Acties:
  • 0Henk 'm!
Asus AiMesh
Ervaringen & Discussie

Inleiding
Begin januari 2018 kondigde Asus aan een eigen lijn Mesh-producten te lanceren onder de naam AiMesh. Opvallend was echter dat het bedrijf daar bestaande routers voor gebruikte die door middel van een firmware-update mesh-functionaliteit kregen. Hierdoor konden een select aantal routers, waarvan sommige wel vijf jaar oud, ineens functioneren binnen een Mesh-netwerk.

Ondertussen is de firmware naar diverse modellen uitgerold en behoorlijk stabiel. In dit topic kan AiMesh verder uitgediept worden, ervaringen gedeeld worden en discussies omtrent de nieuwe technologie gevoerd worden.
Modellen
De volgende routers van Asus ondersteunen AiMesh, eventueel na een firmware-update.

Wifi SpeedModelAiMesh Firmware Download
AC1900RT-AC68RWDownload
RT-AC68UFDownload
RT-AC68RDownload
RT-AC68WDownload
RT-AC1900Download
RT-AC1900UDownload
RT-AC68U_WhiteDownload
RT-AC68PDownload
RT-AC1900PDownload
RT-AC68UDownload
AC2900RT-AC86UDownload
RT-AC2900Download
AC3100RT-AC88UDownload
RT-AC3100Download
AC5300RT-AC5300Download
ROG Rapture GT-AC5300Download

Wifi SpeedModelAiMesh Firmware Download
AX1800RT-AX56UDownload
AX3000RT-AX58UDownload
AX5400RT-AX82UDownload
AX5700RT-AX86UDownload
AX6000RT-AX88UDownload
AX6100RT-AX92U (two-pack)Download
AX6600ZenWiFi AX (XT8)Download
AX11000ROG Rapture GT-AX11000 Download

Set-up

Reviews

[Voor 21% gewijzigd door Balance op 01-07-2020 13:04. Reden: Nieuwe 802.11ax (Wi-Fi 6) routers toegevoegd]

Acties:
  • 0Henk 'm!
Ik heb zelf een bijna vijf jaar oude RT-AC68U, waar ik altijd zeer tevreden over ben geweest. Binnenkort wil ik gaan upgraden en toen Asus in januari AiMesh aankondigde was ik toch wel even verbaasd. Je ziet niet vaak dat een product van zo uit nog zo'n significante feature-update krijgt, ondanks dat Asus zijn routers altijd goed ondersteund.

Anyway, in plaats van nu zomaar random een nieuwe router te kopen neig ik nu toch om bij Asus te blijven (damn dat hebben ze slim bedacht daar bij Asus) zodat ik m'n RT-AC68U als extra node in het netwerk kan blijven gebruiken. En omdat ik weet dat het bij Asus echt heel goed zit qua software-ondersteuning.

Ik ga wel nog even aan kijken wat 802.11ax gaat doen, mainstream adoptie is nog zeker een jaar weg. Aan de andere kan zit 802.11ac nu ook wel echt aan het eind van z'n life-cycle. Op Computex volgende week krijgen we hopelijk meer te horen over de Asus RT-AX88U.

[Voor 4% gewijzigd door Balance op 28-05-2018 20:50]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:06

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Titelaanpassing, zodat het in lijn ligt met de rest van de topics.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:38
Tja of je het nu met een leuke markting kreet "mesh" gaat labelen, het zijn gewoon wifi repeaters met alle bijbehorende problemen en ellende.

En om het over een opvolger van 802.11AC te gaan denken lijkt me helemaal zinloos
.
802.11AC heeft potentieel de mogelijkheden om bijna 7Gb/s te halen en iedereen heeft nog gewoon 1Gb/s bedraad dus die AC kan nog heel wat jaartjes mee.
Er zijn zelf nog niets eens clients die wave 2 aankunnen dus daar zit de echte toekomst.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

@Ben(V) Ja en nee. Het zijn inderdaad gewoon nog repeaters die een draadloos signaal opvangen en deze opnieuw uitzenden, maar er is wel flink wat extra functionaliteit ingeklust. Het belangrijkste is dat AiMesh, net als veel andere Mesh-oplossingen, self-healing is. Valt er dus een verbinding of router weg gaat het netwerk zelf opzoek naar een andere route om met het apparaat te verbinden. Ook de roaming tussen de nodes wordt goed afgehandeld en een tweede 5GHz-radio kan als backbone gebruikt worden. Ook kan je gewoon een ethernetkabel gebruik als backbone als je die mogelijkheid hebt.

En het kwam dus in een gratis firmware-update.

Wat betreft 802.11ax, het gaat er niet per se om dat het veel sneller is (ruwe data-rate ligt ongeveer 40% hoger), maar dat de capaciteit juist beter benut wordt. Er is OFDMA, wat ook in LTE gebruikt wordt, waarmee frequentiebanden in kleinere stukjes kunnen worden opgedeeld waarbij elk device een eigen stukje krijgt. Dit gebeurt bovendien dynamisch, de frequenties kunnen in milliseconden herverdeeld worden afhankelijk van de behoeften. Tevens is et Multi-user MIMO voor de upload, waardoor de verschillende spatial streams ook door verschillende clients tegelijk gebruikt kunnen worden.

• Ben(V)
Ik weet wel wat 802.11ax is, dat hoef je niet uit te leggen.
Ik zeg alleen dat het de komende 10 jaar niet zinvol van toepassing is en zelfs voor grootschalige toepassing in grote gebouwen zal het nog heel lanfg duren voor het ergens opduikt.
Afgelopen jaar zijn in de professionele markt pas mondjesmaat wave 2 omgevingen uitgerold, waar nog niet eens clients voor te krijgen zijn.

En dat zelf healen is alleen nuttig als er ook fysiek gezien een grid van AP's gemaakt is en er dus alternatieve routes mogelijk zijn
De Nederlandse huizen lenen zich daar absoluut niet voor.

Mesh netwerken zouden alleen zinvol kunnen zijn als je grote oppervlakten moet afdekken en dan nog blijf je zitten met het feit dat het gewoon repeaters zijn en je minimaal je snelheid halveert per hop en als je de backhaul toevallig moet delen gaat het nog veel sneller omlaag.

Ik blijf er bij dat wifi mesh een nutteloze marketing kreet is en zonde van je tijd, geld en energie.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Balance schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 14:25:
@Ben(V) Ja en nee. Het zijn inderdaad gewoon nog repeaters die een draadloos signaal opvangen en deze opnieuw uitzenden, maar er is wel flink wat extra functionaliteit ingeklust. Het belangrijkste is dat AiMesh, net als veel andere Mesh-oplossingen, self-healing is. Valt er dus een verbinding of router weg gaat het netwerk zelf opzoek naar een andere route om met het apparaat te verbinden.
Prima in een grote Amerikaanse huis met luciferhouten muren en vloeren waar verschillende nodes verschillende paden hebben. In een NL betonnen, goed geisoleerde eengezinswoning is enige pad tussen verdiepingen via het trapgat. Als dat down gaat hang je, ongeacht 'AI'.
Ook de roaming tussen de nodes wordt goed afgehandeld
Nee. Enige wat erbij komt is 802.11r support dat sneller roaming mogelijk maakt als je client al roamt, maar niets toevoegt aan de beslissing om te roamen.

Voor dat laatste moeten bovenal instellingen gelijk zijn en moet de hardware die instellingen identiek vertalen in de beacons in de lucht. Dat heeft niets met "mesh" te maken, success van UniFi maakt dat duidelijk. Hier zie je dat de supported devices allemaal Broadcom chipset hebben vanaf de BCM4360, dat zorgt voor identieke vertaling van instellingen, maar dat kun je van dezelfde apparaten ook verwachten zonder mesh.
en een tweede 5GHz-radio kan als backbone gebruikt worden. Ook kan je gewoon een ethernetkabel gebruik als backbone als je die mogelijkheid hebt.
Alleen de apparaten die zo'n tweede 5GHz radio hebben. De meeste op dit lijstje hebben het niet.
En het kwam dus in een gratis firmware-update.
Tja, proberen kan geen kwaad dan, maar laat je niet wol voor ogen trekken door alle reclameblaat. Mesh werkt alleen in heel specifieke omstandigheden goed, omstandigheden die in NL zeldzaam zijn. En grootste deel van de voordelen die genoemd worden hebben niets met meshing zelf te maken.
Wat betreft 802.11ax, het gaat er niet per se om dat het veel sneller is (ruwe data-rate ligt ongeveer 40% hoger), maar dat de capaciteit juist beter benut wordt. Er is OFDMA, wat ook in LTE gebruikt wordt, waarmee frequentiebanden in kleinere stukjes kunnen worden opgedeeld waarbij elk device een eigen stukje krijgt. Dit gebeurt bovendien dynamisch, de frequenties kunnen in milliseconden herverdeeld worden afhankelijk van de behoeften. Tevens is et Multi-user MIMO voor de upload, waardoor de verschillende spatial streams ook door verschillende clients tegelijk gebruikt kunnen worden.
Ook hier: oppassen voor de marketingblaat.

Om met MU-MIMO te beginnen: dat hebben we al in wave 2 WiFi-ac. En je hebt er als gemiddeld thuisgebruiker geen zak aan. Er is niet een review dat voor Broadcom's implementatie enige voordeel toont, ook niet in synthetische tests die bedoeld zijn om het optimaal uit de verf te laten komen. Die van Qualcomm-Atheros levert wel aantoonbaar voordeel in situatie met zeer veel clients die zelf MU-MIMO support hebben in hetzelfde netwerk die allemaal maximaal bandbreedte proberen te halen, maar IRL is dat niet het geval - de meeste clients anno 2018 ondersteunen geen MU-MIMO, en zelfs waar clients het wel ondersteunen is in een huissituatie kans op combo van apparaten die tegelijk downstream maximaal proberen te gebruiken laag, om nog maar te zwijgen over upstream (straks bij ax).

Wmb brengt ax maar één echt zinnig voordeel voor de thuissituatie en dat is de overstap van Convolutional FEC naar LDPC. Dat is niet zo sexy als "MU-MIMO!" of "OFDMA!", maar zet veel meer zoden aan de dijk. LDPC weet veel dichterbij de Shannon-limieten te komen waardoor je zowel in theorie als praktijk ongeveer 3dB SNR wint bij zelfde signaalomstandigheden. Dat is fors - dat betekent dat je aanzienlijk langer een perfecte verbinding behoudt. Als je nu een redelijke verbinding hebt, wordt dat goed, heb je nu een marginale, wordt het redelijk en stabiel, en waar je nu geen verbinding hebt kun je allicht toch iets voor elkaar krijgen - en dat geldt zowel in 2.4GHz, waar interferentie (meer noise) danwel 5GHz waar demping (minder signal) de uitdaging is.

In high-density environments (denk: een collegezaal, station of stadion) is het andere koek, maar thuis is LDPC de enige feature van ax waar je echt wat aan gaat hebben - maar het is qua SNR de eerste grote vooruitgang in 15 jaar, dus dat is ook echt significant :o

Edit:
Ik moet sneller en bondiger typen - spuit11 :+

Soittakaa Paranoid!

dion_b schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 15:33:
Prima in een grote Amerikaanse huis met luciferhouten muren en vloeren waar verschillende nodes verschillende paden hebben. In een NL betonnen, goed geisoleerde eengezinswoning is enige pad tussen verdiepingen via het trapgat. Als dat down gaat hang je, ongeacht 'AI'.
Goed punt, ik weet waar ik m'n eerste node ga hangen: precies met een zichtlijn door het trapgat.
Nee. Enige wat erbij komt is 802.11r support dat sneller roaming mogelijk maakt als je client al roamt, maar niets toevoegt aan de beslissing om te roamen.

Voor dat laatste moeten bovenal instellingen gelijk zijn en moet de hardware die instellingen identiek vertalen in de beacons in de lucht. Dat heeft niets met "mesh" te maken, success van UniFi maakt dat duidelijk. Hier zie je dat de supported devices allemaal Broadcom chipset hebben vanaf de BCM4360, dat zorgt voor identieke vertaling van instellingen, maar dat kun je van dezelfde apparaten ook verwachten zonder mesh.
En op termijn hopelijk 802.11k:, 802.11u en 802.11v, allemaal protocollen die via firmware toegevoegd kunnen worden. En bij Asus heb ik daar wel vertrouwen in, wat hopelijk Agile Multiband-certificatie oplevert.

Bij UniFi zijn er ook aan het begin nog veel problemen geweest, toen ze net Zero-Handoff Roaming introduceerden zakte de performance ook door de vloer, voornamelijk door alle interferentie omdat elk access point op hetzelfde kanaal moest opereren. Nu met Fast Roaming wat o.a. 802.11r gebruik is dat inderdaad een heel stuk beter geworden.
Alleen de apparaten die zo'n tweede 5GHz radio hebben. De meeste op dit lijstje hebben het niet.
Zeker waar, maar ook als je maar een node met een tweede 5GHz-radio hebt is het al een voordeel, die radio kan dan in ieder geval op volle snelheid data doorzetten naar de clients die met die node verbinden. Of andersom.
Tja, proberen kan geen kwaad dan, maar laat je niet wol voor ogen trekken door alle reclameblaat. Mesh werkt alleen in heel specifieke omstandigheden goed, omstandigheden die in NL zeldzaam zijn. En grootste deel van de voordelen die genoemd worden hebben niets met meshing zelf te maken.
Absoluut waar. Laten we dan stellen dat Asus een belachelijke naam heeft gekozen omdat AiMesh niks met AI of Mesh te maken heeft. Maar het feit dat meerdere routers nu goed samenwerken op een netwerk is voor mij nog steeds heel interessant.
Ook hier: oppassen voor de marketingblaat.

Om met MU-MIMO te beginnen: dat hebben we al in wave 2 WiFi-ac. En je hebt er als gemiddeld thuisgebruiker geen zak aan. Er is niet een review dat voor Broadcom's implementatie enige voordeel toont, ook niet in synthetische tests die bedoeld zijn om het optimaal uit de verf te laten komen. Die van Qualcomm-Atheros levert wel aantoonbaar voordeel in situatie met zeer veel clients die zelf MU-MIMO support hebben in hetzelfde netwerk die allemaal maximaal bandbreedte proberen te halen, maar IRL is dat niet het geval - de meeste clients anno 2018 ondersteunen geen MU-MIMO, en zelfs waar clients het wel ondersteunen is in een huissituatie kans op combo van apparaten die tegelijk downstream maximaal proberen te gebruiken laag, om nog maar te zwijgen over upstream (straks bij ax).
Het overgrote tijd hebt je meer dan genoeg capaciteit op je wifi-netwerk. Het gaat juist om die piekbelastingen die je moet opvangen en daarbij kan MU-MIMO wel heel erg helpen, want dat zijn de momenten dat er veel apparaten op het netwerk zitten. Is het een kip-ei-probleem? Zeker waar. Hebben we er veel aan als over 5 of 10 jaar elk apparaat het ondersteund? Volgens mij wel.
Wmb brengt ax maar één echt zinnig voordeel voor de thuissituatie en dat is de overstap van Convolutional FEC naar LDPC. Dat is niet zo sexy als "MU-MIMO!" of "OFDMA!", maar zet veel meer zoden aan de dijk. LDPC weet veel dichterbij de Shannon-limieten te komen waardoor je zowel in theorie als praktijk ongeveer 3dB SNR wint bij zelfde signaalomstandigheden. Dat is fors - dat betekent dat je aanzienlijk langer een perfecte verbinding behoudt. Als je nu een redelijke verbinding hebt, wordt dat goed, heb je nu een marginale, wordt het redelijk en stabiel, en waar je nu geen verbinding hebt kun je allicht toch iets voor elkaar krijgen - en dat geldt zowel in 2.4GHz, waar interferentie (meer noise) danwel 5GHz waar demping (minder signal) de uitdaging is.
Wow dat is interessant, wist ik nog niet! 3dB is behoorlijk significant, dat resulteert praktisch in een stap hogere QAM toch (dus 32-QAM i.p.v. 16 QAM of 256 QAM i.p.v. 128 QAM)?
In high-density environments (denk: een collegezaal, station of stadion) is het andere koek, maar thuis is LDPC de enige feature van ax waar je echt wat aan gaat hebben - maar het is qua SNR de eerste grote vooruitgang in 15 jaar, dus dat is ook echt significant :o
Daar zit ook ook wel een aardig aantal uur per week in, dus m'n netwerkkaart in m'n laptop is de eerste die een upgrade naar (draft) 802.11ax krijgt. En dan een scriptje schrijven wat l33t! rapporteert zodra hij met een 802.11ax netwerk verbindt.
Edit:
Ik moet sneller en bondiger typen - spuit11 :+
Sneller misschien, bondiger echt niet ;).

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:22
Weinig activiteit hier... De AiMesh oplossing van Asus lijkt nog niet echt populair?

Ik heb deze week een Blue Cave en AC86U gekocht, waarbij de laatste als main router moest gaan dienen. Zojuist een basic setup gedaan en het ding aangezwengeld, maar hij blijft overal (ver) achter op mijn huidige R7000. Vraag me af of ik er überhaupt wel op vooruit ga qua wireless bereik en snelheid.

Heb de AC86U op dezelfde plek gezet als de R7000 en dezelfde plekken in huis getest, zowel de goede plaatsen als de probleemgevallen. In alle gevallen was de signaalsterkte alsook de snelheid lager dan de R7000.

Zodra beide routers zouden staan vast wel, maar ben nogal huiverig om nog meer uit te pakken en er achter te komen dat het toch allemaal niet echt vooruit is gegaan de afgelopen vijf jaar.

[Voor 15% gewijzigd door Phusebox op 01-09-2018 06:49]

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 29-05 19:15
@Phusebox,

Ik gebruik twee keer een ASUS RT-AC86U met de aimesh optie en dat bevalt prima! Door het hele huis hebben we nu goede WiFi met 200/20 als snelheid.

Had je misschien andere kanalen ingesteld?

• Phusebox
king006 schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 09:18:
@Phusebox,

Ik gebruik twee keer een ASUS RT-AC86U met de aimesh optie en dat bevalt prima! Door het hele huis hebben we nu goede WiFi met 200/20 als snelheid.

Had je misschien andere kanalen ingesteld?
Ik haal op anderhalf tot drie meter afstand niet eens 200 Mbps. Line of sight, drie meter afstand haal ik 100Mbps met pieken naar 120/130...

Heb alles eigenlijk standaard gelaten. Smart connect of hoe dat heet, dus 1 SSID voor beide frequenties.

Heb zowel met smartphone als laptop en desktop getest.

Buiten dat vindt ik nergens een optie in de instellingen om enkel goedgekeurde apparaten toe te laten tot het netwerk zoals ik dat nu heb. Ja je kunt WiFi mac filtering doen als is dat niet ideaal maar voor bekabelde apparaten is er niks om ongewenste toegang te voorkomen.

[Voor 29% gewijzigd door Phusebox op 01-09-2018 10:20]

• Tonne2016
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 27-02 18:41
Sinds gisteren ook een AImesh netwerk. Werkt uitstekend. Vrijwel overal meer dan 200 Mbps.

Maar ik probeer het AP te benaderen om daar wat na te lopen en dat gaat niet.
Het IP adres weet ik wel maar dan wordt ik teruggevoerd naar de router.
Hoort dat zo?

• Phusebox
Tonne2016 schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 11:49:
Sinds gisteren ook een AImesh netwerk. Werkt uitstekend. Vrijwel overal meer dan 200 Mbps.

Maar ik probeer het AP te benaderen om daar wat na te lopen en dat gaat niet.
Het IP adres weet ik wel maar dan wordt ik teruggevoerd naar de router.
Hoort dat zo?
Ja. Je kunt de AP niet beheren enkel via de router instellingen doen.

Met welke apparaten is jouw netwerk opgebouwd?

Ik heb bijna het idee dat al die goede Blue Cave reviews nep zijn of met speciale review units gemaakt zijn. Als ik de forums afstruin lees ik vrijwel alleen maar negatieve verhalen... ben weer eens in de marketing machine van Asus getrapt...

[Voor 20% gewijzigd door Phusebox op 01-09-2018 12:25]

• Tonne2016
Ah, fijn om te weten dat ik dus blijkbaar geen fout heb gemaakt. Het ging mij, in dit geval, om te kijken of ik de printerserver zou kunnen gebruiken maar misschien gaat dat ook via de "Routerapp" van Asus.

Mijn apparaten zijn beide AC68U. Met die combi heb ik als laagste gemeten, in de keuken, een snelheid van 90 Mbps.

Wel viel mij op dat beide apparaten op beide banden het signaal op hetzelfde kanaal zetten. Mogelijk dat dat beter is voor een snellere "handover". Ik heb er nog geen nadelige effecten van ondervonden.

Met de "Blue Cave" heb ik geen hands on ervaring.

• Phusebox
Ik heb snelheden van rond de 5 Mbps gemeten zelfs signaal dat helemaal weg was, op ca. 5 meter van de router maar wel 1 verdieping hoger. Die 5 meter is dan gemeten als kortste lijn tussen router en apparaat.

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-05 13:06
Ik zit hier nu ook naar te kijken, maar hebben jullie een draadloos AiMesh systeem? Ik wil via de kabel gaan uitbreiden (van de RT-AC88U naar een RP-AC68U b.v.), altijd beter dan een draadloos signaal oppakken en weer versterken. Wat ik niet zo duidelijk kan vinden is of dit ook onder AiMesh valt of dat dit alleen draadloos naar draadloos werkt. Hoop het niet?
/edit: ik zie in een review dat "Ethernet Backhaul" mogelijk is; precies wat ik zoek.

[Voor 16% gewijzigd door Soeski op 01-09-2018 13:29]

• Phusebox
Soeski schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 13:27:
Ik zit hier nu ook naar te kijken, maar hebben jullie een draadloos AiMesh systeem? Ik wil via de kabel gaan uitbreiden (van de RT-AC88U naar een RP-AC68U b.v.), altijd beter dan een draadloos signaal oppakken en weer versterken. Wat ik niet zo duidelijk kan vinden is of dit ook onder AiMesh valt of dat dit alleen draadloos naar draadloos werkt. Hoop het niet?
/edit: ik zie in een review dat "Ethernet Backhaul" mogelijk is; precies wat ik zoek.
Dat kan inderdaad en is uiteraard de beste optie.

Mijn bevindingen waren nog puur de losse router. Als die al niet fatsoenlijke snelheid levert over drie tot vijf meter dan houdt het hele verhaal op natuurlijk.

• king006
@Soeski,

Ik heb de ASUS RT-AC86U bekabeld aangesloten aan mijn “hoofd router”. Ik heb het getest met draadloos, maar dan haal je niet altijd de volledige snelheden omdat ze samen over WiFi praten. Bekabeld is dat probleem definitief opgelost. Ik zou dus voor een kabel gaan tussen die twee.

@Tonne2016,

Dat klopt! Alle instellingen die je op router 1 (Aimesh ‘server’) invoert worden 1 op 1 overgezet naar de Aimesh node. Zelfs de namen van het gastennetwerk. Alleen wordt het gastennetwerk niet uitgezonden door de Aimesh node.

@Phusebox,

Mijn ervaringen zijn met Aimesh echt heel goed! Overal haal ik 200/20 uit ons abonnement. Zelfs op de parkeerplaats hier voor de deur. Heb je de twee routers bekabeld aangesloten? Staan ze in een open ruimte? Of bijvoorbeeld in een kast of meterkast? Weet je 100% zeker dat je de testen op het 5Ghz netwerk uitvoert en niet op het 2.4 GHz netwerk?

[Voor 53% gewijzigd door king006 op 01-09-2018 14:14]

• Phusebox
@king006 Jep, zeker 5 GHz. Meerdere apparaten getest ook. De router staat helaas wel in de meterkast, maar dat is slechts een houten omkasting, geen steen of beton. Ik kan hem nergens anders neerzetten omdat daar mijn modem zit en alles uitkomt qua kabels in de meterkast.

Heb dus alleen de AC86U los getest. Die zou als hoofd router moeten gaan dienen en de Blue Cave als node.

[Voor 16% gewijzigd door Phusebox op 01-09-2018 14:21]

• king006
@Phusebox,

Wil je eens het volgende testen?

- Smart Connect uitzetten
- 2.4 GHz en 5 GHz even aparte naam
- Kanaal van 2.4 GHz op 1,6 of 11
- Kanaal van 5 GHz op kanaal 100, 104 of 108

Maak dan verbinding met het 5 GHz netwerk. Wat voor snelheid heb je dan?

Staat de ASUS hoog of laag in de meterkast? Kun je hem hoger krijgen als hij laag staat?

• Phusebox
king006 schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 14:27:
@Phusebox,

Wil je eens het volgende testen?

- Smart Connect uitzetten
- 2.4 GHz en 5 GHz even aparte naam
- Kanaal van 2.4 GHz op 1,6 of 11
- Kanaal van 5 GHz op kanaal 100, 104 of 108

Maak dan verbinding met het 5 GHz netwerk. Wat voor snelheid heb je dan?

Staat de ASUS hoog of laag in de meterkast? Kun je hem hoger krijgen als hij laag staat?
Heb hem al gereset en ingepakt om terug te sturen.
Hij stond op ca. 1,50m. Hoger gaat niet momenteel omdat een monteur een keer zo slim was om mijn kabel te kort af te knippen...

Kanaal 1 weet ik overigens dat hier niet werkt. Als ik hem daar op zet met mijn huidige router heb ik echt vrijwel geen bereik.

Misschien dat ik morgen de Blue Cave nog test maar die zal qua bereik nog wel slechter zijn.

• king006
@Phusebox,

Jammer om te lezen dat het bij jou niet heeft gewerkt. heb je nu een andere router gekocht die wel goed werkt?

• Phusebox
king006 schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 14:39:
@Phusebox,

Jammer om te lezen dat het bij jou niet heeft gewerkt. heb je nu een andere router gekocht die wel goed werkt?
Blijf maar gewoon bij mijn R7000 en er mee leren leven dat het ding regelmatig een reset nodig heeft en ik alleen in de woonkamer fatsoenlijke WiFi heb.

• Tonne2016
@king006 Fijn om te weten dat het zo werkt. Dank je wel.

@Phusebox Erg jammer dat het bij jou zo slecht uitpakt. Lijkt mij een DOA....

@Soeski Ja, bij mij loopt de ethernetkabel van een LAN poort op de router naar de WAN port op het AP.

• king006
@Tonne2016,

Graag gedaan! :) zijn jouw ervaringen verder positief?

• Phusebox
@Tonne2016 Tja het viel me wel op dat het ding een productie datum had van 2017 (vaag ook dat ze dat verder niet specificeren). De hardware revisie was 1.5 maar ik weet niet wat de laatste nieuwe is. Nergens info over te vinden.

• Tonne2016
@king006 Na, vrij uitgebreid, verder te hebben getest, ben ik tot nu toe zeer tevreden. Mijn S5 Neo roamt perfect tussen de twee AC68U's op 5 GHz. De rest lijkt ook stabiel en krachtig te werken.
Voor 2.4 GHz heb ik een J7 2016 gebruikt. Die ondersteunt überhaupt geen 5 GHz.
Ook deze roamt perfect tussen de AC68U's. Ik heb heel wat inpandige wandelingetjes gemaakt....

@Phusebox Ja, dat het apparaat in 2017 gemaakt is hoeft, op zich, niets te zeggen natuurlijk. Op de doos van mijn nieuwe AC68U staat wel 2018 als productiejaar. De "oude" heb ik al enkele jaren.
Overigens haalde ik met, alleen, de eerste router ook deze snelheden. Alleen het bereik was (op 5 GHz) te klein voor een goede dekking. Ik zal straks ook eens in de tuin checken.

Al met al denk ik dat de S5 Neo ook wel een bottleneck is. Als ik bezoek krijg van iemand met een recenter toestel, zal ik nog eens testen.

[Voor 8% gewijzigd door Tonne2016 op 02-09-2018 11:22]

• Phusebox
@Tonne2016 Blijft raar als je iets koopt in augustus 2018 dat je dan een product ontvangt van 2017. Blijkbaar verkopen ze niet veel dan. Voelt toch een beetje als iets ouds kopen.

Ik heb verder niet eens een groot huis dus ik snap ook niet waarom die AC86U zo onderpresteert. Overal zeggen ze dat het bereik juist goed is.

Net ook nog allerlei horror verhalen gelezen over de traagheid van de Blue Cave dus die skip ik maar.

• king006
@Phusebox,

Wellicht kun je klagen bij het bedrijf waar je hem hebt gekocht? En dat je een nieuwe wil uit 2018? De RT-AC86U presteert zoals je leest van Tonne2016 en bij mij juist goed. Ik snap dan ook niet dat die bij jou zo traag/slecht is.

@Tonne2016,

Goed om te lezen dat het bij jou goed werkt! Haal je ook de volledige snelheden op 5 GHz?

• Phusebox
@king006 bol.com die moeten het woord klantenservice nog uitvinden...

Geen idee ook. Moet je iets bijzonders doen om het goed werkend te krijgen? Ik verwacht out of the box eigenlijk wel goede performance.

Maar is het nu wel of niet mogelijk om bedrade apparaten alleen toe te staan na goedkeuring?

• king006
@Phusebox,

Wil je hem toch nog eens aansluiten? Ik zal je dan even wat instellingen doorsturen die bij mij staan ingesteld. Wellicht dat dat helpt :)?

Edit:

Net even gezocht en kan geen optie vinden voor LAN om blokkades in te stellen met betrekking tot MAC.

[Voor 26% gewijzigd door king006 op 02-09-2018 12:24]

• Phusebox
king006 schreef op zondag 2 september 2018 @ 12:21:
@Phusebox,

Wil je hem toch nog eens aansluiten? Ik zal je dan even wat instellingen doorsturen die bij mij staan ingesteld. Wellicht dat dat helpt :)?

Edit:

Net even gezocht en kan geen optie vinden voor LAN om blokkades in te stellen met betrekking tot MAC.
Hmm ok. Zonder die optie is het toch al niet echt een geschikte router. Dacht dat zoiets wel standaard was op de duurdere modellen. Gebruik het al zes of zeven jaar.

• Tonne2016
@Phusebox en @king006

Ja, zoals je kunt lezen, ruim 200 tot tegen de 300 Mbps op mijn oude S5 Neo. Vind ik prima!

Er is wel een MAC filtering optie onder "Wireless". Bedraad niet gechecked.
Dan praat ik wel over de AC68U. Want daar heb ik er twee van.

Oh ja, in de Asus router app kan ik elk apparaat, ook bedraad, internet ontzeggen.

[Voor 14% gewijzigd door Tonne2016 op 02-09-2018 13:01]

• Phusebox
Tonne2016 schreef op zondag 2 september 2018 @ 12:59:
@Phusebox en @king006

Ja, zoals je kunt lezen, ruim 200 tot tegen de 300 Mbps op mijn oude S5 Neo. Vind ik prima!

Er is wel een MAC filtering optie onder "Wireless". Bedraad niet gechecked.
Dan praat ik wel over de AC68U. Want daar heb ik er twee van.
Wireless inderdaad wel. Beetje gek dat ze zo'n optie niet hebben.

Wat betreft de app; internet maak ik me niet zo druk om. Gaat me meer om het interne netwerk.

Waarom ik dat vraag; IP camera's buiten. Als je die eraf pakt kun je dus een laptop inprikken en zit je op het interne netwerk.

Mijn huidige router blokkeert alles tot ik een apparaat goedkeur.

Dat is inderdaad netjes qua snelheid. Kan ik alleen maar van dromen.

[Voor 26% gewijzigd door Phusebox op 02-09-2018 13:09]

• king006
@Phusebox,

Dan is hij denk ik geen echte optie voor jou! wellicht dat ze het nog wel toevoegen, maar nu niet. (ASUS RT-AC86U heeft het ook niet)

@Tonne2016,

Dat zijn inderdaad prima snelheden! :) niets meer aan doen zou ik zeggen.

• Phusebox
@king006 Toch nog maar een poging gewaagd... weer een avond weg. Heb handmatig dan maar de kanalen ingesteld (met smartconnect aan gaat dat blijkbaar niet) en de snelheden zijn echt dramatisch. Ben in een directe lijn met de router gaan lopen en haal nergens, of dat nu op 1 of 10 meter is (router direct in het zicht dus) meer dan 30 Mbps. Netgear eraan; hoppa 130 Mbps.

What the hell doe ik fout. Ben ik nu zo'n enorme kneus dat ik zoiets simpels als een wifi netwerk gewoon niet aan de gang krijg... *zucht* Vier dagen verkloot met deze ellende.

[Voor 15% gewijzigd door Phusebox op 03-09-2018 22:13]

• king006
@Phusebox,

Kun je wat printscreens maken van je WiFi instellingen?

• Phusebox
king006 schreef op maandag 3 september 2018 @ 22:49:
@Phusebox,

Kun je wat printscreens maken van je WiFi instellingen?
Heb alles weer gereset. Maar had 2.4 GHz op kanaal 6 en 5 GHz op kanaal 36.

Inssider gaf daarmee op de Netgear een link score van 100. Op de Asus een linkscore van 25-35.

Beetje klaar met alle marketing BS. Tegenwoordig worden er echt alleen nog maar derderangs wegwerp producten gemaakt lijkt het wel...

[Voor 15% gewijzigd door Phusebox op 04-09-2018 07:27]

• king006
Heel vreemd @Phusebox! mijn ervaringen zijn echt anders. Jammer dat je toch geen printscreens hebt geplaatst. Stond hij bijvoorbeeld op 20 MhZ, 40 MhZ of 80 MhZ?

Ik wil toch wel weten wat de oorzaak kan zijn, ik hoop dat je toch nog eens de boel wil aansluiten en dan samen met @Tonne2016 en mij de instellingen wil controleren?

• Phusebox
king006 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 10:25:
Heel vreemd @Phusebox! mijn ervaringen zijn echt anders. Jammer dat je toch geen printscreens hebt geplaatst. Stond hij bijvoorbeeld op 20 MhZ, 40 MhZ of 80 MhZ?

Ik wil toch wel weten wat de oorzaak kan zijn, ik hoop dat je toch nog eens de boel wil aansluiten en dan samen met @Tonne2016 en mij de instellingen wil controleren?
Nee sorry, echt klaar mee, pakketjes staan klaar om straks op de post te gooien. Heb me al drie avonden lopen ergeren op dat ding. Elke keer geeft Ziggo me dan weer een nieuw IP adres als ik een andere router aansluit, waardoor allerlei dingen weer in de soep lopen. Heeft me nu al bijna 15 uur gekost.

Die 20/40/80 MHz setting stond volgens mij op auto?

[Voor 6% gewijzigd door Phusebox op 04-09-2018 10:51]

• king006
Ik begrijp je volkomen hoor! :) je krijgt dan inderdaad een nieuw IP Adres en dat is soms behoorlijk irritant. Ik zet die setting dan op 80 MHz als smartconnect uitstaat.

• Phusebox
king006 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 11:05:
Ik begrijp je volkomen hoor! :) je krijgt dan inderdaad een nieuw IP Adres en dat is soms behoorlijk irritant. Ik zet die setting dan op 80 MHz als smartconnect uitstaat.
Bedankt voor de hulp in ieder geval. Mijn Netgear heeft die setting niet. (overigens las ik dat je daar Merlin firmware op kunt flashen die ook aiMesh ondersteunt 8) )

• king006
Ik weet niet waar je dat gelezen hebt? maar Aimesh werkte niet in combi met Merlin omdat Aimesh gesloten code zou zijn.

• Phusebox
king006 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 11:29:
Ik weet niet waar je dat gelezen hebt? maar Aimesh werkte niet in combi met Merlin omdat Aimesh gesloten code zou zijn.
Ehm even zoeken. Gisteravond laat op een forum gelezen. Op snbforum verwijderen ze die info blijkbaar steeds... Googlen op r7000 aiMesh denk ik. > http://www.linksysinfo.or...tgear-r7000.71108/page-60

[Voor 10% gewijzigd door Phusebox op 04-09-2018 12:33]

• Tonne2016
Ik denk dat we het toch niet voor elkaar hadden gekregen omdat mij lijkt dat het een ondeugdelijke router was. Misschien wel om dezelfde reden teruggestuurd door een vorige eigenaar....

Tot nu toe ben ik zeer tevreden over AImesh. Werkelijk overal in huis rond 250 Mbps tot ruim 300 Mbps op mijn S5 Neo. Afgezien van de keuken. Daar kom ik nu, na het hoger zetten van het vermogen, op ongeveer 160 Mbps.
Roamen gaat perfecter dan ooit tevoren bij mij.

• Sylvesterke
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-10-2021
Ik heb hier 3 x RT-AC68u staan. Werkt prima bekabeld. Wat me wel opvalt is dat ze alle drie op hetzelfde kanaal zitten, zowel voor de 2.4 GHz alsook de 5 GHz.
Als ik in de router kanaal 13 instel, gaan de nodes ook over op kanaal 13.
Nochtans zijn we gewoon om voor gewone AP's zonder mesh altijd een verschillend kanaal te kiezen, anders storen ze mekaar. Hoe zit dat dan hier? Storen die mekaar niet?

• Ben(V)
Ze delen de bandbreedte op dat kanaal, dus wordt (net als bij wifi repeaters) de bandbreedte per node gehalveerd.

Mesh is gewoon een duur marketing woord voor repeaters.

• Tonne2016
Nee, de bandbreedte wordt (bekabeld) zeker niet gehalveerd.
De kanalen onderling zullen elkaar niet storen doordat, wanneer er meerdere devices, tegelijkertijd down- of uploaden, de tijd netjes wordt verdeeld.
Net als wanneer meerdere devices op verschillende kanalen, of zelfs banden, up- of downloaden van dezelfde internetverbinding,

Storing komt veel eerder voor door Wi-Fi signalen op naburige kanalen die in elkaars flanken gaan zitten rommelen.

Maar een enkele device zal op, zowel de router als op een van de AP's de volledige snelheid halen.
Dat is met een radio backhaul mesh natuurlijk anders. Dan is een halvering wel zo ongeveer aan de orde.
Zeker met een tweebands systeem.

• Ben(V)
Begrijp je wel wat je zelf schrijft?
Tonne2016 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 23:57:
Nee, de bandbreedte wordt (bekabeld) zeker niet gehalveerd.
De kanalen onderling zullen elkaar niet storen doordat, wanneer er meerdere devices, tegelijkertijd down- of uploaden, de tijd netjes wordt verdeeld.
Netjes in de tijd verdelen is dus de bandbreedte delen dus minder snelheid zeker als ze hetzelfde kanaal gebruiken.

Zeer interessante en uitgebreide review van SmallNetBuilder: ASUS AiMesh Reviewed.

Gaan diep in op de topologieën, configuraties en backhaul. Verder erg nette performance test waar niet alleen bandbreedte maar ook latency wordt getest. Aanrader om te lezen!

• Ben(V)
Interessant verhaal wat weer bevestigd wat we al wisten.

Mesh is heel duur en performed veel slechter ten opzicht van normaal bekabelde accesspoints.
En die AiMesh is nog veel slechter omdat die je op een enkel kanaal dwingt.

• Phusebox
Ben(V) schreef op zondag 9 september 2018 @ 11:55:
Interessant verhaal wat weer bevestigd wat we al wisten.

Mesh is heel duur en performed veel slechter ten opzicht van normaal bekabelde accesspoints.
En die AiMesh is nog veel slechter omdat die je op een enkel kanaal dwingt.
Maar bij access points moet je handmatig switchen. Dat is wat mij stoort. Of is daar een oplossing voor?

• Ben(V)
Waarom zou je handmatig moeten switchen?
AP's moeten altijd op verschillende kanalen gezet worden en hetzelfde SSID hebben.
Dus nooit op auto, dat gaat mis.
Verder moet je er voor zorgen dat hun bereik niet te veel overlap heeft.

Een device gaat namelijk pas roamen als het signaal dat van z'n AP komt te zwak wordt.
Maar aangezien zijn eigen signaal veel zwakker is dan wat een AP uitzend is er intussen al lang eenrichtingsverkeer ontstaan.
Oplossing is dus zorgen dat je AP minder signaal uitstuurt en dus in dezelfde orde ligt als wat je device kan uitzenden, dan zal je device netjes gaan roamen naar een ander AP.

Iedereen wil altijd maar zoveel mogelijk signaal van een AP hebben maar voor goed roaming gedrag werkt dat juist contra productief.

Overigens geld dit precies zo voor een mesh oplossing, die roamen ook niet als dit verkeerd is ingeregeld, want je device schakelt over en niet je AP's ook niet in een mesh omgeving.

[Voor 10% gewijzigd door Ben(V) op 09-09-2018 12:17]

• Phusebox
Ben(V) schreef op zondag 9 september 2018 @ 12:15:
Waarom zou je handmatig moeten switchen?
AP's moeten altijd op verschillende kanalen gezet worden en hetzelfde SSID hebben.
Dus nooit op auto, dat gaat mis.
Verder moet je er voor zorgen dat hun bereik niet te veel overlap heeft.

Een device gaat namelijk pas roamen als het signaal dat van z'n AP komt te zwak wordt.
Maar aangezien zijn eigen signaal veel zwakker is dan wat een AP uitzend is er intussen al lang eenrichtingsverkeer ontstaan.
Oplossing is dus zorgen dat je AP minder signaal uitstuurt en dus in dezelfde orde ligt als wat je device kan uitzenden, dan zal je device netjes gaan roamen naar een ander AP.

Iedereen wil altijd maar zoveel mogelijk signaal van een AP hebben maar voor goed roaming gedrag werkt dat juist contra productief.

Overigens geld dit precies zo voor een mesh oplossing, die roamen ook niet als dit verkeerd is ingeregeld, want je device schakelt over en niet je AP's ook niet in een mesh omgeving.
Dat laatste snap ik maar bij mij schakelt geen enkel device over naar een ander netwerk als dat beter is.

• Ben(V)
Zoals ik al zei, beter dan wat?

Als hij het netwerk waar hij mee verbonden is nog goed ziet gaat hij niet overschakelen.
En dat kan gebeuren als zelfs het AP je device niet meer kan bereiken, want zoals ik al zei de meeste AP's zenden veel te veel signaal uit.

Zo werkt wifi nu eenmaal.

• Phusebox
Ben(V) schreef op zondag 9 september 2018 @ 12:53:
Zoals ik al zei, beter dan wat?

Als hij het netwerk waar hij mee verbonden is nog goed ziet gaat hij niet overschakelen.
En dat kan gebeuren als zelfs het AP je device niet meer kan bereiken, want zoals ik al zei de meeste AP's zenden veel te veel signaal uit.

Zo werkt wifi nu eenmaal.
Wat is dan de oplossing? En USB lan adapter aan mijn telefoon en een katrol netwerkkabel?

What I hope you take away from this series is that there is no "magic" in Wi-Fi roaming. By design, the STA controls the process, deciding when to roam and where to roam to, depending on algorithms baked into its Wi-Fi drivers. APs can attempt to influence the process by deauthenticating or disassociating the STA to initiate the process. But the STA can decide to connect right back up to the same radio.

Once a STA has decided to roam, an AP can also attempt to influence a roam by delaying or completely withholding responses on a particular radio or AP. But if an AP has previously responded to STA probes, using the "I can't hear you" trick when the STA comes knocking to connect may result in a dropped connection while the confused STA probes to find a more receptive AP.

The new roaming enhancement standards can be used to shorten roam times, band steer a device or both. But implementations vary widely on both AP and STA and bugs abound. So support for 802.11k,v and r are by no means a roaming panacea. And remember each standard—and the options within the standard—needs to be supported by both AP and STA to work.
In een goede implementatie zou een device uit zichzelf roamen zodra het een access point met hetzelfde SSID ziet dat een sterker signaal biedt. Ook zou het een (lichte) voorkeur naar 5GHz moeten hebben, gezien deze band vaak rustiger is en meer bandbreedte biedt.

In de praktijk is wifi-roaming een grote shitzooi waarbij standaarden te ruim gedefinieerd zijn met vele optionele features die verschillende fabrikanten vaker niet dan wel implementeren. Met zoveel aandacht voor Mesh kan het haast niet anders dat daar verbetering in komt maar tot dan is de effectiefste optie soms nog wifi uit en aan te zetten zodat hij weer het sterkste signaal pakt. En om 2,4 en 5 GHz banden te scheiden met verschillende SSID's mocht je graag op een bepaalde band willen blijven plakken.

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:50

JME

zeg maar Jamie

Ik heb nu een aantal weken de duoverpakking RT-AC67U in huis. Twee routers voor de prijs van anderhalf, eentje in de meterkast en eentje op zolder (bekabelde backhaul) en ik heb nog nooit zo'n geweldige dekking in het hele huis gehad. Isolatie, betonnen vloeren, maakt niks meer uit, en wat anderen er ook van mogen vinden, ik ben er gewoon blij mee.
Het enige wat ik nog niet voor elkaar heb gekregen en waar iemand mij misschien mee kan helpen, is het integraal uitschakelen van het 5G-signaal. Ik gebruik uitsluitend 2.4 en dus zet ik de 5G radio uit. Dat gebeurt vervolgens ook netjes op de router-unit, maar de node-unit blijft onnodig op 5G uitzenden. Iemand een tip?

• king006
@JME,

Even voor mijn beeld, waarom wil je het 5 GhZ netwerk niet gebruiken? komt dat omdat je vaste computer (of een laptop) bekabeld wordt aangesloten? anders zou ik eerder indien mogelijk het 2.4 GhZ netwerk uitschakelen dan het 5 GhZ netwerk.

Wil je eens een printscreen maken van je 5 GhZ instellingen?

• Ben(V)
Hij heeft waarschijnlijk geen clients die 5Ghz aan boord hebben.
En verder blijft het weggegooid geld als je twee routers koopt en een bekabelde backhaul hebt.

Bestaande router houden en een Accesspoint op zolder hangen had hem dezelfde dekking bezorgt en veel geld bespaart.

• JME

JME

zeg maar Jamie

Aannames, aannames...
Ja, ik heb geen 5Ghz clients. Maar verder: ik had geen AC1900 router, ik wou op zolder nog een switch hebben, en ik heb eerder met een AP zitten prutsen en dat nooit fatsoenlijk aan de praat gekregen. Kortom: ik was in de markt voor alles-ineen-geen-gedoe-pakket en deze set biedt mij precies dat. Waarom zou jij daarover willen oordelen?
@JME Tof te horen dat je zo'n goede ervaring met AiMesh hebt! :) Misschien kan je deze ervaring in een (korte) review over de RT-AC67U zetten, zodat anderen dit ook weten (geld ook voor negatieve ervaringen, meer reviews = meer beter).

Weet je trouwens zeker dat je geen 5GHz apparaten hebt? Praktisch alle smartphones, tablets en laptops van de afgelopen 5 jaar hebben een 5GHz radio aan boord. En alles wat in de afgelopen 3 jaar is uitgegeven waarschijnlijk ook 802.11ac, wat een heel stuk sneller is. Ik zou hem lekker aan laten staan voor de apparaten die het wel gebruiken. Anders is die AC1900-router ook een beetje overkill :P.

• JME

JME

zeg maar Jamie

De nieuwe router is op de 2.4 ook al 2x zo snel als de oude :-)
Het is vooral dat het hier in de buurt al druk zat is met al die netwerken, dat ik liever niet zelf er ook nog eens 2 in de lucht houd. Maar misschien moet ik wat minder sociaal willen doen.
Reviews vind ik zelf altijd machtig interessant als ze lekker uitgebreid zijn, maar ik heb geen tijd en geen kennis om dat zelf zo mooi te doen. En als ik zie hoe er vaak op kleine reviews wordt gereageerd, dan heb ik daar eerlijk gezegd niet zo’n zin in. Gaan er (weer) mensen oordelen en zo... ;-)

• king006
@JME,

Dat soort problemen heb je met het 5 GHz netwerk niet ;) deze komt amper twee deuren verder dus daar heeft nauwelijks iemand last van.

Maar goed, heb je een printscreen van de 5 GHz settings? Hoe je deze hebt uitgezet?

• JME

JME

zeg maar Jamie

Ik heb “gewoon” in het Wireless menu de optie Hide SSID op Yes gezet. Een optie om hem echt uit te zetten heb ik nog niet gevonden. Maar op zolder (waar de node staat) bleef het 5Ghz netwerk daarna gewoon in de lucht. Sterker nog, zelfs beneden vang in hem nog vaak een beetje op. En ja, ik heb dus wel een 5G device, maar op mijn mobiel heb ik die niet nodig.
@JME Dat is juist het mooie aan dat 2,4 GHz en 5 GHz gescheiden zijn, die storen elkaar niet. Sterker nog, er is meer storing op 2,4 GHz omdat er (1) minder banden beschikbaar zijn (maar 3x 20MHz tegenover 6x 80MHz) en je dus sneller op dezelfde band moet gaan zitten en (2) 5 GHz meer demping ondervind, dus minder ver reikt en daarmee door een dikke betonmuur al tegen gehouden wordt.

5 GHz gebruiken is dus veel socialer dan 2,4 GHz, en op korte afstanden nog sneller ook! Apparaten weten tegenwoordig zelf best goed welke band ze het best kunnen kiezen met verschillende signaal sterktes, dus ik zou ze gewoon allebei aanzetten met hetzelfde SSID (zeker gezien je een bekabelde backhaul hebt en daar dus geen wifi band voor nodig hebt).

[Voor 21% gewijzigd door Balance op 11-09-2018 22:07]

• king006
@JME,

Heb je bij het menu “wireless” gekeken en dan het kopje “Professional” ? Daar heb je dan een optie met als naam “Enable Radio”.

• JME

JME

zeg maar Jamie

Ook die zet alleen de 5Ghz radio van het basisstation uit, de node blijft gewoon op 5Ghz uitzenden. Inmiddels ook bij ASUS nagevraagd en kennelijk is dat hoe het is ontworpen. Works as designed, maak ik op uit de volgende reactie:

“De Mesh nodes zijn niet los in te stellen, deze voeren uit en controleren wat de AiMesh router aangeeft. Wanneer u de 5Ghz op de AiMesh router uitschakelt zal de Mesh node nogsteeds deze wel proberen te zoeken en zelf uitzenden. Dit is niet aan te passen en heeft ons hoofdkantoor ook aangegeven niet te doen. Gezien de AiMesh node enkel een doorvoer is en zelf ook niet handmatig in te stellen is na noteren als AiMesh node.”

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:35
er loopt een cashback actie op de asus toestellen
ik wil de rt-ac86u aankopen, als ik nog 2 gebruikers kan vinden, krijgen we tot 25% korting hierop

nog iemand interesse? actie loopt nog tot 30 sept

https://promotion.asus.com/nl/nl/asus-wlan-aimesh

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
NoFate schreef op maandag 17 september 2018 @ 14:18:
er loopt een cashback actie op de asus toestellen
ik wil de rt-ac86u aankopen, als ik nog 2 gebruikers kan vinden, krijgen we tot 25% korting hierop

nog iemand interesse? actie loopt nog tot 30 sept

https://promotion.asus.com/nl/nl/asus-wlan-aimesh
Ik wil ook een AC86u; op de een of andere manier blijft die vrij hoog geprijsd.
25% korting is aardig, maar je hebt ook nog 2x extra verzendkosten. Ik wilde maar even wachten tot Black Friday :)

• PoisonRX
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-11-2022
Aangezien mijn Ziggo Connectbox onvoldoende WiFi dekking gaf in huis heb ik vandaag een Asus AC68U als Acces Point geinstalleerd zodat onderstaand netwerk is gecreëerd. Nu volledige dekking: de Connectbox zorgt voor WiFi dekking op de begane grond en het Asus AP zorgt voor WiFi dekking op de 1ste verdieping. Echter het nadeel is dat "roaming" (tussen de verdiepingen) niet echt lekker verloopt.

Nu overweeg ik een tweede Asus AC68U aan te schaffen en middels een bedraad AImesh het 'roaming-probleem' op te lossen, middels onderstaand netwerk. Echter ik weet niet of ik zo wel een echt bedraad AImesh netwerk creëer, aangezien de bedrade koppeling via de unmanaged switch loopt.

Of is het nodig om beide Asus APs direct met een lan-kabel met elkaar te verbinden?

• NoFate
JPS schreef op maandag 17 september 2018 @ 17:35:
[...]

Ik wil ook een AC86u; op de een of andere manier blijft die vrij hoog geprijsd.
25% korting is aardig, maar je hebt ook nog 2x extra verzendkosten. Ik wilde maar even wachten tot Black Friday :)
ik zal eens horen bij asus, of ik een claim kan indienen met 3 verschillende facturen, dan kan je bv mij je factuur bezorgen en dien ik de claim in? of eventueel met bol.com bestellen en laten afleren op 3 verschillende adressen
doe je mee als het gaat en ik niet met de extra verzendkosten zit? dan moeten we nog maar 1 x iemand vinden
ben je trouwens van NL of BE?

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
NoFate schreef op maandag 17 september 2018 @ 19:34:
[...]

ik zal eens horen bij asus, of ik een claim kan indienen met 3 verschillende facturen, dan kan je bv mij je factuur bezorgen en dien ik de claim in? of eventueel met bol.com bestellen en laten afleren op 3 verschillende adressen
doe je mee als het gaat en ik niet met de extra verzendkosten zit? dan moeten we nog maar 1 x iemand vinden
ben je trouwens van NL of BE?
Als ie onder de streep op ca. 150 euro uitkomt vind ik het best! NL trouwens.

• king006
@PoisonRX,

Hoeveel LAN kabels zitten er op dit moment op jouw connectbox? je zou wellicht kunnen overwegen om de ASUS router naast de connectbox te plaatsen en dan 4 stuks LAN kabel direct in de ASUS te stoppen. Dan is de switch misschien overbodig geworden?

De vraag is overigens nog wel, die HUMAX, moet die een IP Adres krijgen van de connectbox? indien ja, dan heb je een dubbele NAT en kun je je afvragen of je dat wel wil. Als dat niet uitmaakt kun je de connectbox in bridge mode zetten en loopt alles over je nieuwe ASUS router die je wil gaan kopen. Dan heb je geen dubbele NAT meer, alleen kun je geen LAN kabels meer in je connectbox stoppen met uitzondering van 1 kabel richting je ASUS.

Zelf heb ik een directe kabel van de ASUS naar de ASUS lopen, je zorgt er dan voor dat er geen enkel tussen apparaat (bijv switch) een probleem kan veroorzaken. Ik heb geen ervaringen met een switch tussen de ASUS en de ASUS, je moet echter in ASUS nummer 1 (beneden) de kabel in een LAN poort stoppen en in de tweede ASUS router (boven) in de WAN poort. Het zou kunnen dat dat gaat storen met een switch er tussen. Ik kan eigenlijk alleen maar aanraden dat als het even kan, om dan een directe kabel tussen de twee ASUS routers te stoppen.

[Voor 27% gewijzigd door king006 op 18-09-2018 09:45]

• PoisonRX
@king006 :

Momenteel zijn 3 LAN kabels aangesloten op de Connectbox (2 naar randapparatuur en 1 naar de switch).

Zoals jij aangaf kan ik de Asus AiMesh naast de Ziggo Connectbox plaatsen en dan een tweede Asus AiMesh Router kopen en deze in Node zetten. Ik hoef dan alleen maar een nieuwe LAN kabel (rood op de tekening) te trekken tussen de Asus AiMesh Router en de Asus Node. De Connectbox komt dan in Bridge-mode te staan.

Zou dit een correcte oplossing kunnen zijn?

• king006
@PoisonRX,

Dat is het zeker! blijft alleen nog even de vraag omtrent de HUMAX, wat is dat voor apparaat?

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• NoFate
ok, GOED nieuws over de CASHBACK :)

ik heb een webshop gevonden waar ze bereid zijn om 1 factuur te maken, maar verschillende aflever adressen... dat is een voorwaarde voor de cashback, dat je alleen maar een claim kan indienen met 1 factuur

Dus als iemand geintereseerd is een een ASUS router, zie hieronder een lijst met producten die in aanmerking komen, graag SNEL een seintje, want actie loopt ten einde

je betaalt me gewoon aankoop bedrag -25 % korting, en ik laat de router leveren op jouw adres
factuur krijg je uiteraard ook voor garantie..

promotie : https://promotion.asus.com/nl/nl/asus-wlan-aimesh
webshop waar we moeten bestellen : https://levix.nl/%20asus-aimesh-cashback/

graag snel reactie! :)

• PoisonRX
king006 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 13:20:
@PoisonRX,

Dat is het zeker! blijft alleen nog even de vraag omtrent de HUMAX, wat is dat voor apparaat?
@king006 :
De "Humax" is een HDTV decoder, zeg maar de voorloper van de Mediabox XL. Hier heb ik er één op de begane grond staan bij de TV en één op de eerste verdieping bij de TV. Beiden wil ik op het netwerk aansluiten, zodat wat ik op de één heb opgenomen ook op de andere kan afspelen.

• PoisonRX
@king006 : Ik zag in een eerdere post dat je zei: "Alleen wordt het gastennetwerk niet uitgezonden door de Aimesh node."

Begrijp ik het dan goed dat alleen de AiMesh Router dekking geeft aan het gastennetwerk en de Node niet?

• king006
@PoisonRX,

Duidelijk! ik durf niet te zeggen of dat gaat werken als je eigen ASUS router een eigen IP reeks geeft, jouw modem geeft namelijk geen IP Adressen meer. Wellicht dat je dat voor de zekerheid kunt testen als je je connectbox in bridge mode zet en je ASUS als 'normaal' configureert i.p.v. als accesspoint? Dat bespaard een tweede ASUS kopen als het niet werkt.

Correct! de AiMesh router zendt netjes het WiFi gastnetwerk uit, terwijl de node dat niet doet.

• PoisonRX
Nog even een zijdelings vraagje. Op het moment dat ik in de Asus Web GIU een ander (vrij) kanaal kies en op "Apply Settings" klik verbreekt de WiFi verbinding....dat is natuurlijk correct. Echter daarna kom ik niet meer via het IP-adres in de Asus Web GIU en kan ik niet anders dan de router uit en daarna weer aan zetten en daarna kan ik weer via hetzelfde IP-adres inloggen.

Is dit normaal/gebruikelijk bij Asus?

• king006
@PoisonRX,

Dat probleem heb ik niet eerder gehad, heb je dat alleen als je router als accesspoint staat ingesteld? Kun je hem ook niet benaderen als je dan een LAN kabel pakt?

• PoisonRX
king006 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 22:18:
@PoisonRX,

Dat probleem heb ik niet eerder gehad, heb je dat alleen als je router als accesspoint staat ingesteld? Kun je hem ook niet benaderen als je dan een LAN kabel pakt?
Nee, op het moment dat ik een verandering doe en op "Apply" klik wordt ik gewaarschuwd dat de verbinding zal worden verbroken. En daarna krijg ik geen toegang meer via WiFi en ook niet via LAN. Het enige wat helpt is uit- en weer aanzetten.

Dit probleem deed zich al voor bij de allereerste installatie en via het nieuwe IP (Asus Device Discovery) kreeg ik geen toegang meer, alleen na een hardwarematige "reboot". Overigens bij een softwarematige "reboot" komt de GUI wel vanzelf terug, maar zolang ik niet op "Apply" heb geklikt worden de aangebrachte wijzigingen niet opgeslagen.

• king006
@PoisonRX,

Je bedoelt toegang tot de webinterface toch? of krijg je helemaal geen verbinding met de NAS? Wil je de ASUS eens helemaal naar factory reset zetten? controleren op de laatste firmware en dan instellen als 'normale' router, dit aangezien je de ASUS binnenkort als hoofd gaat gebruiken. Ervaar je het dan nog?

• PoisonRX
Eerste ingebruikname als Access Point: Vanaf het begin problemen met toegang tot de webinterface zowel via WiFi als via LAN. Een herstart van de router bleek iedere keer nodig om weer toegang te verkrijgen.

Update Firmware naar Version: 3.0.0.4.384_32738 > probleem bleef, maar de snelheid/bereik is wel erg goed met de instellingen op 'Auto' (vrije kanalen kiezen leidt vreemd genoeg tot verlies van snelheid/bereik)

Factory reset en weer als Access Point ingesteld > direct een firmware update naar 3.0.0.4.384_32799 > En zie het probleem lijkt opgelost....echter de snelheid/bereik is gehalveerd in de 'Auto' instellingen en met het finetunen van de vrij kanalen komt hier geen verbetering in.

Factory reset en ingesteld als Wireless router mode / AiMesh Router mode (= normale router) > Ook hier lijkt het probleem zich niet meer voor te doen dus ik vermoed dat het aan de firmware lag/ligt. Echter de snelheid/bereik is nog niet in orde.

Ook nog geprobeerd (weer) als Access Point in te stellen maar dan op de oude vertrouwde manier; DHCP uit en een eigen static IP selecteren: Dan krijg ik direct de waarschuwing dat dit problemen geeft met AiMesh....dus dit is geen optie.

Morgen weer een dag....gelukkig hebben we Ziggo Connectbox nog ;-)

• king006
@PoisonRX,

Goed te lezen dat het eerste probleem is opgelost ;) minder te lezen dat er een nieuwe bij is gekomen! Wil je de volgende vragen eens beantwoorden?

1) Was je tijdens de speedtest verbonden met 2.4 GhZ of 5 GhZ?
2) Is de normale snelheid wel bekabeld aanwezig?
3) Wil je het 2.4 Ghz netwerk eens instellen op 20 Mhz en bijvoorbeeld kanaal 1,6 of 11? en 'Wireless mode' op N only

4) Wil je het 5 GhZ netwerk eens instellen op 80 MhZ en bijvoorbeeld kanaal 100 of 104? en 'Wireless mode' op N/AC mixed (deze werken bij mij het best met bereik)

[Voor 6% gewijzigd door king006 op 20-09-2018 09:36]

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Gekke vraag - maar heeft AiMesh enig invloed als je het gebruikt op één apparaat? M.a.w. zitten er bepaalde tweaks in die bv. Merlin niet heeft?

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• pimpchilla
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-04 14:53
grappig, de promotie loopt volgens asus nu tot 22 sept ipv 30. Daarnaast staan op diverse webshops de actie nog tot 30 sept

• king006
@HollowGamer,

Nee, er zijn geen verschillen te merken.

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik ben aan het denken.. mijn ASUS AC68U USB wordt op Linux niet echt lekker ondersteund (al zijn ze goed op weg) en ik wil eigenlijk het bereik iets uitbreiden.

Nu dacht ik als er een AIMesh router bijkomt als vervanging van de USB (AP + kabel), dan heb ik een groter bereik en hoef ik niks van de USB te gebruiken.

Hoeveel zou dit schelen in snelheid/performance? Mij lijkt het één extra 'hop', maar misschien heb ik het verkeerd. :)

• NoFate
hoi, heb nu de asus rt-ac86u aangekocht, alles werkt prima, behalve :

ik heb 2 accesspoints van telenet, die ook zichtbaar zijn via www.mijntelenet.be , maar deze komen niet meer online na een reboot, wit lampje blijft flikkeren, ook via www.mijntelenet. hebben ze een oranje status..
speedtest.telenet.be werkt niet , hij komt dat met een melding dat de firewall aanstaat, logisch ook :)

heb al eens geprobeerd aiprotection af te zetten , maar helpt niet, is deze router TE zwaar beveiligd?

PS heb de router van telenet omgewissend met een modem_only , en dan deze asus erachter gezet, de rest werkt allemaal prima
@NoFate Dit topic gaat over AiMesh, de technologie van Asus om met meerdere routers een Mesh-netwerk te creëren, niet over Asus-routers in het algemeen. Staat je RT-AC86U ingesteld als Access Point? Als je verdere vragen hebt stuur mij maar persoonlijk een berichtje :).

• Ecke
  • Laatst online: 28-04 16:17
Ik gebruik sinds kort AiMesh en ik vind het configureren erg simpel al moest ik even wennen omdat in mijn ogen een accespoint configuratie logischer is.

Ik heb 2 Asus RT-AC68U. Een op de beneden verdieping in de meterkast en eentje op zolder bij het trapgat in het midden van me huis. Wat ik nu merk vooral op de eerste verdieping het switchen tussen de beide AiMesh apparaten niet erg soepel gaat. De telefoon heeft moeite met het schakelen wanneer je verplaatst door het huis. Zelfs op 5 Ghz.

Is dit herkenbaar of zijn er bepaalde tweaks om dit te voorkomen/verminderen?

• king006
@Ecke,

Wat je zou kunnen proberen is om de optie “ROAMING” aan te passen zodat je sneller van de verbinding wordt “afgegooid”. Deze optie kun je per band aanpassen.

• Ben(V)
Je hebt gewoon teveel overlap in bereik.
Roaming is device gestuurd en zolang hij voldoende signaal ziet van het AP waar hij mee verbonden is gaat hij niet over.
Dus "eraf gegooid" kan helemaal niet.

Dat terwijl je verbinding misschien allang weg is want te telefoon zelf heeft veel minder bereik.
Oplossing is het vermogen van je AP's terugschroeven zodat de overlap kleiner wordt.

• king006
@Ben(V),

Leg dan maar eens uit wat de optie “Roaming Assistent” doet als je deze op bijvoorbeeld -70 hebt staan.
Ik heb de Asus AiMesh AX6100 WiFi System (RT-AX92U 2 Pack) toegevoegd aan de Pricewatch. Alternate heeft hem als pre-order staan voor €470.

De radio-configuratie is enigszins vreemd:
  • 2,4 GHz 2x2 MIMO 802.11n (400 Mb/s)
  • 5 GHz 2x2 MIMO 802.11ac (867 Mb/s)
  • 5 GHz 4x4 MIMO 802.11ax (4804 Mb/s)
Er zitten dus drie radio's in, waarvan maar een 802.11ax ondersteund, deze doet 4x4 MIMO in de 5 GHz band. Daarnaast zit nog een 802.11n radio op 2,4 GHz en 802.11ac radio op 5GHz, beide doen 2x2 MIMO.

Ik ben heel benieuwd wat het idee is van dit systeem. Ik gok dat de 802.11ax-radio's met elkaar verbinden voor een snelle backbone, maar dan beschikken clients alleen over relatief trage radio's. Ik snap eigenlijk niet waarom er niet gewoon drie 802.11ax-radio's in zitten, ook al hebben ze dan maar 2x2 MIMO.

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-05 15:33
@Balance Goede toevoeging!
Ik hoop ooit dat Asus nog met een soort gelijke set komt die iets subtieler is weg te werken. Jammer dat het geen plafondbeugels mogelijkheid heeft. Dan was het systeem helemaal af :)

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• JME

JME

zeg maar Jamie

Heeft iemand zijn cashback al ontvangen?

[Voor 185% gewijzigd door JME op 16-10-2018 15:02]

Pagina: 1 2 3 ... 7 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee