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 16:09:
Ik ga dit topic even volgen.. binnenkort wordt hier voor een aardige bak geld 1 screen en 8 rolluiken geplaatst met BREL motoren. Ik was van plan om een Brel Home HUB03 te kopen, maar zal even de ervaring van @rweber afwachten :+
Ik weet niet of het helemaal duidelijk uit mijn verhaal naar voren is gekomen maar mijn ervaringen met de HUB03 is gelijk aan die van @bommer. De HUB-03 heeft nauwelijks beter bereik als die van de HUB-01 (DD1554). Om die reden heb ik vanmiddag de RB400 (DD-1557) bi-directionele repeater besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
rweber schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 16:51:
[...]

Ik weet niet of het helemaal duidelijk uit mijn verhaal naar voren is gekomen maar mijn ervaringen met de HUB03 is gelijk aan die van @bommer. De HUB-03 heeft nauwelijks beter bereik als die van de HUB-01 (DD1554). Om die reden heb ik vanmiddag de RB400 (DD-1557) bi-directionele repeater besteld.
Eigenlijk maakt het niet uit welke hub je hebt de 1 de 2 (heb er zelfs 2) en de 3.

Maar heb er eigenlijk weinig vertrouwen in,
Wordt sparen voor somfy!
Als je je order nog kan cancelen zou ik het doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweber
bommer schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 19:14:
[...]

Eigenlijk maakt het niet uit welke hub je hebt de 1 de 2 (heb er zelfs 2) en de 3.

Maar heb er eigenlijk weinig vertrouwen in,
Wordt sparen voor somfy!
Als je je order nog kan cancelen zou ik het doen
De vraag is of het met Somfy veel beter is. Ik heb vrijwel dezelfde uitdaging met mijn Smartblinds bridge. Die moet ook centraal in de woonkamer liggen om alle blinds en gordijnrails (die uiteraard binnen hangen) te raken. Vanmiddag nog even uitgezocht en die werken ook op 433MHz. Ik denk dat de stalen/alu bakken van zowel de Verano screens/rolluiken als de Smartblinds het bereik geen goed doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
rweber schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 21:29:
[...]

De vraag is of het met Somfy veel beter is. Ik heb vrijwel dezelfde uitdaging met mijn Smartblinds bridge. Die moet ook centraal in de woonkamer liggen om alle blinds en gordijnrails (die uiteraard binnen hangen) te raken. Vanmiddag nog even uitgezocht en die werken ook op 433MHz. Ik denk dat de stalen/alu bakken van zowel de Verano screens/rolluiken als de Smartblinds het bereik geen goed doen.
Daarom heb ik de antennes al buiten de bakken gebracht.
En wat gek is dat zigbee het hier prima doet, is een andere frequentie, dat wel. Maar 2,4Ghz heeft meer last van inteferentie dan 433Mhz en draagt ook minder ver, deelt ook de band met wifi.
Zonnescherm van de buren 433Mhz doet het ook prima, zelfs bij ons vandaan.

Dus het kan wel, ook klik aan/uit getest en werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweber
bommer schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 23:02:
[...]

Daarom heb ik de antennes al buiten de bakken gebracht.
En wat gek is dat zigbee het hier prima doet, is een andere frequentie, dat wel. Maar 2,4Ghz heeft meer last van inteferentie dan 433Mhz en draagt ook minder ver, deelt ook de band met wifi.
Zonnescherm van de buren 433Mhz doet het ook prima, zelfs bij ons vandaan.

Dus het kan wel, ook klik aan/uit getest en werkt prima.
OMG jij probeert ook echt alles :*)

Op zich vind ik het niet zo gek dat Zigbee het wel prima doet, althans in ons huis. Wij hebben geen traditionele verlichting meer (ook geen schakelaars) en alles is van Hue (van de zolder, garage, verdiepingen tot en met de tuin). Hue is itt tot de 433MHz zonwering netwerken een mesh netwerk. Iedere permanent op de stroom aangesloten lamp of slimme schakelaar fungeert bij Zibee als repeater waardoor je Zigbee netwerk een goede dekking kan hebben. Ik heb met Zigbee eigenlijk nooit problemen gehad, ook niet in ons vorige huis. Nou behalve dan dat als een bridge te vol zat dat het systeem traag werd. Zowel in ons vorige als ons nieuwe huis dus een bridge per verdieping :'(

Helaas berichte PostNL mij vanochtend al dat de Brel repeater door drukte (hws) pas morgen geleverd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
OMG jij probeert ook echt alles :*)
Om heel eerlijk te zijn, ik ben een beroeps integrator. Dus doe de hele dag niets anders dan met domotica spelen.
en heb geleerd niet snel op te geven.
Er is nog niet veel echt niet gelukt en heb al de raarste vragen gehad, van terras koeling tot complete spa's en thuis bioscopen, alle hande ledstrips, ornamenten, uitschakelen van wifi s'nachts, gordijnen, screens zonneschermen en bediening van gashaarden en dat alles in 1 app.

Maar zit wel ergens een einde aan natuurlijk en dan gaan de Brel motoren op de schroothoop!
want lukken zal het, dan maar met een ander merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweber
bommer schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 20:05:
[...]

Om heel eerlijk te zijn, ik ben een beroeps integrator. Dus doe de hele dag niets anders dan met domotica spelen.
en heb geleerd niet snel op te geven.
Er is nog niet veel echt niet gelukt en heb al de raarste vragen gehad, van terras koeling tot complete spa's en thuis bioscopen, alle hande ledstrips, ornamenten, uitschakelen van wifi s'nachts, gordijnen, screens zonneschermen en bediening van gashaarden en dat alles in 1 app.

Maar zit wel ergens een einde aan natuurlijk en dan gaan de Brel motoren op de schroothoop!
want lukken zal het, dan maar met een ander merk.
Mooie instelling! Zo zit ik ook in elkaar; net zo lang doorgaan tot het werkt en lukt het niet dan je verlies nemen en iets anders proberen/kopen (in de geval Somfy).

Je hebt toch ook contact met Brel? Ik ben benieuwd wat hun visie hier op is (en dan heb ik het niet over zaken als "het komt door de zonnepanelen" of "te goed geisoleerd").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
rweber schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 07:20:
[...]

Mooie instelling! Zo zit ik ook in elkaar; net zo lang doorgaan tot het werkt en lukt het niet dan je verlies nemen en iets anders proberen/kopen (in de geval Somfy).

Je hebt toch ook contact met Brel? Ik ben benieuwd wat hun visie hier op is (en dan heb ik het niet over zaken als "het komt door de zonnepanelen" of "te goed geisoleerd").
Heb contact gehad, maar op het moment laten ze het afweten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweber
bommer schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 17:28:
[...]

Heb contact gehad, maar op het moment laten ze het afweten.
In mijn situatie heb ik witte rook met de RB400 (DD-1557) bi-directionele repeater die ik vandaag opgehaald heb. Zowel de bridge van Brel Home als die van de Smart Blinds hangen nu keurig in de meterkast. De RB400 kon ik zelfs op meerdere plekken in de woonkamer plaatsen waarbij alle Brel screens op de begane grond en de rolluiken op de 1e etage en alle Smartblinds (lamellen en gordijn) op de begane grond te bedienen zijn.

De HUB-03 heeft dus zeker niet de kracht van de RB400 (mijn installateur gaf aan dat de HUB-03 een ingebouwde versterker heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rem zonwering
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 09-04 23:35
Mijn ervaring is wel dat Somfy krachtiger is en een verder bereik heeft in de meeste situaties.
De batterijen die in de meeste nieuwe Brel remotes zitten zijn vaak aan de lege kant wellicht heeft dit er ook invloed op.
Repeaters zouden het probleem moeten kunnen oplossen.

Rem zonwering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Ik heb het heel even geparkeerd,
Nu het winter is heb ik de screens niet nodig.

Binnenkort maar weer eens mee stoeien,
Ben wel bang dat de brelmotoren op de schroothoop gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
rweber schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 13:03:
[...]

In mijn situatie heb ik witte rook met de RB400 (DD-1557) bi-directionele repeater die ik vandaag opgehaald heb. Zowel de bridge van Brel Home als die van de Smart Blinds hangen nu keurig in de meterkast. De RB400 kon ik zelfs op meerdere plekken in de woonkamer plaatsen waarbij alle Brel screens op de begane grond en de rolluiken op de 1e etage en alle Smartblinds (lamellen en gordijn) op de begane grond te bedienen zijn.

De HUB-03 heeft dus zeker niet de kracht van de RB400 (mijn installateur gaf aan dat de HUB-03 een ingebouwde versterker heeft).
Ik heb sinds kort 8 rolluiken en 1 screen hangen met Brel motoren. De Brel Home Hub 3 heeft inderdaad nauwelijks bereik, dat ding heeft zeer beperkt zendvermogen. Ik heb ook een RB400 repeater gehaald en daarmee kan ik alle zonwering goed bedienen. Het signaal daarvan is echt véél sterker dan de HUB, niet te vergelijken. Dan praat je echt over 3x tot 4x sterker signaal.

Dus ik heb nu ook de home hub 3 in de meterkast (begane grond) en de repeater op de 1e verdieping in het stopcontact. Hiermee kan ik 9 stuks zonwering over 3 verdiepingen bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rem zonwering
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 09-04 23:35
stin00 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 13:23:
[...]

Ik heb sinds kort 8 rolluiken en 1 screen hangen met Brel motoren. De Brel Home Hub 3 heeft inderdaad nauwelijks bereik, dat ding heeft zeer beperkt zendvermogen. Ik heb ook een RB400 repeater gehaald en daarmee kan ik alle zonwering goed bedienen. Het signaal daarvan is echt véél sterker dan de HUB, niet te vergelijken. Dan praat je echt over 3x tot 4x sterker signaal.

Dus ik heb nu ook de home hub 3 in de meterkast (begane grond) en de repeater op de 1e verdieping in het stopcontact. Hiermee kan ik 9 stuks zonwering over 3 verdiepingen bedienen.
Dit klinkt als een goede oplossing.

Rem zonwering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
[...]

Eigenlijk te gek voor woorden, dat je een repeater moet gebruiken. Omdat de hub in basis niet voldoende vermogen heeft.

En met een reapeater moet je er rekening meehouden dat deze binnen het bereik van de hub blijft. En dat is bij mij binnen 5m, screens binnen deze afstand reageren niet of slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
bommer schreef op maandag 16 december 2024 @ 22:24:
[...]

Eigenlijk te gek voor woorden, dat je een repeater moet gebruiken. Omdat de hub in basis niet voldoende vermogen heeft.

En met een reapeater moet je er rekening meehouden dat deze binnen het bereik van de hub blijft. En dat is bij mij binnen 5m, screens binnen deze afstand reageren niet of slecht.
Ja die hub is waardeloos, duur ding met 0 bereik. Ben ook maar matig tevreden met Brel voor nu.

Het ecosysteem oogt wat onvolwassen, de motoren maakt best wat lawaai en ik vrees voor de levensduur met accu geïntegreerd in de motor.

We gaan het zien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
stin00 schreef op maandag 16 december 2024 @ 22:30:
[...]

Ja die hub is waardeloos, duur ding met 0 bereik. Ben ook maar matig tevreden met Brel voor nu.

Het ecosysteem oogt wat onvolwassen, de motoren maakt best wat lawaai en ik vrees voor de levensduur met accu geïntegreerd in de motor.

We gaan het zien..
In middels 3 van de 6 motoren vervangen.
Heb 2 hub’s waarvan de eerste helemaal wel niets lijkt te doen.
Vogende motor die stuk gaat niet retour Brel, maar schroothoop en een somfy er in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArneBE
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16-02 23:06
[...]

Ik heb een BREL Hub 03 en sinds kort ervaar ik ook dat sommige screens niet te besturen zijn. Het is redelijk random maar komt wel het vaakst voor met 2 screens in één bepaalde kamer. Ik heb geen groot huis maar wel een oud huis met dikke stenen muren. De repeater lijkt, voor de prijs, zeker proberen waard.

Hoe moet je de repeater aansluiten? Ergens in de buurt van je hub (vb ook de meterkast?) Met welke adapter wordt het geleverd? Een adapter + kabel + repeater of stop je de repeater rechstreeks in de adapter? Wat is het voltage/amperage die het nodig heeft. Vermoedelijk 5v en een laag vermogen? (0.5/1A)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
ArneBE schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:21:
[...]

Ik heb een BREL Hub 03 en sinds kort ervaar ik ook dat sommige screens niet te besturen zijn. Het is redelijk random maar komt wel het vaakst voor met 2 screens in één bepaalde kamer. Ik heb geen groot huis maar wel een oud huis met dikke stenen muren. De repeater lijkt, voor de prijs, zeker proberen waard.

Hoe moet je de repeater aansluiten? Ergens in de buurt van je hub (vb ook de meterkast?) Met welke adapter wordt het geleverd? Een adapter + kabel + repeater of stop je de repeater rechstreeks in de adapter? Wat is het voltage/amperage die het nodig heeft. Vermoedelijk 5v en een laag vermogen? (0.5/1A)?
De repeater is in feite een USB stick en komt met stopcontact plug, het is dus letterlijk plug-and-play. Je hoeft niks te kopen verder.

Je plaatst hem op een tactische plek tussen Home Hub en je zonwering. Dichtbij genoeg de Home Hub om het signaal te kunnen repeaten, maar hij moet ook alle zonwering kunnen bereiken. Zou hem hooguit een paar meter van de hub plaatsen in een leeg stopcontact. Komt wel een irritant blauw lampje van af, dus niet in een slaapkamer inpluggen.

Het bereik tov de Home Hub is echt veel, veel beter. Toch lijken sommige rolluiken beter signaal te hebben dan anderen, alsof de kwaliteit van de BREL motor uit de fabriek ook meespeelt.

[ Voor 4% gewijzigd door stin00 op 07-01-2025 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArneBE
Thx! Misschien een no-brainer dan. Ik probeer die dan eerst in mijn meterkast te plaatsen (daar zitten al wat toestellen, maar eigenlijk voornamelijk zigbee en wifi zaken (2.4/5ghz). Ik woon echt niet groot dus ik hoop dat dit het oplost. In't slechtse geval zoek ik wel ergens een plaats in huis.

Ik weet bvb van mijn zigbee stick dat ik die met een USB kabel ongeveer 1.5m van mijn HA hardware moet hangen omdat USB3.0 blijbkaar redelijk wat interferentie geeft voor dit protocol. Zeker als je stick ingeplugt zit in de HA server zelf.

Ondertussen ook volgende info gevonden:
Voltage | Spanning | Stromspannung | Voltage DC 4.8V~5.2V
Frequency | Frequentie | Frequenz | Fréquence 433.925MHz
Power | Kracht | Leistung | Puissance 10 milliwatt
Temperature | Temperatuur | Temperatur | Température -5℃~50℃
Current | Stroom | Fließen | Couler < 20mA
Distance | Afstand | Entfernung | Distance 25-100 m
Technical data of the motor
DD1557 is a single-channel repeater. Plug in the product and it is immediately ready for use.

Ze spreken hier over één-kanaals. Dus bi-directioneel één-kanaals?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArneBE
Ik heb het gewaagd. +- 39,- EUR. De shops die het aanboden voor 20 euro verstuurden of, niet naar Belgie, of rekenden 23 euro shipping aan. De shops die het voor 29,- verkochtten, hadden ook verzendingskosten. Niet onoverkomelijk, maar 't is toch weer 40 euro natuurlijk :D

This hobby is getting expensive :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArneBE
Net de stick binnengekregen. Lijkt goed te werken!

De reactiesnelheid van het opvragen van batterij/positie/signaal is merkbaar korter. Voorheen kon dat tot 5 a 10 sec duren, nu nagenoeg instant. Afwachten op lange termijn of mijn rolluiken de status/positie goed doorgeven naar mijn Home Assistant. Maar lijkt nu al merkbaar beter te zijn. Blij dat ik de boel nog niet heb buiten gegooid. (zal ik ook niet snel doen na zo'n investering ... )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reuvje
Ik hoor hier iedereen klagen over het bereik, had ik ook last van, dmv repeater dit ook getackeld, maar nu zag ik dat de hub-4 uit is met matter ondersteuning.
Op internet vind ik helemaal niets geen info, iemand die hier met over kan vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
reuvje schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:19:
Ik hoor hier iedereen klagen over het bereik, had ik ook last van, dmv repeater dit ook getackeld, maar nu zag ik dat de hub-4 uit is met matter ondersteuning.
Op internet vind ik helemaal niets geen info, iemand die hier met over kan vertellen?
Ik heb een email uitstaan bij de BREL klantenservice met vragen over deze nieuwe HUB-04. Even gevraagd wat de wijzigingen zijn tov de vorige hub. Zodra ik reactie heb laat ik het hier weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
@reuvje zteactie van Brel over de nieuwe HUB:

" De Hub-04 is voorzien met het MATTER protocol zodat je via dit protocol de motoren kunt aansturen, in de basis is de Hub-04 gelijk aan de Hub-03 voor ons standaard protocol.

Samenvattend, de motoren werken op het Bi-directionele protocol en de Hub-04 werkt met de Brel Matter app, zodat je nieuwe motoren voorzien van Matter rechtstreeks in de app kunt aansturen en motoren zonder Matter via de Hub toch kunt aansturen met de Matter app."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reuvje
stin00 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:55:
@reuvje zteactie van Brel over de nieuwe HUB:

" De Hub-04 is voorzien met het MATTER protocol zodat je via dit protocol de motoren kunt aansturen, in de basis is de Hub-04 gelijk aan de Hub-03 voor ons standaard protocol.

Samenvattend, de motoren werken op het Bi-directionele protocol en de Hub-04 werkt met de Brel Matter app, zodat je nieuwe motoren voorzien van Matter rechtstreeks in de app kunt aansturen en motoren zonder Matter via de Hub toch kunt aansturen met de Matter app."
Matter vind ik het minst interessantste, mij gaat het met om het bereik en stabiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlitchBug
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15:34
Zojuist jaloezieen binnen gekregen en de hub-02. Had eigenlijk de hub-03 verwacht. Wat is het verschil tussen deze twee afgezien van ethernet aansluting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joydashy
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-04 17:26
Voor ons nieuwbouw huis willen wij zonwering gaan installeren die zoveel mogelijk future-proof is. Nu Somfy zijn local API om zeep heeft geholpen kwam ik Brel tegen. Die lijken nu al prima ondersteund te worden in Home Assistant en ik lees over Matter ondersteuning.

Weet iemand welke Brel motoren nu Matter ondersteunen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArneBE
Ik kan ondertussen bevestigen dat mijn setup al enkele weken feilloos werkt dat de RB400 repeater. Zoals eerder aangehaald een beetje gek dat je eigenlijk standaard zo'n ding nodig hebt maar ik ga niet moeilijk doen gezien de zachte prijs van het toestel.

Ik heb een HUB-03 omdat deze PoE heeft maar sluit voorlopig de hub aan via USB-C omdat de hub echt een irritante hoge toon maakt bij het aansluiten. Iemand hier ook last van? Toestel wordt later wel in een kast ingebouwd dus geluid zal minder zijn maar als ik in mijn inkomhal kom waar het tegen de muur hangt en het is relatief stil, dan hoor ik een "iiieeee" geluid. Je kent het vast wel. Maar is het normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArneBE
-

[ Voor 99% gewijzigd door ArneBE op 02-02-2025 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArneBE
GlitchBug schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 16:07:
Zojuist jaloezieen binnen gekregen en de hub-02. Had eigenlijk de hub-03 verwacht. Wat is het verschil tussen deze twee afgezien van ethernet aansluting?
Het enige verschil is de ondersteuning voor een ethernet kabel en PoE (je hebt dan geen adapter nodig, enkel een netwerkkabel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Per toeval kwam ik dit topic tegen en ik kon het niet laten om te reageren. Wij hebben inmiddels ruim drie jaar een zestal Brel Solar rolluiken en ik kan helaas niet anders zeggen dan dat we zeer, zéér ontevreden zijn.

Om te beginnen: het geluid. Ze maken stuk voor stuk een gigantische herrie. Als je je ooit hebt afgevraagd hoe het klinkt als twee robots een romantisch moment delen, koop dan een Brel motor en je hebt je antwoord. Ik durf ‘s ochtends niet te vroeg mijn rolluiken te openen, uit angst de buren wakker te maken, zoveel lawaai maken ze.

Daarnaast is de betrouwbaarheid van de motoren bedroevend. Eén motor is inmiddels ‘onder garantie’ vervangen, maar een andere begint nu exact dezelfde problemen te vertonen. Dus het is wachten tot die er ook mee ophoudt. Ik zet ‘onder garantie’ bewust tussen aanhalingstekens, want hoewel de motoren vijf jaar garantie hebben, geldt voor de montage slechts twee jaar. Dus als de motor na die twee jaar de geest geeft, mag je alsnog zelf de ladder op of extra montagekosten betalen.

Ook verliezen de motoren regelmatig hun positie. Dan denken ze dat ze open zijn, terwijl ze in werkelijkheid gesloten zijn (of andersom). Gevolg: het rolluik gaat niet meer open (of dicht). Inmiddels ben ik een expert in het opnieuw kalibreren van die krengen, iets wat ik gemiddeld twee keer per maand moet doen.

En dan de Brel Hub en de bijbehorende app. Wat een ramp. In het weekend lijkt de Brel ‘Cloud’ vaker uit te liggen dan aan te staan en ligt de app er weer eens uit. Gelukkig kunnen ze sinds kort ook lokaal worden aangestuurd met een RFXCom, wat een stuk betrouwbaarder is (voor zover deze rolluiken überhaupt betrouwbaar te noemen zijn).

Zelfs de afstandsbedieningen zijn een bron van ergernis. We hebben drie verschillende types en allemaal vertonen ze kuren. Ze lopen vast (lampje blijft branden, batterij eruit halen), reageren niet meer op knoppen (batterij eruit halen), enz. Hoe moeilijk kan het zijn om een simpele afstandsbediening wél fatsoenlijk te laten werken?

Het solar-concept is op zich fantastisch, maar als de accu om wat voor reden dan ook (te) leeg is, heb je alsnog een probleem. Ja, je kunt ze opladen met een oplader die we los hebben moeten kopen, maar daarvoor moet de kap eraf. Wie heeft dat bedacht? Waarom niet gewoon een oplaadpoort in de kap verwerken?

En dan de ‘service’ van Brel. Volgens hun zijn onze problemen uniek. Niemand anders in Nederland zou deze problemen hebben met hun ‘geweldige’ solar rolluiken. Sorry, maar dat geloof ik niet. En laten we eerlijk zijn: het zijn niet eens echte 'Brel'-motoren. Dit zijn gewoon rebranded/OEM-motoren van het Chinese merk Dooya, die in talloze landen onder verschillende namen verkocht worden. De app is whitelabel en kan door Dooya aangepast worden met een ander logootje, en voilà: een ‘eigen’ product. Vandaar ook dat de Motionblinds-integratie in Home Assistant niet alleen met de Brel Hub werkt, maar met een hele reeks andere motoren (want onder de motorkap is het gewoon allemaal Dooya).

Kortom: wij hebben ontzettend veel spijt van onze aankoop. Helaas was Brel destijds de enige partij in Nederland die solar rolluiken aanbood. Inmiddels heeft Somfy ze ook, en ik kan iedereen alleen maar aanraden om deze troep (andere woorden heb ik er niet voor) te mijden als de pest.

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Freekers schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 20:39:
Per toeval kwam ik dit topic tegen en ik kon het niet laten om te reageren. Wij hebben inmiddels ruim drie jaar een zestal Brel Solar rolluiken en ik kan helaas niet anders zeggen dan dat we zeer, zéér ontevreden zijn.

Om te beginnen: het geluid. Ze maken stuk voor stuk een gigantische herrie. Als je je ooit hebt afgevraagd hoe het klinkt als twee robots een romantisch moment delen, koop dan een Brel motor en je hebt je antwoord. Ik durf ‘s ochtends niet te vroeg mijn rolluiken te openen, uit angst de buren wakker te maken, zoveel lawaai maken ze.

Daarnaast is de betrouwbaarheid van de motoren bedroevend. Eén motor is inmiddels ‘onder garantie’ vervangen, maar een andere begint nu exact dezelfde problemen te vertonen. Dus het is wachten tot die er ook mee ophoudt. Ik zet ‘onder garantie’ bewust tussen aanhalingstekens, want hoewel de motoren vijf jaar garantie hebben, geldt voor de montage slechts twee jaar. Dus als de motor na die twee jaar de geest geeft, mag je alsnog zelf de ladder op of extra montagekosten betalen.

Ook verliezen de motoren regelmatig hun positie. Dan denken ze dat ze open zijn, terwijl ze in werkelijkheid gesloten zijn (of andersom). Gevolg: het rolluik gaat niet meer open (of dicht). Inmiddels ben ik een expert in het opnieuw kalibreren van die krengen, iets wat ik gemiddeld twee keer per maand moet doen.

En dan de Brel Hub en de bijbehorende app. Wat een ramp. In het weekend lijkt de Brel ‘Cloud’ vaker uit te liggen dan aan te staan en ligt de app er weer eens uit. Gelukkig kunnen ze sinds kort ook lokaal worden aangestuurd met een RFXCom, wat een stuk betrouwbaarder is (voor zover deze rolluiken überhaupt betrouwbaar te noemen zijn).

Zelfs de afstandsbedieningen zijn een bron van ergernis. We hebben drie verschillende types en allemaal vertonen ze kuren. Ze lopen vast (lampje blijft branden, batterij eruit halen), reageren niet meer op knoppen (batterij eruit halen), enz. Hoe moeilijk kan het zijn om een simpele afstandsbediening wél fatsoenlijk te laten werken?

Het solar-concept is op zich fantastisch, maar als de accu om wat voor reden dan ook (te) leeg is, heb je alsnog een probleem. Ja, je kunt ze opladen met een oplader die we los hebben moeten kopen, maar daarvoor moet de kap eraf. Wie heeft dat bedacht? Waarom niet gewoon een oplaadpoort in de kap verwerken?

En dan de ‘service’ van Brel. Volgens hun zijn onze problemen uniek. Niemand anders in Nederland zou deze problemen hebben met hun ‘geweldige’ solar rolluiken. Sorry, maar dat geloof ik niet. En laten we eerlijk zijn: het zijn niet eens echte 'Brel'-motoren. Dit zijn gewoon rebranded/OEM-motoren van het Chinese merk Dooya, die in talloze landen onder verschillende namen verkocht worden. De app is whitelabel en kan door Dooya aangepast worden met een ander logootje, en voilà: een ‘eigen’ product. Vandaar ook dat de Motionblinds-integratie in Home Assistant niet alleen met de Brel Hub werkt, maar met een hele reeks andere motoren (want onder de motorkap is het gewoon allemaal Dooya).

Kortom: wij hebben ontzettend veel spijt van onze aankoop. Helaas was Brel destijds de enige partij in Nederland die solar rolluiken aanbood. Inmiddels heeft Somfy ze ook, en ik kan iedereen alleen maar aanraden om deze troep (andere woorden heb ik er niet voor) te mijden als de pest.
Heb je wat meer informatie over hoe en wat via RFXCom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

bommer schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 22:34:
[...]

Heb je wat meer informatie over hoe en wat via RFXCom?
Met dit topic zou het moeten lukken :) https://community.home-as...ng-a-rfxcom-rfx433/676288

Mocht je geen gebruik maken van HASS, dan kun je ze als volgt koppelen aan je RFXCOM:
  • Gebruik Blinds1- T21
  • Koppel de motors met RFXmngr bv met deze ID 10 20 30 4 en unit code 1 – 15
  • Selecteer de unit code van een motor op je Brel remote, druk 2 maal op P2 en verstuur dan het Confirm command.
    Afbeeldingslocatie: https://xbackbone.freek.info/selA6/FemOYOCI58.png/raw
  • De motor moet dan reageren en je kunt de motor bedienen
    Afbeeldingslocatie: https://xbackbone.freek.info/selA6/wOlaMOWU16.png/raw

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PETER1207
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 10-02 20:26
Misschien een rare vraag maar kun je de afstandsbediening van de Brel motoren niet door een zigbee hub laten bedienen?
Of is dit beveiligd?
Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvwou123
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:16
Ik kom op dit topic omdat ik aan het zoeken ben hoe de Brel zonwering bij ons te besturen is.
Ik heb nu een hub-01, maar deze blijft groen knipperen. Volgens de handleiding is dat omdat er een update loopt, maar die loopt inmiddels al weken. Contact gezocht met Brel maar die verwijzen je door naar de leverancier. Ik heb even zitten kijken met Wireshark wat de hub doet, en het lijkt er op dat ie in een loop zit, en iets op probeert te halen vanaf https://deviceeu.shadeconnector.com:3453, maar die geeft een certificaat terug voor homeautomationcn.dooya.com, die geldig is tot 12-07-2020... En daarna probeert ie het nog eens, en nog eens en....... Op zich wel goed dat ie niet een fout certificaat accepteert.

Ik ben benieuwd of ik een nieuwe hub krijg, maar ik ga mee eens verdiepen in de RFXcom, ik heb er ooit 1 gehad om mijn weerstation uit te lezen, maar die zat op 868mhz, dus daar heb ik nu niets aan.
Hoeveel beter is het bereik van een RFXCom ten opzichte van een Brel hub?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
Het bereik is het grootste probleem van de hub’s
Iets wat ze met de repeater kennelijk beter voor elkaar lijken te hebben.

Ik vermoede al zoiets en heb een een 433Mhz antenne besteld met een 3dBi gain.
Heb 2 hub’s, had namelijk al eens een extra besteld van wegen het bereik probleem.

En blijkt hoewel er niet veel tijd tussen de aanschaf zit
Blijkt dat beide verschillend zijn van binnen, de oude hub heeft 2 interne antennes en lijken wel 2 433Mhz zenders.

Omdat de nieuwste hub de beste resultaten gaf heb in deze aangepast, interne antenne er uit (deze heeft er ook maar 1) en daarop de externe 3dBi gain antenne op.

Het resultaat is gelijk merkbaar, het gemiddelde signaal nivo over al mijn screens is -10dBm gestegen.
Wat inhoud een 10x beter bereik tov de interne antenne.

Het kan nog beter, ik zat er al aan te denken de externe oplaad plug naar buiten te brengen, zodat je makkelijk kan laden en ik er vanuit het open raam op de 1e verdieping ook makkelijk bij kan.
En dan ook gelijk een externe 2dBi antenne toe te voegen, deze is niet heel groot en valt niet zo op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9_iBSvpbSWKhS1w4LUY1mBwX_ck=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S747Wk7zqmm2DnllLmowusBW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5v2QVw9fPpm_zPQSqiWd5v65rKM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zveAip3P1RIXvzcAK5Z6VzIv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Ik ben hier nog steeds gematigd tevreden. Ze werken alle 9 nog naar behoren en ben tevreden met het rolluiken/screens concept. Maar ik houd m'n hart vast wat betreft de kwaliteit.

Laatst deed ik een rolluik naar beneden en het laatste stuk viel hij ineens dicht, alsof de motor of zijgelijders grip verloren. Hij werkte daarna wel weer naar behoren, maar veel vertrouwen geeft het niet.

Daarnaast is de grootste ergernis toch wel het geluid zoals @Freekers ook aangeeft.. als ik dat had geweten dan had ik nooit Brel gekocht. Ik durf ze alleen tussen 10:00 en 22:00 te openen/sluiten :+ Moet je dit filmpje eens zien waar ze eerst een Brel rolluik sluiten (hels kabaal) en daarna een Somfy ter vergelijking...

Mijn brel's maken trouwens een iets ander type geluid, maar het is ook zéér goed hoorbaar.

[ Voor 5% gewijzigd door stin00 op 06-04-2025 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
stin00 schreef op zondag 6 april 2025 @ 20:12:
Ik ben hier nog steeds gematigd tevreden. Ze werken alle 9 nog naar behoren en ben tevreden met het rolluiken/screens concept. Maar ik houd m'n hart vast wat betreft de kwaliteit.

Laatst deed ik een rolluik naar beneden en het laatste stuk viel hij ineens dicht, alsof de motor of zijgelijders grip verloren. Hij werkte daarna wel weer naar behoren, maar veel vertrouwen geeft het niet.

Daarnaast is de grootste ergernis toch wel het geluid zoals @Freekers ook aangeeft.. als ik dat had geweten dan had ik nooit Brel gekocht. Ik durf ze alleen tussen 10:00 en 22:00 te openen/sluiten :+ Moet je dit filmpje eens zien waar ze eerst een Brel rolluik sluiten (hels kabaal) en daarna een Somfy ter vergelijking...

Mijn brel's maken trouwens een iets ander type geluid, maar het is ook zéér goed hoorbaar.
Nou moet ik zeggen, dat het ook uit maakt of je ze op de muur of het kozijn plaatst, kwa herrie dan.
Maar het is wel Chinees spul. Ik heb een 2 kapper en mijn buren zijn niet zo best horend!

En ik denk echt dat ik voor de screens op de 1e verdieping er antennes aan ga maken.
een stukje draad, wat er nu aanzit. Is natuurlijk geen antenne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

PETER1207 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:26:
Misschien een rare vraag maar kun je de afstandsbediening van de Brel motoren niet door een zigbee hub laten bedienen?
Of is dit beveiligd?
Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee.
Nee, niet met een Zigbee Hub want de Brel afstandsbedieningen zijn geen Zigbee maar ouderwets RF. Het kan wel met een RFXCom zoals ik hierboven heb uitgelegd.
jvwou123 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 14:52:
Hoeveel beter is het bereik van een RFXCom ten opzichte van een Brel hub?
Mijn RFXCom hangt in de meterkast en heeft geen moeite het rolluik op de 2e verdieping (d.w.z. minstens 10 meter hoger) te bereiken. Daar zitten 2 betonvloeren tussen.
stin00 schreef op zondag 6 april 2025 @ 20:12:

Na het zien van dit filmpje heb ik nóg meer spijt van onze aankoop. Nooit meer Brel, nooit meer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvwou123
jvwou123 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 14:52:
Ik kom op dit topic omdat ik aan het zoeken ben hoe de Brel zonwering bij ons te besturen is.
Ik heb nu een hub-01, maar deze blijft groen knipperen.
….
Ik ben benieuwd of ik een nieuwe hub krijg….
Inmiddels een redelijk ruime maand verder. En als het goed is zou er 1 onderweg moeten zijn. Al die tijd met het mooie weer zelf handmatig de screens op en neer moeten doen. #firstworldproblems
Omdat het onder garantie valt en ik genoeg andere dingen te doen had nog geen tijd gestoken in een RFXcom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvwou123
Freekers schreef op zondag 6 april 2025 @ 21:27:
[...]

Mijn RFXCom hangt in de meterkast en heeft geen moeite het rolluik op de 2e verdieping (d.w.z. minstens 10 meter hoger) te bereiken. Daar zitten 2 betonvloeren tussen.
Wat ik me nog afvroeg, kun je ook de accu status zien van de brel motoren? Ik heb namelijk met een zonnepaneeltje er in, en een accu, en er hangen een paar onder een overstek, en die zijn 1x per jaar leeg.

Voor zo ver ik heb gezien in de documentatie her en der, van de RFXCom, zie ik nergens dat je de accu status kan uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

jvwou123 schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:05:
[...]

Wat ik me nog afvroeg, kun je ook de accu status zien van de brel motoren? Ik heb namelijk met een zonnepaneeltje er in, en een accu, en er hangen een paar onder een overstek, en die zijn 1x per jaar leeg.

Voor zo ver ik heb gezien in de documentatie her en der, van de RFXCom, zie ik nergens dat je de accu status kan uitlezen.
Voor zover ik weet is dat niet mogelijk. Je kunt het voor de zekerheid navragen bij RFXCOM zelf. Support is altijd vriendelijk en behulpzaam, wellicht dat zij wel weten of en hoe je dat kan uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:19
Toevallig popte dit topic en vanwege (de ogenschijnlijk) unieke problemen die ik had had ik interesse.

Ook voor mij nooooit meer Brell. Ik heb 3 rolluiken aangeschaft met solar. Van alle 3! Zijn ondertussen de motoren vervangen omdat ze of niet meer bij laden of niet meer reageren op de afstandsbediening. Het niet reageren komt nu zo af en toe niet meer voor. Dan is het nog een paar keer op de knop drukken van de handzender genoeg.
De accu problemen, na een keer of 20 open en dicht doen van een luik van 150x150cm ongeveer waren ze leeg. Na iets meer dan 1,5 jaar gebruik.

De HUB, breek me de bek niet open. Ik heb de Hub2 gekocht om de problemen te kunnen vinden. Je kunt de batterij uit lezen dat was een grote plus. Via home assistant kan ik ze ook uit lezen en de rolluiken sturen. Maar heel betrouwbaar is het niet. Hub hangt in de meterkast, rolluiken op de eerste verdieping. De ene keer prima verbinding, de volgende keer niet meer en dan heb je dus geen bediening. Dus helemaal niet betrouwbaar. Maar de handzenders werken. Ook deze heb ik vervangen want 1 type handzender bleven na een half jaar de knoppen hangen.
Dan het geluid. Wat een herrie maken die motoren vergeleken met de buren. Die zijn fluisterstil, dat heb je met somfy. Het geluid neem ik nog voor lief, maar wel een irritatie puntje.

Samenvatting.. Het is dat ze hangen en dat ik mezelf niet handig genoeg vindt om er Somfy in te duwen. Het laten doen ben je ook een pleur geld kwijt.
Maar voor mij GEEN brell meer! De volgende keer dat ze stuk gaan koop ik wel een nieuw rolluik met Somfy motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
HugoStiglitz schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 15:57:
Toevallig popte dit topic en vanwege (de ogenschijnlijk) unieke problemen die ik had had ik interesse.

Ook voor mij nooooit meer Brell. Ik heb 3 rolluiken aangeschaft met solar. Van alle 3! Zijn ondertussen de motoren vervangen omdat ze of niet meer bij laden of niet meer reageren op de afstandsbediening. Het niet reageren komt nu zo af en toe niet meer voor. Dan is het nog een paar keer op de knop drukken van de handzender genoeg.
De accu problemen, na een keer of 20 open en dicht doen van een luik van 150x150cm ongeveer waren ze leeg. Na iets meer dan 1,5 jaar gebruik.

De HUB, breek me de bek niet open. Ik heb de Hub2 gekocht om de problemen te kunnen vinden. Je kunt de batterij uit lezen dat was een grote plus. Via home assistant kan ik ze ook uit lezen en de rolluiken sturen. Maar heel betrouwbaar is het niet. Hub hangt in de meterkast, rolluiken op de eerste verdieping. De ene keer prima verbinding, de volgende keer niet meer en dan heb je dus geen bediening. Dus helemaal niet betrouwbaar. Maar de handzenders werken. Ook deze heb ik vervangen want 1 type handzender bleven na een half jaar de knoppen hangen.
Dan het geluid. Wat een herrie maken die motoren vergeleken met de buren. Die zijn fluisterstil, dat heb je met somfy. Het geluid neem ik nog voor lief, maar wel een irritatie puntje.

Samenvatting.. Het is dat ze hangen en dat ik mezelf niet handig genoeg vindt om er Somfy in te duwen. Het laten doen ben je ook een pleur geld kwijt.
Maar voor mij GEEN brell meer! De volgende keer dat ze stuk gaan koop ik wel een nieuw rolluik met Somfy motor.
Als je handig bent met een soldeerdbout, kun je op de hub 2 andere antennes aansluiten. Zie ook mijn post hier boven.
Perfect is het nog zeker niet, maar al wel 10x beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:50
HugoStiglitz schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 15:57:

Brel is ten opzichte van gerenommeerde merken zoals Somfy en Bubendorff honderden euro's goedkoper. Dat moet helaas ergens vandaan komen. Wij hebben hier al 7 jaar Bubendorff solar-rolluiken en tot op heden geen enkel probleem gehad. Laatst nog ergens Somfy motoren 'in actie' gezien. Die zijn ook superstil, je hoort zelfs het verschil in kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huwiee
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-04 09:02
Ik heb een rolluik met BREL motor in bestelling staan.
Ik zie wel dat deze nu "Matter" als protocol heeft en bijgevolg dus WIFI , ik veronderstel dat de HUB nu niet nodig is aangezien je de wifi optie kan gebruiken en deze rechtstreeks kan bedienen via de home app en home assistant?

Heeft iemand hier al meer info over of al de nieuwste motoren? Bereik zou in orde moeten zijn, signaal van wifi zal daar meer dan voldoende goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wisey
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:37
huwiee schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:45:
Ik zie wel dat deze nu "Matter" als protocol heeft en bijgevolg dus WIFI , ik veronderstel dat de HUB nu niet nodig is aangezien je de wifi optie kan gebruiken en deze rechtstreeks kan bedienen via de home app en home assistant?

Heeft iemand hier al meer info over of al de nieuwste motoren? Bereik zou in orde moeten zijn, signaal van wifi zal daar meer dan voldoende goed zijn.
Ja, dit klopt, zie hier voor meer informatie: https://www.brel-home.nl/nl/matter-by-brel
Helaas zijn deze motoren voor jouw rolluiken wel nog niet verkrijgbaar:

"Motoren met Matter
De eerste motoren met Matter zijn ook ontwikkeld. Dit is de extra stille 230 volt 35 mm motor in de varianten 6 of 10Nm en de 12 volt 25 mm motor voor binnenzonwering . Daarna volgen de accumotoren van het BREL HOME assortiment. In de toekomst wil BREL alle motoren voor binnenzonwering voorzien van Matter. Het voordeel van de Matter motoren is dat er bij deze motoren helemaal geen Home Box nodig is om het product met een Smart Home systeem te bedienen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huwiee
Wisey schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:52:
[...]

Ja, dit klopt, zie hier voor meer informatie: https://www.brel-home.nl/nl/matter-by-brel
Helaas zijn deze motoren voor jouw rolluiken wel nog niet verkrijgbaar:

"Motoren met Matter
De eerste motoren met Matter zijn ook ontwikkeld. Dit is de extra stille 230 volt 35 mm motor in de varianten 6 of 10Nm en de 12 volt 25 mm motor voor binnenzonwering . Daarna volgen de accumotoren van het BREL HOME assortiment. In de toekomst wil BREL alle motoren voor binnenzonwering voorzien van Matter. Het voordeel van de Matter motoren is dat er bij deze motoren helemaal geen Home Box nodig is om het product met een Smart Home systeem te bedienen."
Thanks!

Gaat over deze motoren:
https://cdn.i-pulse.nl/br...triton-motoren-bre-nl.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:19
huwiee schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:45:

Ik hoop wel dat het wifi deel naast de afstandsbediening werkt. Dus niet ter vervanging van. Want je wil wel blijven bedienen als je even geen internet hebt.
Ik zou voorzichtig zijn met nieuwe functionaliteit bij deze producten. Chinees ontwerp met bijbehorende software. Vaak werkt dat vooral in het begin sub optimaal. Het is een aanname, je zit wel in het budget segment dus doorontwikkeling en testen hebben nog wel eens wat lagere prioriteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huwiee
HugoStiglitz schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 07:55:
[...]

Ik hoop wel dat het wifi deel naast de afstandsbediening werkt. Dus niet ter vervanging van. Want je wil wel blijven bedienen als je even geen internet hebt.
Ik zou voorzichtig zijn met nieuwe functionaliteit bij deze producten. Chinees ontwerp met bijbehorende software. Vaak werkt dat vooral in het begin sub optimaal. Het is een aanname, je zit wel in het budget segment dus doorontwikkeling en testen hebben nog wel eens wat lagere prioriteit.
Afstandsbediening werkt op de oude manier (via 433.92mhz) dus wifi zou daar naast moeten werken, staat los van elkaar.

Als je geen internet hebt dan kan je hem nog steeds via wifi bedienen via home assistant bijvoorbeeld, aangezien alles lokaal blijft werken (geen breakout naar internet nodig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huwiee
Net getest en wifi + 433 mhz werkt.

Je kan de motor met afstandsbediening en met wifi gaan beheren (werkt ook perfect met home assistant ZONDER hub)
Pagina: 1