Per toeval kwam ik dit topic tegen en ik kon het niet laten om te reageren. Wij hebben inmiddels ruim drie jaar een zestal Brel Solar rolluiken en ik kan helaas niet anders zeggen dan dat we zeer, zéér ontevreden zijn.
Om te beginnen: het geluid. Ze maken stuk voor stuk een gigantische herrie. Als je je ooit hebt afgevraagd hoe het klinkt als twee robots een romantisch moment delen, koop dan een Brel motor en je hebt je antwoord. Ik durf ‘s ochtends niet te vroeg mijn rolluiken te openen, uit angst de buren wakker te maken, zoveel lawaai maken ze.
Daarnaast is de betrouwbaarheid van de motoren bedroevend. Eén motor is inmiddels ‘onder garantie’ vervangen, maar een andere begint nu exact dezelfde problemen te vertonen. Dus het is wachten tot die er ook mee ophoudt. Ik zet ‘onder garantie’ bewust tussen aanhalingstekens, want hoewel de motoren vijf jaar garantie hebben, geldt voor de montage slechts twee jaar. Dus als de motor na die twee jaar de geest geeft, mag je alsnog zelf de ladder op of extra montagekosten betalen.
Ook verliezen de motoren regelmatig hun positie. Dan denken ze dat ze open zijn, terwijl ze in werkelijkheid gesloten zijn (of andersom). Gevolg: het rolluik gaat niet meer open (of dicht). Inmiddels ben ik een expert in het opnieuw kalibreren van die krengen, iets wat ik gemiddeld twee keer per maand moet doen.
En dan de Brel Hub en de bijbehorende app. Wat een ramp. In het weekend lijkt de Brel ‘Cloud’ vaker uit te liggen dan aan te staan en ligt de app er weer eens uit. Gelukkig kunnen ze sinds kort ook lokaal worden aangestuurd met een RFXCom, wat een stuk betrouwbaarder is (voor zover deze rolluiken überhaupt betrouwbaar te noemen zijn).
Zelfs de afstandsbedieningen zijn een bron van ergernis. We hebben drie verschillende types en allemaal vertonen ze kuren. Ze lopen vast (lampje blijft branden, batterij eruit halen), reageren niet meer op knoppen (batterij eruit halen), enz. Hoe moeilijk kan het zijn om een simpele afstandsbediening wél fatsoenlijk te laten werken?
Het solar-concept is op zich fantastisch, maar als de accu om wat voor reden dan ook (te) leeg is, heb je alsnog een probleem. Ja, je kunt ze opladen met een oplader die we los hebben moeten kopen, maar daarvoor moet de kap eraf. Wie heeft dat bedacht? Waarom niet gewoon een oplaadpoort in de kap verwerken?
En dan de ‘service’ van Brel. Volgens hun zijn onze problemen uniek. Niemand anders in Nederland zou deze problemen hebben met hun ‘geweldige’ solar rolluiken. Sorry, maar dat geloof ik niet. En laten we eerlijk zijn: het zijn niet eens echte 'Brel'-motoren. Dit zijn gewoon rebranded/OEM-motoren van het Chinese merk
Dooya, die in talloze landen onder verschillende namen verkocht worden. De app is whitelabel en kan door Dooya aangepast worden met een ander logootje, en voilà: een ‘eigen’ product. Vandaar ook dat de
Motionblinds-integratie in Home Assistant niet alleen met de Brel Hub werkt, maar met een hele reeks andere motoren (want onder de motorkap is het gewoon allemaal Dooya).
Kortom: wij hebben ontzettend veel spijt van onze aankoop. Helaas was Brel destijds de enige partij in Nederland die solar rolluiken aanbood. Inmiddels heeft Somfy ze ook, en ik kan iedereen alleen maar aanraden om deze troep (andere woorden heb ik er niet voor) te mijden als de pest.
🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp