Kan je ook aan Asus AiMesh gebruiken als Modem? inplaats van die troep, die je vanuit een provider toegestuurd krijgt?
(Waarschijnlijk is de vraag ooit eerder gesteld)
[Voor 17% gewijzigd door STEVESON op 28-07-2022 14:36]
STEVESON schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 14:36:
Kan je ook aan Asus AiMesh gebruiken als Modem? inplaats van die troep, die je vanuit een provider toegestuurd krijgt?
(Waarschijnlijk is de vraag ooit eerder gesteld)
Bij Tele2 glasvezel iig wel. Moest 1 kleine instellingen doen, iets van IPTV op 400 zetten, en toen kon de modem er tussen uit!!
Even zoeken op tweakers.
Ik weet niet of ik hier helemaal goed zit. Toch een vraag. Ik heb een Asus xt8 aangekocht. Hiervoor had ik de Netgear orbi mesh. Bij de Asus zie ik het 2.4 ghz kanaal, 5ghz-1 en 5ghz-2 janaal. Bij de Netgear zag ik alleen mijn wifi naam staan en schakelde deze al naar gelang tussen de 2.4 ghz en 5ghz band. Eigenlijk zou ik dat met de Asus ook.weer willen. Ik merk nu dat wanneer ik weg ben geweest en op 5ghz zat ik opeens weer op 2.4 ghz zit en ik handmatig moet schakelen naar de 5ghz. Is daar een instelling voor op de Asus xt8?
Ja dat kan als je het via Asus Smart Connect configureerd, dat betekend in het kort dat je 2.4ghz en 5ghz als1 ssid presenteerd en niet als losse
Het kiezen tussen 2.4 en 5ghz blijft wel.altijd een client keuze. Je kunt het wel zo configureren dat de 5ghz aantrekkelijker wordt voor de client om mee te verbinden door bijvoorbeeld op de 2.4 band de multicast datarate te verhogen naar 18 mbit en die van 5ghz-1 dan op 12 te zetten
[Voor 49% gewijzigd door basix op 09-09-2022 21:16]
Vraag; ik heb een 2-pack ASUS RT-AX92 AiMesh AX6100 WiFi6 geïnstalleerd gisteren en ik blijf problemen ondervinden met Sonos op het netwerk.
Nu schijnt (kom ik helaas te laat achter nu), dat er nogal wat problemen zijn met specifieke ASUS routers/AiMesh icm Sonos.
Al veel dingen geprobeerd die als mogelijke oplossing werden geboden, maar geen resultaat helaas.
Meer mensen die bovenstaande hebben ervaren en dé oplossing hebben?
-Muncky- schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:56:
Vraag; ik heb een 2-pack ASUS RT-AX92 AiMesh AX6100 WiFi6 geïnstalleerd gisteren en ik blijf problemen ondervinden met Sonos op het netwerk.
Nu schijnt (kom ik helaas te laat achter nu), dat er nogal wat problemen zijn met specifieke ASUS routers/AiMesh icm Sonos.
Al veel dingen geprobeerd die als mogelijke oplossing werden geboden, maar geen resultaat helaas.
RT-AC87U basestation
RT-AC66U Middenverdieping AP bekabeld
RT-AC66N Zolder AP Bekabeld.
Nu begint de AC66N slecht te worden en wil ik langzaam overgaan naar een AImesh systeem, voor als basis station welk op de begane grond zit in de meterkast, en ik goed bereik wil hebben tot achter in de woonkamer (11 meter+), is dan een RT-AX88U alvast een goede investering?
Ik heb een 2 pack RT-AX92 op Ziggo connectbox (bridge mode).
Een staat in de meterkast en de tweede op zolder, draadloos verbonden.
Door het hele huis prima verbinding!
Nu wil ik op de begane grond bij het achterraam een XD4 bij plaatsen voor dekking in de tuin (kan eventueel ook bedraad).
Goed idee? Of beter een derde RT-AX92 erbij kopen?
-Muncky- schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:56:
Ik heb ook deze setup. En ik ervaar geen issues met Sonos. Heb de Arc wel bekabeld. De rest niet.
Ik heb net een Asus XT8 set binnen, omdat ik van de AImesh wifi 6 gebruik wilde gaan maken. Ik wil deze eigenlijk simpelweg aan de expierabox aansluiten (LAN-WAN) zoals ook mijn huidige RT-AC68U zit. Echter , hoewel het een half uur tot een uur werkte.
Ziet de Experiabox nu de XT8 niet meer. de XT8 geeft de melding dat de DHCP server niet goed werkt van de Experiabox. Uiteraard staat de DHCP aan.
Ook het toekennen van een vast ip adress in de XT8 werkt niet, XT8 niet te zien in de experiabox v10.
Heeft iemand een idee , of en hoe dit op te lossen is? De Asus RT-AC68U werkt namelijk wel goed. maar is natuurlijk AC en al wat ouder. De XT heeft wat meer capaciteit om het e.e.a te kunnen managen, maar als dit niet werkt dan heb ik er niks aan. (het gaat me ook juist om parental control functionaliteiten e.d.)
Ik heb net een Asus XT8 set binnen, omdat ik van de AImesh wifi 6 gebruik wilde gaan maken. Ik wil deze eigenlijk simpelweg aan de expierabox aansluiten (LAN-WAN) zoals ook mijn huidige RT-AC68U zit. Echter , hoewel het een half uur tot een uur werkte.
Ziet de Experiabox nu de XT8 niet meer. de XT8 geeft de melding dat de DHCP server niet goed werkt van de Experiabox. Uiteraard staat de DHCP aan.
Ook het toekennen van een vast ip adress in de XT8 werkt niet, XT8 niet te zien in de experiabox v10.
Heeft iemand een idee , of en hoe dit op te lossen is? De Asus RT-AC68U werkt namelijk wel goed. maar is natuurlijk AC en al wat ouder. De XT heeft wat meer capaciteit om het e.e.a te kunnen managen, maar als dit niet werkt dan heb ik er niks aan. (het gaat me ook juist om parental control functionaliteiten e.d.)
Even een vraag over een ethernet AiMesh setup voor een AC86u router en 3 Lyra mini AP's. De documentatie is volgens mij nogal afwezig op dit punt en ik kon het ook niet zo gauw in dit topic terugvinden.
Op de router zijn managed switches aangesloten (Netgear prosafe GS108e). Kan ik de Lyra AP's direct met een ethernet kabeltje op die switches inprikken en daarna de AiMesh configureren, of moeten die AP's voor de ethernet backhaul rechtreeks onderling verbonden zijn?
JPS schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:26:
Even een vraag over een ethernet AiMesh setup voor een AC86u router en 3 Lyra mini AP's. De documentatie is volgens mij nogal afwezig op dit punt en ik kon het ook niet zo gauw in dit topic terugvinden.
Op de router zijn managed switches aangesloten (Netgear prosafe GS108e). Kan ik de Lyra AP's direct met een ethernet kabeltje op die switches inprikken en daarna de AiMesh configureren, of moeten die AP's voor de ethernet backhaul rechtreeks onderling verbonden zijn?
Ik heb 2 xt8 en 2 68u in aimesh wired mode. Alles wertke goed totdat ik sinds enkele dagen nieuwe mobiel heb. Deze doet daar wanneer ik van boven naar beneden gaat is de wifi verbonden maar dan geeft die aan geen internet. Dit zowel op de mixed ssid als op de wifi6 ssid. Terwijl dit op mijn oude telefoon niet het geval is.
Nu jeb ik de fw geupdate en wil de boel opnieuw instellen. Ik heb grlezen dat je beter de banden gaat scheiden 2.5, 5 en 6
Ik hen nu 2.5 en 5 samen als 1 ssid en smartconnect aan. Kan ik ze beter scheiden? Misschien dan dat mijn nieuwe toestel dan wel goed overgaat (samsung s23u)
Even een andere vraag, ik heb zoals hierboven omschreven 2 XT8 en 2 68U.
Heb zojuist een RX55 aangeschaft voor de wifi6 en wil de beide RT68 uithalen
Ik wil de boel omgooien en XT8 router mode in de woonkkamer te neerzetten.
Maar de modem staat in de meterkast. Ik ben nu aan het testen
Modem-switch-router
Achter de switch hangen de overige nodes.
Dit lijkt te werken(ben aan het testen), maar kan ik hierdoor later problemen krijgen? Of het het niet aan te raden.
330d schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:48:
Even een andere vraag, ik heb zoals hierboven omschreven 2 XT8 en 2 68U.
Heb zojuist een RX55 aangeschaft voor de wifi6 en wil de beide RT68 uithalen
Ik wil de boel omgooien en XT8 router mode in de woonkkamer te neerzetten.
Maar de modem staat in de meterkast. Ik ben nu aan het testen
Modem-switch-router
Achter de switch hangen de overige nodes.
Dit lijkt te werken(ben aan het testen), maar kan ik hierdoor later problemen krijgen? Of het het niet aan te raden.
Als je de XT8 als router wilt gebruiken dan kan dat. Echter dan is het wel aan te raden om je modem in bridge modus te zetten. Anders krijg je een dual NAT situatie wat vaak problemen geeft. Tevens moet de modem en router rechtstreeks met elkaar verbonden zijn. Zonder een switch er tussen
Ik heb hem normaal al achter de modem. Is nu zo dat ik eerst naar switch wilt en dan pas maar router. Maar ik heb net uitgebreid getest. Het werkt niet.
330d schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 13:16:
Ik heb hem normaal al achter de modem. Is nu zo dat ik eerst naar switch wilt en dan pas maar router. Maar ik heb net uitgebreid getest. Het werkt niet.
Modem en router moeten direct achter elkaar staan en dus verbonden zijn met een ethernet kabel (stabdaard cat5e bijvoorbeeld met rj45 stekker) zonder dat er een switch tussen staat.
De switch plaats je achter je router (logisch gezien)
Ik heb mijn AC68U vervangen door een AX55.
In de woonkamer staat de XT8 router en de AX55 op de 1e verdieping.
Op de 2e verdieping staat de andere XT8. Alles via ethernet verbonden.
Net even getest op de 1e verdieping bleef mijn phone heel lang op de wifi6 van woonkamer hangen, uiteindelijk schakelde deze naar de AX55, maar op de 5GHz band. De wifi6 ssid is nergens te bekennen, totdat ik naar de 2e verdieping ging en sprong deze wel naar wifi6.
Ik heb de AC68u vervangen juist omdat ik dacht dat ik in het hele huis wifi6 kan gebruiken. Kan dit niet of heb ik iets moeten instellen??
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Functioneel en analytisch
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie.
Meer details
janee
Relevantere advertenties
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht.
Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Ingesloten content van derden
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden.
Meer details