Jeroenneman schreef op maandag 9 mei 2022 @ 14:09:
[...]
Airco heeft alsnog weinig nut als je vervolgens vol in de zon zit achter het raam.
Dan krijg je net als in de auto dat de airco eigenlijk te laag moet voor het overall comfort, maar dat de plekken van je lichaam/meubilair in de zon alsnog knetterheet worden door de inkomende stralingswarmte.
Nog los van de discussie dat een airco een energievraag kent, en dat we juist te maken hebben met stikhete zomers omdat er meer energievraag bijkomt, dan wat er duurzaam wordt opgewekt. Eigenlijk moeten we dat helemaal niet willen, alles maar volhangen met airconditioning, omdat het anders niet te harden is.
Zonewering kan ook aan de binnenkant, gordijnen en rolgordijnen werken prima om die hete zon deels tegen te houden. Ik kan met één split airco mijn rijtjeswoning genoeg koelen. Vergeet niet, het grote voordeel van airco is dat de luchtvochtigheid omlaag gaat, want dat is meestal het probleem is Nederland, niet direct de temperatuur. Screens kunnen daar niks tegen doen helaas.
Bij echte hitte, ga ik geen ramen open doen in de avond, want dan komt die vochtige lucht weer naar binnen. En je hebt geen last van buren die aan de BBQ zitten of in avond lawaai maken met zomerse dagen. Lekker alles potdicht en pompen met de warmtepomp

alwind schreef op maandag 9 mei 2022 @ 14:22:
ik heb 3 screens en er zit genoeg stroom in de accu om een paar keer open en dicht te doen zonder zon. Voor mij ideaal want stroom aanleggen was een ramp geworden.
Door overdag screens te gebruiken en in de avond even door te luchten blijft het boven heel lang koel. Een airco nemen maar niet de warmte buiten houden is echt zonde.
Was het maar waar, dat je even met een paar uurtjes luchten de warmte uit een nieuwbouwwoning hebt, dat kon vroeger mooi met die jaren 60 woningen. Snikheet, maar in de avond twee uurtjes alles los en het was weer koel. Nu blijft de warmte weken hangen. En als je astma hebt of hooikoorts, dan kunnen die ramen niet los met dit weer, want je krijgt allemaal troep binnen. Nog niet te spreken over BBQ luchten, geluid van buren en kinderen en mensen die zo nodig een vuurkorf moeten aansteken. Misschien zorgt zonwering een week of twee minder koelen met de airco, die twee kosten amper wat. Dat staat niet in verhouding tot de kosten van zonewering.
Goede isolatie zorgt er ook voor dat je minder hoeft te koelen. Het klimaat gaat steeds meer veranderen in Nederland. 10-20 jaar geleden zag je bijna geen airco's, want voor ons klimaat was zonewering voldoende. Dat zit nog echt in de cultuur, maar steeds meer mensen gaan aan de airco.
feddez schreef op zondag 8 mei 2022 @ 20:22:
[...]
Ja, vloerverwarming in de woonkamer en keuken. Was onderdeel van nieuwe vloer met schuimbeton. Rest van de begane grond had al betonnen ondervloer dus daar volgt later (als vochtpercentage dekvloer woonkamer/keuken laag genoeg is) nieuwe vloer met vloerverwarming.
Dan is een lucht/water warmtepomp beter dan lucht/lucht. Als je nog in de verbouwing zit, kijk ook of je fancoils kan meenemen. Als je vloerkoeling kan combineren met bijvoorbeeld fancoils, dan kan je met één warmtepomp je huis verwarmen en koelen door middel van vloerkoeling en wat extra fancoils, om de luchtvochtigheid omlaag te brengen. Die fancoils vereisen wel wat leidingwerk, vandaar.
[
Voor 56% gewijzigd door
Zenix op 09-05-2022 15:57
]