|
[Voor 21% gewijzigd door Balance op 01-07-2020 13:04. Reden: Nieuwe 802.11ax (Wi-Fi 6) routers toegevoegd]
|
[Voor 21% gewijzigd door Balance op 01-07-2020 13:04. Reden: Nieuwe 802.11ax (Wi-Fi 6) routers toegevoegd]
[Voor 4% gewijzigd door Balance op 28-05-2018 20:50]
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Prima in een grote Amerikaanse huis met luciferhouten muren en vloeren waar verschillende nodes verschillende paden hebben. In een NL betonnen, goed geisoleerde eengezinswoning is enige pad tussen verdiepingen via het trapgat. Als dat down gaat hang je, ongeacht 'AI'.Balance schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 14:25:
@Ben(V) Ja en nee. Het zijn inderdaad gewoon nog repeaters die een draadloos signaal opvangen en deze opnieuw uitzenden, maar er is wel flink wat extra functionaliteit ingeklust. Het belangrijkste is dat AiMesh, net als veel andere Mesh-oplossingen, self-healing is. Valt er dus een verbinding of router weg gaat het netwerk zelf opzoek naar een andere route om met het apparaat te verbinden.
Nee. Enige wat erbij komt is 802.11r support dat sneller roaming mogelijk maakt als je client al roamt, maar niets toevoegt aan de beslissing om te roamen.Ook de roaming tussen de nodes wordt goed afgehandeld
Alleen de apparaten die zo'n tweede 5GHz radio hebben. De meeste op dit lijstje hebben het niet.en een tweede 5GHz-radio kan als backbone gebruikt worden. Ook kan je gewoon een ethernetkabel gebruik als backbone als je die mogelijkheid hebt.
Tja, proberen kan geen kwaad dan, maar laat je niet wol voor ogen trekken door alle reclameblaat. Mesh werkt alleen in heel specifieke omstandigheden goed, omstandigheden die in NL zeldzaam zijn. En grootste deel van de voordelen die genoemd worden hebben niets met meshing zelf te maken.En het kwam dus in een gratis firmware-update.
Ook hier: oppassen voor de marketingblaat.Wat betreft 802.11ax, het gaat er niet per se om dat het veel sneller is (ruwe data-rate ligt ongeveer 40% hoger), maar dat de capaciteit juist beter benut wordt. Er is OFDMA, wat ook in LTE gebruikt wordt, waarmee frequentiebanden in kleinere stukjes kunnen worden opgedeeld waarbij elk device een eigen stukje krijgt. Dit gebeurt bovendien dynamisch, de frequenties kunnen in milliseconden herverdeeld worden afhankelijk van de behoeften. Tevens is et Multi-user MIMO voor de upload, waardoor de verschillende spatial streams ook door verschillende clients tegelijk gebruikt kunnen worden.
Soittakaa Paranoid!
Goed punt, ik weet waar ik m'n eerste node ga hangen: precies met een zichtlijn door het trapgat.dion_b schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 15:33:
Prima in een grote Amerikaanse huis met luciferhouten muren en vloeren waar verschillende nodes verschillende paden hebben. In een NL betonnen, goed geisoleerde eengezinswoning is enige pad tussen verdiepingen via het trapgat. Als dat down gaat hang je, ongeacht 'AI'.
En op termijn hopelijk 802.11k:, 802.11u en 802.11v, allemaal protocollen die via firmware toegevoegd kunnen worden. En bij Asus heb ik daar wel vertrouwen in, wat hopelijk Agile Multiband-certificatie oplevert.Nee. Enige wat erbij komt is 802.11r support dat sneller roaming mogelijk maakt als je client al roamt, maar niets toevoegt aan de beslissing om te roamen.
Voor dat laatste moeten bovenal instellingen gelijk zijn en moet de hardware die instellingen identiek vertalen in de beacons in de lucht. Dat heeft niets met "mesh" te maken, success van UniFi maakt dat duidelijk. Hier zie je dat de supported devices allemaal Broadcom chipset hebben vanaf de BCM4360, dat zorgt voor identieke vertaling van instellingen, maar dat kun je van dezelfde apparaten ook verwachten zonder mesh.
Zeker waar, maar ook als je maar een node met een tweede 5GHz-radio hebt is het al een voordeel, die radio kan dan in ieder geval op volle snelheid data doorzetten naar de clients die met die node verbinden. Of andersom.Alleen de apparaten die zo'n tweede 5GHz radio hebben. De meeste op dit lijstje hebben het niet.
