@
zoetbb1 Bedankt voor je reactie.
Ik heb inmiddels een AX82U aangeschaft en deze in mijn meterkast geïnstalleerd als router+wifi AP.
Op zich is het bereik netjes, 5GHz doet het zelfs beter dan 2,4Ghz op deze router.
De opstelling van de router en antennes lijken 0,0 uit te maken voor de dekking op de b.g.g.
Op de bovenverdieping heb ik nu nog een AVM 1750E, welke dezelfde SSID's heeft als de ASUS AX82U. Het werkt op zich redelijk, maar ik heb toch een paar devices die moeilijk doen en af en toe Wifi verbinding verliezen. Dus ik denk dat het verstandig is om naar een Aimesh oplossing te gaan.
Ik heb een paar vraagjes hierbij echter:
- ik had al bedacht om voor de bovenverdieping de AVM 1750E te vervangen door een AX55. De AX55 is aanzienlijk goedkoper en lijkt functioneel gelijk aan de AX82U als het aankomt van ondersteuning voor AX, WPA3 en Aimesh. Zie ik iets over het hoofd?
- als ik het goed begrijp zou ik de AX82U kunnen vervangen door een dedicated firewall/router in de meterkast en dan de AX82U verhuizen naar de huiskamer - en daarna de config aanpassen van router mode -> access point mode waarbij de AiMesh ook zou moeten blijven werken. (Dan houd ik namelijk de optie om alsnog een andere router te plaatsen en de AP's in de huiskamer en op de 1e verdieping te plaatsen, wat over het algemeen beter zal zijn voor de dekking, omdat er meer apparaten in de huiskamer worden gebruikt dan aan de zijkant van het huis bij de meterkast. ) Zie:
- als ik de AX82U inzet als AP mode/AiMesh Router, kan ik dan wellicht niet beter 2 dezelfde AP's aanschaffen als set? Dan ben ik wellicht voordeliger uit, nu zet ik eigenlijk routers in als AP's..
Tot op heden ben ik best te spreken over de AX82U, de AiProtection is ook best een leuke feature. Vriendin had blijkbaar op haar mobiele telefoon al op een link naar een phishing achtige website geklikt en deze werd geblocked door de router.
Wat ook goed werkt is de secondary WAN / Dual-WAN functionaliteit. Ik heb XS4all al opgezegd en alles teruggestuurd, maar de verbinding is nog ruim een week actief en draait nu op LAN4 port als 2e WAN port, iets wat handig kan zijn mocht ik ooit een backup ISP willen hebben. Maar goed, vraag is dan of ik deze tegen die tijd als AP inzet of nog als router.
[
Voor 11% gewijzigd door
Lord_Dain op 26-02-2021 14:17
]