Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

stin00 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:02:
[...]

Pfoe dat is wel heel zuur. Hier werken ze na 1 jaar alle 9 nog, maar ik ben benieuwd voor hoe lang.

Ik vrees dat je de hele bende moet vervangen en dat dus niet alleen de motor/accu te swappen is?
Ik mag hopen dat de kast en lamellen herbruikbaar zijn. Het zijn beide buismotoren, dus ik hoop dat ze enkel de motor kunnen swappen.

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Freekers schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:26:
[...]
Ik mag hopen dat de kast en lamellen herbruikbaar zijn. Het zijn beide buismotoren, dus ik hoop dat ze enkel de motor kunnen swappen.
Ik lees lamellen, dus het gaat enkel om rolluiken? En allemaal Solar varianten? Indien het Solar varianten zijn dan kan je niet alleen de motor vervangen. Bij Brel zijn de motor + accu 1 geheel, bij Somfy twee losse onderdelen. Er moet genoeg ruimte in de kast zijn om deze kwijt te kunnen.. dus dat kan nog wel eens lastig gaan worden. Verder weet ik ook niet of het zonnepaneeltje zo 1:1 past tussen Brel en Somfy. Ik ben heel erg benieuwd of het mogelijk is, houd ons vooral op de hoogte!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

stin00 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:32:
[...]

Ik lees lamellen, dus het gaat enkel om rolluiken? En allemaal Solar varianten? Indien het Solar varianten zijn dan kan je niet alleen de motor vervangen. Bij Brel zijn de motor + accu 1 geheel, bij Somfy twee losse onderdelen. Er moet genoeg ruimte in de kast zijn om deze kwijt te kunnen.. dus dat kan nog wel eens lastig gaan worden. Verder weet ik ook niet of het zonnepaneeltje zo 1:1 past tussen Brel en Somfy. Ik ben heel erg benieuwd of het mogelijk is, houd ons vooral op de hoogte!
Het gaat inderdaad enkel om rolluiken, allen zijn Solar varianten. Zolang ze de kast en lamellen maar kunnen hergebruiken. Een nieuw zonnepaneel en accu neem ik op de koop toe.

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:46
Freekers schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:59:
[...]

Het gaat inderdaad enkel om rolluiken, allen zijn Solar varianten. Zolang ze de kast en lamellen maar kunnen hergebruiken. Een nieuw zonnepaneel en accu neem ik op de koop toe.
Ik ben ook benieuwd. Het vertrouwen in dit merk ben ik ook helemaal kwijt.
Overigens zou ik zelf nu helemaal niet meer voor solar kiezen maar voor 230v exemplaren (Somfy)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-mattic
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:11
Somfy motoren zijn iets dikker dan Brel (Dooya), dus hangt af van de grootte van je kast of je die kan swappen.

Omtrent kwaliteit, hier al 4 jaar solar motoren van Brel en tot nu toe geen problemen. 🤞 Ze zijn idem wel luidruchtig tov Somfy motoren. Wel verbaasd van de kwaliteitsproblemen die ik hier lees gezien Dooya een dochtermerk is van Somfy en dus wel een bepaalde minimumkwaliteit verwacht (los van verschillen in performantie). Somfy groep heeft 70% van de aandelen met call optie voor de overige 30%.

Bron: https://www.somfy-group.c...n-method-within-the-group

[ Voor 11% gewijzigd door c-mattic op 01-09-2025 11:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

HugoStiglitz schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 14:02:
[...]

Ik ben ook benieuwd. Het vertrouwen in dit merk ben ik ook helemaal kwijt.
Overigens zou ik zelf nu helemaal niet meer voor solar kiezen maar voor 230v exemplaren (Somfy)
De toko die vier jaar geleden de rolluiken heeft geplaatst, is inmiddels overgenomen door een andere partij. Die partij zwijgt echter in alle talen: geen reactie op mails en aan de telefoon word ik terugverwezen naar mailen voor een offerte. Nog een bedrijf voor op de blacklist dus.

Intussen heb ik contact gehad met een lokale rolluikenboer die hier in de buurt goed staat aangeschreven. Ze hebben serieus moeite gedaan om uit te zoeken wat er mogelijk is en zelfs contact gehad met Somfy. Helaas is het niet mogelijk om alleen de motoren (en eventueel accu + zonnepaneel) te wisselen. De accu van Brel Solar zit namelijk in de buis gemonteerd, terwijl die van Somfy los is en in of bij de kast geplaatst moet worden; daar is in mijn huidige kast geen ruimte voor.
Overigens; ze installeren zelf geen Brel en krijgen naar eigen zeggen regelmatig klachten binnen over Brel Solar van klanten die iets nieuws laten hangen.

Ik wil geen 230V-rolluiken. Solar is in dat opzicht ideaal: geen gaten naar binnen boren en geen stroom aanleggen. In het vorige huis had ik wel 230V en ik zie de stuc nog uit de muur vallen tijdens het boren.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Freekers schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:30:
Intussen heb ik contact gehad met een lokale rolluikenboer die hier in de buurt goed staat aangeschreven. Ze hebben serieus moeite gedaan om uit te zoeken wat er mogelijk is en zelfs contact gehad met Somfy. Helaas is het niet mogelijk om alleen de motoren (en eventueel accu + zonnepaneel) te wisselen. De accu van Brel Solar zit namelijk in de buis gemonteerd, terwijl die van Somfy los is en in of bij de kast geplaatst moet worden; daar is in mijn huidige kast geen ruimte voor.
Daar was ik helaas al bang voor.. dank voor de terugkoppeling. Dat betekent dat ook ik het gewoon moet uitzingen met Brel de komende jaren, hopelijk blijft het lang goed werken :henk

Ga jij de boel voor nu gewoon laten hangen of denk je serieus na over volledig vervangen voor Somfy rolluiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

stin00 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:34:
[...]

Daar was ik helaas al bang voor.. dank voor de terugkoppeling. Dat betekent dat ook ik het gewoon moet uitzingen met Brel de komende jaren, hopelijk blijft het lang goed werken :henk

Ga jij de boel voor nu gewoon laten hangen of denk je serieus na over volledig vervangen voor Somfy rolluiken?
Ik laat ze hangen. Alles vervangen gaat me te ver; dan kijk ik tegen €6.000 à €7.000 aan en dat vind ik te veel.

Mochten ze binnenkort de geest geven, dan overweeg ik rechtsbijstand in te schakelen en het te stellen op een ondeugdelijk product. Van een rolluikmotor mag je verwachten dat die langer dan vier jaar meegaat. Communiceren met Brel is echter nagenoeg onmogelijk; zelden zulke botte reacties aan de lijn gehad. Dan liever direct via rechtsbijstand.

• Wisey
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:44
[...]
De accu van Brel Solar zit namelijk in de buis gemonteerd, terwijl die van Somfy los is en in of bij de kast geplaatst moet worden; daar is in mijn huidige kast geen ruimte voor.
Bij een screen is dat inderdaad zo, maar in rolluikkasten heb je vaak wel genoeg ruimte, of zijn de rolluiken korter dan een meter hoog? Als je wilt zou je eens de kastmaat en rolluikhoogte kunnen doorgeven..

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:02
Freekers schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:43:
[...]

Ik laat ze hangen. Alles vervangen gaat me te ver; dan kijk ik tegen €6.000 à €7.000 aan en dat vind ik te veel.

Mochten ze binnenkort de geest geven, dan overweeg ik rechtsbijstand in te schakelen en het te stellen op een ondeugdelijk product. Van een rolluikmotor mag je verwachten dat die langer dan vier jaar meegaat. Communiceren met Brel is echter nagenoeg onmogelijk; zelden zulke botte reacties aan de lijn gehad. Dan liever direct via rechtsbijstand.
Ik heb mijn schermen via Zon en Scherm, blinken ook niet uit in service.
Maar tot nu toe heb ik wel vervangende motoren gehad binnen de 5 jaar garantie.

Wisselen doe ik zelf wel, gasten maken meer schade dan dat ze goed doen.
En de monteur meneer, dacht het ook ff beter te weten. Die had ik bijna zelf terug getrapt naar Noord-Afrika!
Heb nog een jaar garantie, dan zien we wel verder.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• HugoStiglitz
[...]

De toko die vier jaar geleden de rolluiken heeft geplaatst, is inmiddels overgenomen door een andere partij. Die partij zwijgt echter in alle talen: geen reactie op mails en aan de telefoon word ik terugverwezen naar mailen voor een offerte. Nog een bedrijf voor op de blacklist dus.

Overigens; ze installeren zelf geen Brel en krijgen naar eigen zeggen regelmatig klachten binnen over Brel Solar van klanten die iets nieuws laten hangen.

Ik wil geen 230V-rolluiken. Solar is in dat opzicht ideaal: geen gaten naar binnen boren en geen stroom aanleggen. In het vorige huis had ik wel 230V en ik zie de stuc nog uit de muur vallen tijdens het boren.
Dit toko deed zeker alleen Brell en failliet aan de achteraf kosten met service en garantie :O . Nee hoor dat is een grap, een bedrijf dat over de kop gaat wordt niemand beter van.

Wel balen dat het niet gewisseld kan worden. Ik snap je opmerking over 230V wel. Het is extra werk en wat doorboren. Ook niet iedere situatie zou er denk ik voor geschikt zijn denk ik. Zelf zou ik die keuze maken omdat er wat meer mogelijkheden zijn en ik geen vertrouwen meer heb ik batterij/solar techniek.

Brell support zijn de techneuten van het bedrijf heb ik het idee. Eigenlijk niet voor consumenten maar voor de dealers van Brell. Ze helpen meestal wel is mijn ervaring (heb ze 3x gebeld ofzo).

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Wisey schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:41:
[...]

Bij een screen is dat inderdaad zo, maar in rolluikkasten heb je vaak wel genoeg ruimte, of zijn de rolluiken korter dan een meter hoog? Als je wilt zou je eens de kastmaat en rolluikhoogte kunnen doorgeven..
Verano RV41 1633x1805
Verano RV41 1640x1805
Verano RV41 1635x1805
Verano Rv41 890x1815
Verano RV41 1633x1815
Verano RV40 3390x2435
bommer schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:02:
[...]

Ik heb mijn schermen via Zon en Scherm, blinken ook niet uit in service.
Maar tot nu toe heb ik wel vervangende motoren gehad binnen de 5 jaar garantie.

Wisselen doe ik zelf wel, gasten maken meer schade dan dat ze goed doen.
En de monteur meneer, dacht het ook ff beter te weten. Die had ik bijna zelf terug getrapt naar Noord-Afrika!
Heb nog een jaar garantie, dan zien we wel verder.
He dat is toevallig; die toko waar ik ze destijds gekocht heb is nu overgenomen door Zon en Scherm.
Helaas kan ik het merendeel zelf niet servicen; hangen aan de voorgevel, hoogste op 12 meter hoogte. Daar pas ik voor.
HugoStiglitz schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:12:
Brell support zijn de techneuten van het bedrijf heb ik het idee. Eigenlijk niet voor consumenten maar voor de dealers van Brell. Ze helpen meestal wel is mijn ervaring (heb ze 3x gebeld ofzo).
Ik ben/zie mezelf ook als techneut, maar dat betekend niet dat je een uber hork aan de telefoon hoef te zijn :) Ook de uitspraak 'u bent de enige die deze problemen ervaart, bij ons zijn deze allen niet bekend' vind ik een straffe uitspraak. Alleen al de Google reviews spreken boekdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:02
Freekers schreef op donderdag 4 september 2025 @ 20:27:

He dat is toevallig; die toko waar ik ze destijds gekocht heb is nu overgenomen door Zon en Scherm.
Helaas kan ik het merendeel zelf niet servicen; hangen aan de voorgevel, hoogste op 12 meter hoogte. Daar pas ik voor.
Ik pak een steiger, vanwege de breedte. 2m Screen is op een trap in je eentje niet te doen, overigens met 2 ook niet.
Toch gaan de monteurs van Z&S met een ladder rustig tegen je raam aan staan.
gebrek aan respect voor spullen van iemand anders, omwille het maar niet hoeven bouwen van een steiger.
Ik ben/zie mezelf ook als techneut, maar dat betekend niet dat je een uber hork aan de telefoon hoef te zijn :) Ook de uitspraak 'u bent de enige die deze problemen ervaart, bij ons zijn deze allen niet bekend' vind ik een straffe uitspraak. Alleen al de Google reviews spreken boekdelen.
Doet ie bij ons anders nooit!
Er zijn gewoon grote leveranciers die dat tegen installateurs zeggen.
Zo kan ik nog een heel rijtje van dat soort one liners noemen.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
Zo ongeveer elke klacht bij veel aanbieders/leveranciers ben je de enige die het heeft. Echt waar hoor!
Of er belt niemand met de klachten dat kan natuurlijk ook, op internet is het beter klagen dan even bellen. Maar ook zeker onderkennen ze de problemen niet, want dan is het een niet deugdelijk product met alle gevolgen van dien. Als je te horen krijgt dat je beller nummer 1000 bent met hetzelfde probleem zet je wellicht weer hele andere stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wisey
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:44
Freekers schreef op donderdag 4 september 2025 @ 20:27:
[...]
Verano RV41 1633x1805
Verano RV41 1640x1805
Verano RV41 1635x1805
Verano Rv41 890x1815
Verano RV41 1633x1815
Verano RV40 3390x2435
Hier passen zeker wel Somfy RS100 io solar motoren in, alleen die onderste, de grootste ligt op de grens van de 20Nm, is nog een twijfelgeval met de benodigde trekkracht van de motor.
Pagina: 1 2 Laatste