Absoluut waar. Laten we dan stellen dat Asus een belachelijke naam heeft gekozen omdat AiMesh niks met AI of Mesh te maken heeft. Maar het feit dat meerdere routers nu goed samenwerken op een netwerk is voor mij nog steeds heel interessant.Tja, proberen kan geen kwaad dan, maar laat je niet wol voor ogen trekken door alle reclameblaat. Mesh werkt alleen in heel specifieke omstandigheden goed, omstandigheden die in NL zeldzaam zijn. En grootste deel van de voordelen die genoemd worden hebben niets met meshing zelf te maken.
Het overgrote tijd hebt je meer dan genoeg capaciteit op je wifi-netwerk. Het gaat juist om die piekbelastingen die je moet opvangen en daarbij kan MU-MIMO wel heel erg helpen, want dat zijn de momenten dat er veel apparaten op het netwerk zitten. Is het een kip-ei-probleem? Zeker waar. Hebben we er veel aan als over 5 of 10 jaar elk apparaat het ondersteund? Volgens mij wel.Ook hier: oppassen voor de marketingblaat.
Om met MU-MIMO te beginnen: dat hebben we al in wave 2 WiFi-ac. En je hebt er als gemiddeld thuisgebruiker geen zak aan. Er is niet een review dat voor Broadcom's implementatie enige voordeel toont, ook niet in synthetische tests die bedoeld zijn om het optimaal uit de verf te laten komen. Die van Qualcomm-Atheros levert wel aantoonbaar voordeel in situatie met zeer veel clients die zelf MU-MIMO support hebben in hetzelfde netwerk die allemaal maximaal bandbreedte proberen te halen, maar IRL is dat niet het geval - de meeste clients anno 2018 ondersteunen geen MU-MIMO, en zelfs waar clients het wel ondersteunen is in een huissituatie kans op combo van apparaten die tegelijk downstream maximaal proberen te gebruiken laag, om nog maar te zwijgen over upstream (straks bij ax).
Wow dat is interessant, wist ik nog niet! 3dB is behoorlijk significant, dat resulteert praktisch in een stap hogere QAM toch (dus 32-QAM i.p.v. 16 QAM of 256 QAM i.p.v. 128 QAM)?Wmb brengt ax maar één echt zinnig voordeel voor de thuissituatie en dat is de overstap van Convolutional FEC naar LDPC. Dat is niet zo sexy als "MU-MIMO!" of "OFDMA!", maar zet veel meer zoden aan de dijk. LDPC weet veel dichterbij de Shannon-limieten te komen waardoor je zowel in theorie als praktijk ongeveer 3dB SNR wint bij zelfde signaalomstandigheden. Dat is fors - dat betekent dat je aanzienlijk langer een perfecte verbinding behoudt. Als je nu een redelijke verbinding hebt, wordt dat goed, heb je nu een marginale, wordt het redelijk en stabiel, en waar je nu geen verbinding hebt kun je allicht toch iets voor elkaar krijgen - en dat geldt zowel in 2.4GHz, waar interferentie (meer noise) danwel 5GHz waar demping (minder signal) de uitdaging is.
Daar zit ook ook wel een aardig aantal uur per week in, dus m'n netwerkkaart in m'n laptop is de eerste die een upgrade naar (draft) 802.11ax krijgt. En dan een scriptje schrijven wat l33t! rapporteert zodra hij met een 802.11ax netwerk verbindt.In high-density environments (denk: een collegezaal, station of stadion) is het andere koek, maar thuis is LDPC de enige feature van ax waar je echt wat aan gaat hebben - maar het is qua SNR de eerste grote vooruitgang in 15 jaar, dus dat is ook echt significant
Sneller misschien, bondiger echt nietEdit:
Ik moet sneller en bondiger typen - spuit11
[Voor 15% gewijzigd door Phusebox op 01-09-2018 06:49]
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Ik haal op anderhalf tot drie meter afstand niet eens 200 Mbps. Line of sight, drie meter afstand haal ik 100Mbps met pieken naar 120/130...king006 schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 09:18:
@Phusebox,
Ik gebruik twee keer een ASUS RT-AC86U met de aimesh optie en dat bevalt prima! Door het hele huis hebben we nu goede WiFi met 200/20 als snelheid.
Had je misschien andere kanalen ingesteld?
[Voor 29% gewijzigd door Phusebox op 01-09-2018 10:20]
Ja. Je kunt de AP niet beheren enkel via de router instellingen doen.Tonne2016 schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 11:49:
Sinds gisteren ook een AImesh netwerk. Werkt uitstekend. Vrijwel overal meer dan 200 Mbps.
Maar ik probeer het AP te benaderen om daar wat na te lopen en dat gaat niet.
Het IP adres weet ik wel maar dan wordt ik teruggevoerd naar de router.
Hoort dat zo?
[Voor 20% gewijzigd door Phusebox op 01-09-2018 12:25]
[Voor 16% gewijzigd door Soeski op 01-09-2018 13:29]
Dat kan inderdaad en is uiteraard de beste optie.Soeski schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 13:27:
Ik zit hier nu ook naar te kijken, maar hebben jullie een draadloos AiMesh systeem? Ik wil via de kabel gaan uitbreiden (van de RT-AC88U naar een RP-AC68U b.v.), altijd beter dan een draadloos signaal oppakken en weer versterken. Wat ik niet zo duidelijk kan vinden is of dit ook onder AiMesh valt of dat dit alleen draadloos naar draadloos werkt. Hoop het niet?
/edit: ik zie in een review dat "Ethernet Backhaul" mogelijk is; precies wat ik zoek.
[Voor 53% gewijzigd door king006 op 01-09-2018 14:14]
[Voor 16% gewijzigd door Phusebox op 01-09-2018 14:21]
Heb hem al gereset en ingepakt om terug te sturen.king006 schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 14:27:
@Phusebox,
Wil je eens het volgende testen?
- Smart Connect uitzetten
- 2.4 GHz en 5 GHz even aparte naam
- Kanaal van 2.4 GHz op 1,6 of 11
- Kanaal van 5 GHz op kanaal 100, 104 of 108
Maak dan verbinding met het 5 GHz netwerk. Wat voor snelheid heb je dan?
Staat de ASUS hoog of laag in de meterkast? Kun je hem hoger krijgen als hij laag staat?
Blijf maar gewoon bij mijn R7000 en er mee leren leven dat het ding regelmatig een reset nodig heeft en ik alleen in de woonkamer fatsoenlijke WiFi heb.king006 schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 14:39:
@Phusebox,
Jammer om te lezen dat het bij jou niet heeft gewerkt. heb je nu een andere router gekocht die wel goed werkt?
[Voor 8% gewijzigd door Tonne2016 op 02-09-2018 11:22]
[Voor 26% gewijzigd door king006 op 02-09-2018 12:24]
Hmm ok. Zonder die optie is het toch al niet echt een geschikte router. Dacht dat zoiets wel standaard was op de duurdere modellen. Gebruik het al zes of zeven jaar.king006 schreef op zondag 2 september 2018 @ 12:21:
@Phusebox,
Wil je hem toch nog eens aansluiten? Ik zal je dan even wat instellingen doorsturen die bij mij staan ingesteld. Wellicht dat dat helpt?
Edit:
Net even gezocht en kan geen optie vinden voor LAN om blokkades in te stellen met betrekking tot MAC.
[Voor 14% gewijzigd door Tonne2016 op 02-09-2018 13:01]
Wireless inderdaad wel. Beetje gek dat ze zo'n optie niet hebben.Tonne2016 schreef op zondag 2 september 2018 @ 12:59:
@Phusebox en @king006
Ja, zoals je kunt lezen, ruim 200 tot tegen de 300 Mbps op mijn oude S5 Neo. Vind ik prima!
Er is wel een MAC filtering optie onder "Wireless". Bedraad niet gechecked.
Dan praat ik wel over de AC68U. Want daar heb ik er twee van.
[Voor 26% gewijzigd door Phusebox op 02-09-2018 13:09]
[Voor 15% gewijzigd door Phusebox op 03-09-2018 22:13]
Heb alles weer gereset. Maar had 2.4 GHz op kanaal 6 en 5 GHz op kanaal 36.king006 schreef op maandag 3 september 2018 @ 22:49:
@Phusebox,
Kun je wat printscreens maken van je WiFi instellingen?
[Voor 15% gewijzigd door Phusebox op 04-09-2018 07:27]
Nee sorry, echt klaar mee, pakketjes staan klaar om straks op de post te gooien. Heb me al drie avonden lopen ergeren op dat ding. Elke keer geeft Ziggo me dan weer een nieuw IP adres als ik een andere router aansluit, waardoor allerlei dingen weer in de soep lopen. Heeft me nu al bijna 15 uur gekost.king006 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 10:25:
Heel vreemd @Phusebox! mijn ervaringen zijn echt anders. Jammer dat je toch geen printscreens hebt geplaatst. Stond hij bijvoorbeeld op 20 MhZ, 40 MhZ of 80 MhZ?
Ik wil toch wel weten wat de oorzaak kan zijn, ik hoop dat je toch nog eens de boel wil aansluiten en dan samen met @Tonne2016 en mij de instellingen wil controleren?
[Voor 6% gewijzigd door Phusebox op 04-09-2018 10:51]
Bedankt voor de hulp in ieder geval. Mijn Netgear heeft die setting niet. (overigens las ik dat je daar Merlin firmware op kunt flashen die ook aiMesh ondersteuntking006 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 11:05:
Ik begrijp je volkomen hoor!je krijgt dan inderdaad een nieuw IP Adres en dat is soms behoorlijk irritant. Ik zet die setting dan op 80 MHz als smartconnect uitstaat.
Ehm even zoeken. Gisteravond laat op een forum gelezen. Op snbforum verwijderen ze die info blijkbaar steeds... Googlen op r7000 aiMesh denk ik. > http://www.linksysinfo.or...tgear-r7000.71108/page-60king006 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 11:29:
Ik weet niet waar je dat gelezen hebt? maar Aimesh werkte niet in combi met Merlin omdat Aimesh gesloten code zou zijn.
[Voor 10% gewijzigd door Phusebox op 04-09-2018 12:33]
Netjes in de tijd verdelen is dus de bandbreedte delen dus minder snelheid zeker als ze hetzelfde kanaal gebruiken.Tonne2016 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 23:57:
Nee, de bandbreedte wordt (bekabeld) zeker niet gehalveerd.
De kanalen onderling zullen elkaar niet storen doordat, wanneer er meerdere devices, tegelijkertijd down- of uploaden, de tijd netjes wordt verdeeld.
Maar bij access points moet je handmatig switchen. Dat is wat mij stoort. Of is daar een oplossing voor?Ben(V) schreef op zondag 9 september 2018 @ 11:55:
Interessant verhaal wat weer bevestigd wat we al wisten.
Mesh is heel duur en performed veel slechter ten opzicht van normaal bekabelde accesspoints.
En die AiMesh is nog veel slechter omdat die je op een enkel kanaal dwingt.
[Voor 10% gewijzigd door Ben(V) op 09-09-2018 12:17]
Dat laatste snap ik maar bij mij schakelt geen enkel device over naar een ander netwerk als dat beter is.Ben(V) schreef op zondag 9 september 2018 @ 12:15:
Waarom zou je handmatig moeten switchen?
AP's moeten altijd op verschillende kanalen gezet worden en hetzelfde SSID hebben.
Dus nooit op auto, dat gaat mis.
Verder moet je er voor zorgen dat hun bereik niet te veel overlap heeft.
Een device gaat namelijk pas roamen als het signaal dat van z'n AP komt te zwak wordt.
Maar aangezien zijn eigen signaal veel zwakker is dan wat een AP uitzend is er intussen al lang eenrichtingsverkeer ontstaan.
Oplossing is dus zorgen dat je AP minder signaal uitstuurt en dus in dezelfde orde ligt als wat je device kan uitzenden, dan zal je device netjes gaan roamen naar een ander AP.
Iedereen wil altijd maar zoveel mogelijk signaal van een AP hebben maar voor goed roaming gedrag werkt dat juist contra productief.
Overigens geld dit precies zo voor een mesh oplossing, die roamen ook niet als dit verkeerd is ingeregeld, want je device schakelt over en niet je AP's ook niet in een mesh omgeving.
Wat is dan de oplossing? En USB lan adapter aan mijn telefoon en een katrol netwerkkabel?Ben(V) schreef op zondag 9 september 2018 @ 12:53:
Zoals ik al zei, beter dan wat?
Als hij het netwerk waar hij mee verbonden is nog goed ziet gaat hij niet overschakelen.
En dat kan gebeuren als zelfs het AP je device niet meer kan bereiken, want zoals ik al zei de meeste AP's zenden veel te veel signaal uit.
Zo werkt wifi nu eenmaal.
In een goede implementatie zou een device uit zichzelf roamen zodra het een access point met hetzelfde SSID ziet dat een sterker signaal biedt. Ook zou het een (lichte) voorkeur naar 5GHz moeten hebben, gezien deze band vaak rustiger is en meer bandbreedte biedt.What I hope you take away from this series is that there is no "magic" in Wi-Fi roaming. By design, the STA controls the process, deciding when to roam and where to roam to, depending on algorithms baked into its Wi-Fi drivers. APs can attempt to influence the process by deauthenticating or disassociating the STA to initiate the process. But the STA can decide to connect right back up to the same radio.
Once a STA has decided to roam, an AP can also attempt to influence a roam by delaying or completely withholding responses on a particular radio or AP. But if an AP has previously responded to STA probes, using the "I can't hear you" trick when the STA comes knocking to connect may result in a dropped connection while the confused STA probes to find a more receptive AP.
The new roaming enhancement standards can be used to shorten roam times, band steer a device or both. But implementations vary widely on both AP and STA and bugs abound. So support for 802.11k,v and r are by no means a roaming panacea. And remember each standard—and the options within the standard—needs to be supported by both AP and STA to work.
[Voor 21% gewijzigd door Balance op 11-09-2018 22:07]
Ik wil ook een AC86u; op de een of andere manier blijft die vrij hoog geprijsd.NoFate schreef op maandag 17 september 2018 @ 14:18:
er loopt een cashback actie op de asus toestellen
ik wil de rt-ac86u aankopen, als ik nog 2 gebruikers kan vinden, krijgen we tot 25% korting hierop
nog iemand interesse? actie loopt nog tot 30 sept
https://promotion.asus.com/nl/nl/asus-wlan-aimesh
ik zal eens horen bij asus, of ik een claim kan indienen met 3 verschillende facturen, dan kan je bv mij je factuur bezorgen en dien ik de claim in? of eventueel met bol.com bestellen en laten afleren op 3 verschillende adressenJPS schreef op maandag 17 september 2018 @ 17:35:
[...]
Ik wil ook een AC86u; op de een of andere manier blijft die vrij hoog geprijsd.
25% korting is aardig, maar je hebt ook nog 2x extra verzendkosten. Ik wilde maar even wachten tot Black Friday
Als ie onder de streep op ca. 150 euro uitkomt vind ik het best! NL trouwens.NoFate schreef op maandag 17 september 2018 @ 19:34:
[...]
ik zal eens horen bij asus, of ik een claim kan indienen met 3 verschillende facturen, dan kan je bv mij je factuur bezorgen en dien ik de claim in? of eventueel met bol.com bestellen en laten afleren op 3 verschillende adressen
doe je mee als het gaat en ik niet met de extra verzendkosten zit? dan moeten we nog maar 1 x iemand vinden
ben je trouwens van NL of BE?
[Voor 27% gewijzigd door king006 op 18-09-2018 09:45]
@king006 :king006 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 13:20:
@PoisonRX,
Dat is het zeker! blijft alleen nog even de vraag omtrent de HUMAX, wat is dat voor apparaat?
Nee, op het moment dat ik een verandering doe en op "Apply" klik wordt ik gewaarschuwd dat de verbinding zal worden verbroken. En daarna krijg ik geen toegang meer via WiFi en ook niet via LAN. Het enige wat helpt is uit- en weer aanzetten.king006 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 22:18:
@PoisonRX,
Dat probleem heb ik niet eerder gehad, heb je dat alleen als je router als accesspoint staat ingesteld? Kun je hem ook niet benaderen als je dan een LAN kabel pakt?
[Voor 6% gewijzigd door king006 op 20-09-2018 09:36]
[Voor 185% gewijzigd door JME op 16-10-2018 15:02]
Google Pixel 7a Macbook Pro 2023 16" LG OLED evo C3 Samsung Galaxy S23 Hogwarts Legacy Samsung Galaxy Z Fold4 Apple iPhone 14 Nintendo Switch Lite
Tweakers is samen met
Hardware Info,
AutoTrack,
Gaspedaal.nl,
Nationale Vacaturebank,
Intermediair en
Independer
onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2023
•
Hosting door True
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details