Ervaring met screens aan buitenkant raam

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

GustavSan schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 17:28:
Ik twijfel tussen screens (solar) of rolluiken op onze 1e verdieping. Ik heb daar 1 raampartij van 2mtr breed en 1.65mtr hoog en 1 raam van 1mtr breed en ook 1.65mtr hoog.

De buren hebben net rolluiken laten installeren en het ziet er aardig dicht uit allemaal. Ik neig naar rits-screens omdat ik dan nog wat lichtdoorlaat heb, maar het gaat om de slaapkamer en eigenlijk zijn we daar nooit overdag...het gaat hoofdzakelijk om een oplossing die de warmte buiten houdt, want we zitten op het zuid/zuidwesten en er komt veel zon binnen. Nieuwbouw dus blijft vervolgens dagen hangen, ondanks luchten op elk mogelijk moment.

Beneden willen we op zich een vergelijkbare oplossing, daar hebben we een pui van zo'n 8 meter breed (wel met een 90 graden hoek erin). Hier kan ik sowieso geen rolluiken kwijt en dat willen we ook niet. Een zonnescherm vinden we niet zo'n mooie oplossing. Dus ook daar dan van die screens, waarschijnlijk 1 van 3.x meter en 1 van 4 meter breed (als dit uberhaupt kan). Het gaat daar om een hoogte van 2.70mtr.

Twee vragen:

1) Is het buiten op de muur installeren (zelf) easy peasy of komt daar toch nog wel wat bij kijken? Ben op zich handig, maar er ook niet vies van om dingen aan een expert over te laten.

2) Ik lees hier in het topic dat screens een paar graden scheelt bij mensen. Is het ook bekend hoeveel verschil rolluiken opleveren in temperatuur? Is het verschil tussen rolluiken en screens echt enorm of ligt het juist aardig bij elkaar?
Geen antwoord op je vraag, maar wat bij mij persoonlijk zou meewegen is de 'in geval van nood'. Stel er breekt brand uit, zorgt een rolluik toch wel ervoor dat je eerder opgesloten zit. Een screen heb je sneller kapot in geval van nood.

Al zegt mijn gevoel dat rolluiken wel koeler zullen zijn, omdat die nog een vorm van isolatie hebben (vaak een inwendige holte), en volledig niks qua licht doorlaten. Ik kan dit gevoel echter niet kwantificeren.

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:27
Ik lees hier wel eea over die 3M folies. Enkele jaren geleden heb ik dat ook overwogen, maar uiteindelijk tochbeslist om het niet te doen. Wij hebben nl. best grote raampartijen, die groter zijn dan de max afmetingen van de folies. Dat betekent dus dat er per raam meerdere folies moesten gekleefd worden, en tussen de folies zou er een spleetje zijn omdat ze dit niet mooi aansluitend kunnen kleven.
Dat, in combinatie met het feit dat ik niet 100% zeker wist of het wel het beoogde effect zou hebben en de hoge kostprijs hebben mij doen beslissen om het niet te doen.

Uiteindelijk wel dit jaar beslist om zonwering te plaatsen. (Renson fix-screen aan een groot keukenraam en een Renson icarus systeem boven andere ramen). Plaatsing is later deze zomer voorzien.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10-09 16:55
Wij hebben op de 1e etage een rolluik en op zolder ook een rolluik op een velux raam. Scheelt aanzienlijk. Ik heb geen test gedaan maar vandaag liep ik die kamer in en het was gewoon redelijk koel terwijl die kamer daarvoor niet te harden was in de zomer. Zelfde voor zolder. We hadden hiervoor tijdelijk nog een normaal veluxraam. Alles geisoleerd en voelde koel maar dat raam was gewoon heet. Nu hr++ en een rolluik en scheelt enorm. Alles lekker donker en stiller ook. Heb geen screens dus daar kan ik niks over zeggen. Rolluiken op solar. Werkt perfect. Afstandsbediening is makkelijk werken en geen draden en boren. Verder hebben wij op wat ramen Squid folie. Plak je er zo op en kost niet veel. Meer tegen inkijk al heb ik wel het idee dat de witte die wij op de buitendeur hebben aan de zonkant best iets tegenhoudt.

[ Voor 6% gewijzigd door Davidrrr op 02-07-2025 19:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eix
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:20

Eix

Twee vragen:

1) Is het buiten op de muur installeren (zelf) easy peasy of komt daar toch nog wel wat bij kijken? Ben op zich handig, maar er ook niet vies van om dingen aan een expert over te laten.

2) Ik lees hier in het topic dat screens een paar graden scheelt bij mensen. Is het ook bekend hoeveel verschil rolluiken opleveren in temperatuur? Is het verschil tussen rolluiken en screens echt enorm of ligt het juist aardig bij elkaar?
1. Ik heb een solar rolluik en twee solar screens laten plaatsen. En heb het wel als prettig ervaren om niet zelf met dat spul een ladder op te moeten klimmen. En daarnaast ook de zekerheid te hebben dat het inmeten goed gebeurd. Tegelijk: het plaatsen van die solar screens leek niet heel lastig te zijn.

2. Verschil in temperatuur kan ik niet beoordelen. Er zijn ook verschillende soorten doeken voor screens. Wel heb ik dus bewust op de slaapkamer een rolluik omdat een screen in de avond voor inkijk kan zorgen zonder dat je daar bewust van bent. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:11
whoami schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 18:01:
Ik lees hier wel eea over die 3M folies. Enkele jaren geleden heb ik dat ook overwogen, maar uiteindelijk tochbeslist om het niet te doen. Wij hebben nl. best grote raampartijen, die groter zijn dan de max afmetingen van de folies. Dat betekent dus dat er per raam meerdere folies moesten gekleefd worden, en tussen de folies zou er een spleetje zijn omdat ze dit niet mooi aansluitend kunnen kleven.
Dat, in combinatie met het feit dat ik niet 100% zeker wist of het wel het beoogde effect zou hebben en de hoge kostprijs hebben mij doen beslissen om het niet te doen.

Uiteindelijk wel dit jaar beslist om zonwering te plaatsen. (Renson fix-screen aan een groot keukenraam en een Renson icarus systeem boven andere ramen). Plaatsing is later deze zomer voorzien.
Ik heb juist wat folie besteld, prijs viel me reuze mee.
Onze dakkapel heeft een screen, maar toch laat die nog veel licht en warmte door. Hierdoor is het veel warmer dan een verdieping lager, waar ik verduisterende screens heb.
Volgens de specs wordt 65% van de warmte tegen gehouden. Ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 16:34
Ok. Dank voor de antwoorden. Ik heb op de slaapkamer al blinderende gordijnen, dus daar speelt de afweging rolluik/screens mbt privacy niet mee.

Ook opgesloten zitten is m.i. niet zo heel relevant. De gehele achterzijde vd woning (noord/noordoost) is gewoon open en via nisdak makkelijk te verlaten indien nodig.

Dan de volgende 'uitdaging'. De vrij forse pui beneden heeft op het 4 meter gedeelte een openslaande deur aan de linkerzijde, waar we eigenlijk standaard alleen de deur zelf van gebruiken (nooit helemaal open). Als hier maar 1 screen kan dan kunnen we er dus niet uit. Dat hoeft geen issue te zijn, want er staat zoveel zon op die kant dat als we de screens gebruiken we toch de tuin niet inhoeven of eventueel kunnen omlopen. Los van 1 groot screen, welke oplossingen (behalve een zonnescherm) zijn er evt nog meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eix
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:20

Eix

GustavSan schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:48:. Als hier maar 1 screen kan dan kunnen we er dus niet uit. […] welke oplossingen (behalve een zonnescherm) zijn er evt nog meer?
Op de raam van de deur kun je zonwering met zuignappen bevestigen. En de eerder al genoemde folies kunnen een optie zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

blitzkrieg

Whoop Whoop!

GustavSan schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:48:
Ok. Dank voor de antwoorden. Ik heb op de slaapkamer al blinderende gordijnen, dus daar speelt de afweging rolluik/screens mbt privacy niet mee.

Ook opgesloten zitten is m.i. niet zo heel relevant. De gehele achterzijde vd woning (noord/noordoost) is gewoon open en via nisdak makkelijk te verlaten indien nodig.

Dan de volgende 'uitdaging'. De vrij forse pui beneden heeft op het 4 meter gedeelte een openslaande deur aan de linkerzijde, waar we eigenlijk standaard alleen de deur zelf van gebruiken (nooit helemaal open). Als hier maar 1 screen kan dan kunnen we er dus niet uit. Dat hoeft geen issue te zijn, want er staat zoveel zon op die kant dat als we de screens gebruiken we toch de tuin niet inhoeven of eventueel kunnen omlopen. Los van 1 groot screen, welke oplossingen (behalve een zonnescherm) zijn er evt nog meer?
Ik heb achter openslaande tuindeuren en een erker waar ik met screens ook niet uit kwam. Ik heb daar een pergola tegen de gevel gemaakt met harmonicadoek waardoor er ook geen zon meer op de deuren en ramen komt.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijscamp
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-09 09:31
Ik twijfel tussen screens (solar) of rolluiken op onze 1e verdieping. Ik heb daar 1 raampartij van 2mtr breed en 1.65mtr hoog en 1 raam van 1mtr breed en ook 1.65mtr hoog.

Twee vragen:

Ik heb zelf Solar screens opgehangen, was goed te doen! Wel een steiger neergezet zodat werken op hoogte met die kasten wat makkelijker gaat, maar het installeren zelf is echt heel eenvoudig: Geleiderails aan de bak vastmaken, op de juiste plek houden en de rails aan het kozijn schroeven. Meer was het in mijn geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipkip90
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 26-09 21:01
Ik vroeg me af of iemand mij kan vertellen of verduisterende zipscreens ook echt goed verduisteren zoals een rolluik dit doet. Kun je het dan echt >99% verduisteren op een slaapkamer, zodat je geen gordijnen nodig hebt? Ik lees dat die van heroal 100% verduisteren.

Als dit kan, dan zou je toch zipscreens 's avonds naar beneden kunnen doen voor het slapen. Middels HA integraties kunnen controleren of het 's nachts heeft geregent, om dan vervolgens 's ochtends (na een x aantal uur droog weer), weer omhoog te laten gaan.

Nog een 2de vraag. Voor HA aansturing, kun je dan beter voor de RTS of IO variant gaan? Ik heb momenteel een IO rolluik + HA + Somfy connectivity kit, wat goed werkt, maar lees ook regelmatig dat er gekozen wordt voor RTS, wat zijn de verschillen i.c.m. HA?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-09 22:01

Wuursj

want worst is al bezet

Hipkip90 schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:36:
Ik vroeg me af of iemand mij kan vertellen of verduisterende zipscreens ook echt goed verduisteren zoals een rolluik dit doet. Kun je het dan echt >99% verduisteren op een slaapkamer, zodat je geen gordijnen nodig hebt? Ik lees dat die van heroal 100% verduisteren.
Ik heb screens met 1% doorlaat (zie eerdere post) en die zou ik igg niet nemen als gordijn vervanger, dat werkt me niet verduisterend genoeg voor slapen. 100% zou ik in de zomer weer te veel blokken als je daarmee niks meer ziet naar buiten toe.
Sowieso zou ik zelf screens niet gebruiken als gordijn-vervanger. Daar vind ik de screens veel te duur voor :P Je gaat ze opeens 365 dagen per jaar gebruiken.
Voor HA aansturing, kun je dan beter voor de RTS of IO variant gaan? Ik heb momenteel een IO rolluik + HA + Somfy connectivity kit, wat goed werkt, maar lees ook regelmatig dat er gekozen wordt voor RTS, wat zijn de verschillen i.c.m. HA?
RTS zou er toch uit gaan? Als je al IO spullen in huis hebt, zou ik dat gewoon uitbreiden.

