Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@SileX Er bestaat een gezegde dat zegt..
if it ain't broke, don't fix it\
Als je de extra functionaliteit toch niet gebruikt.
Maar we zijn Tweakers, het staat je altijd vrij (ook non-Tweakers...) om het te proberen, XS4all zal de settings on line hebben staan, ze staan al tijden dit toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SileX
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Bridge zal dan niets toevoegen denk ik. Fritz wordt immers een doorgeefluik.

@route99 yep, klopt als een bus :) Maar idd, Tweaker héh. Ik zal er nog een nachtje overslapen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AVIR
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-04 13:35
Ik heb een GT AX 11000 Asus ROG RApture router met het ZIggo modem in Bridge. Dit werkt super nooit uitval van netwerk of haperingen dat heb ik met alle andere routers en het ZIggo modem wel altijd gehad maar ben nu erg tevreden. OOk het Ziggonetwerk presteert erg goed moet ik wel zeggen, bij andere oplossingen dacht ik dat het lag aan het netwerk van Ziggo maar nu kan ik het beter monitoren en heb ik helemaal geen maar dan ook echt geen uitval alles draait nu 6 maanden. Wat ik echter wel wil met het oog op de zomer is een extra uitbreiding op de router zodat het Wifi in de tuin ook beter wordt en wil ik op de eerste verdieping een meshnode plaatsen, waarschijnlijk met WIFI 6 Backhaul (evt bedraag maar moet kijken of ik de kabel kwijt kan). Ik zat te denken aan een extra Asus XT8 node maar wellicht zijn er betere opties vandaar de post in dit forum met de vraag wat is de beste oplossing? en de tweede vraag zijn er ook nodes die je buiten kan plaatsen van Asus met Wifi 6?
Bedankt alvast voor jullie reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch60
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-05 12:50
Ik heb nu een redelijk complex netwerk met een Ziggo ConnectBox verschillende Asus Bridges en Access-Points plus twee Develo 1200+ devices en.
Ik wil dit allemaal gaan vervangen door een state-of-the-art Asus Mesh netwerk.

Is het verstanding om direct AXE11000 WiFi 6E devices te kopen of kan ik net zogoed AX11000 WiFi 6 devices kopen?
Ook heb ik nog iets gelezen over nog nieuwere Asus devices als de ZenWiFi Pro 12XT of de ZenWiFi Pro 12ET.
Welke Asus devices moet ik kopen?

De grote vraag is is een 6GHz dedicated backhaul sneller dan een 5GHz dedicated backhaul?

Bedankt voor alle tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:22

paQ

Topologie:

Zenwifi AImesh 1 router
Zenwifi AImesh 2 node
Zenwifi AImesh 3 node

Nu heb ik bridged een RT87U wirless aan de router gekoppeld, op een separaat 5G netwerk.

2 vragen:
1. kan ik een apparaat dwingen met de bridged AP contact te maken ipv het aimesh?
2. hoe kan ik in hemelsnaam erachterkomen of er een apparaat met de bridged AP is verbonden
Ik zie namelijk geen datastromen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeuvie
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 04-06 21:54
@paQ Kun je dat zien in het dasboard?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QzGHckTtwO6_T8BUqaQKh4N0fZ0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dNuF8SpjgMbClHwJfkpfJwLx.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:22

paQ

niet met de RT78U, dat is immers ook geen AImesh compatible apparaat.
Maar ik begrijp uit andere fora dat die router alleen maar bekabeld wireless AP kan zijn, of wireless bekabeld aangesloten bridge :|

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 23-02-2022 19:24 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Sinds dit weekend heb ik eindelijk de oude Draytek modem (T-mobile glas) vervangen door een mediaconverter, en onze Asus rt-ax92u set ingesteld als router in plaats van access point mode.

Nu is mijn vraag niet helemaal Ai-mesh gerelateerd, maar ik krijg de poort forwarding van 1 device niet voor elkaar, namelijk een apparaat die op het LAN op poort 80 luistert. De poort aan de WANzijde die ik instel is hier niet van belang. Maar zodra ik het apparaat lokaal op een poort anders dan 80 laat luisteren (bv 8080), en deze forward, dan werkt het wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yh0NWA5uD6vEQ7i7uJr3A-fhLIk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WjSLpIp5kTHNA7C9gL1XSHU3.jpg?f=fotoalbum_tile

Er lijkt dus iets eigenaardigs met poort 80 (en waarschijnlijk 443) te zijn met de asus firmware.

Wat ik al heb gecheckt/geprobeerd:
- AIProtect staat uit
- AICloud staat uit
- WAN access voor management staat uit
- firewall uitschakelen maakt ook geen verschil

Is er nog een bepaalde instelling bekend die poort 80 aan de LAN kant niet goed laat forwarden?

Workaround gevonden:
- web interface management op HTTPS-only zetten
- port 80 aan forwarding toevoegen, dit werkt nu
- web interface management terug op HTTP zetten
- port forwarding werkt nog steeds
- ook na reboot werkt het nog d:)b

[ Voor 8% gewijzigd door Tutti-frutti op 19-04-2022 18:33 ]

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miesjh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-06 07:41

Miesjh

Xbox Live: Miesjh NL

Poort 80 is normaal gesproken voor HTTP verkeer. Poort 443 voor HTTPS. Misschien zijn die gereserveerd voor de Asus zelf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Miesjh schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 22:59:
Poort 80 is normaal gesproken voor HTTP verkeer. Poort 443 voor HTTPS. Misschien zijn die gereserveerd voor de Asus zelf?
Klopt, het gaat inderdaad om een apparaat met web interface waar de forwarding voor ingesteld moest worden. Dit was eerder geen probleem, en poort 80 aan de LAN kant zou normaliter ook niet direct een issue moeten zijn, zeker als deze naar een andere poort op de WAN kant mapt. Ik denk dat er door bepaalde volgorde van handelingen een foutieve configuratie ontstaan in mijn router (iets als een loze routing table entry die in de weg zit). Door het uit en weer inschakelen van de http-poort voor de web management UI lijkt dit nu gelukkig dus verholpen :)

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoetbb1
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-06 09:30
Anderhalf jaar geleden een ZenWifi CT8 duo set aangeschaft en vanaf het begin heeft de Asus last van spontane reboots. Ik had gehoopt dat het na een aantal firmware updates verholpen zou zijn maar dat is helaas niet het geval. Twee weken geleden tot 3x toe op één middag een spontane reboot en wederom een factory reset uitgevoerd op verzoek van Asus support. Na vanmorgen weer in een reboot terecht te zijn gekomen, zal ik de set terug sturen naar de winkel (advies van Asus support) :(
Gelukkig heb ik nog wel garantie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Dat advies geven ze wel vaker bij vergelijkbare problemen..
https://www.reddit.com/r/...xt8_random_daily_reboots/
Gelukkig heb je nog garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRCreations
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-06 23:16
Helaas doet Ethernet backhaul toch een beetje lastig bij mij. Ik heb twee XT8s en één XD4. Alle drie apparaten zijn met een Ethernet kabel verbonden met de router op de begane grond aan de KPN box 12.

Op de tweede verdieping is de verbinding gewoon goed en haal ik bijna 1 gig. Op de eerste verdieping en begane grond is de verbinding een stuk slechter en kom ik niet voorbij 100Mbps. Ik zie dat de signaalkwaliteit ‘normaal’ (geel) is en niet ‘uitstekend’ (groen).

Het rare is dat bij het opnieuw starten van die twee routers ik wel ‘uitstekend’ kwaliteit heb maar na een minuutje of twee schakelt hij terug naar ‘normaal’ en ook snelheid gaat dan ineens hard terug. Weet iemand waar dit aan ligt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@RRCreations Heb je met een Wifi Analyzer al gecheckt of er iets geks gebeurt?
Is er iets vreemd aan de hand dat je (mogelijk) niet op de dichtbij zijnde WiFi verbonden bent?
Hoe ziet jouw layout er in huis exact uit van deze:
. Ik heb twee XT8 en één XD4.

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 31-05-2022 09:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:13

JME

zeg maar Jamie

RRCreations schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 08:38:
Helaas doet Ethernet backhaul toch een beetje lastig bij mij. Ik heb twee XT8s en één XD4. Alle drie apparaten zijn met een Ethernet kabel verbonden met de router op de begane grond aan de KPN box 12.
Zit de ethernet backhaul normaliter niet tussen de aimesh apparaten, in plaats van ieder voor zich naar de Experiabox?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Formeel moet er een Aimesh router tussen zitten om van Aimesh gebruik te kunnen maken.
https://www.asus.com/support/FAQ/1044151/
En dan sluit je daar een switch op aan en dan mogen alle aimesh nodes op die switch zitten. Je hoeft niet doorgelust te zijn.

Zo te begrijpen staat dus KPN box 12 niet in de bridge mode en is er geen Aimesh router.
Maar: Heb je geen Aimesh router kun je wel via de settings hem nodig steeds roaming maken door een gunstig threshold signaal schakel punt in elke node in te stellen, zo doe ik het in de 2x RT58U als AP en dat werkt ook. Welke voordelen ik van Aimesh mis.. .maak ik me niet druk over ik merk dat het werkt. (ik kan de provider router niet in bridge mode laten zetten, dus daarom... en ik wil geen 2e route achter de 1e router. Neen ik wil ook geen andere provider, ben zeer tevreden, op poort 5060 na.... :( ).

https://www.asus.com/support/FAQ/1044151/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o63gxc-6oFVR7zI52SCYwU1v3-0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2jTVKUAmIgdVDkCqnQvRTO8m.png?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door route99 op 31-05-2022 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRCreations
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-06 23:16
Dank allen, jammer dat AiMesh niet zal werken maar ik zal elk apparaat instellen als AP (bridge). Kijken of dat helpt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@RRCreations Succes.
PS: AP=Access Point.
Bridge mode= je router doet geen NAT (=omzetting van buiten- naar intern-IP-adres), dat zou dan de Aimesh router moeten doen, als die na een router in bridge mode er tussen gezet wordt

[ Voor 41% gewijzigd door route99 op 31-05-2022 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STEVESON
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-04 18:01
Kan je ook aan Asus AiMesh gebruiken als Modem? inplaats van die troep, die je vanuit een provider toegestuurd krijgt?
(Waarschijnlijk is de vraag ooit eerder gesteld)

[ Voor 17% gewijzigd door STEVESON op 28-07-2022 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:48
STEVESON schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 14:36:
Kan je ook aan Asus AiMesh gebruiken als Modem? inplaats van die troep, die je vanuit een provider toegestuurd krijgt?
(Waarschijnlijk is de vraag ooit eerder gesteld)
Bij Tele2 glasvezel iig wel. Moest 1 kleine instellingen doen, iets van IPTV op 400 zetten, en toen kon de modem er tussen uit!!
Even zoeken op tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavical
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:29
Ik weet niet of ik hier helemaal goed zit. Toch een vraag. Ik heb een Asus xt8 aangekocht. Hiervoor had ik de Netgear orbi mesh. Bij de Asus zie ik het 2.4 ghz kanaal, 5ghz-1 en 5ghz-2 janaal. Bij de Netgear zag ik alleen mijn wifi naam staan en schakelde deze al naar gelang tussen de 2.4 ghz en 5ghz band. Eigenlijk zou ik dat met de Asus ook.weer willen. Ik merk nu dat wanneer ik weg ben geweest en op 5ghz zat ik opeens weer op 2.4 ghz zit en ik handmatig moet schakelen naar de 5ghz. Is daar een instelling voor op de Asus xt8?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basix
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-06 12:43
Ja dat kan als je het via Asus Smart Connect configureerd, dat betekend in het kort dat je 2.4ghz en 5ghz als1 ssid presenteerd en niet als losse

Het kiezen tussen 2.4 en 5ghz blijft wel.altijd een client keuze. Je kunt het wel zo configureren dat de 5ghz aantrekkelijker wordt voor de client om mee te verbinden door bijvoorbeeld op de 2.4 band de multicast datarate te verhogen naar 18 mbit en die van 5ghz-1 dan op 12 te zetten

[ Voor 49% gewijzigd door basix op 09-09-2022 21:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-06 18:47
Vraag; ik heb een 2-pack ASUS RT-AX92 AiMesh AX6100 WiFi6 geïnstalleerd gisteren en ik blijf problemen ondervinden met Sonos op het netwerk.
Nu schijnt (kom ik helaas te laat achter nu), dat er nogal wat problemen zijn met specifieke ASUS routers/AiMesh icm Sonos.
Al veel dingen geprobeerd die als mogelijke oplossing werden geboden, maar geen resultaat helaas.

Meer mensen die bovenstaande hebben ervaren en dé oplossing hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basix
-Muncky- schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:56:
Vraag; ik heb een 2-pack ASUS RT-AX92 AiMesh AX6100 WiFi6 geïnstalleerd gisteren en ik blijf problemen ondervinden met Sonos op het netwerk.
Nu schijnt (kom ik helaas te laat achter nu), dat er nogal wat problemen zijn met specifieke ASUS routers/AiMesh icm Sonos.
Al veel dingen geprobeerd die als mogelijke oplossing werden geboden, maar geen resultaat helaas.

Heb je Airtime fairness aanstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
basix schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 06:49:
[...]

Heb je Airtime fairness aanstaan?
Nee, stond per default uit bij de 2,4 en 5Ghz banden. Ook QoS uitgeschakeld, geen effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basix
Heb je er nog een switch tussenstaan?

Draait je sonos op je wifi netwerk of heeft die nog een eigen netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:19

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Ik run momenteel de volgende setup:

RT-AC87U basestation
RT-AC66U Middenverdieping AP bekabeld
RT-AC66N Zolder AP Bekabeld.

Nu begint de AC66N slecht te worden en wil ik langzaam overgaan naar een AImesh systeem, voor als basis station welk op de begane grond zit in de meterkast, en ik goed bereik wil hebben tot achter in de woonkamer (11 meter+), is dan een RT-AX88U alvast een goede investering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
basix schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 08:44:
Heb je er nog een switch tussenstaan?

Draait je sonos op je wifi netwerk of heeft die nog een eigen netwerk?
Sonos draait op m'n WiFi netwerk, geen switch meer er tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerood
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 07-02 16:03
Ik heb een 2 pack RT-AX92 op Ziggo connectbox (bridge mode).
Een staat in de meterkast en de tweede op zolder, draadloos verbonden.
Door het hele huis prima verbinding!
Nu wil ik op de begane grond bij het achterraam een XD4 bij plaatsen voor dekking in de tuin (kan eventueel ook bedraad).
Goed idee? Of beter een derde RT-AX92 erbij kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miesjh

Miesjh

-Muncky- schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:56:

Ik heb ook deze setup. En ik ervaar geen issues met Sonos. Heb de Arc wel bekabeld. De rest niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Muncky-
Miesjh schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 10:50:
[...]

Ik heb ook deze setup. En ik ervaar geen issues met Sonos. Heb de Arc wel bekabeld. De rest niet.
Ik bleef issues houden, dus heb de ASUS pack teruggestuurd en nu naar tevredenheid een Orbi RBK353 draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeuvie
Voor mensen met Sonos producten en Asus netwerken. Voor sommige routers zijn er oplossingen.

https://support.sonos.com/s/article/41?language=nl_NL

• dreddie
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-07-2024
XT8 icm Experiabox 10

Ik heb net een Asus XT8 set binnen, omdat ik van de AImesh wifi 6 gebruik wilde gaan maken. Ik wil deze eigenlijk simpelweg aan de expierabox aansluiten (LAN-WAN) zoals ook mijn huidige RT-AC68U zit. Echter , hoewel het een half uur tot een uur werkte.
Ziet de Experiabox nu de XT8 niet meer. de XT8 geeft de melding dat de DHCP server niet goed werkt van de Experiabox. Uiteraard staat de DHCP aan.
Ook het toekennen van een vast ip adress in de XT8 werkt niet, XT8 niet te zien in de experiabox v10.

Heeft iemand een idee , of en hoe dit op te lossen is? De Asus RT-AC68U werkt namelijk wel goed. maar is natuurlijk AC en al wat ouder. De XT heeft wat meer capaciteit om het e.e.a te kunnen managen, maar als dit niet werkt dan heb ik er niks aan. (het gaat me ook juist om parental control functionaliteiten e.d.)

bij voorbaat dank voor tips en trics.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Whiskey48
dreddie schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:00:
XT8 icm Experiabox 10

Ik heb net een Asus XT8 set binnen, omdat ik van de AImesh wifi 6 gebruik wilde gaan maken. Ik wil deze eigenlijk simpelweg aan de expierabox aansluiten (LAN-WAN) zoals ook mijn huidige RT-AC68U zit. Echter , hoewel het een half uur tot een uur werkte.
Ziet de Experiabox nu de XT8 niet meer. de XT8 geeft de melding dat de DHCP server niet goed werkt van de Experiabox. Uiteraard staat de DHCP aan.
Ook het toekennen van een vast ip adress in de XT8 werkt niet, XT8 niet te zien in de experiabox v10.

Heeft iemand een idee , of en hoe dit op te lossen is? De Asus RT-AC68U werkt namelijk wel goed. maar is natuurlijk AC en al wat ouder. De XT heeft wat meer capaciteit om het e.e.a te kunnen managen, maar als dit niet werkt dan heb ik er niks aan. (het gaat me ook juist om parental control functionaliteiten e.d.)

bij voorbaat dank voor tips en trics.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YVqfAvsGnOfNRrLCmoyqQ3ySKaI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Hovcj0oyI2VIyRnowyG8x8CP.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asjemenou74
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-06 23:23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Even een vraag over een ethernet AiMesh setup voor een AC86u router en 3 Lyra mini AP's. De documentatie is volgens mij nogal afwezig op dit punt en ik kon het ook niet zo gauw in dit topic terugvinden.

Op de router zijn managed switches aangesloten (Netgear prosafe GS108e). Kan ik de Lyra AP's direct met een ethernet kabeltje op die switches inprikken en daarna de AiMesh configureren, of moeten die AP's voor de ethernet backhaul rechtreeks onderling verbonden zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miesjh

Miesjh

JPS schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:26:
Even een vraag over een ethernet AiMesh setup voor een AC86u router en 3 Lyra mini AP's. De documentatie is volgens mij nogal afwezig op dit punt en ik kon het ook niet zo gauw in dit topic terugvinden.

Op de router zijn managed switches aangesloten (Netgear prosafe GS108e). Kan ik de Lyra AP's direct met een ethernet kabeltje op die switches inprikken en daarna de AiMesh configureren, of moeten die AP's voor de ethernet backhaul rechtreeks onderling verbonden zijn?
Dit kan gewoon via een Switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Miesjh schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:09:
[...]

Dit kan gewoon via een Switch.
OK en dan de AC86u in "1. Router mode" en de Lyra's in "3. AiMesh node mode"?

Wat is het voordeel van de AiMesh tov AP mode als er toch een wired backhaul over ethernet is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miesjh

Miesjh

JPS schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:33:
[...]

OK en dan de AC86u in "1. Router mode" en de Lyra's in "3. AiMesh node mode"?
Yep
JPS schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:33:
[...]

Wat is het voordeel van de AiMesh tov AP mode als er toch een wired backhaul over ethernet is?
YouTube: AiMesh vs. Repeater vs. Access Point [ASUS RT-AC68U Operation Modes]

YouTube: Asus AiMesh 2.0 [Whole Home WiFi System]

[ Voor 8% gewijzigd door Miesjh op 19-12-2022 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
Ik heb 2 xt8 en 2 68u in aimesh wired mode. Alles wertke goed totdat ik sinds enkele dagen nieuwe mobiel heb. Deze doet daar wanneer ik van boven naar beneden gaat is de wifi verbonden maar dan geeft die aan geen internet. Dit zowel op de mixed ssid als op de wifi6 ssid. Terwijl dit op mijn oude telefoon niet het geval is.
Nu jeb ik de fw geupdate en wil de boel opnieuw instellen. Ik heb grlezen dat je beter de banden gaat scheiden 2.5, 5 en 6
Ik hen nu 2.5 en 5 samen als 1 ssid en smartconnect aan. Kan ik ze beter scheiden? Misschien dan dat mijn nieuwe toestel dan wel goed overgaat (samsung s23u)

[ Voor 4% gewijzigd door 330d op 11-02-2023 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Even een andere vraag, ik heb zoals hierboven omschreven 2 XT8 en 2 68U.
Heb zojuist een RX55 aangeschaft voor de wifi6 en wil de beide RT68 uithalen
Ik wil de boel omgooien en XT8 router mode in de woonkkamer te neerzetten.
Maar de modem staat in de meterkast. Ik ben nu aan het testen
Modem-switch-router
Achter de switch hangen de overige nodes.
Dit lijkt te werken(ben aan het testen), maar kan ik hierdoor later problemen krijgen? Of het het niet aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basix
330d schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:48:
Even een andere vraag, ik heb zoals hierboven omschreven 2 XT8 en 2 68U.
Heb zojuist een RX55 aangeschaft voor de wifi6 en wil de beide RT68 uithalen
Ik wil de boel omgooien en XT8 router mode in de woonkkamer te neerzetten.
Maar de modem staat in de meterkast. Ik ben nu aan het testen
Modem-switch-router
Achter de switch hangen de overige nodes.
Dit lijkt te werken(ben aan het testen), maar kan ik hierdoor later problemen krijgen? Of het het niet aan te raden.
Als je de XT8 als router wilt gebruiken dan kan dat. Echter dan is het wel aan te raden om je modem in bridge modus te zetten. Anders krijg je een dual NAT situatie wat vaak problemen geeft. Tevens moet de modem en router rechtstreeks met elkaar verbonden zijn. Zonder een switch er tussen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Ik heb hem normaal al achter de modem. Is nu zo dat ik eerst naar switch wilt en dan pas maar router. Maar ik heb net uitgebreid getest. Het werkt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basix
330d schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 13:16:
Ik heb hem normaal al achter de modem. Is nu zo dat ik eerst naar switch wilt en dan pas maar router. Maar ik heb net uitgebreid getest. Het werkt niet.
Modem en router moeten direct achter elkaar staan en dus verbonden zijn met een ethernet kabel (stabdaard cat5e bijvoorbeeld met rj45 stekker) zonder dat er een switch tussen staat.

De switch plaats je achter je router (logisch gezien)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lCY6ZAYmnGAX1M7A7ZORA9tjQTQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Pn5p8T6Pnw2J1sJPZV6oFcAs.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Ik heb mijn AC68U vervangen door een AX55.
In de woonkamer staat de XT8 router en de AX55 op de 1e verdieping.
Op de 2e verdieping staat de andere XT8. Alles via ethernet verbonden.
Net even getest op de 1e verdieping bleef mijn phone heel lang op de wifi6 van woonkamer hangen, uiteindelijk schakelde deze naar de AX55, maar op de 5GHz band. De wifi6 ssid is nergens te bekennen, totdat ik naar de 2e verdieping ging en sprong deze wel naar wifi6.
Ik heb de AC68u vervangen juist omdat ik dacht dat ik in het hele huis wifi6 kan gebruiken. Kan dit niet of heb ik iets moeten instellen??
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lxIUsP1bv7iUvHk1aeRUVaKh6-4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dhx7WzDvSU3TDtHg1FbNp3ln.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debroei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-04 23:36
Kan het mis hebben, maar wifi 6 is toch op 5 ghz freq.
Wifi 6E werkt toch met 6 ghz.

Ik heb de ax55 gehad naar die ondersteunt geen 6 ghz (wifi6E)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xs4me
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-06 14:48
Ik heb een aantal ASUS routers & mesh opstellingen geprobeerd en heb hier m'n ervaringen gedeeld: ASUS RT-AX88U review door xs4me

Routers:
ASUS TUF Gaming AX3000 V2
ASUS ROG Rapture GT-AXE11000
ASUS ROG Rapture GT-AX11000 Pro
ASUS RT-AC88U PRO

Mesh nodes:
ASUS ZenWiFi AX (XT9) AX7800
vs m'n oude routers als mesh nodes:
RT-AC66U & RT-AC68U

Misschien heeft iemand er wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs4me
330d schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 22:59:
Ik heb mijn AC68U vervangen door een AX55.
In de woonkamer staat de XT8 router en de AX55 op de 1e verdieping.
Op de 2e verdieping staat de andere XT8. Alles via ethernet verbonden.
Net even getest op de 1e verdieping bleef mijn phone heel lang op de wifi6 van woonkamer hangen, uiteindelijk schakelde deze naar de AX55, maar op de 5GHz band. De wifi6 ssid is nergens te bekennen, totdat ik naar de 2e verdieping ging en sprong deze wel naar wifi6.
Ik heb wel gemerkt dat het even duurt voordat de mesh punten echt beter gaan werken. Alles na verbinding een keer rebooten doet ook veel goeds.

Wifi6 = 5Ghz, dus dat kan kloppen.
Wifi6E = 6Ghz, heb je niet. Zowel de AX55 + de XT8 ondersteunen dit niet.

Heb je in mijn ervaring ook niet nodig tenzij de router echt in dezelfde ruimte staat met je 6E apparaat (zijn er nog maar weinig), je geen kabel hebt en je werkelijk je theoretische limiet niet haalt. Voor internet is je internet abbo meestal de beperkende factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Laatst online: 08:32

Christiano007

Ich bin der champion

Ik had ziggo met 2 Asus AX55 routers via aimesh. Ik had een goed bereik zowel beneden draadloos alsmede boven op de kamers

Nu heb ik T-mobile, en met de telefoon verbonden naast de modem kom ik op +- 900 Mbps , maar mijn pc komt maar tot max. 300 ongeveer. , wel een upload van 600 :')

Verbind ik met de AIMesh router die 1 meter van mijn pc staat, dan kom ik op max 200 Mbps, terwijl de verbinding perfect is, op andere plekken in het huis maakt het niet veel uit, allemaal rond die snelheid.

Heb ik iets vreemds dat het niet sneller gaat?

Heb een AX4200 in de meterkast aangesloten op de modem
1 x AX55 naast de pc
1 x AX55 op de slaapkamer

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Christiano007 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 22:50:
Ik had ziggo met 2 Asus AX55 routers via aimesh. Ik had een goed bereik zowel beneden draadloos alsmede boven op de kamers

Nu heb ik T-mobile, en met de telefoon verbonden naast de modem kom ik op +- 900 Mbps , maar mijn pc komt maar tot max. 300 ongeveer. , wel een upload van 600 :')

Verbind ik met de AIMesh router die 1 meter van mijn pc staat, dan kom ik op max 200 Mbps, terwijl de verbinding perfect is, op andere plekken in het huis maakt het niet veel uit, allemaal rond die snelheid.

Heb ik iets vreemds dat het niet sneller gaat?

Heb een AX4200 in de meterkast aangesloten op de modem
1 x AX55 naast de pc
1 x AX55 op de slaapkamer
Welke wifichip heeft het moederboard van je PC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Whiskey48 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 07:34:
[...]

Welke wifichip heeft het moederboard van je PC?
Ik heb een MSI PRO B660M-A WIFI DDR4 moederbord. Daar zit een wifi 6 chip van Intel op. Je zou denken dat dat voldoende moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Christiano007 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 09:16:
[...]

Ik heb een MSI PRO B660M-A WIFI DDR4 moederbord. Daar zit een wifi 6 chip van Intel op. Je zou denken dat dat voldoende moet zijn.
Wifi antenne niet goed aangesloten?? Wifi chip moet goed zijn idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Whiskey48 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 09:21:
[...]

Wifi antenne niet goed aangesloten?? Wifi chip moet goed zijn idd
Was nooit een probleem bij Ziggo (eergisteren).

Heb voor de zekerheid eens een andere Wifi adapter besteld , maar het zou niets uit moeten maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Christiano007 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 09:31:
[...]

Was nooit een probleem bij Ziggo (eergisteren).

Heb voor de zekerheid eens een andere Wifi adapter besteld , maar het zou niets uit moeten maken
Apart, mijn PC boven op wifi heeft dezelfde chip, werkt prima. heb ook een ASUS mesh en werkt heel goed.
De modem van T-mobile heb ik er wel tussenuit gehalad en de glasvezel splitter gelijk op m'n asus router aangesloten. (moest je iets in de router instellen ... TV poort op 400 aan oid ... staat ergens in het T-mobile internet topic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Whiskey48 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:06:
[...]

Apart, mijn PC boven op wifi heeft dezelfde chip, werkt prima. heb ook een ASUS mesh en werkt heel goed.
De modem van T-mobile heb ik er wel tussenuit gehalad en de glasvezel splitter gelijk op m'n asus router aangesloten. (moest je iets in de router instellen ... TV poort op 400 aan oid ... staat ergens in het T-mobile internet topic)
Als je een linkje zou hebben O-)

Edit:

Ik pak mijn werklaptop en ga op de bank zitten (2 meter verder dan de pc) en bam, 920 Mbps.

Dus ik verschuif mijn pc 1 meter anders, +850 Mbps. Dus misschien een dood plekje naast de radiator.

Maar dan blijft het gek dat alles via de Mesh Wifi maar max 130 Mbps gaat? Die zou toch zeker wel de helft moeten halen?

[ Voor 25% gewijzigd door Christiano007 op 06-07-2023 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Christiano007 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:23:
[...]

Als je een linkje zou hebben O-)

Edit:

Ik pak mijn werklaptop en ga op de bank zitten (2 meter verder dan de pc) en bam, 920 Mbps.

Dus ik verschuif mijn pc 1 meter anders, +850 Mbps. Dus misschien een dood plekje naast de radiator.

Maar dan blijft het gek dat alles via de Mesh Wifi maar max 130 Mbps gaat? Die zou toch zeker wel de helft moeten halen?
Heeft je router een wireless of wired backhaul? Ofwel zijn beide routers bekabeld aangesloten of werkt er eentje als "repeater"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Whiskey48 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:44:
[...]

Heeft je router een wireless of wired backhaul? Ofwel zijn beide routers bekabeld aangesloten of werkt er eentje als "repeater"?
ik heb Gisteren extra een AX4200 gekocht. Deze zit bedraad in de meterkast.

De AX55 zit draadloos in de woonkamer op een kast
De andere AX55 draadloos staat op de slaapkamer

Verbinding tussen allen is uitstekend.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/30n7SSR/Screenshot-20230706-105141-ASUS-Router.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Heb het voor elkaar gekregen om zonder T-mobile router internet te krijgen, maar de snelheid is daardoor gewoon maar 280 Mbit, De Asus routers moeten toch echt veel meer snelheid door kunnen geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs4me
Misschien is dit het gevolg van een router met 1 5ghz radio (ipv 2) die zowel als backhaul als doorvoer gebruikt wordt waardoor je snelheid verliest via wireless mesh?

Edit: ow nee. Dan zou je dat op je laptop ook hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door xs4me op 06-07-2023 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
xs4me schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 14:34:
Misschien is dit het gevolg van een router met 1 5ghz radio (ipv 2) die zowel als backhaul als doorvoer gebruikt wordt waardoor je snelheid verliest via wireless mesh?

Edit: ow nee. Dan zou je dat op je laptop ook hebben.
Of 1 client verbind met 160mhz terwijl de pc max 80mhz ondersteund ... Endus overschakelt naar 2,4ghz??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Christiano007 Zoek eens op het T-mobile forum of er vergelijkbare ervaringen zijn of stel de vraag daar ook, met een link naar hier.
https://community.t-mobile.nl/thuisnetwerk-566

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 07-07-2023 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:05

Vos

AFCA

Weet iemand of onderstaande situatie 1 mogelijk is? Of is het dan geen mesh? Mijn netwerk/mesh kennis is beperkt :p
In het schema gaat het allemaal om bekabelde verbindingen.

Of moet de node perse aangesloten worden aan de hoofd router? Zie situatie 2.

Vind het jammer dat de XT8 geen VLAN ondersteunt. Of zegt iemand vervang die voor wat anders? Heb deze getest en het bereik en de snelheid bevalt mij wel. Stuk beter dan de Deco M5 die ik nu heb/had liggen.

Situatie 1:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/07nqyUV3uoaRgLiwscQV1PbMVlc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/beTh1pDxplFlR3IKSfaxxFqi.png?f=fotoalbum_large

Situatie 2:
Heeft minder de voorkeur i.v.m. extra kabel trekken en extra switch.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xFQnqXp3Bbwa5KuYJ6-CbrcY6IQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c7mx9lXD3UCJmCQWJnfzSo2R.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Vos op 10-07-2023 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tzeunis
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-05 11:43
Situatie 1 kan prima als mesh. Beide mooi bedraad als wired backhaul. Werkt top!

| Losing my religion |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ondskapt
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-04 14:11

Ondskapt

Draco Sit Mihi Dux

Even een vraag. Ik heb vandaag staan twijfelen om de ASUS ax xt8 te kopen. Is er een reden waarom bij de grote dozen schuiver de zwarte uitvoering 200 euro duurder is? Wat mij eigenlijk nog weerhield om de witte uitvoering te kopen, is dat bij die uitvoering een p65 warning op de doos stond, die de zwarte niet had.. verklaard dit ook het prijs verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiele93
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-03 22:45
Lekenvraag vanuit mijn kant: ik bezit een ASUS ROG GT-AX11000. Vanwege wisseling werkkamer naar zolder wil ik een mesh point toevoegen.

Nu zoek ik een punt wat niet de prestaties van mijn basisstation onderdrukt (als dat mogelijk is). Ik twijfel nu om een ASUS ZenWifi ET-12 te halen. Hoe gaat AI Mesh om met verschillende WiFi bands (6 en 6e). Werkt dit gewoon goed of is dit niet aan te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

https://tweakers.net/pric.../1204905;1908818;1806090/
Is die GT6 wat? Scheelt toch heel wat, is wat langzamer op 2.4 maar veel sneller op 5GHz.
Als het niet goed (genoeg) werkt terugsturen.
Imho maak je de grootste sprong door naar Wifi 6 /mesh te gaan, of de rest nog eat toevoegt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeuvie
route99 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 19:17:
https://tweakers.net/pric.../1204905;1908818;1806090/
Is die GT6 wat? Scheelt toch heel wat, is wat langzamer op 2.4 maar veel sneller op 5GHz.
Als het niet goed (genoeg) werkt terugsturen.
Imho maak je de grootste sprong door naar Wifi 6 /mesh te gaan, of de rest nog eat toevoegt?
Ik heb een setje gekocht en heb mijn ct8 vervangen. Ik ben zeer tevreden. De router staat in de meterkast en de node staat op zolder. Mijn ruiswaarde is - 63dbm en ben zeer tevreden. Huis uit 2016 met betonnenvloeren. De set is vergelijkbaar met de xt12 maar dan goedkoper met meer aansluitingen. Ik heb het gekocht bij Bol voor 363,- en dan komt er nog 100,- van Asus retour (back tot school) ik ben er blij mee.

• Jeuvie
Nadat ik de mesh stations heb toegevoegd kan ik de draadloze instellingen niet meer wijzigen, hij slaat dit niet op houdt het niet vast. Heeft iemand dezelfde ervaringen?

• route99

route99

@Jeuvie Over welke draadloze instellingen schrijf je nu? Wachtwoord of .... et cetera?

• Jeuvie
@route99 Dan heb ik het over de algemene instellingen bij draadloos. Kanaal en band instellingen worden niet overgenomen.

• route99

route99

@Jeuvie Ik vind dat elke instelling een naam heeft, met het begrip algemeen kan iedereen wat verschillend bedoelen. Heb dus geen idee daardoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeuvie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jrD8B6882Gp0HQaYuEYz4YoOOaI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/650YqbwCqzBIx1dahk7M0dSd.jpg?f=fotoalbum_large

Elke wijziging die ik wil doen op deze pagina, die te maken hebben met het kanaal of kanaal breedte, worden niet opgeslagen als de mesh mode,actief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiele93
Zijn er meer mensen die regelmatig last hebben van 'No internet' in de AiMesh configuratie? Heeft iemand daar een oplossing voor? Het internet van de provider is wel stabiel en werkt ook (getest).

Configuratie: Ik heb 2 AX11000 routers gekoppeld via RJ45 (backhaul - geen WiFi). Praktisch elke 24 uur valt het internet uit ('no connection - wel WiFi).

Asus Webcare komt telkens met 1 oplossing: stuur routers terug, want defect. Ik vermoed echter dat dat het niet is. Dat vind ik erg bijzonder, want ik heb met 1 router in 3 jaar tijd nog nooit onstabiliteit gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ma9ma
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 19:53

ma9ma

MoDiMiDoFrSaSo

Ik weet niet of mijn vraag hier hoort, maar het heeft wel te maken met AiMesh. Ik heb een RT-AX86U als main router en 2 XT8 devices als AiMesh clients. Nu wil ik op de RT-AX86U Asus-WRT Merlin installeren. Is het dan ook noodzakelijk om op de XT8's een Asus-WRT Merlin (gluton) te installeren?

Fünf auf der nach oben offenen Richterskala

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinty
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:37
Michiele93 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 10:21:
Zijn er meer mensen die regelmatig last hebben van 'No internet' in de AiMesh configuratie? Heeft iemand daar een oplossing voor? Het internet van de provider is wel stabiel en werkt ook (getest).

Configuratie: Ik heb 2 AX11000 routers gekoppeld via RJ45 (backhaul - geen WiFi). Praktisch elke 24 uur valt het internet uit ('no connection - wel WiFi).

Asus Webcare komt telkens met 1 oplossing: stuur routers terug, want defect. Ik vermoed echter dat dat het niet is. Dat vind ik erg bijzonder, want ik heb met 1 router in 3 jaar tijd nog nooit onstabiliteit gehad.
Excuses voor het reanimeren van dit topic, maar ik wou ff horen hoe dit afgelopen is aangezien ik al een tijdje met hetzelfde probleem worstel?

De WAN die binnenkomt via de isp modem in bridge modus knalt er regelmatig uit, vaak wanneer er devices aan het roamen zijn tussen het gelijkvloers (ax92u) en de zolder (ax55, bekabeld).

Enige redmiddel is de router op het gelijkvloers herstarten :?

Asus K8V SE Deluxe, Athlon 64 2800+, XFX 6600 GT, 768 400 Mhz DDR RAM, 80 GB Maxtor 7200 rpm, philips dvdrw208

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiele93
Sinty schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:33:
[...]

Excuses voor het reanimeren van dit topic, maar ik wou ff horen hoe dit afgelopen is aangezien ik al een tijdje met hetzelfde probleem worstel?

De WAN die binnenkomt via de isp modem in bridge modus knalt er regelmatig uit, vaak wanneer er devices aan het roamen zijn tussen het gelijkvloers (ax92u) en de zolder (ax55, bekabeld).

Enige redmiddel is de router op het gelijkvloers herstarten :?
Drie keer contact gehad met ASUS en het enige middel is alles terugsturen en een nieuwe set kopen. Gelukkig hanteren ze drie jaar garantie termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Ik heb met volle aandacht dit topic zitten lezen gezien ik zelf nu AI-MESH gebruik met de RT-AC88U en ben buiten gewoon tevreden!
Ik woon in een appartement en routers staan ongeveer 10 meter uit elkaar en gebruik de Merlin firmwares met optimale instellingen.
Overal om mij heen zijn er wifi netwerken wat het niet makkelijk maakt voor mn routers, op de automaat ging de hoofd router steeds naar kanaal 13 op 2.4ghz en 116 op 5ghz dus deze uiteindelijk vast ingesteld en dat werkt prima ipv de overbevolkte kanalen.
De snelheden zijn ook hoger dan voorheen 200 mbits/s vs hooguit 70 voorheen in de slaapkamer op mijn PS Portal, de Apple apparatuur was al snel genoeg maar blijkbaar heeft de Portal meer nodig.
De stabiliteit is ook hoger, geen haperingen meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• huubhuub
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:33
ma9ma schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 20:52:
Ik weet niet of mijn vraag hier hoort, maar het heeft wel te maken met AiMesh. Ik heb een RT-AX86U als main router en 2 XT8 devices als AiMesh clients. Nu wil ik op de RT-AX86U Asus-WRT Merlin installeren. Is het dan ook noodzakelijk om op de XT8's een Asus-WRT Merlin (gluton) te installeren?
nee dit is niet noodzakelijk. Ik draai ook merlin op hoofdrouter en Asus op modes, dit wordt zelfs aangeraden.

Always bet on Huub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drernie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-03 13:22
Ik heb twee XT8 verbonden als AiMesh en daarnaast nog een KPN experiabox 12(?). Ik heb slecht ontvangst op de zolder en wil dus een beter signaal door een accesspoint op zolder plaatsen. In eerste instantie dacht ik nog een XT8 te kopen om die bedraad aan te sluiten op de andere twee. Is er wellicht een betere oplossing door bijv. een andere router van Asus?

Gigabyte x570 ultra, Ryzen 3900x, red devil 5700xt, 2x16 gb ripjaws 3600mhz, 2 x Seagate compute 8 tb , samsung evo 970 plus 1 tb, fractal design define r6 met front panel upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:50
Ik ga nu naar Odido glasvezel 1 Gbit.

Nu wil ik investeren in een goed wifi netwerk. Betreft nieuwbouw woning, met 3 verdiepingen.
Ik dacht zelf aan de XD5 (3-pack) set.

Vanuit de meterkast waar de Zyxel wordt geplaatst, wil ik vanaf de Zyxel alle verdiepingen bekabeld verbinden met een AP (dus UTP 3 kabels)

Wifi op de Zyxel uiteraard uitgeschakeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9caSdS7t1nj4o0-UXTatSn5MzE0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wBysmriSg9nsSwOGfS07sHLn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
DaYwaLkUr schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:59:
Ik ga nu naar Odido glasvezel 1 Gbit.

Nu wil ik investeren in een goed wifi netwerk. Betreft nieuwbouw woning, met 3 verdiepingen.
Ik dacht zelf aan de XD5 (3-pack) set.

Vanuit de meterkast waar de Zyxel wordt geplaatst, wil ik vanaf de Zyxel alle verdiepingen bekabeld verbinden met een AP (dus UTP 3 kabels)

Wifi op de Zyxel uiteraard uitgeschakeld.

[Afbeelding]
Ik heb ook een mesh met 3 dezelfde routers, maar dan van Asus.
Hierin kan ik de router als IPTV instellen, dan krijg je internet rechtstreeks uit de media converter en kan de modem van Odido achterwege blijven.
Ik zal wel een screenshot maken van de instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
Whiskey48 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 10:12:
[...]

Ik heb ook een mesh met 3 dezelfde routers, maar dan van Asus.
Hierin kan ik de router als IPTV instellen, dan krijg je internet rechtstreeks uit de media converter en kan de modem van Odido achterwege blijven.
Ik zal wel een screenshot maken van de instelling.
Thnx ik ben benieuwd :) ik dacht eerst dat je via ONT naar het modem moest en dan naar je AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:30
DaYwaLkUr schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 13:07:
[...]

Thnx ik ben benieuwd :) ik dacht eerst dat je via ONT naar het modem moest en dan naar je AP.
Ik heb zelf ook het modem van Odido niet in gebruik. De mediaconverter gaat rechtstreeks naar mijn ASUS router. Van daaruit 2 bekabelde verbindingen naar 2 ASUS APs voor Aimesh, dit werkt al tijden super stabiel.

Je moet alleen even opletten dat als je ook tv en bellen gebruikt dan je iets met VLANs moet doen.

Ik gebruik alleen internet en voor TV gebruik ik de Odido app op een Apple TV. Dan hoef je helemaal niks in te stellen op je ASUS router en werkt het gelijk.

Overigens kun je best overwegen de Zyxel juist wel te gebruiken. In veel gevallen is de meterkast namelijk niet de meest optimale plek om je Wifi router neer te zetten. Dan kan het nuttig zijn een wifi AP ergens anders op de begane grond neer te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
yorroy schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 13:47:
[...]

Ik heb zelf ook het modem van Odido niet in gebruik. De mediaconverter gaat rechtstreeks naar mijn ASUS router. Van daaruit 2 bekabelde verbindingen naar 2 ASUS APs voor Aimesh, dit werkt al tijden super stabiel.

Je moet alleen even opletten dat als je ook tv en bellen gebruikt dan je iets met VLANs moet doen.

Ik gebruik alleen internet en voor TV gebruik ik de Odido app op een Apple TV. Dan hoef je helemaal niks in te stellen op je ASUS router en werkt het gelijk.

Overigens kun je best overwegen de Zyxel juist wel te gebruiken. In veel gevallen is de meterkast namelijk niet de meest optimale plek om je Wifi router neer te zetten. Dan kan het nuttig zijn een wifi AP ergens anders op de begane grond neer te zetten
Ik heb er 1 in de meterkast voor de benedenverdieping, zolder, achterin de garage voor de tuin en de zolder... voor de zolder :)

Werkt perfect, overal in en rondom het huis perfect bereik.

Ik gebruik wel een Asus RT-AX92U, deze schijne een erg goed bereik te hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Whiskey48 op 04-10-2024 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
Ik heb de XD5 binnen, nu wilde ik even kijken met aansluiten:

Ik krijg de Odido Zyxel router binnenkort. Hierop wordt de wifi uitgeschakeld.

De volgende apparaten zijn bekabeld:

AP1 onderen
AP2 op de eerste
AP3 op zolder
TV onder
Synology NAS

Ik zal dus nog een 6-poorts switch nodig hebben? (Want nog 1 kabel van de modem) ?

Zie ik het zo goed? Nu weet ik dat die APs boven ook zonder ethernet kabel kunnen? Maar dan verlies ik snelheid toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:30
DaYwaLkUr schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 14:53:
Ik heb de XD5 binnen, nu wilde ik even kijken met aansluiten:

Ik krijg de Odido Zyxel router binnenkort. Hierop wordt de wifi uitgeschakeld.

De volgende apparaten zijn bekabeld:

AP1 onderen
AP2 op de eerste
AP3 op zolder
TV onder
Synology NAS

Ik zal dus nog een 6-poorts switch nodig hebben? (Want nog 1 kabel van de modem) ?

Zie ik het zo goed? Nu weet ik dat die APs boven ook zonder ethernet kabel kunnen? Maar dan verlies ik snelheid toch?
AP1 sluit je direct aan op de mediaconverter of op je Zyxel. Als je de Zyxel gebruikt heb je dan nog 3 poorten over die je kan gebruiken.
Als je de Zyxel niet gebruikt ga je vanuit de AP1 naar een 5-poort switch met
1 ingang en 4 uitgangen. Dan kom je precies goed uit.

Dan zou je zelfs met deze genoeg hebben:
https://www.action.com/nl...k-desktop-switch-ls1005g/

Tenzij je met VLAN aan de gang moet voor een tv decoder, dan heb je denk ik een duurdere managed switch nodig.
Gebruik je een Apple TV, Google TV of smart tv met de Odido app dan hoef je geen VLAN te gebruiken. Je hoeft overigens ook geen managed switch te gebruiken als je de tv decoder op de Zyxel kan aansluiten.

Er zijn dus meerdere mogelijkheden, voornamelijk afhankelijk of je de Zyxel wel of niet gebruikt.

[ Voor 18% gewijzigd door yorroy op 13-10-2024 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
yorroy schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 17:45:
[...]

AP1 sluit je direct aan op de mediaconverter of op je Zyxel. Als je de Zyxel gebruikt heb je dan nog 3 poorten over die je kan gebruiken.
Als je de Zyxel niet gebruikt ga je vanuit de AP1 naar een 5-poort switch met
1 ingang en 4 uitgangen. Dan kom je precies goed uit.

Dan zou je zelfs met deze genoeg hebben:
https://www.action.com/nl...k-desktop-switch-ls1005g/

Tenzij je met VLAN aan de gang moet voor een tv decoder, dan heb je denk ik een duurdere managed switch nodig.
Gebruik je een Apple TV, Google TV of smart tv met de Odido app dan hoef je geen VLAN te gebruiken. Je hoeft overigens ook geen managed switch te gebruiken als je de tv decoder op de Zyxel kan aansluiten.

Er zijn dus meerdere mogelijkheden, voornamelijk afhankelijk of je de Zyxel wel of niet gebruikt.
Bedankt voor je reactie!

Ik heb de eerste 12 maanden de 2,5Gb bij Odido, daarna schroef ik hem terug naar 1Gb.

Dus mijn idee was het om mijn TV & Nas te verbinden met de Zyxel om profijt te hebben van de volledige snelheid. En dan nog een (5ports) switch van 1Gb te verbinden met de Zyxel om de APs te connecten. Zie ik het zo goed?

Ik ga gewoon TV kijken via de Odido app met GoogleTV. Zie ik het zo goed.

Edit: gaat niet werken want maar 1x 2,5gb ethernet port op de Zyxel :( en die 2,5Gb switchen zijn 8x zo duur 🫰

[ Voor 3% gewijzigd door DaYwaLkUr op 13-10-2024 19:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 330d
Ik heb mijn 3x XT8 al een tijdje ingebruik. Eerst icm Ziggo waarbij ik de ziggomodem op bridge had gezet en sinds ruim een jaar geleden odido glas. De Zyxcel modem van odido heb Ik uitgehaald en middels vlan 300 heb Ik de XT8 naar tevredenheid een hele tijd gebruikt, tot een paar weken geleden heb ik regelmatig korte disconnects. Dit zowel bedraad als via wifi.

Na wat gegoogle kwam ik erachter dat dit niet een onbekende probleem is, stond zelfs nog een stukje hier in tweakers vermeld.

Oude fw teruggezet, softreset, hardreset, factorysetting middels interface en resetknop methode aan uit. Niets helpt.

Nu heb ik de Zyxcel teruggeplaats en de XT8 als ap ingesteld en alles loopt zoals voorheen.

Ik heb nu dus 4 apparaten aan ipv 3, wat ik eigenlijk niet wil. Weet iemand toevallig een oplossing hiervoor?
Ik heb niets speciaal ingesteld in de settings, alles is gelijk gebleven toch in router modus krijg ik de disconnects en in ap modus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DI97
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 16-02 02:33
Ik ben in de markt voor een mesh wifi set en na het lezen van verschillende artikelen hier op Tweakers kwam ik uit op de productlijn van Asus Zenwifi.

Ik wil ze verbinden middels een wired backhaul en voor zover ik heb begrepen kan ik de duurdere varianten met extra 6Ghz en een 2e 5Ghz band laten liggen aangezien dat dan toch geen meerwaarde heeft.

De XD5 kwam dus als beste naar voren, ook in de best buy guide, maar na kijken op de Asus website kwam ik ook een nieuwe lijn tegen. Namelijk de BD4 die sinds oktober 2024 op de markt is samen met nog wat andere die qua design op elkaar lijken maar deze zijn met de extra 6Ghz band.

Nou zie ik dat tussen de BD4 en XD5 niet heel veel verschil zit behalve dat de BD4 2 2.5G WAN/LAN auto detection poorten heeft en de XD5 2 1G poorten heeft waarvan 1 als WAN poort. Daarnaast kan de BD4 hogere snelheden aan wat betreft wifi en heeft ie ook wifi 7. Het valt me op dat de Asus vergelijker zegt dat de XD5 een snellere processor zou hebben?

Op deze specs na zie ik niet heel veel verschil en ik vraag me dan ook af welke ik het beste kan nemen. De BD4 is nieuwer en qua design gelijk aan de nieuwe duurdere modellen. Qua prijs zit er niet veel verschil in. De XD5 set is nu te koop voor €172 en de BD4 voor €179 incl €10 korting van Amazon.

Heeft iemand ervaring met beide sets?

Ik wil ook graag weten of dit gaat werken wat betreft de wired backhaul en de Asus set als Access Point. De blauwe kabels gaan door de muur naar de meterkast in de switch die weer verbonden is met de modem. Ik heb toch besloten om klik&klaar terug te sturen aangezien de snelheid naar 100 mbps gaat in de meterkast. De benaming in de foto kunnen jullie dus negeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I4VZ6Ekyp-3yzAHrNGIb8teEtsQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QX9Ujt5Am3aqvjigCWtHDHYw.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se77en
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-06 16:10
DI97 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 01:22:
Ik ben in de markt voor een mesh wifi set en na het lezen van verschillende artikelen hier op Tweakers kwam ik uit op de productlijn van Asus Zenwifi.

Ik wil ze verbinden middels een wired backhaul en voor zover ik heb begrepen kan ik de duurdere varianten met extra 6Ghz en een 2e 5Ghz band laten liggen aangezien dat dan toch geen meerwaarde heeft.

De XD5 kwam dus als beste naar voren, ook in de best buy guide, maar na kijken op de Asus website kwam ik ook een nieuwe lijn tegen. Namelijk de BD4 die sinds oktober 2024 op de markt is samen met nog wat andere die qua design op elkaar lijken maar deze zijn met de extra 6Ghz band.

Nou zie ik dat tussen de BD4 en XD5 niet heel veel verschil zit behalve dat de BD4 2 2.5G WAN/LAN auto detection poorten heeft en de XD5 2 1G poorten heeft waarvan 1 als WAN poort. Daarnaast kan de BD4 hogere snelheden aan wat betreft wifi en heeft ie ook wifi 7. Het valt me op dat de Asus vergelijker zegt dat de XD5 een snellere processor zou hebben?

Op deze specs na zie ik niet heel veel verschil en ik vraag me dan ook af welke ik het beste kan nemen. De BD4 is nieuwer en qua design gelijk aan de nieuwe duurdere modellen. Qua prijs zit er niet veel verschil in. De XD5 set is nu te koop voor €172 en de BD4 voor €179 incl €10 korting van Amazon.

Heeft iemand ervaring met beide sets?

Ik wil ook graag weten of dit gaat werken wat betreft de wired backhaul en de Asus set als Access Point. De blauwe kabels gaan door de muur naar de meterkast in de switch die weer verbonden is met de modem. Ik heb toch besloten om klik&klaar terug te sturen aangezien de snelheid naar 100 mbps gaat in de meterkast. De benaming in de foto kunnen jullie dus negeren.

[Afbeelding]
Een set van twee in AP mode werkt prima. Ik zou dat alleen niet wired backhaul noemen. Een AP is altijd bedraad aangesloten dus dat schept alleen maar verwarring.

Wat je bij ASUS ook kan doen is één van de twee als main router of AP instellen en de tweede als mesh node. De mesh node kan draadloos met de ander verbonden zijn of bedraad: een mesh node met wired backhaul.
Voordeel: je hoeft niet handmatig hetzelfde SSID en wachtwoord in te stellen en bij firmware updates kan je het als één geheel updaten. (Nadeel: haal je de spanning van de groep waar je main router op zit dan valt je node ook uit.)

APs kan je uiteraard altijd parallel aansluiten zoals op jouw afbeelding.
Bij AP mode + node werkt dat ook.
Router mode + node kan alleen als de node achter de router staat. Deze modus heb je nodig als je parental controls wilt instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Ik heb sinds vandaag een setje ZenWifi CT8 routers en zojuist geinstalleerd.
Ik heb ze in accesspoint mode gezet en bedraad verbonden met mijn Delta (Nokia) modem. Hoe weet ik zeker dat de 2e node nu ook bedraad verbonden via het internet is, en niet via de eerste hoofdnode? Ik kom er niet helemaal uit in de app/settings
Edit:
Volgens mij werk het nu, 'Backhaul-verbindingsprioriteit' staat nu op '1G-WAN eerst'. Nu zou ik gegarandeerd internet via de WAN poort moeten hebben toch?

[ Voor 20% gewijzigd door -tom-562 op 06-12-2024 14:26 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• se77en
-tom-562 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 13:53:
Ik heb sinds vandaag een setje ZenWifi CT8 routers en zojuist geinstalleerd.
Ik heb ze in accesspoint mode gezet en bedraad verbonden met mijn Delta (Nokia) modem. Hoe weet ik zeker dat de 2e node nu ook bedraad verbonden via het internet is, en niet via de eerste hoofdnode? Ik kom er niet helemaal uit in de app/settings
Als je ze allebei in AP mode hebt gezet dan kunnen ze alleen maar bedraad verbinding maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

se77en schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 14:29:
[...]

Als je ze allebei in AP mode hebt gezet dan kunnen ze alleen maar bedraad verbinding maken.
Dat dacht ik ook.. Nu maar ik heb nu daadwerkelijk een bedraag 1Gbps icoontje ook op de settingspagina bij de desbetreffende node. Dat had ik eerst niet toen ik 'm nog niet geforceerd had

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se77en
-tom-562 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 14:41:
[...]

Dat dacht ik ook.. Nu maar ik heb nu daadwerkelijk een bedraag 1Gbps icoontje ook op de settingspagina bij de desbetreffende node. Dat had ik eerst niet toen ik 'm nog niet geforceerd had
Als je dit bedoelt:
https://www.asus.com/support/faq/1044184/#:~:text=If%20you%20prefer%20using%20wired,for%20end%20devices%20to%20connect.

Heb je de eerste in AP mode staan en de tweede toegevoegd als node bedraad, verander dan altijd Backhaul Connection Priority van Auto naar 1G WAN first. Als backhaul wordt dan uitsluitend de kabel gebruikt en je WiFi is volledig beschikbaar voor communicatie met clients.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debroei
Ha allen

Ik heb de laatste 3-4 maanden nu al een aantal keer meegemaakt dat mij mesh node axe7800 spontaan verdwijnt.
Heb 2 van deze nodes in mijn netwerk hangen. Sinds de laatste firmware update leek het alsof er een wijziging had plaatsgevonden in de toewijzing van de lan/wan port(en). Bedrade apparaten werkt ineens niet meer.

Maar wat ik erger vind, is dat zonder enige waarschuwing nodes uit het netwerk verdwijnen. Geen melding van let op accespoint niet meer bereikbaar of er is een probleem. Gewoon weg!
Dit geeft ook een onveilig gevoel juist omdat ASUS ook adverteert dat hun netwerking zo veilig is dat je zelfs een melding krijgt wanneer een onbekend Mac adres zich op je netwerk toegevoegd.
Dat is allemaal leuk maar als de uitval van een deel van het netwerk niet eens wordt gedetecteerd, is dat veel erger.
Nu vandaag een van de 2 AXE7800 nodes weer weg, en 1 lampje reageert nog (power).
Hard reset inmiddels WPS gedaan, niets werkt. Hij is 1 1/2 jaar oud, dus ik denk dat ik er maar terugstuur ter reparatie.
Maar voordat ik dit doe, iemand nog tips?
En zijn er meer mensen met het spontaan verdwijnen van mesh punten ? Voelt voor mij als redelijk onbetrouwbaar zeker omdat er geen detectie is.

[ Voor 3% gewijzigd door debroei op 05-01-2025 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• se77en
debroei schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:14:
Ha allen

Ik heb de laatste 3-4 maanden nu al een aantal keer meegemaakt dat mij mesh node axe7800 spontaan verdwijnt.
Heb 2 van deze nodes in mijn netwerk hangen. Sinds de laatste firmware update leek het alsof er een wijziging had plaatsgevonden in de toewijzing van de lan/wan port(en). Bedrade apparaten werkt ineens niet meer.

Maar wat ik erger vind, is dat zonder enige waarschuwing nodes uit het netwerk verdwijnen. Geen melding van let op accespoint niet meer bereikbaar of er is een probleem. Gewoon weg!
Dit geeft ook een onveilig gevoel juist omdat ASUS ook adverteert dat hun netwerking zo veilig is dat je zelfs een melding krijgt wanneer een onbekend Mac adres zich op je netwerk toegevoegd.
Dat is allemaal leuk maar als de uitval van een deel van het netwerk niet eens wordt gedetecteerd, is dat veel erger.
Nu vandaag een van de 2 AXE7800 nodes weer weg, en 1 lampje reageert nog (power).
Hard reset inmiddels WPS gedaan, niets werkt. Hij is 1 1/2 jaar oud, dus ik denk dat ik er maar terugstuur ter reparatie.
Maar voordat ik dit doe, iemand nog tips?
En zijn er meer mensen met het spontaan verdwijnen van mesh punten ? Voelt voor mij als redelijk onbetrouwbaar zeker omdat er geen detectie is.
Dat lijkt op een defect en als je nog garantie hebt dan wil je daar gebruik van maken lijkt me. Wat je schrijft doet vermoeden dat je andere node ook (tijdelijk) dit probleem heeft gehad, dat maakt het dan wel vaag wat er precies kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debroei
Eerder het idee dat het firmware gerelateerd was. Dit lijkt mij inderdaad hardware.
Op geen enkele reset methode reageert hij nog en alleen het lampje power geeft nog teken van leven :(
Heb al een retour aangemaakt richting de leverancier.
Maar wat ik erger vind is dat het main router 0 melding maakt. Een mesh punt is gewoon spontaan weg, ook niet offline maar alsof het er nooit is geweest. Dat bevreemd mij. Ik ben tevreden over de opties en mogelijkheden die Asus biedt, maar dit geeft wel te denken.
Ben alleen bang dat het links of rechtsom altijd wel ergens concessies doen is , helaas.

[ Voor 9% gewijzigd door debroei op 05-01-2025 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicoho
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-06 12:28
Hallo,
ik heb, of liever had, een CD6 setje, maar daarvan is de router helaas gesneuveld. Nu wil ik ter vervanging een XT9 aanschaffen. Ik vraag me af of ik de twee goede CD6 nodes die ik dus nog over heb, hieraan kan koppelen. Puur en alleen om het bereik enigzins te vergroten, wat internetten in de tuin en de buitenverlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicoho
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-06 12:28
Heb een 2 pack Asus EBM68 gekocht en hier succesvol mijn twee oude CD6 MINI AC nodes aan kunnen koppelen. moest voor de koppeling wel een bedraade verbinding gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin1986!
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 01-06 10:40
Hallo allemaal,

In de basis functioneerd alles wel redelijk maar soms kan alles met wat hulp van derden nog wat beter functioneren. Of kun je de bevestiging vinden dat het maximale behaald is.

Mijn setup:
Glasvezel 1gb internet met zyxel t56 modem.
Dan bekabeld met cat7 kabel de basis asus zenwifi ax mini staat 1 meter naast het modem.
3 meter verderop de asus zenwifi node deze maakt verbinding via draadloze backhaul.
Shield tv pro is met cat7 kabel uit de node verbonden.

Shield tv pro behaald draadloos via wifi van zyxel t56 snelheid van 480mb/s getest met anality. Ik denk dat de wifi ontvanger in de shield tv pro hier de max bereikt.

Als de asus zenwifi in routermodes staat en draadloze backhaul en de node bedraad aansluit op shield tv dan behaal ik 880mb/s
Maar omdat de telefoons op de wifi van zyxel zit (die betere snelheid heeft dan de asus) werkt chromecast niet soepel. Door de verschillende ip range tussen shield via asus en telefoon via wifi zyxel. Volgens mij zou ik iets kunnen instellen met portforwarding maar kom ik niet helemaal uit.

Asus in accespoint mode zetten en de verbinding in stand laten zoals hierboven genoemd haalt de shield bedraad een snelheid van 600mb.

Getest op meerdere dagen en meerdere tijdstippen op de dag.

Vraag is wat is nu de optimale methode? En waarom wijkt de draadloze backhaul verbinding in router mode en accespoint mode nog af?
Mocht iemand het principe van portforwarding kunnen uitleggen zodat ik de asus in routermode kan gebruiken en zodoende de shield kan voorzien van de tot nu toe gemaximaliseerde verbinding is dat ook fijn.

Alvast bedankt voor de hulp.

Robin.
Pagina: 1 ... 6 7 Laatste