It's time to play the music, it's time to light the lights
big bang schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 20:18:
[...]
Zoek even op JVS in dit topic, voor ervaringen en met die partij.
Da's niet cool. In welk opzicht waren ze verkeerd? De zijgeleiders die ik heb van de zonwering-fabriek kunnen bijna alleen maar fout zijn in kleur en lengte.ArthurE schreef op zondag 5 november 2023 @ 10:13:
in september van zonwering-fabriek.nl een screen gemonteerd. Tot 2x toe verkeerde zijgeleiders geleverd terwijl ik al 5 m hoog op een gehuurde steiger klaar stond. Die negatieve review van mij plaatsen ze niet op hun site. Ik zoek een ander voor een volgende zonwering
When life gives you lemons, start a battery factory
[ Voor 97% gewijzigd door twain4me op 15-01-2024 14:45 ]
Rem zonwering
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Overal gaat wel eens wat mis, denk ik.big bang schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 20:18:
[...]
Zoek even op JVS in dit topic, voor ervaringen en met die partij.
Mijn ouders hebben een paar screens van JVS en ik ook één. Alles ging goed. Zie geen reden ze af te raden.
Catch a smile out there!
Weet jij toevallig of een velux solar screen ook zou kunnen werken hiermee?corneej schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 14:13:
[...]
Dit werkt, kan ik vertellen uit eigen ervaring. Integreert top met HA! Zie mijn post een paar pagina’s terug.
Deze zal niet met de HUB van Brel werken, maar even een korte google query geeft aan dat er een home-assistant plugin is voor de Velux hub: KLF 200K1p schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 04:32:
[...]
Weet jij toevallig of een velux solar screen ook zou kunnen werken hiermee?
https://www.home-assistant.io/integrations/velux/
Dit zou dan moeten werken!
Sorry, heb hier te weinig kennis van op het moment, maar ga mij inlezen! Dank!corneej schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:38:
[...]
Deze zal niet met de HUB van Brel werken, maar even een korte google query geeft aan dat er een home-assistant plugin is voor de Velux hub: KLF 200
https://www.home-assistant.io/integrations/velux/
Dit zou dan moeten werken!
Ik wil een screen plaatsen voor mijn woonkamerramen (zie foto)
:strip_exif()/f/image/OAnbCYakURUCEOkmYgmvfkqU.jpg?f=fotoalbum_large)
De deur aan de linker kant opent naar binnen, maar ik heb vorig jaar wel die trapleuning daar geplaatst. Dus wellicht is een doek plakken op de deur wel handiger.
Ik heb zojuist via de gamma een verzoek tot inmeten gedaan. Dat gaat echter op zichzelf al 60,- kosten. Heeft iemand ervaring met Gamma? Een ander lokaal winkeltje waar ik informatie inwon schatte de prijs voor een ritscreen voor de hele breedte incl deur al op 2.200,-. Dat vond ik wel veel...
Verder zit ik te denken aan iets als doeken of horren voor de ramen op de verdiepingen. Zijn hier nog aanraders?
Horren houden maar beperkte hoeveelheid licht tegen en zitten aan de binnenkant (dat zal zo 80 a 100 per raam kosten), opwarming van de ruimte zal dan ook bijna net zo hard gaan als nu.
Op basis van de foto de volgende gedachtes:Thommuz schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 21:40:
Hoihoi,
[Afbeelding]
De deur aan de linker kant opent naar binnen, maar ik heb vorig jaar wel die trapleuning daar geplaatst. Dus wellicht is een doek plakken op de deur wel handiger.
Ik heb zojuist via de gamma een verzoek tot inmeten gedaan. Dat gaat echter op zichzelf al 60,- kosten. Heeft iemand ervaring met Gamma? Een ander lokaal winkeltje waar ik informatie inwon schatte de prijs voor een ritscreen voor de hele breedte incl deur al op 2.200,-. Dat vond ik wel veel...
Verder zit ik te denken aan iets als doeken of horren voor de ramen op de verdiepingen. Zijn hier nog aanraders?
Het mooiste (van buitenaf gezien) is één groot breed screen dat alle drie de ramen en de deur afscherm. Dat is echter niet het meest praktisch: dan moet het hele screen omhoog om naar binnen/buiten te kunnen lopen.
Andere mogelijkheid is dan per raam en deur een screen, dus 4 screens totaal. Dan ziet het er van buitenaf uit als ‘in balans’ want 4 gelijke delen. Dat zijn wel 4 motoren en wordt mogelijk een dure grap.
Wat een alternatief is:
1 screen die de 3 ramen afdekt plus 1 screen voor de deur (totaal dus 2 screens/motoren). Ik heb dat ook bij mijn ramen (geen deur) en stoor me er niet aan. De verhouding hier is ongeveer 1/3 2/3e (ramen zijn niet exact gelijk qua maatvoering)
Zie: Ervaring met screens aan buitenkant raam
Trap zit in de weg!
Die trap zoals nu geïnstalleerd geeft echter een probleem bij de deur: zowel de bovenste trede als de leuning zitten ‘in de dag’ en daarmee in de weg voor plaatsing van een screen voor de deur. Maar lijkt me dat je een alternatieve bevestiging kunt bedenken voor die trap en leuning.
Weet niet of je hier leveranciers mag tippen, maar ik ben erg tevreden over die van mij:
Kors van https://frankovianen.nl/
Ik heb inmiddels een offerte gekregen van een installateur, voor bovengenoemde situatie, en vraag mij af of de prijzen gangbaar zijn?Thommuz schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 21:40:
Hoihoi,
[Afbeelding]
.....
Er zijn daar twee opties om uit te kiezen:
Voor een combinatie waarbij de drie rechter ramen een screen krijgen, en de deur een doek: € 2.483,-
Voor een screen die de hele lengte beslaat: € 2.923,-
Er valt niks zinnigs over te zeggen zonder alle opties, keuzes, kleuren en vooral maatvoering te weten. Jouw eerste optie is goedkoper, omdat als ik het goed begrijp op de deur er een doek komt met zuignappen (of tourniquets als deur/kozijn geschikt is) en bij de tweede optie er simpelweg een groter screen komt die het geheel afdekt, dus groter doek, sterkere motor, grotere kast (in breedte), etc.Thommuz schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:10:
[...]
Ik heb inmiddels een offerte gekregen van een installateur, voor bovengenoemde situatie, en vraag mij af of de prijzen gangbaar zijn?
Er zijn daar twee opties om uit te kiezen:
Voor een combinatie waarbij de drie rechter ramen een screen krijgen, en de deur een doek: € 2.483,-
Voor een screen die de hele lengte beslaat: € 2.923,-
Je wil bij de eerste optie ook de aparte prijzen weten.
Vervolgens, om voor jezelf beeld te krijgen, het volgende:
De prijzen van (rits)screens hangen af van:
- is het een RITSscreen (met zijgeleiding, beter windvast) of een LOS screen (wel met een motor en een frame aan de zijkant, maar zonder de 'rits' ). Dit laatste zou ik nooit doen want wappert, is lelijk, niet strak, etc maar is persoonlijke keuze.
- maatvoering (breedte en lengte)
- type kast (vorm en kleur: met name dat laatste schiet omhoog in prijs als je geen standaard kleur wilt)
- type motor (standaard, of draadloos aangestuurd, type schakelaar/afstandsbediening, etc)
Overigens lijken de metalen behuizingen en geleiders ook allemaal uit dezelfde fabriek te komen (Hunter Douglas white label vermoed ik) maar dat weet ik niet zeker.
Nou, om beeld te krijgen van de prijzen heb ikzelf het volgende gedaan:
In excel een overzicht van de exacte maten, en dan een vergelijking bij (onder andere) de volgende partijen:
- https://www.wvdzonwering.nl/
- https://www.zonwering-fabriek.nl/
- https://www.ritsscreen.nl/
- https://www.screen-discount.nl/
Let op:
- zorg ervoor dat je exact dezelfde opties aanvinkt om eea vergelijkbaar te houden (maar je zult zien dat ze allemaal min of meer hetzelfde vragen qua opties_
- dat zijn dan prijzen ex montage.
Bij ons vroeg de aannemer voor het compleet monteren van een screen €1500 ex btw (1815 inc)
Het screen zelf was bij zonweringfabriek €528,10 ex btw (688,95 inc). Ik kon het dus een keer verprutsen en nog geld over houden.
Uiteindelijk was het goed te doen. Het monteren zelf (screen ca 200*230cm) was een uurtje of 2 a 3 werk om alles echt netjes te krijgen. Tel daar nog tijd bij op om alles goed in te meten (3x instructies lezen, 2x meten, 1x goed doen), en je hebt met z’n tweeën in een paar uur dik €1000 bespaard. Er zijn dagen dat ik minder verdien.
Als ik bijv. een Verano screen (ritsscreen.nl) kies scheelt het per screen 500 euro, is dus zeker de moeite waard om zelf op te hangen
Ik kan het niet bewijzen, maar ik vermoed dat veel van die merken uit de zelfde fabrieken komen. Ik snap wel dat ze daar een ander label op plakken als het verschil zo groot isjweetje schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 20:11:
Het ophangen ben ik niet zo bang voor, heb twee rechter handen met best wat klus ervaring. Is meer dat je als particulier veelal de merken die ik in de offertes tegenkom niet zelf kunt bestellen, bijvoorbeeld sumaster heb ik niet particulier kunnen vinden. Ik wil graag degelijk spul dus zoek iets aan input, iets met boven en bos![]()
Als ik bijv. een Verano screen (ritsscreen.nl) kies scheelt het per screen 500 euro, is dus zeker de moeite waard om zelf op te hangen
Verder kun je vaak nog wat kiezen bij het bestellen. Ik heb bijvoorbeeld gekozen voor een bedrade somfy motor, in combinatie met deze shelly, maar ik kon dan ook nog makkelijk een kabel naar mijn meterkast trekken.
Ik ben benieuwd. Zijn er dan ook kleurverschillen.Devian schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 13:45:
[...]
Ik krijg daar garantie voor op. 3M doet ook metingen vooraf om te kijken of het glas geschikt is voor de folie.
Heb het er nu opzitten! Ik zie het niet zitten. Nu even de middag afwachten tot de zon erop gaat!
Zelf lijkt mij dit een goede oplossing voor het enorme dakraam op zolder (van 2x2m).
Voor de rest zal het een knikarmscherm worden beneden zodat de deur open kan en boven buiten jalouzieen. Maar voor het dakraam is er eigenlijk geen goede oplossing.
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Ik heb gekozen voor de simpelste motoren (huismerk zonwering-fabriek) en heb shelly qubino wave 2PMs en nette schakelaars gekocht. Scheelde 1500,- voor 8 screens. En naast de handbediening is alles is netjes geïntegreerd in home assistant.big bang schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:55:
[...]
Verder kun je vaak nog wat kiezen bij het bestellen. Ik heb bijvoorbeeld gekozen voor een bedrade somfy motor, in combinatie met deze shelly, maar ik kon dan ook nog makkelijk een kabel naar mijn meterkast trekken.
Dat is bij mij in de buurt.Yorro schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:23:
[...]
Weet niet of je hier leveranciers mag tippen, maar ik ben erg tevreden over die van mij:
Kors van https://frankovianen.nl/
Kun je ook bij hen terecht als je ook advies wil mbt de beste oplossing?
Ik heb kunststof kozijnen en wil de screens graag in de dag (dus op het kozijn). Dat kan ik niet goed vinden in de online winkels, dus ik ben op zoek naar een passende oplossing.
Ik zou hem (Kors) zeker bellen. Vond hem een fijne kerel, prettig in de omgang en gewoon duidelijk (en eerlijk).roltor schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 18:41:
[...]
Dat is bij mij in de buurt.
Kun je ook bij hen terecht als je ook advies wil mbt de beste oplossing?
Ik heb kunststof kozijnen en wil de screens graag in de dag (dus op het kozijn). Dat kan ik niet goed vinden in de online winkels, dus ik ben op zoek naar een passende oplossing.
In de dag is prima mogelijk (zit bij ons ook zo) waarbij je dan ook nog constructies hebt met screen IN de dag en de kast OP de dag (bij ons beiden IN de dag)
Als je door de “samensteller” programma’s gaat op de websites kom je dat ook vanzelf tegen herinner ik me.
Maar sowieso goed om advies te vragen en langs te laten komen.
Ik heb destijds een hele studie ervan gemaakt, verschillende stalen opgevraagd bij verschillende leveranciers (oa Verano en degene die ik eerder al aangaf). Het doek is allemaal exact hetzelfde, komt hier vandaan:big bang schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:55:
[...]
Ik kan het niet bewijzen, maar ik vermoed dat veel van die merken uit de zelfde fabrieken komen. Ik snap wel dat ze daar een ander label op plakken als het verschil zo groot is![]()
https://www.copaco.be/en
Als je kijkt naar de tekeningen en opties mbt type geleiders (in de diverse samenstel programma’s op de websites) dan zie je dat dat ook hetzelfde is. Nee, dat is nog geen bewijs.
Mijn leverancier gaf aan dat vrijwel alles uit dezelfde fabriek (Hunter Douglas vermoed ik) komt en ‘whiite label’ in de markt wordt gezet.
Waar wel verschillen in zitten: niet alle merken motoren zijn bij allen dezelfde. Je hebt vaak het Franse Somfy, maar ook het Nederlandse Brel. En ook daarin dan were ‘white label’… dus ‘eigen merk’
Om het zelf vast te stellen, kijk naar:
- de tekeningen van de geleiders
- de namen van de kleuren voor de kasten. Bijvoorbeeld “iron glimmer” is een standaard kleurnaam die velen hanteren, of dan in ieder geval dezelfde kleurcode (dit is geen RAL kleur)
Heb zelf gekozen voor deze “iron glimmer” omdat dat een echt zwarte kleur is, waar de antraciet wat meer blauwig is. Ik ben langsgegaan bij de partij waar ik uiteindelijk besteld heb (ze hadden nog geen showroom maar zaten in de buurt en had telefonisch contact)
[ Voor 24% gewijzigd door Yorro op 20-03-2024 19:38 ]
Sunmaster wordt alleen via de dealers verkocht, dus niet aan particulieren.jweetje schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 20:11:
Het ophangen ben ik niet zo bang voor, heb twee rechter handen met best wat klus ervaring. Is meer dat je als particulier veelal de merken die ik in de offertes tegenkom niet zelf kunt bestellen, bijvoorbeeld sumaster heb ik niet particulier kunnen vinden. Ik wil graag degelijk spul dus zoek iets aan input, iets met boven en bos![]()
Zij produceren alles in eigen fabriek in Nederland.
Solar voordelen:
- geen gaten boren door muur
- geen lelijke kabelgootjes
- snel en makkelijk monteren
Nadelen
- moeilijker/duurder smart te maken (hubje nodig)
- accu na x jaar vervangen?
- in winter miss niet voldoende geladen
Nu twijfelijk is het meest over de ‘smart’, ik vraag me namelijk af hoe dit in de praktijk gebruikt wordt door jullie. Met HA echt op basis van weer/zon auto open en dicht? Of vaste tijden? En dan weer sensoren voor detecteren raam open?
Als de screens het meest nodig zijn (warme dag) dan gooi ik vroeg in de ochtend de ramen open en dan kan ik net zo goed als ik ze weer dicht doe de screens naar beneden doen.. Dus in hoeverre is smart dan nuttig.
Hoor graag wie me kan overtuigen van de voordelen van smart/gekoppeld met HA.
Ik zou het kunnen automatiseren, maar als m´n vrouw eens thuis is zou ik commentaar krijgen
[ Voor 5% gewijzigd door naftebakje op 30-03-2024 08:47 ]
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
De ramen zijn ongeveer 2 meter breed en 4 meter hoog en dat voor twee kamers en dus met de buren samen voor twee huizen.
We hebben verschillende offertes aangevraagd, maar ik schrik van de prijzen. Het gaat over 4500 tot 5500 euro per woning. Dat lijkt me toch ontzettend veel geld voor twee screens per woning? Toen ik vorig jaar een kleine zoektocht deed kwam ik langs offertes van ongeveer 2500 euro voor hetzelfde.
EV3 GT LR iPhone 17 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Dat is wel met Solar versies trouwens, anders is het 900 per stuk dus 1800 totaal en dan kan die 2500 wel weer, nette prijs dan.
[ Voor 21% gewijzigd door nextnext op 30-03-2024 10:21 ]
Ook maar voor de domme versie gegaan en een Shelly PM besteld, zou je die in de binnen schakelaar/knop kunnen prutsen of kun je die beter in de wcd zetten?naftebakje schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 08:46:
Ik heb m´n screens voorzien van een Shelly 2.5, dus ik kijk op warme dagen rond 14u hoe heet het is, en zet eventueel de screens op 40%. Pas dan komt de zon binnen. Ze zijn dus zo ´smart´ als ik.
Ik zou het kunnen automatiseren, maar als m´n vrouw eens thuis is zou ik commentaar krijgen
De extra investering van een hub valt gezien het ding 4 apparaten aanstuurt nog wel mee.
Ik heb voor mijn gemak (en die van de installateurs van de screens) gekozen en in de koof tegen het dak aan een leeg potje gestoken, waar de installateur van de screens hun kabel konden aansluiten aan de draad van de drukknoppen in de muur. Nadat zij hun werk hadden gedaan, kon daar heel gemakkelijk de shelly in.nextnext schreef op zondag 31 maart 2024 @ 17:40:
[...]Ook maar voor de domme versie gegaan en een Shelly PM besteld, zou je die in de binnen schakelaar/knop kunnen prutsen of kun je die beter in de wcd zetten?
Maar met diepe inbouwdozen moet dat wel lukken om ze er achter te stoppen, let alleen wat op dat je niet teveel trekt aan de aansluitingen met de draden, dat er niets loskomt (soepele draad met kabelschoentjes helpt; kan je op sommige plekken meekopen met een shelly als je geen kabelschoentang hebt).
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Enige nadeel dat ik zie is dat ik 2 systemen heb, maar dat is niet erg omdat:
- De Brel Hub heb ik al wegens een elektrisch gordijn, dus geen additionele kosten
- De solar screens zijn de enige screens op het westen, en moeten sowieso al anders ingeregeld worden dan de screens op het zuiden.
Ben benieuwd hoe anderen hiernaar kijken
Ik zou dan voor alles Brel nemen, dan kun je in de app van Brel in één keer voor alle screens inregelen. Zal je waarschijnlijk ook nog wat kosten besparen op die vier screens lijkt me, somfy is nu eenmaal wat duurder.Blik1984 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 08:17:
Is er significant verschil tussen Brel Solar en de Solar variant van Somfy? Heb een offerte voor 6 screens, waarvan 4 vaste screens van Somfy, maar 2 moeten via Solar aangesloten worden wegens gebrek aan stroomvoorziening. De Somfy solar screens zijn echter 300-500 duurder per stuk, dus ik neig naar de Brel-variant.
- De Brel Hub heb ik al wegens een elektrisch gordijn, dus geen additionele kosten
- De solar screens zijn de enige screens op het westen, en moeten sowieso al anders ingeregeld worden dan de screens op het zuiden.
Hier 4x Brel solar, erg tevreden. Wel een repeater van Brel moeten plaatsen zodat alle schermen het signaal goed ontvangen.
Somfy bied solar nog maar pas aan, Brel heeft het al langer.Blik1984 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 08:17:
Is er significant verschil tussen Brel Solar en de Solar variant van Somfy? Heb een offerte voor 6 screens, waarvan 4 vaste screens van Somfy, maar 2 moeten via Solar aangesloten worden wegens gebrek aan stroomvoorziening. De Somfy solar screens zijn echter 300-500 duurder per stuk, dus ik neig naar de Brel-variant.
Verschil tussen de 2 is in ieder geval dat de accu bij brel in de motor zit, en bij somfy zit de accu in de bak van het rolluik of screen.
Die repeater is helaas wel nodig, anders hangt je hub op een plek waar je die liever niet hebt, wat dat betreft is er nog wel wat te verbeteren aan de hub. Bij mij werkte het alleen als de hub achter hing voor de rolluiken achter en de screens aan de voorkant. Wat afstand en mogelijke verstoringen zijn de lijnen net zo lang van en naar zender/ontvanger maar op de een of andere manier was dit toen de enige manier.Yorro schreef op donderdag 11 april 2024 @ 08:53:
[...]
Ik zou dan voor alles Brel nemen, dan kun je in de app van Brel in één keer voor alle screens inregelen. Zal je waarschijnlijk ook nog wat kosten besparen op die vier screens lijkt me, somfy is nu eenmaal wat duurder.
Hier 4x Brel solar, erg tevreden. Wel een repeater van Brel moeten plaatsen zodat alle schermen het signaal goed ontvangen.
Duurde even, maar heb nu alle offertes binnen. Ben er nog niet helemaal uit, iemand een advies? Betreft 4x bedrade aansluiting en 2x solar. De bedrade screens zitten allemaal op het zuiden, de solar-screens zitten op het westen. Mijn behoefte is ook om het slim te kunnen sturen als ik weg ben, ook op basis van slimmigheden zoals temperatuur en zonneschijn bijvoorbeeld. Volgens mij kan dat met beiden, maar wordt daarin graag bevestigdYorro schreef op donderdag 11 april 2024 @ 08:53:
[...]
Ik zou dan voor alles Brel nemen, dan kun je in de app van Brel in één keer voor alle screens inregelen. Zal je waarschijnlijk ook nog wat kosten besparen op die vier screens lijkt me, somfy is nu eenmaal wat duurder.
Dit zijn de prijzen:
Optie 1: Bedraad met Somfy, Solar met Brel €7.000
Optie 2: Alles Brel €6.840
Optie 3: Alles Somfy €7.600
optie 1:
+ Bedrade screens van meer premium merk somfy?
- Moet nog apart een hub kopen voor Somfy
Optie 2:
+ Heb al een hub van Brel, dus extra is niet nodig
+ Alles van 1 partij
- Goedkoper, maar korting t.o.v. Somfy is beperkt
Optie 3:
+ Alles van Somfy
- te duur
Suggesties, wat zouden jullie doen?
Solar is nog niet zo lang op de markt, verwachte levensduur accu 10 jaar.
Brel is wat schappelijker met de prijzen.
Vreemd dat er zo weinig prijsverschil tussen zit, destijds was Brel een stuk voordeliger. Bij mij was de keuze voor solar vrij simpel omdat de meerkosten voor het aanleggen van bedrading (Brel bedraad VS Brel solar) zodanig waren dat solar op ongeveer gelijk uitkwam. Maar Brel bedraad was voordeliger dan Somfy bedraad. Somfy solar was (zomer 2022) lastig leverbaar ook meen ik.Blik1984 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 19:18:
[...]
Duurde even, maar heb nu alle offertes binnen. Ben er nog niet helemaal uit, iemand een advies? Betreft 4x bedrade aansluiting en 2x solar. De bedrade screens zitten allemaal op het zuiden, de solar-screens zitten op het westen. Mijn behoefte is ook om het slim te kunnen sturen als ik weg ben, ook op basis van slimmigheden zoals temperatuur en zonneschijn bijvoorbeeld. Volgens mij kan dat met beiden, maar wordt daarin graag bevestigd
Dit zijn de prijzen:
Optie 1: Bedraad met Somfy, Solar met Brel €7.000
Optie 2: Alles Brel €6.840
Optie 3: Alles Somfy €7.600
optie 1:
+ Bedrade screens van meer premium merk somfy?
- Moet nog apart een hub kopen voor Somfy
Optie 2:
+ Heb al een hub van Brel, dus extra is niet nodig
+ Alles van 1 partij
- Goedkoper, maar korting t.o.v. Somfy is beperkt
Optie 3:
+ Alles van Somfy
- te duur
Suggesties, wat zouden jullie doen?
Overigens, de “hub” bij Somfy (Tahoma?) was ook nog wel duurder dan Brel. Dat al goed meegenomen?
Ik zou je zonneschermen liefst door 1 partij laten doen. Zowel aanleg (garantie, geen kleurverschillen doek en kast) maar ook qua “systeem”, maar dat is misschien een persoonlijke keuze.
Het is geen keuze, 4 zijn sowieso bedraad en 2 zijn sowieso solar (wegens gebrek aan elektra bij 2 kozijnen)hijskraan schreef op woensdag 17 april 2024 @ 20:33:
Bedraad is zekerheid.
Het is allemaal bij 1 partij, dus gelijke doeken en garantie. Het verschil zit hem dus in Brel vs. Somfy en of dat het kleine prijsverschil waard is. Daarnaast heb ik dus al een Brel-hub, dus die 150 euro voor de tahoma hub moet ik dus nog optellen bij het totaalbedrag. Dus in die zin zou Brel mijn voorkeur hebben, maar hoe het qua kwaliteit en qua aansturing van de screens. Dezelfde mogelijkheden en vergelijkbare kwaliteit als Somfy?Yorro schreef op woensdag 17 april 2024 @ 22:42:
[...]
Vreemd dat er zo weinig prijsverschil tussen zit, destijds was Brel een stuk voordeliger. Bij mij was de keuze voor solar vrij simpel omdat de meerkosten voor het aanleggen van bedrading (Brel bedraad VS Brel solar) zodanig waren dat solar op ongeveer gelijk uitkwam. Maar Brel bedraad was voordeliger dan Somfy bedraad. Somfy solar was (zomer 2022) lastig leverbaar ook meen ik.
Overigens, de “hub” bij Somfy (Tahoma?) was ook nog wel duurder dan Brel. Dat al goed meegenomen?
Ik zou je zonneschermen liefst door 1 partij laten doen. Zowel aanleg (garantie, geen kleurverschillen doek en kast) maar ook qua “systeem”, maar dat is misschien een persoonlijke keuze.
Ik vind dit wel wat kort door de bocht. Dat solar voor screens nog niet zo lang op de markt is, maakt niks uit. Maar zelfs dat is niet helemaal waar, ik heb ze in 2019 al eens voorbij zien komen, dat is toch alweer 5 jaar. En tuurlijk, als je voor bedraad kan kiezen zonder al teveel pijn en moeite is dat zeker een no-brainer, maar solar hoef je niet gelijk af te schrijven.hijskraan schreef op woensdag 17 april 2024 @ 20:33:
Bedraad is zekerheid.
Heb je je namelijk wel gerealiseerd dat zonnepanelen an sich al veel en veel langer op de markt zijn en zichzelf al lang en breed bewezen hebben? En dat voor accu's hetzelfde geldt? Uiteindelijk heeft elke accu te lijden en door hoge én koude temperaturen in zomer en winter te verduren zal een dergelijke accu relatief meer op z'n donder krijgen dan je laptop accu, toch zijn ook die na 10 jaar echt wel einde oefening of zoveel minder qua capaciteit dat je er realistisch gezien weinig meer mee kan.
Dus hoezo is 10 jaar levensduur voor zo'n accu dan niet goed genoeg? Bijna alles met een accu moet op den duur vervangen worden.
Twijfel alleen nog enorm over wijze van monteren.
Beneden hebben wij openslaande tuindeuren en naast de tuindeuren ook hoge ramen. Daar zal op het kozijn gemonteerd moeten worden.
Boven kan het ook op de muur.
Lees veel over wind wat dan onder de screens kan komen, makkelijker inmeten echter weer lastiger recht plaatsen op de muur.
Tussen de muur lijkt me veel gedoe, kozijn montage lijkt me het meest eenvoudig en ook mooi. Daarnaast moeten het beneden al dus dan is het uniform.
Maar bij kozijn montage ben ik bang voor verhoogt risico op houtrot, met schroeven en vocht. Zal je al snel je complete zonwering weer eens moeten verwijderen om de situatie erachter weer eens te schilderen heb ik het idee. Beneden moet het dan wel, maar boven bij muur montage niet per se nodig dus.
Wat zijn jullie ervaringen?
Voor welke wijze van installeren hebben jullie gekozen en waarom?
Is gewoon een afweging.
MooDyBLueS schreef op woensdag 17 april 2024 @ 23:28:
[...]
Ik vind dit wel wat kort door de bocht. Dat solar voor screens nog niet zo lang op de markt is, maakt niks uit. Maar zelfs dat is niet helemaal waar, ik heb ze in 2019 al eens voorbij zien komen, dat is toch alweer 5 jaar. En tuurlijk, als je voor bedraad kan kiezen zonder al teveel pijn en moeite is dat zeker een no-brainer, maar solar hoef je niet gelijk af te schrijven.
Heb je je namelijk wel gerealiseerd dat zonnepanelen an sich al veel en veel langer op de markt zijn en zichzelf al lang en breed bewezen hebben? En dat voor accu's hetzelfde geldt? Uiteindelijk heeft elke accu te lijden en door hoge én koude temperaturen in zomer en winter te verduren zal een dergelijke accu relatief meer op z'n donder krijgen dan je laptop accu, toch zijn ook die na 10 jaar echt wel einde oefening of zoveel minder qua capaciteit dat je er realistisch gezien weinig meer mee kan.
Dus hoezo is 10 jaar levensduur voor zo'n accu dan niet goed genoeg? Bijna alles met een accu moet op den duur vervangen worden.
Het gaat er niet om dat accu's slechter zijn, maar om het feit DAT je de accu's een keer moet laten vervangen
[ Voor 6% gewijzigd door hijskraan op 18-04-2024 21:12 ]
Dan had je dat in mijn ogen beter uit kunnen leggen, want je eerste reactie is kort door de bocht en lijkt alleen maar aan te geven dat bedraad te enige way to go is.hijskraan schreef op donderdag 18 april 2024 @ 21:09:
Het gaat er niet om dat accu's slechter zouden zijn, maar om het feit DAT ze een keer vervangen moeten worden, dit geeft ook weer kosten.
Is gewoon een afweging.
[...]
Excuses voor de late reactie. Ik heb geen ervaring met Somfy, alle 4 de screens hier in huis (appartement) hebben Brel (solar).Blik1984 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 23:20:
[...]
Het is allemaal bij 1 partij, dus gelijke doeken en garantie. Het verschil zit hem dus in Brel vs. Somfy en of dat het kleine prijsverschil waard is. Daarnaast heb ik dus al een Brel-hub, dus die 150 euro voor de tahoma hub moet ik dus nog optellen bij het totaalbedrag. Dus in die zin zou Brel mijn voorkeur hebben, maar hoe het qua kwaliteit en qua aansturing van de screens. Dezelfde mogelijkheden en vergelijkbare kwaliteit als Somfy?
In de Brel app heb je de mogelijkheid om te koppelen, screenshot:
:strip_exif()/f/image/YYqy5ZBTW5yq7ytqH76b0vGt.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb dat zelf niet gedaan, zie geen reden waarom (heb geen sensors etc) omdat de Brel app zelf al genoeg mogelijkheden biedt: aan elkaar koppelen van screens dmv scènes, bijvoorbeeld gedeeltelijk dicht (zelf het % instellen mogelijk), openen/sluiten obv zonsondergang/zonsopkomst, etc
:strip_exif()/f/image/tBhtUMhY9Le3e4kJyhRg24nD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Rg7h8KsD9vmwWDuxtizJjRqA.jpg?f=fotoalbum_large)
De Brel app kun je overigens ook van ‘buitenaf’ aansturen: dus als je op vakantie bent je screens naar beneden op zonnige dagen, of juist omhoog bij storm.
[ Voor 23% gewijzigd door Yorro op 20-04-2024 11:01 ]
Het is allemaal wat duurder geworden maar de rubber achtige stof is nog steeds dezelfde en de kleur ook.
Inmiddels zijn er meerdere concurrenten op de markt zag ik. Maar allemaal op het zelfde prijsniveau. Ik vind het vrij duur maar het werkt als een tiet. Stopt veel warmte voor het je raam inkomt. Het kan een optie zijn want tov een vast screen is flink goedkoper.
Inmiddels zijn de horren en screens besteld bij Kors, bedankt voor de aanrader.Yorro schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 19:29:
[...]
Ik zou hem (Kors) zeker bellen. Vond hem een fijne kerel, prettig in de omgang en gewoon duidelijk (en eerlijk).
In de dag is prima mogelijk (zit bij ons ook zo) waarbij je dan ook nog constructies hebt met screen IN de dag en de kast OP de dag (bij ons beiden IN de dag)
Als je door de “samensteller” programma’s gaat op de websites kom je dat ook vanzelf tegen herinner ik me.
Maar sowieso goed om advies te vragen en langs te laten komen.
Hij dacht erg goed mee, waardoor ik nu de perfecte opties heb voor mijn huis en wensen, top.
Hier vorig jaar besteld voor de slaapkamer op het westen. Is me zeer goed bevallen, dus vorige week ook eentje op het zijraam in de woonkamer. Zou eerst voor een screen kijken zoals op de voorkant, maar ik ga geen 500 euro aftikken voor een screen van 50x180. Daarnaast kijken we toch nooit door dat raam.Nikeo schreef op maandag 20 mei 2024 @ 15:33:
Ik heb in 2021 screens gekocht bij sun eclipse. Met van die zuignappen. Die bevallen erg goed en zien er nog als nieuw uit na drie zomers vanaf 12:00 vol in de zon hangen. Heeft ook al meerdere stormen overleefd. Ik heb twee extra besteld voor een inmiddels geplaatste dakkapel.
Het is allemaal wat duurder geworden maar de rubber achtige stof is nog steeds dezelfde en de kleur ook.
Inmiddels zijn er meerdere concurrenten op de markt zag ik. Maar allemaal op het zelfde prijsniveau. Ik vind het vrij duur maar het werkt als een tiet. Stopt veel warmte voor het je raam inkomt. Het kan een optie zijn want tov een vast screen is flink goedkoper.
Gisteren ook voor de berging en de keuken nog 4 doekjes besteld. Deze keer de "optimaal zicht" variant, ik wil nog wel wat kunnen zien.
Ja het is duur voor een paar zuignapjes en een doekje, maar het werkt en het ziet er prima uit.
Ondertussen heb ik dit ook hangen, bedankt voor de tip, zelf slim maken heeft me ook geld bespaard. Heb je nog tips met de automatie in HA? Hou je rekening met regen bijvoorbeeld en gebruik je sensors voor zon/warmte of gebruik je iets van een weer voorspelling plugin?KabouterSuper schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:37:
[...]
Ik heb gekozen voor de simpelste motoren (huismerk zonwering-fabriek) en heb shelly qubino wave 2PMs en nette schakelaars gekocht. Scheelde 1500,- voor 8 screens. En naast de handbediening is alles is netjes geïntegreerd in home assistant.
Mooi te horen dat het jou geholpen heeft. Ik heb nog niet de moeite genomen om de screens te automatiseren. Ik heb op mijn dashboard knoppen om de screens per verdieping open/75% open/dicht te doen. Dat is alles.nextnext schreef op zondag 26 mei 2024 @ 10:23:
[...]
Ondertussen heb ik dit ook hangen, bedankt voor de tip, zelf slim maken heeft me ook geld bespaard. Heb je nog tips met de automatie in HA? Hou je rekening met regen bijvoorbeeld en gebruik je sensors voor zon/warmte of gebruik je iets van een weer voorspelling plugin?
Hoe krijg je die 75% voor elkaar?KabouterSuper schreef op zondag 26 mei 2024 @ 13:46:
[...]
Mooi te horen dat het jou geholpen heeft. Ik heb nog niet de moeite genomen om de screens te automatiseren. Ik heb op mijn dashboard knoppen om de screens per verdieping open/75% open/dicht te doen. Dat is alles.
Ik heb ondertussen buienradar als integratie toegevoegd en check nu in de avond of de volgende dag aan een aantal variabelen voldoet en zo ja dan gaat ie in de ochtend naar beneden.
Zo geven de MOES screenbesturingen maar 10 seconden stroom aan de somfy motoren. Ik heb de MOES gateway besteld om zo de tijd te verlengen tot bv 60 seconden.
En daarna in HA gaan zetten (absolute noob dus dat wordt nog wat) en koppelen aan de buienradar
Over de screens zelf (zonweringsfabriek) niets dan lof. Zonneweringsfabriek maakt hier en daar wel foutjes (Niet met de maten, die zijn volmaakt) maar ze denken actief mee in oplossingen. Op een gegeven moment maakten we op goed vertrouwen een (financieele) afspraak waarbij ik checkte even of dit ook echt de goede afspraak was. Geven ze als argument: "meneer, we zijn een christelijk bedrijf!" En idd, de afspraak was 100% uitgevoerd. Over dat christelijke: probeer maar eens bij hen te bestellen op zondag
Screens werken als een dolle op een zonnige hete dag. waar eerst de kamer vlotjes naar 30+ ging blijft ie nu mooi hangen op 23 graden.....
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
Zodra je de shellies gecalibreerd hebt, geven ze automatisch een percentage door aan HA. Je kunt in HA dan ook openen tot een bepaald percentage. Calibreren kan op verschillende manieren, oa met het knopje. Zie de handleiding voor specifieke info.nextnext schreef op zondag 26 mei 2024 @ 14:14:
[...]
Hoe krijg je die 75% voor elkaar?
Ik heb ondertussen buienradar als integratie toegevoegd en check nu in de avond of de volgende dag aan een aantal variabelen voldoet en zo ja dan gaat ie in de ochtend naar beneden.
https://github.com/basbruss/adaptive-cover
We hebben eerder bij Suneclipse een screen met zuignappen op maat laten maken voor een rechthoekig raam, maar bij dit raam kunnen ze ons niet helpen. Het materiaal dat zijn gebruiken is echter precies wat wij zoeken. Het is een doek met een pvc coating. Grote voordeel hiervan is, is dat deze makkelijk op maat te snijden is, zonder deze daarna om te hoeven zomen. Wij zijn dus op zoek naar een (web-) winkel waar wij dit doek op rol kunnen kopen. Ik heb al meerdere aanbieders gevonden van schaduwdoek op rol, maar dit is echt een ander materiaal.
Hebben jullie enig idee waar ik een dergelijk doek kan vinden, op een rolbreedte van 2 meter?
Veel van die doeken komen van copaco. Geen idee wie t verkoopt, maar misschien helpt t.kawouter80 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 17:51:
Een vraagje voor de mensen die wellicht zelf ooit een screendoek hebben gemaakt met zuignappen. Wij hebben een groot raam uit één stuk (2m breed en 2,5m hoog), waarbij het onderste deel rechthoekig is, en hierna overgaat in een driehoek. We hebben een offerte liggen van € 500 voor één raam, en die hebben we 3![]()
We hebben eerder bij Suneclipse een screen met zuignappen op maat laten maken voor een rechthoekig raam, maar bij dit raam kunnen ze ons niet helpen. Het materiaal dat zijn gebruiken is echter precies wat wij zoeken. Het is een doek met een pvc coating. Grote voordeel hiervan is, is dat deze makkelijk op maat te snijden is, zonder deze daarna om te hoeven zomen. Wij zijn dus op zoek naar een (web-) winkel waar wij dit doek op rol kunnen kopen. Ik heb al meerdere aanbieders gevonden van schaduwdoek op rol, maar dit is echt een ander materiaal.
Hebben jullie enig idee waar ik een dergelijk doek kan vinden, op een rolbreedte van 2 meter?
Je zou ook een (te grote) rechthoek kunnen bestellen waarbij je nog slechts een schuine kant zelf hoeft te maken.
Zit ook te kijken naar sun eclipse voor de woonkamer, 4 ramen van 75x230. Hoe ziet dat eruit met optimaal zicht? Is dat vergelijkbaar met een hor om doorheen te kijken?_JGC_ schreef op maandag 20 mei 2024 @ 19:30:
[...]
Hier vorig jaar besteld voor de slaapkamer op het westen. Is me zeer goed bevallen, dus vorige week ook eentje op het zijraam in de woonkamer. Zou eerst voor een screen kijken zoals op de voorkant, maar ik ga geen 500 euro aftikken voor een screen van 50x180. Daarnaast kijken we toch nooit door dat raam.
Gisteren ook voor de berging en de keuken nog 4 doekjes besteld. Deze keer de "optimaal zicht" variant, ik wil nog wel wat kunnen zien.
Ja het is duur voor een paar zuignapjes en een doekje, maar het werkt en het ziet er prima uit.
Iets donkerder dan vliegengaas. Zou het alleen niet permanent voor de woonkamer willen hebben.rolandos582 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 07:58:
[...]
Zit ook te kijken naar sun eclipse voor de woonkamer, 4 ramen van 75x230. Hoe ziet dat eruit met optimaal zicht? Is dat vergelijkbaar met een hor om doorheen te kijken?
Maar welke van deze twee kan ik het beste kiezen? Ik weet nog niet zeker welke ramen screens of rolluiken dus wil voor beide voorbereid zijn.
Als ik het goed lees is de eerste incl. stroomkabels & schakelaar punt en de tweede alleen een loze leiding naar het kozijn vanuit de meterkast.
De eerste lijkt mij dan beter niet? Wil het als meerwerk meenemen voor alle ramen, de erker en de dubbel openslaande tuindeuren.
Optie 1.
Voorbereiding voor zonwering op gevel, geschakeld - € 295,00
Aansluiting voor zonwering (zonnescherm) op de gevel. Het pijpje aan de buitenzijde wordt op circa
150 mm uit het kozijn en op een hoogte van circa 2750+ mm geplaatst. De elektradoos voor de
schakelaar binnen op een hoogte van circa 1050 mm + vloer en is voorzien van stroomkabels. Van
de doos binnen loopt een loze leiding naar buiten. De diameter van de loze leiding is circa 19 mm
en is voorzien van controledraad. Afwijkingen tot 100mm zijn niet uit te sluiten.
Optie 2.
Voorbereiding voor zonwering op gevel, loze leiding zonder einddoos - € 215,00
Loze leiding voor het plaatsen van zonwering (screens, rolluiken) op de gevel, vanuit de meterkast
naar een kozijn. Het pijpje aan de buitenzijde wordt op circa 150 mm naast het kozijn en op een
hoogte van 2750+ geplaatst. De diameter van de loze leiding is circa 19 mm en is voorzien van
controledraad. Afwijkingen tot 100mm zijn niet uit te sluiten
Bedankt!
[ Voor 3% gewijzigd door pnczbr op 04-06-2024 19:21 ]
Lijken me geen bizar hoge prijzen. Zou het zeker laten aanleggen, en dan zó dat je het straks niet meer ziet, dus geen schakelaars en stopcontactenpnczbr schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 18:57:
De sluitdatum voor het meerwerk van onze nieuwbouw is inmiddels gesloten dus we moeten deze week echt alles aanleveren. Heb zelf geen verstand over dit onderwerp, maar wil wel graag de optie nemen m.b.t. voorbereiding screens/rolluiken. Ook op aanraden vanuit het nieuwbouw topic.
Maar welke van deze twee kan ik het beste kiezen? Ik weet nog niet zeker welke ramen screens of rolluiken dus wil voor beide voorbereid zijn.
Als ik het goed lees is de eerste incl. stroomkabels & schakelaar punt en de tweede alleen een loze leiding naar het kozijn vanuit de meterkast.
De eerste lijkt mij dan beter niet? Wil het als meerwerk meenemen voor alle ramen, de erker en de dubbel openslaande tuindeuren.
1.
Aansluiting voor zonwering (zonnescherm) op de gevel. Het pijpje aan de buitenzijde wordt op circa
150 mm uit het kozijn en op een hoogte van circa 2750+ mm geplaatst. De elektradoos voor de
schakelaar binnen op een hoogte van circa 1050 mm + vloer en is voorzien van stroomkabels. Van
de doos binnen loopt een loze leiding naar buiten. De diameter van de loze leiding is circa 19 mm
en is voorzien van controledraad. Afwijkingen tot 100mm zijn niet uit te sluiten.
2.
Loze leiding voor het plaatsen van zonwering (screens, rolluiken) op de gevel, vanuit de meterkast
naar een kozijn. Het pijpje aan de buitenzijde wordt op circa 150 mm naast het kozijn en op een
hoogte van 2750+ geplaatst. De diameter van de loze leiding is circa 19 mm en is voorzien van
Bedankt!
Yes wil ik ook zeker meenemen. Weet alleen niet goed of ik de eerste of tweede optie moet kiezen. Zie mijn vorige post.Yorro schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 19:18:
[...]
Lijken me geen bizar hoge prijzen. Zou het zeker laten aanleggen, en dan zó dat je het straks niet meer ziet, dus geen schakelaars en stopcontacten
Als ik het goed begrijp krijg je bij optie 1 een schakelaar? Dat lijkt me persoonlijk juist niet fijn, tenzij je een schakelaar wilt zul je ze waarschijnlijk via een aftandsbediening of (via hub) vanaf telefoon bedienen.pnczbr schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 19:21:
[...]
Yes wil ik ook zeker meenemen. Weet alleen niet goed of ik de eerste of tweede optie moet kiezen. Zie mijn vorige post.
Ik zou dan dus optie 2 kiezen. Geen schakeldoos / schakelaar, rechtstreeks 1 leiding van elk screen naar de meterkast.
Eventueel kun je in de meterkast wel nog een schakelaar (als in: stroom erop/eraf) er tussen zetten als dat makkelijker is om ze te resetten oid.
Om te zeggen dat ze me een doorn in het oog zijn gaat net te ver, maar het is zonde van de oorspronkelijke kosten en ruimte in je muren.
Ik ga nog een setje sensoren laten installeren, voor o.a. regen, zon en temp. Dan worden alle screens ook zelfsturend (zowel omlaag bij genoeg zon+hogere temp als omhoog bij regen en/of wind). Dan heb ik er met hoogstens een beetje bijsturen tzt weinig omkijken naar als het goed is. En nu geef ik Siri gewoon de opdracht, heb een aantal scènes aangemaakt, voor oost, zuid en west (noord heb ik geen screens) en ik zeg dan "Siri, doe de zonwering op het oosten/zuiden/westen omlaag/omhoog". Kost je even 5 minuten puzzelen voor de scenes/automations en dan supersimpel, zelfs mijn vrouw is er fan van.
Dank voor de reacties. Ik ga optie 2 bestellen voor alle ramen/deuren/erker.
20x in totaal (€4.3k)
Wat voor setje sensoren heb je het dan over?MooDyBLueS schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 23:07:
@pnczbr Ik sluit me aan bij @Yorro . Wij hebben net een huis gekocht wat in 2022 nieuw gebouwd is en daar zitten op elke kamer schakelaars voor screens alleen heeft de vorige bewoner op eigen zeggen tussentijds alle screens vervangen vanwege de luidruchtige, trage en niet betrouwbaar werkende motoren. Alles is nu Somfy, prima, ik heb de TaHoma switch erbij gekregen en alles werkt via Homekit (ook de markiezen en het knikarmscherm), maar... ik heb nu maar liefst 6 schakelaars door het hele huis waar ik geen zak aan heb.
Om te zeggen dat ze me een doorn in het oog zijn gaat net te ver, maar het is zonde van de oorspronkelijke kosten en ruimte in je muren.
Ik ga nog een setje sensoren laten installeren, voor o.a. regen, zon en temp. Dan worden alle screens ook zelfsturend (zowel omlaag bij genoeg zon+hogere temp als omhoog bij regen en/of wind). Dan heb ik er met hoogstens een beetje bijsturen tzt weinig omkijken naar als het goed is. En nu geef ik Siri gewoon de opdracht, heb een aantal scènes aangemaakt, voor oost, zuid en west (noord heb ik geen screens) en ik zeg dan "Siri, doe de zonwering op het oosten/zuiden/westen omlaag/omhoog". Kost je even 5 minuten puzzelen voor de scenes/automations en dan supersimpel, zelfs mijn vrouw is er fan van.
Bij optie twee kun je de goedkope motoren in de screens gebruiken en vervolgens per twee screens een shelly in de meterkast plaatsen. Hoe minder elektronica buiten je thermische schil hoe beter imho. Bovendien is zo’n shelly makkelijker te vervangen als ie stuk gaat.pnczbr schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 18:57:
De sluitdatum voor het meerwerk van onze nieuwbouw is inmiddels gesloten dus we moeten deze week echt alles aanleveren. Heb zelf geen verstand over dit onderwerp, maar wil wel graag de optie nemen m.b.t. voorbereiding screens/rolluiken. Ook op aanraden vanuit het nieuwbouw topic.
Optie 1.
Optie 2.
Bedankt!
Kosten waren zo'n 5k. We hebben er veel plezier van, het houdt enorm veel warmte van de zonnestralen buiten.
[ Voor 7% gewijzigd door twodigits op 07-06-2024 08:56 ]
Het gaat hier om 2 rolluiken aan de voorgevel en 1 aan de zijgevel, allemaal op de eerste verdieping. Het rolluik op de zijgevel geeft de problemen als ik de hub binnen plaats op de eerste verdieping, het middelste rolluik aan de voorgevel (dus tussen andere rolluik voorgevel en rolluik zijgevel) geeft problemen bij plaatsen van de hub in de garage (gelegen aan dezelfde zijgevel als het rolluik op de zijgevel). Meterkast hoef ik helemaal niet te proberen, dan werkt eigenlijk geen enkel rolluik.
Nu heb ik gezien dat brel een Repeater (DD1557) verkoopt, zijn hier mensen met goede ervaringen met dit stukje hardware? Ik heb wel wat vermeldingen hiervan in het topic gevonden, maar eigenlijk niemand heeft zijn posts uitgebreid met een conclusie (zover ik kon vinden). Ik zou dan bijvoorbeeld de repeater in de garage kunnen plaatsen en de hub (veilig en vorst vrij) binnen.
Nibe BA-SVM10-200/6 + AMS10-6
Ja, had exact zo’n probleem (zoek maar even op mijn naam in dit forum)magnetx3 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 13:11:
Hoi! Ik ben nieuw hier. Momenteel in het bezit van 3 rolluiken aangestuurd door Brel Solar motoren. De rolluiken bevallen goed. Ik vind het geluid wat deze produceren wel een nadeel. Verder heb ik een issue met het 433MHz bereik van de Brel HUB-03. Waar ik deze ook plaats, 1 van onze rolluiken ontvangt 90% van de tijd geen commando's en geeft ook geen status door aan de hub.
Het gaat hier om 2 rolluiken aan de voorgevel en 1 aan de zijgevel, allemaal op de eerste verdieping. Het rolluik op de zijgevel geeft de problemen als ik de hub binnen plaats op de eerste verdieping, het middelste rolluik aan de voorgevel (dus tussen andere rolluik voorgevel en rolluik zijgevel) geeft problemen bij plaatsen van de hub in de garage (gelegen aan dezelfde zijgevel als het rolluik op de zijgevel). Meterkast hoef ik helemaal niet te proberen, dan werkt eigenlijk geen enkel rolluik.
Nu heb ik gezien dat brel een Repeater (DD1557) verkoopt, zijn hier mensen met goede ervaringen met dit stukje hardware? Ik heb wel wat vermeldingen hiervan in het topic gevonden, maar eigenlijk niemand heeft zijn posts uitgebreid met een conclusie (zover ik kon vinden). Ik zou dan bijvoorbeeld de repeater in de garage kunnen plaatsen en de hub (veilig en vorst vrij) binnen.
Die repeater was de oplossing
-edit-
Bij ons zijn de kozijnen wat verdiept in de gevel, daardoor valt de bak ook achter de gevel. Erg blij mee
:fill(white):strip_exif()/f/image/WudpJv5z765T63aBmZt8Lttn.png?f=user_large)
[ Voor 59% gewijzigd door millerman_sf op 25-06-2024 10:10 ]
Ah super! Voor ons eerste woning en nooit screens gehad.millerman_sf schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:07:
In tegendeel, de bak hangt eronder waarschijnlijk en zal dus optisch iets minder ver uit lijken te steken.
-edit-
Bij ons zijn de kozijnen wat verdiept in de gevel, daardoor valt de bak ook achter de gevel. Erg blij mee
[Afbeelding]
Maar dit is duidelijk, bedankt
Je hebt ook screens met een klein zonnepaneel, dan heb je helemaal geen leiding nodig door de gevel heen. Deze zijn ook nog eens relatief makkelijk zelf te monteren, die van mij zitten met 8 schroeven vast op het kozijn.pnczbr schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:59:
Ik wil loze leidingen afnemen in projectbouw zoals eerder hier besproken om op termijn screens te monteren.
Wij hebben al onze Velux screens (voor de dakramen, 5 stuks) op zonne-energie en dat werkt perfect, de rolgordijntjes die binnenin zitten werken ook zo, perfect dus.Logic Lion schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:17:
[...]
Je hebt ook screens met een klein zonnepaneel, dan heb je helemaal geen leiding nodig door de gevel heen. Deze zijn ook nog eens relatief makkelijk zelf te monteren, die van mij zitten met 8 schroeven vast op het kozijn.
Voor de reguliere screens en markiezen hebben we wel gekozen voor het via de muur wegwerken, maar een beetje afhankelijk van hoe de stroom loopt en of je toch nog de muren moet schilderen/behangen zal dat ook niet een probleem hoeven te zijn.
Bij ons zaten er bij een aantal ramen al voorbereidingen, op 2 plekken is er gefreesd en zit er op ±20cm van het plafond een ronde opening waar een nette platte dop op zit. De ene is meegeverfd in de kleur van de muur (wel allebei los geverfd, zodat je hem zonder te beschadigen eraf kan halen en bij het stroompunt kan) en de ander hebben ze mooi een stukje behang meegegeven van die muur waardoor het zo goed als niet opvalt.
Enige nadeel van solar is dat de bak vrij dik wordt, daarom is hier voor de normale ramen niet voor gekozen. Qua betrouwbaarheid merk ik geen verschil. Velux zit via de eigen gateway op de app en Apple Homekit, Somfy via de Tahoma switch ook op de app en Apple Homekit. Totaal 5 Velux solar screens, 4 Somfy screens, 3 markiezen en een knikarmscherm.
Ik heb nu 3 scenes voor de screens/markiezen in Homekit: Oost, Zuid en West. Vanochtend Oost en Zuid al naar beneden gedaan en West gaat later vandaag. Kan Siri ze ook laten bedienen en in automations meenemen. Ik mis alleen nog wel de sensoren om eea op temp+zonlicht en ter bescherming wind zichzelf te laten regelen.
Dat is denk ik een super alternatief voor als je geen voorbereiding hebt (ik ga dit voor de kozijnen op het westen doen, enkel voorbereiding gedaan op het zuiden). Maar als je nog in de ontwerpfase zit en je kan een bedrade leiding plaatsen als voorbereiding, dan heeft dat lijkt me toch wel de voorkeur.Logic Lion schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:17:
[...]
Je hebt ook screens met een klein zonnepaneel, dan heb je helemaal geen leiding nodig door de gevel heen. Deze zijn ook nog eens relatief makkelijk zelf te monteren, die van mij zitten met 8 schroeven vast op het kozijn.
En wat ik bij buren zag was het ook vrij lelijk door de gevel geboord. Ik heb mijn kast in de dag hangen en de gaten waren erboven in de muur geboord. Maar dit kan natuurlijk verschillen per bouwer.
Zeker bij hele grote ramen, bij grote afmetingen kan niet alles op zonnepaneel begreep ik via ons nieuwbouwproject. Ik heb het laten voorbereiden voor €100 per raam. Volgens mij een prijs die je ook al snel extra betaald voor de screens op zonneenergie.Blik1984 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:42:
[...]
Dat is denk ik een super alternatief voor als je geen voorbereiding hebt (ik ga dit voor de kozijnen op het westen doen, enkel voorbereiding gedaan op het zuiden). Maar als je nog in de ontwerpfase zit en je kan een bedrade leiding plaatsen als voorbereiding, dan heeft dat lijkt me toch wel de voorkeur.
Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW
Ik weet wel wat ik mooier vind
Qua montage ook erg netjes. Bak gelijk met voorkant gevel. Tussen bak en kozijn een klein doosje geplaatst waar de electra aangesloten is. Zal snel eens foto's maken en deze hier plaatsen.
niets moet......behalve adem halen
In mijn ervaring is een solar-scherm ook duurder dan de non-solar variant, en dan zit je ook nog met de grootte van het raam. De motoren van solar-varianten zijn minder krachtig, dus niet alle formaten zijn mogelijk bij solarLogic Lion schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:50:
Die voorbereiding is ook niet gratis. Was bij mij denk ik iets van 200 euro per raam. Terwijl ik 600 tot 800 heb betaald per screen. Die verhouding vind ik vrij scheef.
En wat ik bij buren zag was het ook vrij lelijk door de gevel geboord. Ik heb mijn kast in de dag hangen en de gaten waren erboven in de muur geboord. Maar dit kan natuurlijk verschillen per bouwer.
:fill(white):strip_exif()/f/image/cQn5JjLF6SGv9TE9kRKEDR9o.png?f=user_large)
Ik heb 2 kamers op het westen. Erg warm als de zon schijnt einde dag. Je voelt s'avonds de warmte nog afstralen. Terwijl het een jaren 80 woning is met beton > spouw (wol/lucht) > baksteen. HR++ glas, maar wel houten klepjes boven de kleine ramen.
Het kan ook zijn dat de warmte binnenkomt door het stuk tussen de ramen van houten latten?
Vandaar m'n idee voor een zipscreen te gaan van 5 meter breed om echt alles af te dekken. Is dit de beste optie voor mijn situatie?
Is het overigens qua kosten / moeilijkheid een beetje te doen de vensterbank van de kleine ramen af te zagen / te vervangen met kortere stukjes zodat het screen erlangs past?
Zijn er betrouwbare partijen die jullie adviseren in noord-holland? Zijn de prijzen van screenfabriek.nl waar je vanuit moet gaan?
Ik merk overigens dat ik met een 5 meter breed screen even duur uit ben als bij 2x rolluiken. Zet me wel aan het denken. Uitzicht heb ik niet nodig in die kamers. Puur warmte buitenhouden, en in winter nog wel fijn als de rolluiken isoleren.
[ Voor 36% gewijzigd door Badname2 op 25-06-2024 19:48 ]
Klopt, qua kosten zal het elkaar (deels afhankelijk van de situatie) niet veel ontlopen. Een extra elektrapunt aanleggen is vaak zo rond de €200-300, solar kost dat als meerprijs ook wel zo ongeveer.Blik1984 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:39:
[...]
In mijn ervaring is een solar-scherm ook duurder dan de non-solar variant, en dan zit je ook nog met de grootte van het raam. De motoren van solar-varianten zijn minder krachtig, dus niet alle formaten zijn mogelijk bij solar
Het wordt voordeliger als je bijv. 2 screens vlak naast elkaar hebt die een elektrapunt kunnen delen. Dan heb je 1 nieuw aan te leggen elektrapunt tov 2x solar meerprijs.
Solar is echter zeer makkelijk aan te leggen, wellicht zelfs zelf te doen als het al op maat geleverd wordt. Al eisen sommige partijen installatie door hun eigen personeel voor garantie.
Grootste nadeel van een zuignappen oplossing is dat je vaak ziet dat ze toch wel een beetje opkrullen en/of niet helemaal rand tot rand dekken. Als de zon er schuin op staat komt er toch vaak een strookje zonlicht naar binnen en vergis je niet: dat doet heel veel.Badname2 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 19:24:
Ik twijfel al een tijdje tussen zipscreen, rolluiken of een goedkope zuignappen oplossing.
[Afbeelding]
Wij hebben nu 1 Velux screen bij een dakraam die niet meer volledig dicht wil (monteur staat gepland, garantie, toevallig degene boven het trapgat waar ik onmogelijk zelf bij kom) en daar blijft een strook van 5cm aan de onderkant open. Je merkt het verschil met de kamers eromheen enorm deze dagen.
Verder zie ik in jouw situatie dat het grote raam rechts van het witte houten deel een vast raam is en je via het kleine raampje naar buiten moet. Dat is ook wel een dingetje. Kan je daar wel makkelijk genoeg iets op vastzetten als het om zuignap screens gaat?
Ik zou zeggen: absoluut ja! Wij komen uit een jaren 2000 woning met HR++ glas maar er kwam enorme warmte door het dak heen, omdat de Rc-waarde daar maar 2,0 ofzo was. Nu in een 2022 woning met Rc-waarde van het dak van 6,3 en dat verschil is enorm. Er komt nu praktisch geen warmte meer naar binnen via het dak, wat ik ook merk aan het feit dat er geen verschil voelbaar is tussen de Oost en West kant als het 's middags rond 14-16u 29 graden is en vol op de Westkant staat. Bij het vorige huis kon ik gewoon zo'n warme gloed voelen door het dak heen en dat was aan de kant waar de zon scheen nog erger.Ik heb 2 kamers op het westen. Erg warm als de zon schijnt einde dag. Je voelt s'avonds de warmte nog afstralen. Terwijl het een jaren 80 woning is met beton > spouw (wol/lucht) > baksteen. HR++ glas, maar wel houten klepjes boven de kleine ramen.
Het kan ook zijn dat de warmte binnenkomt door het stuk tussen de ramen van houten latten?
Vandaar m'n idee voor een zipscreen te gaan van 5 meter breed om echt alles af te dekken. Is dit de beste optie voor mijn situatie?
Een familielid van mij heeft ook dergelijke houten schotten tussen de ramen en dat is vaak niet of slecht geïsoleerd. Vaak zie je dat al aan het feit dat zo'n houten schot nauwelijks dikker is dan een raam zelf. Dus het meest ideale in zo'n situatie is inderdaad 1 groot zipscreen (of rolluik). Het is echter onmogelijk om op voorhand in temperatuur uit te drukken.
Geen ervaring mee, maar het lijkt me niet zo'n probleem cq. de kosten ook niet. Het is een kwestie van een goede slijptol erlangs halen en klaar. Desnoods doe je dat zelf als zij de steiger hebben neergezet.Is het overigens qua kosten / moeilijkheid een beetje te doen de vensterbank van de kleine ramen af te zagen / te vervangen met kortere stukjes zodat het screen erlangs past?
Een andere, helaas wel veel duurdere optie, maar wel de mooiste, is om de 2 kleine raampjes van 2 eigen screens te voorzien en het middendeel 1 groot screen. Die kan je alsnog allemaal op 1 stroompunt aansluiten en de bakken laten doorlopen, de betere partijen laten het er qua bak zo uitzien dat het 1 bak lijkt aan de buitenkant. En je kan naar wens alles gelijk geschakeld hebben of individueel.
Alleen is elk screen met elke motor en elke bak gewoon extra kosten. Dus het meest voordelige is 1 groot screen. En dat scheelt helaas wel heel veel geld.
Ik zit niet in die regio, maar hier in de Kop van Overijssel hebben wij per Velux (MK06) screen solar €725 betaald in 2022. De Luxaflex/Somfy screens beneden en op de slaapkamers voor de normale ramen €1312 per stuk (geen solar, maat ±86x185cm). En dan hadden we nog markiezen en een knikarmscherm, maar dat is hier nvt.Zijn er betrouwbare partijen die jullie adviseren in noord-holland? Zijn de prijzen van screenfabriek.nl waar je vanuit moet gaan?
Dat is een keuze die je zelf moet maken. En waar zou je op uitkomen met 1 groot rolluik en 2 kleintjes voor de kleine ramen? Die kan je dan evt. open zetten voor wat lichtinval. Al heb je met rolluiken ook altijd een ventilatiestand die ook ietwat licht doorlaat.Ik merk overigens dat ik met een 5 meter breed screen even duur uit ben als bij 2x rolluiken. Zet me wel aan het denken. Uitzicht heb ik niet nodig in die kamers. Puur warmte buitenhouden, en in winter nog wel fijn als de rolluiken isoleren.
Verder is het enige advies wat ik mee kan geven dat het wel het mooiste is om op dezelfde verdieping alles hetzelfde te doen. Zo kan je de verdieping met slaapkamers volledig van rolluiken voorzien maar een BG heb je vaak het liefst screens, rolluiken houden namelijk belachelijk veel licht tegen, wat inderdaad prima is voor een slaapkamer waar je overdag niet bent. Maar heb je bijv. 1 of 2 werkkamers op die verdieping, dan zou ik toch ook eerder naar screens kijken.
Wij hebben overal screens (en BG ook markiezen) en houden zoals nu op de slaapkamers ook de verduisterende plisségordijnen dicht. De werkkamer boven heeft op het Velux dakraam een solar rolgordijn (en screen) en die kan je prima 30-50% openzetten en met de zon er vol op komt daar heel veel licht naar binnen alsnog. Dakramen leveren bizar veel licht namelijk.
Hoeveel ruimte zit er nog boven de ramen?Badname2 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 19:24:
Ik twijfel al een tijdje tussen zipscreen, rolluiken of een goedkope zuignappen oplossing.
[Afbeelding]
Ik heb 2 kamers op het westen. Erg warm als de zon schijnt einde dag. Je voelt s'avonds de warmte nog afstralen. Terwijl het een jaren 80 woning is met beton > spouw (wol/lucht) > baksteen. HR++ glas, maar wel houten klepjes boven de kleine ramen.
Is het overigens qua kosten / moeilijkheid een beetje te doen de vensterbank van de kleine ramen af te zagen / te vervangen met kortere stukjes zodat het screen erlangs past?
Zijn er betrouwbare partijen die jullie adviseren in noord-holland? Zijn de prijzen van screenfabriek.nl waar je vanuit moet gaan?
Ik merk overigens dat ik met een 5 meter breed screen even duur uit ben als bij 2x rolluiken. Zet me wel aan het denken. Uitzicht heb ik niet nodig in die kamers. Puur warmte buitenhouden, en in winter nog wel fijn als de rolluiken isoleren.
Is het naar buiten draaiend raam?
Verdwijnt de bak van het screen/rolluik onder de dakgoot?
Houd rekening met de hoogte van de bovenbak, screen is ongeveer 11 cm hoog, een rolluikbak is afhankelijk van de hoogte van het gedeelte wat hij afdekt.
Een groot screen lijkt me toch het fijnst dan van de opties. Wel kom je met 2.2k voor 5 meter bijna uit op airco prijzen. Vandaar dat ik denk aan de noppen testen en dan evt van het budget ooit een airco overwegen op 2 verdiepingen. Ik heb nu een mobiele airco maar dat werkt totaal niet. Als ie uitgaat is de kamer weer net zo snel warm door al die warmte in het huis / de wanden.
Ik heb bij deze ramen best dunne latten, dus wellicht dat het me lukt ze volledig het glas te laten dekken.
Thanks.hijskraan schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:20:
[...]
Hoeveel ruimte zit er nog boven de ramen?
Is het naar buiten draaiend raam?
Verdwijnt de bak van het screen/rolluik onder de dakgoot?
Houd rekening met de hoogte van de bovenbak, screen is ongeveer 11 cm hoog, een rolluikbak is afhankelijk van de hoogte van het gedeelte wat hij afdekt.
Veel ruimte boven de ramen tot de dakgoot. 20-25cm.
Ramen gaan naar buiten open, dat is wel jammer. Die kleine raampjes wil je in zomer wel mee doorluchten. Kan dan enkel op een kier...
[ Voor 7% gewijzigd door Badname2 op 27-06-2024 23:21 ]
Stap 1 is namelijk de warmte zoveel mogelijk buitenhouden. Een airco doet dat niet, een airco verwisselt warme lucht die via de ramen, muren en houten schotten naar binnen komt voor koude lucht. Je zegt het zelf al: zodra die uitgaat is de kamer zo weer warm. Waarom? Omdat je nog niks aan passieve warmtewering hebt gedaan.
Wij zaten ook in die situatie: mobiele airco, geen zonwering. Je kon die mobiele airco wel 24/7 laten draaien in een kamer, hij kreeg het op zich wel koel, maar op andere plekken in diezelfde kamer hing de warmte er gewoon en voelde het achter de ramen gewoon gloedheet. Nu met zonwering merken we gewoon dat het eigenlijk niet meer nodig is om een airco te gebruiken. In lange periodes van aanhoudende warmte kan het nog wel een uitkomst bieden, maar dan is het ook veel sneller koel en kan je eerst een paar uurtjes de ene kamer doen en dan de andere, het duurt dan ook weer langer voordat het weer opwarmt.
Ik zou eerder denken om de bak +rails veder van de muur monteren. Raamdorpelstenen zitten er niet voor niets, die zorgen ervoor dat de regen die op de ramen komt niet over de gevel loopt (en enorme vieze strepen achter laat) ze alleen afzagen is eeen slechte optie ze zijn geglazuurd zodat ze geen vocht en vuil opnemen en het kleur verschil tussen binnenkant en buitenkant is doorgaans groot. ik zou eventuele nieuwe raamdorpelstenen minimaal 2,5 cm uit laten steken. maar eigenlijk is het advies nog iets meer.Badname2 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 19:24:
[Afbeelding]
Dank je! Dit is wel een heel goed punt. Hebben screen boeren rails liggen waarmee je nog verder van de buitenmuur af kan komen?twain4me schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 16:27:
[...]
Ik zou eerder denken om de bak +rails veder van de muur monteren. Raamdorpelstenen zitten er niet voor niets, die zorgen ervoor dat de regen die op de ramen komt niet over de gevel loopt (en enorme vieze strepen achter laat) ze alleen afzagen is eeen slechte optie ze zijn geglazuurd zodat ze geen vocht en vuil opnemen en het kleur verschil tussen binnenkant en buitenkant is doorgaans groot. ik zou eventuele nieuwe raamdorpelstenen minimaal 2,5 cm uit laten steken. maar eigenlijk is het advies nog iets meer.
Dank je! Dit is wel een heel goed punt. Hebben screen boeren rails liggen waarmee je nog verder van de buitenmuur af kan komen?
Einde Quote.
Wij plaatsen er dan, of ,vuldoppen, of aluminium kokers in de kleur van de hardware, in de diepte die nodig is.
Het wordt er wel wat massiever kwa uitstraling van met kokers.
Houd er rekening mee dat van de twee opties die hierboven genoemd worden: rails en vuldoppen, dat met vuldoppen de wind er goed onder kan komen. Dus dan is het extra belangrijk dat je of zelf heel goed oplet of als je dat niet wilt, je op z'n minst een windsensor erbij neemt die het screen automatisch omhoog laat gaan bij teveel wind.Badname2 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 23:50:
[...]
Dank je! Dit is wel een heel goed punt. Hebben screen boeren rails liggen waarmee je nog verder van de buitenmuur af kan komen?
Wat ik wil is Somfy Smoove schakelaar plaatsen op de wand. Nu wil ik deze eigenlijk in een frame van Gira plaatsen, naast bestande bestaande lichtschakelaars en daarvan het opdekframe van 2 naar 3 uitbreiden
Nu vroeg ik mij of dit past in een gira frame, qua diepte, zonder hiervoor een schakelaar te moeten opofferen. Want ik heb op die plek er dan geen inbouwdoos achter zitten. Iemand hier ervaring mee?
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Edit: Helaas, het past wel, maar heeft geen houvast. Het zwarte frame is een Gira system 55 frame en ik heb de Somfy Smoove even uit z'n eigen frame (de zwarte en witte delen eronder) gehaald en erin gelegd.
Aangezien de Somfy Smoove in het witte frame klikt en die vervolgens op de zwarte montageplaat, zie ik ook geen optie hoe dat in de Gira moet passen.
:strip_exif()/f/image/Bl9BgCEZjioVPjnI1HBBgdNL.jpg?f=fotoalbum_large)
Overigens heb ik ze gewoon in de vensterbanken liggen. Ik heb via Apple Homekit een paar scenes (oost, zuid, west, alles bij elkaar) waarmee ik de hele rits aan Somfy én Velux kan openen/sluiten. Soms is even naar de vensterbank lopen sneller/makkelijker.
[ Voor 80% gewijzigd door MooDyBLueS op 01-08-2024 15:59 ]
Volgens mij heb je dan nog deze nodig als ik de review lees.MooDyBLueS schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 15:47:
@Morpheusk Je hebt geluk vandaag, ik heb beide (Smoove schakelaar + Gira schakelmateriaal), dus ik ga zo even voor je kijken.
Edit: Helaas, het past wel, maar heeft geen houvast. Het zwarte frame is een Gira system 55 frame en ik heb de Somfy Smoove even uit z'n eigen frame (de zwarte en witte delen eronder) gehaald en erin gelegd.
Aangezien de Somfy Smoove in het witte frame klikt en die vervolgens op de zwarte montageplaat, zie ik ook geen optie hoe dat in de Gira moet passen.
[Afbeelding]
Overigens heb ik ze gewoon in de vensterbanken liggen. Ik heb via Apple Homekit een paar scenes (oost, zuid, west, alles bij elkaar) waarmee ik de hele rits aan Somfy én Velux kan openen/sluiten. Soms is even naar de vensterbank lopen sneller/makkelijker.
https://www.techniekwebsh...nium-ral-nummer-7035.html
En bij de info van somfy staat het volgende vermeld " Compatibel met DIN 50 x 50 / DIN 49075-standaard."
https://www.somfy.nl/producten/1811003/smoove-1-io
Anyhow dan ben ik als nog benieuwd of die vlak met het afdekraam aan de achterkant valt of dat er als nog een inbouwdoos achter moet.
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Grappig, we hadden in eerste instantie de 3% linnen-wit in gedachten, omdat die wel past bij de gele stenen van ons huis en een lichte kleur minder warmte absorbeert. Maar je kan daar niet doorheen kijken (binnen > buiten) als de zon erop staat!
Ik was ook wel benieuwd naar de 1% signaalzwart, die past mooi bij de antraciete kozijnen, maar ook daar viel de zichtbaarheid tegen. De 3% zwart gaat het worden
[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 20-08-2024 14:08 ]
Oh nice, dat kleurstalenpakket ga ik even in het achterhoofd houden. Al gaan wij misschien nog eerst voor die plakscreens die eerder in dit topic voorbij zijn gekomen.ThinkPad schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 14:01:
Vandaag kleurstalenpakket screendoek van zonwering-fabriek.nl ontvangen.
Grappig, we hadden in eerste instantie de 3% linnen-wit in gedachten, omdat die wel past bij de gele stenen van ons huis en een lichte kleur minder warmte absorbeert. Maar je kan daar niet doorheen kijken (binnen > buiten) als de zon erop staat!Net even getest door buiten op het raam te plakken met een stukje schilderstape. Eigenlijk precies wat Wisey in "Ervaring met screens aan buitenkant raam" aangeeft.
Ik was ook wel benieuwd naar de 1% signaalzwart, die past mooi bij de antraciete kozijnen, maar ook daar viel de zichtbaarheid tegen. De 3% zwart gaat het worden
Mijn reviews al gezien?