Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-05 10:26
Hallo,

Ik ben van plan een RT-AX92U 2-pack te kopen. Wanneer ik de twee routers als AiMesh configureer:
1. Is een gastnetwerk op de de router ook beschikbaar via de node?
2.Ik wil de WAN van de router in de Mesh aansluiten op mijn Ziggo-modem/router. Kan ik de mesh-router op een ander subnet in mijn netwerk dan het ziggo-router? bijvoorbeeld Ziggorouter op 192.168.xxx.xxx en Mesh-router op 10.0.0.xxx.

Dank u.

Henk

[ Voor 5% gewijzigd door HenkL op 13-02-2020 18:42 ]

Henk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krism75
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-04 08:56
Kan je meerdere guest ssid's instellen op beide nodes?
Vistajevski schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 20:41:
Dit weekend na lang twijfelen toch maar een tweede AC68U geïnstalleerd met AiMesh en ik vind het briljant. Eindelijk goede wifi door het hele huis met naadloze roaming, zonder mijn hoofdrouter te hoeven vervangen, en voor een prijs waarvoor ik geen nieuw mesh systeem kan kopen. Ik heb hiervoor jarenlang een Airport Express gebruikt als accesspoint op een (oudere) AC68U, maar roaming heb ik daarmee nooit goed ingeregeld gekregen en het bereik was ook matig.

De installatie liep in het begin niet helemaal soepel wegens ongeduld van mijn kant, maar de tweede keer ging het zonder problemen, precies volgens het boekje. Router resetten als Ai Node, laten detecteren door de hoofdrouter, op z'n definitieve plek zetten, kabeltje in de WAN-poort en gaan. Vooral het feit dat je nauwelijks iets hoeft in te stellen en het gewoon meteen (goed) werkt had ik niet verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 12:17
krism75 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 20:38:
Kan je meerdere guest ssid's instellen op beide nodes?

[...]
Wellicht weet je het antwoord al ;) anders is het antwoord 'nee'. Guest werkt helaas alleen via de 'hoofd' router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miesjh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:06

Miesjh

Xbox Live: Miesjh NL

Anoniem: 137811 schreef op zondag 8 september 2019 @ 09:06:
Als je 2 Asus AiMesh RT-AX92U routers met elkaar verbind via ethernet. Komt de 3e band dan vrij voor gebruik of wordt deze gewoon uitgeschakeld?
Nee, helaas. Deze komt niet vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06:34
Er is weer een nieuwe stabiele firmware (merlin) beschikbaar.Die haal je het gemakkelijkst binnen vanuit je asus menu, update firmware.
Ik had zelf soms wat last van een haperende wifi en dat is in deze versie (gebruik hem nu 36 uur) nog niet voorgekomen. Dus....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miesjh

Miesjh

royaljoop schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 16:37:
Er is weer een nieuwe stabiele firmware (merlin) beschikbaar.Die haal je het gemakkelijkst binnen vanuit je asus menu, update firmware.
Ik had zelf soms wat last van een haperende wifi en dat is in deze versie (gebruik hem nu 36 uur) nog niet voorgekomen. Dus....
Ook voor de rt-ax92u?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06:34
Miesjh, ben je zo lui of kun je dat zelf niet?

Ik ga maar van dat laatste uit. NEE, niet voor de RT-AX92u. Ik zie daarvoor geen nieuwe firmware staan.
Sterker nog die zie ik helemaal niet voorkomen op de site van Merlin.
Wellicht is je router wel compatibel met........?

Succes.

[ Voor 6% gewijzigd door royaljoop op 08-04-2020 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ma9ma
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:58

ma9ma

MoDiMiDoFrSaSo

Heb zelf nog geen ervaringen met deze Asus, maar zit er aan te denken om op korte termijn mijn Netgear Nighthawk AC1900 (2014) en TP-Link Archer C7 (Ziggo) te gaan vervangen naar een wat modernere setting. Zeker nu ik de Netgear begin te verdenken van beginnend falen.

Voor nu ga ik voor een Asus RT-AX88U als router en een Asus RT-AX58U als extra access point. Of 2x een Asus RT-AX88U. Beiden kunnen bekabeld aangesloten worden op de desbetreffende locaties. En dan hopelijk een goede WIFI door het hele huis dmv AiMesh. Ik hou dit topic in de gaten.

Fünf auf der nach oben offenen Richterskala

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computergek92
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08-06 19:37
@ma9ma Ik zit te twijfelen tussen beide (Asus RT-AX88U & Asus RT-AX58U) als hoofdrouter en na een korte periode te bekijken of er een 2e nodig is. Wat heeft jou besloten om voor de combinatie van beide te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miesjh

Miesjh

royaljoop schreef op woensdag 8 april 2020 @ 08:08:
Miesjh, ben je zo lui of kun je dat zelf niet?

Ik ga maar van dat laatste uit. NEE, niet voor de RT-AX92u. Ik zie daarvoor geen nieuwe firmware staan.
Sterker nog die zie ik helemaal niet voorkomen op de site van Merlin.
Wellicht is je router wel compatibel met........?

Succes.
Beetje kansloze reactie.... en door...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-06 19:16
Hi,

Ik heb AiMesh met onder de main AC68u en op de eerste verdieping een tweede AC68u.
Nu gaat dat redelijk, maar ben niet te spreken over de dekking en bijbehorende snelheid. Nu heb ik veel clients en nog veel op 2,4ghz; 3 HD cameras enzo, een Sonos met 2 speakers, en nog een bekabelde NAS die constant de 3 streams opneemt.

Ik heb het gevoel dat de 2x ac68u het niet meer zo aankunnen. Wat kan ik het beste doen, de main router vervangen voor een ac5300 of een ax88 bijvoorbeeld? En dan de vrijgekomen ac68u weer in de woonkamer plaatsen als extra Ai node...

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ma9ma
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:58

ma9ma

MoDiMiDoFrSaSo

computergek92 schreef op zondag 19 april 2020 @ 20:48:
@ma9ma Ik zit te twijfelen tussen beide (Asus RT-AX88U & Asus RT-AX58U) als hoofdrouter en na een korte periode te bekijken of er een 2e nodig is. Wat heeft jou besloten om voor de combinatie van beide te gaan?
Ik heb nu al een AP die ook echt nodig is om op de 2e verdieping überhaupt Wifi te hebben. En omdat de Asussen AiMesh hebben leek het mij dan ook handig om direct voor 2 nieuwe Asus te gaan. Waarom de AX88U als hoofdrouter? Eigenlijk alleen omdat ie ietwat krachtiger is dan de 58.

Maar ondertussen kijk ik ook al naar de Asus ZenWiFi AX (XT8). Ik ben er dus nog niet over uit.

Fünf auf der nach oben offenen Richterskala

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computergek92
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08-06 19:37
@ma9ma Duidelijk! Een van de overwegingen die ikzelf nog had, had te maken met het feit dat de Asus RT-AX88u al 1,5 jaar op de markt verkrijgbaar is. Wellicht dat ik nu tijdelijk de Asus RT-AX58U neem (heeft bv ook WPA 3 ondersteuning) en de opvolger van de AX88U ga kopen als die uit is en als hoofdstation te gebruiken.

Een andere overweging is dat de 58U op de markt te verkrijgen is voor 169 euro, wat is een interessant verschil is met de 88U. Als de 58U 199 euro wordt/is; dan ga ik waarschijnlijk voor de 88u. Maar ook ik ben er nog niet uit zoals je ziet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeydriessen
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-05 20:42
Ik wou zelf ook eigenlijk een AIMesh systeem opzetten. Heb een tijd geleden de Asus RT-AX88U gekocht alleen heeft hij toch m.b.t. range/stabiliteit wat problemen om aan de andere kant van ons appartement te komen ~100 vierkante meter.
Nu wou ik dit oplossen door een mesh systeem op te zetten.
Uiteraard zie ik het niet zitten om gaten/kabels te trekken en dergelijke daarom dat ik het liefst voor een draadloos systeem wou gaan.
Als je zoekt naar wat mesh systemen kom je al snel uit bij dit soort producten:
https://www.coolblue.be/n...l4NkK%2Caclr_1100l88km4E2

Die apparaten zijn er nog "prima" uit om gewoon in het zicht of op een kastje te plaatsen.
Nu vroeg ik me af of er ook zulke varianten zijn om te koppelen met de Asus router?
Iets wat nog ergens netjes weggezet kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-05 10:26
Als je een gastnetwerk toegang wil dan heeft zowel TP-link als Asus hetzelfde euvel. Geen gastnetwerk op de mesh-nodes.

Henk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HouseQ
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:56
joeydriessen schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:43:
Ik wou zelf ook eigenlijk een AIMesh systeem opzetten. Heb een tijd geleden de Asus RT-AX88U gekocht alleen heeft hij toch m.b.t. range/stabiliteit wat problemen om aan de andere kant van ons appartement te komen ~100 vierkante meter

[...]

Nu vroeg ik me af of er ook zulke varianten zijn om te koppelen met de Asus router?
Iets wat nog ergens netjes weggezet kan worden.
Dat schijnt dus te kunnen met de Asus Lyra serie, hier ben ik zelf ook naar aan het kijken.
Zie ook:
Balance schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 12:05:
Voor degene die het gemist hebben, sinds eind november kunnen de Lyra AP's ook in een AiMesh-netwerk gebruikt worden na een firmware update:Asus support: Hoe een Lyra serie router toe te voegen aan uw AiMesh systeem?

Op CES heeft Asus een nieuwe Wi-Fi 6 (802.11ax) router laten zien, de Asus RT-AX58U, die ook over AiMesh gaat beschikken.

[Afbeelding: Asus RT-AX58U] [Afbeelding: Asus RT-AX58U]
Iemand ervaring hiermee? ik heb nu 2x een ac68u maar wil bij voorkeur iets gaan ophangen.

[ Voor 51% gewijzigd door HouseQ op 21-04-2020 14:16 . Reden: quote toegevoegd van eerder bericht over Lyra ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeydriessen
HouseQ schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 14:13:
[...]

Dat schijnt dus te kunnen met de Asus Lyra serie, hier ben ik zelf ook naar aan het kijken.
Zie ook:

[...]

Iemand ervaring hiermee? ik heb nu 2x een ac68u maar wil bij voorkeur iets gaan ophangen.
Die had ik ook gezien, maar dacht dat het iets losstaands was (apart van de router).
Aangezien ze in een beschrijving spreken over een bepaalde "hub".

Dit zou inderdaad een zeer mooi pakketje zijn om te gebruiken voor mijn configuratie als dit mogelijk zou zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jalex_h
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 25-01-2023
joeydriessen schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 14:27:
[...]

Die had ik ook gezien, maar dacht dat het iets losstaands was (apart van de router).
Aangezien ze in een beschrijving spreken over een bepaalde "hub".

Dit zou inderdaad een zeer mooi pakketje zijn om te gebruiken voor mijn configuratie als dit mogelijk zou zijn!
Ik heb hier al bijna een jaar jaar een RT-AC68U in combinatie met 2 Lyra mini's draaien. De Lyra's zijn (via switches) bekabeld aangesloten. Ik heb de stappen van https://www.asus.com/nl/support/FAQ/1038071/ gevolgd. Het ging niet in 1 keer goed en heb ze tot 2 maal toe moeten resetten maar vanaf dag 1 draait het geheel als een zonnetje en behalve zo af en toe updaten, heb ik er geen omkijken naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeydriessen
Jalex_h schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 19:04:
[...]

Ik heb hier al bijna een jaar jaar een RT-AC68U in combinatie met 2 Lyra mini's draaien. De Lyra's zijn (via switches) bekabeld aangesloten. Ik heb de stappen van https://www.asus.com/nl/support/FAQ/1038071/ gevolgd. Het ging niet in 1 keer goed en heb ze tot 2 maal toe moeten resetten maar vanaf dag 1 draait het geheel als een zonnetje en behalve zo af en toe updaten, heb ik er geen omkijken naar.
Dat is goed om te weten!
Dus toch een zeer interessante optie om te bekijken.
Weet je toevallig ook over dit draadloos kan werken.
Ben benieuwd of die backhaul dan ook zo goed werkt.
Toevallig ervaring mee/ over gelezen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jalex_h
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 25-01-2023
Of het draadloos ook werkt, weet ik niet.
Hier https://www.digitalcitizen.life/wifi-vs-ethernet-backhaul hebben ze getest of een wifi-backhaul net zo snel is als een ethernet-versie (niet dus). Daarnaast moet je er ook rekening mee houden dat de verbinding tussen de router en een Lyra dan hetzelfde kwaliteits-/snelheidsverlies heeft als je normale wifi. Dus als je bv op de verdieping geen goede wifi-verbinding hebt met je router, dan zal de Lyra ook geen denderende verbinding hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeydriessen
Jalex_h schreef op maandag 27 april 2020 @ 23:39:
Hier https://www.digitalcitizen.life/wifi-vs-ethernet-backhaul hebben ze getest of een wifi-backhaul net zo snel is als een ethernet-versie (niet dus). Daarnaast moet je er ook rekening mee houden dat de verbinding tussen de router en een Lyra dan hetzelfde kwaliteits-/snelheidsverlies heeft als je normale wifi. Dus als je bv op de verdieping geen goede wifi-verbinding hebt met je router, dan zal de Lyra ook geen denderende verbinding hebben.
Bedankt voor het artikel. Die ga ik zeker eens doorlezen.
Het is wel begrijpelijk dat draadloos minder goed/betrouwbaar werkt als bekabeld.
Mijn idee is ook juist om het signaal/stabiliteit te verbeteren door meerdere van die Lyra's te plaatsen op de verdieping (is allemaal gelijkvloers).
Dus hoop hiermee de verbinding wel wat mee te kunnen opkrikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:07
Onlangs m'n RT-AC68U + RT-AC56U (extra accesspoint) vervangen door een ZenWifi AX met wired backhaul en met dezelfde SSID voor 2.4GHz en 5GHz radios.

Heb de router in de meterkast op begane grond, node met wired backhaul op zolder.

Eerste indruk is erg goed. Plug 'n' Play, naadloos switchen tussen 2.4G/5G en tussen de router en node. Toch qua coverage van één mesh point lijkt m'n oude RT-AC68U (met de powerboost hack, dat dan weer wel) het wat beter te doen.

Twijfel nog of ik m'n oude RT-AC68U als extra AiMesh node zal toevoegen en waar ik alles het beste zou kunnen plaatsen:
A. ZenWifi router meterkast, Zenwifi node op 1e verdieping (wired), RT-AC68U node op zolder (wired)
B. ZenWifi router meterkast, Zenwifi node op 1e verdieping (wired), RT-AC68U node op uithoek begane grond (wireless backhaul, meer voor de tuin)
C. ZenWifi router meterkast, Zenwifi node op zolder (wired), RT-AC68U node op uithoek begane grond (wireless backhaul, meer voor de tuin)

https://dongknows.com/asus-zenwifi-ax-xt8-review/
https://dongknows.com/asu...ct8-aimesh-system-review/
https://dongknows.com/asus-aimesh-overview/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
*O* en intussen heb ik AiMesh ook werkende.. waar de vorige keer de node weigerde te verbinden deed die at nu wel..

en dat met 2 NETGEAR Nighthawks (R7000), wel hebben ze een ethernet backbone maar die lag er toch al :-)

nu nog eens kijken of ik de firmware ook op m'n Linksys EA6700 kan flashen.. want dat zou moeten kunnen...
en dan kijken of ook die als node er bij wil in het netwerk :)

Edit:
inmiddels ook op de Linksys EA6700 een Asus firmware build..
nu alleen nog koppelen binnen AiMesh.. gewoon omdat het kan

Edit2: de EA6700 krijg ik helaas niet gekoppeld dus daar draait nu maar weer OpenWRT/Lede op
gelukkig is het met die CFE loader die er in zit nu enorm makkelijk om een andere FW te flashen en te debricken :')

verder werkt t erg fijn.. vooral de handover tussen de 2 APs werkt behoorlijk fijn!! nu alleen nog even eens kijken of ik het hoofd AP nog wil verplaatsen of nog wat met de antennes kan

[ Voor 42% gewijzigd door SMSfreakie op 07-05-2020 20:07 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-06 17:41
Zijn er mensen die al een XT8 hebben en de snelheid van de wireless backhaul hebben getest (met een wired fronthaul)? Ik wil namelijk ivm geluid mijn server graag verplaatsen van mijn kantoor naar de zolder, waar zonder redelijk wat sloop en breekwerk (geen loze buizen, niet genoeg ruimte langs de radiatorbuizen) geen UTP beschikbaar is. Ik kan wel op de eerste verdieping komen, dus daar wilde ik (wired) één unit neerzetten en recht daarboven op zolder de andere. Op die unit zou dan wederom via UTP mijn server worden aangesloten.

Ik ben dus vooral benieuwd naar hoe 802.11ax het in 4x4 MU-MIMO doet, met een muur of vloer er tussen. Ik snap dat elk huis anders is, maar een globale indicatie zou fijn zijn.

De wireless performance naar de clients toe interesseert met op dit moment niet bijzonder veel, dus ik zou hem echt kopen voor de 5GHz-2. Daarom ben ik ook nog aan het twijfelen tussen de AX92U en de Zenwifi XT8, alhoewel ik dan toch net iets meer geneigd ben om voor de XT8 te gaan puur omdat deze op de 5GHz-1 wel 802.11ax kan en dat toch net wat toekomstvaster is.

In eerste instantie zouden ze beiden in AP-mode draaien, todat ik glasvezel krijg en ik een andere Asus met Merlin in de AiMesh kan hangen om de modemrouterswitch van KPN te vervangen. Ik neem aan dat dit gewoon zou moeten werken?

edit: ik zie dat zowel de AX92u als de XT8 (nog) niet worden ondersteund door Merlin. Kan een Merlin-flashed router (hoogstwaarschijnlijk de RT-AX88U) samen in een mesh met een router (in AP mode) met een stock firmware?

[ Voor 7% gewijzigd door HarmoniousVibe op 08-05-2020 22:48 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Leuk die QOS profielen in de app nu (Work from home, gaming, streaming, ...), zou helemaal mooi zijn als je die op een schedule zou kunnen laten draaien. Tijdens kantoortijden WFH settings, buiten kantoortijden iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F-I-X
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-06 16:13
Jalex_h schreef op maandag 27 april 2020 @ 23:39:
Een Lyra draadloos werkt ook. Zelf recentelijk een Lyra gekoppeld aan mijn AX88U. Zit maar op een flatje maar met de AX88 in de hoek waar de aansluiting binnenkomt was het met de tablet op de galerij aan de andere kant van de woning maar behelpen. Dus nu een Lyra ertussen gezet.
Was een beetje klooien met de configuratie.. eerst bedraad aansluiten en updaten en configureren en daarna toevoegen aan de mesh.

Het werkt dus wel zonder verder problemen alleen nog niet gekeken naar de snelheid.

Jammer dat Asus geen Lyra versie maakt met AX technologie maar twee routers levert in de AX reeks. Misschien in een groot huis zal het weinig uitmaken maar ik zie toch liever een dome tegen het plafond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Heb de knoop doorgehakt de onduidelijkheid over de TP-Link AX10 tav prestaties maar vooral ook het privacy aspect, betekent dat ik voor een voor mij vertrouwd merk ga, Asus (heb nog een RT-AC68U).

Ergo: Ik heb ivm alle vloeren bewapend beton hier dus 2 RT-AX58U besteld, die in principe morgen komen.

Want: Een duurdere AX88-type gaat mij niet 100% zeker permanent het hele huis goed dekken, en 2 ervan vind ik te gortig als dat alsnog nodig blijkt te zijn....en dan is de RT-AX58U een redelijk compromis, waar we hopelijk nog jaren plezier van hebben.

De zeer internet actieve nu thuis ZZP-er en de thuis werkende ICT-er zullen blij zijn.... ;) onze eigen "eisen" lagen wat lager... maar we liften nu mee op deze upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tremmal
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16-03 17:23
Even checken. Ik heb een ai mesh met 3x rt 68u draaien. Alles draadloos. Ziggo abbo is 250/25. Ik haal overal in huis stabiel ongeveer 160/25 op 5 ghz . Zijn dat goede snelheden en maximaal haalbaar draadloos mesh?

[ Voor 4% gewijzigd door tremmal op 13-05-2020 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Eind van de dag kwamen de 2 RT-AX58U binnen van Megekko.
Ik had 2 uur eerder er 2 bij Redable besteld, maar die belden me dus toen op dat ze door de voorraad heen waren en dat blijkbaar de online voorraad teller niet optimaal de aantallen weer gaf. ZE zouden zsm het geld terugstorten, want de nieuwe voorraad kwam pas over bijna 2 weken (de 26e mei meen ik).

Zeer professioneel / klantvriendelijk van deze Redable webshop die ik obv zeer goede reviews en net iets goedkoper zo uit gezocht had. Ze hebben hun roem weer waar gemaakt.

Obv de reviews was Megekko de volgende in rij en die hadden er minimaal 2 in voorraad en 2 daarvan hebben ze dus kunnen leveren. Ik had met een dag extra rekening gehouden ivm de besteldrukte, wel logisch nu.
Megekko heeft een mini live-achtig blogje die ze telkens updaten hoeveel hun "achterstand" in de verwerking is... Ook erg netjes/klantvriendelijk ! Binnenkort de reviews maar eens gaan schrijven.

En het echie met de 2 RT-AX58U? ....
Ben eerst gaan hardlopen bij de club.. het mag weer... en nog een hapje eten en zo, maar de installatie was zo gepiept.

De installatie gaat nu in 2 stappen, alleen kabel via de LAN poort aansluiten op je PC:

1. Je moet na de eerste start kiezen uit de modus router, AP, etc...
Dan herstarten en volgens het boekje inloggen via http://router.asus.com
Dat laatst niet gedaan, doe ik nooit, altijd op lokaal ip adres, die je onder 1 niet ziet...
2. Verder met 192.168.50.1 als AP-ip-adres, daar kwam ik achter dan hoef je niet naar http://router.asus.com
En toen alle bekende schermen, Wi-Fi wachtwoord en de LAN settings aangepast zoals ik bij mijn oude AP ook gebruikte vervolgens aangepast. De AX en Wi-Fi6 opties staan standaard al aan, niks aan veranderd.
Instellingen opgeslagen, herstarten en alles werkt. Inloggen is bij mij dan op 192.168.1.x als AP-ip-adres.

De eerste testen met de nieuwe Clevo laptop (van 1 v/d kids) met AX Wi-Fi kaart... speedtest.net gaf net zo snel als via de UTP kabel ca 95 Mbps, van de ca 100Mbps die we binnen krijgen.
De 2e als AP configureren ging nog sneller, paar minuten... en die werkt ook prima.

In het weekend tussen het schilderen/opknappen van het trappenhuis en een van de slaapkamers door ff kijken wat de beste plaatsen zijn. De wat oudere AC68 ga ik wrs in de mesh opnemen, kijken hoe die zich gedraagt. Die kan ook bijna max die 95Mbps aan maar zijn reikwijdte is uit ervaring niet zo groot.
De AX58U die boven staat ... met 2 betonnen/met staal bewapende vloeren deed net beneden nog ca 15-20 Mbps en dat is te weinig/was verwacht en ondersteunt de keuze om er 2 te kopen en vervolgens een zwakke plek die over blijft met de AC68 afdekken.

Wordt vervolgd, truste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Gisteravond nog wat experimenten gedaan om te kijken of roaming werkte, dus nog niet...
Hoe begonnen?
  • Eerst de firmware geupdate naar de allerlaatste versie (automatisch) en dan komen er uitgebreidere opties bij voor oa Mu-MIMO.
  • Voor de zekerheid een reset gedaan naar de basis instellingen en met een schoon schip eerst de AP mode gekozen en via het bekende ip-adres die default is de instellingen aangepast zodat alles maximaal op Mu-Mimo gericht is. Heb verder nog geen parameters veranderd.
  • Qua AP gebruik: werkt uitstekend, goed bereik, dezelfde hoge snelheid als voor de upgrade. Maar als ik naar beneden loop waar de 2e staat, blijft mijn laptop met de een stuk zwakker van boven verbonden.
  • In de Wireless sectie is er een setting om de aanspreekdrempel tav de ontvangstgevoeligheid tussen -40 en -90 dBm in stellen.... Dus op -40 dBm gezet dus alleen de sterkere signalen connecten dus zou je als ik boven verbonden ben ... beneden bij een stuk zwakker signaal de connectie moeten verliezen en de downstairs AP zou het moeten overnemen....
  • Verder nog het zendvermogen veranderd in hoog naar midden (balance).
  • Apart -40dBm maar ook in combi met lager zendvermogen: mijn laptop blijft liever op de bovenste staan...
  • Opm: van te voren uiteraard beiden eerst de WiFi geconnect en het aangaan v/d verbinding op automatisch gezet bij de laptop.
Dit wordt hem dus niet....
Vanuit deze situatie kon ik hem niet als Aimesh laten instellen, hij vindt niks, want ik ben blijkbaar anders begonnen...
  • Ok... even met rust gelaten en aan het eind van de avond schoon schip gemaakt.
  • Beiden gerest en maar even gedaan alsof ik een normale router ging instellen, dat lukt en vandaaruit overgaan via Administration/Beheer naar de AP mode met AiMesh, die optie wordt aan gegeven.
  • Dat lijkt dan te lukken en vervolgens probeer ik dat bij de 2e ook en laat de 1e zoeken of hij de 2e vindt, en dat lukt niet.
Toen was ik moe en ben naar bed gegaan.... ik ga na het schilderen dit van gisteravond nog herhalen en ik heb net voor het naar bed gaan nog additionele weblinks gezocht en ga die nog maar eens nalezen wat ik mogelijk verkeerd gedaan heb...

Zoals:
@JME heeft voor de twee AC67U het opgelost zie onder. Dat zou betekenen als dit ook voor de AX56U geldt dat ik niet "beter" zou kunnen dan ongeveer wat ik al had.... maar bij dan nog wel het reconnected op de veel sterke AP waar je op dat moment bent, terwijl de van de andere afkwam lopen: Dat werkt nog niet.
Als dat goed werkt hoef ik geen Aimesh per se , maar dat reconnecten werkt dus nog niet, zie verhaal boven.

Tips welkom!

JME in "[Asus AiMesh] Ervaringen & Discussie"
Van @JME
Edit: Gecheckt bij ASUS: AiMesh vereist een basisrouter, dus combi met Experiabox die ook een routerfunctie vereist, dat gaat niet lukken. De enige oplossing is inderdaad de ASUSsen als AP configureren. De roaming assistent op de ASUSsen kan wel worden ingezet (wireless > professional) dus je houdt een soort mesh functie van ASUS. Alleen het gecentraliseerde beheer ben je kwijt. Soit.
https://www.asus.com/us/support/FAQ/1035087/
https://dlsvr04.asus.com/...US_AiMesh_Setup_Guide.pdf
YouTube: YouTube
YouTube: AiMesh vs. Repeater vs. Access Point [ASUS RT-AC68U Operation Modes]
https://forums.whirlpool....ad/3n4y74n3?p=6#r66492654

Edit: tijdens het schilderen vroeg ik me af of ik na de pure AP test wel de SSID namen gelijk had.... was moe dus wrs niet... dan lukt het hoppen dus niet....

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 17-05-2020 12:19 . Reden: -40 dBm ipv -4dBM + wat opgeschoond ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

Ik ben inmiddels afgestapt van 2 ASUSsen. Het roamen tussen de ASUSsen icm de Experiabox als basis bleef tot gekke storingen leiden. Ik heb nu de Experiabox op de begane grond en 1 ASUS als AP op zolder. De andere ASUS ligt stof te verzamelen. Ervaring rijker, illusie armer. Het werkt gewoon niet samen met een Experiabox. Fokking KPN, bij Telfort werkte aimesh vlekkeloos maar door de overgang naar KPN moet je aan de Experiabox.

[ Voor 3% gewijzigd door JME op 16-05-2020 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@JME Dank voor de terugmelding.Afbeeldingslocatie: https://www.helpmij.nl/forum/images/smilies/thumb-up.gif
Das sh*t... :( dus jammer.
Kun je die losse RT-AC67U via V&A nog verkopen? Zo ben ik aan mijn RT-AC87U gekomen. Over 2 jaar is ie helemaal niks meer waard. Of mss komt er nog iemand met een gouden tip voor jouw set. Zet KPN de Experiabox 10 in bridge mode als je dat vraagt, als dat kan...? Dan wordt 1 van je RT-AC67U de router en de andere de node in aimesh.... Heb je dat overwogen? Andere router ipv EB10 is lastig: https://forum.kpn.com/thu...p-v-de-experia-box-458609

Terug naar de verhaallijn:
Was nog even in de roes ;) dat het werkte maar nu...wordt het bij mij ook nog spannend hoe het uitpakt met de 2x RT-AX58U.

Kun je die " gekke storingen" toelichten? Om een ervaringsidee te krijgen wat je dan waarneemt of eventueel ondersteunend nog geprobeerd hebt te meten?

Opgeschoond tav off-topic.

[ Voor 25% gewijzigd door route99 op 17-05-2020 12:18 . Reden: Opgeschoond tav off-topic. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Het lijkt goed te werken als "roaming systeem", niet via AiMesh maar via tools die worden geboden door het systeem van OFDMA/802.11ax MU-MIMO

Settings
Voorlopige ....opsomming nadat
  • 1 AP naam voor beiden... bij de setup is ingesteld.
  • Default IP 192.168.50.1 eerst gebruikt is om de "58" in te stellen via LAN poort
Op de General & Professional tabs vnl deze aangepast
  • De 5GHz op een vrij kanaal gezet...(ze zaten op hetzelfde kanaal te schreeuwen....)
  • Wi-Fi Agile Multiband ENABLE
  • Roaming assistant: Disconnect clients with RSSI lower than -40 dBm
  • Onveranderd: RTS Threshold 2347 (kun je ook nog mee spelen)
  • OFDMA/802.11ax MU-MIMO : aan
  • TX-power: balanced
  • Multi-User MIMO: stond per ongeluk uit, nu aangezet.
LAN settings
  • AP op vast ip-adres (192.168.1.205 & 206)in de router sub-net range, DHCP uit
  • Default Gateway: ip-adres router 192.168.1.1
  • DNS-server: even 1.1.1.1 wordt wrs Pi-Hole
Eerste ervaringen:
In het begin had ik veel wisselende problemen om de Default Gateway te pingen 192.168.1.1, met rust gelaten, kwam goed, nu stabiel. "Roaming" werkt dus.

Hoe kon ik echt zien het werkt?
  • De Wifi Analyzer app op mijn TAB-A 10.1 geeft onderstaande beeld. Klik je op de signaal bar dan kun je connecten (plugin wordt geïnstalleerd)
  • Edit 17/5/20: Speedtest meting (zie plaatje onder) via AX-AP boven en beneden, en UTP als vergelijk. Beneden is de kabel naar de AP een stuk korter. Iets meer snelheid, een herhaling v/d meting boven gaf vrijwel dezelfde waarde. De waarden geven aan dat de roaming werkt, de overschakeling is automatisch gegaan, er is geen handmatig ingrijpen geweest, behalve bij de meting via UTP-kabel... ;)
Hoe aanvullend de connectie bekeken via de Wifi-analyzer met connectie plugin:
  • Eerst connecten op een niet roaming Wi-Fi: die zwakker is dan de -40dBm (zie RSSI boven): Verbinding blijft zo.
  • Kies dan de zwakkere AX-Wi-Fi AP op 2.4 of 5GHz en start de connectie. Resultaat: Hij springt naar de sterkste AX-wifi en niet naar de gekozen WiFi!
  • Werkt het vanaf de andere AX-Wi-Fi AP locatie ook: Herhaal de procedure en start met de niet-roaming WiFi... .etc..
Samengevat resultaat:
Zowel boven als beneden wordt na de niet roaming WiFi bij keuze van de zwakkere AX-wifi direct omgeschakeld naar de sterkere AX-wifi, dus via auto omschakeling.

Opmerkingen:
Plaatje van een deel van de WiFi omgeving, zie onder.
Onderin het plaatje te zien: Geen nodes gevonden..... voor het zgn AiMesh netwerk (rood omcirkeld)
Dat ze eerst op hetzelfde kanaal zaten.... zal niet geholpen hebben.
Het was duidelijk meer dan alleen de SSID gelijk maken....oa ander kanaal? Althans in onze situatie en met deze routers.

To Do:
  • Instellingen nalopen
  • Volgen op stabiliteit
  • Kan de RT-ACT68AC op een of andere wijze "mee doen" (heeft vnl AiMesh... kan een hindernis zijn? Waar en hoe? (gaten in het netwerk en/of buiten in de tuin)
  • ??? AOB?
Een deel van het WiFi netwerk op de tablet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zmYAtcGsOuSGI92IdynMeqUnHy8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ofkavjgcb355KGdPYSAV4KNS.jpg?f=user_large

De Network Map interface van de RT-AX58U: Je ziet... geen nodes gevonden..... voor het zgn AiMesh netwerk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CmSn_8d4-qp9snsO_hKCw7mJC7w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Va90dfSHuVeItmYcla7WagpH.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HBZxr7DBHJ2g_7wGM_hhb3aCeB8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1yicmAKiIepleIFV1fJcG9bJ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qfhqck1ucvFll8kFs4zgHuGFh6k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vSaZTh5PgzIrpzsH7UXiZa5P.jpg?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door route99 op 17-05-2020 12:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

route99 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 16:03:
Zet KPN de Experiabox 10 in bridge mode als je dat vraagt, als dat kan...? Dan wordt 1 van je RT-AC67U de router en de andere de node in aimesh.... Heb je dat overwogen? Andere router ipv EB10 is lastig: https://forum.kpn.com/thu...p-v-de-experia-box-458609
Zou misschien kunnen, maar nu werkt het in principe ook. Met 1 apparaat minder, scheelt ook. Ik ben er wel klaar mee.
Kun je die " gekke storingen" toelichten? Om een ervaringsidee te krijgen wat je dan waarneemt of eventueel ondersteunend nog geprobeerd hebt te meten?
Voornamelijk wel WiFi verbinding hebben maar niet op internet kunnen. Apparaten die elkaar soms wel en soms niet vonden. Alle signalen wezen op de problemen die je hebt als je 2 routers hebt die adressen uitdelen, ondanks dat alleen de Experiabox dat daadwerkelijk kon. Had er geen zin meer in, dan maar gewoon een router plus AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@JME Das inderdaad wel een vreemd probleem en vervelend geweest. Goed dat je het achter je gelaten hebt.

De eerste problemen zijn er hier gister eind van de middag ook al: Kan geen verbinding meer maken via de AP's. Heb er even over nagedacht en ben overgegaan naar de laatste .17 Merlin firmware, iets waar ik bij de RT-AC68U al heel veel plezier van gehad heb. Het werkte direct, ik had eerst een settings restore gedaan van wat in 1e instantie goed werkte, en vervolgens Merlin erop gezet die de settings overnam van de opties die ook in Marlin zitten.
Geen AiMesh, maar dat kon ik bij gebrek aan een Aimesh router toch al niet: 2x AP en via Mu-Mimo was het plan. Bij T-mobile, doen ze ook niet aan bridge mode, vergelijkbaar op jouw EB10 situatie, vandaar dat ik ook jouw ervaringen nageplozen/nagevraagd had. Ik overweeg om naar Youfone te gaan, iets flexibeler, maar 1 probleem is de telefonie, die werkt in bridge mode niet meer en dan moet je dat vak zelf met een ATA oid oplossen en dan hopen dat er geen andere problemen komen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

Soms werkt iets niet zoals je zou willen. En misschien wel zou moeten. Daar kun je je over opwinden, maar daar heeft zo’n apparaat geen boodschap aan. ASUS en Telfort ook niet trouwens :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
JME schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 14:46:
Ik ben inmiddels afgestapt van 2 ASUSsen. Het roamen tussen de ASUSsen icm de Experiabox als basis bleef tot gekke storingen leiden. Ik heb nu de Experiabox op de begane grond en 1 ASUS als AP op zolder. De andere ASUS ligt stof te verzamelen. Ervaring rijker, illusie armer. Het werkt gewoon niet samen met een Experiabox. Fokking KPN, bij Telfort werkte aimesh vlekkeloos maar door de overgang naar KPN moet je aan de Experiabox.
Ik begrijp het probleem niet helemaal.

Ik heb Telfort/KPN glasvezel met een Experiabox V10A. Die gaat naar m'n Asus ZenWiFi AX wat m'n main AiMesh router is en daar hangt nog een ZenWiFi AX als AiMesh node en een RT-AC68U als AiMesh node aan, beiden met wired backhaul.

Werkt best prima. Wat zijn typische problemen die je hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@catchingfire Interessant..
Heb je het dan zo staan als op het plaatje met de EB10 als modem alleen en dus in bridge mode?
Afbeeldingslocatie: http://kmpic.asus.com/images/2017/12/25/38bad824-d45a-40a3-af89-e9a1de4ab43f.png

Of heb je hem als echte router in de DMZ gezet, dat heb ik nog niet geprobeerd maar werkt bij EB10 wel:
https://forum.kpn.com/thu...r-keuze-479366#post818758

Dan zou ik mijn RT-AX58U de eerste ook als router kunnen zetten en dan werkt aimesh wel voor de 2e als node.
Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

catchingfire schreef op maandag 18 mei 2020 @ 20:05:
Wat zijn typische problemen die je hebt?
Zie paar berichten hierboven :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@JME E heb je de DMZ ook nog geprobeerd?

@catchingfire Wired backhaul,.... dan moet wel die kabel er komen... zo wie zo tussen de 2 ai-meshers...

Of: dedicated wireless backhaul, ook wel wi-fi-6-backhaul
maar daar heb je een 3-bander voor nodig, 2.4GHz en 2x 5 GHz....
https://www.digitalcitize...rt-ax92u-wi-fi-6-backhaul

[ Voor 80% gewijzigd door route99 op 19-05-2020 08:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• catchingfire
route99 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 21:24:
@catchingfire Interessant..
Heb je het dan zo staan als op het plaatje met de EB10 als modem alleen en dus in bridge mode?
[Afbeelding]

Of heb je hem als echte router in de DMZ gezet, dat heb ik nog niet geprobeerd maar werkt bij EB10 wel:
https://forum.kpn.com/thu...r-keuze-479366#post818758

Dan zou ik mijn RT-AX58U de eerste ook als router kunnen zetten en dan werkt aimesh wel voor de 2e als node.
Ben benieuwd.
Ehm... heb op de ExperiaBox eigenlijk niks bijzonders gedaan, alleen de WiFi radios uitgezet.
De Experiabox zit op 192.168.2.x
De Asus (en de rest van m'n LAN) staat niet in bridge moet en routert op 192.168.1.x
route99 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 22:40:
@catchingfire Wired backhaul,.... dan moet wel die kabel er komen... zo wie zo tussen de 2 ai-meshers...

Of: dedicated wireless backhaul, ook wel wi-fi-6-backhaul
maar daar heb je een 3-bander voor nodig, 2.4GHz en 2x 5 GHz....
https://www.digitalcitize...rt-ax92u-wi-fi-6-backhaul
De ZenWiFi is triple band dus zou de backhaul op de extra 5G band kunnen doen, maar ik heb tussen alle AiMesh router+nodes een ethernet kabel liggen zoals in het plaatje wat je hierboven deelde. Werkt tot nu toe prima.

Enige issues die ik heb:
* heb de RT-AC68U ooit "geboost", weet niet of het daardoor komt, maar de RT-AC staat op zolder en heeft op de begane grond een vergelijkbare signaalsterkte met de ZenWiFi router die in de meterkast staat, waardoor devices soms wat lastig kunnen kiezen waar ze op connecten.
* de wifi-drivers van enkele Windows devices moest worden geupgrade, die hadden wat problemen met het WiFi signaal en konden als ik WiFi6 had enabled geen verbinding krijgen
* de Experiabox blijft, ondanks dat ik alle WiFi radios uit heb gezet, toch nog een signaal uitzenden met hidden SSID in de 5GHz band.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

catchingfire schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 08:39:
[...]Ehm... heb op de ExperiaBox eigenlijk niks bijzonders gedaan, alleen de WiFi radios uitgezet.
De Experiabox zit op 192.168.2.x De Asus (en de rest van m'n LAN) staat niet in bridge moet en routert op 192.168.1.x
De radios uit, is meestal wel logisch, de routering op een ander subnet kan, maar dan "moet" ik dubbele port forwarding doen van een aantal zaken die ik heb lopen (VPN, webdav data server), liever niet, wordt hier door velen afgeraden en het advies is vaak "bridged mode" van het modem/router, maar daar werken een aantal providers niet mee en je hebt dan wel zelf de verantwoording phone & TV goed te krijgen op je eigen router (TV speelt niet hier. heb ik compleet gescheiden).
De ZenWiFi is triple band dus zou de backhaul op de extra 5G band kunnen doen, maar ik heb tussen alle AiMesh router+nodes een ethernet kabel liggen zoals in het plaatje wat je hierboven deelde. Werkt tot nu toe prima.
Mooi, je krijgt met de backhaul wel de halve snelheid maar in veel gevallen is de internet snelheid zo wie zo veel lager dan wat de router aan kan....
Enige issues die ik heb:
* heb de RT-AC68U ooit "geboost", weet niet of het daardoor komt, maar de RT-AC staat op zolder en heeft op de begane grond een vergelijkbare signaalsterkte met de ZenWiFi router die in de meterkast staat, waardoor devices soms wat lastig kunnen kiezen waar ze op connecten.
Heb ik ook ooit gedaan, maar neem een lagere waarde, zie weblink hoe je de power omhoog gezet werd en je kunt weer terug in power bijv 100 ipv 500 mW.
* de wifi-drivers van enkele Windows devices moest worden geupgrade, die hadden wat problemen met het WiFi signaal en konden als ik een WiFi6 had enabled geen verbinding krijgen
Tot nu toe nog niet iets opgemerkt, behalve dat mijn Iphone 5S er niet op kan, maar de Iphone 8 (van mijn zoon) wel. Aangezien de AC68u er nog is en ik geen roaming op de 5S hoef (die is wrs over ruim 1 jaar toch aan vervanging toe ), laat ik dat zo. Heb nog wel gister een support vraag bij Asus uitgezet.
* de Experiabox blijft, ondanks dat ik alle WiFi radios uit heb gezet, toch nog een signaal uitzenden met hidden SSID in de 5GHz band.
Das idd vreemd, vond hier nog iets maar geen oplossing.

[ Voor 9% gewijzigd door route99 op 19-05-2020 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

route99 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 22:40:
@JME E heb je de DMZ ook nog geprobeerd?
Durf ik niet te zeggen, geen idee. Heb destijds van alles geprobeerd, halve web afgezocht, de helpdesk van Telfort en ASUS gebeld (die allebei vrolijk naar elkaar verwezen) en uiteindelijk de handdoek in de ring gegooid. Ben niet plan om die handdoek nu weer op te rapen, ik reageerde slechts op een vermelding van mijn naam. En nu kruip ik weer heerlijk terug in mijn onwetendheid :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Toch bedankt voor je feedback/ervaringen! 8) Imho is dat de belangrijkste slagader van een forum...
Je hebt er toch voor een bepaald deel gezorgd dat ik op dit thema geen roepende in een woestijn ben geworden... _/-\o_

Voorlopig laat ik het hierbij, het werkt bijna helemaal, die 5S is geen probleem, thuis gebruik ik pc/laptop/tablet heel meer voor internet dan zo'n klein 5S scherm. Vanwege de duurzaamheid mag ie nog even blijven.... (nu 4j jong).

Toekomst?
Hangt af van de provider die we mogelijk gaan krijgen, mss dan toch bridge mode of 2e router mbv de AC68U, snel genoeg nog, de AX-58U nodes vullen dan aan met AX/mu-mimo. Heeft geen haast.

[ Voor 86% gewijzigd door route99 op 19-05-2020 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
ax88u besteld!

Kan niet wachten :) Weer net een beetje klein kind. Heb nu een Ziggo modem (die wittte) als bridge in de meterkast. Hier de main ac68u (ja I know niet de beste plek magoed). En wired backhaul naar een ac68u op de verdieping als mesh. (nieuwbouwhuis, boven is het nog niet geweldig op 5ghz maja)

In de tuin is geen 5Ghz, en nauwelijks 2.4. Dus de 68u uit de meterkast gaat naar het tv meubel naast de schuifpui naar de tuin, hier ligt ook wired utp. En dan de ax88u als main in de meterkast.

Kijken of er betere 2.4ghz in de tuin komt :)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin89
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:41
Ik heb zelf 2x een Asus RT-AX92U draaien in aimesh opstelling. Wat ik met m'n galaxy s20 merk is dat de verbinding even verbroken wordt als hij overschakelt naar een andere node. Ik zie dan even het 4g logo in beeld en dan daarna weer de het wifi logo. Ik dacht dat het idee was van aimesh dat hij naadloos schakelt. Ervaren jullie dit ook? Of is de handover nog te optimaliseren op 1 of andere manier?

Dynaudio Contour 20i | Naim Nait XS 3 | Naim ND5 XS 2 | Naim HiCap DR | Audes ST-900DC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Hij reconnect dan igg wel automatisch, alleen de "knippering van 4G" neem je waar.
Welk probleem krijg je dan daar door? En hoe groot is dat probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miesjh

Miesjh

Gerwin89 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 19:31:
Ik heb zelf 2x een Asus RT-AX92U draaien in aimesh opstelling. Wat ik met m'n galaxy s20 merk is dat de verbinding even verbroken wordt als hij overschakelt naar een andere node. Ik zie dan even het 4g logo in beeld en dan daarna weer de het wifi logo. Ik dacht dat het idee was van aimesh dat hij naadloos schakelt. Ervaren jullie dit ook? Of is de handover nog te optimaliseren op 1 of andere manier?
Heb zelf ook deze routers. Ben toch van Aimesh afgestapt. Heb overal kabels liggen en vond het zonde om mijn 2e 5ghz daarvoor op te geven. En dus WiFi 6. Ook al zet je in de instellingen dat hij wired verbonden is. Heb nu van de 2e een accesspoint gemaakt. Werkt goed. Schakelt goed over op andere AP.

[ Voor 4% gewijzigd door Miesjh op 20-05-2020 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Wifi6 icm met Mu-Mimo maakt eigenlijk AiMesh imho compleet overbodig.
Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin89
route99 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 22:57:
Hij reconnect dan igg wel automatisch, alleen de "knippering van 4G" neem je waar.
Welk probleem krijg je dan daar door? En hoe groot is dat probleem?
Hij reconnect wel automatisch, maar het duurt soms een minuut. Eerst merk je dat een pagina niet laadt op wifi, daarna valt wifi weg en valt hij terug naar 4g, waarna het soms een minuut duurt voordat hij met de nieuwe wifi node verbindt. Hij switcht toch wel redelijk vaak, dus het is best irritant en zeker geen 'seamless' ervaring.
Miesjh schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 00:10:
[...]

Heb zelf ook deze routers. Ben toch van Aimesh afgestapt. Heb overal kabels liggen en vond het zonde om mijn 2e 5ghz daarvoor op te geven. En dus WiFi 6. Ook al zet je in de instellingen dat hij wired verbonden is. Heb nu van de 2e een accesspoint gemaakt. Werkt goed. Schakelt goed over op andere AP.
Ik lees op internet inderdaad dat de 2e router in AP mode beter werkt dan AiMesh. Mijn 2e node is niet bedraad verbonden met de eerste, dus loopt de communicatie tussen de nodes dan nog steeds via de 2e 5Ghz band (de AX band)? En switcht hij dan wel automatisch tussen de nodes? En heb je dezelfde wifi naam ingesteld op de 2e node als de 1e node?

Misschien moet ik de router eens resetten na toch al redelijk wat firmware updates. Ik heb sowieso het idee dat verbinding wat instabiel is. Ik heb bijvoorbeeld ook last van wegvallend wifi op een paar laptops, welke als het goed is niet zouden moeten switchen tussen nodes. Maar dat zou ook weer kunnen komen door een slecht ziggo signaal wat binnen komt... ;(

Dynaudio Contour 20i | Naim Nait XS 3 | Naim ND5 XS 2 | Naim HiCap DR | Audes ST-900DC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Gerwin89 Tnx voor de feedback. Das idd vervelend/lastig

Tav de stabiliteit van de verbinding: Zet een duur ping test lokaal op waarbij het AP gepasseerd moet worden (via de Wi-Fi en zet een zelfde test op rechtstreeks op de router.
Er is vast een software tool maar je kunt het ook via de command-line naar een txt bestand laten schrijven:
Bijv:
code:
1
2
 ping –t 'IP-Adres-via Wifi > C:\temp\ping-Wifi.txt
ping –t 'IP-Adres-via-router > C:\temp\ping-router.txt

En vervang de tekst door het juiste ip adres.
Zorg wel dat de map C:\temp bestaat of pas dit aan.
Afbreken kan met Ctrl+C van de cmd venster
In de map C:\temp kun je het resultaat bekijken.
Ben je handig met Excel kun je er een grafiekje van maken.

Ik moet hier voor de performance check ook nog zo'n test doen, maar bij gebrek aan klachten heeft dit geen hoge prioriteit... ';)

[ Voor 12% gewijzigd door route99 op 20-05-2020 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin89
@route99 Thanks! Ik heb beide ping tests lopen nu. Hiermee test ik dus eigenlijk de stabiliteit van het router netwerk zonder de externe factoren van internet (modem ziggo)?

Tot nu zie ik erg lage waarden met uitschieters naar max 50ms. Hoe zie je hieraan dat er een probleem zou kunnen zijn met je wifi setup?

EDIT:
In de ping test naar de router zie ik:

......
Reply from 192.168.50.1: bytes=32 time=3ms TTL=64
Request timed out.
Request timed out.
Reply from 192.168.50.1: bytes=32 time=1ms TTL=64
......

In de ping test naar de node zie ik:

......
Reply from 192.168.50.188: bytes=32 time=2ms TTL=64
Request timed out.
Reply from 192.168.50.203: Destination host unreachable.
Reply from 192.168.50.188: bytes=32 time=1008ms TTL=64
Reply from 192.168.50.188: bytes=32 time=7ms TTL=64
Reply from 192.168.50.188: bytes=32 time=2ms TTL=64
......

[ Voor 81% gewijzigd door Gerwin89 op 20-05-2020 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Max 50 ms als dat maar af en toe is... kan gebeuren.
Dit voorbeeld is een ramp:
Afbeeldingslocatie: https://thetechl33t.files.wordpress.com/2014/02/network_latency.png

Vond dit plaatje hier met meteen een script voor powesshell die er meteen een csv bestand van maakt, das nog handiger, zo in Excel te importeren en een plot van te maken net als het voorbeeld....

Dan heb je een mooi overzicht meteen met de tijd gekoppeld (dat deed ik door de starttijd te noteren en dan snel een kolom in Excel aan te maken, mar dit i nog handiger. (heb het zelf nog niet getest)

Welke ip nrs heb je gebruikt bij beiden?

Klaar?
Zet de plots ook eens hier neer. Ff meekijken.

Edit: Zie net pas je data.
Oef... ik denk nog ff na wat dat kan zijn...

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 20-05-2020 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Mijn pings puur als voorbeeld naar node1 en node2 beiden als access point met Wifi6 en Mu-Mimo
Vanaf mij oude Dell laptop, die geen AX kaart heeft maar wel de roaming goed doet.
Naar buiten de DNS van Cloudflare en Google. Niet super maar ik heb nu 2 zware thuiswerkers.... maar iig geen dropouts in het (te....) kleine stukje data.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
C:\Users\R99>ping -t 192.168.1.205

Pinging 192.168.1.205 with 32 bytes of data:
Reply from 192.168.1.205: bytes=32 time=7ms TTL=64
Reply from 192.168.1.205: bytes=32 time=6ms TTL=64
Reply from 192.168.1.205: bytes=32 time=5ms TTL=64
Reply from 192.168.1.205: bytes=32 time=11ms TTL=64
Reply from 192.168.1.205: bytes=32 time=11ms TTL=64
Reply from 192.168.1.205: bytes=32 time=7ms TTL=64

C:\Users\R99>ping -t 192.168.1.206

Pinging 192.168.1.206 with 32 bytes of data:
Reply from 192.168.1.206: bytes=32 time=8ms TTL=64
Reply from 192.168.1.206: bytes=32 time=7ms TTL=64
Reply from 192.168.1.206: bytes=32 time=8ms TTL=64

C:\Users\R99>ping -t 1.1.1.1

Pinging 1.1.1.1 with 32 bytes of data:
Reply from 1.1.1.1: bytes=32 time=20ms TTL=58
Reply from 1.1.1.1: bytes=32 time=25ms TTL=58
Reply from 1.1.1.1: bytes=32 time=24ms TTL=58
Reply from 1.1.1.1: bytes=32 time=24ms TTL=58

C:\Users\R99>ping -t 8.8.8.8

Pinging 8.8.8.8 with 32 bytes of data:
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=20ms TTL=55
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=25ms TTL=55
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=26ms TTL=55
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=24ms TTL=55
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=24ms TTL=55

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Gerwin89 Heb je een andere laptop om de test ook te doen?
Uitsluiten dat het aan je wifi kaart ligt en niet aan de verbinding naar de nodes of naar buiten.
Kun je via de UTP kabel naar buiten pingen .... wat krijg je dan?
Gezien je mobiel is de kans wel groot dat het in het circuit vd nodes zit...

En ik zou iig wel langer testen om te zien of er een trend in zit. Storingen zijn vaak veelzijdig, lager meten kan... je beter op een spoor zetten.

De ping test in de interface van de router (bij Netwerktools of zoiets) wat geeft die voor resultaat... dan ben je tav dat punt iig direct naar buiten aan het meten.

De binnenmeting doen als voorgesteld en lang dus (een middag of nacht oid,).

[ Voor 39% gewijzigd door route99 op 20-05-2020 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miesjh

Miesjh

Gerwin89 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:12:
Ik lees op internet inderdaad dat de 2e router in AP mode beter werkt dan AiMesh. Mijn 2e node is niet bedraad verbonden met de eerste, dus loopt de communicatie tussen de nodes dan nog steeds via de 2e 5Ghz band (de AX band)? En switcht hij dan wel automatisch tussen de nodes? En heb je dezelfde wifi naam ingesteld op de 2e node als de 1e node?
Ja, Ja, en Ja, met smart connect.

[ Voor 42% gewijzigd door Miesjh op 20-05-2020 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Gerwin89 Ik heb ook smart connect aan staan, met de default waardes, geen probleem.
Maar geen AiMesh, maar Wi-Fi6-Combi Mu-Mimo.
Als je verder niks vindt, zou je kunnen overwegen om die optie te testen, is dat wel goed... dan zou het aan AiMesh kunnen liggen.

[ Voor 56% gewijzigd door route99 op 20-05-2020 12:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• route99

route99

Even apart, had hem nog open staan nav mijn eigen zoektocht.
Mss zit er nog iets tussen?
Iig .. maak maar schoon schip en zet opnieuw op...
https://dongknows.com/asus-aimesh-overview/
AiMesh’s shortcomings
Like all mesh systems, AiMesh is not perfect. Below is the list of what that could use some improvement. While it seems long, most of the items are rather minor.
  • Some router combinations might be buggy. Considering there are so many routers involved, it’s quite hard for Asus to make all work consistently in all scenarios. At times, a new firmware release that fixes one combo might causes issues in others. In most cases, though, I find that resetting your router and setting up your mesh from scratch helps.
  • No support for WPA3 for now. While most of Asus routers now support WPA3, if you choose to use it, your AiMesh system will stop working. Considering WPA3 is so new, this might change in the future.
  • Guest networking is not supported — the Guest networks remain at the router unit. Initially, Asus said it would fix the issue by the end of 2019. Now it looks like this might happen in 2020. The idea is it will happen, eventually.
  • There’s no way to manually set a band of your liking, 2.4GHz or 5GHz, to work as the backhaul.
  • You can only access the web interface of the main AiMesh router. (If you try accessing a node via its IP address, you’ll reach the interface of the router). Among other things, this means you generally can’t manage certain features of the node, including its USB ports, unless you use the ZenWiFi hardware throughout — more on this below.
  • Firmware updates of the nodes are only available via the interface of the router unit, and you’ll need to download the firmware on your computer manually first. Currently, there’s no auto-update — this is true for all Asus routers — so you’ll need to manually check for new firmware using the interface once in a while. Firmware update works better on the Asus Router mobile app, which allows you to perform the update, of both router and node units, via a few taps.
toon volledige bericht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerwin89
@Miesjh @route99 Thanks voor jullie input en hulp.
Ik ga morgen eens wat dingen testen.

Verder zag ik dat er nèt een nieuwe firmware voor de AX-92U te downloaden is, dus ik ga dat eerst eens proberen. Aan de changelog te zien moet ik ook maar eens een factory reset doen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z8j5267hTMxAjV5vIIYkhinzy1w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UCbdt3gHO9OXbRu3HZBZreb3.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Ben benieuwd...

Mijn (voorlopige) afronding van de RT-AX58U setup als Wi-FI roaming tool via WiFi6/AX/Mu-Mimo:

De Asus Helpdesk advies gekregen om de Iphone 5S in het gasten netwerk (met WPA2 te zetten, dat werkt (*) dus kunnen de kids dat ook voor de PS4 doen want die kon ook niet op het WiFi6/AX/Mu-Mimo netwerk komen (en er ligt al een overtallige UTP kabel heen achter de plint...).

(*) Het werkt maar er zit wel een lek in... gasten mogen niet op de rest van het netwerk komen..... ik kan gewoon op de webdav data server komen.... Uiteraard zit er wel een wachtwoord op de gasten ingang, maar het hoort niet... Dit zou wel eens een bug kunnen zijn.. zal het ff doorgeven.

De Asus Helpdesk vertelde dat de Iphone 5S niet met WPA3 om kon gaan en daarom dus niet kon connecten.
Maar default staat WPA2 aan als je AX/Wifi6/Mu-Mimo configureert.... dat lijkt me geen juiste conclusie v/d helpdesk, waarschijnlijk kan de 5S niet met Mu-Mimo overweg.

Hoe dan ook, het werkt nu allemaal maar er zijn toch een paar issues die voorbij kwamen.
Uiteraard is dit maar 1 case.

De behoefte om naar AiMesh te gaan lijkt me nu tot een minimum geslonken te zijn, hooguit als test case om te leren wat je allemaal tegen gaat komen. Met een backup van de settings ben ik immers in no time weer terug naar deze situatie.

Nog wat snelle metingen via onze VDSL 100Mbps aansluiting:
  • UTP: 90-95 Mbps / 25 Mbps (desktop)
  • Wi-Fi-binnen: ruim 90 Mbps/ 25Mbps met mijn oude laptop:nen op een paar meter afstand van de "AX58".
  • Wi-Fi naar achteren in de tuin 70 Mbps / 25 Mbps (afstand tot AX58 zeker 15 meter)
De AX58 staat op een houten kast op de grens van onze woonkeuken/kamer (open verbinding). De 2e staat op zolder. daar moet ik nog dekkingsmetingen doen om de exacte plaats te bepalen.

Ben prettig verrast met de uitstekende Wi-Fi-dekking in de tuin. De achterwand van het huis is grotendeels glas bovenop een stenen pui van ca 1 meter hoog.

Er lijkt nu geen noodzaak om 100 euro meer uit te geven voor de AX88, ik heb nog wel de AX92 kort overwogen vanwege de potentieel hogere snelheden, maar die kun je niet goed richten als belangrijkste punt. Vergelijk de tabel is niet compleet, de AX58 oa, die kan ook WPA3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin89
Gisteravond heb ik de firmware update gedaan en daarna een factory reset van beide units. Hierna draait alles weer als een zonnetje! Hij schaktelt nu weer naadloos over van router naar node en zie in de ping tests ook geen disconnects meer staan. Ook de problemen op m'n mobiel ervaar ik niet meer, De wifi balkjes verspringen soms van 2 streepjes naar de volle 4 waaraan je kunt zien dat hij over is geschakeld van node. De update kwam als geroepen dus ;)

Ik denk ook niet dat ik de router nog ga testen in AP modus. Ik zie daar nu ook geen voordelen in t.o.v. AiMesh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Fijn!
Elke situatie heeft zo zijn eigen oplossing!
Tip: Begin de volgende keer meteen met de firmware upgrade, manual RT-AX58U iig wel op p9:
1.4 Positioning yourrouter
.................
• Always update to the latest firmware.Visit the ASUS website at
http://www.asus.com to get the latest firmware updates
Staat het bij de manual van jou ook ergens?
Scheelt je echt vaak een hoop gedoe...

Succes verder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin89
Ik draaide al de laatste firmware. Het is meer dat er een nieuwe firmware beschikbaar kwam net nadat de problemen ontstonden. Dus vandaar dat hij als geroepen kwam ;-)

Verder denk ik dat de factory reset ook veel heeft geholpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Rightto... had je netjes al gemeld. Sorry was het ff vergeten... :D juist in de weekenden gaat het schilderwerk en de kamer verbouwen ook nog steeds door... en dan vergeet je echt wel eens wat...
Je hebt het zelf nu goed voor elkaar gemaakt en das het belangrijkste 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
PCJR schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 15:21:
ax88u besteld!

Kan niet wachten :) Weer net een beetje klein kind. Heb nu een Ziggo modem (die wittte) als bridge in de meterkast. Hier de main ac68u (ja I know niet de beste plek magoed). En wired backhaul naar een ac68u op de verdieping als mesh. (nieuwbouwhuis, boven is het nog niet geweldig op 5ghz maja)

In de tuin is geen 5Ghz, en nauwelijks 2.4. Dus de 68u uit de meterkast gaat naar het tv meubel naast de schuifpui naar de tuin, hier ligt ook wired utp. En dan de ax88u als main in de meterkast.

Kijken of er betere 2.4ghz in de tuin komt :)
Super, in de tuin 5Ghz en wellicht in een uithoek 2.4. Wat een dijk van een kast is dat die ax88u... heb een extra plank in de meterkast moeten knutselen :+

Of de performance in de woonkamer op relatief korte afstand nu beter is op 5 of 2.4 kan ik nog niet echt zeggen, maar dat was niet mijn voornaamste reden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• therealwheely
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-06 15:39
Miesjh schreef op maandag 6 april 2020 @ 09:47:
[...]

Nee, helaas. Deze komt niet vrij.
Da's niet waar. Alle drie de Wifi banden komen dan beschikbaar voor clients.
Zie hier: https://www.asus.com/nl/N...i-System-RT-AX92U-2-Pack/

Ik meen dat je ze dan wel ieder een eigen SIDD moet geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miesjh

Miesjh

therealwheely schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 10:44:
[...]

Da's niet waar. Alle drie de Wifi banden komen dan beschikbaar voor clients.
Zie hier: https://www.asus.com/nl/N...i-System-RT-AX92U-2-Pack/

Ik meen dat je ze dan wel ieder een eigen SIDD moet geven.
Ik heb deze set-up in de praktijk gedraaid en ondanks de wired backhaul blijf hij de wifi6 verbinding ook als wireless backhaul gebruiken. Heb dit ook op andere fora gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• therealwheely
Miesjh schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 10:56:
[...]
Ik heb deze set-up in de praktijk gedraaid en ondanks de wired backhaul blijf hij de wifi6 verbinding ook als wireless backhaul gebruiken. Heb die ook op andere fora gelezen.
Raar dat Asus dan zegt dat het wel zou moeten werken. Het staat er expliciet genoemd.

Ik overweeg ook zo'n setje maar twijfel tussen de AX6100 en de Zenwifi AX. Twee RT-AX58U's lijken me ook nog een goede optie omdat ik toch een Ethernet backhaul wil gebruiken. De specs zijn erg vergelijkbaar tussen deze drie sets maar de prijsverschillen best groot.

Voor mij is de performance van de 2,4 GHz band nog belangrijk omdat mijn domotica-systeem daar voorlopig nog op draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

De AX6100 achtige ontwerpen vind ik onhandig met de antennes.

https://tweakers.net/pric.../1302626;1505366;1251929/
Bij HWInfo is het vergelijk meer speciek in te zien
https://nl.hardware.info/...cten/555855-522123-560419

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• therealwheely
route99 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 13:34:
De AX6100 achtige ontwerpen vind ik onhandig met de antennes.

https://tweakers.net/pric.../1302626;1505366;1251929/
Bij HWInfo is het vergelijk meer speciek in te zien
https://nl.hardware.info/...cten/555855-522123-560419
Ja die vergelijkingen heb ik ook bekeken. Het viel me op dat bij het vergelijk op de Asus website (https://www.asus.com/nl/P...4mud,lz1oss59xzvantj2&b=0) alleen bij de RT-AX58U gesproken wordt over WPA3. Bij de andere twee staat alleen WPA2.

Ik snap ook niet goed waarom in de testresultaten van Hardware.info de doorvoer bij de RT-AX58U vaak flink hoger is dan bij de RT-AX92U maar de data-overdracht juist weer lager. Dat spreekt elkaar toch tegen? En welke van de twee is nu het belangrijkst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

WPA2 is al vanaf 2004..... dus best wel tijd voor vernieuwing en dan ben je wel met de AX58U weer helemaal bij....
Die genoemde snelheden zijn allemaal zo hoog dat mijn internet verbinding van 100Mbps dat bij lange na niet haalt.....
Om op het lokale netwerk wel meer snelheid wil hebben ben ik mijn cat5 kabels uit 1998 aan het vervangen door een kabel van 10Gbps met 500MHz bandbreedte en dan kan ik weer heel lang er mee vooruit. De volgende stap zal wrs glas zijn, maar tzt met hogere speed dan nu is....

En ook om de antennes/kastje vorm ben ik voor de AX58U gegaan, was net op tijd... 2 dagen later waren ze bijna overal uitverkocht.... maar ze komen er weer aan.
Ben zeer tevreden tot nu toe over de performance en de kids vinden het echt super met de roaming die erg goed werkt. Lees voor de rest ff terug, want ik begin te dubbelen.... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CycloneCleaver
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-05 11:13
Ik heb sinds een week ook een Aimesh, en geen goedkope ook zou ik durven zeggen.... maar wat heb ik een spijt.

Hier draait een Asus ROG GT AX 11000 en 2 keer ZenWifi AX, allemaal bekabeld aangesloten. De ROG in de meterkast en op elke verdieping een ZenWifi. Dit werkt heerlijk kwa wifi snelheden, maar zodra ik een torrent open op mijn computer crasht de ZenWifi waarop de pc is aangesloten binnen 30 seconden en is de router hem ook kwijt. alleen de spanning eraf halen helpt dan. De torrent weer aan en BAM, binnen 30 seconden is hij weer weg. En dit kan ik zo 20 keer achter elkaar doen. Nu dacht ik dat de load misschien wat veel was, al is het maar een torrent download, dus ik heb de ZenWifi los aangesloten op mijn switch, en de computer direct op de switch, die weer aan is gesloten op de GT AX 110000... Gek genoeg gebeurd er dan hetzelfde.

Als ik nu de ZenWifi draadloos laar verbinden met de andere ZenWifi, die weer met een kabel verbonden is met mijn GT AX 11000, crashen ze allebei...

Ik heb al vanalles geprobeerd, uiteraard op de nieuwste firmware. van alle apparaten, en zelfs de hele boel een harde reset gegeven en opnieuw ingesteld. Niks lijkt te werken.... Vroeger maakte ASUS degelijke routers die niet gek te krijgen waren, maar dit is troep, zeker voor 1000 euro. Helaas kan ik nu weer gaan zorgen dat de webshops het terug nemen, wat ook weer veel tijd en moeite kost, als ze het nog willen terug nemen.

|:( Wat een ellende, je zou bijna blij worden van de performance van het Ziggo Modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Heel erg vervelend.
Maar een week, das nog op tijd om terug te sturen.
Kon je via het web terugvinden of anderen dat probleem ook hadden?

Mijn zoon was ook via een torrent zwaar aan het downloaden net toen ik de AX58U had, die bleef iig zeer stabiel.

Ik had geen QOS ingesteld dus op de andere systemen was het wel even erg traag....
We hebben dus 100Mbps internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silent785
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-05 16:47
Miesjh schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 10:56:
[...]

Ik heb deze set-up in de praktijk gedraaid en ondanks de wired backhaul blijf hij de wifi6 verbinding ook als wireless backhaul gebruiken. Heb dit ook op andere fora gelezen.
Er is een truc om dit wel in orde te krijgen, heb dit ook even getest maar heb blijkbaar geen nodes nodig(bereik van 1 ax92u) is ver genoeg. Is idd met een aparte ssid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@silent785 Met een andere SSID heb je geen AiMesh of Mu-Mimo roaming meer toch? Als dit aanwezig is, kan de nieuwe SSID iig niet mee doen.
Maar mss daar niet nodig.... kan ook.

[ Voor 19% gewijzigd door route99 op 31-05-2020 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CycloneCleaver
Nee, helaas kan ik op internet niemand vinden met soortgelijke problemen, ik heb zelfs nieuwe kabels gekocht en los door het huis gelegd om het probleem op te lossen. Helaas was dat ook allemaal weggegooid geld. Er zal wel ergens een bug zitten in deze specifieke setup, en of dat ooit opgelost gaat worden is maar de vraag.

Suggesties voor oplossingen zijn altijd welkom. Meestal krijg ik deze dingen wel aan de praat, maar dit is hopeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Kijk eens bij de Merlin firmware, (altnatieve Asus firmware) daar zie ik wel via Google wat crashes met die AX:
https://www.google.com/se...d=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zBdkKV2XrWvKRhpqg0-Ey7G34uU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0DFEHGKAWXvHZSRHyj1WaNHm.jpg?f=fotoalbum_large

Mogelijke oplossingen daar zouden bij jou ook kunnen werken? Heb ik verder niet uitgezocht... ga nu schilderen...
Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miesjh

Miesjh

route99 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 10:33:
@silent785 Met een andere SSID heb je geen AiMesh of Mu-Mimo roaming meer toch? Als dit aanwezig is, kan de nieuwe SSID iig niet mee doen.
Maar mss daar niet nodig.... kan ook.
De nodes draaien nu in AP mode. Werkt goed. 1 SSID.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CycloneCleaver
Bedankt route99,

Die was ik ook al tegen gekomen. Ik was altijd al een fan van Merlin, maar vanwege de ROG router, die niet wordt ondersteund door Merlin, wilde ik hier nu niet aan beginnen. Ook leek het me geen goed idee om apparaten met officiële firmware en Merlin door elkaar te gebruiken.

Ik heb zonet alle 3 de Routers terug gestopt in de doos en besloten dat ze terug gaan. De boel is simpelweg te duur voor de kwaliteit die er wordt geleverd. Het moet een oplossing zijn, niet iets waar je dagenlang met veel concessies doen iets uit haalt dat goed genoeg werkt. Waarschijnlijk werkt het over een paar maanden wel met nieuwe firmware, maar die gok ga ik niet nemen.

Als je je gaat realiseren dat je in je vrije tijd meer bezig bent met dingen te fixen dan na een lange week werken en overwerken kunt genieten van je gezin, dan houd het op haha.

Toch bedankt voor jullie hulp tweakers!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@Miesjh Yep, mooi. Fijn dat het gelukt is.
Zo werken ze hier ook prima.
De andere methodes Als AiMesh, met verplichte AiMesh router, kunnen goed gaan, maar in AP werkt iig Mu-Mimo altijd be deze spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin89
Ik ben laatst nog achter een vreemde 'bug' gekomen met mijn 2x Asus RT-AX92U. De kanaalselectie staat bij alle wifi banden op automatisch, waarbij ik er dus vanuit ga dat hij het minst bezette kanaal kiest. Het bleek echter dat hij op precies hetzelfde kanaal zit als dat van de buren, dus die stonden elkaars signaal lekker weg te drukken 😄 gevolg was dat het signaal op het balkon niet heel goed was.

Via wifiman op m'n telefoon gekeken welk kanaal het minst gebruikt wordt en hem handmatig hier op gezet. Daarna haalde ik véél hogere snelheden door het hele huis.

Best opmerkelijk dat de automatische kanaalfunctie dus niet zo goed werkt. Sowieso vraag ik me af hoe die functie werkt. Scant hij periodiek de kanalen af? En hoe vaak doet hij zoiets? Als je van kanaal verandert heb je even een internet onderbreking dus lijkt me dat hij dat niet teveel kan doen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-06 09:14
Ik heb de tabel met AiMesh routers in de topicstart zojuist geupdate met de nieuwe Wi-FI 6 AX-routers.

Wifi SpeedModelAiMesh Firmware Download
AX1800RT-AX56UDownload
AX3000RT-AX58UDownload
AX6000RT-AX88UDownload
AX6100RT-AX92U (two-pack)Download
AX6600ZenWiFi AX (XT8)Download
AX11000ROG Rapture GT-AX11000 Download

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Balance schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:00:
Ik heb de tabel met AiMesh routers in de topicstart zojuist geupdate met de nieuwe Wi-FI 6 AX-routers.
Nog niet op de site, maar de ZenWiFi AX kan vanuit de app een firmware update krijgen met de volgende change log:
Version 3.0.0.4.386.25509
2020/06/0472.27 MBytes
ASUS ZenWiFi XT8 Firmware version 3.0.0.4.386.25509
– Improved connection stability.
– Fixed node 2.5G port connection issues.
– Adaptive QoS supported more apps
Work-From-Home: WeChat Work®, RescueAssist, Tencent/VooV Meeting® Learn-From-Home: LinkedIn Learning®, Binkist®, Skillshare®, edX®
Media Streaming: SiriusXM®, Bilibili®
Indoor training: The Sufferfest®, Bkool Fitness®, TrainerRoad®, Rouvy®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teletekst
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een nieuw router en was van plan om voor de ASUS RT-AX92U duo-pack te gaan. Nu las ik op harware.info een review waarbij deze router als beste uit de bus kwam, maar dat ze hem niet aanraden om te kopen omdat hij al verouderd is. In hoeverre is dat zo? Wordt er binnenkort iets nieuws verwacht?

Of kan ik misschien beter voor de AX11000 gaan in combinatie met de Asus Lyra Trio?

Kan iemand mij uitleggen waarmee ik het meest toekomstbestendig ben?

We zijn thuis met twee kinderen die veel gamen en videobellen en momenteel ook twee ouders die thuiswerken en een huis waar we bereik van 3 verdiepingen willen halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerwin89
Teletekst schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 20:42:
Ik ben op zoek naar een nieuw router en was van plan om voor de ASUS RT-AX92U duo-pack te gaan. Nu las ik op harware.info een review waarbij deze router als beste uit de bus kwam, maar dat ze hem niet aanraden om te kopen omdat hij al verouderd is. In hoeverre is dat zo? Wordt er binnenkort iets nieuws verwacht?

Of kan ik misschien beter voor de AX11000 gaan in combinatie met de Asus Lyra Trio?

Kan iemand mij uitleggen waarmee ik het meest toekomstbestendig ben?

We zijn thuis met twee kinderen die veel gamen en videobellen en momenteel ook twee ouders die thuiswerken en een huis waar we bereik van 3 verdiepingen willen halen.
Volgens mij is hij in zoverre verouderd dat hij in mesh opstelling de WIFI 6 band (wifi ax standaard) volledig gebruikt voor de onderlinge communicatie tussen de nodes. Oftewel in mesh opstelling kun je niet verbinden met de nieuwste wifi standaard. Het is een tri band router, dus er bljiven nog 2 banden over: 5 Ghz (wifi 5) en 2.4 Ghz. Wat je eigenlijk zou willen is dat die tweede 5 Ghz band ook wifi 6 zou zijn zodat hij toekomst bestendig is.

Ik heb deze set zelf en voor mij is stabiliteit en bereik door het hele huis belangrijker dan verbinden met de laatste wifi standaard, dus ik heb er zelf geen problemen mee. Ik haal nu door het hele huis 250 Mbit op mobiel / laptop. Maar terecht punt inderdaad, dat deze set wellicht niet enorm future proof is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teletekst
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Ik heb inmiddels de RT-AC92U 2 pack besteld.
Hoe kan ik deze het handigst installeren?
Gewoon eerst 1 helemaal instellen en daarna de andere bedraad aansluiten?
Ik weet wel iets van routers, maar ben geen expert.
Belangrijkste voor mij is dat ik een stabiel netwerk krijg overal in huis.

Momenteel heb ik de connectbox van Ziggo weer even uit bridge modus gehaald om te kijken of het signaal van Ziggo wel stabiel is. Als dit op orde is ga ik deze routers aansluiten.
Ik zal nog wel even laten weten als daar tips en tricks uitkomen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin89
Teletekst schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 08:31:
Ik heb inmiddels de RT-AC92U 2 pack besteld.
Hoe kan ik deze het handigst installeren?
Gewoon eerst 1 helemaal instellen en daarna de andere bedraad aansluiten?
Ik weet wel iets van routers, maar ben geen expert.
Belangrijkste voor mij is dat ik een stabiel netwerk krijg overal in huis.

Momenteel heb ik de connectbox van Ziggo weer even uit bridge modus gehaald om te kijken of het signaal van Ziggo wel stabiel is. Als dit op orde is ga ik deze routers aansluiten.
Ik zal nog wel even laten weten als daar tips en tricks uitkomen. ;)
Ja eerst 1 instellen en dan de andere toevoegen als aimesh node. Bij het instellen doorloop je een stappenplan waar het heel netjes wordt uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vprnl
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 03-09-2021
Ik heb even een vraag. Hopelijk niet al vaker gesteld of te dom. Maar ik heb dus ook een AI mesh netwerk. Onder in de meterkast staat een AC5300 op de eerste verdieping staat een 66u en op zolder staat een 68u.

Mijn kantoor is op zolder en de pc is bedraad verbonden met de 5300. Mijn laptop maakt draadloos verbinding met de 68u.

Het probleem:
Het netwerk is stabiel en werkt goed totdat ik met de maximale snelheid iets moet downloaden voor mijn werk. Of dat nu via de laptop of de pc is maakt niet uit. Maar een grote software update van mijn werk kan het hele netwerk platleggen. Ook het downloaden van een game op m'n pc kan de boel platleggen. Na 10 min werkt dan alles weer. 4k streamen gaat zonder problemen zelfs op meerdere devices. Het gaat echt mis als de snelheid even piekt lijkt het. Ik draai de laatste stock software op alle drie de routers.

Heeft iemand enig idee hoe dit komt en hoe ik dit moet verhelpen. Iedere suggestie is welkom! Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc77z
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
@vprnl de nodes zijn bedraad aangesloten op de 5300? Op de 5300 is neem ik aan de modem/router van je provider aangesloten?

Hoe gaat het downloaden van de pc zonder de nodes in je netwerk? Bekijk daarna de logging van je 5300.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vprnl
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 03-09-2021
@Luc77z klopt helemaal. Nodes zijn bedraad en de 5300 zit aan het provider modem. Het stomme is dat ik in de logs alleen zie dat hij er inderdaad er uit knalt, maar de oorzaak komt niet naar voren. De pc zit bedraad aan de 5300. Dan zouden de nodes toch geen rol spelen met het probleem zou je zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Is er voor alle 3 een Merlin firmware?
Probeer anders die eens of het probleem daar weg is.
HET voordeel van dit soort Asus netwerkzaken: Je kunt altijd terug naar de oude firmware.

PS: Heb je ook nog een camera/camera's in het netwerk hangen?
Hier hebben ze iig ook die stabilitieitproblemen
https://www.snbforums.com...haul-rt-ac68u-node.50029/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bro_naldo
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 25-03-2023
Beste mensen ik had onlangs deze router “ ASUS RT-AX920 duo pack” gekocht. En ik heb wat vragen hierover, misschien kunnen jullie mij helpen?

Algemeens stellen jullie ook bij een routers de kanaal gescheiden? Dus aparte 2.4 ghz kanaal en 5ghz kanaal? Of allemaal automatisch gecombineerd?

Ik heb begrepen dat dit een triband router is! Er zijn 2 5ghz kanaal. Maar de tweede 5ghz-2 is alleen bereikbaar als je apparaat WiFi 6 ondersteunt? Want ik kan wel inloggen op deze kanaal met mijn note 10 plus, maar met mijn oude iPad Pro weer niet... Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Nieuwe ASUS RT-AX58U Firmware

https://www.asus.com/Networking/RT-AX58U/HelpDesk_BIOS/
Version 3.0.0.4.384.9354
2020/06/1168.44 MBytes
ASUS RT-AX58U Firmware version 3.0.0.4.384.9354
- Fixed openvpn related issue
- Fixed Let's encrypt related issue
- Fixed Parental control issue
- Fixed system unstable when applying specfic iptv profile
- Fixed AiCloud share link bugs.
- Fixed AiCloud connection bugs with AiMusic App.
- Fixed AiMesh advanced parameters synchronize issue
- Fixed offline client removing problem with ASUS router app.
- Adaptive QoS supported more apps
Work-From-Home: WeChat Work®, RescueAssist, Tencent/VooV Meeting®
Learn-From-Home: LinkedIn Learning®, Binkist®, Skillshare®, edX®
Media Streaming: SiriusXM®, Bilibili®
Indoor training: The Sufferfest®, Bkool Fitness®, TrainerRoad®, Rouvy®

Please unzip the firmware file first then check the MD5 code.
MD5: a24260f1300b27bd9135e3030b9fa737
toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

bro_naldo schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 08:58:
ASUS RT-AX920 duo pack”............
Algemeens stellen jullie ook bij een routers de kanaal gescheiden? Dus aparte 2.4 ghz kanaal en 5ghz kanaal? Of allemaal automatisch gecombineerd?
1 SSID vooral alles (optimale roaming) en de kanalen op een vrij kanaal werkt bij mij OK.
Ik heb begrepen dat dit een triband router is! Er zijn 2 5ghz kanaal. Maar de tweede 5ghz-2 is alleen bereikbaar als je apparaat WiFi 6 ondersteunt?
Ik heb de AX58U maar zelfs dan kon ik hier op het forum/de pricewatch en op Google reviews lezen dat het 2e 5Ghz kanaal van de AX92u niet een vrij kanaal is maar alleen voor de WiFi-backhaul als je geen UTP gebruikt voor de signaal aanvoer. En ik vond de antennes van de AX92U niet handig. Een reden waarom je een AX92U zou kopen is imho de wat hogere snelheid, maar die van de AX58U haal ik al niet eens met mijn provider, en lokaal vond ik het OK.
Want ik kan wel inloggen op deze kanaal met mijn note 10 plus, maar met mijn oude iPad Pro weer niet... Klopt dit?
De oude spullen moet je op het Guest account zetten, is ook hier voorbij gekomen.....de kracht zit hem wrs inde herhaling... ;)
Maar.... lees je wel de reviews als je minimaal 362 euro uitgeeft?
pricewatch: Asus AiMesh AX6100 WiFi System (RT-AX92U 2 Pack)
In dit topic staat ook een deel van de antwoorden in het topic waar oa een oude Iphone genoemd wordt....met hetzelfde probleem...

[ Voor 7% gewijzigd door route99 op 20-06-2020 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilconator
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-05 09:49
Beste Tweakers, ik heb een vraagje of het volgende gaat werken, een ASUS RT-AC88U in combinatie met een asus lyra met switches ertussen.
Mijn ASUS RT-AC88U is aangesloten op het modem en ik heb slecht bereik op de eerste en 2e verdieping.
Overal heb ik utp poorten to mijn beschikking en wou dus de ASUS RT-AC88U uitbreiden met een lyra set.
En deze dan via netwerkkabels (backhaul?) aansluiten en met aimesh.
Echter dat zal dan in het bestaande netwerk moeten waarbij de 2e en 3e device van de lyra set dus niet rechtstreeks is aangesloten op de eerste maar via switches en de router zelf uiteindelijk.
Heb al het nodige gezocht maar kan nergens vinden of dit zo mogelijk is.

Heeft iemand een soortgelijke setup?
of Weet iemand of dit goed gaat werken voordat ik een lyra set koop?

Alvast bedankt.

Groet Wilco

zo zou het er dan gaan uitzien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UAQf_f_d1K9ShNunRViSx8trJfE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4vkSlKKcKaMMfxFwkSt74C8k.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-06 09:14
Zojuist de RT-AX82U en de RT-AX86U toegevoegd aan de topic start. Vooral de RT-AX82U ziet er voor €219 uit als een erg interessante toevoeging aan de line-up (zolang je het gaming-uiterlijk kan doorstaan).

Wifi SpeedModelAiMesh Firmware Download
AX1800RT-AX56UDownload
AX3000RT-AX58UDownload
AX5400RT-AX82UDownload
AX5700RT-AX86UDownload
AX6000RT-AX88UDownload
AX6100RT-AX92U (two-pack)Download
AX6600ZenWiFi AX (XT8)Download
AX11000ROG Rapture GT-AX11000 Download

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McCabe
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-11-2024
Wilco, ik heb een soortgelijke setup met een RT-AX92U en een duo set lyra mini. De lyra's kun je gewoon via switches aansluiten. Wel eerst even de firmware updaten en zorgen dat je het juiste poortje gebruikt voor de backhaul
wjnaberman schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:12:
Beste Tweakers, ik heb een vraagje of het volgende gaat werken, een ASUS RT-AC88U in combinatie met een asus lyra met switches ertussen.
Mijn ASUS RT-AC88U is aangesloten op het modem en ik heb slecht bereik op de eerste en 2e verdieping.
Overal heb ik utp poorten to mijn beschikking en wou dus de ASUS RT-AC88U uitbreiden met een lyra set.
En deze dan via netwerkkabels (backhaul?) aansluiten en met aimesh.
Echter dat zal dan in het bestaande netwerk moeten waarbij de 2e en 3e device van de lyra set dus niet rechtstreeks is aangesloten op de eerste maar via switches en de router zelf uiteindelijk.
Heb al het nodige gezocht maar kan nergens vinden of dit zo mogelijk is.

Heeft iemand een soortgelijke setup?
of Weet iemand of dit goed gaat werken voordat ik een lyra set koop?

Alvast bedankt.

Groet Wilco

zo zou het er dan gaan uitzien:
[Afbeelding]
toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilconator
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-05 09:49
McCabe schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 19:53:
Wilco, ik heb een soortgelijke setup met een RT-AX92U en een duo set lyra mini. De lyra's kun je gewoon via switches aansluiten. Wel eerst even de firmware updaten en zorgen dat je het juiste poortje gebruikt voor de backhaul

[...]
Bedankt @McCabe ga een Lyra Trio bestellen.
groet Wilco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ambi1961
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06:37
Hallo, alles zo'n beetje terug gelezen maar vond niet het antwoord wat ik nodig heb. Ik heb nu Ziggo (Bridge) en daaraan via UTP een RT-N66U die in het midden van de woning staat voor goede wifi. Helaas loopt deze nu te sputteren en moet dus vervangen worden. Denk aan een ZenWifi CT of XT8. Nu hoor/lees ik dat deze regelmatig de connectie met de node verliest. Hebben jullie hier deze ervaring ook?
Hoor graag de ervaringen
Kees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.loepie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-05 10:30

mr.loepie

Canon Eos R5II + wat glas ;-)

Ik ben ook al een tijdje bezig om te zoeken naar een nieuwe WIFI omgeving. maar kom er nog niet uit omdat ik een paar eisen (nodig) heb.
met name dat er 2 aparte banden zijn, gescheiden dus. de 2.4 en de 5Ghz band moet ik apart kunnen instellen. omdat we een draadloos internet radio systeem in de douch hebben (aquasound) en deze alleen werkt op 2.4 Ghz.
verder zou AImesh leuk zijn, en WIFI 6.
nu was mijn oog gevallen op de nieuwe RT-ax82u wie heeft hier al ervaring mee?
en is dit een krachtige wifi router?
is de mesh makkelijk op te zetten?

had ook al naar de TP link AX11000 gekeken maar lees hier dat Asus zijn service en software goed op orde heeft. Dus wellicht een Asus.

Asus Apex Z890, 285K @ 5.6 GHZ all P-core, 5,0Ghz All E-core (custom WC) , 48GB 8000mhz C36 Corsair Dominator Titanium DDR5, Synology 1821+ 24 TB.

Pagina: 1 ... 3 ... 7 Laatste