[ Voor 3% gewijzigd door Wuursj op 15-09-2025 10:55 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik heb een 99% screen in de woonkamer en die verduistert echt niet genoeg voor een slaapkamer. Voor slaapkamers wil je helaas een minder elegant rolluik hebben. Voor 100% verduistering ook monteren met compriband om écht alle lichtlekken te dichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 15:06
... Voor HA aansturing, kun je dan beter voor de RTS of IO variant gaan?...
RTS is een gesloten systeem, kost meer, en is onhandig.
IO hang je aan fysieke knoppen aan de muur (dus iedereen kan er mee werken, ook een digibeet, ook als de wifi plat ligt, en de batterijen van de afstandsbediening zijn nooit leeg); je kan de aansturing volledig in eigen beheer nemen en er alle intelligentie aan toevoegen die je maar wil (hang er een Shelly 2.5 aan bijvoorbeeld).
Zal aan mij liggen, maar kan maar niet snappen dat iemand anders wil dan de klassieke aansturing; enkel voordelen en nog goedkoper ook (en volgens mij ook betrouwbaarder).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hijskraan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:39
RTS is aflopend,oud systeem, Somfy bouwt dit af.

• Hipkip90
Bedankt voor jullie reacties @Wuursj, @stin00, @naftebakje !
Wuursj schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:53:
[...]
Ik heb screens met 1% doorlaat (zie eerdere post) en die zou ik igg niet nemen als gordijn vervanger, dat werkt me niet verduisterend genoeg voor slapen. 100% zou ik in de zomer weer te veel blokken als je daarmee niks meer ziet naar buiten toe.
Sowieso zou ik zelf screens niet gebruiken als gordijn-vervanger. Daar vind ik de screens veel te duur voor :P Je gaat ze opeens 365 dagen per jaar gebruiken.
[...]
Bedankt, misschien toch maar 100% verduisterende zipscreens overwegen. In mijn nieuwe woning heb ik slaapkamers met ramen op twee kanten: zuid/west en noord/west. Via Home Assistant kan ik de screens zo programmeren dat één kant (gedeeltelijk) open gaat wanneer de zon er niet op staat, zodat er toch lichtinval is. Hetzelfde nadeel van geen licht heb ik namelijk ook bij rolluiken.

Zonwering kan ik beter niet op besparen en zal ik waarschijnlijk ook zelfs aan de noordkant nodig hebben, aangezien het een nieuwbouwwoning betreft met zeer goede isolatie (HR+++) en verwarming/koeling via een warmtepomp met bodembron.

Het nadeel van gordijnen, zeker met ramen op twee kanten, is dat het de ruimte optisch kleiner maakt en de inrichtingsmogelijkheden iets beperkt. Zelf vind ik een ruimte zonder gordijnen vaak ruimtelijker en strakker ogen. Ik ga ook eens kijken naar alternatieven om de kamer goed te verduisteren voor het slapen, zoals verduisterende rolgordijnen in nis i.c.m. met 1-3% zipscreens overdag. Iemand nog tips?

[ Voor 13% gewijzigd door Hipkip90 op 17-09-2025 11:04 ]

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:09
@Hipkip90 neem in je overweging ook mee dat gordijnen vaak erg belangrijk zijn voor de akoestiek in de ruimte. Niet de enige weg naar Rome, maar als je ze weg laat wil je die absorptie mogelijk anders aanbrengen.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Hipkip90 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 11:02:
Bedankt voor jullie reacties @Wuursj, @stin00, @naftebakje !

[...]

Bedankt, misschien toch maar 100% verduisterende zipscreens overwegen. In mijn nieuwe woning heb ik slaapkamers met ramen op twee kanten: zuid/west en noord/west. Via Home Assistant kan ik de screens zo programmeren dat één kant (gedeeltelijk) open gaat wanneer de zon er niet op staat, zodat er toch lichtinval is. Hetzelfde nadeel van geen licht heb ik namelijk ook bij rolluiken.

Zonwering zal ik waarschijnlijk ook zelfs aan de noordkant nodig hebben, aangezien het een nieuwbouwwoning betreft met zeer goede isolatie (HR+++) en verwarming/koeling via een warmtepomp met bodembron.

Het nadeel van gordijnen, zeker met ramen op twee kanten, is dat het de ruimte optisch kleiner maakt en de inrichtingsmogelijkheden iets beperkt. Zelf vind ik een ruimte zonder gordijnen vaak ruimtelijker en strakker ogen. Ik ga ook eens kijken naar alternatieven om de kamer goed te verduisteren voor het slapen, zoals verduisterende rolgordijnen in nis i.c.m. met 1-3% zipscreens overdag. Iemand nog tips?
Wat is voor jou de meerwaarde van 100% verduisterende zipscreens tov rolluiken? Het uiterlijk of de kleinere bak? Je kan er immers ook niet doorheen kijken, het is kwetsbaarder, ze zijn duurder en bij harde regen/storm kan je beter het screen niet naar beneden hebben. Een rolluik isoleert beter, heeft een langere levensduur en is meer hufterproof tegen weersinvloeden. Voor mij heeft een rolluik het hele jaar door meer waarde dan een screen.

• Hipkip90
stin00 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 11:12:
[...]

Wat is voor jou de meerwaarde van 100% verduisterende zipscreens tov rolluiken? Het uiterlijk of de kleinere bak? Je kan er immers ook niet doorheen kijken, het is kwetsbaarder, ze zijn duurder en bij harde regen/storm kan je beter het screen niet naar beneden hebben. Een rolluik isoleert beter, heeft een langere levensduur en is meer hufterproof tegen weersinvloeden. Voor mij heeft een rolluik het hele jaar door meer waarde dan een screen.
1. Het uiterlijk, de kleinere bak. Het betreft een moderne strakke nieuwbouw woning, zonder ventilatie roosters in het raam (centraal ventilatie systeem). Bij 'in de dag' montage zie je van binnenuit overduidelijk een rolluik bak en een screen bak is wat kleiner. 'Op de dag' montage zou dan kunnen maar ziet er ook minder fraai uit van buiten. Het geeft ook een wat rustiger uiterlijk.
2. Huidige ervaring. In mijn huidige woning heb ik nu rolluiken van het a-merk Roma. Bij een dag met veel wind (geen storm) maken deze een ritselend en storend geluid. Dit heb je bij een zipscreen niet. Misschien ligt het aan mijn rolluiken, leverancier erbij gehad, borstels in de geleiders laten zetten i.p.v. rubbers maar nog steeds hetzelfde probleem maar wel iets minder. Schijnt normaal te zijn en de leverancier geeft aan dat je ze beter niet naar beneden kunt doen bij dagen met veel wind, al kan het wel. Min of meer hetzelfde nadeel als screens, al weet ik niet of zipscreens misschien nog meer windvast zijn.
3. Ze maken ook wat meer herrie, borstels in de geleiders kun je niet smeren (geleiders met rubbers wel). In de wintermaanden heb ik hier meer last van, dan lijken ze soms een beetje vast te zitten.
4. Prijs van een a-merk rolluik zoals Roma is volgens mij duurder dan een zipscreen. Heroal etc. zit in een lagere prijsklasse.
5. Ik vind juist dat rolluiken meer kwetsbaar zijn dan screens. Als je een kras erop krijgt dan is direct je metaal coating beschadigd of je kan er een voetbal of een steentje van een vogel tegen aan krijgen, met een deuk in het zachte aluminium als gevolg. Op een doek krijg je minder snel krassen of permanente gebruikssporen als er iets tegenaan komt. Schoonmaken is ook wat meer werk want je moet ook tussen de lamellen schoonmaken.
6. Levensduur van een zipscreen is langer dan een screen, maar minder dan een rolluik. 10-15 jaar en daarna ben ik mogelijk al weer verhuist, zie ik niet echt als een probleem. Je kunt mogelijk ook de levensduur verlengen door enkel een nieuw doek of motor zonder alles te vervangen.
7. Uniformiteit, beneden wil ik screens met 3% doek voor het zicht. Dan is het wel mooi om alles hetzelfde te doen en enkel te varieeren in % doorlaatbaarheid.

[ Voor 6% gewijzigd door Hipkip90 op 17-09-2025 14:39 ]

• NatalieF
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23-09 20:43
Hipkip90 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 14:29:
[...]

1. Het uiterlijk, de kleinere bak. Het betreft een moderne strakke nieuwbouw woning, zonder ventilatie roosters in het raam (centraal ventilatie systeem). Bij 'in de dag' montage zie je van binnenuit overduidelijk een rolluik bak en een screen bak is wat kleiner. 'Op de dag' montage zou dan kunnen maar ziet er ook minder fraai uit van buiten. Het geeft ook een wat rustiger uiterlijk.
2. Huidige ervaring. In mijn huidige woning heb ik nu rolluiken van het a-merk Roma. Bij een dag met veel wind (geen storm) maken deze een ritselend en storend geluid. Dit heb je bij een zipscreen niet. Misschien ligt het aan mijn rolluiken, leverancier erbij gehad, borstels in de geleiders laten zetten i.p.v. rubbers maar nog steeds hetzelfde probleem maar wel iets minder. Schijnt normaal te zijn en de leverancier geeft aan dat je ze beter niet naar beneden kunt doen bij dagen met veel wind, al kan het wel. Min of meer hetzelfde nadeel als screens, al weet ik niet of zipscreens misschien nog meer windvast zijn.
3. Ze maken ook wat meer herrie, borstels in de geleiders kun je niet smeren (geleiders met rubbers wel). In de wintermaanden heb ik hier meer last van, dan lijken ze soms een beetje vast te zitten.
4. Prijs van een a-merk rolluik zoals Roma is volgens mij duurder dan een zipscreen. Heroal etc. zit in een lagere prijsklasse.
5. Ik vind juist dat rolluiken meer kwetsbaar zijn dan screens. Als je een kras erop krijgt dan is direct je metaal coating beschadigd of je kan er een voetbal of een steentje van een vogel tegen aan krijgen, met een deuk in het zachte aluminium als gevolg. Op een doek krijg je minder snel krassen of permanente gebruikssporen als er iets tegenaan komt. Schoonmaken is ook wat meer werk want je moet ook tussen de lamellen schoonmaken.
6. Levensduur van een zipscreen is langer dan een screen, maar minder dan een rolluik. 10-15 jaar en daarna ben ik mogelijk al weer verhuist, zie ik niet echt als een probleem. Je kunt mogelijk ook de levensduur verlengen door enkel een nieuw doek of motor zonder alles te vervangen.
7. Uniformiteit, beneden wil ik screens met 3% doek voor het zicht. Dan is het wel mooi om alles hetzelfde te doen en enkel te varieeren in % doorlaatbaarheid.
Wij hebben net sinds 2 maanden bij ons nieuwe huis zowel rolluiken als zip screens laten plaatsen. Zip-screens hoor je ook “rammelen” als het waait, het rolluik heb ik niet gehoord. Het rolluik is sowieso fluisterstil bij naar beneden en naar boven doen, niet te vergelijken met oudere rolluiken.
Vorige huis hebben we 20 jaar rolluiken en screens gehad, rolluik is echt nog nooit beschadigd, het doek van de screens was in de loop van de jaren verbleekt en niet meer zo diep van kleur, rolluik was nog prima. Dus betreft levensduur zou ik nog steeds rolluiken kiezen, plus het enorme voordeel van isolatie in zowel zomer als winter, de kamer met rolluik blijft wel 3 graden koeler als degene met screens (zelfde zonligging).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 15:06
De kerel die onze rolluiken plaatste gaf mee dat ze de locatie moeten meerekenen, aan de zee is er meer wind en stoppen ze extra versterkingslatten in de pvc rolluikstroken. Wij hebben een breed raam met altijd wind, dus heeft ie dat rolluik ook die extra versteviging gegeven.
Bij uitzonderlijke storm kan je wat beweging horen, maar dat wordt overstemd door het geloei van de wind.
Bij zo´n wind zou ik screens niet riskeren om omlaag te laten.
Ook na regen lijkt me een screen gevoeliger om op te rollen, rolluik lijkt me dan ook wat bestendigen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste