Ervaring met zonwering op zonne-energie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddez
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Voor mijn nieuwe (bestaande) woning wil ik zonwering aanschaffen voor de woonkamer en mijn voorkeur gaat uit naar screens. Ben hier helemaal niet in thuis, maar kwam tijdens het google-en ook de optie voor zonwering op zonne-energie tegen bij een aantal aanbieders. Dit lijkt me makkelijker qua installatie en duurzamer.

Vraag me echter af of dit goed werkt/bevalt en het waard is. Ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft?

Overigens heb ik de hele dag zon, 's ochtends vroeg aan de voorzijde, daarna aan de zijkant en begin van de middag aan de achterzijde tot begin van de avond. Voor- en achterzijde hebben beide één groot raam dat niet open kan, de zijkant alleen twee kleine raampjes die wel open kunnen dus overweeg de zonwering voor voor- en achterzijde.

(hoop dat dit op de goede plek is gezet, vond het lastig kiezen :/ )

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:44
Dat kan idd praktisch zijn als het lastig is om stroom aan te leggen.

Duurzamer is waarschijnlijk om er wel gewoon stroom naar toe te leggen en dan je dak vol met efficiëntere zonnepanelen.
Nog duurzamer zou zoiets kunnen zijn: https://www.bol.com/nl/nl...ter-wit/9200000053524316/

Want hoe vaak ga je ze open en dicht doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:37

de Peer

under peer review

Is juist niet duurzaam. En in de praktijk ook niet handig. Want je gaat nooit het hele jaar door genoeg energie hebben om ze te bedienen.
Het oogt vaak ook niet zo best,zon paneel voor je raam.
Ik zou dus toch gewoon elektra aanleggen ernaartoe

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 07-05-2022 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:25

Termy

valt er nog wat te fragge?

Wij zijn hier toevallig ook naar aan't kijken en wat we tot nu toe gezien hebben zegt het iets van dat het 1500 lux moet krijgen 6 uur per dag om te blijven functioneren. Dat is misschien op een donkere winterdag een probleem maar op momenten dat je het echt wilt gebruiken (het zonnige deel van het jaar), is dat geen enkel probleem uiteraard.

Zover ik begreep is het redelijk dat de accu het ongeveer 5 jaar uithoudt en het zou redelijk makkelijk vervangbaar moeten zijn, maar we hebben nog wat meer uit te zoeken. Voor ons is de voornaamste reden om niks aan de elektra te hoeven doen aangezien er hier niks voor voorbereid is. Voor 6 screens is het wel prijzig, helaas. Duurzaam lijkt me geen argument, want het is niet alsof zo'n motor nou bergen stroom trekt, maar je huis niet achterlijk heet maken is natuurlijk wel gunstig (beter voor koelkasten en zo).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feddez
  • Niet online
Zonnepanelen komen er al, maar ik heb geen zin om extra elektra te moeten trekken voor nieuwe zonwering. Gezien het feit dat het deze tijd van het jaar al snel heel warm is in huis, lijkt me dat ik ze wel veel ga gebruiken. Natuurlijk daglicht vind ik heel fijn in huis, dus grote kans dat ze meerdere keren per dag worden versteld.

Wat bedoel je met "zo'n paneel voor je raam", @de Peer? Het zonnepaneel zit gewoon verwerkt in de kast en als je daar een donkere kleur voor kiest valt het waarschijnlijk niet eens op. Verwacht niet dat ik ze in de winter nodig heb, maar zelfs al zou dat het geval zijn zou er genoeg energie in moeten zitten. En zo niet kun je een oplader gebruiken.

Toevallig, @Termy! De paar aanbieders die ik vandaag tegenkwam hadden het over levensduur van meer dan 10 jaar (5 jr garantie) of 15-20 jaar, maar heb me er verder nog niet echt in verdiept. Wellicht dat dat niet voor de accu geldt... Elke vijf jaar de accu moeten vervangen is wel vervelend en inderdaad niet duurzaam. :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:55

Zenix

BOE!

Ik weet niet wat voor woning het precies is, maar ik heb je ook overwogen om geen zonwering te nemen? Ik heb een nieuwbouw woning en voor zonnewering zou ik een paar duizend euro kwijt zijn. Daarom heb ik een split airco gekocht, goedkoper dan de zonnewering en werkt beter bij tropische temperaturen en kan er ook mee verwarmen.

[ Voor 21% gewijzigd door Zenix op 07-05-2022 21:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jagerr63
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-09 17:36

Jagerr63

5.1kWp Zuid 55 graden Vent-wp

Wij hebben 4 screens op zonne-energie en ik moet zeggen ze bevallen mij uitstekend, en nee er hangen geen panelen voor je raam. Ik gebruik ze ook in de winter om de warmte (iets ) meer binnen te houden, dus in de winter werken ze ook.
Ik heb er 1 op het zuiden onder de dakgoot en 4 op het westen , deze staan "vrij"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy

Termy

Zenix schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 21:46:
Ik weet niet wat voor woning het precies is, maar ik heb je ook overwogen om geen zonwering te nemen? Ik heb een nieuwbouw woning en voor zonnewering zou ik een paar duizend euro kwijt zijn. Daarom heb ik een split airco gekocht, goedkoper dan de zonnewering en werkt beter bij tropische temperaturen en kan er ook mee verwarmen.
Wij zitten ook in nieuwbouw en als ik ergens wel zonwering wil is het hier. De warmte is niet tegen te houden want met elke andere manier is het al binnen en met dank aan de goede isolatie koelt het niet meer af ook. Ons 1e jaar hier was 2020 met de hete zomer. Niet te harden (30+ gehaald), met een hoekhuis op zuid/west.

Wij willen ook nog wel airco, maar airco zonder zonwering is niet erg slim. Alsof je in de winter met alle ramen open gaat stoken. Zonwering is een must, tenzij je schijt hebt aan de energierekening, uiteraard.

@feddez welke partijen waren dat? Wij hebben tot nu toe gekeken naar Byzon (via lokale dealer) en Solanowonen.

[ Voor 5% gewijzigd door Termy op 07-05-2022 22:08 ]

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Termy schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 22:07:
[...]

Wij zitten ook in nieuwbouw en als ik ergens wel zonwering wil is het hier. De warmte is niet tegen te houden want met elke andere manier is het al binnen en met dank aan de goede isolatie koelt het niet meer af ook. Ons 1e jaar hier was 2020 met de hete zomer. Niet te harden (30+ gehaald), met een hoekhuis op zuid/west.

Wij willen ook nog wel airco, maar airco zonder zonwering is niet erg slim. Alsof je in de winter met alle ramen open gaat stoken. Zonwering is een must, tenzij je schijt hebt aan de energierekening, uiteraard.

@feddez welke partijen waren dat? Wij hebben tot nu toe gekeken naar Byzon (via lokale dealer) en Solanowonen.
Het werkt hier perfect, maar zoals ik al aangaf ligt ook aan de woning. Met nieuwbouw krijg je de warmte er niet uit als het eenmaal binnen is, zonwering zorgt alleen voor uitstel. Uiteindelijk heb je dus toch een airco nodig, zoals jij ook overweegt, is het extra energieverbruik van de airco die paar duizend euro aan zonwering waard?

En waarom zou het niet slim zijn als het goed werkt? Ik hoef geen ramen open te doen (niet handig met hooikoorts) kan lekker thuis werken terwijl het 30+ graden buiten is. Je zou het ook om kunnen draaien, is zonwering altijd wel slim? Het ligt aan de situatie.

Met 30 zonnepanelen maak ik mij niet druk over de energiezuinige airco's van tegenwoordig. Als de optie verwarmen voor TS van toegevoegde waarde is, zal die uiteindelijk kosten besparen op het energieverbruik, want minder of geen gas meer nodig. Dat die dan kan koelen, is dan mooi meegenomen.

[ Voor 11% gewijzigd door Zenix op 07-05-2022 23:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• c-mattic
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 20:21
Hier hangen twee screens van Verano op zonne-energie (model V550s). Ze hangen er nog maar één jaar, maar we zijn er heel blij mee. Om kosten te drukken, hebben wij deze zelf geplaatst. Als je een beetje handig bent en de tijd neemt om je geleiders perfect haaks te zetten, is dit zeker te doen. Hierdoor hebben wij toch 40% bespaard tegenover het laten uitvoeren. :D
Let wel, het zijn screens op de gelijkvloers. Op hoogte, werk je toch al best met een hoogtewerker of stelling. Die screens wegen al snel een tiental kg ;)

De batterij houdt het lang uit. Theoretisch kan die op één lading 300 keer op of neer en we hebben ze nog nooit leeg gekregen. Mijn enige bekommernis is het feit dat de accu is ingebouwd in de motor. Verano gebruikt de motors van Brel Motors. Ik heb nog geen contact opgenomen met Brel Motors, maar vermoed dat het niet eenvoudig of (worst case) onmogelijk is alleen de accu te vervangen.

Voor ons was kabels trekken geen optie, dus dat risico hebben we er maar bijgenomen. We zullen het pas ten vroegste binnen vier jaar weten. De 12v Li-Ion batterij zou minimaal 5 jaar meegaan. Echter ik verwacht wel langer. Ik heb heel wat elektrisch gereedschap waaronder een schroefboormachine van 6 jaar oud waar de Li-Ion batterij het nog oké doet en die wordt veel zwaarder belast en heeft indertijd al heel wat cycli versleten. Als er na 5 jaar nog maar 250 keer op of neer kan per dag, is dat dus nog steeds voldoende :+

[ Voor 5% gewijzigd door c-mattic op 07-05-2022 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Zenix schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 23:11:
[...]

Het werkt hier perfect, maar zoals ik al aangaf ligt ook aan de woning. Met nieuwbouw krijg je de warmte er niet uit als het eenmaal binnen is, zonwering zorgt alleen voor uitstel. Uiteindelijk heb je dus toch een airco nodig, zoals jij ook overweegt, is het extra energieverbruik van de airco die paar duizend euro aan zonwering waard?

En waarom zou het niet slim zijn als het goed werkt? Ik hoef geen ramen open te doen (niet handig met hooikoorts) kan lekker thuis werken terwijl het 30+ graden buiten is. Je zou het ook om kunnen draaien, is zonwering altijd wel slim? Het ligt aan de situatie.

Met 30 zonnepanelen maak ik mij niet druk over de energiezuinige airco's van tegenwoordig. Als de optie verwarmen voor TS van toegevoegde waarde is, zal die uiteindelijk kosten besparen op het energieverbruik, want minder of geen gas meer nodig. Dat die dan kan koelen, is dan mooi meegenomen.
Zonder airco zou het erg warm worden, toch? Die inkomende energie moet je airco nu allemaal wegwerken en met zonwering niet of een stuk minder. Het is dweilen met de kraan open, daarom is het niet slim.

Dit staat verder helemaal los van of moderne L/L warmtepompen efficiënt zijn en hoeveel zonnepanelen je hebt. Het is ook mogelijk dat de isolatie goed genoeg is dat je met zonwering helemaal geen airco nodig hebt. Dat moet hier nog even blijken. Buurtgenoten die zonwering hebben geïnstalleerd noemden een verlaging van zo'n 5 graden in die hete zomer en zij hebben veel minder ramen op het zuiden dan wij. Gas hebben we hier sowieso niet.

@c-mattic Klinkt goed :). Verano ook maar eens bekijken. 300 keer op en neer per dag is wel genoeg marge voor degradatie van de accu hehe.
Van wat ik van Brel motoren begreep zijn ze wat minder onderhoudsvriendelijk dan bv Somfy maar hoe erg het verschil precies is, is me ook niet duidelijk. Helaas hebben we hier screens nodig t/m de 2e verdieping dus zelf doen zie ik niet zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

@Termy Mijn ramen zitten oost/west. Het huis is niet boven 26 graden geweest zonder airco. Maar die 26 graden met hoge luchtvochtigheid is niet fijn, en al helemaal niet met astma. Alles boven de 22 in combinatie met luchtvochtigheid 60+ is minder fijn, zonwering doet daar niks aan. Dus voor mij een slimme oplossing en misschien voor andere mensen ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Oost/west is wel even een heel ander verhaal dan zuid ja..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-mattic
Termy schreef op zondag 8 mei 2022 @ 00:50:
Van wat ik van Brel motoren begreep zijn ze wat minder onderhoudsvriendelijk dan bv Somfy maar hoe erg het verschil precies is, is me ook niet duidelijk.
Dat is best mogelijk. Als ik me niet vergis was bijvoorbeeld de batterij bij Somfy los van de motor, want het gemakkelijker maakt om te vervangen. Qua kwaliteit zouden ze wel allebei op gelijk niveau zitten.

Als je zelf domotica gebruikt, kijk ook even naar ondersteuning. Bij Brel worden HA, Homey en nog een paar ondersteund met lokale communicatie (geen internet nodig). Bij Somfy kan dit alleen voor de RTS motoren. Voor de IO motoren is er intussen wel een publieke API met ondersteuning in HA van wat ik zonet las. Ik vermoed dat de API internetverbinding nodig heeft.

Zelf hou ik mijn domotica graag lokaal, dus was Brel een betere optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

@c-mattic Ah, goed om te horen dat de IO motoren wel al iets kunnen met HA. Ik ben nu nog vrij flexibel want de enige domotica die we nu gebruiken is Google Assistant maar zou dit soort dingen ook graag lokaal doen om niet afhankelijk te zijn van een webservice dat er mee op kan houden. Dat leek het voor ons dus te beperken tot Somfy RTS of Brel.

Het huismerk van Solanowonen is overigens Faher. Iemand daar ervaring mee wb domotica?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddez
  • Niet online
Zenix schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 21:46:
Het is een bestaande woning van de jaren '50. Was label F toen ik het vorig jaar kocht, inmiddels al spouwmuur-, dak- en vloerisolatie laten 'toepassen' en komende week komen de zonnepanelen. De nieuwe isolatie betekent echter ook dat alle warmte nu goed wordt vastgehouden. Ben persoonlijk niet zo'n fan van airco's, maar moet ook eerst maar ff ervaren hoe warm een zomer wordt voordat ik dat wel ga overwegen.
Jagerr63 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 21:52:
Wij hebben 4 screens op zonne-energie en ik moet zeggen ze bevallen mij uitstekend, en nee er hangen geen panelen voor je raam. Ik gebruik ze ook in de winter om de warmte (iets ) meer binnen te houden, dus in de winter werken ze ook.
Ik heb er 1 op het zuiden onder de dakgoot en 4 op het westen , deze staan "vrij"
Dat is goed om te horen!
Termy schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 22:07:
[...]

(...)
Solano kwam ik ook tegen en zonwering-fabriek.nl en degalux.com. Er waren nog twee geloof ik, maar dat was allemaal met offerte aanvragen dus verder nog niet naar gekeken en niet opgeslagen.
c-mattic schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 23:45:
Hier hangen twee screens van Verano op zonne-energie (model V550s). Ze hangen er nog maar één jaar, maar we zijn er heel blij mee. Om kosten te drukken, hebben wij deze zelf geplaatst. Als je een beetje handig bent en de tijd neemt om je geleiders perfect haaks te zetten, is dit zeker te doen. Hierdoor hebben wij toch 40% bespaard tegenover het laten uitvoeren. :D
Let wel, het zijn screens op de gelijkvloers. Op hoogte, werk je toch al best met een hoogtewerker of stelling. Die screens wegen al snel een tiental kg ;)

De batterij houdt het lang uit. Theoretisch kan die op één lading 300 keer op of neer en we hebben ze nog nooit leeg gekregen. Mijn enige bekommernis is het feit dat de accu is ingebouwd in de motor. Verano gebruikt de motors van Brel Motors. Ik heb nog geen contact opgenomen met Brel Motors, maar vermoed dat het niet eenvoudig of (worst case) onmogelijk is alleen de accu te vervangen.

Voor ons was kabels trekken geen optie, dus dat risico hebben we er maar bijgenomen. We zullen het pas ten vroegste binnen vier jaar weten. De 12v Li-Ion batterij zou minimaal 5 jaar meegaan. Echter ik verwacht wel langer. Ik heb heel wat elektrisch gereedschap waaronder een schroefboormachine van 6 jaar oud waar de Li-Ion batterij het nog oké doet en die wordt veel zwaarder belast en heeft indertijd al heel wat cycli versleten. Als er na 5 jaar nog maar 250 keer op of neer kan per dag, is dat dus nog steeds voldoende :+
Dank voor het delen van je ervaring! Vooralsnog zal het hier ook alleen op de begane grond zijn. Een van de leveranciers die ik had bekeken had ook de optie voor Brel motor, maar heb me hier nog niet in verdiept. Een batterij los van de motor zou wel mijn voorkeur hebben, in verband met slijtage/vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

feddez schreef op zondag 8 mei 2022 @ 16:01:
[...]

Het is een bestaande woning van de jaren '50. Was label F toen ik het vorig jaar kocht, inmiddels al spouwmuur-, dak- en vloerisolatie laten 'toepassen' en komende week komen de zonnepanelen. De nieuwe isolatie betekent echter ook dat alle warmte nu goed wordt vastgehouden. Ben persoonlijk niet zo'n fan van airco's, maar moet ook eerst maar ff ervaren hoe warm een zomer wordt voordat ik dat wel ga overwegen.
Goed bezig dus :)

Dan zou mijn vraag zijn, heb je al wat gedaan aan de verwarming? Anders zou je zoals eerder aangegeven, ook de airco's kunnen gebruiken voor verwarming, want dan hoef je geen vloerverwarming aan te leggen en heb je gelijk een optie om te koelen. Vervolgens nog een warmtepompboiler voor de SWW en je kan de zonnepanelen gelijk goed inzetten.

Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen
Warmtepomp boiler topic (voor cv ondersteuning) deel 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddez
  • Niet online
Zenix schreef op zondag 8 mei 2022 @ 18:04:
[...]

Goed bezig dus :)

Dan zou mijn vraag zijn, heb je al wat gedaan aan de verwarming? Anders zou je zoals eerder aangegeven, ook de airco's kunnen gebruiken voor verwarming, want dan hoef je geen vloerverwarming aan te leggen en heb je gelijk een optie om te koelen. Vervolgens nog een warmtepompboiler voor de SWW en je kan de zonnepanelen gelijk goed inzetten.

Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen
Warmtepomp boiler topic (voor cv ondersteuning) deel 2
Ja, vloerverwarming in de woonkamer en keuken. Was onderdeel van nieuwe vloer met schuimbeton. Rest van de begane grond had al betonnen ondervloer dus daar volgt later (als vochtpercentage dekvloer woonkamer/keuken laag genoeg is) nieuwe vloer met vloerverwarming.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• c-mattic
feddez schreef op zondag 8 mei 2022 @ 16:01:
[...]
Een batterij los van de motor zou wel mijn voorkeur hebben, in verband met slijtage/vervangen.
Ik heb de vraag gesteld aan Brel Motors omtrent de vervanging van de accu. Ik post hier het antwoord zodra ik die heb. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-mattic
Zonet bevestiging gekregen van Brel Motors dat de hele motor moet vervangen worden als de accu het begeeft. Dat is spijtig. Er is wel vijf jaar garantie op de motor, maar je verwacht toch dat dit product langer kan meegaan en de batterij lijkt mij dan de eerste zwakke schakel, gevolgd door het zonnepaneel (wat wel te vervangen is).

Ik heb ze alvast meegegeven dat dit een duurzame upgrade zou zijn voor een volgende versie, zeker met de EU die positief heeft gestemd om een wetgeving te creëeren omtrent 'right to repair'.

[ Voor 24% gewijzigd door c-mattic op 09-05-2022 14:06 . Reden: Garantie toegevoegd + feit dat zonnepaneel wel te vervangen is ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Zenix schreef op zondag 8 mei 2022 @ 01:04:
@Termy Mijn ramen zitten oost/west. Het huis is niet boven 26 graden geweest zonder airco. Maar die 26 graden met hoge luchtvochtigheid is niet fijn, en al helemaal niet met astma. Alles boven de 22 in combinatie met luchtvochtigheid 60+ is minder fijn, zonwering doet daar niks aan. Dus voor mij een slimme oplossing en misschien voor andere mensen ook.
Airco heeft alsnog weinig nut als je vervolgens vol in de zon zit achter het raam.

Dan krijg je net als in de auto dat de airco eigenlijk te laag moet voor het overall comfort, maar dat de plekken van je lichaam/meubilair in de zon alsnog knetterheet worden door de inkomende stralingswarmte.

Nog los van de discussie dat een airco een energievraag kent, en dat we juist te maken hebben met stikhete zomers omdat er meer energievraag bijkomt, dan wat er duurzaam wordt opgewekt. Eigenlijk moeten we dat helemaal niet willen, alles maar volhangen met airconditioning, omdat het anders niet te harden is.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Jeroenneman schreef op maandag 9 mei 2022 @ 14:09:
[...]

Airco heeft alsnog weinig nut als je vervolgens vol in de zon zit achter het raam.
Nee maar wie gaat er dan ook vol in de zon zitten achter het raam. In de rest van je woonkamer is het lekker koel en met een lage(re) luchtvochtigheid.

Ik heb al airco en daarom besloten dat zonwering voor mij niet uit kan. En dat terwijl veel van mijn ramen op zuid liggen.
Een hele zomer koelen kost me een paar tientjes. Hooguit 100 euro. Dan heb je een zeer comfortabele situatie, ook op de snikhete dagen.

Zonwering kan zeker helpen, maar is financieel gewoon niet interessant (voor mij). Bovendien vertraag je er alleen de opwarming mee. Dus als het langer dan een paar dagen 'warm/heet' is, wordt je huis alsnog ook warm.
Nog los van de discussie dat een airco een energievraag kent, en dat we juist te maken hebben met stikhete zomers omdat er meer energievraag bijkomt, dan wat er duurzaam wordt opgewekt. Eigenlijk moeten we dat helemaal niet willen, alles maar volhangen met airconditioning, omdat het anders niet te harden is.
Op zich mee eens, maar dat los je alleen op door nieuwbouw en dan allerlei technieken/principes implementeren om opwarming tegen te gaan. Dat wordt nog altijd niet tot nauwelijks gedaan.
bij renovatie valt maar beperkt winst te halen.

Er wordt soms gezegd dat het dweilen met de kraan open is als je de airco aan hebt zonder zonwering. Maar een moderne airco is behoorlijk krachtig en zeer energiezuinig. Dan is het meer: dweilen van een druppelende kraan. Persoonlijk geen probleem mee. Is gewoon erg effectief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-09 15:32
ik heb 3 screens en er zit genoeg stroom in de accu om een paar keer open en dicht te doen zonder zon. Voor mij ideaal want stroom aanleggen was een ramp geworden.

Door overdag screens te gebruiken en in de avond even door te luchten blijft het boven heel lang koel. Een airco nemen maar niet de warmte buiten houden is echt zonde.

[ Voor 34% gewijzigd door alwind op 09-05-2022 14:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

alwind schreef op maandag 9 mei 2022 @ 14:22:
Een airco nemen maar niet de warmte buiten houden is echt zonde.
Kun je dat toelichten? Financieel is aanvullend zonwering kopen namelijk geen renderende investering.
Zonwering is nu niet bepaald goedkoop.

Een huis kun je niet afkoelen door 'even te luchten'. Dat zit tussen de oren. De screens helpen wel natuurlijk.
Een huis heeft veel massa, die koel je niet af met lucht van een paar graden koeler. Je moet dan eerder denken aan een hele nacht alle ramen en deuren open. En dan nog gebeurt er weinig als het windstil is.

[ Voor 39% gewijzigd door de Peer op 09-05-2022 14:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Jeroenneman schreef op maandag 9 mei 2022 @ 14:09:
[...]

Dan krijg je net als in de auto dat de airco eigenlijk te laag moet voor het overall comfort, maar dat de plekken van je lichaam/meubilair in de zon alsnog knetterheet worden door de inkomende stralingswarmte.

Zonewering kan ook aan de binnenkant, gordijnen en rolgordijnen werken prima om die hete zon deels tegen te houden. Ik kan met één split airco mijn rijtjeswoning genoeg koelen. Vergeet niet, het grote voordeel van airco is dat de luchtvochtigheid omlaag gaat, want dat is meestal het probleem is Nederland, niet direct de temperatuur. Screens kunnen daar niks tegen doen helaas.

Bij echte hitte, ga ik geen ramen open doen in de avond, want dan komt die vochtige lucht weer naar binnen. En je hebt geen last van buren die aan de BBQ zitten of in avond lawaai maken met zomerse dagen. Lekker alles potdicht en pompen met de warmtepomp :) :P
alwind schreef op maandag 9 mei 2022 @ 14:22:
ik heb 3 screens en er zit genoeg stroom in de accu om een paar keer open en dicht te doen zonder zon. Voor mij ideaal want stroom aanleggen was een ramp geworden.

Door overdag screens te gebruiken en in de avond even door te luchten blijft het boven heel lang koel. Een airco nemen maar niet de warmte buiten houden is echt zonde.
Was het maar waar, dat je even met een paar uurtjes luchten de warmte uit een nieuwbouwwoning hebt, dat kon vroeger mooi met die jaren 60 woningen. Snikheet, maar in de avond twee uurtjes alles los en het was weer koel. Nu blijft de warmte weken hangen. En als je astma hebt of hooikoorts, dan kunnen die ramen niet los met dit weer, want je krijgt allemaal troep binnen. Nog niet te spreken over BBQ luchten, geluid van buren en kinderen en mensen die zo nodig een vuurkorf moeten aansteken. Misschien zorgt zonwering een week of twee minder koelen met de airco, die twee kosten amper wat. Dat staat niet in verhouding tot de kosten van zonewering.

Goede isolatie zorgt er ook voor dat je minder hoeft te koelen. Het klimaat gaat steeds meer veranderen in Nederland. 10-20 jaar geleden zag je bijna geen airco's, want voor ons klimaat was zonewering voldoende. Dat zit nog echt in de cultuur, maar steeds meer mensen gaan aan de airco.
feddez schreef op zondag 8 mei 2022 @ 20:22:
[...]

Ja, vloerverwarming in de woonkamer en keuken. Was onderdeel van nieuwe vloer met schuimbeton. Rest van de begane grond had al betonnen ondervloer dus daar volgt later (als vochtpercentage dekvloer woonkamer/keuken laag genoeg is) nieuwe vloer met vloerverwarming.
Dan is een lucht/water warmtepomp beter dan lucht/lucht. Als je nog in de verbouwing zit, kijk ook of je fancoils kan meenemen. Als je vloerkoeling kan combineren met bijvoorbeeld fancoils, dan kan je met één warmtepomp je huis verwarmen en koelen door middel van vloerkoeling en wat extra fancoils, om de luchtvochtigheid omlaag te brengen. Die fancoils vereisen wel wat leidingwerk, vandaar.

[ Voor 56% gewijzigd door Zenix op 09-05-2022 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

de Peer schreef op maandag 9 mei 2022 @ 14:18:
[...]

Nee maar wie gaat er dan ook vol in de zon zitten achter het raam. In de rest van je woonkamer is het lekker koel en met een lage(re) luchtvochtigheid.
Tja, ik heb persoonlijk een grote raampartij op zowel de woonkamer als de werkkamer.

"Uit de zon" zitten, dat gaat simpelweg niet. Of ik moet de bank in de keuken zetten ofzo, maar dat zit zo gek.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Jeroenneman schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:39:
[...]

Tja, ik heb persoonlijk een grote raampartij op zowel de woonkamer als de werkkamer.

"Uit de zon" zitten, dat gaat simpelweg niet. Of ik moet de bank in de keuken zetten ofzo, maar dat zit zo gek.
hmm ja dan zou ik ook zeker zonwering nemen maar dan doe je het dus wel om een iets andere reden. Niet zozeer tegen opwarming van de kamer maar om niet in de warmtestraling te hoeven zitten.

Bij grotere raampartijen wordt zonwering wel steeds interessanter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

de Peer schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 20:27:
Is juist niet duurzaam. En in de praktijk ook niet handig. Want je gaat nooit het hele jaar door genoeg energie hebben om ze te bedienen.
Het oogt vaak ook niet zo best,zon paneel voor je raam.
Ik zou dus toch gewoon elektra aanleggen ernaartoe
Wij hebben 6 rolluiken op zonne-energie ook met een oost/west opstelling. Het zonnepaneel zit in de bak verwerkt welke aangesloten is op een accu welke zich in de motor bevindt. Dus ook 's nachts of als het een week bewolkt is werkt het rolluik gewoon. Ons grootste rolluik is maar liefst 3.4 meter bij 2.4 meter en ook dat werkt probleemloos. Je merkt alleen als de accu leger raakt dat het rolluik iets langzamer open gaat.

Ik vind het een ideale oplossing. Je hoeft geen stroom aan te leggen en je hoeft niet in je muren te boren. Ze werken zelfs samen met Home Assistant :)

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Freekers schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:52:
[...]

Wij hebben 6 rolluiken op zonne-energie ook met een oost/west opstelling. Het zonnepaneel zit in de bak verwerkt welke aangesloten is op een accu welke zich in de motor bevindt. Dus ook 's nachts of als het een week bewolkt is werkt het rolluik gewoon. Ons grootste rolluik is maar liefst 3.4 meter bij 2.4 meter en ook dat werkt probleemloos. Je merkt alleen als de accu leger raakt dat het rolluik iets langzamer open gaat.

Ik vind het een ideale oplossing. Je hoeft geen stroom aan te leggen en je hoeft niet in je muren te boren. Ze werken zelfs samen met Home Assistant :)
Ja ik moet zeggen dat ik blij verrast ben. Ik heb er jaren geleden eens naar gekeken en ik was er niet over te spreken. De huidige modellen zijn een stuk mooier en als ik de berichten hier zie werkt het ook goed.

Alleen wel prijzig per rolluik neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

de Peer schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:54:
[...]

Ja ik moet zeggen dat ik blij verrast ben. Ik heb er jaren geleden eens naar gekeken en ik was er niet over te spreken. De huidige modellen zijn een stuk mooier en als ik de berichten hier zie werkt het ook goed.

Alleen wel prijzig per rolluik neem ik aan?
Viel me nog mee moet ik zeggen. Per rolluik zo'n 100-120 euro extra als ik het me goed herinner.

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Freekers schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:52:
[...]

Voor welk merk hebben jullie uiteindelijk gekozen? Ik meen me te herinneren dat ze een jaar geleden in Belgie een stuk verder waren, dan het aanbod hier in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Jeroenneman schreef op maandag 9 mei 2022 @ 17:43:
[...]

Voor welk merk hebben jullie uiteindelijk gekozen? Ik meen me te herinneren dat ze een jaar geleden in Belgie een stuk verder waren, dan het aanbod hier in NL.
BREL Solar: https://www.brel-home.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Mensen met airco zonder zonwering: hoeveel kWh trok je airco op de ergste dagen?

Ik ben oprecht benieuwd want gezien m'n offertes voor zonwering is dat idd niet triviaal en mogelijk totaal niet rendabel als je bedenkt sowieso airco te willen voor als het echt warm wordt voor langere tijd (ik heb type C ventilatie dus kan het niet buiten houden voor langere tijd) of om de luchtvochtigheid te reguleren.

Had de airco op een dag als vandaag al wat te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Termy schreef op maandag 9 mei 2022 @ 21:16:
Mensen met airco zonder zonwering: hoeveel kWh trok je airco op de ergste dagen?

Ik ben oprecht benieuwd want gezien m'n offertes voor zonwering is dat idd niet triviaal en mogelijk totaal niet rendabel als je bedenkt sowieso airco te willen voor als het echt warm wordt voor langere tijd (ik heb type C ventilatie dus kan het niet buiten houden voor langere tijd) of om de luchtvochtigheid te reguleren.

Had de airco op een dag als vandaag al wat te doen?
Mijn record staat op 17 juni 2021. Toen hebben mijn airco's samen (woonkamer + slaapkamer) op 1 dag 5 kWh verbruikt. woonkamer 60m2 en slaapkamer 15 m2. En we hebben de hele dag zon op het huis staan, want ligt op zuiden.

Maar het zegt weinig. Grootte huis, gewenste temperatuur, hoeveelheid ramen etc..
Maar voor een hele zomer reken op 50-100 euro ofzo.

Mijn airco is dit jaar nog niet aangeweest. Maar zou ik dat wel doen dan is het max 1 kWh voor een middag + avond ofzo. Dus 5 uurtjes op 200W.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik stuur naar een redelijke temperatuur. Dus met een dag als vandaag zou ik naar 20 graden sturen. Als het buiten 30 graden is dan stuur ik bijvoorbeeld naar 24 graden.
Dus geen amerikaanse taferelen met het hele huis op 18 graden. dán wordt het een ander verhaal.
De grap is nu juist dat je vooral koelt door het briesje in huis in combinatie met een lage luchtvochtigheid. Daardoor kan 24 graden al heel comfortabel zijn. De temperatuur zelf is eigenlijk minder belangrijk dan de meeste mensen denken.

Hier het stroomverbruik van mijn 2 airco's het afgelopen jaar. Zoals je ziet verwarm ik er ook mee.
De grafiek laat de som van het gebruik van mijn airco's zien omdat ze samen op mijn kWh meter aangesloten zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aNPimzaCksoiV9C5PhEaNTd0EH8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/onPppygoRBfq7VRMGdX9XbWU.jpg?f=user_large

[ Voor 44% gewijzigd door de Peer op 09-05-2022 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

@de Peer dank!

Ja, 5 kWh is niet heel schokkend, zeker als dat het ergste is. Heb je dan wel iets van zonwering van binnen (zover dat zin heeft)? Hier zouden we er ook geen koelkast van maken. Ben het met je eens dat de luchtvochtigheid in de hittegolven het vervelendste is, dus wat dat betreft ben ik sowieso wel genegen om voor airco te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Termy schreef op maandag 9 mei 2022 @ 21:44:
@de Peer dank!

Ja, 5 kWh is niet heel schokkend, zeker als dat het ergste is. Heb je dan wel iets van zonwering van binnen (zover dat zin heeft)? Hier zouden we er ook geen koelkast van maken. Ben het met je eens dat de luchtvochtigheid in de hittegolven het vervelendste is, dus wat dat betreft ben ik sowieso wel genegen om voor airco te gaan.
Ik heb geen 'echte' zonwering. Ik heb wel vouwgordijnen die ik via domotica automatisch dicht laat gaat als de zon er op staat. Maar dan werkt natuurlijk niet zo goed als van buitenaf weren (rolluik of screen).
En sommige ramen/deuren heb ik helemaal geen zonwering.

Ik denk zelf wel eens na over zonwering. Maar ik krijg de business case gewoon niet rond. Het loont voor mij niet, tenzij ik er zaken bij ga halen als: rolluik werkt misschien ook tegen inbraak en klein beetje isolatie in de winter.

Maar puur voor de koeling hoef ik het niet te doen. Heb 57 zonnepanelen op het dak ook dus tsja... dan laat ik bij wijze van spreken 1 paneel (350W) wel de koeling verzorgen hier in huis.

[ Voor 22% gewijzigd door de Peer op 09-05-2022 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

@de Peer Wat is die uitschieter naar ~8 kWh dan? Vorig jaar had ook niet echt een hittegolf zoals de jaren ervoor. Maar ben het wel met je eens dat het lastig financieel te verantwoorden is om duizenden euro's aan zonwering uit te geven.

Met 57 panelen zul je ook wel een groot huis hebben gok ik, of grote dakvlakken in alle richtingen. Wij hebben ook redelijk fors overschot (met ons bescheiden systeem op plat dak, zie sig) dus in normale tijden kunnen we dat prima kwijt aan airco. Nu trekken we even maximaal terugleververgoeding bij Eneco en is elke kWh bespaard toch weer 58 ct in de pocket ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Termy schreef op maandag 9 mei 2022 @ 22:22:
@de Peer Wat is die uitschieter naar ~8 kWh dan?
Die liet ik even buiten beschouwing. Dat was een test. Ik wilde een dagje naar 18 graden koelen om te kijken of ik die koelte dan blijft hangen in de avond (nee)
Vorig jaar had ook niet echt een hittegolf zoals de jaren ervoor. Maar ben het wel met je eens dat het lastig financieel te verantwoorden is om duizenden euro's aan zonwering uit te geven.

Met 57 panelen zul je ook wel een groot huis hebben gok ik, of grote dakvlakken in alle richtingen.
Geen enorm huis hoor. 2 onder 1 kap, maar inderdaad 3 flinke dak vlakken plus een garage.
Wij hebben ook redelijk fors overschot (met ons bescheiden systeem op plat dak, zie sig) dus in normale tijden kunnen we dat prima kwijt aan airco. Nu trekken we even maximaal terugleververgoeding bij Eneco en is elke kWh bespaard toch weer 58 ct in de pocket ;).
Ja die 58 ct per bespaarde kwh is een nieuwe ontwikkeling die e.e.a. weer in een ander perspectief zet. Alsnog zuinig moeten doen met stroom vanwege de hoge opbrengst die je anders misloopt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• feddez
  • Niet online
Ter info: heb uiteindelijk twee solar screens bij de zonwering-fabriek besteld en van het weekend gemonteerd. Monteren was heel makkelijk, was alleen even uitvogelen hoe het kabeltje tussen motor en zonnepaneel weggewerkt moest worden (stond niet in instructies) en het terugplaatsen van de kap van de behuizing was lastig simpelweg omdat de screens 2+ meter breed zijn en vrij hoog (op begane grond) hangen. Dus moest met minstens 2 personen vanwege de afmetingen.

Ben zeer tevreden met de resultaten én de service! We waren wat afdekdopjes kwijtgeraakt en meteen de volgende dag per post (gratis) ontvangen.

Vandaag was de temperatuur in de woonkamer slechts 1.5 graad hoger einde dag vergeleken met half zeven vanochtend. Gisteren was de hoogste temperatuur 24.5 graad in de woonkamer. Vóór de screens (en met lagere buitentemperaturen) was de temperatuur in de woonkamer 's ochtends vroeg al 25-26 graden en einde dag soms 28.

Oh en het glas/kozijn van de ramen blijven ook gewoon koel, terwijl de kleine raampjes zonder screens warm worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-09 19:56
Wat fijn dat Tweakers bestaat.

Wij zijn ook bezig met zonnescreens.

Wij hebben nu een offerte van een bevriende dealer met het merk Rainbow Screen met Solar motor.

Nav het lezen van de reacties hier denk ik dat ik het wel aandurf om met solar te gaan werken.
3 keer zuid, een keer zuidwest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-09 17:17
Ik weet het een oud topic ophalen, maar heeft iemand dit al meegemaakt?

Wij hebben een solar zon uitvalscherm van zonwering-fabriek/degalux, alleen gaat deze niet open. Ik wil eerst even kijken of het iets simpels is of dat ik hem moet bellen (vorig jaar gekocht en opgehangen).

De afstandsbediening werkt gewoon en ik heb alle kanalen geprobeerd, maar helaas niets…

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:08

Kraz

Saving the world

Momenteel zijn we bezig met een nieuwbouwhuis en inmiddels beland bij de "2e optielijst".
Dit houdt in dat je de eventuele, extra stopcontacten mag gaan aangeven.

1 Van de vragen die ik heb;
Ga ik voor Solar zonnescherm en screens of laat ik een stopcontact (uitstekende kabel is helaas geen optie) boven de deur en ramen plaatsen om hier later een zonnescherm en screens op aan te sluiten. Het stopcontact haal ik dan weg en ik gebruik de kabel om de zonwering van stroom te voorzien.

De prijs van het plaatsen van de stopcontacten is flink; 310 euro per stuk.

De vraag is uiteraard hoe lang de solar schermen / accu's mee gaan.

Aangezien dit topic inmiddels al wat ouder is geworden;
Wat is tot nu toe de ervaring met de solar zonwering? :D

@feddez @Jagerr63 @Zenix @c-mattic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• c-mattic
@Kraz Als het een stopcontact moet zijn, vermoed ik dat je een binnenstopcontact bedoelt?

Normaal wordt idem een wachtkabel geplaatst aan de buitenmuur voor screens bij een nieuwbouw. Een buitenstopcontact zou overbodig zijn, gezien je die zal moeten vervangen door een (waterdichte) verdeeldoos op de voedingskabel van de screen aan te sluiten.
Een screen op zonne-energie is duurder in aanschaf maar goedkoper in plaatsing indien geen kabel moet worden getrokken tot binnen.

Om even op je vraag te antwoorden. Ja, ik ben heel blij met mijn screens. Hoelang de accu zal meegaan zal de tijd uitwijzen. Ze hangen bij mij nog maar 3 jaar. Op een volle accu zou de motor tot 300 keer de screen op en neer kunnen rollen. Gezien ik dit maar gemiddeld 2 keer doe op een zonnige dag, verwacht ik zelf na 10-15 jaar wanneer de li-ion accu is gedegradeerd nog altijd voldoende capaciteit voor wat ik nodig heb.

Om terug te keren naar jouw situatie, indien een voedingskabel tot buiten kan getrokken worden zou mijn voorkeur daar naartoe gaan. Als ze een buitenstopcontact kunnen plaatsen, kunnen ze ook een wachtkabel plaatsen (of indien echt geen optie voor hen, een waterdichte verdeeldoos). Op termijn zal dit goedkoper zijn gezien je geen accu of motor (indien accu ingebouwd) zal moeten vervangen over X jaar. Een stopcontact binnen zou ik liever niet hebben. Is vooral om esthetische redenen.

[ Voor 6% gewijzigd door c-mattic op 25-01-2024 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:08

Kraz

Saving the world

c-mattic schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:06:
@Kraz Als het een stopcontact moet zijn, vermoed ik dat je een binnenstopcontact bedoelt?

Normaal wordt idem een wachtkabel geplaatst aan de buitenmuur voor screens bij een nieuwbouw. Een buitenstopcontact zou overbodig zijn, gezien je die zal moeten vervangen door een (waterdichte) verdeeldoos op de voedingskabel van de screen aan te sluiten.
Een screen op zonne-energie is duurder in aanschaf maar goedkoper in plaatsing indien geen kabel moet worden getrokken tot binnen.

Om even op je vraag te antwoorden. Ja, ik ben heel blij met mijn screens. Hoelang de accu zal meegaan zal de tijd uitwijzen. Ze hangen bij mij nog maar 3 jaar. Op een volle accu zou de motor tot 300 keer de screen op en neer kunnen rollen. Gezien ik dit maar gemiddeld 2 keer doe op een zonnige dag, verwacht ik zelf na 10-15 jaar wanneer de li-ion accu is gedegradeerd nog altijd voldoende capaciteit voor wat ik nodig heb.

Om terug te keren naar jouw situatie, indien een voedingskabel tot buiten kan getrokken worden zou mijn voorkeur daar naartoe gaan. Als ze een buitenstopcontact kunnen plaatsen, kunnen ze ook een wachtkabel plaatsen (of indien echt geen optie voor hen, een waterdichte verdeeldoos). Op termijn zal dit goedkoper zijn gezien je geen accu of motor (indien accu ingebouwd) zal moeten vervangen over X jaar. Een stopcontact binnen zou ik liever niet hebben. Is vooral om esthetische redenen.
Thnx voor je reactie!

Een wachtkabel is helaas niet 1 van de opties die we hebben.
Ze stellen voor een "waterdichte WCD" te plaatsen. Deze zal ik later verwijderen om de kabel te gebruiken voor het aansluiten op de zonwering.

Mijn voorkeur gaat ook uit naar een kabel. Het is nu een kwestie van het aangeven van een optie, waar we de komende tientallen jaren plezier van gaan hebben.
Ook even slikken qua kosten, maar ook dat is eenmalig. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-mattic
Kraz schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:44:
[...]
Ook even slikken qua kosten, maar ook dat is eenmalig. :X
Weet dat een solar screen gemiddeld een meerprijs heeft van 250-350 euro in aankoopprijs (bij DHZ installatie). Dat is de prijs van je WCD optie en dan is de keuze een no-brainer. Zeker als je het laat uitvoeren , want dan zal het verschil misschien nog hoger zijn ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• feddez
  • Niet online
@Kraz Mijne hangen natuurlijk nog maar anderhalf jaar, maar ik ben tot nu zeer tevreden. Het screen aan de voorzijde van de woning heb ik deze winter ook gewoon naar beneden vanwege zoninval en aan de achterzijde niet. Geen enkel probleem tot nu toe qua accu/opladen. De screens zelf zien er overigens ook nog goed uit, ondanks dat ze soms enkele dagen in de regen naar beneden zijn (als ze nat worden wil ik ze niet oprollen dus wacht ik tot het een hele dag droog is).

De zonwering-fabriek heeft overigens geregeld door het jaar kortingsacties (momenteel ook), dus wellicht valt de prijs mee t.o.v. reguliere screen als je een goede actie te pakken hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01:02
Ok even een up!

WIj staan hier ook voor de keuze, wel of niet op zonner en energie en dan gaat het (helaas) om twee aparte units. Vol op het Zuiden. De keuze valt dan op Somfy, omdat dit een A-merk is en de meerprijs 80 euro was.
Maar hoe zijn de ervaringen hier nu na een aantal jaren verder te zijn? Zijn de accu's nog ok @c-mattic @feddez @Jagerr63 ?

Op de dakkapel hebben we nu één op elektra en die gaat al 10jr probleemloos (knock on wood).

[ Voor 3% gewijzigd door Cobb op 19-05-2025 12:15 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jagerr63
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-09 17:36

Jagerr63

5.1kWp Zuid 55 graden Vent-wp

Wij hebben hier 4 screens op die werken met een accu, Nog niets te merken dat de accu"s minder zijn .Wij hebben er 3 op het westen en 1 op het zuiden.
In de winter krijgen ze geen van allen zon, maar ze blijven functioneren d.w.z dat wij ze elke dag gebruiken en nog nooit meegemaakt dat de accu leeg was,
Pagina: 1