thuisnetwerk via hotspot 4g/5g

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Fire-X
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-03 09:33
Beste tweakerguru's,

Nu met de opkomst van 5G dub ik erover om enkel nog een mobiel abonnement af te nemen en mijn thuisnetwerk via de mobiel te laten verlopen. De mobiel dient dan dus als hotspot en wil eigenlijk m'n router dan dus via die hotspot laten verlopen.
Nu vroeg ik me af of het dan met een router die WDS heeft mogelijk is of dat je een router met WISP nodig hebt? Of sla ik met beide zelfs de plank mis en moet ik weer wat anders hebben?

4G zou er volgens mij inmiddels al snel genoeg voor moeten zijn, maar 5G straks helemaal. Ben alleen dus internet thuis heeft geen meerwaarde als ik er niet ben. Zie zelf dan ook geen reden dit straks via een kabel of glasvezel abonnement door te laten lopen, maar het dus gewoon allemaal via de mobiel te laten verlopen. Of zie ik wat belangrijke dingen nu over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:11
Router met wisp (of openwrt)

Ik heb het in mn vakantiehuis openwrt.
- ik zet hotspot aan (ios)
- ik zie binnen 5sec connectie van mn ap
- netwerk geeft wifi via ap

Werkt t? Ja. Goed? Nee

Ios hotspot wil Nog wel wel eens uitvallen en is mijn geval (iphone xr) een 2.4ghz hotspot.
Via usb kabel ging wel beter maar dan kun je je telefoon niet meer op zak houden

Incidenteel is prima, structureel zou ik dan een 4g router met aparte sim gebruiken

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:45
5G is de komende paar jaar niet sneller dan 4G in Nederland.
En je 4G/5G bereik binnen kan nog wel eens tegen vallen. Heb je dit al getest?

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Fire-X
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-03 09:33
thnx!
En hmmm dat zijn goede opmerkingen over die verbindingen.
Heb het binnen nog niet echt getest idd en een hotspot die klappert is ook niet fijn.

Zal beide idd eens beter een poosje ook via enkel de laptop testen om te zien hoe t gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asjemenou74
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-06 14:34
Ja, is kan vrij gemakkelijk. Met Asuswrt-Merlin. USB Application 3G/4G.
WAN -> Internet Connecton -> USB Modem / USB Tethering.
Maak er zelf heel soms gebruik van als Secondary WAN. Aangezien er vanuit het raam vrij zicht is op een 4G TLE+&5G antenne (de afstand is hemelsbreed 120m) snelheid vd provider op 4G is 75 Mbps en een uploadsnelheid tot 10 Mbps. Met goede hardware en 5G is verwacht ik 200Mbps+ haalbaar.

De router staat op een plankje dat gemonteerd is onder het bureau.
In de USB 3.2 poort van de router zit de kabel voor het opladen van de telefoon op het bureau voor dat raam.
-Het schijnt wel zo te zijn dat bij 5G sommige telefoons te warm worden en terugschakelen bij hoge temp.
Het zou ook met een USB wireless dongle mogelijk zijn. Ondersteunende lijst vind je hier bij support.
Enkel 3G/4G(+) helaas geen Nederlandse lijst. Huidige 5G dongles zullen het vast ook wel doen.
Met 2 simkaarten en 1 abonement (duo sim) kan het met een dongel ook prima werken. Bij KPN, Vodafone, T-Mobile, Tele-2 kun je 1 extra kaartje bij abo kopen.
Iemand ervaring?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sMZuhRwMwUV04_qLxuNXEpGj3wc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BNIn7BVMXu9xgjNsj8qbUYXr.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K_fM8fTX0K3PwGUhMhhMBEsFbAE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SOkwuxJdw03R43aQ6gqRh0mo.jpg?f=user_large

Juist daarom heb ik de ondersteuning van Asus wat betreft USB en routers altijd kunnen waarderen. Netwerk printers, download managers, 3G/4G/5G. Met andere fabrikanten had ik niet zoveel plezier en goede ervaring.

[ Voor 7% gewijzigd door asjemenou74 op 30-11-2022 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael4500
  • Registratie: Oktober 2016
  • Niet online
Hey, weer een jaartje verder nu ongeveer. Iemand dit nog getest met 4G of 5G inmiddels en werkt het dan goed?

Krijg je een stabiele en redelijke snelheid, verbinding etc? En wordt je telefoon erg warm na een paar uur redelijk intensief gebruik, of gebruik je een dongel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:41
Ik heb twee locaties via een dedicated 4/5G modem, het werkt prima voor KA en bv Netflix.
Er werken soms 1 a 2 mensen op afstand wat ook acceptabel is.
Maar een FPS of andere tijd gevoelige service vind ik niet echt denderend.

Modems staan met verlengkabels op de beste plekken qua signaal sterkte.
Alles is lokaal met kabels aangesloten.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-06 12:49
Ik haak hier ook even aan; ik ben wel benieuwd: Vast internet abonnement opzeggen en 2e simkaart aanvragen. Router met dongel eraan voor de 2e sim erin met vervolgens een onbeperkt abonnement. Goed idee of niet? Bespaard weer €30 per maand voor traag adsl internet en een onbeperkt mobiel internet abonnement heb je al voor €20 per maand.

Of wanneer 2e simkaart niet handig is / kan / mag dan een 2e onbeperkt mobiel internet abonnement; goedkoper en sneller dan vast internet op de betreffende locatie. Dan een 097 nummer en klaar? Hoe eenvoudig is zoiets aan te vragen?

Zijn hier nadelen? Mag dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:55
royduin schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 11:58:
Ik haak hier ook even aan; ik ben wel benieuwd: Vast internet abonnement opzeggen en 2e simkaart aanvragen. Router met dongel eraan voor de 2e sim erin met vervolgens een onbeperkt abonnement. Goed idee of niet? Bespaard weer €30 per maand voor traag adsl internet en een onbeperkt mobiel internet abonnement heb je al voor €20 per maand.

Of wanneer 2e simkaart niet handig is / kan / mag dan een 2e onbeperkt mobiel internet abonnement; goedkoper en sneller dan vast internet op de betreffende locatie. Dan een 097 nummer en klaar? Hoe eenvoudig is zoiets aan te vragen?

Zijn hier nadelen? Mag dit?
Je mobiele abonnement is niet voor thuis gebruik bedoeld, in hoeverre dit kan worden gecontroleerd en of dit wordt gedaan heb ik geen ervaring mee. Voor thuis zijn speciale abonnementen:

https://www.odido.nl/4g-voor-thuis

https://www.kpn.com/internet/internet-buitengebied.htm
raymondw schreef op zondag 19 november 2023 @ 13:19:
Ik heb twee locaties via een dedicated 4/5G modem, het werkt prima voor KA en bv Netflix.
Er werken soms 1 a 2 mensen op afstand wat ook acceptabel is.
Maar een FPS of andere tijd gevoelige service vind ik niet echt denderend.

Modems staan met verlengkabels op de beste plekken qua signaal sterkte.
Alles is lokaal met kabels aangesloten.
Deze ervaring deel ik. Ik werk met verschillende 4g/5g routers met sim kaarten van verschillende providers.
De maximale te behalen snelheid is zeker niet slecht 200/ 300 Mbit maar helaas dit zijn geen stabiele snelheden en de latency is ook een stuk hoger (80ms - 120 ms) dan met een glasvezel verbinding.

[ Voor 27% gewijzigd door saaltink op 21-11-2023 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:50
saaltink schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 12:39:
[...]

Je mobiele abonnement is niet voor thuis gebruik bedoeld, in hoeverre dit kan worden gecontroleerd en of dit wordt gedaan heb ik geen ervaring mee. Voor thuis zijn speciale abonnementen:

Dat internet in het buitengebied heb ik gehad. Dat is een combinatie van ADSL en 4G. Zover ik weet kun je dit ook alleen maar krijgen wanneer je daadwerkelijk in het buitengebied woont.

Voor ons was het te traag om allebei tegelijk te kunnen videobellen. Ikzelf had nergens last van, maar mijn vriendin had vaak dat ze slecht te horen was en stotterende video had.

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saaltink
  • Laatst online: 01:55
Wirf schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 12:46:
[...]

Dat internet in het buitengebied heb ik gehad. Dat is een combinatie van ADSL en 4G. Zover ik weet kun je dit ook alleen maar krijgen wanneer je daadwerkelijk in het buitengebied woont.

Voor ons was het te traag om allebei tegelijk te kunnen videobellen. Ikzelf had nergens last van, maar mijn vriendin had vaak dat ze slecht te horen was en stotterende video had.
Dat is wel vreemd, een adsl verbinding hoe traag ook. Is meer als voldoende voor meerdere VOICE verbindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
Maar verbieden mag blijkbaar niet: nieuws: Rechter: klant Tele2 mag simkaart in hotspot stoppen, dat zou betekenen dat elk normaal mobiel internet abonnement hiervoor gebruikt kan worden? Enkel 06 nummers mogen daar niet voor gebruikt worden maar met een 2e sim lijkt me dat geen probleem omdat die ook "normaal" gebruikt wordt. Of een tweede abonnement met een 097 nummer maar dan is gewoon vast internet behouden misschien wel handiger. Ik ga even rond speuren in voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:41
royduin schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 13:01:
Maar verbieden mag blijkbaar niet: nieuws: Rechter: klant Tele2 mag simkaart in hotspot stoppen, dat zou betekenen dat elk normaal mobiel internet abonnement hiervoor gebruikt kan worden? Enkel 06 nummers mogen daar niet voor gebruikt worden maar met een 2e sim lijkt me dat geen probleem omdat die ook "normaal" gebruikt wordt. Of een tweede abonnement met een 097 nummer maar dan is gewoon vast internet behouden misschien wel handiger. Ik ga even rond speuren in voorwaarden.
Gewoon een Odildo data abbo
https://www.odido.nl/shop/product/data-sim-only
Voor 35,- per maand heb je zelfs een IP ipv een NAT.
Koppelen met een DNS provider en het update allemaal automatisch

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie
  • Laatst online: 22:12

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

raymondw schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 13:41:
[...]

Gewoon een Odido data abbo
https://www.odido.nl/shop/product/data-sim-only
Voor 35,- per maand heb je zelfs een IP ipv een NAT.
Koppelen met een DNS provider en het update allemaal automatisch
Wat is hier het voordeel van? Voor minder dan 35 euro per maand heb ik een vaste lijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Tollenaar
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:24
saaltink schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 12:39:
[...]

[...]

Deze ervaring deel ik. Ik werk met verschillende 4g/5g routers met sim kaarten van verschillende providers.
De maximale te behalen snelheid is zeker niet slecht 200/ 300 Mbit maar helaas dit zijn geen stabiele snelheden en de latency is ook een stuk hoger (80ms - 120 ms) dan met een glasvezel verbinding.
Ping is eerder tussen de 20 - 40ms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
Voor dat geld heeft het niet zoveel zin, dan is een vaste lijn prima inderdaad. Dacht 1 mobiel onbeperkt internet abonnement voor zowel mobiel als thuis met 2 simkaarten. Moet ook nog een router/dongel aangeschaft worden.
Pagina: 1