Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kashika
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-07 16:41
route99 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 14:12:

Ik heb de AX58U maar zelfs dan kon ik hier op het forum/de pricewatch en op Google reviews lezen dat het 2e 5Ghz kanaal van de AX92u niet een vrij kanaal is maar alleen voor de WiFi-backhaul als je geen UTP gebruikt voor de signaal aanvoer. En ik vond de antennes van de AX92U niet handig. Een reden waarom je een AX92U zou kopen is imho de wat hogere snelheid, maar die van de AX58U haal ik al niet eens met mijn provider, en lokaal vond ik het OK.
Ik heb zelf net de AX92U geinstalleerd en zag nadat ik de tweede instelde dat mijn Wi-Fi 6 icoontje wegging.
In de instellingen zie ik dat de backhaul wel wired is, maar dat ik nergens aan kan zetten dat het AX kanaal beschikbaar wordt in mijn netwerk.

Ik snap er niets van. Dat is toch een van de selling points van deze router?
Kan ik de boel beter terugsturen als ik verwacht dat ik en AImesh en wifi 6 kan hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Bij de review: pricewatch: Asus RT-AX92U
Mooie compacte routers, aangeschaft vanwege mesh en wifi 6 functionaliteit. Helaas is WiFi 6 alleen bruikbaar wanneer je de secundaire router backhaul bekabeld aansluit. Wireless backhaul werkt via WiFi 6 maar is dus alleen voor communicatie tussen de routers. Gastnetwerk is alleen op master router en niet op secundaire router.
Had dus moeten werken. Reset de zaak eens en nog een keer?

Welke opstelling heb je? De AX92U als AP? En hoe ziet het systeem er verder uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kashika
route99 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 16:02:
Bij de review: pricewatch: Asus RT-AX92U

[...]
Had dus moeten werken. Reset de zaak eens en nog een keer?

Welke opstelling heb je? De AX92U als AP? En hoe ziet het systeem er verder uit?
Het geeft me letterlijk de melding dat AX kanaal voor de backhaul gebruikt wordt. En dat netwerk wordt verborgen automatisch. Heel verwarrend.
Ik dacht ook dat het zou werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miesjh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:24

Miesjh

Xbox Live: Miesjh NL

Kashika schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 17:31:
[...]

Het geeft me letterlijk de melding dat AX kanaal voor de backhaul gebruikt wordt. En dat netwerk wordt verborgen automatisch. Heel verwarrend.
Ik dacht ook dat het zou werken.
Ik heb deze router ook en het wifi6 kanaal is niet beschikbaar is mesh mode. Deze wordt gebruikt als backhaul, ook als deze bekabeld is. 8)7 Oplossing: zet de 2e router op AP mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kashika
Miesjh schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 17:40:
[...]

Ik heb deze router ook en het wifi6 kanaal is niet beschikbaar is mesh mode. Deze wordt gebruikt als backhaul, ook als deze bekabeld is. 8)7 Oplossing: zet de 2e router op AP mode.
Werkt het dan nog wel als Router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miesjh

Miesjh

Kashika schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 17:46:
[...]

Werkt het dan nog wel als Router?
Als je 1 ax-92 hebt vergeet dan wat ik heb gezegd. Als je er 2 hebt, zoals ik, dan de 2e in AP mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Miesjh schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 17:40:
[...]Ik heb deze router ook en het wifi6 kanaal is niet beschikbaar is mesh mode. Deze wordt gebruikt als backhaul, ook als deze bekabeld is. 8)7 Oplossing: zet de 2e router op AP mode.
Das erg vervelend, staat dat in de handleiding? Ik ben op de reviews afgegaan. Heb zelf de AX58U beiden in AP mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miesjh

Miesjh

Als je geen mesh node hebt aangesloten op de router, dan werkt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Dit schrijft Asus er over, 2 methodes om alsnog Wifi6 daar te krijgen.
https://www.asus.com/support/FAQ/1043439/
What is Dedicated Wireless Backhaul?
A Dedicated Wireless Backhaul mechanism helps your AiMesh system to get the best connection bandwidth between each mesh node.
For more detailed, please refer to [AiMesh] What is Dedicated Wireless Backhaul(DWB)?
The RT-AX92U's 5GHz-2(Wi-Fi 6) band is used as a dedicated wireless backhaul and then defaulted to a hidden SSID.
This is AiMesh's design rule, but this model only has AX in 5GHz-2(Wi-Fi 6) and it used to the backhaul.
If you are going to use RT-AX92U’s 5GHz-2(Wi-Fi 6) band, please follow the setup steps as below.
Method 1: Settings with APP
Method 2: Settings with WEB GUI

[ Voor 75% gewijzigd door route99 op 22-08-2020 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kashika
route99 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 20:33:
Dit schrijft Asus er over, 2 methodes om alsnog Wifi6 daar te krijgen.
https://www.asus.com/support/FAQ/1043439/

[...]
Deze methode legt uit dat je eigenlijk alle signalen apart een SSID krijgt (waaronder de backhaul). En dan maakt je apparaat handmatig verbinding met alleen dat Wifi6 netwerk. Wat dus het idee van een meshed netwerk tegengaat, lijkt me?

En om beide routers in AP modus te zetten, dan heb ik toch nóg een router nodig daarnaast of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Ik heb beiden RT-AX58U in AP mode staan met alles dezelfde SSID, met XX/Wifi6 en MuMimo werkend....
Voor Aimesh moet je anders een Asus Aimesh router hebben die de Aimesh regelt en de 2e Asus met Aimesh een zgn node is die via de router opgezocht wordt....
Als je beiden als AP hebt staan... kun je op de "eerste" gaan zoeken wat je wilt maar je vindt de 2e niet als Aimesh node... simpel omdat Aimesh dan niet werkt.

Wat betreft de SSID namen in de link, stond er toch duidelijk bij uitgelegd wat de keuzes/consequenties waren. Anders werkt het niet... dat is het bestaansrecht van dat artikel.

Om meerdere redenen zag ik geen voordelen van de AX92U, vandaar mijn keuze voor de AX58U. Ook de 5GHz wifi snelheid is meer dan hoog genoeg en het AX92U model vind ik onhandig om te plaatsen met 4 antennes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kashika
route99 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 10:37:
Ik heb beiden RT-AX58U in AP mode staan met alles dezelfde SSID, met XX/Wifi6 en MuMimo werkend....
Voor Aimesh moet je anders een Asus Aimesh router hebben die de Aimesh regelt en de 2e Asus met Aimesh een zgn node is die via de router opgezocht wordt....
Als je beiden als AP hebt staan... kun je op de "eerste" gaan zoeken wat je wilt maar je vindt de 2e niet als Aimesh node... simpel omdat Aimesh dan niet werkt.

Wat betreft de SSID namen in de link, stond er toch duidelijk bij uitgelegd wat de keuzes/consequenties waren. Anders werkt het niet... dat is het bestaansrecht van dat artikel.

Om meerdere redenen zag ik geen voordelen van de AX92U, vandaar mijn keuze voor de AX58U. Ook de 5GHz wifi snelheid is meer dan hoog genoeg en het AX92U model vind ik onhandig om te plaatsen met 4 antennes.
Ik begrijp je niet helemaal.

Je hebt twee routers in AP mode staan, maar betekent het niet dat ze dan nog op een derde router staan aangesloten? En is het dan nog wel een mesh netwerk?

En het werkt wel, als ik handmatig het SSID selecteer van het derde netwerk dan krijg ik wifi 6. Alleen het automatische voordeel van mesh ontbreekt hierbij natuurlijk.

Ik heb gekeken naar andere modellen dan de AX92U. De combiprijs van twee systemen was duurder dan een set AX92U.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Een access point hoort altijd bij een router ....anders kun je nooit internet komen via je AP.
Bovendien heeft een AP een lokaal IP-adres waar mee je nooit zonder een router rechtreeks aan het modem mag. Dat ligt allemaal vast in internationale conventies. Oa de 192.x.y.z. en de 10.x.y.z subnetten zijn daar voor aangewezen. Er is imho geen andere methode om met een AP online te komen of weet jij er wel een andere? Da nkan ik nog wat bijleren....

Toen ik de RT-AX58U kocht was ie een stukje goed koper, scheelde me totaal ca 50 Euro.

Als je de Asus info on line leest kun je zien dat je op meerdere manieren een roaming systeem in kunt richten.
1. Met een Aimesh router (met het modem v/d provider in bridge mode) en daar zgn nodes achter (kan zowel met de AX92U als de AX58U. Als de node maar Aimesh aankan... je kunt ook een AC-router als AP nemen (bijv de Asus RT-AC68U) maar dat gaat ten koste van wat snelheid.
maar... je mag niet bij elke provider de router door een eigen router vervangen en als je geen 2e router achter die van de provider wilt zetten....

2. Dus met de router van de provider: Zet daar alle roaming AP's neer die je wilt hebben. Kies dan voor Mu-Mimo en AX/Wifi 6... en je hebt een roaming systeem. Ik heb de treshold voor roaming ingestled op -40dBm zodat ie niet telang op een zwakker signaal door blijft gaan maar al rap kiest voor de sterkere WiFi van de andere AP.
DUS: hier maak je GEEN gebruik van de Aimesh optie om te roamen maar van de Mu-mimo techniek die in de beide modellen aanwezig is.
Alles gaat vanaf de provider router naar deze AP's bekabeld, ik wil geen repeater hebben (die optie heb ik nooit onderzocht, is een no-go area.)
Het werkt nu een aantal maanden.

Dus ik heb geen mesh maar wel roaming... maar Aimesh is toch alleen maar een merknaam voor roaming via hoe Asus het doet... roaming .. so what's in the name...
Mijn SSID's zijn dus overal gelijk..... op de roamende AP's

Ik heb gelezen dat die 92U wel wat speciaals heeft met die AX/Wifi6, Ik heb het wel een keer gequote, maar ik kan het niet checken, ik heb die 92U niet...

Mijn redenen samengevat om de 58U te kopen heb ik eerder al gegeven: vooral ... de prijs, de 4 ongelukkig antennes van de 92U, toen al het nodige gerommel of het altijd wel werkte.

PS: Als ik een 58U als dubbele routering inzet kan ik wel Aimesh gebruiken, maar ik heb geen zin om mijn port forwardings aan te passen en bij storing als ik niet thuis ben vind ik deze router/2x AP situatie veel overzichtelijker dan een dubbel routering voor wie thuis is. Mijn provider werkt niet mee aan bridge mode, dat mag wel duidelijk zijn...

Tja... eea is hier ook tot stand gekomen door goed de Asus website te lezen, de nodige online reviews, ook vooraf... de handleidingen door te spitten, en dus niet alleen de forums te volgen. Het ging toch om bijna 350 euro die 2x RT-AX58U...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kashika
Mijn provider laat me dan wel mijn eigen router gebruiken (ziggo). Dus vandaar dat ik even in de war was.
Ik heb mijn oude routers dus vervangen met dit nieuwe systeem.

Als ik het goed begrijp kan ik één als router instellen. En dan de tweede niet via AImesh instellen, maar apart benaderen om het in een AP te veranderen. Vervolgens Mu-mimo bekijken in de instellingen of het zo een roaming AP kan zijn.
Of werkt het niet om er eentje als router te gebruiken in deze combi?

Ik snap werkelijk niet waarom Asus in de software het onmogelijk maakt om via hun AImesh gewoon je te laten kiezen wat je met de backhaul wilt doen. Zou met een toggle direct het probleem oplossen en hoef je niet zo omslachtig bezig te zijn om te krijgen wat je verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Aimesh werkt juist alleen als er een Aimesh router is.
je kunt dit zelf toch bij Asus vinden hoe je via de webinterface een node in een Aimseh systeem opneemt.
staat vast ook ik jouw hanleiding.
Waar komt die twijfel vandaan, voer het eerst uit wat geadviseerd wordt door de makers....
.
https://www.asus.com/nl/s...20AiMesh%20node%20gezocht.

De Mu-Mimo opties is vooral interessant als je geen aimesh router kunt gebruiken zoals hier.
Begin eerst met de Aimesh methode, met kabel naar de 2e AX92U vanaf de 1e AX92U router achter het modem/router in bridge mode.
Ik weet dus ook niet of Aimesh alleen via Wifi werkt (het online plaatje laat de Wifi uitvoering zien) of dat het bekabeld ook werkt. Was niet mogelijk hier, dus niet getest, ik heb Mi-Mimo gekozen.

Over dat laatste nogmaals: ik heb hem niet kan het niet checken.

[ Voor 30% gewijzigd door route99 op 24-08-2020 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kashika
route99 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 10:35:
Aimesh werkt juist alleen als er een Aimesh router is.
je kunt dit zelf toch bij Asus vinden hoe je via de webinterface een node in een Aimseh systeem opneemt.
staat vast ook ik jouw hanleiding.
Waar komt die twijfel vandaan, voer het eerst uit wat geadviseerd wordt door de makers....
Dit heb ik al gedaan. Het is juist ingesteld zoals geadviseerd nu :)
De Mu-Mimo opties is vooral interessant als je geen aimesh router kunt gebruiken zoals hier.
Begin eerst met de Aimesh methode, met kabel naar de 2e AX92U vanaf de 1e AX92U router achter het modem/router in bridge mode.
Ik weet dus ook niet of Aimesh alleen via Wifi werkt (het online plaatje laat de Wifi uitvoering zien) of dat het bekabeld ook werkt. Was niet mogelijk hier, dus niet getest, ik heb Mi-Mimo gekozen.

Over dat laatste nogmaals: ik heb hem niet kan het niet checken.
Aimesh werkt bekabeld en over WiFi. Dus hij is nu bekabeld ingesteld en heeft dat ook als backhaul.
De software reserveert nu de derde Wifi6 band als backhaul ook nog.
Ik denk dat dit met oog op de Amerikaanse markt is gedaan, omdat daar nogal andere verbindings- issues ook met de kabel zijn. Mocht de verbinding per kabel onderdoen aan wat via de backhaul op Wifi6 werkt, dan schakelt het automatisch over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Mooi.
Dan kunnen anderen jouw ervaringen nu ook lezen.
Staat de 2e dus als AP en is dan aangesloten via een van de poort en 1 t/m 4 en niet via de WAN poort?
Want dat kon ik dus niet testen, bij gebrek aan Aimesh router (ben ik dus ook niet aan begonnen).

Heb je het roamen al getest?

PS: Ik heb het met mijn tablet en de WiFi analyzer (van Kevin Yuan) getest en bewezen. (kan tuurlijk met zo'n app ook op je mobiel..)
Die heeft een modus waarbij je onder de SSID naam de afzonderlijke MAC-adressen die daar allemaal onder vallen zichtbaar zijn. Ik heb er dus 4... 2x2.4GHz en 2x 5GHz.
Er er zit een "maak connectie met het geselecteerde MAC-adres" optie in die tool.
Als ik dan de zwakkere kies... dan probeert ie te verbinden maar supersnel neem Mu-Mimo het via zijn roaming beheer over en verbindt me met het MAC-adres met de sterkste WiFi. Dat heb ik beneden en boven gedaan.
Maar ook als ik naar boven of naar beneden loopt kiest ie automatisch de sterkste. Hij doet wat ie moet doen....
Echt mooi om te zien. Werkt super.

[ Voor 63% gewijzigd door route99 op 24-08-2020 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miesjh

Miesjh

Kashika schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 11:16:
[...]

Dit heb ik al gedaan. Het is juist ingesteld zoals geadviseerd nu :)

[...]

Aimesh werkt bekabeld en over WiFi. Dus hij is nu bekabeld ingesteld en heeft dat ook als backhaul.
De software reserveert nu de derde Wifi6 band als backhaul ook nog.
Ik denk dat dit met oog op de Amerikaanse markt is gedaan, omdat daar nogal andere verbindings- issues ook met de kabel zijn. Mocht de verbinding per kabel onderdoen aan wat via de backhaul op Wifi6 werkt, dan schakelt het automatisch over.
Ik ga hier toch nog even over antwoorden. Ik heb twee AX-92u routers. Heb Ziggo internet. Heb de Ziggo model/router op bridge mode staan. Nu is dus mijn 1e AX-92u router mijn main router. Operation mode: Wireless Router.

Mijn 2e AX-92u router is bekabeld verbonden met de eerste.

Als ik nu mijn 2e AX-92u inzet als Mesh node, Operation mode: AiMesh Mode, dan wordt de Wifi 6 ingezet als Wireless Backhaul. Ook al stel je in dat deze bekabeld is. Deze wordt ALTIJD gereserveerd als wireless Backhaul. |:(

Wat ik nu heb gedaan is de 2e router in AP mode gezet. Operation mode: Access Point(AP) mode. Dan komt de Wifi 6 vrij. :) Aangezien je toch een kabel hebt, waarom zou je dan de Mesh gebruiken?

SmartConnect staat op beide routers aan met dezelfde SSID. Werkt heerlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kashika
Miesjh schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 11:55:
[...]

Ik ga hier toch nog even over antwoorden. Ik heb twee AX-92u routers. Heb Ziggo internet. Heb de Ziggo model/router op bridge mode staan. Nu is dus mijn 1e AX-92u router mijn main router. Operation mode: Wireless Router.

Mijn 2e AX-92u router is bekabeld verbonden met de eerste.

Als ik nu mijn 2e AX-92u inzet als Mesh node, Operation mode: AiMesh Mode, dan wordt de Wifi 6 ingezet als Wireless Backhaul. Ook al stel je in dat deze bekabeld is. Deze wordt ALTIJD gereserveerd als wireless Backhaul. |:(

Wat ik nu heb gedaan is de 2e router in AP mode gezet. Operation mode: Access Point(AP) mode. Dan komt de Wifi 6 vrij. :) Aangezien je toch een kabel hebt, waarom zou je dan de Mesh gebruiken?

SmartConnect staat op beide routers aan met dezelfde SSID. Werkt heerlijk.
Bedankt voor je reactie! Het is dus zoals ik vermoedde. Aimesh uitzetten en handmatig de tweede router instellen als AP.
Ik ga vanavond even rommelen en laat weten of het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:18
Ik ben bezig om mijn huidige Velop systeem te vervangen voor 2 Asus routers in AiMesh opstelling. Het systeem zal bekabeld aangesloten worden dus draadloze backheul is niet nodig.

Ik heb rond de 50 clients die erop komen. Hebben jullie ervaring met de nieuwe RT-AX82U en RT-AX86U? Zat tedenken aan die combinatie of de RT-AX88U met de 82U.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

https://tweakers.net/pric...e/1570216;1570214;993191/
Tis maar net wat je belangrijk vindt.
De 82U doet eigenlijk alles ook, mist iets 2.4 GHz speed, geen 8 poorten, maar is 80-ruim 100 euro goedkoper...
Een prima GB switch met metalen behuizing hoeft niet veel te kosten en of je die speed op het drukke 2.4GHz net gaat missen?
Dan is het zaak om te kijken hoe jouw 50 clients de banden gaan gebruiken.... thuis was ik voor de goedkoopste gegaan, hier wrs niet, maar of die 8 poorten nog wat toevoegen kun je beter zelf vertellen/

[ Voor 23% gewijzigd door route99 op 24-08-2020 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kashika
Heb handmatig de tweede router uit het aimesh gehaald. Opnieuw ingesteld en kon alleen als nieuwe router instellen. Dezelfde gegevens overgenomen van mijn andere router. Daarbij wordt de tweede niet meer gezien en valt ook niet meer in te stellen. Ik vermoed dat de boel in conflict raakt met identieke instellingen.

Nog niet geprobeerd om het in te stellen met een willekeurig SSID en vanaf daar in de instellingen weer te komen. Verwacht dat het instellen als AP daar dan wel mogelijk moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Ik heb niet goed op het netvlies hoe nu alles staat tov eerst.
Heb je een schetsje met een vergelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miesjh

Miesjh

Kashika schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 15:46:
Heb handmatig de tweede router uit het aimesh gehaald. Opnieuw ingesteld en kon alleen als nieuwe router instellen. Dezelfde gegevens overgenomen van mijn andere router. Daarbij wordt de tweede niet meer gezien en valt ook niet meer in te stellen. Ik vermoed dat de boel in conflict raakt met identieke instellingen.

Nog niet geprobeerd om het in te stellen met een willekeurig SSID en vanaf daar in de instellingen weer te komen. Verwacht dat het instellen als AP daar dan wel mogelijk moet zijn.
Probeer de 2e router eens te resetten. Want 2 routers is niet echt handig. Ik verbind altijd direct met een kabel vanuit mijn laptop voordat ik ze in het netwerk hang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Yep, das een van de betere methodes. In de handleiding staat dan wel hoe je connecten moet.

Als alle settings klaar zijn en het werkt goed, maak is het handig om meteen een backup van de configuratie te maken via "Beheer".

Mocht je een 2e AP hebben ... kun je dan vervolgens de backup van de configuratie van de 1e importeren en dan hoef je alleen nog maar het IP-adres van de de 2e AP aan te passen... klaar....
O, neen, maak meteen nog een backup van de configuratie...
Is er dan een keer wat importeer de backup van de configuraties dan weet je zeker dat het daar niet aan ligt.
Je bent zo echt heel snel klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kashika
Miesjh schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 19:05:
[...]

Probeer de 2e router eens te resetten. Want 2 routers is niet echt handig. Ik verbind altijd direct met een kabel vanuit mijn laptop voordat ik ze in het netwerk hang.
Nee ik wil ook geen twee routers. Maar de initiële setup dwingt dat af helaas.
Mijn laptop heeft ook geen LAN aansluiting, dus ik gebruik de app op mijn telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kashika
Het lukt me met geen mogelijkheid om die tweede router als AP in te stellen handmatig.

Ik kan het niet instellen anders dan een router. En zodra ik het een dummy SSID geef om vervolgens weer in te loggen. Is geen verbinding mee te krijgen. Enige wat ik kan doen is de router in AImesh zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
route99 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 21:38:
https://tweakers.net/pric...e/1570216;1570214;993191/
Tis maar net wat je belangrijk vindt.
De 82U doet eigenlijk alles ook, mist iets 2.4 GHz speed, geen 8 poorten, maar is 80-ruim 100 euro goedkoper...
Een prima GB switch met metalen behuizing hoeft niet veel te kosten en of je die speed op het drukke 2.4GHz net gaat missen?
Dan is het zaak om te kijken hoe jouw 50 clients de banden gaan gebruiken.... thuis was ik voor de goedkoopste gegaan, hier wrs niet, maar of die 8 poorten nog wat toevoegen kun je beter zelf vertellen/
Ik heb in de 3 lan verbindingen nodig en boven heb ik op de 2de router ook 3 nodig, dus met 4 stuks zit ik goed. Ik wil alle smart home op 2.4 en de rest op 5. Vooral op 5ghz is deze zoveel sneller op papier dan Velop.

Zou de AX86 veel verschil maken in snelheid vergeleken met de AX82? De 2.5 gbit zie ik niet zo snel als noodzakelijk.

Heeft er toevallig iemand 2 RT-AX82U draaien in mesh?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kashika
Ik denk dat ik eruit ben. En ook waarom het advies van mensen met een andere setup bij mij juist niet werkt.
De AX92U is een combi die ontwikkelt is waarbij de laatste band altijd als backhaul ingezet wordt bij Mesh.
Maar ze zijn niet los van elkaar in te stellen, want dan verwachten ze beiden dat ze hoofdrouter zijn...

Dit specifieke issue is uniek dus voor deze combi, vanwege de tri-band setup. Als je andere routers of modems combineert via AImesh dan kun je wel AX in je netwerk toepassen omdat daar geen backhaul ingesteld is op deze wijze.

Asus zelf geeft ook aan dat dit issue niet van toepassing is op andere routers. Maar die zijn weer vrijwel allemaal dual band.
Ik weet niet of dat veel uitmaakt voor een mesh netwerk thuis uiteindelijk. Gok dat ik hetzelfde kan krijgen met twee AX82U's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Kashika Ik kan het hier net checken en er is online L+R blijkbaar de nodige verwarring over hoe exact en wanneer het mis zou kunnen gaan.
pricewatch: Asus RT-AX92U
Hij heeft dan wel 3 banden.... maar als er 1 van de 2 5GHz banden nodig is voor de backhaul .... dan....
zijn er effectief voor je eigen Wi-Fi communicatie net zoveel banden over als bij de "normale" Aimesh Asus routers... namelijk 2 banden, de 2.4 en 5GHz.
Toch?
Drie radio's:
BCM4352: 2,4 GHz 802.11n 2x2 (400 Mb/s)
BCM4352: 5 GHz 802.11ac 2x2 (867 Mb/s)
BCM43684: 5 GHz 802.11ax 4x4 (4804 Mb/s)
Dus als je zo een systeem als bekabelde AP via Mu-Mimo, wat ook roaming instelt en AX/Wifi6, dan is er geen voordeel voor de 92U.

Als ik het dan vervolgens goed begrijp.... correct me if I'm wrong... :D ...
is er voor de 92U alleen een voordeel als je geen UTP-kabel naar de 2e 92U hebt en dus de backhaul wel via de WiFi moet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kashika
Als ik het dan vervolgens goed begrijp.... correct me if I'm wrong... :D ...
is er voor de 92U alleen een voordeel als je geen UTP-kabel naar de 2e 92U hebt en dus de backhaul wel via de WiFi moet doen?
Ja en nee. De Backhaul is ALTIJD gereserveerd op het 3e WiFi band. Waar dus AX op zit.
Dus als je er een kabel insteekt, handmatig aangeeft dat de kabel ook als backhaul gebruikt moet worden dan stelt hij NOG STEEDS die derde band is als backhaul kanaal. Just to be sure.

Wat het idee waarschijnlijk is, heeft te maken met de snelheid. Wifi AX is sneller dan wat de kabel kan.
Dus de gedachte is dat de router zelf beslist wanneer de kabel en wanneer het wifikanaal beter is om te gebruiken wanneer het in aimesh zit.
Extra verwarrend wanneer je als consument verwacht een netwerk in te stellen met Wifi AX ondersteuning. Technisch gezien heb je dat ook wel, maar als ruggengraat voor je verbinding. Niet voor je apparaten om mee te verbinden.

Aldus de oplossing van Asus om dan maar verschillende wifi kanalen in te stellen of het ssid zichtbaar te maken van de backhaul. Dan verbindt je handmatig met die band en geniet je van de snellere verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Ik das nog wel een nuttige aanvulling.

Ik heb nu bijna overal CAT6a gelegd als vervanging van mijn ruim 3 decennia oude veel tragere CAT5 kabels....en dan zou de kabel backhaul ook 10Gps aan kunnen... dan lijkt er geen of amper verschil meer...als.... ik de 92U zou hebben?

BTW: de tweede 5GHz band haalt maar 867 Mb/b, zie specs.
pricewatch: Asus RT-AX92U

Maar stand van zaken van de praktijk hier met de RT-AX58U...:
Bij mij is nu alles snel, de kids zijn super tevreden met de netwerk upgrade.... als het trager is komt het door de oudere hardware v/e oude laptop bijvoorbeeld.
Ben voor hier voorlopig tevreden. Dit model vind ik veel praktischer te plaatsen dan de 92U, maar dat is iets persoonlijks.
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kashika
De kabelverbinding via die router zijn gelimiteerd tot 1 gbps toch? Dus ookal heb je snellere kabels, dat maakt volgens mij niets uit met deze router juist.

Het gaat ook om de derde band:
Drie radio's:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Welke functies ken jij nu exact toe aan de 2e band de de 3e band als de Wifi backhaul actief is?

Via UTP, router idd max 1Gbps, kun je wel altijd de max speed halen.
Bij de WiFi verbinding zou je dat kunnen halen maar eea is wel afhankelijk hoe goed ter plekke je WiFi is. Hoe is het resultaat tov van de opgegeven 4804 Mb/s voor 5GHz...?
Maar das alleen als je een hele goede internet verbinding hebt bij "glas" met het juiste pakket.
Anders heb je er alleen lokaal wat aan.

Ik zou dit soort plaatjes van de Asus Lyra wel eens voor de AX92U willen zien.
https://www.digitalcitizen.life/wifi-vs-ethernet-backhaul
Er is nog een publicatie maar dat is een vergelijk met anderen en niet hetzelfde als de vorige maar dan voor bijv 92U.
https://www.digitalcitize...x92u-ax6100-review?page=1

[ Voor 8% gewijzigd door route99 op 28-08-2020 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miesjh

Miesjh

Kashika schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:11:
De kabelverbinding via die router zijn gelimiteerd tot 1 gbps toch? Dus ookal heb je snellere kabels, dat maakt volgens mij niets uit met deze router juist.

Drie radio's:
Kan je eens kijken of je je huidige router om kan zetten naar Access Point?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kashika
Miesjh schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 16:05:
[...]

Kan je eens kijken of je je huidige router om kan zetten naar Access Point?
Dat heb ik eerder in dit topic ook aangegeven. Elke keer dat ik probeer mijn tweede router anders in te stellen, dan houdt hij op met gevonden worden. Dus een andere SSID en dan verbinden dan schreeuwt hij om verbinding met een WAN poort. En vervolgens connect de app niet echt meer en omzetten naar een AP komt op niks neer...
Ik doe mogelijk iets verkeerd, maar na vier keer proberen begin ik te geloven dat het niet zo ingesteld kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin89
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-07 08:10
Kashika schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 17:05:
[...]

Dat heb ik eerder in dit topic ook aangegeven. Elke keer dat ik probeer mijn tweede router anders in te stellen, dan houdt hij op met gevonden worden. Dus een andere SSID en dan verbinden dan schreeuwt hij om verbinding met een WAN poort. En vervolgens connect de app niet echt meer en omzetten naar een AP komt op niks neer...
Ik doe mogelijk iets verkeerd, maar na vier keer proberen begin ik te geloven dat het niet zo ingesteld kan worden.
Ik zou het ook niet via de zeer beperkte mobiele app proberen. Je kunt ook gewoon via een browser naar de uitgebreide Asus router omgeving, bij mij is deze via http://192.168.50.1/ te bereiken maar mogelijk verschilt dit per configuratie.

PS: Ik heb deze set zelf ook en maak gebruik van de draadloze mesh. De AX band is dus gereserveerd en heb een losse 2.4 en 5 GHz band voor clients. Door het hele huis haal ik de maximale internetsnelheid van ons abonnement bij ziggo (250 mbit down). Ik zie daardoor zelf geen reden om de AX band te gebruiken en hou hem dus mooi als wireless dedicated backhaul. Waarom zou je de AX band willen gebruiken?

Dynaudio Contour 20i | Naim Nait XS 3 | Naim ND5 XS 2 | Naim HiCap DR | Audes ST-900DC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
Gerwin89 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 17:16:
[...]

Ik zou het ook niet via de zeer beperkte mobiele app proberen. Je kunt ook gewoon via een browser naar de uitgebreide Asus router omgeving, bij mij is deze via http://192.168.50.1/ te bereiken maar mogelijk verschilt dit per configuratie.

PS: Ik heb deze set zelf ook en maak gebruik van de draadloze mesh. De AX band is dus gereserveerd en heb een losse 2.4 en 5 GHz band voor clients. Door het hele huis haal ik de maximale internetsnelheid van ons abonnement bij ziggo (250 mbit down). Ik zie daardoor zelf geen reden om de AX band te gebruiken en hou hem dus mooi als wireless dedicated backhaul. Waarom zou je de AX band willen gebruiken?
Nadeel is dat er op de 2.4 en 5 Ghz geen AX zit en bij de andere (nieuwere) modellen wel. Als je die bekabeld aansluit dan heb je de volledige snelheid (even instellen in het menu).

Voor degene die nog een router zoeken, heb vernomen dat er komende week een Asus actie aankomt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Wie wat spelen wil in een demo van een Asus ZenWiFi AX router kan dit zonder gevolgen online doen:
http://demoui.asus.com/Advanced_Wireless_Content.asp
Je komt direct op de Wi-Fi deel terecht maar je kunt in principe alles (?) aanklikken en veel van inzien.
Dan heb je iig een idee meer dan een plaatje of meer plaatjes....

@supercrazy Bij de RT-AX58U kon ik bekabeld de AX kiezen met beiden 58U' als AP ingesteld. Ze " roamen " uitstekend en de snelheid is OK.
Ik weet niet waar jouw "andere (nieuwere) modellen" beginnen?
Is daar mss een lijst van voor de medelezers/-geïnteresseerden?

[ Voor 7% gewijzigd door route99 op 28-08-2020 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin89
supercrazy schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 17:49:
[...]

Nadeel is dat er op de 2.4 en 5 Ghz geen AX zit en bij de andere (nieuwere) modellen wel. Als je die bekabeld aansluit dan heb je de volledige snelheid (even instellen in het menu).

Voor degene die nog een router zoeken, heb vernomen dat er komende week een Asus actie aankomt :).
Die volledige snelheid haal ik dus al, ook op de niet AX 5 GHz band. Dus voor mij is zo'n wireless backhaul prima nu, tenzij er nog andere voordelen aan wifi AX zitten? M'n telefoon ondersteunt het wel namelijk.

Dynaudio Contour 20i | Naim Nait XS 3 | Naim ND5 XS 2 | Naim HiCap DR | Audes ST-900DC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miesjh

Miesjh

Kashika schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 17:05:
[...]

Ik bedoel de eerste router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
route99 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 18:45:
Wie wat spelen wil in een demo van een Asus ZenWiFi AX router kan dit zonder gevolgen online doen:
http://demoui.asus.com/Advanced_Wireless_Content.asp
Je komt direct op de Wi-Fi deel terecht maar je kunt in principe alles (?) aanklikken en veel van inzien.
Dan heb je iig een idee meer dan een plaatje of meer plaatjes....

@supercrazy Bij de RT-AX58U kon ik bekabeld de AX kiezen met beiden 58U' als AP ingesteld. Ze " roamen " uitstekend en de snelheid is OK.
Ik weet niet waar jouw "andere (nieuwere) modellen" beginnen?
Is daar mss een lijst van voor de medelezers/-geïnteresseerden?
Ik heb doorgekregen dat er cashback komt van 25 euro t/m 80 euro. En dan van RT-AC68U t/m RT-AX11000. De AX82U en AX86U zitten er ook tussen met wat ik heb doorgekregen 40 euro cashback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

??? Mijn vraag gaat toch alleen hier over:
supercrazy schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 17:49:
[...]Nadeel is dat er op de 2.4 en 5 Ghz geen AX zit en bij de andere (nieuwere) modellen wel. Als je die bekabeld aansluit dan heb je de volledige snelheid (even instellen in het menu).
Voor welke modellen geldt deze uitspraak wel en niet.
Dat kan belangrijk zijn voor wie een van die modellen heeft.

[ Voor 16% gewijzigd door route99 op 30-08-2020 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-07 09:05
@supercrazy Bedankt voor je tip over de mogelijke Asus actie die na morgen van start gaat?

Ik heb namelijk nu al 2 dagen de RT-AX55 naast me staan. Omdat ik wacht op deze mogelijke actie. Want dan gaat deze retour en ga ik voor de AX82U. Omdat er dan mogelijk €40 cashback op zit. _/-\o_
supercrazy schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 23:22:
[...]

Ik heb doorgekregen dat er cashback komt van 25 euro t/m 80 euro. En dan van RT-AC68U t/m RT-AX11000. De AX82U en AX86U zitten er ook tussen met wat ik heb doorgekregen 40 euro cashback.

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
route99 schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 08:59:
??? Mijn vraag gaat toch alleen hier over:

[...]

Voor welke modellen geldt deze uitspraak wel en niet.
Dat kan belangrijk zijn voor wie een van die modellen heeft.
Dan had ik je verkeerd begrepen :). Alleen de AX92 heeft geen AX op 2.4 en 5 Ghz (behalve op de backheul).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay_Snake
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 30-03 07:21
Dolbyadt schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 20:09:
@supercrazy Bedankt voor je tip over de mogelijke Asus actie die na morgen van start gaat?

Ik heb namelijk nu al 2 dagen de RT-AX55 naast me staan. Omdat ik wacht op deze mogelijke actie. Want dan gaat deze retour en ga ik voor de AX82U. Omdat er dan mogelijk €40 cashback op zit. _/-\o_

[...]
Op coolblue lees ik nu inderdaad van een cashback actie op Asus routers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@Jay_Snake Ook bij de Mediamarkt. ;)
Jay_Snake schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 13:20:

[...]

Op coolblue lees ik nu inderdaad van een cashback actie op Asus routers

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
Sinds 2 dagen de Asus RT-AX55 ingebruik en nu bezig om te kijken wat je allemaal met de Asus software instellingen kan instellen. Altijd leuk om dat te testen.

Vooral leuk dat volgens de Asus informatie de RT-AX55 geen gast wifi netwerk optie zou hebben terwijl ik die gister al meteen heb ingesteld deze optie is er dus wel.

Opties die volgens Asus website niet zou hebben;

1. Guest Network : 2.4 GHz x 3, 5 GHz x3
2. VPN opties Pass-Through :PPTP Pass-Through, L2TP Pass-Through, IPSec Pass-Through, RTSP Pass-
Through, H.323 Pass-Through, PPPoE relay

En nu verder testen wat er nog meer kan dan volgens de informatie vanuit Asus website. _/-\o_

[ Voor 67% gewijzigd door Dolbyadt op 03-09-2020 19:51 . Reden: Nieuwe dingen toegevoegd wat wel aanwezig is ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acid_rain
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-06 11:01
Interessant topic, de tijd genomen om alles zo'n beetje terug te lezen.

Ik ga aan de slag met een RT-AX86U en meteen Intel AX200 kaartjes besteld voor de laptops in huis.Dit weekend alles aansluiten. Nu heb ik nog 2 stuks AC68U staan, die ik bekabeld wil aansluiten in het netwerk als AP. (dus niet als mesh).

Weet iemand hoe de roaming gaat functioneren van de AX200 kaart in de laptop? Gaat dat "gewoon" van de AX naar AC? Kan hier niet veel over terugvinden.

Hegel H190, Marantz Cinema 40, KEF R11, KEF R6 META, 2x KEF Q350, 4x KEF Q50A, ELAC Sub 2070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@acid_rain Wat bedoel je met
Weet iemand hoe de roaming gaat functioneren van de AX200 kaart in de laptop? Gaat dat "gewoon" van de AX naar AC? Kan hier niet veel over terugvinden.
Als de AX200 verbinding maakt met de RT-AX86U kan dat op AX-level.
De AC68U als AP kan, maar hoe ziet je roaming plan er dan uit... met 1 x RT-AX86U heb je geen roaming?
Als de RT-AX86U niet de router is kun je uberhaupt geen Aimesh maken, alleen dan kunnen de AC68U als Aimesh nodes dienen.
En de AX86U heeft wel Mu-Mimo als alternatief maar de 2x AC68U niet.

specs:
pricewatch: Asus RT-AC68U Zwart
pricewatch: Asus RT-AX86U
pricewatch: Intel Wi-Fi 6 AX200 (no vPro)

[ Voor 11% gewijzigd door route99 op 04-09-2020 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acid_rain
Dank voor je reactie route99! ff checken of ik je begrijp :-)

Mijn roaming plan is/was dus:
1x SSID voor de 2,4 GHz en 1x SSID voor de 5 GHz.

Waarbij ik dus zou willen dat de AX200 kaart roamt van de AX86U naar de AC68U (van AX naar AC dus). Maar als ik het goed begrijp kan dat dus niet vanwege het ontbreken van mu-mimo?

edit: ik kan dus beter de boel als ai-mesh opzetten en overal ethernet backhaul selecteren?

[ Voor 12% gewijzigd door acid_rain op 04-09-2020 15:07 ]

Hegel H190, Marantz Cinema 40, KEF R11, KEF R6 META, 2x KEF Q350, 4x KEF Q50A, ELAC Sub 2070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Nu is het wel eenduidig:
Mijn roaming plan is/was dus:
1x SSID voor de 2,4 GHz en 1x SSID voor de 5 GHz.
Yep, het gaat mis door de RT-AC68U. Die kan uitstekend als AP dienen maar zonder een Aismesh router kan die niet roamen bij gebrek aan Mi-Mumo, ze specs..

Let wel, samengevat wat je ook tegen gekomen bent al het goed is bij het teruglezen.

Je hebt dan iig 2 opties:

1. Zet de router van de provider in bridge mode, of laat dat voor de provider doen (niet elke provider ondersteunt dat...). Schakel Aimesh in op de AX86U als router en voeg de 2 AC68U als node toe. Dat moet via het menu in je router met "Add Aimesh Node".
Dit is en demo, maar jouw pagina zal er ook ook ca zo uitzien http://demoui.asus.com/AiMesh.asp

2. Dubbele routering... (als bridge mode niet lukt of mag)
Dus de AX86U als 2e router achter die van je provider. de rest als onder 1.
Heb je port forwarding dan moet je dat wel doorzetten naar de 2e en testen of het werkt.

Verder zou het zonde zijn om de RT-AC68U niet te gebruiken als je met de snelheid vooruit kunt.

[ Voor 5% gewijzigd door route99 op 04-09-2020 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acid_rain
Thanks! Ja heb nu enkel glasvezelmodem waar ik de huidige AC68U op heb aangesloten. (De KPN Experiabox ligt in een doos in de kelder)

Sorry Route99, ik had dat misschien even moeten vermelden wat ik nu heb, mea culpa.
Draai nu tijdelijk in ai-mesh met 2e AC68U (wireless), maar de kabels liggen nu bijna door hele huis, verbouwing is bijna klaar.

Als het bereik van de AX zoveel beter gaat zijn van de krachtige AX86U, kan ik ook wellicht de 2 stuks AC68U verkopen en bijvoorbeeld vervangen door een AX55 of AX56. Hopelijk kan ik dan met 2 routers het hele huis van dekking voorzien, en dan meteen het voordeel hebben mu-mimo roaming :-)

Als ik de V&A volg van de AC68U dan kan ik met de verkoop van twee stuks, zo'n AX56 kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Ok..... ja onze kristallen bollen zien veel maar lang niet alles.... |:(
Het patroon van je verhaal toonde toch wat opvallende zaken, laat ik het zo maar zeggen.... ;)

AX55 of AX56.
https://tweakers.net/pric.../1594804;1486597;1570214/
Dan win je vnl AX/Wifi6 maar de AX55 of AX56.zijn ruim 3 keer zo traag op 5GHz dan je AX86U...
Je hebt amper winst...
En de Mu-Mimo van AX86U is 4x4, van de andere 2 staat het er niet bij... maar is vast max 2x2.

Ik zou eerst optie 1 uit mijn vorige post doen.
Kijk hoe dat bevalt... je kunt altijd nog upgraden maar dan met beter spul dan de AX55 of AX56..
De ontwikkelingen gaan hard: ik heb de AX58U al een tijd, werkt prima, maar nu kun je voor hetzzelfde gled een betere kopen bijv die van jou, de AX86U...

Kijk de kat uit de boom en kijk of je tegen acceptabele prijzen iets als een AX86U erbij kunt kopen.
Maar mss bevalt de huidige opzet met de 68-en wel zo goed dat je voorlopig het geld in de knip houdt.

Edit: Jouw router heeft een kabel speed van 2.5Gbps... als je dat ook op je AP's.Aimesh nodes wilt... als je daar het switch deel van wilt gebruiken.... dan "zit je vast" aan een AX86U of look alike.
Ga je daar aan vasthouden? Of... anders gevraagd.. waarom heb je de bijna 100 euro goedkopere AX82U niet gekocht als je eigenlijk ook overweegt er een 55 en 56 bij te zetten... die kunnen geen 2.5Gbps aan via de kabel.

https://tweakers.net/pric...;1486597;1570214;1570216/

[ Voor 24% gewijzigd door route99 op 04-09-2020 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acid_rain
Kijk de kat uit de boom en kijk of je tegen acceptabele prijzen iets als een AX86U erbij kunt kopen.
Maar mss bevalt de huidige opzet met de 68-en wel zo goed dat je voorlopig het geld in de knip houdt.
Dat lijkt me idd een beter plan. Als bovenverdieping over 2 maanden gereed is, kan ik alles definitief testen. Of en hoe ik het 2,5Gb gedeelte ga gebruiken weet ik nog niet. De overweging die ik gisteren had voor zo'n goedkopere AX router, was ff ingegeven door het feit dat ik geen mu-mimo roaming had. Maar goed, dat idee kiepen maar ff overboord. Rest van het netwerkplan moet ik maar eens gaan uitschrijven (IP-camera's, PoE switch, etc.)

Ga nu eerst eens een van de laptops voorzien van het AX kaartje en eens kijken hoe dat werkt. Vanochtend de AX86u in gebruik genomen als hoofdrouter direct achter het glasmodem. De AC68U heb ik gereset en daarna als nodes toegevoegd in aimesh. So far so good, ze staan nu ff tijdelijk draadloos te draaien in de mesh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
Voor degene die nog een leuk model zoeken, de RT-AX82U kan je nu hebben voor 124 euro. Ik zag dat deze ook is toegevoegd aan de review actie van Asus. Je kan de RT-AX82U kopen bij Megekko of CD-ROM-LAND voor 189 euro, je krijgt daar nu van Asus 40 euro cashback op terug en als je een review schrijft dan krijg je nog eens 25 euro terug of een voucher van gamesplanet van 30 euro :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kashika
Let wel op. Die review actie zorgt ervoor dat je een cashback of kortingscode KUNT winnen. Reken jezelf niet meteen rijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
Als je aan de voorwaarden voldaan hebt dan krijg je het gewoon hoor ;). Geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wraeymae
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 26-05-2023
Vraag over Aimesh had ik begrepen dat de asus-unit die je instelt als 'router' , de eigenschappen van het netwerk dicteert.
Ik zou graag de uitgebreidere functionaliteit behouden van de 92U, maar wil de router niet in de garage plaatsen omdat ik daar nooit veel wifi nodig heb. Daarnaast wil ik de voordelen van een Wired-backhaul behoud tussen de twee 92U's.

Ik heb eventjes een plan gemaakt van mijn geplande opstelling. Zal dit werken binnen Aimesh als ik de RT92U als router wil, maar met een AX55 achter de modem? Idee hou ik alles zou aansluiten:
  • ethernet van Telenet Modem naar AX55 op LAN
  • ethernet van AX55 LAN poort naar 92U Router, waar ik deze aansluit op WAN
  • ethernet van AX55 LAN poort naar 92U AIMesh (wired backhaul), waar ik deze aansluit op LAN
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z_5hTEg5Vfi0f6v8DKmu-HVwov4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y0VFmFiB5wkoowuagRSD2daP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kashika
wraeymae schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 09:33:
Vraag over Aimesh had ik begrepen dat de asus-unit die je instelt als 'router' , de eigenschappen van het netwerk dicteert.
Ik zou graag de uitgebreidere functionaliteit behouden van de 92U, maar wil de router niet in de garage plaatsen omdat ik daar nooit veel wifi nodig heb. Daarnaast wil ik de voordelen van een Wired-backhaul behoud tussen de twee 92U's.

Ik heb eventjes een plan gemaakt van mijn geplande opstelling. Zal dit werken binnen Aimesh als ik de RT92U als router wil, maar met een AX55 achter de modem? Idee hou ik alles zou aansluiten:
  • ethernet van Telenet Modem naar AX55 op LAN
  • ethernet van AX55 LAN poort naar 92U Router, waar ik deze aansluit op WAN
  • ethernet van AX55 LAN poort naar 92U AIMesh (wired backhaul), waar ik deze aansluit op LAN
[Afbeelding]
Dit werkt binnen Aimesh ja. Maar de 92U set zijn Tri-band routers, waarvan de derde band dus een backhaul kanaal is voor wifi 6. Als je dat aanstuurt met een bekabelde Dual band router, dan heb je daar geen voordelen aan.

Kun je beter twee dual band routers nemen die je neerzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wraeymae
Kashika schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 09:38:
[...]

Dit werkt binnen Aimesh ja. Maar de 92U set zijn Tri-band routers, waarvan de derde band dus een backhaul kanaal is voor wifi 6. Als je dat aanstuurt met een bekabelde Dual band router, dan heb je daar geen voordelen aan.

Kun je beter twee dual band routers nemen die je neerzet.
Je kan de 92U in de Settings forceren om ethernet-backhaul te gebruiken. Dan komt de derde-band vrij en kan je die ook gebruiken voor wifi.
Daarom dat ik zeker wil zijn dat de ethernet-backhaul blijft werken als de AX55 ertussen zit. En dan heb ik mijn 92U's in de ruimtes die ik het meest gebruik waar ik de tri-band kan gebruiken
@Kashika of wil je zeggen dat om dat te kunnen de AX55 ook een tri-band moet zijn?

[ Voor 12% gewijzigd door wraeymae op 08-09-2020 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kashika
wraeymae schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 09:52:
[...]

Je kan de 92U in de Settings forceren om ethernet-backhaul te gebruiken. Dan komt de derde-band vrij en kan je die ook gebruiken voor wifi.
Daarom dat ik zeker wil zijn dat de ethernet-backhaul blijft werken als de AX55 ertussen zit
Ja oke. Dit is dus niet waar. Als je in dit topic de afgelopen twee pagina's bekijkt zie je dat ik met dat feit best wel in de knoop heb gezeten.

Die derde band komt niet vrij en wordt altijd ingezet als backhaul. Ook als je bekabeld bent.
Waarom?
De AX92U als set heeft dat derde wifi kanaal als USP weggezet. Je hebt draadloos een "betere" verbinding dan bekabeld. Dat is het idee ten minste.

Edit: je kunt handmatig met het SSID verbinden van de backhaul. Dan werkt wifi 6, maar heb je het nadeel dat dit niet stabiel werkt.

Edit2: nee ik probeer je uit te leggen dat je beter een dual band router kunt nemen. Tri-band is echt alleen handig als je onhandig uitkomt met kabels en je via Wi-Fi je routers moet verbinden.

[ Voor 17% gewijzigd door Kashika op 08-09-2020 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Kashika
Ja oke. Dit is dus niet waar. Als je in dit topic de afgelopen twee pagina's bekijkt zie je dat ik met dat feit best wel in de knoop heb gezeten.

Die derde band komt niet vrij en wordt altijd ingezet als backhaul. Ook als je bekabeld bent.
Waarom?
Mee eens.

@wraeymae Vergelijk eens of je alles via Aimesh op alleen RT-AX55U kun laten lopen.
Das een voordelige keuze als je die super hoge WiFi snelheden niet nodig hebt.
Of zijn er ook andere zaken die je in de RT-AX92U wel nodig denkt te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wraeymae
route99 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 10:12:
@Kashika

[...]

Mee eens.

@wraeymae Vergelijk eens of je alles via Aimesh op alleen RT-AX55U kun laten lopen.
Das een voordelige keuze als je die super hoge WiFi snelheden niet nodig hebt.
Of zijn er ook andere zaken die je in de RT-AX92U wel nodig denkt te hebben?
Hmm. Dus de AX92U zou niet stabiel draaien op Wifi 6 Dan? |:(

What ik wou in mijn opstelling:
1. Wifi 6 mesh netwerk met 3 wifi-punten
2. Asus AIProtection Pro
3. op minstens 1 van de wifi punten zou ik een 1 of 2 usb-poorten willen als fileserver/backup locatie en/of printer

Nadeel aan de AX92U is dat deze niet punt 2 & 3 voldoet...?

Als ik het dan zo benader ben ik best af met een RT-AX56U? 2 USB poorten, wifi 6 & aiprotection pro?

[ Voor 6% gewijzigd door wraeymae op 08-09-2020 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kashika
wraeymae schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 10:37:
[...]

Hmm. Dus de AX92U zou niet stabiel draaien op Wifi 6 Dan? |:(

What ik wou in mijn opstelling:
1. Wifi 6 mesh netwerk met 3 wifi-punten
2. Asus AIProtection Pro
3. op minstens 1 van de wifi punten zou ik een 1 of 2 usb-poorten willen als fileserver/backup locatie en/of printer

Nadeel aan de AX92U is dat deze niet punt 2 & 3 voldoet...?

Als ik het dan zo benader ben ik best af met een RT-AX56U? 2 USB poorten, wifi 6 & aiprotection pro?
De AX92U zendt geen wifi 6 uit als het een set van twee is. Dan wordt het gebruikt als backhaul kanaal en niet voor je apparaten zelf om mee te verbinden. Het "kan" wel, maar is niet heel handig.

En ja. Je kunt ook overwegen om de AX82U of een 88U te halen. Hangt af van je eisen.
Met de cashback acties kun je best leuk je netwerk upgraden en mixen en matchen met een setje dual band routers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Kashika
Met de cashback acties kun je best leuk je netwerk upgraden en mixen en matchen met een setje dual band routers.
Yep, lijkt mij ook.
En: Die cash back atie gaat iig wel helpen om wat van de prijs af te krijgen.

Ik heb het netwerk met de voorganger opgezet, de AX58U was de voorloper uit nov-2020 van de andere AX-en (juli-2020).
https://tweakers.net/pric...;1570216;1432206;1302626/

Geen Aimesh hier maar dus in AP-mode met WiFi6/AX/Mu-Mimo. Ik merk hier niet dat er echte stabiliteitsproblemen mee zijn zoals blijkbaar bij de 92U zouden zijn? En of de anderen AX-en dat mogelijk ook hebben?
Google er specifiek op en kijk op het "Merlin" forum daar komen dit soort issues veel meer voorbij.
https://www.snbforums.com/forums/asuswrt-merlin.42/

[ Voor 13% gewijzigd door route99 op 08-09-2020 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kashika
Wat is het voordeel van AP-mode tegenover ai mesh dan? Ai mesh regelt het juist automagisch, is dat niet fijner?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wraeymae
Kashika schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 10:54:
[...]

De AX92U zendt geen wifi 6 uit als het een set van twee is. Dan wordt het gebruikt als backhaul kanaal en niet voor je apparaten zelf om mee te verbinden. Het "kan" wel, maar is niet heel handig.

En ja. Je kunt ook overwegen om de AX82U of een 88U te halen. Hangt af van je eisen.
Ik ga dan gaan naar een AX82u als router, via ethernet verbonden met 2 AX56U's plaatsen waar ik minder netwerkintensiteit heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kashika
wraeymae schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 11:55:
[...]

Ik ga dan gaan naar een AX82u als router, via ethernet verbonden met 2 AX56U's plaatsen waar ik minder netwerkintensiteit heb.
Jep, prima oplossing lijkt mij. Laat even weten hoe de praktijk is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
Kashika schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 10:54:
[...]

Je kan, als je ethernet gebruikt als backhaul, de AX band wel vrij maken via een omweg.

PS: check ook even met de cashback dat het 1 product per klant per productgroep is, dus als je er 2 koopt krijg je er maar 1 uitbetaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Kashika schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 11:39:
Wat is het voordeel van AP-mode tegenover ai mesh dan? Ai mesh regelt het juist automagisch, is dat niet fijner?
Je quote me niet correct....
" AP-mode met WiFi6/AX/Mu-Mimo." dus AP mode in combi met Mu-Mimo.
Als Aimesh niet kan (als je geen bridge mode hebt of geen dubbele routering wilt toepassen) dan kunnen de meeste AX apparaten ook Mu-Mimo, mss niet exact hetzelfde als Aimesh-Asus-technologie, maar gewoon ook zo'n soort technologie die door meerdere fabrikanten wordt toegepast om hetzelfde effect te bereiken: Snel, effectief en automatisch verbinding maken met het AX-apparaat die de beste verbinding maakt. Ga je naar een andere ruimte... en daar is de verbinding met een ander AX-apparaat die dan de de beste verbinding maakt.

https://www.linksys.com/n...t-is-mu-mimo-technologie/
Voordelen van MU-MIMO
Multi-user, multiple-input, multiple-output technologie, beter bekend als MU-MIMO (de nieuwste generatie AC of AC Wave 2), laat een Wi-Fi-router communiceren met meerdere apparaten tegelijk. Hierdoor hoeven apparaten minder lang te wachten op een signaal en wordt uw netwerk veel sneller. Aangezien in een gemiddeld huishouden ten minste acht apparaten tegelijk vechten om een stukje bandbreedte, zal MU-MIMO de Wi-Fi-ervaring enorm verbeteren.

In een Wi-Fi-thuisnetwerk komen frustraties vaak door haperende video's en steeds maar weer dat bufferen, maar met MU-MIMO profiteert iedereen die het Wi-Fi-netwerk gebruikt van verbeterde prestaties. Enkele voorbeelden:

Zowel MU-MIMO- als SU-MIMO-apparaten werken sneller omdat alle apparaten in het netwerk minder lang hoeven te wachten op gegevens van de Wi-Fi-router.
MU-MIMO-technologie vergroot de capaciteit en efficiëntie van uw router waardoor deze meer Wi-Fi-intensieve activiteiten als gamen en streamen aan kan.
Dat de nodes na de router in AP mode staan, heeft puur er bij mij nee te maken dat mijn provider geen bridged mode aanbiedt. Hierdoor kan ik geen Aimesh gebruiken, werkt dan niet.

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 08-09-2020 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kashika
route99 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 12:57:
[...]

Dat de nodes na de router in AP mode staan, heeft puur er bij mij nee te maken dat mijn provider geen bridged mode aanbiedt. Hierdoor kan ik geen Aimesh gebruiken, werkt dan niet.
ah dat is naar. Welke provider heb
supercrazy schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 12:49:
[...]

Je kan, als je ethernet gebruikt als backhaul, de AX band wel vrij maken via een omweg.
Dit is ook half waar maar.
Ja je kunt de AX band vrijmaken. Maar het zal niet werken in de mesh oplossing.
Je apparaat zal er nooit de voorkeur aan geven om te verbinden. Het netwerk wordt altijd als backhaul gebruikt en is daardoor niet lekker in te zetten als AX band voor apparaten.

[ Voor 42% gewijzigd door Kashika op 08-09-2020 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Wel vervelend, maar dit werkt iig goed. Daarom de Asus er op uitgezocht.
Asus heeft altijd een lange support van firmware gehad en ook de Merlin optie is vaak interessant.

Verder tav de provider:
Aangezien ik amper een helpdesk nodig heb probeer ik de betere v/d goedkopere providers te nemen, T-Mobile thusi is er zo een, XS4all/KPN zijn erg duur als je amper of niet van hun support gebruik maakt...
Alles komt via dezelfde wijkcentrale/ kabeltjes binnen....
Heb nu voor ca 32 euro (oud contract): Downloadsnelheid tot 100 Mbit/s Uploadsnelheid tot 30 Mbit/s
En dat werkt uitstekend.

[ Voor 15% gewijzigd door route99 op 08-09-2020 14:25 ]

• acid_rain
Zoals eerder vermeld, draai ik een AX86U in aimesh routermode direct achter het glasvezelmodem en op dit moment met 1 AC68U als node. Helaas heb ik last van spontane reboots van de AX86U. Soms 1x per dag, vandaag wel 3x. Wat opvalt is, dat dit vooral lijkt te gebeuren tijdens gebruik van Microsoft Teams.

Heb de power adapter al eens rechtstreeks in een stopcontact gestopt ipv in een stekkerblok, maar dat hielp niet. Enig idee waar ik het verder kan zoeken cq welke informatie kan ik hier verder delen die interessant kan zijn?

Ik ga vanavond in ieder geval eens een factory reset uitvoeren op de AX86U en deze eens als standalone router draaien, zonder aimesh cq nodes. Eens zien of dit wellicht stabieler is.

• route99

route99

Vervelend.
De AX86U is zo nieuw dat er nog geen Merlin firmware is (heb net ff gecheckt).
Kun je wat in de logs zien als dat gebeurt?

Soms helpt het om wat met de settings aan de slag te gaan. Een beetje spieken bij de andere AX-en wat het vaakst voorkwam als kans van slagen om dit probleem op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@acid_rain Ik heb zelf sinds 2 weken de RT-AX55 Wifi6 router. Met alle tevredenheid in gebruik. Jouw probleem van teams zou kunnen zijn door mogelijk verkeerde QOS instellingen. Op welke instellingen heb jij die staan? Ik draai met mijn RT-AX55 QOS mode adaptive dat werkt echt super.
acid_rain schreef op donderdag 10 september 2020 @ 17:36:
Zoals eerder vermeld, draai ik een AX86U in aimesh routermode direct achter het glasvezelmodem en op dit moment met 1 AC68U als node. Helaas heb ik last van spontane reboots van de AX86U. Soms 1x per dag, vandaag wel 3x. Wat opvalt is, dat dit vooral lijkt te gebeuren tijdens gebruik van Microsoft Teams.

Heb de power adapter al eens rechtstreeks in een stopcontact gestopt ipv in een stekkerblok, maar dat hielp niet. Enig idee waar ik het verder kan zoeken cq welke informatie kan ik hier verder delen die interessant kan zijn?

Ik ga vanavond in ieder geval eens een factory reset uitvoeren op de AX86U en deze eens als standalone router draaien, zonder aimesh cq nodes. Eens zien of dit wellicht stabieler is.

• acid_rain
@route99 in de logs zie ik geen foutmelding op het moment van reboot (bv geen kernel crash melding), enkel dat alle services weer gestart worden.

@Dolbyadt ik gebruik geen QoS, heb hier en daar gelezen dat het wordt afgeraden bij verbindingen boven de 200-300 Mbit omdat er genoeg overhead zou zijn.

Vandaag thuis werkdag met meerdere Teams meetings, geen reboot meer gehad. Draai dus nu in standalone router mode. Ligt mss toch aan aimesh met de ac68u

• route99

route99

Met een Teams Meeting zit je altijd op een vaste plek?
Dan biedt Aimesh toch geen voordelen?
Je kunt dan ook de sterkste WiFi verbinding pakken.
Dus als je de AC68U als Access Point instelt en je zit het kortste bij hem.... zou dat de beste verbinding moeten geven.
Is dat wel stabiel?
En heb je de Merlin firmware v/d AC68U al geprobeerd? Die heb ik al jaren, geen stabiliteitsproblemen gehad.
downloads: Asuswrt-Merlin 384.19

[ Voor 12% gewijzigd door route99 op 12-09-2020 02:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tophatter
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-04 11:19
FWIW: ik heb sinds kort een AiMesh netwerkje draaien met twee RT-AX82U's en daarmee (nog) niet ervaren dat deze zich vanzelf gaan herstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cureheaded
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-03-2021
Ik zou graag even jullie hulp inroepen. Ik heb een probleem met een switch die achter een router in mesh staat.
Mijn setup: hoofdrouter is een GT-AX11000. Ik heb daarbij 2 RT-AC67U en een RT-AC5300 in Mesh setup (dus 3 nodes).
Ik wil nu een switch Netgear GS728TPP koppelen aan een RT-ac67u met daaraan 2 poe camera's. Deze blijken niet bereikbaar.
Meer info:
- De RT ac67u heeft zeker verbinding met internet. Zowel via wifi als UTP getest. ook door UI van de hoofdrouter geeft dat aan en meldt ook dat alle mesh punten online zijn
- Als ik de switch aan mijn hoofdrouter koppel met utp werkt alles perfect.

Heb ik ergens een instelling gemist? Zie ik iets over het hoofd? Alvast bedankt voor jullie input!
Kjoere

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Geef de lokale ip-adressen van alle apparaten eens.

[ Voor 7% gewijzigd door route99 op 15-09-2020 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cureheaded
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-03-2021
dag route99
alles staat op 192.168.1.x
hoofdrouter 1
RT-AC5300 2
RT-AC67U 3
RT-AC67U 4

met static I.P.

[ Voor 4% gewijzigd door cureheaded op 15-09-2020 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

OK. Als je op de LAN poort nu een laptop op de de AC67U zet heb heb je dan verbinding?
Dit om er zeker van te zijn dat daar geen probleem zit.
Is dat OK dan ligt het wrs bij de camera settings.
Zoek die maar vast op....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acid_rain
Lijkt me inderdaad dat er een kans is dat de camera's reeds een fixed ip-adres ingesteld hebben die niet in je dhcp range ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carlo Adan
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-06 21:05
Kan iemand mij verder helpen met dit topic aimesh Asus 67 en 68u?

[Asus 68 en 67u] Slecht werkende Wi-Fi

• michelk31
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-03 10:16
Hij,

Ik ben van plan om 2 Asus zenwifi xt8 te kopen .
Ik wil deze 2 xt8 configuren als Ap met een wireless backhaul. Deze Ap wordt aangesloten op de router modem geleverd door de ISP.

Kan me een wireless backhaul configureren als ze ingesteld zijn als Ap?

Alvast bedankt voor de feedback

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kashika
michelk31 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 20:38:
Hij,

Ik ben van plan om 2 Asus zenwifi xt8 te kopen .
Ik wil deze 2 xt8 configuren als Ap met een wireless backhaul. Deze Ap wordt aangesloten op de router modem geleverd door de ISP.

Kan me een wireless backhaul configureren als ze ingesteld zijn als Ap?

Alvast bedankt voor de feedback
Dit werkt met aimesh ja. Al zou ik je aanraden om de AX92U te overwegen. Die set is ontwikkeld voor wireless backhaul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-03 15:07
Hallo Aimesh gebruikers / kenners!

Ik heb hier thuis een AC86u als wireless router staan en ben aan het denken om daar een AC68u aan toe te voegen als Aimesh node. Dit met meerdere doeleinden - op zolder heb ik 2 bedrade aansluitingen nodig in plaats van 1, en het wifi bereik is daar maar matig.

Zijn er nog speciale zaken waar ik op moet letten voordat ik de extra router aanschaf? Of zijn er betere alternatieven? Het realiseren van twee bedrade aansluitingen is ook met een switch te doen natuurlijk, maar ik lees ook zaken over het toevoegen van access points in plaats van een aimesh node en ben een beetje het overzicht kwijt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerwin89
Gister een vrije grote update binnen gehad voor m'n RT AX-92U routers. Aimesh 2.0 is uitgerold en dat is een grote stap voorwaarts! Ethernet backhaul is nu mogelijk waarbij alle wifi bands worden vrijgegeven en het vastzetten van een apparaat op een node is nu ook mogelijk! :) Zie volledige changelog hieronder:
Version 3.0.0.4.386.40451
2020/10/22 63.21 MBytes
ASUS RT-AX92U Firmware version 3.0.0.4.386.40451
New features

1. AiMesh 2.0
- System optimization: one click in AiMesh to optimize the topology
- System Ethernet backhaul mode, all nodes will only connect by ethernet, all bands will be released for wireless clients.
- System factory default and reboot.
- Client device reconnect, make the device to offline and online again.
- Client device binding to specific AP.
- Guest WiFi on all Mesh nodes (all node need to upgrade to 3.0.0.4.386 firmware)
- Access nodes USB application.

Connection priority and Ethernet backhaul mode introduction
https://www.asus.com/support/FAQ/1044184

How to setup ASUS AiMesh or ZenWiFi Mesh Ethernet backhaul under different conditions
https://www.asus.com/support/FAQ/1044151/

2. New Family interface in ASUS router App.
ASUS Router App for iOS must greater or equal to iOS v1.0.0.5.75
Android version greater or equal to v1.0.0.5.74

3. The unit of the WiFi time scheduler goes to 1 minute.

4. Support IPSec IKE v1 and IKE v2, and you can use the Windows 10 native VPN client program to connect to the router's IPSec VPN server. The Windows 10 new FAQ is in https://www.asus.com/support/FAQ/1033576

5. 2.4 and 5G on the network map could be configured in the same tab.

6. Captcha for login can be disabled in administration -> system.

7. Printer server port can be disabled on the USB app page.

8. Clients which connect to the guest network can be viewed in the network map -->view list --> interface

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kashika
Gerwin89 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 10:19:
Gister een vrije grote update binnen gehad voor m'n RT AX-92U routers. Aimesh 2.0 is uitgerold en dat is een grote stap voorwaarts! Ethernet backhaul is nu mogelijk waarbij alle wifi bands worden vrijgegeven en het vastzetten van een apparaat op een node is nu ook mogelijk! :) Zie volledige changelog hieronder:

[...]
Oké, dit maakt me heel blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Wat hier al stond geldt voor meer Asus types:
https://www.snbforums.com...nctions-aimesh-2-0.65235/
Dus ook voor de AX58U
https://www.snbforums.com...84-9890-10-20-2020.67113/
of rechtreeks
https://www.asus.com/Networking/RT-AX58U/HelpDesk_BIOS/

Major upgrade mogelijk naar Aimesh 2.0 maar check dus of het voor jouw type ook geldt (naar Aimesh 2.0 of voorlopig een normale upgrade vooo de Asus types uit de lijst hieronder).

Check bij Asus of die van jou er al is.
ZenWiFi: XT8(RT-AX95Q), XD4(RT-AX56U_XD4)
GT series: GT-AX11000,GT-AC5300, GT-AC2900
RT series: RT-AX88U, RT-AX92U, RT-AX86U, RT-AX82U, RT-AX58U, TUF-AX3000, RT-AX56U, RT-AX55
RT series: RT-AC5300, RT-AC88U, RT-AC3100, RT-AC86U, RT-AC68U

[ Voor 13% gewijzigd door route99 op 24-10-2020 17:48 . Reden: Firmware upgrade : Check of het voor jouw Asus ook geldt voor Aimesh 2.0 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acid_rain
Is dit voor de meeste routers nog beta firmware, behalve dan bv de AX92U?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Vind mijn antwoord nog steeds duidelijk:
Check bij Asus of die van jou er al is.....
Dus dat moet iedere gebruiker zelf doen...
Of loop jij het hele rijtje bij Asus support na voor ons allemaal en post je alle links. 8) _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door route99 op 23-10-2020 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acid_rain
Haha nee niet van plan hoor... Maar toch ff alle AX routers gecheckt uit bovenstaand lijstje. Vooralsnog dus alleen de Ax92u die niet meer beta is. Afwachten dus op officiële release of de beta installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

En de AX58U dus... met een link erbij . Zie even net hier boven in mijn topic reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin89
route99 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 14:32:
En de AX58U dus... met een link erbij . Zie even net hier boven in mijn topic reacties.
In de changelog van de officiële AX58U firmware wordt nog niet gesproken over aimesh 2.0 dus voorlopig lijkt dit alleen nog voorbehouden voor de AX92U

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Goed punt, staat er idd niet letterlijk bij.
Edit: Tekst aangepast.

[ Voor 21% gewijzigd door route99 op 24-10-2020 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kashika
Gerwin89 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 10:19:

[...]
Ik lees de artikelen door. Lijkt toch alsof het niet voor de 92U serie geldt weer...
Ik kan het ook niet vinden in mijn settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Die ether backhaul mode .......
System Ethernet backhaul mode, all nodes will only connect by ethernet, all bands will be released for wireless clients.
..... die was er al....
http://media.flixcar.com/...site/show/2348/en/1792477
Ethernet backhaul
Ethernet backhaul function allows you to use network cables to connect two RT-AX92U routers together. If you have on-wall Ethernet ports in different rooms of your home, this feature lets your routers communicate with one another over a wired connection, making your WiFi system even more stable and reliable. It also reserves all the three WiFi bands for your wireless devices, giving them even more network capacity.
alleen de backhaul wordt nu alleen nog via ethernet gedaan.
System Ethernet backhaul mode, all nodes will only connect by ethernet, all bands will be released for wireless clients.
Wat het criterium bij een bekabeld systeem was om te kunnen kiezen tussen die 2 . is bij mij onbekend (=heb het niet uitgezocht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miesjh

Miesjh

Gisteren van Router + AP set-up gegaan naar router + aimesh node. Vanavond valt opeens de WiFi uit op de router. Dit werkte op de node nog wel. Even in de gaten houden.

Pagina: 1 ... 4 ... 7 Laatste