Ervaring met screens aan buitenkant raam

Pagina: 1 ... 6 ... 9 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:43
MooDyBLueS schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 21:13:
[...]

Ter overweging: in de zomer of bij beter weer doet folie ongetwijfeld goed z'n werk, maar het is een statisch product. Je kan geen hoeveelheid zonwering kiezen en omdat het folie is, is het 24/7/365 aanwezig. Dat betekent dus ook dat op druilerige winterdagen met maar een uurtje zon, dat uurtje zon ook tegengehouden wordt.

Met een screen ben je flexibel. Zo kan je in de winter bijv. het eerste deel v/d dag gewoon zonlicht binnen laten komen en daarmee het huis opwarmen ipv met je verwarming, maar mocht het toch iets teveel zon zijn of je er zelf last van hebben qua hoe het naar binnen schijnt, kan je ook je screen deels naar beneden doen.

Kortom: een screen is veel flexibeler, bespaart op stookkosten, laat je op elk gewenst moment kiezen hoeveel direct zonlicht je al dan niet binnen wilt laten, per ruimte ook nog eens. Afhankelijk van de ruimte (bijv. slaapkamers) kan een rolluik ipv screen/folie zelfs nog meer bieden. Ten eerste hebben rolluiken ook een doorluchtstand, waarbij er alsnog wat licht naar binnenkomt en het niet potdicht zit, maar isoleren ze ook gigantisch goed en kan je ze 's nachts juist dichtlaten, ook met -20C en sneeuw. In de zomer werkt dit ook, want dat is de hele betekenis van isoleren: de warmte/koudte die al in de ruimte zit vasthouden en wat erbuiten zit niet door laten treden. Een screen doet dit lichtelijk, maar is met name effectief omdat het UV weert.

Wij gaan dan ook voor een combinatie van screens op de begane vloer en rolluiken op de slaapkamers. Folie is misschien goedkoper in aanschaf, maar in de winter feitelijk slechter voor het milieu door de hogere stookkosten en dus ook voor je portemonnee.
Beetje late reactie maar bovenstaande is niet correct.

De folie is zo ontwikkeld dat bij een lage zonstand (wat je in de winter hebt) hij wel de warmte doorlaat.
Bij een hoge zonstand (zomer) reflecteerd hij de warmte.

Dus in de winter warmt je woning nog steeds op door de zon, terwijl in de zomer juist de folie zijn werk begint te doen.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-09 20:43
Devian schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:26:
[...]

De folie is zo ontwikkeld dat bij een lage zonstand (wat je in de winter hebt) hij wel de warmte doorlaat.

Dus in de winter warmt je woning nog steeds op door de zon, terwijl in de zomer juist de folie zijn werk begint te doen.
Helaas is dat voor ons juist een hele vervelende eigenschap. Wij hebben een grote vliesgevel (oud kantoor) en juist in de winter wordt meeste oppervlakte glas geraakt door de zon. Hoogzomer geeft het afdakje wat schaduw. De zon mag iets minder sterk zijn in de winter, maar mede door het grotere oppervlakte glas is de opwarming alsnog extreem.

Helaas kan op een deel van de vliesgevel geen screens gemonteerd worden en dus afhankelijk van folie op dat deel.

Vandaag was het weer 28 graden met de deur open. Offerte voor folie ligt klaar, en onder mom van beter iets dan niets gaan we het wrs wel nemen, maar geringe effect in de winter is dus wel spijtig als wat je zegt klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:33
Hertog_Martin schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 22:14:
[...]
Helaas kan op een deel van de vliesgevel geen screens gemonteerd worden en dus afhankelijk van folie op dat deel.
Ook geen Roma F50 systeem? Ik begreep dat dit juist speciaal voor vliesgevels is bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Laatst online: 26-09 20:43
Vistajevski schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 14:41:
[...]

Ook geen Roma F50 systeem? Ik begreep dat dit juist speciaal voor vliesgevels is bedoeld.
Er zit een regenpijp in de weg die niet weg kan/mag. En een buitenhoek waarvoor wel oplossingen zijn ook maar dan is het niet windvast genoeg.

Voor de rest waar een screen wel kan kwamen we wb Roma uit op Zipscreen.2. Maar ik zal nog eens verder informeren naar de F50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HF5236
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 27-09 08:45
Ik ben in mn zoektoch naar zonwering ook uitgekomen op screens. Ik heb aan de noordkant van het huis grote ramen en openslaande deuren waar het s ochtends in de zomer al flink opwarmt.

Omdat er geen electra aanwezig is en ik ook het idee heb op wellicht andere ramen op den duur ook te voorzien van screens (wat me nu nog tegen houdt is de investering) leken solar screens mij een goede oplossing.

Tevens maak ik gebruik van home assistant waarmee ik de boel wil aansturen.

Hebben jullie tips welke fabrikanten solarpowered screens hebben met HA integratie>?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:24
HF5236 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:31:

Hebben jullie tips welke fabrikanten solarpowered screens hebben met HA integratie>?
Geen ervaring nog, maar ik kwam uit op “domme” somfy motoren met een shelly pro2pm. Ik geloof niet dat de pro2 de enige oplossing is.

Laat maar, solar screens.

[ Voor 4% gewijzigd door big bang op 23-03-2023 11:48 ]

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:33
Ik ben in mn zoektoch naar zonwering ook uitgekomen op screens. Ik heb aan de noordkant van het huis grote ramen en openslaande deuren waar het s ochtends in de zomer al flink opwarmt.

Omdat er geen electra aanwezig is en ik ook het idee heb op wellicht andere ramen op den duur ook te voorzien van screens (wat me nu nog tegen houdt is de investering) leken solar screens mij een goede oplossing.

Ik denk niet dat er veel solarpowered zonweringen zijn die je op de noordkant kunt gebruiken, voor zover ik weet kan dat zonder aanvullende maatregelen alleen met Bubendorff (die dat ook expliciet aangeven). Die lijken overigens wel met Home Assistant te kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Waarom kies je niet voor handbediende screens? Is qua investering een stuk lager en in de praktijk kost het met de hand naar beneden doen van de screens net zoveel tijd als een app opstarten en op het juiste knopje drukken. Bovendien, handbediening werkt altijd, ook wanneer er storing is in je HA.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HF5236
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 27-09 08:45
De ligging is trouwens meer op het oosten ipv noorden, hoe vaak kan je op een accu zo een scherm op en neer laten? Ik zal ze niet in de winter gebruiken denk ik dus dat zou wel goed moeten komen.

Het liefst kies ik voor bediend via HA en een remote die direct werkt, volgens mij kan dat met somfy IO of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-09 22:01

Wuursj

want worst is al bezet

HF5236 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 15:03:
Het liefst kies ik voor bediend via HA en een remote die direct werkt, volgens mij kan dat met somfy IO of niet?
Ja dat kan. Remote kan ook een somfy schakelaar die fysiek op de muur of armatuur bevestigd is en zo niet kwijt kan raken :P Helaas is ook dat met batterij.
Screens met ZIP kunnen (meestal?) niet handbediend en zo kwam ik toch bij electrisch uit.

[ Voor 10% gewijzigd door Wuursj op 23-03-2023 15:14 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtthw
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-09 11:17
Yaksa schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:58:
[...]

Waarom kies je niet voor handbediende screens? Is qua investering een stuk lager en in de praktijk kost het met de hand naar beneden doen van de screens net zoveel tijd als een app opstarten en op het juiste knopje drukken. Bovendien, handbediening werkt altijd, ook wanneer er storing is in je HA.
Dat ligt er toch ook wel heel erg aan hoeveel screens je hebt. Wij hebben 8 screens en het is toch wel heel erg fijn om met één druk op de knop alles in één keer omhoog of naar beneden te doen. Alle 8 screens met de hand omhoog of omlaag doen verspreid op 2 verdiepingen kost toch echt wel een stuk meer tijd. Maar als je dat niet erg vindt is het natuurlijk een prima alternatief.

Een ander voordeel van het toevoegen van je screens aan je HA is dat je ze dan ook kan bedienen als je niet thuis bent. Dat gebruik ik regelmatig als ik eens op kantoor ben en halverwege de dag het weer omslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
mtthw schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 13:23:
[...]

Dat ligt er toch ook wel heel erg aan hoeveel screens je hebt. Wij hebben 8 screens en het is toch wel heel erg fijn om met één druk op de knop alles in één keer omhoog of naar beneden te doen. Alle 8 screens met de hand omhoog of omlaag doen verspreid op 2 verdiepingen kost toch echt wel een stuk meer tijd. Maar als je dat niet erg vindt is het natuurlijk een prima alternatief.

Een ander voordeel van het toevoegen van je screens aan je HA is dat je ze dan ook kan bedienen als je niet thuis bent. Dat gebruik ik regelmatig als ik eens op kantoor ben en halverwege de dag het weer omslaat.
Vwb dat laatste: net zoals jij zegt dat alles elektronisch bedienen veel fijner is dan met de hand, zo zie ik dat ook mbt zon/regen: ik heb liever een sensor die dat voor mij regelt dan dat ik zelf op moet gaan zitten letten. Prima als je thuiszit, maar op mijn werk wil ik toch echt niet moeten denken: oh het regent nu dus laat ik thuis de zonwering maar weer omhoog doen. Zo duur is zo'n sensor (of 2/3) niet op het geheel. Je kan het simpel af met 1 regensensor en 1 zonsensor, als je het per kant van je woning wilt individualiseren, dan kom je natuurlijk op alles 2x/3x/4x uit afhankelijk van je situatie, maar zelfs 1 sensor (set) op de belangrijkste kant is al veel fijner dan hierop moeten letten.

Als je dan toch extra geld steekt in elektrisch tov handbediend en zelfs HA, dan moet het ook slim kunnen vind ik zelf. Is het niet aanschaffen van zeg €200-500 aan sensoren op vaak €3k-10k aan screens nu echt zo'n gigantisch verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtthw
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-09 11:17
MooDyBLueS schreef op zondag 26 maart 2023 @ 12:32:
[...]

Vwb dat laatste: net zoals jij zegt dat alles elektronisch bedienen veel fijner is dan met de hand, zo zie ik dat ook mbt zon/regen: ik heb liever een sensor die dat voor mij regelt dan dat ik zelf op moet gaan zitten letten. Prima als je thuiszit, maar op mijn werk wil ik toch echt niet moeten denken: oh het regent nu dus laat ik thuis de zonwering maar weer omhoog doen. Zo duur is zo'n sensor (of 2/3) niet op het geheel. Je kan het simpel af met 1 regensensor en 1 zonsensor, als je het per kant van je woning wilt individualiseren, dan kom je natuurlijk op alles 2x/3x/4x uit afhankelijk van je situatie, maar zelfs 1 sensor (set) op de belangrijkste kant is al veel fijner dan hierop moeten letten.

Als je dan toch extra geld steekt in elektrisch tov handbediend en zelfs HA, dan moet het ook slim kunnen vind ik zelf. Is het niet aanschaffen van zeg €200-500 aan sensoren op vaak €3k-10k aan screens nu echt zo'n gigantisch verschil?
Ben ik ook met je eens. Ik heb het zelf niet, maar kan me wel voorstellen dat het comfort toevoegt en die eenmalige aanschaf merk je daarna echt niet meer. Maar goed, als het budget beperkt is, dan snap ik ook wel weer dat je andere keuzes moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:22
MooDyBLueS schreef op zondag 26 maart 2023 @ 12:32:
[...]

Heb jij voor mij wellicht dé tip met betrekking tot een wind/regen/zon sensor om een zonnescherm slim te maken? Het scherm is zo'n knik ding met binnen zo'n draai knop (naar links houden voor open, naar rechts dicht). Ik heb HA met een Zigbee hub.

Alvast bedankt !

Edit: met een Shelly Plus 2PM WiFi inbouwschakelaar kan ik in ieder geval het zonnescherm bedienen.

[ Voor 6% gewijzigd door Spykie op 26-03-2023 20:34 ]

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark1972V
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 20-05-2024

Ik heb met een normale schakelaar (up/down) bediende screens besteld. En vervolgens daar een Qubino Zwave rolluik schakelaar op gezet. De normale up/dn schakelaar zit op die Qubino aangesloten, in feite een directe bediening. Groot voordeel dat je ze dan altijd kan bedienen, ook als HA het niet doet. En veel goedkoper als dat je een draadloos Somfy systeem koopt of iets soortgelijks, wat bovendien amper of niet integreert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 15:06
Met een Shelly gaat dat ook, maar werkt via wifi en is wellicht goedkoper.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
naftebakje schreef op zondag 26 maart 2023 @ 19:21:
Met een Shelly gaat dat ook, maar werkt via wifi en is wellicht goedkoper.
Ik ben toevallig naar hetzelfde op zoek en een Shelly Plus 2PM WiFi inbouwschakelaar lijkt ook met Home Assistant samen te kunnen werken.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ty1rVgifun35EhrDa2vkIXX2GS4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a79TXXKaROY6OzbsTUGqFPji.jpg?f=fotoalbum_large

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Klopt, Shelly 2.5PM werkt bij mij thuis naar alle tevredenheid via Home assistant (en google assistant, maar das meer speelgoed).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
naftebakje schreef op zondag 26 maart 2023 @ 21:32:
Klopt, Shelly 2.5PM werkt bij mij thuis naar alle tevredenheid via Home assistant (en google assistant, maar das meer speelgoed).
Goed om te weten! Ik twijfel nu tussen de Shelly en de MOES Tuya ZigBee-RF Curtain Switch.

Ik denk dat het de Zigbee variant wordt *O* en daarna automatiseren met dit script https://community.home-as...awning-sunscreen/40813/70

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Voor onze nieuwbouwwoning heb ik een aantal leidingen naar de buitenkant kozijn gebracht, om later screens aan te monteren. Het zijn bedrade leidingen die naar een centraaldoos gaan. Achteraf wat dom, ik had loze leidingen naar de meterkast moeten kiezen. Maarja, nu niets meer aan te doen, helaas.

Er zit geen bedieningsknop aan de binnenzijde, dus ik vraag me nu af wat de mogelijkheden zijn:

1. een shelly 2.5 in de centraaldoos zetten (kan dat uberhaupt, zou daar ruimte voor zijn?)
2. de shelly 2.5 aan de buitenzijde in de screenomkasting monteren, maar ook hier: zou hier ruimte voor zijn? Is dat slim om te doen?
3. een somfy systeem met afstandsbediening-systeem, stuk duurder, maar misschien beter 1 en 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
1 moet vast lukken; 2 is eventueel ook mogelijk maar zou ik vermijden (vochtigheid en variatie temperatuur is minder goed voor electronica).

Waarom zou je een duurdere somfy nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eehbiertje
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-09 08:21
is er iemand die weet of je ipv warmte buiten houden het ook binnen gehouden wordt?

wil in de overkapping 2 schermen plaatsen.
met de opzet dat als het wat kouder (of te warm buiten) wordt deze naar beneden kunnen.

in de overkapping komt een argentijnse grill (zo 1 die omhoog kan) en kan deze dus ook als open haard gebruikt worden om warmte te creeren.

weet dat het van buiten straling is en dergerlijke. maar hoe zit het met de luchtdoorlaatbaarheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
^dus enkel een screen om de open buitenkamer "af te sluiten"?
Luchtdicht is het niet, wel zal het wat de wind breken. Ik vraag me wel af of dit er op berekend is, er komt veel meer windbelasting op de screen als er geen venster vlak achter zit.
Ik denk dat je beter naar een schuifraam oid kan kijken, met screens naar beneden zit je in een tochtig donker hol lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eehbiertje
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-09 08:21
@naftebakje klopt hebt wel verlichting enz dan maar toch.. en het is hoofdzakelijk s avonds / tijd te verlengen (ivm ook een serre hebben)

dus even kijken hoe ik het ga oplossen..

had 2 offertes opgevraagd.. gaat om 2 stukken van +-280 breed en 270 hoog..
ongeveer per doek 2,000 zonder montage opmeten etc..

als ik het online samenstel met deze maten kost het me een 7/800 euro.. vraag me af waar dat verschil in zit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23-09 10:58
koelkast schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 16:56:
Voor onze nieuwbouwwoning heb ik een aantal leidingen naar de buitenkant kozijn gebracht, om later screens aan te monteren. Het zijn bedrade leidingen die naar een centraaldoos gaan. Achteraf wat dom, ik had loze leidingen naar de meterkast moeten kiezen. Maarja, nu niets meer aan te doen, helaas.
Afhankelijk van hoe dik je leidingen zijn en hoe ver ze reeds gevuld zijn, kan je evt kabels vanaf het kozijn via de centraaldoos door naar de meterkast trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
Betreffende screens; Heeft iemand ervaring met Creon rolluiken? Er zijn zo veel cowboys op deze markt dat ik graag met een iets grotere partij in zee zou gaan momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinees
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Devian schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:26:
[...]

We zijn zelf ook aan het oriënteren voor folie op onze ramen. Fijn om jouw positieve ervaringen in de zomer te lezen. Ik ben toch meer benieuwd naar jouw ervaringen in de winter, want we willen juist de warmte van de winterzon in huis hebben. Heb je het gevoel dat de ramen in de winter nog steeds evenveel warmte doorlaat als de situatie zonder folie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
rbaidjoe schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 13:34:
[...]

Afhankelijk van hoe dik je leidingen zijn en hoe ver ze reeds gevuld zijn, kan je evt kabels vanaf het kozijn via de centraaldoos door naar de meterkast trekken.
Is het misschien ook mogelijk om een shelly 2.5 module in de omkasting van het screen te verstoppen? Of is daar geen ruimte voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
Sinees schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 11:21:
[...]

We zijn zelf ook aan het oriënteren voor folie op onze ramen. Fijn om jouw positieve ervaringen in de zomer te lezen. Ik ben toch meer benieuwd naar jouw ervaringen in de winter, want we willen juist de warmte van de winterzon in huis hebben. Heb je het gevoel dat de ramen in de winter nog steeds evenveel warmte doorlaat als de situatie zonder folie?
Pff...ik durf niet te zeggen of het "evenveel" is...maar wel dat het nog steeds warmte doorlaat in de winter en het voorjaar. Ons gasverbruik is niet (significant) gestegen in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinees
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Devian schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 09:29:
[...]

Pff...ik durf niet te zeggen of het "evenveel" is...maar wel dat het nog steeds warmte doorlaat in de winter en het voorjaar. Ons gasverbruik is niet (significant) gestegen in de winter.
Dat klinkt in ieder geval positief, thanks voor het delen. De offerte aanvragen zijn in ieder geval de deur uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoFoX
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10-09 08:56
Hier is de kogel door de kerk en de 1e batch screens is besteld (de overige 4 komen in de 2e batch in de winter om de kosten te spreiden);

- 5 ramen in totaal (4 x voor de slaapkamers en 1 voor de pui)

Op zonnepanelen, omdat er met de bouw van het huis geen rekening gehouden is met de aanleg van stroom bij de kozijnen.

Bi-directionele BREL motoren zodat ik het kan aansturen via HASS (alleen nog een HUB aanschaffen)

Kost wel een rib uit ons lijf; + /- € 5,5k maar deze prijs was nog prima tov concurrent die soms het dubbele vroegen.

Zal een foto plaatsen als het volgende maand geplaatst is :)

- The Neo and Only -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
Sinees schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:33:
[...]

Dat klinkt in ieder geval positief, thanks voor het delen. De offerte aanvragen zijn in ieder geval de deur uit
http://www.enkelglasisolatie.nl/

Of revisi.nl

Heb ik zelf goede ervaringen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-09 09:27
koelkast schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 11:29:
[...]

Is het misschien ook mogelijk om een shelly 2.5 module in de omkasting van het screen te verstoppen? Of is daar geen ruimte voor?
Ga er vanuit dat daar geen ruimte voor is. De meeste fabrikanten levren een buismotor + doek + omkasting met vaste stroomkabel. Deze cassette wordt op de geleiders gezet en de geleiders worden bevestigd aan muur/kozijn. De omkasting zelf zit dan tot op de rand vol en kan ook niet open gemaakt worden na montage.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 26-09 12:30
big bang schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 13:41:
Betreffende screens; Heeft iemand ervaring met Creon rolluiken? Er zijn zo veel cowboys op deze markt dat ik graag met een iets grotere partij in zee zou gaan momenteel.
Wij hebben sinds oktober vorig jaar twee verduisterende ritsscreens met Somfy IO motor hangen van Creon. Goede ervaring van bestellen tot levering in ieder geval. Ook met de montage, maar dat hebben we zelf gedaan :+ Screens zelf ook weinig op aan te merken. Zou het zo weer doen in ieder geval.

[ Voor 3% gewijzigd door GermanPivo op 03-05-2023 19:37 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoFoX
corneej schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 23:09:
[...]

Je hoeft de hub ook niet toe te voegen aan een room. Als je eenmaal je hub hebt gekoppeld in de app kun je rooms aanmaken. In de rooms koppel je alleen je rolluiken. Het gemakkelijkste is dit om te pairen via de afstandsbediening (als je ouders die hebben). Door het kanaal te selecteren en dan de P2 toets in te drukken volgensMij. Maar de app geeft precies aan wat je moet doen! Gaat je lukken!

Tip: ik heb 3 rolluiken en een multi Chanel afstandsbediening. Op kanaal 0 zitten alle rolluiken , vervolgens kanaal nr 1 de linker rolluik 2 de midden en 3 de rechter.

Je kunt deze 4 kanalen als 4 apparaten toevoegen aan de Brel hub. Zo kun je met kanaal 0 alle rolluiken tegelijk omhoog of omlaag bewegen. Dit kanaal zie je dan als los apparaat in de Brel app.

[Afbeelding]
Zoals hierboven ook gelezen wacht ik vol smart om mijn smart screens van Brel.. welke HUB heb jij icm je HASS? En heb je de deze integration draaien?

Deze 7002B of de USB variant dd-1554

Dan bestel ik er ook vast 1 voor volgende maand namelijk.

- The Neo and Only -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corneej
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-09 22:35
Ja die integratie heb ik draaien! Ik heb de 7002b deze kan zowel mono als bi-directionele motoren aansturen
NeoFoX schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:11:
[...]

Zoals hierboven ook gelezen wacht ik vol smart om mijn smart screens van Brel.. welke HUB heb jij icm je HASS? En heb je de deze integration draaien?

Deze 7002B of de USB variant dd-1554

Dan bestel ik er ook vast 1 voor volgende maand namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeluxZ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 11:49

DeluxZ

Livin' the good life

Ik heb samen met mijn vriendin ook een nieuwbouwhuis gekocht en zitten te kijken om screens te nemen aangezien de achterkant op het westen ligt. Vanuit de optie lijst kunnen we dit kiezen
Aansluiting voor zonwering
Met de jaloezieschakelaar/-impulsgever kun je de jaloezie of het rolluik in twee richtingen laten bewegen dankzij aparte bedieningswippen. Er wordt een bedrade leiding gemaakt naar de schakelaar op een hoogte van ca. 105 cm. Vanaf de schakelaar een loze leiding naar een inbouwdoos, welke wordt geplaatst ter hoogte van bovenkant van het buitenkozijn, aan de binnenzijde van de ruimte.
Bij plaatsing van zonwering kan vanuit binnen naar buiten worden geboord en kan de aansluiting gemaakt worden.
Ik zie hier in de buurt bij nieuwbouwhuizen dat er een pijpje met draad uit de hoek van het kozijn komt aan de buitenkant. Hebben jullie dat zelf gedaan of laten doen?

]|[ Apple Macbook Pro Retina 13" ]|[

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Ik heb de draden zelf aangelegd in de uitbouw bij verbouwing, maar er kwam ook geen electricien aan te pas. Het lijkt me wel een goeie optie als je zelf geen draden mag aanleggen in de ruwbouw.
Enerzijds iedeaal dat het klassiek systeem met dubbele drukknop is (goedkoop, werkt altijd, en is goedkoop met een shelly te automatiseren zonder dat de normale werking verhinderd wordt; oma kan nog altijd de knop bedienen zonder smartphone). Anderzijds zijn screens heerlijk, wij hebben een enorm raam op het westen en kunnen het aangenaam houden door de screens na 14u wat te zakken (60% open, dan kan ik er nog net onder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:36

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik ben mij ook aan het oriënteren op screens.
Het gaat om twee screens; één voor op de eerste verdieping, en één voor beneden bij het keukenraam en deur.
Afmetingen BxH: 3m bij 2m en 2m bij 1.40m ongeveer.
Nu kreeg ik een offerte van een dealer in Almere:
Somfy motoren, en eventueel de optie voor een zonnepaneel gedreven accu.
Prijs met accu: 3700 inclusief
Prijs met accu en panelen: 4900 inclusief.

Hier schrok ik nogal van. Het is wel goede kwaliteit (Heroal) en ziet er fraai uit. Maar dit moet toch veel goedkoper kunnen? Ik kom net kijken en ga zeker meer offertes aanvragen. Wat zijn goede en enigzins betaalbare opties in de regio Amsterdam? Wel met de optie om in te laten meten en monteren. Ik zie wel websites waar het alleen maar wordt opgestuurd (dozenschuivers dus) en dan mag je zelf meten en monteren. Dat durf ik niet aan...

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09 22:55
NeoFoX schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:42:
Hier is de kogel door de kerk en de 1e batch screens is besteld (de overige 4 komen in de 2e batch in de winter om de kosten te spreiden);

- 5 ramen in totaal (4 x voor de slaapkamers en 1 voor de pui)

Op zonnepanelen, omdat er met de bouw van het huis geen rekening gehouden is met de aanleg van stroom bij de kozijnen.

Bi-directionele BREL motoren zodat ik het kan aansturen via HASS (alleen nog een HUB aanschaffen)

Kost wel een rib uit ons lijf; + /- € 5,5k maar deze prijs was nog prima tov concurrent die soms het dubbele vroegen.

Zal een foto plaatsen als het volgende maand geplaatst is :)
Welke regio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-09 10:45
Bij mij vorig jaar 2 screens met een groter oppervlak laten vervangen door Sunmaster met solar voor 3700, het lijkt me inderdaad goedkoper te kunnen, al zijn de prijzen overal wel gestegen dit is wel duur te noemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlupWoofer
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-09 22:40
Gisteren een solar zipscreen gemonteerd van +- 2600 bij +- 3700. Heerlijk dat het draadloos werkt allemaal. Zelf ingemeten en besteld bij zonwering fabriek. Was €1275,- kwijt. Monteren met 2 man en vooraf inmeten ging opzich prima. Door de situatie en de grootte van het scherm was het soms een beetje lastig.
Ik heb openheidsfactor 1%, geen hitte naar binnen maar toch nog redelijk wat zicht naar buiten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

BlupWoofer schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 23:10:
Gisteren een solar zipscreen gemonteerd van +- 2600 bij +- 3700. Heerlijk dat het draadloos werkt allemaal. Zelf ingemeten en besteld bij zonwering fabriek. Was €1275,- kwijt. Monteren met 2 man en vooraf inmeten ging opzich prima. Door de situatie en de grootte van het scherm was het soms een beetje lastig.
Ik heb openheidsfactor 1%, geen hitte naar binnen maar toch nog redelijk wat zicht naar buiten!
Kun je eens een foto plaatsen? En welk type heb je genomen? Er zijn nogal wat opties...
Misschien kan ik met wat hulp toch zelf inmeten en monteren :)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• BlupWoofer
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-09 22:40
@Nyarlathotep
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ssuERg3pY3NUQjpIiI5YVNmdLKw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YDbguJmMogOKDdTZwzAbSvcp.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de solar zip screen, met deze maat had ik weinig meer te kiezen. Het werd de grootste bak, die in verhouding met rolluiken een stuk slanker is. Kleuren zijn uiteraard een persoonlijke keuze. Ik heb wel de 1% licht doorlatendheid gekozen. Het is pal op het zuiden, geen schaduw.

Er komt verder een vlonder aan de aanbouw, let niet op de zooi ;) De planken hebben we gebruikt om de staanders even te laten rusten bij het monteren.

Vanuit binnen ziet het er zo uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vf5JvGHXr_IquG5hS1zJMfCdSdQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1gqr7LxBmXfnagOVCBgbsHVs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ja, dat ziet er netjes uit.
De grootste bij mij moet nog wat breder, en meter of 3. Het is wel een raam/deur combinatie, maar alleen de bovenste helft van de deur heeft een raam, onderaan zit een paneel. Zal er wat vreemd uit zien, maar hier twee losse screens voor nemen wordt een dure grap...
Ook wil ik een donker (antraciet) doek hebben, dan is de keuze alleen 3% lichtdoorlating. Maar dat lijkt mij voldoende.
Huismerk motor ipv Somfy scheelt ook gewoon 400 euro zie ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-09 19:06
BlupWoofer schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 16:05:
@Nyarlathotep
[Afbeelding]

Dit is de solar zip screen, met deze maat had ik weinig meer te kiezen. Het werd de grootste bak, die in verhouding met rolluiken een stuk slanker is. Kleuren zijn uiteraard een persoonlijke keuze. Ik heb wel de 1% licht doorlatendheid gekozen. Het is pal op het zuiden, geen schaduw.

Er komt verder een vlonder aan de aanbouw, let niet op de zooi ;) De planken hebben we gebruikt om de staanders even te laten rusten bij het monteren.

Vanuit binnen ziet het er zo uit.
[Afbeelding]
Dank voor delen. Ik heb ook een gigantische screen nodig en dit geeft een aardig beeld. En wat een uitzicht _/-\o_

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
Nyarlathotep schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 16:27:
...Huismerk motor ipv Somfy scheelt ook gewoon 400 euro zie ik.
Met een Shelly 2PM van 30€ maak je je klassieke motor (op netstroom met knoppen) slim, knoppen werken nog en je kan aansturen met domotica of via app.
Ik wil altijd een fysieke knop werkend hebben (voor poetsvrouw, babysit, ...), geen fan van batterijen verwisselen in remotes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Nyarlathotep schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 16:27:
Ja, dat ziet er netjes uit.
De grootste bij mij moet nog wat breder, en meter of 3. Het is wel een raam/deur combinatie, maar alleen de bovenste helft van de deur heeft een raam, onderaan zit een paneel. Zal er wat vreemd uit zien, maar hier twee losse screens voor nemen wordt een dure grap...
Ook wil ik een donker (antraciet) doek hebben, dan is de keuze alleen 3% lichtdoorlating. Maar dat lijkt mij voldoende.
Huismerk motor ipv Somfy scheelt ook gewoon 400 euro zie ik.
Maar een screen voor zowel deur als raam is nogal onpraktisch. Wanneer naar beneden dan kun je de deur niet meer als in/uitgang gebruiken. Dat kan onveilige situaties opleveren.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Yaksa schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 13:31:
[...]

Maar een screen voor zowel deur als raam is nogal onpraktisch. Wanneer naar beneden dan kun je de deur niet meer als in/uitgang gebruiken. Dat kan onveilige situaties opleveren.
Ik heb om die reden een los screendoek met zuignappen op de deur naar de tuin zitten. Bijna de hele deur is glas en zo helpt het in ieder geval nog wat. Voor het vaste raamdeel heb ik een vast screen.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad Hox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-09 21:37

Ad Hox

N/A

Bastien schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 13:42:
[...]

Ik heb om die reden een los screendoek met zuignappen op de deur naar de tuin zitten. Bijna de hele deur is glas en zo helpt het in ieder geval nog wat. Voor het vaste raamdeel heb ik een vast screen.
Dat ga ik hier ook doen. SunEclipse doek toevallig? Bevalt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Ad Hox schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 13:43:
[...]

Dat ga ik hier ook doen. SunEclipse doek toevallig? Bevalt dat?
Heb het gekocht bij Intershades. Bevalt mij wel goed, moet zeggen dat ik het heb opgehangen begin mei en het er nog niet weer afgehaald heb. Kan wel tegen nat worden maar die kans is nu niet zo groot helaas. Wel even een keer het doek wat strakker gehangen, zal de nieuwigheid zijn.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Yaksa schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 13:31:
[...]

Het is niet mijn voordeur (die bevindt zich in de hal), maar een kantel/kiepraam die als deur kan worden gebruikt. Dat doe ik eigenlijk alleen als ik grote/zware spullen moet sjouwen.

Nu merk ik ook dat de temperatuur oploopt. Ik heb dan wel de rolgordijnen dicht, maar die houden de warmte uiteindelijk toch niet tegen; de warmte is immers al in het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywrong1982
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-09 13:12
Hi All, ik lees al een tijdje mee omdat wij ook screens overwegen bij onze nieuwe aanbouw.

Probleem is dat wij gekozen hebben voor een muuropbouw van binnenmuur - isolatie - stucwerk. De buitenzijde van de muur is dus enkel isolatie en niet stevig genoeg voor geleiders, hetzelfde geldt voor de dagzijdes. Enige valide optie is dan het plaatsen van de geleiders op het kozijn zelf.

Hierbij lopen we weer tegen het probleem aan dat bij de grootste glaspui openslaande deuren zijn geplaatst. Dus klink aan buitenzijde en scharnieren die in de weg zitten. Het kozijn lig een stuk terug in de muur en de negge boven het kozijn biedt niet genoeg ruimte om een kast te plaatsen. Ik vroeg me dus af of het mogelijk is om de geleiders die op een kozijn komen "op te hogen met 6cm, waardoor we de kast in feite op het stukwerk boven de negge kunnen plaatsen. De ophoging zou dan 6 cm moeten zijn... zie bijgevoegd figuur voor de muuropbouw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nvCtHgbzIgp7p6EKiu15YC5VKGA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uX94vsOgLugtBd8fg52Ugh9k.jpg?f=fotoalbum_large

Misschien beetje technische vraag maar niet geschoten is altijd mis :)

[ Voor 6% gewijzigd door copywrong1982 op 15-06-2023 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:11
copywrong1982 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 21:15:
Hi All, ik lees al een tijdje mee omdat wij ook screens overwegen bij onze nieuwe aanbouw.

Probleem is dat wij gekozen hebben voor een muuropbouw van binnenmuur - isolatie - stucwerk. De buitenzijde van de muur is dus enkel isolatie en niet stevig genoeg voor geleiders, hetzelfde geldt voor de dagzijdes. Enige valide optie is dan het plaatsen van de geleiders op het kozijn zelf.

Hierbij lopen we weer tegen het probleem aan dat bij de grootste glaspui openslaande deuren zijn geplaatst. Dus klink aan buitenzijde en scharnieren die in de weg zitten. Het kozijn lig een stuk terug in de muur en de negge boven het kozijn biedt niet genoeg ruimte om een kast te plaatsen. Ik vroeg me dus af of het mogelijk is om de geleiders die op een kozijn komen "op te hogen met 6cm, waardoor we de kast in feite op het stukwerk boven de negge kunnen plaatsen. De ophoging zou dan 6 cm moeten zijn... zie bijgevoegd figuur voor de muuropbouw.

[Afbeelding]

Volgens mij heet dat 'tussen de muur' ipv op de dag of in de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywrong1982
roltor schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 21:21:
[...]

Dat klopt, alleen worden de geleiders daarbij normaal op de kopse kant van de steen gemonteerd. Dat kan dus bij ons niet, want er is geen steen. Ik vroeg me dus af op dat principe ook op het kozijn kan worden vastgezet, waarbij dan wel 6cm ruimte moet worden opgevuld tussen kozijn en geleider...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insidious
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21-09 12:21

Insidious

Professionele amateur

roltor schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 21:21:
[...]

Tussen de muur heet ook in-de-dag. Montagemethode is alleen anders. Wel weinig stelruimte waardoor er grotere kans is op plooivorming in het doek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insidious

Insidious

Professionele amateur

copywrong1982 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 21:27:
[...]

Dat klopt, alleen worden de geleiders daarbij normaal op de kopse kant van de steen gemonteerd. Dat kan dus bij ons niet, want er is geen steen. Ik vroeg me dus af op dat principe ook op het kozijn kan worden vastgezet, waarbij dan wel 6cm ruimte moet worden opgevuld tussen kozijn en geleider...
Dit kan op verschillende manieren. Simpel met uitvulbussen achter de geleider, niet zo mooi alleen. Indien het een houten kozijn betreft, dan is het mooiste om een hardhouten lat aan beide zijden op het kozijn te plaatsen en in dezelfde kleur als het kozijn te verven. Hieraan dan weer de screen bevestigen. Er bestaan ook alu opvulprofielen waardoor de hele geleider dieper komt te liggen. Als laatste kan je alu hoeklijnen (= L-profiel) op het kozijn plaatsen en dan de screen weer op de kopse kanten aan de hoeklijn monteren. Dit laatste is ook weer wat lastiger door mogelijke plooivorming in het screendoek.

[ Voor 0% gewijzigd door Insidious op 16-06-2023 01:16 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywrong1982
Insidious schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 01:13:
[...]

Dit kan op verschillende manieren. Simpel met uitvulbussen achter de geleider, niet zo mooi alleen. Indien het een houten kozijn betreft, dan is het mooiste om een hardhouten lat aan beide zijden op het kozijn te plaatsen en in dezelfde kleur als het kozijn te verven. Hieraan dan weer de screen bevestigen. Er bestaan ook alu opvulprofielen waardoor de hele geleider dieper komt te liggen. Als laatste kan je alu hoeklijnen (= L-profiel) op het kozijn plaatsen en dan de screen weer op de kopse kanten aan de hoeklijn monteren. Dit laatste is ook weer wat lastiger door mogelijke plooivorming in het screendoek.
Ok dank, dan zijn er wel mogelijkheden dus...het betreft overigens kunststof kozijnen, sowieso al lastig met boren, maar ik heb niet veel keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartenteraar
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 27-06-2024
hallo allemaal,

Ook ik ben aan het oriënteren op diverse rist screens voor mijn nieuwbouw woning. Zodoende kwam ik ook uit op de zonwering-fabriek. Die hebben mooie prijzen en ruim assortiment.
Nu lees ik dat meerdere mensen hier al screens hebben afgenomen en dat de kwaliteit prima is.
Ik wil elektrische screens die ik later "slim" maak met een Shelly 2PM. Hierdoor kan ik kiezen voor de voordelige standaard motor, eigen merk of een Somfy. De meerprijs is niet heel veel (EUR50 in sommige gevallen). Dat lijkt mij het wel waard. Aangezien ik er 5 nodig heb zou het toch een paar honderd euro schelen door het huismerk te nemen. Wat is wijsheid volgens jullie hier? Huismerk of Somfy motoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:56
copywrong1982 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 21:15:

[Afbeelding]

Het lijkt mij niet echt praktisch om een rolscreen voor openslaande deuren te plaatsen. In ons vorige huis hadden we voor de openslaande deur gewoon een los screen scherm, wat we op de deur zelf konden vastzetten met tourniquets. Is dat niet handiger ook voor deze situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Maartenteraar schreef op zondag 18 juni 2023 @ 14:48:
hallo allemaal,

Ook ik ben aan het oriënteren op diverse rist screens voor mijn nieuwbouw woning. Zodoende kwam ik ook uit op de zonwering-fabriek. Die hebben mooie prijzen en ruim assortiment.
Nu lees ik dat meerdere mensen hier al screens hebben afgenomen en dat de kwaliteit prima is.
Ik wil elektrische screens die ik later "slim" maak met een Shelly 2PM. Hierdoor kan ik kiezen voor de voordelige standaard motor, eigen merk of een Somfy. De meerprijs is niet heel veel (EUR50 in sommige gevallen). Dat lijkt mij het wel waard. Aangezien ik er 5 nodig heb zou het toch een paar honderd euro schelen door het huismerk te nemen. Wat is wijsheid volgens jullie hier? Huismerk of Somfy motoren?
Wat is het verschil tussen huismerk en Somfy? De kans is aanzienlijk dat het enkel dat plakkertje met de merknaam is, en als er toch een verschil is wil dat nog niet zeggen dat de duurdere langer meegaan. Ik zou voor de goedkoopste gaan, die rolluikmotoren worden vast maar in een handvol fabrieken in China gemaakt (voor alle merken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-09 13:19
Crosspost uit het Grote DIY topic:

Goedenavond Tweakers,

Vraagje over het aanpassen van een dakkapel, hier willen we graag een screen ophangen. Dit komt omdat we op de westzijde van onze woning een screen geplaatst hebben en we zijn dermate tevreden over de winst in comfort dat we de opties bekijken of het op de zuidzijde ook kan. Hier slaapt onze oudste zoon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/doI8hokxbHfZt7HMgBb9FCZ21po=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wLkeBSp4qHQPH4fvnJdS9Krf.jpg?f=fotoalbum_large

Op de zuidkant van het huis hebben we een dakkappel, nu wil ik de zijdes van het met HPL beklede gedeelte uitvlakken met de bovenzijde zodat ik een screen kan ophangen. Is dit mogelijk met bijvoorbeeld door er een met HPL beklede balk tegen te bevestigen? Of zie ik hier belangrijke zaken over het hoofd? Ideeën zijn welkom!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UjHl63R5aZTTdISGiQAiv_X6iQA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0gkF7M9sVB0CjmHmDsnYscCc.jpg?f=fotoalbum_large

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:03

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Peutpeut om te overwegen: er bestaan ook zonwerende horren wellicht dat dat makkelijker is blijft alleen dat kleine raampje over wellicht met zuignappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-09 13:19
@twain4me Ook zeker iets om over na te denken, thanks!

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
Ik denk dat een rolluik over de hele breedte een betere optie is, ik weet alleen niet of de ventilatieroosters niet te ver uitsteken, Daar zou een screen ook last van kunnen hebben overigens. Constructie wordt sowieso lastig voor een screen heb je minimaal 10 cm ruimte nodig voor de bak, die dan op het kozijn zal komen, ik heb geen idee van de maten, maar laat eens iemand bij je langs komen. Anders kun je altijd nog voor een optie met zuignappen kiezen. Ziet er iets minder uit maar die blijven wonderwel goed zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NeoFoX
Gisteren zijn bij ons de Solar-screens geplaatst:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ducbAoT64aXO3gH8GvDTthsklkg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HlrLTPcKOWkaY1YVG6stBcpW.jpg?f=fotoalbum_large

Plaatsing is goed gegaan, ook mooie kwaliteit en strak werk!
- Grote raam is 5m breed met een SMART bak
- Deur is voorzien van hetzelfde antraciete doek alleen zit dan vast met zuignapjes, perfect!
- Boven zijn normale

Dit direct aangesloten op de BREL Home HUB (DD-7002B) maar het bereik valt mij tegen van dit ding, ik kan de screens aan de voorkant (niet op de foto gezet nu) niet bereiken. Dus ik kan óf de 3 ramen op de foto bereiken óf de 2 ramen aan de voorkant...

Dus nu even een Brel DD1557 Home repeater besteld en even wachten totdat die er is...

Bereik van alle 433mhz apparaten in een nieuwbouw woning is dus nog niet zo heel best.

Maar de HomeAssistant integratie werkt dan wel feilloos met de Hub, dus kan vandaag beginnen met de automations 8) laat de zomer nu maar komen! Ik zie alleen dat alle screens maximaal maar een batterij percentage hebben van 85% en niet hoger gaan, iemand hier ook ervaring mee?

- The Neo and Only -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nano2009
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-09 18:31
Een goede morgen allen!

Sinds een aantal maanden heb ik een aantal Somfy screens (3x regulier, 2x solar en één uitvalscherm) verbonden met een Tahoma switch en een Somfy Sunis zonsensor. Nu valt mij de intelligentie van de Tahoma icm de zonsensor ontzettend tegen. Je kunt namelijk een waarde instellen in het aantal lux waarop de screens naar beneden moeten gaan maar je kunt daarbij niet instellen dat deze waarden een X periode aanwezig moet zijn voordat de screens omlaag gaan. Op een bewolkte dag betekent dit dat als deze waarde één keer kortstondig wordt gehaald, de screens al omlaag gaan. Dit is vanwege de kans op neerslag en harde wind op dergelijke dagen niet wenselijk.

Zijn er hier meer die hiermee te maken hebben en zo ja, hoe hebben jullie dit opgelost? Ik heb al gekeken of ik met een Homey meer mogelijkheden heb, maar dat lijkt zo op het eerste oog niet het geval te zijn.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljd3k
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 25-09 15:14
Nano2009 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 09:45:
Een goede morgen allen!

Sinds een aantal maanden heb ik een aantal Somfy screens (3x regulier, 2x solar en één uitvalscherm) verbonden met een Tahoma switch en een Somfy Sunis zonsensor. Nu valt mij de intelligentie van de Tahoma icm de zonsensor ontzettend tegen. Je kunt namelijk een waarde instellen in het aantal lux waarop de screens naar beneden moeten gaan maar je kunt daarbij niet instellen dat deze waarden een X periode aanwezig moet zijn voordat de screens omlaag gaan. Op een bewolkte dag betekent dit dat als deze waarde één keer kortstondig wordt gehaald, de screens al omlaag gaan. Dit is vanwege de kans op neerslag en harde wind op dergelijke dagen niet wenselijk.

Zijn er hier meer die hiermee te maken hebben en zo ja, hoe hebben jullie dit opgelost? Ik heb al gekeken of ik met een Homey meer mogelijkheden heb, maar dat lijkt zo op het eerste oog niet het geval te zijn.

Alvast bedankt!
Ik heb exact dezelfde setup en ervaar ook exact hetzelfde probleem. Kijk graag mee of er iemand goede ideeen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
Dit lijkt me typisch iets waarvoor node-red een oplossing biedt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:11
NeoFoX schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 08:55:
Gisteren zijn bij ons de Solar-screens geplaatst:

[Afbeelding]

Plaatsing is goed gegaan, ook mooie kwaliteit en strak werk!
- Grote raam is 5m breed met een SMART bak
- Deur is voorzien van hetzelfde antraciete doek alleen zit dan vast met zuignapjes, perfect!
- Boven zijn normale

Dit direct aangesloten op de BREL Home HUB (DD-7002B) maar het bereik valt mij tegen van dit ding, ik kan de screens aan de voorkant (niet op de foto gezet nu) niet bereiken. Dus ik kan óf de 3 ramen op de foto bereiken óf de 2 ramen aan de voorkant...

Dus nu even een Brel DD1557 Home repeater besteld en even wachten totdat die er is...

Bereik van alle 433mhz apparaten in een nieuwbouw woning is dus nog niet zo heel best.

Maar de HomeAssistant integratie werkt dan wel feilloos met de Hub, dus kan vandaag beginnen met de automations 8) laat de zomer nu maar komen! Ik zie alleen dat alle screens maximaal maar een batterij percentage hebben van 85% en niet hoger gaan, iemand hier ook ervaring mee?
Dat ziet er netjes uit, in de dag gemonteerd. Lijkt me ook wel wat, alleen ik heb kunststof kozijnen.
Hoe hebben ze dat vastgemaakt op je kozijnen? Gewoon vastgeschroefd of iets anders?
Zijn je kozijnen van kunststof of van hout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insidious

Insidious

Professionele amateur

aljd3k schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:22:
[...]

Ik heb exact dezelfde setup en ervaar ook exact hetzelfde probleem. Kijk graag mee of er iemand goede ideeen heeft.
Ik heb er nog een Homey tussen en dan kan je dat wel inregelen. Waarschijnlijk zal zoiets met Home Assistant ook mogelijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nano2009
  • Laatst online: 27-09 18:31
roltor schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 20:29:
[...]

Dat ziet er netjes uit, in de dag gemonteerd. Lijkt me ook wel wat, alleen ik heb kunststof kozijnen.
Hoe hebben ze dat vastgemaakt op je kozijnen? Gewoon vastgeschroefd of iets anders?
Hier ook kunststof kozijnen met screens in de dag die gewoon op het kozijn zijn geschroefd. Dat hoeft geen probleem te zijn.
Insidious schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 21:04:
[...]

Ik heb er nog een Homey tussen en dan kan je dat wel inregelen. Waarschijnlijk zal zoiets met Home Assistant ook mogelijk zijn.
Oké, interessant! Ik heb het met de gratis online variant van Homey geprobeerd en daar kan het niet mee. Heb je toevallig een screenshot van de configuratie die je gebruikt die je kunt delen? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insidious

Insidious

Professionele amateur

Nano2009 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 15:43:
[...]

Hier ook kunststof kozijnen met screens in de dag die gewoon op het kozijn zijn geschroefd. Dat hoeft geen probleem te zijn.

[...]

Oké, interessant! Ik heb het met de gratis online variant van Homey geprobeerd en daar kan het niet mee. Heb je toevallig een screenshot van de configuratie die je gebruikt die je kunt delen? Alvast bedankt!
Zelf heb ik een Homey Pro (early 2019) en dan kan je met een timer app, en de Somfy app, zelf grenswaarden voor wachttijden en aantal Lux instellen. Ik weet niet of dat ook met de gratis online variant kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoFoX
roltor schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 20:29:
[...]

In een halve zat allemaal (5 stuks) gemonteerd, op de dag bij houten kozijnen. Echt superstrak!

Daarnaast is de repeater van Brel nu ook geplaatst en nu heb ik volle dekking met de hub en 1 repeater op de 1e verdieping. Die pakt ook direct het grote raam mee..

Wel jammer dat het zo moest, maar toch! Op naar een mooie zomer :*) en dan van het najaar de zijkant van het huis (nog 4 ramen) doen.

- The Neo and Only -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-09 07:28

MRL

NeoFoX schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:22:
[...]

In een halve zat allemaal (5 stuks) gemonteerd, op de dag bij houten kozijnen. Echt superstrak!

Daarnaast is de repeater van Brel nu ook geplaatst en nu heb ik volle dekking met de hub en 1 repeater op de 1e verdieping. Die pakt ook direct het grote raam mee..

Wel jammer dat het zo moest, maar toch! Op naar een mooie zomer :*) en dan van het najaar de zijkant van het huis (nog 4 ramen) doen.
Heel benieuwd: hebben je kozijnen er veel van te lijden? Je hebt hout, dat zou wel wat moeten kunnen hebben, maar ik heb kunststof en vraag me nog steeds af of het slim is om daar ook zulke screens op te laten monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRL

MRL

Nano2009 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 15:43:
[...]

[...]

Je geeft aan dat het geen probleem hoeft te zijn als ze ze op kunststof kozijnen schroeven. Wat zou je afweging zijn om dat wel of niet te laten doen? Zelf wil ik 7 screens laten monteren, maar de gedachte dat ze in mijn splinternieuwe Deceuninck kunststof kozijnen gaan boren maakt me wel aan het twijfelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
MRL schreef op maandag 4 september 2023 @ 07:27:
[...]

Je geeft aan dat het geen probleem hoeft te zijn als ze ze op kunststof kozijnen schroeven. Wat zou je afweging zijn om dat wel of niet te laten doen? Zelf wil ik 7 screens laten monteren, maar de gedachte dat ze in mijn splinternieuwe Deceuninck kunststof kozijnen gaan boren maakt me wel aan het twijfelen.
Niet degene waarop je reageert, maar qua kunststof kozijnen en dingen erop schroeven heb ik wel ervaring. Het is eigenlijk heel simpel: het eenmalig erop schroeven is geen enkel probleem. Totdat je ze eraf wil of wat anders wilt.

Kunststof is niet per se onmogelijk te repareren, maar het is niet zoals bij hout simpelweg met een goede houtvuller opvullen en weer afwerken. Dus in principe krijg je te maken met zo goed als definitieve gaatjes en tuurlijk zijn die desnoods dus enigszins te repareren of af te doppen (dat zie ik het meest gebeuren), maar even 5mm ernaast dan een nieuw gaatje is dan dus geen optie meer.

Kortom: weet goed wat je doet en ga ervan uit dat het definitief is en je niet zomaar meer kan herstellen. Maar ja, als jij ze 30 jaar wilt laten zitten, zie ik het probleem niet. Maar ik zou dan niet besparen op mijn screens en de best mogelijke kwaliteit nemen zodat je zoveel mogelijk garantie hebt dat ze echt lang meegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRL

MRL

MooDyBLueS schreef op maandag 4 september 2023 @ 10:03:
[...]

Niet degene waarop je reageert, maar qua kunststof kozijnen en dingen erop schroeven heb ik wel ervaring. Het is eigenlijk heel simpel: het eenmalig erop schroeven is geen enkel probleem. Totdat je ze eraf wil of wat anders wilt.

Kunststof is niet per se onmogelijk te repareren, maar het is niet zoals bij hout simpelweg met een goede houtvuller opvullen en weer afwerken. Dus in principe krijg je te maken met zo goed als definitieve gaatjes en tuurlijk zijn die desnoods dus enigszins te repareren of af te doppen (dat zie ik het meest gebeuren), maar even 5mm ernaast dan een nieuw gaatje is dan dus geen optie meer.

Kortom: weet goed wat je doet en ga ervan uit dat het definitief is en je niet zomaar meer kan herstellen. Maar ja, als jij ze 30 jaar wilt laten zitten, zie ik het probleem niet. Maar ik zou dan niet besparen op mijn screens en de best mogelijke kwaliteit nemen zodat je zoveel mogelijk garantie hebt dat ze echt lang meegaan.
Thanks! Ik heb een partij die al jarenlang goed bekend staat, schoonouders zijn ook heel verguld met hun screens. Denk dat ik het erop gok! Deze woning hebben we wel gekocht met de gedachte dat we hier voor altijd willen blijven en als dat zo is hoop ik dat me meer dan 30 jaar gegund is, maar misschien is het dan ook wel tijd voor nieuwe kozijnen of kunnen ze iets regelen met dat wat er al op zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
MRL schreef op maandag 4 september 2023 @ 22:48:
[...]

Thanks! Ik heb een partij die al jarenlang goed bekend staat, schoonouders zijn ook heel verguld met hun screens. Denk dat ik het erop gok! Deze woning hebben we wel gekocht met de gedachte dat we hier voor altijd willen blijven en als dat zo is hoop ik dat me meer dan 30 jaar gegund is, maar misschien is het dan ook wel tijd voor nieuwe kozijnen of kunnen ze iets regelen met dat wat er al op zit.
Als dat je insteek is, moet het geen probleem zijn nee. Het is en blijft eigenlijk het enige nadeel van kunststof kozijnen, maar reken maar eens uit wat je jezelf aan schilderwerk bespaart in 30 jaar tijd. Als je het zelf zou kunnen valt het allemaal wel mee, maar een gemiddelde woning laten schilderen zit je anno nu wel op 2-4k en dat elke 3-5 jaar. Dus je bespaar op z'n minst 6x 2k = 12k aan schilderwerk al, op z'n meest 40k (10x 4k). Voor dat laatste kan je waarschijnlijk je hele woning van nieuwe kunststof kozijnen mét glas voorzien, mocht dat nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09 11:38
Ik zit een beetje in een dilemma, ik wil voorbereiding voor screens gaan maken aangezien ik de muren ga laten stucen. Nu wil ik de voorbereiding aan de buitenkant zodanig maken dat het niet opvalt, geen invloed op de isolatie heeft en dat ik er niet onnodig iets mee ga beschadigen. Waar hebben jullie de energievoorziening aan de buitenkant gemaakt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XBT4tFBzt4pyuX6ZRF_hW4RnEXU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EtbXNeZrGE3OdJxYk0JgXHNN.jpg?f=fotoalbum_large

BlaBlaBla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• big bang
Strider schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 15:40: Nu wil ik de voorbereiding aan de buitenkant zodanig maken dat het niet opvalt, geen invloed op de isolatie heeft en dat ik er niet onnodig iets mee ga beschadigen.
There ain’t no such thing as a free lunch. Bovenstaande kan ik me alleen voorstellen met een hele grote spouw tussen je stucplaten en muur. Ergens zul je wat consessies moeten doen.

Hoe je de stroom er krijgt kun je alleen met kennis van de binnenkant etc oplossen. Wel zou je kunnen overwegen de variant met zonnepanelen te kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRL

MRL

MooDyBLueS schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:30:
[...]

Als dat je insteek is, moet het geen probleem zijn nee. Het is en blijft eigenlijk het enige nadeel van kunststof kozijnen, maar reken maar eens uit wat je jezelf aan schilderwerk bespaart in 30 jaar tijd. Als je het zelf zou kunnen valt het allemaal wel mee, maar een gemiddelde woning laten schilderen zit je anno nu wel op 2-4k en dat elke 3-5 jaar. Dus je bespaar op z'n minst 6x 2k = 12k aan schilderwerk al, op z'n meest 40k (10x 4k). Voor dat laatste kan je waarschijnlijk je hele woning van nieuwe kunststof kozijnen mét glas voorzien, mocht dat nodig zijn.
Haha je hebt het tegen degene die zo koppig was dat ze per se zelf haar huis zou schilderen aan de binnenzijde. Ging uiteindelijk dikke prima hoor, echt heel mooi resultaat, maar man wat een werk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:31
Licht offtopic, ik probeer mijn solar screen van zonwering fabriek bruikbaar te maken in home assistant.
Ik heb hiervoor een goedkope RF module gekocht, de Sonoff RF Bridge. Deze is geschikt voor 433.92 Mhz.

Helaas lukt het niet om signalen van de afstandsbediening te detecteren. Heeft iemand ervaring met een RF module die wel werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
chielmi schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 09:57:
Licht offtopic, ik probeer mijn solar screen van zonwering fabriek bruikbaar te maken in home assistant.
Ik heb hiervoor een goedkope RF module gekocht, de Sonoff RF Bridge. Deze is geschikt voor 433.92 Mhz.

Helaas lukt het niet om signalen van de afstandsbediening te detecteren. Heeft iemand ervaring met een RF module die wel werkt?
Ken je deze: http://www.rfxcom.com/epa...s/78165469/Products/23304

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:31
Die is een klein beetje boven budget :+ , maar ik zal me eens inlezen.
Heb je ervaring dat deze werkt met zulke solar screens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Niet met solarscreens wel met rolluiken met Somfy RTS-motor (die ook voor screens gebruikt worden) en dat werkte perfect in HA.
Anders icm met een pulsschakelaar en Zigbee?

[ Voor 15% gewijzigd door Peatsmoke op 09-09-2023 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijscamp
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-09 09:31
chielmi schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 09:57:

Ik heb via zonweringfabriek de HUB van Brel besteld. Moet werken volgens de klantenservice. Helaas nog niet binnen dus of dit ook echt zo is weet ik nog niet...
Deze moet werken met de ZF motoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corneej
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-09 22:35
matthijscamp schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 11:40:
[...]

Ik heb via zonweringfabriek de HUB van Brel besteld. Moet werken volgens de klantenservice. Helaas nog niet binnen dus of dit ook echt zo is weet ik nog niet...
Dit werkt, kan ik vertellen uit eigen ervaring. Integreert top met HA! Zie mijn post een paar pagina’s terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobjol
  • Laatst online: 23-06 10:10
Een suggestie om het budget uit te voeren en te automatiseren.

Kies een screen met een huismerk motor. Deze heeft een aparte draad voor naar boven en beneden (230v).

Hierop plaats je een Z-wave Fibaro roller shutter module en heb je ook gelijk feedback van de huidige positie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
We hebben vorige week vier screens gemonteerd van zonwering-fabriek. Dat was goed te doen, mits je met twee personen bent. De 'handleidingen' zijn nogal summier en gericht op kozijnen die perfect recht zijn. De fijnafstelling van de screens is niet heel precies en ook een stom karwei wat je met twee personen moet doen. De slimme motoren en schakelaars vond ik enorm duur (900,- extra), dus ik heb besloten dat ik dat zelf ga doen.

Anyway, ze hangen en hebben de afgelopen hittegolf enorm geholpen tegen de zon.

Volgende uitdaging: dom en slim aansluiten. Ik ben op zoek naar domme schakelaars, maar ik wil liever geen schakelaar-straat maken (vier schakelaars naast elkaar). Heeft iemand wel eens een domme oplossing gezien waar je meerdere screens kunt bedienen met iets wat één stopcontact breed en hoog is? De enige die ik tot nu toe heb gevonden is https://nl.aliexpress.com/item/1005003080348426.html
Met deze heb ik de helft aan ruimte nodig. Maar ik hoop dat er nog meer van dit soort schakelaars bestaan.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11:14
KabouterSuper schreef op maandag 11 september 2023 @ 08:51:
We hebben vorige week vier screens gemonteerd van zonwering-fabriek. Dat was goed te doen, mits je met twee personen bent. De 'handleidingen' zijn nogal summier en gericht op kozijnen die perfect recht zijn. De fijnafstelling van de screens is niet heel precies en ook een stom karwei wat je met twee personen moet doen. De slimme motoren en schakelaars vond ik enorm duur (900,- extra), dus ik heb besloten dat ik dat zelf ga doen.

Volgende uitdaging: dom en slim aansluiten. Ik ben op zoek naar domme schakelaars, maar ik wil liever geen schakelaar-straat maken (vier schakelaars naast elkaar). Heeft iemand wel eens een domme oplossing gezien waar je meerdere screens kunt bedienen met iets wat één stopcontact breed en hoog is? De enige die ik tot nu toe heb gevonden is https://nl.aliexpress.com/item/1005003080348426.html
Met deze heb ik de helft aan ruimte nodig. Maar ik hoop dat er nog meer van dit soort schakelaars bestaan.
Ik kan het mij bijna niet voorstellen; maar zijn er geen draadloze jalousie schakelaars met 4 kanalen in de handel?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Laatst online: 25-09 22:02
Leuk topic, wij hebben ons huis ook voorzien van screens aan de achterkant (zuid-oost ligging) voor de schuifpui en lichtstraat, aangevuld met rolluiken voor de bovenverdieping.

Nu zit ik nog te denken over de garage: die is halfsteens en niet geïsoleerd. Is misschien nog wel een keer een plan, maar dat heeft vanzelfsprekend nogal wat voeten in de aarde. Nu heb ik daar wel een glasdeur (uit m'n hoofd gewoon enkel glas) op zuid-oost en een eenvoudige dakkoepel in zitten.

Ik werd een beetje getriggerd door de post van @NeoFoX die een stukje screen met zuignappen op een deur heeft zitten. Daarnaast vond ik zoiets als mogelijke oplossing voor de lichtkoepel.

Mijn voornaamste overweging is vooral: gezien het feit dat het verder een volledig ongeïsoleerde ruimte is, zou die zonwering van überhaupt een merkbaar effect hebben? Afgezien van dat het donkerder is binnen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
@KabouterSuper Je kan rolluikmotoren niet parallel hangen, dat loopt verkeerd af; daarom kan je ze niet samen aan een schakelaar hangen.
Als je de ruimte niet hebt bij de schakelaar, zou je dan geen shelly 2.5 (of iets dergelijks) in de bak van elke screen zelf stoppen? De ingangen daarvan kan je wel parallel hangen, dus dan kan je de 4 wel parallel aansluiten aan een schakelaar (ben ik voorstander van, als domotica of wifi dom doet kan je gewoon de knoppen blijven gebruiken).
Dan kan je ook domotica er tussen steken, of via de app aansturen. Of je gebruikt een shelly i4 achter een 4voudige drukknop om bepaalde scenes in te stellen.

• KabouterSuper
  • Niet online
naftebakje schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:07:
@KabouterSuper Je kan rolluikmotoren niet parallel hangen, dat loopt verkeerd af; daarom kan je ze niet samen aan een schakelaar hangen.
Als je de ruimte niet hebt bij de schakelaar, zou je dan geen shelly 2.5 (of iets dergelijks) in de bak van elke screen zelf stoppen? De ingangen daarvan kan je wel parallel hangen, dus dan kan je de 4 wel parallel aansluiten aan een schakelaar (ben ik voorstander van, als domotica of wifi dom doet kan je gewoon de knoppen blijven gebruiken).
Dan kan je ook domotica er tussen steken, of via de app aansturen. Of je gebruikt een shelly i4 achter een 4voudige drukknop om bepaalde scenes in te stellen.
Het gaat niet zozeer om de ruimte voor een shelly 2.5 (of shelly 2PM), maar meer dat ik een batterij aan schakelaars krijg op mijn muur. Maar ik heb zojuist een dubbele schakelaar gevonden die compact is en gescheiden inputs heeft:
https://www.rolluikenteko...hakelaar-somfy-smoove-uno
Technische docu: https://asset.somfy.com/D...5B_SMOOVE%20UNO%20DUO.pdf
Volgens mij kan ik twee shelly 2.5's achter één zo'n schakelaar zetten (wel een heule diepe inbouwdoos gebruiken). Dan heb ik vier fysieke schakelaars in een blok van 8 bij 16cm plus alle lol van een shelly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijscamp
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-09 09:31
matthijscamp schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 11:40:
[...]

Gisteren binnen gekregen, geïnstalleerd en werkt perfect!
Mocht iemand interesse hebben in deze hub, stuur mij een DM. Heb er nu 2 in huis, waar 1 voldoende is. Dacht dat ik per verdieping 1 nodig zou hebben ivm bereik, maar dat is dus overbodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
@KabouterSuper Niko heeft ook 6 drukknoppen in een module: https://niwzi.be/nl/niko-potentiaalvrije-drukknoppen-207917 . Daar krijg je geen 3 shelly's achter, maar als je de shelly's in de rolluikbak stopt lukt dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
KabouterSuper schreef op maandag 11 september 2023 @ 08:51:

Foto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pman63
Strider schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 15:40:
Ik zit een beetje in een dilemma, ik wil voorbereiding voor screens gaan maken aangezien ik de muren ga laten stucen. Nu wil ik de voorbereiding aan de buitenkant zodanig maken dat het niet opvalt, geen invloed op de isolatie heeft en dat ik er niet onnodig iets mee ga beschadigen. Waar hebben jullie de energievoorziening aan de buitenkant gemaakt?

[Afbeelding]
Jammer van de muren, maar screens op zonneenergie hebben geen gaten in je muur nodig, alleen voor de geleiderails (en die heb je sowieso nodig)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nNgkMcNbPIMU6XTCZF4WKttAxWU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aCeLcdEmSQ29YB4UlpQieHIk.jpg?f=fotoalbum_large
Hier zie je dat er een golf in het doek zit. Dat is denk ik omdat de boel niet helemaal loodrecht is. Je ziet het normaal trouwens nauwelijks, maar ik heb de foto zo genomen dat het opvalt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2BKRVjnHE5DZ1u4rd_87GDFanko=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M7bBE9xEkpagLKhDnKyH1tx2.jpg?f=fotoalbum_large
De tijdelijke bediening:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s8ws8FVNLLN5ZgpTmKhZNTFIldU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A9lY8ktoHCNtH5396tuynmJ5.jpg?f=fotoalbum_large
De gaten in het plafond om de kabels weg te werken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OiAVqHg4G0UzVRxaAIUM5UvmbFI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/feNOWnTtrmQpXvNiW4VdEwYM.jpg?f=fotoalbum_large

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Iemand nog meer ervaring met een DIY fabriek die screens levert, anders dat zonwering-fabriek.nl?
Pagina: 1 ... 6 ... 9 Laatste