Ben benieuwd...
Mijn (voorlopige) afronding van de RT-AX58U setup als Wi-FI roaming tool via WiFi6/AX/Mu-Mimo:
De Asus Helpdesk advies gekregen om de
Iphone 5S in het gasten netwerk (met WPA2 te zetten, dat werkt (*) dus kunnen de kids dat ook voor de PS4 doen want die kon ook niet op het WiFi6/AX/Mu-Mimo netwerk komen (en er ligt al een overtallige UTP kabel heen achter de plint...).
(*) Het werkt maar er zit wel een lek in... gasten mogen niet op de rest van het netwerk komen..... ik kan gewoon op de webdav data server komen.... Uiteraard zit er wel een wachtwoord op de gasten ingang, maar het hoort niet... Dit zou wel eens een bug kunnen zijn.. zal het ff doorgeven.
De Asus Helpdesk vertelde dat de
Iphone 5S niet met WPA3 om kon gaan en daarom dus niet kon connecten.
Maar default staat WPA2 aan als je AX/Wifi6/Mu-Mimo configureert.... dat lijkt me geen juiste conclusie v/d helpdesk, waarschijnlijk kan de 5S niet met Mu-Mimo overweg.
Hoe dan ook, het werkt nu allemaal maar er zijn toch een paar issues die voorbij kwamen.
Uiteraard is dit maar 1 case.
De behoefte om naar AiMesh te gaan lijkt me nu tot een minimum geslonken te zijn, hooguit als test case om te leren wat je allemaal tegen gaat komen. Met een backup van de settings ben ik immers in no time weer terug naar deze situatie.
Nog wat snelle metingen via onze VDSL 100Mbps aansluiting:
- UTP: 90-95 Mbps / 25 Mbps (desktop)
- Wi-Fi-binnen: ruim 90 Mbps/ 25Mbps met mijn oude laptop:nen op een paar meter afstand van de "AX58".
- Wi-Fi naar achteren in de tuin 70 Mbps / 25 Mbps (afstand tot AX58 zeker 15 meter)
De AX58 staat op een houten kast op de grens van onze woonkeuken/kamer (open verbinding). De 2e staat op zolder. daar moet ik nog dekkingsmetingen doen om de exacte plaats te bepalen.
Ben prettig verrast met de uitstekende Wi-Fi-dekking in de tuin. De achterwand van het huis is grotendeels glas bovenop een stenen pui van ca 1 meter hoog.
Er lijkt nu geen noodzaak om 100 euro meer uit te geven voor de AX88, ik heb nog wel de AX92 kort overwogen vanwege de potentieel hogere snelheden, maar die kun je niet goed richten als belangrijkste punt.
Vergelijk de tabel is niet compleet, de AX58 oa, die kan ook WPA3...