• jansentim1979
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-03-2022
Hi,

Ik heb sinds gisteren een nieuwe RT-AX82U. Mijn oude RT-AC68U heb ik draadloos gekoppeld als AiMesh node. Dat ging allemaal vrij soepel. Nieuwste firmeware staat op beide routers. Probleem wat ik ervaar is dat ik op apparaten soms geen internet heb via de AiMesh node.
Ik zie wel dat er een goede WiFi verbinding is tussen client en node? Ik kan de node helaas niet bedraad aansluiten. Het gebeurd dus niet altijd maar soms

QoS staat uit. eco modus uitgezet

Mvg Tim

[Voor 71% gewijzigd door jansentim1979 op 29-10-2020 15:58]

• acid_rain
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-05 09:26
Wat bedoel je met genoeg Wifi bereik? tussen router en node of tussen node en client? Als je dus een client bedraad aansluit op de node, heb je dan geen internet?

• jansentim1979
acid_rain schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:09:
Wat bedoel je met genoeg Wifi bereik? tussen router en node of tussen node en client? Als je dus een client bedraad aansluit op de node, heb je dan geen internet?
Sorry ben niet duidelijk. Als ik op zolder zit heb ik dus soms geen internet op mijn iPhone se2 en op mijn desktop. Allebei draadloos aangesloten.
WiFi bereik tussen client en node ziet er prima uit.
Client bedraad aansluiten niet geprobeerd maar ik verwacht daar geen problemen.

• RRR86
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-12-2020
Goedenavond,
Ik ben benieuwd of iemand mij kan helpen. Ik heb sinds 2 dagen een set van de Asus CT8. Alles is ingesteld en werkt perfect. Op de eerste verdieping heb ik een node en een chromecast en op de tweede verdieping heb ik een node en een chromecast. Nu verbind de chromecast op de eerste verdieping steeds met de node op de tweede verdieping, terwijl het signaal op de eerste verdieping vanzelfsprekend vele malen sterker is. Is hier wat aan te doen?

• Miesjh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:55

Miesjh

Xbox Live: Miesjh NL

RRR86 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 21:43:
Goedenavond,
Ik ben benieuwd of iemand mij kan helpen. Ik heb sinds 2 dagen een set van de Asus CT8. Alles is ingesteld en werkt perfect. Op de eerste verdieping heb ik een node en een chromecast en op de tweede verdieping heb ik een node en een chromecast. Nu verbind de chromecast op de eerste verdieping steeds met de node op de tweede verdieping, terwijl het signaal op de eerste verdieping vanzelfsprekend vele malen sterker is. Is hier wat aan te doen?
Met aimesh 2.0 kan je een binding aanmaken met een specifieke node. Weet niet of dit al is uitgerold voor jouw model.

• jansentim1979
acid_rain schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:09:
Helpdesk van Asus adviseerde na de firmware update de ASUS te resetten. Gisteren gedaan, het lijkt stabiel. Kan ook zijn omdat ik QoS heb uitgezet. Maar goed nu dus 100mbps up en down op zolder via wifi AC. Wifi AX zit nog iets hoger 150mbps( 275 abo glas)

• erredobble
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:22
Is de RT-AX58U ook als AiMesh router te gebruiken samen met een ubiquiti unifi ap ac pro om een mesh netwerk te maken (bekabelde backhaul)?
Heb ook nog een oude TP-Link wr1043nd router liggen die ik ook via mesh zou willen koppelen, kan dat?

• acid_rain
jansentim1979 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:29:
[...]

Helpdesk van Asus adviseerde na de firmware update de ASUS te resetten. Gisteren gedaan, het lijkt stabiel. Kan ook zijn omdat ik QoS heb uitgezet. Maar goed nu dus 100mbps up en down op zolder via wifi AC. Wifi AX zit nog iets hoger 150mbps( 275 abo glas)
zo zie je maar he. Fijn dat het stabiel is. zou wel proberen dan om QoS eens te activeren en zien wat er gebeurt.

[Voor 0% gewijzigd door acid_rain op 29-10-2020 16:53. Reden: spelling]

• acid_rain
erredobble schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:50:
Is de RT-AX58U ook als AiMesh router te gebruiken samen met een ubiquiti unifi ap ac pro om een mesh netwerk te maken (bekabelde backhaul)?
Heb ook nog een oude TP-Link wr1043nd router liggen die ik ook via mesh zou willen koppelen, kan dat?
Nee, Aimesh is een dedicated mesh implementatie van Asus. Je kan alleen Asus producten gebruiken en zelfs niet alle modellen worden ondersteund.

• RRR86
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-12-2020
Ik heb nog een vraag over mijn nieuwe Asus CT8 set. Op mijn bovenste verdieping heb ik een derde node, die uitstekend bereik heeft (groen lampje). Het lampje blijft echter groen en wordt niet wit zoals op mijn andere twee modes. Hoort dit?
Ook valt deze derde node tot nu toe elke dag uit, terwijl het bereik goed is en weinig andere netwerken op het kanaal. Waar kan dit door komen?

• tremmal
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16-01 10:42
Inmiddels ai mesh 2 op 3 x wrt-68. Veel stabieler en draadloos hogere snelheden dan versie 1. Super tevreden!

• zoetbb1
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:24
Weet iemand wat het verschil is tussen AiMesh en ZenWifi? Ik kan hier niet iets over vinden (of ik kan niet googlen :-) ). Het lijkt er een beetje op dat AiMesh "oud" is en ZenWifi "nieuw". Of moet je het zien als Lyra vs ZenWifi, die beiden AiMesh gebruiken?

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:53

route99

just passionately curious...

erredobble schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:50:
geen Aimesh zoals al door @acid_rain geschreven werd.
Maar jouw ubiquiti heeft toch Mu-Mimo? Dus stel de AX58U niet op Aimesh maar met Mu-mimo. En de ubiquiti unifi ap ac pro als bekabelde ...Acccess Point met Mu-mimo! Je zult het zelf moeten testen of het echt goed gaat.
Geef ze dezelfde SSID op de diverse banden en met een app op Android/iOS van bijv Kevin Yuan kun je precies zien door heen en weer te lopen in huis welk Access point je op zit, want je kunt het MAC adres checken in de app waar mee je verbonden bent.
Deze heeft geen Mu-Mimo maar Mimo, geen idee of het dan goed samenwerkt, testen....
Let op soms werkt het wel maar dan is de performance vd rest slechter geworden....

Je eigen geluk bepaal je zelf!

• Toml83
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:18
Binnenkort ga ik verhuizen en in dat huis is niet overal bekabeld netwerk (bouwjaar 1989). Om niet overal draden door te trekken, ook niet nodig, wil ik mijn setup (Asus RT68U) gaan uitbreiden middels Aimesh, dus met Asus routers.

Huidige router staat in meterkast op de beneden verdieping (hal). Er is een mogelijkheid om deze buiten de meterkast te plaatsen, op de kapstok in de hal onder de trap. Wellicht is de signaalsterkte dan beter.

Woonkamer helaas geen internetaansluiting. Hier wil ik wel de nodige series en films kijken in 4K. De vraag is of het signaal vanuit meterkast / kapstok sterk genoeg is of dat er een extra router/ node moet worden geplaatst. Heeft iemand ervaring in een soortgelijke situatie?

1e verdieping is bijna op iedere kamer een internetaansluiting aanwezig. In principe is hier niets nodig.

2e verdieping (zolder) geen internet: ook hier wil ik dan een extra unit plaatsen om de verbinding te verbeteren. Als alternatief zou ik ook voor powerline (heb nog een tp link liggen thuis) kunnen gaan. In de meterkast is een extra stopcontactaansluiting dat aansluit op de groep van zolder.

Vragen zijn:
Is een extra unit in de woonkamer rendabel of zou vanuit de meterkast/ kapstok het signaal sterk genoeg moeten zijn voor FullHD en 4K? Afstand is ongeveer 5 meter en zit een kamerdeur tussen.
Als ik een unit op zolder zet, is de afstand dan niet te groot omdat er op de 1e verdieping niks staat?

Wat zouden jullie aanraden? Toch een op de 1e (bekabeld) en 2e verdieping? En welke Asus routers? Huidige verbinden met een nieuwere versie (RT-AX92U) of met de (RT-AC67U)

alvast bedankt voor hulp en antwoord.

• erredobble
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:22
route99 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 11:50:
[...]
geen Aimesh zoals al door @acid_rain geschreven werd.
Maar jouw ubiquiti heeft toch Mu-Mimo? Dus stel de AX58U niet op Aimesh maar met Mu-mimo. En de ubiquiti unifi ap ac pro als bekabelde ...Acccess Point met Mu-mimo! Je zult het zelf moeten testen of het echt goed gaat.
Geef ze dezelfde SSID op de diverse banden en met een app op Android/iOS van bijv Kevin Yuan kun je precies zien door heen en weer te lopen in huis welk Access point je op zit, want je kunt het MAC adres checken in de app waar mee je verbonden bent.

[...]
Deze heeft geen Mu-Mimo maar Mimo, geen idee of het dan goed samenwerkt, testen....
Let op soms werkt het wel maar dan is de performance vd rest slechter geworden....
Dank.....
Ondertussen heb ik de netwerken hetzelfde genoemd met zelfde authenticatie methode en zelfde password en werkt het eigenlijk als een zonnetje. Heb met de telefoon en laptop door het huis gelopen en op een gegeven moment verliest die een fractie van een seconde verbinding om het dan weer meteen op te pakken met het andere wifi punt. Weet niet in hoeverre dit verschilt met mesh maar het werkt nu uitstekend.
In het verleden veel mee zitten proberen maar lukte niet om het goed werkend te krijgen. Zelfde authenticatie methode en password was de wijziging die ik nodig had naast de netwerken hetzelfde noemen.

ps. Mu-Mimo heb ik als term nog niet kunnen vinden in het menu van de router....maar gelukkig werkt het.

• route99

route99

Fijn dat het gelukt is.
PS: Ik gebruik bij mijn 2 AX58U ook Mu-Mimo omdat ik geen bridged modem/router kan hebben (T-mobile werkt er niet aan mee) en dat werkt ook uitstekend met beiden als bekabelde Access Point achter de router van T-Mobile. Met 2x AX58U dat gaat zo snel, heb nog geen onderbreking kunnen waarnemen. Heb de threshold waarde voor omschakelen dan ook op -40 dBm zodat er altijd op tijd van sterk naar ander sterk signaal omgeschakeld wordt. The moment dat ik op de andere locatie boven aankom heeft de omschakeling al plaats gevonden en dan heeft het AP uiteraard wel een zwakker signaal dan -40dBm.

[Voor 43% gewijzigd door route99 op 11-11-2020 13:05]

• zoetbb1
Geen idee of het is toegestaan op dit forum, maar tot 22 november cashback op veel Aimesh systemen (en andere producten). Ik heb m'n CT8 duo set binnen voor minder dan € 200,-
https://promotion.asus.com/nl/nl/q4gamingweeks
Als niet toegestaan, zal ik deze post weer verwijderen.

• Toml83
ik ben voornemens om het duopack van de 68u aan te schaffen, om met dezelfde huidige router alle verdiepingen te voorzien van wifi.
Worden de netwerk artikelen ook mooi geprijsd met black friday?
Of kan ik beter toehappen op de cashback van nu?

• zoetbb1
Toml83 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 09:46:
ik ben voornemens om het duopack van de 68u aan te schaffen, om met dezelfde huidige router alle verdiepingen te voorzien van wifi.
Worden de netwerk artikelen ook mooi geprijsd met black friday?
Of kan ik beter toehappen op de cashback van nu?
Goed zoeken zou ik zeggen. Bij de MM de ct8 duo, zonder cashback, al belachelijk goedkoop. Met cashback zou die duoset onder de € 100 uitkomen. Dat ben je beter en goedkoper uit dan de 68u duoset, denk ik. Tenminste, als je nog een winkel kan vinden met voorraad ....

• Toml83
zoetbb1 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 09:53:
[...]

Goed zoeken zou ik zeggen. Bij de MM de ct8 duo, zonder cashback, al belachelijk goedkoop. Met cashback zou die duoset onder de € 100 uitkomen. Dat ben je beter en goedkoper uit dan de 68u duoset, denk ik. Tenminste, als je nog een winkel kan vinden met voorraad ....
dat is inderdaad een hele mooie prijs.
Kan ik dit aansluiten op de 68u?
Of zou een van de CT8 als hoofdrouter moeten dienen?

[Voor 61% gewijzigd door Toml83 op 20-11-2020 11:58]

• zoetbb1
Toml83 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 11:54:
[...]

dat is inderdaad een hele mooie prijs.
Kan ik dit aansluiten op de 68u?
Of zou een van de CT8 als hoofdrouter moeten dienen?
Zo ver ben ik zelf nog niet, moet e.e.a. nog aansluiten :)
Ik heb hier nu nog een 68u als router. Mijn plan is om een ct8 als router in te stellen en de andere ct8 en 68u als aimesh node. Voordeel van de ct8 is dat die een extra 5Ghz band heeft als backhaul. Dan is het wel zo handig om de ct8 als router te configureren.

• Toml83
zoetbb1 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 12:03:
[...]

Ik heb hier nu nog een 68u als router. Mijn plan is om een ct8 als router in te stellen en de andere ct8 en 68u als aimesh node. Voordeel van de ct8 is dat die een extra 5Ghz band heeft als backhaul. Dan is het wel zo handig om de ct8 als router te configureren.
dat zou ik dan ook willen doen.
begane grond meterkast: CT8
1e verdieping bekabeld: CT8
Zolder draadloos: AC68U

Nu alleen even online op voorraad bij Mediamarkt ;).

[Voor 68% gewijzigd door Toml83 op 20-11-2020 12:12]

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:39
Goedemorgen,

Vraagje m.b.t. het creëren van een Aimesh netwerk.
In de meterkast heb ik een AX88u router. Ding werkt perfect maar wil voor de bovenverdiepingen het wifi signaal verbeteren. Ik dacht dus aan een tweede router op de eerste verdieping, als Aimesh router en dus zonder ‘router functie’.
  1. Kan ik elke willekeurige Aimesh router ‘koppelen’ aan de AX88u? Wil namelijk geen tweede router van €300 aanschaffen. (Een AX92u is het overwegen waard).
  2. Kan ik de tweede router boven ook gebruiken als zijnde een switch, door de LAN poorten op de router?
  3. Dient de router boven een bekabelde verbinding te hebben met de AX88u beneden of gaat dit juist draadloos?
Ik kom er niet helemaal uit en lees wat verschillende verhalen over Aimesh. Wel/niet zelfde type router en ‘gedoe’ of terugzetten van firmware op routers.
Alvast bedankt!

• route99

route99

1. Ja, maar een type met een lagere snelheid zal nooit zo snel kunnen als de 88U. Het moet uiteraard een Aimesh type zijn om die ondersteuning te kunnen geven. Er zijn is bepaalde types nu Aimesh 2 , vergelijk dat in de specs of zoek even op het forum even op, het kwam voorbij.
  2. Maak een LAN-LAN poort kabel verbinding en je router als access point/Aimesh boven is daar meteen een switch.
  3. Als je dus een bekabelde versie neemt heb je daar ook de max internet snelheid vandaar dat bekabeld, zeker in lastig wifi situaties toch wel een voorkeur heeft boven draadloos. Maar mss is de draadloos bij jou erg goed vanwege de bouw van het huis... dus die keuze moet je zelf doen, je weet hoe de WiFibij jou nu is en of je nu l problemen met vloeren en muren hebt (bijv bewapend beton?). Dus: Een bekabelde versie is altijd beter.....
Draaloos Aimesh op zetten:
https://www.asus.com/nl/support/FAQ/1043439/
Je kunt daar nog veel meer vinden.

Firmware:
  • Test het gekochte apparaat eerst uit de doos of ie het echt doet... NOK... terug sturen naar de webshop...NIET gan rommelen, out of the box moet ie goed werken als je de handleiding goed volgt
  • OK: Lees heel goed hoe je firmware kunt upgraden. Er zijn de nodige updates geweest de laatste tijd, dus nieuwe firmware geeft je wel de beste stand van zaken op dat punt met de laatst stand van zaken mbt de Aimesh ondersteuning en de andere zaken.

[Voor 5% gewijzigd door route99 op 21-11-2020 09:38]

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:39
@route99 Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Goed om te weten dat het bekabeld dus gewoon kan en de LAN poorten dan ook bruikbaar zijn :)

Moet zeggen dat ik icm de iPhone 12 al wel betere/stabielere wifi ontvang. Dat zal te maken hebben met wifi 6 (iPhones zijn de enige apparaten die we nu hebben met wifi 6).
Ik kijk even wat er deze week voorbij komt aan aanbiedingen maar een wifi 6 aimesh router voor er bij zou dan mooi zijn!

• route99

route99

Lees hier meer:
https://www.asus.com/nl/support/FAQ/1035140/
Maar lees vooral ook de gebruiksaanwijzing...

Wifi6 zit uiteraard op alle AX types.
Je kunt je wel afvragen... per situatie of je altijd en overal een dure AX92U of zelfs een AX88U nodig hebt.
Een voordelig alternatief, ca 40% goedkoper dan de AX88U zijn de AX58U of de AX82U.
https://tweakers.net/pric...6;1432206;1302626;993191/
Dat scheelt toch flink....

Persoonlijk... vind ik de AX92U een onding met al die antennes rondom... wil je daar het optimale uit halen moet je nogal wat ruimte erom heen hebben....

[Voor 15% gewijzigd door route99 op 21-11-2020 12:23]

• Toml83
zoetbb1 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 12:03:
[...]

had 'm vrijdag op mediamarkt gescoord. Krijg ik nu een email dat de bestelling geannuleerd is.
Kom ik dus ook niet in aanmerking voor die cashback... Ga maar even bellen met mediamarkt...

net gebeld. Wat een drama. Echt droevig deze communicatie. Ook nog 7 dagen wachten op teruggave geld.
nu op zoek naar een betere shop. Mediamarkt staat op de zwarte lijst.

[Voor 12% gewijzigd door Toml83 op 24-11-2020 15:27]

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:09
Net een mooi setje CT8 bemachtigd. Ik heb een vraagje over de netwerkinrichting...

Nu heb ik een tmobile-router en daar meshpunt1 aan verbonden met kabel. Meshputnt1 heeft van de tmobile-router het IP 192.168.1.2 gekregen. Meshpunt1 staat in router modus (en niet access point modus) en heeft dus zn eigen netwerkje gecreeerd, waarin Meshpunt 1 het IP 192.168.50.1 heeft.
Vervolgens meshpunt2 draadloos met meshpunt1 verbonden. Meshpunt2 heeft zodoende IP 192.168.50.2.

1. Maar kan ik ook meshpunt1 met kabel verbinden met de tmobile-router (192.168.1.2) en mespunt2 verbinden met de tmobile-router (dat zal dan 192.168.1.3 worden)?
2. Mijn beeld is dat dit kan als ik de Meshpunten in accesspoint mode zet. Correct?
3. Is het mogelijk op deze manier te verbinden en toch de Meshpunten als router te laten acteren? Dan heb ik nog profijt van de firewall functies van de mesh.

• Stefano
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:20

Stefano

Ondertitel Not Found

marteltor schreef op woensdag 2 december 2020 @ 11:04:
Net een mooi setje CT8 bemachtigd. Ik heb een vraagje over de netwerkinrichting...

Nu heb ik een tmobile-router en daar meshpunt1 aan verbonden met kabel. Meshputnt1 heeft van de tmobile-router het IP 192.168.1.2 gekregen. Meshpunt1 staat in router modus (en niet access point modus) en heeft dus zn eigen netwerkje gecreeerd, waarin Meshpunt 1 het IP 192.168.50.1 heeft.
Vervolgens meshpunt2 draadloos met meshpunt1 verbonden. Meshpunt2 heeft zodoende IP 192.168.50.2.

1. Maar kan ik ook meshpunt1 met kabel verbinden met de tmobile-router (192.168.1.2) en mespunt2 verbinden met de tmobile-router (dat zal dan 192.168.1.3 worden)?
2. Mijn beeld is dat dit kan als ik de Meshpunten in accesspoint mode zet. Correct?
3. Is het mogelijk op deze manier te verbinden en toch de Meshpunten als router te laten acteren? Dan heb ik nog profijt van de firewall functies van de mesh.
Of je vervangt de T-Mobile router door je CT8 set?

• marteltor
Stefano schreef op donderdag 3 december 2020 @ 15:16:
[...]

Of je vervangt de T-Mobile router door je CT8 set?
Werkt die dan niet ook als modem? Of is dat niet van toepassing bij glasvezel?

• route99

route99

Modem/router combi in bridged mode zetten en daarachter je (Ai)mesh router is vaak de aanrader.
Als dat niet kan/mag.... dan moet je echt alle nodes in Access Point mode gebruiken, maar dan werkt AiMesh niet en moet je via MU-Mimo werken. Ik heb daarbij een vrij sterke threshold van -40dBm ingesteld zodat er alleen verbinding is met een hele sterke node. Of dat bij iedereen kan?
Werkt hier sinds ~ feb '20 prima.

Edit: Voor alle duidelijkheid
marteltor schreef op woensdag 2 december 2020 @ 11:04:2. Mijn beeld is dat dit kan als ik de Meshpunten in accesspoint mode zet. Correct?
Je kunt nooit alle 2 hebben,... .tis of een router of een access point.

[Voor 55% gewijzigd door route99 op 03-12-2020 16:24]

• Stefano
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:20

Stefano

Ondertitel Not Found

marteltor schreef op donderdag 3 december 2020 @ 16:10:
[...]

Werkt die dan niet ook als modem? Of is dat niet van toepassing bij glasvezel?
Hij werkt als router, net als de Zyxel, WAN is DHCP (Automatic IP). Rechtstreeks aansluiten op de media convertor en VLAN 300 configureren. VLAN 640 als je ook TV afneemt. Zo draait hier een RT-AX88U met een 92U in aimesh. Als je niet direct een IP van T-Mobile krijgt, kan je de hostname en mac van de Zyxel clonen.

Tis een beetje zonde van je mooie set om ze als AP te configureren -O-

[Voor 21% gewijzigd door Stefano op 03-12-2020 17:15]

• Jeuvie
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 06:46
Zijn er meer bij wie het draadloze MAC-filter genegeerd wordt? Ik wil namelijk niet dat bepaalde devices verbinding maken met het 2.4 Ghz netwerk. Toch conformeert de software zich niet aan deze instelling. Doe ik iets fout?

Asus CT8 met firmware 3.0.0.4.386_22245.

[Voor 3% gewijzigd door Jeuvie op 04-12-2020 16:22]

• Genosha
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-03 09:31
Die huidige firmware is echt knaken en zorgt voor veel instabiliteit, zoals het wegvallen van de verbinding (met bijvoorbeeld WiFi printer) en het niet uitdelen van IP adressen (aanzetten van PC, en WiFi apparaten)

• IronFist
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:36
Genosha schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 13:42:
Die huidige firmware is echt knaken en zorgt voor veel instabiliteit, zoals het wegvallen van de verbinding (met bijvoorbeeld WiFi printer) en het niet uitdelen van IP adressen (aanzetten van PC, en WiFi apparaten)
Welke firmware is dat? Ik heb vandaag juist drie routers ge-update naar 386: ac68(asus stock), ac86(merlin alpha4) en ax55(asus beta). Hoewel het pas 1 dag draait wel erg stabiel tot nu toe ondanks beta en zelfs alpha release.

Aimesh 2.0 is echt een uitkomst! Niet alleen vanwege de ethernet backhaul, maar juist omdat nu guest network 1 ook in mesh is opgenomen. Voorheen verbond guest allemaal met enkel de main mode en daarmee zaten al mijn iot apparaten altijd allemaal op dezelfde router.

• Genosha
Ik heb vanmiddag geupdate naar 3.0.0.4.384_10177 maar had bij posten nog 3.0.0.4.384_9918 draaien. Tot zo ver lijkt 10177 wel stabiel, maar te vroeg om te zeggen na 7 uurtjes.

Ik moet echter alleen nog mijn AC68U updaten, die is vandaag bijgevoegd aan de Mesh maar wil eerst het probleem van wegvallende verbinding verholpen hebben op de AX58U.

• Tonton
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-05 14:13
Ik heb een RT-AX92u setje gekocht ter vervanging van mijn RT-AC68U.
Er liep al een ethernet kabel van de meterkast naar de woonkamer dus dat is de backbone geworden, ideaal.

Nu vroeg ik mij alleen of de usb poorten voor een SSD-HD ook op de 2e node werken.
Het lijkt er op van niet in de software en dat alleen de hoofrouter usb functionaliteit heeft.

Mijn Nvidia shield zit op de 2e node in de woonkamer dus films zouden dan direct verbinding zijn ipv dat het eerst alle data over de 2 nodes moet gaan.

[Voor 5% gewijzigd door Tonton op 07-12-2020 16:06]

Lian Li O11D evo inverted, Corsair HX1500i, Asus ROG gaming Z790-A, i713700KF, 32GB DDR5 Corsair PC6400, MSI RTX4090 Suprim, Samsung 990 pro 1+2TB, LG Oled42C2

• marteltor
Stefano schreef op donderdag 3 december 2020 @ 16:17:
[...]

Hij werkt als router, net als de Zyxel, WAN is DHCP (Automatic IP). Rechtstreeks aansluiten op de media convertor en VLAN 300 configureren. VLAN 640 als je ook TV afneemt. Zo draait hier een RT-AX88U met een 92U in aimesh. Als je niet direct een IP van T-Mobile krijgt, kan je de hostname en mac van de Zyxel clonen.

Tis een beetje zonde van je mooie set om ze als AP te configureren -O-

[Afbeelding]
Dank, was inderdaad een fluitje van een cent om de Huawei router van Tmobile buitenspel te zetten. (y)

• Warbivoor
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14-05 10:15
Ik heb gisteren mijn AX88U router bijgewerkt naar versie 386. Alleen sindsdien werkt mijn ethernet-backed AiMesh node (AC86U) maar op 100mpbs ipv 250. Het ligt niet aan de kabel want als ik mijn laptop aan dezelfde kabel hang dan ontvang ik de maximale snelheid. Het probleem lijkt dus echt bij de node te liggen... Iemand een idee hoe dit op te lossen?

Router: AX88U bijgewerkt van 384 naar 386_41249.
Node: AC86U draait 386_40451.

Warbivoor

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:57
Moeten ze niet allebei voorzien zijn dezelfde firmware (nummer) voor het (goed) laten functioneren van AiMesh?

• Joao
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-05 14:46
Ik heb sinds enkele weken een AC68U router en 1 AC68U AiMesh Node.
Zodra ik tussen beide switch, dan merk ik dat de internetverbinding voor 30-60 seconden niet optimaal werkt.
Zoals, Whatsapp stuurt geen berichten, Instagram refreshed niet. Naar een website navigeren werkt prima...

Heeft iemand hier ook issues mee?

• jansentim1979
Staat de laatste firmware erop? Na een update de node rebooten. Dat hielp bij mij in ieder geval. Dit was het advies van Asus zelf

• slash24
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-01 09:39
Ik heb reeds jaren een RT-AC5300 in huis staan waar ik erg tevreden over ben.
Nu heb ik een ethernet kabel naar mijn schuur liggen waar een hele oude en brakke 10/100 switch hangt met een heel brak oud access point.
Ik zou graag de switch in de schuur en de AP vervangen door een ASUS RT-AX55 en deze als AImesh node toevoegen, dus de AC5300 als AImesh router instellen.
(De snelheid van de Wifi in de schuur is niet heel erg belangrijk: het gaat hier voornamelijk over "dekking" in de tuin voor als we 's zomers buiten zitten.)

Gaat dit werken? Of is dit niet aan te raden?
Ik wil dit dus graag met ethernet backhaul gebruiken voor de duidelijkheid

[Voor 13% gewijzigd door slash24 op 24-12-2020 11:46]

ASUS A8N-SLI, A64-3500+, 2GB PC3200, Maxtor 250GB SATA, ASUS X850XTPE, Audigy2 ZS, NZXT Nemesis Elite.

• Stampre
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-05 09:11
Mijn netwerk van 2 AC66u-B1's geupgrade met een ac-86U. De 86U dient als router en de twee b1's als nodes. In eerste instantie alleen op de 86U de betafirmware van Merlin gezet. Na het een aantal dagen draaiend gehad te hebben wilde ik ook de nodes overzetten naar Merlin. Nadat ik de nodes had geupgrade naar Merlin ging de router in een bootloop en was daar alleen na een hard reset nog uit te krijgen.

Het lijkt ook wel of de AC86 na een reboot in een loop terecht komt. Hij hangt achter een gebridgde ziggo modem. In verband met smart home wil ik wel uit kunnen gaan van het rebooten na een stroomstoring en niet een bootloop. De B1's draaiden echt top maar de AC86 is echt een hoofdpijn router.

http://specs.tweak.to/6635

• oomkoen
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17-05 07:35
Ik heb goeie ervaring met TP Link. En net zoals AiMesh heeft TP Link OneMesh. Echter het schijnt dat ik niet twee routers (eentje als AP) in een netwerk kan gebruiken. Jammer, want ook ik heb een schuur met een lan kabel en de extenders werken alleen draadloos.

AiMesh kan ik wel twee routers bedraad aansluiten. Alleen, ik ken Asus niet, wat zijn leuke routers die tweedehands goed betaalbaar zijn? En moet ik nog uitkijken naar een bepaald hardware nummer?

• Miesjh

Miesjh

Sinds de laatste 2 software updates is mijn downloadsnelheid ongeveer 80 mbps. Heb een abbo van Ziggo voor 250. Rechtstreeks op de modem haal ik 250. Maar op de router niet. Firmware issue? Verbinding via lan geeft aan 1Gbps.

Edit: Blijkbaar komt het door de laatste firmware: https://www.snbforums.com...-g1caa24a-firmware.68884/

[Voor 35% gewijzigd door Miesjh op 04-01-2021 09:04]

• Gerwin89
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:24
Miesjh schreef op zondag 3 januari 2021 @ 14:51:
Sinds de laatste 2 software updates is mijn downloadsnelheid ongeveer 80 mbps. Heb een abbo van Ziggo voor 250. Rechtstreeks op de modem haal ik 250. Maar op de router niet. Firmware issue? Verbinding via lan geeft aan 1Gbps.

Edit: Blijkbaar komt het door de laatste firmware: https://www.snbforums.com...-g1caa24a-firmware.68884/
Hier exact hetzelfde inderdaad met hetzelfde ziggo abonnement. Als ik het forum zo lees zit er iets goed mis in de laatste asus firmware. Voortaan toch maar even wachten met updaten want alles draaide als een zonnetje.

• royaljoop
Ik draai met de laatste versie en ik haal 510 Mbps (download) en 41 Mbps (Upload) en dat komt heel goed overeen met mijn Ziggo abonnement.
Ik gebruik de firmware van Merlin. De laatste stable versie is daar 384.19.

Ik denk dat je de instellingen moet resetten dus terug naar fabrieksinstellingen en dan testen is je snelheid goed dan je eigen config er weer opzetten. Is dan snelheid dan weer brak, dat zit het in je instellingen. Is de snelheid al brak naar de fabrieksinstellngen, dan eerst maar even opnieuw de firmware erop zetten. En weer het bovenstaande herhalen. Daarna nog steeds brak?, dan even elders testen (kan heeeel misschien ook aan je kabels leggen). Nog steeds brak, dan omruilen!

• Gerwin89
royaljoop schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:22:
Ik draai met de laatste versie en ik haal 510 Mbps (download) en 41 Mbps (Upload) en dat komt heel goed overeen met mijn Ziggo abonnement.
Ik gebruik de firmware van Merlin. De laatste stable versie is daar 384.19.

Ik denk dat je de instellingen moet resetten dus terug naar fabrieksinstellingen en dan testen is je snelheid goed dan je eigen config er weer opzetten. Is dan snelheid dan weer brak, dat zit het in je instellingen. Is de snelheid al brak naar de fabrieksinstellngen, dan eerst maar even opnieuw de firmware erop zetten. En weer het bovenstaande herhalen. Daarna nog steeds brak?, dan even elders testen (kan heeeel misschien ook aan je kabels leggen). Nog steeds brak, dan omruilen!
Er is alleen bij mijn weten helaas geen merlin firmware voor de ax92u om wat voor reden dan ook. Of heb je het wel werkend gekregen?

• royaljoop
Ik heb RT-AX88U. Je zou eens kunnen uitzoeken of navragen bij Merlin of de 92 comptabele is met een andere model wat wel ondersteunt wordt.
En anders de firmware van Asus gebruiken. Dat is ook de basis voor Merlin, alleen die voegt er extra's aan toe.

• zoetbb1
Sinds november vorig jaar ben ik in het bezit van de Asus ZenWifi CT8 Duo, die samen met een RT-AC68U een AiMesh netwerk vormen (CT8 als AiMesh router, de andere twee als AiMesh nodes). Deze setup bevalt prima, ware het niet dat de router soms spontaan gaat rebooten :-(
In overleg met Asus support heb ik een hard reset uitgevoerd, maar na een week helaas weer een spontane reboot (uitgerekend tijdens een online training). Ik heb het issue inmiddels weer bij Asus gemeld.

Iemand die ook dit probleem heeft? De system log geeft regelmatig een "out-of-memory" melding, waarbij een proces gekilld wordt (vlak voor de reboot ging het om process "aaews" ).
Dit zijn de laatste regels uit de log voordat de reboot begint:
Jan 14 15:51:43 kernel: Normal free:8188kB min:4096kB low:5120kB high:6144kB active_anon:19916kB inactive_anon:3680kB active_file:2096kB inactive_file:2572kB unevictable:0kB isolated(anon):0kB isolated(file):0kB present:260096kB managed:251332kB mlocked:0kB dirty:4kB writeback:0kB mapped:620kB shmem:3808kB slab_reclaimable:2064kB slab_unreclaimable:105468kB kernel_stack:1616kB pagetables:2072kB unstable:0kB bounce:0kB free_cma:0kB writeback_tmp:0kB pages_scanned:27288 all_unreclaimable? no
Jan 14 15:51:43 kernel: lowmem_reserve[]: 0 0 0
Jan 14 15:51:43 kernel: Normal: 609*4kB (UM) 381*8kB (UEMR) 120*16kB (UEMR) 8*32kB (EMR) 1*64kB (R) 0*128kB 1*256kB (R) 0*512kB 0*1024kB 0*2048kB 0*4096kB = 7980kB
Jan 14 15:51:43 kernel: 2237 total pagecache pages
Jan 14 15:51:43 kernel: 65536 pages of RAM
Jan 14 15:51:43 kernel: 2562 free pages
Jan 14 15:51:43 kernel: 2735 reserved pages
Jan 14 15:51:43 kernel: 11663 slab pages
Jan 14 15:51:43 kernel: 4646 pages shared
Jan 14 15:51:43 kernel: 0 pages swap cached
Jan 14 15:51:43 kernel: Out of memory: Kill process 10738 (aaews) score 6 or sacrifice child
Jan 14 15:51:43 kernel: Killed process 10738 (aaews) total-vm:21452kB, anon-rss:1644kB, file-rss:108kB
Jan 14 15:51:43 kernel: SmartLogEvent: TX TIMEOUT SUBEVENT

• Gerwin89
Miesjh schreef op zondag 3 januari 2021 @ 14:51:

Er is een nieuwe firmware beschikbaar die bij mij de problemen verhelpt :) Nu haal ik weer de volledige 250 / 25 mbit

• Miesjh

Miesjh

Gerwin89 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:07:
[...]

Er is een nieuwe firmware beschikbaar die bij mij de problemen verhelpt :) Nu haal ik weer de volledige 250 / 25 mbit
Thanks. Meteen de firmware geupdate. Alles werkt weer naar behoren.

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:56

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik zit ook te kijken naar een aiMesh setje. Ik kan echter niet vinden of de wired backhaul direct van de sattelite naar de router moet, of dat daar ook een switch tussen mag zitten. Ik heb ik huis overal ethernet poorten in de muur, verbonden met de switch in de meterkast, dus als het niet erg is dat er een switch in de backhaul zit zou de installatie heel erg simpel zijn.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• red1
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10:44
zonoskar schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:04:
Ik zit ook te kijken naar een aiMesh setje. Ik kan echter niet vinden of de wired backhaul direct van de sattelite naar de router moet, of dat daar ook een switch tussen mag zitten. Ik heb ik huis overal ethernet poorten in de muur, verbonden met de switch in de meterkast, dus als het niet erg is dat er een switch in de backhaul zit zou de installatie heel erg simpel zijn.
Zelfde situatie hier, met de ethernet poorten in de muur, en het werkt prima. De Ax92u hier.

• acid_rain
Heeft iemand ervaringen met de 2,5 gbit poort die op sommige modellen zit, te gebruiken als ethernet backhaul naar andere Asus router met 2,5 gbit poort?

• Wessel0101
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23:00
Wat is handig qua firmware? Via officiële Asus site, of via Snb forum? https://www.snbforums.com/forums/asus-wireless.37/

• royaljoop
Ik zou zeggen kies deze:
https://www.asuswrt-merlin.net/

• Rensaru
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Hallo!

Ik heb sinds kort een AiMesh netwerk opgezet en heb een vraag:

Ik heb 2x ZenWiFi beneden en op de tweede verdieping. In principe heb ik daarbij nog een AC86u die ik graag wil inzetten op zolder. Als ik deze toevoeg dan gebeuren er soms rare dingen - soms gaat de tweede ZenWiFi ineens via de AC86u naar de main node. Is er een mogelijkheid om de 'path' te freezen en de AC86u te fixen op de tweede ZenWiFi node?

Thanks.

• Toml83
Hier ook even een vraag.
Heb sinds kort 2x zenwifi geinstalleerd. 1x meterkast (hoofdaansluiting; begane grond) en 1x slaapkamer (1e verdieping). Deze zijn bedraafd aangesloten (Aimesh) en zendt Wifi uit naar alle apparaten.

Op de slaapkamer staat de TV en Zenwifi. Als ik op de wifi inlog, zie ik dat de TV verbinding heeft met de slaapkamer. En kan dan ook content via deze router afspelen. Wanneer ik de TV uitzet, zie ik na enkele minuten dat de TV zich verbindt met de meterkast.
Er zit niet heel veel verschil tussen beide aansluitingen, toch is de slaapkamer een betere verbinding.

De vraag is: Kan ik TV vastzetten op ZenWifi in de slaapkamer? Of gaat dat altijd automatisch?
Of de Zenwifi op de slaapkamer als acces point instellen?
Kan dat met het ontkoppelen van Aimesh (resetten en eventueel weer opnieuw bedraad aansluiten)?

----------------------------------------------------

2e vraag:
Wanneer je de huidige router vervangt door een nieuwe (bijv. 68u naar zenwifi), wordt er door de router een andere ip-range aangemaakt. Kun je dit in de instellingen gewoon weer op de oude range zetten?
Of doe je dit in het begin bij het opstarten van de router -> handmatig IP instellen?
Oude range 192.168.1.2 - 192.168.1.249
Nieuwe range 192.168.50.2 - 192.168.50.249

[Voor 9% gewijzigd door Toml83 op 02-02-2021 11:31]

• Jay_Snake
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:45
Rensaru schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 08:51:
Hallo!

Ik heb sinds kort een AiMesh netwerk opgezet en heb een vraag:

Ik heb 2x ZenWiFi beneden en op de tweede verdieping. In principe heb ik daarbij nog een AC86u die ik graag wil inzetten op zolder. Als ik deze toevoeg dan gebeuren er soms rare dingen - soms gaat de tweede ZenWiFi ineens via de AC86u naar de main node. Is er een mogelijkheid om de 'path' te freezen en de AC86u te fixen op de tweede ZenWiFi node?

Thanks.
Met de nieuwe Aimesh 2.0 firmwares kan je die koppeling idd maken
Toml83 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:09:
Hier ook even een vraag.
Heb sinds kort 2x zenwifi geinstalleerd. 1x meterkast (hoofdaansluiting; begane grond) en 1x slaapkamer (1e verdieping). Deze zijn bedraafd aangesloten (Aimesh) en zendt Wifi uit naar alle apparaten.

Op de slaapkamer staat de TV en Zenwifi. Als ik op de wifi inlog, zie ik dat de TV verbinding heeft met de slaapkamer. En kan dan ook content via deze router afspelen. Wanneer ik de TV uitzet, zie ik na enkele minuten dat de TV zich verbindt met de meterkast.
Er zit niet heel veel verschil tussen beide aansluitingen, toch is de slaapkamer een betere verbinding.

De vraag is: Kan ik TV vastzetten op ZenWifi in de slaapkamer? Of gaat dat altijd automatisch?
Of de Zenwifi op de slaapkamer als acces point instellen?
Kan dat met het ontkoppelen van Aimesh (resetten en eventueel weer opnieuw bedraad aansluiten)?

----------------------------------------------------

2e vraag:
Wanneer je de huidige router vervangt door een nieuwe (bijv. 68u naar zenwifi), wordt er door de router een andere ip-range aangemaakt. Kun je dit in de instellingen gewoon weer op de oude range zetten?
Of doe je dit in het begin bij het opstarten van de router -> handmatig IP instellen?
Oude range 192.168.1.2 - 192.168.1.249
Nieuwe range 192.168.50.2 - 192.168.50.249
Vraag 1: Met de hierboven al benoemde FW kan je die koppeling maken dat een device standaard met een bepaalde node connect.

Vraag 2: Moet volgens mij kunnen ja.

[Voor 56% gewijzigd door Jay_Snake op 02-02-2021 13:14]

• Toml83
Jay_Snake schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 13:11:
[...]

[...]

Vraag 1: Met de hierboven al benoemde FW kan je die koppeling maken dat een device standaard met een bepaalde node connect.

Bedankt voor het antwoord :)

• Janpief
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15-06-2022
Ik heb sinds kort ook een aimesh netwerk draaiende AX58U hoofdrouter bedraad verbonden via een insight switch met een AX55 en lig wat te sukkelen met mijn guest netwerk waar ik al mijn tuya smart home spullen op wil zetten.
Ik kan met mijn gsm geen wifi verbinding krijgen met de node tenzij ik in de settings selecteer dat guest netwerk ook toegang heeft tot mijn intranet. Dit wil ik net voorkomen door alles te scheiden in een guest netwerk. Is dit door de bekabelde backhaul?

• juryf
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-05 13:19
Dit forum is een tijdje niet aangevuld voor de R7000. Zelf heb ik mijn oude Netgear R7000 met XWRT-Merlin geupgrade naar een Asus RT-AX58U ook met Merlin.

Mijn oude Netgear R7000 wilde ik gaan gebruiken als AI Node. Dat was even zoeken maar het is uiteindelijk gelukt. Voor 40 Euro nog een R7000 op de kop getikt en nu heb ik 2 AI Nodes werkend!

Hieronder een kort stappenplan mocht je dit ook gaan willen:
  1. Reset je Netgear R7000 naar Factory Settings.
  2. Mij lukte het niet om die Netgear Genie Wizard over te slaan (ondanks alle workarounds op het internet) dus ik heb de router simpel geconfigureerd.
  3. Daarna moet je de firmware van de router flashen met XWRT-Vortex versie 380.70 (CHK-bestand). R7000 configureren als router (Wifi en User). Met deze versie lukt het om voor de eerste keer te flashen.
  4. Daarna moet je de firmware van de router flashen met XWRT-Vortex versie 384.19. Dit is de laatste versie met AI Mesh 1.X versie. Met deze versie lukt het om je R7000 als Node in te stellen op je hoofdrouter. Met versie 386.X is het mij NOOIT gelukt ondanks diverse pogingen. Kies het TRX-bestand.
  5. R7000 in Administration, Operation Mode instellen als AI Node.
  6. Nu op je hoofdrouter zoeken naar nieuwe Nodes. Je hoofdrouter kan wel op versie 386.X draaien (dit is versie AI Mesh 2.X welke blijkbaar backwards compatible is).
  7. Daarna R7000 via hoofdrouter bij Administration, Firmware Upgrade upgraden met XWRT-Vortex 386.X (TRX-bestand). Dit lijkt mis te gaan maar als je even wacht zie je dat je R7000 Node reboot en even later zie je op je hoofdrouter dat het is gelukt.
  8. Als je via een kabel verbinding wilt maken moet je de LAN van de hoofdrouter verbinden met de WAN van de Node. In mijn geval dus de R7000.
Al met al een mooie infrastructuur voor weinig geld.

[Voor 4% gewijzigd door juryf op 10-02-2021 18:01]

• route99

route99

Janpief schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:19:
Ik heb sinds kort ook een aimesh netwerk draaiende AX58U hoofdrouter bedraad verbonden via een insight switch met een AX55 en lig wat te sukkelen met mijn guest netwerk waar ik al mijn tuya smart home spullen op wil zetten.
Ik kan met mijn gsm geen wifi verbinding krijgen met de node tenzij ik in de settings selecteer dat guest netwerk ook toegang heeft tot mijn intranet. ....
In de AX58 zie ik niet zo snel "toegang heeft tot het intranet" staan. Waar staat dat?
Hij staat bij mij in AP mode + Mu-Mimo en de roaming assistant op -40dBm, is er een sterker signaal dan gaat ie naar de betere node .
Wel: mijn Iphone 5S heeft de setting van het plaatje nodig (gene WPA3) anders kom ik er ook niet op.
Die unlimited access in het plaatje slaat op de tijd per dag dat er toegang is voor die gast.....

Maar het zou ook kunnen dat jouw " tuya smart home" een agressieve approach hebben op jouw netwerk.. en geen genoegen nemen met een gastrol? Dat... zou je bij de makers van tuya smart home moeten navragen als dat niet in de handleiding ergens iets over opgemerkt is...

Vertel ons wat meer als het mogelijk is.

• tombom123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-05 16:24
Weet niet zeker of ik hier juist zit maar probeer het toch:
Heeft het zin om te upgraden naar, laten we zeggen, een Asus GT-AC5300 en KPN glasvezel als ik alleen op ethernet speel? ( Ziggo laat het niet toe het modem te vervangen) Niemand anders gebruikt internet behalve ik. Ik gebruik nu de kabel router / modem van mijn isp: de Ziggo Connect Box. Ik speel competitieve fps-games en heb een obsessie met een lage inputlag enz. Ook stream ik veel met een aparte stream pc.. Ik ga ervanuit dat de Asus GT-AC5300 ook een modem/router is. Als dit niet zo is hoor ik graag of het zin heeft omte upgraden naar een specifieke modem/router om hardcore te fps gamen en welke dit is.

[Voor 22% gewijzigd door tombom123 op 12-02-2021 12:30]

• Rensaru
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Jay_Snake schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 13:11:
[...]

[...]

Sorry dat ik het nog een keertje vraag maar ik heb me rot gezocht en zie de optie niet. Waar zou dit moeten staan?

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik heb hier nu 2 Netgear R7000's en een Linksys EA6700 in Mesh draaien met Xwrt-vortex.. best leuk! alleen omdat de linksys eigenlijk niet 100% compatible is wil die wel eens uit de mesh vallen..
en niet zonder ingreep weer netjes mee doen (power cycle is genoeg) en gezien die snachts toch ook niet operationeel hoeft te zijn, ligt daar een tijdklok tussen zodat die tussen 0:00 en 8:00 uit is :)

alleen begint mijn bandbreedte honger wel te groeien.. dus gaat het hele zwikje straks met pensioen, zodra er een leuke set is om een mesh (met minimaal gigabit ethernet backbone) te scoren is welke gewoon ook Wifi 6E doet :)

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• Jay_Snake
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:45
Rensaru schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 08:40:
[...]

Sorry dat ik het nog een keertje vraag maar ik heb me rot gezocht en zie de optie niet. Waar zou dit moeten staan?

[Afbeelding]
Ik zie bij jou de optie idd niet staan.
Bij mij is het als volgt:

• route99

route99

Je kunt imho de TV meestal... toch ook een vast IP-adres geven van de gewenste node.... Dan gaat ie zonder ingrijpen nooit meer aan de wandel naar een andere node....
Imho is zo een TV niet de doelgroep die roaming nodig heeft..... toch?
De nodes mogen dan wel dezelfde naam hebben... maar ze hebben wel altijd een verschillend IP-adres....

PS: Soms kun je op de TV zelf wel een voorkeurs-wifi (node) opgeven, maar ik heb het zelf nog nooit gezien. Op mijn mobiel kan het wel en een andere negeren.

[Voor 17% gewijzigd door route99 op 13-02-2021 21:51]

• ma9ma
  • Laatst online: 22:19

ma9ma

MoDiMiDoFrSaSo

Rensaru schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 08:40:
[...]

[Afbeelding]
Misschien dat ik het verkeerd interpreteer, maar aan jouw firmware te zien draai je nog niet de AiMesh 2.0 firmware? Die is in beta en begint met 9.0.x en volgens mij draai jij nog de reguliere die nog geen AiMesh 2.0 heeft?

Fünf auf der nach oben offenen Richterskala

• zoetbb1
ma9ma schreef op zondag 14 februari 2021 @ 18:54:
[...]

Misschien dat ik het verkeerd interpreteer, maar aan jouw firmware te zien draai je nog niet de AiMesh 2.0 firmware? Die is in beta en begint met 9.0.x en volgens mij draai jij nog de reguliere die nog geen AiMesh 2.0 heeft?
Hoe kun je zien welke AiMesh versie je router heeft en waar kun je normaal beta firmware downloaden?

Ik heb via Asus support voor mijn CT8 een link naar beta firmware versie 9.0.0.4.386 gekregen, maar ik kan niet zien of dit AiMesh 2.0 ondersteunt en ook zie ik niet de optie om de uplink AP te selecteren. Met deze beta firmware heb ik geen spontane reboots meer gehad en ook (nog) geen memory fouten meer in de logging.
Naast de twee CT8 (met 9.0.0.4.386) heb ik ook nog een RT68U met 3.0.0.4.386 firmware. Heb ik nu zowel AiMesh 2.0 als AiMesh 1.x in m'n netwerk?
De download locatie waar ik de beta firmware vandaan heb bestaat niet meer, dus hebben ze dit waarschijnlijk tijdelijk voor mij beschikbaar gesteld.

• ma9ma
  • Laatst online: 22:19

ma9ma

MoDiMiDoFrSaSo

zoetbb1 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 10:23:
[...]

Hoe kun je zien welke AiMesh versie je router heeft en waar kun je normaal beta firmware downloaden?

Ik heb via Asus support voor mijn CT8 een link naar beta firmware versie 9.0.0.4.386 gekregen, maar ik kan niet zien of dit AiMesh 2.0 ondersteunt en ook zie ik niet de optie om de uplink AP te selecteren. Met deze beta firmware heb ik geen spontane reboots meer gehad en ook (nog) geen memory fouten meer in de logging.
Naast de twee CT8 (met 9.0.0.4.386) heb ik ook nog een RT68U met 3.0.0.4.386 firmware. Heb ik nu zowel AiMesh 2.0 als AiMesh 1.x in m'n netwerk?
De download locatie waar ik de beta firmware vandaan heb bestaat niet meer, dus hebben ze dit waarschijnlijk tijdelijk voor mij beschikbaar gesteld.
Ik weet niet hoe je dat kan zien. Ik heb nog geen beta geïnstalleerd (probeer dit al 3 weken uit te voeren maar het ontbreekt me steeds aan tijd en het juiste moment). Maar volgens mij hebben alle 9.0.x firmware AiMesh 2.0. De 3.0.x varianten dus niet. Waar ik de laatste beta's vandaan haal is hier. Laatste versie is van eind januari. Maar nogmaals: ik draai nu nog geen beta en kan dus niet uit ervaring spreken.

Fünf auf der nach oben offenen Richterskala

• zoetbb1
ma9ma schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:04:
[...]

Ik weet niet hoe je dat kan zien. Ik heb nog geen beta geïnstalleerd (probeer dit al 3 weken uit te voeren maar het ontbreekt me steeds aan tijd en het juiste moment). Maar volgens mij hebben alle 9.0.x firmware AiMesh 2.0. De 3.0.x varianten dus niet. Waar ik de laatste beta's vandaan haal is hier. Laatste versie is van eind januari. Maar nogmaals: ik draai nu nog geen beta en kan dus niet uit ervaring spreken.
Top! Dank je voor de link.

Op de officiële Asus download site kun je voor de RT-AC68U ook een beta versie downloaden, voor de CT8 niet. Volgens de release notes is AiMesh 2.0 voor de 68U beschikbaar vanaf versie 3.0.0.4.386.40558:
2020/11/05
ASUS RT-AC68U Firmware version 3.0.0.4.386.40558
New Feature

1. AiMesh 2.0
....

• Helsie
  • Niet online
Ik heb een RT-AX92U in wired backhaul mesh opstelling. Nu heb ik sinds vandaag een Netgear Nighthawk M5 5G router. Die heb ik als fallback verbinding aangesloten op de primaire RT-AX92U, LAN poort 4, maar ook via USB. Ik heb een test gedaan met het verbreken van de glasvazel verbinding: het overschakelen naar de fallback werkt goed. Maar wat niet werkt, is het automatisch terugschakelen. Ik heb de optie 'allow failback' aangezet.

Voordat ik me suf zoek naar iets wat gewoon sowieso niet werkt: hebben mensen ervaring met het niet terugschakelen naar de primaire verbinding na een fallback? Zo ja, dan aanvaard ik het als een bekend probleem. :-)

Probleem is nu opgelost, werkt wel.

[Voor 3% gewijzigd door Helsie op 23-02-2021 14:23]

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:52
Ik heb een leuk projectje bedacht voor mijn huis, namelijk het vervangen van mijn router en WiFi AP's.
Ik heb een jaar of 6 bij XS4all gezeten en ben sinds kort naar Ziggo overgegaan. De Connectbox kwam niet door het beton heen en het AP wat ik al had (een AVM 1750E) werkt niet lekker samen met de Connectbox.

Ik heb nu tijdelijk de Fritzbox behorende bij de XS4all oplossing als router in gebruik, waarbij de Ziggo CB nu in bridge modus staat. De Fritzbox en de 1750E werken goed samen in een mesh maar ik merk dat het tijd is om te upgraden. Qua Wifi devices ga ik richting de 20 en dat is helaas meer dan de FB en het AP kunnen handlen; daarnaast heb ik een issue dat het bereik in de huiskamer niet ideaal is.

De situatie is op dit moment als volgt:

Ik denk dat het zonde is om een AP in de meterkast te hebben. Dus ik stel me zo eens voor dat ik in de meterkast alleen een router (zonder Wifi) plaats en 2 AP's in de huiskamer en boven centraal. Aan de andere kant wil ik dit zo kost efficient mogelijk doen. De 3 scenario's die ik heb bedacht zijn hierbij:

Scenario 1:
Behoud Fritzbox als pure router
AP in Huiskamer
AP op 1e verdieping

Scenario 2:
Nieuwe router in meterkast
AP op 1e verdieping

Scenario 3:
Nieuwe router in meterkast
AP in Huiskamer
AP op 1e verdieping

Zou ik in scenario 1 en 3 af kunnen met bv. ASUS Zenwifi duopack? En in het geval dat ik de router vervang, neig ik naar een relatief 'simpele' router, omdat de Wifi hier niet per se nodig is. Maar ik moet heel eerlijk zijn dat ik door de bomen het bos even niet meer zie. :P iemand suggesties hoe ik dit slim en kostefficiënt op zou kunnen lossen?

Scenario 2, zou wellicht een optie zijn met 2 x ASUS RT-AX55.

• zoetbb1
Als je toch overal draadjes hebt liggen, zou ik kiezen voor de ZenWifi AX mini (XD4) triple pack. Één als router configureren (meterkast) en de andere twee als AiMesh access point (bedraad) in de huiskamer en 1e verdieping. Het grootste voordeel van de veel duurdere XT8 ten opzichte van deze XD4 is de dedicated 5G backhaul, maar aangezien je toch overal draadjes hebt liggen is dat een overkill.

De RT-AX55 is volgens mij geen ZenWifi model, maar is wel AiMesh en dus te koppelen aan andere Asus AiMesh/ZenWifi systemen. Geen idee waarin een ZenWifi model verschilt van andere AiMesh systemen en heb dat tot op heden ook nog nergens vinden (behalve dat ZenWifi "nieuwer" is).

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:52
@zoetbb1 Bedankt voor je reactie.

Ik heb inmiddels een AX82U aangeschaft en deze in mijn meterkast geïnstalleerd als router+wifi AP.
Op zich is het bereik netjes, 5GHz doet het zelfs beter dan 2,4Ghz op deze router.
De opstelling van de router en antennes lijken 0,0 uit te maken voor de dekking op de b.g.g.

Op de bovenverdieping heb ik nu nog een AVM 1750E, welke dezelfde SSID's heeft als de ASUS AX82U. Het werkt op zich redelijk, maar ik heb toch een paar devices die moeilijk doen en af en toe Wifi verbinding verliezen. Dus ik denk dat het verstandig is om naar een Aimesh oplossing te gaan.

Ik heb een paar vraagjes hierbij echter:

- ik had al bedacht om voor de bovenverdieping de AVM 1750E te vervangen door een AX55. De AX55 is aanzienlijk goedkoper en lijkt functioneel gelijk aan de AX82U als het aankomt van ondersteuning voor AX, WPA3 en Aimesh. Zie ik iets over het hoofd?

- als ik het goed begrijp zou ik de AX82U kunnen vervangen door een dedicated firewall/router in de meterkast en dan de AX82U verhuizen naar de huiskamer - en daarna de config aanpassen van router mode -> access point mode waarbij de AiMesh ook zou moeten blijven werken. (Dan houd ik namelijk de optie om alsnog een andere router te plaatsen en de AP's in de huiskamer en op de 1e verdieping te plaatsen, wat over het algemeen beter zal zijn voor de dekking, omdat er meer apparaten in de huiskamer worden gebruikt dan aan de zijkant van het huis bij de meterkast. ) Zie:

- als ik de AX82U inzet als AP mode/AiMesh Router, kan ik dan wellicht niet beter 2 dezelfde AP's aanschaffen als set? Dan ben ik wellicht voordeliger uit, nu zet ik eigenlijk routers in als AP's..

Tot op heden ben ik best te spreken over de AX82U, de AiProtection is ook best een leuke feature. Vriendin had blijkbaar op haar mobiele telefoon al op een link naar een phishing achtige website geklikt en deze werd geblocked door de router.

Wat ook goed werkt is de secondary WAN / Dual-WAN functionaliteit. Ik heb XS4all al opgezegd en alles teruggestuurd, maar de verbinding is nog ruim een week actief en draait nu op LAN4 port als 2e WAN port, iets wat handig kan zijn mocht ik ooit een backup ISP willen hebben. Maar goed, vraag is dan of ik deze tegen die tijd als AP inzet of nog als router.

[Voor 11% gewijzigd door Lord_Dain op 26-02-2021 14:17]

• Snuffelke
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:20
Janpief schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:19:
Ik kan met mijn gsm geen wifi verbinding krijgen met de node tenzij ik in de settings selecteer dat guest netwerk ook toegang heeft tot mijn intranet. Dit wil ik net voorkomen door alles te scheiden in een guest netwerk. Is dit door de bekabelde backhaul?
Ik heb hetzelfde probleem, na wat opzoek werk (smallnetbuilder) zou dit komen omdat er geen DHCP server beschikbaar zou zijn.
Bij het inschakelen van de optie intranet is de dhcp server wel beschikbaar maar dan vervalt de functie "guest" met een afzonderlijk ip range.
Er wordt aangeraden om wifi netwerk 2 of 3 te gebruiken maar deze hebben geen Mesh mogelijkheid en is beperkt tot enkel de hoofdrouter.

• Genosha
Ik zit met het volgende probleem.

Vorige week bij mijn broer en schoonzus de RT-AX58U geupdate van een 2.7. naar 3.0.0.4.386 wat op dat moment (zaterdag met lunch geupdate, ik zondag eind van de middag vertrokken) erg stabiel draaide.

Nu sinds afgelopen vrijdag laten zij mij weten dat de Wifi er telkens uitvalt. Iets wat voor de firmware upgrade niet het geval was. Gisteravond dus maar via de telefoon proberen te troubleshooten maar leek niets aan de hand te zijn. Nu een nacht verder is de situatie weer veranderd.

Na het opnieuw instellen van wachtwoord gisteravond blijven alle Android apparaten in de lucht op WiFi (incl. Google Nest e.d.) maar wil er geen enkele iPhone/iPad verbinden. Die blijft melden dat het wachtwoord incorrect is. De SSID is niet veranderd en ik ben niet weg in de iPhone logica om uit te vinden waar het probleem ligt.

Iemand een idee?

• Sadhu
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-05 17:51
Genosha schreef op zondag 28 februari 2021 @ 11:00:
Ik zit met het volgende probleem.

Vorige week bij mijn broer en schoonzus de RT-AX58U geupdate van een 2.7. naar 3.0.0.4.386 wat op dat moment (zaterdag met lunch geupdate, ik zondag eind van de middag vertrokken) erg stabiel draaide.

Nu sinds afgelopen vrijdag laten zij mij weten dat de Wifi er telkens uitvalt. Iets wat voor de firmware upgrade niet het geval was. Gisteravond dus maar via de telefoon proberen te troubleshooten maar leek niets aan de hand te zijn. Nu een nacht verder is de situatie weer veranderd.

Na het opnieuw instellen van wachtwoord gisteravond blijven alle Android apparaten in de lucht op WiFi (incl. Google Nest e.d.) maar wil er geen enkele iPhone/iPad verbinden. Die blijft melden dat het wachtwoord incorrect is. De SSID is niet veranderd en ik ben niet weg in de iPhone logica om uit te vinden waar het probleem ligt.

Iemand een idee?
Of een rol back doen naar een firmware waar je geen last had.
Of proberen de instellingen van je iOS apparaten te resetten: General -> Reset -> Reset Network Settings
Maar het is wel raar dat alle iOS apparaten nu niet werken.

• Sadhu
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-05 17:51
Ik heb 3 x een RT-AC88U in AiMesh staan. Alles werkt alles een zonnetje, echt een enorme verbetering qua dekking. De stabiliteit is top wat wifi betrefd, alleen heb ik issues met mijn computer die via LAN verbonden is.

Op random tijden schakeld mijn PC naar een 169 IP. Dit kan zijn als ik de computer opstart, of als ik hem uit zijn middag slaapje haal. Nu heb ik de volgende zaken geprobeerd:

- ip release renew
- driver verwijderd en nieuwste driver geinstalleerd van de netwerk kaart
- andere netwerk kaart
- windows natuurlijk helemaal up to date
- firmware van de router(s) allemaal up to date
- Etherconnectie disablen en enablen
- Kabel vervangen
- Kabel er uit en er in

Het enige wat heeft altijd helpt is:
- router uitzetten en aanzetten

Wat raar genoeg soms werkte:
- Als ik met wireshark een scan uitvoerde schakelde soms de pc weer naar de correcte IP range.

Tips and tricks zijn van harte welkom, ik begrijp hem niet.

• route99

route99

Genosha schreef op zondag 28 februari 2021 @ 11:00:
Iemand een idee?
Probeer dit, er zijn issues niet met de nieuwste Iphone spullen maar zeker met een 5S, grote kans dat de iPads er ook last van hebben?
[Asus AiMesh] Ervaringen & Discussie

• RouterJockey
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:31
Hi Guys,

Aangezien ik bij mijn T-mobile Huawei router op een bepaalde kamer niet voldoende dekking had, heb ik besloten om een Zenwifi AX(XT8) te kopen en deze was vandaag binnengekomen. Nu heb ik geprobeert deze aan te sluiten via een lan poort en hem vervolgens te configureren in AP mode. Hoewel ik een nieuwe SSID kon aanmaken en met een laptop kan verbinden, kan ik vervolgens niet het internet bereiken en/of de def. gateway niet pingen. Het lijkt er dus op dat dit niet werkt, iemand hier ervaring mee ?? En weet hoe ik dit moet oplossen??

[Voor 3% gewijzigd door RouterJockey op 23-03-2021 00:14]

• Toml83
Even een vraagje inzake error connection reset op sommige webpagina's. Bepaalde sites kan ik via mijn mobiel niet meer op wifi benaderen, maar wel op 4g. Het lijkt erop dat de site eerder is bezocht met een ander IP en nu telkens een foutmelding geeft.
Hoe kan ik dit fixen? Kan ik ergens een opgeslagen cache van de router wissen of moet ik ergens anders kijken?

Alvast bedankt.

Edit: opgelost, had aiprotection niet aanstaan. Bij het activeren, werkt alles weer.

[Voor 10% gewijzigd door Toml83 op 27-03-2021 23:07]

• drernie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:44
Ik heb een set xt8 aangeschaft met het idee om deze op mijn experiabox v12 aan te sluiten met de asus als main router met een mesh netwerk. De experiabox zou ik dan in bridge mode zetten. Ik had mij niet gerealiseerd dat ik ook iptv en een vaste telefoonaansluiting van kpn heb. Het is mij niet duidelijk hoe ik alles moet aansluiten. Ik gebruik overigens een wired backhaul voor de tweede router.
Blijft de ethernetkabel van de iptv in de experiabox of gaat die ook in de asus?

[Voor 6% gewijzigd door drernie op 24-03-2021 09:37]

Gigabyte x570 ultra, Ryzen 3900x, red devil 5700xt, 2x16 gb ripjaws 3600mhz, 2 x Seagate compute 8 tb , samsung evo 970 plus 1 tb, fractal design define r6 met front panel upgrade.

• Jeuvie
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 06:46
[b]drernie in "[Asus AiMesh] Ervaringen & Discussie"Het is mij niet duidelijk hoe ik alles moet aansluiten.
Je kunt de XT's in AP mode zetten met behoud van Aimesh. Dit heb ik met mijn CT8 ook gedaan.

[Voor 10% gewijzigd door Jeuvie op 02-04-2021 12:11]

• CoLdAsSauLt87
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01-09-2022
Hallo iedereen. Ik tracht bij mij thuis een eenvoudige setup te installeren, die echter niet zo eenvoudig blijkt.
In mijn woning liggen CAT6-kabels naar drie uiteenlopende plaatsen. Voor een mesh-systeem met wireless backhaul liggen die net te ver uit elkaar om performant te zijn. Maar gezien de kabels er liggen, is het uiteraard logischer om wired backhaul te gebruiken.

Concreet wens ik dus aan te sluiten als volgt:

In het interieur is wit helaas als een tang op een varken, zodat ik zwarte units wens te plaatsen.

Ik bestelde de XD4 (3-pack) van Asus, maar blijkbaar laat die niet toe om dit zo aan te sluiten? Ik probeerde de modem te verbinden met de WAN-poort en verbond die ook al (enkel) met de LAN-poort van de XD4R (router unit). Telkenmale was er internetverbinding, maar de nodes weigeren te herkennen dat ze bekabeld zijn aangesloten en over te gaan naar wired backhaul.

De nodes hebben tenslotte ook geen WAN-poort, en op bovenstaand schema wordt getoond dat die dan weer via de WAN-poort zouden moeten aangesloten worden.

Is mijn gewenste setup alsnog mogelijk met een standaard 3-pack XD4?
Zou mijn gewenste setup wel werken met 3 single XD4(R) units (met zowel een WAN- als een LAN-poort)?

Zijn er andere apparaten die wel toelaten wat ik wil doen en min of meer in dezelfde prijsklasse vallen?

Dank voor uw inzichten!!

• zoetbb1
De nodes hebben tenslotte ook geen WAN-poort, en op bovenstaand schema wordt getoond dat die dan weer via de WAN-poort zouden moeten aangesloten worden.

Is mijn gewenste setup alsnog mogelijk met een standaard 3-pack XD4?
Zou mijn gewenste setup wel werken met 3 single XD4(R) units (met zowel een WAN- als een LAN-poort
Dit is heel goed mogelijk, al heb je wel een switch nodig.
Allereerst de XD4 router via WAN verbinden met het modem. Dan beide AiMesh nodes via LAN verbinden met de LAN van de router. Omdat die maar één LAN poort heeft, heb je hier een switch voor nodig. Zo zou het moeten werken.

• Miesjh

Miesjh

Waarom heb je de main Aimesh Router in AP mode? Hij moet in de routerstand. Hij moet toch IP's uitdelen? Wie doet dat anders?

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-05 14:06
Ik heb nu een r68u in de meterkast en een r66u als ap op de 2e verdieping wired (heb kabels op elke verdieping). Opzicht werkt het prima, maar op de 1e verdieping zoekt mijn telefoon als een gek naar signaal en springt vaak tussen de 2 modems. Eigenlijk is het signaal heel slecht daartussenin. En met mijn oude tablet en laptop hebnen die moeite met schakelen tussen 2,4 en 5hz ssid.

Al met al tijd voor nieuwe setup. Eergister kwam de Orbi Pro voorbij bij ibood tegen een zeer scherpe prijs. Ik had m inprincipe al besteld (3 pack) maar uiteindelijk toch geannuleerd. Ergens voelt het toch niet lekker :p
Nu heb ik me afgelopen 2 dagen als een gek zitten googlen en kom pas achter dat mijn 68u aimesh ondersteund en de onderstaande 2 asus meshsystemen erg goed gereviewed zijn (ben ook heel tevreden met mijn huidige setup op de wifi gedeelte na).

Ik wil nu de routers wired vervangen door de zenwifi xt8 of de 92u. Ik heb echter aantal vragen en hoop dat jullie mij kunnen helpen:

1. Is een prijsverschil van 120euro waard tussen die 2 sets.
2. Zal het voldoende zijn om alle 3 de verdieping een goede wifi signaal te creeren met name seamless roaming is 1e vereiste.
3. Desnoods sluit ik de 68u aan als extra node maak het nog uit waar ik deze plaats (op welke verdieping).
4. Ik heb slechts een samsung s10+ die wifi6 ondersteunt (ziggo 250mbit lijn). Is het de moeite waard om een aparte ssid aan te maken voor wifi6. Wel heb ik verschillende apparatuur in gebruik met ook oude 2,4 wifi. Dus is het raadzaam omgewoon 1 ssid maken puur voor gemak zodat mijn clients niet hoeven te zoeken.
Maar als ik de 68u ook gebruikt dan is het beter om gewoon 1ssid aan te houden?

Een goede coverage en seamless schakelen door het hele huis heen en gemak is wat ik wil bereiken.

[Voor 10% gewijzigd door 330d op 08-04-2021 08:59]

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-05 15:51
Ik heb al een tijdje een RT-AC86U in de meterkast staan, maar ik heb nu ook een RT-AX82U aangeschaft.
Puur om niet weer dingen zoals DHCP-reserveringen en portforwarding in te hoeven stellen heb ik de RT-AX82U als AiMesh-Node ingesteld.
Is dit slim, of moet ik de AX instellen als master en de AC als node?
Ik heb geen WIFI-6 apparatuur, dus dat is geen issue, en qua hardware 'schijnt' de AC iets sneller te zijn.
Mocht ik de boel wel moeten omdraaien, kan ik dan eventueel de configuratie van de AC importeren in de AX?

• BazzH
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:56

BazzH

Kei-goed...

Miesjh schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:52:
Waarom heb je de main Aimesh Router in AP mode? Hij moet in de routerstand. Hij moet toch IP's uitdelen? Wie doet dat anders?
Als je het spul alleen voor de Aimesh gebruikt en bijvoorbeeld je Ziggo kabelmodem gewoon in router mode hebt draaien, kun je prima in AP mode draaien.

Ben in onze nieuwe woning nu een beetje aan het spelen met Aimesh. Heb een AC88U en 2x Asus Lyra Trio. 1 Lyra via wired backhaul en de tweede mesh op kantoor. Werkt best leuk, moet ik zeggen. Binnenkort mijn Ziggo modem maar is in Bridge laten zeggen, denk ik. Draai nu dubbel NAT, maar dat is voor nu even niet erg.

Think smart........ Act stupid........

• route99

route99

Marco schreef op zondag 11 april 2021 @ 18:08:
Ik heb al een tijdje een RT-AC86U in de meterkast staan, maar ik heb nu ook een RT-AX82U aangeschaft.
...Is dit slim, of moet ik de AX instellen als master en de AC als node?
De AC86U is wel oppassen met de firmware upgrades (oa tav pairen), maar dat werkt wrs 2 kanten uit? Of eea ook zo is voor de originele firmware heb ik niet uitgezocht.
Als het werkt en je bent tevreden... zo laten? Lijkt me.
Mocht ik de boel wel moeten omdraaien, kan ik dan eventueel de configuratie van de AC importeren in de AX?
Settings zijn vaak type specifiek en wordt imho niet vaak gedaan, in de link een voorbeeld van een afrader.

• Flying Hawkic
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15:23
Ik heb geen bekabeling tot op de tweede verdieping, is zo'n Aimesh systeem een oplossing om ook draadloos op de tweede verdieping goed internet te hebben voor game streaming of heb je nog steeds best kabels nodig?

• route99

route99

@Flying Hawkic Dat hangt uiteraard compleet af van de kwaliteit van de draadloze verbinding. Het kan meestal echt niet op tegen een kabel aanleggen. Op zichtverbinding inde zelfde kamer komt aardig in de buurt, maar 2 verdiepingen....

• Flying Hawkic
route99 schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 13:48:
@Flying Hawkic Dat hangt uiteraard compleet af van de kwaliteit van de draadloze verbinding. Het kan meestal echt niet op tegen een kabel aanleggen. Op zichtverbinding inde zelfde kamer komt aardig in de buurt, maar 2 verdiepingen....
Maar wat is dan het verschil met een bedrade access point? Ik zoek eigenlijk vooral naar een manier om op de tweede verdieping ook goed internet te hebben voor gaming. Nu heb ik een TP Link Archer c5400x en die verbinding geraakt netjes tot de tweede verdieping, maar wellicht niet voldoende om te gamen (streamen naar een Quest 2)

• route99

route99

Flying Hawkic schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 14:17:
[...]Maar wat is dan het verschil met een bedrade access point? Ik zoek eigenlijk vooral naar een manier om op de tweede verdieping ook goed internet te hebben voor gaming.
??????
Met een kabel krijg je in principe over die afstanden alle snelheid die binnenkomt op je internet verbinding ook boven...

Met Wifi: Tja alles wat je onderweg aan signaal kwijt raakt... dat gaat ten koste van je snelheid
Dat is toch exact jouw probleem nu.

Aimesh betekent niet dat je dezelfde snelheid via Wifi als via de kabel krijgt...

Aimesh betekent dat je draadloos van bijvoorbeeld beneden naar boven een roaming verbinding kunt maken.... maar de maximale snelheid die je de node of het access point boven met gamen kunt krijgen is nooit beter dan wat de node of access point zelf binnen krijgt.... De Asus AX boven kan er geen extra door te geven signaal bij verzinnen. Dus je ziet wel dat het signaal zelf van ie node/dat access punt hoog is... maar de snelheid ervan naar internet kan nooit groter zijn dan wat er aangeboden wordt draadloos vanaf beneden...

Wat wel zo is: Als je boven met zijn 2-en via de Wifi een lokaal spel zou spelen... zonder dat je daar internet voor nodig zou hebben... dan zou je de maximale Wifi snelheid samen boven kunnen gebruiken uit de grote lokale wifi signaal... maar dat is dus niet wat je nu aan het doen bent. Tis maar een ander voorbeeld.
Maar nu dus niet helaas geen maximale snelheid boven via de Wifi....van Aimesh.

• Flying Hawkic
route99 schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 15:31:
[...]
??????
Met een kabel krijg je in principe over die afstanden alle snelheid die binnenkomt op je internet verbinding ook boven...

Met Wifi: Tja alles wat je onderweg aan signaal kwijt raakt... dat gaat ten koste van je snelheid
Dat is toch exact jouw probleem nu.

Aimesh betekent niet dat je dezelfde snelheid via Wifi als via de kabel krijgt...

Aimesh betekent dat je draadloos van bijvoorbeeld beneden naar boven een roaming verbinding kunt maken.... maar de maximale snelheid die je de node of het access point boven met gamen kunt krijgen is nooit beter dan wat de node of access point zelf binnen krijgt.... De Asus AX boven kan er geen extra door te geven signaal bij verzinnen. Dus je ziet wel dat het signaal zelf van ie node/dat access punt hoog is... maar de snelheid ervan naar internet kan nooit groter zijn dan wat er aangeboden wordt draadloos vanaf beneden...

Wat wel zo is: Als je boven met zijn 2-en via de Wifi een lokaal spel zou spelen... zonder dat je daar internet voor nodig zou hebben... dan zou je de maximale Wifi snelheid samen boven kunnen gebruiken uit de grote lokale wifi signaal... maar dat is dus niet wat je nu aan het doen bent. Tis maar een ander voorbeeld.
Maar nu dus niet helaas geen maximale snelheid boven via de Wifi....van Aimesh.
Ik bedoelde eigenlijk: is er een verschil tussen een node verbonden met een kabel of een gewone access point verbonden met een kabel?

Voor de draadloze optie: gaat er snelheid verloren door die roaming verbinding?

• route99

route99

Flying Hawkic schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 18:29:
[...]Ik bedoelde eigenlijk: is er een verschil tussen een node verbonden met een kabel of een gewone access point verbonden met een kabel?
Das een hele andere vraag...
Eea hangt af van welke router je hebt zover ik het begrijp:
Met Aimesh nodes kun je roaming opzetten.....mits er een Aimesh router aanwezig is.
Met access points alleen als ze "Roaming assistant" e.d. hebben, zoals mijn RT AX58U. Dan kun je zonder een Aimesh router in te zetten toch roaming voor elkaar krijgen. Het omschakelpunt stel je in op deze pagina: http://192.168.1.100/Advanced_WAdvanced_Content.asp waar die 192.168.1.100 het ip adres is van het access point. Mijn instelling:
Disconnect clients with RSSI lower than : -50 dBm
En.. ik heb dus 2x AX58u en wil geen dubbele routering, dubbele NAT, dan zou ik een AX58u als 2e router moeten inzetten en houd er dan 1 als node over. Dat wil ik niet, immers het kan ook zo met 2 access point met roaming assistent. Werkt hier prima. Heb heb het ook getest.

Maw het moet wel ondersteund worden wat je wilt.. maar dat geldt toch voor alles.... van een simpele USB2 ingang op een router kun je niet zo maar een USB3.2 maken ... etc...
Voor de draadloze optie: gaat er snelheid verloren door die roaming verbinding?
De snelheid hangt imho puur af wat de 2e node, vaak boven op een van de verdiepingen binnenkrijgt. Hoe efficiënt dat proces dan gaat weet ik niet... maar een dins is zeker ... het wordt nooit beter dan dat het binnenkomt. dat heb ik al eerder uitgelegd.
Het lijkt me handig dat je op zoek gaat naar uitleg pagina's waar je meer over Aimesh en nodes ken access point kunt lezen. Daar valt voor ons met alle respect niet tegen te typen en op dit forum wordt toch ook wel energie moeite van jezelf verwacht.
Succes er mee! 8) (y)

[Voor 21% gewijzigd door route99 op 17-04-2021 19:47]

Pagina: 1 ... 5 6 7 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee