I&N Feedback-topic

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:44
Even los van het idee vind ik het wel vreemd om in het topic zelf de plusjes te gaan tellen, maar in een ander topic eventueel commentaar te gaan tellen. Dat is meten met twee maten. Dan kan je beter volgende keer een post ernaast zetten met plusjes voor niet splitsen of allebei naar het mod topic verwijzen.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:38

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
MrAngry schreef op maandag 24 juni 2024 @ 13:23:
Even los van het idee vind ik het wel vreemd om in het topic zelf de plusjes te gaan tellen, maar in een ander topic eventueel commentaar te gaan tellen. Dat is meten met twee maten. Dan kan je beter volgende keer een post ernaast zetten met plusjes voor niet splitsen of allebei naar het mod topic verwijzen.
Een poll had wellicht beter gewerkt, mee eens. Puntje voor de volgende keer.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-04 22:18
rens-br schreef op maandag 24 juni 2024 @ 10:15:
[...]

Ik vind de zoekfunctie zelf geen goed alternatief voor twee losse topics, om eerlijk te zijn. De zoekfunctie is daarvoor, naar mijn idee, te beperkt. Sowieso is zoeken in zulk grote ervaringen topics altijd een beetje een kriem.
Dat laatste onderschrijf ik in het algemeen.
Dat gezegd hebbende. Er zijn inmiddels 32 plusjes gemaakt op mijn post en zie ik in dit topic maar 2 bezwaren tegenkomen. Er lijkt dus voldoende animo te zijn voor een los topic, dus we gaan een splitsing maken. Wat mij betreft kan dit gezien worden als proefballon, dus we zullen over een een maand of 2 eens kijken of het een succes was.

Het nieuwe topic is hier te vinden: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen
Leuk. Ik ben benieuwd hoe het de komende twee maanden gaat.
Lord_Dain schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:42:
Ik snap de overweging hoor, maar ik vrees toch wel dat het ten koste gaat van de animo in het originele draadje wat nu dan specifiek voor inhoud/techniek bedoeld is. Daarnaast levert het jullie ook weer extra werk op qua moderatie want de meeste mensen lezen de topic regels niet eens. Benieuwd hoe het proefballonnetje gaat.
Dat eerste zou best mee kunnen vallen. Als ik een kijkje neem in Videokaarten en Beeldschermen dan zijn ervaringen en discussie (in CJ's topic) zelfs nog opgesplitst. CJ's topic zakt soms 10-14 dagen weg en als er nieuws is dan is er ook meteen een flurry aan goed onderbouwde beschouwingen.

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Supersnel internet: echt nodig, leuk om te hebben of FOMO?

Mag dit topic sticky bovenaan in de lijst? Goed om dit onderwerp centraal te bespreken, naar te kunnen verwijzen..

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:40
@rens-br Zou je in mijn topic Odido Klik&Klaar de volgende tekst in het gele kader willen opnemen:

"Let op: voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord"

Alvast bedankt.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
marktweakt schreef op zondag 29 december 2024 @ 10:39:
@rens-br Zou je in mijn topic Odido Klik&Klaar de volgende tekst in het gele kader willen opnemen:

"Let op: voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord"

Alvast bedankt.
Inmiddels gedaan door mijn collega zie ik. 👍 Handigste voor de volgende keer is om even een topic report aan te maken. Dan zien we het allemaal en kan het het snelste worden opgepakt.

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21:37
rens-br schreef op maandag 3 november 2025 @ 10:01:
[mbr]Ik zie wat reports voorbij komen voor een los vergelijk topic. Ik vind dat geen enkel probleem, bij KPN hebben een soort vergelijkbaar topic gemaakt: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen. Dat topic is bedoeld voor het bespreken van prijzen, vergelijk tussen providers kan daar wmb ook gevoerd worden.

Als dit is wat jullie bedoelen, dan maak ik graag een [Ziggo] Prijzen, overstappen en aanbiedingen topic aan. Laat even via een thumbs up weten of er animo voor is.[/]
Ik ben voor.
Maar is geen must hoor ☺️

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

CreativeS

rens-br schreef op maandag 3 november 2025 @ 10:01:
[mbr]Ik zie wat reports voorbij komen voor een los vergelijk topic. Ik vind dat geen enkel probleem, bij KPN hebben een soort vergelijkbaar topic gemaakt: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen. Dat topic is bedoeld voor het bespreken van prijzen, vergelijk tussen providers kan daar wmb ook gevoerd worden.

Als dit is wat jullie bedoelen, dan maak ik graag een [Ziggo] Prijzen, overstappen en aanbiedingen topic aan. Laat even via een thumbs up weten of er animo voor is.[/]
Ik vind het persoonlijk een beetje geven en nemen... zij die klagen zijn zelf ook niet helemaal onschuldig (iets met gezouten of ongezouten boter op het hoofd :)) en dan moet je nu weer gaan kijken of iets in dat topic moet of in dat topic... ik vind het persoonlijk een beetje de makkelijke weg. Dit terwijl het om 'Ervaringen en discussie' met en over Ziggo gaat en daar hoort alles bij. Zint het je niet, scroll door man. Een beetje een luxeprobleem en nog even en alles moet in hapklare brokken op een zilveren dienblaadje gepresenteerd worden. Het is niet altijd zoals je zelf graag zou willen zien. Altijd zo leuk, leef en laat leven, maar vervolgens wil men afsplitsing in diverse topics. Nu weet ik wel dat topicreports voor alles gebruikt wordt (sommigen iets te snel), maar ik vind het wel wat overdreven allemaal. Ik scroll ook gewoon door als er weer eens wat nutteloos gepost wordt. Zijn ook vaak dezelfden. Maar goed, vaak ontzettend gekleurd. Straks fijn één onderwerp per topic :)

[ Voor 5% gewijzigd door CreativeS op 03-11-2025 12:19 ]

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:19
CreativeS schreef op maandag 3 november 2025 @ 12:04:
[...]

Ik vind het persoonlijk een beetje geven en nemen... zij die klagen zijn zelf ook niet helemaal onschuldig (iets met gezouten of ongezouten boter op het hoofd :)) en dan moet je nu weer gaan kijken of iets in dat topic moet of in dat topic... ik vind het persoonlijk een beetje de makkelijke weg. Dit terwijl het om 'Ervaringen en discussie' met en over Ziggo gaat en daar hoort alles bij. Zint het je niet, scroll door man. Een beetje een luxeprobleem en nog even en alles moet in hapklare brokken op een zilveren dienblaadje gepresenteerd worden. Het is niet altijd zoals je zelf graag zou willen zien. Altijd zo leuk, leef en laat leven, maar vervolgens wil men afsplitsing in diverse topics. Nu weet ik wel dat topicreports voor alles gebruikt wordt (sommigen iets te snel), maar ik vind het wel wat overdreven allemaal. Ik scroll ook gewoon door als er weer eens wat nutteloos gepost wordt. Zijn ook vaak dezelfden. Maar goed, vaak ontzettend gekleurd. Straks fijn één onderwerp per topic :)
* RobertMe grijpt deze post ook maar meteen aan om met een thumbsup hierop effectief een thumbsdown op de post van@rens-br te geven. Want "geef een thumbsup om af te splitsen" is nogal raar als er geen thumbsdown is. Misschien zijn er 10 plusjes maar virtueel 100 minnetjes zeg maar, alleen kunnen die minnetjes niet geuit worden.

Maar ik ben het ook gewoon inhoudelijk eens met de reactie van @CreativeS. In elk topic dat ik volg komen wel vaker onderwerpen voorbij die mij niet interesseren en ik gewoon verder scroll. Alles afsplitsen leidt alleen maar tot wirwar. En gezien er nu al een Ziggo coax vs Ziggo glasvezel is moet er dadelijk ook voor beiden een afgesplitst prijzen / vergelijk topic komen? Vervolgens nog een topic om de algemene ervaringen met Ziggo te bespreken (afsluiten abo, klantenservice, trucjes voor nieuwe klanten korting, ... zijn immers niet afhankelijk van het type medium waarover de dienst geleverd wordt).

• rens-br

rens-br

Topicstarter
RobertMe schreef op maandag 3 november 2025 @ 13:09:
* RobertMe grijpt deze post ook maar meteen aan om met een thumbsup hierop effectief een thumbsdown op de post van@rens-br te geven. Want "geef een thumbsup om af te splitsen" is nogal raar als er geen thumbsdown is. Misschien zijn er 10 plusjes maar virtueel 100 minnetjes zeg maar, alleen kunnen die minnetjes niet geuit worden.
Wellicht was gebruik maken van een poll ook logischer geweest, dank voor de feedback.
Maar ik ben het ook gewoon inhoudelijk eens met de reactie van @CreativeS. In elk topic dat ik volg komen wel vaker onderwerpen voorbij die mij niet interesseren en ik gewoon verder scroll. Alles afsplitsen leidt alleen maar tot wirwar. En gezien er nu al een Ziggo coax vs Ziggo glasvezel is moet er dadelijk ook voor beiden een afgesplitst prijzen / vergelijk topic komen? Vervolgens nog een topic om de algemene ervaringen met Ziggo te bespreken (afsluiten abo, klantenservice, trucjes voor nieuwe klanten korting, ... zijn immers niet afhankelijk van het type medium waarover de dienst geleverd wordt).
Je kan natuurlijk ook doorslaan in het afsplitsen van topics. Losse ervaringen met providers in combinatie met hun netwerk hebben we in ieder geval al heel veel langer. Zie bijv. ook [Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie vs. [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie en dat zie je ook bij KPN, werkt volgens mij best wel goed.

[KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen is een proef geweest naar aanleiding van een soortgelijk verzoek in het KPN topic en daar werkt het heel erg goed.

Uiteindelijk heb ik geen voorkeur, zolang jullie (= gebruikers van het Ziggo topic) er blij van worden.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:04
Splits niet teveel... Het is makkelijk genoeg om over de niet interessante onderwerpen heen te scrollen...

Zou je een separaat prijs discussie topic willen dan zou dat niet een afgesplitst topic moeten zijn maar - mijn idee - een generiek "glasvezel prijzen" topic oid. Overstappen valt daaronder net als de prijzen van alle aanbieders - of moet ik zelf op zoek naar losse overstap en/of verlengen prijzen topics van losse aanbieders?

Ik ben er overigens niet voor (duimpje naar beneden dus) ;)

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:22
DjoeC schreef op maandag 3 november 2025 @ 13:32:
Splits niet teveel... Het is makkelijk genoeg om over de niet interessante onderwerpen heen te scrollen...

Zou je een separaat prijs discussie topic willen dan zou dat niet een afgesplitst topic moeten zijn maar - mijn idee - een generiek "glasvezel prijzen" topic oid. Overstappen valt daaronder net als de prijzen van alle aanbieders - of moet ik zelf op zoek naar losse overstap en/of verlengen prijzen topics van losse aanbieders?

Ik ben er overigens niet voor (duimpje naar beneden dus) ;)
Klopt. Mijn gedachte was niet om een afzonderlijk Ziggo prijs discussie topic te maken, maar een generiek topic waarin verschillende aanbieders vergeleken kunnen worden. Dit zie je bijvoorbeeld ook bij de diverse stekkerbatterij topics. Er is eentje generiek en verschillende specifiek.
Mijn grootste zorg is overigens dat ik vind dat het Ziggo topic regelmatig verpest wordt door het regelmatig gehak op elkaar. Het zou fijn als dit niet meer voorkomt. #doeslief

[ Voor 5% gewijzigd door meesje op 03-11-2025 14:23 ]

• rens-br

rens-br

Topicstarter
meesje schreef op maandag 3 november 2025 @ 14:22:
[...]

Klopt. Mijn gedachte was niet om een afzonderlijk Ziggo prijs discussie topic te maken, maar een generiek topic waarin verschillende aanbieders vergeleken kunnen worden.
Ik denk dat dit sowieso helemaal geen verkeerd idee is. Een algemeen 'vergelijk hier de provider met elkaar' topic, los van een eventueel prijs topic per provider. Ik zal dit intern ook eens ter sprake brengen, maar wat vinden jullie hiervan?

Verder is het aantal plusjes inmiddels opgelopen naar 20 in het Ziggo topic, dus ik kan in ieder geval wel concluderen dat er enige animo is voor een los Ziggo prijzen topic. Ik zou dus graag ook voor Ziggo een soort gelijke proef willen starten als voor KPN.
Mijn grootste zorg is overigens dat ik vind dat het Ziggo topic regelmatig verpest wordt door het regelmatig gehak op elkaar. Het zou fijn als dit niet meer voorkomt. #doeslief
Ja, dat vind ik ook een doorn in het oog. Maak vooral TR's aan als de sfeer dreigt te ontsporen.

• CreativeS
  • Niet online

CreativeS

rens-br schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 08:53:
Ja, dat vind ik ook een doorn in het oog. Maak vooral TR's aan als de sfeer dreigt te ontsporen.
Maar op dit moment gebeurt dat al als er al een scheet dwarszit... ik snap dat je dingen voor wil zijn, maar niet ieders grens is even hoog of in dit geval soms erg laag. Valt vooral op als het weer eens stilvalt in het topic, dan is er weer een report. Dezelfde figuren reageren, druk loopt op en dan is het weer stil... en tadaaaah, daar is Rens :(:) Ach, topic is toch al steeds minder interessant, zeker met het vele gehak van Ziggo-gekleurde mensen... en gezond tegenwicht wordt al snel in de kiem gesmoord. Zo maak je het voor mensen wel minder interessant en dan is dat doel in ieder geval bereikt voor een aantal lieden.

[ Voor 6% gewijzigd door CreativeS op 04-11-2025 09:04 ]

• DjoeC
Als je een apart topic maakt, begrens het dan tot een prijzendiscussie en sta geen inhoudelijke discussie goeie/slechte provider toe. Maar zelfs dan vermoed ik dat de meeste opmerkingen over prijzen (verlengingen) nog steeds in de providertopics plaats gaan vinden - en da's ook niet verkeerd....

Ik ben nog niet zover dat ik een nieuw topic als positieve toevoeging zie, maar gelukkig ga ik er niet over 8) 8)

[ Voor 3% gewijzigd door DjoeC op 04-11-2025 09:50 ]

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-04 19:11
Het probleem zit hem naar mijn idee ook niet in de prijzen, maar bepaalde fanboy gedragingen. Iedereen gebruikt persoonlijke ervaring als vergelijking, maar wordt in het Ziggo topic teveel gebruikt en bepaalde onderwerpen worden altijd van tafel geveegd, want toch niemand heeft het nodig of het maakt toch niets uit.

Dat is waar de ellenlange vervelende discussies vandaan komen. Je maakt een objectief punt, maar subjectief wordt het onderuit gehaald. Snap sowieso niet dat er zo krampachtig aan een merk/provider loyaliteit vast wordt gehouden, maar dat is wel wat er gebeurt en oorzaak is van veel misinformatie en daardoor vervelende discussie. Lijkt een beetje op corona tijd.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

• CreativeS
  • Niet online

CreativeS

Koldur schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 10:31:
Het probleem zit hem naar mijn idee ook niet in de prijzen, maar bepaalde fanboy gedragingen. Iedereen gebruikt persoonlijke ervaring als vergelijking, maar wordt in het Ziggo topic teveel gebruikt en bepaalde onderwerpen worden altijd van tafel geveegd, want toch niemand heeft het nodig of het maakt toch niets uit.

Dat is waar de ellenlange vervelende discussies vandaan komen. Je maakt een objectief punt, maar subjectief wordt het onderuit gehaald. Snap sowieso niet dat er zo krampachtig aan een merk/provider loyaliteit vast wordt gehouden, maar dat is wel wat er gebeurt en oorzaak is van veel misinformatie en daardoor vervelende discussie. Lijkt een beetje op corona tijd.
Precies... vooral door blijven hakken waarom je vooral als consument thuis bepaalde dingen niet nodig hebt, want zelf hebben ze de laatste 24 uur maar zo weinig upload gebruikt. Dat zijn dan ook direct feiten waarom het allemaal niet nodig is. Die bekende 4-eenheid met Ziggobril op en dan doen ze verontwaardigd als je iets weerspreekt. Dan hakt de hele fanclub er wel even 1 voor 1 op in. Hou @#$@#$@ je mond man, niemand bepaalt voor mij wat ik wel of niet nodig heb. Dat tergende gepredik, maar ja, daar mag en kan je niets van zeggen (hoe respectvol of vriendelijke dan ook) want dan is er alweer een report. Heeft mij al wat weekjes 'straf' opgeleverd. Dat ik mij dan ook stil houd, heeft niets met waardering voor hun meningen of posts te maken, maar GoT is voor mij meer dan die 'luitjes' in het Ziggo-topic.

Het is maar mijn bescheiden mening, maar ik merk wel dat er wat onvrede over die dingen heerst.

[ Voor 18% gewijzigd door CreativeS op 04-11-2025 11:22 ]

• rens-br

rens-br

Topicstarter
In navolging van het bovenstaande gaan we ook bij Ziggo starten met een proef om wat zaken een eigen topic te geven. Aanbiedingen, prijsvergelijk graag vanaf nu doen in: [Ziggo] Prijzen, overstappen en aanbiedingen. Over een paar maanden zullen we evalueren hoe dit is gegaan.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

MasterL schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:44:
[mbr]Na intern overleg is besloten om strakker te zijn op de berichtgeving in dit topic. Omdat de berichtgeving de laatste tijd dun gezaaid is betekent het niet dat het de bedoeling is om elke spam mailtje/telefoontje inhoudelijk te gaan bespreken.

Waar dit topic voor bedoeld is:
* Nieuws/informatie betreft het lek te delen en te bespreken.
* Discussie over het lek in Salesforce, de manier waarop het tot stand is gekomen.
* De juridische kant, waar heb je recht op?
* Het effect van het lek op het bedrijf Odido.

Dit topic is niet bedoeld voor persoonlijke consequenties zoals:
* Ik heb een nieuw rijbewijs/paspoort/ID aangevraagd.
* Ik krijg spam.
* Ik ga overstappen.
* Ik word nu opeens gebeld en vroeger niet.
* Ik krijg post.
* Ik heb nachtmerries/hoge bloeddruk van de situatie, etc etc.

Om vervuiling te voorkomen worden berichten waar het topic niet voor bedoeld is verwijderd.
[/mbr]
Dit is een slecht doordacht plan. Het gaat (ook juridisch) om de gevolgen van de lek. Die moeten dan ook besproken kunnen worden, tot in detail. Het gaat niet alleen om de inhoud maar ook om de kwantiteit en specifieke details. Bedenk dat een topic als deze voer is voor juristen en in de echte wereld in een rechtszaak naar voren kunnen komen. Er is een directe link tussen de gevolgen en waar je juridisch recht op hebt omdat schade bepalend is.

edit: Het Europees hof heeft al bepaald wat schade is. Daarbij is inbegrepen immateriële schade.
https://louwersadvocaten....-datalek-angst-en-stress/

Overigens, niet iedere (voormalige) klant van Odido/Ben/T-Mobile weet van de hoed en de rand en is IT-er van beroep, dus houd daar rekening mee en gebruik niet je eigen kennis als maatstaf als men daar een vraag over heeft. Wees geen BoH.

[ Voor 4% gewijzigd door mrmrmr op 23-03-2026 12:42 ]

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:45

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Topicstarter
mrmrmr schreef op maandag 23 maart 2026 @ 12:14:
[...]

Dit is een slecht doordacht plan. Het gaat (ook juridisch) om de gevolgen van de lek. Die moeten dan ook besproken kunnen worden, tot in detail. Het gaat niet alleen om de inhoud maar ook om de kwantiteit en specifieke details. Bedenk dat een topic als deze voer is voor juristen en in de echte wereld in een rechtszaak naar voren kunnen komen. Er is een directe link tussen de gevolgen en waar je juridisch recht op hebt omdat schade bepalend is.

Overigens, niet iedere (voormalige) klant van Odido/Ben/T-Mobile weet van de hoed en de rand en is IT-er van beroep, dus houd daar rekening mee en gebruik niet je eigen kennis als maatstaf als men daar een vraag over heeft. Wees geen BoH.
Dit is helemaal geen slecht doordacht plan. Wil je over juridische zaken praten?
"De juridische kant, waar heb je recht op?" staat in de "Waar dit topic voor bedoeld is" categorie. Heeft het zin om elke spam mail/call hier te vermelden? Nee.. Gaat iemand een forum post gebruiken in een rechtzaak? Nee. Dus moet het hier besproken worden.. Wederom nee.. Het meehuilen over: ik heb ook spam gekregen, ik ben ook gebeld, ik heb ook post gehad voegt helemaal niks toe aan de discussie en gaat ook niet gebruikt worden in een eventuele rechtzaak. In de echte wereld moet schade aangetoond worden en daar valt een spam mail en/of call niet onder, helaas. Als personen hier een "class action" of WAMCA/collectieve vordering willen doen veel succes maar dan alsnog hoeft hier niet elk spam mailtje besproken te worden.

• Harry720A
  • Registratie: December 2023
  • Niet online
Best bijzonder dat spelregels rondom spammails e.d. omgebogen is in een discussie mbt moderatie. Net zo vervuilend.

• lucatoni
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-04 12:35
Dus er is binnen Tweakers geen ruimte om eventuele spam/scam pogingen te benoemen? Mijn moeder vam 70+ zat in de set, en blijft graag op de hoogte van ontwikkelingen. Ik vond het wel relevant te zien wat voor mails er naar deze doelgroep gaat.

• nasdude
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
-knip- Ongetwijfeld goed bedoeld, maar laat dit aan de moderatoren over. :)

[ Voor 126% gewijzigd door rens-br op 24-03-2026 08:35 ]

• Jerie
  • Niet online
Wat vind je zelf van het feit dat je dit nu post, terwijl jij degene was die in dit topic over het beleid begon te klagen? nasdude in "Odido waarschuwt voor datalek (cyberaanval/hack)". Je bent nu tot twee keer toe aan het backseat moderaten.

De vraag waar dergelijke discussie (over persoonlijke consequenties van dit lek) wel zou horen, lijkt mij trouwens wel degelijk relevant. Want er is duidelijk een significante behoefte om dat wel te bespreken. Dan lijkt het me logischer om topics te splitsen.

Als ik Odido was, zou ik trouwens precies doen wat jij hier nu doet :)

[ Voor 18% gewijzigd door rens-br op 24-03-2026 08:35 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-04 23:29
Wellicht is het wel mogelijk dat er een separaat topic komt waarbij we medetweakers op de hoogte kunnen houden van welke specifieke spam of phishing we ontvangen, buiten dit topic om? Dan blijft dit topic overzichtelijk en kunnen mensen toch hun ei kwijt. Ik zie dit overigens niet als 'huilen' zoals iemand hierboven het noemde, komt wat onrespectvol over op mij.. :(

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:14
Ik snap best dat mensen boos zijn en graag een uitlaatklep willen hebben. Samengevat: samen huilen :p

Maar security technisch is het niet echt interessant om de phishing mailtjes te bespreken. Je moet gewoon waakzaam zijn voor phishing pogingen maar dat moest je al. Of er een mailtje meer of minder is: waakzaam zijn

CISSP! Drop your encryption keys!

• Jerie
  • Niet online
mrmrmr schreef op maandag 23 maart 2026 @ 22:29:

[...]

Op het forum van security.nl heeft iemand een deel van een telefoongesprek opgenomen met iemand die belt, zogenaamd van een bank, na het toesturen van phishing om het potentiële slachtoffer (hier iemand met securitykennis) te bewegen op een phishing link te klikken. Die contactgegevens zijn gelekt via Odido stelt de melder.

Nu er een grote verzameling persoonsgegevens, waaronder een telefoonnummer, en soms geboortedatum en identiteitsbewijsgegevens beschikbaar is voor phishers kunnen die met insider kennis slachtoffers benaderen en overhalen om bijvoorbeeld in te loggen via een link. Omdat dit hier gebeurt door vrijwel perfect en netjes Nederlands sprekende (vrouwelijke) phishers heeft dat meer overtuigingskracht waardoor meer mensen erin kunnen trappen.

Saillant is dat Bunq zelf emails gebruikt om te waarschuwen.

Krijg je zo'n telefoontje van een bank? Hang op. Bel bij twijfel zelf de bank op een nummer dat je zelf opzoekt, gebruik niet een nummer dat genoemd wordt in een bericht.

Zie de veiligbankierensite voor meer informatie over phishing.
Deze specifieke casus is interessant. Ik denk ook niet dat het de bedoeling is dat je internetoplichting niet mag bespreken op Tweakers.net of GoT. Waar het nu voor de slachtoffers van dit Odido-lek wel hoort? Volstrekt onduidelijk. Klaarblijkelijk mogen we dat zelf uit gaan zoeken, zonder dat er alhier naar gelinkt wordt.

Het geklaag van slachtoffers wordt afgedaan als 'huilen' door de moderator. Mensen luisteren inderdaad niet graag naar slachtoffers, die moeten zich schamen, en dat is functioneel. Zie: Jerie in "Odido waarschuwt voor datalek (cyberaanval/hack)". Je ziet die schaamte ook terug bij slachtoffers van zedenmisdrijf.

(Aan de andere kant is het ook zo dat zo groot mogelijke schade voor Odido als 'wanbetaler' een nevendoel van Shinyhunters kan zijn. Als ik lid was van Shinyhunters, zou ik her en der wat olie op het vuur gooien bij discussies over dergelijke 'wanbetalers'.)

Laat onverlet dat het volume in dit topic is afgenomen, en je kunt een bijdrage leveren aan de kwaliteit door te plussen of te pinnen. Door dat te doen help je anderen de noise eruit te filteren. Vergis je ook niet dat diverse zaken die hier in dit topic werden besproken werden afgedaan als onzin, terwijl die later door diverse media zoals NOS en RTL zijn geverifieerd!

In de discussie op de forumpost op security.nl lees ik dat de oplichter (per telefoon) zei:
Wat criminelen eigenlijk doen is, zij sturen een e-mail uit de naam van ons, daarin wordt gevraagd of u even iets opnieuw kan inrichten of iets kan controleren. Dan wordt u doorgeleid naar een kopie-website van Bunq...
Dit is typisch, en deze methode is ook typisch (het boek van Konnikova staan ook dergelijke voorbeelden in). Het voorbeeld van Fred Demara is er ook zo een omdat hij notabene op TV uitlegde hoe hij op had gelicht.

Ze geloven in hun eigen verhaal (dit is ook het eerste dat ik leerde op die MLM conferentie: geloof in je eigen product), en hetgeen ze in het geval van zogenaamd 'Bunq' vertellen (over 'wat criminelen doen') is accusation in a mirror. Ook gaat iemand niet snel geloven dat een oplichter zoiets zelf zou zeggen. Het maakt hun verhaal dus sterker.

Inmiddels heb ik dat gesprek mogen beluisteren. Wat mij trouwens opviel in het telefoongesprek is naast het accent van deze mevrouw haar stem vaak omhoog gaat aan het einde van de zin. Vooralsnog kan ik daar geen chocola van maken; het viel me wel op.

Vanuit (vooralsnog defensief :+) oogpunt lijkt mij een soundboard van opgenomen reacties met een LLM mij ook wel interessant (denk hierbij aan tegengaan voice cloning), maar zoiets gaat iOS of Android nooit toestaan. In ieder geval wel hulde dat Odido-slachtoffer Erik van Straten dit publiekelijk deelt, met naam en toenaam, en met alle mogelijke gevolgen van dien.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• mrmrmr
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

Je kan in plaats van inhoud verplaatsen daar naar waar niemand het leest ook gewoon erkennen dat je verkeerd zit en corrigeren. Er is duidelijk geval van false authority hier. Je hebt niet de wijsheid in pacht op grond van je positie en je moet dan ook niet uitspraken doen alsof je een EU hof hooggerechtshofrechter bent.

Haal die uitspraak dan ook weg en pas de TS warning aan.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:21
Ik vind de modbreak en topicwarning voor het Odido-datalek topic juist wel goed. Het werd overstroomt met 'ik heb ook spam ontvangen', waaierde uit naar discussies over of de spam wel of niet door het Odido-datalek veroorzaakt werd of niet. Het topic verloor zijn waarde doordat het geen focus meer had.

Een gevolg zal dan wel zijn dat dit topic in de vergetelheid raakt: geen nieuws of updates van Odido, geen nieuwe informatie - ofwel, alles is wel zo'n beetje gezegd. Maar om dit topic dan in stand te houden zodat mensen hun emoties los kunnen laten vind ik niet echt bij dit forum passen.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
mrmrmr schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 08:55:
Je kan in plaats inhoud verplaatsen daar naar waar niemand het leest ook gewoon erkennen dat je verkeerd zit en corrigeren. Er is duidelijk geval van false authority hier. Je hebt niet de wijsheid in pacht op grond van je positie en je moet dan ook niet uitspraken doen alsof je een EU hof hooggerechtshofrechter bent.

Haal die uitspraak dan ook weg en pas de TS warning aan.
Met de berichten deze kan op te verhuizen hebben we juist een plek gecreëerd om de discussie met jullie aan te gaan om te zien waar de behoeftes liggen.

Zoals al door andere geopperd zou dat bijvoorbeeld een los 'Het grote 'ik heb spam gekregen' topic' kunnen worden. Op die manier kunnen dat soort berichten toch een plek krijgen, zonder dat het huidige topic overspoelt wordt met dat soort zaken. Maar nogmaals, ik wil vooral even kijken waar de behoeftes liggen.

• MasterL

MasterL

Topicstarter
Ik zal hier nog even reageren aangezien ik merk dat veel mensen vallen over mijn woordkeuze, ik bedoel hiermee het woord "meehuilen". Uiteraard bedoel ik dit in de zin van "meehuilen met de wolven" en niet op de manier van "je moet niet janken". Het mag duidelijk zijn dat iedereen recht heeft op zijn/haar gevoel betreft het lek en de gevolgen daarvan.

Verder slaat @vanaalten de spijker op z'n kop, hier heb ik niks meer aan toe te voegen.
Laten we vooral niet vergeten in welk (sub)forum dit topic staat namelijk:
Internet en hosting
Alles over isp's, internet en hosting wordt hier besproken.

Ik neem toch aan dat iedereen het er mee eens is dat zaken als ik krijg een telefoontje/mailtje welke wellicht afkomstig is van een hack die toevallig bij een ISP heeft plaatsgevonden wel erg ver van die omschrijving af zit. Dit zou hetzelfde geval zijn in een hypothetische situatie waarbij er besproken wordt dat de buurvrouw erg depressief is omdat haar man is ontslagen omdat hij een mailtje niet naar zijn baas heeft verstuurd omdat zijn ISP een storing had.

Deze beslissing is niet uitsluitend gemaakt omdat wij als mods het niet leuk vinden, er kwamen ook gewoon reports binnen van users die het topic veel tever offtopic vinden/vonden gaan.

• mrmrmr
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

rens-br schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:11:
Met de berichten deze kan op te verhuizen hebben we juist een plek gecreëerd om de discussie met jullie aan te gaan om te zien waar de behoeftes liggen.

Zoals al door andere geopperd zou dat bijvoorbeeld een los 'Het grote 'ik heb spam gekregen' topic' kunnen worden. Op die manier kunnen dat soort berichten toch een plek krijgen, zonder dat het huidige topic overspoelt wordt met dat soort zaken. Maar nogmaals, ik wil vooral even kijken waar de behoeftes liggen.
Deze topic was al gewoon weer verder gegaan ondanks de tegenwerking.

Als moderator (in het algemeen) moet je weten waar je grenzen liggen en niet moet proberen een forum met een maatschappelijke functie dood te meppen met eisen die kant noch wal raken, omdat je meldingen krijgt van mensen die denken dat het topic er alleen voor hen is en dat ze al weten hoe spam er uit ziet, daar gaat het dan ook niet om. Afsplitsen is geen optie want die scheiding is niet te maken. Het gaat nu eenmaal om de gevolgen van de gegevenslek.

@vanaalten Ik ken je uit andere topics als IT-er of ten minste iemand die er verstand van heeft. Zoals ik al aangaf, ook in het nu verplaatste bericht, is het volgens het Europees hof juridisch wél van belang of er emoties zijn. Daarop (angst en stress) kan namelijk de schadevergoeding worden gebaseerd.

Nou was er een (1) persoon die een uiteindelijk naar de bekende weg vroeg, daar geef ik dan ook geen antwoord meer op, want dat was al gegeven. Niettemin werd in die uitwisseling wel achterhaald dat het niet over phishing naar personen uit de Odido lek was, maar naar algemene info@ adressen. Dat was gewoon opportunistische phishing, waarbij de phisher niet de moeite heeft genomen zich te beperken tot adressen uit de lek.

• laurens0619
Ik vond de modbreak ook goed en treffend. Interessant om ontwikkelingen te lezen maar de zoveelste melding over een phishing mail (gerelateerd aan Odido of niet) was gewoon erg vermoeiend.
Ook alle theoretische bangmakerij over hoe makkelijk opeens sim swaps zijn of incasso fraude etc etc.

De scope die er nu gesteld wordt vind ik dan wel interessant. Een diepgang in de oorzaak van de hack of de daders is wel interessant.
Tenminste vind ik dan :P

• MasterL

MasterL

Topicstarter
@mrmrmr Met welke van de bulletpoints ben jij het niet eens dan?
Ik denk oprecht niet dat "wij" zover uit elkaar liggen, als een user bijvoorbeeld een post maakt over dat er gerichte (spam) campagnes opgezet worden rondom dit lek heb ik hier geen moeite mee. Er staat ook helemaal nergens vermeld dat dit niet de bedoeling is.
Als iemand die dicht op het vuur zit en/of een onderzoeksjournalist een causaal verband kan aantonen en hier wat over schrijft super interessant natuurlijk. Dit heeft nieuwswaarde. Een individu die een belletje of mailtje heeft ontvangen zonder aangetoond causaal verband is gewoon vervuiling van het topic met als resultaat dat alle interesse verdwijnt en het teveel of topic gaat.

• mrmrmr
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

De sectie "Dit topic is niet bedoeld voor persoonlijke consequenties zoals" kan weg.

Alle consequenties zijn persoonlijk bij een persoonsgegevenslek. Het gaat wel om alle gevolgen van de lek voor personen. Je sluit dat uit met je opsomming "Waar dit topic voor bedoeld is:"

Persoonlijke ervaringen zijn van belang, niet alleen voor de persoon, maar ook in maatschappelijk opzicht. Tweakers bevind zich niet in een vacuum. Het forum vervult hier een maatschappelijke functie en is niet enkel voor IT-ers en powerusers.

• DjoeC
Gezien de huidige status van het Odido lek (geen werkelijk nieuwe info) valt te verwachten dat het topic 1) doodbloed of 2) afdrijft. Ik kan er eigenlijk wel mee leven hoe het nu gaat, ondanks dat ik een bloedhekel heb aan modereren, gaat zelfs het modereren best wel goed.

Ik ben geen voorstander van een afgesplitst topic. Wel kan ik me voorstellen dat er een "algemeen" spam/phishing topic zou komen maar dan niet met complete "ik ook discussies" maar vooral met dingen als waar de "bron" ligt. Zo zijn er verschillende organisaties met gelekte data die mij nooit op de hoogte hebben gesteld maar die ik op basis van het unieke adres kan benoemen. Maar, mogelijk kan zo'n topic niet omdat het dan weer gaat lijken op naming and shaming.

Ik verwacht dat zodra er weer werkelijk nieuws komt over het Odido lek het topic weer snel over inhoud zal gaan. En de azijnpissersmeelezers die niet tegen wat "ruis" kunnen - tja, je hoeft niet alles te lezen.

Afsplitsen en weer een nieuw topic. Zelfs als ik op zoek ben naar feitelijke informatie, wwar dan ook over, kan ik het correcte topic al vaak niet vinden. Gelukkig wordt je behulpzaam doorverwezen, maar waarom zouden we 10.000 topic's moeten willen? Een nieuw topic wordt niet door zoveel mensen bezocht als algemeen lopende topics. En met het aantal berichten dat verschijnt loop ik liever snel door 25 zinloze berichten heen dan dat ik naar een hoofdindex ga om nieuwe topics te bekijken en op interesse in te schatten.

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:08

Yariva

Power to the people!

Topicstarter
mrmrmr schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:33:

Als moderator (in het algemeen) moet je weten waar je grenzen liggen en niet moet proberen een forum met een maatschappelijke functie dood te meppen met eisen die kant noch wal raken, omdat je meldingen krijgt van mensen die denken dat het topic er alleen voor hen is en dat ze al weten hoe spam er uit ziet, daar gaat het dan ook niet om.
Dat is waarom wij de content ook niet willen verbieden en open staan om het topic te splitsen. Zo is de groep welke veel waarde hecht aan actuele nieuws-gerelateerde gebeurtenissen tevreden (want die krijgen niet een bericht om het uur binnen dat een nieuwe spam mail is binnen gekomen) en is de groep tevreden welke juist wel graag op de hoogte wil blijven van welke spam mails er toevallig nu binnen komen.

Verder benoem je "omdat je meldingen krijgt van mensen die denken dat het topic er alleen voor hen is". Die waarheid gaat 2 kanten op, ook jou reactie is in deze een melding. Waar wij juist blij mee zijn, feedback zorgt er voor dat wij op de lange termijn het alleen maar beter kunnen gaan doen.
Afsplitsen is geen optie want die scheiding is niet te maken. Het gaat nu eenmaal om de gevolgen van de gegevenslek.
Zou je kunnen aangeven waarom jij een splitsing niet ziet?

Als ik er heel even zwart-wit naar kijk is er natuurlijk geen definitief bewijs dat een extra influx aan spam berichten door Odido komen. Het is niet alsof alle spam mails eindigen met "dit hebben wij verstuurd met jou gelekte gegevens van Odido".
@vanaalten Ik ken je uit andere topics als IT-er of ten minste iemand die er verstand van heeft. Zoals ik al aangaf, ook in het nu verplaatste bericht, is het volgens het Europees hof juridisch wél van belang of er emoties zijn. Daarop (angst en stress) kan namelijk de schadevergoeding worden gebaseerd.
Ook wij voelen die urgentie. Daarom is een aparte plek voor de spam berichten binnen deze context ook geen slecht idee. Het gaat er gewoon om dat veel gebruikers de meldingen met constant "ik heb een spam bericht ontvangen" nu wel beu zijn.
mrmrmr schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 10:11:
De sectie "Dit topic is niet bedoeld voor persoonlijke consequenties zoals" kan weg.

Alle consequenties zijn persoonlijk bij een persoonsgegevenslek. Het gaat wel om alle gevolgen van de lek voor personen. Je sluit dat uit met je opsomming "Waar dit topic voor bedoeld is:"

Persoonlijke ervaringen zijn van belang, niet alleen voor de persoon, maar ook in maatschappelijk opzicht. Tweakers bevind zich niet in een vacuum. Het forum vervult hier een maatschappelijke functie en is niet enkel voor IT-ers en powerusers.
Over bewoording van regels kunnen wij altijd discussiëren. Ik denk dat we het beide er over eens zijn dat bewoording plat op het internet sowieso door 2 verschillende gebruikers anders kan worden geïnterpreteerd. Het belangrijke hierin is het doel dat wij als moderator team graag willen bereiken: de meeste gebruikers tevreden houden.

Het lastige aan wat jij benoemd is dat Tweakers in zekere mate wel degelijk in een vacuum zit. We kunnen daarover in discussie maar tante Truus komt niet dagelijks naar het I&N forum. En mocht zij wel vanuit die maatschappelijke functie komen: wat is dan het probleem om een specifiek topic te hebben met een collectie van "oppassen voor deze spam mailtjes die nu vaker in de ronde gaan" als topic? Dat is precies waar zij naar op zoek is. En dan kunnen de wat vaker bezoekende gebruikers nog steeds prima iets maatschappelijkere en technischere informatie delen in het huidige topic.

[ Voor 26% gewijzigd door Yariva op 24-03-2026 10:58 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Door dit soort ontwikkelingen kan je erop wachten dat mensen massaal in dit soort phishing gaan trappen. Echt is steeds moeilijker te onderscheiden van fake, waarbij vaak heel veel spaargeld afhandig wordt gemaakt. De aanvallen worden steeds persoonlijker, de hoeveelheid spam houd niet op, er worden telefoontjes gepleegd met AI gegenereerde stemmen en er wordt bij de deur aangebeld door nep agenten en deurwaarders.

Ik snap dat duizenden posts in het Odido topic ook niet de oplossing is, maar is er ergens een mogelijkheid dat slachtoffers, of familie van de slachtoffers dit soort verhalen kunnen voorleggen zonder dat het ergens in een topic belandt met een algemene niets zeggende titel?

• Lord_Dain
Ik vind het geheel lastig. Ik snap dat er iets gezegd wordt over de 'ik heb spam x y z!' meldingen, omdat als hier geen beperking op wordt gezet, het topic straks alleen nog maar gaat over spam mails en het topic zelf dan onoverzichtelijk is. Ook snap ik dat ook mod's mensen zijn en dat het soms kan gaan om ongelukkige woordkeuzes. Wel denk ik dat het voor mensen een uitlaatklep is en dat het voor mensen die misschien toch nog niet zo zeker in hun schoenen staan fijn kan zijn om de trends te volgen over welke spam mails en phishing trucs er naar gelekte adressen worden gestuurd.

Het lastige is dat een hoop mensen echter al jaren lang met algemene mail adressen op lijsten staan en dat van al die miljoenen adressen het niet vast staat dat iedereen dezelfde mails krijgt. Ik zie namelijk in mijn gmail veel minder phishing mails dan dat anderen linkten en mijn spam mail adres is al een keer of 7 op internet terecht gekomen.. dus ik krijg minder spam dan anderen die een enkel mail adres voor Odido gebruikten.

Dus, het is bijna niet mogelijk om specifieke spam te linken aan het Odido lek en dus is het melden van spam in dat draadje eigenlijk 0 toegevoegde waarde. Mogelijk is er wel behoefte aan dat er ergens plek op het forum is waar ze hun ervaringen of nieuwe phishing mails kunnen delen, zodat mensen weten wat er voor tactieken gebruikt worden. Waar ook iemand kan melden hoe hij er in is gestonken om hiermee andere te waarschuwen. Voor mijzelf boeit het eerlijk gezegd niet, maar er zijn gewoon veel mensen die potentieel slachtoffer zijn die er misschien wel mee geholpen kunnen worden.

• DjoeC
Yariva schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 10:53:
[...]

Dat is waarom wij de content ook niet willen verbieden en open staan om het topic te splitsen. Zo is de groep welke veel waarde hecht aan actuele nieuws-gerelateerde gebeurtenissen tevreden (want die krijgen niet een bericht om het uur binnen dat een nieuwe spam mail is binnen gekomen) en is de groep tevreden welke juist wel graag op de hoogte wil blijven van welke spam mails er toevallig nu binnen komen.
Ik vermoed dat de in het "actuele" geinteresseerde mensen dat ook van de front-page kunnen/zullen halen en niet afhankelijk zijn van een forum topic. Komt er te veel dat hen niet interesseert kunnen ze altijd (tijdelijk) het topic ont-volgen.

Zoals ik al eerder zei vanochtend: Er is geen nieuws en er lijkt op korte termijn ook geen echt nieuws/nieuwe ontwikkelingen te komen. Het topic druppelt door met al dan niet relevante postings omdat alles bij elkaar blijft OF alles dat minder relevant is wordt afgesplitst en het topic bloedt dood.

• Lord_Dain
DjoeC schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:13:
[...]
Zoals ik al eerder zei vanochtend: Er is geen nieuws en er lijkt op korte termijn ook geen echt nieuws/nieuwe ontwikkelingen te komen. Het topic druppelt door met al dan niet relevante postings omdat alles bij elkaar blijft OF alles dat minder relevant is wordt afgesplitst en het topic bloedt dood.
Dat laatste lijkt nu helaas wel te gebeuren.. en dat is jammer (het kan zelfs de taktiek geweest van Odido met de hoop dat het daardoor wegebt. Maar goed, dan gaan we weer on topic en daar is dit niet de plek voor), maar het geeft wel aan dat als je teveel regels opstelt, je kan afvragen wat het bestaansrecht dan nog is, omdat echt nieuws idd wel op de frontpagina zal komen...
aljooge schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:00:
Ik snap dat duizenden posts in het Odido topic ook niet de oplossing is, maar is er ergens een mogelijkheid dat slachtoffers, of familie van de slachtoffers dit soort verhalen kunnen voorleggen zonder dat het ergens in een topic belandt met een algemene niets zeggende titel?
Hier heb ik ook over zitten pruttelen. Ik denk ook dat het echt een generatie en technologie dingetje is; mensen weten niet meer waar de uitknop zit en voelen zich blijkbaar verplicht om alles te openen en op te nemen. Daarom is het denk ik juist fijn als er ook ergens een topic is waar een soort van lifestyle advies en ervaringen kunnen worden gedeeld 'hoe zorg jij ervoor dat je niet in phishing trapt'. Voor mij is het simpel; ik ben oud genoeg en heb de pre-internet tijd nog meegemaakt dus voel me niet verplicht om dingen te openen of onbekende nummers op te nemen en dat is heeeerlijk. Daarnaast helpt het dat ik zelf in de IT werk en tegen security aanschuur en dus wel dubbel gewaarschuwd ben als persoon. Maar hoe breng je dit over aan anderen? Er moet gewoon veel meer en bredere awareness komen bij mensen in het algemeen.

[ Voor 43% gewijzigd door Lord_Dain op 24-03-2026 11:22 ]

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Yariva schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 10:53:
Als ik er heel even zwart-wit naar kijk is er natuurlijk geen definitief bewijs dat een extra influx aan spam berichten door Odido komen. Het is niet alsof alle spam mails eindigen met "dit hebben wij verstuurd met jou gelekte gegevens van Odido".
Eh.. zeker wel. Ik ben, als ik het zo in het topic zag, verre van de enige die een uniek emailadres daar had staan.

En ik heb er ook al best geraffineerde (= heel goed op NL-gerichte) phishing op binnen, inmiddels.

Daarnaast roepen de Odido's van deze wereld dat het allemaal toch niet uitmaakt. Wat dat betreft ben ik best voor een topic waarin gedeeld wordt wat er zoal uit het lek voortkomt. Mét info over hoe zeker eenieder (al dan niet) van die link is, uiteraard.

Wat mij betreft mag dat ook het bestaande topic zijn. Veel losse flarden werkt m.i. ook maar matig.

• Lord_Dain
Gwaihir schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:22:
[...]

Eh.. zeker wel. Ik ben, als ik het zo in het topic zag, verre van de enige die een uniek emailadres daar had staan.

En ik heb er ook al best geraffineerde (= heel goed op NL-gerichte) phishing op binnen, inmiddels.

Daarnaast roepen de Odido's van deze wereld dat het allemaal toch niet uitmaakt. Wat dat betreft ben ik best voor een topic waarin gedeeld wordt wat er zoal uit het lek voortkomt. Mét info over hoe zeker eenieder (al dan niet) van die link is, uiteraard.

Wat mij betreft mag dat ook het bestaande topic zijn. Veel losse flarden werkt m.i. ook maar matig.
Maar dat is dus t probleem; ik zit 100% in het lek en heb dus die mails niet ontvangen. Dus of Gmail filtert zelfs mail die niet in mijn spam box terecht komt of er wordt selectief gespammed vanuit de DB; bv., if mail adress not leaked before then; send this and that.. of ze doen het in batches? of sturen het juist maar uit naar een beperkte groep email adressen per keer? Misschien gebruiken ze profiling om slachtoffers te selecteren?

• Gwaihir
  • Niet online
@Lord_Dain Dat is dus best 'n interessant onderwerp voor nadere analyse.

Kan zo maar zijn dat gmail 'ontzien' wordt en maar af en toe een mailtje krijgt, om niet al te zeer op te vallen aldaar. En ik denk inderdaad dat ze ook phishing weggooien zonder dat jij het ooit te zien krijgt.

[Dit ter illustratie dat er wat is om over te praten. Lijkt mij niet de plek om dat in dit feedback topic verder uitgebreid te gaan doen ;).]

[ Voor 19% gewijzigd door Gwaihir op 24-03-2026 11:26 ]

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Lord_Dain schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:18:
[...]

Hier heb ik ook over zitten pruttelen. Ik denk ook dat het echt een generatie en technologie dingetje is; mensen weten niet meer waar de uitknop zit en voelen zich blijkbaar verplicht om alles te openen en op te nemen. Daarom is het denk ik juist fijn als er ook ergens een topic is waar een soort van lifestyle advies en ervaringen kunnen worden gedeeld 'hoe zorg jij ervoor dat je niet in phishing trapt'. Voor mij is het simpel; ik ben oud genoeg en heb de pre-internet tijd nog meegemaakt dus voel me niet verplicht om dingen te openen of onbekende nummers op te nemen en dat is heeeerlijk. Daarnaast helpt het dat ik zelf in de IT werk en tegen security aanschuur en dus wel dubbel gewaarschuwd ben als persoon. Maar hoe breng je dit over aan anderen? Er moet gewoon veel meer en bredere awareness komen bij mensen in het algemeen.
Zeg nooit, het zal mij niet overkomen. Een momentje van even niet opletten en je bent trapt er zo maar in. een voorbeeld: De tandarts stuurt alle betalingen met linkje via infomedics. De hackers doen dat ook. Toevallig ben je er net geweest voor een behandeling en betaalt de oplichters.

Als jij je niet verplicht voelt om dingen te openen: je krijgt wel rekeningen in je mailbox die echt wel betaalt moeten worden en waarvan je tegenwoordig geen acceptgiro meer in de brievenbus krijgt. Dat is een beetje hoe het huidige betalingsverkeer werkt, of dit soort linkjes in mails of automatisch. En als er zo veel van die phishing mails tussen belanden wordt het voor de gemiddelde persoon steeds moeilijker om je hier tegen te weren.

• MasterL

MasterL

Topicstarter
Mensen laten we a.u.b. niet vergeten dat wij in I&N zitten, wij zijn mods van Internet en netwerken. Dat het lek "toevallig" bij Odido heeft plaatsgevonden betekent niet dat dit de juiste plek is voor de opvolgende discussie. Ja Odido is een ISP, je ze hebben een lek gehad, ja daar kunnen we over discussiëren. Hoe/waar/wanneer nieuwtjes allemaal prima.
Het gesprek wat nu in het "Odido waarschuwt voor datalek (cyberaanval/hack)" topic gaande is universeel. Exact hetzelfde gesprek kun je voeren bij een hypothetisch lek bij ehm Coolblue, Amazon, Bol.com. Dit zijn neveneffecten van "een" lek, welk lek dan ook. En als je nog verder gaat uitzoomen is dit het enige lek waar jouw data is gelekt?

Dus wij zitten nu met een situatie wat/waar? Met deze post https://gathering.tweaker...message/84910286#84910286
proberen wij dat een beetje beheersbaar te houden met content die daadwerkelijk thuishoort in I&N. Niemand probeert bepaalde onderwerpen te verbieden/censureren alleen moet het voor iedereen leuk blijven dus:
- De mensen die op de hoogte willen blijven/discussiëren over het daadwerkelijke lek (inhoudelijk).
- De mensen die op de hoogte willen blijven/discussiëren over de neveneffecten (Spam etc.).

Twee aparte topics zijn dus eigenlijk onvermijdelijk en ja deze gaan overlap hebben, 100%.
Nogmaals als er causaal verband is aangetoond dat het lek actief misbruikt/getarget wordt heb ik er echt geen problemen mee. Dit heeft dan daadwerkelijk bewezen te maken met het lek. Voor "persoonlijke consequenties" moeten we toch echt een ander plekje zoeken, hier zijn we druk mee bezig.

• DjoeC
MasterL schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:00:
Mensen laten we a.u.b. niet vergeten dat wij in I&N zitten, wij zijn mods van Internet en netwerken. Dat het lek "toevallig" bij Odido heeft plaatsgevonden betekent niet dat dit de juiste plek is voor de opvolgende discussie. Ja Odido is een ISP, je ze hebben een lek gehad, ja daar kunnen we over discussiëren. Hoe/waar/wanneer nieuwtjes allemaal prima.
Het gesprek wat nu in het "Odido waarschuwt voor datalek (cyberaanval/hack)" topic gaande is universeel. Exact hetzelfde gesprek kun je voeren bij een hypothetisch lek bij ehm Coolblue, Amazon, Bol.com. Dit zijn neveneffecten van "een" lek, welk lek dan ook. En als je nog verder gaat uitzoomen is dit het enige lek waar jouw data is gelekt?

Dus wij zitten nu met een situatie wat/waar? Met deze post https://gathering.tweaker...message/84910286#84910286
proberen wij dat een beetje beheersbaar te houden met content die daadwerkelijk thuishoort in I&N. Niemand probeert bepaalde onderwerpen te verbieden/censureren alleen moet het voor iedereen leuk blijven dus:
- De mensen die op de hoogte willen blijven/discussiëren over het daadwerkelijke lek (inhoudelijk).
- De mensen die op de hoogte willen blijven/discussiëren over de neveneffecten (Spam etc.).

Twee aparte topics zijn dus eigenlijk onvermijdelijk en ja deze gaan overlap hebben, 100%.
Nogmaals als er causaal verband is aangetoond dat het lek actief misbruikt/getarget wordt heb ik er echt geen problemen mee. Dit heeft dan daadwerkelijk bewezen te maken met het lek. Voor "persoonlijke consequenties" moeten we toch echt een ander plekje zoeken, hier zijn we druk mee bezig.
Tja, een algemeen spam/phishing topic hoort dan niet in I&N maar in AZ lijkt mij. En dan gaan we ook weer de discussie krijgen over wat er wel en/of niet in dat topic thuis hoort. Ik zou het Odido lek opic gewoon nog even laten doorpruttelen en over een week of 2-4 eens kijken of deze discussie dan nog steeds relevant is.

• lucatoni
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-04 12:35
MasterL schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:00:

Volgens mij maak je van iets een probleem, wat er eigenlijk niet is. Zoals hierboven ook aangegeven, ik had het even laten gaan voor een paar weken. Dat je hypothetisch gesprek kan voeren bij andere partijen, eens. Maar we hebben het hier over een lek van 6.2 miljoen nederlanders. Je kan de klok erop gelijk zetten dat deze groep veel meer spam/scam op zich afkrijgt dan een willekeurig ander hack.

Wat ik in het topic aangaf, mn moeder van 70+ zit in het lek, had graag op de hoogte gebleven van wat voor pogingen er op haar afkomen.

En feedback voor moderatie: Het beleid was wel erg wisselvallig. Ik was de eerste die benoemde dat ik door NordVPN een mail kreeg uit hun Darkweb monitoring. Werd gelijk ge-edit, want ohwee, dat mag niet. Maar een paar uur laten is klaarblijkelijk het beleid veranderd en wordt het getolereerd, aangezien meerdere mensen dit benoemden.
BassieB schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:45:
[...]

Ik heb een alert van NordVPN darkweb monitor. Daarin staan naam, telefoonnummer, id nr, geboortedatum, geslacht en land. Gegeven kloppen allemaal, maar geen iban dus. In de toelichting staat dat de dataset 691.000 records had. Dat is dus lang niet alles. Rest komt hopelijk hier nog bij. Dan misschien ook de andere velden.

Ik was wel blij dat nord dit zo inzichtelijk maakt. Dan hoef je zelfs niet de hele set illegaal te downloaden en door te zoeken.
lucatoni schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:14:
Vanochtend een mail van [mbr]een tool[/mbr] over Odido hack. Ik kan daar exact zien welke data van mij gelekt is (na 2FA). Dat is iets beter dan have i been pwned, maar wel zorgelijk dat er straks meerdere externe partijen zijn die deze data opslaan.

• Lord_Dain
@MasterL ik probeer even hardop te denken, maar eigenlijk vind ik het persoonlijk lastig om phishing en spam en alles wat met mail abuse te maken heeft te moeten plaatsen onder een 'niet' internet topic. Natuurlijk is er ook een component telefonie en zo proberen mensen op te lichten, maar zonder internet is eigenlijk geen oplichting mogelijk tenzij je die lui aan de deur meetelt die even de juwelen en pinpas komen veiligstellen.. dus wellicht dat het toch ergens hier thuishoort maar er gewoon nog niet over nagedacht is vanuit tweakers waar dit het beste hoort. Ik hoor natuurlijk graag andere suggesties, ik heb ook maar tunnelvisie en kijk maar in een aantal (stuk of 5) topics als regular.
Wellicht hoort dit gewoon thuis in de categorie 'huiskamer praat' bij wijze van spreken, als die er is.

[ Voor 12% gewijzigd door Lord_Dain op 24-03-2026 13:34 ]

• MasterL

MasterL

Topicstarter
@Lord_Dain Je bent niet de enige, nogmaals wij zijn druk bezig om een situatie te creëren waarbij beide "partijen" hun ei kwijt kunnen. Ik heb het al heel vaak vermeld hier ondertussen en ik zal dit nog een keer doen "Als iemand die dicht op het vuur zit en/of een onderzoeksjournalist een causaal verband kan aantonen en hier wat over schrijft super interessant natuurlijk." Er moet echt ergens een grens zijn, stel je voor iedereen gaat in I&N klagen dat ze hun 2dehands schoenen gekocht via Markplaats niet hebben ontvangen.. Of iemand heeft een vervelende opmerking gemaakt via FB/IG en dan hoort het hier omdat het maar op het "internet" heeft plaatsgevonden? Nee.

@lucatoni We kunnen alles laten gaan tot er een punt dat er een keer beslissingen gemaakt moeten worden. Past de content nog langer in I&N? Blijft het topic wat ik met @mrmrmr eens ben nog langer zijn maatschappelijke waarde houden? Kunnen wij de maatschappelijke waarde niet beter behouden in een ander topic c.q. een andere plek?
Kunnen wij de personen die inhoudelijk betrokken zijn binden aan het topic/Tweakers als deze vermoeid raken met ruis? Zo zwart/wit is het allemaal niet. Jij hebt jouw moeder meerdere malen genoemd maar heeft zij een account op Tweakers? En zo ja zou zij niet beter af zijn in een topic waar het bijvoorbeeld gaat over de neveneffecten i.p.v. zaken te lezen over Salesforce, darkweb, database velden? En omgekeerd hebben users die geïnteresseerd zijn in die zaken zin om te lezen dat jouw moeder gebeld is door een spammer?

• laurens0619
Opzich ben ik wel voorstander van het splitsen om een inhoudelijke discussie over security dreigingen en technieken te kunnen hebben maar tegelijk denk ik dat het snel gaat doodbloeden.

Het nut van phishing pogingen te posten ontgaat mij. Je moet gewoon weerbaar zijn tegen aanvallen, of er nu een lek (bekend!) is of niet. Ik geloof niet dat specifieke informatie uit een topic je gaat helpen tegen het wapenen, niet anders dan algemene security awareness. Tenzij het een hele andere nieuwe techniek is, dat is wel nuttig om te bespreken.

Ik denk niet dat ingrijpen echt nodig is. Als de modjes niets doen denk ik dat het topic sowieso over een paar weken doodgebloed zou zijn, tenzij odido/politie nog met updates komt.

[ Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 24-03-2026 14:23 ]

• mrmrmr
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

@Yariva
Wat betreft de plaatsing in internet, dat lijkt me een correcte plaats. Als er een sectie security en privacy wordt geopend mag je het ook daar naar verplaatsen.

Je andere vragen zijn al beantwoord. Ik heb mijn mening en inzichten al kenbaar gemaakt, die kun je gerust teruglezen.

Je mag mij ook als mede-auteur toevoegen, dan zal ik berichten met belangrijke inhoud markeren. Daar zal echter ook zo nu en dan iets over phishing en spam tussen zitten. Het blijft wel een feit dat ook kleine details van belang kunnen zijn voor eventuele rechtszaken. Soms is dat meteen duidelijk, soms alleen achteraf.

@laurens0619 Voor onderzoek zijn alle gegevens van belang. Dat kan de samenhang aantonen tussen de lek en crimineel gedrag on internet. Het is inmiddels bekend dat OSINT zelfs mede kan leiden tot veroordeling van misdadigers (bv. MH17).

Suppressie helpt in ieder geval niet, en een ander topic zal inderdaad waarschijnlijk doodbloeden. Die ervaring heb ik ook met andere topics.

• laurens0619
@mrmrmr Voor welke onderzoek?
Is het niet al aangetoond dat de beschikbaarheid van persoonsgegevens een relatie heeft met crimineel gedrag?

Als het gaat om bewijslast per campagne/crimineel/aanval te verzamelen dan kan dat inderdaad nuttig zijn maar dan denk ik niet dat een forum daar het beste medium is. Meer een algemene report phishing knop naar een organisatie die daarvoor aangewezen is per land?

Voor nu voor nederland:
https://www.politie.nl/in...te-doen-van-phishing.html
of iets minder formeel: (ah is gewoon in samenwerking met overheid)
https://www.fraudehelpdesk.nl/

[ Voor 78% gewijzigd door laurens0619 op 24-03-2026 14:28 ]

• Lord_Dain
MasterL schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 13:55:
@Lord_Dain Je bent niet de enige, nogmaals wij zijn druk bezig om een situatie te creëren waarbij beide "partijen" hun ei kwijt kunnen. Ik heb het al heel vaak vermeld hier ondertussen en ik zal dit nog een keer doen "Als iemand die dicht op het vuur zit en/of een onderzoeksjournalist een causaal verband kan aantonen en hier wat over schrijft super interessant natuurlijk." Er moet echt ergens een grens zijn, stel je voor iedereen gaat in I&N klagen dat ze hun 2dehands schoenen gekocht via Markplaats niet hebben ontvangen.. Of iemand heeft een vervelende opmerking gemaakt via FB/IG en dan hoort het hier omdat het maar op het "internet" heeft plaatsgevonden? Nee.
Ik snap volledig wat je zegt, echter was dit wel frontpage nieuws hier; meerdere malen, dus dan is het wel iets wat ook een beetje in het tweakers.net domein hoort toch? Het is ook iets wat op dit moment heel erg leeft in de samenleving, ik vind de grens niet geheel duidelijk in ieder geval. Maar als Tweakers hier de lijn trekt, so be it. Ben het er iig mee eens dat iedereen z'n FB/Marktplaats dingetjes hier niet thuis horen, oplichters en criminelen zullen er helaas altijd zijn.

• mrmrmr
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

@laurens0619 De instanties die je noemt delen (wegens AVG) geen inhoudelijke gegevens en is out-of-context. Metagegevens is de maximale output.

Primair, voor slachtoffers, is het van belang dat ze iets kwijt kunnen en kunnen vragen hoe en wat.

• laurens0619
@mrmrmr
helder, wist niet dat ze dat niet meer mochten

maar dan wel de vraag: mag tweakers het wel?

• Gwaihir
  • Niet online
MasterL schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 13:55:
Als iemand die dicht op het vuur zit en/of een onderzoeksjournalist een causaal verband kan aantonen en hier wat over schrijft super interessant natuurlijk.
En hoe en waar doet een tweaker daarvoor z'n research?

Ik vind dat je in deze post door schiet. Het is een forum. Het is er om over dingen te praten. Vind daar dan vooral een beter plek voor, als die er voor jouw gevoel is. Krampachtig het van de eigen stoep willen vegen, waar dit nu op lijkt, zonder duidelijke verbetering voor te stellen, vind ik niet ok.

[Persoonlijk zie ik spam & phishing bij uitstek als internet gerelateerd.]

• Jerie
  • Niet online
Mijn ervaring met afsplitsen topics (Alternatieven voor Amerikaanse diensten) is negatief, veelal doodbloeden aan toe, en daarom voelt het ook als chilling effect.

Ik denk dat je gewoon moet accepteren dat niet alles over een bepaald onderwerp voor jou relevant of interessant is. Dat is vrij gangbaar...

Ga een dag op een IRC of Discord kanaal hangen en er komt van alles voorbij dat niet boeiend is. Luister naar een podcast over een algemeen onderwerp en val in slaap over tangents die jou niet boeien. Het hoort er nou eenmaal bij. Neem de Bellingcat Discord als voorbeeld.

Het niveau is hier ook hoger dan security.nl... en die post van Erik van Straten had prima hier gekund. Het is van waarde.

Dat gezegd hebbende heb ik behoefte aan twee topics op GoT: 1) kinderen, opvoeding, en internet 2) internet oplichting.

Maar in geval van #2 heb ik momenteel specifieke behoefte tot de relatie met Odido omdat mijn vrouw, moeder, en ik hier slachtoffer zijn geworden (mijn schoonmoeder niet), en ik mij verantwoordelijk voel voor de beveiliging in deze context. Dat er false positives bij gaan zitten (spam niet als gevolg van Odido-lek, maar wel spam) neem ik op de koop toe. Dat is ook onderdeel van het onderzoeken.

Mijn indruk is dat sommigen gewoon niet willen horen over de slachtoffers, en dat speelt Odido in de kaart. Let wel: het heeft er alle schijn van dat Odido nalatig is geweest en dat ze dat onder het tapijt willen vegen.

Ik denk dat een eenvoudigere oplossing is dat posts inhoudelijk moeten zijn. Een 'me too' post kan van waarde zijn, maar één of twee dat is het dan ook wel. Bovendien wordt het probleem overdreven. Het volume in dat topic is inmiddels afgenomen.

• laurens0619
@Jerie
Maar welke lering ga je uit geposte odido phishing mails halen die je niet uit tips van algemene security awareness training of fraudehelpdesk.nl kan halen?

• Lord_Dain
laurens0619 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 15:56:
@Jerie
Maar welke lering ga je uit geposte odido phishing mails halen die je niet uit tips van algemene security awareness training of fraudehelpdesk.nl kan halen?
Omdat de dataset zo breed is zijn ze mogelijk in staat om het net wat meer persoonlijk te maken. Voorheen was spam altijd gericht aan mijn mail account en dan specifiek 'dear (voor@stuk)' .. nu kunnen ze het natuurlijk incl. al je andere info een stuk gestroomlijnder en wellicht bijna niet van echt te onderscheiden personaliseren.

Volgens mij is er nog niet eerder zo'n specifieke dataset x aantal gebruikers gelekt in NL.

[ Voor 12% gewijzigd door Lord_Dain op 24-03-2026 16:11 ]

• Jerie
  • Niet online
laurens0619 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 15:56:
@Jerie
Maar welke lering ga je uit geposte (odido) phishing mails halen die je niet uit tips van algemene security awareness training of fraudehelpdesk.nl kan halen?
Is een addendum. Actief gebruikte voorbeelden, en je houdt de awareness hoog met heads up.

Er is tooling om die mailtjes te genereren. Die kun je voor goed of slecht inzetten. De tooling die ik bedoel heeft whitehat als uitgangspunt. Het gevolg is: meestal trapt er wel iemand in, en ten tweede de awareness gaat tijdelijk omhoog. Deze kakt snel in, en komt na enkele maanden op nagenoeg hetzelfde niveau als voorheen. Als je weet welke campagnes er spelen, dan kun je dat in je voordeel laten werken. Voorbeelden uit de praktijk, indien van hoge kwaliteit, hebben waarde. Ook in deze context.

Wil je voorkomen? Kan praktisch niet. Je moet mitigeren. Bij een blik helpdeskmedewerkers gaat een rotte appel zitten. Iemand met ofwel slechte intenties, ofwel (waarschijnlijker) iemand die de beveiliging niet op orde heeft. Dus mag een account met privileges kan helpdeskmedewerker nooit een database leegtrekken. En als een all-in-one oplossing alsSaleaforce dat niet tegen kan houden in 2026 dan is het een wanproduct en gebruik je wat anders. Het is helaas niet anders (het goede nieuws is dat het wel mogelijk is, maar opt-in feature).

Overigens is er waarschijnlijk een ander forum uitstekend geschikt voor internetoplichting, namelijk iets als Radar, Opgelicht?! of Kassa. Waarbij je ook niet weet hoe lang die programma's en dus platforms nog blijven bestaan. GoT is vooralsnog stabiel. Bovendien mis ik op niet-tech fora de aansluiting met techneuten. Ik wil graag sparren met andere techneuten.

Vergeet ook niet, onderzoek wijst uit de 90-9-1 rule: 90% van deelnemers lurkt, 10% draagt bij, 1% draagt actief bij. Een discussie op een forum is nooit privé, en is van meer waarde dan ogenschijnlijke participanten.

• Jerie
  • Niet online
Lord_Dain schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:03:
[...]

Volgens mij is er nog niet eerder zo'n specifieke dataset x aantal gebruikers gelekt in NL.
Dit. De combinatie van drie factoren:

1) Aantal marks in de dataset.

2) Hoeveelheid gegevens per mark.

3) Actuele gegevens per mark.

Ook #3 is van belang om te vermelden. Je hebt ook wel eens oude datasets die lekken die allang niet meer actueel zijn.

• laurens0619
Ik denk dat er nu 2 zaken door elkaar lopen.
Tuurlijk heeft security awareness nut, dat hoor je mii niet ontkennen.
Echte voorbeelden uit de praktijk hebben ook nut, onderdeel van awareness

Echter het is redelijk zinloos mensen te trainen op specifieke details van de odido phishing . Het is nuttiger het op een abstracter niveau te doen en processen te leren hoe legitieme mail te valideren. Die zaken vind je in verschillende trainingen terug.

Is dit lek afwijkend door de omvang en details? Misschien, tegelijk is er ook veel gelekt wat de criminelen wel hebben maar wij geen weet van hebben.

Een training op “assume dat ze alle details van je weten wat je ooit (online) verstrekt hebt” is daarom een prima uitgangspunt.

Een uitzondering vond ok het sunweb incident, daar kregen mensen phishing pogingen over echte boekingen. Dan heeft t wel nut.

Maar just my 2 cents he, snap dat mensen een andere visie hebben en dat is prima

• Jerie
  • Niet online
Waar hoort de discussie over Odido inzageverzoeken nu thuis?

• Jerie
  • Niet online
laurens0619 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 19:49:
Ik denk dat er nu 2 zaken door elkaar lopen.
Tuurlijk heeft security awareness nut, dat hoor je mii niet ontkennen.
Echte voorbeelden uit de praktijk hebben ook nut, onderdeel van awareness

Echter het is redelijk zinloos mensen te trainen op specifieke details van de odido phishing . Het is nuttiger het op een abstracter niveau te doen en processen te leren hoe legitieme mail te valideren. Die zaken vind je in verschillende trainingen terug.
Ook dat is nauwelijks effectief. Waarom? Kost tijd, en men moet de aantallen halen. Nou weet ik niet zeker of het er bij Odido zo aan toe gaat, maar bij een andere organisatie ging het dikke 20 jaar ook al zo. Bedrijfsmatig denken, kwantiteit i.p.v. kwaliteit. Zit totaal niet in mijn aard...

Wat je moet doen is de human factor minimaliseren. Een MFA die je niet kunt geven is daarbij al interessanter, in de vorm van een hardware security token zoals gebaseerd op een standaard als FIDO2.

Een andere optie die je hebt is rate limiting. Het mooie is dat dat ook kan met Salesforce.

En als die medewerkers remote werken, dan is het maar de vraag of dat met BYOD moet kunnen. Ik vind van niet. Als we het hebben over de chaos in begin COVID-19 tijdperk (begin 2020), dat is wat anders. We zijn nu zes jaar verder.
Is dit lek afwijkend door de omvang en details? Misschien, tegelijk is er ook veel gelekt wat de criminelen wel hebben maar wij geen weet van hebben.
Ik vind 'misschien' nogal zwak uitgedrukt in deze context. Als je ergens geen weet van hebt, zul je signalen moeten gebruiken die er op wijzen.
Een training op “assume dat ze alle details van je weten wat je ooit (online) verstrekt hebt” is daarom een prima uitgangspunt.
Dat is whitebox testing. Dat kun je doen, maar dat is niet het meest realistische. Het meest realistische scenario kun je vinden door exact de data die gelekt is te gebruiken in je scenario. Iets dat in dit topic stelselmatig wordt afgeraden en als strafbaar wordt bestempeld, ondanks de gerede twijfels.

Het scenario dat een medewerker zijn of haar wachtwoord lekt is realistisch te noemen (ook bij andere organisaties), en dat afvangen met 2FA TOTP is onvoldoende gebleken. Of dat is getest, dat lijkt me niet. In ieder geval hebben ze er nooit rekening mee gehouden, en dat is het falen van Odido, niemand anders.

Odido doet aan victim blaming. Ze vinden zichzelf vooral slachtoffer (waardeverlies van de bedrijfsnaam) maar de daadwerkelijke slachtoffers zijn degenen die nu makkelijker worden opgelicht (pogingen toe zijn vervelend, succesvolle pogingen zijn afschuwelijk), en de helpdeskmedewerker die inadequaat door zijn/haar/xxx werkgever is beschermd.

• laurens0619
Ok ipv van 2 verhalen door elkaar lopen er nu 4 door elkaar :p
Ik had het helemaal niet over de aanvalsmethode bij odido en salesforce maar het nut van odio phishing mails te bespreken…

Sorry maar je gaat zo alle kanten op dat ik er geen touw meer aan vast kan knopen. Dat je termen als whitebox/victim blaming verkeerd toepast helpt ook niet… wat ik niet snap want je punt van fido2 klopt weer wel alleen dat odido hier geen rekening mee gehouden heeft is een aanname.

Anyway ik kan hier niet zoveel mee, laten we het er maar op houden dat we verschillende talen spreken

[ Voor 38% gewijzigd door laurens0619 op 24-03-2026 22:36 ]

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Dank voor de feedback en de inzichten. We hebben intern even wat discussie gehad over dit punt en ook overleg gepleegd met onze collega's van Privacy en beveiliging, vandaar deze wat vertraagde reactie.

Daarop is besloten om het huidige topic te verplaatsen naar Privacy en beveiliging met een alias in Netwerken en daarnaast een afsplitsing te maken voor spam/phishing berichten, daarvoor is het topic [Odido] [Verzameltopic] Phishing / Spam n.a.v. datalek in het leven geroepen.

[ Voor 7% gewijzigd door rens-br op 26-03-2026 09:39 ]

Pagina: 1 2 Laatste